Är sugen men tycker prispåslaget mot standardfinishen är för hög.
2013. Ny serie från Focal ( Aria ).
Focal Aria CC 900
(Centerhögtalare)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Focal Aria 926
(Golvhögtalare)
|
9
|
(3)
|
Inga priser | |
Focal Aria 906
(Surroundhögtalare)
|
9
|
(3)
|
Inga priser | |
Focal Aria 948
(Golvhögtalare)
|
9
|
(4)
|
Inga priser | |
Focal Aria 936
(Golvhögtalare)
|
7
|
(6)
|
Inga priser |
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg)
|
6 år sedan |
Focal Klubben! (178 inlägg)
|
7 år sedan |
Homeciné Solutions (1 inlägg)
|
8 år sedan |
Valet och kvalet. Nya golvare. 16-40 000 (101 inlägg)
|
8 år sedan |
Triangle Esprit Antal EZ (30 inlägg)
|
9 år sedan |
B&W 685 s2 eller Dynaudio Emit M20 (5 inlägg)
|
10 år sedan |
(snygga) vita stativhögtalare 6-10k (11 inlägg)
|
10 år sedan |
B&W 805 Diamond köpråd? (34 inlägg)
|
10 år sedan |
Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand (27 inlägg)
|
10 år sedan |
Högtalare för 10-25000? (17 inlägg)
|
12 år sedan |
Postad 07 October 2015 - 12:41
Är sugen men tycker prispåslaget mot standardfinishen är för hög.
Postad 16 October 2015 - 19:14
Postad 17 October 2015 - 11:11
Postad 18 October 2015 - 13:26
mattiask, den 16 Okt 2015 - 20:14, skrev:mattiask, den 16 Okt 2015 - 20:14, skrev:La idag en beställning på 906 samt CC900 i den nya vita finishen.
Välkommen till den fina Focal Aria klubben. Kör likadana högtalare. Riktigt nöjd med mina.
Redigerat av alienrebel, 18 October 2015 - 13:26.
Postad 21 October 2015 - 15:21
Har senaste halvåret lyssnat på en hel del högtalare och fastnade först för Revels lilla stativare M105 och den snygga svart/vita finishen den fanns i. Men innan jag hade lyckats bestämma mig så kom en prishöjning och dom som redan var lite över tänkt budget blev för mycket över budget. Fortsatte letandet och fastnade för Aria serien i jämförelse med bl.a Monitor Audio Silver samt System Audio Mantra. Men sen kom bl.a Dynaudios prissänkning på Focus 160 och matchande center som jag blev riktigt sugen på. Har ganska bra med erfarenhet av Dynaudio och har alltid gillat det jag hört. Men låg känslighet och en svår last för en liten receiver ger att ett slutsteg eller större receiver måste in i budgeten och då stack den iväg. Sen i mitt rum, så som jag vill ha det så måste dom stå nära bakvägg och då är ju inte portat bakåt riktigt att föredra.
Sen fick jag även möjlighet att prova två Ino Audio modeller hemma, piP och i14. piP var en rolig liten bekantskap som har en imponerande bas och ljudbild, men kändes ändå som en hyffsat ordinär högtalare. På i14 däremot hände det grejer, helt otrolig högtalare på många sätt som inte liknar nåt annat. Men för dyr och lite väl stor och ful för så som jag vill ha det i nuvarande setup, men det hade jag kunnat leva med om jag hade haft råd. Men med i14 vill man ju inte ha något annat än Ino basmoduler och det ger en massa extra utgifter i form av filter och extra slutsteg och totalpriset sticker iväg enormt.
Sen så kom då nyheten om den nya svart/vita finishen på Focal Aria serien. Precis en sån finish som jag helst ville ha, en snygg blandning av svart och vitt. Då föll bitarna på plats. Aria serien är dessutom en ganska lätt last, har en rätt hög känslighet så att jag mest troligt kan köra på med min receiver utan problem. Som jämförelse så har Dynaudio Focus 160 6db lägre känslighet, så för att spela på samma ljudnivå kräver den fyra gånger mer effekt! Aria är dessutom portad framåt vilket passar bra för mig då dom måste stå nära bakvägg.
Mitt i allt det här har jag haft en massa andra idéer oxå men dom lämnar jag, annars blir det en lång roman som skulle sälja väldigt dåligt!
Edit: Ser nu att jag kom ihåg lite fel om Arias känslighet, 906 har 89,5 dB och inte 91 som jag kom ihåg. Det skiljer alltså bara 4,5 dB. Så Focus 160 kräver inte fyra gånger mer effekt utan kanske bara tre gånger mer.
Redigerat av mattiask, 21 October 2015 - 15:48.
Postad 30 October 2015 - 19:09
1398 euro för ett par Aria 936 valnöt. http://www.cobrason....oyer-clair.html ![]()
Postad 05 November 2015 - 09:38
1398 euro för ett par Aria 936 valnöt. http://www.cobrason....oyer-clair.html
Min franska är något begränsad. Går det att utläsa någonstans om de skickar till Sverige?
Postad 08 November 2015 - 17:59
Skapa ett konto med hjälp av google översättning, men använd ej google översättning när du skall välja land, Sverige (Suède) har en förmåga att försvinna.
http://www.iacono.fr...-936-noir-laque,fr,4,FocalAria936Noyer.cfm (1380 euro ) ![]()
http://www.homecines...-aria-936-noyer (1398 euro)
http://www.cobrason....oyer-fonce.html (1398 euro)
Redigerat av Unregisteredd4041ce8, 08 November 2015 - 18:06.
Postad 08 November 2015 - 18:35
Postad 09 November 2015 - 00:38
Aria var ju otroligt läcker i vitt måste jag säga. Snyggaste Arian jag sett hittills men har ifs inte sett övriga IRL eller ens den då men... ![]()
Redigerat av Unregistered2294, 09 November 2015 - 00:41.
Postad 09 November 2015 - 09:14
Postad 09 November 2015 - 11:15
Det blev ett par B&W 683 s2. Har inte hunnit lyssna så mycket än men kan konstatera att man kan få väldigt bra ljud för inte så våldsamt mycket pengar.
Postad 09 November 2015 - 17:37
Det blev ett par B&W 683 s2. Har inte hunnit lyssna så mycket än men kan konstatera att man kan få väldigt bra ljud för inte så våldsamt mycket pengar.
Dom är säkert bra dom med ![]()
Postad 17 November 2015 - 17:25
Dvs om det är dialog i filmen och så stirrar man på centern, så brukar man höra ganska tydligt att talet kommer just ifrån den. Men med den här så vill hjärnan ändå lura en att talet kommer från bilden trots stirrandet, mycket bra! 😜
Skämt å sido, det här gör att ljudbilden tillsammans med 906 blir riktigt homogen även om centern ligger lite lägre placerad än 906. Matchningen dom emellan är oxå riktigt bra. Såg Self/Less idag och där var en scen där talet började utanför bild i höger högtalare och kom in i mitten till centern. Ljudet förändrades inte ett dugg, vad jag kunde höra. Hela ljudbubblan i fronten är riktigt bra till film. Basen är bra. Går inte lika djupt som dom Ino Audio piP jag hade hemma innan men Aria 906 har mera punch lite högre upp i basregistret. Kör dom nu utan sub och i lägenheten fungerar det bra. Hade tänkt bygga in två XTZ 8.17 i tv bänken men har avbeställt dom. Att bredda tv bänken som jag gjort nu och ha stativare på den istället för golvare blev ändå inte riktigt så stilrent som jag hade tänkt mig. Så jag kanske hamnar på golvare i framtiden igen ialla fall, och då mest troligt Ino Audio pi60.
Har inte testat så mycket musik ännu, har velat spela in dom ordentligt först. Jag tror inte på det här med flera hundra timmars inspelning men tror ändå det behövs lite granna innan det låter som det ska.
Redigerat av mattiask, 17 November 2015 - 17:26.
Postad 11 January 2016 - 18:48
Någon mer än jag som har problem med att spela musik med mycket bas hyfsat högt med Focal Aria 948 ?
Jag kör med en Denon AVR-4311 och skyddskretsarna slår in och den slår av när jag spelar kring 0 dB på volymen på 4311:an.
Jag tror att det beror på att Focal 948 går ända ner till 2.5 Ohm och att min Denon inte gillar det.
Vad kör ni andra med för att driva 948:orna ?
Inte för att jag kör musik så ofta i de där volymerna men jag vill ha möjligheten att göra det ibland.
Funderar på att skaffa ett separat slutsteg för att driva dem.
Frågan är bara vilket som kan vara ett lämpligt slutsteg ?
Kring 20 000:- skulle jag kunna tänka mig lägga ut.
Postad 11 January 2016 - 19:57
Du kan väl alltid låna hem ett slutsteg modell lite kraftigare och testa först så att du vet att det hjälper. Rotel RB-1582 kanske?
Postad 11 January 2016 - 20:31
Du kan väl alltid låna hem ett slutsteg modell lite kraftigare och testa först så att du vet att det hjälper. Rotel RB-1582 kanske?
Jo jag funderar på att låna hem ett först.
Rotel RB-1582 MK2 är ett av de jag kollat lite på.
Primare 34.2 ett annat men det har jag faktiskt haft hemlånat för ca 1 år sen när jag köpte högtalarna.
Dock inte pga problemet jag har nu utan då var det snarare att jag inte var helt nöjd med ljudet.
Då tyckte jag inte att jag hörde någon skillnad alls med Primare mot min Denon.
Rotel känns därför som mer intressant just nu.
Postad 11 January 2016 - 21:36
Jo jag funderar på att låna hem ett först.
Rotel RB-1582 MK2 är ett av de jag kollat lite på.
Primare 34.2 ett annat men det har jag faktiskt haft hemlånat för ca 1 år sen när jag köpte högtalarna.Dock inte pga problemet jag har nu utan då var det snarare att jag inte var helt nöjd med ljudet.
Då tyckte jag inte att jag hörde någon skillnad alls med Primare mot min Denon.
Rotel känns därför som mer intressant just nu.
Hej jag har två bryggde Primare A34.2 just nu till mina Focal electra 1038 be.Hade först ett hemma på prov tyckte inte det var så stor skillnad på den och min yamaha 3020 men jag fick satt fasen rätt på strömkontakten hände det något då lät den mycket bättre samt att den blev bättre och bättre ju mer jag spelade på den.Kan ju ha varit att man blev van vid ljudet inte vet jag men bättre tyckte jag att det blev.Och nu senare förra året utökade jag med ett steg till skillnaden är väl inte jättedramatisk men bättre kontroll på högre volymer får du.
Postad 12 January 2016 - 00:06
Den kortfattade manualen för Primare beskriver att kontakten skall vändas för bästa möjliga ljud.Hej jag har två bryggde Primare A34.2 just nu till mina Focal electra 1038 be.Hade först ett hemma på prov tyckte inte det var så stor skillnad på den och min yamaha 3020 men jag fick satt fasen rätt på strömkontakten hände det något då lät den mycket bättre samt att den blev bättre och bättre ju mer jag spelade på den.Kan ju ha varit att man blev van vid ljudet inte vet jag men bättre tyckte jag att det blev.Och nu senare förra året utökade jag med ett steg till skillnaden är väl inte jättedramatisk men bättre kontroll på högre volymer får du.
Postad 12 January 2016 - 00:09
Det är mer än bara effekt som gäller, NAD passar inte till exempel för högtalare från Kef och att förstärkare har olika sound även fast principen att bygga förstärkare inte skiljer sig direkt.jag har nad c272 och har inte krokna än.
Postad 12 January 2016 - 12:11
Hej jag har två bryggde Primare A34.2 just nu till mina Focal electra 1038 be.Hade först ett hemma på prov tyckte inte det var så stor skillnad på den och min yamaha 3020 men jag fick satt fasen rätt på strömkontakten hände det något då lät den mycket bättre samt att den blev bättre och bättre ju mer jag spelade på den.Kan ju ha varit att man blev van vid ljudet inte vet jag men bättre tyckte jag att det blev.Och nu senare förra året utökade jag med ett steg till skillnaden är väl inte jättedramatisk men bättre kontroll på högre volymer får du.
Ok ja visserligen är väl det jag är ute efter nu att kunna spela hyfsat högt ibland utan att skyddskretsar aktiveras.
Sen om ljudet i övrigt blir lite bättre också vore ju inte helt fel.
Kan ju vara helt annat ljud nu också med Primare nu när man har spelat in högtalarna och gjort lite akustikfix.
Postad 19 January 2016 - 11:01
Har haft en förstärkare/slutsteg hemlånat nu för att testa hur det funkar med mina Focal Aria 948.
Lånade Rotel RA-1570 som man kan bygla bort försteget på och enbart köra slutsteget.
Inga problem att vrida upp volymen över 0 dB nu. Körde upp till +7.0 dB på min Denon och inget som slogs av nu inte.
Blev sen lite intresserad av att testa att köra den som förstärkare och inte blanda in min Denon.
Tycker ljudet blev bättre helt klart...kändes som Rotel-förstärkaren fick grepp om Focalerna på ett annat sätt än min Denon.
Blev nu väldigt sugen att köpa en 2-kanalare och köra ihop med min Denon.
2-kanalaren för musik och Denon för film.
Finns ju 2-kanalare med hemmabiokoppling.
Är dock ett problem bara eftersom jag kör en HTPC (Intel NUC) med Kodi för 90% av musikspelandet och den har bara HDMI ut.
Får fundera över hur man får detta att fungera smidigt med bild på TV:n med HDMI till Denon och ljudet till separata 2-kanalsförstärkaren.
Vet inte ens om det går att få till.
Hur som helst gillade jag verkligen ljudet jag fick från Focalerna med 2-kanalsförstärkaren.
Redigerat av Depeche, 19 January 2016 - 11:01.
Postad 19 January 2016 - 11:47
2-kanalare är alltid trevligt och det finns ju en hel del att välja på. Lite synd att prisvärda Rotel vägrar att lägga till en HT-funktion på sina förstärkare.
Angående ljudet från HTPCn så borde det väl gå att få ut ljud via TVn med en optisk kabel och sedan in i en eventuell inbyggd DAC i en stereoförstärkare. Fast då måste väl TVn vara på så fort det skall lyssnas på musik antar jag.
Postad 19 January 2016 - 14:21
Lite fel tråd kanske att prata om det här men blir en kort avstickare från ämnet Focal.
Men är ju efter jag köpt Focal som jag börjat fundera hur jag ska få ut allt ur högtalarna.
Kanske en sådanhär skulle fungera ?
http://www.conrad.se...CFaoIwwodhtkNKg
HDMI ut ur denna och in i Denon.
Toslink eller RCA till 2-kanalsförstärkaren.
HDMI-passthrough i Denon så man slipper slå igång den när man kör musik.
Postad 19 January 2016 - 15:31
Postad 19 January 2016 - 15:37
De var roligt att höra att du blev nöjd med 2kanalaren. Ja ska själv låna hem en hegel h160 för utvärdering till mina 948:or. Jag har ju slutsteg nu redan till recivern men vore roligt att få veta hur 2 kanalaren låter för är sugen o skippa hemmabion o bara ha 2 kanal. Men de blir till helgen, så de blir en rolig helg
Lite kul för jag tror vi är på samma butik.
Jag tänkte låna hem H160 ändå nästa helg för nu till helgen skulle den visst vara utlånad. ![]()
Redigerat av Depeche, 19 January 2016 - 15:38.
Postad 19 January 2016 - 15:43
Postad 19 January 2016 - 15:49
Det borde ju funka kanon. Ut å leta förstärkare till dina Focal nu.
Ja jag hoppas att det där kan vara en lösning.
Vill ju ha bild när jag kör HTPC och Kodi.
Ja finns många förstärkare att välja mellan så blir till att leta något lämpligt nu. ![]()
Postad 19 January 2016 - 15:58
Haha. Jaa jag tro vi prata om de förut. Mellansverige kuststad. Om de är samma är dom väldigt trevliga. Bra o kunna låna hem o prova.
Precis stämmer bra det...jag bor i grannstan 5 mil norrut.
Mycket bra butik.
Kunniga och trevliga och framförallt inga problem att låna hem saker.
Postad 31 January 2016 - 19:30
Postad 31 January 2016 - 23:07
Depeche: du sa att skyddskretsarna slår in på din denon. Hur blinkar den röda lampan då? Hur tyckte du hegeln va ?
När skyddskretsarna slår in så blinkar powerknappen rött och jag får gå fram och trycka på knappen för att den ska sluta blinka.
Som sagt detta händer bara när jag spelar en låt med väldigt mycket bas och rätt hög volym som kring 0dB och mer.
Hegeln var väl rätt ok och lät faktiskt bra men faktum är att jag tyckte jag tappade lite bastryck...inte mycket men ändå.
Kanske att ljudet var lite renare när man spelade högt men ingen stor skillnad om det ens var nån skillnad.
Kan bero på att Hegeln hade lite "ljusare" karaktär än hur jag har min Denon inställd.
Sedan tyckte jag den kändes lite fattig...går ej att slå av och på med fjärren och inga inställningar för bas och diskant.
Roteln jag lånade hade i alla fall det.
Sedan blev det riktigt bökigt för mig med HTPC:n och Kodi (XBMC) eftersom den nu fick 2 enheter (Denon och Hegel) så man fick ställa om varje gång jag skulle köra musik i 2-kanal och sedan hemmabio med Denon.
Om nu Hegel 160 blivit utnämnd bästa förstärkare 2015 så måste min Denon AVR-4311 vara rätt ok ändå förutom skyddskretsar som slår in för mig.
Jag tror inte jag lägger ut 25 000:- på denna för en liten liten skillnad om ens någon.
Jag kommer troligtvis att köpa ett slutsteg istället för att bli av med problemet med skyddskretsarna.
Kanske att det kan finnas någon annan 2-kanalare som kan vara bra men hur som helst så vill jag ha en med hemmabiofunktion och det blir inte smidigt för mig att byta enhet i HTPCn hela tiden. Finns visserligen HDMI Audio Extractor man kan koppla mellan men de kostar troligtvis ca 2000:-
Hur lät Hegeln för dig Niccon ?
Postad 01 February 2016 - 09:52
Jag tyckte hegeln var bra. men hemma hos mig vart de för bas starkt. men i övrigt gick de att spela jävligt högt.
men jag insåg ganska snabbt att tvåkanalsförstärkare inte var något för mig. jag saknar center och surround för mycket. och köpa en hegel för 25k för o lyssna på musik ibland är inte riktigt värt det.
men jag vart imponerad över att den aldrig vart varm, inte ens efter en hel dags ösande med film och musik.
sen lite tråkigt att man inte kan ställa bas och sådant. visst man kan ha ht bypass och använda den som steg till recivern men jag har mitt nad. och dom har samma effekt och de låter inte så olika. man kan ställa på basen på denon recivern så blir de typ samma.
men de var helt klart roligt att prova, och glad är jag över att man kan låna hem.
Postad 01 February 2016 - 12:55
Tror att jag upplevde det som lite mindre bastryck pga att jag ställt upp lägre frekvenser en del manuellt i min Denon.
Märkte också på vissa låtar att trumljud inte "kändes" lika mycket.
I övrigt lät den riktigt bra men för mig blev det också för mycket bök att ställa om mellan 2-kanal och hemmabio.
Lyssnar mest på musik men vill ändå att det ska vara hyfsat smidigt att växla mellan.
Tydligen har jag en tillräckligt gammal hemmabioreceiver för att den ska låta ok i alla fall.
Den manuella EQ:n hjälper en hel del för att få till ett hyfsat ljud.
Som jag fattat det har nya hemmabioreceivers otroligt tråkigt ljud.
Till och med Harman Kardon som alltid gjort förstärkare med riktiga slutsteg har slutat göra förstärkare med bra ljud.
För mig blir det nog i alla fall ett separat slutsteg till min Denon.
Frågan är nu bara vilket ?
Ska lämna tillbaka Hegeln idag så får ta en diskussion med butiken om vad som kan vara lämpligt.
Redigerat av Depeche, 01 February 2016 - 14:00.
Postad 01 February 2016 - 14:43
Postad 08 February 2016 - 14:38
Har köpt ett Rotel RB-1582MKII slutsteg till mina Focal 948:or så nu kan man kräma på utan att skyddskretsar går in.
Postad 23 September 2016 - 08:05
För egen del ligger mina (948) nedpackade sedan drygt ett år när lyssningsrummet blev indraget i vår evighetsrenovering pga rot renovering . Hoppas kunna lyssna igen nästa år.
De intryck jag kommer ihåg var att det var jättesvårt att få till ljudet. Placering är mycket viktigt för 948. Tog flera månader innan jag hittade helt rätt, men då lät det bra, riktigt bra!
Jag funderar dock på att byggs subbar till frekvenser under 80hz. Det kanske blir en 'ned'?gradering inom serien i framtiden.
Postad 24 November 2016 - 19:02
jaja jag ska då inte byta bort mina focaler iaf
Postad 24 November 2016 - 20:55
Råkade låna hem ett par Electra 1008:or vid den här tiden förra året och på den vägen är det...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Köpråd högtalare med varmt ljud
152 filmer
59 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?