![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
7 år sedan |
![]() |
8 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
Postad 07 januari 2015 - 12:42

Postad 07 januari 2015 - 13:56
Efter 2 samtal till BENQ-supporten konstaterade de att det inte var jag som var dum i huvudet utan att den 1,25 månader gamla projektorns fokus var ruttet.
Ärende lagt till BENQ-support.
****** Uppdatering
Hej
Fick hem min BENQ w1300 igår, när barnen somnat smög jag ner i källaren och monterade. Satte igång projektorn och .... Sudd!
Jag kan inte ens läsa menyerna, knappt så jag kan läsa "BENQ" loggan under uppstart.
Att skruva på "fokus-hjulet" ger ingen skillnad, har jag missat någon grundläggande startup-funktion? Projektorn sitter 6,5m från väggen.
Ska tilläggas att det här är min första projektor, kan ingenting än det jag läst mig till innan köpet.
mvh Jonas
Redigerat av Unregisteredcfba9f38, 07 januari 2015 - 15:21.
Postad 07 januari 2015 - 22:24
****** Uppdatering
Efter 2 samtal till BENQ-supporten konstaterade de att det inte var jag som var dum i huvudet utan att den 1,25 månader gamla projektorns fokus var ruttet.
****** Uppdatering
Hej
Fick hem min BENQ w1300 igår, när barnen somnat smög jag ner i källaren och monterade. Satte igång projektorn och .... Sudd!
Jag kan inte ens läsa menyerna, knappt så jag kan läsa "BENQ" loggan under uppstart.
Att skruva på "fokus-hjulet" ger ingen skillnad, har jag missat någon grundläggande startup-funktion? Projektorn sitter 6,5m från väggen.
P.S Glöm inte att ta bort linsskyddet![]()
Ska tilläggas att det här är min första projektor, kan ingenting än det jag läst mig till innan köpet.
mvh Jonas
Det ska bara vara att montera, ställa in ev. zoom och sedan justera fokusen. Antingen har de gjort en dålig reperation eller helt enkelt glömt att åtgärda felet.
Redigerat av g3n3ral, 07 januari 2015 - 22:25.
Postad 07 januari 2015 - 23:25

Postad 08 januari 2015 - 00:12
****** Uppdatering
****** Uppdatering
Hej
mvh Jonas
Känns som ett ovanligt långt avstånd, är det verkligen inom avståndsintervallet för din dukstorlek? Vad händer om du flyttar projektorn närmre duken? Skulle det vara problemet borde benq-supporten skickas på grundkurs alt. få sparken omgående.
/r
Redigerat av zephir, 08 januari 2015 - 00:18.
Postad 08 januari 2015 - 09:13
"Mindre detaljer i mörka scener" är en inställningsfråga, dvs kör en testskiva och kontrollera så att inte projektorn och eller bildkedjan klipper signalen.Upplever svärtan som helt okej, men tycker mig se mindre av detaljer i mörka scener. Har ju inget dedikerat biorum. Finns andra projektorer i närheten av denna prisklass som är bättre på den punkten? Ska mixtra lite mer med inställningarna...
Postad 08 januari 2015 - 10:06
"Mindre detaljer i mörka scener" är en inställningsfråga, dvs kör en testskiva och kontrollera så att inte projektorn och eller bildkedjan klipper signalen.
Ursäkta idiotfrågan men vad menar du med att köra en testskiva?

Postad 08 januari 2015 - 11:47
Postad 08 januari 2015 - 12:17
Postad 09 januari 2015 - 14:06
Körs i eco-läge på lampan, ljusstyrkan räcker och blir över där.
Postad 09 januari 2015 - 15:11
Köpte denna proj för nån vecka sedan och är supernöjd med bilden, kommer från äldre epson lcd innan. Är dock lite osäker på ljudnivån från min enhet, hur vanligt är det med DLP att man tydligt hör färghjulet (gissar att det är det som låter)? Karaktären på ljudet ändras beroende på om den matas med 24hz från BD eller 60 hz från dator. Man hör knappt suset från fläkten över det mer "frekvensaktiga" surret.
Körs i eco-läge på lampan, ljusstyrkan räcker och blir över där.
Vad har du för duk? Skönt att det är ytterligare en som är nöjd med W1300. Jag har en motordriven Kingpin 104" och det är fantastisk bild. Riktigt härligt att titta på film när man mörklägger rummet. Har ställt in min efter denna länken : https://www.avforums...ttings.1860199/
Blir väldigt skön bild att titta på.
Någon som varit inne i isf menyn? antar att man ställer clarity control där som enligt den här sidan ska vara 0?
Kanske inte gör någon skillnad?
https://www.avforums...ttings.1860199/
Jag fick för mig att Clarity Control är inställningen för Brusreducering. Kanske har fel.

Postad 10 januari 2015 - 02:46
Har bara en billig vit Kingpin duk.
I kväll har jag dock inte kunnat slita mig från projektorn pga att jag köpte lite grått tyg och hängde upp framför duken. Fantastiskt, säger jag bara, vilken svärta tom med lite ljus i rummet. Kommer definitivt att testa mer. Har dock inte lust att lägga en massa pengar på duk, så jag funderar på att köpa en grå Ikea rullgardin. Hade en vit tidigare och märkte faktiskt en obetydlig skillnad mot Kingpin duken.
Kan inte fatta vad som skulle kunna bli bättre med en dyrare projektor. Färger, skärpa, renhet och svärta med den grå duken är verkligen i topp!!
Tittade faktiskt in på Hembiobutiken för att se vad jag ev missar med denna projjen för 6800 jämfört med sony HW55 för 28.000 , och, okej hade man haft de bredvid varandra så måste det ju vara skillnad, men när jag kom hem så njöt jag i fulla drag av min W1300 utan att sakna något.
Det enda som kan bli lite svårt nu är att få färgerna bra på grått. Blir de lika bra som på vit duk?
Ytterligare en sak jag undrar över är gamma inställningen. Jag tycker att bäst bild får jag med gamma 2-2,2 för då får jag mkt detaljer och lyster i mörka scener. Fattar inte varför man ska gå upp i värde? De mörka scenerna blir ju bara jobbiga och ljusar man upp dem så blir det urvattnat...
Postad 10 januari 2015 - 08:09
Postad 10 januari 2015 - 12:42
Postad 10 januari 2015 - 17:28

Postad 11 januari 2015 - 10:53
Det är precis det du vill och därför måste man anpassa inställningarna efter rummet.Men varför vill man inte alltid se detaljer i mörka scener, oavsett om det är på dagen eller i biogrotta?
Postad 11 januari 2015 - 14:50
Postad 11 januari 2015 - 18:16
Postad 12 januari 2015 - 13:15
Postad 12 januari 2015 - 14:26
Kör du 2,35:1-duk och vill titta på 16:9-material blir det alltså lite dumt eftersom bilden hamnar utanför duken. Lösningen är då att zooma och fokusera om så att 16:9-bilden ryms på höjden i 2,35:1-duken. Då får du alltså svarta kanter på kortsidorna och bilden krymper 33 procent.
W1300 har zoomomfånget för detta men jag tror inte den har rätt egenskaper så att bilden hamnar där den ska i höjdled utan det kräver en riktig lensshift. Projektorer som klarar detta och dessutom gör det galant med motorisering är JVC:s X-modeller samt Panasonic AT6000.
Postad 12 januari 2015 - 20:01
Läste om att man kan förbättra bilden med ett lite gråaktigt polarisationsfilter som man sätter på linsen. Måste testa. Funkar det lite som en grå duk?
Postad 12 januari 2015 - 21:39

ND-filter är det man ska experimentera med för att ta ned ljusstyrkan. Men "förbättra" är en godtycklig och relativ term. ND-filter kan få en projektorn att bättre passa ett rum, men som det konstaterats tidigare: börjar sätta på externa filter är det främst ett tecken på att man har fel projektor för fel rum.
Postad 12 januari 2015 - 22:02
Postad 12 januari 2015 - 23:44
Men om man har en ljusstark projektor och sätter ett ND filter för så blir ju det svarta svartare, blir det inte som att ha en grå duk, lite..? Har i alla fall läst om de som påstår att det blir bättre, så testa kan man ju.
Nja ett ND filter tar ju ner allt ljus men en grå duk reflekterar mindre av omgivningsljuset. Om omgivningsljuset är högt hjälper det dåligt att minska projektorljuset för bättre svärta.
Postad 13 januari 2015 - 00:37
Ikväll installerade jag min första projector som är just denna modell, första problemet jag stötte på var att hela bilden låg i taket trots att placering av projector och duk var helt enligt kalkylatorn på nätet. Fick palla upp projector i bakkant (står på hylla) för att få ner bilden.
Sedan blev bilden kanonbra, svart är inte helt svart men det är väl som förväntat med denna modell antar jag.
Men ljudnivån är något som man kan notera, med mobilens app mäter den 37-38db i ECO-läge vilket är klart mer än uppspecat. Nu har jag ingen som helst erfarenhet av projectorer så jag vet inte om detta är ok.
Och förslag på bra takfästen?
Redigerat av Unregistered1c5b3749, 13 januari 2015 - 08:02.
Postad 13 januari 2015 - 09:02
Vilken ljudnivå har ni med W1300?
Ikväll installerade jag min första projector som är just denna modell, första problemet jag stötte på var att hela bilden låg i taket trots att placering av projector och duk var helt enligt kalkylatorn på nätet. Fick palla upp projector i bakkant (står på hylla) för att få ner bilden.
Sedan blev bilden kanonbra, svart är inte helt svart men det är väl som förväntat med denna modell antar jag.
Men ljudnivån är något som man kan notera, med mobilens app mäter den 37-38db i ECO-läge vilket är klart mer än uppspecat. Nu har jag ingen som helst erfarenhet av projectorer så jag vet inte om detta är ok.
Och förslag på bra takfästen?
Din sneda montering kanske kan påverka kylning av projektorn och då indirekt fläkten?
Ska det inte vara a-vägt buller dB(A)? (tänkt på att du måste mäta det på rätt avstånd också)
Jag köpte ett väggfäste från Kjell&Co för typ 350 som fungerar bra till BenQen
Redigerat av Unregistereddb62400b, 13 januari 2015 - 09:32.
Postad 13 januari 2015 - 10:59
Postad 13 januari 2015 - 14:31
Postad 13 januari 2015 - 15:04
Testade 3d i går. Väldigt vad svärtan försvann... och färgerna blev annorlunda, kanske bättre. Skulle gott kunna tänka mig
några lumen till. Vad säger i andra?
Postad 13 januari 2015 - 15:21
Tycker inte att ljudnivån är hög i ecoläge. Hör den inte alls när det blir svagt ljud i filmen.
Testade 3d i går. Väldigt vad svärtan försvann... och färgerna blev annorlunda, kanske bättre. Skulle gott kunna tänka mig
några lumen till. Vad säger i andra?
Läste i en test att detta är svagheterna i just 3D läget (även om det så klart finns en del på pluskontot där också)
Ljudnivån tycker jag inte heller är speciellt störande även om jag hör projektorn lite på 1 m avstånd
Redigerat av Unregistereddb62400b, 13 januari 2015 - 15:37.
Postad 13 januari 2015 - 19:09
Tyckte det var häftigt annars. Skärpan blev bättre och vilket djup...
Postad 13 januari 2015 - 22:13
Ljudnivån tycker jag inte heller är speciellt störande även om jag hör projektorn lite på 1 m avstånd
Lite på 1m? jag har inga problem att höra den på 3m. Kanske det är fel på min då?!
Just nu sitter jag kanske 6m från den och svagt ljud i högtalarna och jag hör fläktljudet.
Redigerat av Unregistered1c5b3749, 13 januari 2015 - 22:18.
Postad 13 januari 2015 - 22:26
https://www.youtube....eature=youtu.be
Ja nu säger inte klippet speciellt mycket egentligen.
Redigerat av Unregistered1c5b3749, 13 januari 2015 - 22:31.
Postad 13 januari 2015 - 22:35
Läste i en test att detta är svagheterna i just 3D läget (även om det så klart finns en del på pluskontot där också)
Har experimenterat en del med olika glasögon för 3D till just denna projje och kan konstatera att BenQ egna som följer med är de klart sämsta av de tre olika modeller jag har. De som är klart bäst hitintills är Estar america. Svärtan är där utan att gå över i"grönt" som BenQ glasögonen gör. Satsa på andra glasögon så kommer ni bli överraskade vad bra 3D faktiskt är med rätt film.
Postad 13 januari 2015 - 23:11
Funderar på att montera projektorn på en hylla istället för väggfäste. Måste man ha projektorn upp och ner då eller kan man tilta på något sätt? Vad är det som man ska tänka på ?
Denna lösning körde jag med då jag hade en hylla sedan tidigare som min Panasonic PT-AX200 stod på. Jag köpte ett nytt hyllplan på Ikea och justerbara ben från samma ställe. Skruvade fast projektorn i den nya hyllan och ställde den löst på den befintliga. Nu är det inga som helst problem att finjuster bilden både i höjd vinkel och tilt.
Bifogad fil(er)
Postad 13 januari 2015 - 23:31
Har experimenterat en del med olika glasögon för 3D till just denna projje och kan konstatera att BenQ egna som följer med är de klart sämsta av de tre olika modeller jag har. De som är klart bäst hitintills är Estar america. Svärtan är där utan att gå över i"grönt" som BenQ glasögonen gör. Satsa på andra glasögon så kommer ni bli överraskade vad bra 3D faktiskt är med rätt film.
Tack för bra tips! fick med ett par från BenQ men behöver minst tre par till

Postad 14 januari 2015 - 16:05
Det var en jäkligt fyndig lösningDenna lösning körde jag med då jag hade en hylla sedan tidigare som min Panasonic PT-AX200 stod på. Jag köpte ett nytt hyllplan på Ikea och justerbara ben från samma ställe. Skruvade fast projektorn i den nya hyllan och ställde den löst på den befintliga. Nu är det inga som helst problem att finjuster bilden både i höjd vinkel och tilt.

Postad 14 januari 2015 - 18:36
Tack för bra tips! fick med ett par från BenQ men behöver minst tre par till
Var köpte du dina?
Jag köpte dess för 160 spänn ink frakt, http://www.ebay.com/...=item3ccf2ab135 det tog bara 9 dagar i leverans.
Om du söker på Benq 3d lär det dyka upp en massa alternativ, finns från 70 spänn ink frakt.
Postad 14 januari 2015 - 21:57
Jag köpte dess för 160 spänn ink frakt, http://www.ebay.com/...=item3ccf2ab135 det tog bara 9 dagar i leverans.
Om du söker på Benq 3d lär det dyka upp en massa alternativ, finns från 70 spänn ink frakt.
Dessa köpte jag 4st utav, riktigt bra bildkvalité lite sämre passform.
http://www.aliexpres...1826796087.html
De här fick jag igår samma bildkvalité men mycket bättre passform
http://www.amazon.co...0140_TE_3p_dp_1
De sista har jag eventuellt tänkt att importera direkt från tillverkaren om intresse finns då jag måste köpa minst 40st
Postad 14 januari 2015 - 23:03
KlippJag köpte dess för 160 spänn ink frakt, http://www.ebay.com/...=item3ccf2ab135 det tog bara 9 dagar i leverans.
Är du nöjd med dessa?
Postad 15 januari 2015 - 07:27

Postad 15 januari 2015 - 12:19
Märkte en annan sak i går: det blir ljus-reflektioner från linsen förutom det ljus som kommer genom gallret. Rätt mkt ljus som sipprar ut. Har ni andra tänkt på detta?
Kunde inte sluta titta i natt...testade på Ikeas grå rullgardin och bilden är såå bra. Kontrasten och djupet är grymt!
Postad 15 januari 2015 - 12:41
Postad 15 januari 2015 - 13:23
Kunde inte sluta titta i natt...testade på Ikeas grå rullgardin och bilden är såå bra. Kontrasten och djupet är grymt!
Är det deras Tupplur du kör på 195x200? Hur klarar den lite ljus i rummet?
http://www.ikea.com/...ducts/30290531/
Postad 16 januari 2015 - 02:24
Ett test till är med filter på projjen. En kille på nätet tyckte att hans bild blev i klass med HD83, som han också ägde.
Hängde upp den i taket i dag, 20 cm ner. Kan inte få ner bilden mer än ca 1,20 från golvet. Måste alltså luta projjen för att få den där jag vill. Inget vidare för en projj som är avsedd att hängas. Tycker idealet är att huvudet kommer i mitten av bilden, så att men ser rakt fram. Ljudet kommer då lite bättre också. Vad tycker ni andra?
Tyvärr låter projjen mer i taket än på pallen jag hade den på innan...men fortfarande bra på eco läget.
Postad 16 januari 2015 - 11:12
"- Använd inte projektorn om den lutar mer
än 10 grader åt vänster eller höger eller
mer än 15 grader framåt eller bakåt. Om
projektorn inte står helt plant vid drift
kan det hända att lampan inte fungerar
som den ska eller skadas."
Redigerat av Unregistereddb62400b, 16 januari 2015 - 11:13.
Postad 16 januari 2015 - 12:45
Det syftar på att du kan skada projektorn om du lutar den mer vid drift. Bildens geometri tas det inte hänsyn till i påståendet.Jag tolkar det något motsägelsefulla citatet nedan som att man kan luta projektorn 15 grader ned eller upp.
"- Använd inte projektorn om den lutar mer
än 10 grader åt vänster eller höger eller
mer än 15 grader framåt eller bakåt. Om
projektorn inte står helt plant vid drift
kan det hända att lampan inte fungerar
som den ska eller skadas."
Du kan aldrig tilta en projektor och få en korrekt geometri!
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 16 januari 2015 - 13:46
Jo, men det är en digital justering som ger en sämre bild och felaktiga proportioner på bilden. Så den vill man undvika att använda.Men är det inte det Key Stone korrigeringen är till för Marcus?
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 16 januari 2015 - 14:48
Alla situationer där man prioriterar bildkvalitet och tvingas använda keystone är en situation där man har installerat fel eller valt fel produkt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar