Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Benq W1300

483 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 januari 2015 - 12:42

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
Väldigt bra projektor för de pengarna, så du behöver inte känna att något är fel. Du kunde ha betalat betydligt mer för en projektor som skulle fungera mycket sämre, till exempel med fel typ av färghjul. :)

Postad 07 januari 2015 - 13:56

Unregisteredcfba9f38
  • Unregisteredcfba9f38
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
****** Uppdatering

Efter 2 samtal till BENQ-supporten konstaterade de att det inte var jag som var dum i huvudet utan att den 1,25 månader gamla projektorns fokus var ruttet.

Ärende lagt till BENQ-support.

****** Uppdatering

Hej

Fick hem min BENQ w1300 igår, när barnen somnat smög jag ner i källaren och monterade. Satte igång projektorn och .... Sudd!
Jag kan inte ens läsa menyerna, knappt så jag kan läsa "BENQ" loggan under uppstart.

Att skruva på "fokus-hjulet" ger ingen skillnad, har jag missat någon grundläggande startup-funktion? Projektorn sitter 6,5m från väggen.

Ska tilläggas att det här är min första projektor, kan ingenting än det jag läst mig till innan köpet.

mvh Jonas

Redigerat av Unregisteredcfba9f38, 07 januari 2015 - 15:21.

Postad 07 januari 2015 - 22:24

g3n3ral
  • g3n3ral
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

****** Uppdatering

Efter 2 samtal till BENQ-supporten konstaterade de att det inte var jag som var dum i huvudet utan att den 1,25 månader gamla projektorns fokus var ruttet.

****** Uppdatering

Hej

Fick hem min BENQ w1300 igår, när barnen somnat smög jag ner i källaren och monterade. Satte igång projektorn och .... Sudd!
Jag kan inte ens läsa menyerna, knappt så jag kan läsa "BENQ" loggan under uppstart.

Att skruva på "fokus-hjulet" ger ingen skillnad, har jag missat någon grundläggande startup-funktion? Projektorn sitter 6,5m från väggen.

P.S Glöm inte att ta bort linsskyddet ;)

Ska tilläggas att det här är min första projektor, kan ingenting än det jag läst mig till innan köpet.

mvh Jonas

Det ska bara vara att montera, ställa in ev. zoom och sedan justera fokusen. Antingen har de gjort en dålig reperation eller helt enkelt glömt att åtgärda felet.

Redigerat av g3n3ral, 07 januari 2015 - 22:25.

Postad 07 januari 2015 - 23:25

Unregisteredaee893b9
  • Unregisteredaee893b9
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Fick hem min W1300 projje idag. Var både glad och mindre glad. Mycket skarp ren bild med intensiva och bra färger. Upplever svärtan som helt okej, men tycker mig se mindre av detaljer i mörka scener. Har ju inget dedikerat biorum. Finns andra projektorer i närheten av denna prisklass som är bättre på den punkten? Ska mixtra lite mer med inställningarna... Hjälper det att köpa dyrare om man har ljusa ytor runt omkring? Funderar på grå duk, men den kostar ju mycket. Hör inget av den på eco läget :)

Postad 08 januari 2015 - 00:12

zephir
  • zephir
  • Forumräv

• 554 inlägg
  • 0

****** Uppdatering

****** Uppdatering

Hej

mvh Jonas

Känns som ett ovanligt långt avstånd, är det verkligen inom avståndsintervallet för din dukstorlek? Vad händer om du flyttar projektorn närmre duken? Skulle det vara problemet borde benq-supporten skickas på grundkurs alt. få sparken omgående.

/r

Redigerat av zephir, 08 januari 2015 - 00:18.

Postad 08 januari 2015 - 09:13

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0

Upplever svärtan som helt okej, men tycker mig se mindre av detaljer i mörka scener. Har ju inget dedikerat biorum. Finns andra projektorer i närheten av denna prisklass som är bättre på den punkten? Ska mixtra lite mer med inställningarna...

"Mindre detaljer i mörka scener" är en inställningsfråga, dvs kör en testskiva och kontrollera så att inte projektorn och eller bildkedjan klipper signalen.

Postad 08 januari 2015 - 10:06

gustis89
  • gustis89
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

"Mindre detaljer i mörka scener" är en inställningsfråga, dvs kör en testskiva och kontrollera så att inte projektorn och eller bildkedjan klipper signalen.

Ursäkta idiotfrågan men vad menar du med att köra en testskiva? :)

Postad 08 januari 2015 - 11:47

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
DVE, Spears & munsil, AVS HD 709, Disney WOW med fler har grundläggande testbilder för att ställa in rätt nivåer på reglagen. Väldigt mycket av det man upplever som fel, likt "för lite detaljer i svärtan", "för starka färger" etc. är att projektorn är felinställd eller att källorna är felinställda.

Postad 08 januari 2015 - 12:17

hedstrom
  • hedstrom
  • Lärjunge

• 250 inlägg
  • 0
Någon som varit inne i isf menyn? antar att man ställer clarity control där som enligt den här sidan ska vara 0?
Kanske inte gör någon skillnad?
https://www.avforums...ttings.1860199/

Postad 09 januari 2015 - 14:06

eeman
  • eeman
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Köpte denna proj för nån vecka sedan och är supernöjd med bilden, kommer från äldre epson lcd innan. Är dock lite osäker på ljudnivån från min enhet, hur vanligt är det med DLP att man tydligt hör färghjulet (gissar att det är det som låter)? Karaktären på ljudet ändras beroende på om den matas med 24hz från BD eller 60 hz från dator. Man hör knappt suset från fläkten över det mer "frekvensaktiga" surret.

Körs i eco-läge på lampan, ljusstyrkan räcker och blir över där.

Postad 09 januari 2015 - 15:11

gustis89
  • gustis89
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Köpte denna proj för nån vecka sedan och är supernöjd med bilden, kommer från äldre epson lcd innan. Är dock lite osäker på ljudnivån från min enhet, hur vanligt är det med DLP att man tydligt hör färghjulet (gissar att det är det som låter)? Karaktären på ljudet ändras beroende på om den matas med 24hz från BD eller 60 hz från dator. Man hör knappt suset från fläkten över det mer "frekvensaktiga" surret.

Körs i eco-läge på lampan, ljusstyrkan räcker och blir över där.

Vad har du för duk? Skönt att det är ytterligare en som är nöjd med W1300. Jag har en motordriven Kingpin 104" och det är fantastisk bild. Riktigt härligt att titta på film när man mörklägger rummet. Har ställt in min efter denna länken : https://www.avforums...ttings.1860199/
Blir väldigt skön bild att titta på.

Någon som varit inne i isf menyn? antar att man ställer clarity control där som enligt den här sidan ska vara 0?
Kanske inte gör någon skillnad?
https://www.avforums...ttings.1860199/

Jag fick för mig att Clarity Control är inställningen för Brusreducering. Kanske har fel. :)

Postad 10 januari 2015 - 02:46

Unregisteredaee893b9
  • Unregisteredaee893b9
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Tyckte att det var svårt att få en bra bild utan att man blev trött i ögonen. Väldigt ljusstark projektor. Upptäckte sedan att det blev fantastisk lyster i bilden och bra färger med inställningarna på nätet och med lite ljus på, framförallt bakom duken. Ögat luras att tro att det svarta är svart av kontrasten som blir och ögonen blir inte trötta.
Har bara en billig vit Kingpin duk.
I kväll har jag dock inte kunnat slita mig från projektorn pga att jag köpte lite grått tyg och hängde upp framför duken. Fantastiskt, säger jag bara, vilken svärta tom med lite ljus i rummet. Kommer definitivt att testa mer. Har dock inte lust att lägga en massa pengar på duk, så jag funderar på att köpa en grå Ikea rullgardin. Hade en vit tidigare och märkte faktiskt en obetydlig skillnad mot Kingpin duken.
Kan inte fatta vad som skulle kunna bli bättre med en dyrare projektor. Färger, skärpa, renhet och svärta med den grå duken är verkligen i topp!!
Tittade faktiskt in på Hembiobutiken för att se vad jag ev missar med denna projjen för 6800 jämfört med sony HW55 för 28.000 , och, okej hade man haft de bredvid varandra så måste det ju vara skillnad, men när jag kom hem så njöt jag i fulla drag av min W1300 utan att sakna något.
Det enda som kan bli lite svårt nu är att få färgerna bra på grått. Blir de lika bra som på vit duk?
Ytterligare en sak jag undrar över är gamma inställningen. Jag tycker att bäst bild får jag med gamma 2-2,2 för då får jag mkt detaljer och lyster i mörka scener. Fattar inte varför man ska gå upp i värde? De mörka scenerna blir ju bara jobbiga och ljusar man upp dem så blir det urvattnat...

Postad 10 januari 2015 - 08:09

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
Du ska inte ställa in en högre gamma i den situation du har utan du bör ligga där runt 2-2.2. I en biogrotta och en rimlig ljusnivå där mörkerseendet kan aktiveras finns det poäng att kliva högre och nå gamma 2.3 eller 2.4. Fel gamma i fel rum och bilden sotar igen eller blir platt och tråkig.

Postad 10 januari 2015 - 12:42

Unregisteredaee893b9
  • Unregisteredaee893b9
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Men varför vill man inte alltid se detaljer i mörka scener, oavsett om det är på dagen eller i biogrotta?

Postad 10 januari 2015 - 17:28

gustis89
  • gustis89
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jag kan tycka att gamma på 2.5 är lite högt. Känner mer som ringblixt att 2.3 skulle passa bättre. Blir lite väl mörkt med 2.5 :) känns ju lite sådär att köpa en projektor och sen använda något annat än en riktigt prolle-duk. Men alla tkr ju olika. Har väldigt svårt att få min bild rak. Köpte med fästet från König som det var 40% rabatt på vid köp av projektor på Elgiganten. Är lite ostabilt och svårt att ställa in projektorn. Några tips på hur man kan göra?

Postad 11 januari 2015 - 10:53

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0

Men varför vill man inte alltid se detaljer i mörka scener, oavsett om det är på dagen eller i biogrotta?

Det är precis det du vill och därför måste man anpassa inställningarna efter rummet.

Postad 11 januari 2015 - 14:50

gustis89
  • gustis89
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Funderar på att montera projektorn på en hylla istället för väggfäste. Måste man ha projektorn upp och ner då eller kan man tilta på något sätt? Vad är det som man ska tänka på ?

Postad 11 januari 2015 - 18:16

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
Upp och ned på gummitassar eller liknande kan fungera. Nackdelen är att det lätt flyttar sig, till exempel när du dammar av projektorn.

Postad 12 januari 2015 - 13:15

Unregistered1c5b3749
  • Unregistered1c5b3749
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Kan man köra på 2,35:1 formatet med W1300? Eller är det enbart 16:9? Och om använder 2,35:1 formatet, hur påverkas en tv sändning (ex. sport)? Det är väl filmer framförallt som ligger på 2,35:1 eller?

Postad 12 januari 2015 - 14:26

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
När det talas om 2,35:1 handlar det om att duken är i den formatet. Projektorerna är 16:9 bild och 2,35:1-bilden är helt enkelt 16:9 med svarta kanter uppe och nere. Dessa kanter hamnar utanför en 2,35:1-duk. So far, so good.

Kör du 2,35:1-duk och vill titta på 16:9-material blir det alltså lite dumt eftersom bilden hamnar utanför duken. Lösningen är då att zooma och fokusera om så att 16:9-bilden ryms på höjden i 2,35:1-duken. Då får du alltså svarta kanter på kortsidorna och bilden krymper 33 procent.

W1300 har zoomomfånget för detta men jag tror inte den har rätt egenskaper så att bilden hamnar där den ska i höjdled utan det kräver en riktig lensshift. Projektorer som klarar detta och dessutom gör det galant med motorisering är JVC:s X-modeller samt Panasonic AT6000.

Postad 12 januari 2015 - 20:01

Unregisteredaee893b9
  • Unregisteredaee893b9
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Tycker inte att bilden blir tråkig av lågt gammavärde, tvärtom, men det gäller att dra ner ljusstyrkan. Fördelen är ju att man ser detaljer i skuggpartier med lågt värde och de försvinner med ett högre gamma värde.

Läste om att man kan förbättra bilden med ett lite gråaktigt polarisationsfilter som man sätter på linsen. Måste testa. Funkar det lite som en grå duk?

Postad 12 januari 2015 - 21:39

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
Polarisationsfilter? Förbättra bilden? Nu har oppfinnar-jocke rökt kylpasta igen. :ph34r:

ND-filter är det man ska experimentera med för att ta ned ljusstyrkan. Men "förbättra" är en godtycklig och relativ term. ND-filter kan få en projektorn att bättre passa ett rum, men som det konstaterats tidigare: börjar sätta på externa filter är det främst ett tecken på att man har fel projektor för fel rum.

Postad 12 januari 2015 - 22:02

Unregisteredaee893b9
  • Unregisteredaee893b9
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Men om man har en ljusstark projektor och sätter ett ND filter för så blir ju det svarta svartare, blir det inte som att ha en grå duk, lite..? Har i alla fall läst om de som påstår att det blir bättre, så testa kan man ju.

Postad 12 januari 2015 - 23:44

Unregistereddb62400b
  • Unregistereddb62400b
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Men om man har en ljusstark projektor och sätter ett ND filter för så blir ju det svarta svartare, blir det inte som att ha en grå duk, lite..? Har i alla fall läst om de som påstår att det blir bättre, så testa kan man ju.

Nja ett ND filter tar ju ner allt ljus men en grå duk reflekterar mindre av omgivningsljuset. Om omgivningsljuset är högt hjälper det dåligt att minska projektorljuset för bättre svärta.

Postad 13 januari 2015 - 00:37

Unregistered1c5b3749
  • Unregistered1c5b3749
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Vilken ljudnivå har ni med W1300?

Ikväll installerade jag min första projector som är just denna modell, första problemet jag stötte på var att hela bilden låg i taket trots att placering av projector och duk var helt enligt kalkylatorn på nätet. Fick palla upp projector i bakkant (står på hylla) för att få ner bilden.

Sedan blev bilden kanonbra, svart är inte helt svart men det är väl som förväntat med denna modell antar jag.

Men ljudnivån är något som man kan notera, med mobilens app mäter den 37-38db i ECO-läge vilket är klart mer än uppspecat. Nu har jag ingen som helst erfarenhet av projectorer så jag vet inte om detta är ok.

Och förslag på bra takfästen?

Redigerat av Unregistered1c5b3749, 13 januari 2015 - 08:02.

Postad 13 januari 2015 - 09:02

Unregistereddb62400b
  • Unregistereddb62400b
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Vilken ljudnivå har ni med W1300?

Ikväll installerade jag min första projector som är just denna modell, första problemet jag stötte på var att hela bilden låg i taket trots att placering av projector och duk var helt enligt kalkylatorn på nätet. Fick palla upp projector i bakkant (står på hylla) för att få ner bilden.

Sedan blev bilden kanonbra, svart är inte helt svart men det är väl som förväntat med denna modell antar jag.

Men ljudnivån är något som man kan notera, med mobilens app mäter den 37-38db i ECO-läge vilket är klart mer än uppspecat. Nu har jag ingen som helst erfarenhet av projectorer så jag vet inte om detta är ok.

Och förslag på bra takfästen?

Din sneda montering kanske kan påverka kylning av projektorn och då indirekt fläkten?

Ska det inte vara a-vägt buller dB(A)? (tänkt på att du måste mäta det på rätt avstånd också)

Jag köpte ett väggfäste från Kjell&Co för typ 350 som fungerar bra till BenQen

Redigerat av Unregistereddb62400b, 13 januari 2015 - 09:32.

Postad 13 januari 2015 - 10:59

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2 882 inlägg
  • 0
Funderar själv att byta min Z5 mot en W1300 men Z5 har 22 db enligt spec och då verkar 37-38 grymt illa!;(

Postad 13 januari 2015 - 14:31

Unregistered1c5b3749
  • Unregistered1c5b3749
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Mobilappen som visar 37-38 får man kanske ta med en nypa salt, men jag har ju öron också och dessa hör projektorns surr ganska tydligt hela tiden. Börjar undra om jag ska gå tillbaka med den och begära en ny ifall det är något krångel med den jag har alt. köpa Optoma HD50:an jag också kollade på.

Postad 13 januari 2015 - 15:04

Unregisteredaee893b9
  • Unregisteredaee893b9
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Tycker inte att ljudnivån är hög i ecoläge. Hör den inte alls när det blir svagt ljud i filmen.

Testade 3d i går. Väldigt vad svärtan försvann... och färgerna blev annorlunda, kanske bättre. Skulle gott kunna tänka mig
några lumen till. Vad säger i andra?

Postad 13 januari 2015 - 15:21

Unregistereddb62400b
  • Unregistereddb62400b
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Tycker inte att ljudnivån är hög i ecoläge. Hör den inte alls när det blir svagt ljud i filmen.

Testade 3d i går. Väldigt vad svärtan försvann... och färgerna blev annorlunda, kanske bättre. Skulle gott kunna tänka mig
några lumen till. Vad säger i andra?

Läste i en test att detta är svagheterna i just 3D läget (även om det så klart finns en del på pluskontot där också)

Ljudnivån tycker jag inte heller är speciellt störande även om jag hör projektorn lite på 1 m avstånd

Redigerat av Unregistereddb62400b, 13 januari 2015 - 15:37.

Postad 13 januari 2015 - 19:09

Unregisteredaee893b9
  • Unregisteredaee893b9
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Jo men den fick ändå 10 poäng av 10 möjliga i ett test. Kanske finns det utveclingsmöjlighetet på 3d fronten?
Tyckte det var häftigt annars. Skärpan blev bättre och vilket djup...

Postad 13 januari 2015 - 22:13

Unregistered1c5b3749
  • Unregistered1c5b3749
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Ljudnivån tycker jag inte heller är speciellt störande även om jag hör projektorn lite på 1 m avstånd

Lite på 1m? jag har inga problem att höra den på 3m. Kanske det är fel på min då?!

Just nu sitter jag kanske 6m från den och svagt ljud i högtalarna och jag hör fläktljudet.

Redigerat av Unregistered1c5b3749, 13 januari 2015 - 22:18.

Postad 13 januari 2015 - 22:26

Unregistered1c5b3749
  • Unregistered1c5b3749
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Lägger upp ett klipp filmat 2-2.5m från projektorn. Mobilappen säger 36-39db lite olika runt om i rummet.

https://www.youtube....eature=youtu.be

Ja nu säger inte klippet speciellt mycket egentligen.

Redigerat av Unregistered1c5b3749, 13 januari 2015 - 22:31.

Postad 13 januari 2015 - 22:35

p_tre
  • p_tre
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 1

Läste i en test att detta är svagheterna i just 3D läget (även om det så klart finns en del på pluskontot där också)

Har experimenterat en del med olika glasögon för 3D till just denna projje och kan konstatera att BenQ egna som följer med är de klart sämsta av de tre olika modeller jag har. De som är klart bäst hitintills är Estar america. Svärtan är där utan att gå över i"grönt" som BenQ glasögonen gör. Satsa på andra glasögon så kommer ni bli överraskade vad bra 3D faktiskt är med rätt film.

Postad 13 januari 2015 - 23:11

p_tre
  • p_tre
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Funderar på att montera projektorn på en hylla istället för väggfäste. Måste man ha projektorn upp och ner då eller kan man tilta på något sätt? Vad är det som man ska tänka på ?

Denna lösning körde jag med då jag hade en hylla sedan tidigare som min Panasonic PT-AX200 stod på. Jag köpte ett nytt hyllplan på Ikea och justerbara ben från samma ställe. Skruvade fast projektorn i den nya hyllan och ställde den löst på den befintliga. Nu är det inga som helst problem att finjuster bilden både i höjd vinkel och tilt.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   1,12MB   7 Antal nerladdningar

Postad 13 januari 2015 - 23:31

Unregistereddb62400b
  • Unregistereddb62400b
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Har experimenterat en del med olika glasögon för 3D till just denna projje och kan konstatera att BenQ egna som följer med är de klart sämsta av de tre olika modeller jag har. De som är klart bäst hitintills är Estar america. Svärtan är där utan att gå över i"grönt" som BenQ glasögonen gör. Satsa på andra glasögon så kommer ni bli överraskade vad bra 3D faktiskt är med rätt film.

Tack för bra tips! fick med ett par från BenQ men behöver minst tre par till :) Var köpte du dina?

Postad 14 januari 2015 - 16:05

gustis89
  • gustis89
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 1

Denna lösning körde jag med då jag hade en hylla sedan tidigare som min Panasonic PT-AX200 stod på. Jag köpte ett nytt hyllplan på Ikea och justerbara ben från samma ställe. Skruvade fast projektorn i den nya hyllan och ställde den löst på den befintliga. Nu är det inga som helst problem att finjuster bilden både i höjd vinkel och tilt.

Det var en jäkligt fyndig lösning :) Det blir ju väldigt lätt att korrigera projektorn. Det är lite svårt att korrigera via ett vägg/takfäste. Det blir lätt så att projektorn flyttar sig någon cm när man släpper den ifrån fästet. Kan bli väldigt irriterande. Jag ska definitivt fundera på din lösning :)

Postad 14 januari 2015 - 18:36

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 1

Tack för bra tips! fick med ett par från BenQ men behöver minst tre par till :) Var köpte du dina?

Jag köpte dess för 160 spänn ink frakt, http://www.ebay.com/...=item3ccf2ab135 det tog bara 9 dagar i leverans.
Om du söker på Benq 3d lär det dyka upp en massa alternativ, finns från 70 spänn ink frakt.

Postad 14 januari 2015 - 21:57

p_tre
  • p_tre
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Jag köpte dess för 160 spänn ink frakt, http://www.ebay.com/...=item3ccf2ab135 det tog bara 9 dagar i leverans.
Om du söker på Benq 3d lär det dyka upp en massa alternativ, finns från 70 spänn ink frakt.

Dessa köpte jag 4st utav, riktigt bra bildkvalité lite sämre passform.
http://www.aliexpres...1826796087.html

De här fick jag igår samma bildkvalité men mycket bättre passform
http://www.amazon.co...0140_TE_3p_dp_1

De sista har jag eventuellt tänkt att importera direkt från tillverkaren om intresse finns då jag måste köpa minst 40st

Postad 14 januari 2015 - 23:03

Unregistereddb62400b
  • Unregistereddb62400b
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Klipp

Är du nöjd med dessa?

Postad 15 januari 2015 - 07:27

whityoustone
  • whityoustone
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Kontrollen har aldrig strulat för mig, men min är inne på reparation för tredje gången just nu :D

Postad 15 januari 2015 - 12:19

Unregisteredaee893b9
  • Unregisteredaee893b9
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Åkte förbi hifiklubben i går. Kikade på Optoma hd26 och kunde direkt konstatera att w1300 är bättre. Dock tycker jag att färginställningen var bättre på hd26 och de färdiga inställningarna. Du kan tex ställa färgen som helhet. Kan på w1300 inte se nästan någon skillnad på varm och kall inställning tex och de är lika övermättade båda två...
Märkte en annan sak i går: det blir ljus-reflektioner från linsen förutom det ljus som kommer genom gallret. Rätt mkt ljus som sipprar ut. Har ni andra tänkt på detta?
Kunde inte sluta titta i natt...testade på Ikeas grå rullgardin och bilden är såå bra. Kontrasten och djupet är grymt!

Postad 15 januari 2015 - 12:41

whityoustone
  • whityoustone
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
A benqen läcker en del ljus, lite synd men spelar egentligen inge större roll för min del.

Postad 15 januari 2015 - 13:23

Unregistereddb62400b
  • Unregistereddb62400b
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Kunde inte sluta titta i natt...testade på Ikeas grå rullgardin och bilden är såå bra. Kontrasten och djupet är grymt!

Är det deras Tupplur du kör på 195x200? Hur klarar den lite ljus i rummet?

http://www.ikea.com/...ducts/30290531/

Postad 16 januari 2015 - 02:24

Unregisteredaee893b9
  • Unregisteredaee893b9
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Ja precis, Kan i princip få en bra bild med vanlig belysning på i rummet, men helst inga starka taklampor förstås.
Ett test till är med filter på projjen. En kille på nätet tyckte att hans bild blev i klass med HD83, som han också ägde.

Hängde upp den i taket i dag, 20 cm ner. Kan inte få ner bilden mer än ca 1,20 från golvet. Måste alltså luta projjen för att få den där jag vill. Inget vidare för en projj som är avsedd att hängas. Tycker idealet är att huvudet kommer i mitten av bilden, så att men ser rakt fram. Ljudet kommer då lite bättre också. Vad tycker ni andra?
Tyvärr låter projjen mer i taket än på pallen jag hade den på innan...men fortfarande bra på eco läget.

Postad 16 januari 2015 - 11:12

Unregistereddb62400b
  • Unregistereddb62400b
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Jag tolkar det något motsägelsefulla citatet nedan som att man kan luta projektorn 15 grader ned eller upp.

"- Använd inte projektorn om den lutar mer
än 10 grader åt vänster eller höger eller
mer än 15 grader framåt eller bakåt. Om
projektorn inte står helt plant vid drift
kan det hända att lampan inte fungerar
som den ska eller skadas."

Redigerat av Unregistereddb62400b, 16 januari 2015 - 11:13.

Postad 16 januari 2015 - 12:45

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Jag tolkar det något motsägelsefulla citatet nedan som att man kan luta projektorn 15 grader ned eller upp.

"- Använd inte projektorn om den lutar mer
än 10 grader åt vänster eller höger eller
mer än 15 grader framåt eller bakåt. Om
projektorn inte står helt plant vid drift
kan det hända att lampan inte fungerar
som den ska eller skadas."

Det syftar på att du kan skada projektorn om du lutar den mer vid drift. Bildens geometri tas det inte hänsyn till i påståendet.

Du kan aldrig tilta en projektor och få en korrekt geometri!

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 16 januari 2015 - 13:12

Unregistereddb62400b
  • Unregistereddb62400b
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Men är det inte det Key Stone korrigeringen är till för Marcus?

Postad 16 januari 2015 - 13:46

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Men är det inte det Key Stone korrigeringen är till för Marcus?

Jo, men det är en digital justering som ger en sämre bild och felaktiga proportioner på bilden. Så den vill man undvika att använda.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 16 januari 2015 - 14:48

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
...dessutom kommer själva snedställningen också påverka fokusplanet som inte länge löper parallellt med duken. Med andra ord får man välja om man vill ha det skarpt i botten, oskarpt i toppen (eller viceversa) alternativt skarpt i mitten och gradvis allt sämre fokus mot botten och toppen.

Alla situationer där man prioriterar bildkvalitet och tvingas använda keystone är en situation där man har installerat fel eller valt fel produkt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.