Mellanklass missade jag givetvis ![]()
Ny serie från Klipsch - Reference Premiere
Klipsch Reference Premiere RP-150M
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Klipsch Reference Premiere RP-160M
(Surroundhögtalare)
|
5
|
(16)
|
Inga priser | |
Klipsch Reference Premiere RP-240S
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Klipsch Reference Premiere RP-250C
(Centerhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Klipsch Reference Premiere RP-250F
(Golvhögtalare)
|
4
|
(1)
|
Inga priser | |
Klipsch Reference Premiere RP-260F
(Golvhögtalare)
|
4
|
(7)
|
Inga priser | |
Klipsch Reference Premiere RP-280F
(Golvhögtalare)
|
7
|
(31)
|
12 293:- | |
Klipsch Reference Premiere RP-450C
(Centerhögtalare)
|
3
|
(13)
|
Inga priser | |
Klipsch Reference Premiere RP-280FA
(Golvhögtalare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 26 February 2015 - 11:41
Kan verkligen inte hålla med angående KW -120, undrar om ni ens har hört dom?
Dom är verkligen riktigt potenta, rakt ner till 20hz minst! Och kan spela förbannat högt uppifrån och ner dit.
Snackar vi infra så finns det andra alternativ, men det var inte det som söktes här, utan potenta musiksubbar som samtidigt klarar sig grymt fint med LFE och det gör KW-120 med bravur!
Tack för de bra svaren gubben! 😊 vad är infra? Hur är de alternativen? Låter som att kw-120 är nog det som lockar mest än så länge, ska kika på R 115 också! 👍
Postad 26 February 2015 - 12:53
Klipsch rates the maximum acoustic output of the KW120 as 130dB @ 30Hz, 122dB @ 20Hz, and 112dB @ 15Hz, all at 1 meter, corner loaded. Conversely, the PB13U in 20Hz tune can deliver 115.5dB @ 32hz, 110.6dB @ 20Hz, and 97.4dB @ 16Hz at 2 meters, ground plane, in Josh Ricci's CEA 2010 burst testing. To convert 2 meters ground plane to 1 meter corner loaded, you'd have to add 18dB to the SVS's numbers, to get 133.5dB @ 32Hz, 128.6dB @ 20Hz, and 115.4dB @ 16Hz
Det var verkligen inte rakt ner till 20hz som någon nämnde
Postad 26 February 2015 - 13:08
Det var verkligen inte rakt ner till 20hz som någon nämnde
Jodå, +-3db @ 20hz - 200hz (Klipsch KW-120)
Och om du tar bort smilet och håller dig till diskussionen istället! så ser du att Klipschens siffror är förbannat bra, och om du hade lyssnat på den oxå, så hade du förstått deras ljudliga kvaliteter. och inte enbart läst siffror och "lyssnat" på siffror.
Postad 26 February 2015 - 13:18
Tack för de bra svaren gubben! vad är infra? Hur är de alternativen? Låter som att kw-120 är nog det som lockar mest än så länge, ska kika på R 115 också!
Infra bas, är bas som går under 20hz. Detta klarar både KW-120 och R 115.
Ja jag tror själv att R 115 är en riktigt lyckad subb som kommer klara sig oerhört bra för vad den kostar, både enligt siffror, samt dess prestation IRL.
Dubbla R 115 tror jag kommer bli en slags referens, när man pratar bas under 20 000kr.
Det finns andra basar som kanske är mer lämpade för att stå och bröla ut toner i höga db i låt säga 12hz... vi snackar då DIY som är eq:ad i Infran, men dessa system har ofta ytterst dåliga hifi kvaliteter.
Många av gaphalsarna kommer dock hävda att deras hembyggen låter otroligt rent och artikulerat som tex KW-120, men jag kan säga attvdet är inte många utav de DIY byggen jag har hört som faktiskt låter bra jämfört mot köpesubbar i den högre skolan.
Som tur är har alla rätt att tycka olika ![]()
Postad 26 February 2015 - 15:42
Ja jag tror själv att R 115 är en riktigt lyckad subb som kommer klara sig oerhört bra för vad den kostar, både enligt siffror, samt dess prestation IRL.
Dubbla R 115 tror jag kommer bli en slags referens, när man pratar bas under 20 000kr.
Det finns andra basar som kanske är mer lämpade för att stå och bröla ut toner i höga db i låt säga 12hz... vi snackar då DIY som är eq:ad i Infran, men dessa system har ofta ytterst dåliga hifi kvaliteter.
Många av gaphalsarna kommer dock hävda att deras hembyggen låter otroligt rent och artikulerat som tex KW-120, men jag kan säga attvdet är inte många utav de DIY byggen jag har hört som faktiskt låter bra jämfört mot köpesubbar i den högre skolan.
Som tur är har alla rätt att tycka olika
Ah okej! :-) hur menar du med dubbla R115 "en slags referens"? Funderar även lite på dubbla R115 är det positivit eller negativt? Haha ska bli intressant att få lyssna på dessa när de kommer till davids! :-)
Postad 26 February 2015 - 15:47
Ah okej! :-) hur menar du med dubbla R115 "en slags referens"? Funderar även lite på dubbla R115 är det positivit eller negativt? Haha ska bli intressant att få lyssna på dessa när de kommer till davids! :-)
Jag skulle tippa på att för de 18 000kr ett par R 115 kostar så finns det inget annat på marknaden för samma pris som presterar bättre, detta är inte helt hundra, men jag är tämligen säker.
Referens = "Det bästa"
Postad 26 February 2015 - 15:53
Jag skulle tippa på att för de 18 000kr ett par R 115 kostar så finns det inget annat på marknaden för samma pris som presterar bättre, detta är inte helt hundra, men jag är tämligen säker.
Referens = "Det bästa"
Okej tack! Blir till att åka och jämföra,,, :-)
Postad 26 February 2015 - 16:06
Okej tack! Blir till att åka och jämföra,,, :-)
Kul!
Skriv här sen
alltid kul att få höra.
Postad 26 February 2015 - 19:37
Nej, har inte haft tiden... men det blir en ny demo så snart det passar ![]()
Tänkte jag skulle få till en jämförelse på 250 centern och 160M stativarna i L/R oxå.
Sen är jag lite svag för Revel Performa3 C250, så dessa måste jag oxå lyssna på..
Postad 26 February 2015 - 21:04
Du såg väl siffrorna? Den rullar ju för kung och fosterland från 32hz
Jodå, +-3db @ 20hz - 200hz (Klipsch KW-120)
Och om du tar bort smilet och håller dig till diskussionen istället! så ser du att Klipschens siffror är förbannat bra, och om du hade lyssnat på den oxå, så hade du förstått deras ljudliga kvaliteter. och inte enbart läst siffror och "lyssnat" på siffror.
-8db 20hz snarare
Redigerat av Zartok, 26 February 2015 - 21:33.
Postad 26 February 2015 - 21:50
Du såg väl siffrorna? Den rullar ju för kung och fosterland från 32hz
-8db 20hz snarare
Klipsch själva hävdar dom siffrorna -3db vid 20hz.
Det testet som saxades in visar lite andra siffror.
Dock kan vi nog samtliga hålla med om att det är väldigt bra siffror vilket som, eller hur!
Postad 26 February 2015 - 21:52
Postad 26 February 2015 - 21:57
Siffror säger inget. Finns pv1d, den är på 6.5Hz -3. Det är detta siffror men säger inget
Siffror säger en hel del, om dom är sanna, det borde ju du om någon veta, då du själv är lite av en teoretiker ![]()
Sen det du skriver om B&W subben är bara löjligt och rent påhitt utav dig! det finns ingenstans som B&W hävdar dessa siffror i text angående deras subb PV1D.
Redigerat av WB-Cinema, 26 February 2015 - 21:57.
Postad 26 February 2015 - 21:59
7.5 hz var det. Kolla länken själv.
Saken är den att du aldrig kan veta om siffrorna stämmer. I klipsch fall gör dom ju verkligen inte det
Redigerat av Zartok, 26 February 2015 - 22:02.
Postad 26 February 2015 - 22:03
https://www.hifiklub...--wilkins-pv1d/
7.5 hz var det. Kolla länken själv.
Ok, trodde fan inte att dom skrev ut detta med -3db inom parentes, helt sjukt löjligt utav dom! Å andra sidan så är ju Hifi-Klubben (enligt mig) VÄRLDENS sämsta Hifi-kedja oxå, men ändå ![]()
Men har som sagt väldigt svårt att tro att B&W själva skriver så???? måste kolla upp det ![]()
Postad 26 February 2015 - 22:05
Ok, trodde fan inte att dom skrev ut detta med -3db inom parentes, helt sjukt löjligt utav dom! Å andra sidan så är ju Hifi-Klubben (enligt mig) VÄRLDENS sämsta Hifi-kedja oxå, men ändå
Men har som sagt väldigt svårt att tro att B&W själva skriver så???? måste kolla upp det
Kolla i klubbens broschyrer, det är vansinne att påstå något sånt. Vilket dom gör. Falsk marknadsföring å det grövsta, vilket ändå är lagligt eftersom 7hz kan vara i 30db
Postad 26 February 2015 - 22:13
http://www.bwgroup.c..._Info-Sheet.pdf
Snacka om idioti ![]()
Kolla i klubbens broschyrer, det är vansinne att påstå något sånt. Vilket dom gör. Falsk marknadsföring å det grövsta, vilket ändå är lagligt eftersom 7hz kan vara i 30db
Ja, med andra ord så har dom ju inte ljugit, men subben kanske spelar i 4db vid 7hz hahaha.
Jaja... åter till Klipsch och riktig BAS ![]()
Postad 26 February 2015 - 22:36
Undrar om någon i Umeå ska ta in klipsch subbar? Sugen på sw 115
Redigerat av Zartok, 26 February 2015 - 22:40.
Postad 26 February 2015 - 23:21
Var inte så mycket påhitt av mig trots allt?
Undrar om någon i Umeå ska ta in klipsch subbar? Sugen på sw 115
Ne, det var det inte
men desto mer utav B&W och Hifi-Klubben ![]()
Kolla om du kan få till en lyssning på R 115 oxå när du ändå är igång, jag blev mycket imponerad av den, speciellt med tanke på priset.
Postad 27 February 2015 - 00:02
Jag skulle mer än gärna göra samtliga klipschs subbar. Tyvärr så är umeå en av Sveriges sämsta städer när det kommer till subutbud
Postad 27 February 2015 - 01:09
Länka gärna till en mellanklass SVS som kan spela lika starkt från toppen till 20hz.
Sen låter SVS bara brötigt och orent i jämförelse, inte alls en sådan ren och transistentsnabb basåtergivning som KW-120 har.
Här finns mätningar på hela systemet samt singel och dubbel sub: http://www.audioholi...x-ultra2/page-5
PB-12 är modellen jag har i åtanke som spelar ikapp men men det är siffror....Jag personligen tycker dock jag fått en betydligt mer fysisk upplevelse med mkt annat inkl nämnda SVS än vad jag fick med klipsch basarna, nu säger jag inte att det är ett dåligt system utan det är ett väldigt kompetent sådant (topparna är ruggigt bra) och rummet spelar en jäkla roll så mina uppevelser kan ju bero på detta samt att jag är lite basskadad med krav därefter så det var kanske något orättvist att det lät som jag totalsågade grejerna.
PB-12 NSD: http://www.audioholi...sd-measurements
Redigerat av robert293, 27 February 2015 - 01:19.
Postad 27 February 2015 - 01:17
Det var ju ett bold claim, betänk att det som gör mest för en artikulerad bas är rummet
+1 Jag har hört PB-13 spela riktigt snyggt och rejält brutalt i ett bra rum men jag har även hört densamma låta som en döende ko hos hemmabio butiken i göteborg (katastrofalt dåligt demo rum eller injustering)
Postad 27 February 2015 - 01:33
Vad är det för DIY byggen du hört?
Redigerat av robert293, 27 February 2015 - 02:04.
Postad 27 February 2015 - 02:20
Gillar själv Klipsch men fan man behöver inte bli fanatisk som vissa verkar bli. Dubbla R 115 tror jag kommer bli en slags referens, när man pratar bas under 20 000kr. WB du tror mycket..
Postad 27 February 2015 - 10:25
Här finns mätningar på hela systemet samt singel och dubbel sub: http://www.audioholi...x-ultra2/page-5
PB-12 är modellen jag har i åtanke som spelar ikapp men men det är siffror....Jag personligen tycker dock jag fått en betydligt mer fysisk upplevelse med mkt annat inkl nämnda SVS än vad jag fick med klipsch basarna, nu säger jag inte att det är ett dåligt system utan det är ett väldigt kompetent sådant (topparna är ruggigt bra) och rummet spelar en jäkla roll så mina uppevelser kan ju bero på detta samt att jag är lite basskadad med krav därefter så det var kanske något orättvist att det lät som jag totalsågade grejerna.
PB-12 NSD: http://www.audioholi...sd-measurements
Ja detta Klipsch system är som synes grymt kompetent.
Jag vet inte om jag ser eller tolkar fel, men SVSen presterar inte lika bra och har inte lika hög output som KW-120.
Redigerat av WB-Cinema, 27 February 2015 - 10:26.
Postad 27 February 2015 - 10:31
Gillar själv Klipsch men fan man behöver inte bli fanatisk som vissa verkar bli. Dubbla R 115 tror jag kommer bli en slags referens, när man pratar bas under 20 000kr. WB du tror mycket..
Haha, är absolut inte fanatisk för ett specifikt märke, men när jag åker på en demo utav dessa produkter och får en sådan positiv upplevelse så har man ju rätt att bli minst sagt positiv inställd till produkterna.
Att dom sedan kostar så lite pengar jämförelsevis tycker jag är riktigt bra.
Ja jag tror absolut att R 115 är bland den absolut bästa subben på hela marknaden för under 9000kr, så istället för att spela dryg, så kan du väl berätta för oss om en subb inom samma prisnivå som på papperet har en bättre prestanda?
Jag har som sagt även lyssnat på den, och blev mäkta imponerad även av dess prestation rent fysiskt, den låter rent, tight, och kan spela på höga volymer.
Postad 27 February 2015 - 10:46
Vad är det för DIY byggen du hört?
Har hört ett par olika DIY byggen, bla med Peerless xls 12 element, och JL audio (vet inte element modell), samt JBL 15".
Ingen utav de systemen jag har hört har tilltalat mig, men sen är det klart att det går att bygga ett bra DIY bassystem.
En vän till mig har gått på trenden om Ultimax elementen och ska bygga 2 lådor framöver, ska bli intressant!
Postad 27 February 2015 - 10:48
Det du bör kolla på i mätningarna är hur rak frekvenskurvan är samt hur jämt vattenfallet är. Där rullas inget inte
Jag vet inte om jag ser eller tolkar fel, men SVSen presterar inte lika bra och har inte lika hög output som KW-120.
Säg åt polaren din att göra byggtråd här. Fina ju bara typ sju st ultimaxtrådar, vi behöver fler! Forumets val av diy-subbar
Redigerat av Zartok, 27 February 2015 - 10:50.
Postad 27 February 2015 - 10:52
Nu har jag inte kunnat kolla graferna, sitter på mobilen. Men det är väl lämpligare att jämföra något i samma prisklass kanske? Nu vet jag inte vad priset på Klipschsubbarna är. Men du skrev ju själv 40k för två st tidigare i den här tråden. Då får en ju dubbla pb12 eller en pb13-ultra och pengar över för samma pris som en KW-120.
Postad 27 February 2015 - 10:55
Själv kommer jag med största sannolikhet satsa på R 115 i nya rummet, då den presterar långt över förväntan och kostar under 9000kr, plus att det går att göra lite ytterligare på det priset.
Det enda jag inte vet med all säkerhet är om slutsteget i den håller måttet även när man pressar riktigt hårt hemmavid, men det märker man
Nu har jag inte kunnat kolla graferna, sitter på mobilen. Men det är väl lämpligare att jämföra något i samma prisklass kanske? Nu vet jag inte vad priset på Klipschsubbarna är. Men du skrev ju själv 40k för två st tidigare i den här tråden. Då får en ju dubbla pb12 eller en pb13-ultra och pengar över för samma pris som en KW-120.
(40 000kr är priset för dubbla KW-120 inkl slutsteg, precis som dom är ämnade att användas enligt THX U2 normerna) En lös KW-120 kostar ca 13 000kr/st utan slutsteg.
Dom som valde att dra in SVS i diskussionen får gärna göra det, eller jämföra mot tex R 115.
Ett par andra utav oss diskuterade olika Klipsch subbar, och deras prestanda gentemot varandra, kontra pris.
Redigerat av WB-Cinema, 27 February 2015 - 10:59.
Postad 27 February 2015 - 11:03
Det du bör kolla på i mätningarna är hur rak frekvenskurvan är samt hur jämt vattenfallet är. Där rullas inget inte
dock så är det där en utomhusmätning. Skulle vara kul att se klipsch på såna.
Säg åt polaren din att göra byggtråd här. Fina ju bara typ sju st ultimaxtrådar, vi behöver fler! Forumets val av diy-subbar
Klipsch är oxå en utomhusmätning! och Klipscharna spelar riktigt fint.
"Där rullas inget inte" ? vad menar du?
Redigerat av WB-Cinema, 27 February 2015 - 11:04.
Postad 27 February 2015 - 11:08
Postad 27 February 2015 - 11:10
Har det dykt upp en utomhusmätning av Klipschen här? Länk! Nu blev det intressant
Ja, den som Robert la ut.
Läser du inte?
Redigerat av WB-Cinema, 27 February 2015 - 11:12.
Postad 27 February 2015 - 11:16
Där syns ju rätt tydligt att den rullar av hela vägen dock :/
Postad 27 February 2015 - 11:19
Har kollat graferna nu. Du tolkar fel.
Postad 27 February 2015 - 11:20
Men du, den missade jag.
Där syns ju rätt tydligt att den rullar av hela vägen dock :/
Nja, den rullar definitivt inte mer än någon annan köpesubb enligt mig, utan dom presterar förbaskat bra i sitt register.
Sen att dom låter såpass bra som dom gör och har många fina kvaliteter är ju bara positivt.
Åter till trådens ämne nu!
Har kollat graferna nu. Du tolkar fel.
Hurkom?
Postad 27 February 2015 - 11:25
Hurkom?
Klipsch är mätt ifrån 1m och SVS 2m. Sen så komprimerar ju Klipschen en del i det lägre registret när volymen åker upp.
Postad 27 February 2015 - 12:18
Nu gör du ju samma sak igen. Inte en enda gång kan du visa vars jag har gjort något du anklagar mig för.
Vad är det för ifrågasättande med att säga att jag lägger ord i munnen på folk?
Käft nu och åter till topic..ni kan munhuggas nån annan stans!
Tackar för hjälpen iaf, är såååå sugen på att testa r115 Mot kW subben! 😊
Postad 27 February 2015 - 12:23
Käft nu och åter till topic..ni kan munhuggas nån annan stans!
Tackar för hjälpen iaf, är såååå sugen på att testa r115 Mot kW subben!
![]()
Det ska bli riktigt intressant att få ta del utav dina upplevelser sen mellan KW och R115!
Postad 27 February 2015 - 13:02
Sen så kostar tex R112 och R115 på samma nivå som din nämnda SVS subb, så att jämföra dessa hade varit kul och intressant.
Jag som personligen gillar hur Klipsch subbar låter jämfört mot en mörk och entonig SVS, skulle vilja påstå att SVS inte har en chans mot ovan nämnda Klipsch.
Postad 27 February 2015 - 15:40
Svs pb-12 spelar lika starkt vid 20hz och det är en mellanklass sub ifrån detta märke....Det var faktiskt du som bad om att få en länk på detta WB.
Sen säger jag inte att just PB-12 NSD låter lika bra eller bättre utan bara att den spelar lika starkt där nere.
Postad 27 February 2015 - 15:46
Svs pb-12 spelar lika starkt vid 20hz och det är en mellanklass sub ifrån detta märke....Det var faktiskt du som bad om att få en länk på detta WB.
Sen säger jag inte att just PB-12 NSD låter lika bra eller bättre utan bara att den spelar lika starkt där nere.
Ja vid 20hz må den göra det.
Men om man kollar högre upp i registret så är Klipsch klart bättre, och just det här med hur dom faktiskt presterar och låter så är Klipsch enligt mig personligen helt överlägsen.
SVS låter som en trött ko i jämförelse genom hela registret. (Har fram tills idag lyssnat på PB13U, SB12, PB12 samt en Cylinder)
Ska bli kul att se mätningar på R115 framöver och se vad den presterar faktiskt i djupbasen. Den är ju specad 2hz lägre i djupbasen av Klipsch själva gentemot KW-120.
Redigerat av WB-Cinema, 27 February 2015 - 15:49.
Postad 27 February 2015 - 15:56
Ja vid 20hz må den göra det.
Men om man kollar högre upp i registret så är Klipsch klart bättre, och just det här med hur dom faktiskt presterar och låter så är Klipsch enligt mig personligen helt överlägsen.
SVS låter som en trött ko i jämförelse genom hela registret. (Har fram tills idag lyssnat på PB13U, SB12, PB12 samt en Cylinder)
Ska bli kul att se mätningar på R115 framöver och se vad den presterar faktiskt i djupbasen. Den är ju specad 2hz lägre i djupbasen av Klipsch själva gentemot KW-120.
Intressant! :-) De ska visa upp den för mig på,davids på måndag! :-) r115 och kw
Postad 27 February 2015 - 16:16
http://www.amazon.co...ofer (800 Watt)
Postad 27 February 2015 - 16:52
Redigerat av Jostedal, 27 February 2015 - 16:52.
Postad 27 February 2015 - 17:49
Rullar inte mer än någon annan sub? Kolla samtliga svs. Nds 12 som är i samma prisklass som Robert länkade till ex.
Nja, den rullar definitivt inte mer än någon annan köpesubb enligt mig, utan dom presterar förbaskat bra i sitt register.
Sen att dom låter såpass bra som dom gör och har många fina kvaliteter är ju bara positivt.
Åter till trådens ämne nu!
Hurkom?
http://www.audioholi...sd-measurements
http://www.audioholi...x-ultra2/page-5
Jämför själv. Om du inte ser det så skriv upp siffrorna i 5hz-intervaller
Redigerat av Zartok, 27 February 2015 - 17:54.
Postad 27 February 2015 - 20:22
Rullar inte mer än någon annan sub? Kolla samtliga svs. Nds 12 som är i samma prisklass som Robert länkade till ex.http://www.audioholi...sd-measurementshttp://www.audioholi...x-ultra2/page-5
Jämför själv. Om du inte ser det så skriv upp siffrorna i 5hz-intervaller
Jag som är rookie men hör hur bra ljud ska låta, som jag tycker är bra ljud i mina öron iaf. Vilken av basarna klarar testet bäst? Detta är ju rena grekiskan..
Postad 27 February 2015 - 21:01
Jag som är rookie men hör hur bra ljud ska låta, som jag tycker är bra ljud i mina öron iaf. Vilken av basarna klarar testet bäst? Detta är ju rena grekiskan..
SVS'en klarar testet absolut bäst. Eller, det är inget test, men den mäter bäst. Väldigt frekvenslinjär återgivning. Den spelar rakt, vilket innebär att du kommer uppleva mer tryck i djupbasen.
Klipsch problem är att den spelar mer än dubbelt så hög volym (hörselmätt) hör upp i registret som den gör strax innan avrullningen, vilket gör att du inte kan nyttja djupbasen utan att ha redigt hög volym. Det gör att ljudåtergivningen förvrängs
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
KLIPSCH-klubben
32 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?