Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Subwoofer mest för musik

624 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Martin Logan Dynamo 1000w (Subwoofers) 6 (0) Inga priser
Velodyne SPL-1200 Ultra (Subwoofers) 8 9.347826 (22) Inga priser
REL Acoustics T-9 (Subwoofers) 3 8.833332 (5) Inga priser
BK Electronics XXLS400-DF (Subwoofers) 4 8.5 (5) Inga priser
Heco Music-Style Sub 25A (Subwoofers) 1 7.5 (1) Inga priser
SVS SB-2000 (Subwoofers) 5 8.692306 (12) Inga priser
Denon AVR-X4100W (Förstärkare) 1 9.249998 (11) Inga priser
DALI Rubicon 6 (Golvhögtalare) 1 9.285714 (6) 56 998:-
REL Acoustics T9i (Subwoofers) 1 8.249998 (3) Inga priser
40 relaterade trådar
Vilken sub ska jag köpa? (180 inlägg) 2 år sedan
Nytt Biorum / Lyssna på musik rum (3 inlägg) 6 år sedan
Velodyneklubben! (126 inlägg) 6 år sedan
Dali Rubicon (162 inlägg) 6 år sedan
2 St Nya Subwoofers från SVS. SVS PB2000 och SVS SB2000 (679 inlägg) 6 år sedan
Velodyne SPL- 800/1000/1200 Ultra (89 inlägg) 7 år sedan
Kampanjer på Receivers! (370 inlägg) 8 år sedan
Förb@annade HDMI CEC, hur lösa hdmi dropout? (9 inlägg) 8 år sedan
Hjälp till början av ett nytt 5.1.2 (minst) system. (26 inlägg) 8 år sedan
Velodyne SPL-1200 Ultra? Bra eller anus? (79 inlägg) 9 år sedan
Denon receivrar 2014 (334 inlägg) 9 år sedan
Dali Fazon LCR (7 inlägg) 9 år sedan
Vad är mina begagnade högtalare värda? (9 inlägg) 9 år sedan
ML Klubben! (Martin Logan). (7 inlägg) 9 år sedan
hur mycket kan man sälja denon avr x4100 för (6 inlägg) 10 år sedan
ljudet kommer och går (2 inlägg) 10 år sedan
Heco ALeva GT 602 (1 inlägg) 10 år sedan
Dali Rubicon 6 eller rubicon 8?? (65 inlägg) 10 år sedan
Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand (27 inlägg) 10 år sedan
Subwoofer-tips | Allround | Max 15k? (2 inlägg) 10 år sedan
Subwoofer för Musik <8'000kr (58 inlägg) 10 år sedan
1xPV1D vs 1xSVS PB13 Ultra vs 1xSVS PC13 Ultra VS 2xSB2000 VS 1xSB13 Ultra (145 inlägg) 11 år sedan
Ny subb! (67 inlägg) 11 år sedan
Receiver runt 10K. 4 alternativ. Vilken ska jag välja? (15 inlägg) 11 år sedan
Byta ut svs pc13-u mot 2 subar, Tips&förslag mottages. (45 inlägg) 11 år sedan
Anti-Mode 8033 till HK 3490. Konstigt med icke eq:at fullregister i frontar (3 inlägg) 11 år sedan
svs klubben (13 inlägg) 11 år sedan
Fattig bas i mitt vardagsrum? (40 inlägg) 11 år sedan
Erfarenheter av Heco music style sub 25A? (0 inlägg) 11 år sedan
B&W DB1 eller Velodyne ultra (19 inlägg) 11 år sedan
REL klubb (12 inlägg) 12 år sedan
Audiovector subwoofer, eller svs? eller annat fynd? (39 inlägg) 12 år sedan
Köp av (dubbla) subwoofers, SVS, XTZ, annat? (5 inlägg) 12 år sedan
2 st Velodyne SPL-1200 Ultra eller 1 st Velodyne DD12Plus? (12 inlägg) 12 år sedan
Tonsor AB , ny butik med BK Electronics bas sortiment! (77 inlägg) 12 år sedan
Köpa REL-sub. Vilken? (31 inlägg) 13 år sedan
Earthquake sounds minime? (5 inlägg) 14 år sedan
Subwoofern skakar och rör sig! (18 inlägg) 14 år sedan
Velodyne SPL-1200 Ultra VS DALI Ikon Sub MK2 (17 inlägg) 14 år sedan
Musiksubbar - finns det några bra? (73 inlägg) 15 år sedan

Postad 05 January 2016 - 00:48

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0
Tror jag hade kört med pre out och y split. Du har ju två utgångar på den så två splittar räcker till dina eventuella fyra basar.

Postad 05 January 2016 - 00:52

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Jag har en Denon AVR-X4100W.

Det är ju bra då kan du lätt koppla in två stycken och det borde inte vara några problem att sätta en y-split i varje port om du väljer att köra fyra.

Postad 05 January 2016 - 03:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Nej :( Om du sågar på den så blir det ju en portad låda... :o

En någorlunda bra sub klarar naturligtvis både film och musik.

Det är uppenbart i RELs marknadsföring att de ser musik/2-kanal som det "seriösa" medans hembio är något där ljudkvaliteten inte är lika viktig, vilket såklart är helt åt skogen fel (liksom det mesta som står på deras hemsida ;) ).

Att en sub med kraftigt begränsad djupbas (i klass med designsubben PV1D enligt likvärdiga/oseriösa mätningar) inte funkar bra till film är inte så konstigt, men det betyder såklart inte att den låter dåligt till musik med bas ner till kanske 30Hz. Det är nog ingen som har påstått det heller.

Problemet är ju att REL marknadsför den som en produkt som kan "trycksätta rummet som ingen traditionell subwoofer klarar" och en perfekt utfyllnad i bottnen vid 20-30Hz (och bara där verkar det som).

En slitsport! Dock så måste man ha nog bred klinga för att det ska bli bra :D

I övrigt så håller jag bara med dig rakt av som vanligt :) pv1d är nog favoriten av oseriösa mätningar. En dubbel åtta. 7.5hz!! :o :D
Det är som vanligt marknadsföringen som förstör. Rel målar ju in sig i ett hörn med sina tryckpåståenden, och det blir ju komiskt när det klappas ihop först och säger att den trycksätter rummet som ingen vanlig sub kan göra (mer än minimala minivee enligt mätningarna) samtidigt som dom inte gör det som sägs.

Jag blir väldigt less på det här svamlet med musiksubbar och filmsubbar. Det är bara en ursäkt för att en sub inte presterar bra. Kolla cv (som jag ironiskt sett gillar :D), våra stora subbar går bara till 40 Hz. Men det är chill, vi säger att det är en musiksub, då är det ok att inte ha djupbas!

Prestation vs pris är alltid en viktig faktor, och det är bara fult när dyra underpresterande produkter säljer in sig med att dom låter så makalöst, att dom har magiska egenskaper eller att dom har guldigt internkablage eller vad som helst.

Slutligen så såg jag diskussionen om Martin Logan och just Rel. Jag blev också konfunderad då Martin Logan tillverkar sina egna subbar, ex descent (om den ens finns kvar, det är den enda ml-subben jag hört). Även dom är ju på tok för dyra för prestandan men det var ju märkligt att dom inte använde sina subbar. Fram tills att förklaringen kom att dom inte kommit in ännu :) tillverkare använder ju, mig veterligen, sällan subbar från ett annat märke på demos och dylikt, därav att svs, som är ett prisvärt alternativ, inte finns med så ofta misstänker jag :)

Postad 05 January 2016 - 03:48

Unregisteredf2107117
  • Unregisteredf2107117
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 1
SVS är det sämsta märket gällande sub-basar!
Tro mig, jag är expert!

Postad 05 January 2016 - 03:55

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 3

SVS är det sämsta märket gällande sub-basar!
Tro mig, jag är expert!

Jag litar fett mycket på dig :D

Postad 05 January 2016 - 09:57

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Anledningen att hifi Agenten hade rel-subbar på Arken var enbart pga att dom inte hade fått in några Martin Logan subbar än.

Ja men dom valde ändå REL som det bästa alternativet. :)

Redigerat av Ljudligt, 05 January 2016 - 10:03.

Postad 05 January 2016 - 11:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 3

Ja, för dom hade ju svs närvarande, som du föreslår. Eller? Inte? Jag tror dom tog det bästa av det dom hade. Att dom kanske hade rel och en tunna bananskal är inget du övervägt? :D

Postad 05 January 2016 - 11:09

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 1

Ja, för dom hade ju svs närvarande, som du föreslår. Eller? Inte? Jag tror dom tog det bästa av det dom hade. Att dom kanske hade rel och en tunna bananskal är inget du övervägt? :D

Jag tror dom inte ens överväger SVS även om dom hade 10 st och bara en REL för dom är ju ute efter bra ljud. Inte lågbastongeneratorer som bara klarar den lägsta basen.

Postad 05 January 2016 - 11:13

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Vill bara först nämna att jag inte har något emot ML och deras basar.

Men jag kunde konstatera att Akkelis som är ML handlaren i Gbg. inte för deras eller någon annan sub heller för den del från något av alla sina exklusiva märken utan endast REL. Det borde ändå säga att man där tycker att det är basar som väl matchar de anläggningar och högtalare man vill erbjuda marknaden. Om Akkelis kan man dock säga att det är en renodlad HiFI-butik som bara satsar på kvalitéts Hifi och i princip existerar inte hemmabio där.

Postad 05 January 2016 - 11:19

robix
  • robix
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Hade tidigare en SVS PB12 Plus till mina gamla Sonus Faber Liuto monitorer, lät riktigt bra till både film och musik. Tyckte basen spelade mycket bra till det mesta. Den är ganska rapp för sin storlek och kraft utan dess like!

Postad 05 January 2016 - 11:21

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Varför nöja sig med en subwoofer om det är mest bas som gäller. Bara att installera ett sånt här system istället i lokalen:

https://www.youtube.com/watch?v=ZQjVN13dI10

Postad 05 January 2016 - 11:24

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Hade tidigare en SVS PB12 Plus till mina gamla Sonus Faber Liuto monitorer, lät riktigt bra till både film och musik. Tyckte basen spelade mycket bra till det mesta. Den är ganska rapp för sin storlek och kraft utan dess like!

Vad tycker du om din SVS PB1000 då som du har nu?

Postad 05 January 2016 - 12:39

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Jag tror dom inte ens överväger SVS även om dom hade 10 st och bara en REL för dom är ju ute efter bra ljud. Inte lågbastongeneratorer som bara klarar den lägsta basen.

Visst vet du om att bra ljud och bas som går djupt inne är varandras motpoler? ;)
Bagarn har ett system med bland dom bästa elementen som finns för bas. Går till singelhz och det elementet ska låta helt fantastiskt :)

Vilka svs har du hört under vilka förutsättningar för att dom låtit dåligt?

Postad 05 January 2016 - 12:57

robix
  • robix
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Vad tycker du om din SVS PB1000 då som du har nu?

Jag saknar min SVS PB12 Plus kan jag säga, var tvungen att sälja den när vi flyttade till ny lägenhet. Men SVS PB1000 spelar riktigt bra för sitt pris och det finns inget annat som är bättre för dom pengarna (nytt) enligt mig. Djup, kraftfull och rapp!

Lyssnade på ett flertal olika subbar innan jag bestämde mig - bl.a. b&w, velodyne, klipsch, sunfire etc.

Jag kollar mycket film och den presterar mycket bra. Den känns och hörs!

Kör lfe läge på den idag, men har även provat den i 80hz läge och då kan du ha party som heter duga :D

Den är lättplacerad enligt mig, jag har ett dåligt format vardagsrum som är 10-12m långt, 4m brett och 4.5m högt och jag får ut bra bas överallt i princip. :)

//R

Postad 05 January 2016 - 13:02

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 1

Visst vet du om att bra ljud och bas som går djupt inne är varandras motpoler? ;)
Bagarn har ett system med bland dom bästa elementen som finns för bas. Går till singelhz och det elementet ska låta helt fantastiskt :)

Vilka svs har du hört under vilka förutsättningar för att dom låtit dåligt?

Nej men enligt dig låter det bara återge frekvenser i den absoluta lågbasen (under 20 Hz) så är det en toppensub. Du fortsätter med bagarns system och säger att singelhertz är det bästa vid musiklyssning. Vilka inspelningar använder ni då och vilken format? CD?

Mesta musiken innehåller inte dessa frekvenser överhuvudtaget. Men det är ju klart att med viss elektronisk musik (djupa elektroniskt skapade toner) så kan det bli mer tryck (inte säkert det låter bättre rent stampa takten mässigt) i rummet.

Det är så mycket mer som spelar in för hur man upplever en sub vid musiklyssning. Integreringen är viktigare än vid film. Film har ofta effekter som är glesare (frekvensmässigt) till sin karaktär än musik ofta är. Med fokus på just den djupaste basen. 

Du började med att säga att REL är kassa till musiklyssning men så är inte fallet. 

Jag har hört SVS men kommer inte ihåg vilken sub det var. Tänkte inte på det så mycket då och det var länge sedan. Men det lät inte dåligt. Det är inte det jag påstår.

Redigerat av Ljudligt, 05 January 2016 - 13:18.

Postad 05 January 2016 - 13:10

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 1

Nej men enligt dig låter det bara återge frekvenser i den absoluta lågbasen (under 20 Hz) så är det en toppensub. Du fortsätter med bagarns system och säger att singelhertz är det bästa vid musiklyssning.

Var det inte du som tidigare anklagade folk för att misstolka och förvränga saker? Antingen slog du just rekord i det eller bör du nog läsa Zartoks inlägg några gånger till. Oärligt känns det iaf.

Det är så mycket mer som spelar in för hur man upplever en sub vid musiklyssning. Integreringen är viktigare än vid film. 

Varför? Var vänlig och definiera den exakta skillnaden mellan "filmljud" och "musikljud". Om en film innehåller musik, vad händer då?

Postad 05 January 2016 - 13:37

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 1

Var det inte du som tidigare anklagade folk för att misstolka och förvränga saker? Antingen slog du just rekord i det eller bör du nog läsa Zartoks inlägg några gånger till. Oärligt känns det iaf.

Varför? Var vänlig och definiera den exakta skillnaden mellan "filmljud" och "musikljud". Om en film innehåller musik, vad händer då?

Hej Loco. Kul att se dig

Undrade just när du skulle dyka upp som gubben ur lådan! :)

Detta är en tråd om Subar vid musiklyssning och i början av tråden så säger Zartok att man absolut inte ska köpa REL. Lite konstigt när det är just musiklyssning som är deras starka sida jämfört med många andra subar. Jag går inte mer in på varför. Det har vi redan avhandlat tillräckligt.

Vad gäller detta tycker jag vi återgår till topic för det börjar bli tjatigt.

Film vs musikljud:

Just detta med filmljud och musikljud är intressant och det är ju helt enkelt så att det är skillnad på dessa ljud. Filmljud är ofta glesare med mer effekter som kommer slumpvis (visserligen ibland med musik i bakgrunden). De är helt enkelt mixade och gjorda på ett helt annat sätt än musik. Filmljud är gjorda med tanke på det som händer i bilden och varierar hela tiden. Man har även hela tiden bilden som gör att man kan bekräfta det man hör på ett annat sätt. Vad som helst kan hända och det finns inga mönster som återges hela tiden över hela frekvensspektrat,

Musik är mera rytmer och instrument över hela frekvensomfånget vilket ställer större krav på jämnare återgivning över ett större område i frekvensspektrat.

Är det en musikfilm (musikal, hårdrockvideo mm) så låter naturligtvis en sub som är musikalisk (dumt ord men kommer inte på något bättre) bättre på att återge musken på rätt sätt.

Redigerat av Ljudligt, 05 January 2016 - 13:39.

Postad 05 January 2016 - 13:47

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Hej Loco. Kul att se dig

Undrade just när du skulle dyka upp som gubben ur lådan! :)

Detta är en tråd om Subar vid musiklyssning och i början av tråden så säger Zartok att man absolut inte ska köpa REL. Lite konstigt när det är just musiklyssning som är deras starka sida jämfört med många andra subar. Jag går inte mer in på varför. Det har vi redan avhandlat tillräckligt.

Vad gäller detta tycker jag vi återgår till topic för det börjar bli tjatigt.

Film vs musikljud:

Just detta med filmljud och musikljud är intressant och det är ju helt enkelt så att det är skillnad på dessa ljud. Filmljud är ofta glesare med mer effekter som kommer slumpvis (visserligen ibland med musik i bakgrunden). De är helt enkelt mixade och gjorda på ett helt annat sätt än musik. Filmljud är gjorda med tanke på det som händer i bilden och varierar hela tiden. Man har även hela tiden bilden som gör att man kan bekräfta det man hör på ett annat sätt. Vad som helst kan hända och det finns inga mönster som återges hela tiden över hela frekvensspektrat,

Musik är mera rytmer och instrument över hela frekvensomfånget vilket ställer större krav på jämnare återgivning över ett större område i frekvensspektrat.

Är det en musikfilm (musikal, hårdrockvideo mm) så låter naturligtvis en sub som är musikalisk (dumt ord men kommer inte på något bättre) bättre på att återge musken på rätt sätt.

Hej!

Du är verkligen ute och cyklar Ljudligt med all respekt.

En sub ska återge frekvenser så korrekt/linjärt och distfritt det bara går det är det som talar om hur bra en sub är.

Det är ingen som helst skillnad på frekvenser som ska återges i film eller musik.

Med det sagt så ska jag inte säga att REL är dåliga men dom är sämre än SVS som i det här fallet diskuteras.

//Micke

Postad 05 January 2016 - 14:31

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Hej!

Du är verkligen ute och cyklar Ljudligt med all respekt.

En sub ska återge frekvenser så korrekt/linjärt och distfritt det bara går det är det som talar om hur bra en sub är.

Det är ingen som helst skillnad på frekvenser som ska återges i film eller musik.

Med det sagt så ska jag inte säga att REL är dåliga men dom är sämre än SVS som i det här fallet diskuteras.

//Micke

Naturligtvis i idealfallet så ska det inte vara någon skillnad. Men i praktiken så är det skillnad på film och musik av de anledningar jag just beskrev. Bilden som man tittar på drar fokus ifrån hur ljudet egentligen låter. Prova att blunda medans du tittar på film så hör du bättre skillnaderna. 

Även om en sub är linjär och korrekt kanske den inte passar i det system man har av olika anledningar (för svår att integrera med de frontar man har) så resultatet kanske blir sämre än en sub som är lättare att integrera med övriga systemet.

Postad 05 January 2016 - 14:35

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag kan bara dra en slutsats av det hela.

Om en baslåda är byggd enbart för att återge musik bra så är det en dåligt konstruerad baslåda.

Ljudspåret i musik är minst lika komplext som ett musikspår. Det är faktiskt musik i film också. Plus en massa annat ljud.

Skillnaden är att film oftast har djupare bas. Den har alltså inte REL:s gubbar lyckats få med i sin låda.

Antingen använder dom dåliga komponenter, annars är dom inget vidare på att konstruera.

Någonstans ligger ju begränsningen.

Ner till 20-25 Hz med full macka tycker jag att en vettig baslåda ska kunna leverera.

Åtminstone för såna pengar. Gör den inte det är det enbart dåliga ursäkter.

För egen del skulle två REL T9 inte hålla en kväll hemma hos mig. Varken till film eller musik.

Naturligtvis i idealfallet så ska det inte vara någon skillnad. Men i praktiken så är det skillnad på film och musik av de anledningar jag just beskrev. Bilden som man tittar på drar fokus ifrån hur ljudet egentligen låter. Prova att blunda medans du tittar på film så hör du bättre skillnaderna. 

Även om en sub är linjär och korrekt kanske den inte passar i det system man har av olika anledningar (för svår att integrera med de frontar man har) så resultatet kanske blir sämre än en sub som är lättare att integrera med övriga systemet.

Hur en baslåda integrerar med frontar har med placering, delning och rum att göra.

Portade frontar med sluten baslåda eller tvärtom kan också skapa problem.

Det andra är bara försäljningssnack.

Postad 05 January 2016 - 15:01

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 1

Jag kan bara dra en slutsats av det hela.

Om en baslåda är byggd enbart för att återge musik bra så är det en dåligt konstruerad baslåda.

Ljudspåret i musik är minst lika komplext som ett musikspår. Det är faktiskt musik i film också. Plus en massa annat ljud.

Skillnaden är att film oftast har djupare bas. Den har alltså inte REL:s gubbar lyckats få med i sin låda.

Antingen använder dom dåliga komponenter, annars är dom inget vidare på att konstruera.

Någonstans ligger ju begränsningen.

Ner till 20-25 Hz med full macka tycker jag att en vettig baslåda ska kunna leverera.

Åtminstone för såna pengar. Gör den inte det är det enbart dåliga ursäkter.

För egen del skulle två REL T9 inte hålla en kväll hemma hos mig. Varken till film eller musik.

Hur en baslåda integrerar med frontar har med placering, delning och rum att göra.

Portade frontar med sluten baslåda eller tvärtom kan också skapa problem.

Det andra är bara försäljningssnack.

Det är klart att man kan spela sönder vilka högtalare som helst  om man vrider på ordentligt. Jag vrider upp tills jag tycker det är lagom och det vibrerar lite lätt i golvet och soffan. Jag förstår att du spelar högre med dina högtalare. Full macka för dig är nog högre än full macka för mig.

Men vid den volym jag använder så kan jag lyssna länge och väl utan att få hörselskador. Med riktigt bra och rytmiskt ljud över hela frekvensområdet och även ner i lågbasen (20 Hz).

Huruvida den håller eller inte hos dig är inte relevant. Du är ingen måttstock på bra ljud (musikaliskt), bara för att du kan spela högt !!!

Jag tror inte vi pratar om samma sak. Du pratar om ljudåtergivning vid max volym och jag om ljudåtergivning vid en normal volym.

Filmljud är som du säger annorlunda än musik. De lägger på djupbaseffekter (med betoning på effekter som inte finns i verkligheten) som inte finns i musik. Men dessa återges även med god behållning hemma hos mig.

En liten recension om T9 och hur den presterar vid film:

http://hometheaterhi...-t-9-subwoofer/

Men det är upp till var och en att välja hur man vill använda sin anläggning, Full macka eller bra ljud vid lagom nivå där man njuter av musiken.

Redigerat av Ljudligt, 05 January 2016 - 15:29.

Postad 05 January 2016 - 15:38

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Jag saknar min SVS PB12 Plus kan jag säga, var tvungen att sälja den när vi flyttade till ny lägenhet. Men SVS PB1000 spelar riktigt bra för sitt pris och det finns inget annat som är bättre för dom pengarna (nytt) enligt mig. Djup, kraftfull och rapp!

Lyssnade på ett flertal olika subbar innan jag bestämde mig - bl.a. b&w, velodyne, klipsch, sunfire etc.

Jag kollar mycket film och den presterar mycket bra. Den känns och hörs!

Kör lfe läge på den idag, men har även provat den i 80hz läge och då kan du ha party som heter duga :D

Den är lättplacerad enligt mig, jag har ett dåligt format vardagsrum som är 10-12m långt, 4m brett och 4.5m högt och jag får ut bra bas överallt i princip. :)

//R

Okej, blev lite nyfiken eftersom du gjort dig av med den större som du var nöjd med och skaffat en mindre. 

Hade du ännu större rum tidigare då eftersom du bytte? Låter ju som du har ett hiskeligt stort rum nu.

Råden här i inledningen var ju att skaffa 2*SB2000 till ett rum med ungefär hälften av din rumsvolym så det det var ju intressant att en SB1000 fixar partynivåer hemma hos dig.

Redigerat av Blåtand, 05 January 2016 - 15:44.

Postad 05 January 2016 - 15:41

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Film vs musikljud:

Detta är så dumt att det faktiskt inte är värt tiden det tar att bemöta alla individuella fel. Jag konstaterar bara återigen att du egentligen inte har ett enda faktiskt argument för ditt tyckande.

Bilden som man tittar på drar fokus ifrån hur ljudet egentligen låter. Prova att blunda medans du tittar på film så hör du bättre skillnaderna. 

Tycker det är intressant att DU tar upp placebo som ett argument för att "filmljud" egentligen skulle låta sämre än vad det upplevs ;)

Med riktigt bra och rytmiskt ljud över hela frekvensområdet och även ner i lågbasen (20 Hz).

Det har väl mätningar ändå redan visat att du INTE kan? Iaf sämre än andra subwoofers i samma prisklass.

Men det är upp till var och en att välja hur man vill använda sin anläggning, Full macka eller bra ljud vid lagom nivå där man njuter av musiken.

Nu har jag ju för mig att dina distade 10% vid 98dB/24Hz. Det är verkligen inte hög volym. Dessutom kommer ju en högtalare som klarar högre volymer att spela lägre volymer bättre än en som ligger nära sitt max. Headroom är alltid bra.

Vad menar du egentligen med "integrering"? Tror du att de frekvenser som enbart subwoofern spelar måste "matcha" dina andra högtalare, eller inser du att det är som bakerman skriver enbart en fråga om rum, delning, och placering?

M.a.o. håller du med om att en subwoofer som spelar mer linjärt än en annan alltid är att föredra om de andra parametrarna är samma?

Postad 05 January 2016 - 16:16

robix
  • robix
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Okej, blev lite nyfiken eftersom du gjort dig av med den större som du var nöjd med och skaffat en mindre. 

Hade du ännu större rum tidigare då eftersom du bytte? Låter ju som du har ett hiskeligt stort rum nu.

Råden här i inledningen var ju att skaffa 2*SB2000 till ett rum med ungefär hälften av din rumsvolym så det det var ju intressant att en SB1000 PB1000 fixar partynivåer hemma hos dig.

Ny lägenhet, mer lyhört :/

Gamla vardagsrummet var betydligt mindre.

Många säger att xB2000 är bra mycket bättre än xB1000 - men har själv inte lyssnat! Men 2 stycken SB2000 kommer säkerligen leverera sjukt bra tryck och djup hos dig!

Postad 05 January 2016 - 16:29

chrix
  • chrix
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Om du skall spendera alla 20k så finns ju dessa...
https://www.hembiobu...horus-sw-800-w/

Eller låna hem lite olika från Hi-Fi klubben där dina högtalare kommer ifrån.
Ganska säker att ljudmässigt kan du hitta vettiga till en bra bit under 20k.

Postad 05 January 2016 - 16:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Har hänt endel här, är på gymmet, så jag hinner inte svara, men jag ska ge svar senare :) men det är nog ett litet missförstånd, jag ska förtydliga mig :)

Postad 05 January 2016 - 16:32

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Detta är så dumt att det faktiskt inte är värt tiden det tar att bemöta alla individuella fel. Jag konstaterar bara återigen att du egentligen inte har ett enda faktiskt argument för ditt tyckande.

Tycker det är intressant att DU tar upp placebo som ett argument för att "filmljud" egentligen skulle låta sämre än vad det upplevs ;)

Det har väl mätningar ändå redan visat att du INTE kan? Iaf sämre än andra subwoofers i samma prisklass.

Nu har jag ju för mig att dina distade 10% vid 98dB/24Hz. Det är verkligen inte hög volym. Dessutom kommer ju en högtalare som klarar högre volymer att spela lägre volymer bättre än en som ligger nära sitt max. Headroom är alltid bra.

Vad menar du egentligen med "integrering"? Tror du att de frekvenser som enbart subwoofern spelar måste "matcha" dina andra högtalare, eller inser du att det är som bakerman skriver enbart en fråga om rum, delning, och placering?

M.a.o. håller du med om att en subwoofer som spelar mer linjärt än en annan alltid är att föredra om de andra parametrarna är samma?

Placebo är jag medveten om men det är inte det jag menar. Det är mycket svårt att fokusera på 2 saker samtidigt. Simultanförmågan (att snabbt växla mellan olika saker) kan vara så hög att man tror att man kan koncentrera sig på 2 saker samtidigt lika mycket men det är bara en illusion.

Därför så kan det vara bäst att blunda så man verkligen kan koncentrera sig på det man hör.

98 dB är fullt tillräckligt vid 24Hz för att ge bra upplevelse vid normala volymer, Dessutom har jag 2 st så du får lägga på 6dB (vilket blir 104 dB) till i ljudtrycket + att det säkert förstärks av rummet. Beroende på integreringen i rummet kan man antingen utsläcka basen eller förstärka den. Integreringen i rummet är mycket viktig både för matchning med frontarna och få ut så mycket ljud (så rent som möjligt) som möjligt.

Postad 05 January 2016 - 17:16

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Placebo är jag medveten om

Ok, det har inte verkat helt klart tidigare.

Det är mycket svårt att fokusera på 2 saker samtidigt.

Mycket möjligt. Jag mäter istället så kan jag koncentrera mig på en sak, resultatet. SEDAN kan jag sätta mig ner och bara njuta.

98 dB är fullt tillräckligt vid 24Hz för att ge bra upplevelse vid normala volymer, Dessutom har jag 2 st så du får lägga på 6dB (vilket blir 104 dB) till i ljudtrycket

Dubbel effekt == 3dB ökning, inte 6. Inte ens det fick du rätt. Och du får precis samma ökning med valfritt märke så du kan aldrig komma "ifatt".

Beroende på integreringen i rummet kan man antingen utsläcka basen eller förstärka den. Integreringen i rummet är mycket viktig både för matchning med frontarna och få ut så mycket ljud (så rent som möjligt) som möjligt.

Ja, vad har det med valet av subwoofer att göra? Desstutom minns jag inte att någon sagt något annat. Tvärtom.

Du håller med om att en sämre subwoofer är en sämre subwoofer, oavsett vad man har för andra högtalare?

Postad 05 January 2016 - 17:42

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 1

@loco.spk:

Konstruktiv inteferens, dvs. "korrelerade subbar", 2 subwoofer med samma uteffekt som spelar samma signal i fas borde ge 6dB (ökning i ljudnivå).

Om det inte stämmer får du gärna redogöra för det. I så fall skall jag klaga på min gamla lärobok.

Redigerat av Blåtand, 05 January 2016 - 17:46.

Postad 05 January 2016 - 17:47

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 1

Ok, det har inte verkat helt klart tidigare.

Mycket möjligt. Jag mäter istället så kan jag koncentrera mig på en sak, resultatet. SEDAN kan jag sätta mig ner och bara njuta.

Dubbel effekt == 3dB ökning, inte 6. Inte ens det fick du rätt. Och du får precis samma ökning med valfritt märke så du kan aldrig komma "ifatt".

Ja, vad har det med valet av subwoofer att göra? Desstutom minns jag inte att någon sagt något annat. Tvärtom.

Du håller med om att en sämre subwoofer är en sämre subwoofer, oavsett vad man har för andra högtalare?

Dubbel konarea +3dB

Dubbel effekt +3 dB

Summa +6 dB

Postad 05 January 2016 - 17:48

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Är du säker. Så vitt jag vet ger dubbel effekt 3dB ökning. Två subwoofers borde ge dubbel effekt. Jag har sett andra diskussioner där folk trott att dubbel effekt plus dubbel konarea skulle dubbeltdubbelt typ men det stämmer ju iaf. inte.

Jag ska inte svära på att jag har rätt men jag hinner inte kolla upp det nu. Vi låter den detaljen vara osäker då, det ändrar ju egentligen inget.

Dubbel konarea +3dB

Dubbel effekt +3 dB

Summa +6 dB

Och där kom den medans jag skrev ;)

Postad 05 January 2016 - 17:53

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 1

Är du säker. Så vitt jag vet ger dubbel effekt 3dB ökning. Två subwoofers borde ge dubbel effekt. Jag har sett andra diskussioner där folk trott att dubbel effekt plus dubbel konarea skulle dubbeltdubbelt typ men det stämmer ju iaf. inte.

Jag ska inte svära på att jag har rätt men jag hinner inte kolla upp det nu. Vi låter den detaljen vara osäker då, det ändrar ju egentligen inget.

Och där kom den medans jag skrev ;)

3dB gäller vid okorrelerad effektsummering

Redigerat av Blåtand, 05 January 2016 - 17:55.

Postad 05 January 2016 - 17:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 2

98 dB är fullt tillräckligt vid 24Hz för att ge bra upplevelse vid normala volymer

Jag har förklarat det för dig redan...

Mätningen är i rum, 30cm från subben. Brukar du krypa ner och lyssna med huvudet intill subben?

Annars blir det:

92dB vid 60cm avstånd

86dB vid 120cm avstånd

80dB vid 2,4m avstånd

Och det är med 10% dist...

Dessutom har jag 2 st så du får lägga på 6dB (vilket blir 104 dB) till i ljudtrycket + att det säkert förstärks av rummet.

Mätningen du refererar till (men inte förstår) är gjord i rum.

Väntar du dig en dubbel förstärkning av rummet eller?

Redigerat av Ageve, 05 January 2016 - 17:59.

Postad 05 January 2016 - 18:02

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1
Det blir sex dB högre, inte tre. Jag har förklarat det för guesswho i tre sidor i en tråd, så där har Ljudligt helt rätt :)

Jag brukar se det såhär, och det stämmer bra. Kan man bara lägga till ett element, utan att impedans ökar eller minskar, samma effekt in i båda sammanlagt som om i ett, så ökar känsligheten med 3dB. Om du kör två förstärkare så dubblar du effekten också, vilket ger tre dB extra.

Förklaringen på element, om du seriekopplar element så dubblas impedansen per dubblering av elementen. Känsligheten stannar. Vid parallellkoppling så ökar känsligheten med 6dB. Tre för extra element och tre för att effekten går upp från en till två watt pga halvering av impedansen :)

Postad 05 January 2016 - 18:06

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0

Dom har ju inte så mycket annat hemma i butikerna att välja bland så ;)

Här kan du själv kolla vad hifi Agenten tar in för något. Det är alltså Hifi Punkten som säljer Agentens grejer. Vad tycker du själv finns som alternativ? Inte så mycket annat att välja på med andra ord.

http://hifiagentenko...yheterna-/232/1

Ursäkta alla edit. Mobilen ville inte riktigt samma som jag :)

Redigerat av magnusson_85, 05 January 2016 - 18:18.

Postad 05 January 2016 - 18:27

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 2

Jag har förklarat det för dig redan...

Mätningen är i rum, 30cm från subben. Brukar du krypa ner och lyssna med huvudet intill subben?

Annars blir det:

92dB vid 60cm avstånd

86dB vid 120cm avstånd

80dB vid 2,4m avstånd

Och det är med 10% dist...

Mätningen du refererar till (men inte förstår) är gjord i rum.

Väntar du dig en dubbel förstärkning av rummet eller?

Det är inte så enkelt att räkna på. Det beror på integreringen det också:

Effekten hos en ljudvåg som utbreder sig genom luften dämpas inte mycket på sin väg genom luften, utan ljudets intensitet avtar främst därför att effekten fördelar sig över vågfrontens ökande yta. När ljudet kan utbreda sig fritt, så ökar den ytan med kvadraten på avståndet från källan, och intensiteten avtar i omvänd proportion därtill. Ljudtrycksnivån avtar alltså med 6 dB vid en fördubbling av avståndet från källan. Detta enkla samband gäller i det fria eller i ett ekofritt rum, medan förhållandena i rum med reflekterande väggar blir mycket komplicerade och frekvensberoende.

I helt ekofria rum stämmer det du skriver

Redigerat av Ljudligt, 05 January 2016 - 18:29.

Postad 05 January 2016 - 18:44

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0

Seröst....

Postad 05 January 2016 - 18:48

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 1

Seröst....

Vad är det för ord?

Ett litet test för den som vill kolla hur lågt man hör:

http://www.audiochec...cdistortion.php

Själv hörde jag ner till 14 Hz genom Audioquest Dragonfly 1.2  och Audiotechnica AT-50.

Postad 05 January 2016 - 18:53

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Det är inte så enkelt att räkna på. Det beror på integreringen det också:

Effekten hos en ljudvåg som utbreder sig genom luften dämpas inte mycket på sin väg genom luften, utan ljudets intensitet avtar främst därför att effekten fördelar sig över vågfrontens ökande yta. När ljudet kan utbreda sig fritt, så ökar den ytan med kvadraten på avståndet från källan, och intensiteten avtar i omvänd proportion därtill. Ljudtrycksnivån avtar alltså med 6 dB vid en fördubbling av avståndet från källan. Detta enkla samband gäller i det fria eller i ett ekofritt rum, medan förhållandena i rum med reflekterande väggar blir mycket komplicerade och frekvensberoende.

I helt ekofria rum stämmer det du skriver

Om jag då mäter en mm från källan är det nog nästan helt tyst ett par meter bort.
2 mm 4 mm 8 mm 16 mm 32 mm 64 mm
100dB. 94dB. 88dB 82dB. 76dB. 70dB.
Så lite drygt en halv decimeter bort har det sjunkit med 30dB........???.

Postad 05 January 2016 - 18:55

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Det blir sex dB högre, inte tre. Jag har förklarat det för guesswho i tre sidor i en tråd, så där har Ljudligt helt rätt :)

Ok, jag säger som sagt att jag är öppen för att ha missat något. Alltid kul att lära sig något nytt.

Jag brukar se det såhär, och det stämmer bra. Kan man bara lägga till ett element, utan att impedans ökar eller minskar, samma effekt in i båda sammanlagt som om i ett, så ökar känsligheten med 3dB. 

Varför? varje element får ju nu halva effekten.

Om du kör två förstärkare så dubblar du effekten också, vilket ger tre dB extra.

Och det får jag det också till tre extra. I min värld har du nu sammanlagt 3 extra dB.

3dB gäller vid okorrelerad effektsummering

Lovar. Jag ska läsa på när jag har mer tid (och mindre middagsvin i magen).

Vad är det för ord?

Seröst, är vi nere på att märka ord nu?

Postad 05 January 2016 - 18:55

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Om jag då mäter en mm från källan är det nog nästan helt tyst ett par meter bort.
2 mm 4 mm 8 mm 16 mm 32 mm 64 mm
100dB. 94dB. 88dB 82dB. 76dB. 70dB.
Så lite drygt en halv decimeter bort har det sjunkit med 30dB........???.

Ja det stämmer inte så bra i praktiken i riktiga rum.

Postad 05 January 2016 - 18:56

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

• 182 inlägg
  • 2
Alltid genom alla år när det eftersöks subbar av användare på detta forum så ska alla förståsigpåare pissa på alla märken förutom SVS och hemmabyggen. Jag har lyssnat på en hel del subbar genom åren och är inte speciellt imponerad av SVS. Bra grejer är det men absolut inte överlägset och absolut inte bästa subben för alla. Sen kan jag tillägga att nästan allas förståsigpåares subbar som är hemmabyggen ser ut som skit. Kanske ger bra ljud men inget man kan ha hemma om man är någorlunda mån om sitt boende. No offense menat men lite stil måste det vara. Sen består inte livet av siffror och mätningar. En subb måste upplevas live för en persons ljudpreferenser kan skilja enormt från en annan. Det du tycker är Guds gåva till subwoofer världen kan någon annan tycka är skräp.

Till TS, lyssna på REL dom är inte alls dåliga. Försök låna hem en om du kan, en REL kanske är perfekt för dig och ditt ändamål. Annars så har BK Elec http://www.bkelec.com vita subbar som spelar på riktigt bra. ELACs subbar i det övre prissegmentet finns i vitt och ger bra bas. Tror dom vann något test för ett tag sen i någon svensk tidning. Även appstyrning finns till vissa ELAC, perfekt för den teknikintresserade.

Postad 05 January 2016 - 18:56

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Seröst, är vi nere på att märka ord nu?

Ursäkta mig, det var dumt av mig

Postad 05 January 2016 - 19:01

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Ja det stämmer inte så bra i praktiken i riktiga rum.

Nej, det är många teorier som just är teorier även om de är vedertagna praxis
Det är samma med 3dB vid fördubbling av något det är också teoretisk inget man helt kan förhålla sig till praktiskt.

Postad 05 January 2016 - 19:07

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 1

Alltid genom alla år när det eftersöks subbar av användare på detta forum så ska alla förståsigpåare pissa på alla märken förutom SVS och hemmabyggen. Jag har lyssnat på en hel del subbar genom åren och är inte speciellt imponerad av SVS. Bra grejer är det men absolut inte överlägset och absolut inte bästa subben för alla. Sen kan jag tillägga att nästan allas förståsigpåares subbar som är hemmabyggen ser ut som skit. Kanske ger bra ljud men inget man kan ha hemma om man är någorlunda mån om sitt boende. No offense menat men lite stil måste det vara. Sen består inte livet av siffror och mätningar. En subb måste upplevas live för en persons ljudpreferenser kan skilja enormt från en annan. Det du tycker är Guds gåva till subwoofer världen kan någon annan tycka är skräp.
Till TS, lyssna på REL dom är inte alls dåliga. Försök låna hem en om du kan, en REL kanske är perfekt för dig och ditt ändamål. Annars så har BK Elec http://www.bkelec.com vita subbar som spelar på riktigt bra. ELACs subbar i det övre prissegmentet finns i vitt och ger bra bas. Tror dom vann något test för ett tag sen i någon svensk tidning. Även appstyrning finns till vissa ELAC, perfekt för den teknikintresserade.

Jag håller med dig till hundra procent kring SVS & DIY subbar, men det bottnar sig nog snarar i upplevd prisvärdhet än faktiskt bättre många gånger.

Postad 05 January 2016 - 19:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Ok, jag säger som sagt att jag är öppen för att ha missat något. Alltid kul att lära sig något nytt.

Varför? varje element får ju nu halva effekten.

Och det får jag det också till tre extra. I min värld har du nu sammanlagt 3 extra dB.

http://www.faktiskt....58044&p=1649081

här ser du det Naqref skrivit, han uppger samma sak som mig. jag tror det har att göra med att du dubblerar ytan som rör på sig, och när den ytan dubbleras så behövs bara halva effekten för att samma svepta volym ska uppnås. därför så ökar känsligheten med 3db vid en dubblering av elementen. detta gäller det som står ovan, att elementen ska spela i fas också =)

om antal element inte skulle påverka känsligheten så skulle en seriekoppling ge minus 3db, pga att impedansen dubbleras men effekten är densamma. men eftersom en seriekoppling ger noll db så har du något som parerar upp effekttappet, och det är det extra elementet =)

Postad 05 January 2016 - 19:17

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 1

+ poäng och ett välkomnande in i värmen (hetluften!!)

Postad 05 January 2016 - 19:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Nej men enligt dig låter det bara återge frekvenser i den absoluta lågbasen (under 20 Hz) så är det en toppensub. Du fortsätter med bagarns system och säger att singelhertz är det bästa vid musiklyssning. Vilka inspelningar använder ni då och vilken format? CD?

Mesta musiken innehåller inte dessa frekvenser överhuvudtaget. Men det är ju klart att med viss elektronisk musik (djupa elektroniskt skapade toner) så kan det bli mer tryck (inte säkert det låter bättre rent stampa takten mässigt) i rummet.

Det är så mycket mer som spelar in för hur man upplever en sub vid musiklyssning. Integreringen är viktigare än vid film. Film har ofta effekter som är glesare (frekvensmässigt) till sin karaktär än musik ofta är. Med fokus på just den djupaste basen. 

Du började med att säga att REL är kassa till musiklyssning men så är inte fallet. 

Jag har hört SVS men kommer inte ihåg vilken sub det var. Tänkte inte på det så mycket då och det var länge sedan. Men det lät inte dåligt. Det är inte det jag påstår.

nu hinner jag svara =)

nej, det är ett missförstånd. det jag skrev var att jag frågade om du trodde att subbar som spelar låga hz och subbar som (i dina ord) spelar musikaliskt är två olika saker. jag vet att båda två kan uppnås i samma sub, och det är vad jag kallar en bra subwoofer.

mina tankar kring subbar är följande: för att en sub ska vara riktigt bra så ska den spela ner till 16 hz, det är den lägsta tonen ett instrument klarar av, det är en stor piporgel. då har vi en komplett sub, därefter bryr jag mig inte. det viktiga för mig är att den kan reproducera den djupaste tonen som ett analogt instrument klarar av.

nu, ett komplett bassystem ska enligt mina tankar klara att spela exakt 115 db peak i 16 hz vid lyssningsposition. men då kallar jag det för bassystem eftersom jag inte tror att det finns en enskild subwoofer som kan prestera det. självfallet går att att klappa ihop många element in i en låda som klarar av det, men har man gjort det så är det lite som att man har byggt en stor sub kanske lite i onödan. bagarns basar som jag tycker om att använda som exempel pga elementen är fyra stora subbar som tillsammans klarar av detta. osäker på en av dessa skulle klarat av detta. hade han gjort en enda jättelåda på en kubik med dessa element så hade dom klarat av det och det hade i teori och praktik varit en subwoofer, men benämningarna för mig är lite ointressant. därför, ett komplett bassystem ska klara av thx-referensen i en orgels lägsta ton, klarar systemet av det så är det enligt mig det perfekta systemet ljudtrycksmässigt.

jag håller inte med om att integreringen är viktigare till musik än till film, det är lika viktigt att integrera systemet i båda fallen. jag kan ge ett exempel som jag själv upplevt. tidigare boostade jag basen mycket. ca 20 db eller så. när jag såg smaugs ödemark och hörde smaug tala så var jag tvungen att sänka volymen på subbarna eftersom smaugs röst var nermixad hela vägen ner till LFE-spåret, för extra ompf. det innebar att inte ens dåvarande jag, basknarkare, kunde se på filmen, det var för dåligt integrerat.

ser du en komedi så behöver du troligtvis inte ha ett så integrerat bassystem eftersom noll effekt går ner i basområdet. men det är ju samma för musik som inte går ner till basområdet. om du lyssnar på en vokal opera eller en acapella med kvinnor så TROR jag inte att någon av dessa rent vokalt kan gå ner i basområdet (det klarar endel väldigt mörkröstade män). därför är det lika oviktigt med basintegration till musiken som till filmen.

nu tror jag att jag kunnat förklara mig syn på det lite bättre =)

sen så ska jag säga att det hela med min syn på hur basar ska prestera är lite ironiskt eftersom jag för närvarande kör med mitt system klippt vid 20 hz. det var för tungt basspår med infrabas i the marsian med vindar som skapade våldsamt djup infrabas, och jag började må illa av det. dock så bör det nämnas att det troligtvis handlade om djupare bas än mina 16 hz. tror, men det är att inte veta :D

Postad 05 January 2016 - 19:35

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Va fan är det ni säger, är inte mina baslådor de vackraste ni sett???? Jag som alltid brukar trösta mig med att min trekvartsdjupa, halvresonanta och halvdistande bas i alla fall är fin att titta på  :(

Postad 05 January 2016 - 19:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

ehm... dom är ju orangea :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.