Postad 21 September 2016 - 14:55
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
MĂ€stare
-
-
3109 inlÀgg
Jag funderar pÄ att gÄ upp till en ungefÀr 330-340cm bred duk (gain 1.0), skulle en 9300 kunna fylla ut en sÄn duk med tillrÀcklig ljusstyrka om den sitter typ 4,5m frÄn duken?
FörutsÀttningarna Àr ett vanligt vardagsrum som Àr ljuskontrollerat, se nedan.
Jag vet ju inte vilka krav du har, inte heller vad du har för duk, men det finns iaf ingen annan maskin som kan fylla en sÄ stor duk bÀttre(som jag har provat) i liknande prisklass. NÀrmaste konkurrent Àr JVC DLA-X5000 men dÄ tappar du lite ljus, men vinner samtidigt ganska mycket i svÀrta(om du fÄr tillrÀckligt mörkt för att utnyttja detta).
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 21 September 2016 - 15:02
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
MĂ€stare
-
-
3109 inlÀgg
Har nu ocksÄ kalibrerat vÄr TW7300. Som jag tidigare skrev sÄ har den inte lika bra förmÄga att slÀcka sitt ljus som TW9300 och ger dÀrför en sÀmre svÀrta(om rummet Àr mörkt). Kan nu ocksÄ konstatera att den lÀmnar lite mindre ljus.
Epson EH-TW9300 LÀge Natural(inget filter) Iris fullt öppen. Kalibrerad. Eco. 50fL
Epson EH-TW9300 LÀge Natural(inget filter) Iris fullt öppen. Kalibrerad. Medium. 60fL
Epson EH-TW9300 LÀge Natural(inget filter) Iris fullt öppen. Kalibrerad. High. 71fL
Epson EH-TW7300 LĂ€ge Natural(inget filter) Kalibrerad. Eco. 42fL
Epson EH-TW7300 LĂ€ge Natural(inget filter) Kalibrerad. Medium. 51fL
Epson EH-TW7300 LĂ€ge Natural(inget filter) Kalibrerad. High. 60fL
Fortfarande bra tryck i TW7300 men TW9300 Àr bÀttre pÄ allt, bÄde i ljusare rum, pÄ större dukar samt i mörka rum och pÄ mindre dukar. Detta till skillnad mot Sony dÀr HW45 Àr likvÀrdig med HW65 pÄ mÄngt och mycket.
Fler uppmÀtta siffror pÄ andra fabrikat finns i detta inlÀgg ifall nÄgon missat det.
Postad 21 September 2016 - 15:10
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
MĂ€stare
-
-
3109 inlÀgg
Tyckte att den levererade heeeeelt ok i jÀmförelse. Inte alls lika hög detaljnivÄ och skÀrpa som Sonyn men jag mÄste sÀga att trycket/kontrasten i bilden var minst lika bra.
Nu har jag inte fÄtt hit VW550ES Ànnu men baserat pÄ vÄr tidigare VW520ES sÄ borde trycket i Epson kunna vara klart bÀttre(beroende pÄ instÀllning) men svÀrtan borde inte vara alls lika svart(om inte rummet begrÀnsar). Den Àr dock helt ok pÄ TW9300, hÄrfint efter HW65 frÄn Sony.
MEN: RÀtt sÄ snart sÄ sÄg jag det. En grön blob! Jag sÄg den först nÀr bilden blev svart vid ett tillfÀlle, men sedan gick det inte att bortse ifrÄn den i mörka partier av bilden. Den var rÀtt sÄ stor och störande.
SĂ„... Ăr det bara att rĂ€kna med sĂ„dant tjafs fortfarande pĂ„ LCD? Eller Ă€r Epson bra pĂ„ att Ă„tgĂ€rda sĂ„dant under garanti? Vad tror ni? Bortsett frĂ„n detta och eventuella andra fĂ€rgförĂ€ndringar som kan komma sĂ„ verkar denna klockren för mig. 
TrÄkigt. Det Àr ju en ny serie och man hoppas ju att det ska bli bÀttre nÀr det kommer en ny generation. Det blir det oftast ocksÄ, men uppenbarligen Àr inte problemet borta. Jag har inte sett nÄgra blobbar pÄ vÄra maskiner Ànnu(ta i trÀ). Epson brukar vara bra pÄ att hantera det, men det Àr ju ÀndÄ surt att behöva skicka ivÀg sin projektor för rengöring.
Panelerna har lite fÀrgskiftningar redan frÄn början och det kommer sÀkert att bli sÀmre med tiden nÀr de slits. Jag upplever dock inte det som ett vÀldigt stort problem numera, men inget Àr perfekt.
Postad 21 September 2016 - 15:18
-Palle-
-
-Palle-
-
MĂ€stare
-
-
3878 inlÀgg
Jag vet ju inte vilka krav du har, inte heller vad du har för duk, men det finns iaf ingen annan maskin som kan fylla en sÄ stor duk bÀttre(som jag har provat) i liknande prisklass. NÀrmaste konkurrent Àr JVC DLA-X5000 men dÄ tappar du lite ljus, men vinner samtidigt ganska mycket i svÀrta(om du fÄr tillrÀckligt mörkt för att utnyttja detta).
Jag har hyfsade krav pÄ bilden, det Àr svÄrt att beskriva subjektiva vÀrderingar men ja jag Àr vÀl rÀtt krÀsen. I dagslÀget har jag en Firehawk men duken jag kommer byta till kommer nog med största sannolikhet bli en Seymour AT tab-tension med deras UF-vÀv.
Det som oroar mig mest Àr vÀl just hur ljusstyrkan blir pÄ sÄ stor bild. Att jag inte kommer kunna fÄ lika bra bild som i en grotta Àr jag ju sÄklart medveten om.
Postad 21 September 2016 - 15:25
joslse
-
joslse
-
Amatör
-
-
99 inlÀgg
Till Marcus the Rock
GÄr det att vÀlja bara P3 fÀrglÀget nÀr man tar emot en hdr signal pÄ epsonen?
Jag som har ett vitt vardagsrum med vanlig vit duk mÀrker redan nu vid ljusa scener att bilden ibland har en tendens att bli urvattnad och jag misstÀnker att hdr bara kommer att förstÀrka det problemet.
Men vill gÀrna kunna njuta av dom bÀttre fÀrgerna.
Mvh Jonas
Postad 21 September 2016 - 15:45
aperitif
-
aperitif
-
LĂ€rjunge
-
-
308 inlÀgg
Beror ju pÄ vad du Àr ute efter för egenskaper och vad du har för rum och kringutrustning. Men om du behöver mycket ljus sÄ Àr de ett bra val.
SvÀrta Àr nog det jag uppskattar mest nÀr tÀnker efter. Men egentligen sÄ skulle jag vara nöjd, bara den slÄr min panasonic ae4000. Och det mÄste ju dagens projektorer göra med hÀstlÀngder?
Hade gÀrna köpt en jvc men Epson priset lockar (kommer nog aldrig betala mer Àn sÄ)
Sen kÀnns det som att min nÀsta projektor mÄste kunna hantera HDR.
Har en 130" SR solidpix i 2.35:1. sombra tak, mörk heltÀckningsmatta och scenmolton bakom och 3m pÄ vÀggarna bredvid duken. Resten av rummet Àr i en mörkgrÄ matt fÀrg sÄ det Àr rÀtt mörk. Projektorn sitter 6.5meter frÄn duk.
Planerar att köpa en ny spelare och invÀntar oppos nya.
Postad 21 September 2016 - 15:50
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
MĂ€stare
-
-
3109 inlÀgg
Jag har hyfsade krav pÄ bilden, det Àr svÄrt att beskriva subjektiva vÀrderingar men ja jag Àr vÀl rÀtt krÀsen. I dagslÀget har jag en Firehawk men duken jag kommer byta till kommer nog med största sannolikhet bli en Seymour AT tab-tension med deras UF-vÀv.
Det som oroar mig mest Àr vÀl just hur ljusstyrkan blir pÄ sÄ stor bild. Att jag inte kommer kunna fÄ lika bra bild som i en grotta Àr jag ju sÄklart medveten om. 
En sÄ stor duk som dessutom Àr ljudtransparant(vilket ocksÄ kÀkar ljus) ihop med ett rum som inte Àr helt optimal med en anvÀndare som har hyfsade krav pÄ bilden Jag tror du Àr i riskzonen för att bli besviken 
Till Marcus the Rock
GÄr det att vÀlja bara P3 fÀrglÀget nÀr man tar emot en hdr signal pÄ epsonen?
Jag som har ett vitt vardagsrum med vanlig vit duk mÀrker redan nu vid ljusa scener att bilden ibland har en tendens att bli urvattnad och jag misstÀnker att hdr bara kommer att förstÀrka det problemet.
Mvh Jonas
Det har jag inte provat, men dina farhÄgor stÀmmer dÄ HDR krÀver ett riktigt mörkt rum för att komma till sin rÀtt.
En annan typ av duk hade gjort absolut mest för att förhöja din bildkvalitet för en vanlig vit vÀv i ett vitt vardagsrum ger stora begrÀnsningar i kontrast och svÀrta.
Postad 21 September 2016 - 15:55
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
MĂ€stare
-
-
3109 inlÀgg
SvÀrta Àr nog det jag uppskattar mest nÀr tÀnker efter. Men egentligen sÄ skulle jag vara nöjd, bara den slÄr min panasonic ae4000. Och det mÄste ju dagens projektorer göra med hÀstlÀngder?
Jo, sÄ Àr det. Men för att nÄ en likvÀrdig svÀrta som din(med dagens mÄtt mÀtt ljussvaga) AE4000 sÄ fÄr man Àven blÀnda eller filtrera ner ljuset en hel del pÄ dessa maskiner. Men med TW9300, filter nere och blÀndaren halvvÀgs sÄ har du en svÀrta som inte Àr lÄngt ifrÄn JVC. (Dock inte alls lika mycket ljus kvar i bilden.)
Har en 130" SR solidpix i 2.35:1. sombra tak, mörk heltÀckningsmatta och scenmolton bakom och 3m pÄ vÀggarna bredvid duken. Resten av rummet Àr i en mörkgrÄ matt fÀrg sÄ det Àr rÀtt mörk. Projektorn sitter 6.5meter frÄn duk.
Med sÄ fina förutsÀttningar sÄ ser man förstÄs stor skillnad mellan olika modeller. Tex kommer en X5000 att briljera med sin fina svÀrta och höga kontrast mot TW9300. Men TW9300 kommer i lika stor utstrÀckning briljera mot din befintliga AE4000. 
Vad det Àr vÀrt i pengar kan du bara avgöra sjÀlv. Du bör besöka en handlare som kan visa dem alla och dÄ ska du samtidigt ta med din egen AE4000 att ha som "referens".
Postad 21 September 2016 - 15:58
aperitif
-
aperitif
-
LĂ€rjunge
-
-
308 inlÀgg
Jo, sÄ Àr det. Men för att nÄ en likvÀrdig svÀrta som din(med dagens mÄtt mÀtt ljussvaga) AE4000 sÄ fÄr man Àven blÀnda eller filtrera ner ljuset en hel del pÄ dessa maskiner. Men med TW9300, filter nere och blÀndaren halvvÀgs sÄ har du en svÀrta som inte Àr lÄngt ifrÄn JVC. (Dock inte alls lika mycket ljus kvar i bilden.)
Med sÄ fina förutsÀttningar sÄ ser man förstÄs stor skillnad mellan olika modeller. Tex kommer en X5000 att briljera med sin fina svÀrta och höga kontrast mot TW9300. Men TW9300 kommer i lika stor utstrÀckning briljera mot din befintliga AE4000. 
Vad det Àr vÀrt i pengar kan du bara avgöra sjÀlv. Du bör besöka en handlare som kan visa dem alla och dÄ ska du samtidigt ta med din egen AE4000 att ha som "referens".
Sagt det tidigare men nu fÄr det va dags att bege mig till er
Postad 21 September 2016 - 16:03
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
Med en HDFury i kedjan kan du njuta av fÀrgerna, utan HDR informationen. Tack vare den ojÀmna kvalitén pÄ UHD filmerna, kan jag personligen inte vara utan den 
https://www.minhembi...howtopic=326031
Redigerat av mcmike, 21 September 2016 - 16:04.
Postad 21 September 2016 - 16:21
-Palle-
-
-Palle-
-
MĂ€stare
-
-
3878 inlÀgg
En sÄ stor duk som dessutom Àr ljudtransparant(vilket ocksÄ kÀkar ljus) ihop med ett rum som inte Àr helt optimal med en anvÀndare som har hyfsade krav pÄ bilden Jag tror du Àr i riskzonen för att bli besviken 
Ja risken finns... 
Men Ä andra sidan sÄ har jag inte sÄ mycket val, 100" pÄ 4m som jag har idag Àr för litet för att kunna förmedla en bra kÀnsla nÀr man tittar pÄ film, sÄ större duk Àr ett mÄste.
NÀr duken blir större sÄ kommer andra problem som att den mÄste vara genomspelbar och att det krÀvs en rÀtt ljusstark maskin för att orka lysa upp den.
Det finns massor av brister i bilden som jag har idag med min HW20 ocksÄ men jag Àr beredd att kompromissa med att inte fÄ perfekt bild nÀr förutsÀttningarna inte Àr perfekta. Rummet gÄr att mörklÀggning helt men det kommer aldrig fÄ helt svarta vÀggar eller tak. 
Blir bilden minst lika bra och ljusstark som nuvarande kombination sÄ Àr jag nöjd.
Postad 21 September 2016 - 22:22
Joppe Apa
-
Joppe Apa
-
AnvÀndare
-
-
165 inlÀgg
SÄ om man ska vÄga sig pÄ att vÀga TW7300 mot HW45, skulle man dÄ kunna förenkla grovt och sÀga sÄ hÀr?
HW45 har bÀttre kontrast och fÀrghantering, vinner i ett mörkt rum, och ger egentligen bÀsta bilden med rÀtt förutsÀttningar i rummet.
TW7300 Àr ljusstarkare, passar dÀrför större dukar och ljusare rum bÀttre.
Om man nu bortser frÄn att 7300:an har eshift, klarar HDR, har motoriserat linsminne, 12 V-trigger och nÀtverksport.
Postad 22 September 2016 - 09:45
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
MĂ€stare
-
-
3109 inlÀgg
SÄ om man ska vÄga sig pÄ att vÀga TW7300 mot HW45, skulle man dÄ kunna förenkla grovt och sÀga sÄ hÀr?
HW45 har bÀttre kontrast och fÀrghantering, vinner i ett mörkt rum, och ger egentligen bÀsta bilden med rÀtt förutsÀttningar i rummet.
TW7300 Àr ljusstarkare, passar dÀrför större dukar och ljusare rum bÀttre.
Om man nu bortser frÄn att 7300:an har eshift, klarar HDR, har motoriserat linsminne, 12 V-trigger och nÀtverksport.
Ja, det var en rÀtt bra summering!
Postad 22 September 2016 - 11:01
Joppe Apa
-
Joppe Apa
-
AnvÀndare
-
-
165 inlÀgg
Jag funderar pÄ att gÄ upp till en ungefÀr 330-340cm bred duk (gain 1.0), skulle en 9300 kunna fylla ut en sÄn duk med tillrÀcklig ljusstyrka om den sitter typ 4,5m frÄn duken?
FörutsÀttningarna Àr ett vanligt vardagsrum som Àr ljuskontrollerat, se nedan.
Jag Àr i samma tankar som du. TÀnk bara pÄ att projiceringsförhÄllandet 1,35-2,84:1 Àr precis pÄ grÀnsen för att kunna ge en sÄ bred bild pÄ 4,5 meters kastavstÄnd. Max bredd pÄ 4,5 meter blir 4,5/1,35=3,33 meter.
Fina högtalare, förresten!
Postad 22 September 2016 - 14:07
-Palle-
-
-Palle-
-
MĂ€stare
-
-
3878 inlÀgg
Jag Àr i samma tankar som du. TÀnk bara pÄ att projiceringsförhÄllandet 1,35-2,84:1 Àr precis pÄ grÀnsen för att kunna ge en sÄ bred bild pÄ 4,5 meters kastavstÄnd. Max bredd pÄ 4,5 meter blir 4,5/1,35=3,33 meter.
Fina högtalare, förresten!
Det Àr lite lÀngre Àn 4,5m sÄ det borde kunna gÄ att fÄ till med lite god vilja. 
TÀnkte försöka ta mig ivÀg om nÄgra veckor för att kolla in 9300 live och se hur den presenterar bilden.
Det Àr verkar vara svÄrt att hitta projektorer med tillrÀcklig ljusstyrka att fylla stora dukar om man inte har en biogrotta.
Tack!
Postad 23 September 2016 - 08:06
sportbilsentusiasten
-
sportbilsentusiasten
-
LĂ€rjunge
-
-
459 inlÀgg
MEN: RÀtt sÄ snart sÄ sÄg jag det. En grön blob! Jag sÄg den först nÀr bilden blev svart vid ett tillfÀlle, men sedan gick det inte att bortse ifrÄn den i mörka partier av bilden. Den var rÀtt sÄ stor och störande.
SĂ„... Ăr det bara att rĂ€kna med sĂ„dant tjafs fortfarande pĂ„ LCD? Eller Ă€r Epson bra pĂ„ att Ă„tgĂ€rda sĂ„dant under garanti?
Damm...redan?
ElÀnde, trodde liksom du att dessa problem var borta pÄ dagens LCD.
Garanti hjÀlper dig inte efter garantitiden.
Jaha. dÄ kan man stryka denna frÄn listan över kandidater. Synd.
Redigerat av sportbilsentusiasten, 23 September 2016 - 08:10.
Postad 23 September 2016 - 12:08
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
La just en bestÀllning pÄ en 9300w dÄ jag fick 20% rabatt och idag sitter pÄ en gammal Infocus IN76 dÀr lampan snart Àr slut... Leverans antagligen om 3v, skall bli kul att se om det blir ett lyft!? 
Grattis till projektorn, blev det nÄgot lyft dÄ? Var ju tvungen att stÀlla frÄgan i alla fall 
Jaha. dÄ kan man stryka denna frÄn listan över kandidater. Synd.
Finns tvÄ mÀrken med sluten optik som klarar sig ganska hyfsat frÄn damm problem. Visst lite trÄkigt om dessa kommer att vara "kÀnsliga", lÀr tiden fÄ utvisa 
Redigerat av mcmike, 23 September 2016 - 12:09.
Postad 23 September 2016 - 12:26
Unregisteredc0f9bb20
-
Unregisteredc0f9bb20
-
Wannabe
-
-
23 inlÀgg
Nu Àr projektorn installerad i vardagsrummet, har hunnit testa lite video-samples och utan att vara ngn större "Conneseur" kan jag iaf. sÀga som sÄ att jag Àr helnöjd med mitt inköp. Jag har ju som sagt suttit pa en Infocus IN76 sedan (kan det ha varit 2008?) och dÄ den har bara 1280x720 sÄ var jag redan beredd pÄ att skÀrpan skulle fÄ sig ett lyft med den nya Epson:en. Jag köpte ju den trÄdlösa versionen (TW-9300w) och det funkar klockrent. Dock kan jag tycka att det tar lite tid innan bilden initialiseras efter det att jag startar upp filmen i Kodi. Det var speciellt mÀrkbart igÄr dÄ jag hoppade friskt mellan olika videos.
Projektorn var enkel att installera och att flytta bilden med motor var för mig en nyhet och gjorde fokusering enkel. Man kan ju enkelt finjustera med fjÀrrkontrollen sÄ att bilden blir precis som man vill. Jag föredrog "Natural"-lÀget och tyckte inte om t.ex. Cinema dÄ jag tycker fÀrgerna inte blev "rÀtt". "Cinema Bright" drog igÄng flÀkten pÄ höglÀge iom. att lampan lyser med mer ljus, jag kommer troligtvis inte att anvÀnda mig av dessa lÀgen. Tycker att ECO-lÀget resulterade i tillfredsstÀllande ljus.
Jag har en "motoriserad duk av "noname"-karaktÀr som inhandlades till det ringa priset av 229Eur för en massa Är sedan och som nu skulle behöva bytas ut dÄ den ej lÀngre Àr uniform. Trots detta Àr jag mkt nöjd med bilden. SkÀrmen Àr av 16:9-storlek och 203cm pÄ bredden, alltsÄ ingen jÀtteskerm heller vilket sÄ klart hjÀlper till med mÀngden ljus.
Med Epsonen kommer jag att kunna se pa ex. TV utan att totalt mörklÀgga vardagsrummet, det var svVrare med Infocusen. 4K-uppskalningen Àr mÀrkbar och skÀrpan Àr i mina ögon GRYM. Àven svÀrta finns sÄ det rÀcker till (det har sina fördelar ibland att gÄ frÄn en Àldre projektor). Auto-Iris har jag stÀngt av nu dÄ jag jag kan höra nÀr den jobbar. Projektorn Àr mkt tyst om man inte drar upp lampan i höglÀget.
Min HTPC har ett nVidia GT210-baserat grafikkort och Àven om jag kan köra pÄ DXVA-acceleration i KODI sÄ rÀcker det inte till för en bra filmupplevelse i 4K eller HDR sÄ dÀr kommer en ytterligare utgift (kanske ett GTX1050 nÀr det kommer).
Jag kommer inte kunna leka med projektorn mer förrÀn tidigast Lördag kvÀll, men ser redan fram emot nÀsta möte!
PS. Bilder finns i mitt galleri för intresserade.
Postad 23 September 2016 - 12:40
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
MĂ€stare
-
-
3109 inlÀgg
Jag föredrog "Natural"-lÀget och tyckte inte om t.ex. Cinema dÄ jag tycker fÀrgerna inte blev "rÀtt".
Det gÄr att kalibrera projektorn sÄ att fÀrgerna och vitbalansen Àr precis lika rÀtt i CinemalÀget. Jag gjorde sjÀlv tvÄ lÀgen, ett i Neutral med filtret uppe och ett i Cinema dÀr filtret Àr nere. Bilden ser dÄ exakt likadan ut i bÄda lÀgena men med jusstyrkan ungefÀr halverad i CinemalÀget. NÀr du har mörkt i rummet blir bilden alldeles för stark i Neutral pÄ en sÄ liten duk som du har. Men sen har du ju ocksÄ den manuella irisen dÀr du kan justera ner ljusflödet "steglöst". Den passar nog dig bÀttre dÄ, eftersom dÄ slipper du kalibrera fÀrgerna/vitbalansen och kan utgÄ frÄn Neutral och sen blÀnda ner bilden.
Jag har en "motoriserad duk av "noname"-karaktÀr som inhandlades till det ringa priset av 229Eur för en massa Är sedan och som nu skulle behöva bytas ut dÄ den ej lÀngre Àr uniform. Trots detta Àr jag mkt nöjd med bilden. SkÀrmen Àr av 16:9-storlek och 203cm pÄ bredden, alltsÄ ingen jÀtteskerm heller vilket sÄ klart hjÀlper till med mÀngden ljus.
Passa dÄ pÄ att lÀra dig mer om vad en högkontrastduk kan göra för upplevelsen. I ett vanligt vardagsrum Àr det nÀstan att hÀda en sÄ fin projektor som TW9300 att köra med en vanlig vit duk. 
Lycka till!
Redigerat av Marcus_TheRock, 23 September 2016 - 12:41.
Postad 23 September 2016 - 16:11
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
projektorreviews.com jÀmförelse mellan Epson och JVC 
http://www.projector...parison-review/
Postad 24 September 2016 - 07:44
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
Cine4Home test mellan Epson maskinerna, om man nu övervÀger. Storebror inte helt ovÀntat vinnare i det mesta, som redan utannonserats 
http://www.cine4home...w_vergleich.htm
Redigerat av mcmike, 24 September 2016 - 22:08.
Postad 26 September 2016 - 11:29
Unregistered470cf299
-
Unregistered470cf299
-
Amatör
-
-
71 inlÀgg
The Bottom Line: Two standout projectors that can reproduce both 1080 and 4K content. The Epson will know doubt handily outsell the JVC, because I believe it will appeal more, to sports and TV lovers, and even for some/many? big time movie fans. For the hard core fanatics, demanding great black levels, of course the JVC has a real advantage. Those folks (which certainly includes me when it comes to movie watching), will have to trade off between the JVCâs blacks and the advantage in perceived sharpness of the Epson. No matter which of these two you pick, you will almost certainly be thrilled, especially when you consider how great these two are for their price.
http://www.projector...parison-review/
Tycker det lÄter som man vill ha en Epson med JVC svÀrta !! :-)
Postad 27 September 2016 - 06:35
Unregisteredc0f9bb20
-
Unregisteredc0f9bb20
-
Wannabe
-
-
23 inlÀgg
Postad 30 September 2016 - 13:40
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
Postad 30 September 2016 - 13:44
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
The contrast results of the Epson EH-TW7300 are far from spectacular for this price point, and some âcheapâ DLP projector for under 700⏠may challenge it with success.
Redigerat av mcmike, 30 September 2016 - 13:45.
Postad 03 October 2016 - 15:21
Unregistereda2d8f3b8
-
Unregistereda2d8f3b8
-
Amatör
-
-
88 inlÀgg
NÄgon som har koll pÄ vilka butiker i Stockholm som har tw 9300 för demo?
Postad 03 October 2016 - 15:57
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
NÄgon som har koll pÄ vilka butiker i Stockholm som har tw 9300 för demo?
Hembiobutiken borde ha tycker man? Ring och hör 
https://www.hembiobu....se/kundtjanst/
Postad 03 October 2016 - 16:01
Unregistereda2d8f3b8
-
Unregistereda2d8f3b8
-
Amatör
-
-
88 inlÀgg
NĂ€ dom hade ingen i Stockholm just nu.
Postad 05 October 2016 - 22:38
InSane
-
InSane
-
Veteran
-
-
1838 inlÀgg
Hur skulle en 9300 fungera i en biogrotta?
Postad 07 October 2016 - 11:38
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
MĂ€stare
-
-
3109 inlÀgg
Hur skulle en 9300 fungera i en biogrotta?
Alldeles utmÀrkt. Den presterar snarlikt med en HW65. TW9300 har bÀttre möjlighet att ge mer ljus, om det behövs, men kan Àven strypa detta ljus med bÄde filter och iris. StÀller man dem sÄ att de lÀmnar lika mycket ljus sÄ har HW65 lite bÀttre svÀrta, men skillnaden Àr inte stor.
Sen om den Àr tillrÀckligt bra för att tillgodose dina krav, det har jag förstÄs ingen aning om.
Postad 07 October 2016 - 23:12
Unregistered7c5d9a98
-
Unregistered7c5d9a98
-
Wannabe
-
-
20 inlÀgg
âFick min TW9300 i veckan, mycket nöjd med bilden och svĂ€rtan.
âDock mĂ€rkt att, trots att det stĂ„r i specifikationerna att projektorn ska stödja 10 bit HDR sĂ„ gör den inte det!
âFörsökte koppla in en Xbox One S och slog igĂ„ng en UHD film, men fick bara upp meddelande att den inte stöds, bara 8 bitar stöds. vilket innebĂ€r att man inte kan utnyttja HDR funktionen som tĂ€nkt. Tydligen bara philips spelare som i nulĂ€get klarar av 10-12 bit HDR till denna projektor.
âGooglade och lĂ€ste att epson tydligen Ă€r medveten om detta.
NÄgon annan som har försökt köra HDR och fÄtt det att fungera och i sÄ fall hur?
âEller nĂ„gon annan som har dykt pĂ„ det hĂ€r problemet.
âJag hoppas att epson fixar till detta med nĂ„gon firmware snarast dĂ„ det kĂ€nns som en stor del av varför jag skaffade denna projektor var just för att kunna njuta av UHD i HDR.
Postad 08 October 2016 - 20:05
T1000
-
T1000
-
LĂ€rjunge
-
-
286 inlÀgg
NÄn som har testat tw9300 via datorn ? Jag Àr sugen pÄ att uppgradera min sanyo z2000 till denna. Men jag undrar hur bilden blir om du matar den med 4K frÄn datorn? Jag har en gtx 1070 kort pÄ datorn för nÀrvarande. TÀnkte inte anvÀnda den sÄ mycket till spel utan mer kolla pÄ bilder och 4K videos frÄn min kamera och streaming tex 4K via netflix.
Postad 09 October 2016 - 09:18
Unregistered7c5d9a98
-
Unregistered7c5d9a98
-
Wannabe
-
-
20 inlÀgg
Jag har min tw9300 kopplat till datorn. har en GTX 1080 och det fungerar utmÀrkt.
Blir mycket fin bild nÀr man matar med 4K upplösning.
Dock, nÀr jag stÀller upplösningen till 3840x2160 via Nvidia kontrollpanelen sÄ kan jag endast vÀlja 8 bit och 4.2.0.
Grafikkortet skall stödja 10bit 4.4.4 i 4K 60hz som jag förstÄtt och Àven projektorn.
SÄ vet inte om det Àr samma sak som jag skrev om tidigare, att det Àr HDR som spökar eller om jag har helt förstÄtt fel nÄgot.
NÄgon som Àr insatt i det hÀr?
Postad 09 October 2016 - 09:38
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
@DJXarko Vad har du för hdmi kabel och lÀngd?
Postad 09 October 2016 - 10:17
Unregistered7c5d9a98
-
Unregistered7c5d9a98
-
Wannabe
-
-
20 inlÀgg
Hittade information över problemet nu:
https://hdtvpolska.c...d-4k-ultra-hd/.
Google translate:
â"HDMI 1, although it works in a standard 2.0ai supports HDCP 2.2, it is limited to 340MHz. This means that it can accept the resolution 4Kp60 / 4Kp50 format only 8-bit 4: 2: 0. It does not provide 18Gbps capacity that would allow for instance to send a 10 bit signal
HDMI provides 10,2Gbit band. At stake so formats Ultra HD with HDR, but not at 60 / 50Hz. When we try to give a, for example, the Panasonic DMP-UB900, the player automatically switches the signal in a truncated format 4: 2: 0 8 bit, even though the menu will remain theoretically selected 4: 4: 4. Similarly, when you connect your computer and set to 2160p60 resolution graphics card, the only thing we can specify the format of 4: 2: 0 / 8bit
Xbox One S does not want to specify the content of HDR."
Vet inet hur mycket av detta som stÀmmer men det verkar vara sÄ, min Xbox one s kan inte kÀnna av HDR och jag kan bara stÀlla in 8 bit 4.2.0 i datorn.
âKĂ€nns ju lite bittert nu, att inte ens hdmi klarar av 2.0 18 gb. sĂ„ tror knappt dom jag fixa det med nĂ„gon firmware.
Postad 09 October 2016 - 10:20
Unregistered7c5d9a98
-
Unregistered7c5d9a98
-
Wannabe
-
-
20 inlÀgg
@mcmik, jag anvÀnder monster hdmi kabel, 18gb och 10 meter.
âBestĂ€llt en supra kabel för misstĂ€nkte att det var kabeln det var fel pĂ„, av nĂ„gon anledning. Men det verkar vara sjĂ€lva projektorn som inte klarar av det som jag skrev i tidigare inlĂ€gget, surt!
Postad 09 October 2016 - 11:04
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
Men det verkar vara sjÀlva projektorn som inte klarar av det som jag skrev i tidigare inlÀgget, surt!
Ok, det förklarar saken tyvÀrr!
Redigerat av mcmike, 09 October 2016 - 11:05.
Postad 09 October 2016 - 12:45
T1000
-
T1000
-
LĂ€rjunge
-
-
286 inlÀgg
Jag har min tw9300 kopplat till datorn. har en GTX 1080 och det fungerar utmÀrkt.
Blir mycket fin bild nÀr man matar med 4K upplösning.
Dock, nÀr jag stÀller upplösningen till 3840x2160 via Nvidia kontrollpanelen sÄ kan jag endast vÀlja 8 bit och 4.2.0.
Grafikkortet skall stödja 10bit 4.4.4 i 4K 60hz som jag förstÄtt och Àven projektorn.
SÄ vet inte om det Àr samma sak som jag skrev om tidigare, att det Àr HDR som spökar eller om jag har helt förstÄtt fel nÄgot.
NÄgon som Àr insatt i det hÀr?
Perfekt, precis vad jag ville veta.
Ăr skĂ€rpan i texten bra om du tex speglar skrivbordet ifrĂ„n windows ? Hur blir fotografier ?
En anledning att jag vill gÄ upp pÄ en projektor med 4K stöd Àr för att fÄ bÀttre skÀrpa för bildvisning.
Hur upplever du ljudnivÄn i filmer? Tex, vid tysta partier i filmerna?
Min z2000 Àr vÀl en av de tystade fullhd projektorerna. Jag har ibland glömt att stÀnga av den dÄ den Àr sÄ tyst att den nÀstan inte gÄr att höra. DÄ hÀnger den ca 120 cm ovanför mitt huvud.
SÄ jag hoppas inte att TW9300an lÄter sÄ mkt mer...
Redigerat av T1000, 09 October 2016 - 12:47.
Postad 09 October 2016 - 19:36
Unregistered7c5d9a98
-
Unregistered7c5d9a98
-
Wannabe
-
-
20 inlÀgg
Perfekt, precis vad jag ville veta.
Ăr skĂ€rpan i texten bra om du tex speglar skrivbordet ifrĂ„n windows ? Hur blir fotografier ?
En anledning att jag vill gÄ upp pÄ en projektor med 4K stöd Àr för att fÄ bÀttre skÀrpa för bildvisning.
Hur upplever du ljudnivÄn i filmer? Tex, vid tysta partier i filmerna?
Min z2000 Àr vÀl en av de tystade fullhd projektorerna. Jag har ibland glömt att stÀnga av den dÄ den Àr sÄ tyst att den nÀstan inte gÄr att höra. DÄ hÀnger den ca 120 cm ovanför mitt huvud.
SÄ jag hoppas inte att TW9300an lÄter sÄ mkt mer...
Jag har stÀllt upplösningen pÄ 1080p, 10 bit och 4.4.4 ycbcr och tycker att skÀrpan Àr riktigt bra i bÄde text och vid bildvisning. Om jag har den pÄ Eco lÀget sÄ hörs knappt projektorn, alltsÄ vÀldigt tyst. Medium hörs nÄgot mer men vid filmtittande sÄ Àr det inget jag stör mig pÄ.
Dock har jag mÀrkt att nÀr jag slÄr pÄ 4K förbÀttringen sÄ lÄter det mer, en annan sorts ljud. som kan uppfattas som störande kanske. lÀst om att det Àr mÄnga som uppfattar det som att projektorn lÄter vid 4K förbÀttringen samt att visa sÀger att deras Àr knÀppt tyst, sÄ vet inte om jag fÄtt ett exemplar som lÄter eller om det lÄter Ànnu mer pÄ andra.
Jag Àr i överlag nöjd med projektorn, dock kan jag inte komma ifrÄn att epson sÀljer denna som att den ska stödja HDR i 4K fullt ut och den gör inte det, sÄ enligt mig rÀtt missvisande information och falsk marknadsföring.
Ska ta och maila epson och se vad dom har att sÀga om det hela.
Redigerat av Unregistered7c5d9a98, 09 October 2016 - 19:37.
Postad 10 October 2016 - 21:41
T1000
-
T1000
-
LĂ€rjunge
-
-
286 inlÀgg
Jag har stÀllt upplösningen pÄ 1080p, 10 bit och 4.4.4 ycbcr och tycker att skÀrpan Àr riktigt bra i bÄde text och vid bildvisning. Om jag har den pÄ Eco lÀget sÄ hörs knappt projektorn, alltsÄ vÀldigt tyst. Medium hörs nÄgot mer men vid filmtittande sÄ Àr det inget jag stör mig pÄ.
Dock har jag mÀrkt att nÀr jag slÄr pÄ 4K förbÀttringen sÄ lÄter det mer, en annan sorts ljud. som kan uppfattas som störande kanske. lÀst om att det Àr mÄnga som uppfattar det som att projektorn lÄter vid 4K förbÀttringen samt att visa sÀger att deras Àr knÀppt tyst, sÄ vet inte om jag fÄtt ett exemplar som lÄter eller om det lÄter Ànnu mer pÄ andra.
Jag Àr i överlag nöjd med projektorn, dock kan jag inte komma ifrÄn att epson sÀljer denna som att den ska stödja HDR i 4K fullt ut och den gör inte det, sÄ enligt mig rÀtt missvisande information och falsk marknadsföring.
Ska ta och maila epson och se vad dom har att sÀga om det hela.
Finns det nÄgon anledning att du kör 1080p frÄn datorn? Upplever du skÀrpan som bÀttre nÀr du matar 1080p ?
Största anledningen för mig att köpa tw9300 Àr för den högre upplösningen.
Det dÀr med störande ljud har jag ocksÄ lÀst att vissa haft problem med pÄ avsforum. Det Àr inget som jag tycker man ska behöva leva med pÄ en projektor som kostar 30k.
Hoppas att Epson kan lösa det ? Det Ă€r som sagt HDR och 4K(e-shift) som Ă€r selling pointen med projektorn och anledningen att jag Ă€r sugen. Ăven om den sĂ€kert Ă€r en bra 1080p projektor ocksĂ„ med e-shift tekniken.
Redigerat av T1000, 10 October 2016 - 21:45.
Postad 11 October 2016 - 10:37
Unregistered7c5d9a98
-
Unregistered7c5d9a98
-
Wannabe
-
-
20 inlÀgg
Jag anvÀnder 1080 i datorn pga om jag stÀller pÄ 4K upplösning sÄ blir allt vÀldigt litet, knappt som man ser.
Man kan iof anvÀnda uppskalning, men mÄste dÄ skala upp typ 300% för att det ska bli nÄgorlunda bra. InnebÀr dock att vissa program blir skumma med 4K upplösning samt uppskalning. SÀkert finns det nÄgot bÀttre sÀtt, inte sÄ jÀtte insatt om jag ska vara Àrlig.
Sen stör det mig vÀl lite att vid 4K upplösning kan jag bara stÀlla in pÄ 8Bit och 4.2.0 ycbcr, alltsÄ inte ens 10 bit som projektorn sÀgs stödja. Mailat epson och fÄr se om dom kan ge nÄgot bra svar om detta. tror tyvÀrr det Àr rÀtt kört men tanke pÄ att chippet inte ssga klara mer Àn 10 gb hastighet och inte 18gb som tydligen man ska ha för att kunna köra 10 bit i högre upplösning.
Och nej, jag tycker inte heller en projektor för 30 tusen skall lÄta nÀr man anvÀnder e-shift. LÀst att mÄnga fÄtt sina utbytta pga detta, men vet inte hur det fungerar i sverigeom man fÄr den utbytt utan att behöva vara utan dvs.
Redigerat av Unregistered7c5d9a98, 11 October 2016 - 19:23.
Postad 11 October 2016 - 20:52
T1000
-
T1000
-
LĂ€rjunge
-
-
286 inlÀgg
Jag anvÀnder 1080 i datorn pga om jag stÀller pÄ 4K upplösning sÄ blir allt vÀldigt litet, knappt som man ser.
Man kan iof anvÀnda uppskalning, men mÄste dÄ skala upp typ 300% för att det ska bli nÄgorlunda bra. InnebÀr dock att vissa program blir skumma med 4K upplösning samt uppskalning. SÀkert finns det nÄgot bÀttre sÀtt, inte sÄ jÀtte insatt om jag ska vara Àrlig.
Sen stör det mig vÀl lite att vid 4K upplösning kan jag bara stÀlla in pÄ 8Bit och 4.2.0 ycbcr, alltsÄ inte ens 10 bit som projektorn sÀgs stödja. Mailat epson och fÄr se om dom kan ge nÄgot bra svar om detta. tror tyvÀrr det Àr rÀtt kört men tanke pÄ att chippet inte ssga klara mer Àn 10 gb hastighet och inte 18gb som tydligen man ska ha för att kunna köra 10 bit i högre upplösning.
Och nej, jag tycker inte heller en projektor för 30 tusen skall lÄta nÀr man anvÀnder e-shift. LÀst att mÄnga fÄtt sina utbytta pga detta, men vet inte hur det fungerar i sverigeom man fÄr den utbytt utan att behöva vara utan dvs.
Okej, ja att den bara klarar 8 bit 4.2.0 kÀnns ju lite trist. Men samtidigt finns ju ingen konkurreras i den hÀr prisklassen om man vill ha en projektor med stöd för 4K. Dock ska det komma fler projektorer med e-shift teknik i höst/vÄr sÄ frÄgan Àr om man ska avvakta. PÄ hela taget kÀnns det som en kompromiss man kanske fÄr leva med dÄ det ÀndÄ verkar va en bra projektor för priset ?
Postad 12 October 2016 - 07:09
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlÀgg
Varför marknadsförs den som en projektor med HDR och 4K-stöd (via e-shift) om den bara accepterar 8bitars fÀrgsignal vid 4K upplösning? Man fÄr alltsÄ vÀlja om man vill skicka in 4K eller HDR, inte bÄda samtidigt?
Eller tÀnker jag fel? UHD Blu-ray HDR har vÀll 10bit fÀrginformation?
Postad 12 October 2016 - 11:50
Unregistered7c5d9a98
-
Unregistered7c5d9a98
-
Wannabe
-
-
20 inlÀgg
@ekon
Det Àr exakt det som jag mailat epson och frÄgat, hur dom har tÀnkt sig.
Tycker det Àr vÀldigt missvisande marknadsföring som det Àr nu, man tror att man köper en projektorn för 30 tusen som ska klara av detta men sen visar det sig att dom snÄlat in med ett chip i projektorn.
Visst, förstÄr att det Àr en kostnadsfrÄga och det Àr inte en riktigt 4K projektorn, men dÄ ska man Àven informera om det!
Har bestÀllt en 4K spelare frÄn panasonic, sÄ fÄr se om den accepterar HDR i högre Àn 8 bit, troligtvis bara i 24 hz vilket iof inte Àr nÄgot problem vid filmtittande, blir dock lite mer problem om man skulle vilja ha högra bit tex om man kollar pÄ netflix dÄ det, som jag förstÄr, körs i 60hz och dÄ pallar inte projektorn mer Àn 8 bit.
Postad 12 October 2016 - 12:22
Hooch
-
Hooch
-
ForumrÀv
-
-
991 inlÀgg
Det hÀr problemet ni pratar om har det inte nÀmnts nÄgot i de tester som kommit upp nyligen pÄ projektorn?
Postad 12 October 2016 - 13:01
Unregistered7c5d9a98
-
Unregistered7c5d9a98
-
Wannabe
-
-
20 inlÀgg
@Hooch
Ja det har nÀmnts, iaf pÄ en av testerna:
https://hdtvpolska.c...d-4k-ultra-hd/.
Det som jag skrev om tidigare i ett inlÀgg.
Vet inte hur mÄnga tester det finns för tillfÀllet för projektorn Àr ju sÄ pass ny.
Postad 12 October 2016 - 17:54
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
Har bestÀllt en 4K spelare frÄn panasonic, sÄ fÄr se om den accepterar HDR i högre Àn 8 bit,
Den skickar ut 12bit i UHD bluray 
problem om man skulle vilja ha högra bit tex om man kollar pÄ netflix dÄ det, som jag förstÄr, körs i 60hz och dÄ pallar inte projektorn mer Àn 8 bit.
HĂ€r skickar den ut UHD med10bit/60hz via Netflix appen!
Redigerat av mcmike, 12 October 2016 - 17:55.
Postad 13 October 2016 - 15:34
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
Finns en ny FW nu, under support iconen sedan fast programvara 
https://www.epson.se...arranty#drivers
https://www.epson.se...arranty#drivers
Redigerat av mcmike, 13 October 2016 - 15:38.
Postad 13 October 2016 - 19:53
Unregistered7c5d9a98
-
Unregistered7c5d9a98
-
Wannabe
-
-
20 inlÀgg
Tack för tipset, dock förstÄr jag inte hur man ska uppdatera?
följt instruktionerna, men förstÄr inte. ska man dra bort strömsladden, sen lÀgga in usb och sen samtidigt sÀtta in strömsladden som man hÄller i ON knappen pÄ sjÀlva projektorn? vah? hur lyckas men med det om man har projektorn högt upp, man har ju inte direkt flera meter lÄnga armar. eller sÄ har jag missförstÄtt nÄgot.
Postad 13 October 2016 - 20:18
Unregistered7c5d9a98
-
Unregistered7c5d9a98
-
Wannabe
-
-
20 inlÀgg
Lyckades uppdatera, rÀckte med att man stoppade in el sladden samtidigt som man tryckte pÄ ON knappen pÄ fjÀrren, nÀr alla lamporna lyste sÄ slÀppte jag ON knappen, sen körde den uppdateringen.
Det enda skillnaden jag mÀrker, vilket iof var en stor skillnad Àr att projektorn Àr mycket tystare nu.
Har pÄ medium och projektorn hörs knappt.
Hade problem med att projektorn lÀt lite skumt nÀr man aktiverade 4K förbÀttringen, men nu Àr det problemet som bortblÄst, ingen ljudskillnad alls nÀr man aktiverar den! skönt!
NÄgon som har en changelog till vad som Àr Àndrat eller har koll pÄ det?
Ăven taggad med Epson, HDR, 4k, 4K Enhancement
|
Köp & SĂ€lj →
Butiker & Import →
Startad av
Ejse83
, 28 Jul 2025
bluray, 4k, butiker, online, köpa och 2 fler...
|
|
|
|
|
Bild →
Projektorer →
Startad av
flamur
, 12 Oct 2024
projektor, epson, benq, optoma
|
|
|
|
|
Bild →
Projektorer →
Startad av
Spart1e
, 19 Mar 2024
epson
|
|
|
-
Marcus_TheRock
-
20 Mar 2024
|
|
Ljud →
FörstĂ€rkare →
Startad av
darrenj
, 14 Sep 2023
receiver, tvÄ hdmi ut, 4k
|
|
|
|
|
Biorum
Ljud →
Högtalare →
Startad av
nahoj00
, 01 Nov 2020
Biorum, Klipsch, Marantz, Svs och 5 fler...
|
|
|
|
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|