Officiell Tråd - Pioneer PDP-436/506
2508 svar till detta ämne
Postad 02 oktober 2005 - 11:33
Kotte King
-
Kotte King
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Vad är det som hänger i fönstret, Kotte? Någon som vet om det finns några butiker i närheten av Östergötland som har någon 6:e generations skärm ännu?
<{POST_SNAPBACK}>
Ahh det är en Philips TV du ser från sidan. Det sitter utanför fönstret ute i uterummet.... 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag köpte min på Fyndbörsen. Bra pris och väldigt seriösa "trots" dom är en nätbutik. Måste finnas en gäng 42"-are ute nu. Kolla Braskens....i Linköpng. Lycka till!!!
Postad 02 oktober 2005 - 11:46
Kotte King
-
Kotte King
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Är det någon som kör med Pioneers originalhögtalare (dom svarta) till sin nya 436-a eller 506-a?
Hur är kvaliten? Jag har beställt ett par till min 506XDE men inte fått dom levererade.
Tanken är att endast köra dessa högtalare till typ nyheter mm.
Kotte
Redigerat av Kotte King, 02 oktober 2005 - 11:50.
Postad 02 oktober 2005 - 12:10
cyanide
-
cyanide
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Jag får min 506xde levererad med orginal högtalare på mån eller tis =)
Jag återkommer med min uppfattning om ljudet.
Postad 02 oktober 2005 - 12:27
Kotte King
-
Kotte King
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Lovar att du inte kommer att bli besviken...men enligt Pioneer kommer inte högtalarna in förrän slutet på v.40 ??!!
Hur som helst hoppas jag att du får dina i samband med skärmen iaf.
Var nu bara försiktig när du ska torka bort alla fingeravtryck som du kommer att få i samband med monteringen.
Använd endast dukar enligt bruksanvisningen (det följer med en liten duk i paketet).
Såg en 505-a på Siba som dom har torkat av med vanligt papper och fönsterputs. Skärmen/sargen såg rent för djävlig ut. Så var noga, noga när du torkar av den!!!!
PC kort köper du billigast på Claes Ohlsson (350;-).
Lycka till!!!
Kotte
Redigerat av Kotte King, 02 oktober 2005 - 13:22.
Postad 02 oktober 2005 - 14:56
davidandersson
-
davidandersson
-
Lärjunge
-
-
426 inlägg
Tack för alla fina tips. En 436 XDE låter smaskens...
Någon som vet var man kan se en IRL i Stockholmsområdet? FDE finns det ju, men XDE har jag inte hittat än...
<{POST_SNAPBACK}>
Finns bland annat på reference audio och på Pause på Norrlandsgatan.
Postad 02 oktober 2005 - 15:05
Horrabin
-
Horrabin
-
Lärjunge
-
-
402 inlägg
Vad spelar det förresten för roll om du får se en FDE eller XDE? Det är ju exakt samma bildkvalitet, det är väl bara lite in-/utgångar på mediaboxen som skiljer sig åt?
Postad 02 oktober 2005 - 15:35
Unregistered0164eb9c
-
Unregistered0164eb9c
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Är det någon som kör med Pioneers originalhögtalare (dom svarta) till sin nya 436-a eller 506-a? Hur är kvaliten? Jag har beställt ett par till min 506XDE men inte fått dom levererade. Tanken är att endast köra dessa högtalare till typ nyheter mm.
Kotte
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har iofs en 435XDE med orgainalhögtalare. Kan bara säga att du/ni inte kommer att bli missnöjd(a). Tror knappast att de har blivit sämre till 436/506. Till XDE går det dessutom att koppla en sub-bas direkt. /RS
Postad 02 oktober 2005 - 15:40
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1 039 inlägg
Stöder 506XDE HDCP?
Jag har försökt hitta informationen på pioneer.se utan resultat
Postad 02 oktober 2005 - 16:00
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
Stöder 506XDE HDCP?
Jag har försökt hitta informationen på pioneer.se utan resultat
<{POST_SNAPBACK}>
ja det gör den.
Postad 02 oktober 2005 - 17:28
IAS
-
IAS
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Hej!
Jeg skal forberede ankomsten av 436 xde og i den forbindelse trenger jeg hjelp av ägare til 435/436.
Jeg skal borre hål i väggen för gjennomföring av kabler från Media-receivern.
Hva er måtten/diametern (exakt om det går)på den kvite/white media-kontakten som går inn på baksiden av plasma?
Mvh
IAS
Postad 02 oktober 2005 - 19:21
Unregistered3992e2e8
-
Unregistered3992e2e8
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Kolla Braskens....i Linköpng.
Verkar som det tar ett par veckor till innan den kommer dit. Vilken butik i Sthlm har bäst demo- och jämförelsemöjligheter mellan olika skärmar, inklusive 436:an? Får nog ta en tur snart...
Postad 02 oktober 2005 - 21:09
Kotte King
-
Kotte King
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hej! Jeg skal forberede ankomsten av 436 xde og i den forbindelse trenger jeg hjelp av ägare til 435/436. Jeg skal borre hål i väggen för gjennomföring av kabler från Media-receivern. Hva er måtten/diametern (exakt om det går)på den kvite/white media-kontakten som går inn på baksiden av plasma?
Mvh IAS
<{POST_SNAPBACK}>
Det ska upp 3 st kontakter till skärmen från recivern. 1 strömkontakt som är 20 mm vid själva kontakten. 1 vit/grå som är 40 mm bred. 1 svart som är 30 mm bred. Den svarta och den gråa sitter ihop efter en bit. Tillsammans är själva sladdarna 20 mm breda. Detta innebär att du måste ha ett hål som är minst 40 mm. Efter du har dragit igenom den vit/grå samt den svarta har du sladdar i hålet som mäter 20 mm. Nu ska du ha igenom strömsladden som också den är 20 mm. Alltså måste hålet vara minst 40 mm. Jag är dock övertygad om att du måste göra hålet ännu större för att du någorlunda lätt ska få igenom sladdarna. Kotte
Postad 02 oktober 2005 - 21:47
IAS
-
IAS
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Hei,Kotte!
Tusen Takk för det utförlige svaret!! Jeg er så heldig at mitt förråd ligger bak väggen til plasma-en så jeg skal pröve med 40mm. Ett spörsmål till (kommer sikkert flere)-Har Du/eller noen andre provat med "sub-out" fra media-recivern? Fungerer den koplingen bra?
Mvh
IAS
Postad 02 oktober 2005 - 22:48
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1 039 inlägg
Vad tycker ni, är XDE modellen värd ca 3000:- extra i inköp? Kanske är svårt att svara på, eftersom det beror på om man behöver dessa extra finesser. Om jag har hittat rätt så är skillnaden följande:
Om jag personligen tycker till, så är PC ingång på fronten och 2x HDMI som tilltalar mig, men om det är värt 3000:-, det vet jag inte. Finns det några andra finesser som är bra att ha som man upptäcker först när man väl har dom. Det finns väl några här som har dessa TV som kan tycka till.
Jag har redan tre stycken digital TV mottagare, så det är inget viktigt.
XDE modellen kanske är mer attraktiv som begagnad den dagen man vill sälja.
- Digital TV-mottagare
- Electronic Program Guide (NexTView)
- Home Gallery (JPEG PictureViewer)
- Dual Screen Mode (PaP). Bild-vid-bild. Du kan visa två kanaler bredvid
varandra på skärmen.
- Picture-in-Picture Mode (PiP). Bild-i-bild. Du kan visa en kanal som en
liten ruta i huvudfnstret.
- SR+. Har du en Pioneer reciever kan du se inställningarna direkt på
skärmen.
- 2 st HDMI-anslutningar (FDE har 1 st HDMI)
- Digital Optisk ljudutgång
- PC ingång på fronten
- Uttag för hörlurar på fronten
- Subwooferutgång
- PC-kortläsare
Postad 03 oktober 2005 - 09:56
Unregistered0164eb9c
-
Unregistered0164eb9c
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Det finns väl ett antal skillnader mellan FDE och XDE vad gäller ut- och ingångar, t ex har XDE Home Gallry, optisk utgång, subwoffer-utgång, en bättre fjärrkontroll, etc.
Vad man också bör tänka på med XDE:n är att den digital signalen via DVB-T inte behöver konverteras mellan analog och digital. På så sätt fungerar en digital TV signal in i XDE:n på samma sätt som HDMI, dvs det är fullt digital "blås" hela vägen från TV-signalen till bilden som visas. Om man däremot har en separat extern digital-box, så behöver du koppla ihop den med plasman, vilket oftas görs med Scart RGB. Alltså kommer signalen konverteras från Digital->Analog (i boxen) sedan från analog -> digital (i plasman).
Den optiska utgången samt sub-woffer utgången är delvis en konsekvens av den inbyggda digital-boxen, dvs att du kan få ut Dolby Digital ljud i 5.1 från TV-sändningar i digitala marknätet.
/RS
Postad 03 oktober 2005 - 11:26
Unregisteredb0dd3933
-
Unregisteredb0dd3933
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Det finns väl ett antal skillnader mellan FDE och XDE vad gäller ut- och ingångar, t ex har XDE Home Gallry, optisk utgång, subwoffer-utgång, en bättre fjärrkontroll, etc. Vad man också bör tänka på med XDE:n är att den digital signalen via DVB-T inte behöver konverteras mellan analog och digital. På så sätt fungerar en digital TV signal in i XDE:n på samma sätt som HDMI, dvs det är fullt digital "blås" hela vägen från TV-signalen till bilden som visas. Om man däremot har en separat extern digital-box, så behöver du koppla ihop den med plasman, vilket oftas görs med Scart RGB. Alltså kommer signalen konverteras från Digital->Analog (i boxen) sedan från analog -> digital (i plasman).
Den optiska utgången samt sub-woffer utgången är delvis en konsekvens av den inbyggda digital-boxen, dvs att du kan få ut Dolby Digital ljud i 5.1 från TV-sändningar i digitala marknätet.
/RS
<{POST_SNAPBACK}>
Kör man HTPC med DVB-kort och skickar ut bild via DVI så är det ju digitalt hela vägen. Eller hur! Då har ju den medföljande digitalboxen ingen funktion.
Postad 03 oktober 2005 - 12:07
Unregistered0164eb9c
-
Unregistered0164eb9c
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Det finns väl ett antal skillnader mellan FDE och XDE vad gäller ut- och ingångar, t ex har XDE Home Gallry, optisk utgång, subwoffer-utgång, en bättre fjärrkontroll, etc. Vad man också bör tänka på med XDE:n är att den digital signalen via DVB-T inte behöver konverteras mellan analog och digital. På så sätt fungerar en digital TV signal in i XDE:n på samma sätt som HDMI, dvs det är fullt digital "blås" hela vägen från TV-signalen till bilden som visas. Om man däremot har en separat extern digital-box, så behöver du koppla ihop den med plasman, vilket oftas görs med Scart RGB. Alltså kommer signalen konverteras från Digital->Analog (i boxen) sedan från analog -> digital (i plasman).
/RS
<{POST_SNAPBACK}>
Kör man HTPC med DVB-kort och skickar ut bild via DVI så är det ju digitalt hela vägen. Eller hur! Då har ju den medföljande digitalboxen ingen funktion.
<{POST_SNAPBACK}>
Absolut! Det finns alltid undantag till normalfallet. Det vanligaste (än så länge) är väl dock att man har en extern digitalbox, som inte har varken DVI eller HDMI utgång. /RS
Postad 03 oktober 2005 - 13:45
AdMan
-
AdMan
-
Lärjunge
-
-
319 inlägg
Någon här mer än jag som beställt en 436XDE från Fyndbörsen och möjligen lyckats få ett leveransbesked?? För jag har verkligen ingen aning om när jag får den.
Postad 03 oktober 2005 - 14:15
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1 113 inlägg
Någon här mer än jag som beställt en 436XDE från Fyndbörsen och möjligen lyckats få ett leveransbesked?? För jag har verkligen ingen aning om när jag får den.
<{POST_SNAPBACK}>
Har också beställt en 436XDE från Fyndbörsen(beställd 16/9), vid fråga om leverans så trodde Fyndbörsen att plasman kan komma att levereras i mitten av oktober, men detta är ingen säker information så jag vet ej heller när jag får min plasma...
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 03 oktober 2005 - 16:03.
Postad 03 oktober 2005 - 15:59
Kotte King
-
Kotte King
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
/RS
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Absolut! Det finns alltid undantag till normalfallet. Det vanligaste (än så länge) är väl dock att man har en extern digitalbox, som inte har varken DVI eller HDMI utgång.
/RS
<{POST_SNAPBACK}>
En sak till är (förutom all teknikförbättring) att det är ganska skönt att ha dom fria digital kanalerna på tv-ns fjärr. Precis som förr ;-) Men det skiljer väl inte 3 000;- överallt. Har sett där det bara skiljer 2 000;-. Kotte
Postad 03 oktober 2005 - 16:33
Unregistered66aefef4
-
Unregistered66aefef4
-
Användare
-
-
123 inlägg
Någon som vet något mer om den här funktionen: - SR+. Har du en Pioneer reciever kan du se inställningarna direkt på
skärmen.
Intressant eftersom man har en AX5Ai receiver. Vilken info kan jag se?
Postad 03 oktober 2005 - 17:44
davidandersson
-
davidandersson
-
Lärjunge
-
-
426 inlägg
kan någon förklara angående pc-ingången som finns på xde-modellerna. Jag har inte tv-ut på min bärbara dator. Kan jag ändå koppla den till tv:n?
Jag kan ju koppla den via vga till en extern skärm.
Postad 03 oktober 2005 - 20:17
Don Walther
-
Don Walther
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Sådärja.
Ett stycke 436 XDE beställd. Fått löfte om leverans nu i mitten på oktober (den lokala butiken jag handlat av skulle få hem 2st då). Jag fick även informationen att det ser mycket mörkt ut framöver med leveranser (gäller som jag förstod det främst XDE inte FDE). Så jag skulle vara mycket skeptisk till Internetbutiker som lovar levaransdatum kring 13:e oktober och liknande. Verkar vara en väldig brist på skärmarna i detta initialskede. Butiken jag handlar av tror inte att de kommer få in nästa leverans av XDE skärmar förrän tidigast månadsskiftet December/Januari. Kan ju vara värt att tänka på innan man slänger in en order hux flux från någon nätbutik som ju garanterat är måna om att "binda upp" kunder, men kanske ibland hymlar med leveranstider...
Redigerat av Don Walther, 03 oktober 2005 - 20:18.
Postad 03 oktober 2005 - 23:12
Dragnet
-
Dragnet
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Ni som har hängt den på väggen, hur långt ut kommer den då? Alltså från väggen och till ramen som vetter inåt rummet?
(Alltså om man skall ha en center hängande under, hur djup kan den vara utan att det ser dumt ut?)
Fortfarande ingen som har hört varför 50" anges som att ha högre kontrast än 43"?
Postad 04 oktober 2005 - 01:28
Unregistered31439
-
Unregistered31439
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Ursäkta en dum fråga, men kan man koppla datorn via DVI till HDMI på 436-FDE?
Postad 04 oktober 2005 - 20:05
Kotte King
-
Kotte King
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Ni som har hängt den på väggen, hur långt ut kommer den då? Alltså från väggen och till ramen som vetter inåt rummet?
(Alltså om man skall ha en center hängande under, hur djup kan den vara utan att det ser dumt ut?)
Fortfarande ingen som har hört varför 50" anges som att ha högre kontrast än 43"?
<{POST_SNAPBACK}>
Den sticker ut exakt 120 mm med originalfästet. Jag har min center på en musikmöbel under. Var lite tveksam till det innan jag provade, men det funkar kanon. Kotte
Redigerat av Kotte King, 04 oktober 2005 - 20:07.
Postad 04 oktober 2005 - 20:10
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1 039 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Den sticker ut exakt 120 mm med originalfästet.
Jag har min center på en musikmöbel under. Var lite tveksam till det innan jag provade, men det funkar kanon.
Kotte
<{POST_SNAPBACK}>
Vilket original väggfäste menar du? PDK-WM02 eller PDK-WT02
Postad 04 oktober 2005 - 20:11
Kotte King
-
Kotte King
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Sådärja.
Ett stycke 436 XDE beställd. Fått löfte om leverans nu i mitten på oktober (den lokala butiken jag handlat av skulle få hem 2st då). Jag fick även informationen att det ser mycket mörkt ut framöver med leveranser (gäller som jag förstod det främst XDE inte FDE). Så jag skulle vara mycket skeptisk till Internetbutiker som lovar levaransdatum kring 13:e oktober och liknande. Verkar vara en väldig brist på skärmarna i detta initialskede. Butiken jag handlar av tror inte att de kommer få in nästa leverans av XDE skärmar förrän tidigast månadsskiftet December/Januari. Kan ju vara värt att tänka på innan man slänger in en order hux flux från någon nätbutik som ju garanterat är måna om att "binda upp" kunder, men kanske ibland hymlar med leveranstider...
<{POST_SNAPBACK}>
Kollade med Fyndbörsen idag och dom har 18 st 436-or på rest!!!!! Poppis skärm Kotte
Postad 04 oktober 2005 - 22:26
coke66
-
coke66
-
Användare
-
-
174 inlägg
Är det nån som jämfört Pioneer XDE/FDE med LG PX5R. LGn fick bäst i test i Aftonbladet idag.
Postad 04 oktober 2005 - 23:05
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
Är det nån som jämfört Pioneer XDE/FDE med LG PX5R. LGn fick bäst i test i Aftonbladet idag.
<{POST_SNAPBACK}>
Kanske för att den är billigare som den blev bäst i test. Hade viljat se hur de kom fram till saken. LG:n mer prisvärd?
Postad 04 oktober 2005 - 23:09
cyanide
-
cyanide
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Hur kommer jag in i ISF Calibration? någon som har koden?
om det är helt omöjligt att fixa själv så kanske man ska hyra en sån dära ISF ´kvalificerad snubbe som kommer hem och kallibrerar. Vet dock inte hur jag ska få tag i honom/henne här i skåne.
Jag funderar på att använda DVE (Digital Digital Video Essentials (PAL) (Import)
om det vissar sig att ISF metoden är utesluten.
Postad 04 oktober 2005 - 23:10
cyanide
-
cyanide
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Kanske för att den är billigare som den blev bäst i test. Hade viljat se hur de kom fram till saken. LG:n mer prisvärd?
<{POST_SNAPBACK}>
Det var dessutom en 435 som var med i det testet.
Postad 05 oktober 2005 - 05:27
Kotte King
-
Kotte King
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har min center på en musikmöbel under. Var lite tveksam till det innan jag provade, men det funkar kanon.
Kotte
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Sorry, PDK-WM02! Kotte
Postad 05 oktober 2005 - 09:27
Unregisterede7eab580
-
Unregisterede7eab580
-
Rookie
-
3 inlägg
Det är ju en ganska viktig detalj man blir utan ifall man snålar. En PC-kontakt vill jag inte vara utan på en högupplöst skärm. Det börjar luta åt en XDE trots allt, synd bara att man kastar så mycket pengar i sjön på digitalboxen. Tack för infon.
<{POST_SNAPBACK}>
Om du har DVI utgång på pc:n så kan du väl bara köpa en konverterare från DVI till HDMI.
Postad 06 oktober 2005 - 10:28
Deman
-
Deman
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Det är väldigt dött på det här forumet måste jag säga med tanke på hur populär den här skärmen är! Ska man kanske ta det som ett gott tecken?
Jag har själv beställt en 436-FDE som kommer i morgon. Skulle gärna se mer recensioner, rekommenderade inställningar etc, etc. Eller bara allmänna glädjeutrop!
Postad 06 oktober 2005 - 11:07
Don Walther
-
Don Walther
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Det är väldigt dött på det här forumet måste jag säga med tanke på hur populär den här skärmen är! Ska man kanske ta det som ett gott tecken?
Jag har själv beställt en 436-FDE som kommer i morgon. Skulle gärna se mer recensioner, rekommenderade inställningar etc, etc. Eller bara allmänna glädjeutrop!
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror det finns två enkla anledningar till detta. 1) Pioneer är ingen "folkplasma" i samma utsträckning som många andra, exempelvis Panasonics och Samsungs betydligt billigare modeller. Det lite dyrare priset gör helt enkelt att inte så många har den (jag syftar här främst på förra generationen) 2) De nya skärmarna från 6:e generationen finns ju knappt att få tag på ännu. FDE modellerna börjar väl vara åtkomliga men det ser värre ut med XDE. Själv har jag blivit "lovad" att få min nu i mitten på Oktober. Jag är säker på att mer diskussion kommer igång såfort Pioneer börjar leverera och folk har dem hemma i vardagsrummen.
Redigerat av Don Walther, 06 oktober 2005 - 11:08.
Postad 06 oktober 2005 - 13:03
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1 039 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Kotte
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Sorry, PDK-WM02!
Kotte
<{POST_SNAPBACK}>
Tycker du att TV'n kommer tillräckligt nära väggen med detta väggfäste? Har du fått dina högtalare ännu? Hade du köpt PDP-S38?
Postad 06 oktober 2005 - 16:35
Kotte King
-
Kotte King
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Kotte
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Sorry, PDK-WM02!
Kotte
<{POST_SNAPBACK}>
Tycker du att TV'n kommer tillräckligt nära väggen med detta väggfäste?
Har du fått dina högtalare ännu? Hade du köpt PDP-S38?
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, absolut. Det är ingenting som stör på något sätt. Är i Oslo nu (bor i Halmstad) och vet faktiskt inte om dom har kommit. Drar hem imorgon, så kanske kanske... Är väldigt nyfiken hur dom låter, och hur det ser ut. Nu är skärmen väldigt "clean", så det är risk att det helt enkelt blir för mycket. Återkommer....
Postad 06 oktober 2005 - 17:57
Kotte King
-
Kotte King
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
BLACK BEAUTY Den norska hemmabiotidningen DVD & HJEMMEKINO har som bland dom första tidningar testat Pioneer PDP-506XDE. Dom skriver bla att bilden är strålande med fantastiksa färger, mycket ljus och en otrolig mängd detaljer. Den får också mycket beröm för att man inte behöver göra massa inställningar för att få bilden perfekt. Upp ur kartongen, montera...klart! Svärtan fick bra betyd och själva nyansen av bilderna var också mycket bra. Sammanfattning+ Färger, ljusstyrka, design, detaljer, bra menyer, 2 HDMI kontakter - INGET !!!! Totalt fick den 18 p av 20. Riktpriset i Norge är 50 000 NKR Kotte
Postad 06 oktober 2005 - 20:20
cyanide
-
cyanide
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Min 506xde har inte kommit än. Den är försenad
Men det är väldigt uppmuntrande att höra er tala gott om denna panel.
Jag undrar dock hur jag ska få tag i en ISF Calibration tekniker för att ställa in TV'n. Jag vet att det finns en i stockholm men jag bor i skåne så det kommer väll inte på frågan. Sedan undrar jag hur mycket det kan kosta att få arbetet gjort av teknikern etc.. Lite information från någon som har erfarenhet eller liknande vore väldigt tacksamt.
Men är det så som hemmabiotidningen DVD & HJEMMEKINO säger att det bara är att montera upp den utan att ställa in gråskalor etc.. som en ISF Calibration tekniker gör vore ju den funktionen (ISF Calibration tool) i TV'n meningslös?
Jag hoppas på att få 506xde uppmonterad på vägen imorn
Postad 06 oktober 2005 - 22:12
tsartiis
-
tsartiis
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Hej...
Hur är svärtan på 436an?
Jag har har haft en 435a och var tvungen att sälja den för att svärtan var så fruktansvärt usel... Jag hoppas verkligen den är bättre nu!
Postad 07 oktober 2005 - 08:58
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
Hej...
Hur är svärtan på 436an?
Jag har har haft en 435a och var tvungen att sälja den för att svärtan var så fruktansvärt usel... Jag hoppas verkligen den är bättre nu!
<{POST_SNAPBACK}>
Den är riktigt riktigt bra.
Postad 07 oktober 2005 - 09:18
Unregisteredb2578c4f
-
Unregisteredb2578c4f
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jag var på digitalhome(Hem och Villa) mässan i Älvsjö igår.
Det fanns mycket smaskit att titta på bland plasmor, lcd:er och projektorer.
Pioneer var representerade med en stor monter med ca 12 plasmor från 43 till 61 tum. Sedan fanns även pioneers 43xde och 506xde att beskåda i följande montrar;
Canal digitals(2st), SVT HDTV delen(2st), inspirationshuset(2st), articpoolen, Expert med special erbjudande, heminredningbutikerna hade några mfl... fick t.o.m testa spela xbox på en 436xde.
Måste säga att jag är mycket nöjd med mässan och de möjligheter man fick att testa olika plasmor/lcd:er i olika situationer... dvs att slippa lita på någon annans subjektiva värderig... att äntligen få testa vad som passar mig.
Nu fanns det väl flest Pionner plasmor, samt några Panasonic och Samsung högupplösta.
Fick jämföra lcd(Philips 42-9830) och några andra lcd:er med plasma... mycket intressant.
Min slutsats är att alla bör åka dit och jämföra under mässan...
Jag har nu funderat i ca ett år(medlem på detta forum) och har äntligen bestämt mig för plasma... och närmare bestämt Pioneer pdp-436xde... då dyker nästa problem upp.. nämligen leverans svårigheter... tar det aldrig slut på problem
Rekommenderar att besöka mässan till alla som är i köpartagen
Jag tycker 436/506 har förbättrats avsevärt.. så mycket att jag är villig att kasta ut 30 tusen kronor på en. Den bästa enligt mig just nu.. Panasonicen 500:an ligger när den också.
Ps: Fick vara med på ett blindtest av projektorer i Hemmabio tidningens monter... fick aldrig veta vilka projektorer det var(Proj A, B, C).. får väl läsa i tidningen snart hoppas jag Ds.
Redigerat av NeonNova75, 07 oktober 2005 - 09:28.
Postad 07 oktober 2005 - 09:31
AdMan
-
AdMan
-
Lärjunge
-
-
319 inlägg
Fick du möjligen något besked från Svenska Pioneer på mässan när 436XDE levereras ut till återförsäljarna? Har beställt en själv från Fyndbörsen. Såg att Hembiobutiken har satt leveransdatum till 13/10. Hoppas det är samma för Fyndbörsen.
Postad 07 oktober 2005 - 11:46
Unregisteredb2578c4f
-
Unregisteredb2578c4f
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jag ställde frågan om leveranser. Efterfrågan har tydligen överträffat utbudet med 3 gånger det antal man skulle få till norden under hösten.
Men Pioneers fabrik i Japan har redan anpassat tillverkningstakten.
Man räknar med att skärmar som har beställts kommer senast sista november...
Såg inte speciellt ljus ut alltså.
Lite träligt att beställa en skärm nu till dagens pris och sedan två månader senare få den.. priserna kanske har gått ner då
Dom lovade att förbättra leveranserna mot de uppgivna datumen(sista november)
Typiskt nu när man bestämt sig... nu vet jag ej om jag ska beställa nu till rådande priser eller vänta tills lagerstatusen hos pioneer är på plus?!?!?
Det är en sak att köpa en skärm nu och kunna använda den nu... för att två månader senare se att det finns en skärm som har bättre specifikationer(1920x1080p) finns i handeln.. då har man iallafall fått en skärma man är nöjd med... men om man beställer nu så blir man bara "omkörd" utan att kunna använt skärmen... typiskt... vi får se om jag kryper till korset endå och beställer den.. vill ha nu!!!!!!!!!!!!!!!!!
Postad 07 oktober 2005 - 12:44
AdMan
-
AdMan
-
Lärjunge
-
-
319 inlägg
Jag ställde frågan om leveranser. Efterfrågan har tydligen överträffat utbudet med 3 gånger det antal man skulle få till norden under hösten.
Men Pioneers fabrik i Japan har redan anpassat tillverkningstakten. Man räknar med att skärmar som har beställts kommer senast sista november...
Såg inte speciellt ljus ut alltså.
Lite träligt att beställa en skärm nu till dagens pris och sedan två månader senare få den.. priserna kanske har gått ner då
Dom lovade att förbättra leveranserna mot de uppgivna datumen(sista november)
Typiskt nu när man bestämt sig... nu vet jag ej om jag ska beställa nu till rådande priser eller vänta tills lagerstatusen hos pioneer är på plus?!?!?
Det är en sak att köpa en skärm nu och kunna använda den nu... för att två månader senare se att det finns en skärm som har bättre specifikationer(1920x1080p) finns i handeln.. då har man iallafall fått en skärma man är nöjd med... men om man beställer nu så blir man bara "omkörd" utan att kunna använt skärmen... typiskt... vi får se om jag kryper till korset endå och beställer den.. vill ha nu!!!!!!!!!!!!!!!!!
<{POST_SNAPBACK}>
På Fyndbörsen sa dom att det är ok att lägga en order och att det går att ångra ordern ända tills den lämnar deras lager. Har nämligen samma tankar som du. Men med tanke på leveranssituationen så känns det ändå bra att ha beställt en, så med lite tur är man med i nästa leverans.
Postad 07 oktober 2005 - 14:27
Deman
-
Deman
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Kan bara lugna er med att så länge efterfrågan är 3 ggr större än utbudet så finns det inte en chans att det kommer någon prissänkning på denna skärmen. Det var det första man fick lära sig när man läste företagsekonomi.
Sen kan det ju alltid komma en annan modell som är billigare/bättre.
Ska alldeles NU dra hem från jobbet för att ta emot min nya 436FDE som anländer om en kvart! Hoppas på en lyckad helg!
Postad 07 oktober 2005 - 15:06
JoeyCC
-
JoeyCC
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Inwarehouse har följande i lager när jag nyss kollade:
18 st 436FDE (28490 kr)
1 st 506FDE (39990 kr)
Dock inga XDE, men det kanske är sådana alla väntar på...
Postad 07 oktober 2005 - 16:12
sodden
-
sodden
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
YES!=)
Fick min 506FDE idag, ska testa den ikväll(perfekt timat till kroatien - sverige)
mvh
Henrik
Redigerat av sodden, 07 oktober 2005 - 16:13.
Postad 07 oktober 2005 - 19:22
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1 039 inlägg
Idag har jag också varit på mässan och tittat på fina skärmar. Det som var bra det var att Pioneer hade en 436/506 för respektive signal källa. 1. Boxer 2. Parabol 3. HD-TV (canal digital) 4. Riktiga HD-TV trailers som kördes från en ny liten cool plåtlåda från TVIX. Det sitter en 400 GB disk och den stöder de flesta format och då bl a WFM-HD. Den hade DVI ut. Dom körde Madagascar trailer och det var sjukt bra kvalitet. Det går inte att beskriva i ord. Måste upplevas. http://www.tvix.co.k...ixHDM5000U.aspx
Redigerat av kotten33, 07 oktober 2005 - 21:10.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|