* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
5759 svar till detta ämne
Postad 12 July 2009 - 14:03
eRensson
-
eRensson
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Nån som har lust att skicka prislista å om det finns någe annat roligt å läsa? [email protected]
mycke uppskattat isf.
Jag ber om samma sak, samt möjligtvist ett nummer? [email protected]Sitter nere i Malmö och har planer om mitt första hifi-köp. Skulle bli ett fynda-paket, men lyssnade på B&W DM685 på hifibutiken och fastnade. Svärfar är även audiofil och kör i den högre ligan. Läst en stund nu om dessa högtalare och är väldigt intresserad. Någon vänlig själ i Malmö som kanske kan erbjuda en liten provlyssning? mvh Sebastian
Redigerat av eRensson, 12 July 2009 - 14:45.
Postad 12 July 2009 - 17:57
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Bättre att fråga på Faktiskt.se och i avdelningen Wänner af Ino om provlyssning i Malmöområdet skulle jag tro.
Postad 12 July 2009 - 18:21
JonnyVT
-
JonnyVT
-
Lärjunge
-
-
293 inlägg
Har idag ringt å bokat tid för lyssning/köpning..
Kan knappt vänta...
Postad 12 July 2009 - 20:30
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Postad 12 July 2009 - 20:32
JonEng
-
JonEng
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
haha, försöker få frun å förstå att vi behöver ett par piP nu... men tyvärr så går det lite tungt 
Om/när du lyckas får du gärna berätta hur du gick till väga. Har samma "problem" själv..... Någon som har lyssnat på piP ihop med HK355?
Postad 13 July 2009 - 08:39
JonnyVT
-
JonnyVT
-
Lärjunge
-
-
293 inlägg
Om en vecka ska jag va där, ska bli ballt.
Å tanten brukar inte va så svårövertalad, men då jag tyckte att hon skulle va med å betala så tog det lite stopp..
Så jag får väl betala dem själv då, åsså försvinner ju concept 8:orna till en annan vägg istället
Postad 13 July 2009 - 20:29
JonnyVT
-
JonnyVT
-
Lärjunge
-
-
293 inlägg
Hmm, nu börjar polarn dissa att Nad:darna inte är finlir så det räcker till piP.
Kommer det låta bajs, eller är han bara avis  ..
Postad 13 July 2009 - 20:35
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
NAD'en kommer att spela väldigt bra med ett par piP, NAD är inte dåliga grejer utan tvärt om ! (dyrt är ju inget som har med "bra" att göra...)
säg det till honom... han är bara avis...
Postad 13 July 2009 - 22:26
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Om en vecka ska jag va där, ska bli ballt. Å tanten brukar inte va så svårövertalad, men då jag tyckte att hon skulle va med å betala så tog det lite stopp.. Så jag får väl betala dem själv då, åsså försvinner ju concept 8:orna till en annan vägg istället 
Var beredd på att hans demokälare har ett sunkigt utseende. Det är väldigt svalt och skönt där och ljudet är finfint, men den gör sig bäst med lyset släckt. Öhman själv är supertrevlig att ha och göra med. Man kan snacka om allt möjligt med honom och man behöver inte vara rädd att ringa som många verkar vara.
Postad 14 July 2009 - 16:23
kusling
-
kusling
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
Heh jag är lite skraj... vill inte störa, han kanske har semester  Men nu har jag sålt alla mina högtalare för att få råd med ett par piP, och det börjar bli lite tråkigt att lyssna på musik med 100kr datorhögtalare. Kanske skulle ta och ringa ändå. Att vissa är skraja handlar väl om respekt.
Postad 14 July 2009 - 16:43
tans
-
tans
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Åkte bara förbi Öhman här om dagen o hade tur att han var där behövde fler absorbenter till källaren.
Postad 14 July 2009 - 17:45
kusling
-
kusling
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
tans, dina profundus P ser onda ut
Om man gillar piP, kommer man nöja sig med profundus P eller dröjer det inte länge innan man vill ha mer? Känns som om de är underskattade.
Jag tänkte beställa piP snart. Men jag vet ju att jag är en basnarkoman så ett par prof.P kommer nog köpas senare.
Redigerat av kusling, 14 July 2009 - 17:46.
Postad 14 July 2009 - 20:58
tans
-
tans
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
tans, dina profundus P ser onda ut
Om man gillar piP, kommer man nöja sig med profundus P eller dröjer det inte länge innan man vill ha mer? Känns som om de är underskattade.
Jag tänkte beställa piP snart. Men jag vet ju att jag är en basnarkoman så ett par prof.P kommer nog köpas senare.
Nu när jag är van med Profundus P så går det inte att vara utan. Funderar faktiskt på 2 till eller Profundus X men frugan skriker redan nu om basen  men man behöver ju inte spela så högt. Har flyttat ner grejorna från skrivbordet så att högtalarna har hamnat på rätt höjd nu och införskaffat en ny skärm till datorn och heltäkningsmatta, det fungerar faktiskt väldigt bra. Är inte klar en men la upp en ny bild i alla fall.
Postad 14 July 2009 - 22:50
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
profundusP-modulerna är verkligen nätta! Men ljudet från dem är allt annat än nätt. Fyra av dem är nog ordentligt trevligt, så vida man inte är ute efter den allra allra mest extrema basen. Jag ångrar visserligen inte att jag gick på prof.X direkt, men det var ju för att jag kommer byta ut piP så småningom. Hade jag inte haft några sådana planer hade prof.P-4 varit helt perfekt. De går ju för fasen att gömma under en lång och låg bänk!
Postad 15 July 2009 - 13:12
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
vi kan ju leka leken: "hur många pP moduler kan man gömma undan i ett normalt rum"....
svaret blir: väldigt många ! väldigt bra dimensioner på dom
Postad 17 July 2009 - 19:24
Unregistereddae7cbc8
-
Unregistereddae7cbc8
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Pip verkar ju vara en intressant sak...
Ska köpa mig en stereouppsättning, ingen brådska dock.
En sak är viktigt och det är det estetiska. De måste alltså vara snygga och ska vara högblankt vitt.
Finns det någon här som modifierat pip lådan ngt? Inga större ändringar men något som gjort den snyggare? Och kanske satt på ett högtalarskydd? Vill inte ha elementen synliga.
Hur dåligt spelar den mp3 låtar? Mitt bibliotek består av en salig blandning..det mesta 192kbit skulle jag tro...men lyssnar mkt på spotify nu (och dem har ju 320kbit ogg i Premium varianten). Gör jag fel som har med pip som ett alternativ när jag inte har en högre kvalite på det som spelas?
Är det stor skillnad hur pip presterar med mp3 jämfört med t.ex. Canton Karat 770 eller Elac 247?
Mvh
Andreas
Postad 17 July 2009 - 21:17
thompa74
-
thompa74
-
Amatör
-
-
60 inlägg
hej
kan någon vänlig själ pm:a mig en aktuell prislista över dessa små underverk.
Är verkligen sugen på pip..
Postad 18 July 2009 - 08:30
Unregistered1532
-
Unregistered1532
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Pip verkar ju vara en intressant sak...
Ska köpa mig en stereouppsättning, ingen brådska dock. En sak är viktigt och det är det estetiska. De måste alltså vara snygga och ska vara högblankt vitt. Finns det någon här som modifierat pip lådan ngt? Inga större ändringar men något som gjort den snyggare? Och kanske satt på ett högtalarskydd? Vill inte ha elementen synliga.
Hur dåligt spelar den mp3 låtar? Mitt bibliotek består av en salig blandning..det mesta 192kbit skulle jag tro...men lyssnar mkt på spotify nu (och dem har ju 320kbit ogg i Premium varianten). Gör jag fel som har med pip som ett alternativ när jag inte har en högre kvalite på det som spelas?
Är det stor skillnad hur pip presterar med mp3 jämfört med t.ex. Canton Karat 770 eller Elac 247?
Mvh Andreas
Hur bra det låter handlar väldigt lite om formatet utan snarare om inspelningen och mastringen. Jag har pi60s och hör extremt liten skillnad på en mp3 kontra flac av en modern pop-produktion. Lyssnar du på mer krävande musik typ opera eller gamla jazz-live-spelningar så finns det mer information och där kommer mp3 till korta... All musik låter bra på jättebra högtalare, problemet är att man vänjer sig med hur bra det _kan_ låta och börjar kritisera och hitta fel när det bara låter "bra"...
Postad 20 July 2009 - 21:26
JonnyVT
-
JonnyVT
-
Lärjunge
-
-
293 inlägg
Jag och en herre från Linköping var till ingenjör Öhman och fick oss en lyssningsvända av piP:arna.
Det inhandlades piP, SD-fossingar, stativtoppar och absorbentskumgummi.
Herr Öhman är helt klart en av de trevligaste människor jag mött.
Har fått ihop piP:arna alldeles nyss, olackat men man vill ju höra hur de låter:)
Så imorgon ska de provköras lite, men bara lite... då jag antar att de ska spelas in först
Vart sjukt imponerad i demorummet iaf... hoppas man kan komma nånstans i närheten av det ljudet...
MVH.
En riktigt nöjd Jonny
Postad 21 July 2009 - 07:46
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Grattis till högtalarna och jag tror du komerm att bli löjligt nöjd !
Postad 21 July 2009 - 08:54
Unregistered1532
-
Unregistered1532
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Grattis till högtalarna och jag tror du komerm att bli löjligt nöjd ! 
Löjligt nöjd blir man om man får det att låta som hos ingvar, annars blir man bara jättenöjd ^^
Postad 21 July 2009 - 13:12
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Nej, om man får det att låta som hoss Ingvar så är man Uber-nöjd, annars blir man bara Löjligt nöjd...
Postad 21 July 2009 - 22:50
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
I. Ö. kommer hit en sväng i morgon och ställer in systemet. Det blir slutpunkten för mitt projekts utvecklingsfas. 
Det blev en lång arbetsam och dyr resa, men det har varit kul, och slutresultatet är en mysig liten biosalong med bra ljud och bild.
Postad 22 July 2009 - 00:12
Frisk
-
Frisk
-
Amatör
-
-
87 inlägg
I. Ö. kommer hit en sväng i morgon och ställer in systemet. Det blir slutpunkten för mitt projekts utvecklingsfas.  Det blev en lång arbetsam och dyr resa, men det har varit kul, och slutresultatet är en mysig liten biosalong med bra ljud och bild. 
Så tervligt! Blir spännande att höra utvärderingen av det sista jobbet, om det sista finliret gör så mycket extra som det ibland kan göra. Så det är dit han är på väg.. Mina högtalare var med klara nu, och stod klara, men fick inte möjlighet att hämta annat än torsdag, upptaget resten. Men var en rätt lämplig dag ändå, verkade svårt att hyra bil närmare än 2 dagar frammåt. Har väl diskuterats fram och tillbaka hur lång leveranstid det är, kan ju variera väldigt mycket, men just mina par fick jag vänta dryt 6,5 månader på. Dock var de klara efter 6, men samskickades från snickaren med en del annat som var tvunget att bli klart först. Var tal om dämpning tidigare, jag upplevde väldig skillnad när jag satte upp absorbenter bakom högtalarna (de gamla) Satte även upp framtill vid sidan av högtalarna, gjorde ytterligare rätt ordentlig skillnad. Möblerade om lite i helgen, tog då bort matta och bord för att ha plats att jobba på golvet, efter ommöblering och avsaknad av musik under aldells för lång tid lät det riktigt illa, trodde soffan hamnat helt fel, lät skrikigt och inget kul alls att lyssna på, lyckligtvis var det bara mattan som saknades. Var ej pålagd då jag inte orkat städa golvet från sågspån, men ville lyssna efter byggande. Var en klar skillnad bara på en sån "liten" sak. Är nöjd med vad jag har nu, men tror pi60s kommer bli ett ordentligt steg uppåt ändå, får återkomma när de är inspelade.
Postad 22 July 2009 - 11:59
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Då var det klart!
Det var tur att han kom hit för det var en del strul till att börja med. Jag hade på tok för lite djupbas (vem hade kunnat tro det?) och det spårade vi till ett 50Hz-filter i slutsteget som var på.
Efter diverse inställningar så fick vi fantastiskt fina mätningar. Nästan spikrak kurva i basområdet. En smalbandig dip vid 95 Hz, men sådana där dippar får man pga rummet och om de är smala gör det inget enligt I.Ö.. Ingen mening att pilla med EQ heller för de där dipparna flyttar sig i frekvensområdet beroende på var man mäter i rummet.
Nu är det bara att njuta och slappna av.
cc91.JPG 90.84K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av hassesolo, 22 July 2009 - 13:55.
Postad 22 July 2009 - 14:59
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Härligt att allt är klart nu,många timmars slit men väl värt allt.
Bara att njuta av många filmer nu.
Postad 22 July 2009 - 18:33
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Grattis Hassesolo !
Vad kul att allt är igång och
funkar nu !
Misstänker att efter lite mer inspelning kan det
nog låta ännu bättre ...
Postad 22 July 2009 - 19:25
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
fin fint !
kul att det blir bra
haha, där ser man, HP filter på 50Hz aktiverat....
jo, då kan man tänka sig att det blir en del skillnad
Postad 22 July 2009 - 19:26
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
He, he. Tack för glada tillrop.
Postad 23 July 2009 - 17:33
Frisk
-
Frisk
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Antar det räcker med en länk i denna tråd: https://www.minhembi...m/Frisk/248862/Mer kommer efterhand. Men först är det nog dags att åka å lämna hyrbilen.
Postad 05 August 2009 - 23:26
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Var idag en tur till Hifimatte och lyssnade på hans ino i28 och profundus y4,drivet av ett Rotel 1090 samt ett Nad 208. Hade med mig en bunt skivor,och tänkte förmedla lite av vad jag anser om dessa högtalare:
Vi lyssnade på väldigt blandad kompott med musik,allt från Dire straits,madonna och stenhård Dödsmetal.
Jag måste säga att det är första gången jag blir imponerad av hifihögtalare.
Har aldrig tidigare hört hifiburkar som spelar så högt o samtidigt låter så bra som det gör.
På infected så lät det sjukt bra faktiskt,väldigt rent odistat ljud vid höga ljudtryck.
På vissa låtar verkade det nästan upphäva naturlagarna och ljudet var både bakom och på sidorna, COOLT!
Dock,så är det en gräns vid 110 Db,där börjar det låta lite pressat o diskanten börjar flämta lite grann.
På dödsmetalen och volymratten rejält uppskruvad,så blir det lite för ljust i toppen,diskanten blir lite för ettrig,men detta är ganska marginellt och till 99% beroende på inspelningen.
Det testades baslåtar,och dessa basar går verkligen djupt!
Dock så saknades det lite knuff i bröstet för att vara riktigt skoningslös bas,det saknades ett uns punchighet,men att jag tyckte det kan vara att jag är PA skadad,där har man ju väldigt punchig bas.
Så sammanfattningsvis så kan man säga att det låter riktigt riktigt bra,och jag skulle inte ha nåt emot att släpa hem något av de större sytemen,för jag vill kunna spela högre än 110 Db utan att det låter pressat,när jag är på det humöret..
Om man går in på skillnaderna jag upplever mot mina grejer:
Ino har:
1: Mera detaljer
2: Djupare bas
Ja det är väl det som skiljer,lite mer av mikrodynamiken,det här lilla lilla extra och sen att basen är lite djupare.
Min rigg upplevs lägre vid 110 Db än vad ino gjorde,varför vet jag inte.
Jag har en exakt likadan mätare som hifimatte hade.
Ja,det var väl det hela...
Ursäkta att jag skriver lite som en full 10 åring..
Postad 06 August 2009 - 05:06
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Det var ett trevligt besök och kul att ses Corpsegrindern. Hurvida grannarna tyckte det samma kan man fråga sig
Det smög in sig ett fel där, det är i32s jag har, inte i28. Annars så var det rätt. Måste säga att den där Mortician låten är en riktig dödarlåt för ett system och är svår att återge högt. Att vi fixa ca 110 dB (ca 120 dB @ 1m) är inte illa med en sådan hyperkomprimerad och svår låt att återge. Vad heter den? Ska nog använda den själv framöver när jag testar högtalare.
Med mer ren och dynamisk musik så har jag kunnat spelat mellan 115-119 dB utan det låtit illa, men sånt är ju mindre påfrestande än Mortician. För en vanlig audiofil så räcker i32s långt, men för en PA-skadad person som bor i hus så skulle nog i64s med Y-8 eller Z-4, vara klart bättre vid "spela så tapeten åker ner" lyssningar
Hade jag bott i hus hade jag själv bytt till dom.
Den där lilla extra "knuffen i bröstet" basen kan vara det att mellan 40-80 hz så är basarna sänkta med 2-3 dB på grund av den resonans jag har längre ner som skulle bli för dominerande annars.
Annars så ska det bli kul att höra din anläggning framöver, nu ska jag jobba bort mitt fladdereko/klappeko så det lär låta ännu bättre sen
Redigerat av Hifimatte, 06 August 2009 - 05:14.
Postad 06 August 2009 - 08:52
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Spännande läsning
Postad 06 August 2009 - 09:42
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Ja,detsamma,det var trevligt! O kul att träffa en likasinnad
Oj,sorry att jag skrev fel modell..
Ja,morticianlåten är inte den lättaste att återge på ett bra sätt.. Rabid heter den.
Men vi kom väl aldrig upp högre än 110 Db oavsett vad vi spelade?
När den andra killen som var basskadad kom på besök så spelade du väldigt högt(undrar vad grannarna tänkte om den sessionen) men det var 110 db har jag för mig,och det lät som det var på gränsen för vad det klarade av tyckte jag. MEN. riktigt bra som sagt för att va Hifi. Riktigt bra... Jag är imponerad.
Sen så lät det ju bra som H-v-e på så att säga normal volym,extra luftigt o skönt ljud.
dom 2-3 db du skurit bort i det området är nog förklaringen till att knuffen var lite dämpad. Säkert därför som den andra killen tyckte hans basar spelade hårdare som han sa också.
Jag tror jag vet varför ditt upplevs högre vid 110 db än mitt gör,endera så är det för att mitt låter mindre pressat,för du vet mina horn har ju en känslighet på 107 db,det räcker med 2 watt för att spela 110...
Eller så är det för att jag kan ha lite MER bas i förhållande till resten av registren,bas kan man ju stå ut med väldigt högt utan att det blir påfrestande.
Apropå bas,om jag nån gång vågar ta hit dig för att lyssna,så kommer du nog tycka min bas är väldigt dålig med mkt resonanser,för den resonansen du snackade om hela tiden... Om jag ska va ärlig.. Jag hörde inget av den.. Faktiskt. Det gjorde nog inte den andra killen heller.
Våra system skulle kunna para med sig med varandra,jag vill ha ditt stereosceneri på alla ledder och skärpan, och djupet i basen.Sen vill jag ha storskaligheten och ljudtrycket från mitt. Då är vi hemma!
Frågan är då,hur ska man lyckas med den bedriften utan att vinna på lotto eller råna en bank?
En annan sak jag tänkte på när jag åkte hem,i dom stora topparna i64s,sitter det en annan diskant i dom eller är det bara 2 extra basar? Om det är samma diskant lär det ju låta lite pressat på samma nivåer som ditt.
Det blir ju liksom basarna som höjer ljudtrycket,om inte diskanten hänger med så blir det ju samma sak..
En tanke bara.
Postad 06 August 2009 - 10:48
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
110dB i cont då menare du ?!
110dB i peak är inget som dessa högtalare ska ha några problem med någonsin...
annars är det något annat fel
110dB cont är ganska mycket ändå... (för en normal...  ) men jag förstår vad du menar...
jag tycker själv det är vansinnigt kul att lyssna högt och 110dB ligger jag gärna på, beroende på material i släden förstoss. Att du upplever ljudet som ansträngt, det har jag svårt att förstå...  jag har varit uppe på nästan dom nivåerna med ett par pi60s och dom va inte ens i närheten av att låta ansträngt, dock, så med vissa material med väldigt hettsig diskant, så va det öronen som gav upp och det började att skära lite i öronen. (inte det bästa materialet och väldigt mycket symbal  )
jo, om du har 107dB känslighet så är det ju inte så konstigt heller...
som sagt, PA är Pa och HiFi är HiFi, två lite olika områden med olika prioryteringar helt klart... att bygga en HiFi högtalare som presterar som ett PA eller tvärt om är i det närmaste omöjligt på grund av fysikens lagar och begränsningar i material...
Man får helt enkelt kompromissa...
Jag älskar att spela högt!
men jag är extremt petig med ljudkvaliten... (seg kombination...  You tell me...  ) därför så har jag svårt att hitta grejer som gör mig nöjd, jag kan helt enkelt inte leva med en PA rigg... lag tröttnar för fort på det "dåliga ljudet" (har ju som du vet haft en del PA prylar också...)
och HiFi högtalare spelar sällan tillräkligt högt och disstar för mycket vid nivåer som börjar på att bli lite roliga ens...
Men så hittade jag Ino och i28 verkar lovande + att det ligger inte alldeles för långt från vad jag kan ha råd med... därför så är jag väldigt forhoppningsfull inför dessa
För man hittar inte många HiFi system som presterar lika bra i fråga om ljudtryck med lite disst som Ino's...
Postad 06 August 2009 - 11:55
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Corpsegrindern, Tackar, ska fixa den låten 
Nej, vi spelade nog inte mer än 110 dB kont någon gång igår men jag har testat mer dynamisk musik och spelat högre. T ex så har jag spelat Yello låten (där ljudet kommer bakifrån) i runt 115 dB kont och det lät bra, först vid 118-119 så börja den låta illa. Samma med andra låtar så har jag kommit upp i 115-117 dB och det låtit bra. Men hårt komprimerad metal och också har massa blanddistortion på skivan (på grund av inspelning, mastering, mixning etc) är svårt att återge utan det låter illa.
Jo, jag förstod aldrig vad killen menade med hårdare. Han hade ju bilbasar som faller mycker tidigare så kanske det han hörde? Många upplever en riktigt djup bas som "slö" och en bas som inte går djupt för rapp av den enkla anledningen att 20 hz ÄR en "slö ton", det är ju bara 20 svängningar i sekunden ju
Det är samma diskant i i64s som i32s. Om jag ska vara ärlig så hörde jag bara att det var basen som börja låta sämre. Det enda gången jag störde mig på diskanten var någon skiva vi lyssna på som var väldigt ljus men ljudet "sprack" aldrig upp men det var väldigt ljust och mitt klappeko hjälpte inte till det precis. Det är en av dom grejerna jag upplevde hos killen som har ett fixat rum, att diskanten blev "lugnare" vid ljusa skivor och högt ljudtryck. Så det är något att jobba på här hemma.
Men helt klart så finns det ljudtrycksbegränsningar hos mig och jag skulle nog säga att 110 db kont för dynamisk musik och säg 105 dB kont för väldigt komprimerad musik är rätt bra gränser att ha, då ligger man en bra bit under den nivån det börjar låta sämre och man har en hel del headroom. Vi spelade även vissa metalskivor som lät bra i 110 dB med, så nog går det att spela högre med vissa. Både Rage against the machine och Rammstein har jag spelat en bra bit över 110 dB kont.
Eftersom jag bor i lägenhet så räcker i32s så det blir över nu och ofta så är jag inte i närheten av deras max vilket ger ett otroligt avslappnat ljud. Ska bli kul att höra ditt system i framtiden, 6 st 18 tums basar mot 4 st 12 tummare är ju en väsentlig skillnad i förmåga att flytta luft.
Postad 06 August 2009 - 11:58
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
110dB i cont då menare du ?! 110dB i peak är inget som dessa högtalare ska ha några problem med någonsin... annars är det något annat fel
110 dB med slow på radioshack. Med peak och dynamisk musik så kan man komma en bit över 120 dB. 3 meter från högtalarna. För man hittar inte många HiFi system som presterar lika bra i fråga om ljudtryck med lite disst som Ino's... 
Håller med. Än har jag inte hittat något som går att spela lika högt med låg dist och kompression.
Postad 06 August 2009 - 12:39
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
110 dB med slow på radioshack. Med peak och dynamisk musik så kan man komma en bit över 120 dB. 3 meter från högtalarna.
Håller med. Än har jag inte hittat något som går att spela lika högt med låg dist och kompression.
Jo, et ju det jag menar, att betydligt mycket mer än 110dB i peak klarar de, och det på en del avstånd till och med
Postad 06 August 2009 - 13:23
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Diskanten lät inte sprucken,absolut inte!
Men den lät liiite ansträngd,och det var nog väldigt mkt pga inspelningen.
Jag upplevde det lite som att diskanten hissades lite dom sista decibelen du höjde.
Vi pratar lite nu alltså.
+ att mina rullar av lite tidigare uppåt,så mina låter lite snällare när man spelar högt på nåt sätt.
På yellolåten hörde jag inget sånt alls,den var riktigt häftig den låten,vad heter den och på vilken skiva med yello finns den med på?
Att basen börjar låta lite sämre kan bero på att slutsteget är nära klippgränsen,då brukar basen mattas av.
kan ha varit det som spelade mig ett spratt också,att basen inte höjdes så mkt i nivå där på slutet men topparna hängde med fortfarande. Det upplevs ju som en hissad diskant.
Du hade ju +3,+4 db på volymen och det är ungefär max på de flesta steg,om nu 0 db på din denon är samma nivå som cdspelaren ger ut,vilket det borde vara. Ett så gammalt steg som naden brukar aldrig ha mer än +4+3 db för att få ut MAX effekt. Väldigt gamla steg kan ha ingångskänsligheten på 0 db t.o.m. Om du är med på hur jag menar.
För det var dom där sista db över 0 så att säga som det märktes på.
Jag tror du skulle få bättre ljud vid HÖGA volymer om du satte naden till topparna och roteln till basarna.
Men det är när du spelar basintensiv musik på hjärnblödarnivå,annars är det nog som du säger inte så stor skillnad på stegen.
Förresten,kommer du ihåg att han sa att det inte var nån botten i creststeget?
Jag tror jag vet varför...
På i princip alla Pa steg så sitter det inbyggda HP filter,som rullar av vid 50hz,30 hz och 5 hz brukar det vara,det kan man ändra själv med en knapp på baksidan,jag kan nästan svära på att det steget hade i 50 hz läget.. Försvinner allt under 50 hz,ja då blir det inte mkt botten!!
Snackar du nåt med han så kan du ju säga det om du kommer ihåg.
Men en sak ska du veta matte,att på "normala" lyssningsnivåer så är din setup det bästa jag har hört hittils.
Dvd-ai: Det går allt få hifikvalitet på PA också,jag har faktiskt mer detaljer här hemma än det är i tex klipsch,matte hade extremt högupplöst ljud och fattas bara det,hans toppar kostar ju 70000 och är gjorda av en man som inte vill tjäna pengar på sina grejer,mina toppar kostar nya ca 32000 per par och är gjort av en man som vill tjäna pengar. Hade det inte varit mer stereosceneri o detaljer i hans toppar än i mina då hade jag skrattat rakt ut.
Men mina är tro det eller ej, inte SÅ långt efter. FAKTISKT.
Jag fattar faktiskt inte vad ljudteknikerna sysslar med på spelningar,för det mesta man hört LIVE låter apdåligt.
Postad 06 August 2009 - 13:37
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
beror även på att våran hörsel, känsligheten vid vissa frekvenser, förändras beroende på ljudnivå.
vid högre volymer så tappar vi känslighet för att uppfatta låga frekvenser, därför det är vanligt att man upplever det som att "basen inte hänger med" trots att den egentligen gör det
bara det att vår hörsel inte är helt linjär och att den förändras väldigt kraftigt med ljudnivån.
Jo, men man får åter igen påminna sig om att detta med ljud och hur vi uppfattar det är något högst personligt, jag kan nästan, reda nu offra min högra arm på att jag skulle blir missnöjd med dina högtalare vs i32s i fråga om ljudkvaltet. Jag har helt enkelt inte hört något PA system som klarar av att återge musik på ett lika bra sätt som dessa högtalare.
Och jag vet att det är i det närmaste omöjligt att få precis samma kvaliteter ut den typ av konstruktioner som dom flesta PA högtalare använder sig av.
Sedan är det ju så att du vet ju inte vad jag hör och tvärt om
Jag kan mycket väl tycka att det är väldigt stor skillnad, fast att du inte tycker det, bara för att vi koncentrerar oss på lite olika saker i musiken/ljudet.
men hur som, så är jag övertygad om att dina högtalare låter prima för att vara PA och jag vet ju själv att PA kan låta ritkigt bra, men inte har jag någonsin upplevt PA som låter HiFi på samma sätt som T.ex. pi60s,i14 eller större...
Men du är välkommen att överbevisa mig...
Redigerat av DVD-ai, 06 August 2009 - 13:39.
Postad 06 August 2009 - 14:08
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Jag har ju själv spelat högre än 110 Db och upplevt att basen hänger med hur bra som helst,så den teorin tror inte jag på. När jag hade 2 st Eminence kilomax 18 i ett ganska litet rum drivet med 3400 watt på klippgränsen,det kan jag säga är svårslaget. Den basen tappade noll i energi oavsett hur högt man blåste på. Sen så lät det inte lika rent och inte lika djupt men helt fantastiskt högt. Begränsningen låg i steget hos matte,det kan jag nästan svära på.
Jag har spelat mkt högre än han gjorde,och speciellt bastryck så är det långt kvar till tex Eminencen.
På morticianlåten hörde man t.o.m att det poppade litte i hans toppar,alltså ruskigt nära max.
Men oavsett,så låter hans system fantastiskt bra.
Jag tror också du skulle bli missnöjd med mina högtalare.
i 32s är bättre än mina i fråga om hifikvalitet,men det ska dom väl för fan vara, annars får allt konstruktören skämmas å det grövsta! Speciellt med tanke på att det ska spela skjortan av betydligt dyrare saker också.
Postad 06 August 2009 - 14:31
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Diskanten lät inte sprucken,absolut inte! Men den lät liiite ansträngd,och det var nog väldigt mkt pga inspelningen. Jag upplevde det lite som att diskanten hissades lite dom sista decibelen du höjde. Vi pratar lite nu alltså.
Då är jag helt med dig och det är det som jag kommer bygga bort nu när jag får bort klappekot. Klappeko är högra frekvenser som stutsar mellan paralella ytor. Jag tror det är därför man hör att diskanten blir "högre" när man spelar diskantrik musik högt eftersom man får massa extra "diskant" som stutsar runt i rummet. Men har varit på Ikea nu så det ska upp lite hyllor och dyl nu.  På yellolåten hörde jag inget sånt alls,den var riktigt häftig den låten,vad heter den och på vilken skiva med yello finns den med på?
Det är spår 14 på skivan The Eye. Den heter Planet dada (flameboyat). Att basen börjar låta lite sämre kan bero på att slutsteget är nära klippgränsen,då brukar basen mattas av.
Kan vara så, iaf Roteln ligger på gränsen vad den orkar med när det gäller i32s. Förresten,kommer du ihåg att han sa att det inte var nån botten i creststeget? Jag tror jag vet varför... På i princip alla Pa steg så sitter det inbyggda HP filter,som rullar av vid 50hz,30 hz och 5 hz brukar det vara,det kan man ändra själv med en knapp på baksidan,jag kan nästan svära på att det steget hade i 50 hz läget.. Försvinner allt under 50 hz,ja då blir det inte mkt botten!! Snackar du nåt med han så kan du ju säga det om du kommer ihåg.
Det är ju sant! Hassesolo hade det "problemet" med sitt Behringer 2500 steg om jag minns rätt.  Men en sak ska du veta matte,att på "normala" lyssningsnivåer så är din setup det bästa jag har hört hittils.
Oj, tackar Ja, jag tycker ju detsamma men om jag hade haft hus så skulle jag satsa på i64s, då tror jag att jag skulle vara hemma.
Postad 06 August 2009 - 14:34
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag har ju själv spelat högre än 110 Db och upplevt att basen hänger med hur bra som helst,så den teorin tror inte jag på. När jag hade 2 st Eminence kilomax 18 i ett ganska litet rum drivet med 3400 watt på klippgränsen,det kan jag säga är svårslaget. Den basen tappade noll i energi oavsett hur högt man blåste på. Sen så lät det inte lika rent och inte lika djupt men helt fantastiskt högt. Begränsningen låg i steget hos matte,det kan jag nästan svära på. Jag har spelat mkt högre än han gjorde,och speciellt bastryck så är det långt kvar till tex Eminencen. På morticianlåten hörde man t.o.m att det poppade litte i hans toppar,alltså ruskigt nära max.
Men oavsett,så låter hans system fantastiskt bra.
Jag tror också du skulle bli missnöjd med mina högtalare. i 32s är bättre än mina i fråga om hifikvalitet,men det ska dom väl för fan vara, annars får allt konstruktören skämmas å det grövsta! Speciellt med tanke på att det ska spela skjortan av betydligt dyrare saker också.
Detta med hörseln stämmer absolut, och är något osom alltid påverkar, oavsett högtalare. Men om man har en väldigt kraftig puckel i basen eller högtalare som disstar väldigt (typ dina Eminence, därför dom inte lät bra, bara hört...) så blir det svårare. Om högtalaren disstar väldigt vid höga volymer så hjälper ju dissten till och kan faktiskt resultera i högre ljudtryck.. Jo, jag skulle tippa på att det va hans steg som satte gränsen i första hand  "Poppade" vad menar du med det ?! du menar att det klipper ? då va det nog steget som gjorde det skulle jag tro. Jo, om dom inte lät bra då skulle det ju vara helt bedrövligt. Som sagt, lite olika vägar att gå, jag försöker att kombinera dom till viss del = Ino... När jag säger att jag nästan absolut skulel bli missnöjd med dom, så säger jag det ur egen erfarenhet från PA hemma, och inte för att jag skulle ha förutfattade meningar om PA, som sagt. Har ju haft PA hemma själv så...
Postad 06 August 2009 - 14:40
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Då är jag helt med dig och det är det som jag kommer bygga bort nu när jag får bort klappekot. Klappeko är högra frekvenser som stutsar mellan paralella ytor. Jag tror det är därför man hör att diskanten blir "högre" när man spelar diskantrik musik högt eftersom man får massa extra "diskant" som stutsar runt i rummet. Men har varit på Ikea nu så det ska upp lite hyllor och dyl nu.
Kan vara så, iaf Roteln ligger på gränsen vad den orkar med när det gäller i32s.
om jag hade haft hus så skulle jag satsa på i64s, då tror jag att jag skulle vara hemma. 
Jo, låter som en bra ide, man kan alldrig få för mycket "skit" i ett lyssningsrum,... jo, jag tror också att din Rotel är en "svag" länk... Haha, jo tills dess så får du helt enkelt "försöka" sitta nöjd med det du har och vetskapen om att du har dom snyggaste Ino högtalarna som finns !!! i32s är klart dom snyggaste Ino högtalarna !
Postad 06 August 2009 - 14:57
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Jo, jag funderar på ett till Rotel 1090 och brygga dom. David spelade ju så hans rotel 1090 började klippa innan hans i28, så det är möjligt att det är främst Roteln som flämta när vi spelade så högt. Får testa och se
Postad 06 August 2009 - 15:08
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Låter konstigt att roteln ligger på gränsen,den har ju högre effekt än Naden,+ att den slipper ta hand om basen,det är ju basen som behöver effekt! ALDRIG att dom matades med 380 watt om man skär bort basen.. Finns inte en chans! Speciellt när dom skärs av vid 80 hz. Jag tvivlar starkt på att du nånsin var över 100 watt från roteln. Om du inte har en känslighet på riktigt låga tal. Testa o ha naden avtängd,så du kör med topparna bara fast dom inte får någon bassignal,kör A vägt på mätaren o sen blås på. känsligheten var väl 92 db va? på 380 watt(roteln ger ju mer,men vi kör enligt spec i 8 ohm) så ska du spela nånstans 117,118 db(1 m) utan basarna, och topparna avskurna från basen. ALDRIG att du kommer upp i dom nivåerna innan nåt pajar. När du spelat 117 db förut så är det ju C vägt och låtar med bra bas. Blir HELT andra värden då.
Om jag kör A vägt här så är 100 Db HÖGT.
Jag tror verkligen inte roteln klippte.. Däremot naden klippte nog på dom riktiga baskörarna.
Det poppande ljudet (kan inte beskriva det på annat sätt) lät som en talspole som bottna,fast ganska lågt. Tro mig,det har jag hört förr..  När jag hade mina Dali 909 o drev det med Qsc Plx steget så "poppade" det i högtalarn INNAN steget klippte,det ser man ju exakt eftersom det på PA steg är en liten lampa som blinkar när man når klipp. Det borde det finnas på alla steg. Nåväl,så lät det igår iaf. På morticianlåten.
Postad 06 August 2009 - 15:18
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
[quote name='DVD-ai' date='Aug 6 2009, 15:34 ' post='2521643'] Detta med hörseln stämmer absolut, och är något osom alltid påverkar, oavsett högtalare. Men om man har en väldigt kraftig puckel i basen eller högtalare som disstar väldigt (typ dina Eminence, därför dom inte lät bra, bara hört...) så blir det svårare. Om högtalaren disstar väldigt vid höga volymer så hjälper ju dissten till och kan faktiskt resultera i högre ljudtryck.. Tror inte det var disten som gjorde att det kändes som att bli överkörd av ett godståg varje basslag,det gjorde ONT i kroppen,jag hade ordentligt svårt att andas,så blir det inte pga att det låter lite orent. Med orent menar jag inte att det distar så,utan att det lät lite entonigt och lite bumligt på vissa låtar. I öronen kändes det som man tryckte in pennor i trumhinnan typ.. Det gjorde ont helt enkelt. Men det var väl disten.. Disten gör ju i diskanten att det UPPLEVS högre,det blir ju inte högre rent mättekniskt bara för det börjar dista.
Postad 06 August 2009 - 15:25
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Naden har högre effekt än Roteln (500 watt för naden mot Roteln 400) sen har basarna en känslighet på 95,5 dB st. Så 4 st i hörn ger väldigt hög känslighet, en bra bit över 100 dB. Topparna har känslighet på 92 dB.
Testa nyss att spela Muddy waters med naden avstängt, och fixa 100 dB (slow @ 3 m) med topparna utan problem. Ljudet var väldigt rent så kan säkert köra en bra bit till innan det låter illa men med tanke på gårdagens övningar så vill jag inte störa grannarna mer
Allt beror ju på hur dynamisk musiken är och hur mycket energi ligger precis runt delningen (där det blir som känsligast för i32s). Helt klart behöver man större högtalare om man spelar komprimerad musik med mycket energi runt 80-100 hz PA högt, inget snack! För riktigt dynamik musik så går det spela mycket högre!
Om det är någon mer som är nyfiken att lyssna så kan man skicka PM till mig.
Redigerat av Hifimatte, 06 August 2009 - 15:29.
Postad 06 August 2009 - 15:35
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Naden är ju specad till 250 watt i 8 ohm och Roteln till 380 i 8 ohm... enligt en kubmätning jag sett på Roteln så kan den ge 1600 watt ungefär i 2 ohms last.Det fixar knappast Naden.. jaja skit samma,men testa o kör upp till 117 db A vägt utan basarna,det är skillnad på 100 och 117 db..
Postad 06 August 2009 - 15:41
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Det jag vill säga med det att du ska köra upp till 117 Db är att när du når det,så ger Roteln max (i 8 ohm,vet inte vad topparna har för impedans) och då är det nog mkt högre "toppljud" än vad det var igår. Och då tror jag faktiskt att topparna flämtar en smula..
Men som jag sa förut,du har ett mkt bra ljud i din setup.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|