Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Samsungs Q96 & Q97 *

2925 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung PS42C96HD (TV) 3 8.590908 (21) Inga priser
Samsung PS50C96HD (TV) 1 8.9375 (15) Inga priser
Samsung PS42Q96HD (TV) 1 9.064516 (30) Inga priser
Samsung Q96 50" TV - PS50Q96HD (TV) 2 8.999998 (14) Inga priser
Samsung Q97 50" TV - PS50Q97HD (TV) 1 8.738094 (41) Inga priser
Samsung PS42Q97HD (TV) 4 8.924528 (52) Inga priser
34 relaterade trådar
Samsung PS-50Q97HD stänger av sig ! (63 inlägg) 13 år sedan
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg) 15 år sedan
Panasonic PV70 eller Samsung Q97 (203 inlägg) 17 år sedan
Samsung A457 vs Samsung Q97 (4 inlägg) 17 år sedan
Samsung PS 42A457 kontra Q97 (12 inlägg) 17 år sedan
Samsung PS42Q97HDX (3 inlägg) 17 år sedan
Samsungs nya plasmor, PS-50C96HD etc. (9 inlägg) 17 år sedan
Samsung Q96/97 Inställningar (19 inlägg) 17 år sedan
LCD och analog TV (33 inlägg) 18 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 18 år sedan
Beslutångest med val av TV (25 inlägg) 18 år sedan
Samsung 50" PS50Q97HDX (64 inlägg) 18 år sedan
Panasonic TH-42px80 vs Samsung PS42Q97 (29 inlägg) 18 år sedan
Panasonic 50PZ70 eller Samsung 50P96FD (16 inlägg) 18 år sedan
Problem med att få datorn att skicka signal till teven.. (1 inlägg) 18 år sedan
Ljusläckage Plasma (Samsung PS-42C96HD) (20 inlägg) 18 år sedan
Horisontella linjer på Q97 (30 inlägg) 18 år sedan
Min 42'' Plasma temporärt eller? (9 inlägg) 18 år sedan
Vad ska jag välja för TV-apparat? (2 inlägg) 18 år sedan
Valet efter kvalet (6 inlägg) 18 år sedan
Samsung PS-42Q97HD vs Panasonic TH-PX700 (5 inlägg) 18 år sedan
TV för max 15000 (25 inlägg) 18 år sedan
Samsung LCD R8 <--> Samsung Plasma Q97? (8 inlägg) 18 år sedan
TV för ca 15-20000 (13 inlägg) 18 år sedan
Inbrännings i Plasma. (1 inlägg) 18 år sedan
En pixel lyser rött sen försvann. (8 inlägg) 18 år sedan
Alternativ till PX70 mottages! (91 inlägg) 18 år sedan
TV och hemmabio inköp, vad välja? (2 inlägg) 18 år sedan
Samsung 42" Plasma-TV PS42C96HDX/XEE (0 inlägg) 18 år sedan
PX70 eller Q96/97 - men varför inte Hitachi P42H01 (0 inlägg) 18 år sedan
100hz vs 50hz aka LG vs Panasonic/samsung (9 inlägg) 18 år sedan
LG 42PC55 Vs Samsung PS-42Q96HD (3 inlägg) 18 år sedan
Samsung Q96HDX 50" eller Panasonic PX70E 50"? (7 inlägg) 18 år sedan
LCD eller plasma till tv-tittande? (1 inlägg) 18 år sedan

Postad 10 February 2008 - 20:35

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Någon som kan ha en aning om varför min tv (Q96) inte hittar de fria digitala kanalerna när jag kör antenn rätt in i tvn? Söker bara analoga ;)

Postad 10 February 2008 - 22:08

Macarus
  • Macarus
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Jag funderar på att köpa en Q96/97 eller en Panasonic PX70 av 50" modell nästa månad men har en fundering.
Samsungen har som jag har förstått inte stöd för 1080p signal men 1080i, däremot har Panasonic'en stöd för 1080p.
Jag sitter på en PS3'a och vill ha ut det bästa men frågan är om det är någon skillnad? Någon som kan förklara lite enkelt om det spelar någon roll om den stödjer 1080p eller inte?

Skillnaden i det här fallet ligger i att om du köper Q96an så måste du ställa in din ps3a att skicka i 720p. Har du däremot PX70n så tar den emot 1080p och skalar ner den. Båda har ju en upplösning på 1,366 x 768. Rent spontant så känns som att det kvittar men rätta mig om jag har fel.

Det korta svaret är att det inte spelar någon roll.

Det lite längre är väl att det teoretiskt skulle kunna ge några extra linjer information - nämligen de 48 som skiljer 720p och de 768 raderna på skärmen (förutsatt att du har en riktig 1080p-källa). Men jag tror knappast det är något märkbart. TV:n tvingas ju också göra en kraftigare omskalning av en 1080p-källa vilket eventuellt skulle kunna vara negatvt för bildkvaliteten

En annan grej är 1080p/24fps vilket ju kanske kan vara intressant - dock tror jag inte att PX70 fixar att ta emot det (eller? Fixar PS3 överhuvudtaget att skicka det?).

Just i valet mellan två hd-ready-apprater är nog knappast 1080p-möjlighet (om det inte gäller 1080p/24fps) något att bry sig om. Andra åsikter?

Postad 11 February 2008 - 09:56

Unregistered3811f9da
  • Unregistered3811f9da
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Man tackar för förklaringen! :)
Enligt Playstations sida har PS3'an stöd för 1080p 24Hz, vilket jag förmodar motsvarar 24 fps?

Postad 11 February 2008 - 10:27

Macarus
  • Macarus
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Man tackar för förklaringen! :)
Enligt Playstations sida har PS3'an stöd för 1080p 24Hz, vilket jag förmodar motsvarar 24 fps?

Ok, i sådana fall kanske du ska fundera på om du vill skaffa en TV som fixar att ta emot det också. Tanken är att bilden ska flyta bättre i 24Hz eftersom filmer spelas in just i 24 bilder/sekund - speciellt i panoreringar och så (gäller dock bara HD-källor med äkta 24Hz, dvs blu-ray för dig). Detta är dock inget jag har haft möjlighet att testa själv så jag vet inte riktigt hur stor skillnad det gör. Har fått känslan att det är en viss onödig hype runt detta (som brukar kunna uppstå runt de flesta nya format/teknologier etc.) - i en del tester verkar de knappt märkt någon skillnad. Men vill man ha en maximalt "framtidssäker" TV så kanske det kan vara något att kolla på. Å andra sidan är ju bildkvaliteten i stort det viktigaste...

Redigerat av Macarus, 11 February 2008 - 10:29.

Postad 11 February 2008 - 14:35

Unregistered948c54a3
  • Unregistered948c54a3
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Har haft min 42C96 nu sen i julas, och har märkt 2 jobbiga "fel".

1. Den slår om till den analoga mottagaren ibland, bara sådär. Självklart är den automatiska uppdateringen av digitalmottagaren avstängd. Det händer kanske 1 gång i veckan, men är lika irriterande varje gång. Någon som har sett det?

2. När jag spelar upp material via datorn, så hackar bilden vid panoreringar. Det är inga framedrops utan det sker vid uppspelning av t ex DVD-filmer också. Det hackar inte om jag spelar upp på min TFT som är kopplad till datorn.
TVn och datorn är ihopkopplad via tvns vga-ingång och jag kör extended desktop till tvn i 1024*768.

Testa klona bilden men kör ut den i 1280x720, inte 1024x768. Sen ställer du in läget "scan" i en av menyerna på tv'n (den menyn näst längst ner i huvudmenyn och sen är det där man får välja wide/auto och sådant har jag för mig, inte 100% säker var det återfinns i menyn, men det finns där). Så anpassas bilden perfekt. Då slipper du även göra "extra inställningar" i diverse mediaspelare på datorn för att få ut rätt aspekt, då skärmen sköter detta.

Jag har inga ryckigheter alls som inte återfinns på min HP w2207h TFT till Datorn och jag kör med dessa inställningar jag nyss skrev. Däremot väntar jag på att få min panel utbytt för ett annat fel man typ är näst intill ensam med. Ett fenomen som liknar ljusläckage. Tråd om problemet

Postad 11 February 2008 - 15:21

aikelo
  • aikelo
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0

Någon som kan ha en aning om varför min tv (Q96) inte hittar de fria digitala kanalerna när jag kör antenn rätt in i tvn? Söker bara analoga :)

Prova att trycka på tv/dtv knappen tills dtv dyker upp på skärmen o gör en ny sökning. Det verkar som du söker på den analoga mottagaren.

Postad 11 February 2008 - 16:46

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Någon som kan ha en aning om varför min tv (Q96) inte hittar de fria digitala kanalerna när jag kör antenn rätt in i tvn? Söker bara analoga :)

Prova att trycka på tv/dtv knappen tills dtv dyker upp på skärmen o gör en ny sökning. Det verkar som du söker på den analoga mottagaren.

Haha så dum är jag inte. Inte tillgänglig är allt jag får upp. Dessutom står det i manualen att den ska göra en digital efter den analoga sökningen. Antar det är den inbyggda turnen som gått åt hxxvete. Det funakde första gången jag testade när tvn var ny, dvs ca. 1,5 månad sedan.ne jag har återgått till min ursprungliga åsikt att samsung är skräp, fattar inte att jag köpte en sådan.

Postad 11 February 2008 - 21:47

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Haha så dum är jag inte. Inte tillgänglig är allt jag får upp. Dessutom står det i manualen att den ska göra en digital efter den analoga sökningen. Antar det är den inbyggda turnen som gått åt hxxvete. Det funakde första gången jag testade när tvn var ny, dvs ca. 1,5 månad sedan.ne jag har återgått till min ursprungliga åsikt att samsung är skräp, fattar inte att jag köpte en sådan.

Det låter skumtmen boxen skulle ju kunna vara trasig. Jag använder inte TV/DTV. Jag trycker på knappen D.MENU, bläddrar ner till "parabolbilden" i menyn och väljer Autolagra. Då ska kanalerna hittas om boxen funkar och antenn är ansluten.

Postad 12 February 2008 - 11:43

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Någon som kan ha en aning om varför min tv (Q96) inte hittar de fria digitala kanalerna när jag kör antenn rätt in i tvn? Söker bara analoga :P

Det låter skumtmen boxen skulle ju kunna vara trasig. Jag använder inte TV/DTV. Jag trycker på knappen D.MENU, bläddrar ner till "parabolbilden" i menyn och väljer Autolagra. Då ska kanalerna hittas om boxen funkar och antenn är ansluten.

Det funkade som sagt första gången när jag testade men sedan har jag kört med extern box och nu vägrar den som sagt göra en sökning efter digitala. D.meny inte tillgänglig står de när jag trycker på den. Bra grejjer som pajjar på en månad. Kortslutning eller nått kanske och känner ju inte för skicka tillbaka den direkt till frankrike för detta.

Postad 12 February 2008 - 13:02

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Någon som kan ha en aning om varför min tv (Q96) inte hittar de fria digitala kanalerna när jag kör antenn rätt in i tvn? Söker bara analoga :P

Det funkade som sagt första gången när jag testade men sedan har jag kört med extern box och nu vägrar den som sagt göra en sökning efter digitala. D.meny inte tillgänglig står de när jag trycker på den. Bra grejjer som pajjar på en månad. Kortslutning eller nått kanske och känner ju inte för skicka tillbaka den direkt till frankrike för detta.

Är du säker på att den måste skickas dit?

Vad händer om jag köpt min produkt utomlands?
Samsung Electronics Nordic AB ger en begränsad garanti på produkter köpta utomlands, om det medföljer ett blått "Original Warranty Card", utfärdat av Samsung Electronics. På framsidan ska det finnas angivet "Samsung European bloc warranty", samt att de nordiska länderna ska finnas uppräknade.

Observera att denna garanti är begränsad och t.ex. inte gäller mjukvara i mobiltelefoner.

http://www.samsung.c...e/guarantee.htm

Har du ringt Samsungs support och kollat upp det? Du köpte från Pixmania? Det skulle jag aldrig våga göra med större saker. :/

Postad 12 February 2008 - 13:21

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Är du säker på att den måste skickas dit?

Vad händer om jag köpt min produkt utomlands?
Samsung Electronics Nordic AB ger en begränsad garanti på produkter köpta utomlands, om det medföljer ett blått "Original Warranty Card", utfärdat av Samsung Electronics. På framsidan ska det finnas angivet "Samsung European bloc warranty", samt att de nordiska länderna ska finnas uppräknade.

Observera att denna garanti är begränsad och t.ex. inte gäller mjukvara i mobiltelefoner.

http://www.samsung.c...e/guarantee.htm

Har du ringt Samsungs support och kollat upp det? Du köpte från Pixmania? Det skulle jag aldrig våga göra med större saker. :/

Hade dålig koll tyvärr så jag köpte därifrån. Aldrig mer.
Jag håller på och tjaffsar med Samsung angående det där.

Postad 12 February 2008 - 16:27

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Usch Pixmania, jag förstår inte hur nån vågar köpa därifrån och en plattskärm med alla problem som är så vanliga. Men du har väl europagaranti på den eller säljer de inte ens europiska skärmar? Garantin för svenska skärmar är ju bättre, men det där borde ju täckas?

Postad 12 February 2008 - 17:51

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Usch Pixmania, jag förstår inte hur nån vågar köpa därifrån och en plattskärm med alla problem som är så vanliga. Men du har väl europagaranti på den eller säljer de inte ens europiska skärmar? Garantin för svenska skärmar är ju bättre, men det där borde ju täckas?

Jo skärmen tillverkas ju i Slovakien, det gör även den svesnkimporterade så. Bara att Samsung Nordic inte kvalitetssäkrat den vilket jag förmodar de ändå aldrig gör eftersom de är lika mycke fel på dem.

Postad 12 February 2008 - 19:10

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Jo skärmen tillverkas ju i Slovakien, det gör även den svesnkimporterade så. Bara att Samsung Nordic inte kvalitetssäkrat den vilket jag förmodar de ändå aldrig gör eftersom de är lika mycke fel på dem.

Generellt så är det ju inte så många som har problem med dom. Du verkar ha fått ett riktigt måndagsexemplar. :P

Hade du köpt den via en svensk ÅF så hade de flesta av dina problem säkert redan ha lösts.

Jag själv är mycket nöjd med min Q96 50"! Jag har inte haft den så länge men jag är nöjd med bildkvalitet, inställningsmöjligheter och det pris jag fick ge för den. Tror inte att jag hade hittat något bätre för pengarna.

Postad 12 February 2008 - 19:12

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
Någon som har en 50"??? kan man ha svart på SIDORNA när man ser på 4:3 program? Tycker om OAR ocg vill inte dra ut en 4:3 bild till 16:9..... Har sett att endel har grått eller vitt på sidorna. Vill ha svart.

Postad 12 February 2008 - 19:20

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Generellt så är det ju inte så många som har problem med dom. Du verkar ha fått ett riktigt måndagsexemplar. :P

Hade du köpt den via en svensk ÅF så hade de flesta av dina problem säkert redan ha lösts.

Jag själv är mycket nöjd med min Q96 50"! Jag har inte haft den så länge men jag är nöjd med bildkvalitet, inställningsmöjligheter och det pris jag fick ge för den. Tror inte att jag hade hittat något bätre för pengarna.

Tror du? Ja turnern hade de väl fixat men jag tror inte de e fel på tvn vad det gäller bilden för det är ju massa som får de rullande gröns/röda linjerna. tror det mer har att göra med skit in skit ut fast de e boxer digital tv.

Postad 12 February 2008 - 20:40

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Ja, jag vet inte om det är kvaliteten som är ojämn, men jag har inte haft några speciella problem med min. Är faktiskt otroligt nöjd med min skärm och skulle inte tveka att köpa samma igen. Bilden har dessutom blivit än bättre efter några månader. En polare har en Pioneer 428 och även om den är lite bättre på vanlig tv så ser inte jag nån skillnad när man kör dvd via hdmi. Svärtan och detaljrikedomen är ungefär samma. Samsungen är dock tystare och det är värt en del.

Postad 12 February 2008 - 21:56

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Generellt så är det ju inte så många som har problem med dom. Du verkar ha fått ett riktigt måndagsexemplar. :rolleyes:

Tror du? Ja turnern hade de väl fixat men jag tror inte de e fel på tvn vad det gäller bilden för det är ju massa som får de rullande gröns/röda linjerna. tror det mer har att göra med skit in skit ut fast de e boxer digital tv.

Det skumma är att jag inte har några problem med rullande linjer med boxer digital tv. Använder då den inbyggda boxen. Har 70-95% signalstyrka beroende på kanal.

RUllande ränder såg jag dock med analog TV. Tyckte även att bilden blev dålig med vanlig SCART. Med RGB-SCART och boxer genom den inbyggda boxen så är jag mycket nöjd. Med DVI-HDMI från datorn är jag mer än nöjd. :D

Jag får hoppas att Pixmania eller Samsung tar sitt ansvar och löser dina problem. Bara det du har skrivit i denna tråd borde få någon person på Samsung med PR-kompetens att reagera. :D

Redigerat av Zimma, 12 February 2008 - 21:57.

Postad 12 February 2008 - 23:16

Ziegler
  • Ziegler
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Någon som kan ha en aning om varför min tv (Q96) inte hittar de fria digitala kanalerna när jag kör antenn rätt in i tvn? Söker bara analoga :rolleyes:

Jimpa, du har med störstsa sannolikhet redan prövat men jag skriver i alla fall. Du har väl tryckt på TV/DTV knappen först så att du är i DTV läge innan du trycker på D.MEMU. I TV läge är inte D.MENU tillgänglig.
Är också jäkligt nöjd med min 42" Q96 så det är så trist att höra att du inte är nöjd. Därför man försöker hjälpa till.

Postad 13 February 2008 - 08:24

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Någon som kan ha en aning om varför min tv (Q96) inte hittar de fria digitala kanalerna när jag kör antenn rätt in i tvn? Söker bara analoga :rolleyes:

Jimpa, du har med störstsa sannolikhet redan prövat men jag skriver i alla fall. Du har väl tryckt på TV/DTV knappen först så att du är i DTV läge innan du trycker på D.MEMU. I TV läge är inte D.MENU tillgänglig.
Är också jäkligt nöjd med min 42" Q96 så det är så trist att höra att du inte är nöjd. Därför man försöker hjälpa till.

Jo men kan inte ens trycka på Tv/DTv för inte tilgängligt kommer upp då. Som om den funktionen helt plötsligt bara blivet spärrad eller nått. Verkligen mysko. Skulle ju kunna köpa att det inte gick att hitta kanaler men när man inte ens kan göra sökningen. Tvn faller ju inte på det dock eftersom jag nu kör med extern box men skulle vilja testa om linjerna försvinner med den inbyggda för då kan jag ju bekräfta att det är scarten från boxern som gör att linjerna dyker upp ibland.

Postad 13 February 2008 - 08:27

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Generellt så är det ju inte så många som har problem med dom. Du verkar ha fått ett riktigt måndagsexemplar. :rolleyes:

Det skumma är att jag inte har några problem med rullande linjer med boxer digital tv. Använder då den inbyggda boxen. Har 70-95% signalstyrka beroende på kanal.

RUllande ränder såg jag dock med analog TV. Tyckte även att bilden blev dålig med vanlig SCART. Med RGB-SCART och boxer genom den inbyggda boxen så är jag mycket nöjd. Med DVI-HDMI från datorn är jag mer än nöjd. :D

Jag får hoppas att Pixmania eller Samsung tar sitt ansvar och löser dina problem. Bara det du har skrivit i denna tråd borde få någon person på Samsung med PR-kompetens att reagera. :D

Pixmania tar ju sitt ansvar på sitt vis. bara skicka tillbaka tvn men det gör man ju inte så gärna eftersom det förmodligen skulle sluta i en dust med transportföretaget som skulle sabba upp den mer. sedan får man ju ligga ute med massa pengar och det tar otrolig tid innan de bekräftat eller inte om något är fel. Man kan ju inte beskylla dem för man vart dum i huvudet och handlat där.
Vart kör du scarten om du använder den inbyggda boxern?

Postad 13 February 2008 - 10:56

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Generellt så är det ju inte så många som har problem med dom. Du verkar ha fått ett riktigt måndagsexemplar. :D

RUllande ränder såg jag dock med analog TV. Tyckte även att bilden blev dålig med vanlig SCART. Med RGB-SCART och boxer genom den inbyggda boxen så är jag mycket nöjd. Med DVI-HDMI från datorn är jag mer än nöjd. :blush:

Pixmania tar ju sitt ansvar på sitt vis. bara skicka tillbaka tvn men det gör man ju inte så gärna eftersom det förmodligen skulle sluta i en dust med transportföretaget som skulle sabba upp den mer. sedan får man ju ligga ute med massa pengar och det tar otrolig tid innan de bekräftat eller inte om något är fel. Man kan ju inte beskylla dem för man vart dum i huvudet och handlat där.

Jag var nog lite otydlig. :rolleyes:

SCART använde jag till DVD. Bytte sedan till RGB-SCART till DVD:n och då blev det stor skillnad.

Den inbyggda boxen är självklart fast ansluten till TV:n.

Postad 13 February 2008 - 11:33

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Generellt så är det ju inte så många som har problem med dom. Du verkar ha fått ett riktigt måndagsexemplar. :D

RUllande ränder såg jag dock med analog TV. Tyckte även att bilden blev dålig med vanlig SCART. Med RGB-SCART och boxer genom den inbyggda boxen så är jag mycket nöjd. Med DVI-HDMI från datorn är jag mer än nöjd. :blush:

Jag var nog lite otydlig. :rolleyes:

SCART använde jag till DVD. Bytte sedan till RGB-SCART till DVD:n och då blev det stor skillnad.

Den inbyggda boxen är självklart fast ansluten till TV:n.

Då är jag med. Ne dvdn tror jag inte jag får linjerna med heller i RGB ingången, bara den andra. Har dock knappt testat den och dvdn är rätt gammal. Så det är möjligt att det enkelt är så att den har svårt för tv från extern box med scart.

Postad 13 February 2008 - 12:28

Speccen
  • Speccen
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har läst mkt i denna tråden, och nu har jag tv´n stående bakom ryggen en Q97 42". Inkopplad sen ett par dagar tillbaks med ett hemmabio system från LG (LG-902PB) och tv´n är verkligen super!

Har inte ställt in den så mkt ännu, stängt av dynamiskt läge. Och kör kontrasten på 70, riktigt bra bild fastän jag inte kör via digitalbox.

En mkt bra tv hittills, knäpptyst är den oxå!

Redigerat av Speccen, 13 February 2008 - 12:28.

Postad 13 February 2008 - 22:34

davyp3
  • davyp3
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag köpte en Q96 50" för några veckor sedan, här är det jag är missnöjd med:

* Det är en input lag, eller hög responstid kanske, väldigt störande när man skall lira guitar hero ;)
* Det blir väldigt fort spökbilder som måste tvättas bort med signal pattern.
* Det är ett 4cm långt, 2mm brett märke mellan frontglaset och pixlarna på panelen. Kanske sitter det på insidan av glaset. Knäpp kvailtetskontroll på Samsung.
* Jag upplever bilden som flimrig, dock är jag känslig för sånt. Jag tänkte inte på att man kanske skulle köpt en 100hz-tv.
* Den brummar väldigt mycket! Det hörs mer vid ljus bild. Detta är oerhört störande då en av anledningarna till att jag bytte bort min CRTklump var att den lät mycket. Men inte lika mycket som den här sk..en. Det hörs alltså även om man ser på tv/film vid hyffsat hög volym.

Fråga: Är detta enligt er skäl för en RMA? Att transportera den till netonnets lagershop är ingen lätt uppgift, jag fick hyra en lätt lastbil för att kunna transportera den stående... Så vafan... vad skulle ni gjort?

Postad 13 February 2008 - 22:52

TPS
  • TPS
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0

* Det är en input lag, eller hög responstid kanske, väldigt störande när man skall lira guitar hero :)
* Det är ett 4cm långt, 2mm brett märke mellan frontglaset och pixlarna på panelen. Kanske sitter det på insidan av glaset. Knäpp kvailtetskontroll på Samsung.
* Jag upplever bilden som flimrig, dock är jag känslig för sånt. Jag tänkte inte på att man kanske skulle köpt en 100hz-tv.
* Den brummar väldigt mycket! Det hörs mer vid ljus bild. Detta är oerhört störande då en av anledningarna till att jag bytte bort min CRTklump var att den lät mycket. Men inte lika mycket som den här sk..en. Det hörs alltså även om man ser på tv/film vid hyffsat hög volym.

Fråga: Är detta enligt er skäl för en RMA? Att transportera den till netonnets lagershop är ingen lätt uppgift, jag fick hyra en lätt lastbil för att kunna transportera den stående... Så vafan... vad skulle ni gjort?

"Det är ett 4cm långt, 2mm brett märke mellan frontglaset och pixlarna på panelen. Kanske sitter det på insidan av glaset. Knäpp kvailtetskontroll på Samsung." Det är defenitivt inget man skall behöva leva med.

Att du upplever bilden som flimmrig hade inte hjälpt med en 100hz-teknik. Att du lätt får spökbilder beror på att TVn har en inkörningsperiod. Den kommer bli mycket mer tålig efter att den varit igång några timmar.

Att den brummar är ett jättestort problem. Det ska vara ett visst dB-antal en meter framför TVn. Har du en mätare så lyssna av och hör av dig till samsung.

Postad 14 February 2008 - 08:05

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

* Det är en input lag, eller hög responstid kanske, väldigt störande när man skall lira guitar hero :)

Vad är input lag?

Postad 14 February 2008 - 08:50

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Är det någon som vet varför det bildas skuggor av text osv på min TV? Alltså t.ex i slutet av filmen när texterna kommer upp... Så bildas det skuggor av den vita texten vågrätt tvärs över på båda sidorna. Vad beror detta på ??

Detta händer av allt.. tex i spel också.. så ser man en skugga av en detalj som sträcker sig tvärs över hela bilden. Riktigt irreterande!

<{POST_SNAPBACK}>

Förmodar att du köpt din tv ganska nyligen? Detta händer i början på alla plasmor (kanske inte senaste pioneer). Men det är bara i början så det bästa vore att köra in tvn de första 200h och sen höja kontrast/ljusstyrka etc.
Mina första 250h körde jag precis under 40 på ljusstyrka o kontrast. 0 i sharpness. Nu efter 500h eller dyl. har jag inte minsta spår av loggor/text etc.
I början såg jag temporära spökbilder efter tvns meny etc men nu är allt sånt borta.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror du missuppfattar Mille2000s problem Hoff. Jag ser samma sak.
Säg att du har en vit statisk prick i mitten av skärmen mot svart bakgrund, då kommer du se en grå vågrät linje från kant till kant i höjd med pricken. Mycket "lustigt" fenomen. Och även jag undrar om alla Q9 har detta fenomen.

Var det någon som löste detta problem eller får man leva med det? Tycker det bara blir värre och värre.

Postad 14 February 2008 - 09:22

nipatriak
  • nipatriak
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Märket mellan glaset och pixlarna låter ju inte som en höjdare och verkar vara ett solklart fel från fabrik. Men om du ska reklamera så hämtar samsungen tvn, såvida du inte köpt en icke nordisk version. Jag tror netonet säljer gråimport så det blir kanske till att hyra lastbil i så fall...

Men surret, flimmer och spökbilder tror jag blir svårt att reklamera för.

Redigerat av nipatriak, 14 February 2008 - 09:23.

Postad 14 February 2008 - 10:21

Macarus
  • Macarus
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Någon som har en 50"??? kan man ha svart på SIDORNA när man ser på 4:3 program? Tycker om OAR ocg vill inte dra ut en 4:3 bild till 16:9..... Har sett att endel har grått eller vitt på sidorna. Vill ha svart.

Det går inte att ha svart. Man kan välja på typ grått eller en ljusbrun variant. Men det finns en god anledning till detta. Skulle man köra svart på sidorna under lång tid (om man tittar mest på 4:3-program) så skulle fosforet i cellerna slitas mer i mitten på TV:n än på sidorna. På sikt skulle det bli ojämn ljusstryka på TVn med en mörkare bild i mitten och ljusare på sidorna. Eftersom Samsung inte vill ha massa klagomål för detta måste de göra på det här viset. Det är så här plasmatekniken funkar och tycker man det är en stor nackdel så ska man nog ha en lcd istället. Tycker själv att man vant sig hyfsat vid det grå på sidorna. Dessutom inte så jättemycket som går i 4:3.

Postad 14 February 2008 - 10:22

tassbonn
  • tassbonn
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tjena plasmaägare.

En liten fråga......
När ni köpte er Q96/Q97 fanns där några klistermärken / dekaler på ramen runt panelen när ni packade upp den?
Misstänker att jag ev. fått ett returex.

För övrigt så får jag tillägga att jag är duktigt nöjd med tv'n!

Postad 14 February 2008 - 10:42

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Tjena plasmaägare.

En liten fråga......
När ni köpte er Q96/Q97 fanns där några klistermärken / dekaler på ramen runt panelen när ni packade upp den?

Kolla brinntiden för lampan då? Jag hade inge klistermärken på min men det kan säkert va ett retur x så många fel som den har =).

Postad 14 February 2008 - 10:48

anfose
  • anfose
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Så, nu har jag fått tillbaka min TV för mjukvaruuppdatering. Det tog lite mer än en månad och eftersom tv'n var parallellimporterad så skötte DustinHome reparationen. Samsung hjälper en ju inte om inte tv'n är köpt i Sverige (och avsedd för den svenska marknanden). Dustin skötte det faktiskt efter omständigheterna ganska bra. Fick en returfraktsedel och Posten hämtade tv'n på plats.
Det verkar dessutom som att felet med att ljudet försvinner när man kör digital out till receivern har försvunnit. Något konstigt surrande ljud som vissa i denna tråden klagar på har jag heller inte.
Bilden blir kanon när man kör med den inbyggda digitala dekodern men har ibland lite svårt att hänga med i snabba panoreringar. Detta har jag sett på andra skärmar också så det är nog mer specifikt för prisklassen än för tv'n i sig.

Postad 14 February 2008 - 11:16

tassbonn
  • tassbonn
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Tjena plasmaägare.

En liten fråga......

Kolla brinntiden för lampan då? Jag hade inge klistermärken på min men det kan säkert va ett retur x så många fel som den har =).

Jo jag kollade lampan igår, och då hade den kört 65 timmar på 10 dagar, tyckte det verkade en aning mycket :)
Skulle naturligtvis kollat direkt ur kartong, men visste inget om servicemenyn då!

Postad 14 February 2008 - 11:39

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Tjena plasmaägare.

En liten fråga......

Jo jag kollade lampan igår, och då hade den kört 65 timmar på 10 dagar, tyckte det verkade en aning mycket :)
Skulle naturligtvis kollat direkt ur kartong, men visste inget om servicemenyn då!

Ja har du inte kört in den på myrornaskrig eller så i 24h så låter det mycket med 6,5h/dag.

Så, nu har jag fått tillbaka min TV för mjukvaruuppdatering. Det tog lite mer än en månad och eftersom tv'n var parallellimporterad så skötte DustinHome reparationen. Samsung hjälper en ju inte om inte tv'n är köpt i Sverige (och avsedd för den svenska marknanden). Dustin skötte det faktiskt efter omständigheterna ganska bra. Fick en returfraktsedel och Posten hämtade tv'n på plats.
Det verkar dessutom som att felet med att ljudet försvinner när man kör digital out till receivern har försvunnit. Något konstigt surrande ljud som vissa i denna tråden klagar på har jag heller inte.
Bilden blir kanon när man kör med den inbyggda digitala dekodern men har ibland lite svårt att hänga med i snabba panoreringar. Detta har jag sett på andra skärmar också så det är nog mer specifikt för prisklassen än för tv'n i sig.

Så det Europeiska garantikortet hjälpte dig inte mot Samsung?

Postad 14 February 2008 - 11:40

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0
Jag hade massa klisterlappar på min! Bara att ringa och klaga att du fått ett retur ex :)

Postad 14 February 2008 - 12:00

pathol
  • pathol
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Tjena plasmaägare.

En liten fråga......

Hej

Den levereras utan klistermärken på fronten.
Jag har varit med och packat upp 3st i år och ingen har haft klistermärken.

Pathol

Postad 14 February 2008 - 12:42

jsturess
  • jsturess
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Tjena plasmaägare.

En liten fråga......

Hej

Den levereras utan klistermärken på fronten.
Jag har varit med och packat upp 3st i år och ingen har haft klistermärken.

Pathol

Jag har haft två nya nu och inga klistermärke.

men har ibland lite svårt att hänga med i snabba panoreringar. Detta har jag sett på andra skärmar också så det är nog mer specifikt för prisklassen än för tv'n i sig.

Om du avaktivera Filmplus så ska du se att den hänger med!

Postad 14 February 2008 - 12:51

anfose
  • anfose
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Nix, de var villiga att hjälpa till men efter jag hade läst upp serienumret så sa de att jag fick vända mig till inköpsstället eftersom den var parallellimporterad. Det var något med att serienumret slutade med EUX eller liknande.

[Om du avaktivera Filmplus så ska du se att den hänger med!

Har Movieplus av-aktiverat men skall försöka återkomma med ett mer specifikt exempel innan stenkastningen börjar igen... :)
Jag är ju faktiskt riktigt nöjd med tv'n!

Redigerat av anfose, 14 February 2008 - 12:54.

Postad 14 February 2008 - 13:08

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Nix, de var villiga att hjälpa till men efter jag hade läst upp serienumret så sa de att jag fick vända mig till inköpsstället eftersom den var parallellimporterad. Det var något med att serienumret slutade med EUX eller liknande.

Har Movieplus av-aktiverat men skall försöka återkomma med ett mer specifikt exempel innan stenkastningen börjar igen... :)

Ok, då kan vi med andra ord konstatera att det i denna tråd inte gäller https://www.minhembi...howtopic=178476

Postad 14 February 2008 - 13:16

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0
Jag köpte min direkt när den kom och tvn massa "reklam" klistermärken på fronten.
För movieplus,DNIe osv...polarna retade tom mig för att jag inte tagit bort alla klistermärken :)

sedan att tvn inte hänger med i snabba panoreringar kan beror på tvsändningarna eller boxen.
Jag skyller mycket på min comhem box ;)

Postad 14 February 2008 - 14:16

anfose
  • anfose
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Ok, då kan vi med andra ord konstatera att det i denna tråd inte gäller https://www.minhembi...howtopic=178476

Eh? Tråden ovan spretar lite men vad jag förstår det som så står Samsung inte för någon hämtservice av parallellimporterade skärmar men jag misstänker att de står för den reparation som då i mitt fall DustinHome gjorde. DustinHome, HBB mfl har gratis hämtservice varför detta är av mindre betydelse för slutkunden.
Så det som står i tråden stämmer vad jag kan förstå på så sätt att Samsung visst kunde reparera tv'n så länge som jag stod för frakten till dem. Sen har jag hört ett rykte om att just mjukvaruuppgraderingen kan Samsung göra hemma hos kunden utan att transportera tv'n men detta är som sagt bara något jag hört...

Postad 14 February 2008 - 14:53

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Är det någon som vet varför det bildas skuggor av text osv på min TV? Alltså t.ex i slutet av filmen när texterna kommer upp... Så bildas det skuggor av den vita texten vågrätt tvärs över på båda sidorna. Vad beror detta på ??

Detta händer av allt.. tex i spel också.. så ser man en skugga av en detalj som sträcker sig tvärs över hela bilden. Riktigt irreterande!

<{POST_SNAPBACK}>

Förmodar att du köpt din tv ganska nyligen? Detta händer i början på alla plasmor (kanske inte senaste pioneer). Men det är bara i början så det bästa vore att köra in tvn de första 200h och sen höja kontrast/ljusstyrka etc.
Mina första 250h körde jag precis under 40 på ljusstyrka o kontrast. 0 i sharpness. Nu efter 500h eller dyl. har jag inte minsta spår av loggor/text etc.
I början såg jag temporära spökbilder efter tvns meny etc men nu är allt sånt borta.

<{POST_SNAPBACK}>

Säg att du har en vit statisk prick i mitten av skärmen mot svart bakgrund, då kommer du se en grå vågrät linje från kant till kant i höjd med pricken. Mycket "lustigt" fenomen. Och även jag undrar om alla Q9 har detta fenomen.

Var det någon som löste detta problem eller får man leva med det? Tycker det bara blir värre och värre.

Jag upptäckte också detta häromdagen men det blir inte alltid så vid undertexter. Har väl att göra med bakgrundsfärgen men tycker inte att det är OK.

Postad 14 February 2008 - 15:04

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag upptäckte också detta häromdagen men det blir inte alltid så vid undertexter. Har väl att göra med bakgrundsfärgen men tycker inte att det är OK.

Japp, syns bäst på vit bakgrund eler markat färg. Sedan kan man latja lite med kontrasten och ljuset så synd det mer eller mindre. testa någon gång när du har en rullande programlista där de syns, jag latjade lite med canal plus igår. Ne det är verkligen inte ok. jag för ibland bakgrundslinjer synliga genom personers ansikten. Eller belysningen på melodifestivalen gick igenom artisterna i helgen såg jag. Konstigt fenomen måste jag säga.

Eh? Tråden ovan spretar lite men vad jag förstår det som så står Samsung inte för någon hämtservice av parallellimporterade skärmar men jag misstänker att de står för den reparation som då i mitt fall DustinHome gjorde. DustinHome, HBB mfl har gratis hämtservice varför detta är av mindre betydelse för slutkunden.
Så det som står i tråden stämmer vad jag kan förstå på så sätt att Samsung visst kunde reparera tv'n så länge som jag stod för frakten till dem. Sen har jag hört ett rykte om att just mjukvaruuppgraderingen kan Samsung göra hemma hos kunden utan att transportera tv'n men detta är som sagt bara något jag hört...

Jo så kan det tyckas men jag har läst om folk som blivet tvär vägrade att få hjälp. Nu har ju samsung reparatörer i hela landet så visst skulle jag kunna köra till dem hellre än att skicka till pixmania och frankrike när man nu köpt där. Frågade supporten men fick ett kryptiskt svar där de istället svarade vad deras garanti garanti gällde, dvs hämt service.

Postad 14 February 2008 - 15:20

reiman
  • reiman
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
har inga större problem med panoreringar via dvd, digital tv men jag kör laptop > tv så får jag lite hack i bilden.

datorn är en dell inspiron 9400, 2ghz core2duo, 2gig ram, nvidia 7900gs och den är kopplad via dvi>hdmi till hdmi1 kontakten på tvn.

använder dessa program: vlc,media player classic,powerdvd
blir hack oavsett 720p klipp eller dvd spelad från laptopen.

testat olika upplösningar när jag clonat och har "just scan" på tvn.

nåt mer jag kan testa?

Postad 14 February 2008 - 16:25

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

har inga större problem med panoreringar via dvd, digital tv men jag kör laptop > tv så får jag lite hack i bilden.

datorn är en dell inspiron 9400, 2ghz core2duo, 2gig ram, nvidia 7900gs och den är kopplad via dvi>hdmi till hdmi1 kontakten på tvn.

nåt mer jag kan testa?

Vad kör du för filmer? Är det divx, dvd och x264? Jag har hört att reclock ska hjälpa och lär själv testa det snart. Om du testar det och får det att funka får du gärna tipsa om dina inställningar.

Postad 14 February 2008 - 17:54

reiman
  • reiman
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

nåt mer jag kan testa?

Vad kör du för filmer? Är det divx, dvd och x264? Jag har hört att reclock ska hjälpa och lär själv testa det snart. Om du testar det och får det att funka får du gärna tipsa om dina inställningar.

vanliga dvd via dvdspelaren, dvd .img filer mountade med daemon tools, x264 filer ... samma resultat. reclock? vad är det...
edit: googlade reclock.. ska kollas in. får återkomma efter test...

Redigerat av reiman, 14 February 2008 - 20:40.

Postad 15 February 2008 - 00:19

locofinch
  • locofinch
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Någon som märkt av phosphor lag / gröna ormar på sin Q96/Q97? Panasonic PX70 mfl. har ju dessa problem (har själv en Panna PX74). Vore intressant att veta om även Samsung lider av detta problem.

Jag har testat att koppla upp en Q97 mot min laptop via VGA och kört Pixel Persistence Analyzer, då såg jag att phosphor lagget var klart märkbart även på Sammyn. Dock vill jag veta hur det märks i filmtittande/konsolspelande. Jag kan tex. uppleva detta då jag spelar nhl2008 på PS3 med ett lag som har svarta tröjor (Go Flyers!) mot den vita isen vid snabba rörelser. Då märks de gröngula efffekterna i kontrasten mellan svart och vitt. Märker även detta när jag tittar på vanlig TV sändning, när svart möter vitt.

Postad 15 February 2008 - 07:55

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Fick ett oväntat svar av pixmania idag via e-post. Skrev ett argt mail till dem att jag anser tillsammans med konsumentsombudsman att det är orimligt att skicka en så dyr produkt för reklamera ett fel och själv ansvara för transporten (hota även med ARN) men att de så klart skulle få möjligheten att lösa detta och behålla en kund. Svaret av pixmania är att de har begärt en pick up av min tv och att svar kommer om 2 dagar. Får vi se vad det innebär då.

Redigerat av Jimpatheking, 15 February 2008 - 07:56.

Postad 15 February 2008 - 15:23

pastorbengt
  • pastorbengt
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tjenare.....jag har köpt en S Q96..men ja ser som streck i bilden..speciellt då bilden e mörk eller väldigt ljus....
ja håller fan på att bli galen...man ser det ntne direkt om man kollar på skärmen..utan när man som kollar igenom den..typ på reflektionerna....

Nån som har koll på vad det är..?

Redigerat av pastorbengt, 15 February 2008 - 15:26.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.