Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Topfield TF5700PVRt

3284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 November 2009 - 08:59

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Superbra.
Jag hann tyvärr inte testa detta i går, men skall testa detta senare i kväll.
Tack

/Kjell

Vill bara säga att allt fungerar helt perfekt nu Bosse. Inga krascher alls faktiskt. Inga problem med EPG-data eller så. Så här bra har det aldrig fungerat. Vill passa på och tacka dig för ett enormt bra program, och allt jobb du lagt ned i forumet.

Jag har en fråga som jag inte är säker på om du kan svara på. Men har XMLTV2MEI svårt att kommunicera med Toppyn via USB om man samtidigt har Altair igång?

Jag har satt en schemalagd aktivitet som kör XMLTV2MEI en gång per dag. Vad händer om datorn är i viloläge? Hur gör ni för att starta igång boxen vid samma tidpunkt? Min tanke är att ngn gång direkt på morgonen. Säg kl 6.00 på morgonen, låta datorn föra över EPG data till boxen med XMLTV2MEI. Vid detta tillfälle är det ju ingen som tittar på TV. Datorn står brevid och eftersom den låter en del vill jag helst ha den avstängd. Min tanke är då att datorn skall vakna ur sitt viloläge (att den låter lite just då är ok), och att boxen en stund innan vaknar till liv och föra över EPG data. Då detta är klart, vill jag helst att datorn åter går tillbaka till viloläge och boxen stänger av sig.

Är detta ens möjligt att göra ?

Postad 04 November 2009 - 10:28

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Jag har en fråga som jag inte är säker på om du kan svara på. Men har XMLTV2MEI svårt att kommunicera med Toppyn via USB om man samtidigt har Altair igång?

Jag har aldrig fått dessa två att fungera samtidigt, så jag antar att det är en begränsning där.

Min tanke är då att datorn skall vakna ur sitt viloläge (att den låter lite just då är ok), och att boxen en stund innan vaknar till liv och föra över EPG data. Då detta är klart, vill jag helst att datorn åter går tillbaka till viloläge och boxen stänger av sig.

Det är precis så jag har det. Eftersom jag alltid spelar in Bolibompa åt barnen varje dag kl. 18-19 så har jag valt att lägga uppdateringen schemalagd kl. 18:05.
Datorn står normalt i viloläge och slår på sig 18:05, kör igång Bosses suveräna program och ställer sig sedan i viloläge igen. Du måste komma ihåg att kryssa i en ruta i schemaläggaren för att den ska väcka datorn.

Du kan ju lägga in en "Play-timer" som bara slår på boxen på en viss kanal en viss tid utan att spela in något.

Kör hårt!

Redigerat av Unregistered345c2d61, 04 November 2009 - 10:32.

Postad 04 November 2009 - 17:02

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Nej, det går inte. Topfields USB-anslutning är single-channel så ifall Altair är igång så snor den kanalen och ingen annan kan koppla upp sig...

Jag har satt en schemalagd aktivitet som kör XMLTV2MEI en gång per dag. Vad händer om datorn är i viloläge? Hur gör ni för att starta igång boxen vid samma tidpunkt? Min tanke är att ngn gång direkt på morgonen. Säg kl 6.00 på morgonen, låta datorn föra över EPG data till boxen med XMLTV2MEI. Vid detta tillfälle är det ju ingen som tittar på TV. Datorn står brevid och eftersom den låter en del vill jag helst ha den avstängd. Min tanke är då att datorn skall vakna ur sitt viloläge (att den låter lite just då är ok), och att boxen en stund innan vaknar till liv och föra över EPG data. Då detta är klart, vill jag helst att datorn åter går tillbaka till viloläge och boxen stänger av sig.

Japp! I MyStuff finns det en inställning för "EPG Update" (tror jag det heter, jag sitter inte hemma nu). Den har jag ställt på 02:00 (mitt i natten). Sen finns det en annan inställning för hur länge den skall vara på, den har jag ställt till 50 min.
Sen har jag ställt in Windows Scheduler att starta XmlTv2Mei kl 02:10 varje natt för uppdateringen.

Då funkar det så här:
Ifall boxen är påslagen kl 02:00 så fortsätter den att vara det.
Om den är avstängd så startas den av den här EPGUpdate-timern och stängs sen igen efter den inställda tiden (50 min i mitt fall). Under tiden uppdateras alltså EPG.

När det gäller firmware så har jag backat min från 3.28beta till 2.87 eftersom det visade sig att hela serien 3.xx har hyss för sig. Speciellt så är minneshanteringen helt under isen så att det läcker minne tills att boxen kraschar. :unsure:
Jag vet om en vissen sak med 2.87 och det är att text-tv funkar så att varje gång man trycket textknappen så kommer man tillsidan 100! Dvs om man tittar på någon sportsida och sen går tillbaka till programmet för att sedan koppla in text igen så är man på sid 100 i stället för 377 (eller var resultaten nu var). 3.xx serien bibehåller den senast valda sidan.
Men detta räcker inte för att behålla 3.xx eftersom jag inte vill ha dessa krascher....
Man kan ju se på texttv med tvns fjärr i stället och då har man ju de funktioner som den erbjuder, bla att stanna kvar på inställd sida.

Jag har patchat min 2.87 med följande: AbArBfBqCkCpCwDeFFsGmHeKtPPcRRaRhRpRsSSrStT2TdTfTpTsUUcUuWfXpXwZ
Detta är det som rekommenderas för MyStuff och som går att installera i vår f/w för TF5700 plus några extra som jag tycker är bra:
Wf= WindFast ser till att snabbspolningen går fortare, standard är rätt vissen
UUcUu= fixar till USB-hastigheten så att överföringarna går fortare
Sen är det en som jag inte kommer ihåg bokstäverna för som gör så att man kan få upp en lista med tidigare spelade program genom att hålla SloMo-knappen inne. Då kan man sen lätt återstarta just den avspelningen man avbröt även om nån annan kommit emellan och spelat nåt annat.

/Bosse

Redigerat av Bo_B, 04 November 2009 - 17:20.

Postad 06 November 2009 - 16:50

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Nej, det går inte. Topfields USB-anslutning är single-channel så ifall Altair är igång så snor den kanalen och ingen annan kan koppla upp sig...

Misstänkte detta. Bra att veta. Kanske något som bör stå i informationen til XMLTV2MEI ? För min egna del vet jag ju detta nu, men för andra som kanske inte känner till detta...

Japp! I MyStuff finns det en inställning för "EPG Update" (tror jag det heter, jag sitter inte hemma nu). Den har jag ställt på 02:00 (mitt i natten). Sen finns det en annan inställning för hur länge den skall vara på, den har jag ställt till 50 min.
Sen har jag ställt in Windows Scheduler att starta XmlTv2Mei kl 02:10 varje natt för uppdateringen.

Då funkar det så här:
Ifall boxen är påslagen kl 02:00 så fortsätter den att vara det.
Om den är avstängd så startas den av den här EPGUpdate-timern och stängs sen igen efter den inställda tiden (50 min i mitt fall). Under tiden uppdateras alltså EPG.

Detta skall jag testa, helt klart. Nackdelen i mitt fall verkar vara att fläktarna inte stannar (låter mindre) i viloläget.

När det gäller firmware så har jag backat min från 3.28beta till 2.87 eftersom det visade sig att hela serien 3.xx har hyss för sig. Speciellt så är minneshanteringen helt under isen så att det läcker minne tills att boxen kraschar. :blink:
Jag vet om en vissen sak med 2.87 och det är att text-tv funkar så att varje gång man trycket textknappen så kommer man tillsidan 100! Dvs om man tittar på någon sportsida och sen går tillbaka till programmet för att sedan koppla in text igen så är man på sid 100 i stället för 377 (eller var resultaten nu var). 3.xx serien bibehåller den senast valda sidan.
Men detta räcker inte för att behålla 3.xx eftersom jag inte vill ha dessa krascher....
Man kan ju se på texttv med tvns fjärr i stället och då har man ju de funktioner som den erbjuder, bla att stanna kvar på inställd sida.

Jag har patchat min 2.87 med följande: AbArBfBqCkCpCwDeFFsGmHeKtPPcRRaRhRpRsSSrStT2TdTfTpTsUUcUuWfXpXwZ
Detta är det som rekommenderas för MyStuff och som går att installera i vår f/w för TF5700 plus några extra som jag tycker är bra:
Wf= WindFast ser till att snabbspolningen går fortare, standard är rätt vissen
UUcUu= fixar till USB-hastigheten så att överföringarna går fortare
Sen är det en som jag inte kommer ihåg bokstäverna för som gör så att man kan få upp en lista med tidigare spelade program genom att hålla SloMo-knappen inne. Då kan man sen lätt återstarta just den avspelningen man avbröt även om nån annan kommit emellan och spelat nåt annat.

/Bosse

Kör också med 2.87, och en del patcher. Kommer inte ihåg vilka. Men skall ta fram dem och notera ned vilka och jämföra med dina. Hur som helst, har inga som helst problem längre. TextTV använder jag i praktiken aldrig.

/Kjell

Postad 06 November 2009 - 22:47

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Kör också med 2.87, och en del patcher. Kommer inte ihåg vilka. Men skall ta fram dem och notera ned vilka och jämföra med dina. Hur som helst, har inga som helst problem längre. TextTV använder jag i praktiken aldrig.
/Kjell

Om du kör MyInfo tap så skapas en loggfil som du kan hämta med Altair.
MyInfo kollar vilken f/w-version du har och dessutom vilka patchar så då ser du det direkt i loggen.
Det är därifrån som jag fått min långa patchsträng...

/Bosse

Postad 07 November 2009 - 06:33

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Har upplevt lite problem med min box ett tag nu (5710). Det har hänt ungefär en gång i veckan den senaste månaden. :)

Problemet uppstår när boxen uppdaterar EPG-datan, då låser den sig och startar om sig med tappen Reboot(?) 5 gånger innan den ger upp.
Måste då gå in manuellt med Altair och radera MyStuff.mei och köra en ny uppdatering, och då fungerar allt felfritt.

Kör med senaste versionen av XMLTV2MEI och har bara installerat programmet utan att ändra något (vad jag minns :rolleyes:).

Fler med samma problem?

Postad 07 November 2009 - 08:12

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Har upplevt lite problem med min box ett tag nu (5710). Det har hänt ungefär en gång i veckan den senaste månaden. :)

Problemet uppstår när boxen uppdaterar EPG-datan, då låser den sig och startar om sig med tappen Reboot(?) 5 gånger innan den ger upp.
Måste då gå in manuellt med Altair och radera MyStuff.mei och köra en ny uppdatering, och då fungerar allt felfritt.

Kör med senaste versionen av XMLTV2MEI och har bara installerat programmet utan att ändra något (vad jag minns :rolleyes:).

Fler med samma problem?

Vilken firmware kör du med?
Vilken version av MyStuff?
Om du har MyInfo, vad rapporterar den angående minnet när boxen körts några timmar?
Om du har installerat den senaste XmlTv2Mei så kan du ställa in detta i inifilen:
[Config]
MaxDescriptionLength = 750

Det gör att beskrivningslängden begränsas, vissa program har sjukt långa beskrivningar och det kan eventuellt påverka MyStuff. Med ovanstående inställning blir det i alla fall inte längre än 750 tecken.

Jag hade tidigare f/w 3.28 och då minskade minnet hela tiden tills boxen kraschade. Eventuellt berodde det på en för stor EPG i kombination med firmware.
Nu har jag 2.87 (patchad enligt rek från MySuff) och det fria minnet sjunker aldrig under 13 Mb och boxen kraschar heller aldrig längre...

/Bosse

Postad 07 November 2009 - 13:34

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Vilken firmware kör du med?

Tror det är 3.17 jag kör med (inte hemma just nu).

Vilken version av MyStuff?

Det är 6.0.

Om du har MyInfo, vad rapporterar den angående minnet när boxen körts några timmar?

Har inte provat det, men ska göra det.

MaxDescriptionLength = 750

Jag har inte ändrat det. Vad är default?

Jag hade tidigare f/w 3.28 och då minskade minnet hela tiden tills boxen kraschade. Eventuellt berodde det på en för stor EPG i kombination med firmware.
Nu har jag 2.87 (patchad enligt rek från MySuff) och det fria minnet sjunker aldrig under 13 Mb och boxen kraschar heller aldrig längre...
/Bosse

Jag har följt diskussionen ang. dessa problem med minnet, men mina problem inträffar bara efter en uppdatering av EPG:n (med t.ex. Z1) och jag får överhuvudtaget inte igång MyStuff igen utan att radera MyStuff.mei oavsett hur länge boxen varit igång.
Mina problem gäller också (som jag skrev :) ) modellen 5710 som har annan firmware.

Jag tänkte mest om det är något jox med det som sänds ut som är felaktigt och som drabbat fler än mig, men ska luska vidare lite.

Postad 08 November 2009 - 09:51

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Om det är MyStuff.mei som är boven så är det antagligen längden på EPG-beskrivningarna som är det som knäcker MyStuff. Men bara i kombination med någon 3.x-firmware.
Jag har testat alla dessa för min 5700-box och de har allihop minnesläckor som knäcker boxen efter en tid.
Frågade på forumet i England också och fick där svaret att med under 5Mb fritt så är det troligt att boxen dyker efter ett tag. Med 3.x-fw minskade minnet till strax under 3 Mb efter ett tags körande och sen vart det omstart.
Med 2.x så är detta inte fallet. I England sade experten R2-D2 att Topfield bytt minneshanterare till fw 3 och att den är "buggy", därför får man dessa problem.

När det gäller default inställningar så vet jag inte vad installern gör om den hittar en befintlig installation att uppgradera. Jag tror att den låter bli att skriva över inifilen men lämnar en ny inifil i en underkatalog till installationskatalogen. Du kan ju titta där. I en ny installation blir inställninegn 750 i alla fall.
Tyvärr har jag inte hunnit uppdatera konfigurationsverktyget med denna parameter så den gör inget, utan du får ändra för hand i inifilen.

/Bosse

Postad 08 November 2009 - 23:41

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Tyvärr har jag inte hunnit uppdatera konfigurationsverktyget med denna parameter så den gör inget, utan du får ändra för hand i inifilen.

Fel info: Jag har faktiskt uppdaterat konfigureringsprogrammet så att det kan ställa in maxlängden också.
Jag kom ihåg fel...
:)

/Bosse

Postad 09 November 2009 - 11:35

Unregisterede23ca3dc
  • Unregisterede23ca3dc
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Är det någon som har någon erfarenhet av vilken Firmware som fungerar bäst till 5720pvrt HDMI-modellen?
Finns bara 3 st att välja på , alla är ver.3.xx.xx (med den nya dåliga minneshanteraren?)
Har provat själv med de tre olika FW som finns. Den skillnad jag märker på dom är att det går att patcha med lite olika patchar på dom. En patch som funkar att lägga in på en FW kan det stå att den "inte är gjord för denna FW" i en annan. Tycker att Toppyn får lite ont om minne efter ett tags användande, särskillt med nya Mystuff 6.1.
Följande Tap's i autostart Mystuff, Eit2me, autoreboot och Tf5000display
Använder Bosses Xmltv2mei för epg'n
När man patchar FW i Hdfw kan man välja att installera AXEL. Vad är det?
Kan man köra in en FW som är till 5710 istället, den har FW's som börjar på "2"
Några tips?

Postad 09 November 2009 - 18:32

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Är det någon som har någon erfarenhet av vilken Firmware som fungerar bäst till 5720pvrt HDMI-modellen?
Finns bara 3 st att välja på , alla är ver.3.xx.xx (med den nya dåliga minneshanteraren?)
Har provat själv med de tre olika FW som finns. Den skillnad jag märker på dom är att det går att patcha med lite olika patchar på dom. En patch som funkar att lägga in på en FW kan det stå att den "inte är gjord för denna FW" i en annan. Tycker att Toppyn får lite ont om minne efter ett tags användande, särskillt med nya Mystuff 6.1.
Följande Tap's i autostart Mystuff, Eit2me, autoreboot och Tf5000display
Använder Bosses Xmltv2mei för epg'n
När man patchar FW i Hdfw kan man välja att installera AXEL. Vad är det?
Några tips?

AXEL betyder AcceleratedLoader och är gjord för att spara in några sekunders tid vid påslag från standby.
Men den får lite oönskade effekter, tex verkar det vara så att med den påslagen så har man omöjliggjort fortsatt patchande på den f/w-filen. Men värre är att med AxEl så missar boxen oftast att man trycker på nollan vid start för att inte starta TAP:s. Jag använder inte AXEL av den anledningen.

För att kolla minnet kanman köra TapCommander eller också så kör man MyInfo (måste startas via Toppyns egen arkiv-funktion). Varje gång den går igång skriver den till en loggfil, men den visar också upp på skärmen hur mycket minne man har ledigt. Kan vara bra att ha siffror på det.

Jag kör samma TAP som du plus MyInfo och TapCommander. MyInfo stannar inte i minnet utan avslutar sig genast.
Min box har varit igång bra länge nu men har ändå 13.3 Mb ledigt minne. Förut var det under 3 vid det här laget.

Jag tror inte man kan blanda firmware mellan box-modellerna heller...
Det är ju rätt visset att det inte finns nån 2.x-f/w till din box att få tag på längre. Kanske den är så ny så att Topfield hade gått över till 3.x när den kom ut?

/Bosse

Postad 09 November 2009 - 20:36

Unregisterede23ca3dc
  • Unregisterede23ca3dc
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

För att kolla minnet kanman köra TapCommander eller också så kör man MyInfo (måste startas via Toppyns egen arkiv-funktion). Varje gång den går igång skriver den till en loggfil, men den visar också upp på skärmen hur mycket minne man har ledigt. Kan vara bra att ha siffror på det.

Jag kör samma TAP som du plus MyInfo och TapCommander. MyInfo stannar inte i minnet utan avslutar sig genast.
Min box har varit igång bra länge nu men har ändå 13.3 Mb ledigt minne. Förut var det under 3 vid det här laget.

/Bosse

Jag kör också med Myinfo, det är därför jag vet att det finns lite minne kvar. jag menade de Tap som autostartas.
// Kalle

Postad 10 November 2009 - 17:44

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Idag startade min TF5710 om sig när datorn som den är ansluten till via USB gick igång från viloläge. :D
Hade inget program typ Altair eller nåt igång... :(
Kanske bara en slump... :D

Edit: Nu har det hänt igen... :(

Redigerat av Unregistered345c2d61, 12 November 2009 - 17:40.

Postad 12 November 2009 - 20:16

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Idag startade min TF5710 om sig när datorn som den är ansluten till via USB gick igång från viloläge. :P
Hade inget program typ Altair eller nåt igång... :)
Kanske bara en slump... ;)

Edit: Nu har det hänt igen... :)

Vilket operativ har du på din PC?
XP, Vista, Win 7, Linux???
Här är en diskussion i England om samma problem med Vista
Kanske du har samma som de diskuterar?

/Bosse

Postad 12 November 2009 - 23:08

MacCoyote
  • MacCoyote
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Några tips?

Jag vill minnas att det inte är ngn skillnad på 5710 och 5720, nummerändringen gjordes väl bara för att man bytte importör till Sverige och därför bör det gå att köra samma firmware på bägge dessa.

Postad 13 November 2009 - 15:29

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Vilket operativ har du på din PC?

Jag har XP Pro.
Visste inte att Altair fanns för linux...

Jag ska prova att sätta en USB-hub emellan för att se om det hjälper.

Postad 13 November 2009 - 18:10

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag har XP Pro.
Visste inte att Altair fanns för linux...

Jag ska prova att sätta en USB-hub emellan för att se om det hjälper.

Nja, det heter inte Altair men det finns nåt liknande för Linux också...
Om man läser på forumet i U.K. så ser man att detta med omstart av toppyn via USB är ett problem huvudsakligen med Vista. De som har rapporterat det har provat med XP och då blir det ingen omstart. Men nu har du ju XP så då kommer saken i ett annat läge. Har själv inte observerat detta eftersom jag har en ASUS-router ansluten till boxens USB-uttag.

/Bosse

Postad 14 November 2009 - 07:40

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Jag har XP Pro.

Edit: Nu är jag verkligen snurrig! :(
Jag kör ju Windows 7 på den där burken, så det kan mycket väl ha ett samband med Vista på den punkten.

Tack för tipset Bosse! :)

Jag har en Asus jag också, men den har fått tjänstgöra på annat håll ett tag nu, men det lutar åt att den får göra comeback. Det är faktiskt en riktigt bra lösning.

Postad 14 November 2009 - 17:32

Unregisterede23ca3dc
  • Unregisterede23ca3dc
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Jag vill minnas att det inte är ngn skillnad på 5710 och 5720, nummerändringen gjordes väl bara för att man bytte importör till Sverige och därför bör det gå att köra samma firmware på bägge dessa.

Bosse, du som har bra kontakter med R2-D2 och andra experter, du kanske kan slänga in en fråga i deras forum?
// Kalle

Postad 14 November 2009 - 21:46

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Bosse, du som har bra kontakter med R2-D2 och andra experter, du kanske kan slänga in en fråga i deras forum?
// Kalle

Problemet är att de inte vet så mycket om våra boxar....
5000 eller 5800 skall de heta däröver.

/Bosse

Postad 15 November 2009 - 16:28

Unregisterede23ca3dc
  • Unregisterede23ca3dc
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Provade lägga in "5710" firmware 2.89 i min 5720 eftersom det bara finns nya ver.3 FW' till 5720.
Än så länge verkar det fungera bra med Mystuff 6.1 och minneshanteringen.
Har 18MB !!! ledigt nu efter 3 tim, hade samma vid uppstart.
Med ver 3.xx FW hade jag max 13MB vid uppstart och ständigt minskande tills boxen hängde sig.
Det enda jag märkt skillnad på annars är att kanalbyten tar en eller två sekunder längre tid.
// Kalle

Tillägg
Nu 23 tim senare har jag forfarande 18MB ledigt ;)

Redigerat av Unregisterede23ca3dc, 16 November 2009 - 10:27.

Postad 24 November 2009 - 22:39

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Bosse, har du hunnit testa MyStuff 6.1 något?
Är den stabil?

/Kjell

Postad 24 November 2009 - 22:56

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Någon som vill köpa min Topfield med 160GB hårddisk?
Ni som läser tråden vet vad det är. Inköpt i januari 2008 på www.fyndborsen.se Har stått på hyllan sedan mars 2009.
Tänkt pris 800 kr + frakt (om ni inte hämtar den i södra Småland).

Postad 24 November 2009 - 23:08

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Bosse, har du hunnit testa MyStuff 6.1 något?
Är den stabil?

/Kjell

Funkar bra. Jag kör den sen flera veckor (alldeles efter den kom ut) utan problem.
En jättebra funktion är att man kan trycka SloMo-knappen när inget pågår annat än ett program och då får man upp en lista på de 5 senaste inspelningarna som man tittat på. Från denna lista kan man sen starta vilken som helst av dessa utan att behöva leta efter den i arkivet.
Efter att jag backade till f/w 2.87 med alla mina patchar applicerade
(AbArBfBqCkCpCwDeFFsGmHeKtPPcRRaRhRpRsSSrStT2TdTfTpTsUUcUuWfXpXwZ)
så funkar boxen mycket stabilare och jag har hela tiden över 12 Mb minne kvar och inga krascher alls.
Rekommenderas!

/Bosse

Postad 25 November 2009 - 22:48

m1cke
  • m1cke
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0

Någon som vill köpa min Topfield med 160GB hårddisk?
Ni som läser tråden vet vad det är. Inköpt i januari 2008 på www.fyndborsen.se Har stått på hyllan sedan mars 2009.
Tänkt pris 800 kr + frakt (om ni inte hämtar den i södra Småland).

850:- med frakt till Borås är bjudet... Så blir du av med problemet :-)

Postad 28 November 2009 - 10:19

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Jag funderar om jag tänkt rätt eller om det går att förenkla på nåt vis när jag ska uppdatera två boxar via ftp med XmlTv2Mei.

Topfield TF5700 + Asus WL-500gp
Topfield TF5710 + Asus WL-500gpv2

Så här kör jag just nu:

I mappen "C:\Programs\XmlTv2Mei" finns tre undermappar.
Data
Toppy1
Toppy2

I varje toppy-mapp ligger en XmlTv2Mei som är konfigurerad för en viss ftp-adress, i övrigt lika.
I bådas ConfigXMLTV2Mei har jag ställt in samma "Data directory" "C:\Programs\XmlTv2Mei\Data".

Jag har en schemalagd körning på dessa kl.18.05 resp. 18.10.

Har tänkt få till det så att bara den första XmlTv2Mei som körs ska behöva hämta data från tvsajten.
Den andra ska i princip bara lägga upp en ny MyStuff.mei till den andra boxen.

Låter det ok Bosse?

Postad 28 November 2009 - 22:44

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag funderar om jag tänkt rätt eller om det går att förenkla på nåt vis när jag ska uppdatera två boxar via ftp med XmlTv2Mei.

Topfield TF5700 + Asus WL-500gp
Topfield TF5710 + Asus WL-500gpv2

Så här kör jag just nu:

I mappen "C:\Programs\XmlTv2Mei" finns tre undermappar.
Data
Toppy1
Toppy2

I varje toppy-mapp ligger en XmlTv2Mei som är konfigurerad för en viss ftp-adress, i övrigt lika.
I bådas ConfigXMLTV2Mei har jag ställt in samma "Data directory" "C:\Programs\XmlTv2Mei\Data".

Jag har en schemalagd körning på dessa kl.18.05 resp. 18.10.

Har tänkt få till det så att bara den första XmlTv2Mei som körs ska behöva hämta data från tvsajten.
Den andra ska i princip bara lägga upp en ny MyStuff.mei till den andra boxen.

Låter det ok Bosse?

Har aldrig provat en sådan konfiguration, men jag tror inte att det kommer att fungera...
Båda instanserna av programmet kommer att hämta data från tvsajten. Anledningen till detta är att Cache-foldern inte är relokerbar via inifilen utan finns direkt under programkatalogen. I Cache lagras alla nedladdade xml-filer (fast under ett annat namn) och varje anrop för att hämta en dags EPG görs med följande steg:
1) Kolla ifall filen redan finns i cache
2) Om den fanns där, fråga tvsajten ifall det finns en nyare version
3) Om så är fallet ladda ner den och använd
4) Annars använd filen som finns i cache
Anledningen till denna metod är villkoren från tvsajten för att få använda deras data, det minskar lasten på deras server.

Problemet med din konfiguration är att visserligen använder du samma data directory, men det är olika cache-dirs och därför kommer samma filer att laddas ner två gånger.

Har inte tänkt på detta fall så därför är inte cache-dir inställbart...

Alternativ lösning
Döremot finns det en inställning som du skulle kunna använda för den xmltv2mei som startar sist:
Sätt:
NeverDownloadEPG=1

Då kommer programmet att bara analysera den epg.xml-fil som det första programmet skapade och sen överföra MyStuff.mei till toppyn utan att göra några anrop alls till tvsajten.
Denna inställning lade jag dit för det fall att man fått epg.xml från något annat program, men ville använda xmltv2mei för att konvertera till MyStuff.mei och överföra till toppyn.

/Bosse

Postad 29 November 2009 - 01:40

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Alternativ lösning
Döremot finns det en inställning som du skulle kunna använda för den xmltv2mei som startar sist:
Sätt:
NeverDownloadEPG=1

Där ser man. Tänkte inte på den inställningen!
Ska prova det där på nästa uppdatering. :)

Postad 30 November 2009 - 09:59

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

En jättebra funktion är att man kan trycka SloMo-knappen när inget pågår annat än ett program och då får man upp en lista på de 5 senaste inspelningarna som man tittat på. Från denna lista kan man sen starta vilken som helst av dessa utan att behöva leta efter den i arkivet.
/Bosse

Jag har inte heller några problem med den nya 6.1:an. Fungerar hur bra som helst. Men detta med sloMo knappen har jag inte fått att fungera så som du beskriver det. När jag trycker på sloMo, så startas alltid den senaste spelade.
Kanske ngn inställning?

/Kjell

Postad 30 November 2009 - 14:30

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Provade lägga in "5710" firmware 2.89 i min 5720 eftersom det bara finns nya ver.3 FW' till 5720.
Än så länge verkar det fungera bra med Mystuff 6.1 och minneshanteringen.
Har 18MB !!! ledigt nu efter 3 tim, hade samma vid uppstart.
Med ver 3.xx FW hade jag max 13MB vid uppstart och ständigt minskande tills boxen hängde sig.
Det enda jag märkt skillnad på annars är att kanalbyten tar en eller två sekunder längre tid.
// Kalle

Tillägg
Nu 23 tim senare har jag forfarande 18MB ledigt ;)

Funkade HDMIn efter "fel" firmware?

Lurar på att göra samma sak.

Postad 30 November 2009 - 19:49

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag har inte heller några problem med den nya 6.1:an. Fungerar hur bra som helst. Men detta med sloMo knappen har jag inte fått att fungera så som du beskriver det. När jag trycker på sloMo, så startas alltid den senaste spelade.
Kanske ngn inställning?

/Kjell

Man måste ha f/w patch Cp installerad också...
Står i manualen avsnitt 7.11
Här är alla patchar som jag har:
AbArBfBqCkCpCwDeFFsGmHeKtPPcRRaRhRpRsSSrStT2TdTfTpTsUUcUuWfXpXwZ

/Bosse

Redigerat av Bo_B, 30 November 2009 - 19:53.

Postad 02 December 2009 - 10:34

Unregisterede23ca3dc
  • Unregisterede23ca3dc
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Funkade HDMIn efter "fel" firmware?

Lurar på att göra samma sak.

Jajamen, allt fungerar otroligt bra.
Det enda negativa jag märkt är "sätt i kortet" som kommer upp om man trycker Resume på en uppspelning. Bara att trycka blå knapp så kommer bilden.
Tog ju 5710 HDMI Fw.
Både HDMI och scart ger bild samtidigt. Kör 20 meter Scart (composit) upp till sovrummet och en IR-extender så man kan ligga i sängen o titta o byta kanal därifrån.

Postad 02 December 2009 - 13:02

Unregisterede23ca3dc
  • Unregisterede23ca3dc
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Hmm ,verkar som att nya Mystuff 6.1 går att köra utan Eit2Me. Det gick inte på 5.6 versionerna om ja minns rätt.
Missar man något då? Vill inte köra Tap's i onödan.
Kör med Bo_B's Xmltv2Mei för Epg harvest.

Postad 03 December 2009 - 00:22

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Hmm ,verkar som att nya Mystuff 6.1 går att köra utan Eit2Me. Det gick inte på 5.6 versionerna om ja minns rätt.
Missar man något då? Vill inte köra Tap's i onödan.
Kör med Bo_B's Xmltv2Mei för Epg harvest.

Om du använder XmlTv2Mei så behöver du inte alls köra eit2mei om du inte vill utnyttja finessen i xmltv2mei att skaffa fram EPG också för de kanaler som inte finns i TVSajtens utbud (CNN bl.a.).
Då laddar ju xmltv2mei över freeview.mei från toppyn och använder den ifall internet saknar data för nån kanal. Och eit2mei är den som skriver data i freeview.mei...

Postad 05 December 2009 - 11:29

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Hej Bo_B

Jag använder ditt eminenta program sedan länge och ladar ner EPG automatiskt via Asus router varje morgon.

Jag har dock ytterligare en Toppy i sovrummet som jag sköter manuellt. Problemet nu när jag lagt in MySTuff 6.1 är att inställningen försvunnit, N1, för att nyttja Freeview när Mystuff.mei tar slut. Detta händer tex när jag som senast åkte iväg på semester i tre veckor.

Jag ställde frågan i engelska toppyforumet men vet inte om jag förstår svaret riktigt.

http://forum.toppy.o...pic.php?t=16207

Kan du bringa lite klarhet i hur man ska Freevie att kicka in när Mystuff.mei tar slut?

Om du använder XmlTv2Mei så behöver du inte alls köra eit2mei om du inte vill utnyttja finessen i xmltv2mei att skaffa fram EPG också för de kanaler som inte finns i TVSajtens utbud (CNN bl.a.).
Då laddar ju xmltv2mei över freeview.mei från toppyn och använder den ifall internet saknar data för nån kanal. Och eit2mei är den som skriver data i freeview.mei...

Postad 05 December 2009 - 16:33

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Hej Bo_B

Jag använder ditt eminenta program sedan länge och ladar ner EPG automatiskt via Asus router varje morgon.

Jag har dock ytterligare en Toppy i sovrummet som jag sköter manuellt. Problemet nu när jag lagt in MySTuff 6.1 är att inställningen försvunnit, N1, för att nyttja Freeview när Mystuff.mei tar slut. Detta händer tex när jag som senast åkte iväg på semester i tre veckor.

Jag ställde frågan i engelska toppyforumet men vet inte om jag förstår svaret riktigt.

http://forum.toppy.o...pic.php?t=16207

Kan du bringa lite klarhet i hur man ska Freevie att kicka in när Mystuff.mei tar slut?

Jag har aldrig försökt mig på att låta någon TAP merga in egna data i MyStuff.mei, så jag passar på denna fråga.

Men varför kör du inte en scheduled task på din PC, som jag gör, för att uppdatera MyStuff.mei nattetid (jag kör 02:10) även när du är borta?
Det behövs ju ingen manuell hantering alls, ställ bara in MyStuff på att uppdatera EPG kl 02:00 med tiden satt till 60 minuer eller så. Då vaknar boxen varje natt vid 2-tiden och sen sätter XmlTv2Mei igång kl 02.10 varefter en stund senare MyStuff uppdaterar sina interna listor och timers (under den timme boxen är vaken) och sen är allt klart.

EDIT:
Jag missade att det handlade om en av dina toppys, tydligen har du full koll på en av dem via ASUS men den andra är problemet...
Kan du inte koppla in den med USB direkt till din PC under tiden du är borta och köra så?
/Bosse

Redigerat av Bo_B, 05 December 2009 - 17:14.

Postad 05 December 2009 - 19:36

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Där sa du något. Jag har en bärbar som kör jobbet så det är bara att ställa den i sovrummet och låta ett jobb gå som kopierar den nedladdade Mystuff.mei direkt till denna Toppy.

Postad 06 December 2009 - 21:56

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Där sa du något. Jag har en bärbar som kör jobbet så det är bara att ställa den i sovrummet och låta ett jobb gå som kopierar den nedladdade Mystuff.mei direkt till denna Toppy.

Kolla diskussionen med fridde här ovan där han laddar två boxar med samma data genom att köra två exemplar av XmlTv2Mei med lite olika ini-filinställningar.
Den ena kan du köra via FTP/ASUS till Toppy #1 medan den andra kan köra direkt till Toppy #2 via USB och utnyttja de data som XmlTv2Mei nyss laddade ner. Ställ dem på olika starttider bara (c:a 10 minuter isär är nog lagom).

/Bosse

Postad 06 December 2009 - 22:30

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
Vet någon om det finns en serviceverkstad för Topfield i Sverige, helst i Stockholmsområdet?

Postad 08 December 2009 - 20:01

m1cke
  • m1cke
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0
Efter att kollat runt på boxar och insett att det inte verkar finnas någon box som är klockren så hade jag nog bestämde jag mig för en Topfield TF5720PVRt 250GB.
Då Boxer inte subventionerar så bra vid förlängning så sa jag upp abbonemanget och tänkte starta upp det i sambons namn nästa år för att få full subventionering.
Idag ringer de från Boxer och undrar vad jag vill ha för att ändra mitt beslut. Vet att de inte för Topfield själva men sa att det var en sådan box jag var intresserad av. Då fick jag den för 1:- om jag fortsatte på 24 månader.
Nu hoppas jag att den inte strular så mycket, min Force 530 som många haft mycket problem med har funkat klockrent för mig i flera år.

Postad 09 December 2009 - 21:26

marpeto
  • marpeto
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Efter att kollat runt på boxar och insett att det inte verkar finnas någon box som är klockren så hade jag nog bestämde jag mig för en Topfield TF5720PVRt 250GB.
Då Boxer inte subventionerar så bra vid förlängning så sa jag upp abbonemanget och tänkte starta upp det i sambons namn nästa år för att få full subventionering.
Idag ringer de från Boxer och undrar vad jag vill ha för att ändra mitt beslut. Vet att de inte för Topfield själva men sa att det var en sådan box jag var intresserad av. Då fick jag den för 1:- om jag fortsatte på 24 månader.
Nu hoppas jag att den inte strular så mycket, min Force 530 som många haft mycket problem med har funkat klockrent för mig i flera år.

Coolt! Hur lång tid tog det från det att du sade upp abonnemanget tills de ringde upp dig? Hur sade du upp abonnemanget? Hur fixar Boxer leveransen av en Topfield?

Postad 09 December 2009 - 23:23

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Coolt! Hur lång tid tog det från det att du sade upp abonnemanget tills de ringde upp dig? Hur sade du upp abonnemanget? Hur fixar Boxer leveransen av en Topfield?

Just det, var får man tag på Topfield-boxar nuförtiden??
Min köpte jag hos Expert, men där finns det numera bara såna här miserabla Sagem-boxar mm....
Måste man köpa via Internet nu???

/Bosse

Postad 10 December 2009 - 12:18

Unregisterede23ca3dc
  • Unregisterede23ca3dc
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Grattis om du får en 5720 för 1:- min fungerar kanon nu efter att jag la in en äldre firmware i den.
Jag la in 5710's FW 2.87 tror jag det var.
// Kalle

Postad 10 December 2009 - 19:42

m1cke
  • m1cke
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0

De ringde efter 2 dagar om jag inte minns fel. Ringde och sade upp abbonemanget.
När jag sa upp blev jag erbjuden den nya Dilog boxen för 700:- men tackade nej till det.
Vet inte hur de fixar det, tjejen pratade något om att hon skulle hämta en leveranssedel för Topfield. Trodde att den kom redan idag då jag fick en avi från Boxer men det var bara en modul som jag fick för 1:- när jag tecknade extra kort.

Extrakortet tecknade jag dagen efter så det hade inget med Topfield erbjudandet jag fick

Grattis om du får en 5720 för 1:- min fungerar kanon nu efter att jag la in en äldre firmware i den.
Jag la in 5710's FW 2.87 tror jag det var.
// Kalle

Ok, oroar mig lite för allt strul som folk verkar ha, kul att den funkar för dig. Funkar Boxer Navigator med den mjukvaran?

Postad 10 December 2009 - 20:09

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Funkar Boxer Navigator med den mjukvaran?

Nix, det gör den inte, men kör Bosses Navigator istället! ;)

Postad 10 December 2009 - 20:37

m1cke
  • m1cke
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0
Bosses? Får nog ta och försöka ta mig igenom den här tråden :-)

Postad 10 December 2009 - 22:20

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Bosses? Får nog ta och försöka ta mig igenom den här tråden :-)

Han menar mitt EPG-hämtningsprogram XmlTv2Mei för Windows.
Det förutsätter att du installerar MyStuff i din Toppy. Därfeter kan du köra XmlTv2Mei på din PC och då hämtas EPG-data från Internet till MyStuff.
Man kan få upp till c:a 2 veckors EPG på detta sätt.
MyStuff har dels ett mycket bättre grafiskt interface än vad Topfield erbjuder och man kan dessutom skapa allehanda sökvillkor efter program som man vill spela in automatiskt. Tex alla Morden i Midsomer oavsett vilken kanal de går på. Eller alla program med Poirot i titeln etc.

/Bosse

Postad 10 December 2009 - 22:36

m1cke
  • m1cke
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0
Ok, får kolla upp det sen.
Var sugen på en Toppy för några år sedan och läste lite om Tap och sånt men får väl sätta mig in i det mer. Det var en av anledningarna till att jag blev intresserad av toppyn, kul att pilla med sånt. Dock så måste det dessvärre vara familjevänligt också :-)

Vad jag förstått så ger Boxer Navigator också 2 veckors EPG och möjlighet att söka och spela in hela serier, men det kanske är bättre i MyStuff.

Finns det föresten (ursäkta att jag inte tagit mig tid att läsa igenom tråden än) möjlighet att lägga in annat matreal för uppspelning i boxen, t.ex video från min DV kamera (i något format)

Postad 11 December 2009 - 00:24

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Finns det föresten (ursäkta att jag inte tagit mig tid att läsa igenom tråden än) möjlighet att lägga in annat matreal för uppspelning i boxen, t.ex video från min DV kamera (i något format)

Inbyggt finns möjlighet att spela upp MP3-filer.
Om du vill spela upp video så måste du konvertera till rec-format innan du laddar upp filmen till boxen.
Varning: USB-interfacet på Toppyn är långsamt. Mest liknar det USB1.1, dvs det tar lång tid att överföra videofiler till boxen....

För konverteringen behövs diverse program från nätet. Själv har bara gjort det åt andra hållet, dvs konverterat rec-filer till DVD-format, så jag vet inte hur man gör.

Men man kan undra över ifall det är nödvändigt, förstås. Det går antagligen enklare att titta på filmen på PC:n i stället. Och du kan ju alltid koppla in din TV som skärm till PC:n via HDMI om du har HDMI-kontakt på ditt grafikkort...

/Bosse

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.