* Officiell tråd - Samsungs Q96 & Q97 *
2925 svar till detta ämne
Postad 15 februari 2008 - 15:25
Hoff
-
Hoff
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Tjenare.....jka har köpt en S Q96..men ja ser soms treck i bilden..speciellt då bilden e mörk eller väldigt ljus.... ja håller fan på att bli galen...man ser det itne direkt om man kollar på skärmen..utannär man som kollar igenom den..typ på reflektionerna....
Nån som har koll på vad det är..?
Om du kollar tidigare i tråden så hittar du svaret direkt. Om du menar de "persiennliknande" stecken som syns när man har en ljuskälla eller liknande i rummet mot vita väggar så beror detta på Samsungs anti-reflex. Om du har helt mörkt i rummet så syns inte dessa.
Postad 15 februari 2008 - 15:27
pastorbengt
-
pastorbengt
-
Rookie
-
3 inlägg
Tjenare.....jka har köpt en S Q96..men ja ser soms treck i bilden..speciellt då bilden e mörk eller väldigt ljus.... ja håller fan på att bli galen...man ser det itne direkt om man kollar på skärmen..utannär man som kollar igenom den..typ på reflektionerna....
Om du kollar tidigare i tråden så hittar du svaret direkt. Om du menar de "persiennliknande" stecken som syns när man har en ljuskälla eller liknande i rummet mot vita väggar så beror detta på Samsungs anti-reflex. Om du har helt mörkt i rummet så syns inte dessa.
Tack så mkt........ber om ursäkt för att ja inet kollade i tråden..ha en bra helg...
Postad 15 februari 2008 - 15:59
pastorbengt
-
pastorbengt
-
Rookie
-
3 inlägg
Tack så mkt........ber om ursäkt för att ja inet kollade i tråden..ha en bra helg...
men e det vanligt att mans er dom strecken ävennär teven e avstängd..?
Postad 15 februari 2008 - 16:23
Jimpatheking
-
Jimpatheking
-
Användare
-
-
197 inlägg
men e det vanligt att mans er dom strecken ävennär teven e avstängd..?
ja när rummet e ljust
Postad 15 februari 2008 - 20:59
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Ja, det är ju betydligt lättare att se linjerna när tv:n är avslagen, eftersom de kommer sig av en antireflexbehandling av glaset. Men helt ärligt så får man allt titta på tv under väldigt dåliga (ljusa) omständigheter om man ska störa sig på det.
Postad 16 februari 2008 - 16:56
Ziegler
-
Ziegler
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Usch Pixmania, jag förstår inte hur nån vågar köpa därifrån och en plattskärm med alla problem som är så vanliga. Men du har väl europagaranti på den eller säljer de inte ens europiska skärmar? Garantin för svenska skärmar är ju bättre, men det där borde ju täckas?
Fick ett oväntat svar av pixmania idag via e-post. Skrev ett argt mail till dem att jag anser tillsammans med konsumentsombudsman att det är orimligt att skicka en så dyr produkt för reklamera ett fel och själv ansvara för transporten (hota även med ARN) men att de så klart skulle få möjligheten att lösa detta och behålla en kund. Svaret av pixmania är att de har begärt en pick up av min tv och att svar kommer om 2 dagar. Får vi se vad det innebär då.
Jamen va skönt då. Hoppas nu att det inte dröjer allt för lång tid innan du får tillbaka den och passa på att be dom uppdatera alla möjliga firmware som finns så att du har det allra senaste i mjukvaruväg.
Postad 17 februari 2008 - 12:15
Unregistereda021f600
-
Unregistereda021f600
-
Forumräv
-
-
587 inlägg
Någon som har en 50"??? kan man ha svart på SIDORNA när man ser på 4:3 program? Tycker om OAR och vill inte dra ut en 4:3 bild till 16:9..... Har sett att en del har grått eller vitt på sidorna. Vill ha svart.
Postad 17 februari 2008 - 13:01
nipatriak
-
nipatriak
-
Användare
-
-
128 inlägg
Någon som har en 50"??? kan man ha svart på SIDORNA när man ser på 4:3 program? Tycker om OAR och vill inte dra ut en 4:3 bild till 16:9..... Har sett att en del har grått eller vitt på sidorna. Vill ha svart.
Du har redan fått svar på den frågan..
Postad 17 februari 2008 - 13:09
65skoter
-
65skoter
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Jag har en Humax 1000c HDTV box den har funktionen pillarbox vilket ger svart på sidorna vid 4:3 sändningar. Du kan endast få detta genom en separat box inte via tv´n. // Skoter
Postad 17 februari 2008 - 14:37
yoniii
-
yoniii
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Vad blir uppföljare till Q96/97?
Panasonic har ju PX80 på G, och LG PG6000..
Postad 17 februari 2008 - 18:00
Jimpatheking
-
Jimpatheking
-
Användare
-
-
197 inlägg
Usch Pixmania, jag förstår inte hur nån vågar köpa därifrån och en plattskärm med alla problem som är så vanliga. Men du har väl europagaranti på den eller säljer de inte ens europiska skärmar? Garantin för svenska skärmar är ju bättre, men det där borde ju täckas?
Fick ett oväntat svar av pixmania idag via e-post. Skrev ett argt mail till dem att jag anser tillsammans med konsumentsombudsman att det är orimligt att skicka en så dyr produkt för reklamera ett fel och själv ansvara för transporten (hota även med ARN) men att de så klart skulle få möjligheten att lösa detta och behålla en kund. Svaret av pixmania är att de har begärt en pick up av min tv och att svar kommer om 2 dagar. Får vi se vad det innebär då.
Jamen va skönt då. Hoppas nu att det inte dröjer allt för lång tid innan du får tillbaka den och passa på att be dom uppdatera alla möjliga firmware som finns så att du har det allra senaste i mjukvaruväg.
Ska nog inte slå några volter än. Att pixmania begärt en pick up kan väl betyda vad som helst egentligen. Typ att de sagt till samsung att hämta min tv och samsung gör det inte för den är köpt hos dem. Hade vart lugnare om de i mailet förklarat vad de menade med att de begärt pick up. typ att de begärt att samsung ska hämta den men pixmania löser garantin köstnaderna. Jaja får se till veckan vad som sker.
Postad 18 februari 2008 - 23:13
Pudd_ols
-
Pudd_ols
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jag vet inte om detta har skrivits innan, har inte orkat läsa alla sidorna. Men jag undrar bara angående ljudnivån på Q97:an. Hade en Lg 42pc56 innan och den lät förskräckligt mycket så den byttes tebax. Har inte q97:an en fläckt?
Postad 19 februari 2008 - 00:09
Ziegler
-
Ziegler
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Jag vet inte om detta har skrivits innan, har inte orkat läsa alla sidorna. Men jag undrar bara angående ljudnivån på Q97:an. Hade en Lg 42pc56 innan och den lät förskräckligt mycket så den byttes tebax. Har inte q97:an en fläckt?
Min 42"a är så gott som knäpp tyst och då vet jag hur det låter när en plasma "surrar". Köpte föregångaren till Q96/Q97 som jag hade i 2 veckor och den surrade rejält. Den lämnade jag tillbaka. Jag måste sätta örat direkt mot TV'n för att höra något. Mycket möjligt att den har en fläkt men den hörs inte på min. Använd sökfunktionen ner till vänster och sök på "surr" i tråden så kan du läsa mera vad andra tycker.
Postad 19 februari 2008 - 13:38
Pudd_ols
-
Pudd_ols
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jag funderar också på om det är värt att vänta på px80? Jag menar tror ni det är såppas stor skillnad på px70 och px80? Känns ju onödigt att köpa q97 om px80 är grym...
Postad 19 februari 2008 - 16:43
Zimma
-
Zimma
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Jag har en 50" Q97 och jag hör bara fläkten om det är knäpptyst runtomkring, bilden i princip är helt vit och jag står ca 1 meter från den. Jag har aldrig störts av det på 3 meters avstånd.
Postad 19 februari 2008 - 17:28
Pudd_ols
-
Pudd_ols
-
Amatör
-
-
59 inlägg
mhm, är det samma för 42" ??? ngn som vet?. Dock undrar jag fortfarande om det är värt att vänta på någon modell som kommer snart? Ex Px80. Annars kanske det blir en q97?...
Postad 19 februari 2008 - 18:53
Macarus
-
Macarus
-
Amatör
-
-
67 inlägg
mhm, är det samma för 42" ??? ngn som vet?. Dock undrar jag fortfarande om det är värt att vänta på någon modell som kommer snart? Ex Px80. Annars kanske det blir en q97?...
Vår 42-tummare hörs om det är ljusa scener och man har väldigt låg volym från soffan drygt 2 meter bort. Tänkte på det ibland i början men inte längre. Det är egentligen bara om man tittar sent på kvällen och måste ha väldigt låg volym som det märks. Men hur mycket man störs av sånt här är ju dock väldigt individuellt. För övrigt tror jag det inte finns någon fläkt utan det är bara surr från själva plasmatekniken. Tja... det går alltid att vänta på nya modeller. Det kommer alltid nyare som är bättre än de tidigare. Någonstans får man säga "det här duger för mig och kostar ok". Annars blir det aldrig något köp. Det som q96 möjligtvis saknar som skulle kunna vara intressant är möjlighet att ta emot 24p.
Postad 19 februari 2008 - 20:41
Pudd_ols
-
Pudd_ols
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Angående ljud är jag nog ganska känslig. Hade ju en Lg 42pc56 innan. dock tror jag att den lät extremt mycket. Hörde den med rätt högt ljud cirka 3 meter ifrån. även när xboxet sattes igång kunde jag höra detta surr från tv:n. Dock så tror jag att man hör det desto mer man stör sig på det.
Angående 24p, vad är fördelarna. Är inte alls insatt. Och är det stor skillnad?
Postad 19 februari 2008 - 20:45
Ziegler
-
Ziegler
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Det är inte alls otroligt att både Samsung och Panasonic släpper nya modeller snart. Så var det förra året. De släptes nästan samtidigt. Sedan kommer nog priset vara ett annat när de lanseras för att sjunka något efter sommaren men det är bara spekulationer. Har du tid att vänta så gör det för då kan du jämföra själv mellan gamla och nya modeller och se ev. skillnader. Då slipper du gräma dig om du vet att du skulle göra det.
Postad 19 februari 2008 - 20:49
Pudd_ols
-
Pudd_ols
-
Amatör
-
-
59 inlägg
haha. jag är absolut inte sugen på att vänta tills slutet av sommaren! Skulle kunna vänta några veckor, dock tror jag nog att q97 blir det rätta köpet ändå. Som redan sags kan man ju inte gå och vänta ut nya modeller och prsier kommer ju nytt hela tiden..
Postad 20 februari 2008 - 07:23
jsturess
-
jsturess
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Hej alla nöjda och missnöjda ägare till denna tv.
Min tv en 50 q97 lider av " levande, krypande, fyrkanter i mörka scener detta gör att bilden ser helkonstig ut. Jag har provat att ändra lite med inställningarna dock ingen seriös kalibrering utan någon direkt förbättring. Inga problem med kablar m.m. detta har jag provat.
Är det någon fler som har samma problem ? Vad kan man göra åt problemet ?
Hoppas någon vänlig själ sitter med svaret på detta.
Jag kör via HDMI både från DVD samt Digital-TV
// Skoter
Om du tittar på föregående sida i denna tråd så hittar du fler med samma problem och lite tips
Har tittat på förgående sidan men hittar inget svar på vårat problem(levande fyrkanter). Jag lämnade tillbaka min första 50q96 för 1 mån sedan(2 veckor gammal) ang. detta problem. Fick en ny, samma problem med denna. Båda var tillverkade i oktober. Har klagat igen och nu befinner sig denna på Anova för reperation. Vi får väl se om de klara av att fixa detta problem, det var inget problem som de kände igen iallafall.
Nu har jag haft min tv i en vecka efter servicen och mina levande fyrkanter är borta, har dock fortfarande lite problem med colorbanding, tror det benäms så, men detta beror nog på den dåliga insignalen via boxen. Dom har uppgraderat tv:ns firmware till ....2005 var innan ...2004 (vilken version nås från servicemenyn) men dom hade inte uppgraderat mjukvaran till den inbyggda digitalboxen, har fortfarande 1010 där. Kanske colorbanding problemet hade blivit bättre om detta hade gjorts, för jag upplever bara detta problem här. Jag hade även lite problem med temporära inbränningar dessa finns det inte heller något spår av längre. Det räckte att man hade tv:ns meny uppe i ca10 sek, så fanns denna kvar ett antal sekunder efter nedsläckning. Borta! Nu är jag riktigt nöjd med TV:n!!! Under tiden den var på service har man suttit och kollat på en Sony 36 crt och tyckt att bilden var bra. Men när man satte på sin 50Q96 igen såg man att denna är en klass för sig(boxer tittande), grymt mycket bättre bild på denna TV. Hur har det gått för er andra som har detta problem? /Johan
Redigerat av jsturess, 20 februari 2008 - 07:38.
Postad 20 februari 2008 - 09:30
Macarus
-
Macarus
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Läs denna tråden om detta: https://www.minhembi...howtopic=153220Jag har inte själv jämfört och kan inte säga så mycket. I ett test från prylportalen för ett par månader sedan märkte de inte så stor skillnad, men det finns säkert andra som säger tvärtom.
Postad 20 februari 2008 - 10:47
Zimma
-
Zimma
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Angående ljud är jag nog ganska känslig. Hade ju en Lg 42pc56 innan. dock tror jag att den lät extremt mycket. Hörde den med rätt högt ljud cirka 3 meter ifrån. även när xboxet sattes igång kunde jag höra detta surr från tv:n. Dock så tror jag att man hör det desto mer man stör sig på det.
Jag såg vissa problem när jag kollade x264-material från min bärbara. Det som händer är att det kan se lite ryckigt ut i långsamma panoreringar. Jag installerade ett program som heter reclock som löste detta. Problemet är att Bluray och HD-DVD visas i ca 24 fps och TV:n klarar 50 HZ i 1280*720 (48 hz hade gått bra 48/2=24) vilket dock löser sig då reclock kör filmen i 25 fps (2*25=50).
Postad 20 februari 2008 - 13:44
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Jag såg vissa problem när jag kollade x264-material från min bärbara. Det som händer är att det kan se lite ryckigt ut i långsamma panoreringar.
Jag installerade ett program som heter reclock som löste detta. Problemet är att Bluray och HD-DVD visas i ca 24 fps och TV:n klarar 50 HZ i 1280*720 (48 hz hade gått bra 48/2=24) vilket dock löser sig då reclock kör filmen i 25 fps (2*25=50).
Jag kör ut 720p 60hz från min popcorn hour och har inte märkt av att 720p ntsc x264 material ser ryckigt ut iallafall.
Postad 20 februari 2008 - 16:47
Pudd_ols
-
Pudd_ols
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Så jag antar att den saknar 24p inte är världens grej. Har sett tvn för 11999 på komplett. och för 13999 på expert antar att det blir på komplett då?..
Postad 20 februari 2008 - 19:42
Zimma
-
Zimma
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Så jag antar att den saknar 24p inte är världens grej. Har sett tvn för 11999 på komplett. och för 13999 på expert antar att det blir på komplett då?..
Kolla om Komplett köper från Samsung Sverige. Du slipper garantiproblem då.
Postad 20 februari 2008 - 19:59
Pudd_ols
-
Pudd_ols
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Kolla om Komplett köper från Samsung Sverige. Du slipper garantiproblem då.
Mmm, Komplett har X:et efter så jag antar att den är svensk? :http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342761 http://www.komplett....aspx?sku=342761
Postad 20 februari 2008 - 21:31
ogster
-
ogster
-
Rookie
-
2 inlägg
Hur ska det funka med PS3 å en q97:a?
Har just kopplat in nya tv:n å får inte fram menyn på ps3:an, men när spelet startar så kommer bilden, ska det va så? (kopplad via hdmi)
Försäljaren sa att den skulle funka mycket bra till att spela med...
Postad 21 februari 2008 - 07:52
kingfisher_1
-
kingfisher_1
-
Rookie
-
2 inlägg
Med det priset som komplett tar så tror jag inte att den är svensk.
Köpte min från netonnet med x:ett efter, men den är inte svensk.
Redigerat av kingfisher_1, 21 februari 2008 - 07:53.
Postad 21 februari 2008 - 09:02
Jimpatheking
-
Jimpatheking
-
Användare
-
-
197 inlägg
När man kör den rullande gråskalan för att tvätta bort inbränningar, ska det då synas regnbågensfärgen i detta? Har inte för mig att det gjorde det de första gångerna jag använde funktionen. Tänkte bara att de vore ha ytterliagre ett bevis att något är hel lurt med min panel till reklamationen.
Redigerat av Jimpatheking, 21 februari 2008 - 11:18.
Postad 21 februari 2008 - 10:49
Zimma
-
Zimma
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Med det priset som komplett tar så tror jag inte att den är svensk. Köpte min från netonnet med x:ett efter, men den är inte svensk.
Lars Bengtsson säljer den för 12 900 kr och de köper från svenska Samsung. http://www.larsbengt...ukter/1/5/1961/De har även ett bra pris på 50" - 16 900 kr
Postad 21 februari 2008 - 11:05
Panda
-
Panda
-
Rookie
-
6 inlägg
Står mycke info om PS50-Q96/Q97 men inte så mycke om PS50-C96. Vad är det för skillnad på dom egentligen?
2 hdmi på c96 och 3 på q97. Samt movieplus. Det är det jag läst mig till i den här helt sjukt långa tråden
Sen att det skiljer ca 3000 kr på dom förstår jag inte.
Sen har jag förstått att det kan vara lite meckigt att handla från pixmania när det gäller lite större saker. Typ tv.
Vad är att rekomendera. Q eller C? Pixmania eller typ expert?
Postad 21 februari 2008 - 11:11
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2 750 inlägg
Står mycke info om PS50-Q96/Q97 men inte så mycke om PS50-C96. Vad är det för skillnad på dom egentligen?
2 hdmi på c96 och 3 på q97. Samt movieplus. Det är det jag läst mig till i den här helt sjukt långa tråden
Sen har jag förstått att det kan vara lite meckigt att handla från pixmania när det gäller lite större saker. Typ tv.
Du skriver ju själv skillnaderna  Sedan om du tycker att du behöver en extra hdmi ingång och MP! Dessutom är svärtan bättre på Q än C men du kan se streck över bilden då tvn är avstängd. Detta pga ultra filter bright funktionen. Hade jag köpt tvn idag hade jag köpt en C istället för Q, men bara om du kan få den för under 10 000:- Köp inte från pixmania....
Postad 21 februari 2008 - 11:58
Panda
-
Panda
-
Rookie
-
6 inlägg
Under 10000 blir nog svårt...den kostar 13000 på pixmania...
Finns det fler ställen än prisjakt.nu som man kan hitta plasmor på??
Postad 21 februari 2008 - 13:12
Jimpatheking
-
Jimpatheking
-
Användare
-
-
197 inlägg
knappast svenskskärm på pixmania men kan du dina rättigheter så är det inge problem. Jag ska reklamera min tv dit nu och har i enlighet med konsumentköpslagen hävdat att det inte är mitt problem hur tvn ska komma till dem och de har idag godkännt att tvn ska hämtas hos mig av ett företag. Har du tur och inte får några problem med tvn så är ju det bara bra att få en billig tv. Så det som avgör var du ska köpa den är ju prisskillnaden för att få tvn va inge problem, den kom på en vecka.
Postad 21 februari 2008 - 13:13
nipatriak
-
nipatriak
-
Användare
-
-
128 inlägg
Jag har aldrig sett något seriöst test av en C96 så jag vet inte hur den står sig jämt emot en Q96. Q serien har ju som sagt Ultra filter bright som ska ge bättre svärta men frågan är ju hur pass man märker av det efter en kalibrering. Rent funktionsmässigt så är ju Q serien bättre men frågan är ju bara hur mycket ultra filter bright och en hdmi och movie plsu är värd i kronor, det får du nog bilda en egen uppfattning av. Om du bor i stockholms området så har ju samsung både hämtservice och hemservice om det skulle vara något fel på TVn förutsatt att du har en nordisk variant (\XEE). Sen så garanterar dom att digitalmottagern fungerar mm... Vart du köper den spelar mindre roll, jag tycker du ska föräkra dig om att der är en nordisk TV du köper och att du får bra garanti villkor av försäljaren. Pixmania skickar med tjeckiska bruksanvisningar så jag tvivlar på att den är avsedd för den nordiska marknaden.
Postad 21 februari 2008 - 14:33
Pudd_ols
-
Pudd_ols
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jag har aldrig sett något seriöst test av en C96 så jag vet inte hur den står sig jämt emot en Q96. Q serien har ju som sagt Ultra filter bright som ska ge bättre svärta men frågan är ju hur pass man märker av det efter en kalibrering. Rent funktionsmässigt så är ju Q serien bättre men frågan är ju bara hur mycket ultra filter bright och en hdmi och movie plsu är värd i kronor, det får du nog bilda en egen uppfattning av.
Om du bor i stockholms området så har ju samsung både hämtservice och hemservice om det skulle vara något fel på TVn förutsatt att du har en nordisk variant (\XEE). Sen så garanterar dom att digitalmottagern fungerar mm... Vart du köper den spelar mindre roll, jag tycker du ska föräkra dig om att der är en nordisk TV du köper och att du får bra garanti villkor av försäljaren. Pixmania skickar med tjeckiska bruksanvisningar så jag tvivlar på att den är avsedd för den nordiska marknaden.
Jag har inte sett hur q97 ser ut hemma men i affären (expert i gbg) så var det väldigt svart när det var svart. hängde en q97:a och en px70 nästan brevid varandra och px70an så väldigt grådaskig ut mot sammyn där..
Postad 21 februari 2008 - 14:42
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2 750 inlägg
Jag menade en C96 alltså för under 10000:- Då kanske det börjar bli värt Det finns inga andra sidor än prisjakt
Postad 21 februari 2008 - 14:47
Panda
-
Panda
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag och polaren var nere på expert nu på lunchen och kollade på Q97 i 42 och 50 format och vi upplevde båda att bilden var helt perfekt på 42:an men att den flackade lite på 50:an. Den hängde alltså inte med på samma sätt som 42:an. Vet ej om det är ett känt faktum. Då var båda inställda på dynamisk bild utan movieplus.
Sen la vi till movieplus på 50:an och det blev betydligt bättre bild...dock inte lika bra som 42:an
Nu funderar jag på om någon mer upplevt detta.
Postad 21 februari 2008 - 15:30
Jimpatheking
-
Jimpatheking
-
Användare
-
-
197 inlägg
Jag har aldrig sett något seriöst test av en C96 så jag vet inte hur den står sig jämt emot en Q96. Q serien har ju som sagt Ultra filter bright som ska ge bättre svärta men frågan är ju hur pass man märker av det efter en kalibrering. Rent funktionsmässigt så är ju Q serien bättre men frågan är ju bara hur mycket ultra filter bright och en hdmi och movie plsu är värd i kronor, det får du nog bilda en egen uppfattning av.
Om du bor i stockholms området så har ju samsung både hämtservice och hemservice om det skulle vara något fel på TVn förutsatt att du har en nordisk variant (\XEE). Sen så garanterar dom att digitalmottagern fungerar mm... Vart du köper den spelar mindre roll, jag tycker du ska föräkra dig om att der är en nordisk TV du köper och att du får bra garanti villkor av försäljaren. Pixmania skickar med tjeckiska bruksanvisningar så jag tvivlar på att den är avsedd för den nordiska marknaden.
Dock kan du ladda ner den svenska och de skickar med en engelsk. Genom ett lätt tryck i service menyn så ändrar du menyerna till svenska. Den sk svenska varanten är även den gjord i Slovakien enligt Samsungshemsida. Skulle inte mottagaren fungera så hänvisar du bara till konsumentsköpslagen att du ska kunna använda tvn som tänkt, dvs med mottagre ska du kunna få in dessa kanaler.
Postad 21 februari 2008 - 16:12
nipatriak
-
nipatriak
-
Användare
-
-
128 inlägg
Jo självklart så har du alltid 3 års reklamationsrätt. Men det främsta anledningen till att köpa en som är avsedd för nordiska marknaden är om du bor i stockholm och därmed får åbäket hämtat om det nu skulle strula. Du har även bättre pixelgaranti och du slipper skriva ut en ny manual.
Jag försöker inte tvinga folk att köpa en XEE, ni får köpa va ni vill. Men kollar på en 50q96 så skiljer det ca 80:- mellan en tjeckisk och en svensk. För mig är valet ganska enkelt.
Postad 21 februari 2008 - 18:17
redneck
-
redneck
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Jag har nu lagt handpenning på en 50" C96 (14990 på MediaMarkt). De hade ingen uppställd i butiken såp jag ska dit om några dagar och se den live innan jag bestämmer mig (lade handpenningen då det bara fanns 3 kvar på lager).
Jag har kikat igenom denna forumtråd men bara kommit till sidan 30 av 85. För att spara tid: är det något speciellt jag ska kika efter när jag ska kolla teven live?
Postad 21 februari 2008 - 21:35
Zimma
-
Zimma
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Pricerunner?
Postad 22 februari 2008 - 08:36
Jimpatheking
-
Jimpatheking
-
Användare
-
-
197 inlägg
Jo självklart så har du alltid 3 års reklamationsrätt. Men det främsta anledningen till att köpa en som är avsedd för nordiska marknaden är om du bor i stockholm och därmed får åbäket hämtat om det nu skulle strula. Du har även bättre pixelgaranti och du slipper skriva ut en ny manual.
Jag försöker inte tvinga folk att köpa en XEE, ni får köpa va ni vill. Men kollar på en 50q96 så skiljer det ca 80:- mellan en tjeckisk och en svensk. För mig är valet ganska enkelt.
Återigen är båda tillverkade i slovakien, den "svenska" är kvalitetssäkrad av samsung nordic men har lika mycke fel för det. Helt klart ska det skilja en heldel i pris för det ska vara värt att ta en importerad. Pixelgaranti på palsma? dessutom behöver man inte bo i Stockholm om jag förstått det rätt utan de hämtar väl i hela Sverige men du har service i hemmet om du bor i Stockholm.
Postad 22 februari 2008 - 10:08
nipatriak
-
nipatriak
-
Användare
-
-
128 inlägg
Återigen är båda tillverkade i slovakien, den "svenska" är kvalitetssäkrad av samsung nordic men har lika mycke fel för det. Helt klart ska det skilja en heldel i pris för det ska vara värt att ta en importerad. Pixelgaranti på palsma? dessutom behöver man inte bo i Stockholm om jag förstått det rätt utan de hämtar väl i hela Sverige men du har service i hemmet om du bor i Stockholm.
Ännu större anledning att köpa en från samsung nordic.
Postad 22 februari 2008 - 11:09
Panda
-
Panda
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag och polaren var nere på expert nu på lunchen och kollade på Q97 i 42 och 50 format och vi upplevde båda att bilden var helt perfekt på 42:an men att den flackade lite på 50:an. Den hängde alltså inte med på samma sätt som 42:an. Vet ej om det är ett känt faktum. Då var båda inställda på dynamisk bild utan movieplus.
Sen la vi till movieplus på 50:an och det blev betydligt bättre bild...dock inte lika bra som 42:an
Nu funderar jag på om någon mer upplevt detta.
Postad 22 februari 2008 - 13:25
Jimpatheking
-
Jimpatheking
-
Användare
-
-
197 inlägg
Ännu större anledning att köpa en från samsung nordic.
ja men inte om det skiljer 1000-lappar eftersom de då lagt in just denna service i priset. Hämtning kan du kräva av alla försäljare nämligen ändå enligt konsumentköplagen.
Postad 22 februari 2008 - 14:07
nipatriak
-
nipatriak
-
Användare
-
-
128 inlägg
Ja men nu skiljer det ju inte ens 100:-. Nu släpper vi det här tycker jag =)
Hur har det gått för Panda då? har du bestämmt dig angående c9 eller q9? Det kan vara väldigt svårt att jämföra svärta under ljusa butiksfrhållanden. HiFi klubben brukar ju ha mörka rum.
Menade du att 50" hackade mer i panoreringar än 42"?
Redigerat av nipatriak, 22 februari 2008 - 14:11.
Postad 22 februari 2008 - 17:05
Unregistered9ead66b4
-
Unregistered9ead66b4
-
Rookie
-
9 inlägg
Någon som har problem med att kanalerna hänger sig?? Kör med den inbyggda mottagaren och alla kanaler förutom svt 1,2,4 typ hänger sig...?? Har haft den inne för uppdatering till vers 1011 så nu funkar ju den optiska utgången men som sagt så har bilden istället börjat frysas med jämna mellanrum. Är det tv:n eller är det boxer? Signalstyrkan till kanalerna ligger mellan 80-90 så det är väl fullt tillräckligt? Får väl ringa o snacka med dom annars eller så blir det la service igen....pust!!!
Skrev för nån månad sedan att jag hade problem med att kanalerna hängde sig..har kollat mycket tv senaste månaden och den har inte hängt sig en enda gång. Har inte haft in tv´n på nån uppdatering utan den har bara slutat med det. Tidigare hängde den sig nån gång/dag. Får hoppas det problemet är borta nu. //Roffa
Postad 23 februari 2008 - 11:37
Macarus
-
Macarus
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Med det priset som komplett tar så tror jag inte att den är svensk. Köpte min från netonnet med x:ett efter, men den är inte svensk.
Lars Bengtsson säljer den för 12 900 kr och de köper från svenska Samsung. http://www.larsbengt...ukter/1/5/1961/
De har även ett bra pris på 50" - 16 900 kr
Ett annat alternativ är BRA ljud & bild som också garanterar att det är en svensk modell. 12300 inkl. frakt för en 42-tummare . Vi beställde själva därifrån och det funkade bra. Finns säkert andra också. När skillnaden inkl. frakt inte är mer än några hundralappar tycker jag det inte känns som så mycket att fundera på. Något jag tror ni missade i den långa diskussionen ovan är också att man normalt bara får 1 års garanti på gråimportsapparaterna men 2 år på de svenska. Kan vara mycket värt om något skulle hända i framtiden. Visserligen har man alltid de lagstadgade 3 åren reklamationsrätt men det är INTE samma sak som garanti - betydligt tuffare villkor för den.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|