Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 12 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 12 May 2008 - 20:02

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Har läst i tråden att flera har haft problem med mkv och iso kompabilitet.

Det är mest i "Den andra TViX-tråden, den om 4100/5100", som folk haft problem...

Postad 12 May 2008 - 20:04

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag kan inte spola i mina filer... oftast låser sig tvixen och måste startas om. Hjälper det att byta FW? vart ser man vilken som är den senaste?

Vissa filer är känsligare än andra att spola i. Därför rekommenderar jag att du använder "go to"-funktionen om du kan. Den senaste firmwaren jag kan rekommendera är version 1.2.46 som jag själv kör och den fungerar riktigt bra. :)

Det är mest i "Den andra TViX-tråden, den om 4100/5100", som folk haft problem...

Ja, jag skulle nog vilja hålla med dig där, även om jag vet att det är någon stackars som bråkar med massor av filer ibland, av någon underlig anledning. :P

Postad 12 May 2008 - 21:59

Unregisteredad8dd36b
  • Unregisteredad8dd36b
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Har nu uppgraderat till version 1.2.46 F. Uppgraderingen gick mycket smidigt men sedan kom problemen.

Har tidigare kört ursprungsversionen som kom med burken mot en NAS-disk på mitt nätverk. Fungerade klockrent.

Använde även Guy Kuos folderlösning för att kunna navigera mha filmomslagen. Fungerade också halv OK. Systemet envisades med att visa samma omslag på flera filmer. Denna bugg skulle vara fixad i senaste versionen. Därför valde jag att uppgradera till senaste versionen. Resultatet blev att programmet inte längre fungerar.

Nu fungerar inte heller disken via LAN:et. Det är OK att pinga disken men filerna kommer inte upp i gränssnittet.

Försökte även att gå tillbaka till en tidigare version men får inte Tvixen att ladda in filen trots att jag markerar den uppackade filen på den interna disken och trycker play. Den bootar om men laddar inte den filen jag har markerat.

Nu börjart jag bli rätt trött på den här burken!

Vad gör jag för fel?

Postad 12 May 2008 - 22:37

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar också firmware 1.2.46 som är samma som jag kör med.

Varför inte .51?

Postad 12 May 2008 - 23:03

Apocalypse Dude
  • Apocalypse Dude
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Gah jag blir galen! Har nyligen flyttat och när jag äntligen fått igång nätverket med nya routern så får jag helt plötsligt inge ljud från tvixen. Kör via ljud och bild via HDMI men när jag ändrar så att ljudet skickas via optisk så funkar det. Jag har ju kört ljudet genom HDMI utan problem tidigare.

Postad 13 May 2008 - 07:30

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Varför inte .51?

För att jag inte har testat den själv än. 1.2.46 fungerar däremot utmärkt för mig. Är det någon som har bättre erfarenhet och som säger att 1.2.51 är bättre än 1.2.46 så uppgraderar även jag. :)

Har nu uppgraderat till version 1.2.46 F. Uppgraderingen gick mycket smidigt men sedan kom problemen.

Har tidigare kört ursprungsversionen som kom med burken mot en NAS-disk på mitt nätverk. Fungerade klockrent.

Använde även Guy Kuos folderlösning för att kunna navigera mha filmomslagen. Fungerade också halv OK. Systemet envisades med att visa samma omslag på flera filmer. Denna bugg skulle vara fixad i senaste versionen. Därför valde jag att uppgradera till senaste versionen. Resultatet blev att programmet inte längre fungerar.

Nu fungerar inte heller disken via LAN:et. Det är OK att pinga disken men filerna kommer inte upp i gränssnittet.

Försökte även att gå tillbaka till en tidigare version men får inte Tvixen att ladda in filen trots att jag markerar den uppackade filen på den interna disken och trycker play. Den bootar om men laddar inte den filen jag har markerat.

Vad gör jag för fel?

Hej!

I värsta fall, så kan du göra en fabriksåterställning. Du tappar ingen information på disken. Däremot kommer du att få ställa in alla IP-adressinställningar osv igen. Mitt förslag är att du provar en fabriksåterställning och direkt därefter provar att göra en nedgradering igen (för det ska gå). När bytet av firmware är gjort, så kan du ta och ställa in alla inställningar igen. Se om det löser problemet.

Postad 13 May 2008 - 07:56

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0
Nu har jag testat lite mer och hittat för- och nackdelar jämfört med min Snazio. Kör den senaste versionen av Netshare som fanns på Canmas hemsida.

Fördelerna jag märkt av hittills:

+ spelar fler format
+ väldigt bra svärta och färgdjup jämfört med Snazion
+ väldigt smidigt att kunna köra .iso-filer rakt av
+ man kan leta efter en låt medan man lyssnar på en annan, stort plus!
+ ganska snabbt och responsivt gränssnitt
+ det går snabbt att börja spola och använda Goto, snazion buffrar i några sekunder första gången man spolar i en film
+ bra med bokmärkesfunktion, även om den är en aning klumpig
+ flera bra bild- och ljudinställningar som snazion saknar
+ HDMI-utgång, Snazion har bara DVI och det är en stor fördel för mig att få ut ljud + bild i en enda kabel
+ även om menysystemet är lite ointuitivt så är det ändå mycket mer lättnavigerat än i snazion
+ när man flyttar runt, lägger till filer etc. så reflekteras detta i listorna utan att man behöver börja om från början
+ mycket bättre textfunktion, dock inget jag använder mer än vid enstaka tillfällen

Nackdelarna:

- instabil, en iso-fil hängde burken så jag blev tvungen att flasha om firmwaren, tv-out hjälpte inte
- något sämre skärpa/detaljrikedom i bilden (vägs dock upp av den mycket bättre svärtan)
- trög fjärkontroll, väldigt riktningskänslig (visserligen nackdelar som Snazion också har)
- tar mycket längre tid att starta upp än snazion
- verkar inte klara att spela upp filer som någon annan applikation använder samtidigt, t.ex en film som delas ut i uTorrent
- det fungerar inte med folder-genvägarna jag skapat, endast fysiska kataloger visas
- det tar längre tid att starta en uppspelning än i snazion
- vissa filer som snazion kan spela upp funkar ej i Tvixen, dock en försumbar mängd
- det verkar inte gå att köra 1024x720 över HDMI (menyvalet gråas ut), jag får ta 720p eller 1080p istället
- att flasha med ny firmware tar 5-10 ggr längre än med Snazion, ingen höjdare om man måste göra det ofta

Fördelarna överväger nackdelarna, men det är ändå irriterande att köpa en mycket nyare och dyrare produkt och hitta så pass många saker som är sämre.

Några saker som jag antar att man kan göra på något sätt men jag har inte kommit på hur:
- Radera ett bokmärke från listan, när jag trycker på "delete" så stpr det "Unsupported".
- Spela upp en (1) enda fil, när jag trycker på "Play" så spelar den upp alla filer i katalogen i följd, det vill jag inte!
- Ställa om klockan, den går över 2 timmar fel och jag hittar inget sätt att ändra den
- Det måste väl gå att stänga av den gräsliga lila cirkeln på frontpanelen även när man inte kör en film?
- När jag kör en fil från interna hårddisken tar det runt 10 sek att starta filmen och ljudet hackar, exakt samma fil funkar perfekt över nätverket. Disken är en helt ny 700Gb WD Green Power

En annan sak jag genast kom att tänka på är att det är synd att menysystemet hanterar filer och kataloger strikt uppdelat i sidor. Hade det gått att scrolla som man gör på PS3:an hade det KÄNNTS mycket snabbare, även om det inte nödvändigtvis varit någon egentlig hastighetsskillnad.

Postad 13 May 2008 - 08:38

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Några saker som jag antar att man kan göra på något sätt men jag har inte kommit på hur:
- Ställa om klockan, den går över 2 timmar fel och jag hittar inget sätt att ändra den

God förmiddag!

Angående klockan, så vill jag att du läser här:
http://canman.se/blog/2008-04-01.aspx

Där förklaras hur du får en helt ny TViX skickad till dig (utan extra kostnad) som löser klockproblemet.

Postad 13 May 2008 - 09:11

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

God förmiddag!

Angående klockan, så vill jag att du läser här:
http://canman.se/blog/2008-04-01.aspx

Där förklaras hur du får en helt ny TViX skickad till dig (utan extra kostnad) som löser klockproblemet.

Jag har läst flera inlägg om klockproblemet, men har fattat det som att detta gällde de gamla enheterna och inte de som säljs numera? Jag är ganska säker på att jag fick en av den nya sorten då det satt en HD-dummy i burken.

Och klockan nollställer sig inte, den går helt enkelt inte rätt. Är det meningen att den ska gå rätt automatiskt, och att man inte ska kunna ändra den på något sätt om den går fel?

Postad 13 May 2008 - 09:27

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag har läst flera inlägg om klockproblemet, men har fattat det som att detta gällde de gamla enheterna och inte de som säljs numera? Jag är ganska säker på att jag fick en av den nya sorten då det satt en HD-dummy i burken.

Och klockan nollställer sig inte, den går helt enkelt inte rätt. Är det meningen att den ska gå rätt automatiskt, och att man inte ska kunna ändra den på något sätt om den går fel?

Ställ klockan i setupen så ska du se att den går rätt sen.

Redigerat av distortion2, 13 May 2008 - 09:28.

Postad 13 May 2008 - 09:39

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Nu har jag testat lite mer och hittat för- och nackdelar jämfört med min Snazio. Kör den senaste versionen av Netshare som fanns på Canmas hemsida.

Fördelerna jag märkt av hittills:

+ spelar fler format
+ väldigt bra svärta och färgdjup jämfört med Snazion
+ väldigt smidigt att kunna köra .iso-filer rakt av
+ man kan leta efter en låt medan man lyssnar på en annan, stort plus!
+ ganska snabbt och responsivt gränssnitt
+ det går snabbt att börja spola och använda Goto, snazion buffrar i några sekunder första gången man spolar i en film
+ bra med bokmärkesfunktion, även om den är en aning klumpig
+ flera bra bild- och ljudinställningar som snazion saknar
+ HDMI-utgång, Snazion har bara DVI och det är en stor fördel för mig att få ut ljud + bild i en enda kabel
+ även om menysystemet är lite ointuitivt så är det ändå mycket mer lättnavigerat än i snazion
+ när man flyttar runt, lägger till filer etc. så reflekteras detta i listorna utan att man behöver börja om från början
+ mycket bättre textfunktion, dock inget jag använder mer än vid enstaka tillfällen

Nackdelarna:

- instabil, en iso-fil hängde burken så jag blev tvungen att flasha om firmwaren, tv-out hjälpte inte
- något sämre skärpa/detaljrikedom i bilden (vägs dock upp av den mycket bättre svärtan)
- trög fjärkontroll, väldigt riktningskänslig (visserligen nackdelar som Snazion också har)
- tar mycket längre tid att starta upp än snazion
- verkar inte klara att spela upp filer som någon annan applikation använder samtidigt, t.ex en film som delas ut i uTorrent
- det fungerar inte med folder-genvägarna jag skapat, endast fysiska kataloger visas
- det tar längre tid att starta en uppspelning än i snazion
- vissa filer som snazion kan spela upp funkar ej i Tvixen, dock en försumbar mängd
- det verkar inte gå att köra 1024x720 över HDMI (menyvalet gråas ut), jag får ta 720p eller 1080p istället
- att flasha med ny firmware tar 5-10 ggr längre än med Snazion, ingen höjdare om man måste göra det ofta

Fördelarna överväger nackdelarna, men det är ändå irriterande att köpa en mycket nyare och dyrare produkt och hitta så pass många saker som är sämre.

- Radera ett bokmärke från listan, när jag trycker på "delete" så stpr det "Unsupported".
- Spela upp en (1) enda fil, när jag trycker på "Play" så spelar den upp alla filer i katalogen i följd, det vill jag inte!
- Det måste väl gå att stänga av den gräsliga lila cirkeln på frontpanelen även när man inte kör en film?
- När jag kör en fil från interna hårddisken tar det runt 10 sek att starta filmen och ljudet hackar, exakt samma fil funkar perfekt över nätverket. Disken är en helt ny 700Gb WD Green Power

En annan sak jag genast kom att tänka på är att det är synd att menysystemet hanterar filer och kataloger strikt uppdelat i sidor. Hade det gått att scrolla som man gör på PS3:an hade det KÄNNTS mycket snabbare, även om det inte nödvändigtvis varit någon egentlig hastighetsskillnad.

>>- Det måste väl gå att stänga av den gräsliga lila cirkeln på frontpanelen även när man inte kör en film?
>> Det skulle jag också vilja vet hur man gör eller om det ens går!! Hiskiligt fult :)

Postad 13 May 2008 - 10:03

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Ställ klockan i setupen så ska du se att den går rätt sen.

Under vilken meny i setupen finns det då? Jag har inte hittat någon sådan setting trots att jag gått igenom alla flikarna flera gånger. Eller menar du något annat än den meny man får fram när man trycker på "settings" på fjärren?

Postad 13 May 2008 - 10:13

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Under vilken meny i setupen finns det då? Jag har inte hittat någon sådan setting trots att jag gått igenom alla flikarna flera gånger. Eller menar du något annat än den meny man får fram när man trycker på "settings" på fjärren?

Ligger under Setup/Misc/ "Datum/Tidsinställningar"

//BC

Postad 13 May 2008 - 17:09

Unregisteredad8dd36b
  • Unregisteredad8dd36b
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

För att jag inte har testat den själv än. 1.2.46 fungerar däremot utmärkt för mig. Är det någon som har bättre erfarenhet och som säger att 1.2.51 är bättre än 1.2.46 så uppgraderar även jag. :)

Hej!

I värsta fall, så kan du göra en fabriksåterställning. Du tappar ingen information på disken. Däremot kommer du att få ställa in alla IP-adressinställningar osv igen. Mitt förslag är att du provar en fabriksåterställning och direkt därefter provar att göra en nedgradering igen (för det ska gå). När bytet av firmware är gjort, så kan du ta och ställa in alla inställningar igen. Se om det löser problemet.

Har prövat och gjort en fabriksåterställning tre gånger och får samma fel. Hur gör jag en nedgradering?
/T

Postad 13 May 2008 - 19:27

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Vad gör jag för fel?

Om det är firmware 1.2.51 du kört in så har du fått samma problem som mig, ingenting fungerade efter ett tag med den firmwaren. Fick flasha in äldre firmwares flera gånger och göra fabriksåterställning och till slut in med 1.2.46 firmwaren igen innan jag fick någonting att fungera igen.

Många som har problem med .51 firmwaren, kolla här:
http://www.mpcclub.c...o...89&start=15

Ja jag håller med dig, helt klart en överhypad produkt, rekommenderar ingen att köpa denna istället för en htpc =/
Personligen köpte jag den för att allt skulle fungera "out of the box" och slippa krångel.
Nu är det enbart krångel och en produkt som bara fungerar halvt om halvt.

Canmans forumrepresentanter överprisar verkligen denna produkt och att det skulle vara en halvfärdig produkt även fast den funnits på marknaden så länge tycker jag man borde lyfta fram lite bättre så fler slipper bli besvikna.
Dock har de en grym support här som jag aldrig sett till någon annan produkt tidigare så kudos för det!

Har prövat och gjort en fabriksåterställning tre gånger och får samma fel. Hur gör jag en nedgradering?
/T

Kör du från usb sticka? Det krånglade för mig med 1.2.51 firmwaren, fick ta min externa usb hårddisk istället då funkade det att flasha in äldre firmware.

Postad 13 May 2008 - 19:41

Teknohead
  • Teknohead
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Är det nån mer som har problem med vissa mp3or? När jag försöker spela upp vissa enstaka filer så får jag inget ljud, trots att jag får det på de flesta andra. Vad kan det bero på?

Här är en länk till en av dem som jag inte får något ljud av i tvixen (Den är laglig att tanka OBS OBS alla admins!)
Financial sense newshour

Postad 13 May 2008 - 19:43

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Om det är firmware 1.2.51 du kört in så har du fått samma problem som mig, ingenting fungerade efter ett tag med den firmwaren. Fick flasha in äldre firmwares flera gånger och göra fabriksåterställning och till slut in med 1.2.46 firmwaren igen innan jag fick någonting att fungera igen.

Ja jag håller med dig, helt klart en överhypad produkt, rekommenderar ingen att köpa denna istället för en htpc =/
Personligen köpte jag den för att allt skulle fungera "out of the box" och slippa krångel.

Canmans forumrepresentanter överprisar verkligen denna produkt och att det skulle vara en halvfärdig produkt även fast den funnits på marknaden så länge tycker jag man borde lyfta fram lite bättre så fler slipper bli besvikna.
Dock har de en grym support här som jag aldrig sett till någon annan produkt tidigare så kudos för det!

Kör du från usb sticka? Det krånglade för mig med 1.2.51 firmwaren, fick ta min externa usb hårddisk istället då funkade det att flasha in äldre firmware.

Hmm.

Vad är det du måste pyssla med den för att fungera? Om du kör firmware 1.2.46, så fungerar i princip allt som det ska.

För att vara en media extender så gör den sitt jobb galant, med fokus på videouppspelningen. Du verkar vara inne på en HTPC så det kanske är grejen för dig, men att produkten skulle vara värdelös, det köper jag inte över huvud taget. Det är såklart en subjektiv åsikt, precis som din/min.

Att du och andra dunkar i betafirmwares kan du och ni knappast lasta DViCO för. Beta är beta och inget annat. Det kommer för övrigt en skarp firmwareversion den här veckan från dem om jag inte har helt fel.

Nej, produkten fungerar precis för det den ska användas till "out of the box" som du skriver. Tror däremot att du personligen har högre krav på vad du vill att produkten ska göra, och det kan du knappast lasta produkten i sig för. Det låter som sagt som om du ska köpa dig en HTPC istället. Vi andra, som gillar TViX och vad den löser i vår värld, nämligen enkelheten (för för mig och de flesta fungerar det utmärkt), så är TViX:en kanonbra.

För övrigt är det inte bara Canmans forumsrepresentanter som överprisar TViX:en. Den har vunnit flera jämförande tester med andra media extenders och det faktum att både TViX och Popcorn Hour ligger på under plats 25 av över 100,000 artiklar (och de har legat där länge) på Prisjakt, visar i alla fall i min värld på att det är en sjukt populär produktkategori. :)

Nu ska jag återgå till min TViX för klockan är 20.45 det är filmtime! ;)

Postad 13 May 2008 - 19:46

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Jag kan summera min upplevelse av denna produkt som enligt mig är väldigt väldigt överhypad.
Fick hem den i fredags och först igår fick jag den att fungera någorlunda, dvs en stor del av en helg vilket det skulle ta för mig att skruva ihop en htpc med schysst kabeldragning, montering och installation och optimering.

Anledningarna att jag köpte en Tvix istället för en HTPC var följande:
* WAF, gumman ska klara av att manövrera den utan att behöva ringa mig på jobbet för att se en film.
* Enkelt att slippa krångla med att optimera codecs och uppspelningsprogram, gränssnitt etc.
* Automatisk 24hz vid NTSC filer utan att behöva ändra skärmupplösning i windows.
* Liten smidig tyst maskin i vardagsrummet istället för en större HTPC burk.

Den bistra verkligheten är tyvärr så här för mig.
* WAF gick åt skogen, gömman sa idag att hon tyckte Media Portal var mycket bättre än den här "burken som inte fungerar nått bra", dessutom låter den jobbigt.
* Enkelt att slippa krångla? Nja inte riktigt, inte så kul att böka med fabriksåterställningar och långa flashningstider med firmwares hit och dit, 2 timmars pulande att ens få igång den igen efter en kraschning pga en .iso den inte gillade.
* Automatisk 24hz? Nix 24hz fungerar inte ens på Tvixen, skandal.
* Liten och smidig, absolut men defenitivt inte tyst! skorrar i plasten av den dåliga fläkten, störs inte så mkt av fläktsurret utan att det vibrerar i plasten och låter illa + att det surrar också då.

Det jag är nöjd med är:
Nätverksutdelningen fungerar kanon och snabbt. Kommer åt filerna på ett bra sätt.
Startar filer snabbt och smidigt när det väl fungerar och skönt med .iso stöd på dvd filmerna (då den inte krashar)
Stenskönt subtitles stöd och tar de flesta filformaten utan att klaga.

Slutsats: Jag är inte särskilt nöjd med att få hem en produkt för 4000kr och få en alpha produkt med dålig kvalitets känsla hårdvarumässigt också (fläkt ljud, plast skorr).
Tycker inte det håller att skylla på att det bara är beta firmware, det borde väl utvecklats stabil officiell firmware vid det här laget?

Postad 13 May 2008 - 19:52

OGP
  • OGP
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Bestillt meg tvix nå.....skal være den oppgraderte versionen.

Er det bare å montere disken også starte opp? Eller må den kobles til pc for formatering etter første startup?

Hvilke FW er å anbefale? Skal kun bruke intern disk, ikke nettverk etc..

Postad 13 May 2008 - 20:01

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Hmm.

- Vad är det du måste pyssla med den för att fungera? Om du kör firmware 1.2.46, så fungerar i princip allt som det ska.

Vad jag behövt pyssla med för att få den att fungera? Tycker jag beskrivit mina problem rätt utförligt.
Flashat in beta firmware som "jag och andra dunkar in" du menar alltså de beta firmware som är de enda "fungerande" som finns och som ni för övrigt rekommenderar? Att 1.2.46 fungerade så pass bra är väl mer tur än något annat då ni knappast hårdtestat den innan den rekommenderats här? Och såklart det var otur att just 1.2.51 fungerade dåligt, enda anledningen att jag testade den utan omdömmen var för att jag hoppades att 24hz skulle vara löst i den nyare.

- För att vara en media extender så gör den sitt jobb galant, med fokus på videouppspelningen. Du verkar vara inne på en HTPC så det kanske är grejen för dig, men att produkten skulle vara värdelös, det köper jag inte över huvud taget. Det är såklart en subjektiv åsikt, precis som din/min.

Ja självklart är det min åsikt, jag tycker inte den gör sitt jobb galant när den hänger sig och bootar om mitt i en film och när man försöker kolla på en DVD så blir Tvixen obrukbar. Hade detta hänt en användare med den datortekniska tummen mitt i handen hade det blivit reklamering av produkten förmodligen.

- Att du och andra dunkar i betafirmwares kan du och ni knappast lasta DViCO för. Beta är beta och inget annat. Det kommer för övrigt en skarp firmwareversion den här veckan från dem om jag inte har helt fel.

Ok, jag vet att beta är beta men det håller ju inte att sälja en produkt som inte släpper något annat än beta produkter och sen säga att om det inte fungerar så är det för att du använder beta firmware? Eller har jag för höga krav?

- Nej, produkten fungerar precis för det den ska användas till "out of the box" som du skriver. Tror däremot att du personligen har högre krav på vad du vill att produkten ska göra, och det kan du knappast lasta produkten i sig för. Det låter som sagt som om du ska köpa dig en HTPC istället. Vi andra, som gillar TViX och vad den löser i vår värld, nämligen enkelheten (för för mig och de flesta fungerar det utmärkt), så är TViX:en kanonbra.

För höga krav om jag vill se mkv filer och DVD som den typiska användaren och utnyttja 24hz funktionen som ska fungera? Ja är det för höga krav så ok då hade jag för höga förhoppningar på produkten (att den ska klara av det den är till för?)
Behöver inte slå bakut bara för kritik? Enligt mig har jag inte så höga krav, jag vill se mkv och dvd i rätt hz utan krångel med fungerande subtitles etc.

- För övrigt är det inte bara Canmans forumsrepresentanter som överprisar TViX:en. Den har vunnit flera jämförande tester med andra media extenders och det faktum att både TViX och Popcorn Hour ligger på under plats 25 av över 100,000 artiklar (och de har legat där länge) på Prisjakt, visar i alla fall i min värld på att det är en sjukt populär produktkategori. :)

Nu ska jag återgå till min TViX för klockan är 20.45 det är filmtime! ;)

Nej det är sant, tycker dock att man inte ska göra sken av att det är en 100% fungerande produkt.
Kul att din Tvix fungerar bra för din filmtime, personligen ska jag hem och koppla in bärbaren till tvn så tjejen slipper krångel.

Postad 13 May 2008 - 20:04

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Bestillt meg tvix nå.....skal være den oppgraderte versionen.

Er det bare å montere disken også starte opp? Eller må den kobles til pc for formatering etter første startup?

Hvilke FW er å anbefale? Skal kun bruke intern disk, ikke nettverk etc..

Montera disken och formatera den enligt följande (om den inte redan är formaterad och om du inte använder formateringsalternativet i TViX:en):

https://www.minhembi...s...t&p=1565040

Jag rekommenderar firmwareversion 1.2.46. Däremot har jag fått för mig att det kommer en ny "officiell" firmware denna vecka. Vad den kommer vara döpt till vet jag inte men du kan ha lite koll här i tråden. :)

Have fun! ;)

Postad 13 May 2008 - 20:35

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Vad jag behövt pyssla med för att få den att fungera? Tycker jag beskrivit mina problem rätt utförligt.
Flashat in beta firmware som "jag och andra dunkar in" du menar alltså de beta firmware som är de enda "fungerande" som finns och som ni för övrigt rekommenderar? Att 1.2.46 fungerade så pass bra är väl mer tur än något annat då ni knappast hårdtestat den innan den rekommenderats här? Och såklart det var otur att just 1.2.51 fungerade dåligt, enda anledningen att jag testade den utan omdömmen var för att jag hoppades att 24hz skulle vara löst i den nyare.

Sorry, mitt svar på ditt inlägg kom strax före du postade ditt inlägg. Anyway, den firmware som spelaren levereras med (någon annan får hoppa in och säga vilket nummer det är), fungerar allt utmärkt med. Även efter din fabriksåterställning och med firmware 1.2.46 så har ju saker fungerat? Det skrev du ju själv. 24 Hz är det extremt få produkter som har löst eller som ens har. De jobbar som sagt på det fortfarande.

Ja självklart är det min åsikt, jag tycker inte den gör sitt jobb galant när den hänger sig och bootar om mitt i en film och när man försöker kolla på en DVD så blir Tvixen obrukbar. Hade detta hänt en användare med den datortekniska tummen mitt i handen hade det blivit reklamering av produkten förmodligen.

Jag KAN inte fördömma ditt material som du vill titta på eller hur du har rippat eller fått tag på det (jag har förstått att du rippar själv med DVD Decrypter vilket är bra, för det gör jag också), men det är så sjukt förvånande att jag med flera kan titta flytande på allt vi har med något mycket mycket mycket mycket enstaka undantag som INTE fungerar. Annars fungerar det för majoriteten av oss alla andra. En annan användare beskriver det hela rätt bra:
https://www.minhembi...s...t&p=1896830

Det här är också det faktum varför jag tror att en media extender inte är din grej helt enkelt. Oavsett hur bra en media extender någonsin kommer att bli, så kommer den ändå aldrig att kunna spela upp allt. Du kommer alltid att stöta på vissa filer som helt enkelt inte fungerar. Så även för datorn, även om chansen kanske är lite större att du faktiskt KAN spela upp den med till exempel VLC är större i dagens situation. Ergo: du ska ha en HTPC.

Ok, jag vet att beta är beta men det håller ju inte att sälja en produkt som inte släpper något annat än beta produkter och sen säga att om det inte fungerar så är det för att du använder beta firmware? Eller har jag för höga krav?

Nej, du har inte för höga krav, men med originalfirmwaren som ligger i spelaren så gör den vad den ska. Får du inte igång 100 % av dina filmer, så kan jag bara hänvisa till länken ovan igen, för produkten kommer aldrig att kunna spela upp alla filer i världen, så är det bara. Samma sak med resterande alla media extenders osv. Om du frågar en bilförsäljare om bilen du kollar på drivs av diesel eller bensin, och han säger bensin, och sedan tankar du den full med kemisk ren besin som du har köpt i hundratals flaskor på Apoteket, och sedan går tillbaka och klagar och säger "ja, men du sa ju att den går på bensin"... ja, du fattar vad jag menar. :)

För höga krav om jag vill se mkv filer och DVD som den typiska användaren och utnyttja 24hz funktionen som ska fungera? Ja är det för höga krav så ok då hade jag för höga förhoppningar på produkten (att den ska klara av det den är till för?)
Behöver inte slå bakut bara för kritik? Enligt mig har jag inte så höga krav, jag vill se mkv och dvd i rätt hz utan krångel med fungerande subtitles etc.

MKV-filer fungerar. Garanterat. ISO-filer fungerar lätt till 95 % eller något sånt (jag kan inte ge någon statistik och jag tror inte att någon kan), men - jag är övertygad om att det är ett ruskigt högt i alla fall. 24 Hz är det mycket få som använder idag. Framför allt så finns det extremt lite material i relation till det som har varit vanligt hittills. DViCO jobbar i alla fall på det. Det ska de ha cred för.

Nej det är sant, tycker dock att man inte ska göra sken av att det är en 100% fungerande produkt.
Kul att din Tvix fungerar bra för din filmtime, personligen ska jag hem och koppla in bärbaren till tvn så tjejen slipper krångel.

Det är ingen som har påstått att den fungerar till 100 %. Däremot uttrycker jag det ofta som att den är näst intill felfri, för i min värld är den verkligen det. Jag har, handen på hjärtat inte alls samma enorma problem som en del andra har, du inberäknad. Jag tror heller inte att jag har fått ett superduperextraultrabra exemplar med något extra bra chip och femdubbelt minne med dubbelkärnig CPU utan att jag skulle veta om det. Min TViX är precis likadan som alla andras, men jag har inga problem. Jag undrar ibland varför, och det enda jag kan komma fram till är att jag har material som TViX:en gillar, precis som bilen som bör bli tankad med rätt bensin ovan. That simple, i min värld.

Det känns också tråkigt att du och din tjej inte gillar TViX:en. Om du läser andra omdömen eller recensioner och i tråden så är det både yngre som framför allt äldre personer som just älskar TViX:en, för att den är så enkel. Du (eller din flickvän) är i så fall en av få som tycker den är "svår". Jag tycker personligen att det är rätt enkelt att:

- Trycka på powerknappen (det behöver du med de flesta produkter).
- Tycka "OK" för video i första menyn (om du nu vill titta på video).
- Navigera upp eller ner med piltangenterna och välja film med OK-knappen.

Det är ruskigt få moment skulle jag vilja säga. Tre faktiskt. Kanske har du strukturerat det annorlunda i TViX:en så du måste navigera runt i en massa mappar, men från att första filmen hos mig är vald så får jag det till tre knapptryckningar (och då är powerknappen ett av valen). Går det verkligen lättare på någon annan produkt? ;)

Jag var bara tvungen att ventilera mina åsikter (som vanligt i försvar för en produkt som jag tycker är lysande). Det jag kan konstatera är i alla fall att dina upplevelser helt enkelt inte överensstämmer med mina och jag kommer inte få dig att gilla TViX:en mer än du redan gör, eller i det här fallet inte gör.

Däremot vill jag försvara produkten i sig, för utifrån dina förväntningar så tror jag inte att TViX:en gör det du vill att den ska göra, även om jag tycker den borde det. Så, jag hoppas verkligen (och nu är jag uppenbart uppriktig), att du hittar en bra lösning, troligen en HTPC. Kanske kan någon entusiast här få köpa din TViX. Sätt upp en annons om den så lär du få den såld.

Nu ska jag återgå till Die Hard, världens bästa actionfilm, alla kategorier. :P

Postad 13 May 2008 - 21:23

Unregisteredad8dd36b
  • Unregisteredad8dd36b
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Jag laddade ner den gamla firmwaren på den interna hårddisken, tryckte på play men den vägrar att ta den gamla versionen utan envisas med att ladda den befintliga felaktiga versionen 1.2.46. Hur får jag den att ladda den gamla versionen?

Varför fungerar inte nätverket längre med den nya versionen även om man kan pinga disken OK. Detta är väl en fråga för någon specialist från Canman att svara på.

Måste säga att min första positiva bild av denna produkt har vänts till besvikelse då varje ny version av firmware ger upphov till nya buggar. Det verkar aldrig ta slut. När får vi en stabil produkt?
/T

Postad 13 May 2008 - 21:23

BazookaSkoga
  • BazookaSkoga
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
ville bara få ur mig en kommentar ang. betyg i canmans forum. Man kan ju inte riktigt lite på den källan. Mycket möjligt att det sitter försäljare och försöker prisa burken. Kanske medvetet för att sälja men säkert omedvetet då de personligen gillar produkten.

Jag känner personligen att flickvännen ska lätt kunna använda produkten är väldigt prioriterat för att ge ett bra betyg på produkten. Att jag är en nörd visste hon ju redan och jag tycker det är kul med sånna prylar.

Äh, nu är jag bara trött och flummig. Ville bara lufta mig. Jag gillar skiten hur som helst

Postad 13 May 2008 - 21:35

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Måste säga att min första positiva bild av denna produkt har vänts till besvikelse då varje ny version av firmware ger upphov till nya buggar. Det verkar aldrig ta slut. När får vi en stabil produkt?
/T

Det är betafirmwares ni provar (!), tänk på det. Skarp version kommer tydligen i veckan. Vill ni köra en stabil version, så laddar ni hem den som levererades med TViX:en. Finns på TViX hemsida i Korea bland annat. :)

Angående ditt problem med nedflashning, prova att lägga filen på ett USB-minne och flasha om den därifrån.

ville bara få ur mig en kommentar ang. betyg i canmans forum. Man kan ju inte riktigt lite på den källan. Mycket möjligt att det sitter försäljare och försöker prisa burken. Kanske medvetet för att sälja men säkert omedvetet då de personligen gillar produkten.

Jag känner personligen att flickvännen ska lätt kunna använda produkten är väldigt prioriterat för att ge ett bra betyg på produkten. Att jag är en nörd visste hon ju redan och jag tycker det är kul med sånna prylar.

Äh, nu är jag bara trött och flummig. Ville bara lufta mig. Jag gillar skiten hur som helst

Ja, omdömen ska man väl ta med en nypa salt, men när det blir riktigt riktigt många bra, så kan man ju inte misstänka att det är en hel försäljarkår som sitter bakom dem, eller hur? :) Eller så är man cynisk, det kan man också vara. :D

Jag är nog också trött, för jag hajar inte riktigt - har du en TViX själv? Och flickvännen tycker den är lätt att använda?

Postad 13 May 2008 - 21:55

sekeos
  • sekeos
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Min Burk fungera hur bra som helst har firmaware 1.2.46 .Den har aldrig krånglat,alla fel som man kan läsa om i tråden tror jag ej haft nägot av det. Tvixen är helt enkelt bäst!!!

Postad 13 May 2008 - 23:10

Spirit_Within
  • Spirit_Within
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Instämmer med Sean och Sekeos....
Min burk fungerar också felfritt.
Kan Bara lämna positiva recensioner och jag har struntat i Beta FW och kör "gamla" officiella!
* Hunnit med ett 50tal filmer, blandat DVD Iso, DivX, 720p .Mkv och 1080p .MKV inte haft strul med Någon!
* Spelar nu all min musik via TViXen då den producerar bättre ljud än jag tidigare haft från datorns ljudkort
* Ruskigt snyggt och lättnavigerat tillsammans med TViX GUI Builder, (Ja till och med med sambon kan starta NetShare på datorn och sen bläddra på de utdelade diskarna via TViXen)
* Lådan är totalt ljudlös i tv-bänken och jag har fläkten ställd på normal.
* Skön och väl fungerande fjärr (nåväl att den inte är bakgrundsbelyst).
* Nätverket fungerar toppen. Nog att det tar en stund att föra över en film till interna hårddisken, men varför ha bråttom, man hinner med både piss-paus och att poppa popcorn till filmkvällen!

Vissa har nog för höga krav på maskinen. Den spelar film och musik.... den klipper varken gräset eller kokar kaffe!
Men att förespråka en HTPC och tro att det blir "lättare" för frugan...... Knappast troligt!

Postad 13 May 2008 - 23:56

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Instämmer med Sean och Sekeos....
Min burk fungerar också felfritt.
Kan Bara lämna positiva recensioner och jag har struntat i Beta FW och kör "gamla" officiella!
* Hunnit med ett 50tal filmer, blandat DVD Iso, DivX, 720p .Mkv och 1080p .MKV inte haft strul med Någon!
* Spelar nu all min musik via TViXen då den producerar bättre ljud än jag tidigare haft från datorns ljudkort
* Ruskigt snyggt och lättnavigerat tillsammans med TViX GUI Builder, (Ja till och med med sambon kan starta NetShare på datorn och sen bläddra på de utdelade diskarna via TViXen)
* Lådan är totalt ljudlös i tv-bänken och jag har fläkten ställd på normal.
* Skön och väl fungerande fjärr (nåväl att den inte är bakgrundsbelyst).
* Nätverket fungerar toppen. Nog att det tar en stund att föra över en film till interna hårddisken, men varför ha bråttom, man hinner med både piss-paus och att poppa popcorn till filmkvällen!

Vissa har nog för höga krav på maskinen. Den spelar film och musik.... den klipper varken gräset eller kokar kaffe!
Men att förespråka en HTPC och tro att det blir "lättare" för frugan...... Knappast troligt!

Skönt att din Tvix fungerar tillfredsställande för dig.
Jag har inte längre strul med mkv, bara att 24hz inte fungerar just nu.
Netshare är jag också grymt nöjd med.
Konstigt att vissa tycker sina Tvix är så tysta, min står också i tv bänken och det skorrande ljudet fläkten ger ifrån sig är grymt irriterande, det tar i nånstanns låter det som nästan.

Jag tycker inte jag har för höga krav på maskinen, inge true DTS eller såna konstiga krav.
Jag vill köra .mkv filer i 24hz (är det för högt krav med 24hz ??) och spela upp DVDer utan att burken hänger sig.
Musik behöver jag inte ens köra och vem har snackat om att jag vill ha många funktioner?? som koka kaffe och klippa gräs. Jag har 2 krav och de fungerar inte på en produkt som funnits på marknaden, ursäkta då låt mig vara missnöjd.
Och vad då knappast troligt att förespråka en konfigurerad HTPC för frugan? Jag ljuger menar du? utveckla...

Postad 14 May 2008 - 00:26

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Sorry, mitt svar på ditt inlägg kom strax före du postade ditt inlägg. Anyway, den firmware som spelaren levereras med (någon annan får hoppa in och säga vilket nummer det är), fungerar allt utmärkt med. Även efter din fabriksåterställning och med firmware 1.2.46 så har ju saker fungerat? Det skrev du ju själv. 24 Hz är det extremt få produkter som har löst eller som ens har. De jobbar som sagt på det fortfarande.

Ja det funkar trots allt helt okey nu efter jag fick in 1.2.46 igen med PAL/NTSC.
ATis grafikkort ger 24hz utan problem, och andra media spelare har jag ingen koll på förutom bluray spelare och PS3 då förstås.

Jag KAN inte fördömma ditt material som du vill titta på eller hur du har rippat eller fått tag på det (jag har förstått att du rippar själv med DVD Decrypter vilket är bra, för det gör jag också), men det är så sjukt förvånande att jag med flera kan titta flytande på allt vi har med något mycket mycket mycket mycket enstaka undantag som INTE fungerar. Annars fungerar det för majoriteten av oss alla andra. En annan användare beskriver det hela rätt bra:
https://www.minhembi...s...t&p=1896830

Det är inget fel på matrialet, allt jag kastat på tvixen hittills är grupp releaser av folk som encodar film hela dagarna. Vill inte leda in på pirat snack så jag säger bara att det är riktiga kvalitets filmer som ska fungera.
De DVD filmer jag rippat själv är som sagt fullsize med dvd decrypter enda modifiering är att ta bort regions skydd etc. Sen konverterad från .img till .iso så det är bästa förutsättningar. Inte bara döpt om till .iso.

Det här är också det faktum varför jag tror att en media extender inte är din grej helt enkelt. Oavsett hur bra en media extender någonsin kommer att bli, så kommer den ändå aldrig att kunna spela upp allt. Du kommer alltid att stöta på vissa filer som helt enkelt inte fungerar. Så även för datorn, även om chansen kanske är lite större att du faktiskt KAN spela upp den med till exempel VLC är större i dagens situation. Ergo: du ska ha en HTPC.

Nej det är helt tydligt inte det, dock har jag aldrig krävt allt. DVD tycker jag dom borde fått till då de haft ett bra långt tag att få till det på sina gamla tvixar. Skandal kan man tycka att inte 99,999999% av alla DVD isos fungerar med tanke på hur länge tvix funnits på marknaden. Jämför med xbox media center, jag har aldrig någonsin varit med om en bugg eller en .iso som inte fungerat.
Sen tycker jag att 24hz borde fungera, hade de inte den funktionen även på gamla tvix eller är jag ute och cyklar?

Nej, du har inte för höga krav, men med originalfirmwaren som ligger i spelaren så gör den vad den ska. Får du inte igång 100 % av dina filmer, så kan jag bara hänvisa till länken ovan igen, för produkten kommer aldrig att kunna spela upp alla filer i världen, så är det bara. Samma sak med resterande alla media extenders osv. Om du frågar en bilförsäljare om bilen du kollar på drivs av diesel eller bensin, och han säger bensin, och sedan tankar du den full med kemisk ren besin som du har köpt i hundratals flaskor på Apoteket, och sedan går tillbaka och klagar och säger "ja, men du sa ju att den går på bensin"... ja, du fattar vad jag menar. :)

Aight jag ska slänga in original firmwaren då (vilken det nu är) för den som kom med leverans kraschade tvixen det första som hände när jag försökte spola i en .mkv. Så den firmwaren gör inte direkt det den ska.

MKV-filer fungerar. Garanterat. ISO-filer fungerar lätt till 95 % eller något sånt (jag kan inte ge någon statistik och jag tror inte att någon kan), men - jag är övertygad om att det är ett ruskigt högt i alla fall. 24 Hz är det mycket få som använder idag. Framför allt så finns det extremt lite material i relation till det som har varit vanligt hittills. DViCO jobbar i alla fall på det. Det ska de ha cred för.

Ja mkv har faktiskt fungerat med .46 firmwaren, men knappast något vidare med firmwaren tvixen kom med.
24hz är det inte så väldigt få som använder idag, väldigt många htpc användare och många som har en 24hz kompatibel tv och bluray spelare använder 24hz.
Funktionen finns och borde fungera, spelar det någon roll om få använder den? Jag använder den och vill att den ska fungera. Förstår inte varför det är att kräva mycket.
"Kan ingen bara hålla med, ja det är piss att de inte fått till det än hoppas dom får tummen ur i sin nästa firmware"?
För jag känner verkligen så, sure ifall det var open source freeware project till datorn eller något, men nu kostar tvixen 4000kr så jag tycker man borde ha krav.

Det är ingen som har påstått att den fungerar till 100 %. Däremot uttrycker jag det ofta som att den är näst intill felfri, för i min värld är den verkligen det. Jag har, handen på hjärtat inte alls samma enorma problem som en del andra har, du inberäknad. Jag tror heller inte att jag har fått ett superduperextraultrabra exemplar med något extra bra chip och femdubbelt minne med dubbelkärnig CPU utan att jag skulle veta om det. Min TViX är precis likadan som alla andras, men jag har inga problem. Jag undrar ibland varför, och det enda jag kan komma fram till är att jag har material som TViX:en gillar, precis som bilen som bör bli tankad med rätt bensin ovan. That simple, i min värld.

Känns lite tjatigt att du tar upp det hela tiden, skit in skit ut?
Jag har bara kvalitets material, visst jag förstår att många användare kanske ska köra konstiga filer men jag är inte en av dom.

Det känns också tråkigt att du och din tjej inte gillar TViX:en. Om du läser andra omdömen eller recensioner och i tråden så är det både yngre som framför allt äldre personer som just älskar TViX:en, för att den är så enkel. Du (eller din flickvän) är i så fall en av få som tycker den är "svår". Jag tycker personligen att det är rätt enkelt att:

- Trycka på powerknappen (det behöver du med de flesta produkter).
- Tycka "OK" för video i första menyn (om du nu vill titta på video).
- Navigera upp eller ner med piltangenterna och välja film med OK-knappen.

Det är ruskigt få moment skulle jag vilja säga. Tre faktiskt. Kanske har du strukturerat det annorlunda i TViX:en så du måste navigera runt i en massa mappar, men från att första filmen hos mig är vald så får jag det till tre knapptryckningar (och då är powerknappen ett av valen). Går det verkligen lättare på någon annan produkt? :)

Du glömmer väsentliga saker. Du tar exempel på att äldre älskar den för den är så enkel och power on and play.
Sure så är det, du glömmer visst ta upp fabriksåterställning som verkar behöva göras då och då vid diverse fel folk råkar ut för. Jag och fler med mig har fått en totalhängd tvix som slutat fungera av någon bugg.
Sen tanka hem olika firmwares och flasha.
Men visst bara det låter bra, åter igen.
Det är inte så enkelt för gemene man, men visst jag har väl handhavat min tvix fel och det händer väl bara mig så man kan bortse från det?
En problem produkt som du faktiskt försöker försköna igen, visst den är skitbra när den fungerar.

Jag var bara tvungen att ventilera mina åsikter (som vanligt i försvar för en produkt som jag tycker är lysande). Det jag kan konstatera är i alla fall att dina upplevelser helt enkelt inte överensstämmer med mina och jag kommer inte få dig att gilla TViX:en mer än du redan gör, eller i det här fallet inte gör.

Däremot vill jag försvara produkten i sig, för utifrån dina förväntningar så tror jag inte att TViX:en gör det du vill att den ska göra, även om jag tycker den borde det. Så, jag hoppas verkligen (och nu är jag uppenbart uppriktig), att du hittar en bra lösning, troligen en HTPC. Kanske kan någon entusiast här få köpa din TViX. Sätt upp en annons om den så lär du få den såld.

Nu ska jag återgå till Die Hard, världens bästa actionfilm, alla kategorier. :D

Yes åsikter har vi båda, dock går dom isär. Tycker bara det är lite lustigt att man knappt får tycka något illa om Tvixen för då är den inte gjord för mig och jag har för höga krav.
Mina förväntningar på Tvixen var att den skulle spela .mkv i 24hz automatiskt och spela upp dvd och tvserier utan att hänga, tydligen tog jag i för hårt i förväntningarna.
Jag håller med Tvixen är säkert grym när den är stabilare. Men just nu tycker jag den är långt ifrån värd sitt pris och kommer stabil firmware kommer jag såklart ha kvar den, fast byta ut fläkten i den.

Die hard är inte dumt ! :)

Postad 14 May 2008 - 07:30

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0
Vad pratar ni om? Min Tvix kan spela upp 24 Hz-material (mkv) i 24 Hz. Kan inte era det?

Postad 14 May 2008 - 07:54

Unregistered0cfc6754
  • Unregistered0cfc6754
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Vet att jag är lite off topic men jag hoppas klara mig utan bannor.. :)

Vad är det som styr vad en mediaspelare kan spela upp? Givetsvis förstår jag att det finns olika filer men när det gäller olika versioner av en sorts fil är det bara codec som spelar roll eller finns det annat som spelar in?

Varför finns det en sådan uppsjö av olika filer och format, är det endast utvecklingen av codec och komprimering som driver fram nya krav på kompabilitet?

Postad 14 May 2008 - 08:22

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Sorry, mitt svar på ditt inlägg kom strax före du postade ditt inlägg. Anyway, den firmware som spelaren levereras med (någon annan får hoppa in och säga vilket nummer det är), fungerar allt utmärkt med.

Nej, det där är helt enkelt inte sant. Min spelare levererades med 1.1.44f, och jag hann trycka igång 2st iso-filer innan den hängde sig så illa att jag var tvungen att flasha om firmwaren. Den första funkade, den andra dödade burken helt.

Visst kan man skylla på dåliga rippar etc., jag kan inte verifiera hur bra eller dålig just den iso-filen är, men om man matar en spelare med dåligt material ska den hantera detta på ett vettigt sätt genom att t.ex ge ett felmeddelande. Den ska absolut inte hänga sig, då är mjukvaran helt enkelt dåligt skriven med kass felhantering. Och att den dessutom inte går att starta om ordentligt efteråt är helt oacceptabelt, vad för slags produkt det än handlar om.

Jag jobbar själv med mjukvaruutveckling i inbäddade system, dvs. inte helt olikt det som Dvico sysslar med, och om vi känner till någon som helst bugg som gör att man blir tvungen att flasha in ny firmware efter någon form av användande så är det tillräckligt för att stoppa lansering av produkten tills det problemet är löst.

En jämförelse: Min Snazio var också instabil med de första mjukvarureleaserna, men efter sista uppgraderingen som jag gjorde när den varit ute ett par månader så har den inte hängt sig en enda gång vad jag kan minnas på runt 1,5 år, och då har jag använt den nästan varje dag, men blandat material, och jag har spolat fram och tillbaka och gjort allt man kan tänka sig.

Vågar man hoppas på att TViXen kommer att bli lika stabil inom en överskådlig framtid?

24 Hz är det extremt få produkter som har löst eller som ens har. De jobbar som sagt på det fortfarande.

Min TViX-spelare kör ut 24hz utan problem såvitt jag vet. TV:n rapporterar 1080p 24hz när jag trycker på info-knappen iallafall.

Postad 14 May 2008 - 09:42

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
In och rösta för hur ditt val ser ut angående väskor när du behöver ta med dig TViX:en:
http://forum.canman....read.php?t=6181

Postad 14 May 2008 - 11:41

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Hejsan!

Låt mig först säga att jag har försökt söka i denna otroligt långa tråd efter svar men har inte riktigt hittat det jag söker. Om någon vet var jag hittar det får ni gärna hänvisa till inläggsnummer.
Jag införskaffade en Tvix 6500 igår, FW var den officella, jag har testat det jag kommer att beskriva på den samt den jag har nu FW .51 (senaste)
Det är så att jag har problem med att komma åt nätdiskar, jag blir inte riktigt klok på hur man ska göra för att det ska fungera. Jag har läst och läst men aldrig kommit på hur det egentligen ska se ut. Det finns flera olika svar. Så jag vill gärna höra med er som det funkar för hur ni gör.
Jag har ett nätverk hemma med ett antal apparater uppkopplade emot (ca 10 st). jag har tagit bort att alla i nätverket ska ha åtkomst till mina utdelade mappar och satt upp ett specifikt konto för delning. All delning sker på XP Pro eller XP MCE.
Det jag har gjort är att installera netshare 2.01 på min filserver. jag installerade programmet på rekommenderat ställe. Jag valde dock inte standardplatsen för share (vet inte riktigt varför man ska välja detta då man senare får lista vilka 4 mappar man vill dela ut). Jag har sen listat 4 mappar som jag vill dela ut, varav en mapp ligger på en annan dator i nätverket) dessa heter DVD, Audio, Images Mediafiler. so far so good.
Nu kommer problemet, Vad ska jag skriva i Tvixen för att den ska hitta dessa mappar?
Jag har testat med att döpa dem till det mapparna heter på servern, döpt dem till tvixhd1, hd2 etc..
Inget fungerar. jag har knappat in rätt ipnummer (mitt nätverk ligger på 10.168 istf 192.168. Pinga går jättebra, jag kan nätverksmontera tvix HDD:n och föra över filer, använda ftp:n. Men jag vill ju slippa dubbellagra och uppdatera hela tiden. jag vill kunna spela direkt ifrån källan!
jag har kollat lite på det här med NFS, men fattar inte riktigt hur allt hänger ihop. Jag har aktivierat gäst kontot.
Det jag inte ha är en katalog på c som heter tvixhd1, behöver man det? Jag vill ju inte flytta allt jag vill dela ut till en sådan mapp.
Vad behöver man göra för att detta med nätverksdelning ska funkar?
De guider jag har läst är lite väl enkla och ingen felhantering finns.
När jag trycker på nätverksmappen på Tvixen så blir ikonen röd (jag tror det ska likna en monitor) nedan kan jag se att den listar vilken mapp jag försöker komma åt men det finns inget i den.
Måste jag göra något åt mina inställningar i delningen, d.v.s. åtkomst för alla?
Jag har även öppnat portar i min router men tror inte riktigt på det eftersom detta ska ju bara vara till för WAN-LAN kopplingar. d.v.s. alla datorer innanför router ska ju kunna komma åt varandra på alla portar.

Återigen, kan någon ge mig en bra guide till hur man ska installera netshare och hur man ska sätta upp det på tvixen för att få det att fungera??

Postad 14 May 2008 - 11:58

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Hejsan!

Låt mig först säga att jag har försökt söka i denna otroligt långa tråd efter svar men har inte riktigt hittat det jag söker. Om någon vet var jag hittar det får ni gärna hänvisa till inläggsnummer.
Jag införskaffade en Tvix 6500 igår, FW var den officella, jag har testat det jag kommer att beskriva på den samt den jag har nu FW .51 (senaste)
Det är så att jag har problem med att komma åt nätdiskar, jag blir inte riktigt klok på hur man ska göra för att det ska fungera. Jag har läst och läst men aldrig kommit på hur det egentligen ska se ut. Det finns flera olika svar. Så jag vill gärna höra med er som det funkar för hur ni gör.
Jag har ett nätverk hemma med ett antal apparater uppkopplade emot (ca 10 st). jag har tagit bort att alla i nätverket ska ha åtkomst till mina utdelade mappar och satt upp ett specifikt konto för delning. All delning sker på XP Pro eller XP MCE.
Det jag har gjort är att installera netshare 2.01 på min filserver. jag installerade programmet på rekommenderat ställe. Jag valde dock inte standardplatsen för share (vet inte riktigt varför man ska välja detta då man senare får lista vilka 4 mappar man vill dela ut). Jag har sen listat 4 mappar som jag vill dela ut, varav en mapp ligger på en annan dator i nätverket) dessa heter DVD, Audio, Images Mediafiler. so far so good.
Nu kommer problemet, Vad ska jag skriva i Tvixen för att den ska hitta dessa mappar?
Jag har testat med att döpa dem till det mapparna heter på servern, döpt dem till tvixhd1, hd2 etc..
Inget fungerar. jag har knappat in rätt ipnummer (mitt nätverk ligger på 10.168 istf 192.168. Pinga går jättebra, jag kan nätverksmontera tvix HDD:n och föra över filer, använda ftp:n. Men jag vill ju slippa dubbellagra och uppdatera hela tiden. jag vill kunna spela direkt ifrån källan!
jag har kollat lite på det här med NFS, men fattar inte riktigt hur allt hänger ihop. Jag har aktivierat gäst kontot.
Det jag inte ha är en katalog på c som heter tvixhd1, behöver man det? Jag vill ju inte flytta allt jag vill dela ut till en sådan mapp.
Vad behöver man göra för att detta med nätverksdelning ska funkar?
De guider jag har läst är lite väl enkla och ingen felhantering finns.
När jag trycker på nätverksmappen på Tvixen så blir ikonen röd (jag tror det ska likna en monitor) nedan kan jag se att den listar vilken mapp jag försöker komma åt men det finns inget i den.
Måste jag göra något åt mina inställningar i delningen, d.v.s. åtkomst för alla?
Jag har även öppnat portar i min router men tror inte riktigt på det eftersom detta ska ju bara vara till för WAN-LAN kopplingar. d.v.s. alla datorer innanför router ska ju kunna komma åt varandra på alla portar.

Återigen, kan någon ge mig en bra guide till hur man ska installera netshare och hur man ska sätta upp det på tvixen för att få det att fungera??

Du behöver inte döpa katalogerna till något speciellt, bara dina shares heter likadant som i settings-meyn i TViXen.

Du har ingen brandvägg eller nåt som spökar?

För mig funkade det direkt, helt utan problem, och du verkar ju åtminstone ha kopplat rätt om du får FTP att fungera...

Postad 14 May 2008 - 13:16

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0

Du behöver inte döpa katalogerna till något speciellt, bara dina shares heter likadant som i settings-meyn i TViXen.

Du har ingen brandvägg eller nåt som spökar?

För mig funkade det direkt, helt utan problem, och du verkar ju åtminstone ha kopplat rätt om du får FTP att fungera...

Då är frågan vad mina shares heter...
Som det står i netshare så heter de ju t.e.x d:\Audio eller e:\Images. SKa jag då skriva allt d.v.s. med kataloghänvisning eller endast Audio och Images? Är den case sensitive? d.v.s. det spelar roll om man har stor eller liten bokstav. Jag har märkt att det är en bugg i tvixen, den har inget litet i. I alla fall ser det ut som ett stort. Om man ska skriva hela sökvägen i tvixen så har jag ett problem. Jag hittar nämligen inte \ någonstans.
Jag har testat att skriva sharenamnet d.v.s om katalogen heter TV-series på min filserver så skrivar jag TV-series i tvixen men jag får inte upp något i denna katalog. Ikonen blir röd efter att den har försökt ett tag.

Postad 14 May 2008 - 13:54

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Då är frågan vad mina shares heter...
Som det står i netshare så heter de ju t.e.x d:\Audio eller e:\Images. SKa jag då skriva allt d.v.s. med kataloghänvisning eller endast Audio och Images? Är den case sensitive? d.v.s. det spelar roll om man har stor eller liten bokstav. Jag har märkt att det är en bugg i tvixen, den har inget litet i. I alla fall ser det ut som ett stort. Om man ska skriva hela sökvägen i tvixen så har jag ett problem. Jag hittar nämligen inte \ någonstans.
Jag har testat att skriva sharenamnet d.v.s om katalogen heter TV-series på min filserver så skrivar jag TV-series i tvixen men jag får inte upp något i denna katalog. Ikonen blir röd efter att den har försökt ett tag.

Nu har jag inte grejerna här men dina shares heter väl något i stil med tvixhd1, tvixhd2 etc.

Det är de namnen du ska skriva in i settingsen, i min burk var de redan förinställda så jag behövde bara byta till NFS och ändra IP-adressen till den rätta.

Att dina kataloger heter d:\Audio och liknande har inte med saken att göra, utdelningen av samma mapp heter ju något annat, lämpligen tvixhd1 etc.

Postad 14 May 2008 - 14:50

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Om din ftp fungerar och du inte kommer åt alla dina shares så vet jag nog vad som är problemet. Var nämligen i samma situation.

För varje mapp som du delar ut på datorn ska du ha en server på Tvixen. Då ska det fungera.

Problemet är att du inte kan ha fler än 4 stycken shares så du får organisera noggrant så att det även fungerar i längden. Ganska begränsat tycker jag…

Postad 14 May 2008 - 15:05

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0

Om din ftp fungerar och du inte kommer åt alla dina shares så vet jag nog vad som är problemet. Var nämligen i samma situation.

För varje mapp som du delar ut på datorn ska du ha en server på Tvixen. Då ska det fungera.

Problemet är att du inte kan ha fler än 4 stycken shares så du får organisera noggrant så att det även fungerar i längden. Ganska begränsat tycker jag…

OK, jag vet inte om jag har rätt termonoligi men det jag har gjort är att jag har delat ut 4 st mappar från en dator.
D.v.s. \Audio \Images \DVDs \ TV-Series. alla befinner sig på samma dator.
Efter det så går jag in i tvixen och sättar upp nätverksmapp 1 NFS namn \Audio ipnummer 10.168.0.XXX
nummer två som \Images 10.168.0.XXX d.v.s. samma ipnummer. Är du så du menar att jag ska göra? eller menar du att jag bara ska sätta upp en share på tvixen för alla kataloger på samma dator. d.v.s. skapa katalogen c:\tvixhd1 och sen lägga till vilka mappar jag vill (totalt 4st) ifrån den datorn m.h.a. netshare. D.v.s. inte flytta dem till tvixhd1 men att den katalogen måste finnas på datorn?

Postad 14 May 2008 - 15:44

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

OK, jag vet inte om jag har rätt termonoligi men det jag har gjort är att jag har delat ut 4 st mappar från en dator.
Efter det så går jag in i tvixen och sättar upp nätverksmapp 1 NFS namn \Audio ipnummer 10.168.0.XXX
nummer två som \Images 10.168.0.XXX d.v.s. samma ipnummer. Är du så du menar att jag ska göra? eller menar du att jag bara ska sätta upp en share på tvixen för alla kataloger på samma dator. d.v.s. skapa katalogen c:\tvixhd1 och sen lägga till vilka mappar jag vill (totalt 4st) ifrån den datorn m.h.a. netshare. D.v.s. inte flytta dem till tvixhd1 men att den katalogen måste finnas på datorn?

Nä, du kan dela ut t.ex c:\audio, c:\video och c:\photo, dessa utdelningar kommer att heta tvixhd1 etc. i nätverket.
I TViXens inställningar står ett namn för varje share, dvs. tvixhd1 etc., samtliga ska ha samma IP-nummer, dvs. det IP-nummer som din värd-dator har i nätverket.

Postad 14 May 2008 - 15:49

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

server 1 på tvix:
lägg till mapp 1 i netshare på din dator.

server 2 på tvix:
lägg till mapp 2 i netshare på din dator.

server 3 på tvix:
lägg till mapp 3 i netshare på din dator.

server 4 på tvix:
lägg till mapp 4 i netshare på din dator.

I tvixen så använder du samma ip-adress på SAMTLIGA servrar, dvs server 1, 2, 3, 4 ska alla ha exempelvis. 10.168.0.x ... det är ju samma dator den ansluter till.

Nummer 3 på listan av dina nätverksservrar i Tvixen motsvarar nummer 3 mappen i netshareprogrammet.

Och detta står för övrigt ingenstans i manualen. Dokumentationen tycker jag suger för Tvixen. Både innehållsmässigt och språkmässigt ...

Jag var nämligen under uppfattningen av att varje dator (eller accesspunkt i fina termer) skulle motsvara en server på tvixen. Det vill säga, du skulle lägga till en server på tvixen och den skulle hämta upp alla dina 4 delade mappar på din netshare på dattan.

But no.

Redigerat av shuriken, 14 May 2008 - 15:51.

Postad 14 May 2008 - 15:56

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Hur som helst!

Min tvix klarar av 24 hz galant också!

Men nu ska jag till min återförsäljare för att lämna tillbaka tvixen. Grym liten burk, men lite för dyr och kanske inte min grej riktigt. Kan förklara vidare för de som undrar (sean, jag vet att du undrar :)) (hinner inte nu)

Kommer istället köra med min MacBook Pro och plocka upp allting från min Time Capsule. Senare någon dag bygger jag mig en liten billig HTPC.

Jag säger dock så här... jag kommer verkligen sakna m-6500:ans grymma typsnittsrendering. ******** vad smooth subtitles var!

Postad 14 May 2008 - 17:33

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Efter att ha kört ett bra tag nu med Tvixen så har jag kommit fram till följande:

Det är helt klart en begränsning att man bara kan köra mot 4 share i Tvixen.
Sedan är inte Netshare-programvaran klockren heller.
Man kan tex inte dela ut ett UNC-namn (\\servernamn\sharenamn).
Jag som tex har allt på en NAS-disk skulle därför vilja dela ut det genom Netshare med UNC-namn.
\\Nasdiskens IP-adress\sharenamn
Det funkar inte utan jag måste använda "Map Network Drive" på datorn så jag får en enhet som tex Z: och
dela ut Z: i Netshare.
För att komma ner i antal share fick jag dessutom göra om hela strukturen jag hade på NAS-disken.
Skapade ett enda MEDIA-share och la allt under den (tex en AUDIO, PHOTO och VIDEO-katalog).
Då fick jag ner 3 st share till 1 istället. På det sättet har jag 3 st share över i Tvixen när jag behöver det.

För övrigt är jag rätt nöjd med Tvixen. Det mesta funkar.
Har väl cirka 20-30 mkv-filmer och det har endast varit 2 st som inte funkat.
Sedan jag uppgraderade till firmware 1.2.20 så fick jag den ena att fungera.
Har just nu endast en mkv-film som ljudet inte funkar på.
En lösning kanske kommer med nya firmware. Har inte testat 1.2.46 än.
Alla TV-serier som jag har i mkv-format fungerar klockrent och det är rätt många mkv-filer så
jag kan också säga att för mig är det ett väldigt fåtal mkv-filer som inte fungerar.

Det som kanske fungerar sämst för mig är de musikvideos jag har.
Jag har ca 1000 st musikvideos i olika format (MPG, AVI) och där finns det många som inte funkar.
Alla funkade på XBOXEN.

Vad gäller MP3 så är jag lite besviken på att inte MP3 med variabel bitrate går att spola i för majoriteten av alla MP3 har ju variabel bitrate.

Sedan har jag en del önskemål på annan funktionalitet i Tvixen också.

• Icon Mode verkar ej fungera om man kör mot en NAS-disk. Funkar endast för mig på interna disken.
  • Jag vill kunna sortera även på datum på filer och mappar.
  • Möjlighet att browsa andra share (även gå in på den interna disken) när man tex lyssnar på MP3
  • Kunna peka på en specifik bildmapp och köra en Slideshow som skärmsläckare.
  • Spela upp filmer direkt från rar-filer skulle inte vara så dumt.

Men annars så är jag helnöjd med Tvixen.
Jag har faktiskt inte startat Xboxen och XBMC sedan jag skaffade Tvixen och det är ett bra betyg.

Postad 14 May 2008 - 19:09

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0
Depeche:
Eh, varför kan du inte ansluta Tvixen direkt till din NAS? Då behöver ju inte PCn vara igång ens. Så gör jag till min Maxtor Shared Storage.
Då kan du ju ha 1 server på Tvixen till din NAS, och 1 till det du delar ut från din PC.
Men din NAS kanske inte stöder NFS och du vill köra det? Annars förstår jag inte anledningen.

Om du har 17 olika diskar eller kataloger på PCn du vill dela ut kan du skapa en mapp som du delar ut mha NetShare. I den mappen gör du sen "Juncion Points" mha Junction Link Magic till de övriga katalogerna/diskarna.
Då kommer du ju runt 4-serversbegränsningen.

Icon mode på nätverksdisken. Hmmm. Känns som jag läste det för nån dag sedan bara.... Provat att söka?
Tror lösningen var att manuellt lägga dit icon-filen. Dvs lägg en tom fil som heter icon.tvix i varje katalog som du vill ha Icon mode i.

Sortera på datum. Samma där: har du sökt på det? Det kanske t.o.m. står i manualen.
Tryck vänster, eller om det var höger pil. Då växlar man mellan olika sorteringslägen.
F.ö. så bläddrar >>| och |<< knapparna en hel sida i taget....

rar-uppspelning vore ju lite av en killer-app :D
/Jofa

Postad 14 May 2008 - 19:11

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
bara en snabb fråga. Är det någon som har upplevt lagg när ni spelat upp en film på tvixen via datorn(streama), eller är det bara och börja streama utan några störningar etc?

Postad 14 May 2008 - 20:16

OGP
  • OGP
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Montera disken och formatera den enligt följande (om den inte redan är formaterad och om du inte använder formateringsalternativet i TViX:en):

https://www.minhembi...s...t&p=1565040

Jag rekommenderar firmwareversion 1.2.46. Däremot har jag fått för mig att det kommer en ny "officiell" firmware denna vecka. Vad den kommer vara döpt till vet jag inte men du kan ha lite koll här i tråden. :D

Have fun! :P

Takk, fikk den i dag....alt gikk som en drøm ;) Oppgradert med 1.2.46. Til mitt bruk er den fin, min gamle var en PixelMagic MB200. Den var nok hakket bedre på lyd...men den er jo laget for det. Mitt bruk er MKV og DVD-R-rip.

Når man kjøper hardisk følger ikke "jumper" med for å sette som master, men det virket uten..

Min var siste version med hd-dummy :-)

Postad 14 May 2008 - 20:59

daim
  • daim
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

bara en snabb fråga. Är det någon som har upplevt lagg när ni spelat upp en film på tvixen via datorn(streama), eller är det bara och börja streama utan några störningar etc?

Har inte haft lagg på varken xvid, mpg eller dvd iso streaming. Har dock ej kört .mkv eller "hd" via stream
Kör trådlöst och haft annan belastning på nätet samtidigt, typ :D ...

Har läst mycket om problemen som en del användare har här och känner inte igen ett enda av dem faktiskt.
Kört både hemmagjort och nedladdat utan problem.
Kör ingen betafirmware (.46 eller .51)
Kört på både vanlig tv via s-vhs och på hd-tv via hdmi

Måste säga att maskinen är jäkligt lättkörd
Min tjej ville/klarade inte av att ladda dvd:n, men tvixen klarar hon galant...

Postad 14 May 2008 - 21:32

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Depeche:
Eh, varför kan du inte ansluta Tvixen direkt till din NAS? Då behöver ju inte PCn vara igång ens. Så gör jag till min Maxtor Shared Storage.
Då kan du ju ha 1 server på Tvixen till din NAS, och 1 till det du delar ut från din PC.
Men din NAS kanske inte stöder NFS och du vill köra det? Annars förstår jag inte anledningen.

Om du har 17 olika diskar eller kataloger på PCn du vill dela ut kan du skapa en mapp som du delar ut mha NetShare. I den mappen gör du sen "Juncion Points" mha Junction Link Magic till de övriga katalogerna/diskarna.
Då kommer du ju runt 4-serversbegränsningen.

Icon mode på nätverksdisken. Hmmm. Känns som jag läste det för nån dag sedan bara.... Provat att söka?
Tror lösningen var att manuellt lägga dit icon-filen. Dvs lägg en tom fil som heter icon.tvix i varje katalog som du vill ha Icon mode i.

Sortera på datum. Samma där: har du sökt på det? Det kanske t.o.m. står i manualen.
Tryck vänster, eller om det var höger pil. Då växlar man mellan olika sorteringslägen.
F.ö. så bläddrar >>| och |<< knapparna en hel sida i taget....

rar-uppspelning vore ju lite av en killer-app :D
/Jofa

Tyvärr funkar det inte med NFS mot min NAS-disk.
Samba däremot fungerar mot min NAS-disk men det var någon funktion som inte funkade när jag testade att köra Samba.
Har för mig att det var mappar eller filer med ÅÄÖ som inte gick när jag körde Samba.

Jodå jag vet att Junction Link Magic är en lösning på problemet med bara 4 shares.
För tillfället har jag i och för sig inte behovet av flera share än 4 st.

Icon Mode mot nätverksdisken har jag för mig att jag provat med att skapa en icon.tvix men då hängde sig tvixen alltid.
Var ju med gammal firmware jag testade det så jag kanske ska göra ett nytt försök.

Angående sorteringen så trycker man pil höger men det finns bara sortering på TIME, SIZE och NAME.
Den enda av de 3 som jag ser någon mening med är ju NAME.
Varför jag vill ha sortering på datum är för att kunna ha de senaste inlagda filmerna eller skivorna längst upp istället för att bläddra och leta i en lång lista.
Hade så på Xboxen i XBMC och tyckte det var riktigt bra.
På Xboxen gick det ju dessutom att ha olika sortering på olika mappar.
På Tvixen blir det ju samma sortering överallt och det vill jag ju inte heller ha.

Postad 14 May 2008 - 22:16

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
jag ville bara ge en uppdatering på mina problem!

När jag kom hem så avinstallerade jag netshare, installerade det igen och valde standard på allt. Därefter så satte jag in nya sökvägar. Gick till tvixen och knappade in tvixhd1 2, 3, 4. alla med samma IP-nummer och då funkade det!

Postad 14 May 2008 - 22:18

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

jag ville bara ge en uppdatering på mina problem!

När jag kom hem så avinstallerade jag netshare, installerade det igen och valde standard på allt. Därefter så satte jag in nya sökvägar. Gick till tvixen och knappade in tvixhd1 2, 3, 4. alla med samma IP-nummer och då funkade det!

Grymt :D

Enjoy!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.