Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PVR-box, Samsung DCB-P850Z

2769 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 november 2008 - 10:15

e97_jli
  • e97_jli
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Håll piltangenten (bredvid OK) nedtryckt.

Dom finns inte kvar i liljeholmen, vet dock inte var dom finns nu.

Är det någon som vet om det går att snabbspola snabbare än 16x med den senaste programvaran?

Postad 24 november 2008 - 11:06

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Håll piltangenten (bredvid OK) nedtryckt.

Exakt. Då spolar man igenom en hel film på nolltid.

Postad 24 november 2008 - 18:40

ankan
  • ankan
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Perfekt!
Tackar!!

Postad 24 november 2008 - 19:51

BosseNord
  • BosseNord
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hej Ankan, lyckades du med uppdatering eller fick du skicka in boxen? Upplever samma problem men än sålänge ingen på kundstöd som kunnat ge mig något bra svar.......

Även jag har detta problem. Fick hem boxen i söndags men lyckas inte uppdatera. Är det månne nåt generellt problem nu? Samma symtom (Auto tycks hänga sig, manuellt säger att inget nytt finns). Har mjukvaruv 11. Enligt lådan tillverkad 200702. Vill vagt minnas att jag för ett par veckor sen såg något nånstans om att ComHem rekommenderade att man "i början av månaden hade boxen påslagen för att uppdateringar då skickas ut" (fritt ur minnet).

Lite störande är att efter avstängning via standby/on på fjärren så vill inte boxen skicka ut något till TV:n när jag sen slår på den igen. Boxen sätts på och TV:n ställer in sig på rätt kanal, men ingen bild/ljud. Det krävs omstart via strömbrytaren på baksidan för att få ut bild/ljud till skärmen.

En mindre irriterande grej är de regionala SVT-sändningarna (ABC i mitt fall) som inte har ljud om jag inte går in och 1) sätter på DD, samt 2) stänger av DD... Har det alltså Av som default vilket tydligen krävs för regionala sändningar.

Andra konstigheter tycks dock ha åtgärdats med de uppdateringar som kommit, men de kan man allltså inte komma åt. Drar mig lite för ett ändlöst support-bonanza. Men, men..

Postad 24 november 2008 - 21:24

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
"Raderar" mitt inlägg.

Redigerat av Tompa123, 24 november 2008 - 21:27.

Postad 25 november 2008 - 10:49

BosseNord
  • BosseNord
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Häpp. Nu gick det plötsligt att uppdatera (Auto). Måste varit tjall på linan tidigare. Skumt var dock att boxen hävdade att v57 fanns tillgänglig, men efter installation är det v39. Jaja.. Jag klagar inte, mina problem tycks lösta. Inklusive den konstiga "Standby-buggen".

Postad 25 november 2008 - 12:47

chosl
  • chosl
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Häpp. Nu gick det plötsligt att uppdatera (Auto). Måste varit tjall på linan tidigare. Skumt var dock att boxen hävdade att v57 fanns tillgänglig, men efter installation är det v39. Jaja.. Jag klagar inte, mina problem tycks lösta. Inklusive den konstiga "Standby-buggen".

Ååååh suck.. Tack BosseNord.. Har provat otaliga ggr vid både uppstart och Auto läge.. även försökt trixa med manuellt läge.
Gjorde ett sista försök med kundtjänst idag och påpekade att det var problem för alla med version 11 och många som hoppat på julerbjudandet hade just den... Fick till svar "Naaaaehh... det har vi inte märkt" och samma på när jag undrade om det kunde va problem i nätet... "Skicka in boxen så ska det bli fixat"
Så tack igen... tror inte jag provat en gång till om jag inte sett inlägget.

Postad 25 november 2008 - 14:57

Ammarok
  • Ammarok
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Skumt var dock att boxen hävdade att v57 fanns tillgänglig, men efter installation är det v39.

39 value is in hexadecimal system, it's equal to 57 in decimal system. Probably the presentation method was changed in the new software :(

Postad 25 november 2008 - 18:36

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

39 value is in hexadecimal system, it's equal to 57 in decimal system. Probably the presentation method was changed in the new software :(

Anyone knows if there's any chance of Samsung/Comhem updating the firmware of this box? I still have my monstruos list of items, bugs and new features but don't know whom to send it to to make things happen...

Postad 25 november 2008 - 21:11

Unregistereda22e6a76
  • Unregistereda22e6a76
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Vad har ni för storlekar på era hårddiskar?
Enligt menyn så är min hårddisk på 148 Gb, har 113 Gb ledigt och 35 Gb är reserverat.
Vad är det som är reserverat? Ska inte hårddisken vara på 160 Gb? dvs att 160 Gb ska vara ledigt?

Har tomt på hårddisken i övrigt, inga inspelningar.

Vad har ni för inställningar på paus inspelningsbuffert? man kan ju välja mellan 30 - 240 minuter där.
Vad innebär eg detta?

Postad 25 november 2008 - 21:26

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Vad har ni för storlekar på era hårddiskar?
Enligt menyn så är min hårddisk på 148 Gb, har 113 Gb ledigt och 35 Gb är reserverat.
Vad är det som är reserverat? Ska inte hårddisken vara på 160 Gb? dvs att 160 Gb ska vara ledigt?

Har tomt på hårddisken i övrigt, inga inspelningar.

Vad har ni för inställningar på paus inspelningsbuffert? man kan ju välja mellan 30 - 240 minuter där.
Vad innebär eg detta?

Gissningsvis så är det inspelningsbufferten som är det reserverade utrymmet. Om du vill kunna pausa länge (240 minuter) reserveras mer minne på hårddisken, vill du ha maximal plats för eget inspelat material väljer du 30 minuter så klart.

Postad 26 november 2008 - 09:39

Ammarok
  • Ammarok
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Anyone knows if there's any chance of Samsung/Comhem updating the firmware of this box? I still have my monstruos list of items, bugs and new features but don't know whom to send it to to make things happen...

Personally, I don't really think that Comhem or Samsung will invest more money and time to provide the new software version for this SD-PVR box. In my opinion, they would rather do some HD boxes instead (if they agree to make business in future). But, of course, I can be wrong.

Disk vendors presents hd capacity as 160 * 1000*1000*1000 bytes, while it shall be x*1024*1024*1024, what is presented in samsung box (ca.149GB)

Redigerat av Ammarok, 26 november 2008 - 14:26.

Postad 27 november 2008 - 04:28

the_ilias
  • the_ilias
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej och tack för massor av bra info tidigare i tråden.

En fråga ang de båda SCART-kontakterna på baksidan av boxen.

Har en enkel DVD jag vill koppla in i boxen (mer om varför lite längre ner). Signalen ifrån DVD:n vill jag sedan få in i TV:n.

Jag har kopplat en kabel mellan min LCD-TV och SCART:en märkt "out" på boxen.
Mellan DVD:n och boxen har jag kopplat en SCART mellan DVD:n och SCART:en märkt "in" på boxen.
Antenn-kabeln har jag kopplat mellan vägguttaget och boxen, samt mellan boxen och TV:n (för att få in de analoga kanalerna).

Fråga 1: Hur får jag in signalen (ljud och bild) ifrån DVD:n på TV:n?
Hittar ingen AV-kanal/EXT-kanal eller liknande i boxen.

Kundtjänst bara läser innantill i manualen och har inte varit till någon hjälp.

Fråga 2: Om jag inte kan använda en av SCART-kontakterna som IN-källa, vad har man då två SCART-kontakter till?

Anledningen till att jag kopplat allt på det sätt jag beskriver ovan är att jag vill ha ut ljudet ifrån boxen till min stereo. Genom att koppla en sladd mellan boxen och stereon kan jag få ut ljudet i stereon. Om jag kan få ut DVD-signalen genom boxen kan jag även köra CD/MP3-CD skivor i min DVD och få ut ljudet i stereon utan att behöva ha TV:n påslagen.

Någon som har ett förslag på lösning?

Tack på förhand.

Postad 27 november 2008 - 05:53

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Fråga 2: Om jag inte kan använda en av SCART-kontakterna som IN-källa, vad har man då två SCART-kontakter till?

Båda är avsedda för OUT: Den nedre, märkt AV1 (TV) kopplas till TV in och har stöd för såväl RGB samt komponent. Analogt ljud på denna utgång följer boxens volyminställning samt Mute-funktion. Den övre, märkt AV2 (EXT) är främst avsedd som utgång till VHS eller DVD-recorder. Denna har fast analog ljudnivå. Osäker på video out, men tror den endast skickar ut s-video på AV2.

Postad 27 november 2008 - 09:59

Bellatrix
  • Bellatrix
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Har just upptäckt en ny irriterande grej med denna box, som inte borde vara så svårt att fixa med en mjukvaruuppdatering. Det är en grej som jag inte testat tidigare, och som de flesta i detta forumet förmodligen inte har behov av, men ändå:

TV4 Komedi sänder just nu Skål ("Cheers"). Jag vill spara dessa avsnitt och bränna ut på DVD för att spara till senare. Jag kan naturligtvis spara dem på PVR:ens hårddisk, och sedan föra över dem i realtid till min DVD-brännare, men det tar sån tid och man binder upp apparaterna så länge. Därför fick jag en snilleblixt: Jag programmerar min DVD-brännare att spela in avsnitten från PVR:en mitt på dagen, då jag är på jobbet (eftersom det är då de sänds). Allt som behövs är ju att PVR:en står påslagen på rätt kanal! (TV4 Komedi).

Inga problem så långt, men jag är ju människa och kan glömma att ställa in rätt kanal på PVR:en morgonen innan jag går till jobbet. Alltså använder jag den nyupptäckta funktionen: När jag programmerar ett program med hjälp av EPG, väljer jag INTE "Inspelning" utan istället alternativet "VISA"! Det betyder alltså (trodde jag) att PVR:en automatiskt slår på den aktuella kanalen vid den aktuella tiden.

MEN... Döm om min förvåning när jag kommer hem och ser att det enda min DVD-brännare har spelat in från PVR:en är en stor ruta där det står "VILL DU SLÅ ÖVER TILL KANALEN TV4 KOMEDI?" Vad i h***e är det för mening att programmera in att en viss kanal skall visas, om man ändå måste bekräfta det manuellt vid den aktuella tiden?

Anm: Det funkar inte heller om PVR:en fick vara avstängd, den sätter alltså inte på sig vid den aktuella tiden för att visa mitt program.

Det här var ju en besvikelse, känns lite 80-tal att den inte automatiskt kan sätta på en kanal vid en viss tidpunkt. OK, nu finns det sätt att komma runt det här, men min fritid blir lite mer full av programredigerande och mecklande (I-landsproblem...)

Postad 27 november 2008 - 11:53

Ammarok
  • Ammarok
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
@Bellatrix

Agree, very annoying for this kind of usage :) Maybe try to use (just workaround:))the wake-up timer instead 1 minute before the program starts.

Postad 27 november 2008 - 13:33

MungoBBQ
  • MungoBBQ
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Båda är avsedda för OUT: Den nedre, märkt AV1 (TV) kopplas till TV in och har stöd för såväl RGB samt komponent. Analogt ljud på denna utgång följer boxens volyminställning samt Mute-funktion. Den övre, märkt AV2 (EXT) är främst avsedd som utgång till VHS eller DVD-recorder. Denna har fast analog ljudnivå. Osäker på video out, men tror den endast skickar ut s-video på AV2.

Jag använder denna SCART-kontakt till att koppla in min Popcorn Hour till boxen. På så sätt syns PH "genom" boxen när PVR:en är avstängd.

Jag letade också först efter en AV-kanal på boxen, men det är alltså så att boxen måste vara avstängd för att det som kommer in på den övre SCART-porten ska synas igenom.

Postad 27 november 2008 - 17:42

lazio69
  • lazio69
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Hej jag var en av dom som hade en gammal modell och visste inte att det var problem som gick att lösa förrän jag kom till den här sidan för jag kunde inte få ny programvara så jag har väntat länge men har lite frågor nu

vilken är den senaste uppdateringen ?

är det någon uppdatering på gång snart ?

När jag fick tillbaka min apparat så hade 2/3 delar av programmen försvunnit med förvrängd fil så var det ju aldrig förut någon som varit med om samma sak eller fungerade det för er att skicka in den ?

Sedan om jag provar att ta bort del av program så kan det fungera men lika vanligt att filen är förvrängd så det vågar jag inte göra längre är det samma för er ?

När jag ska programmera varför kan jag inte bara då få fram mina favoritkanaler utan alla kommer så jag använder som jag tror heter EPG men lite besvärligt det också för det bästa är i så fall att man går in på den kanalen som man vill ha inspelad och därifrån gör man programmeringen annars får man andra kanaler när man ska hålla på att byta kanaler

när jag använder ni får säga om det är rätt EPG så jag har ju bara för REC men när ska man ha användning av VISA och STANDBY ?

Sedan när jag ska göra EPG så får jag efter andra programmeringen en text som kommer "ytterligare inspelningstiden förkortad pga många timers" vad menar dom med det ?

Tycker fjärren är mycket svår att rikta och trycka så det blir rätt

Har dåligt ljud i boxen är det fler som har det eller vad kan jag göra för att få bättre ?

Sedan det positiva den är ju jättesnabb att gå till mitt bibliotek nu och inte som förut när man höll på att bli tokig innan den startar upp

och att man har buffert nu så man kan tex gå och göra något och ändå inte missa något på fotbollen underbart istället för som förut trycka innan man skulle göra något och strul hella tiden

men visst borde den gå att göra lite bättre så vet ni om det är några uppdateringar på gång ?

mvh
LAZIO

Postad 27 november 2008 - 23:45

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Hej jag var en av dom som hade en gammal modell och visste inte att det var problem som gick att lösa förrän jag kom till den här sidan för jag kunde inte få ny programvara så jag har väntat länge men har lite frågor nu

vilken är den senaste uppdateringen ?

Se typ 7 inlägg ovan så ser du svaret. 39

är det någon uppdatering på gång snart ?

Se min fråga här alldeles innan. Den allmänna tesen är att Samsung lagt ner denna produkt och att det alltså inte kommer komma nån mer uppdatering trots alla småbuggar som finns (och som jag har rapporterat till både ComHem och Samsung).

När jag fick tillbaka min apparat så hade 2/3 delar av programmen försvunnit med förvrängd fil så var det ju aldrig förut någon som varit med om samma sak eller fungerade det för er att skicka in den ?

Sedan om jag provar att ta bort del av program så kan det fungera men lika vanligt att filen är förvrängd så det vågar jag inte göra längre är det samma för er ?

Vet inte - har inte haft min inlämnad, men jag skulle formatera om hela hårddisken om innehållet ändå redan är sabbat.

När jag ska programmera varför kan jag inte bara då få fram mina favoritkanaler utan alla kommer så jag använder som jag tror heter EPG men lite besvärligt det också för det bästa är i så fall att man går in på den kanalen som man vill ha inspelad och därifrån gör man programmeringen annars får man andra kanaler när man ska hålla på att byta kanaler

Du kan skapa en favoritlista med enbart de kanaler du faktiskt har. Sen får du i inställningarna välja att använda denna lista. Kom ihåg att trycka OK för att verkligen välja det hela och inte gå ur menyn med Exit, då sparas inte ditt val.

när jag använder ni får säga om det är rätt EPG så jag har ju bara för REC men när ska man ha användning av VISA och STANDBY ?

Se inlägget ovan. Det är tänkt att man ska kunna slå på/av boxen och ställa in vissa kanaler enligt ett schema, så att en video eller liknande kan spela in det som visas. Det buggar dock rätt bra...

Sedan när jag ska göra EPG så får jag efter andra programmeringen en text som kommer "ytterligare inspelningstiden förkortad pga många timers" vad menar dom med det ?

Att du lagt inspelningar över varandra alternativt direkt efter varandra på samma kanal. Om du har ställt in att t.ex. spela in 2 minuter innan och 30 minuter efter ett program så kommer dessa utökade timers kortas ner...

Tycker fjärren är mycket svår att rikta och trycka så det blir rätt

Sök på "fjärrkontrolL" i detta forum så ser du att alla andra tycker lika illa om originalfjärren. Köp en bra multifjärr istället. Jag är toknöjd med min Harmony 555. Kan sitta inne i köket och styra boxen med denna fjärr - något som är totalt omöjligt med den värdelösa originalfjärren.

Har dåligt ljud i boxen är det fler som har det eller vad kan jag göra för att få bättre ?

Vad menar du med dåligt ljud? Det är digitalt ljud som den bearbetar, så om du har dåligt ljud beror det nog på:
* du har fipplat med volymen på boxen - gör *aldrig det*. Låt den stå på typ 95% och lämna den där. Ändra sedan volymen på din TV eller förstärkare istället. Om du har sänkt volymen en massa på boxen och istället höjer volymen en massa i förstärkaren blir det dålig kvalitet.
* du har dåliga kablar, kortslutning, jordfel eller nåt annan kabelrelaterat

Du har inte ens sagt HUR du plockar ut ditt ljud.. Via SCART? Definitivt inte via den optiska ljudutgången tar jag för givet.

Sedan det positiva den är ju jättesnabb att gå till mitt bibliotek nu och inte som förut när man höll på att bli tokig innan den startar upp

Jo, den är tokseg om du fyller en katalog med hundratals mp3:or...

och att man har buffert nu så man kan tex gå och göra något och ändå inte missa något på fotbollen underbart istället för som förut trycka innan man skulle göra något och strul hella tiden

Japp. Direct Recording gillar jag skarpt.

men visst borde den gå att göra lite bättre så vet ni om det är några uppdateringar på gång ?

Tyvärr inte, som sagt. Se mitt mastodont-inlägg för några månader sen för en lista på allt jag är missnöjd med med denna box.
...men trots allt är jag nöjd med den.

Postad 01 december 2008 - 13:32

replicant
  • replicant
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Har just upptäckt en ny irriterande grej med denna box, som inte borde vara så svårt att fixa med en mjukvaruuppdatering. Det är en grej som jag inte testat tidigare, och som de flesta i detta forumet förmodligen inte har behov av, men ändå:

TV4 Komedi sänder just nu Skål ("Cheers"). Jag vill spara dessa avsnitt och bränna ut på DVD för att spara till senare. Jag kan naturligtvis spara dem på PVR:ens hårddisk, och sedan föra över dem i realtid till min DVD-brännare, men det tar sån tid och man binder upp apparaterna så länge. Därför fick jag en snilleblixt: Jag programmerar min DVD-brännare att spela in avsnitten från PVR:en mitt på dagen, då jag är på jobbet (eftersom det är då de sänds). Allt som behövs är ju att PVR:en står påslagen på rätt kanal! (TV4 Komedi).

Inga problem så långt, men jag är ju människa och kan glömma att ställa in rätt kanal på PVR:en morgonen innan jag går till jobbet. Alltså använder jag den nyupptäckta funktionen: När jag programmerar ett program med hjälp av EPG, väljer jag INTE "Inspelning" utan istället alternativet "VISA"! Det betyder alltså (trodde jag) att PVR:en automatiskt slår på den aktuella kanalen vid den aktuella tiden.

MEN... Döm om min förvåning när jag kommer hem och ser att det enda min DVD-brännare har spelat in från PVR:en är en stor ruta där det står "VILL DU SLÅ ÖVER TILL KANALEN TV4 KOMEDI?" Vad i h***e är det för mening att programmera in att en viss kanal skall visas, om man ändå måste bekräfta det manuellt vid den aktuella tiden?

Anm: Det funkar inte heller om PVR:en fick vara avstängd, den sätter alltså inte på sig vid den aktuella tiden för att visa mitt program.

Det här var ju en besvikelse, känns lite 80-tal att den inte automatiskt kan sätta på en kanal vid en viss tidpunkt. OK, nu finns det sätt att komma runt det här, men min fritid blir lite mer full av programredigerande och mecklande (I-landsproblem...)

Jag brukar sätta den min DVD-brännare på inspelning från PVR-boxen när jag går och lägger mig. Då kan jag se att rätt signal går fram och att inspelningen börjar där jag satt. Sedan slutar den spela in enligt timern. Kanske värt ett försök? :)

Postad 01 december 2008 - 13:42

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Vet inte - har inte haft min inlämnad, men jag skulle formatera om hela hårddisken om innehållet ändå redan är sabbat.

Hjälper inte. Vet av egen erfarenhet. Bara att ringa till ComHem och be att få skicka inte den igen. "Filen är förvrängd" verkar vara ett inte så ovanligt problem för denna box.

Redigerat av Tompa123, 01 december 2008 - 13:44.

Postad 01 december 2008 - 15:12

rocky77
  • rocky77
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Nån som lyckats laga sin box själv då felet med dom tre dioderna blinkar och boxen är död? Min har fått det felet nu och då boxen är äldre än två år vägrar comhem laga den... Tror iofs att det är ett tecken på att jag ska skaffa HD pvr:en dom släpper på onsdag men tänkte göra ett försök att laga den. annars går den en riktig ond död till mötes med hjälp av baseballträ (nåt jag funderat på att göra flera ggr tidigare men hindrat mig då garantin gällt...)

Postad 02 december 2008 - 06:28

Unregistered77b249b7
  • Unregistered77b249b7
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Hjälper inte. Vet av egen erfarenhet. Bara att ringa till ComHem och be att få skicka inte den igen. "Filen är förvrängd" verkar vara ett inte så ovanligt problem för denna box.

Är filen "förvrängd" kan man testa att göra en "radera a-b"-operation- det hjälpte mig efter ett diskbyte.

Postad 03 december 2008 - 22:12

Niga
  • Niga
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Har nyss skaffat lillebror DCB-P770, enda skillnaden är en 80 GB hårdisk. Den låter en hel del vilket dock inte var nån nyhet egentligen då jag läst tråden. Kan inte avgöra om det är fläkten eller hårdisken som genererar det mest irriterande ljudet. Öppnade och lättade på gummikuddarna enligt tidigare tips, såg till min förvåning att det är en Seagate hårddisk!! lite konstigt att Samsung inte använder sina egna då dom ska vara tystare och svalare- är det nån som tror att det gör nån skillnad? Ska man prova att byta?

Min box ger ifrån sig ljud även i standybyläge, inte lika högt givetvis men vad kan det vara? Snurrar hårddisken ändå för att vara startklar eller?

Men vad kan man förvänta sig för 495:-

Postad 05 december 2008 - 21:03

mbaath
  • mbaath
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Införskaffade denna box för ett par månader sedan och måste säga att jag i det stora hela är väldigt nöjd. Men några småsaker kan man ju alltid hitta att irritera sig på. :(

Boxen surrar/brummar väl mycket. Har försökt att ställa den på mjukt underlag, men det har inte hjälpt mycket. Det verkar troligt att det är fläkten som låter. Är det någon som har försökt sig på att byta fläkten?
Och i så fall vilken modell ska man ha?

Att radera inspelningar från hårddisken är väldigt osmidigt. Det blir uppåt 10 knapptryckningar varje gång man ska radera något (jo jag vet att det går att radera flera på en gång, men i alla fall). Finns det verkligen inte något enklare sätt?

Har också upptäckt en konstighet i menyn för bildsignal. Det verkar som om alternativen RGB och Sammansatt är ombytta. "Sammansatt" ser bra ut (har fortfarande en gammal tjock-TV), men med RGB blir bilden färglös och suddig. Det borde ju vara tvärtom. Använder SCART-kabel. Någon annan som har samma egenhet?

/Magnus

Postad 08 december 2008 - 19:17

Stensture
  • Stensture
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Med den här PVR:n går det alltså INTE att se en påbörjad
timerinspelning innan den är färdiginspelad.(?)

Har jag jag förstått det rätt?

Postad 08 december 2008 - 20:18

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Med den här PVR:n går det alltså INTE att se en påbörjad
timerinspelning innan den är färdiginspelad.(?)

Har jag jag förstått det rätt?

Jo, det går. Gå in i biblioteket och klicka "Ok" på den pågående inspelningen. En bugg är dock att uppspelningen avbryts när inspelningen är klar. Då får man gå in i biblioteket (videoteket?) igen, starta den inspelade filen och spola fram.

En reservation: du skriver "timerinspelning", osäker på vad du menar, det enda vi testat här hemma är att förprogrammera inspelning via EPG:n. Och då fungerar det att börja titta innan inspelningen är slut.

Bra box. Vill man inte ha den nya HD-PVR:n är Samsung-boxen ett bra val i mina ögon. Kabelvarianten av Samsungen saknar dock både HDMI och komponent.

Postad 09 december 2008 - 08:17

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Har också upptäckt en konstighet i menyn för bildsignal. Det verkar som om alternativen RGB och Sammansatt är ombytta. "Sammansatt" ser bra ut (har fortfarande en gammal tjock-TV), men med RGB blir bilden färglös och suddig. Det borde ju vara tvärtom. Använder SCART-kabel. Någon annan som har samma egenhet?

/Magnus

Ja du. Kunde inte låta bli att kolla detta så här på morronkvisten & visst blir det bätttre med sammansatt! Kan inte säga att skillnaderna är stora men skärpan blir ngt bättre med sammansatt, såg det glasklart när jag testade på TV2:s testbild. Använder 42' plasma.

Mysko?

Postad 09 december 2008 - 10:54

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Bilden borde bli bättre med RGB, men ibland är det lite si och så med kompatibiliteten mellan box och TV. Min gamla Sharp tjockis gav usel bild via RGB oavsett vilken box jag använde, avsevärt bättre kontrast och detaljskärpa med komposit. Min nya Samsung LCD har i och för sig bra skärpa via RGB, men däremot har den lite andra hyss på RGB som inte finns via andra signaltyper.
Ett sätt att avgöra om man kör via RGB eller komposit kan vara att gå in i boxens text-TV. Kör man komposit så "kryper" det i allmänhet i kanterna på tecknen.

Postad 09 december 2008 - 12:41

Stensture
  • Stensture
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Jo, det går. Gå in i biblioteket och klicka "Ok" på den pågående inspelningen. En bugg är dock att uppspelningen avbryts när inspelningen är klar. Då får man gå in i biblioteket (videoteket?) igen, starta den inspelade filen och spola fram.

En reservation: du skriver "timerinspelning", osäker på vad du menar, det enda vi testat här hemma är att förprogrammera inspelning via EPG:n. Och då fungerar det att börja titta innan inspelningen är slut.

Bra box. Vill man inte ha den nya HD-PVR:n är Samsung-boxen ett bra val i mina ögon. Kabelvarianten av Samsungen saknar dock både HDMI och komponent.

Ok, tack. Det var något jag bl. a. läste i ett av omdömena på prisjakt. Är det en funktion som tillkommit
efter någon mjukvaruuppdatering?

Har förstått att en del skickat in sin box för att uppgradera hårdvaran. Kan man på något
sätt se om det är gjort? Något versionsnr. eller liknande.

Postad 09 december 2008 - 14:21

Dannekling
  • Dannekling
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Om man pausar precis när inspelningen slutar slipper man starta om uppspelningen och leta efter var man var.
Lite meckigt men man blir galen när den stänger av uppspelningen.

Postad 09 december 2008 - 15:56

replicant
  • replicant
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Att radera inspelningar från hårddisken är väldigt osmidigt. Det blir uppåt 10 knapptryckningar varje gång man ska radera något (jo jag vet att det går att radera flera på en gång, men i alla fall). Finns det verkligen inte något enklare sätt?

...

/Magnus

Vet inte hur du gör för att köra 10 knapptryckningar, men nog är det väl bara 4 om man är i Biblioteket, eller räknar du knapptryckningarna det tar för att komma dit och ut igen?

Postad 09 december 2008 - 17:51

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 829 inlägg
  • 0
Är man redan i biblioteket är det 3 tryckningar för mycket!

Postad 09 december 2008 - 20:42

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Ok, tack. Det var något jag bl. a. läste i ett av omdömena på prisjakt. Är det en funktion som tillkommit
efter någon mjukvaruuppdatering?

Har förstått att en del skickat in sin box för att uppgradera hårdvaran. Kan man på något
sätt se om det är gjort? Något versionsnr. eller liknande.

Det kom en mjukvaru-uppdtaering för ca ett år sedan som möjliggjorde just detta, och en massa annat bra. Mjukvaran kan du uppdatera över kabelnätet.

Någon komponent i boxen är bytt hos en del, men jag är osäker på hur du avgör detta med serienummer. Pröva att söka i denna tråd. Diskussionen har varit uppe vet jag. Om du planerar att köpa en gammal box kan du säkert få info från Comhem om vad du ska titta efter för att veta att den har nya hårdvaran.

Redigerat av Mange36, 09 december 2008 - 20:52.

Postad 11 december 2008 - 21:10

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0
Nån som vet vad det var för ändringar i ComHem-tjänsterna igår och idag?

Redigerat av elofu17, 11 december 2008 - 22:48.

Postad 12 december 2008 - 14:40

replicant
  • replicant
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Nån som vet vad det var för ändringar i ComHem-tjänsterna igår och idag?

Kan det va' BBC som har ändrat namnet på sina kanaler?

Postad 12 december 2008 - 21:17

mbaath
  • mbaath
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Vet inte hur du gör för att köra 10 knapptryckningar, men nog är det väl bara 4 om man är i Biblioteket, eller räknar du knapptryckningarna det tar för att komma dit och ut igen?

För att radera en inspelning i Biblioteket trycker jag först Redigera (grön knapp), pila ner till Radera (3-4 knapptryckiningar bara det), välj genom att trycka OK, tryck Radera (gul knapp), bekräfta genom att ändra till JA, tryck OK. Jag får det till ca 9 knapptryckningar totalt!

/Magnus

Postad 12 december 2008 - 21:27

mbaath
  • mbaath
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Här kommer ytterligare en fråga som jag undrar över:

För att skydda mina inspelningar (t ex långfilmer) i Biblioteket mot oavsiktlig radering väljer jag i Redigera-menyn Lås. Döm om min förvåning då man fortfarande kan radera denna utan att få någon varning eller ange sifferkod!
För att spela upp inspelningen behöver man visserligen ange sifferkoden, och det är ju bra så långt.

Alla andra PVR-boxar jag har kommit i kontakt med skyddar vid låsning både mot uppspelning OCH radering, men inte denna box verkar det som. Eller har jag missat något?
Finns det något annat sätt att skydda mot oavsiktlig radering?

/Magnus

Postad 12 december 2008 - 22:17

jocke31
  • jocke31
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

För att radera en inspelning i Biblioteket trycker jag först Redigera (grön knapp), pila ner till Radera (3-4 knapptryckiningar bara det), välj genom att trycka OK, tryck Radera (gul knapp), bekräfta genom att ändra till JA, tryck OK. Jag får det till ca 9 knapptryckningar totalt!

/Magnus

Håller med, det är på tok för många knapptryckningar för att radera filer.

Postad 12 december 2008 - 22:25

jocke31
  • jocke31
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Alltså Samsungs PVR-box måtte ha något generellt konstruktionsfel. Efter att ha haft kontakt med com hems kundtjänst flera gånger och ha haft reparatören hemma två gånger så har jag haft min box inlämnad 2 gånger, den andra gången bytte de ut boxen. Men fortfarande så spårar framför allt inspelningarna ur totalt. Det hackar och hoppar över stora sjok i inspelningen och är ofta helt omöjligt att titta på. Men även stundtals när man kollar på TV så hackar det betänkligt, speciellt på vissa kanaler. Det verkar framför allt inträffa när man använder boxens båda tuners på samma gång, dvs spelar in två program samtidigt eller kollar på ett program och spelar in ett annat samtidigt.

Reparatören har f ö mätt och fixat men hävdar att signalen är OK. Med tanke på att jag har haft liknande problem med 2 boxar så tvivlar jag starkt på att jag är ensam om detta problem. Skulle mer än gärna byta till nya HD-PVR:en eftersom Samsmungen inte funkar ordentligt, men är tämligen skeptisk efter att ha läst om kombinationen Humax och com hem här på forumet.

Postad 13 december 2008 - 07:30

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Alltså Samsungs PVR-box måtte ha något generellt konstruktionsfel. Efter att ha haft kontakt med com hems kundtjänst flera gånger och ha haft reparatören hemma två gånger så har jag haft min box inlämnad 2 gånger, den andra gången bytte de ut boxen. Men fortfarande så spårar framför allt inspelningarna ur totalt. Det hackar och hoppar över stora sjok i inspelningen och är ofta helt omöjligt att titta på. Men även stundtals när man kollar på TV så hackar det betänkligt, speciellt på vissa kanaler. Det verkar framför allt inträffa när man använder boxens båda tuners på samma gång, dvs spelar in två program samtidigt eller kollar på ett program och spelar in ett annat samtidigt.

Reparatören har f ö mätt och fixat men hävdar att signalen är OK. Med tanke på att jag har haft liknande problem med 2 boxar så tvivlar jag starkt på att jag är ensam om detta problem. Skulle mer än gärna byta till nya HD-PVR:en eftersom Samsmungen inte funkar ordentligt, men är tämligen skeptisk efter att ha läst om kombinationen Humax och com hem här på forumet.

Konstigt nog så upplevde jag ganska så mycket sådant här när min box var ny. Mycket hackande på inspelningar samt i vissa fall helt oanvändbara inspelningar där uppspelningen ryckte fram med några sekunders mellanrum. Upplevde det också så att det var större risk för hackningar när jag spelade in två saker samtidigt.

Nu avtog dock problemet efter några veckor & idag så är det mycket sällsynt att det hackar?

Postad 13 december 2008 - 21:02

jocke31
  • jocke31
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Hmm,

ja det har kanske minskat en del. Men det är fortfarande ohyggligt irriterande när det väl hnder. Inte minst när man spelat in något som man vill se senare. Skall som sagt fundera på om jag skall byta till HD-PVR-boxen istället. Jag vill dock veta först hur kvaliteten är på denna och läsa vad folk egentligen anser om den. Den förra Humax-HDboxen verkar knappast ha varit en drömprodukt direkt med tanke på hur snacket gått här…

Postad 14 december 2008 - 07:08

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Hmm,

ja det har kanske minskat en del. Men det är fortfarande ohyggligt irriterande när det väl hnder. Inte minst när man spelat in något som man vill se senare.

Extremt irriterande ja & hade det fortsatt så hade jag helt klart reklamerat den. Nu händer det dock i princip aldrig & om det nu händer så är det inte mer än nån gång i veckan som jag kan se ett litet hack, kan se flera filmer i sträck utan ett hack.

Postad 14 december 2008 - 13:29

Peison
  • Peison
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
När min box börjar hoppa i inspelningar så brukar det räcka med att göra den strömlös, antingen genom att dra ut kontakten eller om man kommer åt slå av den med brytaren på baksidan. För min del så verkar det bli värre och värre ju längre den har varit igång utan kallstart.

Postad 14 december 2008 - 16:59

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

När min box börjar hoppa i inspelningar så brukar det räcka med att göra den strömlös, antingen genom att dra ut kontakten eller om man kommer åt slå av den med brytaren på baksidan. För min del så verkar det bli värre och värre ju längre den har varit igång utan kallstart.

Jag stänger aldrig av min & ändå så går den bra. Verkar onekligen som att dessa apparater är mycket olika i sitt beteende...

Postad 14 december 2008 - 19:30

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Mmm, helt galet.
I min lista över buggar/features tycker jag att de ska fixa följande:

Shortcut to delete files in the library
---------------------------------------
Priority: High
I almost always delete my recordings after watching them.
The delete function is too many clicks away. Put "Delete" as the top choice in the drop-down-menu, or even better, put it on the Red or Blue button for immediate access.
Also change the default selection in the interactive confirmation box to [Ok] instead of [Cancel].

Postad 14 december 2008 - 21:51

jocke31
  • jocke31
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Hmm, har inte haft någon större framgång med omstarter hittills, men jag skall absolut testa ditt tips. Tackar.

Mmm, helt galet.
I min lista över buggar/features tycker jag att de ska fixa följande:

Shortcut to delete files in the library
---------------------------------------
Priority: High
I almost always delete my recordings after watching them.
The delete function is too many clicks away. Put "Delete" as the top choice in the drop-down-menu, or even better, put it on the Red or Blue button for immediate access.
Also change the default selection in the interactive confirmation box to [Ok] instead of [Cancel].

Mycket bra där. Håller med om allt.

Postad 18 december 2008 - 10:47

Unregistered514eb353
  • Unregistered514eb353
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Är det ngn av er som inte får igång komponent-/RGB-signalen på Samsungen efter strömmen brutits?

Jag har en DCB-P850Z och går via Scart-port 1 och en Scart till RGB-kabel till komponentingången på en Onkyo TX-SR606. Om jag bryter strömmen genom att tex. drar ur strömkabeln eller strömbrytaren på baksidan så får jag ingen bild ut ur Samsungen när jag sätter på den igen, det verkar inte ens som om den startar upp riktigt då ingen text kommer upp på den inbyggda displayen.

Hade ett helsike att överhuvudtaget få en aktiv signal - var tvungen att först köra en vanlig Scart-Scart in i TVn och efter att Samsungen startat upp ordentligt och jag har bild på TVn, först då kan jag byta kabel och får bild via Onkyon. I menyn har jag valt "Komponent" på Video Out. Mjukvaruversionen är v39 som skall vara den senaste.

Verkar nu få göra om detta varje gång strömmen brutits, helt värdelöst eftersom recievern står flera meter i från TVn ( Panasonic TH-50PX8E) :huh:

EDIT: Har testat lite mer och det fungerar lika dåligt om jag försöker använda komponentingången på TVn, dvs Onkyon påverkar inte problemet.

Fundering; räcker det inte med ovan kabel, behöver man ha en dyr konverterare typ som denna "Scart to Y-U-V Converter"?

Har liknande uppställning fast en Onkyo 674.
Ett fenomen som börjat dyka upp är som du säger att bilden ibland uteblir, det verkar dock ha med i vilken ordning enheterna slås på. Börjar man med dekoder, AV receiver och sist TVn fungerar det 9 av 10 fall. Den gång det inte fungerar bara switcha mellan två ingångar på Onkyo, då kommer bilden.
(Fungerade till 100% när jag slog på grejorna, när barnen började slå på i annan ordning kom detta fenomen????)
Kan det vara så att dekodern inte orkar driva kabellängden av nån anledning? Provat med annan kabel mellan dekoder-receiver eller kortare?
Annars får du skaffa en liten PSU med batteridrift som driver dekodern så du undviker strömavbrott.

Hijackar tråden lite för att fråga på ett liknande problem. Har precis köpt en ny Pio-plasma och har kopplat xbox plus Samsung-boxen till varsin komponentingång på min Pio-receiver (VSX-D2011), samt sedan en komponentkabel från receivern upp till TV:ns komponentingång. Xbox:en funkar finfint, men när jag väljer den andra komponentingången på receivern blir det ingen bild. Testade att koppla in Samsungen direkt till min gamla tjock-TV och verifiera att den var inställd på "Komponent" vilket den var. Drar jag en vanlig Scart direkt från Samsungen upp till Pio-plasman säger Pio:n att det är RGB på den ingången. Verkar som att Samsungen inte skickar ut komponent korrekt, eller? Tips emottages tacksamt! Använder 2m Scart->RGB/YUV mellan Samsung och receiver (http://www.kjell.com...00000,502000000).

Köpte en scartsplitter och en scart->RGB kabel på biltema för att testa bilden via komponent till min projektor. Tänkte sedan koppla en scartkabel via andra uttaget på splittern till tv´n och på så vis få scart-rgb till tv´n. Andra uttaget på samsungboxen ger vad jag förstår inte någon rgb. Visserligen får jag ändra i menyn mellan RGB och komponent när jag växlar mellan proj och tv men ack vad fel jag hade. Gissa om jag blev förvånad när min ca 5 år gamla philips 32" CRT ger bild när den får komponentsignal på ena scartingången....

Jag blev också rätt förvånad när min 32" Sony-tjocktv från 2002 gav bild när jag ställde om Samsung-boxen från RGB till Komponent.

Som sagt, alla tips emottages tacksamt..

///DM

Postad 18 december 2008 - 11:11

jocke31
  • jocke31
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Hijackar tråden lite för att fråga på ett liknande problem. Har precis köpt en ny Pio-plasma och har kopplat xbox plus Samsung-boxen till varsin komponentingång på min Pio-receiver (VSX-D2011), samt sedan en komponentkabel från receivern upp till TV:ns komponentingång. Xbox:en funkar finfint, men när jag väljer den andra komponentingången på receivern blir det ingen bild. Testade att koppla in Samsungen direkt till min gamla tjock-TV och verifiera att den var inställd på "Komponent" vilket den var. Drar jag en vanlig Scart direkt från Samsungen upp till Pio-plasman säger Pio:n att det är RGB på den ingången. Verkar som att Samsungen inte skickar ut komponent korrekt, eller? Tips emottages tacksamt! Använder 2m Scart->RGB/YUV mellan Samsung och receiver (http://www.kjell.com...00000,502000000).

Jag blev också rätt förvånad när min 32" Sony-tjocktv från 2002 gav bild när jag ställde om Samsung-boxen från RGB till Komponent.

Som sagt, alla tips emottages tacksamt..

///DM

Hej,

intressant. Har upplevt liknande problem här, men efter någon av mjukvauupddateringarna som kommit till boxen så fungerar det trots att jag brutit strömmen. Däremot är det såvitt jag förstår bara den ena Scarten som skickar komponent, har för mig att det är den understa. Har en exakt likadan kabel från Kjelle men en Sony 32V2500 lcd-TV. Den enda gången jag behöver koppla in en "budget-Scart" för att få bild är om jag återställer hela boxen. Då måste man gå in manuellt och ändra boxens inställning på Scarten till komponent igen eftersom den nollställs. Och eftersom den nollställs ser man ingen bild med mindre än att man kopplar in en Scart-Scart som inte är kompon. Lite moment 22 här skulle jag säga. Ljudet skickar jag till recivern via optisk kabel från boxen och det är inga problem.

Frågan är om det är någon auto-select på din TV som inte känner igen komponentsignalen? Eller om det finns någon mjukvaruuppdatering du behöver göra som löser ditt problem?

Postad 18 december 2008 - 13:00

Unregistered514eb353
  • Unregistered514eb353
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Hej,

intressant. Har upplevt liknande problem här, men efter någon av mjukvauupddateringarna som kommit till boxen så fungerar det trots att jag brutit strömmen. Däremot är det såvitt jag förstår bara den ena Scarten som skickar komponent, har för mig att det är den understa. Har en exakt likadan kabel från Kjelle men en Sony 32V2500 lcd-TV. Den enda gången jag behöver koppla in en "budget-Scart" för att få bild är om jag återställer hela boxen. Då måste man gå in manuellt och ändra boxens inställning på Scarten till komponent igen eftersom den nollställs. Och eftersom den nollställs ser man ingen bild med mindre än att man kopplar in en Scart-Scart som inte är kompon. Lite moment 22 här skulle jag säga. Ljudet skickar jag till recivern via optisk kabel från boxen och det är inga problem.

Frågan är om det är någon auto-select på din TV som inte känner igen komponentsignalen? Eller om det finns någon mjukvaruuppdatering du behöver göra som löser ditt problem?

Tack för snabbt svar! Det är den understa scarten som kan komponent, ja, och det är den jag använder. Jag har hittills endast testat att skicka komponent-signalen via Pio-receivern till TV:n. Kan ju vara något där, men tror inte det eftersom det funkar finfint med xboxen på samma sätt (har 2 st component in och 1 st ut i receivern). Eller finns det olika sorters komponent?? :huh:

Ska testa att dra upp komponent-signalen direkt från dekodern till TV:n för att utesluta receivern.

Edit: Nu funkar det! Har inte den blekaste aning om vad som var fel. I mitt eget huvud har jag kopplat på samma sätt. Funkar med både xbox på och av, alla olika upplösningar samtidigt etc etc. Hur flummigt som helst... Fast sponant tycker jag bilden från Samsungen blev sämre än med vanlig RGB-scart. Kan ju iofs vara inställningar i Pio-plasman som skiljer sig mellan Input 1 och 2. Jaja..

///DM

Redigerat av Unregistered514eb353, 19 december 2008 - 21:42.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.