Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Topfield TF5700PVRt

3284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 December 2009 - 21:15

m1cke
  • m1cke
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0

Inbyggt finns möjlighet att spela upp MP3-filer.
Om du vill spela upp video så måste du konvertera till rec-format innan du laddar upp filmen till boxen.
Varning: USB-interfacet på Toppyn är långsamt. Mest liknar det USB1.1, dvs det tar lång tid att överföra videofiler till boxen....

För konverteringen behövs diverse program från nätet. Själv har bara gjort det åt andra hållet, dvs konverterat rec-filer till DVD-format, så jag vet inte hur man gör.

Men man kan undra över ifall det är nödvändigt, förstås. Det går antagligen enklare att titta på filmen på PC:n i stället. Och du kan ju alltid koppla in din TV som skärm till PC:n via HDMI om du har HDMI-kontakt på ditt grafikkort...

/Bosse

Jo, det är just HDMI som saknas på min (6år! gamla) laptop. skulle vara smidigt att kunna köra det i den. Är väl bättre att investera i en enkel mediaspelare än att krångla med konvertering och överföring som antagligen är rätt tidskrävande.

Nä, får nog anledning att återkomma när boxen anlänt. Trodde den kom igår då det låg en avi från Boxer i lådan, blev besviken när det bara var en liten CA Modul som jag inte har användning av..

Postad 12 December 2009 - 11:56

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jo, det är just HDMI som saknas på min (6år! gamla) laptop. skulle vara smidigt att kunna köra det i den. Är väl bättre att investera i en enkel mediaspelare än att krångla med konvertering och överföring som antagligen är rätt tidskrävande.

Nä, får nog anledning att återkomma när boxen anlänt. Trodde den kom igår då det låg en avi från Boxer i lådan, blev besviken när det bara var en liten CA Modul som jag inte har användning av..

Jag har också en gammal PC som saknar HDMI-utgång...
Men nu undrar jag hur det fungerar med HDMI från en PC:
Får man ljudet också via denna kontakt eller måste man dra ytterligare en kabel över till TV:n om man har en PC med HDMI-utgång????
Skulle helst vilja ha ett minimum av kablar, men det skulle vara fint att kunna använda TV:n för att titta på film från PC:n.
Kanske att det finns något sätt att överföra det trådlöst till TV:n???
Jag har ju min Toppy ansluten trådlöst till nätet så att jag kan uppdatera EPG. Bra utan kabel....

/Bosse

Postad 12 December 2009 - 23:42

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Tog bort mitt långa inlägg om ännu en Topfieldkrasch då jag just nu verkar ha fått ording på den skapligt.....

Redigerat av Unregistered9b117a23, 14 December 2009 - 15:31.

Postad 13 December 2009 - 09:26

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Tråkigt att det inte fungerar. Jag nu kört min 5710 i två år och en 5800 som jag köpte på Tradera säkert 4 år utan problem.

Det som är lite standardfel är nätaggregatet, kolla här http://forum.toppy.o.......lex&start=0

5720 är samma som 5710 men med Boxer Navigator. Mitt abbonemang går ut nu men jag har inte lyckats hitta en bättre box om man vill ha mäjlighet att textsöka frö inspelningar utan att betala för Navigator samt även kunna läsa ut inspelniingar vid behov.

Postad 13 December 2009 - 12:49

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Helt otroligt nog så när jag väl skulle lämna in boxen till min radiohandlare och prova en sista gång att knäppa på tv:n så reagerade boxen på fjärrkontrollen. Fast hårddisken verkar det var något med men efter att ha formaterat hårddisken så verkar den än så länge fungera ok igen. Min Topfield verkar ha nio liv så nu ska jag testa och köra in Mystuff och Bosses program igen. Julen kanske är räddad även om det var lite trist att förlora alla dessa mappar med serier mm. på hårddisken.

Redigerat av Unregistered9b117a23, 14 December 2009 - 15:31.

Postad 14 December 2009 - 00:29

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Jag har en 5710 HDMI och nu efter ca 2 års felfritt tittande så har den börjat bråka. Jag brukar flytta över inspelat material i olika mapper som jag har på hårddisken, men nu har detta börjat strula. När jag trycker på gul knapp för att välja mapp och jag sedan väljer den mapp jag vill flytta till och trycker OK så kommer det upp please wait..

och där står den sedan hela tiden. Jag kan starta om boxen genom att trycka power off på fjärren och sedan starta den igen. Då kommer det upp verifying files and folders och där kan man se att den jobbar, men efter ca 15 min så tröttnar jag och startar om boxen genom att dra ut strömsladden (enda som hjälper). Efter omstarten så börjar den igen med verifying files and folders och nu tar det bara ca 10 sekunder, sedan står det färdig. Jag tittar i archive och allt ser bra ut. Min fil som jag flyttade när den hängde sig har flyttat sig till rätt mapp, men filnamnet heter MDTempFile, spelar dock ingen roll, men något har ju hänt.

Känns det igen, kan man göra något?

Postad 14 December 2009 - 15:15

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag har en 5710 HDMI och nu efter ca 2 års felfritt tittande så har den börjat bråka. Jag brukar flytta över inspelat material i olika mapper som jag har på hårddisken, men nu har detta börjat strula. När jag trycker på gul knapp för att välja mapp och jag sedan väljer den mapp jag vill flytta till och trycker OK så kommer det upp please wait..

och där står den sedan hela tiden. Jag kan starta om boxen genom att trycka power off på fjärren och sedan starta den igen. Då kommer det upp verifying files and folders och där kan man se att den jobbar, men efter ca 15 min så tröttnar jag och startar om boxen genom att dra ut strömsladden (enda som hjälper). Efter omstarten så börjar den igen med verifying files and folders och nu tar det bara ca 10 sekunder, sedan står det färdig. Jag tittar i archive och allt ser bra ut. Min fil som jag flyttade när den hängde sig har flyttat sig till rätt mapp, men filnamnet heter MDTempFile, spelar dock ingen roll, men något har ju hänt.

Känns det igen, kan man göra något?

Har aldrig fått detta fel själv, men jag har ju en stor disk med massor av ledigt utrymme förstås...
Frågor:
- Firmware version?
- Storlek på disken?
- Hur mycket fritt utrymme finns det på disken?
- Lista på de TAP du kör inkl. version?

/Bosse

Postad 15 December 2009 - 09:14

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Nu har jag fått det mesta att fungera igen och provar med den nyaste versionen av MyStuff men gissar att jag så småningom kommer få byta tillbaka till någon tidigare version (av erfarenhet).

Nåt som krånglar lite är favoritlistan som jag skapat och precis som förra gången får jag obegripligt nog dupletter av SVT1 i EPG-listan när jag väljer favoritlistan somjag döpt till boxer. Öppnar favoritlistan i programmet Anteckningar och SVT1 LCN-nummer finns ju bara på en rad så jag kan inte förstå varför det blir så?

Någon som har Topfield 5710 som jag och kör ni med nyare firmware än 2.87 och använder ni såna där patchar som många andra här inne? Jag gör det inte men funderar på om jag ska sätta mig in i det också.....

Postad 15 December 2009 - 11:19

Hakvik
  • Hakvik
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har en 5700 icke HDMI som fungerat i drygt ett år utan större problem, MEN häromdagen så hängde sig My Stuff (5.6x) vid uppstarten och hur jag än gör (ominstallation, olika versioner osv ) så får jag inte den att starta, vad har jag missat? finns det en fil någonstans jag missat eller hur för man igång My Stuff igen?

/Hakvik

Postad 17 December 2009 - 23:52

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har en 5700 icke HDMI som fungerat i drygt ett år utan större problem, MEN häromdagen så hängde sig My Stuff (5.6x) vid uppstarten och hur jag än gör (ominstallation, olika versioner osv ) så får jag inte den att starta, vad har jag missat? finns det en fil någonstans jag missat eller hur för man igång My Stuff igen?

/Hakvik

Är problemet att du inte får igång själva boxen alls eller är det så att när du försöker installera/få igång MyStuff så blir det problem???

Olika åtgärder i de två fallen....

/Bosse

Postad 17 December 2009 - 23:57

Hakvik
  • Hakvik
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Är problemet att du inte får igång själva boxen alls eller är det så att när du försöker installera/få igång MyStuff så blir det problem???

Olika åtgärder i de två fallen....

/Bosse

Hej,

Själva boxen startar utan problem.Det är när MyStuff skall starta som det går tokigt... det laddar till ca 75% och sen hänger den sig.

/Hakvik

Postad 18 December 2009 - 00:43

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Hej,

Själva boxen startar utan problem.Det är när MyStuff skall starta som det går tokigt... det laddar till ca 75% och sen hänger den sig.

/Hakvik

Använd Altair och radera alla filer under ProgramFiles som har ändelsen .lnk
Dessa är noll-längdsfiler och används bara för att markera revir för några program (MyStuff??).
Detta brukar vara första åtgärden.
Om du har en MyStuff.mei-fil i ProgramFiles så radera den också.
Prova att starta normalt.

Om det inte går nu heller så starta då om men håll in nollan på fjärren under boot-fasen. Då laddas inga TAP.
Gå sedan till arkivet och navigera till Auto Start och starta dina TAP:s en efter en och se efter vilken som strular till det. Om det är MyStuff.tap så är väl näste sak att göra följande:

Med Altair så kopierar du undan innehållet i foldern /ProgramFiles/Settings/MyStuff till din PC.
Sen raderar du denna folder samt MyStuff.tap i Auto Start.
Sen kopierar du in en ny kopia av MyStuff.tap från PC (om den du har blivit korrupt).
Därefter startar du om och ser ifall det hänger sig nu eller ej.

Nu kan du stänga ner MyStuff och ta till Altair igen och kopiera tillbaka filer från /ProgramFiles/Settings/MyStuff till boxen. Underkatalogen CTs innehåller de filer som definierar dina control timers, FavLists innehåller din kanallista och foldern MEIs innehåller beskrivningarna för alla dina inspelningar. Om du kopierar tillbaka dessa med MyStuff nerstängt så har du återställt detta.
Sen får du gå igenom konfigurationen av MyStuff igen.

Lycka till!

/Bosse

Postad 18 December 2009 - 00:51

jerjoh
  • jerjoh
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Han menar mitt EPG-hämtningsprogram XmlTv2Mei för Windows.
Det förutsätter att du installerar MyStuff i din Toppy. Därfeter kan du köra XmlTv2Mei på din PC och då hämtas EPG-data från Internet till MyStuff.
Man kan få upp till c:a 2 veckors EPG på detta sätt.
MyStuff har dels ett mycket bättre grafiskt interface än vad Topfield erbjuder och man kan dessutom skapa allehanda sökvillkor efter program som man vill spela in automatiskt. Tex alla Morden i Midsomer oavsett vilken kanal de går på. Eller alla program med Poirot i titeln etc.

/Bosse

Hej Bosse!
Efter att ha kört ditt utmärkta pgm under flera månader, kanske upp mot ett år, har det börjat struls för mig.
Jag använder din hemsida, kör med senaste utgåvan av xmltv2mei. Tycker samtliga uppdateringar gjort installation/uppdateringar mer anv. Vänliga. Kör f.n mustuff 5.62b igen efter att ha testat 6.0 resp 6.1. Upplevde en massa krascher med ver. 6 av mystuff, vilket ej var några problem tidigare med ver5. Boxen hänger sig ofta vid inläsningen av MS. Detta förstod jag berodde på minneshanteringen i boxen om fw låg på över 3. Har nu återgått även vad gälle fw till de rekomenderade för resp. Box 2.87(tf 5700) resp 2.89 (tf 5720), kommer ej ihåg om jag angav rätt nr iskrivande stund. Har iaf rätt versioner i resp. box. Hängningarna blev lite färre när jag bytte tillbaka, MEN nu händer det istället rätt ofta att epg-infon på vissa kanaler, oftast endast en kanal Per gång, försvinner och istället står det en massa konstiga tecken/siffror/symboler där pgminfon skall stå. Det är rena grekiskan. När jag upptarerar, manuellt var 14 dag ser det ok ut men slår man på boxen Dan därpå har nått inträffat och vissa kanaler kan man inte se vad de visar för pgm, huvuddelen ser dock helt normala ut.
Kollar jag istället på toppyns epg ser även dessa kanaler helt normala ut. Min slutsats blirdärför att det är nått strul med MS o xmltv2mei.

Tips o förslag mottages tacksamt.

Blir likadant efter ett tag på samtliga mina tre toppys.
Tf 5700
Tf 5700 hdmi
Tf 5720 hdmi

MVH
Jerker

Postad 18 December 2009 - 11:49

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Hej Bosse!
Efter att ha kört ditt utmärkta pgm under flera månader, kanske upp mot ett år, har det börjat struls för mig.
Jag använder din hemsida, kör med senaste utgåvan av xmltv2mei. Tycker samtliga uppdateringar gjort installation/uppdateringar mer anv. Vänliga. Kör f.n mustuff 5.62b igen efter att ha testat 6.0 resp 6.1. Upplevde en massa krascher med ver. 6 av mystuff, vilket ej var några problem tidigare med ver5. Boxen hänger sig ofta vid inläsningen av MS. Detta förstod jag berodde på minneshanteringen i boxen om fw låg på över 3. Har nu återgått även vad gälle fw till de rekomenderade för resp. Box 2.87(tf 5700) resp 2.89 (tf 5720), kommer ej ihåg om jag angav rätt nr iskrivande stund. Har iaf rätt versioner i resp. box. Hängningarna blev lite färre när jag bytte tillbaka, MEN nu händer det istället rätt ofta att epg-infon på vissa kanaler, oftast endast en kanal Per gång, försvinner och istället står det en massa konstiga tecken/siffror/symboler där pgminfon skall stå. Det är rena grekiskan. När jag upptarerar, manuellt var 14 dag

Detta rekommenderas inte! 14 dagar är alldeles för lång tid mellan EPG-uppdateringarna!
Programmen har garanterat ändrats på denna tid så du får fel inspelningstider mm.
Hur har du ställt in i MyStuff vad gäller den tid som MyStuff.mei skall användas?

ser det ok ut men slår man på boxen Dan därpå har nått inträffat och vissa kanaler kan man inte se vad de visar för pgm, huvuddelen ser dock helt normala ut.
Kollar jag istället på toppyns epg ser även dessa kanaler helt normala ut. Min slutsats blirdärför att det är nått strul med MS o xmltv2mei.

Tips o förslag mottages tacksamt.

Blir likadant efter ett tag på samtliga mina tre toppys.
Tf 5700
Tf 5700 hdmi
Tf 5720 hdmi

MVH
Jerker

Jag har en TF5700. På den kör jag fw 2.87 patchad med:
AbArBfBqCkCpCwDeFFsGmHeKtPPcRRaRhRpRsSSrStT2TdTfTpTsUUcUuWfXpXwZ
Sen kör jag MyStuff 6.1 och den senaste eit2mei (för att samla in EPG för kanaler som CNN, vilka inte finns på TVSajten).
När jag bytte ner mig från f/w 3.x till 2.87 så löstes alla minnesproblem i boxen och MyStuff slutade få hängningar och krascher. Enda nackdelen jag hittat är att text-tv inte kommer ihåg den sida man visade utan hoppar tillbaka till sidan 100 varje gång man visar text. Inget stort problem för man kan ju i stället använda TV-fjärren för text.

Såklart kör jag också XmlTv2Mei ( :) ) och den är ställd att köra varje natt kl 02:10.
MyStuff väcker boxen kl 02:00 ifall den är i standby vid den tiden (option EPG Scan i MyStuff).

För ett tag sedan fick jag också problem med krascher och det spårade jag till EPG-filen MyStuff.mei som tillverkas av XmlTv2Mei.
Det var helt enkelt så att rätt vad det var kom det gigantiskt stora programbeskrivningar via TVSajten och det blev för mycket för MyStuff. Så jag ändrade XmlTv2Mei att kunna klippa av långa beskrivningar. Nu har jag satt det på 750 tecken och efter detta har jag inte längre några krascher.

Nu har jag inga som helst problem med boxen, utom möjligen med patchen Wf (wind fast) som kan låsa boxen ifall man snabbspolar för fort, tex x8 eller så.

Så mitt råd är:
1) Kolla inställningen i XmlTv2Mei för längden på beskrivningarna. Ställ den på tex 500-700 tecken.
2) Kolla MyStuff konfig vad gäller hur länge den använder MyStuff.mei för EPG
3) Försök att uppdatera EPG betydligt oftare än varannan vecka

/Bosse

Postad 20 December 2009 - 01:22

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Har aldrig fått detta fel själv, men jag har ju en stor disk med massor av ledigt utrymme förstås...
Frågor:
- Firmware version?
- Storlek på disken?
- Hur mycket fritt utrymme finns det på disken?
- Lista på de TAP du kör inkl. version?

/Bosse

- Har aldrig ändrat detta, men jag har iaf. 2.89
- Disken är på 160 GB
- 69% ledigt
- My stuff 5.62c och eitmei BETA 7.8h

Funderar lite på att sätta i en annan disk tillfälligt för att se om det löser mina problem, men hur skall
man egentligen förbereda disken innan man kan montera den och att TF identifierar den korrekt.

Redigerat av kotten33, 20 December 2009 - 01:24.

Postad 20 December 2009 - 08:34

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Nu när jag fått skaplig ordning på min tidigare kraschade box så dyker det ibland upp ett meddelande om att Kanallistan är ändrad och att man bör göra ny kanalsökning. Dessutom kan kanalerna på en Muxx som t ex den med Kanal 5, Canal + helt sluta fungera så att jag måste göra just en ny kanalsökning.

Någon som känner igen detta?

Postad 20 December 2009 - 09:23

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

- Har aldrig ändrat detta, men jag har iaf. 2.89
- Disken är på 160 GB
- 69% ledigt
- My stuff 5.62c och eitmei BETA 7.8h

Funderar lite på att sätta i en annan disk tillfälligt för att se om det löser mina problem, men hur skall
man egentligen förbereda disken innan man kan montera den och att TF identifierar den korrekt.

Du behöver inte förbereda disken alls, bara koppla in den på korrekt sätt.
Om du väljer att köra med PATA (IDE)-disk så skall det bara vara att koppla in den lika som den gamla och sen starta boxen. Det kommer att komma upp en skylt om att disken måste formateras (eller också att den formateras, kommer inte ihåg om man får något val).

Om du väljer att göra som många andra och sätta in en SATA-disk så blir det mera jobb för då skall du också sätta dit en fungerande (med toppy) SATA/IDE-adapter mellan disken och kabeln. Inte alla adaptrar fungerar med toppy utan du bör välja en som gör det. Jag har gjort en lista på ett antal modeller här.

Två viktiga saker att notera:
1) Du måste vara väldigt försiktig när du öppnar boxen eftersom nätdelen har 400V högspänning på stora metalldelar som man lätt kan vidröra! Den här spänningen försvinner sakta efter att sladden dragits ut, så säkrast är att vänta med öppningen 10 min efter att sladden är utdragen.

2) Alla diskar fungerar inte i en toppy! Det finns en tråd i England (fungerande diskar), som diskuterar vilka som går och inte går. Jag har bytt till en SAMSUNG EcoGreen 1 Tb disk och den fungerar fint och går kallare än originaldisken.

/Bosse

Postad 20 December 2009 - 13:00

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Bosse,
Kanon tack!

Jag hade iofs tänkt montera en SATA disk för jag har en sådan liggande hemma. Skall kanske på jobbet om jag kan skrota någon gammal PC som har en disk. Dom diskarna brukar inte vara större än 20-40 GB, men jag får ju i alla fall ett test.

Postad 22 December 2009 - 19:03

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Fick för mig att jag skulle testa först och formatera om min gamla disk, men denna meny är gråad i boxen. Innebär det att den kan vara trasig då?

Nu har jag varit iväg och fixat en 160 GB IDE/PATA disk. Jag har tagit bort den gamla och satt tillbaka den nya. Jag har förvisso inte monterat disken tillbaka på sin bracket och satt tillbaka locket, men det borde väl fungera ändå.

Problemet är nu att jag inte får någon möjlighet att formatera disken i menyn, det är fortfarande gråat. Vad kan jag göra nu? Börjar bli lite panik nu om jag inte kan spela in i julhelgen. :-) Det verkar som om TF inte känner av att det sitter en disk i. Man kan inte trycka på archive, men det kanske är naturligt eftersom disken har ett filsystem från en dator just nu.

Jag har gjort en fabriks återställning utan resultat.

Skall man formatera disken i sin PC?

Redigerat av kotten33, 23 December 2009 - 00:03.

Postad 23 December 2009 - 09:35

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
denna 57xx box har ju några år på nacken, finns det någon ny fräsch ersättare på marknaden? om det inte gör det, finns det någon annan marksänd box av annat märke som är lika bra?

Postad 23 December 2009 - 10:02

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Fick för mig att jag skulle testa först och formatera om min gamla disk, men denna meny är gråad i boxen. Innebär det att den kan vara trasig då?

Inte nödvändigtvis... Det är ett antal saker som måste vara uppfyllda dock:
1) Power-sladden ansluten till disken...
2) IDE-kabeln ansluten rättvänd. Jag har fått byta ut den som kom med toppyn mot en 80-tråds ATA-kabel, men det var när jag satt dit en SATA-disk med konverter. Den nya kabeln hade en pinne blockerad för att man inte skulle kunna sätta den fel, men toppyns IDE-kabel har hål för alla 40 pinnarna i kontakten så det går att vända den bak-fram....
3) Disken måste vara byglad som Master

Nu har jag varit iväg och fixat en 160 GB IDE/PATA disk. Jag har tagit bort den gamla och satt tillbaka den nya. Jag har förvisso inte monterat disken tillbaka på sin bracket och satt tillbaka locket, men det borde väl fungera ändå.

Var försiktig bara med tanke på att nätaggregatet har högspänning på kylarna!!!!!
Jag gjorde så att jag lade en kartongskiva över toppyn och placerade den nya disken där för test.

Problemet är nu att jag inte får någon möjlighet att formatera disken i menyn, det är fortfarande gråat. Vad kan jag göra nu? Börjar bli lite panik nu om jag inte kan spela in i julhelgen. :-) Det verkar som om TF inte känner av att det sitter en disk i. Man kan inte trycka på archive, men det kanske är naturligt eftersom disken har ett filsystem från en dator just nu.

Jag har gjort en fabriks återställning utan resultat.

Skall man formatera disken i sin PC?

Du skall absolut inte formatera disken i din PC!!! Det är ett alldeles eget filsystem i en toppy som inte känns igen i en PC över huvud taget. Däremot kan du ju prova med att radera alla partitionerna på disken i din PC så att den blir tom innan du provar i toppyn.

Jag hade problem när jag bytte till större disk i somras med att den nya disken inte kändes av och då gjorde jag en del saker men det som slutligen löste problemet var:
1) Använde en 80-lednings ATA-kabel från Kjell&Co
2) Kopplade den ände av ATA-kabeln som skall sitta i en PC:s moderkort till disken. <= Viktigt!
3) Borrade ur det extra hålet i kontakten för drive #1 så att den inte blockerar
4) Satte in denna kontakt i Toppyns moderkort (viktigt att ha ordning på vändningen av kontakten nu!).
Resultatet var att kabelns mittkontakt sitter i moderkortet och den kontakt som sitter i änden med den långa kabeln sitter i disken.

Nu hittade toppyn disken OK och startade genast att formatera den av sig själv.
Jag tror att om toppyn ser en disk vid start och hittar ett okänt eller korrupt filsystem så formaterar den om vare sig man vill eller ej. Hände mig 3 månader efter att jag köpt boxen när den hade kraschat och jag startade om. Alla inspelningarna försvann!!!

Postad 23 December 2009 - 10:06

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

denna 57xx box har ju några år på nacken, finns det någon ny fräsch ersättare på marknaden? om det inte gör det, finns det någon annan marksänd box av annat märke som är lika bra?

TF5710HDMI, TF5720HDMI är båda senare modeller med större disk och med HDMI-utgång. Annars tämligen likadana.
Jag har inte hittat någon annan box på marknaden som medger att man kan modifiera GUI och funktioner själv samt att man kan överföra inspelningar till/från boxen.
Alternativet då är väl en sån här liten PC som man bygger ihop med ett par digitaltv-mottagare och en massa pysselmjukvara. Vet dock inte om en sån kan fås att känna igen ett Boxer-kort så att man kan se annat än frikanalerna....

Postad 23 December 2009 - 15:27

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Inte nödvändigtvis... Det är ett antal saker som måste vara uppfyllda dock:
1) Power-sladden ansluten till disken...
2) IDE-kabeln ansluten rättvänd. Jag har fått byta ut den som kom med toppyn mot en 80-tråds ATA-kabel, men det var när jag satt dit en SATA-disk med konverter. Den nya kabeln hade en pinne blockerad för att man inte skulle kunna sätta den fel, men toppyns IDE-kabel har hål för alla 40 pinnarna i kontakten så det går att vända den bak-fram....
3) Disken måste vara byglad som Master

Var försiktig bara med tanke på att nätaggregatet har högspänning på kylarna!!!!!
Jag gjorde så att jag lade en kartongskiva över toppyn och placerade den nya disken där för test.

Du skall absolut inte formatera disken i din PC!!! Det är ett alldeles eget filsystem i en toppy som inte känns igen i en PC över huvud taget. Däremot kan du ju prova med att radera alla partitionerna på disken i din PC så att den blir tom innan du provar i toppyn.

Jag hade problem när jag bytte till större disk i somras med att den nya disken inte kändes av och då gjorde jag en del saker men det som slutligen löste problemet var:
1) Använde en 80-lednings ATA-kabel från Kjell&Co
2) Kopplade den ände av ATA-kabeln som skall sitta i en PC:s moderkort till disken. <= Viktigt!
3) Borrade ur det extra hålet i kontakten för drive #1 så att den inte blockerar
4) Satte in denna kontakt i Toppyns moderkort (viktigt att ha ordning på vändningen av kontakten nu!).
Resultatet var att kabelns mittkontakt sitter i moderkortet och den kontakt som sitter i änden med den långa kabeln sitter i disken.

Nu hittade toppyn disken OK och startade genast att formatera den av sig själv.
Jag tror att om toppyn ser en disk vid start och hittar ett okänt eller korrupt filsystem så formaterar den om vare sig man vill eller ej. Hände mig 3 månader efter att jag köpt boxen när den hade kraschat och jag startade om. Alla inspelningarna försvann!!!

Det jag menade med att formatera disken i min PC, det var om man kunde installera något program som kan formatera med topfields eget filsystem. Fungerar TopfHDRW?

Jag har kopplat in både ström och IDE korrekt. Dessa kablar var ju så korta och exakta så det gick inte att göra fel.

Skall dock testa och ta bort alla partioner en gång och se vad som händer. Funderar även på att tillfälligt slakta en gammal PC med en 20 GB disk och se om samma fel uppstår.

Redigerat av kotten33, 23 December 2009 - 15:28.

Postad 23 December 2009 - 17:34

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Nu har jag gjort en massa tester med diskar fram och tillbaka, men det sista testet var att jag tog min 160GB disk som satt i min Topfield och kopplade in den till datorn och installerade topfhdrw. Startar programmet och vips så hittar den allt på min disk, disken är alltså inte trasig utan det är något knas med min box.

Disken får ström i TF, det kan man höra vid uppstart att disken snurrar igång. Jag testade också att byta ut IDE kabeln i boxen, men det hjälpte inte heller. Det känns nu som det är något mer allvarligt fel.

Finns det någon som kan laga en sådan här box? Vem isf.

Postad 23 December 2009 - 18:09

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Nu fattar jag inget. Nu har jag skruvat ihop allt igen med den gamla disken och kopplade in den, och nu fungerar det!! Frågan är väl bara hur länge.

Frågan är om jag skall passa på att formatera disken nu när jag har möjlighet.

Vad har jag då gjort egentligen.

1. Boxen har varit strömlös ganska länge
2. Jag har känt och tryckt på alla sladdar och komponenter i boxen
3. Kopplad in disken i datorn och kopierat en REC-fil från disken till min lokala PC

Postad 23 December 2009 - 19:02

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Nu fattar jag inget. Nu har jag skruvat ihop allt igen med den gamla disken och kopplade in den, och nu fungerar det!! Frågan är väl bara hur länge.

3. Kopplad in disken i datorn och kopierat en REC-fil från disken till min lokala PC

Skumt....
Det går förvisso att använda TopfHDRW för diverse operationer på disken. Jag gjorde tex en backup av alla rec-filer till min PC på det sättet när jag skulle byta disk i somras. Sen använde jag samma teknik för att kopiera in dem på den nya disken.
MEN, jag formaterade den nya disken i Toppyn för jag har läst att det inte funkar nåt vidare att låta TopfHDRW göra det.

En sak som "alla" på UK-forumet pratar om när man har mystiska diskfel är att det kan vara fel på nätaggregatet. Då behöver man byta kondensatorerna för det är tydligen low-quality sådana som Topfield har använt. Finns en tråd bara om detta på UK-forumet. Power supply repair thread och Topfield TF5800PVR Power Supply Repair
Själv har jag inte råkat ut för detta....
/Bosse

Redigerat av Bo_B, 23 December 2009 - 19:58.

Postad 24 December 2009 - 13:53

Unregisterede23ca3dc
  • Unregisterede23ca3dc
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Hade exakt samma problem med min TF5700 HDMI för 4 månader sedan. Fick tillslut igång disken efter att den varit över i datorn och jag plockat ut alla inspelningar. Den fungerade bara i ett par dagar, sedan hittade inte Toppyn den igen. Slutade med ett diskbyte, nu funkar Toppyn klockrent igen. Det lustiga är att denna disk sitter i en 5720 nu och den fungerar också utan problem. Skumt.
God Jul alla glada!

Postad 24 December 2009 - 17:46

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Hade exakt samma problem med min TF5700 HDMI för 4 månader sedan. Fick tillslut igång disken efter att den varit över i datorn och jag plockat ut alla inspelningar. Den fungerade bara i ett par dagar, sedan hittade inte Toppyn den igen. Slutade med ett diskbyte, nu funkar Toppyn klockrent igen. Det lustiga är att denna disk sitter i en 5720 nu och den fungerar också utan problem. Skumt.
God Jul alla glada!

Nu vararde inte min glädje så länge, igår kväll så lade den av igen. Antingen disken eller själva boxen. Kanske får bli en ny box i alla fall.

I mitt fall så funkade det ju inte heller att montera en ny disk, så det verkar vara något mer hårdvarurelaterat.

Redigerat av kotten33, 24 December 2009 - 17:48.

Postad 24 December 2009 - 17:54

Unregisterede23ca3dc
  • Unregisterede23ca3dc
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Nu vararde inte min glädje så länge, igår kväll så lade den av igen. Antingen disken eller själva boxen. Kanske får bli en ny box i alla fall.

I mitt fall så funkade det ju inte heller att montera en ny disk, så det verkar vara något mer hårdvarurelaterat.

Har du provat med en lite äldre disk?
Det gjorde jag. En gammal 160GB disk

Postad 24 December 2009 - 23:17

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Har du provat med en lite äldre disk?
Det gjorde jag. En gammal 160GB disk

Ja, jag testade med en gamma IDE disk på 160GB. Det hjälpte inte, den hittade inte disken.

Nu skall jag testa att flytta tillbaka den gamla disken till min PC och formatera den där med topfhdrw

EDIT: nu är den omformaterad i PC´n och jag körde även en disc doctor och den hittade några fel. Jag rättade även till dessa. Monterade tillbaka igen till TF och nu hittade den disken. Jag passade nu på att formatera den inifrån menyn i TF och det gick bra. Har testat och spelat in och det gick också bra. Inatt har jag satt en massa saker på inspelning för att testa boxen lite.

Redigerat av kotten33, 25 December 2009 - 00:51.

Postad 25 December 2009 - 08:11

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Någon som har haft problem med att boxen (mystuff) tappar inställningarna när man t ex sätter en timer att boxen ska spela in ett barnprogram varje veckodag osv. Har ställt in flera serier/barnprogram på liknande sätt men den försvinner alltid. Kan inte se att det kan vara någon inställning i Mystuff heller eller har jag missat något där? Kör nyaste Mystuff ...

Idag ska jag försöka få till favoritlistan också där det envisas med att bli dubbelt av vissa kanaler trots att jag bara har LCN-numren en gång i listan jag skapat, suck!

Postad 25 December 2009 - 09:52

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Jag hade liknande problem med två serier som jag stältl in timer på TV4+ som misslyckades. Det tog mig flera dagar att förstå att Boxers självsökning fixat till en annan sändare en den jag hade ställt in från början och som nu var kass mottagning på. Ny sökning på den riktiga sändare så vips var det rätt sändare och allt fungerarde.

Den som ordnar till en firmware utan Boxers specialsökning till 2.89 (5710) får en stjärna i kanten.

Postad 25 December 2009 - 12:19

Unregisterede23ca3dc
  • Unregisterede23ca3dc
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Ja, jag testade med en gamma IDE disk på 160GB. Det hjälpte inte, den hittade inte disken.

Nu skall jag testa att flytta tillbaka den gamla disken till min PC och formatera den där med topfhdrw

EDIT: nu är den omformaterad i PC´n och jag körde även en disc doctor och den hittade några fel. Jag rättade även till dessa. Monterade tillbaka igen till TF och nu hittade den disken. Jag passade nu på att formatera den inifrån menyn i TF och det gick bra. Har testat och spelat in och det gick också bra. Inatt har jag satt en massa saker på inspelning för att testa boxen lite.

Nice att du fick igång den, annars kan du prova patcha FW.
Tror att det finns en patch som man kan lägga till i sin Firmware så att Toppyn har lite längre tid på sig att hitta HDD'n innan den startar upp.

Postad 25 December 2009 - 14:59

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag hade liknande problem med två serier som jag stältl in timer på TV4+ som misslyckades. Det tog mig flera dagar att förstå att Boxers självsökning fixat till en annan sändare en den jag hade ställt in från början och som nu var kass mottagning på. Ny sökning på den riktiga sändare så vips var det rätt sändare och allt fungerarde.

Den som ordnar till en firmware utan Boxers specialsökning till 2.89 (5710) får en stjärna i kanten.

Har ställt frågan under avdelningen Firmware på UK-forumet:
disable automatic channel searches
Men jag har inte fått något svar ännu.

Postad 25 December 2009 - 15:27

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Jag har också ställt en liknande fråga i Mystuff-forumet http://forum.toppy.o...pic.php?t=16207 med anledning av att en nya EPG2Mei inte fungerar till 5710. Jag kör ju ditt program för nedladdniging så det fungerar ju ändå men som det var förut var det bra som en backuplösning.

Har ställt frågan under avdelningen Firmware på UK-forumet:
disable automatic channel searches
Men jag har inte fått något svar ännu.

Postad 25 December 2009 - 15:35

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Någon som vet om TF 5810 PVR HDMI fungerar i Sverige?

Typ denna
http://www.superfi.c...product_id/3642

Redigerat av kotten33, 25 December 2009 - 15:42.

Postad 25 December 2009 - 17:06

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Någon som vet om TF 5810 PVR HDMI fungerar i Sverige?

Typ denna
http://www.superfi.c...product_id/3642

Verkar inte som om den har någon plats för ett Boxerkort. Den beskrivs ju också som en box för "Freeview"....
Då blir du begränsad till att bara se frikanalerna, kanske inte vad du är ute efter?

Postad 25 December 2009 - 17:37

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Verkar inte som om den har någon plats för ett Boxerkort. Den beskrivs ju också som en box för "Freeview"....
Då blir du begränsad till att bara se frikanalerna, kanske inte vad du är ute efter?

Detta kan man läsa:

Front panel: 2 x PCMCIA common interface slot compatible with TopUpTV & Setanta cams and cards (Conax, Cryptoworks, Irdeto, Nagravision, Seca & Viaccess compatible)

Teatade att lägga in MyStuff 6.1 på min box, då hängde sig allt igen och jag fick flytta över disken till datorn och formatera. Nu funkar det igen.

6.1 kanske inte fungerar på min box. Jar har fw 2.89

Tidigare har jag använt 5.62c

Postad 25 December 2009 - 18:04

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

6.1 kanske inte fungerar på min box. Jar har fw 2.89
Tidigare har jag använt 5.62c

Jag kör MS 6.1 utan problem sedan länge. Har en TF5700PVRt med fw 2.87
Använder en Samsung EcoGreen 1Tb SATA disk....

Postad 25 December 2009 - 18:19

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Jag kör MS 6.1 utan problem sedan länge. Har en TF5700PVRt med fw 2.87
Använder en Samsung EcoGreen 1Tb SATA disk....

Tänkte jag skulle uppgradera fw som en sista åtgärd innan den åker i sopporna. Jag har installerat TFN-USB och laddat ner fw. Nu står det i programmet, Wait download. Har stått så nu i 10 minuter. Hur lång tid tar det egentligen?

Postad 25 December 2009 - 19:34

ebedu
  • ebedu
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej! Första inlägget på detta eminenta forum!
Jag har en Topfield 5720 hdmi med 320 g hdd som jag under jullovet flyttat till mitt fritidshus 20 mil hemifrån. Jag har problem med svt-muxen eftersom det hela tiden kommer upp ett meddelande att kanalen inte finns. Jag har installerat från resp. mux manuellt och tycker att jag provat allt, startat om, dragit ut sladden etc. Meddelandet lyder "kanalen finns inte, vill du radera? ja eller nej. Svarar jag nej kommer meddelandet tillbaka efter nån minut, svarar jag ja raderas ju kanalerna. Kan någon hjälpa mig med detta! Har sökt i tråden men inte hittat något liknande.
Tacksam för hjälp!

Postad 25 December 2009 - 21:15

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Tänkte jag skulle uppgradera fw som en sista åtgärd innan den åker i sopporna. Jag har installerat TFN-USB och laddat ner fw. Nu står det i programmet, Wait download. Har stått så nu i 10 minuter. Hur lång tid tar det egentligen?

Jag brukar alltid uppdatera F/W med hjälp av TAP HDFW v 2.4
Dvs jag patchar F/W på min PC och sen överför jag till boxen med Altair (eller numera FTP).
Därefter startar jag om boxen med fjärrens 0-tangent nedtryckt när det står "run" på displayen så att inga TAP laddas.
Sen startar jag HDFW manuellt och väljer den f/w som skall laddas in.
Sen gör HDFW resten.

Jag vet inte var du ser den här "Wait download" nånstans, är det när du hämtar f/w-filen från Topfields website? Den är väldigt långsam, men några 10 min skall det inte ta....

Postad 25 December 2009 - 21:20

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Hej! Första inlägget på detta eminenta forum!
Jag har en Topfield 5720 hdmi med 320 g hdd som jag under jullovet flyttat till mitt fritidshus 20 mil hemifrån. Jag har problem med svt-muxen eftersom det hela tiden kommer upp ett meddelande att kanalen inte finns. Jag har installerat från resp. mux manuellt och tycker att jag provat allt, startat om, dragit ut sladden etc. Meddelandet lyder "kanalen finns inte, vill du radera? ja eller nej. Svarar jag nej kommer meddelandet tillbaka efter nån minut, svarar jag ja raderas ju kanalerna. Kan någon hjälpa mig med detta! Har sökt i tråden men inte hittat något liknande.
Tacksam för hjälp!

Hur bra täckning har du i stugan?
Hurudan antenn har du kopplat in?

Digital-TV är ganska känslig för svaga signaler och speciellt i områden där det kan vara halvbra täckning från flera sändare så behöver man en BRA UHF-antenn som man riktar mot den närmaste sändaren. Annars kan man få kanaler från olika sändare och varierande förhållanden som lurar boxen.

Själv har jag en sisådär 100 elements antenn på en 5 meters antennmast i min stuga (ute vid Furusund i Roslagen) och dessutom har jag antennförstärkare. Annars går det inget vidare...

Postad 25 December 2009 - 22:06

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Jag brukar alltid uppdatera F/W med hjälp av TAP HDFW v 2.4
Dvs jag patchar F/W på min PC och sen överför jag till boxen med Altair (eller numera FTP).
Därefter startar jag om boxen med fjärrens 0-tangent nedtryckt när det står "run" på displayen så att inga TAP laddas.
Sen startar jag HDFW manuellt och väljer den f/w som skall laddas in.
Sen gör HDFW resten.

Jag vet inte var du ser den här "Wait download" nånstans, är det när du hämtar f/w-filen från Topfields website? Den är väldigt långsam, men några 10 min skall det inte ta....

När jag ser wait for download, detta är i applikationen som heter TFN-USB. Denna laddar man ner från Topfileds hemsida.

Jag har nu precis testat ditt förslag att kopiera in TAP via altair och jag startade den manuellt och efter ett tag så dök en ruta upp på skärmen med lite olika alternativ. Nu skall den ha skapat någon mapp på disken där man skall placera firmware. Precis när jag skulle göra det så kommer frugan och ser att det är Michael Jackson på tv, så nu är det sluttestat för ögonblicket. :-)

Postad 25 December 2009 - 22:54

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Nu skall den ha skapat någon mapp på disken där man skall placera firmware. Precis när jag skulle göra det så kommer frugan och ser att det är Michael Jackson på tv, så nu är det sluttestat för ögonblicket. :-)

Such is life (wife?).... :( :D

Postad 25 December 2009 - 23:57

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Such is life (wife?).... :( :D

Nu är det testat igen, den har skapat mappen och jag kunde nu placera fw 3.17 i denna mapp och sedan kunde jag uppgradera, men inte blev det bättre för det. Nu känns det verkligen som jag har gjort ALLT man kan göra och testa, inget fungerar. Det är väl bara att inse att boxen är trasig. Har varit i kontakt med Outlet24. se som säljer 5720 pvr HDMI för 1750:-, det får bli en sådan. Tror inte det lönar sig heller att laga boxen, det kanske kostar ca 1000:- att laga med frakt och allt och då köper jag hellre en ny faktiskt.

Förvisso en 5720 boxen utan disk, men jag klarar mig med på en gammal IDE 160 GB, det blir tillräckligt mycket plats för att spela in för mig.

Postad 26 December 2009 - 07:54

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Nu är det testat igen, den har skapat mappen och jag kunde nu placera fw 3.17 i denna mapp och sedan kunde jag uppgradera, men inte blev det bättre för det. Nu känns det verkligen som jag har gjort ALLT man kan göra och testa, inget fungerar. Det är väl bara att inse att boxen är trasig. Har varit i kontakt med Outlet24. se som säljer 5720 pvr HDMI för 1750:-, det får bli en sådan. Tror inte det lönar sig heller att laga boxen, det kanske kostar ca 1000:- att laga med frakt och allt och då köper jag hellre en ny faktiskt.

Förvisso en 5720 boxen utan disk, men jag klarar mig med på en gammal IDE 160 GB, det blir tillräckligt mycket plats för att spela in för mig.

Jag antar att du gjort en fabriksåterställning plus kanalsökning efter f/w-bytet? Det krävs för korrekt funktion.

Skumt att man kan sälja en PVRt utan hårddisk! Det blir liksom ingen nytta med dubbla mottagare och inspelningsmöjligheter då....

Redigerat av Bo_B, 26 December 2009 - 07:56.

Postad 26 December 2009 - 12:14

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0

Förlåt om jag är en stor idiot nu men med självsökning menar du att jag kan göra en ny kanalsökning?

Postad 26 December 2009 - 12:24

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
I Boxers version försöker Boxen alltid hitta den starkaste sändaren men det fungerar inte alltid. Tex får jag in TV4 Skaraborg som starakare än TV4 Östergötland. Det beror naturligtsvis på att det är något tillfälligt fel.

Förlåt om jag är en stor idiot nu men med självsökning menar du att jag kan göra en ny kanalsökning?

Postad 26 December 2009 - 13:49

Unregisterede23ca3dc
  • Unregisterede23ca3dc
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

FW 3.17 kommer att krascha din box om du kör med Mystuff. Den FW'n äter minne, hade ca:5MB ledigt efter bara nån timme med den, och sen slutade Toppyn att svara på kommandon. Nedgraderade min 5720 till 5710:ans FW (2.89 tror jag det va) sedan har jag ständigt 18MB minne ledigt. Prova lägga in HDFW i en egen katalog på disken samt alla patchar som finns och de FW's som du vill prova att labba med. Info på denna sida: http://www.toppy.org.uk/~r2-d2/
Installera INTE AXEL. Ha inga TAP's i autostart när du ska testa Toppyn sedan.
Prova att manuellt starta Tap Eit2mei först och sedan Mystuff.
Finns även en TAP för att kolla ledigt minne med, tror den heter myinfo

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.