* Officiell tråd - Samsungs Q96 & Q97 *
2925 svar till detta ämne
Postad 23 februari 2008 - 23:17
Hoff
-
Hoff
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Fan, börjar bli orolig att min Samsung 42" Q96 inte kommer leva så länge, iaf inte i samma utsträckning som min budget CRT. Ett fåtal ggr har jag bara fått myrornas krig när jag slagit på tvn (kör med analog signal, comhem), men detta har ordnat upp sig genom att stänga av o sätta på tvn igen. Detta har hänt 3-4ggr.
Och nu när jag skulle se på hd dvd så hade bilden klippts av i högra kanten, ca 15cm in i rutan var det ett vertikalt streck som bröt bilden. Sen var det ett glapp i 10cm o sen ytterligare ett vertikalt streck och fortsättningen av bilden efter det.
Kanske lite dumt förklarat men det jag menar är helt enkelt att bilden var delad i två delar och den andra delen var flyttad 10cm åt höger.
Skumt, hoppas detta bara är en engångsföreteelse. Ändå 14k jag lagt på tvn.
Postad 24 februari 2008 - 16:15
Unregistered948c54a3
-
Unregistered948c54a3
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Är det någon som vet varför det bildas skuggor av text osv på min TV? Alltså t.ex i slutet av filmen när texterna kommer upp... Så bildas det skuggor av den vita texten vågrätt tvärs över på båda sidorna. Vad beror detta på ??
Detta händer av allt.. tex i spel också.. så ser man en skugga av en detalj som sträcker sig tvärs över hela bilden. Riktigt irreterande!
<{POST_SNAPBACK}>
Förmodar att du köpt din tv ganska nyligen? Detta händer i början på alla plasmor (kanske inte senaste pioneer). Men det är bara i början så det bästa vore att köra in tvn de första 200h och sen höja kontrast/ljusstyrka etc. Mina första 250h körde jag precis under 40 på ljusstyrka o kontrast. 0 i sharpness. Nu efter 500h eller dyl. har jag inte minsta spår av loggor/text etc. I början såg jag temporära spökbilder efter tvns meny etc men nu är allt sånt borta.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror du missuppfattar Mille2000s problem Hoff. Jag ser samma sak. Säg att du har en vit statisk prick i mitten av skärmen mot svart bakgrund, då kommer du se en grå vågrät linje från kant till kant i höjd med pricken. Mycket "lustigt" fenomen. Och även jag undrar om alla Q9 har detta fenomen.
Var det någon som löste detta problem eller får man leva med det? Tycker det bara blir värre och värre.
Jag upptäckte också detta häromdagen men det blir inte alltid så vid undertexter. Har väl att göra med bakgrundsfärgen men tycker inte att det är OK.
Har nyligen fått tillbaka min tv från 1mån 15dagars service, där de har bytt min panel pga ett fenomen som såg ut som LCD'ns ljusläckage.. Nu är det fixat, men jag hade även liknande fenomen som ni beskriver här innan. Som kvarstår. Det är på alla ingångar till TV'n såväl som hdmi, komponent och scart. Trodde först att de analoga ingångarna störde så kopplade ur dessa, fortfarande samma "skuggstreck" (mestadels till vänster av texter mot vissa bakgrunder men uppkommer även av andra saker). Känns som det är något med samsungs bildbehandling, själv har jag alla extrafunktioner avstängda, ALLT. Ska ringa samsungs support imorgon och se om de har någon tekniker som kan komma hit jag skulle kunna visa problemet för. (OBS: detta är inga spökbilder som någon trodde utan horisontala ränder som visas samtidigt som exempelvis text och liknande, jämte själva texten ända ut i kanterna.)
Postad 24 februari 2008 - 22:13
Zimma
-
Zimma
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Är det någon som vet varför det bildas skuggor av text osv på min TV? Alltså t.ex i slutet av filmen när texterna kommer upp... Så bildas det skuggor av den vita texten vågrätt tvärs över på båda sidorna. Vad beror detta på ??
Detta händer av allt.. tex i spel också.. så ser man en skugga av en detalj som sträcker sig tvärs över hela bilden. Riktigt irreterande!
<{POST_SNAPBACK}>
Förmodar att du köpt din tv ganska nyligen? Detta händer i början på alla plasmor (kanske inte senaste pioneer). Men det är bara i början så det bästa vore att köra in tvn de första 200h och sen höja kontrast/ljusstyrka etc. Mina första 250h körde jag precis under 40 på ljusstyrka o kontrast. 0 i sharpness. Nu efter 500h eller dyl. har jag inte minsta spår av loggor/text etc. I början såg jag temporära spökbilder efter tvns meny etc men nu är allt sånt borta.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror du missuppfattar Mille2000s problem Hoff. Jag ser samma sak. Säg att du har en vit statisk prick i mitten av skärmen mot svart bakgrund, då kommer du se en grå vågrät linje från kant till kant i höjd med pricken. Mycket "lustigt" fenomen. Och även jag undrar om alla Q9 har detta fenomen.
Var det någon som löste detta problem eller får man leva med det? Tycker det bara blir värre och värre.
Jag upptäckte också detta häromdagen men det blir inte alltid så vid undertexter. Har väl att göra med bakgrundsfärgen men tycker inte att det är OK.
Har nyligen fått tillbaka min tv från 1mån 15dagars service, där de har bytt min panel pga ett fenomen som såg ut som LCD'ns ljusläckage.. Nu är det fixat, men jag hade även liknande fenomen som ni beskriver här innan. Som kvarstår.
Det är på alla ingångar till TV'n såväl som hdmi, komponent och scart. Trodde först att de analoga ingångarna störde så kopplade ur dessa, fortfarande samma "skuggstreck" (mestadels till vänster av texter mot vissa bakgrunder men uppkommer även av andra saker). Känns som det är något med samsungs bildbehandling, själv har jag alla extrafunktioner avstängda, ALLT. Ska ringa samsungs support imorgon och se om de har någon tekniker som kan komma hit jag skulle kunna visa problemet för.
(OBS: detta är inga spökbilder som någon trodde utan horisontala ränder som visas samtidigt som exempelvis text och liknande, jämte själva texten ända ut i kanterna.)
Bra! Det ska bli intressant att höra vad det beror på. Det är riktigt störande faktiskt! Jag ser det dock inte alltid vilket förbryllar mig. Jag såg det inte de första dagarna jag hade TV:n men sen har jag sett det dom flesta dagarna, oavsett källa/material. Idag såg jag inget av det och då har jag både tittat på TV och 720p via datorn. Vid vissa tillfällen har jag sett att om en person har något randigt i bakgrunden av sig så kan det "lysa igenom" personen. Det är säkert samma fel som orsakar det men just undertexter lyfter fram problemet för mycket. :/
Postad 24 februari 2008 - 23:29
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Något jag tror ni missade i den långa diskussionen ovan är också att man normalt bara får 1 års garanti på gråimportsapparaterna men 2 år på de svenska. Kan vara mycket värt om något skulle hända i framtiden. Visserligen har man alltid de lagstadgade 3 åren reklamationsrätt men det är INTE samma sak som garanti - betydligt tuffare villkor för den.
Varför inbillar du dig att det är ett års garanti på apparater som gått genom andra generalagenter??? Antingen blandar du ihop det med USA som ofta bara har 90 dagar eller så jobbar du på Samsung Nordic och bedriver skräckpropaganda. Dom Plasma apparater som säljs i Sverige är till 99,9% från en Europeisk generalagent och har därmed 2 års garanti.
Postad 25 februari 2008 - 10:58
Jimpatheking
-
Jimpatheking
-
Användare
-
-
197 inlägg
Något jag tror ni missade i den långa diskussionen ovan är också att man normalt bara får 1 års garanti på gråimportsapparaterna men 2 år på de svenska. Kan vara mycket värt om något skulle hända i framtiden. Visserligen har man alltid de lagstadgade 3 åren reklamationsrätt men det är INTE samma sak som garanti - betydligt tuffare villkor för den.
Varför inbillar du dig att det är ett års garanti på apparater som gått genom andra generalagenter???
Antingen blandar du ihop det med USA som ofta bara har 90 dagar eller så jobbar du på Samsung Nordic och bedriver skräckpropaganda. Dom Plasma apparater som säljs i Sverige är till 99,9% från en Europeisk generalagent och har därmed 2 års garanti.
Japp så är det. pixmania står dock bara för frakten det första året har jag läst mig till så gäller att fixa alla fel nu =) Dock ska det gå tt köra den till samsung själv och då är det ju 2 år. Är det någon som vet varför det bildas skuggor av text osv på min TV? Alltså t.ex i slutet av filmen när texterna kommer upp... Så bildas det skuggor av den vita texten vågrätt tvärs över på båda sidorna. Vad beror detta på ??
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Har nyligen fått tillbaka min tv från 1mån 15dagars service, där de har bytt min panel pga ett fenomen som såg ut som LCD'ns ljusläckage.. Nu är det fixat, men jag hade även liknande fenomen som ni beskriver här innan. Som kvarstår.
Det är på alla ingångar till TV'n såväl som hdmi, komponent och scart. Trodde först att de analoga ingångarna störde så kopplade ur dessa, fortfarande samma "skuggstreck" (mestadels till vänster av texter mot vissa bakgrunder men uppkommer även av andra saker). Känns som det är något med samsungs bildbehandling, själv har jag alla extrafunktioner avstängda, ALLT. Ska ringa samsungs support imorgon och se om de har någon tekniker som kan komma hit jag skulle kunna visa problemet för.
(OBS: detta är inga spökbilder som någon trodde utan horisontala ränder som visas samtidigt som exempelvis text och liknande, jämte själva texten ända ut i kanterna.)
Bra! Det ska bli intressant att höra vad det beror på. Det är riktigt störande faktiskt!
Jag ser det dock inte alltid vilket förbryllar mig. Jag såg det inte de första dagarna jag hade TV:n men sen har jag sett det dom flesta dagarna, oavsett källa/material. Idag såg jag inget av det och då har jag både tittat på TV och 720p via datorn.
Vid vissa tillfällen har jag sett att om en person har något randigt i bakgrunden av sig så kan det "lysa igenom" personen. Det är säkert samma fel som orsakar det men just undertexter lyfter fram problemet för mycket. :/
japp så har jag med, märks rå bra om det är rakt med belysning, typ scenen på melodifestivalen. Vad blev svaret från Samsung?
Redigerat av Jimpatheking, 25 februari 2008 - 13:02.
Postad 25 februari 2008 - 11:34
Macarus
-
Macarus
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Varför inbillar du dig att det är ett års garanti på apparater som gått genom andra generalagenter???
Antingen blandar du ihop det med USA som ofta bara har 90 dagar eller så jobbar du på Samsung Nordic och bedriver skräckpropaganda. Dom Plasma apparater som säljs i Sverige är till 99,9% från en Europeisk generalagent och har därmed 2 års garanti.
Ta det piano du. Ingen anledning att hetsa upp sig. Min tanke var bara att upplysa folk som står i begrepp att köpa denna TV och funderar på för och nackdelar med varnågonstans man köper den. Nu kan det hända att jag har fel, men på ex. Dustin (som inte köper via Samsung Nordic) så står det klart och tydligt att det är 1 års garanti. Såvitt jag vet så är garanti något som är HELT frivilligt från tillverkarnas sida. Därav kan olika generalagenter välja att vara mer eller mindre generösa. Visa gärna belägg för att alla europeiska generalagenter har två års garanti. Det som det är lagstiftat om är en 3-årig reklamationsrätt för fabrikationsfel men det bör inte förväxlas med garanti. Kosumentverket upplyser om garanti här och reklamationsrätt här. Till skillnad mot garantin så gäller det ex. för reklamationsrätten att det är konsumenten som är skyldig att visa att att ett ev. fel är ett ursprungligt fabrikationsfel (om det upptäcks mer än sex månader efter köpet), vilket kanske inte alltid är så lätt.
Redigerat av Macarus, 25 februari 2008 - 11:36.
Postad 25 februari 2008 - 14:44
Pudd_ols
-
Pudd_ols
-
Amatör
-
-
59 inlägg
nej, nu tror jag bannimej det får bli en q97:a. px80 verkar ju inte hålla måttet och q97 verkar vara den vettigaste i prisklassen. 13-14k. Ska nog köpa den på expert eller på Lars. Ngn som tycker jag gör fel i att köpa den nu?
Postad 26 februari 2008 - 08:33
saku
-
saku
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Är det ingen som testat att köra DVI(dator) ---------> HDMI(TV) och sen köra igång mkv 1080p film, för att ens se om det blir bild?
Det är de enda jag undrar om.....
Blir resultatet bra?
För jag vill se mina 1080p filmer jag har i datorn, inte för att se kvaliten utan bara för att se dom....
Redigerat av saku, 26 februari 2008 - 08:35.
Postad 26 februari 2008 - 23:20
mitchbu
-
mitchbu
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag har beställt en 50C96 nu från Technix. Betalade 14800 för den, kanske lite överpris men skit samma.
Gillade att de hade 24 mån räntefritt och de har fått hyffsade konsument betyg.
Får nog hem den i slutet av denna vecka eller under nästa.
Ska skriva här lite i forumet vad jag tycker om den.
Skönt att äntligen ha bestämt sig efter att ha velat i snart 1 år
Jag har inte skummat igenom alla sidor i detta forum men är det nån som har koll på vad de vanligaste felen har varit på C96:an?
mvh
Mitchbu
Postad 27 februari 2008 - 00:26
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Ta det piano du. Ingen anledning att hetsa upp sig. Min tanke var bara att upplysa folk som står i begrepp att köpa denna TV och funderar på för och nackdelar med varnågonstans man köper den. Nu kan det hända att jag har fel, men på ex. Dustin (som inte köper via Samsung Nordic) så står det klart och tydligt att det är 1 års garanti.
Såvitt jag vet så är garanti något som är HELT frivilligt från tillverkarnas sida. Därav kan olika generalagenter välja att vara mer eller mindre generösa. Visa gärna belägg för att alla europeiska generalagenter har två års garanti.
Det som det är lagstiftat om är en 3-årig reklamationsrätt för fabrikationsfel men det bör inte förväxlas med garanti. Kosumentverket upplyser om garanti här och reklamationsrätt här. Till skillnad mot garantin så gäller det ex. för reklamationsrätten att det är konsumenten som är skyldig att visa att att ett ev. fel är ett ursprungligt fabrikationsfel (om det upptäcks mer än sex månader efter köpet), vilket kanske inte alltid är så lätt.
Garantins ställning är ju lite olika i olika länder där USA ligger lite taskigt till medans tex i Tyskland så är 2 års garanti från tillverkaren lagstadgad. Om vi tar exemplet med sammy i Tyskland så gäller: "Garantiebedingungen TV, Audio & Video
Auf dieses Samsung-Produkt wird vom Hersteller eine vierundzwanzigmonatige Garantie gegen Material- und Verarbeitungsfehler gegeben. Die Garantiezeit beginnt mit dem Kauf des Gerätes beim Fachhändler.
Sollte es erforderlich werden, Garantieleistungen in Anspruch zu nehmen, wenden Sie sich bitte an Ihren Fachhändler, bei dem Sie das Gerät erworben haben.
Garantieleistungen können jedoch auch vom Samsung Vertragswerkstätten in anderen Ländern eingefordert werden; dabei gelten die Garantiebedingungen des jeweiligen Landes."
En snabb koll på Frankrikes sida gav samma resultat men dom har som Sammy Norden åxå hämtgaranti. osv osv Den Q96 jag själv har har 24 månaders Europagaranti enligt garantikortet inköpt på EG för <10k för ett halvår sedan. På den tiden kostade en Nordic model närmare 15k och det värsta som kan hända om den går sönder o jag inte får pick-up är att jag får lyfta in den i baksätet o åka till EG alt en SammyVerkstad. Gör jag gärna för 5k besparing.
Postad 29 februari 2008 - 09:25
Panda
-
Panda
-
Rookie
-
6 inlägg
För min del blev det till slut en 50Q97. Inhandlades "på" expert. Mest för att ha närheten till service ifall det skulle krångla *hoppas inte*, men också för att priset var tilltalande. Fick betala 16500 och det blir svårslaget i butik.
Än så länge nöjd. Har dock lite funderingar på hur man får till upplösningen ifrån datorn. Den vill inte få bättre än 800x600?? Vad kan det bero på?
Annars verkar bild vara mkt bra och jag återkommer vid ev. synpunkter...men om någon vet vad det beror på med upplösningen så skulle jag bli tacksam. Det borde ju inte ha med grafikkortet att göra. Kör DVI till HDMI.
Postad 29 februari 2008 - 11:54
Unregistered2b236a0e
-
Unregistered2b236a0e
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Nån som vet om detta väggfäste fungerar till Q97 http://www.clasohlso...spx?id=23610205Eller om det finns nåt annat som inte kostar över 1000 kr och som finns i nån av de större butikerna så man slippe beställa.
Postad 29 februari 2008 - 12:23
redneck
-
redneck
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Biltema har ju flera fästen som verkar funka...tror någon i den här tråden postade om det
Postad 29 februari 2008 - 12:31
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Nån som vet om detta väggfäste fungerar till Q97 http://www.clasohlso...spx?id=23610205
Eller om det finns nåt annat som inte kostar över 1000 kr och som finns i nån av de större butikerna så man slippe beställa.
Själv köpte jag detta fäste till min Q97:a som jag är toknöjd med och inte särskilt dyrt heller: http://www.webhallen...od.php?id=48161Mitt köpte jag dock på Elgiganten, verkar diffa vad dom har inne i butikerna beroende på när och var man tittar.
Postad 29 februari 2008 - 12:56
Unregistered9ead66b4
-
Unregistered9ead66b4
-
Rookie
-
9 inlägg
Nån som vet om detta väggfäste fungerar till Q97 http://www.clasohlso...spx?id=23610205
Eller om det finns nåt annat som inte kostar över 1000 kr och som finns i nån av de större butikerna så man slippe beställa.
Själv köpte jag detta fäste till min Q97:a som jag är toknöjd med och inte särskilt dyrt heller:
http://www.webhallen...od.php?id=48161
Mitt köpte jag dock på Elgiganten, verkar diffa vad dom har inne i butikerna beroende på när och var man tittar.
Ett till tips..har själv detta fäste till min 50Q97. http://www.jula.se/e...temID@EQ=929033
Postad 29 februari 2008 - 20:44
Mickys
-
Mickys
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
Är det ingen som testat att köra DVI(dator) ---------> HDMI(TV) och sen köra igång mkv 1080p film, för att ens se om det blir bild?
Blir resultatet bra?
För jag vill se mina 1080p filmer jag har i datorn, inte för att se kvaliten utan bara för att se dom....
Min bild blir svart om jag sätter igång någon 1080p film...däremot blir 720p grymt bra!
Postad 02 mars 2008 - 09:05
redneck
-
redneck
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Blir resultatet bra?
Min bild blir svart om jag sätter igång någon 1080p film...däremot blir 720p grymt bra!
Dessa modellerna har ingen möjlighet att ta mot 1080p-formatet, inte ens för att skala ner. Dra ner formatet i storlek innan så funkar det
Postad 02 mars 2008 - 23:55
LikeAGlove
-
LikeAGlove
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Har ägt en Samsung 50" Q97 ett halv år snart och tänkte höra om någon här har nån erfarenhet vad gäller denna TV'n och blu-ray, klaffar dom bra ihop eller? Bra bild etc etc?
Postad 04 mars 2008 - 20:29
Snooopy
-
Snooopy
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hej hej!
Tänkte bara höra med er.. har bestämt mig för att köpa antingen en Q96 eller Q97.. men frågan är bara.. 42 tum eller 50 tum?
Är bilden likvärdig på 50 tummaren eller blir bilden sämre p.g.a storleken?
Vet att det skiljer en HDMI-ingång på Q96/Q97, är det något mer som skiljer dom åt? Ska enbart koppla dvdspelare och digitalbox till tv:n.. samt ett ps2 men antar att det inte kräver HDMI..
Postad 05 mars 2008 - 01:27
Shire
-
Shire
-
Användare
-
-
192 inlägg
Blir resultatet bra?
Vet inte vad som är annorlunda för mig men jag får bild på alla 1080p mkv x64 filmer. Har förövrigt 42" C96. Vet inte om tvn "nergraderar" formatet själv. Är säkert nån inställning jag har nånstans. Frågan är bara vad. Använder DVI->HDMI.
Postad 05 mars 2008 - 08:19
nipatriak
-
nipatriak
-
Användare
-
-
128 inlägg
Hej hej!
Tänkte bara höra med er.. har bestämt mig för att köpa antingen en Q96 eller Q97.. men frågan är bara.. 42 tum eller 50 tum? Är bilden likvärdig på 50 tummaren eller blir bilden sämre p.g.a storleken?
Vet att det skiljer en HDMI-ingång på Q96/Q97, är det något mer som skiljer dom åt? Ska enbart koppla dvdspelare och digitalbox till tv:n.. samt ett ps2 men antar att det inte kräver HDMI..
Det skiljer INTE en HDMI, det är fortfarande samma tv. Vad som borde avgöra storleken är avståndet till TVn. Själv tycker jag att det är svårt att köpa för stor TV. Jag sitter 2,5m från min 42 och tycker det är lagom. Kommer jag under 2m så börar pixlarna synas. För en 50 tummare så borde du nog inte sitta närmare än 2,5m. Enligt Hammbio tidningen så brukar ljusstyrkan och därmed kontrasten vara sämre på mindre tvapparater. Hur pass det stämmer eller om det märks i verkligheten vet jag inte.
Postad 05 mars 2008 - 09:40
Snooopy
-
Snooopy
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Jag har närmare 3.5 m till TV:n..
Men frågan är vilken av modellerna q91, q96, q97 som är bäst i 50 tums-klassen. Vad skiljer dom bildmässigt åt? Q91 verkar ju bra med tanke på att jag inte behöver en inbygdd digitalbox..
Postad 05 mars 2008 - 09:52
Panda
-
Panda
-
Rookie
-
6 inlägg
www.kjell.com har ett justerbart väggfäste,
artnr 57326
som kostar 800 kr. Funkar skitbra. Vill man inte ha justerbart har dom ett fast för 399.
Köpte en 50-Q97 och sitter ca 3.5 m från tv´n. Helt perfekt och inte för stor. En annan sak som man bör tänka på. Det är ju några som fått måndagsex och köper man inte tv´n i butik får man ju skicka tv´n på posten själv. Kan vara värt någon tusenlapp extra att handla i butik...
Q97 och Q96 är samma TV.
Redigerat av Panda, 05 mars 2008 - 09:53.
Postad 05 mars 2008 - 12:50
Zimma
-
Zimma
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Jag har närmare 3.5 m till TV:n.. Men frågan är vilken av modellerna q91, q96, q97 som är bäst i 50 tums-klassen. Vad skiljer dom bildmässigt åt? Q91 verkar ju bra med tanke på att jag inte behöver en inbygdd digitalbox..
Q96/Q97 är exakt samma TV bortsett från en liten metallist längst ner på den ena. Q91 har jag inte koll på.
Postad 05 mars 2008 - 13:11
Jimpatheking
-
Jimpatheking
-
Användare
-
-
197 inlägg
www.kjell.com har ett justerbart väggfäste,
artnr 57326
som kostar 800 kr. Funkar skitbra. Vill man inte ha justerbart har dom ett fast för 399.
Köpte en 50-Q97 och sitter ca 3.5 m från tv´n. Helt perfekt och inte för stor. En annan sak som man bör tänka på. Det är ju några som fått måndagsex och köper man inte tv´n i butik får man ju skicka tv´n på posten själv. Kan vara värt någon tusenlapp extra att handla i butik...
Q97 och Q96 är samma TV.
Läs konsumentsköpslagen så behöver du inte skicka nått på posten. En reklamation får ej innebära extra kostnader för kund. Behöver man hyra bil för att frakta tvn hem från butik är inte det heller direkt gratis!
Postad 07 mars 2008 - 00:27
gone_golfing
-
gone_golfing
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Köpte min 50" för 1 vecka sedan, skulle egentligen ha en 42" men efter en del övervägande så blev det 50" vi sitter ca 4-5 m ifrån tv.
Som jag köpte lokalt i affären för 16500,-
Ljudet är ju ingen höjdare precis, men den är snygg.....
Postad 08 mars 2008 - 23:53
Unregisteredd4c47bcb
-
Unregisteredd4c47bcb
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag har haft Q97 i några månader nu och tycker den är helt ok - det enda jag irriteras över i är bildåtergivningen stora fält av en färg - tex väggar - eller mörka sekvenser - tex nattbilder. I dessa fall blir återgivningen av skiftningar, skuggor etc lite pixlig / yxig och färgerna smälter inte in i varandra naturligt utan det bildas "sjok" av vissa färger.
Någon som upplevt detta också och som har tips på vilka inställningar som bäst motverkar det?
Postad 09 mars 2008 - 15:06
Unregistered0e75029f
-
Unregistered0e75029f
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Jag köpte en 50" Q97 idag i butik. Gav 14999:- för den vilket jag inte sett den för någon annanstans, inte ens på nätet. Kan än så länge säga att jag är mycket nöjd med bilden. Speciellt för priset...
Postad 10 mars 2008 - 13:04
jsturess
-
jsturess
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Jag har haft Q97 i några månader nu och tycker den är helt ok - det enda jag irriteras över i är bildåtergivningen stora fält av en färg - tex väggar - eller mörka sekvenser - tex nattbilder. I dessa fall blir återgivningen av skiftningar, skuggor etc lite pixlig / yxig och färgerna smälter inte in i varandra naturligt utan det bildas "sjok" av vissa färger.
Någon som upplevt detta också och som har tips på vilka inställningar som bäst motverkar det?
Dessa artifakter får du leva med tills du börja mata tv:n med HD material.
Postad 10 mars 2008 - 14:01
Unregistered9ce38e94
-
Unregistered9ce38e94
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Är på vippen att köpa en 50Q97 nu efter jobbet, som inlägget ovan nämnde släpper de den 14999:- i den lokala butiken, dessutom har jag 5% rabatt så det blir ju 14250:- vilket känns helt ok. Däremot är jag orolig för tidsförskjutning ang. ljudet. Har en (i mitt tycke) bra reciver jag är kanonnöjd med, men den har 5 år på nacken dvs. har inte delay i den utsträckningen som jag förstått man behöver med tanke på hur långsamt bilden målas upp. Vill inte ha en stor tv om jag likförbaskat inte kan kika på film med surroundljudet inkopplat.
Har jag förstått det som att även om jag plockar ut ljudet från tv'n så är det delay? Finns det ingen apparat man kan koppla mellan dvd-spelaren och recivern som "stoppar" ljudet i 90 ms, eller vad det nu handlar om =)?
Postad 10 mars 2008 - 14:32
PM_1975
-
PM_1975
-
Användare
-
-
117 inlägg
Verkar som att Q96/97 kommit ner något i pris på sistone. Kan ha att göra med att uppföljaren som tydligen har en 3D-funktion är på ingång: http://www.cnet.com....39284945,00.htm
Postad 10 mars 2008 - 15:55
MrNorth27
-
MrNorth27
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
Det kallas för banding, och syns bäst i exempelvis en mörk sekvens och någon lyser med ficklampa, eller i undervattensscener. Där blir det ingen mjuk toning, utan istället band med jämna mellanrum. Det går att minska detta genom noggrann balansering av kontrast och skärpa... men denna tvn verkar dock vara svår att få riktigt bra. /Henrik
Postad 12 mars 2008 - 09:34
Unregistered9ce38e94
-
Unregistered9ce38e94
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Köpte en 50Q97 häromdagen. Har ett par frågor, har skummat och sökt i tråden men hinner inte söka/läsa ordentligt (2 ordentligt sjuka småbarn samt svärmor på besök och grymt mkt på jobbet gör att tiden för "pappa-att-sitta-och-pula inte riktigt finns). uppskattar om någon kan ge svar på ett par frågor så jag inte gör något dumt.
Jag har dragit ned ljusstyrka och kontrast till 40 - förstått att man skall göra det första tiden för att köra in TV'n. Någon annan inställning jag bör tänka på så här i början?
Har även tankat ngn image med någon Inkörningsdvd - måste man köra den x antal timmar eller är det "överkurs"?
Kör tvsignalen via digitalboxen i dvd-recordern som har ca modul, Sony HXD870, plockar signalen till tv´n uppskalad via hdmi - kanonbild. Får dock inte ordning på Auto wide. Vissa kanaler ex. tv6, eurosport, discovery etc. vägrar den att fylla rutan med utan visar i 4:3 - kan inte välja auto wide när jag har dessa kanaler. Likaså TV4 visar den ibland 16:9, så växlar den vissa program till 4:3 - och då kan jag inte välja auto wide, alternativet är "grått" dvs. kan inte välja det. TV6 är skumt - kör jag via tv´ns box så fyller den rutan, men kör jag via externa boxen blir det 4:3. Jag kan inte välja läge i dvd-recordern.
Vilka inställningar skall jag jag har så att den alltid "fuskar" ut bilden så hela skärmen används?
Postad 12 mars 2008 - 10:27
Macarus
-
Macarus
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Jag har dragit ned ljusstyrka och kontrast till 40 - förstått att man skall göra det första tiden för att köra in TV'n. Någon annan inställning jag bör tänka på så här i början?
Du bör väl inte använda "dynamisk" som bildläge - men det har du väl redan valt bort (hoppas jag). Sedan brukar det sägas att det kan vara bra att undvika att köra "letterbox" och liknande i början. Försök alltså alltid att se till att bilden täcker hela rutan (fast det verkar ju knepigt för dig). På så vis blir hela skärmen jämnt "inkörd". Har även tankat ngn image med någon Inkörningsdvd - måste man köra den x antal timmar eller är det "överkurs"?
Skulle jag säga är överkurs. Att titta på vanlig TV som täcker hela rutan borde funka lika bra (så gjorde vi). Kanske möjligtvis kan vara meningsfullt om du har fortsatta problem att få vanlig TV-bild att täcka hela skärmen. Kör tvsignalen via digitalboxen i dvd-recordern som har ca modul, Sony HXD870, plockar signalen till tv´n uppskalad via hdmi - kanonbild. Får dock inte ordning på Auto wide. Vissa kanaler ex. tv6, eurosport, discovery etc. vägrar den att fylla rutan med utan visar i 4:3 - kan inte välja auto wide när jag har dessa kanaler. Likaså TV4 visar den ibland 16:9, så växlar den vissa program till 4:3 - och då kan jag inte välja auto wide, alternativet är "grått" dvs. kan inte välja det. TV6 är skumt - kör jag via tv´ns box så fyller den rutan, men kör jag via externa boxen blir det 4:3. Jag kan inte välja läge i dvd-recordern.
Vilka inställningar skall jag jag har så att den alltid "fuskar" ut bilden så hela skärmen används?
Hm, låter knepigt. Generellt är det nog bäst om detta kan göras i boxen om den ändå skalar upp bilden. Annars blir det ju mer omskalning. Säker på att det inte finns några inställningar alls för detta i boxen? Såvitt jag fattat kan TV:n vara lite knepig på sådant här. Har själv lagt märke till att auto wide inte går att använda med uppskalade källor (720p eller mer). Verkar ju skumt att det ändras beroende på kanal - borde ju betyda att boxen skickar olika format bereonde på källans proportioner (?). Kan vara så att detta bara går att lösa genom att du stänger av uppskalningen i dvd-recordern och låter TV:n göra det istället (skicka 576p, 576i kan inte TV:n ta emot via hdmi). Då borde du kunna köra auto wide på rubbet. Testat om det blir sämre kvalitet om TV:n får skala istället?
Redigerat av Macarus, 12 mars 2008 - 10:30.
Postad 14 mars 2008 - 18:26
Mickys
-
Mickys
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
Verkar inte som någon vet detta???
En liten fråga...
Jag har en scart sladd mellan tv och dvd för att få ut tv ljudet ur mina hemmabiohögtalare. Nu till frågan: Om jag har på tv'n och sätter på hemmabion så hoppar den automatiskt till ext1 där scarten sitter. Detta är störande. Går det ställa in att den inte ska hoppa till det som är inkopplat på scarten automatiskt när jag startar den?
Postad 15 mars 2008 - 17:41
Valcic
-
Valcic
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag har läst att vissa får gryninga bilder i mörka scener. Jag får väldigt mycke grönt i bilden när det är mörka scener. Nån som har en förklaring?
50" Q97
Postad 16 mars 2008 - 22:07
raadee
-
raadee
-
Rookie
-
4 inlägg
42" Q97
Börjar bli riktigt irriterad på min Q97'a.
Tennis är i stort sett omöjligt att kolla på, bollen syns knappt när farten i duellerna går upp lite. Påminner om en blinkerdrag när man fiskar.
Fotboll, bollen blir suddig och skakar så fort den sparkas upp i luften och publiken blir bakgrund.
Kollade på planet earth och när djuren springer runt på savannen så blir det så som ett grynet lager runt dem så fort bakgrunden är färgrrik.
Planet earth kollade jag på via en pioneer-dvd hdmi.
Resten är via com hem digital-tv.
Någon som upplever samma sak?
Något man kan göra åt saken?
Känns som en reklamation är på g.
Postad 16 mars 2008 - 22:47
Valcic
-
Valcic
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Den är klockren när är det mycket färger och det rör sig. Men mer eller mindre svart är den värdelös på. Helt svart går bra men om det är en mörk jacka eller nått som ska visas så suger tv:n
Postad 17 mars 2008 - 09:48
Zimma
-
Zimma
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Den är klockren när är det mycket färger och det rör sig. Men mer eller mindre svart är den värdelös på. Helt svart går bra men om det är en mörk jacka eller nått som ska visas så suger tv:n
Har du testat att öka kontrasten? Jag tyckte precis likadant tidigare men det berodde främst på för låg kontrast. Med låg kontrast så syns inte nyanser i det svarta men drar du upp kontrasten så blir det skillnad.
Postad 17 mars 2008 - 09:51
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
42" Q97
Börjar bli riktigt irriterad på min Q97'a.
Tennis är i stort sett omöjligt att kolla på, bollen syns knappt när farten i duellerna går upp lite. Påminner om en blinkerdrag när man fiskar. Fotboll, bollen blir suddig och skakar så fort den sparkas upp i luften och publiken blir bakgrund. Kollade på planet earth och när djuren springer runt på savannen så blir det så som ett grynet lager runt dem så fort bakgrunden är färgrrik.
Planet earth kollade jag på via en pioneer-dvd hdmi. Resten är via com hem digital-tv.
Någon som upplever samma sak? Något man kan göra åt saken?
Känns som en reklamation är på g.
Låter som du har MoviePlus på, testa med att slå av det satyget om du har det på!
Postad 17 mars 2008 - 11:33
nipatriak
-
nipatriak
-
Användare
-
-
128 inlägg
Jag har läst att vissa får gryninga bilder i mörka scener. Jag får väldigt mycke grönt i bilden när det är mörka scener. Nån som har en förklaring?
50" Q97
Dåliga bildinställningar kanske? Jag hade lite problem att svart gick mot blått ibörjan. Men efter att har kört med DVE så fick tvn nytt liv igen. Skulle rekommendera att införskaffa en sån.
Redigerat av nipatriak, 17 mars 2008 - 13:48.
Postad 17 mars 2008 - 12:52
raadee
-
raadee
-
Rookie
-
4 inlägg
Har slagit av alla "bildförbättrare"
kan man fått någon gammal panel eller något?
Postad 17 mars 2008 - 19:57
Valcic
-
Valcic
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Ökar jag kontrasten blir bilden ännu sämre "grönare" vid mörka scener.
Redigerat av Valcic, 17 mars 2008 - 20:06.
Postad 17 mars 2008 - 20:07
Stenlund
-
Stenlund
-
Användare
-
-
191 inlägg
Har inte samma problem med min, tycker svärtan nästan är det bästa med tv:n..
Postad 18 mars 2008 - 00:40
marre66
-
marre66
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Köpte en 50Q97 idag och har samma problem som Vlacic...bilden är GRYMT dålig då jag ser på dvd vid exempelvis en mörk scen. Det svarta går knappt att se, det är grönt dassigt över alltihopa och en enda röra...går absolut inte urskilja detaljer eller något. Samma vid ansikten i mörka scener...gult grönt rött dassigt. Samma vid tv tittande, dock inte lika markant...finns ingen som helt skärpa i det mörka utan som om det låg en hinna med grönt brus och massa gröna blinkande pixlar i det..ser katastrofalt ut....är det min dvd som är totalt värdelös eller vad kan det vara? Hade ju en C96a innan och uppleve aldrig nått liknande. Den var det kolsvart i det svarta vid mörka scener. Inga sånna här tecken överhuvud taget.
Ju mer kontrast och ljusstyrka desto sämre blir bilden. Har testat att stänga av DNIe, movieplus, allt...inget hjälper.
Dock är det en ljus scen så kommer det exempelvis en svart bil in i bilden...då är den kolsvart! Väldigt konstigt...
Redigerat av marre66, 18 mars 2008 - 00:47.
Postad 18 mars 2008 - 03:01
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Nu har jag en 42" men jag har inga större problem med mörka scener. Jämfört med de flesta plattskärmar så ser det utmärkt ut. Röj loss lite mer på inställningarna eller kolla dvd-inställningarna också (Du kan ju ändra ljus/kontrast även där). Eventuellt testa en annan spelare. Det du beskriver låter ju mer som ett dvd-problem än ett tv-problem. Jag har kört lite olika spelare och skillnaderna i bildkvalitet har varit enorma även med uppskalning och hdmi.
Postad 18 mars 2008 - 09:38
Mickys
-
Mickys
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
Så detta går inte att förhindra? Vad kasst!
En liten fråga...
Jag har en scart sladd mellan tv och dvd för att få ut tv ljudet ur mina hemmabiohögtalare. Nu till frågan: Om jag har på tv'n och sätter på hemmabion så hoppar den automatiskt till ext1 där scarten sitter. Detta är störande. Går det ställa in att den inte ska hoppa till det som är inkopplat på scarten automatiskt när jag startar den?
Postad 18 mars 2008 - 10:10
marre66
-
marre66
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Okej =) ja nu blir det att åka och köpa en ny DVD samt HDMI kablar så får vi se om det blir någon ordning på det...dvdn är 4 år gammal den jag har nu
Postad 18 mars 2008 - 10:38
rejsbo
-
rejsbo
-
Användare
-
-
200 inlägg
Tjena.
Va å köpte en Samsung PS50Q97HP på on off igår.
Efter några timmars tvtittande, så uppstod en mörk rand, uppifrån och ner, straxt till vänster om mitten på skärmen.
Om man knackade på ramen runt skärmen så blev bilden bra en kort stund, sedan kom randen tillbaka.
Nån mer som råkat ut för detta fenomen??
Jag åker nog till onoff och byter ut den idag....
Redigerat av rejsbo, 18 mars 2008 - 20:05.
Postad 18 mars 2008 - 20:05
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Okej =) ja nu blir det att åka och köpa en ny DVD samt HDMI kablar så får vi se om det blir någon ordning på det...dvdn är 4 år gammal den jag har nu 
Då är det inte så konstigt att bilden ser ut som den gör. En budgetspelare som ger riktigt bra bild till denna skärm är Philips 5980. Kör själv med den för tillfället. Finns säkert än bättre, men inte för under 1000-lappen. Annars så kan det vara lite svårt det där med dvd-spelare. Vissa funkar skitbra ihop med en viss tv, men sämre med en annan.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|