Gjorde dom fixen på plats eller tog dom tv:n med sig?Fläkt fixen på plats på VT60 55" sen några dagar tillbaka.
Tycker det är stor märkbar skillnad i ljudvolym jämfört med hur det var tidigare. Klart nöjd!
Utfördes av Tomi Elektronik, och går självklart på garatin så inga extra kostnader för detta behövs.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 16 september 2013 - 11:18
Postad 16 september 2013 - 11:39
Gjorde dom fixen på plats eller tog dom tv:n med sig?
Fixen görs på plats. Som du ser av bilden så måste hela bakpanelen monteras bort för att man ska komma åt fläktarna.
Postad 16 september 2013 - 15:39
Det råder lite delade meningar om det när man läser recensioner på nätet...
93-105 cd/m2 verkar var maxljus beroende på hur man kalibrerar den. Låter extremt lågt.
Är inte runt 120 cd/m2 något slags "riktmärke" när det gäller optimalt kalibrerat ?
Postad 16 september 2013 - 17:50
Fixen görs på plats. Som du ser av bilden så måste hela bakpanelen monteras bort för att man ska komma åt fläktarna.
Det ser ut som de sätter dit en skumgummiplatta på fläktens baksida.
Postad 16 september 2013 - 19:30
Ni som har 55ST60, upplever ni den som ljussvag?
Det råder lite delade meningar om det när man läser recensioner på nätet...
93-105 cd/m2 verkar var maxljus beroende på hur man kalibrerar den. Låter extremt lågt.
Är inte runt 120 cd/m2 något slags "riktmärke" när det gäller optimalt kalibrerat ?
Har ingen ST utan en VT men mitt dagläge blev 118,5 och det är fullt tillräckligt i mitt tycke. Natt är ofta målet runt 80.
Postad 16 september 2013 - 22:48
Har ingen ST utan en VT men mitt dagläge blev 118,5 och det är fullt tillräckligt i mitt tycke. Natt är ofta målet runt 80.
Intressant hur mkt det kan skilja på personliga preferenser, själv kör jag maxblås på min F8505 (i movieläge) om det inte är helt kolsvart i rummet, har dock ingen biogrotta med svarta sammetsväggar osv utan ett vanligt mörklagt vardagsrum. Men det viktiga är ju vad man själv gillar, och säkert mkt beroende på vad man är van med innan.
Postad 17 september 2013 - 01:32
Jag har köpt en st60y och tycker jag har problem med regnbågs effekter. Detta stör mig lite. Haft en samsung led innan.
Upplever problemen mer med typ nerladdat material än äkta blueray film kan det stämma att så är fallet.
Några idéer på inställningar mm
Tacksam för alla svar
Med vänlig hälsning,
Mrzimmerman
Postad 17 september 2013 - 06:30
Postad 17 september 2013 - 10:00
Hej
Jag har köpt en st60y och tycker jag har problem med regnbågs effekter. Detta stör mig lite. Haft en samsung led innan.
Upplever problemen mer med typ nerladdat material än äkta blueray film kan det stämma att så är fallet.
Några idéer på inställningar mm
Tacksam för alla svar
Med vänlig hälsning,
Mrzimmerman
Vad använder du för mediaspelare? Har du en reciever i mellan? Vad är det för media? Spelar du upp blu-ray filmerna från samma mediaspelare?
Pixelmappat? RGB läge?
Redigerat av Phr0z, 17 september 2013 - 10:21.
Postad 17 september 2013 - 17:10
Postad 17 september 2013 - 20:58
Postad 17 september 2013 - 22:00
Det spelar dessvärre mindre roll då frakten är höga 500 kr. Därtill finns den inte i lager (14 dagars leverantid).För den som är intresserad kan jag meddela att priset på en Panasonic P50ST60Y är sänkt med 500kr till 8 495:-
8 495:-
Postad 17 september 2013 - 23:22
Det spelar dessvärre mindre roll då frakten är höga 500 kr. Därtill finns den inte i lager (14 dagars leverantid).
Aj det borde jag ha kollat. Hoppas övriga butiker hänger med i prispressandet då.
Postad 18 september 2013 - 10:01
Eller 12.980:- är bottenpriset? Ska man slå till nu?
Postad 18 september 2013 - 10:13
Vem vet... Det blir troligtvis inte mycket billigare än det i år.Tror folket här inne att 50VT60 kommer sjunka ytterligare i pris innan årets slut?
Eller 12.980:- är bottenpriset? Ska man slå till nu?
Postad 18 september 2013 - 13:44
Spelar upp från boxxeebox där upplever jag mer Rbe än när kör blueray filmer från ps3
Tycker även mindre problem med hd kanaler från Canal digital.
Ser nästan inget när spelar ps3 spel
Med vänlig hälsning,
Mrzimmerman
Ser även typ Disney X loggan när jag byter till ett annat program även om två varit avstängd typ 10 timmar
Loggan syns svagt på ljusa partier
Postad 18 september 2013 - 15:49
Postad 18 september 2013 - 19:33
Även om det är sk 1080 p
Postad 18 september 2013 - 19:43
Men du kan ju inte göra jämförelsen du gör eftersom du använder olika uppspelare för de olika typerna av filmer, det enda sättet att ta reda på vad det är är att köra med samma material på de olika uppspelarna.
Postad 18 september 2013 - 21:11
Om du med "s.k. 1080p" menar filmer komprimerade med x264 som är populärt, så ja, det är sämre kvalitet än en riktig Blu-ray, däremot tror jag inte att det lättare renderar i RBE.
Men du kan ju inte göra jämförelsen du gör eftersom du använder olika uppspelare för de olika typerna av filmer, det enda sättet att ta reda på vad det är är att köra med samma material på de olika uppspelarna.
Tackar
Är det bara jag som upplever RBE på denna tv
Postad 18 september 2013 - 21:37
Svårt att veta utan att du nämner vilken TV det är. Men jag kan ana det ibland på mina föräldrars 65ST60 när jag sett lite fotboll där, och jag panorerar med blicken över TVn typ.Tackar
Är det bara jag som upplever RBE på denna tv
Postad 18 september 2013 - 22:10
Svårt att veta utan att du nämner vilken TV det är. Men jag kan ana det ibland på mina föräldrars 65ST60 när jag sett lite fotboll där, och jag panorerar med blicken över TVn typ.
Hej
Panasonic p65st60y
Postad 19 september 2013 - 09:16
Mao 27780:-
Redigerat av Phr0z, 19 september 2013 - 14:21.
Postad 19 september 2013 - 09:23
Postad 19 september 2013 - 11:34
Så lång fungerar det bra.
Tyvärr följer ljudet från TV högtalarna med också.
Det ska gå att ställa in så att endast ljudet på optiska ändras.
Är det någon som vet var ma hittar denna inställning på Panasonic st60?
Postad 19 september 2013 - 14:19
Redigerat av Unregistered1413, 19 september 2013 - 14:21.
Postad 19 september 2013 - 15:29
Vad jag vet går det inte att ändra det (efterblivet som fan i ****t). Men det finns en ful-lösning; stoppa in en 3,5mm-kontakt i hörlursutgången. Då tror TVn att de inbyggda högtalarna ska stängas av. Det kan vara ett par gamla trasiga lurar med sladden avklippt.Har nu kopplat in min Sonos Playbar till Panasonic ST60. kan reglera ljudet med panasonic fjärren så att ljudet ändrats i Playbaren.
Postad 19 september 2013 - 16:10
Hur har du kopplat det?Har nu kopplat in min Sonos Playbar till Panasonic ST60. kan reglera ljudet med panasonic fjärren så att ljudet ändrats i Playbaren.
Postad 19 september 2013 - 17:53

Postad 19 september 2013 - 19:15
Nu är jag eventuellt lite efter i svängarna, men hur lyckas ni ha koll på återförsäljarnas natt/kvällskampanjer? Finns det någon sorts informationstjänst för sådant eller är det gammalt hederligt slösurfande som gäller?
Postad 19 september 2013 - 19:18
Haha listigt men som du sa. Fult som fan. Men man får kanske falla tillbaka dit om inget annat funkar.Vad jag vet går det inte att ändra det (efterblivet som fan i ****t). Men det finns en ful-lösning; stoppa in en 3,5mm-kontakt i hörlursutgången. Då tror TVn att de inbyggda högtalarna ska stängas av. Det kan vara ett par gamla trasiga lurar med sladden avklippt.
Som jag skrev optiskt in i Sonos soundbar.Hur har du kopplat det?
Postad 19 september 2013 - 19:23
När jag stoppat in min CI+ modul så står det "uttag 1: ingen modul isatt" I inställningar/ciModul.
Bara att köpa ny modul? Eller kan det bero på något annat?
Postad 19 september 2013 - 19:28
Lägg in bevakning på prisjakt. Så får du email när priset droppar.mcmike:
Nu är jag eventuellt lite efter i svängarna, men hur lyckas ni ha koll på återförsäljarnas natt/kvällskampanjer? Finns det någon sorts informationstjänst för sådant eller är det gammalt hederligt slösurfande som gäller?
Postad 19 september 2013 - 19:31
Lägg in bevakning på prisjakt. Så får du email när priset droppar.
Tyvärr fungerar inte det på lägga i korgen erbjudanden..
Postad 19 september 2013 - 19:50
En 65" hade suttit sjukt fint, men lite utanför min budget. Likaså 55":aren så länge den kostar runt 20k. Var inne och tittade på GT60:n, VT60:n och ST60:n på Euronics i Göteborg igår för att försöka få någon sorts jämförelse. Märkligt nog så var GT60:n den mest ljusstarka av de tre, trots att alla hade samma inställningar (kontrollerade av butikssäljaren). GT60:n verkar väldigt prisvärd enligt recensionerna. Dessvärre säljs den ju bara i max 50".
Postad 19 september 2013 - 20:27
mcmike:
Prenumerera på olika butikers nyhetsbrev på deras hemsidor. Jag fick mejl från Elgiganten kl 9.15 i förmiddags-
Postad 20 september 2013 - 09:59
Postad 20 september 2013 - 12:20
Har du vänt den rätt, prova att bryta strömmen helt genom att dra ut strömkabeln.Brukar det vara fel på CI-modulerna?
När jag stoppat in min CI+ modul så står det "uttag 1: ingen modul isatt" I inställningar/ciModul.
Bara att köpa ny modul? Eller kan det bero på något annat?
Postad 20 september 2013 - 13:33
CI+-modulen går bara att sätta in på ett sätt så det är inte det som är fel.Har du vänt den rätt, prova att bryta strömmen helt genom att dra ut strömkabeln.
Jag har inte brytit strömmen genom att dra ur sladden får prova det när jag kommer hem. (tack för tips)
Jag har provat att återställa TVn och gjort kanalsökning men det hjälper inte.
Det blir fortfarande "ingen modul insatt." Kan inte ens se de fria kanalerna 1,2,4 digitalt.
Postad 20 september 2013 - 14:36
CI+-modulen går bara att sätta in på ett sätt så det är inte det som är fel.
Jag har inte brytit strömmen genom att dra ur sladden får prova det när jag kommer hem. (tack för tips)
Det blir fortfarande "ingen modul insatt." Kan inte ens se de fria kanalerna 1,2,4 digitalt.
Är du säker på att du tryckt in CI+-modulen tillräckligt? Hade samma problem som du med min Samsung. Det behövdes ett litet extra tryck för att modulen skulle "snäppa" på plats i fästet och få kontakt. Man känner ganska tydligt när den kommer rätt.
Obs! Använd inte våld!
Postad 20 september 2013 - 14:50
Fick dessutom hjälp med det när installatören var hemma och monterade upp TVn.
Sitter numera på väggen så det är lite pillrigt att få dit den.
Det är väl bara ett intag? Som man kommer åt från vänster sida?
Kör för tillfället med en gammal extern box så det är ingen stopper.
Men man vill ju att det ska funka. Hoppas verkligen att felet inte sitter i TVn
Postad 20 september 2013 - 15:47
Jag lyckades sätt min åt fel håll så jag vet att det gårCI+-modulen går bara att sätta in på ett sätt så det är inte det som är fel.

Postad 20 september 2013 - 15:53
ok, kan du beskriva vilket håll den ska sitta?Jag lyckades sätt min åt fel håll så jag vet att det går
, så bäst du dubbel kollar !
Vilken sida ska sitta mot väggen? Det är väl text på någon av sidorna her jag för mig.
Tacksam för hjälp.
/Thomas
Postad 20 september 2013 - 18:24
Jag lyckades sätt min åt fel håll så jag vet att det går
, så bäst du dubbel kollar !
Iaf på de apparater jag stoppat i en CA modul så går det att stoppa i den åt fel håll, men inte hela vägen innan. Man känner när den kommer på plats och ibland kan man behöva ta i lite extra.
Postad 20 september 2013 - 19:05
Lånade hem en till ci+ modul men samma sak där. Får inte ens in 1,2,4
Ni som fått det att funka med comhem och Panasonic st60, det är väl en sån här ni har?
http://m.netonnet.se...ci/145377.3156/
Postad 20 september 2013 - 19:53
Jodå läst denna, har du den ci+-modul som jag länkade till och fått det att funka?Antar att du läst denna guide?
https://www2.comhem....nsguide.pdf.pdf
Det är en st60 du har va?
Tack för bra förslag Falafel58.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar