Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Topfield TF5700PVRt

3284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 December 2009 - 23:43

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

FW 3.17 kommer att krascha din box om du kör med Mystuff. Den FW'n äter minne, hade ca:5MB ledigt efter bara nån timme med den, och sen slutade Toppyn att svara på kommandon. Nedgraderade min 5720 till 5710:ans FW (2.89 tror jag det va) sedan har jag ständigt 18MB minne ledigt. Prova lägga in HDFW i en egen katalog på disken samt alla patchar som finns och de FW's som du vill prova att labba med. Info på denna sida: http://www.toppy.org.uk/~r2-d2/
Installera INTE AXEL. Ha inga TAP's i autostart när du ska testa Toppyn sedan.
Prova att manuellt starta Tap Eit2mei först och sedan Mystuff.
Finns även en TAP för att kolla ledigt minne med, tror den heter myinfo

Tack för info

Jag har nu beställt en ny 5720 box (utan disk) för bara 1725:- ink frakt. Jag var lat och orkade inte labba mer med min gamla box. Kanske skickar den på lagning lite senare och ger den til min syster.

Postad 28 December 2009 - 00:09

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Har ställt frågan under avdelningen Firmware på UK-forumet:
disable automatic channel searches
Men jag har inte fått något svar ännu.

Nu har R2-D2 hört av sig med frågor om vilken exakt firmware som det handlar om och vilken exakt ordalydelse dom dyker upp i dialogrutan när den hittar en ny kanal! Se här:
R2-D2:s svar på frågan
Jag har också fått följande besked från Chunkywizard:
Chunkywizard's tips
Så det verkar som om R2-D2 är mannen som kan fixa det.....
Nu är det så att jag inte får dessa skyltar om nya eller ändrade kanaler hos mig så det vore bra om de som får det kan tala om:
1) Vilken f/w som de kör med
2) Exakt vad det står på skylten

Då kan jag skicka det vidare till R2-D2 och så får vi se vad han kan göra.

Postad 28 December 2009 - 10:13

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Kanon

Jag kör med 2.89 för TF5710. Här är den opatchade http://www.abc.se/~m...07Feb26_289.rar

Fenomenet med att den byter sändare uppstår om man ligger mellan olika sändare som är nästan är lika starka. Jaf kommer inte exakt ihåg vad det står men något med nya tjänster är det. Jag håller ögonen oppna om det dyker upp igen.

TF5810 som släppts i england har HDMI så den firmwaren kanske skulle passa men man vågar ju inte testa utan att ha en resevburk.

Nu har R2-D2 hört av sig med frågor om vilken exakt firmware som det handlar om och vilken exakt ordalydelse dom dyker upp i dialogrutan när den hittar en ny kanal! Se här:
R2-D2:s svar på frågan
Jag har också fått följande besked från Chunkywizard:
Chunkywizard's tips
Så det verkar som om R2-D2 är mannen som kan fixa det.....
Nu är det så att jag inte får dessa skyltar om nya eller ändrade kanaler hos mig så det vore bra om de som får det kan tala om:
1) Vilken f/w som de kör med
2) Exakt vad det står på skylten

Då kan jag skicka det vidare till R2-D2 och så får vi se vad han kan göra.

Postad 28 December 2009 - 13:22

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Kanon

Jag kör med 2.89 för TF5710. Här är den opatchade http://www.abc.se/~m...07Feb26_289.rar

Fenomenet med att den byter sändare uppstår om man ligger mellan olika sändare som är nästan är lika starka. Jaf kommer inte exakt ihåg vad det står men något med nya tjänster är det. Jag håller ögonen oppna om det dyker upp igen.

TF5810 som släppts i england har HDMI så den firmwaren kanske skulle passa men man vågar ju inte testa utan att ha en resevburk.

Har vidarebefordrat detta till UK.
Svar ang f/w för TF5810: R2-D2 kommentar ang 5810
/Bosse

Postad 28 December 2009 - 21:11

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Till ägarna av TF5720,

Imorgon så får jag antagligen min nya 5720 box, jag tänkte börja med att uppgradera och patcha den direkt. Kan någon vänlig berätta vilken fw och patch nivå man skall använda för att få en stabl box?

Jag tänker köra My Stuff 6.x och xml2tv

Postad 28 December 2009 - 23:39

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Har vidarebefordrat detta till UK.
Svar ang f/w för TF5810: R2-D2 kommentar ang 5810
/Bosse

R2-D2 har nu tillhandahållit en patch som skall stänga av dynamic channel update på en TF57xx :-)
Se här: R2-D2:s patch [Dy]
Otestad ännu (har just patchat in den i min f/w.

/Bosse

Postad 28 December 2009 - 23:45

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Till ägarna av TF5720,

Imorgon så får jag antagligen min nya 5720 box, jag tänkte börja med att uppgradera och patcha den direkt. Kan någon vänlig berätta vilken fw och patch nivå man skall använda för att få en stabl box?

Jag tänker köra My Stuff 6.x och xml2tv

Jag kan bara råda dig att köra en 2.xx f/w eftersom alla 3.xx verkar ha problem med minneshanteringen och tenderar att krascha boxen...
Men 2.87 går som tåget på min 5700 och jag tror att det finns 2.xx även för 5720.
Mina patchar är:
AbArBfBqCkCpCwDeDyFFsGmHeKtPPcRRaRhRpRsSSrStT2TdTfTpTsUUcUuWfXpXwZ
Här finns förklaring på dem (Dy är den här nya testpatchen för att stänga av dynamisk kanaluppdatering)

/Bosse

Postad 29 December 2009 - 00:45

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Jag kan bara råda dig att köra en 2.xx f/w eftersom alla 3.xx verkar ha problem med minneshanteringen och tenderar att krascha boxen...
Men 2.87 går som tåget på min 5700 och jag tror att det finns 2.xx även för 5720.
Mina patchar är:
AbArBfBqCkCpCwDeDyFFsGmHeKtPPcRRaRhRpRsSSrStT2TdTfTpTsUUcUuWfXpXwZ
Här finns förklaring på dem (Dy är den här nya testpatchen för att stänga av dynamisk kanaluppdatering)

/Bosse

ok, då kör jag på 2.xx Då får vi se vilken patch som den är levererad med. Man kanske då får börja med en downgrade. Sedan får jag läsa på lite hur man lägger på patchar.

Postad 29 December 2009 - 00:55

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

ok, då kör jag på 2.xx Då får vi se vilken patch som den är levererad med. Man kanske då får börja med en downgrade. Sedan får jag läsa på lite hur man lägger på patchar.

Jag har funnit att det enklaste för mig är följande:
1) Patcha på PC med programmet FWPatcher (patcharna kan laddas ner hos R2-D2, fw hos Topfield)
Man kan iofs använda HDFW även till att lägga in patchar, men det har jag avstått ifrån pga jag vill ha bättre kontroll på vad som händer.
2) Överför tfd-filen till toppyn på vanligt sätt till folder /ProgramFiles/HDFW_Firmware
3) Använd TAP HDFW för att utföra flashningen

Om man byter f/w på boxen så måste man i allmänhet göra en fabriksåterställning följd av kanalsökning (och tillverkning av en favoritlista).
Men detta gäller inte om man laddar in en patchad version av samma fw som redan var installerad.
Inget av detta rör dina inspelade data eller dina TAP:s på hårddisken.

/Bosse

Postad 29 December 2009 - 01:08

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Jag har funnit att det enklaste för mig är följande:
1) Patcha på PC med programmet FWPatcher (patcharna kan laddas ner hos R2-D2, fw hos Topfield)
Man kan iofs använda HDFW även till att lägga in patchar, men det har jag avstått ifrån pga jag vill ha bättre kontroll på vad som händer.
2) Överför tfd-filen till toppyn på vanligt sätt till folder /ProgramFiles/HDFW_Firmware
3) Använd TAP HDFW för att utföra flashningen

Om man byter f/w på boxen så måste man i allmänhet göra en fabriksåterställning följd av kanalsökning (och tillverkning av en favoritlista).
Men detta gäller inte om man laddar in en patchad version av samma fw som redan var installerad.
Inget av detta rör dina inspelade data eller dina TAP:s på hårddisken.

/Bosse

Stort tack för snabbt svar (sover du aldrig?) :-)

Är det denna ? http://www.toppy.org...2-d2/index.html

Postad 29 December 2009 - 09:04

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Stort tack för snabbt svar (sover du aldrig?) :-)

Är det denna ? http://www.toppy.org...2-d2/index.html

Här:
r2-d2 patches

Nånstans finns det också en zip download med "essential" patches, men just nu hittar jag inte den.

PC-programmet finns här: FWPatcher zip
TAP HDFW finns här: HDFW TAP

/Bosse

Postad 29 December 2009 - 09:13

Unregisterede23ca3dc
  • Unregisterede23ca3dc
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Tyvärr finns det ingen 2.xx FW till 5720 :)
De som finns fungerar INTE med Mystuff 6.1 (se mina tidigare inlägg)
Du kan flasha med 5710's FW 2.89 och de patchar du vill ha. Har inte provat patcha på datorn, men direkt i Toppyn fungerade för mig

Postad 29 December 2009 - 10:04

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Kanon. Jag har laddat in den i min firmware så får vi se om det fungerar. Problemet är som du skrev i Toppy-forumet att vi väntar på något som inte ska hända :-)

R2-D2 har nu tillhandahållit en patch som skall stänga av dynamic channel update på en TF57xx :-)
Se här: R2-D2:s patch [Dy]
Otestad ännu (har just patchat in den i min f/w.

/Bosse

Postad 29 December 2009 - 12:37

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Här kan du ladda ner hela patch packen http://www.toppy.org...PatchPackV2.zip

Här är förkalringarna vad de gör http://www.toppy.org...patches.html#Ab

Här:
r2-d2 patches

Nånstans finns det också en zip download med "essential" patches, men just nu hittar jag inte den.

PC-programmet finns här: FWPatcher zip
TAP HDFW finns här: HDFW TAP

/Bosse

Postad 30 December 2009 - 23:33

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Nu har jag fått min 5720 box. Den har fw 3.40 men det är en konstig sak. Enligt vad jag vet så skall system-ID vara 13536 på TF5720 men i min box så står det 13436. Ni andra med 5720 boxen, vad har ni för system-ID?

Postad 31 December 2009 - 12:15

Unregisterede23ca3dc
  • Unregisterede23ca3dc
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Nu har jag fått min 5720 box. Den har fw 3.40 men det är en konstig sak. Enligt vad jag vet så skall system-ID vara 13536 på TF5720 men i min box så står det 13436. Ni andra med 5720 boxen, vad har ni för system-ID?

13536 har jag (med FW 2.89 till sys-ID 13436)
13436 = 5710. Tidiga 5720 modeller hade tydligen samma ID som 5710 har jag läst nånstans.
Sök i tråden på 13436

Postad 02 January 2010 - 01:11

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

13536 har jag (med FW 2.89 till sys-ID 13436)
13436 = 5710. Tidiga 5720 modeller hade tydligen samma ID som 5710 har jag läst nånstans.
Sök i tråden på 13436

Jag maialde precis till företaget jag handlade av, dom har visst direkt kontakt med Dilog.

En annan sak, tycker du att man hellre skall downgrade f/w för att kunna köra MyStuff 6.x eller är det
viktigare och köra en ny f/w men då köra MyStuff 5.x? Vilka funktioner tycker du är så pass bra i nya 6.x
som gör denna uppgradering till ett måste?

Postad 02 January 2010 - 13:49

Unregisterede23ca3dc
  • Unregisterede23ca3dc
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Jag maialde precis till företaget jag handlade av, dom har visst direkt kontakt med Dilog.

En annan sak, tycker du att man hellre skall downgrade f/w för att kunna köra MyStuff 6.x eller är det
viktigare och köra en ny f/w men då köra MyStuff 5.x? Vilka funktioner tycker du är så pass bra i nya 6.x
som gör denna uppgradering till ett måste?

Tycker absolut att du ska åtminstone prova downgrade fw. Jag har inte märkt mer än att kanalbyten tar lite längre tid, texttv hoppar tillbaks till sid 100 om man går ur text-läget och sedan trycker text-tv igen och att Boxer Navigator inte längre finns. Jag kunde inte kra äldre versioner av Mystuff heller uan att det blev slut på minne i Toppyn och den kraschade efter ett tag. Du kan ju enkelt prova vilken Mystuff du gillar bäst, finns lite fler inställningar att välja på i V6.1. Kan inte säga på rak arm vad som är bättre med V6, men jag skulle inte byta tillbaks till V5 iaf, även om den är helt ok.
Rätta mgg om jag har fel, men jag tror att om man har en 3.xx FW i Toppyn kan man glämma att köra Mystuff överhuvudtaget om man inte startar om Toppyn ett par gånger om dagen.

Postad 02 January 2010 - 15:07

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Tycker absolut att du ska åtminstone prova downgrade fw. Jag har inte märkt mer än att kanalbyten tar lite längre tid, texttv hoppar tillbaks till sid 100 om man går ur text-läget och sedan trycker text-tv igen och att Boxer Navigator inte längre finns. Jag kunde inte kra äldre versioner av Mystuff heller uan att det blev slut på minne i Toppyn och den kraschade efter ett tag. Du kan ju enkelt prova vilken Mystuff du gillar bäst, finns lite fler inställningar att välja på i V6.1. Kan inte säga på rak arm vad som är bättre med V6, men jag skulle inte byta tillbaks till V5 iaf, även om den är helt ok.
Rätta mgg om jag har fel, men jag tror att om man har en 3.xx FW i Toppyn kan man glämma att köra Mystuff överhuvudtaget om man inte startar om Toppyn ett par gånger om dagen.

Jag kör faktisk f/w 3.40 och MS 6.1 just nu och boxen har nu varit igång i 24 timmar utan problem. Jag har inatt spelat in ca 20 program på diverse olika kanaler och tider och allt gick bra och boxen fungerar fortfarande

Postad 02 January 2010 - 16:32

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag kör faktisk f/w 3.40 och MS 6.1 just nu och boxen har nu varit igång i 24 timmar utan problem. Jag har inatt spelat in ca 20 program på diverse olika kanaler och tider och allt gick bra och boxen fungerar fortfarande

Om du startar MyInfo TAP, vad säger den då om din minnesstatus?
(Det räcker inte att se i MyInfos logfil för den skrivs vid start av boxen och då har ännu inte minnet hunnit fragmenteras.)

Postad 02 January 2010 - 21:11

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Om du startar MyInfo TAP, vad säger den då om din minnesstatus?
(Det räcker inte att se i MyInfos logfil för den skrivs vid start av boxen och då har ännu inte minnet hunnit fragmenteras.)

skall tanka ner myinfo och kolla, återkommer.

Postad 02 January 2010 - 23:57

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

skall tanka ner myinfo och kolla, återkommer.

skulle precis starta myinfo tap och då helt plötsligt så fryser hela boxen, är det det ni kallar för minnesbrist?

Postad 03 January 2010 - 00:12

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

skulle precis starta myinfo tap och då helt plötsligt så fryser hela boxen, är det det ni kallar för minnesbrist?

Startade om boxen precis och startade myinfo. Den visar att jag har 6 MB available memory.

Jag avsluta myinfo och startade den igen och nu är det 5 MB ledigt. :-(

Postad 03 January 2010 - 01:31

ThekingV8
  • ThekingV8
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
88sidor :-)

Orkar inte läsa igenom alla dom, men det verkar som det är en bra box ?
Funderar att köpa den från outlet24.se för 1750kr (utan hårddisk) dom skriver att det är enkelt att installera.
Någon som handlat av outlet24 och satt i en disk själv ? Funkar det precis som om man skulle köpt en från någon som levererar med hårddisk ? såg att dom tog 2900kr för en med disk...

Är det ett bra val om man vill ha en fin digitalbox för boxer, kommer köra optisk från den till Andersson R1 (alt optisk från TV->Förstärkaren om det blir osynk i ljud om man går direkt från box till förstärkaren, Andersson R1an saknar lipsynk) och HDMI till en Samsung Le40b657

Köpte en Samsun HR773 dvd med hårddisk, men den är "bara" för analoga (utan ca-modul) vore inte fel med en digitalbox med dual tuners så man kan spela in lite fler program..

DVDn kommer man behålla då man kan köra den som mediacenter med, (behövde en ny DVD oavsett..)

tacksam för svar ang boxen :-)

oxå, går det att ha timers igång och se ett program ? eller måste boxen vara i standby för att starta en timerinställning (inspelning) ?

Cheers

Postad 03 January 2010 - 07:55

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Startade om boxen precis och startade myinfo. Den visar att jag har 6 MB available memory.

Jag har nedgraderat bägge mina boxar, 5700 och 5710.
5700:an har efter omstart 13Mb minne och nu efter 8 dygn 6Mb.
5710:an har efter omstart 15Mb och det verkar ligga stabilt flera dagar, men den slår jag av med jämna mellanrum.

Bägge har blivit stabilare efter downgrade till <3.00.

Postad 03 January 2010 - 08:04

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Om man har MyInfo i Auto Start så kör den igång och loggar data om boxen i en logfil (ProgramFiles/Logs/MyInfo.log).
Därefter avslutas den. Vid start har man normalt mera minne och det står då i logfilen.
Om man startar MyInfo manuellt efter ett tag så visar den nuvarande läge, dvs efter att minnet eventuellt har börjat fragmentera.
Jag har c:a 13 Mb ledigt minne och det ändras inte över tid. När jag körde f/w 3.x så var det 12-13 Mb vid start (i logfilen) men ganska snart gick det ned till c:a 5 Mb och sen fortsatte det att krypa längre ner (mot 2-3 Mb) och sen kraschade boxen. Tog väl nåt dygn eller så.

Enligt R2-D2 så beror det på att Topfield tydligen har ändrat minneshanteraren i f/w 3.x och att den de satt dit är "buggy". Den gamla fungerar mycket bättre.

Jag fick sätta dit en TAP som automatiskt stänger boxen ifall man inte rör fjärren på 3 timmar för att inte råka ut för krascher precis när man tittar eller spelar in nåt kvällsprogram. Men den behövs inte nu när jag gått tillbaka till 2.87 på min TF5700.
Efter det är boxen "rock solid". Jag kör:

5700PVRt, TS On, F/W: patches (base f/w: 2.87)
TAPs: TF5000 Display v1.53; ChannelChangeButtonHack 1.1; MyStuff 6.1; eit2mei BETA 7.8m8; TAP Commander 1.34; MyInfo B4.1a;
(EPG: XMLTV2Mei for Win + MyStuff)
(Toppy access: ASUS WL-500g-P FTP installed using chunkywizard's guide)

/Bosse

Postad 03 January 2010 - 08:22

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Funderar att köpa den från outlet24.se för 1750kr (utan hårddisk) dom skriver att det är enkelt att installera.
Någon som handlat av outlet24 och satt i en disk själv ? Funkar det precis som om man skulle köpt en från någon som levererar med hårddisk ? såg att dom tog 2900kr för en med disk...

För att byta/sätta i disk måste boxen öppnas. Då bryts garantiförseglingen.
Själva bytet är inte så svårt, men man kan inte ta vilken disk som helst, vissa funkar inte med Topfield!
Tex så är det PATA (IDE) som används på boxens moderkort så antingen skaffar du en sådan (som fungerer) eller också gör du som jag och köper en Samsung EcoGreen F2 1Tb disk plus en IDE/SATA-adapter. Men adaptern måste vara av ett fungerande slag också, alla går inte!
Det finns information att hitta här: Disk upgrades, working and nonworking models
och här: SATA/IDE adapters, working and non-working models

Är det ett bra val om man vill ha en fin digitalbox för boxer, kommer köra optisk från den till Andersson R1 (alt optisk från TV->Förstärkaren om det blir osynk i ljud om man går direkt från box till förstärkaren, Andersson R1an saknar lipsynk) och HDMI till en Samsung Le40b657

Vet inget om optiskt ljud... Men som box är det nog den bästa.

Köpte en Samsun HR773 dvd med hårddisk, men den är "bara" för analoga (utan ca-modul) vore inte fel med en digitalbox med dual tuners så man kan spela in lite fler program..

DVDn kommer man behålla då man kan köra den som mediacenter med, (behövde en ny DVD oavsett..)

Du kan koppla in DVD:n till boxens extra SCART om du vill och sen växla med en tangent på fjärren

oxå, går det att ha timers igång och se ett program ? eller måste boxen vara i standby för att starta en timerinställning (inspelning) ?

Topfield timers körs oavsett driftläge (så länge sladden är insatt i väggen såklart).
För att få den riktigt användbar så bör du ladda på med TAP:s (applikationsprogram) också. Du kan se i mitt svar ovan vad jag kör. Då byter man ut användarinterfacet mot ett som heter MyStuff och får väldigtr avancerade möjligheter att definiera inspelningstimers mm.

/Bosse

Postad 03 January 2010 - 08:23

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

ChannelChangeButtonHack 1.1

Vad är detta?
Googlade på det men hittade inte ett dugg... :blink:
Måste vara något bra, eftersom du kör med den! :P

Postad 03 January 2010 - 10:44

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Hejsan

Jag kör min ena box kopplad via Andersson R1 och inga som helst problem.

Tänk på att det ska vara gamla typen av hårddisk PATA och ej SATA.

Har du ett gammalt Boxerabbonemang kan du köpa boxen för 799 om du binder dig i 24 månader http://www.nettosat....igator-311.html

Til slut - du kommer att bli helnöjd med Toppyn !

88sidor :-)

Orkar inte läsa igenom alla dom, men det verkar som det är en bra box ?

Postad 03 January 2010 - 10:51

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Nja, vet inte! När jag köpte min box från outlet24 utan disk så följde det med garantiförsegling, du vet den lilla klisterlappen som sitter på baksidan som måste tas bort för att ta bort locket. Detta tolkar jag som man har garanti på boxen när man får med en sådan klisterlapp. Det satt inget märke från början.

Kan även passa på att förklara varför Outlet24 boxarna är så pass mycker billigare. Dom kommer direkt från Dilog som ett restparti och levereras utan disk. Att man levererar utan disk är också ett kostnadsskäl, inte bara då kostanaden för disken. Leverantören måste betala en skatt på 275:- plus moms om man levererar en box med disk.

Redigerat av kotten33, 03 January 2010 - 10:52.

Postad 03 January 2010 - 11:56

ThekingV8
  • ThekingV8
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Själva bytet är inte så svårt, men man kan inte ta vilken disk som helst, vissa funkar inte med Topfield!
Tex så är det PATA (IDE) som används på boxens moderkort så antingen skaffar du en sådan (som fungerer) eller också gör du som jag och köper en Samsung EcoGreen F2 1Tb disk plus en IDE/SATA-adapter. Men adaptern måste vara av ett fungerande slag också, alla går inte!
Det finns information att hitta här: Disk upgrades, working and nonworking models
och här: SATA/IDE adapters, working and non-working modelsVet inget om optiskt ljud... Men som box är det nog den bästa.Du kan koppla in DVD:n till boxens extra SCART om du vill och sen växla med en tangent på fjärren
Topfield timers körs oavsett driftläge (så länge sladden är insatt i väggen såklart).
För att få den riktigt användbar så bör du ladda på med TAP:s (applikationsprogram) också. Du kan se i mitt svar ovan vad jag kör. Då byter man ut användarinterfacet mot ett som heter MyStuff och får väldigtr avancerade möjligheter att definiera inspelningstimers mm.

/Bosse

Cheers :-)

Får man fråga vart du handlade adaptern och vilket märke den var på ? Tänkte eftersom du vet att dina grejjer lirar ihop med boxen så kanske det är "enklast" att köpa en samma lika :-)

Sedan disken är ju enkelt att hitta till bästa pris på prisjakt -^^- ..

Blev grymt sugen på denna, Men om man sätter i en Samsung EcoGreen och en sådan IDE adapter, behövs det någon extra strömkabel (till IDE adapter, vet att vissa behöver extra ström) eller räcker det med boxens egna försörjning ? Vill helst inte ha 2 strömkablar (tyckte mig läsa att någon på toppy.org hade fått göra det ?! :S)

Alt, så borde ju en vanlig IDE funka om man kör seagate eller samsung

Enligt toppy.org ska denna : http://datorfixarna....oducts_id=23438
Funka på en "Known working in the TF5800: " men nu är det ju 5720 som finns här..?!

Fasen vad sugen man blev..

Postad 03 January 2010 - 11:57

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Det är väl utgående modell som vi pratar om även om den kan leva många år till.

Nu väntar vi på marksända HD-boxar rån Topfield. Finns redan i Australien http://www.i-topfiel...roduct/list.asp

Nja, vet inte! När jag köpte min box från outlet24 utan disk så följde det med garantiförsegling, du vet den lilla klisterlappen som sitter på baksidan som måste tas bort för att ta bort locket. Detta tolkar jag som man har garanti på boxen när man får med en sådan klisterlapp. Det satt inget märke från början.

Kan även passa på att förklara varför Outlet24 boxarna är så pass mycker billigare. Dom kommer direkt från Dilog som ett restparti och levereras utan disk. Att man levererar utan disk är också ett kostnadsskäl, inte bara då kostanaden för disken. Leverantören måste betala en skatt på 275:- plus moms om man levererar en box med disk.

Postad 03 January 2010 - 12:38

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Sedan disken är ju enkelt att hitta till bästa pris på prisjakt -^^- ..

Blev grymt sugen på denna, Men om man sätter i en Samsung EcoGreen och en sådan IDE adapter, behövs det någon extra strömkabel (till IDE adapter, vet att vissa behöver extra ström) eller räcker det med boxens egna försörjning ? Vill helst inte ha 2 strömkablar (tyckte mig läsa att någon på toppy.org hade fått göra det ?! :S)

Personligen så skulle jag välja en något mindre IDE disk, både billigare och mindre strul att montera. Jag tycker inte man behöver en så stor disk, oftast så spelar man då in mer och man skall ju hinna se det också. :-)

Postad 03 January 2010 - 13:15

ThekingV8
  • ThekingV8
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Personligen så skulle jag välja en något mindre IDE disk, både billigare och mindre strul att montera. Jag tycker inte man behöver en så stor disk, oftast så spelar man då in mer och man skall ju hinna se det också. :-)

Jo men jag länkade till en 300GB samsung disk, har 160 nu vilket ger ~35h vid högsta kvalite och ~65 vid SP. (samsung dvdn jag köpte klarar detta..)

Var inte så stor skillnad mellan 160 och 300GB disken i pris, därav att jag tänkte om man skulle slå till på en lite större.

Ska suga lite mera på den här karamellen, alla verkar helnöjda , huvudsaken är att man kan göra en "plug n play" på samsung disken jag länkade på 300gb till boxen, den ska passa 5800 versionen, någon som vet om den passar 5720n med ?

Postad 03 January 2010 - 14:16

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Vad är detta?
Googlade på det men hittade inte ett dugg... :blink:
Måste vara något bra, eftersom du kör med den! :P

Jo jag fick ett private message på forumet i UK från en asutralisk medlem angående nånting som jag glömt. Men han hade en TAP som skulle lösa ett problem som de har därnere och jag också retat mig på:
Om man har N&N påslagen vid kanalbyten så kan man inte zappa kanaler med fjärren om man inte väntar på att N&N-skylten med programinfo försvinner först. Med denna TAP så kan man ha med programinfo (N&N) men ändå snabbt byta till nästa kanal med P+/P- knapparna.
Jag har lagt upp den på webben här: ChannelChangeButtonHackV11

/Bosse

Postad 03 January 2010 - 14:35

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Får man fråga vart du handlade adaptern och vilket märke den var på ? Tänkte eftersom du vet att dina grejjer lirar ihop med boxen så kanske det är "enklast" att köpa en samma lika :-)

Jag köpte min på Webhallen, Samsung 1 Tb
Men det finns nu en 50% större i samma serie: Samsung 1.5Tb disk, den är bara 170 kr dyrare men finns inte på lager hos webhallen.

Den jag köpte var på webhallen också: SATA-IDE adapter
Den kabel som behövs följer med. Disken får ström från adaptern som kopplas till den inbyggda strömkabeln. Inga extra krävs.
Däremot fick jag köpa en Ultra-ATA 80-trådars IDE-kabel på Kjell&Company: Ultra-ATA kabel
Observera att man måste borra ur en pinne i mitten-kontakten så att ett stift som finns på moderkortet inte blockeras. Sen sätter man mittenkontakten i moderkortet och den kontakt som normalt går till ett PC moderkort sätter man i adaptern, som sitter på disken. Varför man måste göra så här vet jag inte, men det funkar inte annars....

Enligt toppy.org ska denna : http://datorfixarna....oducts_id=23438
Funka på en "Known working in the TF5800: " men nu är det ju 5720 som finns här..?!

Det är ingen skillnad på apparaterna vad gäller disken.

Fasen vad sugen man blev..

:P :blink:

Postad 03 January 2010 - 14:44

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Det är väl utgående modell som vi pratar om även om den kan leva många år till.

Nu väntar vi på marksända HD-boxar rån Topfield. Finns redan i Australien http://www.i-topfiel...roduct/list.asp

Frågan är vad de klarar av?
- Ethernet finns på baksidan, undrar hur snabb?
- Kan man ladda in TAP för att modifiera boxens beteende?
- Kan man (dvs R2D2 och liknande) skapa firmware patches?

/Bosse

Postad 03 January 2010 - 14:48

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jo men jag länkade till en 300GB samsung disk, har 160 nu vilket ger ~35h vid högsta kvalite och ~65 vid SP. (samsung dvdn jag köpte klarar detta..)

Var inte så stor skillnad mellan 160 och 300GB disken i pris, därav att jag tänkte om man skulle slå till på en lite större.

Ska suga lite mera på den här karamellen, alla verkar helnöjda , huvudsaken är att man kan göra en "plug n play" på samsung disken jag länkade på 300gb till boxen, den ska passa 5800 versionen, någon som vet om den passar 5720n med ?

Jag bytte disk i somras från 160 till 1000 Gb bara för att bli av med det eviga debatterandet hemma om vilka program som måste raderas för att kunna spela in nya.....
Nu har jag använt c:a 350 Gb av detta. Många program är beskådade men ligger kvar för att ev. tittas på igen senare. Så kan man inte göra med en för snålt tilltagen disk.
Köp en så stor disk du har råd med!

Postad 03 January 2010 - 22:32

ThekingV8
  • ThekingV8
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Bo_B:

Hur lång tid kan du spela in på bästa kvalite med 1000gb ? Uppskattningsvis i timmar ?

Har du något diagram/Schema över hur du menar mittenkontakten etc ? hänger inte riktigt med, menar du IDE kabelns stift som är pluggat ? eller ? :sorry: :)

Grymt sugen man blev på en sådan box och 1000GB disken, att kunna spela in 2 program samt titta på 1 annat är ju guld. Sedan att det går via HDMI är ju underbart, och att det fanns toslink så man kan göra 5.1 ljud till förstärkaren.
Blir ju runt 2900kr totalt sätt endå, men istället för 160GB får man 1TB för samma pris (iofs lite pyssel att skruva etc men det är de ju värt :-) )

Hur är det, visst är det bara att köra en viaccess modul i den och boxerkortet och sedan börja att köra...

ang, storlek på disken så är det ju inte fel med 1000GB , menar det blir samma peng om jag ska köpa en "komplett" från någon annan blir ju runt 2900kr gör 160gb Topfield 5720..

är ju inte fel att kunna lagra serier etc, är borta rätt mycke därav bra att kunna schemalägga och spela in.

Tack för alla svar, ska sammanställa detta och se vad man får för lön denna månad och beställa (nyss köpt TVn och ny DVD man får lugna sig lite såhär efter jul :) )

Cheers!

Postad 03 January 2010 - 23:23

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Hur lång tid kan du spela in på bästa kvalite med 1000gb ? Uppskattningsvis i timmar ?

"Bästa kvalité" vet jag inte vad du menar med. En Topfieldbox spelar in själva dataströmmen som kommer i luften, så det blir den kvalitet som sänds som också spelas in....
Men olika kanaler har olika bra utsändningar, tex är Kanal9 ofta mycket sämre än SVT och det syns på storleken av de filer som skapas när man spelar in. Det kan vara 2 Gb/tim men lika gärna hälften.
Hur som helst så kan man inte styra över detta utan det blir det det blir så att säga (vad som sänds alltså).

Har du något diagram/Schema över hur du menar mittenkontakten etc ? hänger inte riktigt med, menar du IDE kabelns stift som är pluggat ? eller ? :sorry: :)

I kontakten på kabeln saknas ett hål. Det är för att säkerställa att man sätter den rätt, men det förutsätter ju att det bara finns 39 stift på den enhet man pluggar in kabeln på. Alla diskdrives och adapterkort har 39 stift så där går det bra, men topfields moderkort har 40 stift. Så för att kunna plugga kabelns mittkontakt till moderkortet så måste kontakten ha 40 hål, dvs det saknade hålet måste borras upp....
Och då måste man vara noga med polariseringen eftersom man kan vända den bakfram!

Grymt sugen man blev på en sådan box och 1000GB disken, att kunna spela in 2 program samt titta på 1 annat är ju guld. Sedan att det går via HDMI är ju underbart, och att det fanns toslink så man kan göra 5.1 ljud till förstärkaren.

Man kan spela in två program och titta på ett 3:e men då måste detta program sändas på en av de MUX-ar som de två mottagarna är inställda på. Dvs det blir inte möjligt att se vilket annat program som helst. Men man kan se på en inspelning också...

Hur är det, visst är det bara att köra en viaccess modul i den och boxerkortet och sedan börja att köra...

Man behöver en CA-modul för Boxer. Det följde med när jag köpte min för några år sedan. Den stoppas in i en kontakt under en frontlucka och sen sätter man Boxerkortet där.

är ju inte fel att kunna lagra serier etc, är borta rätt mycke därav bra att kunna schemalägga och spela in.

Med MyStuff TAP inlagd och med XmlTV2Mei för att läsa in 2-veckors programguide från Internet så kan du ställa in timers som automatiskt spelar in de program du vill baserat på något sökbegrepp. Jag har tex en sådan som söker efter ordet Poirot i titel eller beskrivning av programmet och spelar in allihop. Samma för "Efterlyst" etc...

Postad 04 January 2010 - 21:29

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Om man har N&N påslagen vid kanalbyten så kan man inte zappa kanaler med fjärren om man inte väntar på att N&N-skylten med programinfo försvinner först. Med denna TAP så kan man ha med programinfo (N&N) men ändå snabbt byta till nästa kanal med P+/P- knapparna.

Funkar fint verkar det som! :)
Tack Bosse!

Postad 05 January 2010 - 08:12

ThekingV8
  • ThekingV8
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Hmm, fasen det hade varit smidigt om en vanlig PATA disk hade funkat att stoppa rakt i.
Har microshop.se här i stan och dom hade bra pris på PATA diskar nu, dom hade en western digital 500gb för 600kr.

Webhallen blir ju drygt 900kr för 1000gb (visst den är större men jag tror jag klarar mig på en 500, blev lite snål nu när man ska köpa en Blu-ray med BD-P1600) samt boxen och disk.. :o

Hmm.. fasen vilken beslutsångest man har över detta..

Postad 05 January 2010 - 10:08

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Hmm, fasen det hade varit smidigt om en vanlig PATA disk hade funkat att stoppa rakt i.
Har microshop.se här i stan och dom hade bra pris på PATA diskar nu, dom hade en western digital 500gb för 600kr.

Webhallen blir ju drygt 900kr för 1000gb (visst den är större men jag tror jag klarar mig på en 500, blev lite snål nu när man ska köpa en Blu-ray med BD-P1600) samt boxen och disk.. :o

Jag tror att en PATA-disk bara är att stoppa in i boxen! Extra jobbet är när man vill använda SATA-diskar.
Men du kan ju kolla i den här tråden i UK: Disk upgrades
Här listas modeller som fungerar och såna man skall akta sig för.

Postad 05 January 2010 - 15:24

jerjoh
  • jerjoh
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Bosse eller annan med kunskap i frågan.

Boxer har ju gjort om Canal plus sport 1 så den samkörs med SF-kanalen dvs delar på sändningstiden
detta får tio följd att epgn inte funkar bra just för den kanalen. Någon som har en lösning på detta?
Är det tvsajten som ej hunnit få med den kombinationen ännu eller vad beror detta på.

Tacksam för all hjälp!

Jerker

Ps! Bosse nu funkar alla mina boxar bra med ditt pgm igen, hade problem med att epg- infon blev konstig på vissa kanaler, även så tidigt som inom första dygnet från uppdatering av epg via xmltv2mei. Lösningen var att ha rätt fw och inte minst köra senaste mystuffen 6.1. Ds.

Redigerat av jerjoh, 05 January 2010 - 15:25.

Postad 05 January 2010 - 16:26

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Webhallen blir ju drygt 900kr för 1000gb (visst den är större men jag tror jag klarar mig på en 500, blev lite snål nu när man ska köpa en Blu-ray med BD-P1600) samt boxen och disk.. ;)

Jag har testat två olika PATA/IDE diskar och både funkade direkt. Antingen hade jag tur eller så är boxen inte så känslig på en speciell disktyp som andra säger.

Postad 05 January 2010 - 17:51

ThekingV8
  • ThekingV8
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Tack för svaren, beställer en från outlet24 då för 1750 och köper en western PATA disk här i stan. ;)
Alternativt provar med min western som sitter i gammburken (köpt och samma modell som säljs på microshop) funkar den är det ju bara att köpa en till ;)

Tack igen, återkommer när jag har nya DVDn (BD-P1600 Samsung och TopFielden hemma)

Cheers

Postad 05 January 2010 - 23:46

Micawber
  • Micawber
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Jag har hittat en sida om Topfield Power Supply där man kan se schemat och ett foto på nätdelen.
När jag byggde om min Toppy med en 1000 Gb disk i somras så tog jag en serie foton när den var öppen för att ha som referens, och jag har tittat på fotot av nätdelen och jämfört med det på sidan ovan och det ser ut som om det är samma nätdel.
Enligt forumet i UK så är det vanligt med att nätdelen pajar, se tex denna tråd på Toppy UK där man diskuterar kondensatorbyten. Det finns länkar till andra ställen i denna tråd (jag hittade den om schemat här).

Men det är en sak som kan göra att det inte är så vanligt hos oss med nätaggregatsfel och det är att vi har nominellt 230V AC hos oss medan de i UK har 240 VAC nominellt, en skillnad på 4% ungefär. Det kan vara avgörande.

Bäst är nog att testa spänningarna under last, men försiktigt eftersom det finns 400V på metalldelar som är åtkomliga med locket avtaget! Sidan ovan visar hur man går tillväga för att testa spänningarna.

Edit 2009-09-28:

Jag har hittat ytterligare en nyttig länk där man kan läsa mer om reparation av nätdelen:
Topfield Power Supply Repair

Här är min bild på nätdelen i min TF5700PVRt:
Postad bild

Här ser man en bild på baksidan av kretskortet med markerade lödpunkter för kondensatorerna:
Postad bild
/Bosse

Jag vill bara ge ett stort tack till alla toppy-forumskrivare, tack tack tack!!

Min toppy (TF5700PVRt HDMI) hade stora problem. Det började med att den hängde
sig då jag skulle titta på ett inspelat program, eller då jag spelade in ett program.
Om jag så närmade mig hårddisken (HD) så hängde/frös sig maskinen.
Eftersom det var problem med HD, som jag trodde, så bytte jag ut den mot en annan HD,
med instruktioner från detta forum, men det hjälpte inte.
Envis som jag är så letade jag vidare och hittade info som beskrev liknande problem som jag hade.
Lösningen verkade lite extrem men den fungerade!

Det jag gjorde var att jag följde denna sida http://www.smithdom....e9.co.uk/toppy/ och min toppy fungerar felfritt efter det!

Jag mätte upp molexkontakten (strömkontakten till HD) enligt länken ovan och jag hade 16.5 och 4.3 volt. Helt fel tydligen...
så jag gick vidare och beställde 5 st nya komponenter hos www.conrad.se, "ELEKTROLYTKONDENSATOR RAD. 105°C 1000 µF 16 V 10X15 RM5" (artikelnummer 445386).
jag bytte ut C17, C18, C22, C23 och C19 enligt schemat som visas på http://members.optus...pwrcircuit.html
(mer info finns här http://toppyharddrive.blogspot.com/)

Noteras kan är att jag aldrig har lött komponenter innan! Men efter lite research på nätet så var det inte så svårt.
Efter lödandet så mätte jag upp 13.2 och 5.0 volt och nu fungerar allt som det skall.

Jag är löjligt stolt med att jag lyckades rädda min "TF5700PVRt HDMI" för 12 SEK istället för att köpa en ny för ca 5000 SEK.
Så jag hoppas detta inlägg hjälper någon så som detta forum hjälpt mig!

Postad 06 January 2010 - 00:01

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Kul att det man skriver här hjälper till att lösa problem! ;)

/Bosse

Postad 06 January 2010 - 00:54

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Undrar om detta kondensatorbyte skulle fixa min gamla 5710 box? Den hittade inte längre min disk och ibland så hittade den disken och fungerade ett tag sedan så hängde sig allt igen.

Disken fungerar för den använder jag i min nya 5720 box.

Min syster skulle behöva byta ut deras gamla Dilog mot min gamla box, så man skall kanske testa att laga den, om det nu är detta problem jag har.

Postad 06 January 2010 - 09:57

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Det var väl ett av de första råden du fick när du beskrev dina problem :-)

Undrar om detta kondensatorbyte skulle fixa min gamla 5710 box? Den hittade inte längre min disk och ibland så hittade den disken och fungerade ett tag sedan så hängde sig allt igen.

Disken fungerar för den använder jag i min nya 5720 box.

Min syster skulle behöva byta ut deras gamla Dilog mot min gamla box, så man skall kanske testa att laga den, om det nu är detta problem jag har.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.