* Officiell tråd - Samsungs Q96 & Q97 *
2925 svar till detta ämne
Postad 18 mars 2008 - 22:23
marre66
-
marre66
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Köpte en Samsung DVD-HD870 samt hdmi kablar...ingen skillnad alls blev det...det är tusentals gröna pixlar i de svarta fälten...även om man står 4 meter ifrån skärmen så är de mörka partierna myrornas krig med gröna pixlar...inga inställningsmöjligheter verkar heller hjälpa..suck...har bara kollat lite dvd..ex. planet earth i mörka scener e d mycket pixligt...men kanske ska va så? kan vara jag som är överkänslig  ingen annan med en 50Q97 som sett det? kan tillägga att bilden är fantastisk då det inte är en "nattscen" =)
Redigerat av marre66, 18 mars 2008 - 23:23.
Postad 19 mars 2008 - 16:37
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Låter trist! Iofs så ska 42" ha lite bättre bild än 50", men så stor skillnad ska det ju inte vara och jag ser inga gröna pixlar alls i mörka scener. Visst är det en avvägning hur mkt ljus och kontrast man ska ha för att det ska se ok ut i mörka scener, men jag tycker att det ser rätt bra ut på min skärm. Tvärr så är det ju en viss ojämn kvalitet på skärmarna och blden skiljer en del från skärm till skärm och det gäller väl de flesta tillverkare på marknaden. Nu har jag ju även tidigare läst att gröna pixlar i mörka scener är ett problem med Q-serien, men jag kan ärligt säga att jag inte har det på min 42". Lite brusigt kan det bli om det är riktigt mörkt, men inte grönt.
Efter att ha haft skärmen i över ett halvår så måste jag säga att jag överlag är nöjd. De enda fel jag noterat är att den i likhet med vad fler har rapporterat är lite ljusare på kanterna. Knappt märkbart dock och inget jag orkar reklamera då det bara syns om skärmen är svart eller om det är riktigt mörka scener. Sen så kan ljudet från de inbyggda högtalarna låta lite illa vid dialog. Typ att det vibrerar lite vid vissa ljudfrekvenser eller hur man nu ska beskriva det.
Redigerat av Mange_L, 19 mars 2008 - 16:50.
Postad 20 mars 2008 - 00:06
masong
-
masong
-
Användare
-
-
170 inlägg
tja, tyckte häromdagen att min tv är sne, slängde upp ett vattenpass och sne som fan var den, ngn som har fixat detta? finns det ngn skruv som man kan justera detta problem? och jo fotboll ser tyvärr ut som piss på denna tv, bollen kommer formodligen aldrig att bli rund när den fladdrar förbi publiken.
Postad 20 mars 2008 - 08:20
Macarus
-
Macarus
-
Amatör
-
-
67 inlägg
tja, tyckte häromdagen att min tv är sne, slängde upp ett vattenpass och sne som fan var den, ngn som har fixat detta? finns det ngn skruv som man kan justera detta problem? och jo fotboll ser tyvärr ut som piss på denna tv, bollen kommer formodligen aldrig att bli rund när den fladdrar förbi publiken.
Att den kan vara lite sne från leverans har diskuterats tidigare. Sök i tråden på det (typ sne + stativ), men kort så bör det gå att fixa genom att lossa den från stativet och sätta dit den rakt istället. Den är snett isatt i stativet.
Postad 20 mars 2008 - 11:17
marre66
-
marre66
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Sorry om man är tjatig..men nu har jag läst igenom så gott som hela tråden...ingen annan som upplever att bilden är perfekt vid ljusa scener i ex. filmer...för att när det går över till en nattscen så blir bilden väldigt pixlig...då framförallt grönt! Massa gröna pixlar i bilden och de mörka partierna får en ljusgrön ton...missförstå mej inte för om det är en scen med mycket ljust i då är de svarta partierna pefekta...utan det är just i de så kallade nattscenerna. Vill bara försöka försäkra mej om att det ska vara så...för iså fall så accepterar jag det...bara det att jag nu fått för mej att min tv är nått fel på  . Det är en 50Q97 matad med en Samsung HD870 DVD med hdmi kablar. Annars får man väl dra in till onoff och låta dem provspela deras demo tv där =) mn vill ju inte ringa Samsung och sedan få betala 1000 kr för det inte är något fel på tvn
Postad 23 mars 2008 - 22:21
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Trist att ingen svarar, men jag vet att det har nämnts tidigare och i ett test i en tidning togs det också upp. Jag har inte sett det på min 42", men jag tror inte att du är ensam om att ha det.
Postad 23 mars 2008 - 22:40
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Trodde aldrig att denna tv hade såhär mycket problem när jag började titta på den förut, tur att jag har uteslutit den från min köplista.
Det ända jag kan göra är att tycka synd om er som köpt en på pappret svingrym 42" eller 50" plasma och inte alls är nöjda
Hoppas ni lyckas byta eller liknande.
Redigerat av Danne2k7, 23 mars 2008 - 22:41.
Postad 23 mars 2008 - 23:57
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Tyck inte synd om mig. Jag är efter ett halvår fortfarande toknöjd. Och helt seriöst: Vilken skärm finns det som är utan problem? Läs Pioneer, Panasonic och LG-trådarna och förfasas.
Postad 25 mars 2008 - 23:46
Ziegler
-
Ziegler
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Sorry om man är tjatig..men nu har jag läst igenom så gott som hela tråden...ingen annan som upplever att bilden är perfekt vid ljusa scener i ex. filmer...för att när det går över till en nattscen så blir bilden väldigt pixlig...då framförallt grönt! Massa gröna pixlar i bilden och de mörka partierna får en ljusgrön ton...missförstå mej inte för om det är en scen med mycket ljust i då är de svarta partierna pefekta...utan det är just i de så kallade nattscenerna. Vill bara försöka försäkra mej om att det ska vara så...för iså fall så accepterar jag det...bara det att jag nu fått för mej att min tv är nått fel på . Det är en 50Q97 matad med en Samsung HD870 DVD med hdmi kablar. Annars får man väl dra in till onoff och låta dem provspela deras demo tv där =) mn vill ju inte ringa Samsung och sedan få betala 1000 kr för det inte är något fel på tvn 
När du skriver "pixlar" menar du fyrkanter i olika storlekar eller är det colour banding? Jag upplever när jag kollar på digital-tv (inbyggd tuner) sk colour banding vilket beror på att sändingarna är så komprimerade. Ser det ibland även på DVD men det är ganska ovanligt för mig. Beror på att filmerna på DVD även de är komprimerade men inte alls i samma grad. Detta fenomen är inte unikt för Q96/Q97. Beror på kvaliten på signalen. Upplevde också att bilden i mörka scener fick lite grön ton men det har jag kalibrerat bort med finiställnigarna för färgen. Använder inte HDMI då DVD'n är för gammal utan använder komponent.
Postad 26 mars 2008 - 01:46
marre66
-
marre66
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Sorry om man är tjatig..men nu har jag läst igenom så gott som hela tråden...ingen annan som upplever att bilden är perfekt vid ljusa scener i ex. filmer...för att när det går över till en nattscen så blir bilden väldigt pixlig...då framförallt grönt! Massa gröna pixlar i bilden och de mörka partierna får en ljusgrön ton...missförstå mej inte för om det är en scen med mycket ljust i då är de svarta partierna pefekta...utan det är just i de så kallade nattscenerna. Vill bara försöka försäkra mej om att det ska vara så...för iså fall så accepterar jag det...bara det att jag nu fått för mej att min tv är nått fel på . Det är en 50Q97 matad med en Samsung HD870 DVD med hdmi kablar. Annars får man väl dra in till onoff och låta dem provspela deras demo tv där =) mn vill ju inte ringa Samsung och sedan få betala 1000 kr för det inte är något fel på tvn 
När du skriver "pixlar" menar du fyrkanter i olika storlekar eller är det colour banding?
Jag upplever när jag kollar på digital-tv (inbyggd tuner) sk colour banding vilket beror på att sändingarna är så komprimerade. Ser det ibland även på DVD men det är ganska ovanligt för mig. Beror på att filmerna på DVD även de är komprimerade men inte alls i samma grad. Detta fenomen är inte unikt för Q96/Q97. Beror på kvaliten på signalen. Upplevde också att bilden i mörka scener fick lite grön ton men det har jag kalibrerat bort med finiställnigarna för färgen. Använder inte HDMI då DVD'n är för gammal utan använder komponent.
ne, jag menar att det är massa gröna pixlar som blinkar typ. säg att det kommer en person med en svart kavaj..då är det massa gröna pixlar som blinkar på kavajen som gör att det blir typ grönt. dock endast om det är i en mörk miljö..men när ja kollar på samma film på datorn då är där mer colour banding likt i de partierna. verkar som istället för fyrkanterna har min gröna pixlar. kan ju bero på att filmens kvalitet är lite dålig över vissa mörka områden och när tvn ska försöka återskapa detta så bir det dåligt...ju mer kontrast och ljusstyrka desto mer gröna pixlar uppbringas på skärmen...någon skrev i tråden det kallas dithering...sökte på wikipedia och det är troligtvis mitt fenomen.. Kollade lite mer på din länk nu och det är 8-bit gradient, dithered ja lider av...bild två där på din länk. Vet nån om det går fixa detta? Eller är det helt enelt för dålig källa jag matar med (dvd)..för mej gjorde det ingen skillnad att byta från scart till hdmi kablar iaf. Har testat 2 gammla dvds och 1 ny. Upplevde att den gamla visade mindre grönt men sämre bild för övrigt....den nya mer grönt men bättre bild annars  vilket dilemma  .
Redigerat av marre66, 26 mars 2008 - 01:57.
Postad 26 mars 2008 - 12:17
marre66
-
marre66
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Någon som har ett tips på en DVD som ger bra bild till denna tvn...fick tips om Philips DVP5980. Någon som har något annat förslag =) ?
Postad 26 mars 2008 - 12:33
Hoff
-
Hoff
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Någon som har ett tips på en DVD som ger bra bild till denna tvn...fick tips om Philips DVP5980. Någon som har något annat förslag =) ?
Det beror hur mycket pengar du tänkt lägga, men är du villig att lägga 1300:- så är Toshiba HD-DVD Ep30 helt klart det bästa valet även om du använder den som dvd-spelare och ser HD DVD som bonus. Jag har en sony ns76 dvd-spelare men som nu fått ge vika för min toshiba hd-a2 hd dvdspelare som jag även använder som dvd-spelare. Tror inte HD-EP30 ger sämre dvd-bild än HD-A2.
Postad 26 mars 2008 - 12:58
marre66
-
marre66
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Det beror hur mycket pengar du tänkt lägga, men är du villig att lägga 1300:- så är Toshiba HD-DVD Ep30 helt klart det bästa valet även om du använder den som dvd-spelare och ser HD DVD som bonus. Jag har en sony ns76 dvd-spelare men som nu fått ge vika för min toshiba hd-a2 hd dvdspelare som jag även använder som dvd-spelare. Tror inte HD-EP30 ger sämre dvd-bild än HD-A2.
okej. Jo 1300 :- är en rimlig summa att spendera på en bra dvd. tack för tipset
Postad 26 mars 2008 - 16:57
MrNorth27
-
MrNorth27
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
ne, jag menar att det är massa gröna pixlar som blinkar typ. säg att det kommer en person med en svart kavaj..då är det massa gröna pixlar som blinkar på kavajen som gör att det blir typ grönt. dock endast om det är i en mörk miljö..men när ja kollar på samma film på datorn då är där mer colour banding likt i de partierna. verkar som istället för fyrkanterna har min gröna pixlar. kan ju bero på att filmens kvalitet är lite dålig över vissa mörka områden och när tvn ska försöka återskapa detta så bir det dåligt...ju mer kontrast och ljusstyrka desto mer gröna pixlar uppbringas på skärmen...någon skrev i tråden det kallas dithering...sökte på wikipedia och det är troligtvis mitt fenomen..
Kollade lite mer på din länk nu och det är 8-bit gradient, dithered ja lider av...bild två där på din länk. Vet nån om det går fixa detta? Eller är det helt enelt för dålig källa jag matar med (dvd)..för mej gjorde det ingen skillnad att byta från scart till hdmi kablar iaf. Har testat 2 gammla dvds och 1 ny. Upplevde att den gamla visade mindre grönt men sämre bild för övrigt....den nya mer grönt men bättre bild annars vilket dilemma .
Hej! Jag har exakt samma problem som du har, med en 50" C96a De gröna pixlarna syns endast i stora mörka partier och skuggor, och blir fler ju mer kontrast och skärpa ökas. Och som du säger så upplever jag att en svart mindre detalj mitt i skärmen blir verkligen kolsvart, medans större svarta ytor mer blir korniga och gråaktiga. Har du nån scen från nån välkänd film vi kan jämföra med? Upplever också banding, även med blu-ray material. Kör Vista Media Center och powerdvd7. Testade att spela en dvd från min reserv dvdspelare, men den har bara scart och bilden blev skit. Gick inte att jämföra. Om det är någon som har lyckats eliminera det gröna bruset så snälla tala om hur du gjorde? Vill verkligen inte lämna in TV'n.... för de kommer garanterat inte att erkänna detta som ett problem. MVH Henrik
Postad 26 mars 2008 - 18:48
Perb
-
Perb
-
Användare
-
-
163 inlägg
Är det nån mer än jag som tycker att det är bökigt att växla mellan olika källor? Man får trycka åtskilliga gånger på Input-knappen om man t ex ska kolla på DVD via komponent som jag gör. Och växlingen är ganska seg dessutom. Trist på en annars suverän tv.
Postad 26 mars 2008 - 21:42
Ziegler
-
Ziegler
-
Amatör
-
-
87 inlägg
När du skriver "pixlar" menar du fyrkanter i olika storlekar eller är det colour banding?
Jag upplever när jag kollar på digital-tv (inbyggd tuner) sk colour banding vilket beror på att sändingarna är så komprimerade. Ser det ibland även på DVD men det är ganska ovanligt för mig. Beror på att filmerna på DVD även de är komprimerade men inte alls i samma grad. Detta fenomen är inte unikt för Q96/Q97. Beror på kvaliten på signalen. Upplevde också att bilden i mörka scener fick lite grön ton men det har jag kalibrerat bort med finiställnigarna för färgen. Använder inte HDMI då DVD'n är för gammal utan använder komponent.
ne, jag menar att det är massa gröna pixlar som blinkar typ. säg att det kommer en person med en svart kavaj..då är det massa gröna pixlar som blinkar på kavajen som gör att det blir typ grönt. dock endast om det är i en mörk miljö..men när ja kollar på samma film på datorn då är där mer colour banding likt i de partierna. verkar som istället för fyrkanterna har min gröna pixlar. kan ju bero på att filmens kvalitet är lite dålig över vissa mörka områden och när tvn ska försöka återskapa detta så bir det dåligt...ju mer kontrast och ljusstyrka desto mer gröna pixlar uppbringas på skärmen...någon skrev i tråden det kallas dithering...sökte på wikipedia och det är troligtvis mitt fenomen..
Kollade lite mer på din länk nu och det är 8-bit gradient, dithered ja lider av...bild två där på din länk. Vet nån om det går fixa detta? Eller är det helt enelt för dålig källa jag matar med (dvd)..för mej gjorde det ingen skillnad att byta från scart till hdmi kablar iaf. Har testat 2 gammla dvds och 1 ny. Upplevde att den gamla visade mindre grönt men sämre bild för övrigt....den nya mer grönt men bättre bild annars vilket dilemma .
"det är 8-bit gradient, dithered ja lider av"  Låter som en sjukdom för en robott. Eftersom du upplever "fel" i bilden även på din dator så är ju källan (DVDn) inte helt bra. Att bristen i källan ser olika ut beror antagligen på att du kollar på en mindre skärm på datorn och där oxå kanske en högre upplösning. Källan skalas ju upp rejält på en 50" skärm. De som har DVD-spelare som kan skala upp till 720p säger att resultat blir mycket bättre. Det kanske kan vara ett alternativ. Sedan tycker jag att du skall pilla lite på Vit-balansen under fininställningarna (Finns bara i Film läge) Där drar du ned G-offset från 15 till 13 eller mer och kolla hur det blir. Ditheringen försvinner nog inte men det gröna kanske försvinner lite grann. Då kanske det inte upplevs så farligt. Man måste ha i minnet att DVD och SDTV har en upplösning på 576 linjer. Det formatet har funnits sedans TV'ns barndom och är anpassad för en 20" tv. Då visas 576 linjer som bäst. Med våra stora skärmar försöker man stretcha i dessa stackars 576 linjer och få något bra. Det kan helt enkelt inte bli helt perfekt. Dessutom komprimerar man källan på DVD och digitaltv. Kolla in den här sidan på Wikipedia. Scrolla ned och titta på diagrammet längs ned. Den röda med den gula rutan försöker TVn stretcha ut till 720p yta elller i ditt fall 768 då du har en upplösning på 1366x768. Här har bildbearbetningskretsarna ett tufft jobb för de måste fylla i med information som inte finns i källan.
Postad 27 mars 2008 - 09:53
65skoter
-
65skoter
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Har DU GRÖNA pixlar i mörka scener på din q96/97 ?
Jag har minskat värdena i meny vitbalans för grön och blå offset till 10.
Efter detta ser jag nästan inga gröna/blå pixlar i mörka scener.
Hoppas detta tips även kan funka för dig
Även jag är tacksam för tips och råd vad gäller inställnigar på tv´n
//Skoter
Postad 27 mars 2008 - 12:23
Frogz
-
Frogz
-
Rookie
-
7 inlägg
Har kollat på ett par dvd spelare, Samsung HD870 och sony NS78H.
Någon som vet om dom funkar bra till denna tv eller finns det bättre spelare??
Kör nu med en Sony spelare som är typ 5-6 år... svårt och vet vad man ska välja??
Postad 27 mars 2008 - 16:41
Unregistered9ead66b4
-
Unregistered9ead66b4
-
Rookie
-
9 inlägg
Har kollat på ett par dvd spelare, Samsung HD870 och sony NS78H.
Någon som vet om dom funkar bra till denna tv eller finns det bättre spelare??
Kör nu med en Sony spelare som är typ 5-6 år... svårt och vet vad man ska välja??
Har själv en HD870 till min Q9750" och jag tycker den funkar bra har inget direkt att klaga på, bara en skiva den inte tagit av ca 200 som jag testat. Jag kör HDMI från dvd´n och i mina ögon blir bilden riktigt bra. //Roffa Mitt TV-rum: https://www.minhembio.com/Roffa
Postad 27 mars 2008 - 17:01
masong
-
masong
-
Användare
-
-
170 inlägg
är det ngn som fått bort dom gröna prickarna? kalibrerade min 50q97 med dve och slängde på harry potter HDDVD (toshiba E1),bilden blev katastrof! det är ju lite mörka scener i början och det såg bedrövligt, nästan mer grönt än svart? och källan kan det ju knappast vara fel på, sett denna rulle på px70 och då inga problem, ngn som har lyckas med inställningarna eller är det helt enkelt ingen som lyckats eftesom ingen postar dem?.
Redigerat av masong, 27 mars 2008 - 17:02.
Postad 27 mars 2008 - 19:59
marre66
-
marre66
-
Amatör
-
-
57 inlägg
jag har inte tillgång till min tv förens på lödag men då ska det exprimenteras i timmar  kan posta vilka inställningar jag får fram som bäst till min tv då.
Postad 27 mars 2008 - 21:19
k-gifting
-
k-gifting
-
Rookie
-
3 inlägg
har precis fått svar från service att de reklamerat min ps42c7h pga surr, nu ska jag köpa en ny och valet står mellan samsung och panasonic(om jag nu får välja hos säljaren) fråga:
1.ska jag välja pansonic om jag är känslig för surr?
2.är samsung kända för att surra?
tack på förhand!
Postad 27 mars 2008 - 22:43
Ziegler
-
Ziegler
-
Amatör
-
-
87 inlägg
är det ngn som fått bort dom gröna prickarna? kalibrerade min 50q97 med dve och slängde på harry potter HDDVD (toshiba E1),bilden blev katastrof! det är ju lite mörka scener i början och det såg bedrövligt, nästan mer grönt än svart? och källan kan det ju knappast vara fel på, sett denna rulle på px70 och då inga problem, ngn som har lyckas med inställningarna eller är det helt enkelt ingen som lyckats eftesom ingen postar dem?.
Men gör som 65skoter ovan och se över vitbalansen. Jag sänkte endast grön offset. Kolla gärna på lite olika filmer när du kalibrerar.
Postad 28 mars 2008 - 00:35
marre66
-
marre66
-
Amatör
-
-
57 inlägg
har precis fått svar från service att de reklamerat min ps42c7h pga surr, nu ska jag köpa en ny och valet står mellan samsung och panasonic(om jag nu får välja hos säljaren) fråga:
1.ska jag välja pansonic om jag är känslig för surr? 2.är samsung kända för att surra?
tack på förhand!
Har haft 2 Samsung...en 50C96 och nu en 50Q97, C96an surrade mer än Q97an men det verkar variera en del från exemplar till exemplar. Hade man låg volym på kunde man höra lite surr på cirka 3 meters avstånd, då speciellt då det är mycket ljust i bilden. Men inget som jag upplevde som en jättestor nackdel. Min Q97 hörs inget vid normal ljudvolym, man får anstränga sej för att höra vid låg volym. Men d e klart sätter man örat mot ovansidan då hörs d att det surrar. men har vart runt i butiker och lyssnat och alla de cirka tio jag har lyssnat på har surrat lite, så det är helt normalt.
Postad 28 mars 2008 - 13:18
MrNorth27
-
MrNorth27
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
Men gör som 65skoter ovan och se över vitbalansen. Jag sänkte endast grön offset. Kolla gärna på lite olika filmer när du kalibrerar.
Men om man kör HDMI 2 eller vga så är dessa finare inställningar släckta. Jag kör dessa för att få pixelmappad bild från min HTPC. Samt för att slippa hack från hd-dvd. MVH Henrik
Postad 28 mars 2008 - 21:30
k-gifting
-
k-gifting
-
Rookie
-
3 inlägg
Har haft 2 Samsung...en 50C96 och nu en 50Q97, C96an surrade mer än Q97an men det verkar variera en del från exemplar till exemplar. Hade man låg volym på kunde man höra lite surr på cirka 3 meters avstånd, då speciellt då det är mycket ljust i bilden. Men inget som jag upplevde som en jättestor nackdel. Min Q97 hörs inget vid normal ljudvolym, man får anstränga sej för att höra vid låg volym. Men d e klart sätter man örat mot ovansidan då hörs d att det surrar. men har vart runt i butiker och lyssnat och alla de cirka tio jag har lyssnat på har surrat lite, så det är helt normalt.
Ok, på min ps42 hörde man surret vid volym 20 störde mig som fan på detta frågan är om jag vågar välja en samsung igen? Men som du säger verkar det skilja sig från ex till ex.... har oxå varit runt och lyssnat lite.
Postad 29 mars 2008 - 08:01
Snooopy
-
Snooopy
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Det här med så kallad gråimport.. vad gäller egentligen?
Tänkte shoppa en Q97 på Inwarehouse, men tv:n är inte köpt i Sverige av dem, Men ändå sägs det att alla garantier gäller?
Stämmer det?
Postad 29 mars 2008 - 09:39
Squadron
-
Squadron
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Det här med så kallad gråimport.. vad gäller egentligen? Tänkte shoppa en Q97 på Inwarehouse, men tv:n är inte köpt i Sverige av dem, Men ändå sägs det att alla garantier gäller? Stämmer det?
TVn skall vara köpt från Nordiska Samsung. Köpt TVn på OnOFf istället? Knappt någon prisskillnad, samt att du vet vad du får.
Postad 29 mars 2008 - 09:57
nipatriak
-
nipatriak
-
Användare
-
-
128 inlägg
Det här med så kallad gråimport.. vad gäller egentligen? Tänkte shoppa en Q97 på Inwarehouse, men tv:n är inte köpt i Sverige av dem, Men ändå sägs det att alla garantier gäller? Stämmer det?
Garantier lämnas mellan köpare och återförsäljare. Om inwarehouse skriver att din lämnar två års garanti så är det så. Vad som skiljer en nordisk tv från en importerad kan du läsa om här: http://www.samsung.c...n_SamsungTV.pdf
Postad 30 mars 2008 - 16:57
tabugman
-
tabugman
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Garantier lämnas mellan köpare och återförsäljare. Om inwarehouse skriver att din lämnar två års garanti så är det så. Vad som skiljer en nordisk tv från en importerad kan du läsa om här: http://www.samsung.c...n_SamsungTV.pdf
Köpte en PS-50 C96HD på MediaMarkt och enligt säljaren där så funkar inte DVB-T-mottagaren på gråimporterade exemplar i det svenska nätet. Dessutom ska inte text-tv fungera. Kan vara värt att tänka på om man någonsin tänker använda Boxer och vill slippa extra box.
Postad 30 mars 2008 - 18:24
masong
-
masong
-
Användare
-
-
170 inlägg
Jag har minskat värdena i meny vitbalans för grön och blå offset till 10. Efter detta ser jag nästan inga gröna/blå pixlar i mörka scener.
//Skoter
skoter har du lust att posta alla dina inställningar, gamma, skärpa, användarläge, ja rubb och stubb, har provat att sänka grön och blå offset till 10 men det hjälpte inte mig så antar att jag har ngn annan inställning fel. lust att posta dina så får jag testa. tack.
Postad 31 mars 2008 - 18:43
marre66
-
marre66
-
Amatör
-
-
57 inlägg
testade nu med min gamla dvd och tyckte det blev mycket mindre grönt och bättre bild..helt okej nu! så mycket tror jag beror på dvd, kablar, källa etc.
Redigerat av marre66, 31 mars 2008 - 19:35.
Postad 31 mars 2008 - 20:52
Valcic
-
Valcic
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag har testat en Hk DVD 31 och en Toshiba HD DVD spelare och båda blir det grönt av.
När jag körde projektor fanns inte dem här problemen. Jag försökt dra ner grönt i vitbalansen men det ger samma sak som att dra ner ljus eller kontrast. (Varför ha möjlighet till hög kontrast när man inte kan använda den??)
Har även kört med kalibreringsskiva.
TV:n är nu på service. Men jag börjar tvivla på att dem kan göra nått åt dem här problemen.
Jag är absolut inte känslig när det gäller bild. Men det här är verkligen störande.
Jag skulle bli överlycklig om dem fixade den.
Postad 31 mars 2008 - 22:11
Ziegler
-
Ziegler
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Jag har testat en Hk DVD 31 och en Toshiba HD DVD spelare och båda blir det grönt av. När jag körde projektor fanns inte dem här problemen. Jag försökt dra ner grönt i vitbalansen men det ger samma sak som att dra ner ljus eller kontrast. (Varför ha möjlighet till hög kontrast när man inte kan använda den??) Har även kört med kalibreringsskiva. TV:n är nu på service. Men jag börjar tvivla på att dem kan göra nått åt dem här problemen. Jag är absolut inte känslig när det gäller bild. Men det här är verkligen störande.
Jag skulle bli överlycklig om dem fixade den.
Jag har själv inte problemet men det skall bli mycket spännande att höra hur det går. Jag är toppen nöjd med tv'n och då är det så tråkigt att andra inte är det. Lova att skriva här igen när du får tillbaka tv'n.
Postad 02 april 2008 - 11:20
65skoter
-
65skoter
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Jag har minskat värdena i meny vitbalans för grön och blå offset till 10. Efter detta ser jag nästan inga gröna/blå pixlar i mörka scener.
//Skoter
skoter har du lust att posta alla dina inställningar, gamma, skärpa, användarläge, ja rubb och stubb, har provat att sänka grön och blå offset till 10 men det hjälpte inte mig så antar att jag har ngn annan inställning fel. lust att posta dina så får jag testa. tack.
masong Jag har stängt av alla bildförbättringar, kör med film-läge, Jag har minskat blå-gain under vitbalans till 3, blå,grön och röd offset till 10. Gamma har jag ställt till -2. Övriga inställnigar är default. Ansluter alla mina källor med HDMI såväl DVD som digitalbox för tv. Hoppas det funkar även för dig // Skoter
Postad 03 april 2008 - 09:32
Davil
-
Davil
-
Rookie
-
5 inlägg
Köpte en 50" Q96 igår och är mkt nöjd hitills !
Jag upplever den som mkt tyst, men den blir ganska varm.
Jag har läst igenom trådens 88 sidor lite snabbt men säkert missat något och ber oom ursäkt om mina frågor har tagits upp :
1. Enda nackdelen är en pixel långt ner i vänstra hörnet som enbart lyser grönt. Hade ni reklamerat detta eller struntat i det om det var er TV ?
2. Är inte säker på hur jag skall koppla alla kablar. Tänkte beskriva här nedan vad jag har för prylar och hur jag tänker koppla så skulle jag bli glad om ni kunde bekräfta att jag har använt rätt in/ut-gångar för att få bästa bild och ljud ! Jag tänker använda separat tv-mottagare.
50" Q96
Dilog DT-355 (TV mottagare).
Pioneer DV-490V-S (DVD spelare).
Pioneer VSX-917V-S (7.1 stärkare).
Från Dilog DT-355 : RGB-Scart till TV:n, och antennkabel IN.
Från DVD:n HDMI ut till TV:N HDMI 1. och Coaxial från DVD till förstärkaren.
Sedan är frågetecken för mig om jag skall koppla Optical ljud ut från TV till förstärkaren, eller om jag skall köra med RCA för att få ljudet i hembioanläggningen när jag tittat på vanlig TV via Boxer ?
Tacksam för svar !
Mkt bra tråd detta. Fick mig till att slå till på denna prisvärda TV.
Mvh / David
Postad 03 april 2008 - 20:42
Rockerone
-
Rockerone
-
Rookie
-
2 inlägg
min 42" q97 har börjat bete sig märkligt. Tvn är 2-3 veckor gammal och idag har den börjat göra något konstigt. Vad gör den då? Jo, den gör ett ljud, exakt det ljudet den gör när den sätts på. Det låter alltså som att TVn ska sätta på sig själv men det gör den inte. Det är bara ljudet. Detta kan naturligtvis bli irriterande om det fortsätter. Vad ska jag göra?
har samma problem.. Låter som den stänger av sig och stätter på sig själv.. Trodde det spökade först 
Någon som vet mer?
Som sagt, stäng av den automagiska uppgraderingne och kolla om fenomenet försvinner: " D.MENY --> INSTÄLLNING --> SYSTEM --> PROGRAMUPPGRADERING --> VÄNTELÄGE UPPGRADERING. Ställ den på "AV"." Jag hade samma "problem" (detta är en feature snarare) på min tv och det försvann när jag stängde av uppgraderingen. Avhandlat tidigare i denna tråd och på AVS-forum.
Hej. jag köppte mig en 42" plasma q96 för nån vecka sedan, har också problem med att den "startar om" försökte gå in på D.meny (antar det är service meny) men jag hittar inte inställningar osv.. Sen en annan grej jag har lite "problem" med är att det är ett litet "pip" ifrån tv:n tittade in i den på ovansidan och det känns som det kommer från nån transistor eller spole, är det något man måste leva med? lite segt när man har låg volym och ligger å slappar gott i soffan på kvällen, Annars är jag helnöjd och inbränningar mm som jag var rädd för har jag inte sett röken av Tack för mig
Postad 05 april 2008 - 19:11
city69
-
city69
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Har sökt info men ej hitta när jag sökt. Har precis köpt en q96, men jag får inte den inbyggda digitalboxen att funka. Har köpt en ca-modul och stoppat in boxerkortet, men det funkar inte alls. Nån som har några tips, medans jag fortsätter försöka.
Postad 06 april 2008 - 07:20
nipatriak
-
nipatriak
-
Användare
-
-
128 inlägg
1. Enda nackdelen är en pixel långt ner i vänstra hörnet som enbart lyser grönt. Hade ni reklamerat detta eller struntat i det om det var er TV ?
2. Sedan är frågetecken för mig om jag skall koppla Optical ljud ut från TV till förstärkaren, eller om jag skall köra med RCA för att få ljudet i hembioanläggningen när jag tittat på vanlig TV via Boxer ?
1: Jag är lite tveksam för vad som gäller för plasma eftersom det är en subpixel som är trasig och en pixel. Någon annan får svara på det eller så ringer du samsung support och frågar, 2: Du kan koppla på båda sätten, men optisk är så klart bättre än RCA och prologic. I övrigt så allt såg bra ut.
Postad 06 april 2008 - 07:37
Unregisteredd4d4b754
-
Unregisteredd4d4b754
-
Användare
-
-
193 inlägg
Tänkte jag kunde posta mina inställningar i fall någon skulle vilja prova Dessa används till XBMC kopplad via komonent Mode: Movie Contrast: 95 Brightness: 46 Sharpness: 20 Colour: 47 Tint: 50 Colour Tone: Warm1 Gamma: 0 White Balance: R,B,G-offset på 13 R-gain 15 G-gain 15 B-gain 6 Colour Space: Auto Allt annat: Av/rör ej Jag vet att kontrast på 95 låter väldigt högt, men det här är inställningarna är tagna från minhembio tidningens kalibrering (med små personliga justeringar) och jag är nöjd, testet finns att läsa här http://www.hemmabiot...ikel/2007_3.pdfom ni provar kom gärna med synpunkter vad ni tycker
Postad 06 april 2008 - 16:05
tabugman
-
tabugman
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Tänkte jag kunde posta mina inställningar i fall någon skulle vilja prova
Dessa används till XBMC kopplad via komonent
Mode: Movie Contrast: 95 Brightness: 46 Sharpness: 20 Colour: 47 Tint: 50 Colour Tone: Warm1 Gamma: 0 White Balance: R,B,G-offset på 13 R-gain 15 G-gain 15 B-gain 6 Colour Space: Auto Allt annat: Av/rör ej
Jag vet att kontrast på 95 låter väldigt högt, men det här är inställningarna är tagna från minhembio tidningens kalibrering (med små personliga justeringar) och jag är nöjd, testet finns att läsa här http://www.hemmabiot...ikel/2007_3.pdf
om ni provar kom gärna med synpunkter vad ni tycker
Tackar, detta ska vi testa! Jag bytte ut min PS-50C96HD mot en likadan idag, helt övertygad om att den första var defekt. Jag har också haft problem med gröna pixlar i mörka scener, precis som många skriver om här, men ett större problem har varit hudtoner, där jag haft kraftiga färgstick och utfrätta partier. Att byta TV hjälpte inte, den nya har samma problem, men nu har jag i alla fall eliminerat en fälkälla... Återkommer med resultatet när jag testat Hemmabiotidningens inställningar. Använder för övrigt följande källor: PS3 via HDMI Dell Inspiron 9400 laptop som htpc via DVI -> HDMI Xbox via komponent Dreambox via komponent
Redigerat av tabugman, 06 april 2008 - 16:17.
Postad 06 april 2008 - 18:02
Unregisteredd4d4b754
-
Unregisteredd4d4b754
-
Användare
-
-
193 inlägg
Om du har C modellen kanske du borde sänka kontrasten, då Q modellen har ett tjockare "anti glare" filter vilket gör bilden något mörkare från start (har jag hört)
Postad 07 april 2008 - 10:23
ruteki
-
ruteki
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Hejsan. Någon annan som har horisontella linjer när det tex är eftertexter i en film?
Blir som mörka linjer som är lika tjocka som texten. Får så från alla olika källor. Blir även dessa "linjer" eller tjocka streck från TVns menyer.
Sen har jag märkt att ena kanten på tvn har mycket ljusare bakgrund än övriga. Panelfel?
Postad 07 april 2008 - 17:43
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
pratade med audiovideo i örebro idag och dom lovordade både q-seriens 42:a som 50 tummare som det bästa man kan ha efter pioneer...men läser man här så verkar dom mest ha massa problem?
/K
Postad 07 april 2008 - 20:15
nipatriak
-
nipatriak
-
Användare
-
-
128 inlägg
pratade med audiovideo i örebro idag och dom lovordade både q-seriens 42:a som 50 tummare som det bästa man kan ha efter pioneer...men läser man här så verkar dom mest ha massa problem?
/K
Läs px70 tråden så ska du se att den har problem den också. Sen så är det ju främst sånt som inte fungerar som man vill man tar upp på forum. Men jag är en nöjd ägare av q96 och har inte haft några problem alls, och det finns nog fler som har en problem fri tv.
Postad 07 april 2008 - 20:35
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
ok kul att höra,vad kör du med för källa? CD el boxer?
Vet nån vad skillnaden är mellan samsungs q96 o samsungs q97?
Postad 08 april 2008 - 06:20
Peter_sm
-
Peter_sm
-
Användare
-
-
193 inlägg
Hej !
Min TV fungerar perfekt
Postad 08 april 2008 - 07:00
nipatriak
-
nipatriak
-
Användare
-
-
128 inlägg
ok kul att höra,vad kör du med för källa? CD el boxer? Vet nån vad skillnaden är mellan samsungs q96 o samsungs q97?
Comhem digital-tv. Hade anlog ett tag men man blir ju mörkrädd när man råkar slå på Femman analogt. q96/97 är samma tv så när som på en glänsande list längst ner.
Postad 08 april 2008 - 13:49
Snooopy
-
Snooopy
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Har precis inhandlat mig ett exemplat av Q9750.
Tänkte bara kolla med hur ni gjorde med inkörningstid och sådant? Var det något som praktiserades?
Vill gärna ha lite tips på inställningar också, om någon har lyckats få till toppenbild på vanliga tv-sändningar så får ni mer än gärna dela med er av dom.
Postad 08 april 2008 - 15:10
nipatriak
-
nipatriak
-
Användare
-
-
128 inlägg
Har precis inhandlat mig ett exemplat av Q9750. Tänkte bara kolla med hur ni gjorde med inkörningstid och sådant? Var det något som praktiserades?
Vill gärna ha lite tips på inställningar också, om någon har lyckats få till toppenbild på vanliga tv-sändningar så får ni mer än gärna dela med er av dom. 
Se till att du använder hela skärmen och inte tittar för mycket på 2,35:1 filmer i bröjan. Du får så klart kolla på filmer som är i anamorfisk widescreen men försök att ha tvn utfylld i övrigt. Skulle någon kanallogga eller undertext bli kvar så kör whitewash så försvinner den ganska fort. Det som lättast "fastnar" är när en stark färg är mot svart eller vit bakgrund. Somna inte med text tv på eller så. Annars behöver du inte oroa dig. Testa dom här inställningarna till en början, men jag skulle starkt rekomendera att köpa en DVE skiva. http://www.avforums........ngs&page=18
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|