Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 16 May 2008 - 22:13

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

ÅÄÖ funkar för mig i alla fall i mkv filer.

Hmm, för mig fungerar det i en fil, men inte i en annan. Har för mig att det fungerade i båda med 1.2.46. Ska hårdköra 1.2.52 framöver och se hur den klarar sig. :)

Postad 16 May 2008 - 22:22

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Hmm, för mig fungerar det i en fil, men inte i en annan. Har för mig att det fungerade i båda med 1.2.46. Ska hårdköra 1.2.52 framöver och se hur den klarar sig. :)

Ok...jag testade bara 2 filmer och båda funkade.
Jag ska testa några fler och kolla.

Postad 16 May 2008 - 22:26

thewall
  • thewall
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0

Det var precis det jag menade, har för mig att det fungerade på fler filer med 1.2.46.

Postad 17 May 2008 - 00:21

Patriklind
  • Patriklind
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
så vad ska man köra! 1.2.46 eller den nya???

Postad 17 May 2008 - 01:33

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Lite härlig cynisk och bitterhet. Nu är det ju så att version 1.2.52 är en officiell firmwareversion. Du kan ju testa den om du har lust, om du inte har köpt en HTPC än. :)

Jag är inte bitter, har laddat in 1.2.52 och den funkar helt ok. Dock kvarstår 24hz problemet med förskjuten bild.
Ursäkta om jag stör mig lite grand på att ni går ut precis som vanligt och rekommenderar en ny firmware men när folk får problem med den så är det för att man är dum nog och kör beta eller nysläppta firmwares.
Missförstå mig rätt tycker ni promotar produkten väldigt bra men hela tiden vrider och vänder på alla nackdelar som om de inte fanns utan att det är skit bakom spakarna så att säga.

Ta tex att .img formatet inte stöds. Istället för att bara säga att, ja det är skandal att det inte är fixat än så börjar du snacka om att det inte är rätt format för video?
Jag personligen tycker inte att just det är ett problem och konverterar utan problem om mina filmer till .iso.
Men sen när en .iso hänger min tvix till obrukbar och massa problem uppstår. Då är det min .iso det är fel på och inte tvixen.

Cynisk ja, men inte bitter. Snarare realistisk. Och sure Tvix är förmodligen den bästa media extendern på marknaden idag, men än är den inte perfekt för den bekväma hemanvändaren som ni framställer den.
Flasha firmware varje vecka är något man kanske får inse att man måste göra.
Det är knappast en enkel uppgift att fixa en media extender som fixar alla format på ett perfekt sätt helt klart inte, och resultatet är inte perfekt vilket kanske bör nämnas.

Keep up the good work, men skyl inte över de brister och buggar som faktiskt finns. Bättre att folk vet om dem innan de köper produkten. Och på tal om bitter och cynisk, angående HTPC så har jag redan köpt en tvix och står ut med den tills vidare, pengarna är redan investerade så att säga, vill inte lägga mer just nu även om jag ångrar att jag inte köpte htpc för dom där 4 lapparna.

Men som sagt 1.2.52 funkar helt ok än så länge !

Peace.

Postad 17 May 2008 - 08:11

Zuprdude
  • Zuprdude
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Det ÄR inte svårt att ha en funktion som läser ISO- och IMG-filer. Problemet är att IMG-filer eller ISO-filer inte alltid ÄR en videofil. Det kan vara ren data också, och för att det inte ska bli knas, så har de valt att skippa stödet för "IMG-filer", gissar jag. De kan nämligen inte garantera att IMG-filen fungerar då det kan vara en annan information i filen än TViX:en tror. Jag har ingen bättre förklaring än så.

http://forum.canman....read.php?t=5751

Det finns en bättre och mer detaljerad förklaring i någon tråd här också, men jag orkar inte leta. Det är i alla fall skälet. Det är inte bara att döpa om "alla" IMG-filer.

Tackar för tipsen, ska testa detta idag..!

För överigt, riktigt kul att se en representant från CANMAN här, Bra initiativ! =)

Postad 17 May 2008 - 09:35

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag är inte bitter, har laddat in 1.2.52 och den funkar helt ok. Dock kvarstår 24hz problemet med förskjuten bild.
Ursäkta om jag stör mig lite grand på att ni går ut precis som vanligt och rekommenderar en ny firmware men när folk får problem med den så är det för att man är dum nog och kör beta eller nysläppta firmwares.
Missförstå mig rätt tycker ni promotar produkten väldigt bra men hela tiden vrider och vänder på alla nackdelar som om de inte fanns utan att det är skit bakom spakarna så att säga.

Kan inte tolka dig exakt men när du skriver ni, så hoppas jag att du har förstått att jag inte jobbar på Canman...

Ta tex att .img formatet inte stöds. Istället för att bara säga att, ja det är skandal att det inte är fixat än så börjar du snacka om att det inte är rätt format för video?

Ja? Men gör det bättre själv då? Ring DViCO och prata med dem istället för att jiddra med mig. Det här är den förklaring jag har fått NÄR jag jobbade med dem eftersom jag var den som skickade dem alla önskemål som jag samlade in från bland annat det här forumet över vad vi önskade skulle förbättras eller läggas till. Det finns förklaringar och fine - du behöver inte tycka de är bra, eller ens köpa dem - men faktum kvarstår, det är ett val de har gjort, och de gör det inte för att ######s. Gud vad jag börjar bli trött på det här med IMG-stödet som alla jiddrar om. Tror jag behöver skriva en utförlig förklaring snart och lägga på min hemsida eller något. Googla på struturen av IMG-filer eller något och läs mer. Återigen, det finns skäl till varför de inte har fixat det. De är inte dumma i huvudet i Korea. De har extremt bra koll på vad vi önskar eftersom agenturen här skickar kontinuerlig information till dem om vad som önskas och framför allt eftersom de bevakar detta forum.

Jag personligen tycker inte att just det är ett problem och konverterar utan problem om mina filmer till .iso.
Men sen när en .iso hänger min tvix till obrukbar och massa problem uppstår. Då är det min .iso det är fel på och inte tvixen.

Ja, och här står vi handfallna. Återigen, det här är svårt för det är inte en dator med flera hundra codecs i TViX:en, det är en liten burk med chip och kretskort som gör den begränsad i stöd för filer osv. Det den inte kan, måste DViCO programmera själva, liksom själva interfacet osv men det vet jag att du redan förstår. Det som vägrar sätta sig är att filmer kan vara ihopkokade och rippade på tusentals sätt med tusentals codecs. En dator med framför allt VLC äter nästan allt eftersom den innehåller just alla dessa codecs. TViX:en gör inte det. Däremot jobbar utvecklarna själva med att programmera engines för den för att få den att spela upp mer och mer.

Keep up the good work, men skyl inte över de brister och buggar som faktiskt finns. Bättre att folk vet om dem innan de köper produkten. Och på tal om bitter och cynisk, angående HTPC så har jag redan köpt en tvix och står ut med den tills vidare, pengarna är redan investerade så att säga, vill inte lägga mer just nu även om jag ångrar att jag inte köpte htpc för dom där 4 lapparna.

Du har visserligen gjort ett val och köpt en TViX istället för en HTPC, men låt oss då slippa trista, inte speciellt konstruktiva och rätt meningslösa kommentarer som följande i tråden, för den tillför liksom ingenting:

"Men ingen negativ feedback, för man får ju skylla sig själv som kör beta firmware. Eller hur var det? :)"

Jag har till exempel redan konstaterat att en MKV-fil jag har nu inte fungerar med svensk text, eller rättare sagt, när jag trycker på Subtitles så ser jag inte längre vilka språk jag kan välja på. Har inte lust att dra upp diskussionen igen, men TViX:en är inte perfekt - den är bara det absolut bästa alternativet av media extender idag (i min värld).

Men som sagt 1.2.52 funkar helt ok än så länge !

Peace.

Good.

Vi hörs. :)

Tackar för tipsen, ska testa detta idag..!

För överigt, riktigt kul att se en representant från CANMAN här, Bra initiativ! =)

Representanten från Canman heter just "Canman Distribution AB" och jag hoppas det var den användaren du menade, speciellt som du citerade mig. Jag jobbar på BBS. :)

Postad 17 May 2008 - 11:44

sn00ken
  • sn00ken
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag får inte icon-mode att fungera i 1.2.52, har en "folder.jpg" i alla filmmappar, men bilden visas inte i tvixen med nya firmwaren, det har fungerat för mig i alla tidigare firmware...

Postad 17 May 2008 - 12:06

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Någon som har koll på hur man kontaktar DViCO för att felanmäla buggar direkt?
Läste på mpcclubs forum om en användare med en Samsung lcd tv med samma problem som jag har med förskjuten bild. Han sa att han lämnat felrapport till DViCO som skulle försöka fixa problemet.
Jag skulle vilja göra samma sak men vet inte hur och var man kontaktar dom för fel/bugg rapport.

Postad 17 May 2008 - 12:07

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag får inte icon-mode att fungera i 1.2.52, har en "folder.jpg" i alla filmmappar, men bilden visas inte i tvixen med nya firmwaren, det har fungerat för mig i alla tidigare firmware...

Då kan det vara så att version 1.2.46 är bättre på vissa saker, men något har blivit lite sämre på andra.

Postad 17 May 2008 - 12:26

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Någon som har koll på hur man kontaktar DViCO för att felanmäla buggar direkt?
Läste på mpcclubs forum om en användare med en Samsung lcd tv med samma problem som jag har med förskjuten bild. Han sa att han lämnat felrapport till DViCO som skulle försöka fixa problemet.
Jag skulle vilja göra samma sak men vet inte hur och var man kontaktar dom för fel/bugg rapport.

Vad jag vet så är deras FAQ den enda möjliga vägen om inte Canman kan få fram det snabbare.
Gå in på FAQ-sidan och anmäl dig, ställ sedan frågan och vänta... det kan ta lång tid innan du får höra något.
Hittills har jag alltid (3 ggr.) fått svar, men det brukar ta några veckor p.g.a. att många skriver där och han som brukar svara (Eric) egentligen har andra uppgifter som gagnar oss i slutänden.

EDIT: Glömde länken... /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 17 May 2008 - 12:27.

Postad 17 May 2008 - 12:51

Unregisteredd03b0983
  • Unregisteredd03b0983
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Hm jag har fortfarande inga undertexter på mkv filer, samma filer spelas upp med undertexter på PCH.
Trist, om det är möjligt hade jag kunnat länka till en anime torrent som inte är licenserad utifall nån velat prova på sin Tvix?

Annars kan jag säga: "Shinsen subs" och "Allison and Lillia"

Redigerat av Unregisteredd03b0983, 17 May 2008 - 12:56.

Postad 17 May 2008 - 12:58

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Konstigt...för mig fungerar Icon Mode klockrent nu.
Provade nyss att lägga till en ny folder.jpg också ifall det skulle vara så att alla befintliga fungerar men inte att lägga till nya folder.jpg.

Postad 17 May 2008 - 13:46

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Postad i fel forum :-( Ursäkta!

Redigerat av tuppen, 17 May 2008 - 14:42.

Postad 17 May 2008 - 13:56

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Tyvärr syns inte alltid omslagsbilden nu med 1.2.52 som ska synas när man trycker på "INFO".
Inte så jätteviktig funktion men jag ska testa med 1.2.46.
Körde ju med 1.2.20 förut så 1.2.46 kanske har en del andra förbättringar jämfört med 1.2.20.

1.2.46 blev tyvärr sämre.
Icon Mode fungerade inte bra för mig med 1.2.46.
Går nog tillbaka till 1.2.20 eller så kanske jag kör 1.2.52 eftersom med den fungerar ju "PAN & SCAN" på ZOOM-knappen.

Redigerat av Depeche, 17 May 2008 - 14:19.

Postad 17 May 2008 - 15:02

Unregistered02383374
  • Unregistered02383374
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag har helt plötsligt fått enorma problem med att föra av min filer via USB som jag har gjort hela tiden utan problem.

Det som händer är att överföringem avbryts hela tiden vid större filöverföringar och ett felmeddelande kommer upp att destinationen inte är tillgänglig längre. Istället kör den Autoplay igen och läser igenom alla filer på hårddisken.

Se bifogad bild för fullständigt felmeddelande.

Den har hänt att någon gång så funkar en överföring men i 99 fall av 100 så avbryts det. Det kan avbrytas när som helst under överföring, så det är inte i samma läge varje gång. Jag fick dessa problem nu när jag bytte till en ny maskin då min första hade det välkända klockfelet.

Jag har testat olika kablar men samma problem? Kan det vara något mjukvarufel i min dator? Det konstiga är dock att med min mp3 spelare så funkar överföringar klockrent.

Snälla, väldigt tacksam för hjälp för detta är så irriterande. :) :) :)

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered02383374, 17 May 2008 - 15:03.

Postad 17 May 2008 - 16:38

rillern
  • rillern
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0
Hur fungerar Tvixen tillsammans med en NAS??? då kan man ju inte lägga in Netshare? Blir det SAMBA mode då och funkar det med fullhd material då?

Postad 17 May 2008 - 17:17

Unregistereda14524b2
  • Unregistereda14524b2
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Tjaaa!

Har 2 frågor till er 6500-experter;

1. Klarar den av HD's över 500 GB?

2. Blir det lika bra bild med Komponent som HDMI?
(Har 1080p TV & 720p Projektor... Jag tänkte koppla HDMI'n till Projje'n och Komponent'n till TV'n, eller? Hur hade ni kopplat?)

Peace in the middle east!

Postad 17 May 2008 - 17:31

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Tjaaa!

Har 2 frågor till er 6500-experter;

1. Klarar den av HD's över 500 GB?

2. Blir det lika bra bild med Komponent som HDMI?
(Har 1080p TV & 720p Projektor... Jag tänkte koppla HDMI'n till Projje'n och Komponent'n till TV'n, eller? Hur hade ni kopplat?)

Peace in the middle east!

Tja!

1. Japp.

2. HDMI är klart bättre, men jag skulle göra som du säger: koppla HDMI till projektorn för duken, och det sämre alternativet (som ändå är bra) till TV:n. :)

Postad 17 May 2008 - 17:36

Unregistereda14524b2
  • Unregistereda14524b2
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Tack Sean!

Du e bäst :)

Ha en grym helg!

/Farre

Postad 17 May 2008 - 17:43

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Konstigt...för mig fungerar Icon Mode klockrent nu.
Provade nyss att lägga till en ny folder.jpg också ifall det skulle vara så att alla befintliga fungerar men inte att lägga till nya folder.jpg.

Icon mode fungerar också för mig med 1.2.52!

Postad 17 May 2008 - 18:21

MasterMas
  • MasterMas
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Hur fungerar Tvixen tillsammans med en NAS??? då kan man ju inte lägga in Netshare? Blir det SAMBA mode då och funkar det med fullhd material då?

Det finns ju en del NAS:ar som stödjer NFS, men i annat fall får man köra samba (om det stöds av nas:en).
Jag kör samba mot min qnap ts-209 (som jag kan rekommendera) och jag har inga problem alls att kolla på fullhd-material. Tvixen har inte ens hackat till en endaste gång.

Enda problemet som jag har är att icon mode inte fungerar mot min nas, men det kanske löser sig med framtida FW-uppgraderingar :). I annat fall kan jag säkert leva utan icon mode...

Postad 17 May 2008 - 19:41

Michell
  • Michell
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Det finns ju en del NAS:ar som stödjer NFS, men i annat fall får man köra samba (om det stöds av nas:en).
Jag kör samba mot min qnap ts-209 (som jag kan rekommendera) och jag har inga problem alls att kolla på fullhd-material. Tvixen har inte ens hackat till en endaste gång.

Enda problemet som jag har är att icon mode inte fungerar mot min nas, men det kanske löser sig med framtida FW-uppgraderingar :). I annat fall kan jag säkert leva utan icon mode...

Har en Netgear Readynas och kör mot Tvixen men i NFS läget syns inte åäö i filnamn (visas som nått annat tecken), men kör jag i samba läge så visas åäö men ska jag gå in i mappen så hoppar tvixen tillbaka till den interna disken vilket den inte gör i NFS läget.. nån som har nått tips eller är det nån bugg? kör senaste fw.

Postad 17 May 2008 - 19:47

putte_b
  • putte_b
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Före version 1.2.52 så hade jag problem med att ansluta till trådlösa nätverk när SSID'n var dold. Efter att uppdaterat till 1.2.52 så får jag inte det trådlösa att fungera över huvud taget. Någon som har fått igång det trådlösa tillsammans med den nya versionen?

Postad 17 May 2008 - 19:58

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Vad jag vet så är deras FAQ den enda möjliga vägen om inte Canman kan få fram det snabbare.
Gå in på FAQ-sidan och anmäl dig, ställ sedan frågan och vänta... det kan ta lång tid innan du får höra något.
Hittills har jag alltid (3 ggr.) fått svar, men det brukar ta några veckor p.g.a. att många skriver där och han som brukar svara (Eric) egentligen har andra uppgifter som gagnar oss i slutänden.

EDIT: Glömde länken... /EDIT.

Tackar!
Jag får prova att posta där iaf, får ta den tid det tar =)
Huvudsaken är att jag får fram buggrapporten så de har en chans att rätta till den.

Postad 17 May 2008 - 19:58

MasterMas
  • MasterMas
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Har en Netgear Readynas och kör mot Tvixen men i NFS läget syns inte åäö i filnamn (visas som nått annat tecken), men kör jag i samba läge så visas åäö men ska jag gå in i mappen så hoppar tvixen tillbaka till den interna disken vilket den inte gör i NFS läget.. nån som har nått tips eller är det nån bugg? kör senaste fw.

Jag har inget tips, men kan bekräfta att jag upplever exakt samma problem då jag kör samba mot min nas.
Enligt forumet hos canman är detta en känd bugg som Dvico arbetar med att fixa. Jag har nästan vant mig vid att undvika våra räksmörgåsbokstäver i mapp- och filnamn, så jag råkar sällan ut för detta numera, men det är irriterande då det inträffar.

Postad 17 May 2008 - 20:06

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Kan någon vara snäll och lägga upp bilder så man kan se användargränssnittet t.ex när man kollar på bilder m.m?

Postad 17 May 2008 - 20:22

Michell
  • Michell
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Jag har inget tips, men kan bekräfta att jag upplever exakt samma problem då jag kör samba mot min nas.
Enligt forumet hos canman är detta en känd bugg som Dvico arbetar med att fixa. Jag har nästan vant mig vid att undvika våra räksmörgåsbokstäver i mapp- och filnamn, så jag råkar sällan ut för detta numera, men det är irriterande då det inträffar.

Ok, ja det är ju ett alternativ.:) Får hoppas att dom fixar det snart.

Postad 17 May 2008 - 21:24

andreas30
  • andreas30
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Hur fungerar detta med Icon-mode? Lägger man bilden i samma mapp som filmen eller skapar man
en speciell mapp? Ska man döpa filen till något speciellt?

Postad 17 May 2008 - 21:24

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Jag kör 4100 mot min Synology DS207+ med NFS och det fungerar mycket bra. Har inte märkt några ÅÄÖ-problem, men (kan inte kolla just nu) kan inte heller svära på att jag har några ÅÄÖ i filnamn... Men det kan bero på NFS-implementationen på NASen, jag har ISO-filer som inte funvgerar via NetShare som fungerar via NFS på Synology.

Postad 17 May 2008 - 21:54

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Hur fungerar detta med Icon-mode? Lägger man bilden i samma mapp som filmen eller skapar man

Du lägger en icon.tvix (tom fil) i den folder du vill köra icon mode i. Sedan tror jag du ska lägga in en bild med samma namn som en videofil fast såklart med filändelsen .jpg för att få din bild att visas som ikon för just den filmen. Har dock inte testat mer än att jag sett att det funkar.

Postad 18 May 2008 - 00:15

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Lägg en bild med namnet "folder.jpg" i foldern som du vill ska visas som den bilden.
Tryck på "FUNCTION" och sedan "TOGGLE ICON MODE" så aktiveras "Icon Mode" och icon.tvix skapas automatiskt i mappen.
Kör du mot en nätverksdisk så måste man själv skapa filen icon.tvix och lägga i mappen.

Postad 18 May 2008 - 10:46

Michell
  • Michell
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Jag kör 4100 mot min Synology DS207+ med NFS och det fungerar mycket bra. Har inte märkt några ÅÄÖ-problem, men (kan inte kolla just nu) kan inte heller svära på att jag har några ÅÄÖ i filnamn... Men det kan bero på NFS-implementationen på NASen, jag har ISO-filer som inte funvgerar via NetShare som fungerar via NFS på Synology.

Ok, men du kan kolla det vid tillfälle.:)

Postad 18 May 2008 - 20:26

OGP
  • OGP
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Sett min første DVD-R rip nå.....bildet ble borte 2-3 ganger under filmen, lyden var der. Noen ganger hopper bildet litt, pga subtitlen? 2-3mm av nedreste subtitle linje vises ikke pga den er for langt ned på skjermen...

Tips?

MKV fungerer feilfritt med ekstern subtitle.

Postad 18 May 2008 - 22:41

badass
  • badass
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Spelar tvixen upp x264, är det samma codec som mkv?

Postad 18 May 2008 - 22:59

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Spelar tvixen upp x264, är det samma codec som mkv?

Du får läsa själv (eller mer) på Wiki:

x264 is a free software library for encoding H.264/MPEG-4 AVC video streams

http://en.wikipedia.org/wiki/X264

Om du undrar om TViX:en kan spela upp x264-material så är svaret ja. Den fixar sådana filer upp till 1080p utan problem och det brukar oftast vara MKV-filer. MKV-filer är inte ett format i sig. MKV är i sig en "kontainer" i vilken man kan stoppa i film, ljud, text osv. Vill du läsa mer om MKV som alltså går hand i hand med x264 som begrepp (vill jag påstå) så kan du läsa mer här:

The Matroska Multimedia Container is an open standard free Container format, a file format that can hold an unlimited number of video, audio, picture or subtitle tracks inside a single file.

http://en.wikipedia.org/wiki/Matroska

Postad 18 May 2008 - 23:05

Kung67
  • Kung67
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Hej Sean & alla andra TViX-fantaster! Nu har jag äntligen kommit till skott och köpt en 6500, HDD WD 640GB samt Supra HDMI-kabel och dito digital koaxialkabel.

Min enkla fråga: TV:n finns i vardagsrummet medan datorn finns i sovrummet. Jag kom på att det är jobbigt att ta med nätkabeln varje gång jag ska till datorn och föra om filer. Är det lätt att få tag på en passande nätkabel så att jag kan ha en även i sovrummet för smidigare jobb?

Mvh. Stefan

Redigerat av Kung67, 18 May 2008 - 23:06.

Postad 19 May 2008 - 00:03

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Hej Sean & alla andra TViX-fantaster! Nu har jag äntligen kommit till skott och köpt en 6500, HDD WD 640GB samt Supra HDMI-kabel och dito digital koaxialkabel.

Min enkla fråga: TV:n finns i vardagsrummet medan datorn finns i sovrummet. Jag kom på att det är jobbigt att ta med nätkabeln varje gång jag ska till datorn och föra om filer. Är det lätt att få tag på en passande nätkabel så att jag kan ha en även i sovrummet för smidigare jobb?

Mvh. Stefan

http://www.inet.se/k...apter)/8900031/

Postad 19 May 2008 - 00:23

Kung67
  • Kung67
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Tack för tipset!

Redigerat av Kung67, 19 May 2008 - 00:37.

Postad 19 May 2008 - 08:05

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Sett min første DVD-R rip nå.....bildet ble borte 2-3 ganger under filmen, lyden var der. Noen ganger hopper bildet litt, pga subtitlen? 2-3mm av nedreste subtitle linje vises ikke pga den er for langt ned på skjermen...

Tips?

Hej!

Jag har hittills inte varit med om att bilden hoppat eller försvunnit när jag tittat på film. Har kört några iso-filer hittills. Antingen fungerar de 100% eller 0% så att säga.

Har inte heller haft problem med att subtitles hamnar utanför skärmen, har du ställt in att du har en 16:9-skärm i setupen? Och du har inte kommit åt någon zoom-knapp på TViX:en eller på din TV?

Postad 19 May 2008 - 09:28

limerick78
  • limerick78
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har fått en Twix 6510A. Någon som vet skillnaden mellan denna version och 6500A?

Jag har googlat och kollat på DVICO:s hemsida me hittar ingen info om 6510:an.

Postad 19 May 2008 - 09:34

limerick78
  • limerick78
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Kom på det nu!

HDtv-tuner ingår i paketet :)

Postad 19 May 2008 - 10:35

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Kom på det nu!

HDtv-tuner ingår i paketet :)

Euhm... Hade du ingen koll eller hade du bara tur? Jag gissar att du hade beställt en med TV-tuner, right? B)

Postad 19 May 2008 - 11:20

Mr Ma9oo
  • Mr Ma9oo
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Tja!

1. Japp.

2. HDMI är klart bättre, men jag skulle göra som du säger: koppla HDMI till projektorn för duken, och det sämre alternativet (som ändå är bra) till TV:n. :)

Kan man titta på Projektorn och TV:n samtidigt eller måste jag dra ut sladdarna? På min inspelningsbara DVD så kör jag komponent till TV och HDMI till projjen. Men om jag skall kolla på TV:n måste jag dra ut HDMI kontakten ur projjen annars blir bilden svart på TV:n och det kommer bara ljud. Enligt Samsung kan inte DVD:n skicka analog och digital bild samtidigt. HUr klarar Tvixen detta?

Postad 19 May 2008 - 11:41

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Kan man titta på Projektorn och TV:n samtidigt eller måste jag dra ut sladdarna? På min inspelningsbara DVD så kör jag komponent till TV och HDMI till projjen. Men om jag skall kolla på TV:n måste jag dra ut HDMI kontakten ur projjen annars blir bilden svart på TV:n och det kommer bara ljud. Enligt Samsung kan inte DVD:n skicka analog och digital bild samtidigt. HUr klarar Tvixen detta?

Har inte testat själv men det står tidigare i tråden att det går att få ut två signaler om man väljer komponent i menyn. Däremot om man väljer HDMI så ger den enbart HDMI-signal ut.

Postad 19 May 2008 - 13:03

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Det här med att lägga in firmware fungerar lite konstigt tycker jag.
Jag körde 1.2.20 först och la in 1.2.52. Efter det fungerade "PAN & SCAN" på ZOOM.
Fick lite strul med andra saker så jag testade att lägga in 1.2.46 men då slutade "PAN & SCAN" att fungera
så efter lite funderande så bestämde jag mig för att lägga in 1.2.52 igen.
Konstigt nog så fungerar nu inte PAN & SCAN längre ??
Hur kan det vara möjligt ? Verkar ju lite instabilt att lägga in nya firmware fram och tillbaka.

Redigerat av Depeche, 19 May 2008 - 14:02.

Postad 19 May 2008 - 19:42

limerick78
  • limerick78
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Euhm... Hade du ingen koll eller hade du bara tur? Jag gissar att du hade beställt en med TV-tuner, right? B)

Fick den som en present från en kompis som varit i Korea. Jag är väldigt tacksam men jag har precis upptäckt att TV-tunerns är av ATSC-typ (Nordamerika) och inte DVB-T (europa). :)

Någon som vet om man kan byta till sig en ny TV-mottagare i Sverige? Eller måste jag köpa en till..?

Postad 19 May 2008 - 20:26

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Det här med att lägga in firmware fungerar lite konstigt tycker jag.
Jag körde 1.2.20 först och la in 1.2.52. Efter det fungerade "PAN & SCAN" på ZOOM.
Fick lite strul med andra saker så jag testade att lägga in 1.2.46 men då slutade "PAN & SCAN" att fungera
så efter lite funderande så bestämde jag mig för att lägga in 1.2.52 igen.
Konstigt nog så fungerar nu inte PAN & SCAN längre ??
Hur kan det vara möjligt ? Verkar ju lite instabilt att lägga in nya firmware fram och tillbaka.

Har du testat med samma fil?

Min 6500 med FW 1.2.52 reagerar olika på olika filer när det gäller ZOOM-knnappen. Jag har inte fler detaljer än. Jag ska titta lite närmare i morgon.

/Göran

EDIT: Jag kollade genom ett par program som jag spelat in från tunern (jag använder mest min 6500 tillsammans med tunern). De program som är inspelade från 16:9-material ändrar sig inte bilden när jag trycker på ZOOM-knappen. Det material som innehåller 4:3-material växlar automatiskt till 4:3-läge men jag kan stretcha det till 16:9.

Redigerat av Goeran, 20 May 2008 - 09:46.

Postad 19 May 2008 - 20:43

Johnny_R
  • Johnny_R
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Varför är det så mycket billigare på fyndbörsen med en 6500 och 500gigs hårddisk
http://www.fyndborse...w.aspx?Key=6585

Tvix HD M-6500SH + 500 GB hårddisk 4769:-
varför heter den M6500SH vad är skillnaden mot

Mediamanias
m-6500-A kostar som kostar 5245:- med 500giggare på mediamania......

ÄR DET NÅN SKILLNAD PÅ MASKINERNA?

Redigerat av Johnny_R, 19 May 2008 - 20:45.

Postad 19 May 2008 - 21:07

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Hur bra är 6500 egentligen på bild? Alltså både vad gäller hd material och vanligt dvd material.
Är det någon som har jämfört mot någon bra bluray och/eller dvd spealre som kan ge lite input?
Jag tar också tacksamt emot tips på länkar till tester där sådana jämförelser gjorts.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.