Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Topfield TF5700PVRt

3284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 January 2010 - 16:58

stebergl
  • stebergl
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Kan man ha dubbla CA-moduler för Boxer och på så sätt spela in t.ex. två program och titta på ett tredje på annan MUX? Har man card splitter så blir det billigare. Dock vill jag inte köpa en CA-modul till bara för att testa.

Postad 06 January 2010 - 17:07

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Kan man ha dubbla CA-moduler för Boxer och på så sätt spela in t.ex. två program och titta på ett tredje på annan MUX? Har man card splitter så blir det billigare. Dock vill jag inte köpa en CA-modul till bara för att testa.

Man kan spela in helt utan CA-modul och Boxerkort!
Toppyn spelar in de data som sänds i luften och kortet används först när man skall titta på programmen.
Dvs om du spelar in två program från kanaler som du inte har abonnemang på så kan du senare titta på dem om du får tag på ett kort med rätt abonnemang och stoppar in det när du skall se inspelningen.
Dessutom är det så att du behöver kortet när du spelar upp inspelningar på kanaler som du abonnerar på. Prova med att ta ur kortet när du spelar upp ett program som spelats in från TV3 eller CNN ellr liknande så får du se...
Om du däremot spelade in programmet samtidigt som boxen var ställd på att visa detta program så blir det avkodat på disken och du kan se det senare utan att kortet sitter i.

Postad 06 January 2010 - 20:24

ThekingV8
  • ThekingV8
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Du behöver bara 1st CA-modul och 1st programkort för att kunna spela in 2 program (och titta på ett 3e som sänds via MUX som Bo_B skrev til mig tidigare i tråden)

Postad 06 January 2010 - 21:52

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Det var väl ett av de första råden du fick när du beskrev dina problem :-)

jo, det är möjligt men jag orkade och hade inte tid att hålla på med det då, men nu kanske orken infinner sig. :-)

Postad 07 January 2010 - 19:24

jerjoh
  • jerjoh
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Ingen som kan svara på min fundering tidigare ang Canal plus sport 1 och SFkanalen?
Vore nice att ha en 100% fungerande epg

/Jerker

Postad 07 January 2010 - 19:40

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som har problem med uppspelning av kodade "gul markör" inspelningar?

Kanske var tredje inspelning kommer "Kodad kanal" upp och då är det kört. Enda sättet är att stänga av och på mottagaren.

Kör Mystuff och firmware 2.89 på en 5710.

Postad 07 January 2010 - 21:25

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Ingen som kan svara på min fundering tidigare ang Canal plus sport 1 och SFkanalen?

/Jerker

Fanns aldrig nån anledning att försöka förstå ditt problem eftersom du själv skrev så här (se röd text i slutet):

Bosse eller annan med kunskap i frågan.

Boxer har ju gjort om Canal plus sport 1 så den samkörs med SF-kanalen dvs delar på sändningstiden
detta får tio följd att epgn inte funkar bra just för den kanalen. Någon som har en lösning på detta?
Är det tvsajten som ej hunnit få med den kombinationen ännu eller vad beror detta på.

Tacksam för all hjälp!

Jerker

Ps! Bosse nu funkar alla mina boxar bra med ditt pgm igen, hade problem med att epg- infon blev konstig på vissa kanaler, även så tidigt som inom första dygnet från uppdatering av epg via xmltv2mei. Lösningen var att ha rätt fw och inte minst köra senaste mystuffen 6.1. Ds.

Av din beskrivning förstår jag inte vad själva problemet är och jag har själv bara Boxer basabonnemang så jag har ionte de kanaler du talar om....

Postad 07 January 2010 - 23:06

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag har kollat i min MyStuff.mei nu. Den har med sport1 från canal+ eftersom jag inte ändrat tillbaka sedan jag fixade programmet för att fylla ut luckorna som finns ibland.
Jag ser för LCN=13 bara sånt som verkar vara sport, inga SF-filmer eller vad det nu kan vara som sänds.
Så ifall de bladar in SF mellan sportsändningarna så är enda möjligheten att få det inbyggt i data från tvsajten....
Kommer det inget där så får man inget i EPG heller.
Hur ser din Freeview.mei ut på boxen för LCN=13?
Finns SF-data med där?

Postad 08 January 2010 - 00:49

jerjoh
  • jerjoh
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag har kollat i min MyStuff.mei nu. Den har med sport1 från canal+ eftersom jag inte ändrat tillbaka sedan jag fixade programmet för att fylla ut luckorna som finns ibland.
Jag ser för LCN=13 bara sånt som verkar vara sport, inga SF-filmer eller vad det nu kan vara som sänds.
Så ifall de bladar in SF mellan sportsändningarna så är enda möjligheten att få det inbyggt i data från tvsajten....
Kommer det inget där så får man inget i EPG heller.
Hur ser din Freeview.mei ut på boxen för LCN=13?
Finns SF-data med där?

Sorry! Inte meningen att vara otydlig:-)

Epgn funkar numera, som jag skrev bra. Enda lilla irritationsmomentet äralltså detta med boxers ständiga förändringar i sina kanalplaner ;-)
Det är som så att CP sport 1 och sf-kanalen delar på kanalplatsen sedan 1 nov -09. Vet inte varför tvsajten inte kan få med den kombinationen, vad jag förstår funkar det ju med andra delningar av kanalplatser ex Canal plus weekend/sport. Har för mig att även kanal 9 delar med en annan?
Jag har endast sport info i min epg för lnc 13. Ex står det elitserien kl 1100 men istället visas Pippi Långstrump. Lite trist om man vill spela in och inte får med rätt info i archive, samt att det är svårt att se vad som visas när på den kanalplatsen.

Hoppas jag inte snurrat till det för mkt.

Felet ligger förmodligen hos tvsajten. Kan man komma i kontakt med dem o önska en uppdatering i denna fråga kanske?

Tack iaf!

/Jerker

Postad 08 January 2010 - 08:49

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Sorry! Inte meningen att vara otydlig:-)

Epgn funkar numera, som jag skrev bra. Enda lilla irritationsmomentet äralltså detta med boxers ständiga förändringar i sina kanalplaner ;-)
Det är som så att CP sport 1 och sf-kanalen delar på kanalplatsen sedan 1 nov -09. Vet inte varför tvsajten inte kan få med den kombinationen, vad jag förstår funkar det ju med andra delningar av kanalplatser ex Canal plus weekend/sport. Har för mig att även kanal 9 delar med en annan?
Jag har endast sport info i min epg för lnc 13. Ex står det elitserien kl 1100 men istället visas Pippi Långstrump. Lite trist om man vill spela in och inte får med rätt info i archive, samt att det är svårt att se vad som visas när på den kanalplatsen.

Hoppas jag inte snurrat till det för mkt.

Felet ligger förmodligen hos tvsajten. Kan man komma i kontakt med dem o önska en uppdatering i denna fråga kanske?

Tack iaf!

/Jerker

Nånting är skumt för det ser ut som om SPORT1 och SF-kanalen sänder olika program samtidigt, så de kan omöjligt köra på samma kanal. När jag tittar på tablån på TV-sajten idag tex:
Sport1 visar inget fram till 10:00 då Elitserien börjar
SF visar Pettson och Kalle Blomkvist fram till efter 10 och fortsätter sen med Tre Solar

Vad som händer efter 10 är ju då en konflikt, antingen Tre Solar eller Elitserien....
I min box visas lite blandad kompott när jag tittar i den inbyggda EPG:n, men det stämmer inte med TV-sajtens data!
Och tyvärr är det så att om man har f/w 2.x som jag har så funkar inte eit2mei nåt vidare heller att hämta upp epg från själva boxen (till FreeView.mei) utan där fattas massor. Det var ju en av anledningarna till att jag skapade XmlTv2Mei när Teracom/Boxer ändrade dataformatet så att boxen helt tappade den inbyggda EPG:n....
Annars hade man kunnat ordna en inställning som låter XmlTv2Mei trycka in FreeView-mei-data även i kanaler där det finns data från TVSajten (idag används FreeView.mei bara för kanaler som saknas hos TVSajten.
Men då måste det ju finnas riktiga data i FreeView.mei.

Bäst är att TVSajten fixar en korrekt programtablå för den kombinerade Sport1/SF som Boxer verkar sända numera.

Edit: Jag har mailat min kontaktman på TVSajten om detta problem nu. Vi får se om han svarar....

/Bosse

Redigerat av Bo_B, 08 January 2010 - 23:04.

Postad 09 January 2010 - 12:54

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Det går att få EIT2Mei att hämta upp Mystuff.Mei

Jag ställde frågan i Toppy-forumet, se här http://forum.toppy.o...pic.php?t=16207 angående att EPG2Mei inte fungerar på våra boxar.

Jag har en skapaat eit2mei.ini med följande innehåll samt satt Mystuff att använda Freeview.mei och det verkar fungera.

[Control]
ScanTime=32

MergeMEI=MyStuff.mei

#Days old MyStuff.mei can be and still used
MergeExpiry=7

#Which file get priority I forget correct value
ExternalMEI=1

#The default output name
UpdateMEI=Freeview.mei

Postad 09 January 2010 - 13:53

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Det går att få EIT2Mei att hämta upp Mystuff.Mei

Jag ställde frågan i Toppy-forumet, se här http://forum.toppy.o...pic.php?t=16207 angående att EPG2Mei inte fungerar på våra boxar.

Jag har en skapaat eit2mei.ini med följande innehåll samt satt Mystuff att använda Freeview.mei och det verkar fungera.

[Control]
ScanTime=32

MergeMEI=MyStuff.mei

#Days old MyStuff.mei can be and still used
MergeExpiry=7

#Which file get priority I forget correct value
ExternalMEI=1

#The default output name
UpdateMEI=Freeview.mei

Undrar hur mergningen funkar?
Jag har ju en funktion att "merga" in FreeView.mei i XmlTV2Mei, men den funkar så att ifall det helt saknas data från TVSajten så stoppas FreeView in i stället. På så sätt får man in 2 dagar (ungefär) från sådana kanaler.
Tex så slutar min nuvarande FreeView på LCN=13 med
201001100600-201001100700: Loranga, Masarin och Dartanjang
dvs det tar slut i morgon bitti...
Men om man skall ta data från både XMLTV och FreeView till samma kanal så måste man ju behandla det mycket mera. Tex hur avgör man vilken som gäller ifall det är olika data på samma tid?
Min FreeView har som mest 2 dagars data i sig för de här udda kanalerna (för SVT blir det mera, kanske uppåt en vecka). Men dessutom är det så att FreeView sakta men säkert krymper om man inte regelbundet startar om boxen....

Postad 09 January 2010 - 14:36

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Jag kör igågn överföring med ditt program varje morgon och då låter jag boxen stå på 45 minuter så att den samlar lite Freeview också.

I mitt sovrum så har jag en TF5800 och på den fungerar EPG2MEI och den blandar Freeview och Mystuff på ett intelligentare sätt. R2-D2 har lovat att förska att få den att fungera även på våra TF47xx-boxar.

Postad 10 January 2010 - 09:31

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Ang Canal+ Sport1/SF på LCN=13
Det verkar som om TVSajtens data och det som Boxer sänder inte alls stämmer med varandra!
Jag har kollat i "native" EPG nu på morgonen och det stämmer hyfsat med FreeView-data även om FreeView har med flera program än som finns i Toppyns egen EPG. De som finns verkar vara överensstämmande dock.
Men när jag sen jämför med TVGuidens data så stämmer det ju inte alls! Det är helt enkelt helt olika programtablåer...

Tex så har TVSajten med elitseriematchen Södertälje-HV71 mellan 09:00 och 12:00 medan FreeView listar Jönssonligan och Hälsoresan (svenska komedifilmer) under samma tid! Och längre fram på dagen går det isär igen.

Detta kan inte XmlTv2Mei hantera såklart för det är ju klart felaktiga data som ges.
TVSajten å andra sidan är beroende av de data som kanalbolagen tillhandahåller för sina tablåer och uppenbarligen så får de ingen tablå för denna kombinationskanal i Boxer. Antagligen så är SPORT1 på kabelTV enligt tablån medan Sport1/SF är en Boxerkanal med kombinerat innehåll som TVSajten inte får data för. :D

Det bästa jag kan komma på är att stänga av denna kanal i XmlTv2Mei och i stället använda funktionen att ta data från FreeView.mei. Då skall det bli samma data som på boxens egen EPG (dvs i stort sett bara samma dag ser det ut som).
Men det måste i så fall göras med ett trick i inifilen ....

1) Ändra i sektionen [LCN] så att namnet för LCN=13 blir något i stil med:
sport1-sf.canalplus.se = 13
(detta finns inte hos TVSajten, men det är bara för att lura programmet)

2) Byt namn på sektionen [sport1.canalplus.se] längre ned till att vara [sport1-sf.canalplus.se], dvs samma som i LCN-listan.

Nu kommer XmlTv2Mei att försöka få data från TVSajten med detta namn som inte finns. Om det inte blir data och man har ställt in att använda FreeView (MergeToppyFreeview=1) så kommer programmet att stoppa in tablån för LCN=13 ifrån FreeView.mei i stället.

Få se om det hjälper.

/Bosse

Postad 10 January 2010 - 15:06

ThekingV8
  • ThekingV8
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Tjena igen!

Tror ni denna adapter skulle kunna funka ? : http://www.teknikmag...mp;artnr=500041

tillsammans med en sådan här : http://www.teknikmag...mp;artnr=491136

Om man köper och provar, finns det någon risk att något går sönder ?

Verkar som IDE diskarna gick upp från 1 januari....

EDIT: Läste lite på förpackningen till IDE-SATA convertern.
"Apply to all kinds of "unitek" hdd docking stations"
Så den passar troligen inte då....

Cheers!

Redigerat av ThekingV8, 10 January 2010 - 15:23.

Postad 10 January 2010 - 15:45

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Tjena igen!

Tror ni denna adapter skulle kunna funka ? : http://www.teknikmag...mp;artnr=500041

Det verkar vara en alldeles för stor grej. Det finns inte mycket plats i toppyn för adaptern.
Min är bara ett avlångt kretskort som trycks fast på diskens kontakt.

tillsammans med en sådan här : http://www.teknikmag...mp;artnr=491136

Du får kolla om denna disk har testats i tråden på toppy.org.uk

Postad 10 January 2010 - 15:52

ThekingV8
  • ThekingV8
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Damn du är snabb Bo_B :-)

Tror jag kommer köra på en Samsung EcoDrive från webhallen samt samma adapter du länkade till mig, vågar inte chansa på att prova nån annan adapter eller disk.

Ska dock gå in imorrn på microshop och höra om dom kan göra något på en IDE disk och om man får prova den och se om den funkar med boxen, får man lämna tillbaka den så har man inte förlorat något.

Får boxen imorrn och vet inte om jag kan vänta flera dagar på att få ehm disken från webhallen :-P

Återkommer när jag har boxen och disken på plats.

Tack igen Bobbeh :)

Postad 11 January 2010 - 21:20

jerjoh
  • jerjoh
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Ang Canal+ Sport1/SF på LCN=13
Det verkar som om TVSajtens data och det som Boxer sänder inte alls stämmer med varandra!
Jag har kollat i "native" EPG nu på morgonen och det stämmer hyfsat med FreeView-data även om FreeView har med flera program än som finns i Toppyns egen EPG. De som finns verkar vara överensstämmande dock.
Men när jag sen jämför med TVGuidens data så stämmer det ju inte alls! Det är helt enkelt helt olika programtablåer...

Tex så har TVSajten med elitseriematchen Södertälje-HV71 mellan 09:00 och 12:00 medan FreeView listar Jönssonligan och Hälsoresan (svenska komedifilmer) under samma tid! Och längre fram på dagen går det isär igen.

Detta kan inte XmlTv2Mei hantera såklart för det är ju klart felaktiga data som ges.
TVSajten å andra sidan är beroende av de data som kanalbolagen tillhandahåller för sina tablåer och uppenbarligen så får de ingen tablå för denna kombinationskanal i Boxer. Antagligen så är SPORT1 på kabelTV enligt tablån medan Sport1/SF är en Boxerkanal med kombinerat innehåll som TVSajten inte får data för. ;)

Det bästa jag kan komma på är att stänga av denna kanal i XmlTv2Mei och i stället använda funktionen att ta data från FreeView.mei. Då skall det bli samma data som på boxens egen EPG (dvs i stort sett bara samma dag ser det ut som).
Men det måste i så fall göras med ett trick i inifilen ....

1) Ändra i sektionen [LCN] så att namnet för LCN=13 blir något i stil med:
sport1-sf.canalplus.se = 13
(detta finns inte hos TVSajten, men det är bara för att lura programmet)

2) Byt namn på sektionen [sport1.canalplus.se] längre ned till att vara [sport1-sf.canalplus.se], dvs samma som i LCN-listan.

Nu kommer XmlTv2Mei att försöka få data från TVSajten med detta namn som inte finns. Om det inte blir data och man har ställt in att använda FreeView (MergeToppyFreeview=1) så kommer programmet att stoppa in tablån för LCN=13 ifrån FreeView.mei i stället.

Få se om det hjälper.

/Bosse

Tack för tipset!
Hur kommer detta att påverka detta med "Gap-fil" som du ordnade tidigare, problems eller har det ingen betydelse tror du. Det var ju strul med elitseriehockey och någon lucka tvsajten ej kunde få in rätt info på, gällde nog främst matcher lör em/kväll men iaf.

//Jerker

Postad 11 January 2010 - 21:45

jerjoh
  • jerjoh
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Detta rekommenderas inte! 14 dagar är alldeles för lång tid mellan EPG-uppdateringarna!
Programmen har garanterat ändrats på denna tid så du får fel inspelningstider mm.
Hur har du ställt in i MyStuff vad gäller den tid som MyStuff.mei skall användas?

Jag har en TF5700. På den kör jag fw 2.87 patchad med:
AbArBfBqCkCpCwDeFFsGmHeKtPPcRRaRhRpRsSSrStT2TdTfTpTsUUcUuWfXpXwZ
Sen kör jag MyStuff 6.1 och den senaste eit2mei (för att samla in EPG för kanaler som CNN, vilka inte finns på TVSajten).
När jag bytte ner mig från f/w 3.x till 2.87 så löstes alla minnesproblem i boxen och MyStuff slutade få hängningar och krascher. Enda nackdelen jag hittat är att text-tv inte kommer ihåg den sida man visade utan hoppar tillbaka till sidan 100 varje gång man visar text. Inget stort problem för man kan ju i stället använda TV-fjärren för text.

Såklart kör jag också XmlTv2Mei ( ;) ) och den är ställd att köra varje natt kl 02:10.
MyStuff väcker boxen kl 02:00 ifall den är i standby vid den tiden (option EPG Scan i MyStuff).

För ett tag sedan fick jag också problem med krascher och det spårade jag till EPG-filen MyStuff.mei som tillverkas av XmlTv2Mei.
Det var helt enkelt så att rätt vad det var kom det gigantiskt stora programbeskrivningar via TVSajten och det blev för mycket för MyStuff. Så jag ändrade XmlTv2Mei att kunna klippa av långa beskrivningar. Nu har jag satt det på 750 tecken och efter detta har jag inte längre några krascher.

Nu har jag inga som helst problem med boxen, utom möjligen med patchen Wf (wind fast) som kan låsa boxen ifall man snabbspolar för fort, tex x8 eller så.

Så mitt råd är:
1) Kolla inställningen i XmlTv2Mei för längden på beskrivningarna. Ställ den på tex 500-700 tecken.
2) Kolla MyStuff konfig vad gäller hur länge den använder MyStuff.mei för EPG
3) Försök att uppdatera EPG betydligt oftare än varannan vecka

/Bosse

Jag får tyvärr hängningar på samtliga mina tre topfields, oavsett modell (se nedan). Kör MS 6.1 och fw under 3, de som rekommenderas men likt förbannat skiter det sig efter ca 1 vecka, med hängningar till följd. Vad har du för antal dagar i MS för hämtning? Har också begränsat antal tecken till under 750 men det verkar inte spela någon roll. Raderat .ink filer lite varstans, inget verkar dock hjälpa.

Det som fungerat bäst innan var nog ändå MS 5.62b. Men där får jag ibland upp konstiga tecken, ser ut som svärord i någon tecknad serie. Detta upplevde jag började ske efter det att jag uppdaterade till MS 6.0 el. 6.1 första gången och därefter nedgraderat till 5.62b igen, (ändrade tillbaka pga hängningar då också).
Vet f-n inte vad jag ska hitta på snart.

Kan det vara någon skitfil som gömt sig på boxen eller kommer det med de nya epg2mei hämtningarna?

Blir likadant efter ett tag på samtliga mina tre toppys.
Tf 5700
Tf 5700 hdmi
Tf 5720 hdmi

Hjälp!

//Jerker

Redigerat av jerjoh, 11 January 2010 - 21:48.

Postad 11 January 2010 - 23:17

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Tack för tipset!
Hur kommer detta att påverka detta med "Gap-fil" som du ordnade tidigare, problems eller har det ingen betydelse tror du. Det var ju strul med elitseriehockey och någon lucka tvsajten ej kunde få in rätt info på, gällde nog främst matcher lör em/kväll men iaf.

//Jerker

Det fungerar så här i XmlTv2Mei:
1) EPG-data hämtas från TVSajten för de kanaler som finns och bygger upp en datastruktur.
2) För kanaler som saknar data efteråt så laddas i stället data från FreeView som hämtats från boxen
3) Nu är strukturen fylld och då körs FillGap för de kanaler som är konfigurerade i inifilen
4) Sist skapas MyStuff.mei från datat och skickas till boxen.

Dvs FreeView behandlas lika som data från TVSajten vid insamlingen av EPG, så att FillGap kommer att verka på den också om kanalen är aktiverad för fill.
Men jag tror inte att det krävs för FreeView har nog korrekta programtider, fast bara för en dag eller så.
På TVSajten däremot så har de ju felaktiga tider för vissa program, tex slutade ju Elitseriematcherna för tidigt där och sen var det inget alls i deras EPG fram till nästa program. Det var det som FillGap fixade till.

Postad 11 January 2010 - 23:22

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag får tyvärr hängningar på samtliga mina tre topfields, oavsett modell (se nedan). Kör MS 6.1 och fw under 3, de som rekommenderas men likt förbannat skiter det sig efter ca 1 vecka, med hängningar till följd. Vad har du för antal dagar i MS för hämtning? Har också begränsat antal tecken till under 750 men det verkar inte spela någon roll.
//Jerker

Jag har en TF5700PVRt och har inga "hängningar". Men jag vet inte säkert vad det är som du får, kan du vara mer specifik i din beskrivning? Hur yttrar sig en "hängning" hos dig?

Och dessutom, det vore bra om du körde TAP MyInfo och sen visade logfilens innehåll här, då vet man vad du har installerat både vad gäller f/w och TAP:s.
Svårt att komma på något annars (kanske inte går då heller, men det skulle i vart fall vara lättare tror jag).

Postad 12 January 2010 - 10:12

jerjoh
  • jerjoh
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag har en TF5700PVRt och har inga "hängningar". Men jag vet inte säkert vad det är som du får, kan du vara mer specifik i din beskrivning? Hur yttrar sig en "hängning" hos dig?

Och dessutom, det vore bra om du körde TAP MyInfo och sen visade logfilens innehåll här, då vet man vad du har installerat både vad gäller f/w och TAP:s.
Svårt att komma på något annars (kanske inte går då heller, men det skulle i vart fall vara lättare tror jag).

Hej!
Ska testa myinfo så får vi se vad som kommer fram där. En hängning för mig är att bilden fryser under laddning av MS och dess epg. Har testat allt du rekommenderade under en annan pkt dvs gå in via altair radera .inkfiler
starta om boxen, hänger sig ändå. Hålla in nollan, starta en tap i taget o se vilken som är boven osv. Det visar sig alltid vara när jag startar MS 6.x som hängningarna uppstår.

Övr TAPs i autostart på boxarna:
tapcommander
tfdisplay
standby
eit2mei
quickjump
autoreboot

fw
tf 5700 2.87
tf 5700 hdmi 2.84
tf 5720 hdmi samma som någon här testat med framgång, eg avsedd för 5710 (kan vara fw 2.89 lite osäker). Men funkar ca 1 vecka.

En sak jag tycker är märklig är att det funkar klockrent på samtliga boxar med dessa taps inkl MS 6.1 o xmltv2mei under ca 1 vecka sedan börjar alla tre boxarna hänga sig

Redigerat av jerjoh, 12 January 2010 - 12:12.

Postad 12 January 2010 - 12:47

jerjoh
  • jerjoh
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Tack för tipset!

//Jerker

Hittade idag canalplus sport1/SFkanalen på tvsajten...nyligen upplagd?
Hittade också följande info via en länk:
Channel Canal+ Sport1/SF
xmltvid: sport1sf.canalplus.se
display_name: Canal+ Sport1/SF
grabber: CanalPlus
grabber_info: 38
export: 1
logo: 0
empty_ok: 0
def_pty:
def_cat:
sched_lang: sv
batches: batches
files: files
programs: programs

Hur får man nu in denna i ditt pgm Bosse? Detta torde väl vara den optimala lösningen??
Någon som kan ordna rätt logga till denna kanal också?

Testade dina tips i övrigt och det funkade bra, dock bara för kommande 24 h men iaf.

/Jerker

Löste det själv med lite pillande :-)

[LCN]
sport1sf.canalplus.se = 13

[sport1sf.canalplus.se]
Name=CANAL+ Sport 1
LCN=13
EPG=1

Inte så svårt faktiskt.

Men rätt logga vore trevligt. Någon som är bra på att fixa detta?

Tack Bosse iaf för all efterforskning.

//Jerker

Redigerat av jerjoh, 12 January 2010 - 13:21.

Postad 12 January 2010 - 17:47

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Hittade idag canalplus sport1/SFkanalen på tvsajten...nyligen upplagd?

Det ordnade sig efter att jag påpekat problemet i deras forum. :)

Hur får man nu in denna i ditt pgm Bosse? Detta torde väl vara den optimala lösningen??
[LCN]
sport1sf.canalplus.se = 13

[sport1sf.canalplus.se]
Name=CANAL+ Sport 1
LCN=13
EPG=1

Inte så svårt faktiskt.

Nej, bara man hänger med hur ini-filen funkar så skall det gå bra...

Men rätt logga vore trevligt. Någon som är bra på att fixa detta?

Tack Bosse iaf för all efterforskning.

//Jerker

Det handlar om att hitta en giltig logga nånstans så kan man sen trycka in den i logos.dat och smlogos.dat med ett specialprogram som jag tror simonc har skrivit.
/Bosse

Postad 12 January 2010 - 18:33

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Det handlar om att hitta en giltig logga nånstans så kan man sen trycka in den i logos.dat och smlogos.dat med ett specialprogram som jag tror simonc har skrivit.
/Bosse

Jag gjorde ett snabbhack och fixade en logga som i alla fall någotsånär ser rätt ut. Inpackat i smlogos och logos nu.
Har lagt den på min XmlTv2Mei-sida.
Kan direkthämtas som zip-fil här
/Bosse

Postad 12 January 2010 - 20:12

ThekingV8
  • ThekingV8
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Då har man sin TopField 5720 på golvet och öppnad.

Har en 40trådars IDE kabel (med 3 kontakter) Har satt mittenkontakten på moderkortet på toppyn och den delen som normalt sitter på moderkortet på en dator i adaptern som fanns hos webhallen som Bo_B länkade till.

Behövde inte borra ur något stift ur den IDE kabeln jag hade då den hade alla hål öppna redan.

När jag startar Boxen hör jag att hårddisken drar igång men när jag går in i Meny då är "inspelning" grått (går ej att markera) Går inte heller att trycka på "Formatera Hårddisk"

Hur ska hårddisken vara byglad ? Jag kör en 500GB SATA Disk : Western Digital (WD5000AAKS)

Har jag missat något ? Har även provat flera olika IDE kablar, hade 13st liggandes...

Tacksam för svar, sitter och ska sprätta en dryck om det går vägen :-)

EDIT1: Hittade nu en 80 trådars IDE, funkar likt förbaskat inte. Köpte adaptern Bo_B rekommenderade från webhallen, jag köpte den dock från microshop här i stan, ser exakt lika ut och hade samma art nr SATA-56. Så det är ju inte adaptern det är fel på ? Vad har ni andra för datumstämplar på era ? min är daterad 2007...

Kan det vara hårddisken som inte funkar ? Nummer på den finns högre upp i denna post? Disken snurrar och dioderna på sata adaptern lyser.. gör jag något fel någonstans ?!

EDIT2: btw, hur kan man få boxen att uppdateras via ftp ? det finns ju inget nätverksuttag på denna ? är detta något man köper till ? Satt och läste på din sida Bo_B om hur den uppdaterar etc, är det mycke jobb att installera allt så det är kanalikoner etc ? och lägga ett evenutellt snyggare GUI för EPGn ? då original EPGn inte var speciellt vacker.. Och om man byter skins på EPG kan den ändå ladda ner EPGn från boxer (då jag inte kommer ha boxen ansluten mot internet / en dator) ? eller är det kört då ?

Hur är bilden på era boxar ? vart inte överdrivet nöjd än så länge med bilden, Kör boxer och har bra mottagning, kör även HDMI, den inbyggda boxen i Samsung LE40B657 tvn verkar vara lite vassare på vissa kanaler, finns det något att göra åt detta ? eller var det bara störningar ?!

Frågan är hur jag löser detta att den inte hittade hårddisken, provade även en samsung 500gb (från en Lacie externdisk) den hade varvtal 7200 den hittade den inte heller.. Funderar på att åka in till stan imorrn och lämna tillbaka adaptern och western 500gb disken (totalt 777kr) och fråga om dom vill sälja 1st 500GB IDE disk istället.
(då en IDE disk borde passa rakt i oavsett. eller måste det vara en 5400rpmare ? eller funkar 7200rpm IDE diskar utan problem)

Redigerat av ThekingV8, 13 January 2010 - 00:58.

Postad 13 January 2010 - 11:25

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Kan det vara hårddisken som inte funkar ? Nummer på den finns högre upp i denna post? Disken snurrar och dioderna på sata adaptern lyser.. gör jag något fel någonstans ?!

Jag började min uppgradering i somras med samma disk som du, fast jag köpte den inte utan frågade först i forumet toppy.org.uk. Se här: Is 500Gb Western Digital SATA WD5000AAKS possible as upgrade
Denna tråd växte till 8 sidor innan jag var klar, men där finns alla mina problem med (dvs de jag frågade om).
I alla fall så valde jag till slut en 1Tb Samsung EcoGreen drive i stället och det var ju tur för nu är den nere på 500 Gb ledigt, dvs hade jag gått på WD-driven så hade jag varit i diskbytarläge igen....

Bosse

Postad 13 January 2010 - 11:34

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

EDIT2: btw, hur kan man få boxen att uppdateras via ftp ? det finns ju inget nätverksuttag på denna ? är detta något man köper till ? Satt och läste på din sida Bo_B om hur den uppdaterar etc, är det mycke jobb att installera allt så det är kanalikoner etc ? och lägga ett evenutellt snyggare GUI för EPGn ? då original EPGn inte var speciellt vacker.. Och om man byter skins på EPG kan den ändå ladda ner EPGn från boxer (då jag inte kommer ha boxen ansluten mot internet / en dator) ? eller är det kört då ?

FTP är bara möjligt ifall den enhet som man kopplar in boxen till via USB har programvara på sig för att publicera toppyn som FTP. Det kan göras med mjukvara på den PC som man kopplat in boxen med USB till.
Men man kan också göra som jag har gjort, nämligen jag använder en ASUS router för detta. Se denna tråd på toppy.org.uk
Dessutom finns det en guide i PDF-format för hur man installerar: Chunkywizard's guide for ASUS ftp connection

Dina uppdateringsfrågor handlar om att bygga ut boxen med s.k. TAP. Det är små program som man laddar in i boxen med USB eller FTP (se ovan). Dessa program skrivs som open source och finns på många ställen.
Den viktigaste TAP i detta sammanhang är MyStuff, den har ett alldeles eget forum: MyStuff forum. Gå dit och börja dina studier.

I korthet så gör MyStuff om GUI på Topfieldboxen helt och hållet till något mycket bättre.

/Bosse

Postad 13 January 2010 - 12:55

ThekingV8
  • ThekingV8
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

FTP är bara möjligt ifall den enhet som man kopplar in boxen till via USB har programvara på sig för att publicera toppyn som FTP. Det kan göras med mjukvara på den PC som man kopplat in boxen med USB till.
Men man kan också göra som jag har gjort, nämligen jag använder en ASUS router för detta. Se denna tråd på toppy.org.uk
Dessutom finns det en guide i PDF-format för hur man installerar: Chunkywizard's guide for ASUS ftp connection

Dina uppdateringsfrågor handlar om att bygga ut boxen med s.k. TAP. Det är små program som man laddar in i boxen med USB eller FTP (se ovan). Dessa program skrivs som open source och finns på många ställen.
Den viktigaste TAP i detta sammanhang är MyStuff, den har ett alldeles eget forum: MyStuff forum. Gå dit och börja dina studier.

I korthet så gör MyStuff om GUI på Topfieldboxen helt och hållet till något mycket bättre.

/Bosse

Men kort sagt så kan jag installera MyStuff och lägga på ett snyggare SKIN då det är rätt kantigt och fult original.
Och boxen kommer då funka exakt lika ? utan några inställningsändringar etc ? den kommer ta EPG automatiskt från boxer som innan (om jag bara kör in senaste firmware och MyStuff 6 ?

Nu funkar min Hårddisk iaf, bytte till en 500GB Western IDE så nu kan man börja spela in.

Postad 13 January 2010 - 13:14

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Men kort sagt så kan jag installera MyStuff och lägga på ett snyggare SKIN då det är rätt kantigt och fult original.
Och boxen kommer då funka exakt lika ? utan några inställningsändringar etc ? den kommer ta EPG automatiskt från boxer som innan (om jag bara kör in senaste firmware och MyStuff 6 ?

Nu funkar min Hårddisk iaf, bytte till en 500GB Western IDE så nu kan man börja spela in.

MyStuff kommer att synas när du skall se EPG, information om program, ställa in timers, titta på filarkivet etc.
De har gjort MyStuff skin-bart och det finns ett antal att välja på ifall man inte vill bygga ett själv. Jag har inte brytt mig om sånt, jag vill ha så mycket info som möjligt på skärmen och stänger av allt lull-lull för det mesta i alla program...

När det gäller EPG så funkar det så här:
  • MyStuff själv läser EPG från en fil på hårddisken. Namnet på filen ställs in i konfigurationen.
  • Men för att få filen behövs en TAP och den som kommer med MyStuff (EPG2Mei) funkar inte i Sverige. I stället skall man använda senaste versionen av eit2mei.
  • eit2mei kollar i datat som boxen själv har tagit emot efter EPG för alla kanalerna och skapar sen en EPG-fil som MyStuff kan läsa in.
Tyvärr är EPG via Boxer halt och lytt, det finns för de flesta kanalerna bara väldigt få dagar med EPG.
Så därför har jag skrivit programmet XmlTv2Mei som läser in EPG-data från nätet och tillverkar en EPG-fil med upp till 2 veckor programguide som sedan skickas till boxen. För detta behöver man antingen USB- eller FTP-kontakt med boxen från den dator där XmlTv2Mei körs.

När det gäller "senaste" firmware så är det så att det är tveksamt... I stället är det så att alla f/w-versioner med nummer 3.x har inbyggda brister i minneshanteringen som gör att jag rekommenderar att ladda in senaste 2.x-f/w i stället. Då blir boxen stabil, vilket den inte är med 3.x.

HTH

Bosse

Postad 13 January 2010 - 13:43

ThekingV8
  • ThekingV8
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Oki, just nu körs boxen med Firmware 3.6 (det som kom med boxen)
Får spara ner den firmwaren och installera en stabil 2.x då, Finns den på din hemsida att ta ner ?

Jo men om man nöjer sig med 1-5 dagars EPG (som jag tror boxer har, dom har minst 48timmar iaf)
Så går det väl att installera Mystuff 6 och bara plugga in boxen igen eller är det massa inställningar som behövs för att den ska funka som den gör nu ? (har inte ändrat något i den ännu)

Har som inte tid just nu att pyssla allt för mycke med den, men jag tyckte original GUI såg förjävligt ut :-)

Får kika på att nergradera firmwaren då och köra in MyStuff 6 (finns det möjlighet att återställa boxen till originalskick igen om man ångrar sig/strular etc ?)

Postad 13 January 2010 - 21:04

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Oki, just nu körs boxen med Firmware 3.6 (det som kom med boxen)
Får spara ner den firmwaren och installera en stabil 2.x då, Finns den på din hemsida att ta ner ?

Har kompletterat med länkar till Topfield för firmware till 5710- och 5720-boxarna också.
Notera att det inte finns någon officiell 2.x f/w till 5720, men man har rapporterat att det går bra att köra 2.89 för TF5710HDMI även på en TF5720HDMI. När man gör det blir man av med minnesproblemen som tenderar att krascha boxen.

Jo men om man nöjer sig med 1-5 dagars EPG (som jag tror boxer har, dom har minst 48timmar iaf)
Så går det väl att installera Mystuff 6 och bara plugga in boxen igen eller är det massa inställningar som behövs för att den ska funka som den gör nu ? (har inte ändrat något i den ännu)

Vet inte vad som menas med "som den gör nu", men om du installerar MyStuff så skall du INTE använda den installer som man rekommenderar i U.K. därför att den är för den Engelska marknaden.
I stället skall du själv stoppa in TAP-filerna på sin plats.
Du behölver dessa:
- MyStuff 6.1
- eit2meiBETA7-8m8 för att få EPG-insamlingen gjord lokalt på boxen
- MyInfo-4.1a för att logga status på boxen
- Dessutom rekommenderas patchning av f/w för att förbättra den, men det kan göras senare.
När de ligger i foldern ProgramFiles/Auto Start och du startar om så laddas de och MyStuff kan kollas efter en stund.
Du behöver nog konfigurera lite MyStuff basics också.

Har som inte tid just nu att pyssla allt för mycke med den, men jag tyckte original GUI såg förjävligt ut :-)

Får kika på att nergradera firmwaren då och köra in MyStuff 6 (finns det möjlighet att återställa boxen till originalskick igen om man ångrar sig/strular etc ?)

Allt man gör (utom firmwarepatchning) kan helt enkelt tas bort genom att radera TAP-filerna på boxen...
Det är inget konstigt med detta alls, filerna ligger på disken under /ProgramFiles och är vanliga program (fast för toppyn)...
Förtydligande:
Faktum är att man bara behöver radera dem som ligger i mappen /ProgramFiles/Auto Start, för att boxen skall starta upp som en standardbox.

Bosse

Redigerat av Bo_B, 15 January 2010 - 08:39.

Postad 19 January 2010 - 18:57

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Omläggning av kanalnumrering och byte av sändarsystem!

Boxer har nu annonserat att de lägger om sändningarnba den 1/2, dvs om knappt 2 veckor!
Detta kommer att påverka oss som har Topfieldboxar ganska ordentligt, speciellt om vi använer MyStuff och XmlTv2Mei!
Jag har startat en ny tråd om denna omläggning: Boxer lägger om kanaler och inför MPEG4

/Bosse

Redigerat av Bo_B, 20 January 2010 - 17:07.

Postad 20 January 2010 - 22:58

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Boxer har nu annonserat att de lägger om sändningarnba den 1/2, dvs om knappt 2 veckor!
Detta kommer att påverka oss som har Topfieldboxar ganska ordentligt, speciellt om vi använer MyStuff och XmlTv2Mei!
Jag har startat en ny tråd om denna omläggning: Boxer lägger om kanaler och inför MPEG4

/Bosse

Jag har fått jättestora problem med mina inspelningar efter att SVT24 och Kunskapskanalen bytit plats. Gjorde en kanalsökning. Flera inspelningar som spelas in är helt galna. Det skulle säkert vara något annat vid den tidpunkten.

har hämtat hem ny ini fil till din XMLTV2EMI, men kanske inte har gjort rätt? Kör MyStuff 6.1
Annars fungerar ju allt.

Nu hoppas jag på Bosse!

/Kjell

Postad 20 January 2010 - 23:17

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

/Bosse

Hämtat hem din senaste ini fil för XMLTV2EMI, ser ut som (rätta mig om jag har fel), att det är fel i den.
Kunskapskanalen ligger på 99, och SVTB/SVT24 på 98.

I din lista står det:

kunskapskanalen.svt.se=Kunskapskanalen [LCN=98] (ej bockand), borde vara [LCN=99]
svt24.svt.se=SVT24 [LCN=99] (bockand) om den skall vara med skall den ligga på [LCN=98]
svtb.svt.se=Barnkanalen [LCN=98] (ej bockad) är väl riktig om den skall vara med som egen.
svtb-kunskap.svt=Kunskap_Barnkanalen [LCN=98] Kunskapskanalen och barnkanalen ligger inte på samma

Kan detta verkligen stämma?

/Kjell

Postad 21 January 2010 - 09:23

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Hämtat hem din senaste ini fil för XMLTV2EMI, ser ut som (rätta mig om jag har fel), att det är fel i den.
Kunskapskanalen ligger på 99, och SVTB/SVT24 på 98.

I din lista står det:

kunskapskanalen.svt.se=Kunskapskanalen [LCN=98] (ej bockand), borde vara [LCN=99]
svt24.svt.se=SVT24 [LCN=99] (bockand) om den skall vara med skall den ligga på [LCN=98]
svtb.svt.se=Barnkanalen [LCN=98] (ej bockad) är väl riktig om den skall vara med som egen.
svtb-kunskap.svt=Kunskap_Barnkanalen [LCN=98] Kunskapskanalen och barnkanalen ligger inte på samma

Kan detta verkligen stämma?

/Kjell

OBS att de inte har lagt om kanalerna ännu! det sker den 1/2 2010.

Jag förstår inte vad du menar med (ej blockand)...

I dagens system skall Barn/Kunskap ligga på LCN 98 och SVT24 på LCN 99 och det kommer inte att ändras.
Det är drygt 20 kanaler som flyttas omkring, men SVT-kanalerna verkar vara på samma LCN som tidigare.
Däremot flyttar SR-kanalerna (radio) ner från 800+ till 90-91-92

Notera att det finns flera alternativ för LCN 98 och man måste kommentera bort de man inte vill ha (genom att skriva ; först på raden). Samma gäller för lokalkanalen på LCN 81, bara en skall vara aktiv!

För att få både barnprogram och kunskapsprogram i EPG så skriver man så här:
;svtb.svt.se = 98
;kunskapskanalen.svt.se = 98
svtb-kunskap.svt.se = 98
Men om man bara vill ha barnprogrammen så blir det så här:
svtb.svt.se = 98
;svtb-kunskap.svt.se = 98
Eller också gör man som jag, nämligen raderar de rader som inte är relevanta.

MyStuff + XmlTv2Mei vid omläggningen
Jag vet ärligt talat inte vad som kommer att hända när detta läggs om! Problem blir det förvisso!
Följande kommer säkert att behövas:
  • Nya logo-filer för att få rätt logo på alla kanalerna
  • Ny ini-fil för XmlTv2Mei med nya LCN-nummer
  • Alla MyStuff "searches" för flyttade kanaler måste ändras
  • MyStuff fav-filer måste ändras också
  • Ev måste man fixa datafilen för de existerande inspelningarna också...
Jag har frågat på forumet i UK och först fick jag inga riktiga svar men nu har det kommit några tips: Swedish transmissions restructured

Det blir en hel del trixande vad jag förstår.

Postad 21 January 2010 - 10:41

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

OBS att de inte har lagt om kanalerna ännu! det sker den 1/2 2010.

Jag vill inte vara envis. Men SVT gör "reklam" i sändningarna där de både med bild och tal säger att kunskapskanalen och SVT24 byter plats den 18 januari, och att man skall göra en ny kanalsökning.

Jag har gjort en ny kanalsökning och via kanallistan man får när man trycker på OK knappen i TV läge visar också att:

SVTB/SVT24 ligger på kanal 98
och Kunskapskanalen på kanal 99

Så för sändaren Brudaremossen i Göteborg har man i alla fall redan bytt plats (vilket man gjorde den 18 januari).
Även på min andra TV utan box men med kort direkt i TV'n vittnar om precis samma sak.

Jag förstår inte vad du menar med (ej blockand)...

Bockad - Jag menar att i XmlTV2Mei Configurator är kanalen bockad (EPG=1 i ini-filen)
Ej bockad - Samma sak fast tvärtom <_<

I dagens system skall Barn/Kunskap ligga på LCN 98 och SVT24 på LCN 99 och det kommer inte att ändras.
Det är drygt 20 kanaler som flyttas omkring, men SVT-kanalerna verkar vara på samma LCN som tidigare.
Däremot flyttar SR-kanalerna (radio) ner från 800+ till 90-91-92

Notera att det finns flera alternativ för LCN 98 och man måste kommentera bort de man inte vill ha (genom att skriva ; först på raden). Samma gäller för lokalkanalen på LCN 81, bara en skall vara aktiv!

För att få både barnprogram och kunskapsprogram i EPG så skriver man så här:

;svtb.svt.se = 98
svtb-kunskap.svt.se = 98
Men om man bara vill ha barnprogrammen så blir det så här:
svtb.svt.se = 98
;svtb-kunskap.svt.se = 98
Eller också gör man som jag, nämligen raderar de rader som inte är relevanta.

Jag vet inte vilka ändringar som kommer att komma framöver.
Men jag är 100% säker på att:

SVTB och SVT24 båda ligger på LCN=98
Kunskapskanalen ligger på LCN=99

sedan den 18 januari hos oss i Göteborg (Brudaremossen).

Har inte sätt att några andra kanaler har uppdaterats. Dock så har vissa kanaler (TV7 och Star) flyttas till den nya Muxen / Nät M.

MyStuff + XmlTv2Mei vid omläggningen
Jag vet ärligt talat inte vad som kommer att hända när detta läggs om! Problem blir det förvisso!
Följande kommer säkert att behövas:

• Nya logo-filer för att få rätt logo på alla kanalerna
  • Ny ini-fil för XmlTv2Mei med nya LCN-nummer
  • Alla MyStuff "searches" för flyttade kanaler måste ändras
  • MyStuff fav-filer måste ändras också
  • Ev måste man fixa datafilen för de existerande inspelningarna också...

Nya logotyper behövs redan nu för SVTB/SVT24 (en kanal) och Kunskapskanalen (en kanal)
Jag tror också att detta är orsaken till att min box spelar in en hem massa galet. Hade i går över 30 olika inspelningar som gjorts från SVTB som den inte borde ha gjort.

Jag har frågat på forumet i UK och först fick jag inga riktiga svar men nu har det kommit några tips: Swedish transmissions restructured

Det blir en hel del trixande vad jag förstår.

Ursch vad mycket jobb. Tänk om man kunde göra att vid ett och samma tillfälle. (Och över hela landet).

/Kjell

Postad 21 January 2010 - 12:00

ThekingV8
  • ThekingV8
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Märkligt att inte polarn har fått brevet med info om kanalflytten etc.
Speciellt när det ska hända den 1/2 redan...

Ang, kunskapskanalen och svt24 så har det flyttats redan här i Övik.
Fick göra en ny kanalsökning i förrgår så att det skulle bli rätt, SVT24/Barnkanalen på 98 och Kunskapskanalen på 99 här i Övik nu iaf...

Hoppas verkligen att alla inspelningar gjorda etc fortsätter och inte krångalar pga LCN omflytt på vissa kanaler.

Cheers!

Postad 21 January 2010 - 13:32

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Märkligt att inte polarn har fått brevet med info om kanalflytten etc.
Speciellt när det ska hända den 1/2 redan...

Ang, kunskapskanalen och svt24 så har det flyttats redan här i Övik.
Fick göra en ny kanalsökning i förrgår så att det skulle bli rätt, SVT24/Barnkanalen på 98 och Kunskapskanalen på 99 här i Övik nu iaf...

Hoppas verkligen att alla inspelningar gjorda etc fortsätter och inte krångalar pga LCN omflytt på vissa kanaler.

Cheers!

Precis som för mig då. Hoppas att du inte får samma problem som jag fick. MyStuff fick spader fullständigt och fyllde hela disken på nolltid. Funderar på att ta bort samtliga search och timers och skapa upp dem igen.

Någon som vet om man kan göra detta på ngt annat sätt?

/Kjell

Postad 21 January 2010 - 14:10

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Precis som för mig då. Hoppas att du inte får samma problem som jag fick. MyStuff fick spader fullständigt och fyllde hela disken på nolltid. Funderar på att ta bort samtliga search och timers och skapa upp dem igen.

/Kjell

Du har läge att kolla ifall det fungerar eller inte eftersom du har en LCN-switch som jag inte sett här ännu...

Ett förslag som jag frågat om i UK (utan att få svar på) är följande:
Man redigerer MyStuff:s datafil för sökningar och byter LCN där. Kan gå till ungefär så här:
  • Man laddar ner filen MyStuff_Searches.dat från toppyn (ligger antagligen i MyStuff settings eller liknande)
  • Sen redigerar man den i en vettig editor (inte notepad) och byter ut LCN-numret på varje rad där det står 99 mot 98 och tvärtom. Vilket ställe LCN står på ser man i slutet av MyStuff-manualen, det finns ett appendix som beskriver formatet på en search record där.
  • Därefter stänger man MyStuff på toppyn och laddar upp den redigerade filen igen.
  • Radera MyStuff.mei också så att den inte ger fel EPG-data. Eventuellt kan man här testa att ändra i XmlTv2Mei.ini-filen så att LCN byts mellan 98 och 99. Obs att det är två ställen som skall ändras, dels i själva LCN-listan och dessutom i det entry som är kopplat till xmltv-urlen längre ner. Efter det kör man XmlTv2Mei igen så skall den ha kastat om kanalernas info mellan 98 och 99.
  • Slutligen startar man MyStuff och kollar i timerlistan om det ser rätt ut nu.
Hmmm, medan jag skriver detta ser jag att det är rätt många steg innan det är klart, kanske att jag skall kolla på det i kväll själv som förberedelse för övergången?

Postad 21 January 2010 - 14:37

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Du har läge att kolla ifall det fungerar eller inte eftersom du har en LCN-switch som jag inte sett här ännu...

Ett förslag som jag frågat om i UK (utan att få svar på) är följande:
Man redigerer MyStuff:s datafil för sökningar och byter LCN där. Kan gå till ungefär så här:

• Man laddar ner filen MyStuff_Searches.dat från toppyn (ligger antagligen i MyStuff settings eller liknande)
  • Sen redigerar man den i en vettig editor (inte notepad) och byter ut LCN-numret på varje rad där det står 99 mot 98 och tvärtom. Vilket ställe LCN står på ser man i slutet av MyStuff-manualen, det finns ett appendix som beskriver formatet på en search record där.
  • Därefter stänger man MyStuff på toppyn och laddar upp den redigerade filen igen.
  • Radera MyStuff.mei också så att den inte ger fel EPG-data. Eventuellt kan man här testa att ändra i XmlTv2Mei.ini-filen så att LCN byts mellan 98 och 99. Obs att det är två ställen som skall ändras, dels i själva LCN-listan och dessutom i det entry som är kopplat till xmltv-urlen längre ner. Efter det kör man XmlTv2Mei igen så skall den ha kastat om kanalernas info mellan 98 och 99.
  • Slutligen startar man MyStuff och kollar i timerlistan om det ser rätt ut nu.
Hmmm, medan jag skriver detta ser jag att det är rätt många steg innan det är klart, kanske att jag skall kolla på det i kväll själv som förberedelse för övergången?

Jag kan givetvis kolla på det. Måste troligtvis göra ngt i alla fall, för att det fungerar hur som helst inte nu med inspelningar som startas hela tiden. Först trodde jag att någon av barnen hade busat eller att ngn hade suttit på fjärrkontrollen. Men det har skett varje dag sedan jag gjorde en ny kanalsökning.

Jag kolla med den lista du skickade. Inga problem.
/Kjell

Postad 21 January 2010 - 17:41

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Kom just hem och kollade hur det ser ut i en liten Sagem-box (utan hårddisk) där jag kanalsökte för ett par dar sen för att se om jag kunde hitta de nya kanalerna.
Döm om min förvåning när jag ser att SVT24 och Kunskapskanalen bytt plats! ;)

Nu måste jag genast ta tag i detta och se vad som kan göras....

En stund senare:
Tyvärr finns det inga data på TV-sajten för den hopslagna SVT24/SVTB-kanalen...
De finns separat tillgängliga som olika kanaler men det är ju inte XmlTv2Mei byggd för att hantera så nu får man välja att antingen bara ladda hem programguide för SVTB eller SVT24 till LCN98. Kunskapskanalen däremot borde komma fram OK efter att man stuvat om så man får rätt URL till LCN 99.

Notera att i Data-mappen under XmlTv2Mei så skriver den alltid en komplett lista övar alla kanaler som finns att hämta på TvSajten med rätt URL. Så därifrån kan man hämta in detta.

Nu måste jag äta så att jag kan ta tag i detta med näring i kroppen....

Behövde vi verkligen detta??? :D

Redigerat av Bo_B, 21 January 2010 - 17:58.

Postad 21 January 2010 - 19:10

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Hur fixa problemet med de ändrade kanalerna SVT24/SVTB/Kunskapskanalen och MyStuff EPG?
Jo så här kan man göra för tillfället:

1. Ändra i XmlTv2Mei:s inifil
så att kunskapskanalen hamnar på 99 och LCN 98 blockeras
Om man gör detta så kommer kunskapskanalens data att hamna på 99 (ikonen är fortfarande SVT24) och dessutom kommer data från FreeView på toppyn att plockas in som EPG för kanal 98. Görs så här:
&#91;Config&#93;
MergeToppyFreeview=1

&#91;LCN&#93;
blocked.svt24.svt.se = 98
kunskapskanalen.svt.se = 99

&#91;blocked.svt24.svt.se&#93;
Name=SVT24
LCN=98
EPG=1

&#91;kunskapskanalen.svt.se&#93;
Name=Kunskapskanalen
LCN=99
EPG=1
På detta sätt så blockeras svt24 eftersom det inte finns data på TVSajten för blocked.svt24.svt.se.
Då kommer XmlTv2Mei att i stället läsa data från FreeView.mei som laddas in från toppyn i början. Den innehåller EPG från luften och är bättre än den halva EPG man kan få från TVSajten.
Efter inifiländringen skall man förstås köra XmlTv2Mei....

2. Uppdatera EPG och User data i MyStuff på toppyn
Det görs med option Z1.
EPG kommer nu att visa rätta program (men fel ikon) för SVTB/SVT24 samt Kunskapskanalen.
Men nu kommer det att bli jättekonstigt i timerlistan, åtminstone blev det så för mig.

3. Fixa timers
Jag gjorde så här:
A. Jag gick igenom alla timers i listan (tryck vit knapp) och raderade alla som var markerade med ett R på röd botten.
B. Jag kollade igenom alla searches som jag satt upp och tog bort dem som avser programserier som är avslutade, vilka det var ser man på hur många timers som searchen har satt. I princip vill man ha så få searches som möjligt igång.
C. Sen körde jag Z1 igen för att ladda EPG och user data.

Detta är så långt jag kommit och det verkar funka nu i alla fall.
Om inte TVSajten kan fixa detta med svtB ihopslaget med svt24 så får jag väl ta och modifiera XmlTv2Mei så att den får en funktion att merga två kanaler till en, dvs läsa både svtB och svt24 separat men lägga dem tillsammans i samma LCN (98). Men helst skulle jag slippa, vi får se vad som händer på TVSajten...

/Bosse

Postad 21 January 2010 - 20:00

ThekingV8
  • ThekingV8
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

/Kjell

Ja men jag kör "standard" boxen, har inte installerat mystuff eller något ännu.
Samt att jag har inga stående timers, utan jag kollar EPGn varje morgon och bockar för sådant jag vill ha inspelat.
Känner mig lite nöjd att jag inte körde in mystuff etc. i veckan för då hade jag fått göra om massor nu, väntar till efter 1/2 och lägger in det då när det redan är bytt programlista etc.

Postad 21 January 2010 - 20:23

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Jag har laddat upp en ny logo.zip till XmlTv2Mei-webbsidan
Skillnaden mot förut är att kanal 99 visar Kunskapskanalens logo och kanal 98 visar en kombinationslogo med svtB och svt24.
Efter 1 Feb måste jag göra om dem igen... ;)

Postad 21 January 2010 - 20:27

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Ja men jag kör "standard" boxen, har inte installerat mystuff eller något ännu.
Samt att jag har inga stående timers, utan jag kollar EPGn varje morgon och bockar för sådant jag vill ha inspelat.
Känner mig lite nöjd att jag inte körde in mystuff etc. i veckan för då hade jag fått göra om massor nu, väntar till efter 1/2 och lägger in det då när det redan är bytt programlista etc.

Jag har ännu inte gjort någon kanalsökning, men när jag gör detta så blir det till att göra fabriksåterställning först och då försvinner automatiskt alla timers. Men de som baseras på MyStuff searches kommer ju tillbaka afteråt.

Jag såg som sagt var att det hade tillkommit ett antal konstiga timers när jag ändrade LCN i XmlTv2Mei inifil och skapade en ny EPG. Dessa tog jag bort manuellt men antagligen är en fabriksåterställning att föredra.

Edit:
Nu har jag gjort en fabriksåterställning plus kanalsökning och då inträffade det underliga att radiokanalerna visades i sökfönstret men när det var klart och jag skulle pussla ihop favoritlistan i själva boxen så var de försvunna!
Men de finns fortfarande på LCN 800-802 eftersom jag kan lyssna på dem via MyStuffs EPG. Däremot inte längre genom att trycka OK-knappen och välja i den inbyggda listan. Konstigt.... ;)
Allt annat verkar fungera utmärkt nu. :D

Redigerat av Bo_B, 21 January 2010 - 20:55.

Postad 21 January 2010 - 23:08

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
TVSajten har nu data för den nya svtB/svt24-kanalen på LCN=98! ;)
Gör så här:

1. Ändra i XmlTv2Mei:s inifil
så att kunskapskanalen hamnar på 99 och svtB/svt24 på 98
&#91;LCN&#93;
svtb-svt24.svt.se = 98
kunskapskanalen.svt.se = 99

&#91;svtb-svt24.svt.se&#93;
Name=SVTB/SVT24
LCN=98
EPG=1

&#91;kunskapskanalen.svt.se&#93;
Name=Kunskapskanalen
LCN=99
EPG=1
Efter inifiländringen skall man förstås köra XmlTv2Mei....

I övrigt enligt min beskrivning tidigare.

/Bosse

Postad 21 January 2010 - 23:52

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Jag har laddat upp en ny logo.zip till XmlTv2Mei-webbsidan
Skillnaden mot förut är att kanal 99 visar Kunskapskanalens logo och kanal 98 visar en kombinationslogo med svtB och svt24.
Efter 1 Feb måste jag göra om dem igen... ;)

Är det för mycket för dig, så hjälper jag dig gärna med logofilerna! Det är ju en baggis! :D

Postad 22 January 2010 - 09:32

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Är det för mycket för dig, så hjälper jag dig gärna med logofilerna! Det är ju en baggis! ;)

Tack för erbjudandet!
Men nästa gång är det ju bara att stuva om bland filerna (döpa om dem med nya LCN enligt min tabell och sen kompilera om) så jag tror att det är OK. Några extra kanaler tillkommer ju vid omläggningen, men eftersom de inte kan ses av en Topfield (MPEG4 kodning) så behöver vi ju inga logos för dem.

/Bosse

Postad 22 January 2010 - 10:08

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Jag har ännu inte gjort någon kanalsökning, men när jag gör detta så blir det till att göra fabriksåterställning först och då försvinner automatiskt alla timers. Men de som baseras på MyStuff searches kommer ju tillbaka afteråt.

Jag såg som sagt var att det hade tillkommit ett antal konstiga timers när jag ändrade LCN i XmlTv2Mei inifil och skapade en ny EPG. Dessa tog jag bort manuellt men antagligen är en fabriksåterställning att föredra.

Edit:
Nu har jag gjort en fabriksåterställning plus kanalsökning och då inträffade det underliga att radiokanalerna visades i sökfönstret men när det var klart och jag skulle pussla ihop favoritlistan i själva boxen så var de försvunna!
Men de finns fortfarande på LCN 800-802 eftersom jag kan lyssna på dem via MyStuffs EPG. Däremot inte längre genom att trycka OK-knappen och välja i den inbyggda listan. Konstigt.... :D
Allt annat verkar fungera utmärkt nu. :D

Konstiga inspelningar:
Detta har jag också råkat ut för. Tyvärr har vi lite för många searches, det är många hemma som slåss om att få se sina program inspelade ;) Verkar dock somj ag fått i ordning på det nu.

Radiokanaler:
Ahh lyssna via EPG mystuff har jag inte testat. Märkte precis som du att det inte längre gick att lyssa via OK knappen i TV läge och välja radiokanalerna.

Här såg jag en "konstig" sak. När jag gjorde kanalsökningen kom radiokanalerna upp till höger under just radiokanaler. De har alltid tidigare kommit tillsammas med tv kanalerna vilket egentligen har stört mig lite.
Skall testa hemma sedan om jag kan lyssna via mystuff.

Visst är det så att det finns en speciell knapp för radio på fjärkontrollen, men att MyStuff använder den för att visa någon form av information? Kanske det beror på det?

/Kjell

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.