* Officiell tråd - Samsungs Q96 & Q97 *
2925 svar till detta ämne
Postad 09 april 2008 - 17:59
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Hallå!
Nu har jag vart ner till min lokala handlare o beställt hem en q97 50 tum,han kommer i morronfm med den.....ska bli jäääävligt spännande.
Har som sagt CD och en hdbox fr CD.
Oroar mig lite att den ska bli för stor jag har 4 m från vägg till soffa men säg att tittavståndet blir 3,5 m??
Han har lovat mig att om jag inte blir nöjd så kommer ahn i början på nästa vecka med en q97 42:a och byter ut dom ....ja om storleken är för stor eller ja storleken är ju maffig men bilden kanske inte blir bra???
Vi får se i möra.
Återkommer!!!!
Postad 10 april 2008 - 08:55
ruteki
-
ruteki
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Någon som har ljusa linjer i bilden vid kontrastrika bilder?
Tänk er att denna text syns på Tvn, efter denna text blir det som ett tjock horisontellt ljust streck som går från texten till kanten på tvn. Trodde först det var kassa kablar, men det visar sig att det blir så av menyn i tvn också. Riktigt irriterande..
Postad 10 april 2008 - 11:06
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Håller på o kollar runt på min q96:a nu och kollar olika inst.
Vad är skillnaden om jag ställer in på 1080i el 720p ??
MVH K
Postad 10 april 2008 - 11:59
Zimma
-
Zimma
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Tänk er att denna text syns på Tvn, efter denna text blir det som ett tjock horisontellt ljust streck som går från texten till kanten på tvn. Trodde först det var kassa kablar, men det visar sig att det blir så av menyn i tvn också. Riktigt irriterande..
Jag har sett det också och det är det enda som stör mig med TV:n. Jag ringde Samsung och berättade om problemet men dom lät ovetande. Jag sa att jag skulle ta foton och maila över men det har inte blivit av. Kanske ska ta mig tiden att göra det. Är det något som kan lösas med firmware eller liknande så vore det ju guld. Håller på o kollar runt på min q96:a nu och kollar olika inst.
Vad är skillnaden om jag ställer in på 1080i el 720p ??
MVH K
Vad säger du om storleken då?  50" kändes stort de första 2-3 dagarna men man vänjer sig sjukt fort. Kommer inte att köpa mindre TV som ska användas för filmtittande någonsin och jag har 3 meter mellan öga och skärm.
Redigerat av Zimma, 10 april 2008 - 12:00.
Postad 10 april 2008 - 14:51
Rockerone
-
Rockerone
-
Rookie
-
2 inlägg
har samma problem.. Låter som den stänger av sig och stätter på sig själv.. Trodde det spökade först 
Någon som vet mer?
Som sagt, stäng av den automagiska uppgraderingne och kolla om fenomenet försvinner: " D.MENY --> INSTÄLLNING --> SYSTEM --> PROGRAMUPPGRADERING --> VÄNTELÄGE UPPGRADERING. Ställ den på "AV"." Jag hade samma "problem" (detta är en feature snarare) på min tv och det försvann när jag stängde av uppgraderingen. Avhandlat tidigare i denna tråd och på AVS-forum.
Hej. jag köppte mig en 42" plasma q96 för nån vecka sedan, har också problem med att den "startar om" försökte gå in på D.meny (antar det är service meny) men jag hittar inte inställningar osv..
Sen en annan grej jag har lite "problem" med är att det är ett litet "pip" ifrån tv:n tittade in i den på ovansidan och det känns som det kommer från nån transistor eller spole, är det något man måste leva med? lite segt när man har låg volym och ligger å slappar gott i soffan på kvällen,
Annars är jag helnöjd och inbränningar mm som jag var rädd för har jag inte sett röken av
Tack för mig
Ingen som kan hjälpa mig med detta?
Postad 10 april 2008 - 19:50
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
KRISLÄGE VID FOTBOLL::::::
Ser på ösk-kalmar på canalplus alt canalplus HD och det är jävligt dålig bild..bollen ser ut som en ###### disktrasa....
HJÄLP!!
Jag fingrar på det mesta av inställningar men ....
jag vet att fotboll är känslig men va fan.
Fortsätter detta lämnar jag tillbaka den.
Film på canalplus är superb.
Postad 10 april 2008 - 21:10
marre66
-
marre66
-
Amatör
-
-
57 inlägg
japp jag har det, har haft både en 50C96 och nu en 50Q97, båda har haft detta fenomenet. Min TV är tillverkad Februari 2008 så det borde ju vara ganska ny mjukvara i den.
Redigerat av marre66, 10 april 2008 - 21:42.
Postad 11 april 2008 - 06:11
tassbonn
-
tassbonn
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
KRISLÄGE VID FOTBOLL::::::
Ser på ösk-kalmar på canalplus alt canalplus HD och det är jävligt dålig bild..bollen ser ut som en ###### disktrasa....
HJÄLP!!
Jag fingrar på det mesta av inställningar men ....
jag vet att fotboll är känslig men va fan.
Fortsätter detta lämnar jag tillbaka den.
Film på canalplus är superb.
Tjena. Jag har oxå det problemet, men det inträffar bara när bollen far över publikhavet. Har du det hela tiden?
Postad 11 april 2008 - 08:12
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
nej bara när bolle är i luften...men jag ser så mycket på fotboll så jag vill inte se det...stör mig enormt.
Kan bli byte.
Jag så på onoff en match och 42:an q96 hade samma problem men inte pannas px80.
Postad 11 april 2008 - 08:22
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Tjena.
Jag har oxå det problemet, men det inträffar bara när bollen far över publikhavet. Har du det hela tiden?
En massiv tråd, så jag vet inte om ni har fått rådet att stänga av MoviePlus? Brukar vara den funktionen som skapar sådana fenomen.
Postad 11 april 2008 - 09:06
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
jag har stängt av film plus ja.
annars är bilden suverän men med en tv för 15000 så ska inte fotboll se ut så!!
Postad 12 april 2008 - 18:15
Unregistered51e27207
-
Unregistered51e27207
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Jag hade innan en Q97 42'', som jag sålde, och nu sedan någon månad en C96 50''. Modellerna har enligt mig exakt samma bild-"stuk", och båda har ett fruktansvärt irriterande problem.
Vid vissa morka färgtoner så uppkommer ett brus av pixlar, som ibland är gråa och ibland gröna. Även om man pausar bilden så är bruset fortfarande "rörligt". Jag störde mig på detta med min första Q97, och hoppades att det nog bara var ett måndagsexemplar, eftersom detta problem knappt uppmärksammades. Men efter den nya C96:n beteer sig på exakt samma sätt, så är jag övertygad om att det helt enkelt är en svaghet som dessa två serier dras med.
Vid ljusa scener är bilden verkligen perfekt. Jag har läst massor med forum, provat en mängt inställningar, och verkligen lyckats hitta en bild jag är nöjd med. Med så fort det är en mörk scen, så försvinner den påstådda kvalitén, och de mörka detaljerna förvandlas till brus.
Ok, detta brus syns inte direkt från ett par meters håll, utan mer när man tar en närmare titt. Men även från håll så ser man att de mörka områden skiftar och rör sig svagt. p.g.a. detta.
Vissa förklarar detta med för hög kontrast eller brightness. Detta är inte fallet hos mig. Och om jag sänker brightnessen eller gamman ett steg, så blir ju det brusiga området helt svart, och bruset försvinner ju, men istället blir ett annat brusigt, eftersom det nu har blivit mörkare, och hamnat i skalan av svart som tv:n inte kan hantera.
Vad säger ni om detta? Någon som vill hävda att även min andra tv är "trasig"?
Postad 12 april 2008 - 20:12
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
jag har lämnat tbaka mitt låneex idag en 50 tums q96.
så ###### kass bild vid fotboll så man skäms år 2008,o ändå har jag CD och hd-box.
nej det blir en panasonic,såg en kompis px80 och det var match idag blåvitt-peking=klockren bild och han kör CD och hd-box.
/K
Postad 12 april 2008 - 20:22
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
jag har lämnat tbaka mitt låneex idag en 50 tums q96.
så ###### kass bild vid fotboll så man skäms år 2008,o ändå har jag CD och hd-box.
nej det blir en panasonic,såg en kompis px80 och det var match idag blåvitt-peking=klockren bild och han kör CD och hd-box. /K
Fotboll är ju helt värdelöst att titta på oavsett så det rör inte mig det minsta
Postad 12 april 2008 - 22:58
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
OK det var ju bra för dig att du bara ser på massa annat skit!
Kul att du var tvungen att påpeka det!!
Postad 13 april 2008 - 01:30
marre66
-
marre66
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Jag hade innan en Q97 42'', som jag sålde, och nu sedan någon månad en C96 50''. Modellerna har enligt mig exakt samma bild-"stuk", och båda har ett fruktansvärt irriterande problem.
Vid vissa morka färgtoner så uppkommer ett brus av pixlar, som ibland är gråa och ibland gröna. Även om man pausar bilden så är bruset fortfarande "rörligt". Jag störde mig på detta med min första Q97, och hoppades att det nog bara var ett måndagsexemplar, eftersom detta problem knappt uppmärksammades. Men efter den nya C96:n beteer sig på exakt samma sätt, så är jag övertygad om att det helt enkelt är en svaghet som dessa två serier dras med.
Vid ljusa scener är bilden verkligen perfekt. Jag har läst massor med forum, provat en mängt inställningar, och verkligen lyckats hitta en bild jag är nöjd med. Med så fort det är en mörk scen, så försvinner den påstådda kvalitén, och de mörka detaljerna förvandlas till brus. Ok, detta brus syns inte direkt från ett par meters håll, utan mer när man tar en närmare titt. Men även från håll så ser man att de mörka områden skiftar och rör sig svagt. p.g.a. detta.
Vissa förklarar detta med för hög kontrast eller brightness. Detta är inte fallet hos mig. Och om jag sänker brightnessen eller gamman ett steg, så blir ju det brusiga området helt svart, och bruset försvinner ju, men istället blir ett annat brusigt, eftersom det nu har blivit mörkare, och hamnat i skalan av svart som tv:n inte kan hantera.
Vad säger ni om detta? Någon som vill hävda att även min andra tv är "trasig"?
tja, har en 50Q97 och den har också detta fenomen, var i butiken och spelade upp samma dvd film på deras test tv...samma där med. I ett test nån sida gjorde var en av svagheterna på tvn just detta. samsung har satsat mest på den ljusa färgskalan stog det där och just gröna pixlar blev ett problem i mörka rörliga områden ibland då...s.k. dithering http://en.wikipedia.org/wiki/Dithering
Redigerat av marre66, 13 april 2008 - 01:30.
Postad 13 april 2008 - 10:14
Stal
-
Stal
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Kunniga personer kan gärna titta in på denna tråd https://www.minhembi...howtopic=194699
Postad 13 april 2008 - 13:21
Unregistered51e27207
-
Unregistered51e27207
-
Amatör
-
-
97 inlägg
tja, har en 50Q97 och den har också detta fenomen, var i butiken och spelade upp samma dvd film på deras test tv...samma där med. I ett test nån sida gjorde var en av svagheterna på tvn just detta. samsung har satsat mest på den ljusa färgskalan stog det där och just gröna pixlar blev ett problem i mörka rörliga områden ibland då...s.k. dithering http://en.wikipedia.org/wiki/Dithering
Det är ju sanslöst att detta inte uppmärksammans mer.. Dessa plasmor lämpar sig altså bara till diverse romantiska komedier och andra filmer som generellt utspelar sig på dagtid... Otroligt. För övrigt är det just dithering jag pratar om. Var osäker förrän jag såg en bild på wikipedia-sidan, som är ett perfekt exempel på problemet;  Bruset som uppstår p.g.a. ditheringen "rör på sig" dessutom, även om tv:n visar en stillbild, villket gör det hela ännu mer irriterande. Det tragiska är att mina föräldrars 5-6 år gamla plasma har _betydligt_ bättre bild vid mörka scener..
Redigerat av Unregistered51e27207, 13 april 2008 - 13:26.
Postad 13 april 2008 - 13:36
hedline
-
hedline
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Hade samma problem som dig tidigare, med digital tv så blir bilden bra, även mörka scener.
gå in i menyn, fininställningar och dra ner på "G-gain" och "B-gain" till 9 istället för (förinställda)15.
Efter finjustering så försvinner "de gröna prickarna"
Postad 13 april 2008 - 21:28
ruteki
-
ruteki
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Hade samma problem som dig tidigare, med digital tv så blir bilden bra, även mörka scener.
gå in i menyn, fininställningar och dra ner på "G-gain" och "B-gain" till 9 istället för (förinställda)15. Efter finjustering så försvinner "de gröna prickarna"
Eller dra ner ljusstyrkan till under 46 så försvinner det helt och hållet.
Postad 14 april 2008 - 17:24
Unregistered51e27207
-
Unregistered51e27207
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Det går bra att få bort de gröna prockarna, de var egentligen inte mitt problem. Problemet är att ditheringseffekten är så pass stark, så att man får ett rörligt brus på mörka ytor. Detta är ju irriterande äve om prickarna inte är gröna. Jag har experimenterat massor med inställningarna (speciellt gain-värden), och det går ju att reducera en hel del, men långt ifrån tillräckligt, enligt mig.
Redigerat av Unregistered51e27207, 14 april 2008 - 18:32.
Postad 14 april 2008 - 17:42
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Postad 15 april 2008 - 17:22
rosenlorden
-
rosenlorden
-
Forumräv
-
-
598 inlägg
Nu när Samsungs Q97 är såpass billig vill jag verkligen ha en.. MEN jag är livrädd för att få en som har ett klart hörbart surrande från panelen när man sitter i soffan. Jag kan acceptera att det surrar litegrann när man sticker huvet bakom tv-n, men inte när man sitter i soffan med mute på 3m ifrån!! Det skulle störa ihjäl mig. Och kom inte med snacket om att "hur ofta har man ingen volym" för det är högst individuellt, är gött att ha på tv-n på mute o läsa bok, surfa t.ex. Då skulle surret vara väldigt irriterande!! Läst lite i tråden och det verkar vara olika surr från panel till panel, elller olika upplevelser av detta. DU som har en q97 får gärna skriva lite hur du upplever surr / buzz från din Tv.
Postad 15 april 2008 - 18:39
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2 750 inlägg
Har påpekat detta om att det inte går att kolla på fotboll på denna maskin!
Så hade ni sökt i tråden hade ni märkt detta innan köp
Det är det ända som stör mig med min Q97, men eftersom jag kollar sjukt mycket fotboll är det något jag ser varje dag.
Dock märkte jag att när jag körde in antennsladden rakt in i tv blev fotbollen till 99% rund och man slapp allt skit runtomkring den.
Har comhem ska tilläggas.
Postad 15 april 2008 - 22:42
gone_golfing
-
gone_golfing
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Nu när Samsungs Q97 är såpass billig vill jag verkligen ha en.. MEN jag är livrädd för att få en som har ett klart hörbart surrande från panelen när man sitter i soffan. Jag kan acceptera att det surrar litegrann när man sticker huvet bakom tv-n, men inte när man sitter i soffan med mute på 3m ifrån!! Det skulle störa ihjäl mig. Och kom inte med snacket om att "hur ofta har man ingen volym" för det är högst individuellt, är gött att ha på tv-n på mute o läsa bok, surfa t.ex. Då skulle surret vara väldigt irriterande!! Läst lite i tråden och det verkar vara olika surr från panel till panel, elller olika upplevelser av detta. DU som har en q97 får gärna skriva lite hur du upplever surr / buzz från din Tv.
Jag har haft min i 1 månad nu, jag tog hem den, tog av kartongen, satte i strömmen & dreamboxen. Efter det har jag inte gort ett skit med den, och inte fan hör jag något ljud från den heller.....nada!!! Förövrigt mycket mycket nöjd med den. Letar nu efter en dvdspelare med usb till den.
Postad 15 april 2008 - 23:08
reiman
-
reiman
-
Amatör
-
-
70 inlägg
min 42" q97 är totalt ljudlös, hör inte en knyst ens med örat intill. nä, jag är inte döv heller.inte ens pip på helt vita bilder.min gamla 32" sony crt hade nätaggsurr så jag blev överraskad att den här var knäpptyst.. ibland har man tur kanske. har haft tvn i 5 månader nu....
Redigerat av reiman, 15 april 2008 - 23:09.
Postad 16 april 2008 - 07:07
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
hade en q96:a 50 tum hemma över helgen och den var helt ###### ljudlös.
däremot en katastrof att se på fotboll med iallafall om man ställer krav att bollen ska vara rund...såg ut som jag hade en dålig lcd hemma.
Postad 16 april 2008 - 22:01
rosenlorden
-
rosenlorden
-
Forumräv
-
-
598 inlägg
Postad 18 april 2008 - 08:18
Wicket
-
Wicket
-
Användare
-
-
139 inlägg
Jag står i valet och kvalet att köpa denna...
Ni som klagar på att den är dålig på att visa fotboll, har ni provat stänga av bildstabiliseringsfunktionen (vad den nu heter)?
Jag såg på Åkes (i Örebro) exempel på bild med och utan stabilisatorn, dock inte fotboll. Med stabilisatorn fick rörliga föremål en del "artifakter" omkring sig, men rörde sig väldigt jämt. Utan stabilisatorn bliv bilden hackigare, men artifakterna var borta.
Själv tänkte jag försöka få tag på en dvd eller liknande med fotbollsmaterial på och titta på i butiken inann jag slår till...
Postad 18 april 2008 - 11:51
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
JA självklart har jag stängt av den,man är inte född i farstun.
jag har som sagt kört canalplus sport HD med hd box o parabol och bilden var usel.
Men vissat jag har krav att en fotboll ska se rund ut!
Postad 19 april 2008 - 23:20
reiman
-
reiman
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Postad 21 april 2008 - 00:48
Reckie
-
Reckie
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Totalt omöjligt att välja TV.
Har varit och kikat på en hel del modeller och tyckte Q97 hade kanonbild för att vara en 50" men så kommer man hit och läser att den är kass på att visa sport. Känns som alla har nackdelar, Pioneer också (priset)
Vad innebär förresten Movie Plus? Såg att C96 var kanonbillig nu och det är väl typ det enda som skiljer den jämfört med Q97? (och analog box istället för digital) Är det värt 3000kr extra för Movie Plus?
Redigerat av Reckie, 21 april 2008 - 02:06.
Postad 21 april 2008 - 07:29
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Jag hade en 50 tums q96 hemma några dagar och jag har hd-box och canaldigital.
Bilden när man såg på fotboll var riktigt kass.
ska du ha en bra tv utan sånt krångel så köp en panna!
Postad 21 april 2008 - 09:45
Reckie
-
Reckie
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Jag hade en 50 tums q96 hemma några dagar och jag har hd-box och canaldigital. Bilden när man såg på fotboll var riktigt kass. ska du ha en bra tv utan sånt krångel så köp en panna!
Okej, ska ta ta mig en titt hos handlarna igen. Har bara kollat på 42PX80 förut och den imponerade inte men jag antar att deras modeller i 50" är bättre.
Postad 21 april 2008 - 17:18
65skoter
-
65skoter
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Är det någon som kalibrerat denna tv med DVE ?
Vilka inställningar kör ni på efter kalibrering ?
Jag har min kopplar mot en Panasonic DVD s97 via HDMI och en Humax CXHD-1000c comhems HDTV box även den via HDMI.
// Skoter
Postad 21 april 2008 - 18:14
Unregisteredd4d4b754
-
Unregisteredd4d4b754
-
Användare
-
-
193 inlägg
Vilken Tv man än väljer var noga med att få låna fjärkontrollen hos handlaren.
Var och såg Discovery HD på en 50" Q96 hos handlaren idag och bilden var riktigt värdelös. Var tvungen att dubbel kolla så att det verkligen var en Q96
För Discovery på min egen (kalibrerade) 50" Q96 med ANALOG signal ser ljusår bättre ut än handlarens HD signal
En dåligt inställd Tv kommer att visa en dålig bild oavsett märke eller bildkälla.
Låter kanske självklart, men det verkar som om många dömmer bildkvaliten på en Tv efter vad dom sett i butiken. Vilket kan vara grymt missvisande beroende på hur väl Tv´n är inställd.
Postad 22 april 2008 - 07:35
65skoter
-
65skoter
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Vilken Tv man än väljer var noga med att få låna fjärkontrollen hos handlaren.
Var och såg Discovery HD på en 50" Q96 hos handlaren idag och bilden var riktigt värdelös. Var tvungen att dubbel kolla så att det verkligen var en Q96 För Discovery på min egen (kalibrerade) 50" Q96 med ANALOG signal ser ljusår bättre ut än handlarens HD signal
En dåligt inställd Tv kommer att visa en dålig bild oavsett märke eller bildkälla. Låter kanske självklart, men det verkar som om många dömmer bildkvaliten på en Tv efter vad dom sett i butiken. Vilket kan vara grymt missvisande beroende på hur väl Tv´n är inställd.
Vilka inställningar kör du på efter att du kalibrerat din tv ?
Postad 22 april 2008 - 09:43
nipatriak
-
nipatriak
-
Användare
-
-
128 inlägg
Efter några månaders ägande av denna tv så har jag märkt en sak. När jag kollar på DVD uppskalad till 720p och ställer in tvn på "Skanna" så får jag en "rand" av bara två, tre subpixlar längs till höger på tvn som är svarta. Filmen fyller alltså inte ut hela bilden utan lämnar en extremt liten rand endast på höger sida. Detta går kanppt att se på 3m avstånd men nu när jag vet om det så ser jag det hela tiden. Använder jag 16:9 och överskannar bilden så försvinner det.
Någon annan som märkt detta?
Postad 23 april 2008 - 13:04
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
hade som sagt q96 50 t hemma på prov en vecka(så jäkla kass på fotboll)
har en px80 hemma nu och den är underbar!!!
Postad 23 april 2008 - 13:34
Reckie
-
Reckie
-
Amatör
-
-
80 inlägg
hade som sagt q96 50 t hemma på prov en vecka(så jäkla kass på fotboll) har en px80 hemma nu och den är underbar!!!
Märkligt, har varit och kikat på Q97 med fotbollssändning efter att ha läst dina trådar om hur kass den är på just detta och jag hittade inget fel alls. Bollen var rund. PX80 är dock grymt mycket bättre på sändningar av dålig kvalitet.
Postad 23 april 2008 - 14:50
dif74
-
dif74
-
Rookie
-
6 inlägg
hade som sagt q96 50 t hemma på prov en vecka(så jäkla kass på fotboll) har en px80 hemma nu och den är underbar!!!
Jag har en Q96/50 hemma, och min TV visar klock ren bild vid fotbolls sändningar (Telia digital-TV via fiber). Och lite intressant att du säger att du bytt till PX80, som bara finns som 42 tummare.... Panasonic visar ofta bättre bild från början, men ger men en Samsung TV lite tid med pillning på inställningarna så får man ut bättre bild. //DIF 4 Ever.
Postad 24 april 2008 - 10:30
Zimma
-
Zimma
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Jag har en Q96/50 hemma, och min TV visar klock ren bild vid fotbolls sändningar (Telia digital-TV via fiber). Och lite intressant att du säger att du bytt till PX80, som bara finns som 42 tummare....
Panasonic visar ofta bättre bild från början, men ger men en Samsung TV lite tid med pillning på inställningarna så får man ut bättre bild.
//DIF 4 Ever.
Om jag inte läste fel i någon annan tråd så är det 37" han har. Klart det ser bättre ut än 50" på samma avstånd. Jag är nöjd med bilden vid fotboll också men jag har faktiskt sett att bollen kan se konstig ut när publiken syns i bakgrunden.
Postad 24 april 2008 - 12:47
stbi00
-
stbi00
-
Amatör
-
-
76 inlägg
hmmm.... Undrar bara varför folk som äger en annan tve ens orkar att skriva i denna tråd. Har en Q97 och den är Grym inga problem med forboll alls. den var bra inställd redan ut ur karton. Måste vara måndags ex eller skit bakom spakarna som du har fått.....
Postad 24 april 2008 - 13:08
Wicket
-
Wicket
-
Användare
-
-
139 inlägg
stbi00: Inställningarna från fabrik kan du väl inte vara nöjd med?
Har själv en Q96:a... Kontrasten är ju uppdragen nästan på max när den levereras. Ser ju hemskt ut! Så jag håller nog med vissa andra här om att efter att ha ställt om lite blir bilden helt ok!
Jag stör mig inte på att fotboll ser dåligt ut... men jag kanske inte är så känslig. Däremot får jag inte en helt 100% "ryckfri" bild från min HTPC, men det är en annan historia!
Postad 25 april 2008 - 08:14
stbi00
-
stbi00
-
Amatör
-
-
76 inlägg
stbi00: Inställningarna från fabrik kan du väl inte vara nöjd med? Har själv en Q96:a... Kontrasten är ju uppdragen nästan på max när den levereras. Ser ju hemskt ut! Så jag håller nog med vissa andra här om att efter att ha ställt om lite blir bilden helt ok!
Jag stör mig inte på att fotboll ser dåligt ut... men jag kanske inte är så känslig. Däremot får jag inte en helt 100% "ryckfri" bild från min HTPC, men det är en annan historia!
Det stämmer jag drog ner kontrasten men för övrigt så har jag inte orkat andra nåt.
Postad 26 april 2008 - 10:26
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
hmm anledningen till att vissa som har en annan tv orkar skriva här är kanske att den personen har haft en tv som denna tråd gäller.
Och har du bild på fotboll så har inte du o jag samma krav när det gäller kvalitet!
Thats life!!
Postad 27 april 2008 - 17:16
Reckie
-
Reckie
-
Amatör
-
-
80 inlägg
hmm anledningen till att vissa som har en annan tv orkar skriva här är kanske att den personen har haft en tv som denna tråd gäller. Och har du bild på fotboll så har inte du o jag samma krav när det gäller kvalitet!
Thats life!!
Var och kollade igen och på TV4's direkt sändning Elfsborg-Kalmar jag förstår nu vad du menar med kass bild. Det var faktiskt riktigt usel bild. Alla spelare haden en myggsvärm/aura runt omkring sig. På en sportsändningen från SVT där de visade fotboll märktes ej detta. Alla apparater i butiken som var över 32" uppvisade dock samma problem så det var väl sändningen. Jag vågar dock inte köpa någon platt-tv förrän jag kan njuta av en fotbollssändning i bra kvalitet.
Postad 27 april 2008 - 22:33
Unregisteredb17a6071
-
Unregisteredb17a6071
-
Användare
-
-
112 inlägg
Snälla hjälp mig någon. Vid tittande med movie plus påslagen så fungerar det bara med orginalformat(2:35)vid dvdtittande. Om man zoomar ut bilden så kopplas movieplus bort. Hur blir det om jag vill ha movieplus påslagen vid vanligt zappande mellan kanaler. Tittade nu på en del kanaler med canal plus på en crt tv. En del kanaler så var man tvungen att zooma ut bilden då det annars blev breda i ansiktet. Om jag hade haft movie plus påslagen på dom här kanalerna så hade det ju blivit helt fel format. Vill jag ha en normal bild på kanalerna så måste man ju zooma och då försvinner ju movie plus.
Eller är inte widescreen på en crt tv samma som 16:9 på en plasma. Det är ju tråkigt om man vill använda movieplus om det blir breda ansikten istället för normal bild. Finns det någon genväg att använda om man vill zooma ut bilden något med movie plus påslagen?
Hoppas att någon vill svara på inlägget då jag får ett mycket bra pris på en 50 tummare om jag bestämmer mig innan tisdag.
Jag vill ha movieplus påslagen men inte med breda ansikten.
Postad 28 april 2008 - 07:22
Davil
-
Davil
-
Rookie
-
5 inlägg
Var och kollade igen och på TV4's direkt sändning Elfsborg-Kalmar jag förstår nu vad du menar med kass bild. Det var faktiskt riktigt usel bild. Alla spelare haden en myggsvärm/aura runt omkring sig. På en sportsändningen från SVT där de visade fotboll märktes ej detta.
Alla apparater i butiken som var över 32" uppvisade dock samma problem så det var väl sändningen. Jag vågar dock inte köpa någon platt-tv förrän jag kan njuta av en fotbollssändning i bra kvalitet.
Jag tittade också på hela matchen på en kompis PX80 42" och jag tyckte bilden var riktigt dålig. Jag tror inte detta var TV:ns fel, utan sändningen och att oavsett om jag hade tittat på min egna 50" Q96 eller PX80 så hade bilden varit dålig.
Postad 28 april 2008 - 11:08
nipatriak
-
nipatriak
-
Användare
-
-
128 inlägg
Snälla hjälp mig någon. Vid tittande med movie plus påslagen så fungerar det bara med orginalformat(2:35)vid dvdtittande. Om man zoomar ut bilden så kopplas movieplus bort. Hur blir det om jag vill ha movieplus påslagen vid vanligt zappande mellan kanaler. Tittade nu på en del kanaler med canal plus på en crt tv. En del kanaler så var man tvungen att zooma ut bilden då det annars blev breda i ansiktet. Om jag hade haft movie plus påslagen på dom här kanalerna så hade det ju blivit helt fel format. Vill jag ha en normal bild på kanalerna så måste man ju zooma och då försvinner ju movie plus.
Eller är inte widescreen på en crt tv samma som 16:9 på en plasma. Det är ju tråkigt om man vill använda movieplus om det blir breda ansikten istället för normal bild. Finns det någon genväg att använda om man vill zooma ut bilden något med movie plus påslagen? Hoppas att någon vill svara på inlägget då jag får ett mycket bra pris på en 50 tummare om jag bestämmer mig innan tisdag. Jag vill ha movieplus påslagen men inte med breda ansikten.
Du vill alltså titta på tv i 4:3 format med movie plus påslaget, har jag förstått det rätt? Det fungerar ialla fall alldeles utmärkt för mig. Men när du säger zooma ut bilden så anar jag att du har bilden in zoomad från början? Detta ska du inte behöva om du har digital box från canal digital om boxen är inställd på att skicka ut 16:9 signal. Förtydliga gärna ditt problem om jag inte gav svar på fårgan
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|