PVR-box, Samsung DCB-P850Z
2769 svar till detta ämne
Postad 22 June 2009 - 16:17
sirn
-
sirn
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Hej!
Jag är ny här men har varit inne under en längre tid och läst det ni skrivit.
Jag drabbades av "Blinkande lysdioder" felet i morse och öppnade därefter min box. Det var en kondensator på 1000uF 10V som hade exploderat. Denna bytte jag till en lika dan som jag lödade loss från ett gammalt ATX nätaggregat. Jag öppnade därefter min andra box med 80GB hd och i den har Samsung satt i en 1500uF 10V kondensator (Se bifogad bild - Gul kondensator mitt i bilden).
Min 850 box fungerade efter det att jag bytt denna kondensator.
Min box har dessutom varit inne för modifiering hos ComHem för detta tidigare men som sagt gick den ändå sönder idag.
Kanske fler av er som har trasig konding.
Sköt om er / Stefan
Jaha, då var det dags att ta fram lödkolven och göra ett försök. Blinkande lysdioder efter att boxen varit avstängd pga åskfara. På box som varit inne på förebyggande komponentutbyte. ComHem säger "Garantin har gått ut, vi lagar inte som goodwill, inte speciellt vanligt fel, jag sitter ju i kundtjänst och borde hört om det var vanligt, vet inte vad det kostar att laga"
Postad 24 June 2009 - 09:20
sportmats
-
sportmats
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Jag tvivlar på att det kommer någon mer uppdatering, ur ComHems synvinkel är nog detta en box som fungerar tillräckigt bra och är så pass gammal att de inte har något att "tjäna på" nya firmwares.
Om du har råd, byt till Humax HDPVR.
Råd har jag men för den måste man väl ha tre hål i väggen och HD-tv dessutom? Jag har bara två hål i mitt Com Hem-uttag och hyresvärden vägrar dessutom att uppgradera.
Postad 24 June 2009 - 23:38
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Råd har jag men för den måste man väl ha tre hål i väggen och HD-tv dessutom? Jag har bara två hål i mitt Com Hem-uttag och hyresvärden vägrar dessutom att uppgradera.
Nja, du måste ju inte ha tre hål/HD-tv om du bara kollar på SD-kanaler. Men det är ju roligare att kunna använda HDMI-kabel än att sitta och köra scart när man har en fin HD-box. Så svaret är väl att det funkar men du kommer inte kunna utnyttja så mycket av finesserna.
Postad 23 August 2009 - 12:39
Toby
-
Toby
-
Beroende
-
-
1091 inlägg
Är det nån som jämfört bilden från denna box om man kör med RGB-scart kontra komponent? Visst ska det funka fint med en scart-->komponent kabel?
Det borde ju vara bättre bild med komponent men är det en MÄRKBAR skillnad?
Hade´
Postad 23 August 2009 - 15:56
jonib
-
jonib
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Är det nån som jämfört bilden från denna box om man kör med RGB-scart kontra komponent? Visst ska det funka fint med en scart-->komponent kabel? Det borde ju vara bättre bild med komponent men är det en MÄRKBAR skillnad?
Det blir bättre bild, men om det blir MÄRKBAR skillnad är upp till dig, sök på component i tråden för mer info. När jag jämförde SVTs testbild så verkade komponent vara snäppet skarpare och ha lite bättre färger, testet gjordes på en Philips 37" HD-ready TV. jonib
Postad 23 August 2009 - 20:16
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Är det nån som jämfört bilden från denna box om man kör med RGB-scart kontra komponent? Visst ska det funka fint med en scart-->komponent kabel? Det borde ju vara bättre bild med komponent men är det en MÄRKBAR skillnad?
Hade´
Jag upplevde faktiskt bilden som lite skarpare med scart-RGB, komponent upplevs som aningen suddig eller oskarp. Kör ändå med komponenet då skillnaden var så pass liten att det ej uppväger nackdelen med att det inte går att köra scart genom bildväxeln i recievern. TV´n är en LG hd-ready lcd och det kan säkert skilja mellan olika tv-apparater och hur deras interna bildbehandling fungerar.
Postad 24 August 2009 - 00:57
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1138 inlägg
Jag tyckte det blev bättre med komponent jämfört med scart-RGB. Ingen JÄTTE-skillnad men bättre.
Postad 24 August 2009 - 20:09
aegero
-
aegero
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Nya radiokanaler?
Hade tänkt spela in Woodstock 1969 (del 1) som gick på P4 i söndags. Men bland radiokanalerna fanns bara P1, P2 och P3. Försökte hitta ett sätt att lägga in en ny kanal men misslyckades. Scanna efter kanaler krävde mig på en pin-kod, varför det? Har jag lagt in nån ###### porr-spärr för radiokanaler...?
Postad 25 August 2009 - 14:51
Toby
-
Toby
-
Beroende
-
-
1091 inlägg
Tja!
Tack för era intryck! Ja, visst är det väldigt subjektivt om bilden blir bättre eller inte med komponent jfrt med scart. Jag har ett ganska "fet" scartkabel (tror det är profigold eller vad den heter) som borde vara bra skärmad så den kanske hjälper en del om jag skulle köpa en "risig" komponentkabel.
Men det är ju inte dumt att köra med bildväxlingen i receivern, det har jag inte ens tänkt på att jag skulle kunna göra.
Tobyponken: Upplevde du nån skillnad på bilden om du körde komponenten direkt till TV:n eller via receivern? Borde ju inte samma signalen så mycket kan man ju tycka...
Hade´
Postad 25 August 2009 - 19:55
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Jag har faktiskt inte testat komponenet direkt till tv´n. Höjde skärpe-reglaget ca 10% i tv´n och fick bort lite av vad jag upplevde som oskarp bild. Jag vet att det inte är rätt men man kan göra så... Tja!
Tack för era intryck! Ja, visst är det väldigt subjektivt om bilden blir bättre eller inte med komponent jfrt med scart. Jag har ett ganska "fet" scartkabel (tror det är profigold eller vad den heter) som borde vara bra skärmad så den kanske hjälper en del om jag skulle köpa en "risig" komponentkabel.
Men det är ju inte dumt att köra med bildväxlingen i receivern, det har jag inte ens tänkt på att jag skulle kunna göra.
Tobyponken: Upplevde du nån skillnad på bilden om du körde komponenten direkt till TV:n eller via receivern? Borde ju inte samma signalen så mycket kan man ju tycka...
Hade´
Postad 27 August 2009 - 12:32
Toby
-
Toby
-
Beroende
-
-
1091 inlägg
Ok. Klart det är rätt att göra så om man upplever bilden som bättre!
Postad 30 August 2009 - 14:56
Heavyfuel
-
Heavyfuel
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Jaha, då har min digitalbox också börjat att blinka. Jag ringde till Comhem för att skicka den på reparation men eftersom garantin har gått ut så vill de ej ta tillbaka boxen. Jag påminde dem då om att reklamationsrätten som är på 3 år borde gälla men de hänvisade bara till 2 års garantin. Hur gör jag i detta läge?
Postad 30 August 2009 - 19:42
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2230 inlägg
Reklamationsrätten gäller för ursprungliga fel och bevisbördan ligger på dig. Min åsikt är att det verkar vara ett väldokumenterat fel som beror på en dålig konstruktion och därmed borde betraktas som ursprungligt.
Postad 31 August 2009 - 06:56
Heavyfuel
-
Heavyfuel
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Reklamationsrätten gäller för ursprungliga fel och bevisbördan ligger på dig. Min åsikt är att det verkar vara ett väldokumenterat fel som beror på en dålig konstruktion och därmed borde betraktas som ursprungligt.
Jag håller med, men hur bevisar man att det är ett konstruktionsfel?
Postad 06 September 2009 - 00:01
:stefan:
-
:stefan:
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Hm, min fjärrkontroll har börjat lägga av - de vita pil upp och pil ner för att byta kanal (de till höger om volymknapparna) reagerar inte alls längre, enda sättet jag kan byta kanal på är antingen genom Guiden eller snabbmenyn med kanaler man får upp när man trycker på OK-knappen.
Nån annan som råkat ut för detta? Jag bytte batterier utan förbättring och boxen är snart två år - gränsen närmar sig...
Postad 06 September 2009 - 07:49
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Min fjärrkontroll la också av, vissa knappar slutade svara på tryck. Jag fick en ny fjärr av Comhem. Efter ett tag slutade även en del av den nya fjärrens knappar fungera. Då började jag att uteslutande använda multifjärren Harmony 525. Den fungerade helt felfritt. Nu har jag ställt in boxen i ett annat rum. Och nu fungerar båda originalfjärrkontrollerna. Kanhända var det någon apparat som störde fjärren? Eller också är fjärrisarna helt enkelt av dålig kvalitet och fungerar ibland och ibland inte.
Fler på tråden har haft problem med boxens fjärrkontroll.
Redigerat av Mange36, 06 September 2009 - 07:52.
Postad 06 September 2009 - 09:36
Noe_se
-
Noe_se
-
Rookie
-
6 inlägg
För en månad sen flyttade jag till en ny lägenhet där mitt kanalutbud är från Canal Digital kabeltv.
Problemet är att min box är låst till ComHem.
Är det någon som vet om jag på något sätt kan låsa upp spärren så jag kan använda boxen till min nya leverantör?
Postad 15 September 2009 - 19:19
Unregistered67e43566
-
Unregistered67e43566
-
Rookie
-
1 inlägg
Nån annan som råkat ut för detta? Jag bytte batterier utan förbättring och boxen är snart två år - gränsen närmar sig... 
Jag har samma problem, men min box är bara ett par månader gammal. Jag kollade på IR-dioden med hjälp av en videokamera och den tänds när man trycker på knapparna så det är nog inte fjärren det är fel på.
Postad 20 September 2009 - 22:17
gloofer
-
gloofer
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Hm, min fjärrkontroll har börjat lägga av - de vita pil upp och pil ner för att byta kanal (de till höger om volymknapparna) reagerar inte alls längre, enda sättet jag kan byta kanal på är antingen genom Guiden eller snabbmenyn med kanaler man får upp när man trycker på OK-knappen.
Råkade också ut för detta och lyckades komma på att jag kommit åt knappen längst upp till vänster [TV] Då funkade inte vissa knappar, bland annat pil upp och pil ner. Lösningen är att trycka på knappen [STB] bredvid TV knappen så funkar alla knappar på fjärren igen.
Postad 20 September 2009 - 22:21
gloofer
-
gloofer
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag har samma problem, men min box är bara ett par månader gammal. Jag kollade på IR-dioden med hjälp av en videokamera och den tänds när man trycker på knapparna så det är nog inte fjärren det är fel på.
Du har förmodligen kommit åt knappen [TV] högst upp till vänster på fjärren, tryck på knappen [STB] bredvid så borde den funka som den ska.
Redigerat av gloofer, 20 September 2009 - 22:22.
Postad 05 October 2009 - 20:29
Martkarl
-
Martkarl
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jaha, nu har det börjat blocka sig i bilden...pixligt och segt, den hänger inte med. Signalstyrka 51% 83%, hårddisken full till ca 75%. Varit så i ett par dar nu, och det blir bara värre och värre!
Det gäller SVT (1,2, 24, Barn) och TV4, dvs frikanalerna.
Alla andra funkar jättebra med samma signalinfo.
Har stängt av boxen med knappen där bak. Hjälpte inte .
ComHem har inget svar...
Nån som har nån idé/lösning, eller ska jag ringa ComHem igen och hoppas på att nån som vet nåt svarar? (mmm liten chans jag vet)
/m
Postad 05 October 2009 - 20:48
jocke31
-
jocke31
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Jaha, nu har det börjat blocka sig i bilden...pixligt och segt, den hänger inte med. Signalstyrka 51% 83%, hårddisken full till ca 75%. Varit så i ett par dar nu, och det blir bara värre och värre!
Det gäller SVT (1,2, 24, Barn) och TV4, dvs frikanalerna. Alla andra funkar jättebra med samma signalinfo.
Har stängt av boxen med knappen där bak. Hjälpte inte .
ComHem har inget svar...
Nån som har nån idé/lösning, eller ska jag ringa ComHem igen och hoppas på att nån som vet nåt svarar? (mmm liten chans jag vet)
/m
Tyvärr så är denna box mer eller mindre opålitlig. Hela boxen känns som en betaversion, jag har haft samma problem ända sedan jag skaffade den. Har haft folk hemma från ComHem två gånger och de har kollat signalstyrka och har bytt väggbox, har dessutom fått hela boxen utbytt två gånger och uppdaterad en gång, men fortfarande så bråkar den till och ifrån precis som du beskriver det. Det är helt enkelt ingen bra box, dessvärre. Du kan om du vill pröva att kontakta deras support, men min gissning är att de inte kommer att få någon ordning på problemet, dessvärre.
Postad 06 October 2009 - 19:04
Martkarl
-
Martkarl
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Det som är konstigt är ju att problemet uppstår endast på de kanaler som även finns analogt?
Är ju ett nytt fenomen, kom ungefär samtidigt som ett brev från ComHem då de utökade uppsägningstiden till 3 månader...the plot thickens
Tack för input,
/m
Postad 06 October 2009 - 21:49
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1138 inlägg
Eftersom boxen redan strular så mycket kanske det inte gör något att testa mer drastiska saker?
Prova att formatera om hårddisken och ställa in rätt nätnummer igen (även om det redan står där) och rucka på antennkabeln både i boxen och i väggen.
Använder du förresten den där fula antennkabeln som följde med boxen? Prova att använda en helt vanlig sladd som INTE har nån stor klump och se om det blir bättre. Jag använder en vanlig rak utan klump.
Har det förresten hänt något i huset/området där du bor? Dvs kan det vara en granne som kopplat in nåt fult i sitt antennurtag som sabbar signalen på vissa frekvenser för dig?
Har du ful-kopplat antennkabeln på nåt sätt hemma hos dig? Prova i så fall att koppla bort alla extrakopplingar.
Jag har inga problem med pixelering eller blocks på min box i Uppsala, detta trots ovanligt låg signalstyrka:
SVT1: 29%/89% 290MHz
SVT2: 29%/89% 290MHz
TV3: 44%/88% 314MHz
TV4: 29%/89% 290MHz
Kanal 5: 44%/89% 378MHz
TV6: 44%/89% 362MHz
TV4 plus: 44%/89% 378MHz
...osv...
Verkar alltså som om de högre frekvenserna ger lite högre signalstyrka till min box, men då jag inte har några problem spelar det nog mindre roll. :-)
Om jag går in på Signal-info (Info | Info | Info | Signal-info | <Ok>) har jag 000000 på bitfelsräknaren (BER [E-6]) på samtliga kanaler jag testat. Visar denna räknare något annat än 000000 för dig just under tiden du har dålig bild?
Redigerat av elofu17, 06 October 2009 - 21:53.
Postad 10 October 2009 - 09:49
Martkarl
-
Martkarl
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Bifelsräknaren!
Japp, på de kanalerna som jag har problem med ändras denna BER-6 lite hela tiden, 000025, 00006, 00023 oasc men på de kanaler som funkar perfekt står det fast 00000.
Hmm hur löser jag det då, ställer jag in nätnumrena för kanalerna igen? (hur gör jag det? ska söka lite och leta)
För man kan väl inte ställa in BER-6 på 00000 manuellt?
FAn elofu du är ju grym
/m
Postad 10 October 2009 - 09:58
Billie500
-
Billie500
-
Rookie
-
3 inlägg
Är det någon som har problem med att när man i inspelade program menyn så flimrar det markant . samt att om man ser ett inspelat program så flimrar det också. Annars när man tittar på program så är det inga flimmer och bilden är bra.Jag har sökt överallt men det verkar visst bara vara jag som har det felet. Finns det svar på det här problemet ?
Postad 10 October 2009 - 18:10
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1138 inlägg
Hmm hur löser jag det då, ställer jag in nätnumrena för kanalerna igen? (hur gör jag det? ska söka lite och leta) För man kan väl inte ställa in BER-6 på 00000 manuellt?
Kolla på http://www.comhem.se...tnummer.pdf.pdf vad du ska ha för nätnummer. Uppsala har t.ex. "41004". Gå sedan in i boxens meny och leta upp nån meny där man ställer in detta. Jag har för mig att det var under "initiell konfiguration" eller nåt liknande. Hehe, nej du kan inte ställa in BER, det är en räknare som visar hur mycket fel det blir i överförningen till din box just nu. 0 = noll fel. Däremot använder man nätnumret för att ställa in ett "schema" över på vilka platser (frekvenser) olika kanaler hittas. Har man fel nätnummer kan boxen alltså leta efter vissa kanaler på fel frekvens. Är det någon som har problem med att när man i inspelade program menyn så flimrar det markant . samt att om man ser ett inspelat program så flimrar det också. Annars när man tittar på program så är det inga flimmer och bilden är bra.Jag har sökt överallt men det verkar visst bara vara jag som har det felet. Finns det svar på det här problemet ?
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Vad är det som flimrar? Det blå meny-systemet eller själva TV-bilden? ...och på vilket sätt flimrar det?
Redigerat av elofu17, 10 October 2009 - 18:07.
Postad 10 October 2009 - 20:06
Billie500
-
Billie500
-
Rookie
-
3 inlägg
"Jag förstår inte riktigt hur du menar. Vad är det som flimrar? Det blå meny-systemet eller själva TV-bilden? ...och på vilket sätt flimrar det?
"
När man ser på tv bilden så är allt okej . Sedan när man trycker på den röda knappen Library och inspelade menyn dyker upp då flimrar bilden något.Ungefär som snabba blinkningar Väljer man sedan något inspelat material så flimrar bilden till då och då. Det är som en väldigt snabb blicklning i det inspelade .
Postad 10 October 2009 - 20:52
magnusp
-
magnusp
-
Amatör
-
-
98 inlägg
"Jag förstår inte riktigt hur du menar. Vad är det som flimrar? Det blå meny-systemet eller själva TV-bilden? ...och på vilket sätt flimrar det? "
När man ser på tv bilden så är allt okej . Sedan när man trycker på den röda knappen Library och inspelade menyn dyker upp då flimrar bilden något.Ungefär som snabba blinkningar Väljer man sedan något inspelat material så flimrar bilden till då och då. Det är som en väldigt snabb blicklning i det inspelade .
Har märkt samma sak. De inspelningar som jag gjort de senaste 7-10 dagarna verkar "hacka" lite. Det är nästan som att den droppar frames och det blir små hopp i inspelningen. När jag kollar live så funkar det bra som vanligt, det är bara inspelat material som hackar. Har inte haft det här förut utan det började som sagt för ungefär en vecka sedan.
Postad 11 October 2009 - 13:06
Martkarl
-
Martkarl
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Fixat!
Hade ett mantelströmfilter (som jag har haft i kanske två år) , tog jag bort det så löste sig allt!
Jag använder inte antennkabeln som kom med utan har en HQ antennkabel in i boxen men med ett fristående mantelströmfilter.
Vet inte rent tekniskt varför mantelströmsfiltret just nu valde att störa ut signalen, och just på dessa kanaler?
Så nu kör jag utan detta filter, vet inte vilka risker det innebär men så får det bli.
Tack för hjälpen elofu.
/M
Postad 11 October 2009 - 20:12
Unregisteredfea54c29
-
Unregisteredfea54c29
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Har märkt samma sak. De inspelningar som jag gjort de senaste 7-10 dagarna verkar "hacka" lite. Det är nästan som att den droppar frames och det blir små hopp i inspelningen. När jag kollar live så funkar det bra som vanligt, det är bara inspelat material som hackar. Har inte haft det här förut utan det började som sagt för ungefär en vecka sedan.
Men har du samma flimmer som Billie500? Alltså vid all hårddiskaktivitet, men kanske tydligast i Library-menyn? Köpte en DCB-P770Z från Dvdirect för en dryg vecka sedan med precis det flimmer som Billie500 beskriver och trodde givetvis att det var boxen det var fel på (hade inte bestämt mig för om jag ska gå tillbaka eftersom boxen till 80% är för mina föräldrar och de märker inte av flimret), men om exakt samma problem uppstår samtidigt för oss kan det ju knappast vara en slump. Verkar dock mycket konstigt om förändringar i Com Hems signal skulle kunna orsaka störningar på boxens output så att säga, men konstigare saker har väl hänt. Bor ni i Stockholmsområdet? Har ingen annan Samsung-PVR att testa med eftersom denna ersatte en P850 med uppgiven nätdel. /Markus
Redigerat av Unregisteredfea54c29, 11 October 2009 - 20:18.
Postad 11 October 2009 - 21:52
sportmats
-
sportmats
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Jag har haft "hack" i säkert ett halvår. Började hacka rejält när jag spelade in Hedebyborna under sommaren. Och som någon skrev här förut är det bara på SVT jag har märkt det men någon enstaka gång på sexan också (spelar in Cops varje dag för att se när jag kommer hem från jobbet) men "hacket" är mest på SVT som sagt.
Postad 12 October 2009 - 11:09
Billie500
-
Billie500
-
Rookie
-
3 inlägg
Citerar mig själv
"Är det någon som har problem med att när man i inspelade program menyn så flimrar det markant . samt att om man ser ett inspelat program så flimrar det också. Annars när man tittar på program så är det inga flimmer och bilden är bra.Jag har sökt överallt men det verkar visst bara vara jag som har det felet. Finns det svar på det här problemet "
Fixat (tror jag )
Det var felinställt i anslutningar till Tv mottgaren.
Konstigt att det inte flimmrade eller fick drop outs när man tittade på tv utan bara på inspelat materal. Nu verkar dets om om det fungerar fint.
Postad 12 October 2009 - 21:02
Aeroaero
-
Aeroaero
-
Användare
-
-
115 inlägg
Vad var det som var felinställt?
Postad 17 October 2009 - 11:28
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Har nyligen köpt en begagnad P850Z och blev lite fundersam när jag skulle ställa in nätverks-id. Enligt com hem så har sthlm 41001 men när jag försöker skriva in det och trycker bekräfta så hänger sig boxen. Enda sättet att komma ur det är att slå av och på strömbrytaren på baksidan.
Boxen fungerar och jag kan se mina kanaler men det står 0 som nätverks-id när jag går in via meny->inställning->startinstallation. Om jag testar att trycka bekräfta utan att ändra så säger den "välj ett korrekt nätnummer".
Någon som vet hur detta kommer sig?
Postad 03 January 2010 - 11:28
carloskar
-
carloskar
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Suck. Bröt strömmen i lägenheten idag och min box vägrar starta igen. Den ställer sig bara och blinkar med de tre röda dioderna (power, REC och en till). Någon som följt den här tråden och vet om det står nåt om det här fenomenet, eller om någon på rak arm kanske har en lösning?
Postad 03 January 2010 - 21:23
Videonisse
-
Videonisse
-
Användare
-
-
133 inlägg
Suck. Bröt strömmen i lägenheten idag och min box vägrar starta igen. Den ställer sig bara och blinkar med de tre röda dioderna (power, REC och en till). Någon som följt den här tråden och vet om det står nåt om det här fenomenet, eller om någon på rak arm kanske har en lösning?
Sök på "garanti" inom tråden så finner du dina svar
Postad 31 January 2010 - 21:08
avozetta
-
avozetta
-
Användare
-
-
158 inlägg
Nu är det äntligen tyst!Tänkte bara förmedla mina erfarenheter kring denna box som för vissa upplevs som högljudd där fläkten och/eller vibrationer från hårddisken är boven. Det jag gjorde direkt efter att ha slagit på den första gången var att sätta vanliga möbeltassar (2 st) på varje ben. Det gjorde en hel del. Min box står dock i en mediamöbel (IKEA BONDE) i ett fack som blir som en resonanslåda så idag köpte jag absorbent/ljuddämpare/ljudisolering på Kjell, http://www.kjell.com...00000,147500000 , som jag klädde in mediafacket med och det gjorde underverk. Som avslutning satte jag ett absorbent som fötter också vilket kändes som om boxen flöt på när jag ställde in den och nu får man verkligen lyssna för att höra den även när det i övrigt är tyst i rummet. I mitt fall verkar det vara vibrationer från hårddisken som den största källan till oljud. När boxen står i standby så snurrar fläkten lite ändå men det är i övrigt tyst. Är man händig kan man säkert göra en bättre upphängning för hårddisken.
Postad 01 February 2010 - 21:15
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1138 inlägg
Tack för tipset. Måste testa.
Postad 04 March 2010 - 15:50
Gulbuken
-
Gulbuken
-
Rookie
-
9 inlägg
Orkar inte läsa igenom hela denna tråd men har följande fråga.
Denna box har ju bara RCA utgångar för bild och Optisk för ljud. Om jag nu ska koppla in ljud och bild till min förstärkare Yamaha Rx-v2065, hur ska jag gå tillväga då?
Bara gul RCA till RCA in på förstärkaren och ljud via optisk? Kan det bli läppsynkproblem då?
Eller, ska jag köra hela RCA paketet. Alltså röd, gul, vit in i stärkaren?
Synd att denna box inte har Component ut eller allra bäst vore ju HDMI.
Någon som kan rekommendera något?
Postad 04 March 2010 - 16:04
Videonisse
-
Videonisse
-
Användare
-
-
133 inlägg
Orkar inte läsa igenom hela denna tråd men har följande fråga.
Denna box har ju bara RCA utgångar för bild och Optisk för ljud. Om jag nu ska koppla in ljud och bild till min förstärkare Yamaha Rx-v2065, hur ska jag gå tillväga då?
Bara gul RCA till RCA in på förstärkaren och ljud via optisk? Kan det bli läppsynkproblem då? Eller, ska jag köra hela RCA paketet. Alltså röd, gul, vit in i stärkaren?
Synd att denna box inte har Component ut eller allra bäst vore ju HDMI.
Någon som kan rekommendera något?
Respektlöst att skriva att du inte orkar - om du bemödar dig med att söka i tråden på komponent så lär du hitta en del info som kanske är intressant...
Postad 04 March 2010 - 16:34
Gulbuken
-
Gulbuken
-
Rookie
-
9 inlägg
Respektlöst att skriva att du inte orkar - om du bemödar dig med att söka i tråden på komponent så lär du hitta en del info som kanske är intressant...
Hmmm. respektlöst får stå för dig, men jag är ny på forumet och har inte kommit på alla sökfunktioner än. Tack ändå. Hittade ju en del info där
Postad 06 March 2010 - 21:01
Kullre
-
Kullre
-
Användare
-
-
209 inlägg
Melodifestivalen 2010... ingen bas i 5.1?
Postad 09 March 2010 - 19:36
Strutten
-
Strutten
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Med risk för att göra bort mig nu: Innan jag köpte min box läste jag igenom HELA tråden. Nu, när jag har min box, hittar jag självklart inte de svar jag söker... Jag hoppas dock att någon vänlig själ kan förbarma sig över mig och hjälpa mig.
1) Jag vet att någon klagade på att favoritkanalerna inte funkade perfekt. Är det mitt problem- att guiden visar alla kanaler (inte mina favoriter) - som den personen hade?
2) Hur funkar inspelning från guiden? Måste jag ha på boxen för att programmet ska spelas in, eller vaknar den själv ur standby när det är dags?
Tack!
Postad 10 March 2010 - 10:36
e97_jli
-
e97_jli
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Med risk för att göra bort mig nu: Innan jag köpte min box läste jag igenom HELA tråden. Nu, när jag har min box, hittar jag självklart inte de svar jag söker... Jag hoppas dock att någon vänlig själ kan förbarma sig över mig och hjälpa mig.
1) Jag vet att någon klagade på att favoritkanalerna inte funkade perfekt. Är det mitt problem- att guiden visar alla kanaler (inte mina favoriter) - som den personen hade?
2) Hur funkar inspelning från guiden? Måste jag ha på boxen för att programmet ska spelas in, eller vaknar den själv ur standby när det är dags?
Tack!
1) Favoritkanaler funkar bra för mig. Du måste gå in och välja en favoritlista, sedan visar guiden bara kanaler i favoritlistan som du valt. Likadant när du byter kanaler, då är det bara kanaler i favoritlistan som man "stegar" med upp- och ner-piltangenten. 2) Du kan låta den stå på standby, den vaknar själv (egentligen så spelar den in under standby).
Postad 10 March 2010 - 10:38
Strutten
-
Strutten
-
Amatör
-
-
85 inlägg
1) Favoritkanaler funkar bra för mig. Du måste gå in och välja en favoritlista, sedan visar guiden bara kanaler i favoritlistan som du valt. Likadant när du byter kanaler, då är det bara kanaler i favoritlistan som man "stegar" med upp- och ner-piltangenten. 2) Du kan låta den stå på standby, den vaknar själv (egentligen så spelar den in under standby).
Tack för svaren! Men konstigt nog får jag inte ettan att funka... Jag måste missa någon helt uppenbar inställning... Var går du in och väljer favoritlistan?
Postad 11 March 2010 - 22:45
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1138 inlägg
1)
När du lagt till en massa favoriter i t.ex lista 1 måste du sedan gå in på Meny | Kanaler | Favoritkanaler | Lista 1, trycka OK för att välja den och sen --- och detta är viktigt --- måste du välja någon kanal i kanalväljaren och trycka OK för att välja den!
Om du inte trycker OK för att välja en kanal utan trycker Exit så cancellerar du alltihop och du återgår till den fullständiga listan.
Byte mellan Radio och TV gör att man hamnar i full kanal lista igen...
2)
Den spelar in även fast den är i standby. Du hör hur hårddisken spinner upp nån minut innan.
Om du verkligen VILL att boxen ska starta vid en viss tid, t.ex. för att kunna spela in något på en DVD-inspelare eller liknande så kan du under schemalagda inspelningar skapa en aktivitet, men byta typ från "Inspelning" till att aktivera boxen på en viss kanal.
Redigerat av elofu17, 11 March 2010 - 23:02.
Postad 11 March 2010 - 23:51
Strutten
-
Strutten
-
Amatör
-
-
85 inlägg
1) När du lagt till en massa favoriter i t.ex lista 1 måste du sedan gå in på Meny | Kanaler | Favoritkanaler | Lista 1, trycka OK för att välja den och sen --- och detta är viktigt --- måste du välja någon kanal i kanalväljaren och trycka OK för att välja den! Om du inte trycker OK för att välja en kanal utan trycker Exit så cancellerar du alltihop och du återgår till den fullständiga listan.
Byte mellan Radio och TV gör att man hamnar i full kanal lista igen...
2) Den spelar in även fast den är i standby. Du hör hur hårddisken spinner upp nån minut innan.
Om du verkligen VILL att boxen ska starta vid en viss tid, t.ex. för att kunna spela in något på en DVD-inspelare eller liknande så kan du under schemalagda inspelningar skapa en aktivitet, men byta typ från "Inspelning" till att aktivera boxen på en viss kanal.
Stort tack för hjälpen! Jag tryckte, idiotiskt nog, exit... Och inspelningen funkade klockrent! Jag har inte behövt ha digitalTV förut, och måste säga att denna box känns som science fiction för mig. Sjukt bra och praktisk!
Postad 28 March 2010 - 04:10
LionKing
-
LionKing
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Idag hände något skumt med min box... eller snarare med disken i boxen.
Jag skulle möblera om, då jag köpt lite nya möbler. Som vanligt stängde jag av all elektronik och sedan drog jag ur kontakterna från vägguttaget - en efter en.
Efter att ommöbleringen var klar, och allt stod på plats, drog jag igång bla tv, stereon och boxen för att se så det fungerade igen. Jodå, inga problem, tills... jag gick in i biblioteket. ALLT var borta. Gissa om jag slet mitt hår... eller nära på ivf. Tanken att allt är borta kändes inte alls bra. Alla barnfilmer och barnprogram man spelat in... Mitt skit struntar jag i, men dottern älskar ju massa inspelningar.
Nu är det så, att under "Hårddiskhantering" så visar den att typ 80gb upptas av data, precis som det gjorde innan. Då tändes ett litet hopp.
Kan man på något sätt återställa detta, eller är det förlorat för gott?
Skulle vara evigt tacksam om någon kunde hjälpa mig...
EDIT: Av någon anledning blev disken återställd automatiskt. Hade inspelningstimer som slog igång, då startade boxen om sig själv, och startade inspelningen. Sedan när jag skulle se det som spelades in, så märkte jag att allt var tillbaka, och fungerade... Märkligt.
Redigerat av LionKing, 29 March 2010 - 08:27.
Postad 29 March 2010 - 13:25
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
EDIT: Av någon anledning blev disken återställd automatiskt. Hade inspelningstimer som slog igång, då startade boxen om sig själv, och startade inspelningen. Sedan när jag skulle se det som spelades in, så märkte jag att allt var tillbaka, och fungerade... Märkligt.
Skönt med en självläkande box
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|