Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Topfield TF5700PVRt

3284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 January 2010 - 19:53

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Efter boxers snurrande med kanaler behöver vi med MyStuff nya logofiler.

Jag har försökt peta in kanalerna med rätt logga på rätt LCN-plats, men de är än så länge oprövade eftersom de börjar gälla efter en kanalsökning 1 februari 2010, så lägg inte in dem förrän då, för isåfall stämmer inte loggorna fram tills kanalflytten.

Zippa upp två filer: "logo.dat" och "smlogo.dat". De är på 156kb styck.
Lägg dem som vanligt i mappen: "ProgramFiles/Settings/Logos/".

logos.zip 67kb

Hör av er om det är något knas!

Redigerat av Unregistered345c2d61, 22 January 2010 - 19:55.

Postad 22 January 2010 - 21:03

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Radiokanaler:
Ahh lyssna via EPG mystuff har jag inte testat. Märkte precis som du att det inte längre gick att lyssa via OK knappen i TV läge och välja radiokanalerna.

Se bara till så att din favlist till MyStuff innehåller 800-801-802 så finns de med i MyStuff EPG och du kan växla till radio den vägen.

Här såg jag en "konstig" sak. När jag gjorde kanalsökningen kom radiokanalerna upp till höger under just radiokanaler. De har alltid tidigare kommit tillsammas med tv kanalerna vilket egentligen har stört mig lite.
Skall testa hemma sedan om jag kan lyssna via mystuff.

Precis så var det när jag kanalsökte också!

Visst är det så att det finns en speciell knapp för radio på fjärkontrollen, men att MyStuff använder den för att visa någon form av information? Kanske det beror på det?

/Kjell

Den knappen används för att visa Extended info för den aktuella kanalen som visas just nu. Men man kan ändra detta med option Q6...
/Bosse

Postad 22 January 2010 - 22:36

ThekingV8
  • ThekingV8
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Har noterat en sak med boxen (original utförande) det är att om jag har en timer låt säga kl 3 på natten.
När inspelningen är klar så lämnar den boxen PÅ, känns ju rätt onödigt att den ska stå och vara på flera timmar om ingen ens är vaken och tittar.

Vore ju smidigt om boxen kände av att nu är jag avstängd och en timer startar, och då efter inspelning stänger av sig igen.

Samsung HR773an gjorde så, om den var avstängd och hade en timer inställd, då startade den oh stängde sedan av sig.

Men är den redan på och timern startar så gör den inget efter avslutad timer inspelning.

Eller är detta inte möjligt ?

Postad 23 January 2010 - 08:39

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Vore ju smidigt om boxen kände av att nu är jag avstängd och en timer startar, och då efter inspelning stänger av sig igen.

Samsung HR773an gjorde så, om den var avstängd och hade en timer inställd, då startade den oh stängde sedan av sig.

Men är den redan på och timern startar så gör den inget efter avslutad timer inspelning.

Vilken sorts Topfield har du?
Vilken firmware version är den försedd med?

Jag har en TF5700PVRt och den gör i vart fall så som du vill att boxen skall göra, dvs vaknar upp när timerns skall spela in och stänger av efteråt.
Jag har två saker som du kanske inte har:

1) Patchad firmware: 2.87 med patches AbArBfBqCkCpCwDeDyFFsGmHeKtPPcRRaRhRpRsSSrStT2TdTfTpTsUUcUuWfXpXwZ

2) Ett antal AutoStart TAP (data från MyInfo):
Slot 0: TF5000 Display v1.53 : Controls the LED display
Slot 1: ChannelChangeButtonHack 1.1 : Makes Arrow Up/Down look like P+/P- to some TAPS
Slot 2: MyStuff 6.1 : UI Replacement
Slot 3: eit2mei BETA 7.8m8 : Harvests MEI data from EPG
Slot 4: TAP Commander 1.34 : Configure and manage TAPs
Slot 5: MyInfo B4.1a : Displays & records Toppy basic info

PS:
Jag har också en annan väldigt nyttig Auto Start TAP, som jag verkligen rekommenderar:
AutoReboot V2.2a
Denna TAP installerar sig i den temporära firmware som toppyn kör ifrån efter start. Funktionen är att ifall toppyn kraschar (vilket kan hända mer frekvent om man kör en opatchad firmware) så fastnar den inte i ett fryst läge. I stället så startar den om efter ett par sekunder.
På detta sätt så missas inga timers från att starta efter kraschen ifall man inte upptäcker att boxen har kraschat!

Jag har haft mycket nytta av denna TAP! :)

Bosse

Redigerat av Bo_B, 23 January 2010 - 13:59.

Postad 23 January 2010 - 17:59

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Nytt problem med MyStuff och kanalbytet...
Idag upptäckte jag att vi kommer att se ett annat problem med bytet än bara timerförvirringen!
Det visar sig nämligen att MyStuff har tappat bort all extra info om de inspelningar som gjorts innan kanalbytet och nu ser man jättedåliga data i arkivet!
Namn på inspelningen blir inte längre som det var, ikonen är fel och beskrivningen är helt bedrövlig! :)

Anledningen till detta är att MyStuff raderar alla data för såna inspelningar i sin datafil MyStuff_RecordedInfo.dat, som gjorts på kanaler som ändrats, och därefter så kan den bara visa det som finns i själva rec-filen (vilket inte är mycket). Dessutom försvinner alla svenska tecken när detta händer!

Jag har ställt frågan i forumet i U.K. (titta här om du vill följa diskussionen).

Rekommendation om du använder mitt program XmlTv2Mei:
Slå genast på funktionen att göra backup på MEI-informationen!
Det görs med hjälp av följande ini-filinställningar:
[Config]
;Keep backup copy of MEI files on PC?
BackupMEI=1
BackupMS6MEI=1
Då kommer XmlTv2Mei att underhålla en fil i Data-katalogen där data om alla inspelningar som någonsin gjorts kommer att sparas. Gäller förstås inspelningar som gjorts efter att du slagit på backupfunktionen!
Med denna backup tillgänglig så är det möjligt att återskapa rätt info för MyStuff efter 1 februari med nya kanalnamn och LCN-nummer, hoppas jag.
Utan backupen är man nog rökt däremot....

/Bosse

Postad 24 January 2010 - 08:58

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Verkar som om man är rökt i alla fall....
Jag har testat att modifiera MyStuff_RecordedInfo.dat för att få tillbaka info rörande några inspelningar från kunskapskanalen men utan att lyckas.
Det verkar som om MyStuff använder kanalnamnet som en del av sökvillkoret och den extraherar kanalnamnet ur rec-filen. Där står det namn som gällde när inspelningen gjordes. Och det är inte ens det riktiga kanalnamnet (som det sänds i nätet) utan det är det namn man har i den inbyggda kanallistan i toppyn....
Normalt är detta samma som kanalnamnet, men det går att ändra och det är vad jag har gjort ifall namnet innehåller /-tecknet (tex Barn/Kunskapskanalen). Det är det ändrade namnet som hamnar i rec-filen!
Efter omläggningen så kommer nog beskrivningarna av inspelningar gjorda på kanaler som byter namn att försvinna från MyStuff är jag rädd. :)

Postad 24 January 2010 - 22:52

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Har noterat en sak med boxen (original utförande) det är att om jag har en timer låt säga kl 3 på natten.
När inspelningen är klar så lämnar den boxen PÅ, känns ju rätt onödigt att den ska stå och vara på flera timmar om ingen ens är vaken och tittar.

Eller är detta inte möjligt ?

Säger precis som Bosse. Jag har en Topfield TF5700PVRt, och om den är avstängd vid tillfället då en timer startar startar den upp och spelar in det den skall och stänger av sig där efter. Men endast om man inte under denna tid trycker på några knappar, eller att något program e dvs TAP gör det.
Den egenskapen har min box gjort hela tiden. Orginal FW eller ej, patchad eller ej.

En annan mycket bra sak att känna till tycker jag, är att om boxen spelar in när man vill stänga av den. Så kan man bara trycka på power knappen som vanligt. En fråga kommer då att visas där det står att inspelning pågår. Låter man bara boxen vara då och lämnar meddelandet kvar uppe, så stänger boxen av sig när inspelningen är klar. Mycket bra faktiskt.

/Kjell

Verkar som om man är rökt i alla fall....
Jag har testat att modifiera MyStuff_RecordedInfo.dat för att få tillbaka info rörande några inspelningar från kunskapskanalen men utan att lyckas.
Det verkar som om MyStuff använder kanalnamnet som en del av sökvillkoret och den extraherar kanalnamnet ur rec-filen. Där står det namn som gällde när inspelningen gjordes. Och det är inte ens det riktiga kanalnamnet (som det sänds i nätet) utan det är det namn man har i den inbyggda kanallistan i toppyn....
Normalt är detta samma som kanalnamnet, men det går att ändra och det är vad jag har gjort ifall namnet innehåller /-tecknet (tex Barn/Kunskapskanalen). Det är det ändrade namnet som hamnar i rec-filen!
Efter omläggningen så kommer nog beskrivningarna av inspelningar gjorda på kanaler som byter namn att försvinna från MyStuff är jag rädd. :)

En liten räddning verkar vara att man kan se information om inspelningen via Boxen orginal arkiv. Det gör ju i alla fall livet lite lättare.

/Kjell

Postad 24 January 2010 - 23:42

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

En liten räddning verkar vara att man kan se information om inspelningen via Boxen orginal arkiv. Det gör ju i alla fall livet lite lättare.
/Kjell

Fast jag har exempel där jag startade en direktinspelning av ett program och fick upp frågan från MyStuff om jag ville starta från buffer start/början av programmet eller från nu. Inspelningar som görs på det sättet får följande suspekta egenskaper:
1) MyStuff kommenderer toppyn att starta inspelning och anger ett filnamn som har en timestamp i slutet, men bryr sig inte om att ställa in hela filnamnet med påföljd att det startar med |-tecknet och har ett av boxen konstruerat (felaktigt) namn.

2) Den sålunda gjorda inspelningen har fel info inbyggt i själva filen också så att native archive visar totalt fel även den. Informationen verkar vara tagen från det program som kommer EFTER det inspelade programmet...

Postad 25 January 2010 - 09:19

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Fast jag har exempel där jag startade en direktinspelning av ett program och fick upp frågan från MyStuff om jag ville starta från buffer start/början av programmet eller från nu. Inspelningar som görs på det sättet får följande suspekta egenskaper:
1) MyStuff kommenderer toppyn att starta inspelning och anger ett filnamn som har en timestamp i slutet, men bryr sig inte om att ställa in hela filnamnet med påföljd att det startar med |-tecknet och har ett av boxen konstruerat (felaktigt) namn.

2) Den sålunda gjorda inspelningen har fel info inbyggt i själva filen också så att native archive visar totalt fel även den. Informationen verkar vara tagen från det program som kommer EFTER det inspelade programmet...

Aj då. Dett måste jag naturligtvis testa. Hade en massa konstiga inspelningar med namn som ingen i familjen känns vid. Kanske skulle ha tittat igenom den innan jag raderad dem :)

Postad 01 February 2010 - 12:21

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Uppdaterad!

Nu har kanalerna bytt plats!
Har justerat logofilerna en smula, så här kommer de nya!

logos.zip 69kb

Postad 01 February 2010 - 15:10

ThekingV8
  • ThekingV8
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Skrev även i andra tråden men skriver här med, kanske någon med samma box som har samma problem

Gjorde en kanalsökning runt 13 tiden och fick nya listan. Dock finns inte TV3 och Kanal5 med längre, Någon mer som haft samma problem på denna box ? Kör inga extra grejjer i den utan en ren odlad box med hårddisk i bara (ionga TAPs etc.)

EDIT: Fick tag i boxer nu, visade sig att Norrland hade fått en fiberkabel avgrävd därav problem med 3an och 5an. Är på jobbet så jag har inte kunnat kolla om det kommit igång nu men enligt boxer så skulle det vara avhjälp nu.. Återkommer ikväll när man är hemma igen och kan prova

Redigerat av ThekingV8, 01 February 2010 - 16:02.

Postad 01 February 2010 - 16:43

Annaanna5
  • Annaanna5
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Uppdaterad!

Nu har kanalerna bytt plats!
Har justerat logofilerna en smula, så här kommer de nya!

logos.zip 69kb

Logorna fungerar fint. Tack.
Efter lite knappande i Xmltv2Mei.ini så verkar allt fungera. Ja inte tappade logos i arkivet pga kanal byte ovs.
Här är min Xmltv2Mei.ini dock ändrat till .txt för att kunna lada upp filen. Fungerar till Boxer mix, inga lokalkanaler.
Bifogad fil  Xmltv2Mei.txt   5.66K   28 Antal nerladdningar

Postad 01 February 2010 - 21:48

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Gjorde en kanalsökning runt 13 tiden och fick nya listan. Dock finns inte TV3 och Kanal5 med längre, Någon mer som haft samma problem på denna box ?

Jag hade också problem med bl.a. 3:an och 5:an. Söker alltid manuellt.
Gjorde en automatisk sökning på TV:n och den hittade kanalerna, fast på plats 43 och inte 32 där de legat förut.
Sökte om manuellt på 43:an så funkade det fint.
Men jag bor ju i Norrland så... :D

Postad 01 February 2010 - 22:28

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Jag har lagt upp en logo-fil för MyStuff för nedladdning på min XMLTv2Mei-sida nu.
Dessutom har jag lagt dit min inifil så att ni kan se hur jag har ändrat på den för att hantera LCN-bytet.

När jag gjorde kanalsökningen så hade jag MyStuff avstängd, och innan jag slog igång MyStuff gjorde jag följande:

1) Bytte ut logo-filerna efter att ha byggt om dem med nya nummer

2) Ändrade i alla mina fav-filer (jag har 5 st) så att numren korrigerades

3) Redigerade filen MyStuff_Searches.dat på så sätt att jag ändrade LCN-numret i det fält på varje rad där det står (förstås bara för sökningar på de kanaler som bytt nummer)

4) Raderade FreeView bå boxen

5) Redigerade XmlTv2Mei.ini för de nya kanalnumren och gjorde en manuell körning för att få en ny MyStuff.mei-fil

Sen var det dags att starta MyStuff och de gick bra.
Filerna i arkivet ser bra ut så det var inga problem med beskrivningarna som jag trodde skulle uppkomma.

Men däremot var det en uppsjö av konstiga timers satta. Jag fick gå igenom timerlistan och radera alla som inte baserades på searches. Sen gick jag in i de searches som hade konstiga timers och sparade om dem. Då fixade sig timers också.
Anledningen till att dessa extra timers finns är att MyStuff ju redan satt timers baserade på kanalnummer innan omläggningen och de finns kvar i boxen efter kanalsökningen men siktar då på fel kanaler! Bara att ta bort.

Postad 02 February 2010 - 07:24

Unregisteredd45a5baf
  • Unregisteredd45a5baf
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tack till Fridde för logos samt Bo_B för allt han gör för Topfieldägarna.

Postad 02 February 2010 - 10:25

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Har gjort ny kanalsökning och kört bosses program igen med ändringar men fick ändå en del kanaler som visar fel kanal. T ex Canal + Sport 1 är i verkligheten ZTV och så vidare. Ska rensa allt och installera Bosses program från början istället då jag fipplat lite med filer nu så att ingenting fungerar :D Hoppas jag får det att fungera och stort tack även från mig åter igen till folk som Bosse och Fridde som hjälper oss andra amatörer som älskar våra Topfieldsboxar (trots alla krascher, hängningar, problem)

Redigerat av Unregistered9b117a23, 02 February 2010 - 14:13.

Postad 02 February 2010 - 11:41

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Vassego! :D

Postad 02 February 2010 - 17:54

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Samma här. Tack vare era goda råd rullade jag igång mina två Toppy utan några som helst problem.

Postad 02 February 2010 - 19:36

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Hmm är bara odugliga jag som inte får igång mitt utan problem då :) Canal + Sport1 är fortfarande ZTV via MyStuff EPG:n men inte på den vanliga och jag har dubbelkollat Inifilen 50 ggr att det står rätt LCN-nummer efter bytet?

Måste kanske ta bort Mystuff och installera igen för nu kan det ju inte vara något med att man måste göra ny kanalsökning när det fungerar med Topfields vanliga EPG. Förhoppningsvis kan jag redigera detta inlägg om någon timme när jag lagt sonen o kan kasta mig över boxen men tar förstås gärna mot förslag om någon har en lösning.

Postad 02 February 2010 - 21:30

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Hmm är bara odugliga jag som inte får igång mitt utan problem då :) Canal + Sport1 är fortfarande ZTV via MyStuff EPG:n men inte på den vanliga och jag har dubbelkollat Inifilen 50 ggr att det står rätt LCN-nummer efter bytet?

Måste kanske ta bort Mystuff och installera igen för nu kan det ju inte vara något med att man måste göra ny kanalsökning när det fungerar med Topfields vanliga EPG. Förhoppningsvis kan jag redigera detta inlägg om någon timme när jag lagt sonen o kan kasta mig över boxen men tar förstås gärna mot förslag om någon har en lösning.

Ominstallation av MyStuff tror jag inte alls på! I stället är det något av:
- Kanalfel efter omläggningen på din box. Gör fabriksåterställning och ny kanalsökning.
- Inställningsfel i XmlTv2Mei.ini. Jaga rätt på felet och lage det. Ingen mening att återinstallera programmet för jag har inte uppdaterat installationsfilen alls.
- Inställningsfel i logo-filen. Jag ser inte såna fel för Canal+ eftersom jag bara har Boxers basutbud (mix). Byt logofil.
- Inställningsfel i MyStuffs fav-lista. Leta reda på och laga.

Kan du visa din ini-fil här? Det är lite dumt gjort (av mig) när det gäller EPG eftersom det finns två ställen i stället för ett där LCN skrivs in....
Hur yttrar sig dina felaktigheter mera exakt? Är det fel ikon på kanalen fast det i övrigt är OK eller är det nåt annat slags fel?
En sak du kan göra är följande (om du har installerat eit2mei tap på boxen (som jag har):
- Radera eit2mei.mei och Freeview.mei på boxen (finns i /ProgramFiles)
- Starta om eit2mei tap
- Vänta på att den har scannat lite
- Ändra i MyStuff option R1 så att där står Freeview.mei
Nu skall du se en EPG i MyStuff som förhopningsvis är OK. Är det fel loggor här men i övrigt rätt så har du fel på logos-filen och den bör byggas om eller bytas. Om det nu blir rätt på alla kanaler men inte när du använder MyStuff.mei så är XmlTv2Mei felinställd. Ändringen med R1 kopplar över till den inbyggda EPG:n från den som fås från XmlTv2Mei.

Observera att du kan köra MyInfo RC2 betaversion (manuell start) och då kommer det att uppkomma en fil i ProgramFiles/Logs som heter MyInfo Channel Data.txt och den innehåller en komplett lista över de kanaler som finns på din box.
Kör den och jämför med min lista:
Channel data saved by MyInfo B5.0 RC2 on 2/2/2010 at 07:15

TV:
1	SVT1 ABC   	{Tx:??, SvcId:5770, VideoPid:1019, AudioPid:33786}
2	SVT2 ABC   	{Tx:??, SvcId:5510, VideoPid:1029, AudioPid:33796}
3	TV3   	{Tx:??, SvcId:5360, VideoPid:5369, AudioPid:38136}
4	TV4 Stockholm   	{Tx:??, SvcId:6110, VideoPid:1049, AudioPid:33816}
5	Kanal 5   	{Tx:??, SvcId:1050, VideoPid:1059, AudioPid:33826}
6	TV6   	{Tx:??, SvcId:1070, VideoPid:1079, AudioPid:33846}
7	TV4 Plus   	{Tx:??, SvcId:1150, VideoPid:1159, AudioPid:33926}
8	TV8   	{Tx:??, SvcId:1090, VideoPid:1099, AudioPid:33866}
9	Kanal 9   	{Tx:??, SvcId:840, VideoPid:849, AudioPid:33616}
10	MTV   	{Tx:??, SvcId:940, VideoPid:949, AudioPid:33716}
11	Comedy Central   	{Tx:??, SvcId:740, VideoPid:749, AudioPid:33516}
12	VH-1   	{Tx:??, SvcId:760, VideoPid:769, AudioPid:33536}
13	ztv.se   	{Tx:??, SvcId:1190, VideoPid:1199, AudioPid:33966}
14	TV400   	{Tx:??, SvcId:1140, VideoPid:1149, AudioPid:33916}
20	Animal Planet   	{Tx:??, SvcId:1080, VideoPid:1089, AudioPid:33856}
21	Discovery   	{Tx:??, SvcId:930, VideoPid:939, AudioPid:33706}
24	TV4 Fakta   	{Tx:??, SvcId:1220, VideoPid:1229, AudioPid:33996}
26	CNN   	{Tx:??, SvcId:1160, VideoPid:1169, AudioPid:33936}
30	Nickelodeon   	{Tx:??, SvcId:950, VideoPid:959, AudioPid:33726}
31	Disney Channel   	{Tx:??, SvcId:1110, VideoPid:1119, AudioPid:33886}
34	TV4 Film   	{Tx:??, SvcId:1130, VideoPid:1139, AudioPid:33906}
35	SILVER   	{Tx:??, SvcId:790, VideoPid:799, AudioPid:33566}
36	TCM   	{Tx:??, SvcId:1200, VideoPid:1209, AudioPid:33976}
40	Eurosport   	{Tx:??, SvcId:860, VideoPid:869, AudioPid:33636}
41	TV4 Sport   	{Tx:??, SvcId:750, VideoPid:759, AudioPid:33526}
45	C+ First		{Tx:??, SvcId:910, VideoPid:919, AudioPid:33686}
46	C+ Hits Sport WE   	{Tx:??, SvcId:970, VideoPid:979, AudioPid:33746}
47	C+Sport 1/SF Kanalen   	{Tx:??, SvcId:900, VideoPid:909, AudioPid:33676}
84	TV Finland   	{Tx:??, SvcId:780, VideoPid:789, AudioPid:33556}
93	SVT1 Tal txt   	{Tx:??, SvcId:1280, VideoPid:1289, AudioPid:33784}
94	SVT2 Tal txt   	{Tx:??, SvcId:1290, VideoPid:1299, AudioPid:33794}
96	SVT1 Sörmland   	{Tx:??, SvcId:5850, VideoPid:1019, AudioPid:33786}
97	SVT2 Sörmland   	{Tx:??, SvcId:5660, VideoPid:1029, AudioPid:33796}
98	SVTB/SVT24   	{Tx:??, SvcId:870, VideoPid:879, AudioPid:33646}
99	Kunskapskanalen   	{Tx:??, SvcId:1240, VideoPid:1249, AudioPid:34016}

Radio:
90	SR-P1   	{Tx:0, SvcId:3010, VideoPid:1249, AudioPid:35786}
91	SR-P2 Musik   	{Tx:0, SvcId:3020, VideoPid:1249, AudioPid:35796}
92	SR-P3   	{Tx:0, SvcId:3030, VideoPid:1249, AudioPid:35806}
95	SVT HD   	{Tx:0, SvcId:610, VideoPid:1249, AudioPid:33386}

Om detta ser OK ut så kan felet vara i den favlist som MyStuff använder sig av.

/Bosse

Postad 02 February 2010 - 22:07

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Har tyvärr lite tidspress då jag ska resa bort med jobbet ons-tors men har alla fall redan gjort fabriksåterställning, flera nya kanalsökningar men problemet verkar ju vara precis som du är inne på att det är något med loggorna som felar och detta gäller inte alla kanaler men vissa där fel logga visas på dess gamla kanalplats.

T ex så fungerar ju EPG:n i Mystuff vad gäller ZTV på den nya LCN-platsen 13 men där visas Canal + Sport 1 Loggan felaktigt och detsamma gäller Comedy Channel där Canal + loggan visas felaktigt (på sin gamla lchplats)

Jag får inte detta att fungera varken med egna favoritlistor eller My stuff egen och vet inte hur jag ändrar datfilerna till de nya loggorna?

Jag ska försöka hinna testa allt det där du skrev men får kanske göra det på torsdag kväll i värsta fall. Tack igen och har någon ytterliggare tips om loggoproblemet så varsegoda :) Sen när jag testat allt o om det inte fungerar då kan jag slänga in Inifilen också förstås.

Postad 02 February 2010 - 22:48

Unregisterede23ca3dc
  • Unregisterede23ca3dc
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Har tyvärr lite tidspress då jag ska resa bort med jobbet ons-tors men har alla fall redan gjort fabriksåterställning, flera nya kanalsökningar men problemet verkar ju vara precis som du är inne på att det är något med loggorna som felar och detta gäller inte alla kanaler men vissa där fel logga visas på dess gamla kanalplats.

T ex så fungerar ju EPG:n i Mystuff vad gäller ZTV på den nya LCN-platsen 13 men där visas Canal + Sport 1 Loggan felaktigt och detsamma gäller Comedy Channel där Canal + loggan visas felaktigt (på sin gamla lchplats)

Jag får inte detta att fungera varken med egna favoritlistor eller My stuff egen och vet inte hur jag ändrar datfilerna till de nya loggorna?

Jag ska försöka hinna testa allt det där du skrev men får kanske göra det på torsdag kväll i värsta fall. Tack igen och har någon ytterliggare tips om loggoproblemet så varsegoda :) Sen när jag testat allt o om det inte fungerar då kan jag slänga in Inifilen också förstås.

Fick samma fel som du beskriver. Kolla in datumet på logo.dat och smlogo.dat. Dom ska vara från 1/2 de jag laddade hem var från 21/1 och innehöll detta fel. Sedan laddade jag hem de som Fridde (tackar) gjort några poster högre upp och då löste det sig.

Postad 02 February 2010 - 23:05

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Jag har lagt upp Friddes loggor också på min sida för XmlTv2Mei nu. Har också kollat att den fungerar lika bra som min men vissa ikoner ser lite olika ut (marginellt).

Postad 03 February 2010 - 05:01

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0

Jag har lagt upp Friddes loggor också på min sida för XmlTv2Mei nu. Har också kollat att den fungerar lika bra som min men vissa ikoner ser lite olika ut (marginellt).

Fick samma problem alla fall, dvs att t ex det blir fel logga på ZTV och några till kanaler men nu dök det alla fall upp fungerande 3 Canal + i Mystuff EPG:n men utan loggorna? Får kika vidare på detta på Torsdagkväll när jag kommer hem och kanske testa dina andra förslag Bosse.

Hur lagar man i så fall Mystuffs egen favoritlista som du skrev och när du skriver t ex radera freeview.mei så menar du att jag tar bort den helt från boxen med Altair va o inte att jag ska in o redigera på nåt sätt? Lika bra att ställa dumma frågor nu ifall jag fastnar på detta sent på torsdagskvällen :blink:

Postad 03 February 2010 - 07:36

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Fick samma problem alla fall, dvs att t ex det blir fel logga på ZTV och några till kanaler men nu dök det alla fall upp fungerande 3 Canal + i Mystuff EPG:n men utan loggorna? Får kika vidare på detta på Torsdagkväll när jag kommer hem och kanske testa dina andra förslag Bosse.

Kan du tala om vilka kanaler som visar fel logga och vilken logga som i så fall visas i stället????
Lättare att förstå om man vet detta.

Hur lagar man i så fall Mystuffs egen favoritlista som du skrev och när du skriver t ex radera freeview.mei så menar du att jag tar bort den helt från boxen med Altair va o inte att jag ska in o redigera på nåt sätt? Lika bra att ställa dumma frågor nu ifall jag fastnar på detta sent på torsdagskvällen :blink:

Det funkar så här med loggor och favoritlista:
Favortitlista
I mappen /ProgramFiles/Settings/MyStuff/FavLists finns det filer med ändelsen mcl. Jag har tex Boxer.mcl, SVT.mcl, TV4.mcl etc. Dessa filer innehåller bara ett antal siffror, en på varje rad. Det är LCN-numren för de kanaler som man har definierat att man vill ha i listan.
I MyStuff option U1 ställer man in vilken av dessa listor som MyStuff skall använda. Det styr vilka kanaler som skall vara med i MyStuffs EPG och i vilken ordning.
Efter kanalomläggningen när kanalerna fått nya LCN så måste dessa listor ändras.
Ändrar gör du på din PC och sen laddar du upp till boxen.

Loggor
I den EPG-lista som MyStuff visar så tas loggorna från de här två logo-filerna smlogos.dat och logos.dat. I filerna ligger ett antal små bilder med nummer som anger varje bilds LCN-nummer. MyStuff tar helt enkelt den bild som har kanalens LCN-nummer och visar på skärmen.
Om du får fel logga på en kanal så betyder det troligen att kanalen har blivit fel vid sökningen. Jag ser ingen annan anledning till detta än fel i kanallistan i boxen eller fel i logofilen. Men logofilerna jag gjort och som Fridde gjort är inte fel för de funkar båda hos mig. Alltså har du antagligen fel kanalsökning av någon anledning. Tex om du bor nära flera sändare kan du ha kanaldubletter och det kommer definitivt att ställa till det.

MyInfo RC2
Jag tycker att du skall köra den MyInfo.tap som kag länkade till tidigare (här är den). Den kommer då att skapa en lista över de kanaler som finns på din box som du kan jämföra med min lista som jag visade i mitt inlägg en bit upp.

Postad 03 February 2010 - 12:38

Unregisterede23ca3dc
  • Unregisterede23ca3dc
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Hej igen, glömde säga att ett problem också var att jag hade en eller flera siffror i min "My Favourites.mcl" som hänvisade till en kanal som inte gick att ändra till manuellt ens. Jag tittade bara på Boxers kanalplan som dom skickat ut via post och knappade in dessa kanaler i FAV-listan. Här kommer min fungerande lista.
Byt namn från .txt till .mcl och placera i mappen \ProgramFiles\Settings\MyStuff\FavLists
Bifogad fil  My_Favourites.txt   81bytes   2 Antal nerladdningar
1
2
3
4
5
6
21
41
7
34
20
98
99
40
24
10
8
30
13
14
9
26

Postad 03 February 2010 - 19:47

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Hej igen, glömde säga att ett problem också var att jag hade en eller flera siffror i min "My Favourites.mcl" som hänvisade till en kanal som inte gick att ändra till manuellt ens. Jag tittade bara på Boxers kanalplan som dom skickat ut via post och knappade in dessa kanaler i FAV-listan. Här kommer min fungerande lista.
Byt namn från .txt till .mcl och placera i mappen \ProgramFiles\Settings\MyStuff\FavLists
Bifogad fil  My_Favourites.txt   81bytes   2 Antal nerladdningar
1
2
3
4
5
6
21
41
7
34
20
98
99
40
24
10
8
30
13
14
9
26

Min lista ser ut så här (fast omgjord på bredden för att inte ta så stor plats på höjden i forumet:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 41, 8, 9, 26, 40, 21, 20, 13, 14, 7, 34, 24, 10, 11, 90, 91, 92, 98, 99

Bosse

Postad 03 February 2010 - 20:28

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Tex om du bor nära flera sändare kan du ha kanaldubletter och det kommer definitivt att ställa till det.

När jag vid ett tillfälle hade dubletter så såg jag dessa i Toppyns egna kanallista (som jag får fram med knappen: OK), så det är lätt att kolla.

När du byter logo-filer måste du (åtminstone) starta om MyStuff. Avslutar gör du längst ner i inställningsmenyn (Exit MyStuff), sedan kan du starta det igen genom arkivet.

Angående fabriksåterställning så har jag aldrig gjort någon sådan bara för att jag ska söka kanaler.
Varför måste jag göra det? :)
Innan kanalsökningen väljer jag bara "radera kanallista" sedan är det bara att söka.
Och jag söker alltid manuellt för att inte få en massa dubletter.

Postad 04 February 2010 - 17:07

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Angående fabriksåterställning så har jag aldrig gjort någon sådan bara för att jag ska söka kanaler.
Varför måste jag göra det? :)
Innan kanalsökningen väljer jag bara "radera kanallista" sedan är det bara att söka.
Och jag söker alltid manuellt för att inte få en massa dubletter.

Ingen har sagt att man måste, men det var ett förslag för att bli av med resterna av gamla sökningar och timers innan man söker på nytt.
Eftersom timers är ett problem när man får nya nummer på kanalerna så är det bäst att de rensas bort först. Sedan använder MyStuff searches för att sätta nya timers och de blir ju också fel eftersom kanalnumren blivit fel. Men då kan man gå in och redigera sökningen och byta till rätt kanal så löser det sig (felaktiga timers tas bort och nya sätts dit).

Men detta gäller ju förstås sökning i skarven mellan gamla kanalplanen och den nya. Om man har timers som skapats efter omläggningen så använder de ju de nya kanalnumren och då är allt OK.

Postad 05 February 2010 - 14:02

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Är på jobbet nu men när jag snabbkollade igår kväll så verkade Canal + -loggorna ha hoppat till rätt plats igen så allt kanske fungerar nu. Så lösningen var alltså att åka till stockholm och dricka öl så ni vet ifall någon annan får problem med liknande :)

Nu ska jag skapa en ny favoritlista och hoppas att jag slipper problem med dubletter som det varit ibland tidigare trots att jag absolut inte har skrivit in de LCN-numren dubbelt.

Postad 06 February 2010 - 12:13

EJensen
  • EJensen
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej alla!
Har sökt men helt omöjligt att hitta, står för mycket om saker som man skulle vilja filtrera bort...

Men jag har en Topfield TF5700 och har där spelat in ett par program och fotbollsmatcher som jag skulle vilja ha över från boxern till en PC. Så om nån har lust att förklara för en riktig nybörjare hur jag gör ? Räcker det med att installera ett prog på PCn och sen koppla ihop med boxern via USB eller behövs mer ?

SOm sagt total "n00b" på sånt här så hjälp uppskattas enormt!

Postad 06 February 2010 - 15:55

ThekingV8
  • ThekingV8
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Sådär då funkar min TopField 5720 som den ska, gjorde en reset på den och nu startar den och stänger av efter inspelning när den är i offläge. måste bara varit något knas.

Köpte mig även en sådan här : http://www.teknikmag...mp;artnr=500039

Och kopplade till boxen och sedan Belkin USB nätverkshubben till nätverket så nu kommer man åt topfielden från alla datorer på nätverket, via satt ip. Sjukt smidigt att kunna flytta över det inspelade från vilken burk som helst via nätet, samt GRYMT smidigt att uppdatera boxen etc. :-)

Kan varmt rekommendera den USB hubben om man snabbt och enkelt vill kunna koppla den till nätverket och PC (man slipper köra USB kabel till datorn hela tiden :-)

Kanske ska prova några TAPs etc som Bosse har rekommenderat nudå :-)

EDIT: HELT SJUKT vad smidigt att flytta inspelat material och spela via VLC player.
Även fast kanalen inte är avkodad (alltså från discovery utan att titta på kanalen så spelar VLC upp den utan programkort. fasen vad nice)

Redigerat av ThekingV8, 06 February 2010 - 16:22.

Postad 06 February 2010 - 16:54

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

HELT SJUKT vad smidigt att flytta inspelat material och spela via VLC player.
Även fast kanalen inte är avkodad (alltså från discovery utan att titta på kanalen så spelar VLC upp den utan programkort. fasen vad nice)

Hur i hela friden går detta till?
Om du tittar på en inspelning från en kodad kanal direkt på boxen med kortet uttaget, syns det något då?
I mitt fall så är det omöjligt att göra som du säger, kodade kanaler blir ingenting alls i VLC...

Enda förklaringen jag har är att när du spelade in programmet på Discovery så var boxen inställd på den kanalen också, dvs den spelade in samma kanal som den också visade. I detta fall så är Topfielden gjord så att den avkodar före disken så att säga och då blir det som du berättat.

Själv håller jag på och fixar med en Win7-PC (bytte just grafikkort) som jag skall koppla till min Sony 40" Full-HD TV via HDMI (på det nya grafikkortet). Tanken är att spela av material som ligger på PC till TV:n, tex rippade VHS-bandprogram och sånt som man får som videofiler från annat håll. Och då tänkte jag köra VLC eftersom den också klarar REC-filer vilket Media Center inte gör såvitt jag vet.

Postad 07 February 2010 - 08:21

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Nya problem då! Två kvällar i rad nu så har min digitalbox plötsligt stängts av och det där Veryfieng folders har dykt upp. Sedan startar boxen av men varje gång MyStuff körs igång så slås den sen av igen och startar om. Så när jag håller ner nollan på fjärren och MyStuff inaktiveras så fungerar det så det måste ha blivit nåt knas med Mystuff.

Jag stängde sen av digitalboxen för natten och igår morse fungerade allt som vanligt igen även med Mystuff tills igår kväll vid kl 21-tiden då samma problem uppstod. Kan förstås ta bort och lägga in Mystuff igen med mera men tänkte bara snabbkolla på detta forum om någon känner igen sig eller har något förslag på orsak till detta?

(OS närmar sig snart och jag får lite panik över hur mycket min box strular just nu) ;)

Postad 07 February 2010 - 09:15

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Typiskt för att nätdelen håller på att paja.

Se tidigare i tråden eller

http://www.smithdom....e9.co.uk/toppy/

http://members.optus...pwrcircuit.html

Jag köpte mina kondringar via ebay för 20 kr inl frakt
5 X 1000uF 16V Radial Electrolytic Capacitor 10X20
http://cgi.ebay.de/w...e=STRK:MEWNX:IT

Nya problem då! Två kvällar i rad nu så har min digitalbox plötsligt stängts av och det där Veryfieng folders har dykt upp. Sedan startar boxen av men varje gång MyStuff körs igång så slås den sen av igen och startar om. Så när jag håller ner nollan på fjärren och MyStuff inaktiveras så fungerar det så det måste ha blivit nåt knas med Mystuff.

Jag stängde sen av digitalboxen för natten och igår morse fungerade allt som vanligt igen även med Mystuff tills igår kväll vid kl 21-tiden då samma problem uppstod. Kan förstås ta bort och lägga in Mystuff igen med mera men tänkte bara snabbkolla på detta forum om någon känner igen sig eller har något förslag på orsak till detta?

(OS närmar sig snart och jag får lite panik över hur mycket min box strular just nu) ;)

Postad 07 February 2010 - 11:58

ThekingV8
  • ThekingV8
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Om det är nätdelen som håller på att ge upp måste jag bara fråga, hur längesedan är det du köpte din box ?

Postad 07 February 2010 - 14:18

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Life Expectancy
The life-span of the standard -45° to +105°C rated capacitors depends on their average temperature. At a constant 105°C the capacitor would only last 2,000 hours (12 weeks if left on 24/7). At 55°C the capacitor would only last 32,000 hours (96 weeks or 1.8 years, if left on 24/7). Not surprisingly many Toppys' power supplies fail after only 1.5 years. If you only leave your toppy turned on for 8 hours a day the capacitors could fail after 5.4 years.

http://members.optus...pwrcircuit.html

Postad 07 February 2010 - 15:39

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Oj då kanske det var nåt med nätdelen som låg bakom den märkliga kraschen för några veckor sedan också när Boxen efter att ha vilat några dagar mirakelåteruppstod. Jag har haft boxen i ca 2,5 år men kan tänka mig att min lokale handlare kanske kan vara sjysst och skicka iväg den på reparation men det gäller ju att kunna påvisa felet också o jag vägrar dessutom vara utan box i OS så jag måste läsa på lite om detta men är ju inte direkt sugen att mixtra med detta själv inuti boxen. Inte finns det några Topfield 5710 och 5720 att köpa heller har jag för mig men måste kolla upp. Aj aj vilket I-landsproblem jag fick nu ... :wub:

Jag kan ju säga att vi har varit väldigt dålig på att stänga av boxen nattetid exempelvis vilket då förstås har förkortat livslängden på boxen oavsett om det är det felet just nu. Någon Topfieldreparatör i Gävletrakten?

Fast om det är nätdelen som krånglar varför just när Mystuff startas o inte annars med det senaste felet???

Redigerat av Unregistered9b117a23, 07 February 2010 - 23:01.

Postad 08 February 2010 - 00:17

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Fast om det är nätdelen som krånglar varför just när Mystuff startas o inte annars med det senaste felet???

En Teori:
En sak som MyStuff gör när den startar är att den läser data från varenda inspelningsfil som finns plus att den läser in EPG och kollar timers och sökvillkor för timers mot EPG mm mm.
Denna aktivitet kanske drar mera ström än normalt och är orsaken till att nätdelen ger för låg spänning momentant???

Själva reparationen (= kondensatorbyten) är inte alls så svår att utföra, men man måste ju ha lite lödkunnande samt kunna skilja på komponenter och sådär....

Kanske att en radioverkstad i Gävle (om det fortfarande finns såna) kan hjälpa till ifall du skriver ut de websidor som beskriver hur man gör (länkar finns i denna tråd) och tar med dig till dem.

/Bosse

Postad 08 February 2010 - 07:03

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Eftersom jag känner lite panik över att OS snart börjar och inte riktigt vet om jag hinner beställa kondensatorer och få tag på någon som kan hjälpa mig med reparationen så funderar jag lite på att beställa en ny box även om de inte är lätta att få tag på.

Hittade en 5720 box där jag kanske får boxen hyfsat billigt om jag förlänger mitt utgående boxerabonnemang på 24 mån. Fast det verkar inte ingå hårddisk i denna så det måste jag köpa till men låter märkligt då jag trodde de ingick i dessa från början? Den gamla boxen får jag i så fall försök laga och senare i så fall sälja eller använda på sovrums-tv:n ifall jag börjar med boxer där också senare.

Någon som har rekommendation angående eventuellt köp av ny box?

Redigerat av Unregistered9b117a23, 08 February 2010 - 08:48.

Postad 08 February 2010 - 09:36

Annaanna5
  • Annaanna5
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Hej alla!
Har sökt men helt omöjligt att hitta, står för mycket om saker som man skulle vilja filtrera bort...

Men jag har en Topfield TF5700 och har där spelat in ett par program och fotbollsmatcher som jag skulle vilja ha över från boxern till en PC. Så om nån har lust att förklara för en riktig nybörjare hur jag gör ? Räcker det med att installera ett prog på PCn och sen koppla ihop med boxern via USB eller behövs mer ?

SOm sagt total "n00b" på sånt här så hjälp uppskattas enormt!

Hej!
Du behöver Altair. Det hittar du på http://www.i-topfield.com/
Välj Utility och leta efter Altair. I zip filen finns även en dll-fil och lite annat som kan behövas.

Postad 08 February 2010 - 10:37

ThekingV8
  • ThekingV8
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Eftersom jag känner lite panik över att OS snart börjar och inte riktigt vet om jag hinner beställa kondensatorer och få tag på någon som kan hjälpa mig med reparationen så funderar jag lite på att beställa en ny box även om de inte är lätta att få tag på.

Hittade en 5720 box där jag kanske får boxen hyfsat billigt om jag förlänger mitt utgående boxerabonnemang på 24 mån. Fast det verkar inte ingå hårddisk i denna så det måste jag köpa till men låter märkligt då jag trodde de ingick i dessa från början? Den gamla boxen får jag i så fall försök laga och senare i så fall sälja eller använda på sovrums-tv:n ifall jag börjar med boxer där också senare.

Någon som har rekommendation angående eventuellt köp av ny box?

Jag köpte min box lös från outlet24 för 1750:- (utan disk, köpte sedan till en 500GB och stoppade i)

Om du köper en ny box, flytta bara över den gamla hårddisken och koppla ihop båda enheterna (topfieldsen) med varandra och gå in i systemmenyn och gör en överflytt av all data (inställningar etc)

Du kan ju använda altair med som rekommenderat ovan.

Postad 08 February 2010 - 12:42

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Ja jag har varit inne på den där Outletbutiken men de var slut men verkar kunna få hem igen för priset 1790 :- utan hårddisk. Nu har jag grym beslutsångest då jag fick lämna in min Topfield 5710 hos radiohandlaren där jag köpte den och han trodde att hans anställda skulle kunna byta de där kondensatorerna åt mig. Den stora frågan för mig är då om han kommer att fixa det och om det gör så att boxen fungerar klockrent igen och framförallt hinner de fixa det före OS B)

Så nu grubblar jag på om jag ändå ska köpa en box för 1790 och köpa till hårddisk o sen försöka läsa mig till hur jag sätter i en sådan, hmmmmm. Undrar vad tjejen skulle tycka om jag köper en ny box bara lite utifall, hmmm.

Redigerat av Unregistered9b117a23, 08 February 2010 - 16:18.

Postad 08 February 2010 - 17:29

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Så nu grubblar jag på om jag ändå ska köpa en box för 1790 och köpa till hårddisk o sen försöka läsa mig till hur jag sätter i en sådan, hmmmmm. Undrar vad tjejen skulle tycka om jag köper en ny box bara lite utifall, hmmm.

Om du skaffar en box utan disk och köper en av de rekommenderade ECO-varianterna av PATA-diskarna så är det ju busenkelt att koppla in:
1) Öppna lådan
2) sätt in disken i vaggan och skruva dit skruvarna
3) Koppla in IDE-kabeln (som antagligen följer med boxen) till disken
4) Koppla in strömsladden till disken
5) Stäng lådan
6) Klart.

När du nu slår på toppyn kommer den att detektera disken och formatera den och sen är den som din andra Toppy.
Klar att installera de TAP du använde förut etc.

Diskbytartrådarna är långa pga följande:
1) Folk köper diskar som inte funkar (tex Hitachi). Då blir det diskussion. Samsung verkar alltid funka.
2) Folk (som jag) vill ha större diskar och då finns det inga PATA utan man får skaffa SATA + en SATA/PATA-konverter. Detta ger upphov till kompatibilitetsproblem, utrymmesproblem och kabelproblem som diskuteras i trådarna.

Klart enklast är att köra med PATA för då passar sladdarna i boxen direkt.

/Bosse

Redigerat av Bo_B, 08 February 2010 - 17:30.

Postad 08 February 2010 - 20:57

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Ska försöka ta ett beslut om detta imorgon men lägger nog en beställning på en ny box men frågan är då hur stora såna här Patadiskar det finns från Samsung? Jag har bara hittat 160 gb men skulle gärna ha lite större hårddisk om det finns av den här typen av disk då.

Någon får gärna länka ifall ni känner till någon bra Samsungdisk som passar bra och så får vi se vad jag kommer fram till. ThekingV8 som skrev förrförra inlägget hade ju köpt en Samsungdisk på 500 gb, vilken?

Stort tack åter igen till Bosse med flera för fantastisk vänlighet!

Postad 08 February 2010 - 22:01

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Om du ska teckna nytt abbonemang så testa på http://www.nettosat....igator-311.html för 2990:-

VID SAMTIDIGT TECKNANDE AV 24 MÅNADERS BOXERPAKET a 159:-/mån GES 2200:- I RABATT PÅ PRISET!

Jag köpte min där för 2 år sedan och har dessutom köpt andra grejor och det har fungerat bra med leveranser.

Redigerat av lubbis, 08 February 2010 - 22:12.

Postad 08 February 2010 - 22:51

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Ska försöka ta ett beslut om detta imorgon men lägger nog en beställning på en ny box men frågan är då hur stora såna här Patadiskar det finns från Samsung? Jag har bara hittat 160 gb men skulle gärna ha lite större hårddisk om det finns av den här typen av disk då.

Det finns flera benämningar på såna här diskar:
IDE, ATA och PATA. Den senare används för att skilja från SATA (serial ATA).
Även Western Digital brukar vara OK att använda. Här är en sådan:
Western Digital Caviar Blue 500GB ATA

Någon får gärna länka ifall ni känner till någon bra Samsungdisk som passar bra och så får vi se vad jag kommer fram till. ThekingV8 som skrev förrförra inlägget hade ju köpt en Samsungdisk på 500 gb, vilken?

Jag tror att det är svårt att komma över 500Gb storlek med PATA, utan då blir det till att köpa SATA-disk och en sån här omvandlare också: SATA-IDE converter
Det är denna jag har använt när jag byggde ut till 1Gb i somras. Då var det denna Samsung 1Gb EcoGreen F2 SATA som jag bytte till.

Bosse

Postad 09 February 2010 - 01:12

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

(OS närmar sig snart och jag får lite panik över hur mycket min box strular just nu) :(

Har fått samma problem de sista dagarna. Fattar inte vad det beror på. Den bara startar om (autoreboot). Verify Folders, sedan startar MYStuff upp och kraschar igen.

Då tänkte jag. Jag kopierar över mina inställningar. Raderar alla *.mei filer, alla settingsfiler för mystuff osv.
Men när Altair 1.250 har jag upptäckt något mycket konstigt. Jag kan inte få över filerna från PRV till PC. Det står 1% och sedan händer inget. (Nej disken är inte full, skrivskyddad, saknar rättigheter). Men åt andra hållet går det hur bra som helst. Kan kopiera vilken fil jag vill från PC till hårddisken med Altair. Alla filer från PVR blir 0 byte stora, sedan får jag ett meddelande om att filen redan finns (fast att den itne gjorde det från början). Så får jag välja om jag vill ersätta osv..) väljer jag ersätta så kommer efter ett tag följande meddelande:

Cannot copy the selected file.
Already used in other process or unknown error occured.

Så nu har jag två allvarliga problem!
1. MyStuff krachar så snart den försöker starta vid symbolen (L)
2. Jag kan inte kopiera en ända fil från min Topfield TF5700PVRt med Altair (vilket naturligtvis har gått hur bra som helst tidigare

Jag kan lista alla filer/kataloger, byta namn på filer/kataloger, radera filer/kataloger på min PVR, jag kan kopiera till den utan problem. Men jag kan inte hämta några filer från min PVR till datorn. Först visas kopieringsdialogen. Den är visas utan att det händer något i ett par minuter. Sedan kommer dialogen om att filen redan finns (fast att den inte gjorde det då jag började kopiera). Trycker på ersätt, och efter ett par minuter visas filen med felmeddelandet.

Vad kan jag göra på detta?

Bifogad fil(er)

Redigerat av Chelsean, 09 February 2010 - 01:55.

Postad 09 February 2010 - 01:56

ThekingV8
  • ThekingV8
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Det finns flera benämningar på såna här diskar:
IDE, ATA och PATA. Den senare används för att skilja från SATA (serial ATA).
Även Western Digital brukar vara OK att använda. Här är en sådan:
Western Digital Caviar Blue 500GB ATA
Jag tror att det är svårt att komma över 500Gb storlek med PATA, utan då blir det till att köpa SATA-disk och en sån här omvandlare också: SATA-IDE converter
Det är denna jag har använt när jag byggde ut till 1Gb i somras. Då var det denna Samsung 1Gb EcoGreen F2 SATA som jag bytte till.

Bosse

Kör med en 500GB PATA disk, köpte den för 700kr (ja dom är ganska dyra..) men jag klarar mig fint med 500GB (eftersom såtn jag vill spara flyttas över till NASen)

Provade nån SATA disk och SATA-> IDE adaptern men då lirade inte just den SATA disken jag köpte så jag gick på en 500GB IDE istället för att slippa mer strul :-)

Postad 09 February 2010 - 08:21

Annaanna5
  • Annaanna5
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Har fått samma problem de sista dagarna. Fattar inte vad det beror på. Den bara startar om (autoreboot). Verify Folders, sedan startar MYStuff upp och kraschar igen.

Då tänkte jag. Jag kopierar över mina inställningar. Raderar alla *.mei filer, alla settingsfiler för mystuff osv.
Men när Altair 1.250 har jag upptäckt något mycket konstigt. Jag kan inte få över filerna från PRV till PC. Det står 1% och sedan händer inget. (Nej disken är inte full, skrivskyddad, saknar rättigheter). Men åt andra hållet går det hur bra som helst. Kan kopiera vilken fil jag vill från PC till hårddisken med Altair. Alla filer från PVR blir 0 byte stora, sedan får jag ett meddelande om att filen redan finns (fast att den itne gjorde det från början). Så får jag välja om jag vill ersätta osv..) väljer jag ersätta så kommer efter ett tag följande meddelande:

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Vad kan jag göra på detta?

Jag hade liknande problem för 1 år sedan. Jag kune dock kopiera en del filer ifrån Topfielden. Lösningen var att ta bort alla filer som var 0kb.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.