Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 22 May 2008 - 06:33

BazookaSkoga
  • BazookaSkoga
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
det lät ju inte alls bra.. finns säkert nån lösning man kan göra själv men jag hade nog försökt byta den.. ring de som du köpt den av

Postad 22 May 2008 - 07:18

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Nu är jag lite less!

Skyndade mig hem från jobbet idag för att rusa till posten och hämta ut min 6500. Kom hem med ett spännande paket och fick fram en söt liten tvix. Fnissade nästan för det jag hade oroat mig för, nätverksinställningarna, gick lätt som en plätt och jag klarade av det alldeles själv. Efter några minuter rullade underbara bilder fram på min plasma. Oj vad snyggt! tänkte jag.
Sen började problemen. Efter några få minuter började ljudet hacka, knastra och försvinna för att till slut helt gå upp i rök och sedan hänger sig maskinen helt. Startar om den och testar igen. Samma resultat. Tänker att det kanske är min halvtaskiga gamla cat 5-kabel som inte pallar med så jag går för att koppla ur tvixen för att fylla dess hårddisk med film istället. När jag plockar upp tvixen känner jag hur fasligt varm den är. Blir lite skraj. Kopplar in den igen och testar att öka fläkthastigheten men detta är helt utan tillfredställande resultat. tar in den till datorn och lägger in ett avsnitt Planet Earth på hårddisken. Låter den svalna och kör sedan igång igen men nu från den inbyggda hårddisken. Detta ger samma hetta och ljudproblem. Problemen dyker upp efter endast någon minuts användande. Har låtit den stå på hela kvällen nu under tiden CL-finalen och tvixen är varmare än jag vet inte vad. Hur kan den bli så varm utan att "arbeta"? Utan att pressa fram HD-material?
Beställde den från Dustin i måndags och det satt en liten fånig plastlåda där hårddisken sedan monterades. Antar att detta ska vara en ny tvix utan de tidigare "komponentfelen" som orsakade värmeproblem. Dock tycker jag att den värmen som min tvix producerar borde vara i allra felaktigaste laget. Vet inte vad jag ska göra riktigt. Har inte testat att uppgradera firmware. Ville ju testa den direkt. Tror inte heller att en ny firmware fixar dessa värmeproblem.

hjälp..... ;)

Hej!

Du har onekligen fått en TViX av den nya batchen, men du verkar ändå ha haft en otrolig otur och fått ett måndagsexemplar. Det är det enda jag kan utläsa av din beskrivning för TViX:en ska klara det du testade den med, utan problem. Jag kör 1080p-material i timmar med låg fläkthastighet och det går utmärkt så jag gissar att det verkligen är något fel på din enhet. Hör av dig till Dustin omgående så får du det löst.

Tråkigt, men när du väl har en ny TViX, så kommer du fnissa och vara lika glad igen. Tills dess kan jag bara beklaga å dina vägnar. Hoppas också att du inte blir allt för bränd av upplevelsen. Det är som sagt (i min värld) något fel på TViX:en du har fått, för så ska den inte reagera.

Hör av dig i tråden igen när allt är löst så vi får höra en recension då. :)

Postad 22 May 2008 - 09:55

OLNi
  • OLNi
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Ber om ursäkt, detta har säkerts frågats om förr men jag orkar helt enkelt inte läsa igenom över 90 sidor.. :)

Hur stor disk kan man h a internt i den?
Har läst 500gb som max men läste nyss att nån hade köpt en 750Gb..
Var går gränsen?

Är det nån gräns på externa diskar man kopplar via usb?
Kan man lägga upp mappsystem för film mm?

Redigerat av OLNi, 22 May 2008 - 09:58.

Postad 22 May 2008 - 10:03

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Ber om ursäkt, detta har säkerts frågats om förr men jag orkar helt enkelt inte läsa igenom över 90 sidor.. ;)

Hur stor disk kan man h a internt i den?
Har läst 500gb som max men läste nyss att nån hade köpt en 750Gb..
Var går gränsen?

Är det nån gräns på externa diskar man kopplar via usb?
Kan man lägga upp mappsystem för film mm?

Upp till 1 TB har folk tryckt i den och det går utmärkt. :)

Jag vet ingen gräns för externa diskar.

TViX:en ÄR mappbaserad. Alltså, skapa en mapp i TViX:en som heter Video (förslagsvis gör du det då den blir automatiskt kopplad till "Videoknappen" på TViX:ens fjärrkontrollen). I den kan du sedan göra precis som du vill. Kanske skapa genrer, typ:

\Video\Action
\Video\Komedi

osv. Eller så kör du efter format som bland annat jag gör:

\Video\Movies\ISO
\Video\Movies\MKV

osv. Du väljer helt enkelt själv hur du vill "katalogisera" dina filmer. ;)

Postad 22 May 2008 - 10:23

Patriklind
  • Patriklind
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
ingen som haft samma problem som jag? när man kopplar in via usb?
Finns det någon tanke från divco att försöka få upp skriv hastigheten till den interna hårddisken?
/MVH
patrik

Postad 22 May 2008 - 10:32

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

ingen som haft samma problem som jag? när man kopplar in via usb?
Finns det någon tanke från divco att försöka få upp skriv hastigheten till den interna hårddisken?
/MVH
patrik

Så vitt jag vet så har USB-standarden en viss hastighet och that's it. Det går inte att "snabba upp". Då behöver man implementera ett helt annat överföringsätt och en annan kontakt typ.

Har du problem med hastigheten, så kanske du har drivrutiner för din USB-kontakt som strular. Eller, så kan det vara fel på TViX:en. Tipset är att gå med TViX:en till en eller gärna två andra datorer och testa kopiera över saker till och från dem. Det är väl den enklaste felsökningen att göra.

Här har du hastigheter för USB:
http://en.wikipedia....#USB_signalling

Topphastigheterna når du sällan av olika faktorer, men du bör ju ligga någonstans mot toppvärdet. Annars är det som sagt felsökning som gäller.

Postad 22 May 2008 - 10:34

Patriklind
  • Patriklind
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Så vitt jag vet så har USB-standarden en viss hastighet och that's it. Det går inte att "snabba upp". Då behöver man implementera ett helt annat överföringsätt och en annan kontakt typ.

Har du problem med hastigheten, så kanske du har drivrutiner för din USB-kontakt som strular. Eller, så kan det vara fel på TViX:en. Tipset är att gå med TViX:en till en eller gärna två andra datorer och testa kopiera över saker till och från dem. Det är väl den enklaste felsökningen att göra.

Här har du hastigheter för USB:
http://en.wikipedia....#USB_signalling

Topphastigheterna når du sällan av olika faktorer, men du bör ju ligga någonstans mot toppvärdet. Annars är det som sagt felsökning som gäller.

Nej nej ! du missförstår mig :)
Jag testade att koppla in tvixen på min dator via usb men då kopplar den ifrån disken var 5:e sekund så jag hinner inte kopiera in nått via usb.

Sen så koppla jag in den via nätverk och det fungerar utmärkt dock så går det väldigt sakta! (runt 4mb/s) har läst att ingen i tråden verkar komma över den hastigheten när det gäller nätverk.
Men det borde kunna gå att öka på från divco's sida?
///Patrik

Postad 22 May 2008 - 10:37

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Nej nej ! du missförstår mig :)
Jag testade att koppla in tvixen på min dator via usb men då kopplar den ifrån disken var 5:e sekund så jag hinner inte kopiera in nått via usb.

Sen så koppla jag in den via nätverk och det fungerar utmärkt dock så går det väldigt sakta! (runt 4mb/s) har läst att ingen i tråden verkar komma över den hastigheten när det gäller nätverk.
Men det borde kunna gå att öka på från divco's sida?
///Patrik

Aha. ;)

Tja, det har ju med nätverksstandarderna att göra. Det är inget DViCO kan göra så mycket åt. De ska ju försöka fixa stöd för den senaste nätverksstandarden, men eftersom den de facto inte är någon "standard" än, så tror jag de håller sig lite lugna. Det finns annat att lägga tid och energi på som behöver fixas, än att fixa stöd för något, som sedan måste programmeras om i och med att det kanske förändras... ;)

Postad 22 May 2008 - 10:47

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Det som DViCO kan göra något åt är väl att lägga till överföring via http, där är det "inget extra" som skickas, men heller inte minsta felkontroll. Bör kunna gå 30% snabbare än ftp gör nu, Popcorn Hour har väl något sådant. Men den behöver ju det mer, då möjligheten till överföring via USB inte finns där.

Postad 22 May 2008 - 10:52

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Det som DViCO kan göra något åt är väl att lägga till överföring via http, där är det "inget extra" som skickas, men heller inte minsta felkontroll. Bör kunna gå 30% snabbare än ftp gör nu, Popcorn Hour har väl något sådant. Men den behöver ju det mer, då möjligheten till överföring via USB inte finns där.

Går verkligen http snabbare? Jag har fått för mig att ftp som överföringsprotokoll är snabbare, men nu kan jag vara helt ute och cykla. Jag kan inte, men det är som sagt något jag har trott.

Postad 22 May 2008 - 10:54

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Går verkligen http snabbare? Jag har fått för mig att ftp som överföringsprotokoll är snabbare, men nu kan jag vara helt ute och cykla. Jag kan inte, men det är som sagt något jag har trott.

Det går som sagt lite snabbar eftersom man helt struntar i alla kontroller, man bara "vräker ut" filen och struntar i hur det går. Men många har ju helt stabila, trådbaserade nätverksuppkopplingar och det skulle funka för dem.

Postad 22 May 2008 - 12:28

OLNi
  • OLNi
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Såja..då var en beställd.. ;)

Jag tänkte ta en av mina 500Gb diskar som jag har i min PC, kan jag förbereda mappsystemet med filmer/musik/foton på den innan jag flyttar över den till TViX'n eller kommer den vilja formatera den först?

Några regler för hur mappsystemet ska vara uppbyggt?

Postad 22 May 2008 - 13:06

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Såja..då var en beställd.. ;)

Jag tänkte ta en av mina 500Gb diskar som jag har i min PC, kan jag förbereda mappsystemet med filmer/musik/foton på den innan jag flyttar över den till TViX'n eller kommer den vilja formatera den först?

Några regler för hur mappsystemet ska vara uppbyggt?

Kanon! :)

Angående mappsystemet, typ sju inlägg upp här i tråden:

https://www.minhembi...s...t&p=1921398

Postad 22 May 2008 - 13:13

Patriklind
  • Patriklind
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Tack för svaren! alternativet för mig är väl annars att skaffa en NAS som stödjer nfs borde ju kunna funka eller?
Anledningen är att jag vill att datorn ska vara den enhet som lagrar filmerna. Utan jag "tankar" bara över från datorn till den externa när jag vill ev om man köper en nas med inbyggd bittorrent.

Sen en fråga till! om jag delar ut en hel hårddisk via nfs på datorn och döper mapparna på den hårddisken till
Video / photos / audio
kommer det fungera som det gör när man kör en intern hårddisk eller kommer den hitta mapparna
Video / photos / audio när jag väljer video tex?
Hoppas ni förstår hur jag menar

/MVH
Patrik

Redigerat av Patriklind, 22 May 2008 - 13:29.

Postad 22 May 2008 - 15:01

IronStove
  • IronStove
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Tänkte bara höra om någon vet om dvico jobbar på utbyggnad av enklare musikfunktionalitet såsom:
- Fortsätta spela en låt medans man letar efter en annan (Eller funkar det redan? Enda sättet att bläddra uppåt är ju att trycka på stopp/return knappen.)

-Spela alla låtar i en folder, om man har en folderstruktur så här:
AUDIO
-Elvis Presley
-Blue Hawaii
-låt1.mp3
-låt2.mp3
-The Top Ten Hits
-song1.mp3
-song2.mp3

Markera folder Elvis Presley och välja typ "Play all"

Tack på förhand

Postad 22 May 2008 - 16:37

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Tänkte bara höra om någon vet om dvico jobbar på utbyggnad av enklare musikfunktionalitet såsom:
- Fortsätta spela en låt medans man letar efter en annan (Eller funkar det redan? Enda sättet att bläddra uppåt är ju att trycka på stopp/return knappen.)

AUDIO
-Elvis Presley
-Blue Hawaii
-låt1.mp3
-låt2.mp3
-The Top Ten Hits
-song1.mp3
-song2.mp3

Tack på förhand

Tryck på "info"-knappen, så kan du bläddra bäst du vill. ;)

Angående att spela alla mappar, så gissar jag att de jobbar på det. Du kan ju göra en spellista exakt så där i Winamp och spara den i TViX:en. Det löser din undrar temporärt.

Postad 22 May 2008 - 17:45

Unregistered40651
  • Unregistered40651
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Det går som sagt lite snabbar eftersom man helt struntar i alla kontroller, man bara "vräker ut" filen och struntar i hur det går. Men många har ju helt stabila, trådbaserade nätverksuppkopplingar och det skulle funka för dem.

Nej, nu är du ute och cyklar. HTTP och FTP använder båda TCP-protokollet för att skicka datan. TCP sänder automatiskt om tappade paket och styr överföringshastigheten. Hyuvudsyftet med FTP (File Transfer Protocol) att överföra filer, till skillnad från hypertextsidor som HTTP är designat för. Hastigheten är nog i praktiken ganska lika även om man brukar använda FTP för större filer.

Om du nu har ett felfritt nät så varför vill du då inte offra några 100-millisekunder på att sända om de få paket som trots allt förloras? Tittar man på film i TVIXen så vill man ju njuta av högsta möjliga kvalitet!

/Kufen

Redigerat av Unregistered40651, 22 May 2008 - 17:56.

Postad 23 May 2008 - 08:03

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Längst upp i varje folder finns ett item som heter typ "Up folder" eller nåt sånt, som du kan använda för att komma ut ur katalogen. Men jag håller med om att det är stendumt att det är samma knapp för att stoppa uppspelning som att gå upp i kataloghierarkin.

AUDIO
-Elvis Presley
-Blue Hawaii
-låt1.mp3
-låt2.mp3
-The Top Ten Hits
-song1.mp3
-song2.mp3

Tack på förhand

Vet inte om det kommer men som temporär lösning kan du ju skapa en playlist i t.ex Winamp. Inte samma sak såklart men ändå.

Postad 23 May 2008 - 09:39

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Längst upp i varje folder finns ett item som heter typ "Up folder" eller nåt sånt, som du kan använda för att komma ut ur katalogen. Men jag håller med om att det är stendumt att det är samma knapp för att stoppa uppspelning som att gå upp i kataloghierarkin.

Nu fattar jag inte vad ni pratar om. Det går väl (som jag skrev typ tre-fyra inlägg upp på denna sida) att bläddra utmärkt bland låtar under tiden man lyssnar bara man trycker på "i"-knappen först? Alltså, info-knappen som man hittar strax till vänster under "pilknapparna"?

Postad 23 May 2008 - 09:42

Patriklind
  • Patriklind
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Tack för svaren! alternativet för mig är väl annars att skaffa en NAS som stödjer nfs borde ju kunna funka eller?
Anledningen är att jag vill att datorn ska vara den enhet som lagrar filmerna. Utan jag "tankar" bara över från datorn till den externa när jag vill ev om man köper en nas med inbyggd bittorrent.

Sen en fråga till! om jag delar ut en hel hårddisk via nfs på datorn och döper mapparna på den hårddisken till
Video / photos / audio
kommer det fungera som det gör när man kör en intern hårddisk eller kommer den hitta mapparna

/MVH
Patrik

Någon som kör med nas överhuvudtaget?

Postad 23 May 2008 - 09:44

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Nu fattar jag inte vad ni pratar om. Det går väl (som jag skrev typ tre-fyra inlägg upp på denna sida) att bläddra utmärkt bland låtar under tiden man lyssnar bara man trycker på "i"-knappen först? Alltså, info-knappen som man hittar strax till vänster under "pilknapparna"?

Visst går det, men om du trycker på stopp-knappen, dvs. den som man normalt sett använder för att gå ut ur den aktuella katalogen, så stannas uppspelningen. Det enda sättet (som jag känner till) att gå till en annan katalog är alltså att använda "Up folder" i listan på skärmen.

Postad 23 May 2008 - 09:51

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0
Nybörjar fråga. Kan man stänga av de rosa/lila ljust som de runda knapparna på enheten lyser?

Kan man när man kör filmer, stänga av i displayen hur lång tid det är kvar. Jag är lite kinkig på att kunna se hur lång tid det är kvar av filmen/serien.

Mvh Dave

Postad 23 May 2008 - 10:24

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Video / photos / audio

Japp, det funkar precis som om du kör med en intern disk.
Gör du en Video, en Photo och en Audiomapp så kommer du komma åt dem från respektive knapp på fjärren alt. huvudmenyn.

//BC

Postad 23 May 2008 - 10:32

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Visst går det, men om du trycker på stopp-knappen, dvs. den som man normalt sett använder för att gå ut ur den aktuella katalogen, så stannas uppspelningen. Det enda sättet (som jag känner till) att gå till en annan katalog är alltså att använda "Up folder" i listan på skärmen.

Men alltså, jag förstår inte vad du menar. Jag vet inte om vi talar om olika saker. :)

Ironsteve frågade om det fanns något sätt så man kunde bläddra runt bland andra låtar under tiden man samtidigt lyssnar på en. Jag svarar att "ja, det går, om du bara trycker på infoknappen samtidigt som du lyssnar på musiken, (för då hamnar du i "browseläget)", för då kan du bläddra runt under tiden du lyssnar...

Menar du något annat än jag gör, eller varför blandar du in stoppknappen och "Up folder"? Är jag dum i huvudet? :)

Postad 23 May 2008 - 11:01

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Men alltså, jag förstår inte vad du menar. Jag vet inte om vi talar om olika saker. :)

Ironsteve frågade om det fanns något sätt så man kunde bläddra runt bland andra låtar under tiden man samtidigt lyssnar på en. Jag svarar att "ja, det går, om du bara trycker på infoknappen samtidigt som du lyssnar på musiken, (för då hamnar du i "browseläget)", för då kan du bläddra runt under tiden du lyssnar...

Menar du något annat än jag gör, eller varför blandar du in stoppknappen och "Up folder"? Är jag dum i huvudet? :)

Okej, nu ska du få göra ett användartest ;)

Sätt igång en låt, och tryck sedan på info-knappen för att komma till "browse-läget".

Sedan, medan låten spelar, navigerar du dig till en annan mapp. Hur gör du?

Postad 23 May 2008 - 15:50

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Någon som kör med nas överhuvudtaget?

Jag kör FreeNAS på en gammal P3a.
Funkar kanon.
Det behövs ingen Netshare för att hitta NFS mapparna. Man anger bara Share adressen direkt under tvixens setup, samt FreeNAS-serverns IP-adress.

//Peter

Postad 23 May 2008 - 16:21

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0
Konkurrenter som Popcorn hour ligger ju långt före Tvix'en när det kommer till online content, jag saknar verkligen

UPnP SSDP
Windows Media Connect
Windows Media Player NSS
P2P

T.ex. samtidigt som jag själv är utvecklare så inser jag ju att det kostar att utveckla stöd för dessa och säkerligen dyra licenskostnader för Windows sakerna, dock så undrar jag varför inte DVICO släpper det som ett tilläggs programvara som man får betala för, jag skulle definitivt köpa det!

Finns det några planer för nämda saker att implementeras, vad jag läst på nätet så finns det inga planer för UPnP iaf.

Tacksam för svar Dave

Postad 24 May 2008 - 06:06

P_K
  • P_K
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Japp, det funkar precis som om du kör med en intern disk.
Gör du en Video, en Photo och en Audiomapp så kommer du komma åt dem från respektive knapp på fjärren alt. huvudmenyn.

//BC

Hej, jag har inte provat detta med senaste firmware än, men tidigare var det inte så enkelt utan intern disk.
Då skulle man göra så här, tror inte det behövs om man kör intern disk:

>Skapa ett share i valfritt namn och under det sharet skapar man mapparna Audio, Video och Photo. Ställ dig sedan >på mappen Audio så den är markerad i Tvixen och tryck på knappen Audio. Gör om samma sak för Video och Photo.
>Efter det så fungerar knapparna på fjärren och även första menyn fungerar och man hamnar på rätt ställe när >man tex väljer Video.

/Peter

Postad 24 May 2008 - 08:28

OLNi
  • OLNi
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
hej igen..

Jag har nu fått min TviX o e helnöjd..

En fråga bara..

Jag har en 3år gammal Philips LCD med DVI ingång så jhag får köra antingen komponent->DVI eller HDMI->DVI.

När jag kör HDMI->DVI o väljer HDMI i settings så flimmrar bara en förvrångd bild förbi i nån sekund...
Detta händer var annan sekund till den återställs till föregående setting..

Är det nåt med min TV (Som är HDReady)som gör att den inte kan ta den signalen?

Det funkar med HDMI->DVI om jag väljer Component/DVI i settings o sen 720p..
men det kanske inte skiljer nåt från att ha den på HDMI settings?

tacksam för svar...

Har oxå märkt att eftar ha spolat lite o en xvid/divx film så hackar det när man trycker på PLAY igen.. :)
nån mer som har det problemet?

Redigerat av OLNi, 24 May 2008 - 08:30.

Postad 24 May 2008 - 18:43

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

• 3403 inlägg
  • 0
Har kikat i manualen för nätverksinställningar och om behörighet osv men kommer inte vidare...

Edit: nu har jag fått igång med Samba iaf, kollade på canman.se ist för manualen som var för XP.

Från TViX till pc:

* Skapa en användare som heter "tvixhd1" med samma lösenord "tvixhd1" (detta görs i kontrollpanelen)
* Högerklicka på den mapp du önskar dela ut, välj delning och säkerhet.
* Välj dela ut mappen med ett bra namn, klicka på behörigheter och tilldela användare tvixhd1 rättigheter för mappen du delar ut.
* Anslut till din pc genom att uppdatera nätverksinställningar i TViXen. Du skriver in datorns ipnummer och namnet blir då det namn du valde i din dator.

1080p filmer verkar hacka över nätverk, nån som fått det att funka bra?

Redigerat av tb303, 24 May 2008 - 19:10.

Postad 24 May 2008 - 21:24

Johnny_R
  • Johnny_R
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Kan någon berätta för mig varför man skall köpa denna (6500) istället för en popcorn, jag är i valet och kvalet och tänker ena stunden beställa en pocorn och i andra stunden en tvix?

Vad är det som är bättre på denna som rättfärdigar de 1200kronorna mer jag får betala för den?

Postad 24 May 2008 - 21:30

Johnny_R
  • Johnny_R
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Vad är fördelen att ha en internhårddisk mot att ha en xternhårddisk på nätverket?

på popcornen så försvinner ju vissa saker som torrentklieneten och så mmen tvixen har ju inget sånt, finns det nån skillnad allas då???

Postad 24 May 2008 - 21:49

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0

Har kikat i manualen för nätverksinställningar och om behörighet osv men kommer inte vidare...

Edit: nu har jag fått igång med Samba iaf, kollade på canman.se ist för manualen som var för XP.

1080p filmer verkar hacka över nätverk, nån som fått det att funka bra?

Ja! Jag tycker att 1080p över mitt nätverk funkar kanon!

Postad 25 May 2008 - 08:41

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

• 3403 inlägg
  • 0
Kör du med NFS eller Samba?

Det kanske beror på filmerna, då vissa flöt på bättre än andra.

Postad 25 May 2008 - 10:53

Unregistered0fc48039
  • Unregistered0fc48039
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej alla TviX ägare. Har precis beställt en TVIX M-6500A och en SAMSUNG SPINPOINT 500GB SATA och har nu några frågor.
1. Vilken firmware skall man använda( vilken funkar bäst till dvd,xvid,mkv)
2. Vilket format funkar bäst till dvd: iso , img eller AUDIO_TS och VIDEO_TS mapp
3. Har en panasonic plasma TH-42PV70F med upplösning på 1024x768, Vilken uplösning på tvixen får jag bäst bild med 720p ,1080i eller 1080p

Postad 25 May 2008 - 13:50

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Hej alla TviX ägare. Har precis beställt en TVIX M-6500A och en SAMSUNG SPINPOINT 500GB SATA och har nu några frågor.
1. Vilken firmware skall man använda( vilken funkar bäst till dvd,xvid,mkv)
2. Vilket format funkar bäst till dvd: iso , img eller AUDIO_TS och VIDEO_TS mapp
3. Har en panasonic plasma TH-42PV70F med upplösning på 1024x768, Vilken uplösning på tvixen får jag bäst bild med 720p ,1080i eller 1080p

Välkommen i gänget :-)
Jag skall försöka svara på dina frågor.
1. Jag kör med 1.2.46F
2. Denna är svårare för jag kör inte dvd på tvixen, har en bra dvd spelare till det :-) men iso funkar har jag läst.
3. Jag har en Panna px70 och kör både min dvd spelare och tvixen på 1080p, tycker det blir bäst när tv:n drar ner bilden till sitt format.

Mvh
/PontiacMan

Postad 25 May 2008 - 20:55

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0

Kör du med NFS eller Samba?

Det kanske beror på filmerna, då vissa flöt på bättre än andra.

NFS

Postad 25 May 2008 - 21:37

Unregistered9c2c5781
  • Unregistered9c2c5781
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
@nima och tb303

Jag har provat både med NFS mot en FreeNAS server och numera samba mot en Windows home server och inga filmer har hackat överhuvudtaget. Jag har funderat på det här att en del inte får det att funka riktigt, kan det kanske bero på den router man använder? Maxiaml genomströmningshastighet kan kanske ha en del med resultaten att göra.

Hade varit bra om det fanns något klipp man kunde ladda ner och sedan testa i sitt eget nätverk, på så sätt kan man kanske eliminera olika delproblem eller?

Postad 25 May 2008 - 22:00

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

@nima och tb303

Jag har provat både med NFS mot en FreeNAS server och numera samba mot en Windows home server och inga filmer har hackat överhuvudtaget. Jag har funderat på det här att en del inte får det att funka riktigt, kan det kanske bero på den router man använder? Maxiaml genomströmningshastighet kan kanske ha en del med resultaten att göra.

Hade varit bra om det fanns något klipp man kunde ladda ner och sedan testa i sitt eget nätverk, på så sätt kan man kanske eliminera olika delproblem eller?

Kan inte alla testa och dra hem den här då?

http://movies.apple....tlr3_h1080p.mov

Postad 25 May 2008 - 23:52

Unregistered9c2c5781
  • Unregistered9c2c5781
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Jo det skulle väl funka med den Sean, men hade det inte varit bättre med någon som hade en riktigt hög bitrate?

Postad 26 May 2008 - 07:32

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Sätt igång en låt, och tryck sedan på info-knappen för att komma till "browse-läget".

Nå Sean, har du testat än?

Postad 26 May 2008 - 07:37

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0

@nima och tb303

Genomströmmningshastigheten kan säkert ha nåt med saken att göra. Jag kör med en DLINK DIR-655. Skitnöjd med den!

Postad 26 May 2008 - 07:49

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Nå Sean, har du testat än?

Argh, nej. Förlåt. Jag återkommer! ;)

Postad 26 May 2008 - 08:25

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Välkommen i gänget :-)
Jag skall försöka svara på dina frågor.
1. Jag kör med 1.2.46F
2. Denna är svårare för jag kör inte dvd på tvixen, har en bra dvd spelare till det :-) men iso funkar har jag läst.
3. Jag har en Panna px70 och kör både min dvd spelare och tvixen på 1080p, tycker det blir bäst när tv:n drar ner bilden till sitt format.

Mvh
/PontiacMan

Jag har en LG PY10, med samma upplösning, jag tycker 720p är så sjukt bra att jag inte behöver något bättre!! Kan ha varit extremt bra rippar iofs, men så mycket bättre på upplösningen 1024*768 kan det nog inte bli. De få 1080p rippar jag har haft, har hackat lite så jag röstar på 720p. Jaaa jag har laddat ner dem, men å andra sidan så har jag köpt samma film på DVD så jag känner inte så stora samvetskval. Hade de funnits på blueray när jag köpte dem första gången hade jag gjort det.

Postad 26 May 2008 - 08:29

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Vad är fördelen att ha en internhårddisk mot att ha en xternhårddisk på nätverket?

på popcornen så försvinner ju vissa saker som torrentklieneten och så mmen tvixen har ju inget sånt, finns det nån skillnad allas då???

Jag är väldigt nöjd med tvixen, men du måste analysera dina behov för att kunna svara på frågan. Vad behöver du? Behöver du HDMI och de nya hd-ljudformaten, alltså du har hdmi på din proccessor/hemmabioförstärkare så är det fördel Tvix. Om du däremot vill se saker som ligger utlaggda på myp2p.eu så är det fördel Popcornhour, visste inte att myp2p.eu var så bra när jag köpte min tvix, annars så vet det kattsingen vad jag hade valt. Norsk television lägger ju ut mycket bra sport GRATIS(cykling i mitt fall!!!).

Annars är jag nöjd med min tvix.

Postad 26 May 2008 - 09:40

OLNi
  • OLNi
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Detta har väl frågats för men jag hoppade igenom ett 30 tal sidor utan att hitta nåt så jag frågar er nu..

Har ni hittat några snygga bakgrunder till 6500'an?

Eller kanske till o med skapad egna som ni vill dela med er av?

De ska vara i 1280x720 för att passa 6500'an?

Postad 26 May 2008 - 11:48

blacktooth
  • blacktooth
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jag gör såhär...
Igång med en låt. Medans låten spelas tryck info-knappen...för att gå till annan mapp,navigera till "up folder" tryck "play/paus/ok" knappen och du är där. Går finfint att navigera precis som du vill allt medans låten du drog igång i början
hela tiden spelas.

Eller har jag också missat nåt med frågan?

Jag kör 1.2.46 ifall det spelar någon roll.

/T

Postad 26 May 2008 - 11:51

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Jag gör såhär...
Igång med en låt. Medans låten spelas tryck info-knappen...för att gå till annan mapp,navigera till "up folder" tryck "play/paus/ok" knappen och du är där. Går finfint att navigera precis som du vill allt medans låten du drog igång i början
hela tiden spelas.

Eller har jag också missat nåt med frågan?

Jag kör 1.2.46 ifall det spelar någon roll.

/T

Jo precis, det är så man måste göra, men om du läser de tidigare inläggen igen så ser du att det var precis det jag försökte förklara för Sean, dvs. att man inte kan gå uppåt i kataloghieararkin med "Stop" som man gör normalt sett.

Postad 26 May 2008 - 13:16

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jo precis, det är så man måste göra, men om du läser de tidigare inläggen igen så ser du att det var precis det jag försökte förklara för Sean, dvs. att man inte kan gå uppåt i kataloghieararkin med "Stop" som man gör normalt sett.

Vad är "normalt sett"? Som det har varit på tidigare modeller eller som det är på vanliga CD-spelare, DVD-spelare osv? :)

Jag skulle nog säga att det är fullständigt logiskt att du "stannar" låten genom att trycka på "Stop". Men då behöver jag inte göra en test - det är precis det här jag menade också, det vill säga att man visst kan bläddra runt bland alla mappar och filer under tiden man lyssnar på en låt. Det var ju DET huvudsaken var, och vad frågan från början gällde - inte vilken knapp man skulle använda för att KUNNA bläddra runt. Det var i alla fall inte som jag uppfattade det. :(

Postad 26 May 2008 - 13:17

dkr1979
  • dkr1979
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Kan man spela in på tvixen från digitalbox?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.