Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Sony KDF-E42/E50A11 *

2934 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 mars 2008 - 18:25

naukka
  • naukka
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Ett annant problem som jag har är att när jag ser en film i 1080i/60 genom HDMI så försvinner tappar TV:n signalen i några sekunder för att sedan komma tillbaks igen, detta händer en eller två ggr i timmen.
fast BARA när jag kör 1080i/60. Kör jag 720p/60 händer inget.

Och det är inte fel på kablarna eller maskinen jag kör ifrån då jag får samma fel på allt jag testat.

Nån mer som detta hänt för när ni kört 1080i/60 genom HDMI?

Jag har precis likadant! Tv:n tappar sigalen 1-2 sekunder (det blir svart), och kommer sedan tillbaka.

Kan man kanske styra upp det som ett garanti ärende ?

Är fortfarande fundersam över "skuggproblemet", måste ju gå att fixa det på nåt sätt.
Hoppas på en lösning snarast via nån klok själ här i forumet.

Mvh

Redigerat av naukka, 17 mars 2008 - 18:29.

Postad 26 mars 2008 - 23:47

Caper
  • Caper
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Även jag har en svag skuggbild på min Sony KDF-E 50A11E förskjuten 1cm åt vänster om allt när jag spelar PS3. Oturligt nog har min fjärrkontroll till tv:n gått sönder och kan därför inte genomföra proceduren ovan.
Någon som har nåt bra tips hur jag skall lösa problemet? Eller någon som bor i göteborgsområdet som har en likadan tv och kan hjälpa till med sin fjärrkontroll! Skulle vara evigt tacksam!

Jag fick också detta skumma problem för ett par månader sen.
Om det står en text på bilden så ser man en skuggkopia av denna till vänster.
Störande när en flaggstolpe eller andra skarpa kanter i en film får en spökkopia bredvid sig.
Tyvärr är det inget som gick att fixa med servicemeny tricket ovan för mig iallafall,
utan istället gled "färgerna" i varje pixel ett steg åt sidan när man ändrade.

"Spök" fenomenet dyker bara upp när TV:n får en 60hz signal.
Så jag tror det har nåt att göra med signalen.

Ett annant problem som jag har är att när jag ser en film i 1080i/60 genom HDMI så försvinner tappar TV:n signalen i några sekunder för att sedan komma tillbaks igen, detta händer en eller två ggr i timmen.

Och det är inte fel på kablarna eller maskinen jag kör ifrån då jag får samma fel på allt jag testat.

Jag kopplade idag in en XBOX 360 via HDMI till min TV, allmänt taskig och blurrig bild eftersom XBOX:en matar ut 60 Hz.
Testade så ändra i servicemenyn enligt beskrivningen och det blev mycket bättre, så hos mig hjälpte det iaf.

Postad 07 april 2008 - 17:45

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0
Är det nån som har en manual eller liknande som beskriver vad som går att göra i service-meny? Har fått nån blå ton nere i vänstra hörnet, som jag skulle vilja justera bort..., om det går. Eller om nån kan ha en idé hur eller vad som orsakar missfärgningen. Tror inte det har att göra med påverkan från annan elektronik, men kommer att pröva det Ni förslår vad än det är...

humlan.

Postad 08 april 2008 - 21:03

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 745 inlägg
  • 0
Ni som har modellen E2010:

Om ni kör 1080i/60 från t.ex. PS3, HD-DVD eller BD genom HDMI, försvinner bilden för er nån gång i timmen?

Jag, inklusive några polare som har den äldre modellen E50A11 lider tyvärr av detta problem :)

Bilden blir svart i cirka 2-4 sekunder för att komma tillbaks. På senare tid har det blivit oftare än en gång i timmen.
Då min TV åkte in på reparation för detta och inte kommit tillbaka (TVÅ MÅNADER!!) så har jag valet mellan en E2010 eller en KDL-46D3550 som jag har hemma nu på test. Trots att 3550:n är platt och har FullHD så har den inte ALLS lika bra svärta och kontrast som E50A11:an.

Anledningen till att jag kör 1080i/60 istället för 720p på E50A11:an är att bilden blir oskarpare när jag kör 720p, trots att det är en 720p panel :P

Som sagt så om nån även har problem med att bilden försvinner även på E2010 så tar jag nog ändå plattTV:n.
Är vansinnigt irriterande när bilden försvinner, även om det bara handlar om några sekunder då och då.

Men fy fan för svärtan på 3550:n ;)

Postad 18 april 2008 - 07:19

BlackFocus
  • BlackFocus
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Har uppmärksammat en ljus rand ca 1,5 cm bred i mitten av bilden uppifrån och ner lodrätt över hela bilden.
Någon mer som fått liknande fel på sin tv jag hoppas att det går bort vill inte skicka tilbaka tvn om det kan ta så lång tid som 2 månader.
Har du fått tilbaka din tv Svante.

Postad 18 april 2008 - 18:32

RealDaBratt
  • RealDaBratt
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Har med upptäckt problem med skuggning när jag kör XBOX 360´n på min 50E2010 modell. Hur får jag fram servicemenyn? Verkar inte fungera med ovanstående tips då det riktar sig till föregångaren om jag förstått rätt.

Tacksam för svar då jag får ont i huvudet av detta problem:(

Postad 18 april 2008 - 18:53

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1 705 inlägg
  • 0

Kan oxå vara det här med "ghosting" som vissa inkl. mig själv har haft problem med men som hjälpte med att pilla lite i servicemenyn:

Fixade ghosting problemet på min Sony KDF-E42. Tackar ödmjukast för tipset!

Postad 19 april 2008 - 10:32

RealDaBratt
  • RealDaBratt
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Är det verkligen ingen som kan svara på hur man får fram Servicemenyn på en Sony KDF-50E2010?

Letat som en galning i ett dygn men hittar bara förklaringen ovan vilket jag inte får att fungera:(

Postad 19 april 2008 - 13:30

naukka
  • naukka
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Jag fick också detta skumma problem för ett par månader sen.
Om det står en text på bilden så ser man en skuggkopia av denna till vänster.
Störande när en flaggstolpe eller andra skarpa kanter i en film får en spökkopia bredvid sig.
Tyvärr är det inget som gick att fixa med servicemeny tricket ovan för mig iallafall,
utan istället gled "färgerna" i varje pixel ett steg åt sidan när man ändrade.

"Spök" fenomenet dyker bara upp när TV:n får en 60hz signal.
Så jag tror det har nåt att göra med signalen.

Har nu gjort proceduren i servicemenyn! Detta funkade utmärkt! Har inte längre någon skugga till vänster när jag kör 60hz signal från ps3. Fan va gött!

:D

Postad 19 april 2008 - 16:05

RealDaBratt
  • RealDaBratt
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Verkar omöjligt att få hjälp med detta.

Någon som kan säga om detta klassas som garantiärende? Funderar på hur jag ska gå vidare med problemet.

Postad 21 april 2008 - 08:36

toska
  • toska
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Är det verkligen ingen som kan svara på hur man får fram Servicemenyn på en Sony KDF-50E2010?

Letat som en galning i ett dygn men hittar bara förklaringen ovan vilket jag inte får att fungera:(

Kan oxå vara det här med "ghosting" som vissa inkl. mig själv har haft problem med men som hjälpte med att pilla lite i servicemenyn:

"To bring up the "service" menu, put the TV in standby mode, then press in sequence :

Onscreen Display ( the little screen with the i+ in it )
5 ( channel number 5 )
Volume Up ( upper end of volume button )
Analogue ( middle top button )

The TV should switch on and when it's warmed up, you should see a screen with lots of big green lettering on it.

Press the "menu" button ( middle bottom )

Use the direction dial to move down to "LCD Drivers" and press right on the dial to enter this menu.

Move down to "S H Pos Reg R". It should be "10", change it to "11". ( Left/Right to adjust )
Move down to "S H Pos Reg G". It should be "10", change it to "11".
Move down to "SHPos Reg B". It should be "10", change it to "11".

Press the menu bottom to drop out of the menus, and the standy button to drop to standby. Switch back on, and hopefully your ghosting will be gone. Mine was, haven't noticed any side effects, seems ok.

I don't know exactly what this setting does...guess is it adjusts the horizontal shift, maybe something gets burnt out on 10...??"

En snabb sökning i tråden... inlägg 2707

Redigerat av toska, 21 april 2008 - 08:38.

Postad 25 april 2008 - 09:35

RealDaBratt
  • RealDaBratt
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Tack toska. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så fungerade inte det tipset på min modell. Har sett att vissa tydligen får det att fungera även på en KDF-50E2010 vilket gör mysteriet än större.

Men jag borde ju inte lyckas göra fel tycker man, instruktionen är rätt tydlig. Är iaf inte den enda med detta problemet verkar det som.

Postad 25 april 2008 - 10:17

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 745 inlägg
  • 0
Jag skickade in min E50A11 för detta problem. Då jag inte kunde fixa det i service menyn.

Tyvärr segade sig servicen vilket gjorde att jag blev krediterad och fick en ny TV.
Sitter nu med platt TV och saknar min gamla bakprojje rejält.
Bakprojjen har betydligt bättre färger. På platt TV blir det så pastell aktigt.

Skulle gett fan i att skicka in den och levt med "skuggan" B)

Postad 25 april 2008 - 10:47

toska
  • toska
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Jag skickade in min E50A11 för detta problem. Då jag inte kunde fixa det i service menyn.

Tyvärr segade sig servicen vilket gjorde att jag blev krediterad och fick en ny TV.
Sitter nu med platt TV och saknar min gamla bakprojje rejält.
Bakprojjen har betydligt bättre färger. På platt TV blir det så pastell aktigt.

Skulle gett fan i att skicka in den och levt med "skuggan" ;)

Detta om något är väl ett bra betyg på denna tv ;) B)

Postad 22 maj 2008 - 12:51

Neon81
  • Neon81
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag säljer min Sony 50" KDF-2010 för 7000kr. Den är i perfekt skick o finns i Sthlm. Kontakta mig om intresse finns.

Postad 31 maj 2008 - 17:04

Jojzan
  • Jojzan
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hur står sig dessa apparater i dag? Inte så länge sedan som dessa var i klass med dyrare apparater (enligt de i forumet här). Har funderingar på att slå till nu när priset ligger på 7K +/- 1000 kr. Vad tycker ni grabbar? Håller denna apparat än eller är det någon annan (i samma peng) som man ska titta på?

Tack för ordet!
/Johanna

Postad 06 juni 2008 - 11:18

RealDaBratt
  • RealDaBratt
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Där ser man, har nu lyckats med 60Hz fixen! Verkar som TV´n är känslig för i vilket tempo man trycker in knapparna. Ökade knapptempot och vips så dök menyn upp, såååå glad:)

Postad 08 juni 2008 - 10:25

Vimmo
  • Vimmo
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej,

Har precis köpt en beggad 2010 som jag är väldigt nöjd med vid dvd-tittande och gaming. Problemet är bara att tv:n inte hittar mina kanaler (analog Comhem-kabel) vid autosökning. Jag noterade att manualen säger att man ska använda en antennadapter som medföljer i kartongen. Denna fanns inte med och killen som sålde tv:n kan inte hitta den - han har kört digitalt via box från dag ett.

Kan adaptern verkligen vara skillnaden? Ska förvisso fixa digital eller hd-tv så fort det kommer ett bra erbjudande från comhem, men ändå...

Vad tror ni?

Mvh

Vimmo

Postad 08 juni 2008 - 11:16

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Hej,

Har precis köpt en beggad 2010 som jag är väldigt nöjd med vid dvd-tittande och gaming. Problemet är bara att tv:n inte hittar mina kanaler (analog Comhem-kabel) vid autosökning. Jag noterade att manualen säger att man ska använda en antennadapter som medföljer i kartongen. Denna fanns inte med och killen som sålde tv:n kan inte hitta den - han har kört digitalt via box från dag ett.

Kan adaptern verkligen vara skillnaden? Ska förvisso fixa digital eller hd-tv så fort det kommer ett bra erbjudande från comhem, men ändå...

Vad tror ni?

Mvh

Vimmo

Du har två antenningångar på denna TV'n om jag inte misstar mig.
Den ena är till Boxer's marksända digital-TV och den andra till analog TV.
Du ska använda den senare, men jag vet inte hur de har löst detta.
Jag laddade ner manualen för att se hur de var placerade, men den bilden som finns i manualen lämnar mycket övrigt att önska.
Finns det någon ingång i antenndelen på TV'n som inte passar en vanlig antennkabel-anslutning?

Antar att det finns folk som kan svara bättre på detta, men de är väl ute och solar eller nåt...

Postad 08 juni 2008 - 12:54

Vimmo
  • Vimmo
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar,

Tv:n står så att jag inte vågar flytta den själv, så jag kan inte kolla baksidan nu. Men jag kan inte minnas att det finns två ingångar. Den jag hittar (och kan se) har en vanlig koaxialingång, och sladden går in som den ska utan någon adapter.
Mysko!

Supporten undrade om tv:n möjligen var brittisk - isåfall skulle tunern nog inte kunna ta in våra frekvenser, trodde de.
Men det tycker jag också låter mysko...

Har någon annan haft liknande problem? Kanon-tv annars.

Vimmo

Postad 08 juni 2008 - 15:49

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Tack för snabbt svar,

Tv:n står så att jag inte vågar flytta den själv, så jag kan inte kolla baksidan nu. Men jag kan inte minnas att det finns två ingångar. Den jag hittar (och kan se) har en vanlig koaxialingång, och sladden går in som den ska utan någon adapter.
Mysko!

Supporten undrade om tv:n möjligen var brittisk - isåfall skulle tunern nog inte kunna ta in våra frekvenser, trodde de.
Men det tycker jag också låter mysko...

Har någon annan haft liknande problem? Kanon-tv annars.

Vimmo

Tråden gäller visserligen den modellen innan din, men den har med största säkerhet också inbyggd mottagare för Boxer. Enligt manualen finns det både och vilket betyder att man måste ha två olika antenner för att köra båda. Därför måste du sätta kabeln i rätt ingång för att det ska fungera.
Känns som att du har problemet där åtminstone.
England har också PAL-system och nyare TV brukar kunna ta större bandbredd än vad som används normalt... långsökt och fattigt svar av supporten. Märkligt att det inte nämnde något om de olika ingångarna snarare?

Postad 08 juni 2008 - 17:47

Vimmo
  • Vimmo
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Gabbe!

Jag laddade ner manualen till din modell och den tv:n har ju onekligen två ingångar.
Det verkar rimligt att det faktiskt finns en ingång till på 2010:an också - även om manualen är väldigt luddig... Ska kolla så fort jag kan flytta fram tv:n lite.

V.

Postad 08 juni 2008 - 18:14

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Gabbe!

Jag laddade ner manualen till din modell och den tv:n har ju onekligen två ingångar.
Det verkar rimligt att det faktiskt finns en ingång till på 2010:an också - även om manualen är väldigt luddig... Ska kolla så fort jag kan flytta fram tv:n lite.

V.

Har inte en sån själv, men några polare som har den äldre modellen och jag har följt tråden nästan sen starten.
Enligt manualen till din (och i denna tråden) så ska det vara samma i din TV och borde därför också ha två ingångar.
Lycka till!

Postad 09 juni 2008 - 10:58

Vimmo
  • Vimmo
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Tack Gabbe, men 2010:an har bara en ingång. Hittade en bild i forumet, hoppas den syns. Ska ringa supporten igen...

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  122055.jpg   75,53K   0 Antal nerladdningar

Postad 09 juni 2008 - 11:30

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Tack Gabbe, men 2010:an har bara en ingång. Hittade en bild i forumet, hoppas den syns. Ska ringa supporten igen...

Har du kollat ifall det går att välja mellan digital och analog mottagning?
Knapparna märkta "analog" och "digital" på fjärren är till för detta.
Om det går, så måste ju signalerna vara separata eftersom man t.ex. inte kan ta marksänd digital-TV via kabelnäten.
Man börjar undra om den där konvertern... vad gör den egentligen?

Sanslöst att ingen som har TV'n kan hjälpa dig!?

Postad 09 juni 2008 - 13:09

Vimmo
  • Vimmo
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Gabbe!

Efter nytt samtal med supporten, och en engagerad kille där, börjar det klarna en aning. Adaptern är någon sorts dämpare och behövs enligt killen för att kunna ta emot analog signal. Att reservdelsmannen på nästa Sony-ställe inte kan hitta den i sitt register är en annan femma. Han föreslog en koaxkabel med ferritkärna istället. Nu finns det dock en dämpare på Kjell & Co som jag nog testar i väntan på en bra HD-deal från Comhem. Om ingen i forumet råkar ha en originaladapter som ligger och skräpar vill säga...?

Postad 10 juni 2008 - 12:50

EgonFisk
  • EgonFisk
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
På min tv har jag bara pluggat in antennkabeln i rätt uttag, finns 2 och gjort en analog sökning.

Redigerat av EgonFisk, 10 juni 2008 - 12:51.

Postad 10 juni 2008 - 13:06

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

På min tv har jag bara pluggat in antennkabeln i rätt uttag, finns 2 och gjort en analog sökning.

Vilken modell har du? Vimmo har 2010'an.
Har du möjlighet att lägga upp en bild på baksidan/uttagen? (Om det är samma modell)

Postad 10 juni 2008 - 14:23

EgonFisk
  • EgonFisk
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Vilken modell har du? Vimmo har 2010'an.
Har du möjlighet att lägga upp en bild på baksidan/uttagen? (Om det är samma modell)

Jag har den gamla modellen och den ser inte likadan ut som bilden ovan

Postad 10 juni 2008 - 17:18

Vimmo
  • Vimmo
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag snackade med Sony-supporten igen. De vet inte själva vad adaptern gör, om det är en dämpare eller signalomvandlare eller vad fan. De ska skicka ut en fråga till någon "högre upp i hierarkin", som de uttryckte det. Sonys reservdelskille tyckte att jag skulle köpa en "antennkabel med filter", av honom men det tror jag att jag avböjer i dagsläget... "Julgransfot" är vänlig nog att kolla vad som händer med hans kanaler när han tar bort sin adapter. Återstår att se...

V.

Postad 12 juni 2008 - 12:01

Vimmo
  • Vimmo
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Det visade sig att Julgranssfot inte hade adapter baktill. Kabeln gick rätt in. Då torde det trots allt vara något vajsing på tunern i min tv. Så det får bli digital-box vare sig jag vill eller inte, och egentligen vill jag ju det...

Tack ni som försökt hjälpa till!

V.

Postad 13 juni 2008 - 10:50

Thompa bompa
  • Thompa bompa
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Galen lamptid på denna TV, förväntade mig inte mer än 4000 timmar, men efter 2 år och några månader funkar den fortfarande utan problem. Vid flera tillfällen har den stått på dygnet runt i uppåt en månad i sträck, men vanligtvis körs den omkring 8-14 timmar per dag.

Jag gjorde LCD Driver fixen för runt ett år sen eller så, har inte sett några nya problem uppstå efter fixen.
Köpte en ny lampa i samband med ghostingproblemet innan jag hittade fixen, ska bli intressant att se hur länge första lampan klarar sig. :D

Redigerat av Thompa bompa, 13 juni 2008 - 10:52.

Postad 17 juni 2008 - 12:39

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 745 inlägg
  • 0

Galen lamptid på denna TV, förväntade mig inte mer än 4000 timmar, men efter 2 år och några månader funkar den fortfarande utan problem. Vid flera tillfällen har den stått på dygnet runt i uppåt en månad i sträck, men vanligtvis körs den omkring 8-14 timmar per dag.

Jag gjorde LCD Driver fixen för runt ett år sen eller så, har inte sett några nya problem uppstå efter fixen.
Köpte en ny lampa i samband med ghostingproblemet innan jag hittade fixen, ska bli intressant att se hur länge första lampan klarar sig. :P

Innan min TV försvann på service som segade sig så jag blev krediterad och fick en platt TV istället, TYVÄRR, så hade jag kört min i ca 8000 timmar utan försämmring på lampan. Har även hört nån hjälte som fortfarande kör sin trots drygt 10000 timmar ;)

Så du lär klara dig i några år till ;)

Postad 20 juni 2008 - 15:53

Unregisterede35c2ee5
  • Unregisterede35c2ee5
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hejsan.

Jag har ett problem med min Sony KDF-E50A11.
Allting fungerade fin fint i går. I dag när jag satte på teven och skulle kolla lite film via ps3 som kör via HDMIn så fick jag fullt med störningar på skärmen. Provade med ny kabel, ingen verkan. Provade med min denon 1910 dvd samma fel. När jag matar teven med 576P så försvinner störningar. Men så fort man kör högre upplösning så kommer skiten. Någon som har varit med om nått liknande?

Edit: Kollade nu även med Xbox 360 och där är problemet det samma, fast jag kör via komponent.
Mycket märkligt det här.

Edit2: Var inne i service menyn och kollade "Error menu" alla värden är 0 förutom på E08:Digital där är värdet 61.
Någon som hade kunnat kolla om de har samma på sin tv.

Tack på förhand.

Redigerat av Unregisterede35c2ee5, 21 juni 2008 - 11:01.

Postad 24 september 2008 - 21:22

abhikaam
  • abhikaam
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
kvällen,
Jag har ett lite löjligt problem med min kdf här... :)
tydligen så har jag tryckad på något knapp som gör att symbolen som tv'n visar i det högra vänstra hörnet för att visa vilket anslutning signalen som visas kommer ifrån inte försvinnar igen utan stannar kvar hela tiden... dessvärre hitta jag inte knappen igen även efter längre studier i manualen. :blush:
snälla, hjälp mig ni som kan. det är inte roligt att har det där i hörnet hela tiden ;)

Postad 29 september 2008 - 01:51

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Hehe, ja det kan ju vara lite irriterande. Verkar konstigt. Spelar det ingen roll om du växlar ingång heller? Blir det kvar då fast det är den andra anslutningen som visas?

Postad 06 oktober 2008 - 18:46

naukka
  • naukka
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Köpte en ny lampa i samband med ghostingproblemet innan jag hittade fixen, ska bli intressant att se hur länge första lampan klarar sig. :blush:

Hej!

Vad innebär LCD Driver fixen ??

Tacksam för svar!!

Mvh: Nöjd KDF E50A11 ägare!

Postad 13 oktober 2008 - 10:20

Thompa bompa
  • Thompa bompa
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

tydligen så har jag tryckad på något knapp som gör att symbolen som tv'n visar i det högra vänstra hörnet för att visa vilket anslutning signalen som visas kommer ifrån inte försvinnar igen utan stannar kvar hela tiden... dessvärre hitta jag inte knappen igen även efter längre studier i manualen.
snälla, hjälp mig ni som kan. det är inte roligt att har det där i hörnet hela tiden

Testa att trycka på i+ knappen (under 7:an). :)

Vad innebär LCD Driver fixen ??

Tacksam för svar!!

Mvh: Nöjd KDF E50A11 ägare!

Det fixar problemet med lila "ghosting" som uppstår på vissa apparater.

Postad 01 december 2008 - 21:20

JOBEno1
  • JOBEno1
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Mycket märkligt detta!

Jaghar haft tv:n ett bra tag 11/2 år? och NU kom det ghosting............ Vid HDMI samt komponent användning.
Ska prova era tips...hoppas bara jag hittar allt på fjärren..inte lätt när man nått de 30!!! hehehe.

/JOBEno1

Postad 02 december 2008 - 00:04

JOBEno1
  • JOBEno1
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tja nu har jag provat tipset ovan och VIPS så är problemet borta!!
Jag som tänkte köpa lampa och skit...................Förresten ser man driftstiden under servicemenyn? Jag tyckte driftstiden verkade liten....

Postad 06 januari 2009 - 17:59

Unregistered16ea03d1
  • Unregistered16ea03d1
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Står inget om det är samma lampa som i E2010, någon som bytt lampa i sin och vet om det funkar?

http://www.smartimpo...r...at=0&page=4

Har också ett fruktansvärt irriterande problem. Hade skuggningar men har fått bort dessa efter tipsen i tråden, tusen tack ;) Dock så återstår en ca. 5 cm mörkare lilafärgad rand i toppen av bilden oavsett om jag kör analogt, digitalt eller matar med hdmi. Kan det vara lampan som börjar ge sig eller kan det vara ett elektroniskt fel?

Säkert ingen som kan hjälpa mig, men har någon råkat ut för samma sak så skulle det vara intressant att höra. Och har någon en lösning på problemet så vore jag evigt tacksam. Tror inte tv'n har gått mer än 4-5000 h max..

Postad 06 januari 2009 - 18:22

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Står inget om det är samma lampa som i E2010, någon som bytt lampa i sin och vet om det funkar?

Har också ett fruktansvärt irriterande problem. Hade skuggningar men har fått bort dessa efter tipsen i tråden, tusen tack ;) Dock så återstår en ca. 5 cm mörkare lilafärgad rand i toppen av bilden oavsett om jag kör analogt, digitalt eller matar med hdmi. Kan det vara lampan som börjar ge sig eller kan det vara ett elektroniskt fel?

Säkert ingen som kan hjälpa mig, men har någon råkat ut för samma sak så skulle det vara intressant att höra. Och har någon en lösning på problemet så vore jag evigt tacksam. Tror inte tv'n har gått mer än 4-5000 h max..

Elektroniskt kan jag inte tänka mig.
Har glömt hur många timmar lampan normalt håller, men det är en trolig felkälla även om missfärgningen brukar gå åt gult eller brunt när lampor är "på gång".

En annan (och tråkigare) möjlighet är att någon av LCD-panelerna börjar bli slitna eller sitter feljusterade.
Det brukar nämligen bli lila/rosa eller grönt/blått i såna fall.
Leta upp en grå bild och visa på TV'n så syns defekterna oftast lättast.
Omöjligt är det inte att du även har en grönaktig missfärgning också om det är panelen som sviker.

Har inte själv en sån här och kan inte jämföra med egna grejer.

Postad 06 januari 2009 - 20:19

stifflerman
  • stifflerman
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Har också fått den där färglada randen i överkanten :)
Den har lite olika färger beroende på bakgrund, men vid grått är den iaf lila-aktig.

Skulle det vara panelen så är det väl bara serviceverkstad som gäller? Om man inte själv kan göra något i servicemenyn, men det är nog lite långsökt...
Du har inte hört nåt från Sony om det? Tänker själv ringa dom och höra iaf.

Redigerat av stifflerman, 06 januari 2009 - 20:23.

Postad 06 januari 2009 - 22:49

Unregistered16ea03d1
  • Unregistered16ea03d1
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Elektroniskt kan jag inte tänka mig.
Har glömt hur många timmar lampan normalt håller, men det är en trolig felkälla även om missfärgningen brukar gå åt gult eller brunt när lampor är "på gång".

En annan (och tråkigare) möjlighet är att någon av LCD-panelerna börjar bli slitna eller sitter feljusterade.
Det brukar nämligen bli lila/rosa eller grönt/blått i såna fall.
Leta upp en grå bild och visa på TV'n så syns defekterna oftast lättast.
Omöjligt är det inte att du även har en grönaktig missfärgning också om det är panelen som sviker.

Har inte själv en sån här och kan inte jämföra med egna grejer.

Har precis de symptomen som Stifflerman beskriver och jag har inte sökt upp någon SONY-verkstad. Jag har köpt TV'n i min lokala Expert-butik och känner säljarna väl, så jag ska höra med dom om dom tycker jag ska skicka iväg den. Känns väldigt trist att behöva lämna in den och inte kunna använda min popcorn hour som jag är beroende av. Har bara en tjock-TV som substitut, men det är väl bara att bita i det sura äpplet och lämna in den antar jag.

Det låter ju som en vettig förklaring som Gabbe förklarar med LCD-panelerna. Dom måste ha gett sig på nåt sätt eftersom den har funkat felfritt fram till nu. Hinner du kontakta SONY Stifflerman? Jag har det lite körigt på dagtid, vilket jag antar att det är den enda tiden det går nå supporten.. Suck...

Postad 07 januari 2009 - 17:02

Unregistered16ea03d1
  • Unregistered16ea03d1
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Var och snackade med mina "kära" vänner på Expert idag och dom kunde tyvärr inte hjälpa mig eftersom garantitiden gått ut för drygt 3 månader sedan :) Dom uppskattade att en reperation skulle kosta 6-7000:- och då fick man ju en rejäl nära-lipen-upplevelse.. Har verkligen inte råd med en ny TV...

stiff >> Kan du berätta när du har hört med SONY vad dom säger om saken? Har du garantitid kvar på din?

Postad 08 januari 2009 - 10:37

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Var och snackade med mina "kära" vänner på Expert idag och dom kunde tyvärr inte hjälpa mig eftersom garantitiden gått ut för drygt 3 månader sedan :) Dom uppskattade att en reperation skulle kosta 6-7000:- och då fick man ju en rejäl nära-lipen-upplevelse.. Har verkligen inte råd med en ny TV...

stiff >> Kan du berätta när du har hört med SONY vad dom säger om saken? Har du garantitid kvar på din?

Sveriges bästa Sonyverkstad ligger i Sony-huset i Stockholm. Ring dem och fråga istället:

http://www.insidertv.se/

Jag har anlitat dem flera gånger på mina Sony bakprojje-TV och de har alltid vetat vad de har sysslat med.

Inget ont om Expert men jag har svårt att tro att de exakt vet vad ditt fel exakt består i och vad det kostar att fixa...

Redigerat av wolf, 08 januari 2009 - 10:38.

Postad 10 januari 2009 - 00:17

Unregistered16ea03d1
  • Unregistered16ea03d1
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Sveriges bästa Sonyverkstad ligger i Sony-huset i Stockholm. Ring dem och fråga istället:

http://www.insidertv.se/

Jag har anlitat dem flera gånger på mina Sony bakprojje-TV och de har alltid vetat vad de har sysslat med.

Inget ont om Expert men jag har svårt att tro att de exakt vet vad ditt fel exakt består i och vad det kostar att fixa...

Anlitat dom FLERA gånger på DINA projjar? Hur många har du och har du haft mycket strul med dom?

Jag gjorde ett sista försök idag att snacka med en polare på Expert och tog fram rådjursögonen med tårar i. Efter lite snack med hans chef så bestämde dom sig för att hjälpa mig kostnadsfritt!!! Det här är min lyckodag! :unsure:

Frågan är ju om man ska återställa värdena för ghostningen också, så kanske dom byter hela panelen?!

Redigerat av Unregistered16ea03d1, 10 januari 2009 - 00:18.

Postad 10 januari 2009 - 09:25

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Anlitat dom FLERA gånger på DINA projjar? Hur många har du och har du haft mycket strul med dom?

Jag kommer knappt ihåg nu längre men jag har haft minst 4 st olika modeller av Sony bakprojje med LCD. KD50-A11 har jag haft inne för ljudbrum på nån ingång samt att en färg var förskjuten på någon ingång, garanti och hämtning på plats så det var inga problem.

Postad 10 januari 2009 - 10:25

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
riktigt nöjd med min tv fortfarande men de känns ju lit surt att man får en plasma 50 tummare för 10k nu :-/ fick också skuggor runt all text..fick ändra i servicemenyn..börjar va rädd att lampan ska gå.den får gärna hålla ett år till.isåfall byter jag nog tv

Postad 10 januari 2009 - 12:53

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Haft min i snart tre år och bättre tv finns nog inte, bara ett problem de tillverkas inte mer snyft....
Skulle aldrig köpa en plasma, kompisens suger o den var dubbelt så dyr som min 50:a haha.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.