Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 June 2008 - 11:47

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Vi kan nog med största säkerhet säga att det är fjärrens fel när boxen hänger pga av att man zappar. Jag har aldrig lyckats med detta med min Harmony. Det beror troligen på att man i Harmonyn kan ställa tiden för ett kommando så att boxen alltid "hänger med". Samt att Harmonyns IR är kraftigare och når fram till boxen med större säkerhet.

EDIT: Vi borde kanske felanmäla fjärren?

Hej, hade kontakt med CD idag, bl.a för att veta om när nästa mjukvara kan tänkas komma, men det ser nu ut som det blir i september. Skickade också över senaste bugglistan.

När det gäller hängningar så hade jag detta på tal också i email'et:

Jag tror nog att det är så att nästan alla boxar hänger sig, sedan är det den nivå som folk kan leva med och när man sedan ger upp. Jag har tappat räkning på hur många boxar jag har haft, men jag har inte heller haft någon som inte har hängt sig med i alla fall någon/några gånger i månaden. Det jag har sett som summering av de olika typer av hängningar är att de är länkade till en knapptryckning på fjärren, och det behöver inte vara en massa tryckningar utan endast ett kanalbyte kan utlösa en hängning. Överföringen av kommandon från fjärren är också lite si och så, om jag lägger ihop detta så kan orsaken till hängningen vara ett boxen kanske tolkar ett kommando som korrupt och istället stänger av. Det finns några på forumet som har börjat använda en mulifjärr med gott resultat. En medlem som tidigare har listat kanske hälften av rapporterade hängningar, vissa av dessa har jag också haft, har efter byte av fjärr inte haft några hängningar. Jag har själv en Philips multifjärr som jag inte ännu har ställt om till boxen, men jag ska också pröva detta. Annars funger boxen bra nu (tyst och fin ;-), bortsätt från de fortsatta hängningarna. Men jag skulle nog låta Sagem titta mer på fjärr och tolkning av kommandon, och hur boxen maskar av dessa.

Postad 13 June 2008 - 19:57

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Vi kan nog med största säkerhet säga att det är fjärrens fel när boxen hänger pga av att man zappar. Jag har aldrig lyckats med detta med min Harmony. Det beror troligen på att man i Harmonyn kan ställa tiden för ett kommando så att boxen alltid "hänger med". Samt att Harmonyns IR är kraftigare och når fram till boxen med större säkerhet.

EDIT: Vi borde kanske felanmäla fjärren?

Som jag skrivit tidigare. Min Harmony 895 (som för övrigt är mina bäst spenderade 2.000 någonsin) klarar också att hänga boxen om man har för brått. Det händer typ nån gång i månaden och för mig endast när jag hoppar för fort i kanalbyten, alltså håller kanalbytesknappen konstant nedtryckt. Kan ju tyckas att man borde lära sig men rätt vad det är så har man tryckt för länge igen.

Har i princip aldrig använt den vanliga fjärren så jag har ingen uppfattning om harmonyn är bättre eller sämre än den i detta avsende.

Postad 14 June 2008 - 17:58

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Jag har den simplaste modellen av Harmonyfjärren (525 tror jag den heter) och är nöjd med den. Får också enstaka hängningar per månad, men det går lätt att leva med då bildkvalitén hos CD är kanonbra!
Fick dock några "pixeliseringar" på Discovery HD idag då regnet formligen forsade ner. Men det kanske är normalt? Jag är rätt grön på paraboltv.

Wasgo ;)

Postad 14 June 2008 - 19:16

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0
Ljudet var det i alla fall inget problem med, ref TV4 Sverige - Spanien

Postad 14 June 2008 - 22:21

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Nepp, inte ett ända ljudproblem. Dock fortfarande, fast mindre video-ström ojämnheter.
Som jag sagt tidigare syns inte detta på en 42" men på 100". Problemen försvinner
efter några minuter.

Postad 14 June 2008 - 23:19

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1668 inlägg
  • 0

Hade inte heller en enda drop out på kvällens match (Sverige - Spanien).

Postad 15 June 2008 - 08:08

padwan
  • padwan
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Nepp, inte ett ända ljudproblem. Dock fortfarande, fast mindre video-ström ojämnheter.
Som jag sagt tidigare syns inte detta på en 42" men på 100". Problemen försvinner
efter några minuter.

Hade inte heller en enda drop out på kvällens match (Sverige - Spanien).

Angående ljudproblem i EM-sändningarna på TV4 HD Fotboll så kan vi väl försöka ta det i följande tråd: https://www.minhembi...howtopic=199717

Har ju inget med boxen att göra egentligen, och så är det ju bra att samla allt em-problem-snack på samma ställe ;)

Postad 15 June 2008 - 20:25

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Vem bryr sig om fotboll? I do not! :P

/W

Redigerat av Unregistered7ae15c99, 15 June 2008 - 20:25.

Postad 16 June 2008 - 07:30

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1668 inlägg
  • 0

Angående ljudproblem i EM-sändningarna på TV4 HD Fotboll så kan vi väl försöka ta det i följande tråd: https://www.minhembi...howtopic=199717

Har ju inget med boxen att göra egentligen, och så är det ju bra att samla allt em-problem-snack på samma ställe :P

Bra ide´! Såg inte den tråden. B)

Postad 16 June 2008 - 12:25

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Vem bryr sig om fotboll? I do not! :(

/W

Spelar boll! :(
Det är ju HD och direktsänt! Var annars kan du testa din HD-box och TV om inte just nu under EM? Till och med den måttligt fotbollsintresserade måste väl uppskatta att se regndropparna stänka om spelarna i HD. Det är helt enkelt urläckert att se!

Redigerat av agpath, 16 June 2008 - 12:25.

Postad 17 June 2008 - 17:53

Sarumann
  • Sarumann
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Intressant läsning...speciellt som det förefaller vara samma typ av problem med HD-boxen för kabel från Canal Digital
https://www.minhembi...howtopic=200118

Boxen funkar bra när man kör den via scart...men det är ju inte det man vill... ;) :P

Så fort man kör den via HDMI så ballar boxen ur. Måste man uppgradera TV´n för att lösa problemet? Det märkliga är att i TV-manualen står det uttryckligen att TV´n är kompatibel med äldre HDMI-anslutningar.

Det blir nog till att återgå till den vanliga digitalboxen är jag rädd... ;)

Postad 18 June 2008 - 10:50

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Intressant läsning...speciellt som det förefaller vara samma typ av problem med HD-boxen för kabel från Canal Digital
https://www.minhembi...howtopic=200118

Boxen funkar bra när man kör den via scart...men det är ju inte det man vill... ;) :blink:

Så fort man kör den via HDMI så ballar boxen ur. Måste man uppgradera TV´n för att lösa problemet? Det märkliga är att i TV-manualen står det uttryckligen att TV´n är kompatibel med äldre HDMI-anslutningar.

Det blir nog till att återgå till den vanliga digitalboxen är jag rädd... :(

Det problemet har vi känt till länge. Problemet ligger hos Samsung som använder HDMI 1.3 och ej är bakåtkompatibelt, vilket det ska vara. Det finns en fix hos Samsung.

Postad 19 June 2008 - 09:41

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Har läst att det inte ska vara någon skillnad i bildkvalité mellan PVR-boxen och den enklare HD-boxen,
men...
Frågor:
1. Förmedlar den enklare HD-boxen alla förekommande ljudformat, åtminstone på något sätt? Eller klarar den inte av de format som PVR-boxen levererar?

2. Vilka är de stora skillnaderna mellan de båda HD-boxarna (utöver inspelningsfunktionen förstås)?

Sen en liten reflektion som är HELT OT men jag kan inte låta bli:
- Kollar man på de åldersrekommendationer som finns för vissa filmer så kan man konstatera att erotik så gott som uteslutande har 18-årsgränser. Underhållningsvåld däremot, tycks ha en allmän 15-årsgräns.
Det betyder att det inte är helt OK att kolla på när människor förökar sig och därmed antas ha det bra, medan det är MER OK för yngre att titta på när folk misshandlas, skjuts, "slaktas" eller på annat sätt massakreras.
Hmmm, undrar varför det är på det viset :)

Postad 19 June 2008 - 11:56

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

- Kollar man på de åldersrekommendationer som finns för vissa filmer så kan man konstatera att erotik så gott som uteslutande har 18-årsgränser. Underhållningsvåld däremot, tycks ha en allmän 15-årsgräns.
Det betyder att det inte är helt OK att kolla på när människor förökar sig och därmed antas ha det bra, medan det är MER OK för yngre att titta på när folk misshandlas, skjuts, "slaktas" eller på annat sätt massakreras.
Hmmm, undrar varför det är på det viset :)

Det har förtsås att göra med samhällets generella attityd gentemot våld och sex. Det är en historisk fråga som har mycket med kyrka och religion att göra. Kyrkan har i långa tider sanktionerat våld men tabubelagd sex. Då blir det så här. Sedan har jag personligen en hel del att invända mot det sätt som sex visas i dagens porrfilmer, det har inte mycket med "normalt" sexuellt beteende att göra, så därför tycker jag att det är bra att det är 18 år på dessa filmer. Eller vilken bild av sex skulle du vilja förmedla till din tonåring?

Postad 19 June 2008 - 19:20

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Tror inte på något sätt att tjejerna i filmerna har det så himla bra. De som blir skjutna i film däremot, de kan vandra därifrån utan skador. Rejält OT - radera detta inlägg om ni så önskar men jag kunde inte låta bli att bita i denna utslängda metrev.

Postad 19 June 2008 - 21:16

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
OK OK, Jag kan hålla med om en inte alldeles riktig bild av verkligheten men...
Tillbaka till min frågor
Är det någon som har något svarpå ettan & tvåan?
:)

Postad 22 June 2008 - 15:14

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Tror inte på något sätt att tjejerna i filmerna har det så himla bra. De som blir skjutna i film däremot, de kan vandra därifrån utan skador. Rejält OT - radera detta inlägg om ni så önskar men jag kunde inte låta bli att bita i denna utslängda metrev.

Jag rekommenderar första avsnittet av Penn & Teller - Bullshit, den som kom i veckan. Avsnitt 1 av säsong 6...

Där vänder de lite på frågorna angående sex...

Postad 22 June 2008 - 17:42

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
Bifogad fil  BILD43.jpg   43.19K   7 Antal nerladdningar

Är det någon mer mer som (sen ungefär 2 veckor sedan) fått problem med bildformatet 4:3 via sin HD-box?
Se bifogad bild. När det sänds i 4:3 så har boxen tidigare ställt om så att bilden verkligen varit i formatet 4:3, man har sett hela bilden och de svarta kanterna som blir, men nu är det som om bilden är inzoomad, man får inte med hela bilden i över- och underkant, samt då kanterna på sidorna blir ju mindre. Man ser inte hela textningen och kanalens logga blir klippt. Har inte gjort någon återställning av boxen (då jag inte orkar fixa kanallistan igen), så jag vet inte om det hjälper, eller om man har ändrat sändningen på nått vis? 16:9 går OK.
Någon som vet?
PS.
Det är inte TV'n som ändrar bilden, eller zoomar in

Postad 22 June 2008 - 20:08

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Testa med att trycka på "On Demand" kanppen på fjärren.

Postad 22 June 2008 - 20:55

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Testa med att trycka på "On Demand" kanppen på fjärren.

Där var den funktion ja, tackar så mycket! Man har väl kommit åt den knappen.
Dagens I-lands-problem löst!
:-)

Postad 23 June 2008 - 15:23

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Är det någon annan som upplever att 5.1 ljudet från SVT är rent bedrövligt dåligt? Bytte till SVT HD igår när det var Sportspegeln och det var burkigt och konstigt så att man knappt hörde vad de sa. Men på andra kanaler med 5.1 ljud som TV4 HD fotboll och Canal+ så är ljudet jättebra.

Postad 23 June 2008 - 22:34

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Men hallå vänta lite nu...
Är det verkligen ingen som känner till skillnaderna mellan CD's båda HD-boxar, alltså:

1. Förmedlar den enklare HD-boxen alla förekommande ljudformat, åtminstone på något sätt? Eller klarar den inte av de format som PVR-boxen levererar?
2. Vilka är de stora skillnaderna mellan de båda HD-boxarna (utöver inspelningsfunktionen förstås)?

:blink:

Postad 24 June 2008 - 08:30

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Är det någon annan som upplever att 5.1 ljudet från SVT är rent bedrövligt dåligt? Bytte till SVT HD igår när det var Sportspegeln och det var burkigt och konstigt så att man knappt hörde vad de sa. Men på andra kanaler med 5.1 ljud som TV4 HD fotboll och Canal+ så är ljudet jättebra.

Ljudet från SVT brukar vara utmärkt så det var nog bara just det programmet (som jag inte såg) som det var problem med.
För övrigt är enda skillnaden mellan de SD-program som sänds på SVT HD att ljudet då alltid sänds i 5.1. Frågan är då om detta är fejkat eller om de verkligen sänder Aktuellt i 5.1?
För övrigt, eftersom boxen skalar upp bilden själv, så är det ingen som helst skillnad mellan SVT 1 och SVT HD när desa sänder samma program uppkonverterade. Följden blir att samma program, om manspelar in det, tar mer utrymmer på disken helt i onödan.

Postad 24 June 2008 - 16:15

Unregistered465868f1
  • Unregistered465868f1
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Nu Ödlan ska du äntligen få en del svar på dina två frågor.

1. Boxen utan inspelningsfunktion klarar mig veterligen av alla format som den nyare inspelningsbara klarar, dvs vanlig stereo (PCM) och Dolby Digital 5.1 (AC3). Ännu sänds ingenting i Canal Digitals utbud i DTS eller andr format.

2. Någonting som faktiskt försämrats med den nya inspelningsbara boxen är de otroligt stora, fula och lågupplösta textremsor man valt att förse Canal Plus SDTV-kanaler med. (ej HD alltså) På den gamla boxen är texterna (fortfarande) riktigt snygga att titta på. Är det månne två helt olika team på Sagem som satt ihop de båda boxarna? Text-TV funktionen är väl lika dålig och seg på båda boxarna. Så vill du ha bra, snabb text-tv med bra minne så får du exempelvis koppla in digitala marknätet på din TV om bara det finns mottagare i den. Fjärrkontrollen till den inspelningsbara boxen är snyggare, silverfärgad och större. Däremot känns knapparna småsega att trycka på och den ger trots allt ett plastigt intryck. Den lilla svartfärgade dosan känns lite för liten och ger det plastiga intryck den de fakto har.
EPG:n i båda apparaterna verkar ha lika stort (eller litet minne....bara några dagar). Den rörliga bilden på den inspelningsbara boxen borde tas bort då den säkerligen bara slöar ned systemet.

I övrigt hänger har jag ännu inte haft några hängningar på min nya inspelningsbara (nr 2) box. Den första inspelningsbara boxen som var en av de första som släpptes på svenska marknaden blev jag till slut less på då inga nya firmwares kunde hjälpa problemt med stillbild mitt i uppspelning av HD-filmer.

Postad 25 June 2008 - 07:01

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Tack Rowlf!
Ditt svar var verkligen värt att vänta på.
Om man inte är intresserad av att spela in program så kan den enklare HD-boxen vara ett fullgott alternativ.
Åtminstone tills CD börjar sända annat ljud.
Som sagt, stort tack!
:)

Postad 25 June 2008 - 10:10

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Åtminstone tills CD börjar sända annat ljud.

?? Det är ju som sagt ingen skillnad i hanteringen av ljudformat.
DTS kommer nog aldrig någonsin att användas som ljudformat för TV då det kräver mycket mer bandbredd än DD 5.1.

Postad 27 June 2008 - 00:04

P Bern
  • P Bern
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Uppgradering på G?

Jag skaffade för en tid sedan ett Canal Digital-abonemang med HDTV-PVR boxen istället för det Boxer-abonemang jag haft hyfsat länge. Anledningen var framförallt HD-kanalerna. Att välja den inspelningsbara boxen var ett självklart val eftersom jag i marknätet under flera år haft en Force T530 med hårddisk och numer inte kan leva utan Timeshift.
Jag är supernöjd med bildkvalitén på min nya CD-box men jag är riktigt besviken på boxens funktioner. Min 3-4 år gamla Force-box hadeen hel del vassare funktioner som jag saknar.
Exempelvis;
CD-boxen klarar bara av att Timeshifta i max 2 tim. Forcen tills hårddisken är full.
På Forcen har man möjlighet att spara Timeshiften när man går tillbaks till realtid. (man får frågan)
En riktigt bra funktion som Forcen har är att när man tittar på inspelat eller Timeshiftat så kan man hoppa framåt genom att trycka exempelvis 22 och framåtknapp (alt. bakåtknapp) för att hoppa 22 minuter i inspelningen. Kanonfunktion då nästan all reklam är i 4-5 minuter. CD-boxen måste spolas.
Att EPG´n enbart kan laddas från en speciell kanal, som dessutom visas som "kodad kanal" i vänstra hörnet om man bara familjepaketet är också rätt trist. Tittar man på något på en kanal och samtidigt vill har lite koll på vad som sänds på de andra kanalerna är det kört. Vilket gör att jag inte använder EPG´n speciellt ofta. Detta var inga problem med Forcen som dessutom kunde ladda kanallistan med kanalernas respektive logga vilket var en kul detalj.
Dessutom är CD-boxen väldigt långsam i kanalbyten.

Alla dessa användarvänliga funktioner fanns alltså i en flera år äldre box och borde kunna fixas även till CD´s box genom en firmware-uppgradering. Jag vet att det tidigare kommit uppgraderingar med div. buggfixar men vet någon om det pågår utveckling av funktioner till boxen?
//
Peter

Postad 27 June 2008 - 05:39

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Uppgradering på G?

Inte förrän i september (tidigast), ingen vet vad denna uppdatering ska innehålla, men titta du på sidan 1 inlägg 3 i tråden vad vi önskar

CD-boxen klarar bara av att Timeshifta i max 2 tim. Forcen tills hårddisken är full.
På Forcen har man möjlighet att spara Timeshiften när man går tillbaks till realtid. (man får frågan)

Tycker det är OK som det är, upptäcker man att man vill spara så kan man bara "spola tillbaka" trycka på rec och sedan spola fram till realtid igen, sedan så kan man spela in så mycket man vill. Oftast så ser man ju inte mer än 2 timmar i sträck utan att skifta kanal

En riktigt bra funktion som Forcen har är att när man tittar på inspelat eller Timeshiftat så kan man hoppa framåt genom att trycka exempelvis 22 och framåtknapp (alt. bakåtknapp) för att hoppa 22 minuter i inspelningen. Kanonfunktion då nästan all reklam är i 4-5 minuter. CD-boxen måste spolas.

Detta håller jag med om, kan ta med det i önskelistan. Men förstår inte riktigt 22 kopplat till 4-5min för reklaminslag, kan man trycka 5 och framåt för att hoppa 5 minuter?

Att EPG´n enbart kan laddas från en speciell kanal, som dessutom visas som "kodad kanal" i vänstra hörnet om man bara familjepaketet är också rätt trist. Tittar man på något på en kanal och samtidigt vill har lite koll på vad som sänds på de andra kanalerna är det kört. Vilket gör att jag inte använder EPG´n speciellt ofta.

Ändringar av EPG är både med som bugg och i önskelistan

Sedan har väl boxen några funktioner som den gamla Force inte har ;)

Postad 27 June 2008 - 09:48

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Inte så bra, för då riskerar man att utrymmet inte räcker till för programmerade inspelningar. Det är bättre som det är med en dedikerad area på hd för time shift.

Dock så har jag ett starkt önske mål om en ny funktion: Bild i Bild. När det finns 3 tuners borde det inte vara några problem att visa minst 2 kanaler samtidigt.

Postad 27 June 2008 - 10:15

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

?? Det är ju som sagt ingen skillnad i hanteringen av ljudformat.
DTS kommer nog aldrig någonsin att användas som ljudformat för TV då det kräver mycket mer bandbredd än DD 5.1.

Jo, håller med om att det verkar lite osammanhängande.
Det är ingen skillnad mellan boxarna m.a.p. ljudformat.
Det jag menade var att man kanske måste köpa ny box om/när CD börjar sända nyare ljudformat.
Då blir det förstås en helt annan box än de som finns nu.

Är det något jag har lärt mig så är det att man ALDRIG ska säga aldrig, ehhh, liksom !
Du kommer kanske i håg att det var en IBM-chef som en gång sa att "Världen har bara behov av 4-6 stordatorer".
Dom stordatorerna hade bergis mindre CPU-kraft än du har i din mobiltelefon ...
Det är klart att CD kommer att sända nya ljudformat så småningom, även om det inte är inom horisonten nu.
;)

Postad 27 June 2008 - 12:08

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Jo, håller med om att det verkar lite osammanhängande.
Det är ingen skillnad mellan boxarna m.a.p. ljudformat.
Det jag menade var att man kanske måste köpa ny box om/när CD börjar sända nyare ljudformat.
Då blir det förstås en helt annan box än de som finns nu.

Nu är det ju inte CD som bestämmer vilka ljudformat kanalerna ska sända i utan det gör respektive kanal själva. DTS eller något annat mindre komprimerat ljudformat skulle ju i princip kunna sändas över satellit, men då knappast på kanaler som även sänder i marknätet. Nytt ljudformat borde heller inte påverka boxen nämnvärt då den ändå skickar signalen vidare helt orörd på coax-utgången. Avkodning till HDMI är en annan sak, men det funkar ju inte ens för DD 5.1 som det är idag. ;)

Postad 27 June 2008 - 13:08

Unregistered86d65e0e
  • Unregistered86d65e0e
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0

Dock så har jag ett starkt önske mål om en ny funktion: Bild i Bild. När det finns 3 tuners borde det inte vara några problem att visa minst 2 kanaler samtidigt.

Ja, bild i bild vil vi ha. Det holder jeg med deg om.

Postad 27 June 2008 - 21:55

P Bern
  • P Bern
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Tycker det är OK som det är, upptäcker man att man vill spara så kan man bara "spola tillbaka" trycka på rec och sedan spola fram till realtid igen, sedan så kan man spela in så mycket man vill. Oftast så ser man ju inte mer än 2 timmar i sträck utan att skifta kanal

Visst går det att spara Timeshift, men det är ju onekligen lite krångligt. Och stoppar man en film som just börjat och Timeshiftar typ 30-40 minuter (vilket inte är ovanligt när man har småbarn som ska isäng på kvällen) och sedan är filmen 2 timmar så det kört att spara den.

Detta håller jag med om, kan ta med det i önskelistan. Men förstår inte riktigt 22 kopplat till 4-5min för reklaminslag, kan man trycka 5 och framåt för att hoppa 5 minuter?

Sorry, uttryckte mej lite snurrigt kanske.
Det jag menar är att Forcen kan hoppa hela stycken fram och tillbaks genom att man anger hur många minuter man vill förflytta sig och sedan åt vilket håll. Framåt eller bakåt. Detta funkade både på inspelat och timeshiftat och i intervall ifrån 1 till 99 minuter. Alltså slippa spola med 300x för att det ska gå undan och för att sedan ha missat att reklamavbrottet slutat.....
Ingen livsviktig funktion kanske, men förbaskat bra.

Postad 28 June 2008 - 07:35

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

P.Bern, Visst går det att spara Timeshift, men det är ju onekligen lite krångligt. Och stoppar man en film som just börjat och Timeshiftar typ 30-40 minuter (vilket inte är ovanligt när man har småbarn som ska isäng på kvällen) och sedan är filmen 2 timmar så det kört att spara den.

Tänk på att den längsta tiden utan kanalbyte är troligen när man inte använder boxen. Boxen ska kunna användas i "on" även om man kanske inte gör det pga ljudet. Med ditt förslag och om du tex lämnar den över en natt, så skulle du ha en 12-15 timmar skräp sparat på hårddisken. Timeshift är ju inget aktivt val utan allt spelas in och då tycker jag det är OK att det finns en max tid, men OK vi kan sätta den till 3 timmar istället, lägger in det som förslag. Jag har ett annat förslag och det är att timeshiften går ner i vila efter en viss tid typ då 3 timmar, detta för att man ska kunna ha på boxen utan att slita på HDD och att få ner ljudet. Tycker ändå inte att det är så jobbigt att antingen spola tillbaka och trycka rec, trycka på så många 30min man vill spela in om man vill ha med från start eller att där man är trycka ett antal gånger på Rec, och så sköts det automatiskt. Sedan när barnet har somnat så kan du hämta upp din inspelning och köra timeshift i den inspelade versionen. En inspelning är säker, den försvinner inte om en schemalagd inspelning startar eller om man av misstag skulle tillfälligt växla kanal.

Edit, jag har funderat och börjat bli tveksam till att utöka till timeshift till tex 3timmar, timeshift använder troligen en dedikerad del av HDD'n vilket gör att den del som man kan spela in på minskar med motsvarande storlek. Vet inte om man egentligen har stor nytta av en utökad timeshift, vad tror ni? vill man inte hellre behålla minnesyta för eget sparande?

P.Bern, Det jag menar är att Forcen kan hoppa hela stycken fram och tillbaks genom att man anger hur många minuter man vill förflytta sig och sedan åt vilket håll. Framåt eller bakåt. Detta funkade både på inspelat och timeshiftat och i intervall ifrån 1 till 99 minuter. Alltså slippa spola med 300x för att det ska gå undan och för att sedan ha missat att reklamavbrottet slutat.....

Låter bra, jag tar med det i listan

agpath, Dock så har jag ett starkt önskemål om en ny funktion: Bild i Bild. När det finns 3 tuners borde det inte vara några problem att visa minst 2 kanaler samtidigt.

Kan du utveckla detta är det två live-program eller kanske ett live som ligger i bakgrunden för en inspelning eller? Förslag på hur man styr detta?

Eftersom den lill-bild som kommer upp i EPG'n är ganska värdelös, även visning och ljud från inspelningar tycker jag man kan ta bort särskilt som ljudet från TV4 sändningar är kass på dessa. Istället så skulle jag vilja ha upp en liten-bild med visning tillsammans med bläddring i kanallistan, så typ mittenknappen att man till den kunde trycka på bild i bild och få upp visning på de kanaler som man bläddrar igenom.

Redigerat av Unregistered124686ac, 28 June 2008 - 17:58.

Postad 29 June 2008 - 20:54

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0

Citera
P.Bern, Det jag menar är att Forcen kan hoppa hela stycken fram och tillbaks genom att man anger hur många minuter man vill förflytta sig och sedan åt vilket håll. Framåt eller bakåt. Detta funkade både på inspelat och timeshiftat och i intervall ifrån 1 till 99 minuter. Alltså slippa spola med 300x för att det ska gå undan och för att sedan ha missat att reklamavbrottet slutat.....

Faktiskt en helt underbar funktion som också finns på MediaCenter (Vista/XP) fast där hoppar du en viss fastställd tid mellan piltryckningarna, och skulle det komma på boxen vore den ännu ett snäpp bättre.

Redigerat av ruva, 29 June 2008 - 20:55.

Postad 29 June 2008 - 23:02

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Jag gjorde en miss idag, som man kanske skulle vilja kunna undvika.
Jag pausade ett TV-program jag tittade på, för att sedan fortsätta att se sedan.
Jag bytte dock kanal när jag pausat progarmmet och då stoppades timeshiftinspelningen, och jag missade en del av det jag ville se.
Hade varit kul med en fråga om man vill fortsätta spela in kanalen eller avbryta inspelningen.

Postad 30 June 2008 - 18:57

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Jag gjorde en miss idag, som man kanske skulle vilja kunna undvika.
Jag pausade ett TV-program jag tittade på, för att sedan fortsätta att se sedan.
Jag bytte dock kanal när jag pausat progarmmet och då stoppades timeshiftinspelningen, och jag missade en del av det jag ville se.
Hade varit kul med en fråga om man vill fortsätta spela in kanalen eller avbryta inspelningen.

Kan förstå att du vil ha en sådan varning, men jag tror inte att det är en sådan bra idé, boxen måste då kolla vid varje kanalbyte om timeshiftfunktionen används och det kommer troligen att fördröja något som redan idag är långsamt.

Postad 30 June 2008 - 19:25

jrj
  • jrj
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Jag har problem med skillnad i signalstyrka från respektive anslutning från parabolen. Från ingången Sat 1 ligger signalen på 180-188 beroende på vilken kanal jag har inställd. Från Sat 2 ligger det stadigt på 197 i signalstyrka.
Tidigare idag var signalen så låg på Sat 1-ingången att jag tappade bild. Jag fixade till F-kontakterna till både LNB och HD-box utan att nå ett högre resultat på signalstyrkan.
Den koaxialkabel som har de låga värdena är en 75 ohm inköpt på Biltema, den andra är den kabel som följde med boxen. Är den kabel som är inköpt från Biltema av sämre typ som skulle kunna påverka signalstyrkan?
Eller är det ett boxproblem?

Postad 30 June 2008 - 19:47

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Jag har problem med skillnad i signalstyrka från respektive anslutning från parabolen. Från ingången Sat 1 ligger signalen på 180-188 beroende på vilken kanal jag har inställd. Från Sat 2 ligger det stadigt på 197 i signalstyrka.
Tidigare idag var signalen så låg på Sat 1-ingången att jag tappade bild. Jag fixade till F-kontakterna till både LNB och HD-box utan att nå ett högre resultat på signalstyrkan.
Den koaxialkabel som har de låga värdena är en 75 ohm inköpt på Biltema, den andra är den kabel som följde med boxen. Är den kabel som är inköpt från Biltema av sämre typ som skulle kunna påverka signalstyrkan?
Eller är det ett boxproblem?

Vad har du för längd på kablarna?
Den kabeln som Biltema säljer är ju inte av den bästa typen och ju längre längder den har ju sämre är den.
Jag skulle nog byta den om jag vore som du.

Postad 30 June 2008 - 19:54

jrj
  • jrj
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Vad har du för längd på kablarna?
Den kabeln som Biltema säljer är ju inte av den bästa typen och ju längre längder den har ju sämre är den.
Jag skulle nog byta den om jag vore som du.

Cirka 8 meter kabel har jag. Det är inte någon längre sträcka men jag får kanske testa med en annan kabel.

Postad 30 June 2008 - 20:29

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0
Tycker 180 borde vara tillräckligt. När du jämför SAT1 och SAT2, använd samma kanal. Detta gör du genom att gå in och titta på tex TV4 gå sedan in i menyn och kolla av signalstyrkan på SAT1 (ska stå TV4 i huvudet), gå sedan tillbaka till TV läge och gå till TV5 och starta en direktinspelning på den kanalen med Rec. Gå sedan tillbaka i menyn och titta på SAT2 (kolla att det står TV4 i huvudet), skiljer det verkligen något? SAT1 är nu upptagen med inspelning av TV5 det är därför SAT2 aktiveras

Postad 30 June 2008 - 20:30

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2526 inlägg
  • 0
Att styrkan är på 180 skall inte vara något problem. Jag har 201 på ingång ett med CD:s originalkabel och 169 på en snikkabel som går igenom en combiner och inget problem med varken HD eller SD-kanaler.

Redigerat av Huddingebo, 30 June 2008 - 20:31.

Postad 30 June 2008 - 21:16

jrj
  • jrj
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Tycker 180 borde vara tillräckligt. När du jämför SAT1 och SAT2, använd samma kanal. Detta gör du genom att gå in och titta på tex TV4 gå sedan in i menyn och kolla av signalstyrkan på SAT1 (ska stå TV4 i huvudet), gå sedan tillbaka till TV läge och gå till TV5 och starta en direktinspelning på den kanalen med Rec. Gå sedan tillbaka i menyn och titta på SAT2 (kolla att det står TV4 i huvudet), skiljer det verkligen något? SAT1 är nu upptagen med inspelning av TV5 det är därför SAT2 aktiveras

Jag har kollat på detta vis och det skiljer mycket mellan SAT1 och SAT2. Exempelvis på SVT 2 har jag 180 på SAT1 och 190 på SAT2.
Ja, 180 fungerar, men tidigare idag var jag nere på 178 och stapeln var i gult läge. Vid detta tillfälle försvann även bild pga för låg signalstyrka. Därför verkar det som om jag ligger precis på gränsen för att få störningar.

Postad 30 June 2008 - 22:00

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Jag har kollat på detta vis och det skiljer mycket mellan SAT1 och SAT2. Exempelvis på SVT 2 har jag 180 på SAT1 och 190 på SAT2.
Ja, 180 fungerar, men tidigare idag var jag nere på 178 och stapeln var i gult läge. Vid detta tillfälle försvann även bild pga för låg signalstyrka. Därför verkar det som om jag ligger precis på gränsen för att få störningar.

Du kan ju prova med att skifta bak på boxen, då borde den sämre i så fall hamna på SAT2. Du kan ju också kolla vinkeln på hornet (den som ska vara kl 5 eller liknade) samt att parbolen är rätt riktad. Du har inga träd i vägen?

Postad 30 June 2008 - 23:48

trickster68
  • trickster68
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Uppgradering på G?

Exempelvis;

Kan inte CD boxen Timeshifta mer om man "pausar" i sändningen? Jag trodde den körde på tills den fyllt HDDn?

/Trickster68

Postad 01 July 2008 - 15:49

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Kan förstå att du vil ha en sådan varning, men jag tror inte att det är en sådan bra idé, boxen måste då kolla vid varje kanalbyte om timeshiftfunktionen används och det kommer troligen att fördröja något som redan idag är långsamt.

Men en enkel if sats i koden kan inte ta många mikrosekunder;)
Finns säkert annat att optimera bort.

Postad 02 July 2008 - 17:32

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har ett problem med min annars helt problemfria PVR box. Om jag drar igång TVn och boxen tätt på varandra så blir det en mindre bild i rutan när boxen laddat upp alternativt flimmer. Om jag bootar upp boxen så att den blir klar och först därefter drar igång TVn så funkar det fint.

Jag antar att TVn försöker känna av vad det är för någon signal som boxen bootar, men drar slutsats för tidigt och bilden blir därefter.

Finns det något att göra åt detta genom någon käck inställning på box eller kanske TV.

TVn är en 50 tums Philips HDTV plasma med DVI-ingång som tar både analog signal (HD-A), digital signal (HD-D) samt datorsignal (PC). TVn känner själv av signalformatet och det verkar funka om boxen bootat färdigt när TV sätts på.

Det bör kanske nämnas att detta problem inte fanns med den gamla HDTV-boxen från CD.

Finns det något man kan trixa med för att lösa detta?

Postad 03 July 2008 - 16:17

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Cirka 8 meter kabel har jag. Det är inte någon längre sträcka men jag får kanske testa med en annan kabel.

Jag har ca 40 m Biltema-kabel och ca 160 i styrka (har parabolen på gaveln av garaget, några m från huset). Detta är inget problem så länge det inte är åskamoln eller snöstorm. Men då handlar det ju om att signalen till parabolen blir v'ldigt svag.

Postad 03 July 2008 - 21:24

jrj
  • jrj
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Jag har ca 40 m Biltema-kabel och ca 160 i styrka (har parabolen på gaveln av garaget, några m från huset). Detta är inget problem så länge det inte är åskamoln eller snöstorm. Men då handlar det ju om att signalen till parabolen blir v'ldigt svag.

Jag har nog konstaterat att det inte är kabelns eller anlutningarnas fel. Jag gjorde som "que" föreslog att skifta kablarna mellanl ingång SAT 1 och 2. Även efter att jag skiftat så ligger SAT 1 ca 10 under i signalstyrka mot ingång SAT 2. Eftersom jag nu för tillfället inte har något problem med bildstörningar så har jag en avvaktande inställning till detta problem. Uppkommer signalproblem igen får jag ta det med CD och begära en ny box.
Sedan är det lite konstigt att några har ok bild vid exempelvis 160 och jag fick problem vid 178 i styrka. Hur pålitlig är den där indikeringen i boxen??

Postad 03 July 2008 - 22:46

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Sedan är det lite konstigt att några har ok bild vid exempelvis 160 och jag fick problem vid 178 i styrka. Hur pålitlig är den där indikeringen i boxen??

Boxen är mycket otydlig jämfört med tex ComboBoxen som anger både styrka och kvalitet på signalen. Denna box anger bara signalstyrkan, förmodar jag, men säger inget om signalens kvalitet. Comboboxen har 2 separata staplar för styrka och kvalitet och eftersom jag har även denna box, på en annan TV, kopplad till samma antenn så har jag en bra koll på att allt är ok.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.