Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Företagstråd: Tele 2 (fd Com Hem AB) - Tv-relaterade frågor

5753 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 juni 2012 - 21:55

Noah06
  • Noah06
  • Veteran

• 1 592 inlägg
  • 1

... att vi nu kommer att lansera en ny HD-kanal!
Outdoor Channel HD som erbjuder alla möjliga utomhusaktiviteter i HD-format. Det bjuds på fiske, jakt, terrängkörning, vildmarksäventyr och mycket mer.
Som grädde på moset så kommer kanalen att frivisas en månad när den lanseras!

Mycket nöje! :)

Wow! Hahaha...
Lite kul måste ni ju erkänna att det är ändå.Speciellt den sista meningen i inlägget är riktigt roligt att läsa.

Postad 21 juni 2012 - 08:07

andersgog
  • andersgog
  • Lärjunge

• 434 inlägg
  • 0
Hej

Har nu köpt den nya Motorola boxen med hd och OnDemand. Kan ju säga att den är betydligt enklare än min
gamla Samsung SMT - C7160. Knappt inga inställningsmöjligheter på alla områden i boxen. Den verkar stabil
annars. En jävla miss är att man ej kan sätta tex svt1 hd på kanal plats 1. Alltså jag sätter den på 1an men den heter
ändå nr 66 tror jag . Så trycker jag på 1an på fjärren , kommer svt1 fram ej svt1 HD. Då måste jag komma ihåg att den
har nr 66. Har gjort en favoritlista men det hjälper ej.

Blev också lite besviken igår missade ca 20min på ett program , den hade en symbol att den kunde ses igen.
Och det funkade ca 7 min , sen kom det fram att det ej gick att starta proggrammet igen. Fick börja om spola fram
till ca 7 min igen o kolla vidare , sen stängde den på ca 14 min osv osv. Ska det ej funka bättre ??

Postad 21 juni 2012 - 12:08

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Har nu köpt den nya Motorola boxen med hd och OnDemand. Kan ju säga att den är betydligt enklare än min
gamla Samsung SMT - C7160. Knappt inga inställningsmöjligheter på alla områden i boxen. Den verkar stabil
annars.

Det vore kul om någon med den nya boxen skapade en tråd för den så att man kan följa hur den verkar vara. Hittills finns ingen tråd vad jag kan se.

Postad 21 juni 2012 - 12:16

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Det vore kul om någon med den nya boxen skapade en tråd för den så att man kan följa hur den verkar vara. Hittills finns ingen tråd vad jag kan se.

Håller med. Hoppas någon sätter in en större hdd också och rapporterar. Motorola är ju ett oprövat kapitel eftersom vi hittills sysslat med Humax och Samsung när det gäller HDPVR.
Gärna 2TB eller 3TB så vi får reda på hur man ska göra med partitionering/formatering.

Postad 22 juni 2012 - 09:10

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 1

vanurå.....ni tar ju bort WildTV, ska ni ersätta den med en likadan skitkanal......Jösses
Ere ente dags att satsa på kvalitet snart? vi skriver ju 2012 för jä...len.
Längtar efter den dan man bara kan välja ett abb. typ endast HD kanaler och att det där finns kvalitetskanaler.
Varför kan Comhem som ledande programbolag inte erbjuda bättre TV-tittande än va som är idag.
Skynda låååångsamt tycks vara er melodi. :angry:

Håller med och tillägger att här i vårt hushåll avskyr vi kanaler där man visar stolta människor som skjuter försvarslösa djur. Osmakligt av Comhem att ta in sådant. Det är beklämmande att se.

Vad är det för mening med att ta bort Wild TV (som vi inte kommer att sakna) och ersätta med Outdoor Channel som har exakt samma innehåll (som ingen tycks vilja ha)? En helt meningslös förändring som inte förändrar något och Comhem kallar det för en ny kanal. Wow, vilket framsteg i den numera helt avstannade HD utvecklingen.
Kom igen nu, Comhem! Mitt ab går ut i februari och för närvarande ser jag ingen anledning till att förlänga. Troligtvis inte på sikt heller.

Postad 22 juni 2012 - 17:30

xxxx
  • xxxx
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Håller med och tillägger att här i vårt hushåll avskyr vi kanaler där man visar stolta människor som skjuter försvarslösa djur. Osmakligt av Comhem att ta in sådant. Det är beklämmande att se.

Vad är det för mening med att ta bort Wild TV (som vi inte kommer att sakna) och ersätta med Outdoor Channel som har exakt samma innehåll (som ingen tycks vilja ha)? En helt meningslös förändring som inte förändrar något och Comhem kallar det för en ny kanal. Wow, vilket framsteg i den numera helt avstannade HD utvecklingen.
Kom igen nu, Comhem! Mitt ab går ut i februari och för närvarande ser jag ingen anledning till att förlänga. Troligtvis inte på sikt heller.

Stämmer helt, det är kriminellt, omoraliskt, osmakligt och omodernt att människor rustade med skjutvapen fortfarande DÖDAR (=MÖRDAR) försvarslösa djur. Dessa människor drivs av lusten och njutningen att TA LIV av en levande varelse. Att paketera in en sådan kanal (som marknadsför jakt som livsstil) i HD-paketet upplever jag oansvarigt och provocerande.

Skärp er Comhem!!!

Postad 22 juni 2012 - 22:15

Noah06
  • Noah06
  • Veteran

• 1 592 inlägg
  • 0
Snälla,vi behöver ju inte blanda in sådant som,"omoraliskt,kriminellt" ...och liknande,tråden handlar inte om det.
Kan vi inte hålla oss till en saklig diskussion utan "Greenpeace propaganda"?!

Det finns mycket jag inte gillar med comhem,men är tacksam att de deltar i tråden, för en dialog och lyssnar på sina kunder (kanske inte alltid...men).
Vi kunder ska kunna vara kritiska,men negativ kritik skall vara konstruktiv och framföras så saklig som möjligt.

Vi kan iaf hålla med om att kanalen inte håller måttet.

Redigerat av Noah06, 22 juni 2012 - 22:19.

Postad 23 juni 2012 - 07:15

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
Kan dock tycka det nästan är "kriminellt" att comhem tar in kanaler som outdoor och wild tv,samtidigt som man predikar att man bara tar in kanaler det finns stort intresse för... hallå kanal 5 hd,euorosport 2 hd etc...Har ialf fått nog av deras beteende och sade upp mitt hd paket abb.

Postad 24 juni 2012 - 22:42

MrAssov
  • MrAssov
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 1

Samma här, har motorola ondemand box, och det har pågott i flera dagar nu. Vore bra om Comhem svarar här, tar lite ansvar...

Samma problem här med inverterade färger.... motorola ondemand box... sthlm... VIP1920-9C

Outdoor channel HD.... WOW... tittade lite på http://www.outdoorch...ernational.aspx och jag misstänker att jag aldrig nånsin mer kommer att titta på kanalen.... Trams kanal............

Redigerat av MrAssov, 24 juni 2012 - 23:00.

Postad 25 juni 2012 - 13:57

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0
Det verkade inte som att någon ville starta en tråd för den nya boxen så jag gjorde det till slut.
Comhem Motorola VIP 1963C

Postad 25 juni 2012 - 14:17

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
http://www.idg.se/2....m-lanserar-tivo
Får vi se om det går lika "bra" som när canal digital stoltserade om samma sak

http://www.cisionwir...d-tivo,c9276685
Byggde inte comhem ett nytt kundcenter? ska man behöva ha 45 st före sig i en telefonkö? jisses

Redigerat av Unregistered40562de1, 25 juni 2012 - 14:36.

Postad 26 juni 2012 - 13:50

andersgog
  • andersgog
  • Lärjunge

• 434 inlägg
  • 0
En fråga till Comhem

Har 8 favoriter + HD paketet. Har alltså TV3 HD , men ändå får jag ej TV3 i play.

Måste jag välja in 3an i mina 8 favoriter fast jag har 3an HD ? Det är ju inte klokt isf
tycker jag. Har jag TV3 HD vill jag ju inte ha den "sämre" 3an.

Postad 26 juni 2012 - 13:58

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

En fråga till Comhem

Har 8 favoriter + HD paketet. Har alltså TV3 HD , men ändå får jag ej TV3 i play.

Måste jag välja in 3an i mina 8 favoriter fast jag har 3an HD ? Det är ju inte klokt isf
tycker jag. Har jag TV3 HD vill jag ju inte ha den "sämre" 3an.

On demand gäller bara huvudabonnemanget - inte HD-paketet.
TV3 Play kostar 10 kr/månad extra. Förmodar att du har On demand-box.
Ring Kundtjänst och beställ TV3 Play. Men TV3 Play är bara i SD, inte HD.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 26 juni 2012 - 14:00.

Postad 26 juni 2012 - 14:05

andersgog
  • andersgog
  • Lärjunge

• 434 inlägg
  • 0

On demand gäller bara huvudabonnemanget - inte HD-paketet.
TV3 Play kostar 10 kr/månad extra. Förmodar att du har On demand-box.
Ring Kundtjänst och beställ TV3 Play. Men TV3 Play är bara i SD, inte HD.

Ok jag tackar för snabb info.

Postad 01 juli 2012 - 13:42

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Till ComHem:

Följ Motorola VIP 1963C tråden https://www.minhembi...em&fromsearch=1 så ni vet vad ni behöver jobba med i framtida uppdateringar av boxen.

Postad 01 juli 2012 - 22:44

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0
Finns det någon sammanställning av vilken bitrate det är på olika kanaler i comhems nät. Vore intressant att se. Alltså inte bara HD-kanaler utan även hur stor skillnad det är i (medel-) bitrate mellan tex SVT och mindre kanaler som TV6 eller Kanal9. Finns det någon sån?

Postad 01 juli 2012 - 22:44

Mindjive
  • Mindjive
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 1

Ps. Förhandlingar om Kanal 5 HD fortsätter för er vetskap och vi har ingen ytterligare information om när/om den kan tänkas lanseras hos oss.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Tycker det är riktigt dåligt av Comhem att inte kunna "förhandla" till sig Kanal 5 HD på över ett och ett halvt år. Tycker synd om dom förhandlare som suttit i samma rum och förhandlat så länge. ;)
Jag vet att jag kommer göra som många andra jag känner och byta från comhem i augusti när serierna börjar om de inte har sagt när de kommer få Kanal 5 HD eftersom det är den kanal där jag följer flest serier och den kanal som visar mest äkta hd. Alla andra(boxer,viasat,canal digital, telia etc) har haft kanal 5 hd i över ett halvår(1½år för boxer)....
Sluta vara så snåla Comhem och se till att ta in Kanal 5 HD så fort som möjligt om ni inte vill förlora massor av kunder!
Kan ni förklara varför det tar så lång tid att förhandla om kanalen?

Postad 01 juli 2012 - 22:51

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Finns det någon sammanställning av vilken bitrate det är på olika kanaler i comhems nät. Vore intressant att se. Alltså inte bara HD-kanaler utan även hur stor skillnad det är i (medel-) bitrate mellan tex SVT och mindre kanaler som TV6 eller Kanal9. Finns det någon sån?

Hittade själv följande siffror i en tråd men den mätningen är från april 2007.

ComHem kabel-TV

SVT1: 5,9-6,0 Mbit
SVT2: 2,6 Mbit (*)
SVT HD: 15,8 MBit (**)
24: 5,9 - 6,0 MBit
TV4: 3,9 - 4,0 MBit
TV4 Fakta: 2,0 - 4,3 MBit
TV400: 1,1 - 3,0 MBit
TV4+: 1,8 - 3,2 MBit
TV4Film: 1,6 - 2,4
Kanal 5: 4,5 MBit (**)
Discovery Ch: 4,0 MBit (**)
D. Civilization: 3,2 MBit (**)
Disc. Science: 3,2 MBit (**)
Disc. T&L: 3,6 MBit (**)
Aftonbladet: 3,5 MBit (**)

(*) denna kanal visade testbild när mätningen gjordes. Normalt är bitraten mycket högre
(**) statisk bitrate

Postad 02 juli 2012 - 06:47

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 2

Tycker det är riktigt dåligt av Comhem att inte kunna "förhandla" till sig Kanal 5 HD på över ett och ett halvt år. Tycker synd om dom förhandlare som suttit i samma rum och förhandlat så länge. ;)
Jag vet att jag kommer göra som många andra jag känner och byta från comhem i augusti när serierna börjar om de inte har sagt när de kommer få Kanal 5 HD eftersom det är den kanal där jag följer flest serier och den kanal som visar mest äkta hd. Alla andra(boxer,viasat,canal digital, telia etc) har haft kanal 5 hd i över ett halvår(1½år för boxer)....
Sluta vara så snåla Comhem och se till att ta in Kanal 5 HD så fort som möjligt om ni inte vill förlora massor av kunder!

Nej, inte sitter man och dricker kaffe och mineralvatten dag ut och dag in och snackar om Kanal 5 HD inte...
Problemet är nog som vanligt att vi kunder förväntar oss Kanal 5 HD utan extra kostnad eftersom det är en speglad kanal utan självständigt innehåll - till skillnad från en kanal som TV4 Sport Xtra HD som kom in direkt för att ComHem kunde kompensera sig för kostnaden.
Kanal 5 HD verkar ha hamnat i samma läge som Viasat Motor HD som år ut och år in var föremål för "förhandlingar". När den till slut kom hos ComHem var det faktiskt utan extra kostnad i Viasat-paketen (som då nyss iofs redan hade prishöjts).
ComHem vill inte ta på sig en kostnad som minskar deras rörelsemarginal för det är inte populärt hos ägarna i Londons City. Där vill man att ComHems vinst ska vara hög och ständigt öka för att det är den viktigaste komponenten i priset när man säljer ComHem vidare. Detta gör att vi som kunder knappast kommer att se några förbättringar i utbud, kvalitet eller teknik framöver som inte kommer att kosta extra för oss.
Ser f ö fram emot vad satsningen på TiVo kommer att bli för något...

Redigerat av Unregistered558ade6e, 02 juli 2012 - 07:05.

Postad 02 juli 2012 - 06:58

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0
Tidigare har jag inte haft Text-TV på TV4HD vilket jag saknat men sen helgen så finns TV4's text-tv där!
Har Humax HDPVR.

Postad 02 juli 2012 - 11:29

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Kan hålla med om att det blir lite löjligt när alla andra har kanalen och mig veterligen INTE behövde höja några priser pga av det.Trodde i min enfald att dom skulle lansera den i samband med prishöjningarna i våras men icke sa nicke,allt ska ner i kassakistan.

Postad 02 juli 2012 - 18:14

MrAssov
  • MrAssov
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Hur fungerar kanalsorteringen idag?

Jag har tidigare sorterat mina kanaler efter mina önskemål (com hem- motorola on demand boxen)
Men, dessa "nollställdes" av comhem då och då... Finns det idag nått sätt att låsa den egna kanalsorteringen?

Postad 03 juli 2012 - 20:50

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0

Den antennkabel som ComHem skickar med har aldrig fungerat särskilt bra med HD-kanaler för mig. Med en sån här har jag dock aldrig haft några större problem.

Köpte en Click Tronic men problemen kvarstår. Jag står ut till ab går ut om några månader. Sedan säger jag upp de flesta av alla dessa tretton på ett dussin kanaler. Trött på att se samma skit om och om igen. Tittandet kommer att ske via dator och blu-ray.
Att skicka högupplöst och 3D från dator via 10 m HDMI är helt problemfritt till skillnad mot Comhems skräpsignal.

Postad 03 juli 2012 - 21:03

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Köpte en Click Tronic men problemen kvarstår. Jag står ut till ab går ut om några månader. Sedan säger jag upp de flesta av alla dessa tretton på ett dussin kanaler. Trött på att se samma skit om och om igen. Tittandet kommer att ske via dator och blu-ray.
Att skicka högupplöst och 3D från dator via 10 m HDMI är helt problemfritt till skillnad mot Comhems skräpsignal.

Har du försökt med antennförstärkare? Jag hade helt svart på flera HD-kanaler innan jag skaffade antennförstärkare.

Postad 06 juli 2012 - 23:30

sivle
  • sivle
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Tv4 Fakta XL den nya kanalen i Comhems utbud som startar 13 aug, kommer den att frivisas, speciellt som den startar i mitten på månaden?
Om den inte frivisas hur ska man då kunna se den om man har 8 favoriter? Eftersom den ska ersätta kanalen Tv4 Science Fiction, ska man isf välja den kanalen innan 1 aug för att ha svart i rutan i x-antal dagar?
I vilka kanalpaket kommer den att ingå?

Det vore tacksamt om någon på Comhem kunde informera, hur man ska få in den nya kanalen från start, speciellt om man har 8 favoriter.

Postad 10 juli 2012 - 09:21

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Tv4 Fakta XL den nya kanalen i Comhems utbud som startar 13 aug, kommer den att frivisas, speciellt som den startar i mitten på månaden?
Om den inte frivisas hur ska man då kunna se den om man har 8 favoriter? Eftersom den ska ersätta kanalen Tv4 Science Fiction, ska man isf välja den kanalen innan 1 aug för att ha svart i rutan i x-antal dagar?
I vilka kanalpaket kommer den att ingå?

Det vore tacksamt om någon på Comhem kunde informera, hur man ska få in den nya kanalen från start, speciellt om man har 8 favoriter.

Hej,

Det enda vi vet säkert i dagsläget är att TV4 Fakta XL kommer att ingå i Digital-tv Extra Large. Vi förhandlar fortfarande med TV4 om den skall kunna väljas in i Medium 8 Favoriter samt kunna beställas som tillvalskanal.

Vi har heller ingen information om eventuell frivisning av kanalen eller när man kan beställa kanalen eftersom vi fortfarande förhandlar om kanalen.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Postad 14 juli 2012 - 22:06

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0
Nån mer än jag som har pissbild på sina HD-kanaler ikväll?. Ljudet funkar som det ska men bilden är pixlad. Har XL-paketet så det är hd kanalerna i det som inte funkar.

Postad 16 juli 2012 - 12:33

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0
Någon mera än jag som har problem med ljudsync på tv4HD?
Har haft det under en längre tid. Bara den kanalen som detta problem visar sig på.
Inte på några andra HD/SD kanaler.

Postad 16 juli 2012 - 12:44

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0
inga problem här i allaf

Postad 20 juli 2012 - 08:24

Unregistered1c93ff53
  • Unregistered1c93ff53
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
ComHem,
Är det dax att vakna nu och låta oss som inte bor i Stockholm kunna titta på SVT:s regionala nyheter även på HD-kanalerna?
Sedan den 24:e maj fungerar det för det digitala marknätet se länken nedan. Hur länge dröjer det före det fixas i ComHem-nätet?
http://www.svt.se/om...vt-s-hd-kanaler

Postad 23 juli 2012 - 15:34

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 1
ComHem

När kommer det en uppdatering av programvaran i Motorla VIP1963C?

Den är skapligt buggig om jag uttrycker mig milt...

Postad 26 juli 2012 - 23:15

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
Nu har jag blivit av med pixeleringen på HD kanalerna. Det bara slutade inträffa. Däremot är det fortfarande drop outs på ljudet hos alla kanaler som sänder Dolby Digital spår. Den farsoten har pågått en lång tid och verkar ha kommit för att stanna.

Läste förra året att London OS minsann ska sändas i 3D. Tydligen gäller det övriga världen. Här i DDR 2 lär det väl aldrig inträffa att någon vidaresänder OS annat än i 2D. Vad säger Comhem?

Postad 27 juli 2012 - 10:37

crazyralph
  • crazyralph
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hallå,
Har en fråga om on demand/paly tjänsten. Om man har en on demand box och abbonerar på viasats filmkanaler, har man då tillgång till viasats utbud i videobutiken (ca 1300 filmer) utan extra kostnad eller hyra per film?

Postad 27 juli 2012 - 11:05

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Hallå,
Har en fråga om on demand/paly tjänsten. Om man har en on demand box och abbonerar på viasats filmkanaler, har man då tillgång till viasats utbud i videobutiken (ca 1300 filmer) utan extra kostnad eller hyra per film?

Med Viasat Filmpaket och On demand-box får du utan extra kostnad tillgång till Viasat Film i Play-utbudet (i skrivande stund 1279 titlar). De filmer som inte finns där kan du hyra via boxen i Filmbutiken men då betalar du det angivna priset. I Play-arkivet finns filmer som visats i Viasats filmkanaler eller TV1000. Filmbutiken kan ha aktuellare filmer men då kostar det som sagt extra.
På motsvarande sätt ingår 333 filmtitlar i Canal+ Play om du abonnerar på Canal+ Film.

Postad 27 juli 2012 - 12:21

crazyralph
  • crazyralph
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Med Viasat Filmpaket och On demand-box får du utan extra kostnad tillgång till Viasat Film i Play-utbudet (i skrivande stund 1279 titlar). De filmer som inte finns där kan du hyra via boxen i Filmbutiken men då betalar du det angivna priset. I Play-arkivet finns filmer som visats i Viasats filmkanaler eller TV1000. Filmbutiken kan ha aktuellare filmer men då kostar det som sagt extra.
På motsvarande sätt ingår 333 filmtitlar i Canal+ Play om du abonnerar på Canal+ Film.

Är det någon som vet om man har samma antal gratis filmer (1280) om man har viasats on demand box, filmpaket och play direkt från viasat, alltså med parabol?

Postad 27 juli 2012 - 13:05

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om man har samma antal gratis filmer (1280) om man har viasats on demand box, filmpaket och play direkt från viasat, alltså med parabol?

Skulle förmoda att det är samma tjänst hos Viasat oberoende av plattform (parabol, kabel, bredband).
http://www.viasat.se...iaplay-i-din-tv
Men du får höra med Viasat direkt om du vill bli parabolkund eftersom denna tråd gäller ComHems kabel-tv.

Postad 27 juli 2012 - 14:12

Stagger Lee
  • Stagger Lee
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Nu har jag blivit av med pixeleringen på HD kanalerna. Det bara slutade inträffa. Däremot är det fortfarande drop outs på ljudet hos alla kanaler som sänder Dolby Digital spår. Den farsoten har pågått en lång tid och verkar ha kommit för att stanna.

Läste förra året att London OS minsann ska sändas i 3D. Tydligen gäller det övriga världen. Här i DDR 2 lär det väl aldrig inträffa att någon vidaresänder OS annat än i 2D. Vad säger Comhem?

Comhem säger: NEJ, varför skall ni ha detta? finns inget intresse för 3D i Sverige.

Redigerat av Stagger Lee, 27 juli 2012 - 14:13.

Postad 27 juli 2012 - 15:38

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Comhem säger: NEJ, varför skall ni ha detta? finns inget intresse för 3D i Sverige.

Det spelar nog ingen roll vad ComHem säger för SVT har "inga resurser att sända OS i 3D":
http://www.svt.se/os...var-om-os-i-svt
Vi får komma ihåg att ComHem inte är ett programbolag utan ett kabel-tv-bolag.
Ska det bli sändningar i 3D i ComHems nät så måste något programbolag tillhandahålla sådana sändningar för att ComHem ska ha en möjlighet att distribuera dessa.

Postad 27 juli 2012 - 17:04

Stagger Lee
  • Stagger Lee
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Det spelar nog ingen roll vad ComHem säger för SVT har "inga resurser att sända OS i 3D":
http://www.svt.se/os...var-om-os-i-svt
Vi får komma ihåg att ComHem inte är ett programbolag utan ett kabel-tv-bolag.
Ska det bli sändningar i 3D i ComHems nät så måste något programbolag tillhandahålla sådana sändningar för att ComHem ska ha en möjlighet att distribuera dessa.

Visst, men vänd på det.
Om efterfrågan finns så kommer det garanterat att finnas i utbudet. Money talks...........

Förövrigt sänder väl Eurosport i 3D, i allafall i England.
Så där kunde väl Comhem kunnat föhandlat om intresset funnits.

Redigerat av Stagger Lee, 27 juli 2012 - 17:15.

Postad 27 juli 2012 - 17:43

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Visst, men vänd på det.
Om efterfrågan finns så kommer det garanterat att finnas i utbudet. Money talks...........
Förövrigt sänder väl Eurosport i 3D, i allafall i England.
Så där kunde väl Comhem kunnat föhandlat om intresset funnits.

Sky 3D sänder Eurosports 3D-sändningar från OS till sina abonnenter:
http://www.digitalsp...s-coverage.html
Visst, det måste skapas en efterfrågan för att saker ska hända. Än så länge har väl 3D mest betraktats som en extra finess för teknikintresserade. Finns ett litet utbud på 3D Blu-ray, mest filmer för barn dvs inte så spännande.

För den stora mängden tv-tittare kommer 3D att vara okänt (och därmed ointressant) under lång tid framöver.
40% av hushållen i Sverige tar fortfarande emot tv via det fria digitala marknätet. Det är fortfarande relativt få som har tillgång till HD-tv över huvud taget även om man inkluderar satellit, kabel och ip-tv så grundförutsättningarna för 3D-tv är ännu inte uppfyllda i någon större utsträckning.
Dessutom tror jag personligen att 3D-tv inte kommer att få ett genombrott förrän de glasögonfria tv-apparaterna blir fler och billigare. De glasögonfria apparater som kommit hittills är alldeles för dyra i förhållande till den begränsade nytta som 3D tillför.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 27 juli 2012 - 17:44.

Postad 28 juli 2012 - 09:40

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 1
Kriterierna för att sända 3D i så kallad SBS, Side By Side, är uppfyllda. Det handlar om en vanlig HD signal med två halvbilder.
Förklaring följer via länken nedan:
http://www.best-3dtv...ide-by-side-3d/

Vad gäller utveckling så handlar det inte enbart om att konsumenterna ska skrika sig hesa för att pusha på så att vi kan lämna lågupplöst stenålderstv bakom oss.. Även programbolag och vidaresändande bolag som ex Comhem måste ha viljan och modet att driva på utvecklingen.

HD utvecklingen står nästan stilla i Sverige. Kommer någon ny kanal om året men inte mer. Det enda som har ökat är dosen reklam i alla skräpkanaler.

Postad 28 juli 2012 - 10:09

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

...
Vad gäller utveckling så handlar det inte enbart om att konsumenterna ska skrika sig hesa för att pusha på så att vi kan lämna lågupplöst stenålderstv bakom oss.. Även programbolag och vidaresändande bolag som ex Comhem måste ha viljan och modet att driva på utvecklingen.

HD utvecklingen står nästan stilla i Sverige. Kommer någon ny kanal om året men inte mer. Det enda som har ökat är dosen reklam i alla skräpkanaler.

Jag håller verkligen med om att det går alldeles för långsamt med införande av HD-kanaler. I Sverige distribueras i runda svängar 35 HD-kanaler på de olika plattformarna och de enskilda operatörerna tillhandahåller strax under eller strax över 20 av dessa kanaler till sina kunder. Ska man se fler får man ha egen parabol.
Under de senaste åren har i princip antalet HD-kanaler legat still hos de svenska operatörerna med undantag för Viasat som lagt till fyra HD-kanaler i Viasat Film som Viasat hittills förbehåller sina egna parabolkunder. Om detta beror på att Viasat inte vill dela med sig eller att ingen annan operatör är intresserad vet i alla fall inte jag.
Att HD-tv byggs ut i så långsam takt kan ha med kostnaden för bandbredd att göra samt att kundunderlaget fortfarande är litet - ComHem t ex har ju många abonnenter som inte har eget digital-tv-abonnemang utan nöjer sig med antingen analoga grundutbudet eller ett begränsat digitalt utbud i form av fria kanaler - och de har naturligtvis inga förutsättningar att ta emot HD-tv om de inte skaffar eget abonnemang.
Synd på alla dessa HD-ready och Full HD-apparater som köpts de senaste åren. De hinner väl bli omoderna innan innehavarna inser att de går miste om en stor del av tv-upplevelsen!

Redigerat av Unregistered558ade6e, 28 juli 2012 - 14:17.

Postad 28 juli 2012 - 14:09

Stagger Lee
  • Stagger Lee
  • Användare

• 198 inlägg
  • 1
och vad kan vi dra för slutsats av det då ??
För dyrt, för dåliga program, för dålig bildteknik/kvalitet. Detta i kombination gör att det inte kan bli fart på TV-tittandet.
Och vem är ansvarig för det?...........kan vem som helst räkna ut

Postad 29 juli 2012 - 21:28

xxxx
  • xxxx
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Utbudet av HD har minskat rejält även från Canal+. Som jag skrivit tidigare, de nya serierna visas inte längre i HD, som tidigare, man även har slutat med att visa HD-film via play. För mig är det en rejäl tillbakagång, eftersom jag tittar med projj och stor dyk. Funderar därför starkt på att säga upp abonnemang skiten (Canal+Film"HD" och ViasatFilm"HD") för att istället satsa på Blu-ray istället...? Bra serier går att se om fler gånger...

Postad 29 juli 2012 - 22:11

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
Serier i HD kommer tillbaka på C+ i September.

Postad 29 juli 2012 - 23:23

xxxx
  • xxxx
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Serier i HD kommer tillbaka på C+ i September.

...nya eller föregående säsongens serier? vad beror avbrottet på?

Postad 30 juli 2012 - 20:15

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
Jag vet bara att dom startar upp en HD-kanal för serier.

Det är ju bara att gå in på c+ hemsida och läsa.

Postad 31 juli 2012 - 06:53

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Avbrottet var väl till största del pga dom gjorde om Canal+ Film HD till 2 speglingar av Canal+ First och Canal+ Hits i HD och där sänds inga serier.

Postad 31 juli 2012 - 16:36

xxxx
  • xxxx
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Hur tänker de på Canal+...?

Främsta lockargumentet var ju typ: "...bli kund hos oss och njut av de bästa serierna i HD, se "Rome i HD", etc etc

För mig var det främsta anledningen att bli och vara deras kund...

Postad 31 juli 2012 - 17:13

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Hur tänker de på Canal+...?

Främsta lockargumentet var ju typ: "...bli kund hos oss och njut av de bästa serierna i HD, se "Rome i HD", etc etc

För mig var det främsta anledningen att bli och vara deras kund...

Kvalitetsserier från HBO, Showtime och AMC m fl som Game of Thrones, Rome, The Borgias, Boardwalk Empire och Mad Men måste ses i HD och den eller de plattformar som visar sådana serier får se till att de har tillräckligt kapacitet för att visa serier i HD.
Om Canal+ (blivande C More) vill envisas med att visa premiumserier i Series-kanalen dvs i SD måste de se till att det finns plats samtidigt i First HD-kanalen. Att visa en crappy långfilm för hundrade gången i First HD-kanalen samtidigt som en kvalitetsserie visas i SD är inte vad vi kunder betalar för.
Vill man istället starta en Series HD-kanal vore naturligtvis det den bästa lösningen. Då skulle man slippa problemet att behöva välja mellan film och serie i HD.
Att Hits HD inte sänder under helgerna är naturligtvis extra märkligt eftersom det är då kunderna har som bäst möjlighet att se på tv sent på kvällarna och även nattetid. Jag misstänker att detta har att göra med ökad efterfrågan på bandbredd för sportsändningar under helgerna.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 31 juli 2012 - 17:14.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.