* Officiell Tråd - Sony KDF-E42/E50A11 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
Postad 10 januari 2009 - 16:12
Postad 10 januari 2009 - 18:34

Redigerat av Falukorv, 10 januari 2009 - 18:35.
Postad 10 januari 2009 - 18:51
Hehe Jasså

Behöver du 2 ?
Kör nog min ett år till skulle jag tro om inte lampan går sönder.
Postad 12 januari 2009 - 23:20
Nu har min kära E50A11 fått de ökända ghostingproblemet efter 1½ års användande.
För mig uppstår ghostningen i två fall:
1. Xbox360 via komponent.
2. DVD via hdmi men enbart NTSC-filmer, PAL funkar utmärkt.
Trodde jag skulle behöva skeppa över den till närmaste SONY-verkstad men det var bara att göra lcd-driver fixen enligt tidigare inlägg så var problemet som bortblåst.

Postad 12 januari 2009 - 23:52

Grym bild...Blixtrande snabb att spela på..Aldrig märkt av minsta lilla fördröjning.
Det jag tycker mindre bra om är svärtan och att det är så pass lite inställningsmöjligheter..
Skulle va en uppsättning/ingång..
Vi har fått en splittrans ny 50 tums Panasonic på jobbet..Tittade närmare idag och det är ghostning på den med.
Nu var det mycket lite,såg TV4 loggan en stund efter den försvann och jag tyckte att den flimrade en del.
Var riktigt bra bild i övrigt men ja måste säga att trots allt är jag nöjd me gamla bettan
Postad 13 januari 2009 - 13:21

Som tidigare inlägg påvisar så är jag helt på den linjen också. Visst, man får skarpare bild på en grym lcd och starkare färger och bättre svärta på en plasma. Men pengarna vi har gett för denna tv'n! Värt varenda öre!!

stifflerman >> Hur går det för dig? Har du kollat med SONY? Vad har dom sagt isf? Du kan ju hänvisa att du har en till på forumet med exakt samma problem. Jag fick även en grönaktig lika stor färgrand i underkant på bilden nu igår, så det var tur att det hände innan jag lämnar in den..
Postad 19 januari 2009 - 18:03

Postad 03 februari 2009 - 12:04
Nu anslöt jag nyligen min dator (HDMI-HDMI) och upptäckte då (som beskrivet i tidigare poster) att bilden faktiskt är lite utanför synfältet vid 1280x720p/60Hz. Det jag gjorde då var att skapa en egen "perfekt" (nästan, då bilden är nåååågot bredare nedtill än upptill) på 1232x684p.
Detta är dock lite störande tycker jag, då man lätt inser att själva LCD-displayen faktiskt är på 1280x720p och helt enkelt belyses lite fel (?)...
Detta borde ju gå att finjustera i servicemenyn om man bara vet hur...? Någon som vet nåt om detta?
Mvh Viktor
Postad 03 februari 2009 - 15:25
http://www.badongo.com/file/3549677
Förhoppningsvis löser jag det själv nu

Edit. Inte en chans att jag fixar det där :/ I service manualen pratas det om en servicemeny som inte alls är som min. När jag trycker på "Meny" efter att startat upp den i serviceläget, får jag fram en riktig meny; HDMI, LCD DRIVER etc. Har en KDF-50E2010 och det står i menualen att den gäller även för denna tv :/
Usch vad trist.
Redigerat av ctm555, 03 februari 2009 - 18:49.
Postad 27 februari 2009 - 18:31
om bildskärmen har spruckit kan man laga den då ...
jag har hört att sony är den enda man kan laga (av en som tror han vet allt)
sony ska ha någon sorts reparations kit...
Redigerat av Herman8, 27 februari 2009 - 18:38.
Postad 16 mars 2009 - 16:07

Postad 18 mars 2009 - 02:35

Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 18 mars 2009 - 02:35.
Postad 26 mars 2009 - 10:36
Men enligt många verkar det ju mer som att det är panelen som börjat krångla än att lampan är sönder när man får lila och gröna ränder. Känns ju väldigt tråkigt att köpa en ny lampa om det visar sig att dte inte hjälper och man inte har nån garanti kvar.Ja, det börjar nog bli aktuellt med ny lampa för flera kan man misstänka. Fast jag har klarat mig än så länge. Och det verkar inte vara direkt många som har köpt nån än heller. Jag skulle också gärna bli tipsad om var man gör bäst affär på en ny lampa, fast risken är väl att de flesta som skriver i forumet här köper ny TV i stället när lampan ger sig
, roligare med nytt...
Nån som haft samma problem som fått skicka in tv'n för att laga den?
Redigerat av Unregistered30bc037e, 26 mars 2009 - 10:37.
Postad 26 mars 2009 - 12:41

Edit
Neeeeeeeeeeeeeeeeeej jag skulle aldrig skrivit ovanstående

Längst ner på skärmen i mitten där det oftast är en svart rand ser jag nu att ett område som lyser konstant ..
I filmer/spel där de är mindre sorgkant så ser man felet klart å tydligt ...
Frågan är bara..Är det lampan som håller på att ge upp eller nå annat?
Om de är värt att reklamera den `?
Edit
Nu har det dykt upp ett vertikalt streck på vänster sida av skärmen som lyser blått
Faaaaaaaaaaaaaaa*
Om jag bara viste om de är lampan eller inte

Edit
Ingen som vet om det är lampan som håller på att gå ?
Nu har området som lyser blått blivit större..
+ att det har kommit fram som et band som går uppifrån och ner och är 10-15cm brett som vandrar från vänster till höger..Men det är knappt att man ser det...Syns mer i vissa program...Bilder blir lite mörkare i det partiet om ni förstår vad jag menar

Vore skönt om den höll ihop ett år till men det är nog att be om ett mirakel
Redigerat av moparman, 15 april 2009 - 15:39.
Postad 26 april 2009 - 10:36
Känner dock för att sälja den nu, och köpa en lite mindre tv eftersom denna just nu är för stor för rummet.
Vad tror ni man skulle kunna få för den?
Postad 26 april 2009 - 15:44

Även om det är en bra TV så tror jag man inte får så mycket för den eftersom konsumenter idag till större del väljer TV efter form snarare än funktion. Åtminståne har det ökat. Det ska vara så minimalistiskt som möjligt och helst ska TV:n inte synas alls.
Fast en person som vill lägga pengarna på så bra och stor bild som möjligt skulle nog kunna lägga en liten slant och samtidigt budgetera med lampbyte. Vad lampan kostar har jag inte koll på. Nån annan kanske vet?
Postad 27 april 2009 - 14:48
När jag köpte tvn påstod många att det gick att köpa en lampa från USA för 200 dollar typ, vet någon om dessa går att köpa fortfarande?
När Lampan slocknar blir det till att köpa en ny TV där man slipper oroa sig för att lampan skall dö hela tiden. Jobbigaste är att man la ut 12-13 k för tvn och nu knappt kommer få någonting när man säljer den. Det är ju trots allt en 50-tums HDTV. Men så är det ju alltid med tv-apparater tyvärr
Postad 27 april 2009 - 18:04
Postad 27 april 2009 - 22:33
http://www.purelands...P-TV-Lamps.html
Givetvis fungerar deras lampor lika bra.
Lite mer strul om den inte dyker upp eller är kass när du får den, men priset är aningen bättre.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 29 maj 2009 - 18:59.
Citat av hela tidigare inlägg - Dubbelpost
Postad 27 april 2009 - 22:50
Kanske går att lösa via mail...
Min är 3 år i Augusti och snart trasig..
Känns lite bittert....Man lär väl få köra den på tippen
Har sett på tok för mycket tv än jag trode var möjligt ...Eller jag skyller på ungarna

Edit
Vet att flera beställt från Asien billigt...Under 2000 inkl frakt....Kanske de var 1700 till å med..Jaja finns säkert här om man letar
Redigerat av moparman, 27 april 2009 - 22:51.
Postad 28 april 2009 - 09:42
Postad 29 april 2009 - 14:08
Borde väl va panelfel eller ?
Tänkte ringa till försäljaren men stället ja köpte tv av har stängt till på mån

Postad 12 maj 2009 - 11:20
Postad 20 maj 2009 - 20:17
Enligt min serviceverkstad så byttes hela optikhuset ut (skickades till brasilien och tillbaka för rep).
Nu är samma fel tillbaka igen ca 2,5 år efter inköp- det upträdde igen för en månad sen ungefär och blir värre och värre.
Vad ska man göra tycker ni, - hävda att detta är ett fabrikationsfel, eller tror ni det är kört....
Var inne för att kolla in lite tvapparater idag och tycker fortfarande att min tv slår de flesta andra på fingrarna.
Känns lite tråkigt att punga ut med mycket pengar igen lite drygt 2 år efter inköpet, man vill ju inte precis gå ner i storlek heller, annars behövde det ju inte bli så dyrt.
Postad 28 maj 2009 - 19:14
Postad 28 maj 2009 - 19:42
Jag har ringt och pratat med Sonys support, dom kunde bara hänvisa mig till att maila in ett "complaint" som dom kallade det, då skickas det vidare till någon som har beslutsrätt i sådana här frågor som kommer ge mig besked om jag kostnadsfritt får det åtgärdat.
Jag kommer inte ge mig i detta, blandar in allmänna reklamationsnämden om så behövs, jag gav 15 000 för tvn och tycker väl att den ska hålla för mer än ett års normalt tv-tittande i stöten.
Eftersom detta är andra gången min tv går sönder på samma sätt under drygt 2 års tid så tycker jag att jag borde få igenom det.
Enligt konsumentköplagen anses att hemelektronik ska hålla åtminstone 3 år om inte yttre påverkan eller annan oförsiktighet har skett, har man då en pryl som kostar 15 000 ny så bör det väl inte vara så svårt att få igenom.
Postad 29 maj 2009 - 14:03
Postad 29 maj 2009 - 15:19
Postad 29 maj 2009 - 17:23
sä har då min varit sen ny..
Så jag skulle lätt kunna byta på en gång..
Postad 29 maj 2009 - 22:25
Ska ta kontakt med stället där jag köpte tvn och se hur dom ställer sig till detta ärende.
I Sonys mail framgick tydligt att dom tyckte att detta var ett reklamationsärende, men då med hänvisning till återförsäljaren.
Hoppas att det går att lösa smidigt denna gång.
Det är optikblocket som behöver bytas på min tv, dom gör det på plats i Stockholm numera om jag förstod teknikern jag pratade med rätt.
Redigerat av Unregistered1a25347f, 29 maj 2009 - 22:26.
Postad 04 juni 2009 - 19:34

Antingen har min tv mirakulöst helat sig eller så är dom blinda..
Jag ser ju felet på 4,5 meters håll utan problem..Går fasen inte att missa..
Måste nog dit och se om det verkligen stämmer.
Låter ju väldigt underligt...Minst sagt
Postad 06 juni 2009 - 20:42
Kör du analog tv när du ser randen som "vandrar" över bilden, comhem kanske.
Isåfall kan ju ditt problem ha med en vanlig störning att göra.
Om min TV har jag nu fyllt i en reklamationsblankett som jag skickat till Netonnet där jag köpte tvn, jag får väl se vad jag får för svar från dem, hoppas att dom inte krånglar för mycket.
Jag sparar all korrespondens med dom samt med Sonys serviceverkstad i Stockholm och min konsumentvägledare ifall jag blir tvungen att gå vidare med det här..
Postad 06 juni 2009 - 20:59
Uppdatering..
Nu är tydligen nån del av tv på väg till Barcelona ....Skit

Hade hoppats få tv krediterad istället....Nu blir jag utan tv 1.5 månad till..
Och sen lär väl ändå lampan gå snart ....
Redigerat av moparman, 15 juni 2009 - 20:02.
Postad 01 juli 2009 - 11:13
Postad 05 juli 2009 - 09:26
2 månader hade jag aldrig accepterat, långt över vad "skälig" reparationstid innebär, bra att du fick den reparerad iallafall.
Min kommer nog ut på annons när jag får tbx den, har beslutat att uppgradera till full-hd.
Om nån är intresserad kan ni ju pma.
Postad 08 juli 2009 - 01:29
Innanmätet på min tv är..... ja just det i Brasilien igen, Barcelona för att vara exakt.
Jag skrev både till Netonnet och förklarade för serviceverkstaden att det var samma fel som vid förra reparationen, trots detta har min tv skickats från min lokala serviceverkstad till 2 ytterligare verkstäder för att därefter den nuvarande (troligtvis Sonys egna ) serviceställe skickat innanmätet utomlands.
Jag har snart varit utan tv i fyra veckor och har fått väldigt knapphändig och ibland ingen info alls om mitt ärende från Netonnet.
Har fått maila flertalet ggr för att få svar av dom.
Idag verkar det dock som att dom kände sig tvungna att svara på mina frågor jag skickat genom mail.
Nu försöker jag komma fram till en annan lösning med dom eftersom jag är trött på att vänta, ev utbyte eller annat, jag får väl se var det leder någonstans.
Hoppas att jag kan skriva att det här löste sig på ett smidigt sätt, men börjar tröttna lite nu efersom jag haft tvn på rep mer än 8 veckor totalt hittils och troligen inte får den inom närmsta veckan/veckorna iallafall.
Postad 14 juli 2009 - 19:51
Netonnet gick med på ett förslag från mig att lösa tvn mot ett tillgodokvitto hos dom, så nu lämnar jag denna tråden och får börja posta i tråden för LG 50PS8000 istället.
Slutade bra för mig, hoppas att ni som har problem med era tv får ordning på dom ...
Postad 14 juli 2009 - 22:13
Edit
Nu är min tv tillbaka på sin plats efter lite drygt 2 månaders semester i Barcelona..
Det var optik blablabla som skickats å inte nå annat...
Ja hur gick det då ?
Mm joo missfärgningarna är borta MEN bandet är kvar som går från botten av tv å ändå upp.
10 cm brett ungefär...Åså vandrar det från vänster till höger snabbt varannan sekund..
Känns ju grymt trist...Syns dock exktremt svagt..Inte alltid man ser det...Oftast syns det som bara en svag skugga i ögonvrån...Vettefasen vad ja ska göra....
Om inte personalen ens såg misssfärgningarna sist som syntes klart och tydligt från 5 meters håll så tvivlar jag starkt på att dom kommer att se detta fel...
Redigerat av moparman, 03 augusti 2009 - 17:38.
Postad 23 augusti 2009 - 16:52
Är det någon som har provat att handla från denna butik som tydligen även skickar till Sverige?
http://www.bluestar-...CFdQq3godXwh2oA
Finns det några bra och billiga butiker inom EU så man slipper åka på ev tull??
Postad 27 augusti 2009 - 14:25

EDIT: Puh det gick bort efter att ha haft TV'n avstängd nån timma, men nu vet jag inte om jag vågar testa det igen, tror ni det berodde på att jag ändrade i servicemenyn?
Redigerat av Unregistered30bc037e, 28 september 2009 - 15:12.
Postad 17 oktober 2009 - 21:26
Nu skall jag bara hitta en billig ny lampa

Postad 18 oktober 2009 - 04:07
Så otroligt många timmar på den...Stått på istort sett från tidig morgon till 2400-0200 varje dag....
Men ja hoppas fasen nästan att den går sönder så ja får mig en ny platt full hd tv

Postad 18 oktober 2009 - 15:38

Hur är det förresten, räcker det med att köpa själva lampan ny eller är man utlämnad till att handla en stor klump?
Redigerat av Nellib, 18 oktober 2009 - 15:46.
Postad 18 oktober 2009 - 17:38
Annars kan jag bara hålla med föregående talare , Kommer att gråta blod när denna underbara burk upphör att existera hos mig.
Får nog ta en o annan grav öl och sörja och kanske till och med begrava den med egen gravsten

Postad 20 oktober 2009 - 14:09
Postad 20 oktober 2009 - 18:57
Helst på nästan vita bilder..Ser att det som ligger en hinna över skärmen..Riktigt irriterande
Antiglans hinna ?
Postad 20 oktober 2009 - 21:59
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar