* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
5759 svar till detta ämne
Postad 20 September 2009 - 13:30
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Dax att titta på faktiskt.se tråden igen , nu när Ingvar har utlyst en Ino-designtävling!
MVH /3Dlaster
Smart idé hehe. För att delta måste man köpa ett nytt par i byggsats. De som väljer att modifiera sina befintliga högtalare kan bara vinna en kabel
Postad 21 September 2009 - 08:46
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Nu ser du ju detta på ett lite felaktiskt sätt...
Det står faktiskt att tävlingen är Öppen för de som redan hade tänkt köpa ett Ino System
Och alltså enbart en "tävling" om att kunna hitta på en rolig desigt om man redan nu tängt köpa högtalarna, och en möjlighet till att vinna något extra på köpet.
Redigerat av DVD-ai, 21 September 2009 - 08:47.
Postad 21 September 2009 - 12:11
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
DVD-ai: Inga bilder på dina iP än?
Postad 21 September 2009 - 13:29
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
dvd-ai: Känner du att du saknar något map utsträckning nedåt och eller ljudtryck med ProfP?
Postad 21 September 2009 - 15:15
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
DVD-ai: Inga bilder på dina iP än? 
det kommer !!! Jag väntar på att Timpolanen ska ge mig dom, han har dom hemma hos sig just nu på datorn.. dvd-ai: Känner du att du saknar något map utsträckning nedåt och eller ljudtryck med ProfP?
Hmm, Njaa svårt att svara på än, dom måste stälals in i det "rätta" rumemt först och trimmas in lite innan jag vågar utala mig, men jag komemr att komam med en ganska så detaljerad beskrivning av ljudet på dessa. Den kommer här om 1-2 veckor når jag fått i ordning allt för hoppningsvis..
Postad 21 September 2009 - 16:40
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Trevligt kanske kommer några ikväll då, jag får återgå till lödandet av filter till iP + piP
Postad 21 September 2009 - 16:40
kusling
-
kusling
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
Postad 21 September 2009 - 16:44
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
det kommer !!!
Jag väntar på att Timpolanen ska ge mig dom, han har dom hemma hos sig just nu på datorn..
Hmm, Njaa
svårt att svara på än, dom måste stälals in i det "rätta" rumemt först och trimmas in lite innan jag vågar utala mig, men jag komemr att komam med en ganska så detaljerad beskrivning av ljudet på dessa. Den kommer här om 1-2 veckor når jag fått i ordning allt för hoppningsvis.. 
Jag kan referea pk om ett halvår eller så
Postad 21 September 2009 - 17:52
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Trevligt kanske kommer några ikväll då, jag får återgå till lödandet av filter till iP + piP 
Njaa, ii kväll kommer det nog inte upp något, mne denna vecka borde det komma upp bilder i alla fall Gör så ! Jag vill se bilder.... Jag ser fram emot det med spänning, funderar själv på om jag ska komplettera mina piP med prof.P eller A1... har lite tight budget 
pP-4 kan jag säga, att det är "ganska" stor skillnad mot piP... Jag kan referea pk om ett halvår eller så
Haha, jo men detta kommer inte att ta ett halvår.. Jo, jag såg att du beställt ett par, kul det ska bli att få se lite byggbilder på dom då!!... jag tror ej att jag kommer att beställa några faktiskt...
Postad 21 September 2009 - 18:13
Superduke
-
Superduke
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Tycker det borde vara straffbart att ändra på pi60. Den är designad för perfekion, minsta lilla förändring förstör ljudåtergivningen totalt. Att ändra designen är att ifrågasätta Öhman och vem har rätt att ifrågasätta Gud?!
Hehe , ja för oss utomstående så kan denna tråden vara riktigt rolig att läsa i ibland , inte så ofta man får sig ett gott skratt i ett hifi forum  Tack för det ! Jag ser en bild framför mig ...Ingvar står i talarstolen och predikar till sina lärljungar här som har anammat exakt likadan frisyr "extrem mittbena"  och alla sjunger med i kör ..Ja Ingvar ,Ja så är det hehehe . Ser ni det också ?  Bli inte arga nu , det e bara skoj . Mvh
Postad 21 September 2009 - 18:35
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Haha, jo men detta kommer inte att ta ett halvår.. Jo, jag såg att du beställt ett par, kul det ska bli att få se lite byggbilder på dom då!!... jag tror ej att jag kommer att beställa några faktiskt...
R på ön håller på med ett par replikor på pip gjorde kant fräsning på dom i onsdags så han kan jämföra direct i mellan dom medans en annan får åka ut till han för att jämföra pk och pip. men något kommer det att bli av det för det verkar verkligen intressant med tanke på att den lilla basen hade ett x-max på 11.5mm linjärt .
Postad 21 September 2009 - 19:15
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Hehe , ja för oss utomstående så kan denna tråden vara riktigt rolig att läsa i ibland , inte så ofta man får sig ett gott skratt i ett hifi forum Tack för det !
Jag ser en bild framför mig ...Ingvar står i talarstolen och predikar till sina lärljungar här som har anammat exakt likadan frisyr "extrem mittbena" och alla sjunger med i kör ..Ja Ingvar ,Ja så är det hehehe .
Ser ni det också ?  Bli inte arga nu , det e bara skoj . Mvh
Nej, det är inte särskilt kul. Det var jävligt dåligt med glimt i ögat i alla fall. Hur ofta tänker någon ens tanken att modda sina Focal, Maarten eller Von Schweikert? De skulle nog ses som kompletta idioter av de som redan satt på högtalarna. Ja, av alla andra också. Jag har nog aldrig stött på ett annat märke som det skulle vara helt ok att modda på eget bevåg – där andra dessutom begär att man ska heja på.
Redigerat av shifts, 21 September 2009 - 19:26.
Postad 21 September 2009 - 19:28
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hehe , ja för oss utomstående så kan denna tråden vara riktigt rolig att läsa i ibland , inte så ofta man får sig ett gott skratt i ett hifi forum Tack för det !
Jag ser en bild framför mig ...Ingvar står i talarstolen och predikar till sina lärljungar här som har anammat exakt likadan frisyr "extrem mittbena" och alla sjunger med i kör ..Ja Ingvar ,Ja så är det hehehe .
Ser ni det också ? Bli inte arga nu , det e bara skoj . Mvh
 //  R på ön håller på med ett par replikor på pip gjorde kant fräsning på dom i onsdags så han kan jämföra direct i mellan dom medans en annan får åka ut till han för att jämföra pk och pip. men något kommer det att bli av det för det verkar verkligen intressant med tanke på att den lilla basen hade ett x-max på 11.5mm linjärt .
Jo, ska bli spännande att följa bilder !!!  Nej, det är inte särskilt kul. Det var jävligt dåligt med glimt i ögat i alla fall.
Hur ofta tänker någon ens tanken att modda sina Focal, Maarten eller Von Schweikert? De skulle nog ses som kompletta idioter av de som redan satt på högtalarna. Ja, av alla andra också. Jag har nog aldrig stött på ett annat märke som det skulle vara helt ok att modda på eget bevåg – där andra dessutom begär att man ska heja på.
Postad 21 September 2009 - 20:47
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Jag vill se bilder.... 
IMG_2747.JPG 257.16K
0 Antal nerladdningarInte så mycket att se nu, har du någon bild som visar hur du fäste PTC säkringen?
Postad 21 September 2009 - 20:59
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Limmade du med kontakt lim ?
Jag fästa säkringen med enbart lödningarna, och denna säkring sitter i "kilen" som blir mellan magneten och dämpmaterialet tack vara spolen.
Alltså, jag fäste den inte speciellt, den ska ju vara helt termiskt fri från allt runt om, jag tog bara lite pl400 på "benen" och satta fast den mot spolens plastvinda så att den inte ska "hitta på något".
Jag har dessvärre ingen bild på precis det...
Redigerat av DVD-ai, 21 September 2009 - 21:01.
Postad 21 September 2009 - 21:12
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Nej så illa är det inte att jag använder kontaktlim, PL400 är det
Går det att förklara bättre utifrån den här bilden?
Som den sitter nu känns placeringen långt ifrån optimal.
IMG_2748.JPG 210.26K
0 Antal nerladdningar
Postad 21 September 2009 - 21:17
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Vänd den typ 180* bara, så att den befinner sig "in mot magneten" och inte ut...
Och se till så att den befinner sig en bra bit under spolen i nivå, så att den inte nuddar dämpmaterialet, för då blir dess funktion helt åt helsike...
Postad 21 September 2009 - 21:20
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Aha så den pekar mot "hålet i mitten" typ och ligger en bit nedanför spolen så inte dämpmaterialet pressar på den.
Postad 21 September 2009 - 21:37
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Aha så den pekar mot "hålet i mitten" typ och ligger en bit nedanför spolen så inte dämpmaterialet pressar på den.
Exakt !
Postad 21 September 2009 - 21:59
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Ringde Ingvar idag och fråga om man kunde köpa Infra systemen utan lådor vilket kanske man kunde. Med tanke på hur många jag vill ha så är det nog ett måste för min del.
Postad 22 September 2009 - 05:40
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Infra Y-12... ?!
Postad 22 September 2009 - 05:42
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Tänk då att det finns de som kör infraX-2 till i16s och tycker det funkar mycket bra. Det är fina marginaler där
Postad 22 September 2009 - 05:44
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Haha, jopp...
Och god morgon förresten...
Postad 22 September 2009 - 05:47
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Haha, det också (vaknade av ett sms 03.00 och kunde inte somna om >_<).
Postad 22 September 2009 - 07:17
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Drygt...att vakna 03:00... Men men, det får du ta igen på arbets tid sedan... nu sitter man på jobbet pigg och redo för en dags "rännande"... ( inte!) Men, tiden går fort när man har "roligt" så snart e man hemma igen
Postad 22 September 2009 - 12:12
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Infra Y-12... ?! 
Någonstans mellan Y-12 och Y-20. Tänk då att det finns de som kör infraX-2 till i16s och tycker det funkar mycket bra. Det är fina marginaler där 
Dom spelar inte speciellt högt då. Med tanke på att jag spelat så Profundus Y-2 låtit illa så vore det rätt enkelt för mig att spela så InfraX-2 börjar låta illa.
Postad 22 September 2009 - 13:12
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Det va inte illa... Y-20...
i vilket slott...?!
Postad 22 September 2009 - 13:56
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
I en vanlig lägenhet 
Fast Y-20 så är det främst för hjälpa till mot peakar och förberedelse för hus. Y-12 bör räcka annars i lägenheten.
Postad 22 September 2009 - 14:05
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
HAha !!!
du är allt den galnaste snubben jag träffat...  (och då har jag inte ens träffat dig någon gång än...  )
Men det låter prima, trycka in InfraY-12 i en lägenhet, ne men visst... Låter helt sunt !
Du får skaffa skydds dörr och vapen lincens också, för att kunna skydda din mot grannarna...
Redigerat av DVD-ai, 22 September 2009 - 14:13.
Postad 22 September 2009 - 14:09
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
HAha !!!
du är allt den galnaste snubben jag träffat... (och då har jag inte ens träffat dig någon gång än... )
Men det låter prima, trycka in pY-12 i en lägenhet, ne men visst... Låter helt sunt ! Du får skaffa skydds dörr och vapen lincens också, för att kunna skydda din mot grannarna... 
Fast det är ju Infra Y-12 och då har han ju redan ungefär samma ljudtryck med nuvarande pY-4. Men infra går djupare och fler element ger jämnare bas så klart.
Postad 22 September 2009 - 14:12
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Nja, det lustiga är att Y-12 tar inte speciellt mer plats är mina Y-4 nu. Jag har mätt och kan få in 4 st liggande IY-4 där mina PY-2 står, så 8 st för dom främre hörnen är klara (om jag inte fixar så jag kan ha ända upp till taket, då får jag plats med 6 per sida, dvs 12 för dom främre hörnen. Sen ställer jag 2 eller 4 mitt mellan dom, bakom centern. Så helt plöstligt så har jag 10-12 st Infra Y.
Postad 22 September 2009 - 14:14
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Fast det är ju Infra Y-12 och då har han ju redan ungefär samma ljudtryck med nuvarande pY-4. Men infra går djupare och fler element ger jämnare bas så klart.
Jepp, är medveten om det (ser nu att jag skrivit fel... står ju pY-12... det får jag rätat till..  ) Men jag tängte på att det tar mycket plats och det kommer att se brutalt ut ! + att djupbasprestandan kommer att vara typ... ENORM! I en lägenhet  Nja, det lustiga är att Y-12 tar inte speciellt mer plats är mina Y-4 nu. Jag har mätt och kan få in 4 st liggande IY-4 där mina PY-2 står, så 8 st för dom främre hörnen är klara (om jag inte fixar så jag kan ha ända upp till taket, då får jag plats med 6 per sida, dvs 12 för dom främre hörnen. Sen ställer jag 2 eller 4 mitt mellan dom, bakom centern. Så helt plöstligt så har jag 10-12 st Infra Y. 
ok, men då är det ju lungt, kör på 20 st när du ändå är på G ... Jag vet att du vill, men vågar du...?!
Postad 22 September 2009 - 14:36
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
ok, men då är det ju lungt, kör på 20 st när du ändå är på G ...
Jag vet att du vill, men vågar du...?! 
Maybe jag skulle göra det. Skulle jag köpa det klara så skulle det bli så ******** dyrt bara.
Postad 22 September 2009 - 14:41
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, några kronor skulle det ju sluta på allt...
MEn vad gör man inte för det perfekta ljudet... ?!
Redigerat av DVD-ai, 22 September 2009 - 14:42.
Postad 22 September 2009 - 14:51
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Kloka är ni inte, nån av er...
Postad 22 September 2009 - 15:22
kusling
-
kusling
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
Kloka är ni inte, nån av er... 
mitt köp av piP va det klokaste köp jag nånsin gjort (om man räknar bort köp av mat kanske, för utan mat blir man inte särskilt klok)  edit: här sitter jag och vill se bilder, så har jag inte lagt upp några själv ens... det ska det bli ändring på, måste bara ladda kameran.
Redigerat av kusling, 22 September 2009 - 15:24.
Postad 22 September 2009 - 15:53
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
mitt köp av piP va det klokaste köp jag nånsin gjort (om man räknar bort köp av mat kanske, för utan mat blir man inte särskilt klok)
edit: här sitter jag och vill se bilder, så har jag inte lagt upp några själv ens... det ska det bli ändring på, måste bara ladda kameran.
Jo det tycker jag verkligen ! ladda kameran !
Postad 22 September 2009 - 17:58
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
Någonstans mellan Y-12 och Y-20.
Haha, fett! Är lite nyfiken bara. Vad har du tänkt driva det med? Och kommer du fortsätta med i32, eller byter du upp dig där också?
Postad 22 September 2009 - 18:14
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Jadu, jag hoppas kunna hitta några bra class D steg så jag slipper ha en bastu hemma. Hur det blir med i32s vet jag inte, som jag bor nu så kan jag inte få till lika bra avlyssningsvinkel med i64s som med i32s och sålänge jag ska vara vän med grannarna så räcker i32s och blir över. Men för framtida hus så vore i64s trevligt. Så jag vet inte än, kunde ju köpa i64s med d-option så har jag både möjligheterna kvar. Men som sagt, inget är klart än.
Postad 23 September 2009 - 09:01
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Själv sitter jag helt nöjd och har inte en tanke på att uppgradera högtalarna. Det hjälper förstås att pY-4 är max vad som får plats. Tur att jag inte köpte PX-4 i stället. Då hade jag säkert börjat drömma om Y-moduler...
Jag tycker det låter bättre nu än i början. Det kanske beror på att jag har slappnat av lite och inte sitter och analyserar ljudet hela tiden. Sen är allting grundligt inspelat nu också. Det kan också vara så att öronen har vant sig av med den efterklang/rumseko som man alltid har hört och som man mer eller mindre tyckte var en normal del av ljudbilden. I början kunde jag nästan sakna den, men det gör jag absolut inte längre.
Postad 23 September 2009 - 11:12
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Det kan också vara så att öronen har vant sig av med den efterklang/rumseko som man alltid har hört och som man mer eller mindre tyckte var en normal del av ljudbilden. I början kunde jag nästan sakna den, men det gör jag absolut inte längre.
Detta håller jag med om. Idag så har jag svårt att lyssna på högtalare i "vanliga" rum för jag tycker man hör för mycket av rummet istället för högtalarna. Tycker det ger så mycket mer att höra alla skillnader som finns på inspelningarna istället för att få dom besudlade av rummet.
Postad 23 September 2009 - 11:16
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Kul att du är nöjd Hasse
Och annars vore det ju märkligt värre...
pY-4 är jag väldigt säker på "duger" för även mig, och det är därför i stor sätt ett mål för mig. Men samtidigt så har jag funderingar på InfraY bara för att jag vill ha dom rent löjliga djupbasresurser som erbjuds. Men då får man nog nöja sig med infra Y-6 eller liknande, annars tar det alldeles för mycket plats tycker jag det känns som..
Men det är fram i tiden det, kommer antagligen dröja ett tag innan det blir några Infra moduler för mig. iPs ska först blir en i16s innan några nya moduler står på tur, och i16s hoppas jag på till nästa sommar...
Postad 23 September 2009 - 13:59
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Blir det infra för min del så kommer jag sälja profundus Y-4, så du vet
Postad 23 September 2009 - 14:09
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Blir det infra för min del så kommer jag sälja profundus Y-4, så du vet 
Och ska du sälja pY-4 och inte inom en allt för snar framtid, då är jag intresserad, så du vet...
Postad 23 September 2009 - 20:37
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Sånt är bra att veta. Men först blir det en Holographic Audio PRE-25 försteg som är moddad så den har pass-thru vippa för hemmabiorecivern.
Postad 23 September 2009 - 20:38
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Men ge då fan i att spela sönder dom innan dess bara...
//
Postad 23 September 2009 - 23:22
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
hehe, det är lugnt. Ska nog köpa 8 st A2 i slutet av nästa månad och samtidigt byta till ES filter i mina i32s och även få dom uppmätta och kollade av Ingvar då. Bra att ha sådana papper för framtiden
Postad 24 September 2009 - 15:16
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Vad sägs om att ändra på första inlägget och lägga till fler modeller och bilder?
Postad 24 September 2009 - 16:38
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Pratar du med mig... ?!
bilder kommer !!!
förhoppningsvis så kommer det upp fina bilder i morgon..
Postad 24 September 2009 - 19:38
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
Sånt är bra att veta. Men först blir det en Holographic Audio PRE-25 försteg som är moddad så den har pass-thru vippa för hemmabiorecivern. 
Då misstänker jag att den nu finns att tillgå med fjärrkontroll? Onekligen en riktigt läcker liten sak som säkerligen låter riktigt bra  Edit: Kan inte riktigt förstå hur du ska integrera den i systemet med reciever och slutsteg m.m. Kan du förklara kedjan?
Redigerat av spuj, 24 September 2009 - 19:40.
4 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|