Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Topfield TF5700PVRt

3284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 February 2010 - 20:47

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
jag har två frågor.

Jag använder MS 6.x

1. Jag skulle vilja spela in en sak genom att bara trycka på REC, men när man gör det så får man valet att
stoppa inspelningen när programmet är slut enligt EPG och det är ju oftast bra. Men nu i OS-tider så händer det
att man bara vill spela in någon timme men sändningen är kanske 6 timmar. Exempel, igår kväll när herrarna körde längskidor så ville jag lägga mig istället och spela in i 1 timma och 30 minuter från nu. Men som sagt, när jag gjorde det så ville den spela in ända till klockan 06.00

2. Sedan har vi en fråga som säkert redan har besvarats, men jag hittar inte det nu. Jag kör med xmltv2mei med den nya ini-filen med nya LCN nummer. Allt ser bra ut i EPG, men mina logos kommer på fel plats. Om man tar tex. Eurosport logon i listan så har denna epg för tv4 plus. tv4 plus ligger ju på lcn 7 och det stämmer ju, men det är just logon som skall byta plats. Försår inte vart denna info ligger på boxen. Det hade varit enkelt (tror jag) om även epg för eurosport hade legat på samma rad, men jag har ju faktiskt korrekt epg, men fel logo.

Postad 21 February 2010 - 21:57

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

1. Jag skulle vilja spela in en sak genom att bara trycka på REC, men när man gör det så får man valet att
stoppa inspelningen när programmet är slut enligt EPG och det är ju oftast bra. Men nu i OS-tider så händer det
att man bara vill spela in någon timme men sändningen är kanske 6 timmar. Exempel, igår kväll när herrarna körde längskidor så ville jag lägga mig istället och spela in i 1 timma och 30 minuter från nu. Men som sagt, när jag gjorde det så ville den spela in ända till klockan 06.00

Edit: Lösningen:
- Tryck REC
- I dialogen som kommer upp gå till raden Begin och välj mellan Now och Buffer Start/Program start
- Gå till raden "End after"
- Tryck vänster så att det står +10 min <</>>
- Tryck nu snabbspolningsknappen höger tills du har rätt tid inställd.
- OK

2. Sedan har vi en fråga som säkert redan har besvarats, men jag hittar inte det nu. Jag kör med xmltv2mei med den nya ini-filen med nya LCN nummer. Allt ser bra ut i EPG, men mina logos kommer på fel plats. Om man tar tex. Eurosport logon i listan så har denna epg för tv4 plus. tv4 plus ligger ju på lcn 7 och det stämmer ju, men det är just logon som skall byta plats. Försår inte vart denna info ligger på boxen. Det hade varit enkelt (tror jag) om även epg för eurosport hade legat på samma rad, men jag har ju faktiskt korrekt epg, men fel logo.

Du måste byta ut logo-filerna också!
De som finns på min sida är gjorda efter den nya numreringen.
/Bosse

Redigerat av Bo_B, 21 February 2010 - 22:51.

Postad 22 February 2010 - 15:52

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Hej Kjell

Jag känner igen ditt bekymmer med att flytta filer från Toppyn till PC, jag har det också. Jag får det att fungera om jag håller ner "0" vid start så inga TAP startar, sedan går det bra. Kan vara värt att testa för dig?

/Jari

Hej Jari. Tyvärr så hjälper det inte. Jag har testat att starta upp min TF5700PVRt utan några som helst TAP (dels genom att trycka ned 0:an, och genom att radera alla TAP i från autostart).

Det lustiga är att jag kan göra Altair och se alla filer. Den beter sig helt normalt på ALLA sätt utom att jag inte kan kopiera någon fil (spelar alltså ingen roll vilken fil), från boxen till datorn. Men allt annat går.

Jag har testat att byta ut min USB kabel men det har inte heller hjälpt. Jag har testat andra datorer och det har inte heller hjälpt. Så jag bytte ut kondingarna på nätdel för att säkerställa att det inte var det. Detta hjälpte inte heller. Så tyvärr är jag lite orolig för att min USB port i min box är trasig. Men om jag inte kan kopiera en fil från boxen till datorn, varför kan jag då se alla filer? Läsa som läsa menar jag.

Finns det någon komponent som kan gått i sönder som typ skyddar USB porten som kan gått i sönder?

/Kjell

Postad 22 February 2010 - 15:59

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Fast då kan man ju inte köra med Mystuff som ju är en stor del av poängen i alla fall mitt fall med att ha Topfieldboxen.

Själv har min nya box nu tydligen fått samma fel som den andra dvd säga den startar om och strular så fort den känner av när Mystuff startas! Fick detta besked från sjuk flickvän via tele så får åka hem och rensa bort alla filer och testa lägga in Mystuff men man undrar ju vad sjutton det beror på? Vill inte ha strul under OS o speciellt inte när jag helt i onödan egentligen har köpt på mig två boxar!

Nej men man trycker ju inte ned 0:an för att stänga av permanent. Utan för att testa om man får en bättre funktionalitet. Om jag kunder kopiera filer från min box på detta sättet, är det ju bättre än att inte kunna. Jag kan ju kära Mystuff efter att jag kopierat filerna. Så det är ett bra tips men som inte hjälpte tyvärr.

/Kjell

Postad 22 February 2010 - 16:34

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Jag har en sak som stör mig lite. Jag har LCN1 och LCN2 vilket är SVT1 Västnytt och SVT2 Västnytt. Men jag har även LCN 96 och LCN 97, vilket är SVT1 Halland och SVT2 Halland. Dessa två kanaler är ju rena kopior av mina två LCN1 och LCN2. Jag skulle helst vilja radera dem från både kanallistan och ur MyStuff. Problemet är nu när man spelar in massor från OS så får jag dubbletter och kollisioner. Jag har löst det tillfälligt genom att göra flera sökningar. En för SVT1 (LCN1) en för SVT2 (LCN2) och en för Kunskapskanalen och en för SVT24. På så sätt slipper jag alltså SVT1 och 2 (LCN 96 / 97).

Jag har givetvis gjort en favoritlista i boxen där LCN96 och 97 är uteslutna och en för MyStuff där dom också är uteslutna. Men varje ggn man startar boxen, måste jag för MyStuff tala om att jag vill använde min favoritlista, den verkar inte komma ihåg detta.

/Kjell

Postad 22 February 2010 - 17:54

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Det lustiga är att jag kan göra Altair och se alla filer. Den beter sig helt normalt på ALLA sätt utom att jag inte kan kopiera någon fil (spelar alltså ingen roll vilken fil), från boxen till datorn. Men allt annat går.

Jag har testat att byta ut min USB kabel men det har inte heller hjälpt. Jag har testat andra datorer och det har inte heller hjälpt. Så jag bytte ut kondingarna på nätdel för att säkerställa att det inte var det. Detta hjälpte inte heller. Så tyvärr är jag lite orolig för att min USB port i min box är trasig. Men om jag inte kan kopiera en fil från boxen till datorn, varför kan jag då se alla filer? Läsa som läsa menar jag.

En sak som eventuellt kan påverka detta är ifall du har den här USB Accelerator-funktionen installerad.
När man laddar hem USBAccelerator TAP så kommer den med en ersättnings-dll till Altair som man skall lägga in i stället för den som normalt kommer med Altair.
Det denna dll gör är att den ändrar på checksummekollen för nedladdningar från boxen och den förutsätter att man har USBAccelerator TAP i AutoStart så att den fixar till samma ändring i boxen. Man kan också patcha firmware i stället med U-patcharna så slipper man köra USBAccelerator TAP.

Hursomhelst, ifall man har ena sidan fixad men inte den andra så kan jag tänka mig att överföringar skulle kunna gå snett i ena riktningen men inte i den andra....

Något att kolla kanske? Tex din Altair-installation på PC:n, har den original-DLL eller den modifierade?

Bosse

Postad 22 February 2010 - 18:21

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Jag har givetvis gjort en favoritlista i boxen där LCN96 och 97 är uteslutna och en för MyStuff där dom också är uteslutna. Men varje ggn man startar boxen, måste jag för MyStuff tala om att jag vill använde min favoritlista, den verkar inte komma ihåg detta.

/Kjell

Du måste bara ändra en inställning i MyStuff för att den skall välja rätt lista från början.
Det gör du i inställningen U1. Där kan du välja olika listor, som dock anges med siffror (i mitt fall 6/7). I hjälptexten längst ner på bilden ser du vilken favoritlista du har valt.
Då blir den standard nästa gång!

I inställningen K3 så ställer du in vilken favoritlista som skall användas vid sökning efter inspelningar.
Där kan du alltså begränsa själva sökningen.

Hoppas du förstod min snurriga förklaring. :P

Redigerat av Unregistered345c2d61, 22 February 2010 - 18:23.

Postad 22 February 2010 - 18:58

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Edit: Lösningen:
- Tryck REC
- I dialogen som kommer upp gå till raden Begin och välj mellan Now och Buffer Start/Program start
- Gå till raden "End after"
- Tryck vänster så att det står +10 min <</>>
- Tryck nu snabbspolningsknappen höger tills du har rätt tid inställd.
- OK
Du måste byta ut logo-filerna också!
De som finns på min sida är gjorda efter den nya numreringen.
/Bosse

Gott för snabba fina svar. Tack

Postad 22 February 2010 - 19:14

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Gott för snabba fina svar. Tack

Nu har jag testat inspelningen och det fungerar precis som jag vill.

Sedan har vi detta med logos, jag laddade ner dina logos (ej fiddes) och lade
dom i mappen programfiles/settings/logos och startade om boxen, men av någon
anledning så är det fortfarande fel.

Några exempel
Eurosport logon är kanal TV4 plus
Discovery logon är kanal 8
MTV logon är kanal 9
TV4 plus är MTV

Vart finns pekaren i installningsfilen som talar om i vilken ordning som logos skall visas?

Denna sökväg valde jag
http://hem.bredband....55655/Logos.zip

Postad 22 February 2010 - 22:09

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Vart finns pekaren i installningsfilen som talar om i vilken ordning som logos skall visas?

Det är inuti själva logo.dat och smlogo.dat som det styrs, så lägger du bara de filerna i rätt mapp så ska det fungera.

Mappen heter: ProgramFiles/Settings/Logos/

Ladda ner logofilerna igen, packa upp logo.dat och smlogo.dat och lägg dem i ovanstående mapp så borde det funka... ;)
...men man kan ju aldrig vara säker... :D

Redigerat av Unregistered345c2d61, 22 February 2010 - 22:10.

Postad 22 February 2010 - 22:38

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Det är inuti själva logo.dat och smlogo.dat som det styrs, så lägger du bara de filerna i rätt mapp så ska det fungera.

Mappen heter: ProgramFiles/Settings/Logos/

Ladda ner logofilerna igen, packa upp logo.dat och smlogo.dat och lägg dem i ovanstående mapp så borde det funka... ;)
...men man kan ju aldrig vara säker... :D

Kan bara instämma. Observera att alla filnamn och mappnamn på en Toppy är case sensitive, dvs det måste vara exakt rätt stavning.

Några exempel
MTV logon är kanal 9
TV4 plus är MTV

Det är exakt så det blir ifall man fortfarande använder de gamla logofilerna....
Men j-lar också!
När jag laddade upp den nya logofilen blev det ju fel på filnamnet!
I Windows råkade filen få namnet logos.zip (liten bokstav i början) så när jag laddade upp den så skrevs inte den gamla över!!!! I länken i html står det Logos.zip....

Nu har jag rättat till detta så ta du bara och ladda ner igen så skall det funka. Båda dat-filerna skall ha datum 2010-02-01.

Bosse

Postad 23 February 2010 - 00:11

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

En sak som eventuellt kan påverka detta är ifall du har den här USB Accelerator-funktionen installerad.
När man laddar hem USBAccelerator TAP så kommer den med en ersättnings-dll till Altair som man skall lägga in i stället för den som normalt kommer med Altair.
Det denna dll gör är att den ändrar på checksummekollen för nedladdningar från boxen och den förutsätter att man har USBAccelerator TAP i AutoStart så att den fixar till samma ändring i boxen. Man kan också patcha firmware i stället med U-patcharna så slipper man köra USBAccelerator TAP.

Hursomhelst, ifall man har ena sidan fixad men inte den andra så kan jag tänka mig att överföringar skulle kunna gå snett i ena riktningen men inte i den andra....

Något att kolla kanske? Tex din Altair-installation på PC:n, har den original-DLL eller den modifierade?

Bosse

Detta måste jag test. Hoppas nu verkligen på detta. Men jag har dock tyvärr ingen minne av att jag har patchat min FW med en sådan patch. Och någon sådan TAP finns ju inte heller ;)
Det slutade helt plötsligt att fungera. Fungerade ena dagen, andra dagen inte. Utan att jag har uppdaterat något...

Jag testade även med att skicka upp min sparade FW som jag har som backup på datorn. Samma FW som jag redan kör men en backup alltså.

Edit: Detta fungerade ju hur bra som helst. Dll filen heter TfDll.dll och när jag ersättade den gamla med den som fanns med i USBAccelator fungerar det hur bra som helst att kopiera filer från boxen igen.
Tusen tack för Tipset Bosse!
Nu funderar jag bara hur i hela världen fungerade det ena dagen men inte den andra?

Hur gör jag nu för att XMLTV2MEI att gå igen då? För kan inte läsa från min box!

/Kjell

Redigerat av Chelsean, 23 February 2010 - 00:35.

Postad 23 February 2010 - 00:19

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Du måste bara ändra en inställning i MyStuff för att den skall välja rätt lista från början.
Det gör du i inställningen U1. Där kan du välja olika listor, som dock anges med siffror (i mitt fall 6/7). I hjälptexten längst ner på bilden ser du vilken favoritlista du har valt.
Då blir den standard nästa gång!

I inställningen K3 så ställer du in vilken favoritlista som skall användas vid sökning efter inspelningar.
Där kan du alltså begränsa själva sökningen.

Hoppas du förstod min snurriga förklaring. ;)

Det har hur tydligt som helst. Tusen tack för hjälpen. Detta var verkligen precis vad jag behövde veta. Underbart!

Deta måste ju egentligen betyda att jag kan göra en favoritlista enbart för sökningen och en för vad jag vill se EPG data för (om jag vill).

Tänk vad man lärs sig hela tiden.

Nu har jag testat inspelningen och det fungerar precis som jag vill.

Sedan har vi detta med logos, jag laddade ner dina logos (ej fiddes) och lade
dom i mappen programfiles/settings/logos och startade om boxen, men av någon
anledning så är det fortfarande fel.

Några exempel
MTV logon är kanal 9
TV4 plus är MTV

Denna sökväg valde jag
http://hem.bredband....55655/Logos.zip

jag får inte heller Bosses logos att fungera. Har hämtat de senaste (omläggningen från 1/2), men det ser ut att vara gamla filer inne i zip-filen. Har dock inga problem med Fiddes

Postad 23 February 2010 - 01:16

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Kan bara instämma. Observera att alla filnamn och mappnamn på en Toppy är case sensitive, dvs det måste vara exakt rätt stavning.

Det är exakt så det blir ifall man fortfarande använder de gamla logofilerna....
Men j-lar också!
När jag laddade upp den nya logofilen blev det ju fel på filnamnet!
I Windows råkade filen få namnet logos.zip (liten bokstav i början) så när jag laddade upp den så skrevs inte den gamla över!!!! I länken i html står det Logos.zip....

Nu har jag rättat till detta så ta du bara och ladda ner igen så skall det funka. Båda dat-filerna skall ha datum 2010-02-01.

Bosse

Tyvärr, det fungerar fortfarande inte med dina logos Bosse! ;)

Postad 23 February 2010 - 07:22

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Tyvärr, det fungerar fortfarande inte med dina logos Bosse! ;)

Otroligt konstigt!
När jag använder FTP för att ladda hem Logos.zip så får jag rätt fil med innehåll från 1/2, men när jag kör via browsern (FireFox) så blir det den gamla filen.....
Måste vara nåt som är cachat i Firefox eller hos Bredbandsbolaget. Obegripligt. Såklart testade jag inte länken efter att ha bytt ut filen eftersom den gamla inte längre fanns kvar på servern.

Nu har jag bytt namn på filen till swlogos-new.zip och ändrat i html-filen på servern så att det är den filen som länkas till samt raderat både logos.zip och Logos.zip på servern.
Så nu borde det vara omöjligt att få fel fil...
Om man provar direkt från en redan laddad html-sida så borde man få browserfel (file not found) och om man gör reload på xmltv-sidan så borde länken ändras och den nya filen hämtas.

Bosse

Redigerat av Bo_B, 23 February 2010 - 07:24.

Postad 23 February 2010 - 09:06

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Finns det någon lista på vilka routrar som fungerar mot Topfield? Är det bara Asus som går, eller finns det andra.
Är det någon speciell version som ni rekommenderar. Var köper ni dem? Min vanliga leverantör har dem inte i sitt sortiment och Dustin har denna http://www.dustin.se...5010189815.aspx

Tar gärna emot alla tips.

/Kjell

Postad 23 February 2010 - 09:18

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Nu har jag bytt namn på filen till swlogos-new.zip och ändrat i html-filen på servern så att det är den filen som länkas till samt raderat både logos.zip och Logos.zip på servern.

Jag skulle vara tacksam om du bara länkade till min logo-fil där den ligger på min server och inte sparade en omdöpt kopia på din egen server.
På det viset blir det lättare för mig att uppdatera filen utan att behöva be dig att ändra din sparade kopia. ;)

Redigerat av Unregistered345c2d61, 23 February 2010 - 09:20.

Postad 23 February 2010 - 09:28

Unregistered7f605233
  • Unregistered7f605233
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0

Är det någon mer än jag som har problem med EPG på SVT efter att 5:e mux:en togs i drift?
Jag tar emot sändningar från Karlshamn.

När jag tittar på en av "de nya" kanalerna, t.ex TV4 Sport så töms EPG-datan för de kanaler som ligger på SVT-muxen.

Är det bara jag som har detta problem? Tror jag kör 3.17...

Tittar jag på t.ex. SVT så har jag EPG-data för alla kanaler, men om jag slår över till TV4 Sport så blir EPG för samtiga SVT-kanaler tom.. ;)

Är det verkligen ingen annan som känner igen detta problem???

/Daniel

Postad 23 February 2010 - 18:18

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag skulle vara tacksam om du bara länkade till min logo-fil där den ligger på min server och inte sparade en omdöpt kopia på din egen server.
På det viset blir det lättare för mig att uppdatera filen utan att behöva be dig att ändra din sparade kopia. :)

Visst, men vad är det för URL dit då?

Senare:
Hittade den 4-5 sidor bakåt i tråden. Är det denna du menar så har jag ändrat på min sida till att länka dit nu:
http://www.dukning.s...verse/logos.zip

Bosse

Redigerat av Bo_B, 23 February 2010 - 21:45.

Postad 23 February 2010 - 23:28

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Finns det någon lista på vilka routrar som fungerar mot Topfield? Är det bara Asus som går, eller finns det andra.
Är det någon speciell version som ni rekommenderar. Var köper ni dem? Min vanliga leverantör har dem inte i sitt sortiment och Dustin har denna http://www.dustin.se...5010189815.aspx

Tar gärna emot alla tips.

/Kjell

Den du länkade till finns också på Dustin Home (inkl moms):
http://www.dustinhom...ntcmp=Flik_home
samt hos WebHallen (billigare):
http://www.webhallen...d=90681&traff=1

Jag tycker att den ser ganska lik den router jag har fast den är nyare förstås.

Jag har också hört om folk som använt en SLUG för detta ändamål, man får förstås inte WiFi då utan får dra fram nätverkskabel till SLUG:en.
Man använder ftpd-topfield i båda fallen (kan också köras i en Ubuntu-maskin).
Här är en tråd för NSLU med Toppy på Toppy.org.uk

och här är motsvarande för ASUS WiFi

HTH

Bosse

Postad 24 February 2010 - 16:24

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Den du länkade till finns också på Dustin Home (inkl moms):
http://www.dustinhom...ntcmp=Flik_home
samt hos WebHallen (billigare):
http://www.webhallen...d=90681&traff=1

Jag tycker att den ser ganska lik den router jag har fast den är nyare förstås.

Jag har också hört om folk som använt en SLUG för detta ändamål, man får förstås inte WiFi då utan får dra fram nätverkskabel till SLUG:en.
Man använder ftpd-topfield i båda fallen (kan också köras i en Ubuntu-maskin).
Här är en tråd för NSLU med Toppy på Toppy.org.uk

och här är motsvarande för ASUS WiFi

HTH

Bosse

Ahh! Underbart, jag skall kolla dessa. Är ju så glad att jag kan använda USB porten på min Box nu efter att du tipsade mig om uppdateringen av dll'en.

/Kjell

Postad 25 February 2010 - 19:28

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Ahh! Underbart, jag skall kolla dessa. Är ju så glad att jag kan använda USB porten på min Box nu efter att du tipsade mig om uppdateringen av dll'en.

Kul att det funkade!
Jag har också kollat upp att den här ASUS-routern WL-500GPV2 faktiskt funkar med den firmware som jag använder till en tidigare modell. Det gör den! :unsure:

Postad 25 February 2010 - 22:44

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Otroligt konstigt!
När jag använder FTP för att ladda hem Logos.zip så får jag rätt fil med innehåll från 1/2, men när jag kör via browsern (FireFox) så blir det den gamla filen.....
Måste vara nåt som är cachat i Firefox eller hos Bredbandsbolaget. Obegripligt. Såklart testade jag inte länken efter att ha bytt ut filen eftersom den gamla inte längre fanns kvar på servern.

Om man provar direkt från en redan laddad html-sida så borde man få browserfel (file not found) och om man gör reload på xmltv-sidan så borde länken ändras och den nya filen hämtas.

Bosse

Nu jädrar så fungerar det. Jag tyckte det var lite konstigt för jag trodde verkligen att jag gjorde allt rätt. Tack!

Otroligt konstigt!

Bosse

Nu jädrar så fungerar det. Jag tyckte det var lite konstigt för jag trodde verkligen att jag gjorde allt rätt. Tack!

Otroligt konstigt!

Bosse

Postad 26 February 2010 - 08:02

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Kul att det funkade!
Jag har också kollat upp att den här ASUS-routern WL-500GPV2 faktiskt funkar med den firmware som jag använder till en tidigare modell. Det gör den! :)

Kul. Nu skall jag förhandla med regeringen hemma. Men vad skönt det skall bli.

Hur gör ni för att starta boxen vid en viss tid? Tänker på att jag vill starta boxen och föra över data från XMLTV2Mei.
Iof så kan man ju göra det i samband med att den startar upp och scannar, men tänker att den kanske stänger av sig innan XMLTV2Mei är klar. För man vill ju att hela scanningen går kört innan XMLTV2Mei börjar jobba.

/Kjell

Postad 26 February 2010 - 11:18

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Kul att det funkade!
Jag har också kollat upp att den här ASUS-routern WL-500GPV2 faktiskt funkar med den firmware som jag använder till en tidigare modell. Det gör den! :)

Man måste alltså byta firmware i routern? Var hittar man den?
Kan man då använda routern som "vanligt" eller blir den en topfield router endast?
Behöver man installera något ytligare på topfiled boxen och i datorn (utöver XMLTV2Mei) ?

/Kjell

Postad 26 February 2010 - 17:51

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Hur gör ni för att starta boxen vid en viss tid? Tänker på att jag vill starta boxen och föra över data från XMLTV2Mei.
Iof så kan man ju göra det i samband med att den startar upp och scannar, men tänker att den kanske stänger av sig innan XMLTV2Mei är klar. För man vill ju att hela scanningen går kört innan XMLTV2Mei börjar jobba.

Jag har ställt in EPG-hanteringen i boxen så här i MyStuff:

EPG Data
R1: EPG Source Filename=MyStuff.mei
R2: EPG Data reload frequency=30m
R3: Force reload of Searches=No
R4: Display feedback when reloading EPG Data=No
R5: EPG Scan Duration=50 mins
R6: Channel for EPG Scan=SVT1 ABC
R7: EPG Scan Time=02:00

Dvs toppyn väcks kl 02:00 (R7) och stannar påslagen i 50 min (R5).
XmlTv2Mei är satt på min PC att köra igång kl 02:10 och en körning tar väl c:a 1-2 minuter.
MyStuff kollar ifall det finns en ny EPG-fil MyStuff.mei (R1) var 30:e minut (R2), så absolut senast kl 02:42 så laddas den nya filen in av MyStuff och 8 minuter senare så stängs boxen igen (R7 + R5).

Bosse

Postad 26 February 2010 - 18:05

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Man måste alltså byta firmware i routern? Var hittar man den?
Kan man då använda routern som "vanligt" eller blir den en topfield router endast?
Behöver man installera något ytligare på topfiled boxen och i datorn (utöver XMLTV2Mei) ?

/Kjell

När det gäller den specifika f/w som används så får jag hänvisa till följande inlägg:
Wireless Toppy Setup Guide for the Asus WL500g
och
Ett inlägg ang den specifika f/w WL500gpv2-1.9.2.7-10.trx
och
Tråden "Is the ASUS WL-500GPV2 OK with a Toppy?" där jag frågade om det är OK med den ASUSmodell som du tittade på.

Den utmärkta guiden som jag använde för att göra min installation:
Chunkywizaerds ASUS install guide (pdf)

Routern kan iofs användas som "vanligt" om man vill, men jag har ju redan en D-Link brandvägg med WiFi så jag konfigurerade ASUSen som en station med fast IP-adress på mitt nät (utanför DHCP-range) och har den som trådlös kopplare mellan min PC och Toppyn, så jag vet inte hur det skulle funka annars.
Hur som helst så har linux-kärnan i ASUSen tillgång till Internet så man kan göra softinstallationer med vanliga get-kommandon därinne.
Detta beskrivs i guiden.
Observera att guiden inte innehåller ALLT, utan den hänvisar till andra resurser på nätet där man läser vidare i vissa fall. Jag kunde i vart fall ta mig igenom utan problem fast jag är Linux-analfabet.

Vad gäller boxen så är det bara att ansluta USB-sladd mellan box och ASUS samt använda en FTP-klient på PC:n ifall man vill överföra filer själv. Jag kör med FileZilla.
XmlTv2Mei är ju en FTP-klient själv så den funkar bara du ställer in inifilen korrekt.

/Bosse

Redigerat av Bo_B, 26 February 2010 - 18:07.

Postad 26 February 2010 - 23:36

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Jag har ställt in EPG-hanteringen i boxen så här i MyStuff:

EPG Data
R1: EPG Source Filename=MyStuff.mei
R2: EPG Data reload frequency=30m
R3: Force reload of Searches=No
R4: Display feedback when reloading EPG Data=No
R5: EPG Scan Duration=50 mins
R6: Channel for EPG Scan=SVT1 ABC
R7: EPG Scan Time=02:00

Dvs toppyn väcks kl 02:00 (R7) och stannar påslagen i 50 min (R5).
XmlTv2Mei är satt på min PC att köra igång kl 02:10 och en körning tar väl c:a 1-2 minuter.
MyStuff kollar ifall det finns en ny EPG-fil MyStuff.mei (R1) var 30:e minut (R2), så absolut senast kl 02:42 så laddas den nya filen in av MyStuff och 8 minuter senare så stängs boxen igen (R7 + R5).

Bosse

Tack Bosse. Hur klart som helt. Mycket värdeful hjälp.

/Kjell

Postad 26 February 2010 - 23:40

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

När det gäller den specifika f/w som används så får jag hänvisa till följande inlägg:
Wireless Toppy Setup Guide for the Asus WL500g
och
Ett inlägg ang den specifika f/w WL500gpv2-1.9.2.7-10.trx
och
Tråden "Is the ASUS WL-500GPV2 OK with a Toppy?" där jag frågade om det är OK med den ASUSmodell som du tittade på.

Den utmärkta guiden som jag använde för att göra min installation:
Chunkywizaerds ASUS install guide (pdf)

Routern kan iofs användas som "vanligt" om man vill, men jag har ju redan en D-Link brandvägg med WiFi så jag konfigurerade ASUSen som en station med fast IP-adress på mitt nät (utanför DHCP-range) och har den som trådlös kopplare mellan min PC och Toppyn, så jag vet inte hur det skulle funka annars.
Hur som helst så har linux-kärnan i ASUSen tillgång till Internet så man kan göra softinstallationer med vanliga get-kommandon därinne.
Detta beskrivs i guiden.
Observera att guiden inte innehåller ALLT, utan den hänvisar till andra resurser på nätet där man läser vidare i vissa fall. Jag kunde i vart fall ta mig igenom utan problem fast jag är Linux-analfabet.

Vad gäller boxen så är det bara att ansluta USB-sladd mellan box och ASUS samt använda en FTP-klient på PC:n ifall man vill överföra filer själv. Jag kör med FileZilla.
XmlTv2Mei är ju en FTP-klient själv så den funkar bara du ställer in inifilen korrekt.

/Bosse

Ok! Låter bra. Jag har också en annan trådlös router eller flera egentligen. Nu saknas bara en sak. Själva routern. Så det är bara att börja förhandla hemma... :)

Tack igen Bosse

Postad 28 February 2010 - 08:08

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Tjena grabbar!

Jag hittade ett av mina "gamla" inlägg när jag sökte på "asus" i tråden. :P

Jag funderar om jag tänkt rätt eller om det går att förenkla på nåt vis när jag ska uppdatera två boxar via ftp med XmlTv2Mei.

Topfield TF5700 + Asus WL-500gp
Topfield TF5710 + Asus WL-500gpv2
--- 8< ---

Funkar således utmärkt med bägge versionerna, är dock inte helt säker på om det är samma firmware man lägger in och det är också en inställning till att ändra på i WL-500gpv2 för att få den att fungera som inte står med i guiden.
Kommer inte ihåg vilken det var så här på engång, men det kan jag luska rätt på.
Utan den ändringen så kan den inte koppla upp sig på nätverket, det är därför jag misstänker att det är olika firmware, för annars borde ju båda modellerna få samma inställningar... :)

Här hittar du de olika filerna för firmware och det är två olika filer att tanka hem i alla fall, olika stora och olika CRC.
http://oleg.wl500g.info/1.9.2.7-10/

Redigerat av Unregistered345c2d61, 28 February 2010 - 08:32.

Postad 01 March 2010 - 08:25

jisse
  • jisse
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Nu har min box nog dött för sista gången :P Den strulade i förra veckan och sa att kanallistan ändrats och att en ny sökning skulle göras samtidigt som "Verifying files and folders" dök upp, det blev för mycket... Jag plockade ur disken och tömde den på sedvanligt sätt (börjar bli en vana), rensade bort konstiga inspelningar alltså sådana som tagits bort men som ligger kvar ändå. Monterade ihop allt och körde en ny kanalsökning - verkade funka.... tills nästa uppstart då den inte alls ville starta.

Inget "run" på displayen, ingen bild alls, ingenting!!! Endast klockan verkar funka (fast den går ju inte att ställa så jag får väl sätta i elsladden precis klockan 00:00). De fyra punkterna dyker upp när jag stänger av och den växlar mellan klocka och klocka i påslaget och avslaget läge.

Så sorgens tid har infallit, det är en underbar box (tillsammans med MyStuff så klart) de dagar den funkar med det har samtidigt varit mycket strul med den. Vad ska jag göra? Finns det något alternativ som kommer i närheten av en Topfield? Ska jag skaffa en ny likadan????

Hjälp!

Postad 01 March 2010 - 16:07

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Nu har min box nog dött för sista gången :) Den strulade i förra veckan och sa att kanallistan ändrats och att en ny sökning skulle göras samtidigt som "Verifying files and folders" dök upp, det blev för mycket... Jag plockade ur disken och tömde den på sedvanligt sätt (börjar bli en vana), rensade bort konstiga inspelningar alltså sådana som tagits bort men som ligger kvar ändå. Monterade ihop allt och körde en ny kanalsökning - verkade funka.... tills nästa uppstart då den inte alls ville starta.

Inget "run" på displayen, ingen bild alls, ingenting!!! Endast klockan verkar funka (fast den går ju inte att ställa så jag får väl sätta i elsladden precis klockan 00:00). De fyra punkterna dyker upp när jag stänger av och den växlar mellan klocka och klocka i påslaget och avslaget läge.

Så sorgens tid har infallit, det är en underbar box (tillsammans med MyStuff så klart) de dagar den funkar med det har samtidigt varit mycket strul med den. Vad ska jag göra? Finns det något alternativ som kommer i närheten av en Topfield? Ska jag skaffa en ny likadan????

Hjälp!

Min box lade också av för någon månad sedan. Det kom upp verifying files and folders hela tiden. Satte i en ny disk, men samma problem. Rensade disken och efter det så funkade det ett tag, men sedan dog det igen. Köpte en ny box på outlet24 för 1750:- och är nu nöjd igen.

Postad 01 March 2010 - 18:15

Unregisteredb7c10e6c
  • Unregisteredb7c10e6c
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har sedan Boxer la om sina kanaler fått mycket sämre mottagning i den Mux som bl.a. Animal Planet och Eurosport ligger i.
Dom andra är lika bra som tidigare.

Tänkte att det kanske kan hjälpa med en uppdatering av mjukvaran men vet inte hur man uppdatera den. Trodde att det kanske gjordes via air men det går inte att markera det i menyn.

Någon som har något förslag på åtgärd?

Tack på förhand!

/Niclas

Postad 01 March 2010 - 18:39

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Nu har min box nog dött för sista gången :)

--- 8< ---

Har du provat det berömda bytet av kondensatorer i nätdelen?
Det är ett vanligt fel på modellen och kan säkert orsaka dessa problem.

Postad 01 March 2010 - 18:42

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har sedan Boxer la om sina kanaler fått mycket sämre mottagning i den Mux som bl.a. Animal Planet och Eurosport ligger i.

Det bästa är att göra en manuell kanalsökning på de frekvenser som är aktuella där du bor.
Kolla på Teracoms frekvenstabell så ser du vilka kanaler muxarna ligger på, sök sedan dessa manuellt.

Annars vete 17... :)

Redigerat av Unregistered345c2d61, 01 March 2010 - 18:45.

Postad 01 March 2010 - 18:46

Unregisteredb7c10e6c
  • Unregisteredb7c10e6c
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Manuell sökning har jag redan gjort. Men det löste sig :)

Uppdaterade mjukvaran i boxen så nu funkar det igen.

/Niclas

Postad 01 March 2010 - 23:12

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
EFTERLYSNING
Vem är det som har IP 81.228.8.165 hos Bredbandsbolaget????
Edit: Igår bytte han till IP 81.228.8.85...

Jag får XmlTv2Mei Alert meddelanden vaje kväll kl 22:39 från denna IP-adress. :)
Vore tacksam om inifilen ändrades så att mailen inte fortsätter att komma.

/Bosse

Redigerat av Bo_B, 03 March 2010 - 18:33.

Postad 02 March 2010 - 16:54

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

EFTERLYSNING
Vem är det som har IP 81.228.8.165 hos Bredbandsbolaget????

Jag får XmlTv2Mei Alert meddelanden vaje kväll kl 22:39 från denna IP-adress. :rolleyes:

Du måste väl kunna sortera bort mail från denna ip på någe vis i ditt mailprogram.
Förr eller senare kommer väl människan att uppdatera sitt program och då försvinner ditt problem.
...annars kan du ju tjata här varje vecka... :lol:

Postad 04 March 2010 - 08:45

d1mag
  • d1mag
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Min box lade också av för någon månad sedan. Det kom upp verifying files and folders hela tiden. Satte i en ny disk, men samma problem. Rensade disken och efter det så funkade det ett tag, men sedan dog det igen. Köpte en ny box på outlet24 för 1750:- och är nu nöjd igen.

Jag kan bara tala om att min box också slutade fungera helt efter ett par veckor med tappade kanallistor ett par gånger etc...
Transformator kortet i Topfield innehåller 6 kondensatorer som har väldigt dålig kvalitet, och har man boxen igång dygnet runt i ca: 3 år i normal rumstemperatur så ger de väldigt dåliga spänning till moderkortet... och därför krashar boxen slumpmässigt efter en tid.
Kondensatorerna är enbart dimensionerade till att fungera 1500 timmar vid 105 grader, och detta är alldeles för dåligt. Spänningarna varierade +-0.5V på vissa pinnar från transformatorn, och detta var tillräckligt för att den inte skulle fungera.

Jag köpte 6 nya kondensatorer på Elfa, art nr. 67-228-39, och bytte dem själv. Efter detta så fungerade min Topfield igen... Titta på följande två länkar, där det finns bilder på vilka kondensatorer som skall bytas.
http://www.smithdom....e9.co.uk/toppy/
http://members.optus...pwrcircuit.html

Ifall ni är osäkra på lödning, så kanske det finns en lokal radio-affär eller liknande som kan hjälpa er att byta dem.
Det är tragiskt att de inte valt bättre komponenter, utan att de skall gå sönder strax efter garantitiden verkligen passerat.
Hoppas detta hjälper någon annan Topfield ägare som har problem med sin box.

/Christian

Postad 05 March 2010 - 10:52

jisse
  • jisse
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Det blev en ny box från Outlet24... Klämde i den gamla disken och det funkade klockrent.

Däremot verkar jag inte få liv i HDMI-porten på boxen, trots att jag kör samma setup som tidigare. Ska den "slås på" i någon inställning? Jag har endast hittat vilken signal som ska lämnas på porten och självklart testat de olika varianterna...

Postad 05 March 2010 - 22:51

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
En lite udda fråga om EPG i MyStuff.

Jag har en Dreambox också med Viasat Motor. Nu när motorsäsongen börjar dra igång så skulle jag vilja se Viasat motor tablån på ett enkelt sett så jag inte missar något. Då tänkte jag om man kunde modifiera ini-filen till xml2mei så man även fick ner denna tablå och visa sig bland alla andra kanaler.

Postad 06 March 2010 - 00:06

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

En lite udda fråga om EPG i MyStuff.

Jag har en Dreambox också med Viasat Motor. Nu när motorsäsongen börjar dra igång så skulle jag vilja se Viasat motor tablån på ett enkelt sett så jag inte missar något. Då tänkte jag om man kunde modifiera ini-filen till xml2mei så man även fick ner denna tablå och visa sig bland alla andra kanaler.

Jag tror inte att viasat motor ingår i det marksända utbudet....
Men det är klart att du kan alltid "lura" xmltv2mei och MyStuff genom att tex göra så här:

[LCN]
motor.viasat.se=60

[motor.viasat.se]
Name=Viasat Motor
LCN=60
EPG=1

Nu kommer du att få med motorprogram i MyStuff.mei-filen.

Sen måste du också fixa till din MyStuff favoritfil så att den tar med denna LCN (60) i sin EPG...

Men jag vet inte om det funkar med en LCN som inte sänds i verkligheten, du kan ju alltid försöka.
Annars kan du ju sno en LCN till ett program som du inte abonnerar på men som sänds i alla fall.
Eller kanske använda LCN 84 som är TV Finland egentligen.

Postad 06 March 2010 - 08:21

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Var lite otydlig, klart jag vet att Viasat motor inte finns i marknätet. :-)

Jag har EPG redan idag på några kanaler som jag inte betalar för, så det borde fungera.

Detta skall testas med en gång. Undrar om man kan skapa en ny logo-fil också.

Vilka program använder ni för att baka in logo-filerna?

Finns det någon lista med alla LCN nummer som existerar?

Stort tack Bosse för snabbt svar

Redigerat av kotten33, 06 March 2010 - 08:22.

Postad 06 March 2010 - 09:12

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Detta skall testas med en gång. Undrar om man kan skapa en ny logo-fil också.
Vilka program använder ni för att baka in logo-filerna?

Programmet heter MakeLogos
Med det kan man både extrahera existerande logobilder och skapa en ny logofil.
Bilderna är i PNG-format och skall vara en viss storlek (olika i logos och smlogos).
De har namn som 3.PNG tex där siffran är LCN-numret

Finns det någon lista med alla LCN nummer som existerar?

Jag har stoppat in denna lista i inifilen för xmltv2mei. Titta i sektion [LCN]
Boxer har denna lista: Kanalomläggning i PDF-format.
Och slutligen har Teracom den officiella kanallistan, också den i PDF-format.

Postad 06 March 2010 - 14:10

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Nu har jag labbat sönder min box. Helt plötsligt efter en omstart så slutade den att ladda MyStuff och annat också för den delen.

När jag kopplade in med USB och altair för att titta på hårddisken så var den tom. Alla mina inspelningar och program var borta. men det verkar ändå som dom finns kvar för man kan se att 50GB är använt, men man ser inte vilka saker dessa är. Kan man få tillbaka detta?

Postad 06 March 2010 - 15:45

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Nu har jag labbat sönder min box. Helt plötsligt efter en omstart så slutade den att ladda MyStuff och annat också för den delen.

När jag kopplade in med USB och altair för att titta på hårddisken så var den tom. Alla mina inspelningar och program var borta. men det verkar ändå som dom finns kvar för man kan se att 50GB är använt, men man ser inte vilka saker dessa är. Kan man få tillbaka detta?

Ta ur disken ur toppyn.
Koppla in den till din PC
Kör TopfHDRW och använd dess reparationsfunktion.

/Bosse

Postad 06 March 2010 - 19:07

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Ta ur disken ur toppyn.
Koppla in den till din PC
Kör TopfHDRW och använd dess reparationsfunktion.

/Bosse

Hade lite planer på att testa det, men det blev så jobbigt. :-)

Postad 06 March 2010 - 19:35

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Hade lite planer på att testa det, men det blev så jobbigt. :-)

Om du inte gör det så är nog dina inspelningar rökta...
Det kan hända när som helst när du startar boxen att den bestämmer sig för att disken är sjuk och formaterar den själv utan att fråga och då är garanterat allt borta. Hände mig för 2½ år sen....
Det finns en som har samma problem som du i England: MyStuff crashing Toppy on startup....

/Bosse

Redigerat av Bo_B, 06 March 2010 - 20:02.

Postad 08 March 2010 - 08:05

jisse
  • jisse
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Det blev en ny box från Outlet24... Klämde i den gamla disken och det funkade klockrent.

Däremot verkar jag inte få liv i HDMI-porten på boxen, trots att jag kör samma setup som tidigare. Ska den "slås på" i någon inställning? Jag har endast hittat vilken signal som ska lämnas på porten och självklart testat de olika varianterna...

Problemen fortsätter...
Ingen kontakt med HDMI-porten, men inte heller med USB-porten. När jag kopplar upp med USB får jag meddelandet "En usb-enhet känns inte igen..." eller dyligt och i Altair är boxen grå. Har aldrig varit några problem med den andra boxen. Dessutom har den hängt sig två gånger när den ska samla epg på natten med "verifying files and folders" som följd.

TV´n verkar känna av boxen på HDMI-porten, för ingången blir valbar i listan över ingångar. Men när jag väljer ingången blir det "ingen signal"...

Är det någon mer som har problem med sin box från Outlet24?

Postad 14 March 2010 - 19:46

abborro
  • abborro
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hallå !!

Jag har lite problem med min box.. den hänger sig mest hela tiden då ja ska starta upp mystuff (5.62b) men får jag det att starta så funkar det problemfritt tills jag ska starta om boxen =(
+
är det någon som sitter på ngn bra lösning?? ngt jag kan göra?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.