Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Samsungs Q96 & Q97 *

2925 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung PS42C96HD (TV) 3 8,14 (21) Inga priser
Samsung PS50C96HD (TV) 1 8,56 (15) Inga priser
Samsung PS42Q96HD (TV) 1 8,55 (30) Inga priser
Samsung PS50Q96HD (TV) 2 8,4 (14) Inga priser
Samsung PS50Q97HD (TV) 1 8,19 (41) Inga priser
Samsung PS42Q97HD (TV) 4 8,42 (52) Inga priser
34 relaterade trådar
Samsung PS-50Q97HD stänger av sig ! (63 inlägg) 12 år sedan
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg) 14 år sedan
Panasonic PV70 eller Samsung Q97 (203 inlägg) 16 år sedan
Samsung A457 vs Samsung Q97 (4 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS 42A457 kontra Q97 (12 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS42Q97HDX (3 inlägg) 16 år sedan
Samsungs nya plasmor, PS-50C96HD etc. (9 inlägg) 16 år sedan
Samsung Q96/97 Inställningar (19 inlägg) 16 år sedan
LCD och analog TV (33 inlägg) 16 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 16 år sedan
Beslutångest med val av TV (25 inlägg) 16 år sedan
Samsung 50" PS50Q97HDX (64 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-42px80 vs Samsung PS42Q97 (29 inlägg) 17 år sedan
Panasonic 50PZ70 eller Samsung 50P96FD (16 inlägg) 17 år sedan
Problem med att få datorn att skicka signal till teven.. (1 inlägg) 17 år sedan
Ljusläckage Plasma (Samsung PS-42C96HD) (20 inlägg) 17 år sedan
Horisontella linjer på Q97 (30 inlägg) 17 år sedan
Min 42'' Plasma temporärt eller? (9 inlägg) 17 år sedan
Vad ska jag välja för TV-apparat? (2 inlägg) 17 år sedan
Valet efter kvalet (6 inlägg) 17 år sedan
Samsung PS-42Q97HD vs Panasonic TH-PX700 (5 inlägg) 17 år sedan
TV för max 15000 (25 inlägg) 17 år sedan
Samsung LCD R8 <--> Samsung Plasma Q97? (8 inlägg) 17 år sedan
TV för ca 15-20000 (13 inlägg) 17 år sedan
Inbrännings i Plasma. (1 inlägg) 17 år sedan
En pixel lyser rött sen försvann. (8 inlägg) 17 år sedan
Alternativ till PX70 mottages! (91 inlägg) 17 år sedan
TV och hemmabio inköp, vad välja? (2 inlägg) 17 år sedan
Samsung 42" Plasma-TV PS42C96HDX/XEE (0 inlägg) 17 år sedan
PX70 eller Q96/97 - men varför inte Hitachi P42H01 (0 inlägg) 17 år sedan
100hz vs 50hz aka LG vs Panasonic/samsung (9 inlägg) 17 år sedan
LG 42PC55 Vs Samsung PS-42Q96HD (3 inlägg) 17 år sedan
Samsung Q96HDX 50" eller Panasonic PX70E 50"? (7 inlägg) 17 år sedan
LCD eller plasma till tv-tittande? (1 inlägg) 17 år sedan

Postad 18 maj 2008 - 21:16

Unregistered328ea9a3
  • Unregistered328ea9a3
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
Ja nu står man i valet och kvalet inför nytt tvköp då jag sålde min LG 42" LCD.

Denna TV har ju fått hyffsade betyg och för 7990.- måste det vara ett bra köp? Helst är jag sugen på en LG PG6000 men får då upp cirka 3000 riksdaler.

Vill helst av allt ha en 50" men en av de 50" som jag kan tänka mig kostar 13000, då får man alltså upp med 5000.- till jämför med denna Q97.

Eventuellt att köpa LG's 47" LCD Full HD för 14k.

Finns det bild på fjärren till Samsungen?

Postad 18 maj 2008 - 23:34

Unregistered9ead66b4
  • Unregistered9ead66b4
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Om jag kollat på TV några timmar på kvällen brukar min nya 50Q97 slå på sig själv kanske 20-30 sekunder någon timme eller två efter att jag stängt av den. Det knäpper till i den (inte värmeförändringsknäppningar utan samma knäpp som när du slår på den) och den går igång (min surrar lite så man hör det) men utan att starta någon TV kanal, sen slår den av igen efter en halvminut eller så. RIktigt skumt, någon som upplevt något liknande?

Det går att slå av..gå in på följande.

D.MENY --> INSTÄLLNING --> SYSTEM --> PROGRAMUPPGRADERING --> VÄNTELÄGE UPPGRADERING. Ställ den på "AV".

//Roffa

Postad 19 maj 2008 - 09:31

rosenlorden
  • rosenlorden
  • Forumräv

• 598 inlägg
  • 0
Sådär, i skrivande stund har man beställt en 42" q97 från Komplett för det trevliga priset 7990 + 549 för hemkörning.. Pratade lite med säljare innan och kollade garantier, det är som sagt parallell importerade och har inte samsungs på platsen garanti och lite sämre pixel garanti, fast å andra sidan var det inga problem att åka tillbaks med den via öppet köp i 14 dagar om man inte är nöjd..

Jag ville inte lägga ut 12kkr hos Siba bredvid här, så mycket värdesätter jag inte Samsung Norden garantin.. Man får hoppas man blir nöjd nu, blir nog hur som helst ett lyft från en Samsung 32" s71 med "otroliga" 3000:1 kontrast :)

Har läst x antar timmar i denna gigantiska bulle till tråd, nu får man väl se till att "bränna in" den med diverse inställningar först.. Så länge den inte buzzar för mkt, då blir det nöjesresa till Gbg och en retur!! B) :unsure:

Postad 19 maj 2008 - 12:11

Unregisteredb17a6071
  • Unregisteredb17a6071
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Hoppas verkligen att du blir nöjd med q97. Efter nu fyra dagar utan tittande på q97(50) su tjuter det fortfarande i mina öron. Jag ringde upp hörsel kliniken och berättade om mitt ljutande (tinnitus)som jah fick av q97.
Fick till svar att det INTE var konstigt då dom har haft en del personer som har klgat på det. Fick till svar att det med en plasma ofta följer med ett frekvensljud som (en del har svårt för)och som gör att man kan få tinnitus.

Jag fich en smärre chock när hon sa att det kan vara så att jag har fått tinnitus kanske för alltid. Men att det kan gå över efter ett par dagar eller t.o.m månader. Men att det nu sätts igång lättare efter mitt plasma köp. Det är problem med plsam ljud sa hon till mig ett antal gånger. Men hon ville ochså klargöra att detta gäller bara vissa personer. Vissa har absolut inget problem med det ljudet. Det är som med allt annat ljud,vissa klrar av irreterande ljud medans en del andra får panik.

Gick sen in och googlade på buzz och surrljud ocgh fick upp många många personer som har fått tinnutus av irreterande plasma ljud. Samsung q97 dök ofta upp med problem som irreterande surr samt folk som sa att dom har fått tinnitus av det irriterande ljudet.(dom flesta har förhoppningsvis inga problem efter att dom lämnade tillbaks tv.n). Ville bara påpeka att samsung q97 dyker ofta upp när man surfar runt på nätet när det gäller buzzing.

Ringde upp samsung och berättade om problemet. Han tyckte det var mycket tråkigt att jag har råkat ut för det här men sa att dom har problem med tjutande q97 . En del har fått problemet (nästan löst)med att dom har öppnat tv och ljudisolerat på insidan av apparaten. efter själv ha drabbats av tjutande surr i huvudet så ville jag bara säga att man bör tänka efter riktigt noga när man köper en q97 då samsung vet att det är problem med (en del apparater)som tjuter. Men alla plasmor låter en del mer en del mindre.

Min farsa äger en lg. Han har haft den i snart två år och han har fått tinnitus som han har haft i ungefär två år sa morsan. (nått samband kanske?)

Vill inte skrämma folk men kolla noga upp apparaten som ni skall köpa på nätet eller i butik,läs allt om oljud innan ni slår till. För när man börjar att gräva i ämnet på nätet så ser man att det är otroligt många som har lämnat tillbaks plasma apparater på grund av missljud.

Killen på samsung som jag pratade med sa att jag skulle prova en f86 istället då han hade haft både q97 samtf86 hemma en längre tid. Han tyckte att q97 var bättre men att f86 inte kom långt efter(lite mer pixlar som kan irritera)men annars mycket bra.
Ännu ett långt inlägg men ville bara dela med mig vad dom sa på hörselkliniken (det är problem med en del plasma ljud)men framför allt så beror det på personen vad man tål. En del klarar ej av missljud som plasma ger.

Så för mig blir det en lcd förhoppningsvis den nya a serien som skulle vara helt grym på svärta enligt samsung.

Ha det bra så länge för snart är jag säker tillbaka med något annat inlägg,då kan man hoppas att det handlar om att min tinnitus har släppt. För just nu så tjuter det som bara fan i huvudet på mig. Allt för en ###### plasma.

Postad 19 maj 2008 - 21:27

rosenlorden
  • rosenlorden
  • Forumräv

• 598 inlägg
  • 0
Hej svejs, jag hoppas verkligen att din tinnitus försvinner, har svårt att tänka mig att det ljudet från din 50" kan ge en bestående effekt på dig då ljudet förvisso är störande men inte starkt (i dB sett). Men i det militära är det ju inte ovanligt att få fångar att prata med ljudortyr (högfrekventa & lågfrekventa) så det kan nog spöka i skallen när man varit utsatt för det länge hos vissa!
Vad jag har vet så orsakas tinnitus av starka engångsljud eller upprepade varaktiga besök i bullriga miljöer, då snackar jag verkstads miljöer och liknande, har själv lite "susningar" i öronen efter att ha slarvat med hörselskydd mkt. Jobbar i industri.. Märker detta då man ska sova mest o när man vaknar, lite susande o ibland pipande, fast bara på ena örat :) . Vore ju tråkigt om man fick mer av den skiten, men jag vet när jag var inne på Siba så kunde jag höra 50" surra 3m ifrån + att det är ganska högljutt i affären med kunder o fläktar. 42" hörde jag däremot inte alls, fast hemma kanske man hör den ändå, får hoppas på det bästa!

Såg att den var i skidlandet tv-n precis, antar att den skickas därifrån då!
Åter igen hoppas det försvinner snart Ramones, det är jag övertygad om att det gör.. Det "kanske" är som när man har en mygga i sovrummet och även fast den inte är kvar så hör man den ändå B)

Postad 19 maj 2008 - 21:52

Unregisteredb17a6071
  • Unregisteredb17a6071
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Tack för det lugnande svaret. Håller mina tummar för dig att du får en q9 som du blir nöjd med. Själv har jag för tillfället tappat sugen på en ny tv. Måste se vad som händer med suset i öronen innan jag börjar nästa resa att hitta en ny tv.
Ha det.
Till sist så måste jag bara säGA att det var otroligt många på nätet som hade problem med sus efter köp av plasma tv.
Tänk på att du skall ha tv i många år så var uppmärksam på ljudet så du inte ångrar dig i efterhand. Min granne var över i kväll och frågade om jag var nöjd med samsungen(jag berättade om problemen) som jag har fått. Han sa att hans panna px70 låter alldeles för högt ochså och han skall så småningom titta efter ny tv.

Jag blir så less på eländet men är säker på att det blir en lcd för mig. Lycka ny till med din samsung.
RAMONES

Postad 20 maj 2008 - 04:07

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Fast du är medveten om att även åtskilliga LCD-skärmar buzzar? Högfrekventa ljud är inte nåt unikt för plasmor. Inte för plattskärmar heller för den delen. Min gamla 32" crt av märket Panasonic var faktiskt mer ljudlig än min nuvarande Q96. Fast ok, helt tyst är den väl inte. Tyst för att vara en plasma, men vid ljusa bilder eller om den stått på länge kan den buzza en del. Fast det stör mig faktiskt inte. Polarens Pioneer låter avsevärt mer och visst finns det plasmor som rent ut sagt är outhärdliga.

Vissa skärmar låter väl kanske mer än andra, men sen hänger det nog rätt mkt ihop med att folk är olika känsliga för den typen av ljud. Jag försökte påvisa för en polare att min skärm buzzar vid ljusa bilder. Jag hörde det klart och tydligt då jag hade slagit av ljudet, men han uppfattade inte ens buzzet.

Postad 20 maj 2008 - 06:17

Unregistered328ea9a3
  • Unregistered328ea9a3
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
Vilken TV ska man välja mellan

Samsung 50" Q97 - 11990.-

eller

LG 50" PC55 - 10990.-

Har en förkärlek till LG men vill självklart ha den bästa TVn.

Postad 20 maj 2008 - 20:11

Unregistered2d4d02ee
  • Unregistered2d4d02ee
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Tänkte kolla med er som kör via datorn - hur det blir med aspect ration ?

Datorn tror ju att det är en 1024*768 - skärm, så när man väljer exempelvis "scale to 16:9 TV" i MPC så blir det ändå fel. Finns det någon bra lösning? Trist att det skall vara avlånga pixlar. Nu vet man ju inte riktigt vad som är rätt - men det är väl som med det mesta, det man inte vet om mår man inte dåligt av.

Kör dvi-vga skall kanske nämnas.

Postad 21 maj 2008 - 00:24

marre66
  • marre66
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Tack för det lugnande svaret. Håller mina tummar för dig att du får en q9 som du blir nöjd med. Själv har jag för tillfället tappat sugen på en ny tv. Måste se vad som händer med suset i öronen innan jag börjar nästa resa att hitta en ny tv.
Ha det.
Till sist så måste jag bara säGA att det var otroligt många på nätet som hade problem med sus efter köp av plasma tv.
Tänk på att du skall ha tv i många år så var uppmärksam på ljudet så du inte ångrar dig i efterhand. Min granne var över i kväll och frågade om jag var nöjd med samsungen(jag berättade om problemen) som jag har fått. Han sa att hans panna px70 låter alldeles för högt ochså och han skall så småningom titta efter ny tv.

Jag blir så less på eländet men är säker på att det blir en lcd för mig. Lycka ny till med din samsung.
RAMONES

tja, har ju en 50q97, inte för att jag hör nått surr direkt där ja sitter 3m från tvn...hör inget surr med ljud på..men det jag undrar är, är det nått ljud som man inte uppfattar med örat som sen ger tinnitus?? nu blev man ju lite orolig så man inte får tinitus...din tv måste surrat väldigt högt?

Postad 21 maj 2008 - 20:05

rosenlorden
  • rosenlorden
  • Forumräv

• 598 inlägg
  • 0
Kul grej bara, komplett har ju lägsta pris för 7990, men såg att Inwarehouse gick ner till 7990 i några timmar för att sedan höjas till 8990 :) .. Märkligt... på prisjakt står dom registrerade för 7990 fortfarande men det uppdateras väl snart, Tv-n verkar sälja som smör för komplett har gått från 100st till 30 i lager på 3dar... Jag visste inte förresten att man kunde välja företagspaket när man inte är företagare, tog det 200:- dyrare fraktsättet, jaja nu kommer den ju till dörren istället för 600m bort på Ica maxi :P. Kanske lika bra det för det stod att paketet vägde 54kg, det är ju mer än en annan tar i bänkpress !! ;)

Hoppas man får en någorlunda buzz fri bara ;)

Postad 22 maj 2008 - 15:12

rosenlorden
  • rosenlorden
  • Forumräv

• 598 inlägg
  • 0
Suck.. här tar man det dyrare fraktsättett och så ringer inte posten upp en ens och kollar om man vill ha det hemskickat fast dom har det på sitt kontor i stan. Först ringa komplett som säger ring posten, som hänvisar mig till ett annat nummer, som hänvisar till poståkeriet. MEN efter det så fick jag prata med utköraren som kommer imorgon, tur man ringde och kolla varför det inte kom iallafall!
Ska posten vara så här dålig, d.vs ta extra betalt för en tjänst när en annan får göra massa merjobb för att få hemkört? Jaja tur man ringde (som DOM skulle gjort) så man inte behövde vänta tills efter helgen på den! Stör mig något enormt att jag kunde haft den hemma redan igår.. här är resan: 42" on the way!

Postad 23 maj 2008 - 19:07

rosenlorden
  • rosenlorden
  • Forumräv

• 598 inlägg
  • 0
Sådär, då har man fått upp plasman då, har haft igång den cirka en timma, bilden är över förväntan på "analog" comhem utan digibox. Har ioförsig väldigt bra signal här också. Har dragit ner kontrasten och det också nu i början, får ställa in enligt lite "inkörnings" tips som är i tråden, ska läsa mer om detta i tråden. Angående surret så hörs det klart o tydligt när man har huvudet över, fast i soffan 3m bort utan volym så hörs det ej. Bifogar lite bilder!

Ganska rejäl kartong, skönt att få den hemlevererad..Bifogad fil  P230508_17.01.JPG   756,21K   1 Antal nerladdningar

Här bredvid min 32" Samsung s71 som ska bli förpassad till väggen i sovrummet..Bifogad fil  P230508_17.14.JPG   822,62K   0 Antal nerladdningar

Här står den som den ska stå.. Dom omtalade ränderna när den är avstängd fås med här..Bifogad fil  P230508_19.43.JPG   801,38K   2 Antal nerladdningar

Katten var nöjd han med! Skämt åsido.. :) Bifogad fil  P180408_18.44_01_.JPG   854,27K   1 Antal nerladdningar

Bilderna är tagna i hyfsat inomhusljus med en LG Viewty 5mpix, där av mobilkvaliteten...
Satte dessutom på megnetklumparna runt nätdelen och antenn sladden, kanske psykologist får bättre bild av dom :)

Postad 24 maj 2008 - 09:22

Unregistered8961b43c
  • Unregistered8961b43c
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Är det något som använder comhems hd box "Humax CXHD 1000 C" till q97:an och om det är så att någon gör det, kanske de kan kommentera lite om dom är nöjda och om det fungerar bra?

Funderar nämligen på inskaffa detta. =)

Mvh / GZ

Redigerat av Unregistered8961b43c, 24 maj 2008 - 09:23.

Postad 24 maj 2008 - 09:32

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
Varför skulle det inte fungera bra? Bör ju inte vara några problem

Postad 24 maj 2008 - 09:56

Unregistered8961b43c
  • Unregistered8961b43c
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hört lite om märket Humax som inte vart så possetivt men efter som det är den ända HDTV mottagaren som Comhem har tänkt jag kolla om någon kunde kommentera boxen.

Finns det något annat billigt och prisvärt sätt att fixa hdbox eller hd kanalerna på tv?

För övrigt shit vad billig den är nu rent fynd att köpa!

Redigerat av Unregistered8961b43c, 24 maj 2008 - 09:58.

Postad 24 maj 2008 - 10:43

Unregisteredbe422781
  • Unregisteredbe422781
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Har kikat på plasma ett tag nu och när komplett drog ner 42" Q97 till 7990:- blev jag riktigt sugen. På bara ett par dagar så gick lagersaldot från 60+ till 0 nu imorse. Beställde i förrgår då det fanns runt 40 apparater kvar och är toknöjd att jag gjorde det.
Var aldrig ute efter ett 20000:- monster med perfekt bild eftersom det blir mycket comhem analogt.

Analoga bilden tycker jag är väldigt trevlig att se på, inga konstigheter där. Problemen med surr som många har haft är obefintliga. Blev orolig när jag just hade kopplat in den för då var det något som tjöt högt och öronbedövande. Men det visade sig vara gammel-tv:n som klagade och tjöt efter att jag dragit ur antennkabeln =D Annars märker jag knappt om jag satt på den eller inte för den är så tyst.

Nu blir det några dagar med pillandes och lek för min del, synd bara att man har tenta på måndag =/
Ska bli roligt när den är lite mer inkörd och man vågar kräma på lite mer i inställningarna.

Kartongen kan jag ju nämna, går inte in i en Volvo V70 =P
Fick ta bort den yttre kartongen och sätena där bak för att få in den, sen var det en lugn och vacker färd hem genom stan i rusningstrafik =)

Klart det finns bättre maskiner men för 8000:- är den nog svårslagen. Gratulerar till alla som köpt!

Postad 24 maj 2008 - 16:38

Unregistered8961b43c
  • Unregistered8961b43c
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Bästa tv lätt för det priset har haft den ett bra tag nu köpte den sj när den gick för 13lax. Är fortfarande riktigt nöjd inget brus över huvud taget från TV. Att den nu är så billig är sjuuukt jag funderar på en till för sovrummet men måste ta det lugnt med pengarna inför sommarn. Klart en utav det bättre plasma skärmarna man kan hitta just specielt för det priset, rena fyndet! :(

Postad 24 maj 2008 - 21:17

Mikkos
  • Mikkos
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Rosenlorden: Ser att du redan fått lite ghosting på nya skärmen....Nån snubbe som sitter med kamera, har fastnat på rutan :(

Postad 25 maj 2008 - 06:10

rosenlorden
  • rosenlorden
  • Forumräv

• 598 inlägg
  • 0

Rosenlorden: Ser att du redan fått lite ghosting på nya skärmen....Nån snubbe som sitter med kamera, har fastnat på rutan :(

Hehehe jag vet, jag ska returnera, men han försvann sen när jag vände ryggen till :)
Måste bara säga att om jag jämför med polare som kör diverse 40" lcd-er i 10-15kkr klassen, på analog comhem så är denna plasman mkt bättre, en har t.ex en sammy m87.. Fast ljudet är ju anskrämligt dåligt ur tv-n! Fast man kör ju till 90% genom förstärkare.
Märkte en intressant grej igår under melodifestivalen, körde då genom förstärkaren med ljudet, ljudet var fett osynkat mot artisterna (om man titta på läpparna). Skiljde säkert en 0,1-0,2s! Slog över till en annan kanal o där var det synkat som det ska. Vet inte om det var något med sändningen (analog comhem)?
Överväger att gå in i service menyn för att kunna aktivera svenska som meny språk, men har inte vågat riktigt än, men om man "bara" går in där utan att ändra något så ändras väl inget med tv-n? Har ju läst en del skräckexempel på en del pilllnissar som sabbat rätt mkt där inne..

I skrivande stund rullar en breakin film, jag är helt paranoid ang breakin tror jag, men samtidigt är jag livrädd för att filmen (massa olika heltäckande färgbilder som bläddrar med 30s intervall) som rullar via xbmc kopplad till datorn och streamar ska hänga sig!!
Det har aldrig hängt sig tidigare under film uppspelning, men ska det hänga sig för första gången så är det väl nu så att man får någon slags inbränning av något slag! Kan det bli en helröd bild som sitter kvar om den t.ex skullle fastna med en helröd bild i några timmar?
Oj vad långt inlägget blev... Melodifestivalen borde läggas ner, jäkla grannland samspel bara.... Urk vilken vinnare, tragiskt...

Postad 25 maj 2008 - 08:55

Daniel Nord
  • Daniel Nord
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Överväger att gå in i service menyn för att kunna aktivera svenska som meny språk, men har inte vågat riktigt än, men om man "bara" går in där utan att ändra något så ändras väl inget med tv-n?

Bara att gå in i servicemenyn och sedan ut igen gör att tvns övriga inställningar nollställs. Därför kan språkändringen vara idé att göra redan första gången man slår på den, så man slipper allt extrajobb.

Postad 25 maj 2008 - 09:34

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Det där med osynkat ljud är väl rätt så vanligt, vi har det också ibland. Vet inte om det är tv'n eller sändningarna men har man en hyffsat modern förstärkare kan man kanske synka ljudet där? Frågan är om det blir osynkat nästa gång ljudet går som det ska :(

Postad 28 maj 2008 - 13:43

xylan
  • xylan
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Ni som har skickat in eran tv på "pickup service", hur har det funkat med emballaget? Om man inte har orginalemb. sparat menar jag.
Ska nog skicka in den pga skuggränder och genomskinlighet.

MVH Andreas

Postad 28 maj 2008 - 14:24

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
Hur löste ni det med att det går in där man ska sätta väggfästet bak i tv'n? Längre skruvar bara eller? Dom som satt i där passade ju inte. Vill få upp den på väggen =/

Postad 14 juni 2008 - 09:00

buzzard790
  • buzzard790
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Har nu haft min q97 50" sedan januari och ända problemet jag har är att bilden hackar, kommer oregelbundet. Kör med den inbyggda boxern med CA Modul (PCMCIA) Röd iallafall samt utbudet från boxer.

Är det någon här som har råkat ut eller har samma problem som jag har? Har kollat signalstyrkan som ligger på 80-90
samt bytt ut boxerkorte. Samsung support vet inte vad felet är och hävdar att jag ska byta ca modulen och se om det blir bättre. Tacksam för svar om någon vet någonting om problemet... väldigt störande. Fanns tydligen inte heller någon uppdatering för själva boxern enligt supporten. Kanske felet sitter i tv:n??? kör med programverision 1011.

//Macke

Har samma problem som du har och samma programversion. Spelar ingen roll om man har CA modulen i eller om man kör utan.
Har du hittat någon lösning?

//Jonas

Postad 14 juni 2008 - 19:44

_Pinhead_
  • _Pinhead_
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
kanske någon som redan har frågat men är skärmen på 1366x768 eller 1360x768 pixlar. och om den nu är på 1366 hur får man den upplösningen då?

Postad 16 juni 2008 - 12:13

TrX
  • TrX
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag står i valet mellan en 50" Q97 eller en Panasonic XP8 50".
Har läst hela forumet. Verkar vara ojämn kvalitet på Samsungburkarna. Vissa har bekymmer och får lämna tillbaka.

Panasonicen verkar mer jämn i kvalitet från ex till ex. Är det någon som stått inför samma val som har några kommentarer? Vilken ska jag välja?

Postad 17 juni 2008 - 21:32

Unregistered70cc6dac
  • Unregistered70cc6dac
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Jag står i valet mellan en 50" Q97 eller en Panasonic XP8 50".
Har läst hela forumet. Verkar vara ojämn kvalitet på Samsungburkarna. Vissa har bekymmer och får lämna tillbaka.

Panasonicen verkar mer jämn i kvalitet från ex till ex. Är det någon som stått inför samma val som har några kommentarer? Vilken ska jag välja?

samsungen har bättre tryck i bilden mer skärpa.
panasonic har mjukare bild behagligare men kan upplevas lite dålig skärpa.
Jag har själv en sammy q97 42 ,panasoniq px80 37
Jag hadde valt samsungen för den har enligt mej en mer tilltalande bild.
Panasonicen är inte dålig tvärtom men jag tycker inte den har den skärpa i bilden som samsungen.

Postad 18 juni 2008 - 08:59

TrX
  • TrX
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tack för ett konkret råd Hastalavista!
Det får nog bli Samsungen. Frugan tycker den är snyggare också. Råkade slänga ett öga på Pioneer 508XD som ju har grym bild!!! 21000kr för den är ju bra pris men man kan ha mkt roligt för 8000kr... typ en PS3...

Postad 19 juni 2008 - 21:04

TrX
  • TrX
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Slog till på en 50" Q97 idag. Kör änsålänge com hems analoga utbud. Hyffsad bild.
Lite störande är att det blir pixliga halos runt huvuden när de rör sig. Kan man dämpa denna effekt med någon inställning?

Postad 19 juni 2008 - 21:18

Frogz
  • Frogz
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Har samma problem som du har och samma programversion. Spelar ingen roll om man har CA modulen i eller om man kör utan.
Har du hittat någon lösning?

//Jonas

ja lämnade in tv igen och har nu fått tillbaka den och det dom har gjort är att uppdatera till 1013 som verkar vara den senaste verisionen. Enligt ljud och bildservice så finns inga hack eller dylikt i bilden när dom har testat den men dom testade förmodligen efter dom uppdaterat, vad vet jag. Dom hävdar också att ca-modulerna kan spöka till det men den jag har ska va godkänd + att jag testade en anann med och fick samma fel.

Har kollat lite på tv nu och har hittils inte sätt några hack så det som bör göras är väl för eran del att uppdatera till 1013. Hoppas nu att det funkar framöver med....

//Macke

Postad 21 juni 2008 - 22:09

Daniel Nord
  • Daniel Nord
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

kanske någon som redan har frågat men är skärmen på 1366x768 eller 1360x768 pixlar. och om den nu är på 1366 hur får man den upplösningen då?

"Alla" normalupplösta 50 tummare har upplösningen 1366x768. Samsung 50Q9x går att pixelmappa 1360x768 i 60 Hz via PC-ingången/VGA (blir två svarta kanter på var sida om bilden, 3 pixlars bredd), men tyvärr blir bilden något flimrig och svärtan inte alls så bra som via DVI->HDMI. Om du främst kommer använda tv:n till film och tv-sändningar så köp en DVI till HDMI kabel och skicka ut signalen i upplösningen 1280x720 i 50 Hz (inte pixelmappat, men funkar nästan lika bra). Glöm inte heller att slå av alla dynamiska inställningar såsom MoviePlus och dynamisk svärta. Sätt "HDMI-SVÄRTA" till LÅG.

Postad 22 juni 2008 - 00:34

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Är det någon mer än jag som tycker fotbollsfladdret framför publik är mycket mindre i HD jmf med vanlig stdTV?

Letade efter denna gamla bugg när Jyssana spåade sk...en ur Lolländarna

Postad 22 juni 2008 - 07:42

Parmen
  • Parmen
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Slog till på en 50" Q97 idag. Kör änsålänge com hems analoga utbud. Hyffsad bild.
Lite störande är att det blir pixliga halos runt huvuden när de rör sig. Kan man dämpa denna effekt med någon inställning?

Nu har jag en Samsung A457, men det borde vara samma lösning på problemet. Stäng av alla bildförbättrande egenskaper typ dynamisk kontrast och kantförbättring.

Postad 23 juni 2008 - 10:19

Rangvald
  • Rangvald
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Funderat på denna burken ett tag nu, ser att den finns på InWarehouse för 8.990kr och det är det nog verkligen värt! Måste vara det billigaste stället va?

Får TVn plats i IKEAs Bestå TVhyllan förresten? Vet att TVn är 106cm bred, men jag vet inte hur bred insidan på Beståhyllan är :S

Postad 23 juni 2008 - 15:53

TrX
  • TrX
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
50" Q97 har nu varit i min ägo ett par dagar. När jag först kopplade in den blev jag besviken.
Började med anaolog signal. Trista pixliga halos runt alla huvuden som rörde sig. Efter att TVn varit på ett par timmar försvann detta dock. Verkade som hela skärmen snabbade upp sig...!!1 Kan den bli bättre efter ett par timmars inkörning? Observera att halos såg jag på flera kanaler inkl vanlig DVD så det kan inte ha varit bara en dålig sändning. SKumt var det!

Nu är jag iaf supernöjd med vad jag fick. Var grymt skeptisk och var nära att köpa en PX8 istället. Tittade tom på Pioneers 508XD för 21000kr.
Nu fick jag ett PS3 istället! BlueRay blir kalasbra på skärmen i 1080i. Tror jag fick ett bra ex av samsungburken!

Är det någon som har tips på väggfäste. Tänkte köpa ett billigt på Classe O. Ser dock att det är försänkningar runt skruvarna på samsungen. Ska man lägga brickor emellan? Nån som har tips??

Postad 23 juni 2008 - 16:19

typas
  • typas
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Finns det någon lösning på problemet med att bollen fladdrar på bilden när den kommer upp framför publiken ?

Postad 29 juni 2008 - 13:29

rosenlorden
  • rosenlorden
  • Forumräv

• 598 inlägg
  • 0
Så var Rushen för denna tv-n över, hoppas alla andra är lika nöjda med sin q96 /q97 som jag är! Iallafall för 8500:- B) :)
Måste bara fixa en xbox360 / ps3 nu :P (igen...)

Postad 04 juli 2008 - 15:56

homerjay1977
  • homerjay1977
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Tjenare,

Jag måste ändra min upplösning när jag ansluter dator till min gamla sony vpl-hs10 projektor. Då använder jag mig av ett program som heter PowerStrip. där kan du tweaka alla inställningar m.m. till maximalt. Testa...

Mvh

Homerjay

Postad 15 juli 2008 - 18:20

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

Är det någon mer än jag som tycker fotbollsfladdret framför publik är mycket mindre i HD jmf med vanlig stdTV?

Letade efter denna gamla bugg när Jyssana spåade sk...en ur Lolländarna

Finns det någon lösning på problemet med att bollen fladdrar på bilden när den kommer upp framför publiken ?

Kan det vara så att det är deinterlacingen som är problemet? Och när man kör HD (720p) så deinterlacar den inte...

Något annat som är mycket irriterande är det horisontella vågmönstret som uppstår när det är ljust i rummet. Är det så för alla?

Är dessa problem samma på alla exemplar. Har någon fått din utbytt och kanske t.o.m. fått lämna tillbaka p.g.a. dessa problem? Ska man behöva acceptera dessa defekter?

Postad 15 juli 2008 - 19:36

sith_lord_99
  • sith_lord_99
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Var in idag på expert och tittade på ett exemplar av 50tum.
Körde en blueray skiva i. och lät startmenyn vara på i 30min.
och vips såg man menyerna när man körde filmen såg ut som inbränningar..
inte direkt snyggt.. så nu får man leta vidare efter tv...

man kan juh inte acceptera detta..

Postad 15 juli 2008 - 20:02

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Inbränningar verkar extremt ovanliga på Q-serien. Jag vet inte om det är nån på detta forum som har drabbats. Däremot så lider de av en viss ghosting. Speciellt från skarpa bilder, dvd menyer, undertexter och text-tv. Inte lika illa som LG:s skärmar dock och ghostingen bleknar rätt snabbt. Fast stör man sig på ghosting så får man nog köpa en LCD istället. Eller nya Pioneer.

Postad 15 juli 2008 - 20:52

sith_lord_99
  • sith_lord_99
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Inbränningar verkar extremt ovanliga på Q-serien. Jag vet inte om det är nån på detta forum som har drabbats. Däremot så lider de av en viss ghosting. Speciellt från skarpa bilder, dvd menyer, undertexter och text-tv. Inte lika illa som LG:s skärmar dock och ghostingen bleknar rätt snabbt. Fast stör man sig på ghosting så får man nog köpa en LCD istället. Eller nya Pioneer.

Ahh då är det ghosting. Personligen tyckte jag det var irriterande.
Nya Pioneer menar du då alla KURO ?

Var på audio video och kollade in bilden på Pioneer´s pdp-lx5090H den bilden var nice. ;)
Vet du om pioneer´s gammla g8 serie är fri från ghosting?..

Postad 15 juli 2008 - 21:41

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Jo även G8 är bra sett till ghosting. Enda nackdelen med Pioneer är att en del exemplar buzzar (både G8 och G9). Vissa exemplar låter helt enkelt mer än andra och det verkar vara extremt svårt att reklamera om man har otur med just sitt ex. Läs mer i Pio-trådarna. Den perfekta tv:n finns tyvärr inte, även om Pio ligger rätt nära. Om man inte har otur med exemplaret man får vill säga.
Nu ska det i ärlighetens namn sägas att även vissa Samsungs låter mer än andra, men det verkar vara lättare att byta ut dem om man inte är nöjd.

Å andra sidan så är ghostingen inte så himla farlig på Q97. Har du en blu-ray meny uppe i 30 minuter så lär du få lite ghosting på vilken plasma som helst. Det ligger ju i tekniken att det blir så och statiska bilder ska du undvika på alla skärmar. Skuggorna försvinner efter ett litet tag när bilden "tvättas" av rörliga bilder.

Redigerat av Mange_L, 15 juli 2008 - 21:46.

Postad 15 juli 2008 - 21:43

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Samsungs nya teve dissar tydligen folket och säger svärtan är sämre än Q96 , LG PG6000 sägs vara sjukt jobbig att hela tiden tvätta bort ghosting och de förekommer några vita ränder. Pioneer e överlägset DYRT . Panasonic har helt okay tv med fulaste designs som inte passar i något hem enligt mig .

Återstår att vänta till vintern? / mvh en tröttsam person som är ute efter en grym teve till rättans pris. Mvh

Postad 21 juli 2008 - 12:57

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Bara en liten snabbfråga angående hdmi.
Omjag kopplar in en PS3 via hdmi. Kan jag då få ljudet till min
förstärkare via tv'ns optisk out sen vidare till förstärkaren.
Eller måste jag koppla PS3 till förstärkaren också?

Kanske är en löjlig fråga som redan stöts och blöts så någon får väl slå mig :)

Postad 21 juli 2008 - 20:29

Matsand
  • Matsand
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej !

Ny på forumet, så om nåt går fel så skyller vi på det.

Vi har sedan ett halvår tillbaka en Samsung PS42Q97, som är helt ok förutom en sak, när man tittat på den i 30 minuter, så ändrar den automatiskt bildläge till "Auto Wide", oavsett vad man ställt in den på, sen ändrar man tillbaka till det man vill ha, och så går det 30 minuter till.

Först trodde vi det var pga. nån signal via nån av Scartsladdarna, men det var det inte, har testat med endast PC inkopplad, och allt annat urdraget, men ingen skillnad.

Så vi misstänker att problemet finns i burken, har inte kontaktat Samsungs Support än, men vi har snackat med en säljare på OnOff där TV:n är köpt, och han fattade då inte alls vad som kunde vara fel, han ville att vi skulle köra upp burken till dom så dom kunde koppla upp den i butiken under en dag och kika på den (och endast konstatera samma sak som vi redan gjort)..

Är det någon som vet om detta är något man kan ställa in nånstans, det känns ju som det är nåt defaultläge som är aktiverat, troligen för att undvika att man har fält på skärmen som står med samma färg hela tiden (Auto Wide fyller ju ut hela skärmen med bilden, men är ju inte förstahandsvalet jämt eftersom folk kan se lite konstiga ut om dom är fotograferade i 4:3, i Wide så ser dom alla ut som Stevie i Family Guy då ungefär).

/Mats

Postad 22 juli 2008 - 14:50

_Pinhead_
  • _Pinhead_
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Någon som använder sin tv som data skärm?
jag gör det och jag tycker mig se inbränningar i överkanten där menybaren på webbläsaren är. Någon annan som har samma problem. Visst det är inte så allvarligt. Men det syns i vissa lägen.

Postad 22 juli 2008 - 20:10

Matsand
  • Matsand
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Hej !

Ny på forumet, så om nåt går fel så skyller vi på det.

Vi har sedan ett halvår tillbaka en Samsung PS42Q97, som är helt ok förutom en sak, när man tittat på den i 30 minuter, så ändrar den automatiskt bildläge till "Auto Wide", oavsett vad man ställt in den på, sen ändrar man tillbaka till det man vill ha, och så går det 30 minuter till.

Först trodde vi det var pga. nån signal via nån av Scartsladdarna, men det var det inte, har testat med endast PC inkopplad, och allt annat urdraget, men ingen skillnad.

Så vi misstänker att problemet finns i burken, har inte kontaktat Samsungs Support än, men vi har snackat med en säljare på OnOff där TV:n är köpt, och han fattade då inte alls vad som kunde vara fel, han ville att vi skulle köra upp burken till dom så dom kunde koppla upp den i butiken under en dag och kika på den (och endast konstatera samma sak som vi redan gjort)..

Är det någon som vet om detta är något man kan ställa in nånstans, det känns ju som det är nåt defaultläge som är aktiverat, troligen för att undvika att man har fält på skärmen som står med samma färg hela tiden (Auto Wide fyller ju ut hela skärmen med bilden, men är ju inte förstahandsvalet jämt eftersom folk kan se lite konstiga ut om dom är fotograferade i 4:3, i Wide så ser dom alla ut som Stevie i Family Guy då ungefär).

/Mats

Har eventuellt hittat felet själv nu, var in på Samsungs hemsida och skickade ett mail till deras support, efter att mailet skickats så surfade jag runt lite bland "vanliga frågor" och där hittade jag en uppgift om att TV:n troligen stod i "butiksläge", kollade som man skulle göra enligt hemsidan, men det alternativet var utgråat i TV:n meny, så jag testade serviceläget istället, och där hittade jag en möjlighet att avaktivera "butiksläge".
Hur den hamnat i detta läge från början vet jag inte, det är inget demo ex vi köpt eller så, och kartongen den kom i var endast ihoptejpad en gång, så den har inte varit uppackad i butiken nån gång heller, inte hellr kan jag tänka mig att jag har varit så sömngångaraktig när vi packade upp den så att jag svarat ja på nån fråga om detta skulle aktiveras.
Butiksläge innebär i alla fall att burken resettar var 30:e minut till ett deafultläge, troligen för att rensa allt som klåfingriga kunder kan ställa till med när dom tittar på TV-apparater.

/Mats

Postad 23 juli 2008 - 15:09

Unregistered28ff251e
  • Unregistered28ff251e
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Någon som kopplat in en popcorn hour till denna tv? När jag gör detta via HDMI så är den enda fungerande upplösningen 1080i 60hz. Någon som vet varför ingen annan upplösning fungerar? Tex 720p 50hz

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.