Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 30 May 2008 - 12:16

Markuz
  • Markuz
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
ÅF på eBay är ett sydkoreanskt företag med 99.6% kundnöjdhet vilket slår de flesta ÅF på prisjakt på fingrarna.
De säljer i huvudsak mediaspelare och marknadsför sig med internationella leveranser så jag vill inte mena att återförsäljaren för en bakom ryggen. Däremot stinker ordet tull av andra ord som beslag och avgift.

Canman Givetvis, men alla länder har väl moms och tull? Om jag kan köpa en vara ifrån USA och således betala svensk OCH även den amerikanska tull återförsäljaren betalt och ändå få varan billigare än att handla den direkt genom er på internet? Det låter inte bra alls.

Med andra ord, betalar jag dubbel tullavgift + moms och köper varan billigare så beror det nog mycket på återförsäljarens prissättning. Jag förstår att det finns skillnader i avgifter och dylikt, men den stora pengen är prissättningen.

Redigerat av Markuz, 30 May 2008 - 12:24.

Postad 30 May 2008 - 14:42

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Canman Givetvis, men alla länder har väl moms och tull?

Jo, men vad du inte verkar ta med i beräkningen är att den svenska tullen och momsen är ruskigt hög, till skillnad från vissa andra länder i Europa osv. Det beror också på vilken typ av produkt man försöker köpa in och sälja, osv. Du får Googla på tullsatser och momssatser om du är nyfiken, men jag kan garantera dig - det är långt ifrån fair vad gäller prisskillnaderna på tull, moms, frakt, miljöavgifter, och diverse andra avgifter.

Lägg där till smidigheten OM det nu skulle vara något som händer. Ofta kostar det mer än det smakar - NÄR olyckan verkligen är framme och du behöver byta ut terminalen eller något.

Postad 30 May 2008 - 20:16

OGP
  • OGP
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Har problemer med Undertext på DVD....bildet hopper når den er på, slår jeg av undertext er bildet normalt. Kan man endre hvor høyt på skjermen undertexten skal ligge? Nå ligger den veldig langt nede, kanskje derfor bildet hopper?

Pioneer 428....bruker 720P

Er kun på DVD. ;) Noen tips?

LÖSNING:

Setup -> autoswitch - AV.

TV-Standard - PAL.

En bug? Da får jeg ikke brukt auto ntsc/pal....:P Må den brukes?

Redigerat av OGP, 30 May 2008 - 20:57.

Postad 30 May 2008 - 20:30

OGP
  • OGP
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
...slett.

Redigerat av OGP, 30 May 2008 - 20:50.

Postad 30 May 2008 - 21:16

OGP
  • OGP
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Hi-jack på mpcclub har fått ett testexemplar men han har bara hintat lite om den än så länge. Han vill inte göra en fullständig recension än eftersom den slutgiltiga FW inte är klar än. Den kommer att vara klar när vi får våra exemplar i början av februari.

Men det han hintat om hittils är:

* Det finns plats för TV-tunern T430 från 4100.
* Fronten känns betydligt bättre eftersom den är i aluminium.
* Menyerna har ändrats och är numera högupplösta (720p)
* HDMI-kabel sänds inte med.
* 6500 kör med vectorgrafik på texningen så nu kan man:

1) Man kan välja font.
2) Man kan flytta texten upp och ner.
3) Man kan ändra storlek på fonten.
4) Man kan välja färg på texten.

Fortsättning följer...

Hvordan flytter man texten opp og ned?

Postad 30 May 2008 - 23:18

gridd
  • gridd
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har TVIX 6500 stöd för DLNA (UPnP)? Jag funderar på att köpa en sån här:

HP Media Vault Pro 500GB

Postad 31 May 2008 - 00:20

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hvordan flytter man texten opp og ned?

Det går inte att ändra texten när man kollar iso-DVD.
Annars trycker man kort på subtitles-knappen och flyttar texten med navigeringspilarna.

Postad 31 May 2008 - 17:01

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
hej, har försökt att ändra bakgrundsbilden på tvixen på det enkla vis som rekommenderades ett par sidor tillbaka i denna tråd. Problemet är att jag inte får det att fungera??
Har testat med de bilderna som lades upp här med rätt format, lagt dom i roten som jpeg-fil med namnet tvix... men icke, när jag trycker "ok" filen så visas den som en vanlig bild och blir inte alls någon ny bakgrund ,(

what to do?

tacksam för svar

Postad 31 May 2008 - 17:07

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

hej, har försökt att ändra bakgrundsbilden på tvixen på det enkla vis som rekommenderades ett par sidor tillbaka i denna tråd. Problemet är att jag inte får det att fungera??
Har testat med de bilderna som lades upp här med rätt format, lagt dom i roten som jpeg-fil med namnet tvix... men icke, när jag trycker "ok" filen så visas den som en vanlig bild och blir inte alls någon ny bakgrund ,(

what to do?

tacksam för svar

Alltså, du ska inte behöva "trycka OK" för att kolla på den i TViX:en. Har du lagt bilden i "roten" som jag skrev i mitt inlägg ovan någonstans (typ G:\TViX.jpg), så ska TViX:en starta med den som bakgrund i alla mappar oavsett vad. :(

EDIT: Jag är inte helt säker, men har du verkligen skrivit "TViX" i filnamet så det är "TViX.jpg" och inte tvix.jpg"? Jag är inte helt hundra på att det är det som är felet, men det är det enda jag kan komma på. Eventuellt om du har Icon-mode aktiverat, om det nu skulle störa på något sätt (men det vet jag heller inget om).

Redigerat av sean.wiklund, 31 May 2008 - 17:08.

Postad 31 May 2008 - 19:19

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Har också börjat få problem med min 6500 nu. Tvixen spelar 720p utan problem, men klarar numera inte av någon film överhuvudtaget som är 1080p. Efter någon minut så börjat det knastra på skärmen, skärmen blir svart, blinkar, hackar, kommer tillbaka till filmen, blinkar, blir svart, hackar osv. HDMI-kablarna sitter som de ska, har provat återställa fabriksinställningarna, har testat senaste firmware och även testat installera tillbaka till 1.2.46 men inget funkar.
Köpte denna för en månad sen och i början funkade allt bra, även 1080p filmer alltså, så varför den blivit så här nu förstår jag inte. Detta är den allra senaste versionen av TViX 6500 så den ska vara ok.

Vad tror ni om detta? Är det bara att kontakta återförsäljaren så får dem kika på den eller finns det något som kan vara värt att testa innan dess? Verkar som jag visserligen testat det mesta...

Jävligt jobbigt då jag hade 4100 tidigare som funkade galant det halvår jag hade den. Nu har jag dock sålt den och gått över till 6500 och så händer detta... :(

Postad 31 May 2008 - 19:30

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0
Kör du filerna över nätverket eller intern disk? Har för mig att det spökat för många vid 1080p när nätverket är för långsamt..

Postad 31 May 2008 - 20:12

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Kör du filerna över nätverket eller intern disk? Har för mig att det spökat för många vid 1080p när nätverket är för långsamt..

Carbon: Eller så gör du en fabriksåterställning av den. Det du måste ställa in sedan är alla inställningar under Setup, men det kanske du kan överleva. Det är det första jag skulle göra innan jag kontaktar återförsäljaren. :(

Postad 31 May 2008 - 21:56

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Bara med intern disk...

Carbon: Eller så gör du en fabriksåterställning av den. Det du måste ställa in sedan är alla inställningar under Setup, men det kanske du kan överleva. Det är det första jag skulle göra innan jag kontaktar återförsäljaren. :(

Ja, har ju testat det med. Men det hjälpte inte tyvärr...

Postad 31 May 2008 - 22:06

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Ja, har ju testat det med. Men det hjälpte inte tyvärr...

Det låter verkligen konstigt. Jag undrar om det kan vara så att din disk har blivit extremt fragmenterad. Kanske behöver den "städas" lite. Se om det löser saken, för jag vet att det har blivit lite störningar för Göran här på forumet när han har spelat in TV-sändningar då allt har blivit fragmenterat efter ett tag. Kanske är det det som strular. Kör Defrag, men gör det imorgon, för har du en stor disk så tar det några timmar. :(

Om du inte vill testa det, eller om det inte fungerar, prova med att kopiera filmen som inte fungerar till hårddisken, ta bort filmen från TViX:en, och kopiera in den igen. Låter kanske konstigt men jag skulle ändå testa personligen.

Postad 01 June 2008 - 00:11

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Kan också vara värme...

Postad 01 June 2008 - 00:18

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Kan också vara värme...

På vilket sätt?

Postad 01 June 2008 - 00:27

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Det låter verkligen konstigt. Jag undrar om det kan vara så att din disk har blivit extremt fragmenterad. Kanske behöver den "städas" lite. Se om det löser saken, för jag vet att det har blivit lite störningar för Göran här på forumet när han har spelat in TV-sändningar då allt har blivit fragmenterat efter ett tag. Kanske är det det som strular. Kör Defrag, men gör det imorgon, för har du en stor disk så tar det några timmar. :(

Om du inte vill testa det, eller om det inte fungerar, prova med att kopiera filmen som inte fungerar till hårddisken, ta bort filmen från TViX:en, och kopiera in den igen. Låter kanske konstigt men jag skulle ändå testa personligen.

Hur funkar det här med fragementering? Detta är nytt för mig. Innebär det inte att om filerna utsats för slitage så borde "felet" på filerna vara på samma ställe, eller? Men felet är inte på något speciellt ställe utan sker efter lite olika tidspunkter... Det sker inte nödvändigtvis efter några minuter som jag skrev innan, ibland sker det även efter 30 min, ibland efter 1,30 tim... och alltid när jag har upplösning inställt på 1080p. 720p funkar bra med både HD-material och DVD.

Ska testa lägga in ny fil igen imorgon. Annars, hur funkar det med Defrag? Är som sagt helt nytt för mig dessutom använder jag en Mac-dator.

Redigerat av Unregistered7f802c91, 01 June 2008 - 00:29.

Postad 01 June 2008 - 02:42

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Hur funkar det här med fragementering? Detta är nytt för mig. Innebär det inte att om filerna utsats för slitage så borde "felet" på filerna vara på samma ställe, eller? Men felet är inte på något speciellt ställe utan sker efter lite olika tidspunkter... Det sker inte nödvändigtvis efter några minuter som jag skrev innan, ibland sker det även efter 30 min, ibland efter 1,30 tim... och alltid när jag har upplösning inställt på 1080p. 720p funkar bra med både HD-material och DVD.

Ska testa lägga in ny fil igen imorgon. Annars, hur funkar det med Defrag? Är som sagt helt nytt för mig dessutom använder jag en Mac-dator.

Sean har rätt i att jag haft problem med fragmenterade diskar men de problemen hade jag bara vid inspelning från tunern i 4100. Jag har aldrig haft de problemen efter att jag bytt till 6500.

Fortfarande kan det ju vara så att Sean har rätt även om det inte är det första jag tänker på. Mina problem var ju i samband med 720P och 1080P har ju betydligt högre bithastigheter. Det kan ju vara värt ett försök att defragmentera.

Fragmentering uppstår när man tar bort filer från disken. När man sedan skriver in ny information till disken så kanske inte informationen skrivs i en följd utan delas upp i flera bitar - fragment. Både vid skrivning och läsning måste då läshuvudena flyttas mellan dessa fragment vilket tar tid.

När man defragmenterar disken så försöker man flytta ihop fildelarna från alla filer så att filerna ligger samlade så mycket som möjligt. Om man har Windows så finns det verktyg i operativsystemet för att göra detta men hur det är med Mac vet jag inte.

Trots allt så ansluter jag mig till dem som mer tror att problemet beror på överhettning. Jag har också det som brukar kallas version 2 av 6500 och har märkt att den blir hiskligt varm om den inte har tillräcklig ventilation. Jag hade den från början stående inklämd bakom en digitalbox och fläkten förde ett jäkla liv. Nu har den fått en hel hylla för sig själv och då är fläkten tystare.

Min fråga är om du har tillräcklig ventilation runt burken - tillräckligt med fritt utrymme ovanför och runt omkring?

/Göran

Postad 01 June 2008 - 08:47

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Min fråga är om du har tillräcklig ventilation runt burken - tillräckligt med fritt utrymme ovanför och runt omkring?

/Göran

Jag tycker det. Kolla in mitt galleri så ser du hur den är placerad. Finns gott om luft runt om. Står på en bänk.

Dessutom hade jag aldrig problem med den tidigare modellen 4100, den stod på exakt samma plats.

Så om det beror på överhetning så är det väl något fel på burken då andra inte har detta problem... ?

Det är ju lite varmare i rummet också nu sommar tid.. kanske också påverkar...? men har inte alla det varmare nu?

Postad 01 June 2008 - 10:15

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Har testat det nu och det hjälpte tyvärr inte... :( Skumt detta...

Postad 01 June 2008 - 10:26

sacke6
  • sacke6
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Tjena grabbar och gummor!!

Har haft min tvix i några månader och den har fungerat klockers fram tills nu, den hänger sig i varje film man ser och tvixen känns skållhet.
Har fläkthastigheten på "normal", och vet inte vad jag ska göra, någon som har tips??
kör med den senaste firmware!!

Postad 01 June 2008 - 10:33

riggley
  • riggley
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Har testat min 6500A under en veckas tid nu och jag börjar faktiskt känna mig nöjd med den. Det kan visserligen ha att gör med att jag kollade på filmen 300 igår i 1080p... jösses vilken kvalitet. Mitt nyinköpta ljudsystem med Onkyo 606 och KEF 2005.2 satellitsystem låg i en ganska hög ljudkurva under ca 2 timmar. Satt och funderade om grannarna skulle knacka på och klaga på ljudet, eller fascineras av mitt system :D ... tror på de förstnämna, men de höll sig borta :(

Nu till saken. Jag blev förvånad att enheten inte kunde läsa .img filer, vilket gjorde mig lite ledsen. Jag hade för mig någonstans att jag läst att detta inte skulle vara några problem. Jag blev lite skraj och började läsa runt lite på nätet för att hitta en lösning.

Lösningen var så lätt så jag kände att jag var tvungen att dela med mig av informationen här, till dom som inte vet. Men alla kanske vet? Bara ja som är tom i bollen? :lol: Jaja, byt ut filändelsen från .img till .iso så är de fixat. Nästan för enkelt tycker jag :rolleyes:

Postad 01 June 2008 - 11:15

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Kan också vara värme...

Nu fattar jag. Du har nog rätt. Det verkar som jag kommit på problemet och det är troligtvis löst nu.

Skulle inte förvåna mig ifall det kommer bli fler som kommer skriva i detta forum snart att de har har liknande problem nu när det blir varmare ute OCH inne.... isåfall läs detta:

Så här är det...

De sista dagarna har det varit väldigt varmt i större delen av Sverige. Jag upptäckte faktiskt detta problem när det just blev så varmt. Tempraturen i vardagsrummet har ökat markant på sistone. När jag köpte Tvixen för en månad sen hade vi ca 20 grader i rummet och då funkade allt som den skulle, de sista dagarna har det dock varit 27-28 grader i rummet! När jag hade den tidigare Tvix modellen under årsskiftet och våren var det naturligtvis väldigt svalt och jag hade inga problem med den då.

Nu flyttade jag Tvixen lite så den fick ännu mer luft, satta fläkten på SNABB, öppnade balkongdörren så det blev bättre luftgenomströming i lägenheten... efter en halvtimme var tempraturen nere på 26 grader i vardagasrummet... tjoff... nu rullar alla 1080p filer som de ska! Tvixen verkar känslig för om det är för varmt i rummet och antagligen blir det mer värme för maskinen när den kör 1080p material.

Så uppenbarligen verkar det vara ett värmeproblem.... och att man får helt enkelt under sommartid se till att inte ha för varmt i rummet. Eller kommer tillverkarna lösa detta på något sätt?

Verkar med facit i hand som en rätt rimlig förklaring detta med värme, inte sant? :(

Vore ändå intressant att veta om folk kan ha väldigt varmt i sina rum och ändå köra 1080 rullar med normal hastighet?

Tjena grabbar och gummor!!

Har haft min tvix i några månader och den har fungerat klockers fram tills nu, den hänger sig i varje film man ser och tvixen känns skållhet.
Har fläkthastigheten på "normal", och vet inte vad jag ska göra, någon som har tips??
kör med den senaste firmware!!

Se mitt inlägg ovan. Hade ett liknande problem... med det verkar löst nu.

Postad 01 June 2008 - 15:19

Ormbett
  • Ormbett
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Lösningen var så lätt så jag kände att jag var tvungen att dela med mig av informationen här, till dom som inte vet. Men alla kanske vet? Bara ja som är tom i bollen? :( Jaja, byt ut filändelsen från .img till .iso så är de fixat. Nästan för enkelt tycker jag :lol:

Jodå, det fungerar på många .img , dock inte på alla vilket diskuterats några gånger tidigare i tråden :rolleyes:

Postad 01 June 2008 - 15:29

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

• 3403 inlägg
  • 0
Ni som har problem med värmen, har ni installerat hårddiskar i Tvixen eller iaf en dummy-disk som rekommenderas?

Postad 01 June 2008 - 17:03

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Så uppenbarligen verkar det vara ett värmeproblem.... och att man får helt enkelt under sommartid se till att inte ha för varmt i rummet. Eller kommer tillverkarna lösa detta på något sätt?

Så här har det stått på DVICOs web: "In open environment conditions having room temperature of below 25 degree C, the M-6500A will work fine noiselessly."

Så det finns nog risk att vi andra också kommer att drabbas under sommaren. Själv kör jag nästan uteslutande 720P-material - så det är möjligt att jag klarar mig.

Men ska också ha klart för sig att 6500 blir MYCKET varmare än 4100.

En annan sak jag lagt märke till är att fläkten i 6500 låter betydligt mer när den spelar in från tunern. Jag är osäker på om det beror på att tunern blir varm eller att processorn får jobba mer.

/Göran

Postad 01 June 2008 - 22:28

Henke_s
  • Henke_s
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Någon som har köpt en extra strömsladd till sin TviX?
Jag skulle behöva en för att smidigare kunna flytta TviXen in i sovrummet och behöver tips på en fungerande sladd!

Postad 01 June 2008 - 23:26

JuniorSthlm
  • JuniorSthlm
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Det går att justera ljudet på samma sätt som med subs - med Channel-knappen, men det går ju inte att både justera text och ljud med samma knapp när man har sub...

Jag vill hävda att Tvixen generellt har en felsynk av ljudet på ca 100-300 ms. Detta borde det finnas en inställning för som sparas även efter avstängning. Många skulle nog hävda att det inte finns någon felsynk eftersom det är relativt svårupptäckt, eller så beror det på receiver/tv/settings...

Att justera ljudet med CH har jag provat, dock märkte jag ingenting när jag tryckte på knapparna, Tvixen blinkar men ingen OSD-feeback så man har ju ingen aning vad som händer, OM något händer.

Spolar man alternativt använder "Go to" så blir felsynken betydligt större.

(Jag kör ljudet optiskt)

Postad 02 June 2008 - 05:36

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Någon som har köpt en extra strömsladd till sin TviX?
Jag skulle behöva en för att smidigare kunna flytta TviXen in i sovrummet och behöver tips på en fungerande sladd!

http://www.webhallen...od.php?id=32932

Postad 02 June 2008 - 06:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Eller på classe för 29:- http://clasohlson.se...spx?id=21957267 :blink:

Postad 02 June 2008 - 08:37

Patriklind
  • Patriklind
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Jag vill hävda att Tvixen generellt har en felsynk av ljudet på ca 100-300 ms. Detta borde det finnas en inställning för som sparas även efter avstängning. Många skulle nog hävda att det inte finns någon felsynk eftersom det är relativt svårupptäckt, eller så beror det på receiver/tv/settings...

Att justera ljudet med CH har jag provat, dock märkte jag ingenting när jag tryckte på knapparna, Tvixen blinkar men ingen OSD-feeback så man har ju ingen aning vad som händer, OM något händer.

Spolar man alternativt använder "Go to" så blir felsynken betydligt större.

(Jag kör ljudet optiskt)

Håller med dig lite där faktiskt jag tycker också att ljudet ligger lite efter, på vissa filmer går det att ustera och vissa inte verkar det som.
Igår så kolla jag på senaste high chaparall som någon måste ha rippat riktigt konstigt då det va dålig ljudkvalle.
Men iaf där såg man klart och tydligt att ljudet inte var med.

Finns det något annat sätt att ställa in lipsync?

//MVH
Patrik

Postad 02 June 2008 - 14:46

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
har skummat igenom forumet några dagar nu i jakt på en "fungerande" version av TViX GUI Builder, så jag kan lägga in fodral och text.
Den versionen jag har kört står det beta expired på och visst det funkar ju iofs att ställa tillbaka klockan, men det är ingen bra lösning för mig.
Jag får andra saker som inte fungerar då.

Men jag hörde att det finns någon version som funkar.
jag kör Vista och senaste FW på tvixen.

har iofs fått ett litet bekymmer med dom senaste filmerna jag körde GUI på (detta uppkom efter min FW uppgradering) jag skapar fodralen o.s.v och pastear in beskrivning, men när jag lagt över dem på tvixen ser jag fortfarande ingenting utan bara vanliga mappar (dock ej på de gamla filmerna dom har fodral och bild som vanligt)

Sean ? någon ?

Postad 02 June 2008 - 15:03

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

har iofs fått ett litet bekymmer med dom senaste filmerna jag körde GUI på (detta uppkom efter min FW uppgradering) jag skapar fodralen o.s.v och pastear in beskrivning, men när jag lagt över dem på tvixen ser jag fortfarande ingenting utan bara vanliga mappar (dock ej på de gamla filmerna dom har fodral och bild som vanligt)

Sean ? någon ?

Jag har också börjat få problem med att vissa filmer inte visas korrekt.
På en del av de kan man gå in i mappen fram och tillbaka så visas bilden efter det.
Men på vissa fungerar inte det.
För mig är det lite slumpmässigt från gång till gång vilka som visas som vanliga mappar.
Osäker på om det har att göra med senaste firmwaren men för mig fungerade det i alla fall klockrent innan
jag la in den senaste.

Postad 03 June 2008 - 12:34

11433
  • 11433
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Orkar inte läsa genom alla sidor på forumet men jag är en av do som köpte den första rundan av 6500 men fick en ny för någon vecka sedan. Jag har haft problem med syncen på ljudet och texten på båda TViXen jag har ägt och det är ytterst frustrerande. Jag har dock ej provat ISO-filer men avi och MKV har jag provat.

Det som händer är att t.ex. texten är lite osynkad och då har jag justerat det med channelknappen. Det går högst tio sekunder, sen är texten är ur synk igen. När programmet/filmen är nästan slut så ser man att man är uppe i +120 när man flippat på channelknappen för att få ljudet och texten att synka.

Har jag missat någon inställning med tanke på att synkandet blir för sekunden bättre men sen är tillbaka på ur synk?

Postad 03 June 2008 - 13:13

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

Orkar inte läsa genom alla sidor på forumet men jag är en av do som köpte den första rundan av 6500 men fick en ny för någon vecka sedan. Jag har haft problem med syncen på ljudet och texten på båda TViXen jag har ägt och det är ytterst frustrerande. Jag har dock ej provat ISO-filer men avi och MKV har jag provat.

Det som händer är att t.ex. texten är lite osynkad och då har jag justerat det med channelknappen. Det går högst tio sekunder, sen är texten är ur synk igen. När programmet/filmen är nästan slut så ser man att man är uppe i +120 när man flippat på channelknappen för att få ljudet och texten att synka.

Har jag missat någon inställning med tanke på att synkandet blir för sekunden bättre men sen är tillbaka på ur synk?

Det är likadant på min gamla Tvix 5000, så jag spekulerar lite här:
För det första händer det ju aldrig på nån DVD man rippar.
Sen tror jag det kan vara så att den textfil man hittade inte är en 100% match till den filmfil (avi, ts, etc) man tittar på.
Då kan man ju prova att se om man hittar en textfil som matcher det man faktiskt ser på bättre.
Jag skulle gissa att det är den vanligaste orsaken.
Sen finns det en hel del "hittefilmer" som inte är så värst proffsigt gjorda "har jag hört". Dvs att timekoden/timinginfo/tidskodning eller vad det nu kan tänkas heta, inte är korrekt rakt igenom filmen. Det ser man exvis på att Tvixen tycker filmen är 30 minuter, men den är i själva verket 50. Det blir ju svårt för Tvixen att veta när texten skall sättas in om inte tidskodningen stämmer.
Om man orkar kan man ofta fixa sådant med mpeg2repair, eller VirtualDub (för avi).

Nån som håller med mig eller har bättre info om textsyncsproblem?
/jofa

Redigerat av jofa, 03 June 2008 - 13:15.

Postad 04 June 2008 - 08:23

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Osäkerhet kring Sigma och HD-audio över HDMI 1.3

Tyvärr verkar läget klart osäkert om det kommer stöd för HD-audio över HDMI 1.3 på Sigma baserade Mediaspelare. Det verkar pågå diskussioner mellan Dolby och Sigma om det krävs licens för att köra Pass-through av HD-audio signalen. Om det krävs licens för att tillåta detta så är det ytterst osäkert om det blir verklighet....

Detta gäller samtliga HDMI 1.3 bestyckade Sigma-baserade Mediaspelare, idag: Tvix 6500/7000, Istar Mini 1.3 mfl

Tyvärr! To be continued!

Källa: MPCclub.com

Postad 04 June 2008 - 08:38

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Jag antar att ett alternativ också är att DViCO biter i det sura äpplet och som för DTS betalar licenskostnaden själva. De kan ju ha lite marginal för det.

Postad 04 June 2008 - 08:48

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
tommypeters:

Jovisst, men... för DTS får dom någonting, downmix 5.1 till 2-kanaler. Dolby verkar eventuellt ha betalt för att signalen bara transporteras... lite sniket, dom som kan använda den måste ändå ha en licens i sin förstärkare....

Postad 04 June 2008 - 09:47

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
Wieeeeee!

Min TViX kände sig lite för fullpackad med sitt bagageutrymme genom Seagate Barracuda 7200.11 ST3500320AS 32MB 500GB (med perpendicularteknik), så igår blev det till att utöka bagageutrymmet i den lilla läckerbiten till 1 TB. Det sitter nu en Western Digital Caviar GP WD10EACS 16MB 1TB i den. Hej vad det går! :)

Postad 04 June 2008 - 12:33

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

tommypeters:
Jovisst, men... för DTS får dom någonting, downmix 5.1 till 2-kanaler. Dolby verkar eventuellt ha betalt för att signalen bara transporteras... lite sniket, dom som kan använda den måste ändå ha en licens i sin förstärkare...

Absolut, men eftersom HDMI 1.3 med "Nya Högupplösta Ljudformaten" är en "Selling Point" för DViCO gentemot Popcorn Hour - plus att de redan lovat att det ska komma - har de nog inte heller råd att käbbla med Dolby i 2-3 år om licensen...

Postad 04 June 2008 - 12:38

petern
  • petern
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Ny version av NetShare ute !

Saxat från ett annat forum.
Låter iallafall som en förbättring i mina öron (ej testat den än).

---------------------------
2008-06-03 v2.0.2 TViX_NetShare_2.02.zip
http://demod.dvico.c...tShare_2.02.zip

Changes from the 2.0.1

1. It takes less time to copy a file from TViX to PC and vice versa.

2. There is an improvement in playback of the ISO and IFO files over network with respect to stuttering problem. But it still has the dependency on network speed and streaming bitrate for playback which needs to be improved.

3. There is an improvement in the stability while browsing folders and files.

4. Based on the operating status, the status of the netshare tray icon is changed.

5. System's first IP address display is shown in the Settings form.

-----------------------------

Edit 1: Tydligen beta !!
Edit 2: Funkar klart bättre än v2.01 hos mig !!

/PN

Redigerat av petern, 09 June 2008 - 12:58.

Postad 04 June 2008 - 16:46

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
...attans, får inte bakgrundsbilden att funka hur jag än gör,, jaja klarar mig nog utan ett ninjasvärd ,) blir bara lite frustrerad när man inte fixar saker, speciellt en sån här liten enkel sak,,

tack för hjälpen ändå ---

Postad 04 June 2008 - 19:39

Ormbett
  • Ormbett
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Det sitter nu en Western Digital Caviar GP WD10EACS 16MB 1TB i den. Hej vad det går! :(

Välkommen i klubben! Det märkliga är bara att även den här blir full alldeles för snabbt, jag lovar! :)

Postad 04 June 2008 - 20:34

Unregistered123dbc1c
  • Unregistered123dbc1c
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Nu har jag också köpt mig en TViX 6500 + DVB-T kort och 1 TB Samsung disk. Kopplat in allt enligt beskrivning. Kör komponent. Känner mig lite dum nu, men fattar inte vad som är galet. För när jag går in i menyn och väljer videoport Component/DVI så kan jag bara köra Video ut: 480i/576i. Så fort jag väljer någon annan upplösning börjar bilden flimra/hoppa/andra färger. Jag kör mot en projektor Sharp DLP XL-Z10000u som klarar 720p/1080i. Projektorn är det inget fel på för den fungerar helt ok när jag ex. kör min dvd i de upplösningarna eller via min Scaler Cinemateq.

Dessutom visar TViX:n även bild om den står i läget Composit trots att inte kompositkabel är ikopplad (kör bara komponent). Ska det vara så??

Fattar inte vad jag gör för fel. BIld ut är det ju, men endast i 480i/576i.

Jag kör fw 1.1.44 (alltså inte uppdaterat ännu).

Tacksam för svar!

Postad 05 June 2008 - 12:19

Unregistereda713dc96
  • Unregistereda713dc96
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag har haft min tvix i ca en vecka nu och kan bara säga att jag är super nöjd. Det enda som vart är att en film har den inte kunnat spelat upp ljudet på. Kör i stort sett bara HD filmer med den. Inga problem att ändra bakgrundsbild heller. Blir mer nöjd med den ju mer jag använder den. Har tidigare haft nåt mediacenter som jag köpte från tradera men den åkte i lådan efter andra dagen. Så hittils är jag inget annat än nöjd.

Postad 05 June 2008 - 12:22

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Nu har jag också köpt mig en TViX 6500 + DVB-T kort och 1 TB Samsung disk. Kopplat in allt enligt beskrivning. Kör komponent. Känner mig lite dum nu, men fattar inte vad som är galet. För när jag går in i menyn och väljer videoport Component/DVI så kan jag bara köra Video ut: 480i/576i. Så fort jag väljer någon annan upplösning börjar bilden flimra/hoppa/andra färger. Jag kör mot en projektor Sharp DLP XL-Z10000u som klarar 720p/1080i. Projektorn är det inget fel på för den fungerar helt ok när jag ex. kör min dvd i de upplösningarna eller via min Scaler Cinemateq.

Dessutom visar TViX:n även bild om den står i läget Composit trots att inte kompositkabel är ikopplad (kör bara komponent). Ska det vara så??

Fattar inte vad jag gör för fel. BIld ut är det ju, men endast i 480i/576i.

Jag kör fw 1.1.44 (alltså inte uppdaterat ännu).

Tacksam för svar!

Har du autoswitch aktiverat?
Testa att avaktivera den isf.

//BC

Postad 05 June 2008 - 14:42

Trille
  • Trille
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
På Dustin's hemsida står det om hårddisk "3,5" SATA hårddisk (max 500 GB)" stämmer det eller kan man ta en större disk ?

Redigerat av Trille, 05 June 2008 - 14:42.

Postad 05 June 2008 - 15:37

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Många har 750GB eller 1TB i sina TViXar.

Postad 05 June 2008 - 15:38

Unregistered123dbc1c
  • Unregistered123dbc1c
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Har du autoswitch aktiverat?
Testa att avaktivera den isf.

//BC

Nej autoswitch är avslagen. Jag har testat både ntsc och pal men det ger samma felaktiga resultat. 480i/576i är det enda som fungerar korrekt. med 480p/576p så får jag dubbelbild, i 720p försvinner bilden helt.

Finns det någon annan här som kör komponent på Tvix:n med erfarenhet att köra i hd format?

Postad 05 June 2008 - 15:48

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Är det någon som kan spela stora avi-filer som har skapats med t.ex Windows Movie Maker från digitalkamera?
En timmas band blir ju en ca 13Gb stor avi fil.

Om ni har det ligger dessa lokalt eller via nätverket?

Tacksam för input!

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.