Verkligen synd. Dynamiken för det (en 2.4 Power-law) finns ju med råge.
Bit-brist i OLED-land?
Bitbrist i Expert-läget. Inträffar inte under exempelvis Spelläget och det gamma-läge som mäter motsvarande 2.4-kurva ("Gamma: Hög" om jag minns rätt)
41 relaterade trådar
Postad 19 augusti 2016 - 11:08
Bitbrist i Expert-läget. Inträffar inte under exempelvis Spelläget och det gamma-läge som mäter motsvarande 2.4-kurva ("Gamma: Hög" om jag minns rätt) Postad 19 augusti 2016 - 11:12 Just ja, det sa du ja. I så fall är det ju extra irriterande, då kan den ju, men vill inte - typ. Postad 22 augusti 2016 - 20:26 Om någon med calman programmet sitter o är sugen på en videoforge mk2 hdmi så har jag en över,finns annons/bild i säljtorget,skicka pm om ni är sugen på en kanonprodukt. Mvh Nicke Postad 27 augusti 2016 - 12:09 OT
Köpt mig en monitor för att lira lite konsollspel på. Hur står sig dom out of the box generellt? Eller bör jag gå över reglarna? Postad 27 augusti 2016 - 12:44 Du menar en datorskärm? Det är över hela kartan. Men de flesta datorskärmar har någon form av Standard-läge eller liknande som är jämförbart med Film/Movie/Expert-läge på en TV. "Good enough" men inte helt korrekt. Det brukar inte finnas några avancerade kalibreringsreglage mer än kanske ett en simpel RGB-balans. Men så länge grunderna är rätt genomförda i skärmen kan det vara tillräckligt för att klassas som kalibrerat, dvs alla avvikelser under dE 3 i felnivå. Postad 18 september 2016 - 12:22 Samsung kommer med en HDR10 "bildinställnings" disc
http://www.avsforum....ml#post46868121
https://www.youtube.com/watch?v=_m5sHtXmADA Redigerat av mcmike, 18 september 2016 - 12:24. Postad 19 september 2016 - 09:58 När man kalibrerar en olede6 för 3d vad är ett bra värde på fL/nits då? Postad 25 september 2016 - 06:57 Bilden på min TV (Sony KDL-40HX803) är fin och skarp när jag sätter ett USB direkt in i TVn. Men jag har problem med min Sony BDP S-790 spelare. När jag sätter USB eller blu-ray-skiva i spelaren, blir bilden på TVn något suddig, de allra finaste bild-detaljerna blir inte definierade. Jag vill minnas att bilden var skarp från början. Jag vet inte om kyla inomhus under vintern har påverkat/skadat spelaren, eller om jag kanske av misstag kommit åt en felinställning i TVn eller spelaren. Jag har även kört en rengöringsskiva i spelaren, men det gör ingen skillnad. HDMI-kontakten sitter även i ordentligt.
Någon aning om vad det kan bero på? Något specifikt i inställningarna? Postad 25 september 2016 - 07:06 Jag slår vad om att det är filen i Usb som ställer till det. Jag har svårt att tro att en spelare med laser skulle visa en skarpare efter en tvätt. Kolla hur du ställt parametrarna innan du sparar ner en fil. Du kan ha sparat en högupplöst bild i fel format, vilket gör bilden "suddigare".
Gäller suddigheten ALLA bilder du tittar på så kan du av misstag kommit åt spelarens eller tevens skärpeinställning. Kolla upp det. Redigerat av Unregistered1fef72f3, 25 september 2016 - 07:07. Postad 25 september 2016 - 08:20 Men det gäller även film, och problemet är samma för Blu-ray-skivor i spelaren. Jag skall kolla upp skärpeinställningarna. Postad 25 september 2016 - 12:59 Många av Sonys TV-apparater gör bilden mjukare om man har skärpereglaget på noll. På de flesta jag har sett ska den vara runt 30-40 för att inte lägga till eller ta bort någon information. Postad 25 september 2016 - 13:09 Postad 10 oktober 2016 - 18:00 Postad 10 oktober 2016 - 18:06 K10A:n är en yrkesmässig mätare och har mängder med fördelar som att den är snabb, snävare avläsningskon och kan användas för flimmerkontroller mm. Men det är inget som gör *dig* bättre på att kalibrera. C6 är verkligen så bra man kan få för pengarna IMO. K10:n är väldigt mycket pengar. Postad 10 oktober 2016 - 19:14 Postad 10 oktober 2016 - 21:00 C6:n är på sätt och vis framtidssäkrare eftersom dessa förvaltas så väl av Spectracal med uppdateringar för nya typer av ljuskällor etc. Postad 11 oktober 2016 - 05:11 Postad 15 oktober 2016 - 06:36 Har pillat lite med tv`n Sony 43W755,ingen monstermonitor : ) men den har i alla fall 2p samt 10p vitbalans dock ingen cms,har använt BT1886 som gamma kurva mål men "tycker" inte den riktigt kommer upp till 2.4 i dom högre regionerna,eller läser den av 100 samt 0 för att sedan kalkylera fram gamma kurvan för just min tv och då blir den gula target kurvan som den blir så att säga.
Sedan klurar jag på nivåerna över 100,röd sjunker (klipper?) strax över 100,hur viktigt är det att ha balans vid 105 o 109? bifogar en par bilder som kanske säger mer än jag är bra på att förklara : )
Bifogad fil(er)Postad 15 oktober 2016 - 11:12 Att röd klipper över 100 IRE är ett tecken på du har kontrastreglaget för högt. Någonstans på vägen har röd kanal redan maximerat sitt omfång. Kompromissen man kan göra här är att titta på en gråramp. Är det en synlig avvikelse som att de allra vitaste nyanserna går mot cyan bör man åtgärda det.
Du har ett väldigt högt kontrastvärde på mätningen. Det kanske är någon form autojustering igång? Reglering av bakgrundsbelysningen? Eller kanske att testmönstret är windows eller full, så att TV:n släcker ned under mätningen för 0.
Calman läser av 100 och 0 för att räkna fram luminansnivåerna enligt den EOTF du arbetar efter. BT.1886 är endast motsvarande 2,4-när du har en perfekt svärta. Din är på 0,01 cd/m2 och det ser knappast fel ut. Stirra inte för mycket på "gamma"-siffrorna, lita till graferna. Postad 15 oktober 2016 - 15:38 Provade att ta ned kontrasten något (blev ej ännu bättre med lägre) och då blev det bättre,dock inte perfekt ligger nog på gräsen med denna tv : )
Kontrastvärdet vet jag inte vad man bör få ut på denna,har därför inte reagerat på det : )
Har video (16-235) inställt i calman samt RGB limited i murideon,ljussensorn är av på tv`n allt annat "extra" är avstängt .
Bifogad fil(er)Postad 15 oktober 2016 - 20:38 Vet samtidigt att vid flertalet 0 ire mätningar jag mätt så lågt som 0.006 med c6 mätaren,är det rimligt på en såpass billig skärm? Brukar lägga mig på 120 nits då det är en lagom allround ljusstyrka här hemma,delar jag det med 0.006 så får man en kontrast på 20000 vilket är ett värde jag sett förr under kalibrering men inget jag tänkt så mycket på,ju högre dessto bättre är det väl : ) Postad 16 oktober 2016 - 07:24 Du har helt rätt RB ang att den verkar släcka ned : ) provade nu på morgonen med APL25,har alltid förr använt window eller fullskärm,trodde apl var till för plasmor,så nu är det bara att återställa och kalibrera om då gamma kurvan ändrats med korrekt svartnivå avläsning : ) bifogar en bild på hur det blev men jag har en hel del att "städa upp" så den är inte 100% klar. Hemskt mycket tack för tipset : ) Bifogad fil(er)Postad 16 oktober 2016 - 17:20
Calman visar olika mängd decimaler i olika fält. Kan vara det som avgör. Ena fältet kanske också anger nits, andra i foot-lambert.
En bra VA-panel ger över 3000:1 i kontrastförhållande. Högre siffror än så är sällsynt. Kring 4000-5000:1 finns i undantagsfall. Får man 10.000+ och uppåt på en LCD är det någon form av aktiv bakgrundsbelysning i gång. Detta brukar också innebära att TV:n i fråga går på andra algoritmer för hur den beräknar EOTF, så man kan väldigt olika luminanskurvor/"gamma" på en del apparater beroende på ifall den aktiva belysningen är igång eller inte. Postad 17 oktober 2016 - 08:16 Postad 17 oktober 2016 - 10:05 Olika former på mätbilden finns för olika behov och olika tillfällen för att hantera hur olika displayer och tekniker beter sig i olika situationer. Till exempel den där hårdkodade nedsläckningen när TV:n känner att bilden är helt svart. Då fungerar inte windows eller fields. Ofta, men inte alltid, är APL-testmönster det lämpliga på konsumentskärmar för att parera alla automatik som ligger där.
Konstiga värden vid mätningar på 0 beror på just detta. Panelen släcker ned och mätare får inte tillräckligt med ljus för en tillförlitlig mätning. Postad 17 oktober 2016 - 13:24 Postad 18 oktober 2016 - 06:31 Mycket få skärmar klarar 1886 korrekt Postad 07 november 2016 - 17:48 Precis införskaffat mig en LG 55UH668V, är det någon som har kalibreringsinställningar som man kan gå efter till denna? Postad 07 november 2016 - 19:13
Som den här tråden har belyst flera gånger. Det är precis vad kalibrering inte handlar om. Kalibrering handlar om att ställa in bilden så att den följer en rådande standard, till exempel HDTV-standard. För att nå dit behöver man mäta med instrument och testa hur just ditt exemplar beter sig. Ett annat exemplar kan bete sig helt annorlunda.
Vill du låna inställningar av andra så kör på Google, det är det bästa, eftersom det är godtyckligt.
Vill du ställa in UH668V och undvika de värsta felen ställer du den i expert-läge, färgtemp: varm1 och anpassar bakgrundsbelysningen efter rummet. Detta är inte på något sätt kalibrerat men du har åtminstone tagit ett steg närmare HDTV-standard. Postad 07 november 2016 - 20:28
Har fått höra det, men har inte tillräckligt bra ögon för bildkvalitet för att sätta mig in i allt det där. Tack för hjälpen, jag ställer in det du sa sålänge iaf! Postad 07 november 2016 - 20:49
Sök på "avs709" på youtube och ställ in kontrast, ljusstyrka och färg efter det så har du lite till som blir bättre. ![]() Postad 13 november 2016 - 08:40 Hejsan.
Har lekt lite med med gråskalan o bifogar 2 bilder med 2 st olika mätningar,den första är en "23 Point 5% step 0-109%" samt den andra är en "65 Point 4bit full levels" dessa mätningar är gjorda med samma setup och ingen ändring på tv`n,5 minuters mellanrum,är inte riktigt säker på varför jag får en massiv peak strax över 100 på bild 2 (kan det vara så att istället för ire 100 så använder den ire 109 som referens)?? Bifogad fil(er)Postad 13 november 2016 - 10:37 Postad 13 november 2016 - 13:04 En liten kul bild 256 step 1bit full levels,alltså 256 mätpunkter på gråskalan,tog en stund : ) Bifogad fil(er)Postad 13 november 2016 - 18:28 100 IRE är fortfarande referensen för vitt. Att det viker av efter 100 IRE är annars ett tecken på att du ställt kontrast/vitnivå-reglaget något för högt. Postad 13 november 2016 - 18:50 Bilden med 256 steppen har samma kontrast vitnivå inget är ändrat med den. Postad 13 november 2016 - 20:56 2.) 100 IRE motsvarar digital 235, och är referens för vitt 109 IRE motsvarar digital 254. 3.) Mätningar är inte kalibrering, bilden är.. Postad 14 november 2016 - 00:58 Fast 100 IRE motsvarar väl 235 först när vi pratar om videonivåer och inte PC-nivåer? Postad 14 november 2016 - 06:02
Tackar för input : ) 1. Jag valde vad calman kallar det "256 point 1 bit step full levels" 2. Den var jag med på 3. Men nog är det väl fiffigt att kunna se grafer/mätningar på bilder man ser. Jag provar på lite olika saker i calman programmet så man får lite koll på vad man kan göra med det,samtidigt sneglar jag lite på en ny tv,oled eller sony z9,blev ju inte lättare att välja bort någon efter Ringblixt recension : ) synd bara att den saknar DV,o snart kommer ju oppo 203'an med : ) det är mycket nu. Postad 14 november 2016 - 06:27 Saken är väl mer den att om man behöver mäta alla nivåer så känns det som att man inte törs lita något på sina egna ögon och kanske borde skaffa sig en ny sysselsättning, tycker jag åtminstone...
Jag mäter alltid gråskalan med tio eller elva punkter och använder en gråskaleramp för att kolla efter banding. Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 14 november 2016 - 06:28. Postad 14 november 2016 - 11:37 Det skadar inte att mäta en gång för mycket. Handlar om att guida ögonen rätt. Postad 14 november 2016 - 12:41 Visserligen inte men 256 mätningar, wtf... Så gott om tid har inte jag. Postad 14 november 2016 - 13:07
Det är också ett sätt att mäta den bandning/posterisering som faktiskt finns där. Men ja. Titta på en gråramp och se felen inom ett par sekunder. Eller mäta igenom allt under lunchen. Postad 14 november 2016 - 17:28 Postad 14 november 2016 - 22:04
När du mäter 256 steg som du gjort mäter du också posteriseringen/bandningen och det som kallas för gamma tracking för röd, grön och blå. Vid Idealfallet är balansen R, G och B lika genom gråskalan. Men nu ligger din TV på minus blått vid 50-60 IRE och plus blått vid 60-75 IRE. Det är plus grönt på sina ställen. Postad 15 november 2016 - 06:13 Redigerat av TOOL, 15 november 2016 - 06:17. Postad 15 november 2016 - 09:39 Mätning och bild är inte nödvändigtvis samma sak.
Jämför gärna med en 256-stegsmätning där du inte har dragit i reglagen. Vitbalansen överlag kanske är mycket sämre, men det är inte zic-zac i alla fall. Får vi hoppas. Det kanske redan från början är posterisering? Och för att förtydliga. Det är inte ditt kalibrerande/mätande som det är fel på. Utan du har kört displayen så långt det går.
Redigerat av Ringblixt, 15 november 2016 - 09:40. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |