Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Topfield TF5700PVRt

3284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 March 2010 - 22:39

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Hallå !!

Jag har lite problem med min box.. den hänger sig mest hela tiden då ja ska starta upp mystuff (5.62b) men får jag det att starta så funkar det problemfritt tills jag ska starta om boxen =(

Har lite problem jag också, men bara på den ena boxen; 5700 utan HDMI. Den andre, en 5710, har aldrig krånglat på det viset.
Jag har märkt att det i mitt fall verkar vara EPG:n som ställer till det. Raderar jag MyStuff.mei så startar den utan problem, men ibland räcker det med att vänta några timmar också. :)

Det skumma i mitt fall är att boxarna torde använda samma EPG-info då bägge uppdateras av Bosses program, men det kanske skiljer sig på den info boxarna skrapat ihop själva med eit2mei... :)

Enligt MyStuffs sida så verkar nästa version bli stabilare när det gäller starten och inläsning av EPG, så problemet kanske löser sig självt i nästa version, men du kör ju en väldigt gammal version, så i ditt fall kanske det redan är löst i en nyare version!

Redigerat av Unregistered345c2d61, 14 March 2010 - 22:41.

Postad 15 March 2010 - 16:39

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Ingen mer som bor i Gävleborg som har fått problem med kanalerna på Mux 32 med Canal +, TV3, Kanal 5 m.fl?

Signalstyrkan är mycket sämre nu än tidigare när jag gör ny kanalsökning och sändningarna hackar med irrterande missljud i sändningarna. Måste nog ringa boxer o kolla...

Postad 16 March 2010 - 04:48

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Ingen mer som bor i Gävleborg som har fått problem med kanalerna på Mux 32 med Canal +, TV3, Kanal 5 m.fl?

Jo, jag har problem!
...men bara på den box som jag har i sovrummet som inte har någon "riktig" antenn, utan bara två spröt.
Har funkat bra i flera år, men de senaste veckorna har jag fått rikta spröt vid kanalbyte. :)
Helt omöjligt att få bra signal på alla kanaler samtidigt som gick förut!

Postad 16 March 2010 - 08:07

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Jag bor ju inte i Gävle, utan norr om Stockholm, men jag kan bara bidra med synpunkten att digitalTV faktiskt behöver en bra antenn för att funka.
Både på landet (vid Norrtälje) och här hemma (Järfälla) så använder jag Nackasändaren och jag har en stor UHF riktantenn (typ 90 element) plus antennförstärkare.
På landet är det en enkel förstärkare från Clas Ohlson men hemma har jag en proffsförstärkare som en videofirma fick installera för ett antal år sedan (på analogtiden). Efter att vi bytte till digitalTV så provade jag att köra utan förstärkaren men då blev vissa kanaler ganska vissna (tror det var TV4 som vart värst utsatt) så jag kopplade tillbaka förstärkaren.

Slutsats:
Om man bor visset till (jag bor i en "grop" här hemma) så att man har tvivelaktig signalstyrka så bör man först och främst sätta upp en stor antenn på mast på taket och sen kanske komplettera med förstärkare också.

Postad 16 March 2010 - 08:22

Annaanna5
  • Annaanna5
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Har lite problem jag också, men bara på den ena boxen; 5700 utan HDMI. Den andre, en 5710, har aldrig krånglat på det viset.
Jag har märkt att det i mitt fall verkar vara EPG:n som ställer till det. Raderar jag MyStuff.mei så startar den utan problem, men ibland räcker det med att vänta några timmar också. :(

Det skumma i mitt fall är att boxarna torde använda samma EPG-info då bägge uppdateras av Bosses program, men det kanske skiljer sig på den info boxarna skrapat ihop själva med eit2mei... :)

Enligt MyStuffs sida så verkar nästa version bli stabilare när det gäller starten och inläsning av EPG, så problemet kanske löser sig självt i nästa version, men du kör ju en väldigt gammal version, så i ditt fall kanske det redan är löst i en nyare version!

Jag har samma problem med min 5710. Tar man bort Mystuff.mei eller väntar en timme så startar den igen.
Det som slår mig nu när jag skriver är att EPG-data för Kunskapskanalen (LCN99) saknas ibland. Kan det vara den som spökar. Kan du kolla om du också saknar data för LCN99.

Postad 16 March 2010 - 23:39

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag har samma problem med min 5710. Tar man bort Mystuff.mei eller väntar en timme så startar den igen.
Det som slår mig nu när jag skriver är att EPG-data för Kunskapskanalen (LCN99) saknas ibland. Kan det vara den som spökar. Kan du kolla om du också saknar data för LCN99.

Jag har sett på UK-sajten att det är andra som har problem med att MyStuff kraschar boxen när den startar och att det verkar bero på EPG-filen (MyStuff.mei).
I princip så görs följande när EPG läses in:
1) Själva EPG byggs upp ifrån mei-filen (EPG ligger i minnet när MyStuff startat)
2) Efter att EPG laddats (L) så söker MyStuff igenom EPG mot alla Text Searches för att ställa in timers (S)

Det verkar som om visst innehåll i mei-filen gör att MyStuff kraschar. Jag såg tidigare tex att långa beskrivningstexter har den effekten, så jag lade in en möjlighet att begränsa beskrivningslängden i XmlTv2Mei, vilket löste problemet för mig.
Utvecklarna håller på och gör MyStuff robustare vid laddning av mei-filen så när väl 6.2 släpps så är det nog förbättrat.
Att data för en kanal saknas borde inte påverka om det inte är så att data är korrupta, tex med fel tider eller liknande.

/Bosse

Postad 17 March 2010 - 18:54

abborro
  • abborro
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag har sett på UK-sajten att det är andra som har problem med att MyStuff kraschar boxen när den startar och att det verkar bero på EPG-filen (MyStuff.mei).
I princip så görs följande när EPG läses in:
1) Själva EPG byggs upp ifrån mei-filen (EPG ligger i minnet när MyStuff startat)
2) Efter att EPG laddats (L) så söker MyStuff igenom EPG mot alla Text Searches för att ställa in timers (S)

Det verkar som om visst innehåll i mei-filen gör att MyStuff kraschar. Jag såg tidigare tex att långa beskrivningstexter har den effekten, så jag lade in en möjlighet att begränsa beskrivningslängden i XmlTv2Mei, vilket löste problemet för mig.
Utvecklarna håller på och gör MyStuff robustare vid laddning av mei-filen så när väl 6.2 släpps så är det nog förbättrat.
Att data för en kanal saknas borde inte påverka om det inte är så att data är korrupta, tex med fel tider eller liknande.

/Bosse

Ligger textbegränsningen inne i ditt xmltv2 program??

Postad 17 March 2010 - 20:14

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
För någon vecka sedan så bytte jag sex stycken kondensatorer till 105 graders och efter det så fungerade boxen. :-) Men, nu efter några dagar så är det samma visa igen, den hittar inte disken.

Postad 17 March 2010 - 22:01

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Ligger textbegränsningen inne i ditt xmltv2 program??

Ja, man ställer in det så här i inifilen:

[config]
;Set this to limit long descriptions available on the Internet. 0=unlimited length
MaxDescriptionLength = 750

Då kapas beskrivningarna vid 750 tecken (ungefär halva skärmen på TV:n).

Bosse

Postad 17 March 2010 - 22:37

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

För någon vecka sedan så bytte jag sex stycken kondensatorer till 105 graders och efter det så fungerade boxen. :-) Men, nu efter några dagar så är det samma visa igen, den hittar inte disken.

Låter som att du får mäta lite spänningar igen... :)

Postad 19 March 2010 - 08:18

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0

Jag bor ju inte i Gävle, utan norr om Stockholm, men jag kan bara bidra med synpunkten att digitalTV faktiskt behöver en bra antenn för att funka. Både på landet (vid Norrtälje) och här hemma (Järfälla) så använder jag Nackasändaren och jag har en stor UHF riktantenn (typ 90 element) plus antennförstärkare.
På landet är det en enkel förstärkare från Clas Ohlson men hemma har jag en proffsförstärkare som en videofirma fick installera för ett antal år sedan (på analogtiden). Efter att vi bytte till digitalTV så provade jag att köra utan förstärkaren men då blev vissa kanaler ganska vissna (tror det var TV4 som vart värst utsatt) så jag kopplade tillbaka förstärkaren.

I mitt fall är det ju så att det har fungerat klockrent med den antennen jag har på altantaket ända tills för någon vecka sedan då jag märkte att signalen på Mux 32 (gävle) blivit sämre från över 90 i signalstyrka till växlande 40-60. Fast med en signalförstärkare så är problemet numera åtgärdat och vad förändringen beror på i första läget har jag ingen aning men men struntsamma nu när det fungerar igen då.

Redigerat av Unregistered9b117a23, 19 March 2010 - 23:03.

Postad 19 March 2010 - 14:32

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Jag får massa skräptecken i EPGn. Inbillar mig att det är på TV4. Detta leder i sin tur att jag missar inspelningar.

Jag bygger EPGn med Bosses program.

Kan det vara att sajten som feedar (hrm.. bra svenska) XmlTv2Mei levererar smutsigt data?

/A

Postad 20 March 2010 - 04:12

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag får massa skräptecken i EPGn. Inbillar mig att det är på TV4. Detta leder i sin tur att jag missar inspelningar.

Jag bygger EPGn med Bosses program.

Kan det vara att sajten som feedar (hrm.. bra svenska) XmlTv2Mei levererar smutsigt data?

Kan du posta exempel här?
Några misstänkta rader från din MyStuff.mei-fil.

Redigerat av Bo_B, 20 March 2010 - 04:13.

Postad 20 March 2010 - 11:01

Zerre
  • Zerre
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Hallå !!

Jag har lite problem med min box.. den hänger sig mest hela tiden då ja ska starta upp mystuff (5.62b) men får jag det att starta så funkar det problemfritt tills jag ska starta om boxen =(
+
är det någon som sitter på ngn bra lösning?? ngt jag kan göra?

Jag hade samma problem efter kanalbytet och uppdateringarna 1-feb. Boxen hängde sig ofta vid "L" i MyStuff. Jag gick igenom de tips som jag hittade i frågan. Radera mystuff.mei, radera skräpfiler på boxen osv. Det fungerade några dagar men sedan hängde sig boxen igen.
Jag upptäckte då i xmltv2mei-configuratorn att jag hade dubbla SVT1 och SVT2 och misstänkte att detta kunde vara problemet.
Om jag bockade bort en av varje i configuratorn så försvann de helt nästa gång jag tittade. I stället så fick jag göra ändringen direkt i xmltv2mei.ini där jag tog bort en instans av varje av SVT1 och SVT2. Nu har boxen inte hängt sig på flera veckor och jag börjar tro att det kommer fungera även framåt!
De instanser jag tog bort var för SVT-Sörmland. Jag fick antagligen in dubbla kanaler vid omskanningen. (Bor i Täby)

Kanske hade Bo_B:s råd om att skanna manuellt utifrån sin lokalisering löst det på liknande sätt? Nu rör jag inget förrän problem uppstår...

Postad 20 March 2010 - 11:33

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Låter som att du får mäta lite spänningar igen... :)

Nu har jag bytt disken mot en annan och nu fungerar det igen. Fattar inget

Postad 24 March 2010 - 09:44

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Kul att man numera sitter med två Topfieldboxar varav bara en kan användas och även passade på att binda mig på Boxer 24 månader för att sedan dagen efter få läsa att Viasat har köpt rättigheterna till Premier League. Tur att man har två ångerveckor!

Nu känns det verkligen trist att våra älskade topfieldboxar bara fungerar med Boxer för när PL flyttar till Viasat så blir det inte alls särskilt intressant för mig att ha Canal + även om elitseriehockeyn kan locka lite. Dessa i-landsproblem. Hur tänker ni andra sportintresserade som vill fortsätta använda box med Mystuff mm.?

Postad 24 March 2010 - 21:17

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
jag är mest nyfiken vilken box man skall köpa när mpeg4 blir mer och mer vanligt.

Postad 28 March 2010 - 22:58

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Hur var det nu med sommar/vinter tid, är det en bug där eller?
Min box har inte uppdaterat sig, jag fick manuellt gå in och ändra offset till 2 timmar mot den tid som Boxen visar som GMT.

Postad 29 March 2010 - 20:38

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Min box har inte uppdaterat sig, jag fick manuellt gå in och ändra offset till 2 timmar mot den tid som Boxen visar som GMT.

Vad har du för box? Min 5700 utan HDMI uppdaterade sig fint, men inte min 5710. Har de rekommenderade firmwaren (lägre än 3.00) på bägge...

Postad 31 March 2010 - 09:10

pl_84
  • pl_84
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har också lite problem med min 5700. När jag ska se på SVT eller lyssna på SR så får jag upp ett medelande "Finns inte längre, Vill du radera?"

Om jag spelar in och spolar tillbaka ca 10 sek går det att se, annars kommer bilden upp igen efter ca 15-20 sek.
Någon som vet vad det kan vara för fel?

Tack på förhand!

//Peter

Postad 01 April 2010 - 08:38

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Kom just hem från utlandet och hittade en box som går fel med en timme :D
Har en TF5700 med f/w 2.87 och ett antal patchar.
Irriterande att man skall behöva ändra offset från GMT manuellt vid sommartidsbyte när man satt flaggan sommartid på PÅ.
Hur är det tänkt att fungera egentligen.
En effekt av detta är ju att en massa inspelningar blivit helt felaktiga sen i söndags.....

Bosse

Postad 02 April 2010 - 10:33

Annaanna5
  • Annaanna5
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Hej
Jag har en 5710 med f/w 3.17. Sommartiden uppdaterade perfekt.

Postad 02 April 2010 - 17:55

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
5720 med 2.89 fungerade automatiskt.

Postad 02 April 2010 - 20:28

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Hur har ni ställt in boxen avseende tiden?
Min är ställd så här (Systeminställningar/Tidsinställning):
Arbetsläge: AUTO
Lokaltid: (grå)
GMT: (grå)
Tidskillnad: 2 timmar (det var detta jag fick lov att ändra på)
Sommartid: På

Jag har utgått från att om man kör Sommartid På så skall boxen fatta när sommartiden börjar/slutar. Men det är kanske tvärtom att ifall man säger Av på sommartid så blir det rätt tid automatiskt?????

/Bosse

Postad 02 April 2010 - 21:11

pl_84
  • pl_84
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Har också lite problem med min 5700. När jag ska se på SVT eller lyssna på SR så får jag upp ett medelande "Finns inte längre, Vill du radera?"

Om jag spelar in och spolar tillbaka ca 10 sek går det att se, annars kommer bilden upp igen efter ca 15-20 sek.
Någon som vet vad det kan vara för fel?

Tack på förhand!

//Peter

Ingen som vet vad det kan vara för fel?

//Peter

Postad 02 April 2010 - 21:42

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Ingen som vet vad det kan vara för fel?

Lite skumt att min 5700 med i stort sett (antar jag) samma patchar och firmware ändrade klockan men inte Bosses... ;)

Postad 02 April 2010 - 22:04

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Lite skumt att min 5700 med i stort sett (antar jag) samma patchar och firmware ändrade klockan men inte Bosses... ;)

Har du samma inställningar som jag angående tiden i din box? ;)

Postad 03 April 2010 - 07:31

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Min är inställd

Tidskillnad: AUTO
Sommartid: AV

Hur har ni ställt in boxen avseende tiden?
Tidskillnad: 2 timmar (det var detta jag fick lov att ändra på)
Sommartid: På

Jag har utgått från att om man kör Sommartid På så skall boxen fatta när sommartiden börjar/slutar. Men det är kanske tvärtom att ifall man säger Av på sommartid så blir det rätt tid automatiskt?????

/Bosse

Postad 03 April 2010 - 07:49

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Min är inställd

Tidskillnad: AUTO
Sommartid: AV

TYPISKT!
Dessa två inställningar är orsaken till att det inte fungerade för mig:
Tidskillnad: AUTO (jag hade alltså 1 tim här och måste manuellt ändra till 2 tim)
Sommartid: AV (här hade jag PÅ, men det skall vara AV)

I den bedrövliga bruksanvisningen står inget om att man skall ha det inställt som du har för att få automatik i systemet.
Kul med ett arbetsläge som är AUTO men ändå missar sommartiden!

Extra kul när man är bortrest över omläggningen....

Tack för informationen, nu är min box också inställd på rätt sätt.

Bosse

Postad 04 April 2010 - 13:23

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Ny MyStuff-krasch igen igår då! Roligt när vi har bärbara datorn på lagning dessutom men får låna morsan och fixa till det. Räcker ju med att starta, ta bort och lägga in en fungerande backupkopia på Program Files så är det ok igen men ändå djäkligt trist.

Hade någon av er andra lyckas få bort de här Mystuff-krascherna genom att göra den där förändringen som Bosse tipsade om tidigare?

Man törs snart inte stänga av boxen då den ju kommer vid uppstarten av Mystuff

Postad 04 April 2010 - 21:03

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Ny MyStuff-krasch igen igår då! Roligt när vi har bärbara datorn på lagning dessutom men får låna morsan och fixa till det. Räcker ju med att starta, ta bort och lägga in en fungerande backupkopia på Program Files så är det ok igen men ändå djäkligt trist.

Hade någon av er andra lyckas få bort de här Mystuff-krascherna genom att göra den där förändringen som Bosse tipsade om tidigare?

Man törs snart inte stänga av boxen då den ju kommer vid uppstarten av Mystuff

Använder du EPG2MEI? (Den ingår i den installer som man kan ladda ner från MyStuff homepage.)
I så fall kan kraschen orsakas av ett fel i EPG2MEI tillsammans med MyStuff 6 där det visat sig att EPG2MEI kan korruptera EPG.mei när den synkar MyStuff.mei som skapas av XmlTv2Mei eller RT i U.K. med det som finns på själva boxen. Resultatet är en mei-fil som MyStuff inte kan ladda utan att krascha. Lösningen då brukar vara att radera mei-filen och starta MyStuff sedan.
Men som sagt var, det är bara ifall du kör EPG2MEI TAP på boxen för att blanda in den inbyggda guidens data med de data som kommer utifrån....

/Bosse

Postad 05 April 2010 - 21:17

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Ny MyStuff-krasch igen igår då!

Trökigt värre!

Min ena box har krånglat en hel del vid starten av MyStuff, eller vid en uppdatering (omladdning) av av epg:n, men sedan jag ändrade en sak har det inte inträffat en endaste gång - TA I TRÄ! :)

Jag tog bort allt eget samlande av EPG i boxen och stängde av merging-funktionen i Bosses program.
Sedan dess inte en enda hängning! Kanske kan vara värt att prova...

Postad 06 April 2010 - 08:20

Annaanna5
  • Annaanna5
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Trökigt värre!

Min ena box har krånglat en hel del vid starten av MyStuff, eller vid en uppdatering (omladdning) av av epg:n, men sedan jag ändrade en sak har det inte inträffat en endaste gång - TA I TRÄ! :)

Jag tog bort allt eget samlande av EPG i boxen och stängde av merging-funktionen i Bosses program.

Detta ska jag prova.

Postad 06 April 2010 - 18:30

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Trökigt värre!

Min ena box har krånglat en hel del vid starten av MyStuff, eller vid en uppdatering (omladdning) av av epg:n, men sedan jag ändrade en sak har det inte inträffat en endaste gång - TA I TRÄ! :D

Men jag som kör både eit2mei och mergar in kanaler som inte finns hos TVSajten i XmlTv2Mei-processen ser inga hängningar heller.
Fast jag har ju patchen Ar samt kör AutoReboot TAP i Auto Start så då kanske den hänger sig utan att jag märker det och startar om snällt efteråt (tar några sekunder bara)....
/Bosse

Postad 07 April 2010 - 05:14

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Fast jag har ju patchen Ar samt kör AutoReboot TAP i Auto Start så då kanske den hänger sig utan att jag märker det och startar om snällt efteråt (tar några sekunder bara)....
/Bosse

För min del hjälper det inte med en omstart, utan jag måste radera eller köra in en ny MyStuff.mei för att MyStuff överhuvudtaget ska fungera...

Postad 07 April 2010 - 07:00

Annaanna5
  • Annaanna5
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

För min del hjälper det inte med en omstart, utan jag måste radera eller köra in en ny MyStuff.mei för att MyStuff överhuvudtaget ska fungera...

Det kan räcka med några omstarter eller så är boxen på utan mystuff ett tag (tryck på 0 vid start), sedan brukar det fungera.

Postad 07 April 2010 - 07:16

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
För mig är det precis som för Fridde. Spelar ingen roll hur många omstarter jag gör eller om jag startar boxen utan MyStuff med nollan. När jag sen startar Mystuff så kraschar den igen och lösningen har varit att ta bort Program Files och lägga in min backupfil. Börjar ledsna på alla möjliga problem med boxen o med tanke på att Canal Plus tappat Premier League till nästa höst så ska jag nog börja se mig om efter andra alternativ som Dreambox/Viasat så småningom..... Fast kommer sakna just Mystuff och Bosses Epg-fix :D

Postad 07 April 2010 - 17:56

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Väldigt mystiskt, men att det blir en krasch vid omstart ifall EPG-filen är korrupt kan man ju förstå, för det lagar sig ju inte av sig själv. Men då skall det ju inte heller hjälpa att byta ut MyStuff.tap eftersom MyStuff.mei fortfarande i så fall är korrupt...

Så då undrar jag exakt hur du gör för att komma igång igen?
Tex: Tar du och raderar MyStuff.tap från Auto Start och kopierar in en ny från din PC?
Eller byter du också ut några andra filer samtidigt?
Om du kör TAP MyInfo B5.0 i Auto Start så kunde du visa upp loggfilen här, den har mycket intressant info. Ligger i Programfiles/Logs

Postad 11 April 2010 - 08:33

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Väldigt mystiskt, men att det blir en krasch vid omstart ifall EPG-filen är korrupt kan man ju förstå, för det lagar sig ju inte av sig själv. Men då skall det ju inte heller hjälpa att byta ut MyStuff.tap eftersom MyStuff.mei fortfarande i så fall är korrupt...

Så då undrar jag exakt hur du gör för att komma igång igen?
Tex: Tar du och raderar MyStuff.tap från Auto Start och kopierar in en ny från din PC?
Eller byter du också ut några andra filer samtidigt?
Om du kör TAP MyInfo B5.0 i Auto Start så kunde du visa upp loggfilen här, den har mycket intressant info. Ligger i Programfiles/Logs

Är frågan ställd till mig, Bosse?! :D

Jag har inte provat att byta ut MyStuff.tap för att se om det hjälper. Så vitt jag ser, har jag inte skrivit att jag gjort det heller, utan det är MyStuff.mei det handlar om för min del.

Att den fixar sig själv beror nog bara på att det varje dag kommer en ny, uppdaterad MyStuff.mei farande och som kanske inte är korrupt den gången.

Har varit helt kraschfri flera veckor nu, så jag har ingen färsk infofil att dela med mig av.

Postad 11 April 2010 - 13:11

hoc
  • hoc
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag slarvade när jag höll på och bytte hårddisk och ställde hårddiskvaggan så att, vad jag tror, den kom åt den stora kylflänsen och en kondensator på strömförsörjningskortet. På schemat (http://members.optus...pwrcircuit.html) kallas dessa V1 och C23 men på kortet har de betecknigarna U1 och C23. Säkringar gick lite överallt. :P

Bytte säkringarna (lägenheten och Topfield). Tyvärr så går säkringen i Topfielden direkt när jag stoppar i kontakten. Alla komponenter ser fina ut.
Kan man mäta sig fram till vilken komponent som är trasig utan att löda loss dem?
Vilka utför service i Sverige?
Var kan man köpa ett nytt kort? Någon som har ett över?

Update: Hittade följande trådar:
http://forum.toppy.o...pic.php?t=14268
http://forum.toppy.o...ic.php?p=216827

Där anges likriktarbryggan BD1 som en trolig orsak. Provmätte med diod/summer-funktionen på multimetern och mycket riktigt så pep den mellan två ben, dvs. en diod är trasig.
Har beställt ny från ELFA: 70-034-78 (klarar lite högre spänning). Tänkte också byta varistorn VR1, en 60-300-19 lär funka.
Bara hoppas att spänningsregulatorn KA1M0680RB inte gick sönder också eftersom Elfa inte har någon sådan.

Redigerat av hoc, 11 April 2010 - 18:23.

Postad 11 April 2010 - 22:08

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Är frågan ställd till mig, Bosse?! :P

jack71 var det, inlägget under.
Tryckte nog på fel ikon. Det är lätt hänt för på UK-forumet sitter svarsikonen på andra sidan inlägget jämfört med här....
Men han refererade dig...

Postad 11 April 2010 - 22:09

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Säkringar gick lite överallt. :P

Skrattade gott när jag läste det där! :D
Blir lätt en harang när man gör så där! :D

Postad 12 April 2010 - 10:49

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Får hem min bärbara dator idag förhoppningsvis så ska kolla upp lite då bara jag får tid. Nu i helgen så fungerade det plötsligt i några timmar med MyStuff men sen kom krascherna tillbaka och när jag inte har någon dator så var det ju bara att köra med orginal-EPG med mera som verkligen är uruselt i jämförelse. Konstigt nog har jag ibland grymma problem att starta boxen utan att Mystuff körs igång trots att jag trycker in nollan som en dåre men till slut gick det. Jaja vi får se om jag kan få till en kraschfri box med Mystuff när jag provat greja lite igen då.....

Fridde/
Måste bara få fråga vad du menar exakt med att du "tog bort allt eget samlande av EPG"? Vad ska man ta bort alltså?

Redigerat av Unregistered9b117a23, 12 April 2010 - 18:34.

Postad 12 April 2010 - 23:14

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Fridde/ Måste bara få fråga vad du menar exakt med att du "tog bort allt eget samlande av EPG"? Vad ska man ta bort alltså?

Det är en inställning i XmlTv2Mei som ska avbockas, men jag kommer inte ihåg vad rutan heter i config-programmet. I ini-filen ska det i alla fall stå "MergeToppyFreeview = 0".

Det gör att XmlTv2Mei inte stoppar in Freeview-data från tv-antennen i MyStuff.mei-filen, utan bara tar ifrån webben.
Jag tog också bort eit2mei.tap från Autostart för att inte köra det i onödan.

Det verkar ha hjälpt för min del.

Postad 15 April 2010 - 15:05

hoc
  • hoc
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Jag slarvade när jag höll på och bytte hårddisk och ställde hårddiskvaggan så att, vad jag tror, den kom åt den stora kylflänsen och en kondensator på strömförsörjningskortet.
...
Tyvärr så går säkringen i Topfielden direkt när jag stoppar i kontakten.
...
Hittade följande trådar:
http://forum.toppy.o...pic.php?t=14268
http://forum.toppy.o...ic.php?p=216827

Där anges likriktarbryggan BD1 som en trolig orsak.

Och det var likriktarbryggan! Lödde loss den och satte dit den nya från Elfa. Kopplade in, med foliehatten på ifall konstiga elektromagnetiska vågor skulle uppstå :). Den här gången gick inga säkringar. Mätte upp att jag fick ut 5V och 12V. Kopplade på moderkortet och hårddisken och allt fungerade perfekt.

Postad 15 April 2010 - 21:46

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Och det var likriktarbryggan! Lödde loss den och satte dit den nya från Elfa. Kopplade in, med foliehatten på ifall konstiga elektromagnetiska vågor skulle uppstå :). Den här gången gick inga säkringar. Mätte upp att jag fick ut 5V och 12V. Kopplade på moderkortet och hårddisken och allt fungerade perfekt.

High five! :)

Postad 22 April 2010 - 07:03

Annaanna5
  • Annaanna5
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Nu har jag testat utan mergning av freeview ett tag. Det har blivit färre hängningar, men de är inte borta. Jag uppdaterar EGP sällan ca 1g/vecka. Känslan är att hängningarna kommer efter 4-7dagar efter jag uppdaterade EPGn. Jag har visst inte använt den senaste versionen av XmlTv2Mei utan ver 44. ver 50 är den senaste. Så nu måste jag testa om det gör någon skilldnad.
annar får jag vänta på Mystuff 6.2, verkar som om den är på väg. Hoppas kan man göra.

Postad 24 April 2010 - 06:38

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Nu har jag testat utan mergning av freeview ett tag. Det har blivit färre hängningar, men de är inte borta. Jag uppdaterar EGP sällan ca 1g/vecka. Känslan är att hängningarna kommer efter 4-7dagar efter jag uppdaterade EPGn. Jag har visst inte använt den senaste versionen av XmlTv2Mei utan ver 44. ver 50 är den senaste. Så nu måste jag testa om det gör någon skilldnad.
annar får jag vänta på Mystuff 6.2, verkar som om den är på väg. Hoppas kan man göra.

När du får din hängning, startar Toppyn om sedan på normalt sätt eller måste du starta utan TAP (med 0-knappen intryckt) och sedan radera nån fil?
I det senare fallet, vilken fil raderar du???
Om det är MyStuff.mei skulle jag vara intresserad av att få en kopia av den filen på något sätt. Kontakta mig via detta forums PM så kan jag ge ut min mailadress.
Jag får bara krasch ifall jag använder Extend (en TAP som enligt beskrivningen skall förlänga en pågående inspelning ifall det inspelade programmet slutar senare än tänkt). Provade igen igår och det kraschade min annars stabila Toppy när den skulle starta inspelning av Party Animals medan jag tittade på en Winther som jag hade spelat in förut.
Men annars så är min Toppy hur stabil som helst.
/Bosse

Postad 29 April 2010 - 16:27

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

När du får din hängning, startar Toppyn om sedan på normalt sätt eller måste du starta utan TAP (med 0-knappen intryckt) och sedan radera nån fil?
I det senare fallet, vilken fil raderar du???
Om det är MyStuff.mei skulle jag vara intresserad av att få en kopia av den filen på något sätt. Kontakta mig via detta forums PM så kan jag ge ut min mailadress.
Jag får bara krasch ifall jag använder Extend (en TAP som enligt beskrivningen skall förlänga en pågående inspelning ifall det inspelade programmet slutar senare än tänkt). Provade igen igår och det kraschade min annars stabila Toppy när den skulle starta inspelning av Party Animals medan jag tittade på en Winther som jag hade spelat in förut.
Men annars så är min Toppy hur stabil som helst.
/Bosse

Verkar som om Kommissarie Winther är besvärlig...
I går natt så kraschade min box rätt duktigt under inspelning av Winther. Det var så pass att autoreboot inte kunde få igång den eftersom kanalerna hade tappats...
Jag fick göra kanalsökning och ställa in mina favoriter innan den var igång igen. Inget tappat på hårddisken dock.

Jag har fått MyStuff.mei från Annaanna5 nu och kan bekräfta att om jag lägger in den i min box och låter MyStuff ladda data (option Z1) så kraschar det boxen. :(
Men tyvärr när jag tittar igenom den visuellt så var det inget självklart fel på den som kan förklara att MyStuff kraschar. Jag får höra med MyStuff-teamet ifall de har nånting som kan kolla upp en mei-fil för felaktigheter.
Konstigt nog så har ju min box inte haft sånt här för sig....

/Bosse

Postad 02 May 2010 - 20:54

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Lagt in MyStuff 6.2 än Bosse? ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.