Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 05 June 2008 - 15:57

BazookaSkoga
  • BazookaSkoga
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Hej

Jag satt och fipplade med video ut inställningarna. Samtidigt väljer min tv att bara visa mysko färger (på alla kanaler och menyer). Jag provade att göra en fabriksinställning på tvn. Har det någon koppling med inställningarna jag gjorde på tvixen?

Kommer inte heller ihåg de inställningar jag hade. Jag har en NAD 321A om det har med nåt att göra.

Postad 05 June 2008 - 16:04

Unregistered123dbc1c
  • Unregistered123dbc1c
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Hej

Jag satt och fipplade med video ut inställningarna. Samtidigt väljer min tv att bara visa mysko färger (på alla kanaler och menyer). Jag provade att göra en fabriksinställning på tvn. Har det någon koppling med inställningarna jag gjorde på tvixen?

Kommer inte heller ihåg de inställningar jag hade. Jag har en NAD 321A om det har med nåt att göra.

Samma fel som jag har?
Kör du komponent från Tvix?

Du kan trycka på Tv out ett antal ggr för att få bild igen.

Postad 05 June 2008 - 22:21

peter7256
  • peter7256
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hejsan, jag undrar om man kan flytta en fylld hårddisk från sin Pc till Tvixen.Hårdisken är formaterad med filsystemet Ntfs och är en primär partion, den är också fylld med material som jag har tänkt att se på med hjälp av Tvixen.. Jag måste veta att inte den formateras automatiskt när jag installerar den i min Tvix och att allt mitt material på den hdd'n försvinner..
Tack på förhand//

Postad 05 June 2008 - 22:44

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hejsan, jag undrar om man kan flytta en fylld hårddisk från sin Pc till Tvixen.Hårdisken är formaterad med filsystemet Ntfs och är en primär partion, den är också fylld med material som jag har tänkt att se på med hjälp av Tvixen.. Jag måste veta att inte den formateras automatiskt när jag installerar den i min Tvix och att allt mitt material på den hdd'n försvinner..
Tack på förhand//

Det är lugnt. :)

Flytta hårddisken bäst du vill. Inget försvinner. :)

Postad 06 June 2008 - 09:31

Unregistered123dbc1c
  • Unregistered123dbc1c
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Nej autoswitch är avslagen. Jag har testat både ntsc och pal men det ger samma felaktiga resultat. 480i/576i är det enda som fungerar korrekt. med 480p/576p så får jag dubbelbild, i 720p försvinner bilden helt.

Finns det någon annan här som kör komponent på Tvix:n med erfarenhet att köra i hd format?

Ingen här som kan svara på mitt problem?
Kör alla hdmi?

Jag funderar på om signalen är för svag från tvix:n. För om jag kopplar in den direkt till projektorn via komponent kan jag köra alla upplösningar (ntsc, 24 Hz). Men om jag kör via min förstärkare (Marantz 7500) eller via min scaler (Cinemateq) får jag störningar i form av dubbelbild (en till vänster och en till höger) när jag kör 480p/576p, högre uplösningar blir bara brus. Jag vet att kombinationerna fungerar annars. Jag kör både min DVD spelare (Momitsu) i hög upplösning via scalern med komponent och från scalern till projektorn med dvi, samt min xbox på samma sätt. Men med tvix:n är stendött. Får väll gå och handla en hdmi-dvi kabel. Men det var absolut inte så jag hade tänkt köra med dubbla kablage, jag vill gärna använda min scaler som bildvväxlare.

Någon??? Jag har slut på ideér. Blir till att lämna tillbaka spelaren annars.

Postad 06 June 2008 - 12:47

BazookaSkoga
  • BazookaSkoga
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Samma fel som jag har?
Kör du komponent från Tvix?

Du kan trycka på Tv out ett antal ggr för att få bild igen.

Nä jag kör HDMI. Men det är nog TVn det är fel på.. Jag pratade med affären. Jag ska dit imorn och snacka mer med de.

Postad 06 June 2008 - 17:57

peter7256
  • peter7256
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Det är lugnt. :D

Flytta hårddisken bäst du vill. Inget försvinner. :P

Ok det låter ju fint, tack för svaret..

Postad 07 June 2008 - 08:38

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Jag hittade en ny version av TViX Gui builder som fungerar utan att ställa om klockan etc.
TviXGuiBuilder

Postad 07 June 2008 - 09:53

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
För er som kör nätverk, så har LFC postat en glädjande sak om Netshare på det officiella forumet:

Såg att det nu i dagarna har kommit en ny version av Netshare, 2.02 tror jag att den hette.

Efter jag installerat denna och kört mina ISO som krånglat förr så funkar det klockrent. Det står även med i changeloggen till netshare att dom gjort någonting med ISO-streamingen.

Trodde aldrig att det kunde vara netshare som trasslade, men nu är det löst iaf.

Jag rekommenderar att alla som har problem passar på att prova den nya versionen. Den finns på dvicos hemsida.

http://forum.canman....88&postcount=23

EDIT: Såg nu att detta redan var postat på förra sidan, men eftersom det är så många som frågar samma saker om och om igen utan att söka, så önskar jag att detta inlägg får vara kvar. :D

Redigerat av sean.wiklund, 07 June 2008 - 13:31.

Postad 07 June 2008 - 13:30

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Välkommen i klubben! Det märkliga är bara att även den här blir full alldeles för snabbt, jag lovar! :(

Jag märkte det. Några dagar senare, så är det bara 112 MB ledigt. Argh!!! :(

Postad 07 June 2008 - 14:06

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag märkte det. Några dagar senare, så är det bara 112 MB ledigt. Argh!!! :(

En disk är antingen ny eller fylld :(

/Göran

Postad 07 June 2008 - 16:39

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

En disk är antingen ny eller fylld :(

/Göran

Du har så rätt Göran! hihi

Hoppas allt är väl med dig också förresten och att allt snurrar på med din M-6500. :(

Postad 07 June 2008 - 19:18

BazookaSkoga
  • BazookaSkoga
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Vad betyder TviXGuiBuilder?

Postad 07 June 2008 - 19:20

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Vad betyder TviXGuiBuilder?

Klicka och testa så får du se. Visa din nyfikenhet istället för att bara fråga. :(

(Det är ett program kodat av en privatperson, i vilket du kan göra snyggt designade mappar som visar filmomslag och filminformation när du markerar en film i TViX:en, med mera...)

Postad 07 June 2008 - 19:42

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Hoppas allt är väl med dig också förresten och att allt snurrar på med din M-6500. :(

Som du vet så har jag till skillnad från de flesta här i forumet prioriterat inspelning från tunern (och naturligtvis uppspelning av de programmen).

På den punkten har jag nästan bara bra erfarenheter av 6500. I stort sett så är de problem som jag hade med att spela in SVT HD i 4100 utan störningar borta. Kvar är bara störningar om jag använder WLAN-adaptern under inspelning men det verkar vara ett kännt bekymmer och jag är inte beroende av WLAN-adaptern. Jag ville bara testa om 6500 klarade detta bättre än 4100.

Det finns en del lite mer bagatellartade problem kvar men på det hela taget är jag faktiskt hyffsat nöjd med 6500. Det fanns ju problem med ljudnivån från fläkten men sedan 6500 fick en egen hylla med gott om fritt utrymme runt omkring så störs jag inte längre av fläkten.

/Göran

Postad 07 June 2008 - 21:47

BazookaSkoga
  • BazookaSkoga
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Klicka och testa så får du se. Visa din nyfikenhet istället för att bara fråga. :(

(Det är ett program kodat av en privatperson, i vilket du kan göra snyggt designade mappar som visar filmomslag och filminformation när du markerar en film i TViX:en, med mera...)

Hehe. Jag får väl göra det :(

Postad 07 June 2008 - 21:48

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Har haft min 6500 ett tag nu och är mycket nöjd. Dock upptäckte jag ett irriterande problem igår.
Jag och familjen skulle kolla på de filmer vi har spelat in själv. D.v.s. DV i AVI-format. Till min förvåning så får jag upp att filformatet inte stöds!
Är det verkligen sant att man inte kan titta på DV-filmer med Tvixen?
Finns det en work-around eller måste man klaga hos tillverkaren för att de ska implementera en codec för detta för nästa FW?
Visst man kan ju konvertera dem till mpeg men när man har 500 GB med film så är man ju inte så sugen på det.

/Patrik

Postad 07 June 2008 - 22:58

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Har haft min 6500 ett tag nu och är mycket nöjd. Dock upptäckte jag ett irriterande problem igår.
Jag och familjen skulle kolla på de filmer vi har spelat in själv. D.v.s. DV i AVI-format. Till min förvåning så får jag upp att filformatet inte stöds!
Är det verkligen sant att man inte kan titta på DV-filmer med Tvixen?
Finns det en work-around eller måste man klaga hos tillverkaren för att de ska implementera en codec för detta för nästa FW?
Visst man kan ju konvertera dem till mpeg men när man har 500 GB med film så är man ju inte så sugen på det.

/Patrik

Tjena Patrik! :(

Vi har ingen aning om vad det är för filformat. Vad din filmkamera spelar in i för format mer än AVI, typ upplösning, bitrate osv kan spela stor roll. Bara för att TViX:en tar "AVI" så innebär det inte att den klarar av alla de hundra- eller tusentals olika AVI-format och codecs som dessa filer är gjorda av...

Den borde alltså klara det, men det kan vara någon inställning som gör att den inte klarar det. Kan du ställa in olika saker i kameran, som upplösning osv, testa att spela in några snuttar med några olika inställningar, och se om det är någon som fungerar. Användare som har digitala videokameror som spelar in i AVC-HD så fixar den det till 99 %, men även där finns det inställningar som går att göra (vad jag vet) som skulle kunna göra att det inte går att spela in den. :(

I värsta fall blir det omkonvertering. Du sitter i alla fall med den media extender som klarar i princip mest i världen så... jag har inte så mycket mer att tillägga rent konstruktivt.

Postad 08 June 2008 - 00:17

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Ok, jag kanske var lite luddig i min beskrivning.
Det som jag vill att den ska klara spela upp är PAL 720x576@50i (komprimering har jag inte koll på) Det är filmer som jag har spelat in med min gamla DV-kamera, Canon MV400i.
Jag är lite "old Fashioned" och gillar band. Min nya kamera, en Canon HV20 NTSC. spelar in i HDV (1080i@30i eller 1080@24p). Adobe Premiere sparar dessa som MPEG-2 filer. Dessa har Tivxen inga problem att spela upp. Jag tycker att vanlig PAL-upplösning borde den ju kunna spela upp. T.o.m. Windows Media Player 11 klarar ju det :(

/Patrik

Tjena Patrik! :(

Vi har ingen aning om vad det är för filformat. Vad din filmkamera spelar in i för format mer än AVI, typ upplösning, bitrate osv kan spela stor roll. Bara för att TViX:en tar "AVI" så innebär det inte att den klarar av alla de hundra- eller tusentals olika AVI-format och codecs som dessa filer är gjorda av...

Den borde alltså klara det, men det kan vara någon inställning som gör att den inte klarar det. Kan du ställa in olika saker i kameran, som upplösning osv, testa att spela in några snuttar med några olika inställningar, och se om det är någon som fungerar. Användare som har digitala videokameror som spelar in i AVC-HD så fixar den det till 99 %, men även där finns det inställningar som går att göra (vad jag vet) som skulle kunna göra att det inte går att spela in den. :(

I värsta fall blir det omkonvertering. Du sitter i alla fall med den media extender som klarar i princip mest i världen så... jag har inte så mycket mer att tillägga rent konstruktivt.

Postad 08 June 2008 - 06:26

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Har i.o.f.s. en 5100, men med samma problem att läsa AVI-filen från min Panasonic DV-kamera.
Video-codec är dvsd, Ljud-codec är araw enligt VLC-playerns info-ruta.
/Peter

Postad 08 June 2008 - 07:25

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Det som jag vill att den ska klara spela upp är PAL 720x576@50i (komprimering har jag inte koll på) Det är filmer som jag har spelat in med min gamla DV-kamera, Canon MV400i.
Jag är lite "old Fashioned" och gillar band. Min nya kamera, en Canon HV20 NTSC. spelar in i HDV (1080i@30i eller 1080@24p). Adobe Premiere sparar dessa som MPEG-2 filer. Dessa har Tivxen inga problem att spela upp. Jag tycker att vanlig PAL-upplösning borde den ju kunna spela upp. T.o.m. Windows Media Player 11 klarar ju det :(

/Patrik

Nu kanske jag är ute och simmar men var den ena filmen i NTSC och den andra i PAL?

Det kan inte vara så att Autoswitch är Av?

/Göran

Postad 08 June 2008 - 11:23

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

/Patrik

Det som är problemet i ditt fall beror troligtvis på vilket sätt filmen är kodad.
PAL, NTSC och HDTV-upplösningar är inga problem annars.
Ladda ner programmet MediaInfo och kör filen i den.
Klistra in resultatet här så kanske du kastar lite ljus på problemet.

Postad 08 June 2008 - 13:04

Spirit_Within
  • Spirit_Within
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
För er som uppskattar programmet TViX GUIBUILDER finns det nu i en ny version 1.23 b001 :(
kommer ofta nya uppdateringar på programmet just nu då killen som gör det precis gjort Stoora förbättringar i det.

Ladda hem för PC: TViX GUI Builder PC

Ladda hem för Mac: TVix GUI Builder Mac

För er som inte sett resultatet av av programmet kan kika i mitt galleri på bilder hur det kan se ut.

Postad 08 June 2008 - 19:32

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0

Det som är problemet i ditt fall beror troligtvis på vilket sätt filmen är kodad.
PAL, NTSC och HDTV-upplösningar är inga problem annars.
Ladda ner programmet MediaInfo och kör filen i den.
Klistra in resultatet här så kanske du kastar lite ljus på problemet.

Ska kolla detta!

"Har i.o.f.s. en 5100, men med samma problem att läsa AVI-filen från min Panasonic DV-kamera.
Video-codec är dvsd, Ljud-codec är araw enligt VLC-playerns info-ruta.
/Peter"

Precis samma som jag får!

Nu kanske jag är ute och simmar men var den ena filmen i NTSC och den andra i PAL?

Det kan inte vara så att Autoswitch är Av?

/Göran

Du är inte ute och cyklar :)
Ena kameran är en PAL variant och den andra (nya) är en NTSC. Det skiljer mer än så. Den nya är en HDV-kamera och lagarar filmerna i MPEG-2 format. Detta format klarar Tvixen utan problem.

Postad 08 June 2008 - 20:20

Unregistered123dbc1c
  • Unregistered123dbc1c
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Ingen här som kan svara på mitt problem?
Kör alla hdmi?

Jag funderar på om signalen är för svag från tvix:n. För om jag kopplar in den direkt till projektorn via komponent kan jag köra alla upplösningar (ntsc, 24 Hz). Men om jag kör via min förstärkare (Marantz 7500) eller via min scaler (Cinemateq) får jag störningar i form av dubbelbild (en till vänster och en till höger) när jag kör 480p/576p, högre uplösningar blir bara brus. Jag vet att kombinationerna fungerar annars. Jag kör både min DVD spelare (Momitsu) i hög upplösning via scalern med komponent och från scalern till projektorn med dvi, samt min xbox på samma sätt. Men med tvix:n är stendött. Får väll gå och handla en hdmi-dvi kabel. Men det var absolut inte så jag hade tänkt köra med dubbla kablage, jag vill gärna använda min scaler som bildvväxlare.

Någon??? Jag har slut på ideér. Blir till att lämna tillbaka spelaren annars.

Men hallå, är jag ensam här eller??
Finns det verkligen ingen som har någon idé eller kan svara om de kör komponent?
Sean, du brukar ex. svar på det mesta...

Postad 08 June 2008 - 20:43

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Men hallå, är jag ensam här eller??
Finns det verkligen ingen som har någon idé eller kan svara om de kör komponent?
Sean, du brukar ex. svar på det mesta...

Amigo, jag hade svarat dig om jag kunde så det är inte som att jag inte svara för att jag inte vill... :)

Jag vet inte vad det kan vara men jag gissar att det som sagt har med scalern att göra. Det finns ingen butik där du kan köpa en kabel för att testa, och sedan lämna tillbaka den hos (HDMI-DVI)? Själv kör jag HDMI rakt in i TV:n så jag har dålig kunskap om komponent.

Postad 08 June 2008 - 21:12

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Du är inte ute och cyklar :)
Ena kameran är en PAL variant och den andra (nya) är en NTSC. Det skiljer mer än så. Den nya är en HDV-kamera och lagarar filmerna i MPEG-2 format. Detta format klarar Tvixen utan problem.

Men hur har du det med isntällningen "Autoswitch" i Settings? Jag har ställt in PAL/NTSC (eller om det var NTSC/PAL). Jag kör visserligen bara HD-filmer från Sony-kamera men i mitt fall fungerar det bra

/Göran.

Postad 08 June 2008 - 22:08

Unregistered123dbc1c
  • Unregistered123dbc1c
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Amigo, jag hade svarat dig om jag kunde så det är inte som att jag inte svara för att jag inte vill... :)

Jag vet inte vad det kan vara men jag gissar att det som sagt har med scalern att göra. Det finns ingen butik där du kan köpa en kabel för att testa, och sedan lämna tillbaka den hos (HDMI-DVI)? Själv kör jag HDMI rakt in i TV:n så jag har dålig kunskap om komponent.

Np, bara blev lite förvånad. Men alla kanske kör med hdmi.

Jag tror scalern fungerar som den ska, eftersom den fixar alla andra komponentkällor jag har. Dessutom fungerar ju inte komponentsignalen via min Marantz receiver heller. Jag var bara intresserad om det fanns något felrapporerat hur TViX:n levererar komponentsignalen. Är det något du kan skicka vidare som en fråga till supporten? Det är säkert en intressant fråga för fler som går i köpartankar! Jag tvekar inte att hdmi-signalen kommer fungera, men det testet säger ju eg. ingenting mera, eftersom det ena är digitalsignalen ut och det andra analoga signalen ut. Vill gärna köra komponent eftersom jag har en videoväxlare i Cinemateq:n som dessutom har en scaler som är vida överlägsen scalern i både TViX:n och Sharp:n.

Redigerat av Unregistered123dbc1c, 08 June 2008 - 22:15.

Postad 08 June 2008 - 22:10

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Jo då jag har det inställd på autoswitch. jag får upp felmeddelande om att den inte stödjer filformatet.
Känns lite tråkigt om man ska behöva konvertera allt för att kunna titta på det. En av anledningarna till att jag köpte den var ju att kunna sitta och se på egeninspelat material på ett smidigt sätt utan att behöva bränna ut det på DVD.

Men hur har du det med isntällningen "Autoswitch" i Settings? Jag har ställt in PAL/NTSC (eller om det var NTSC/PAL). Jag kör visserligen bara HD-filmer från Sony-kamera men i mitt fall fungerar det bra

/Göran.

Postad 08 June 2008 - 23:08

Brother_Nick
  • Brother_Nick
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Np, bara blev lite förvånad. Men alla kanske kör med hdmi.

Jag tror scalern fungerar som den ska, eftersom den fixar alla andra komponentkällor jag har. Dessutom fungerar ju inte komponentsignalen via min Marantz receiver heller. Jag var bara intresserad om det fanns något felrapporerat hur TViX:n levererar komponentsignalen. Är det något du kan skicka vidare som en fråga till supporten? Det är säkert en intressant fråga för fler som går i köpartankar! Jag tvekar inte att hdmi-signalen kommer fungera, men det testet säger ju eg. ingenting mera, eftersom det ena är digitalsignalen ut och det andra analoga signalen ut. Vill gärna köra komponent eftersom jag har en videoväxlare i Cinemateq:n som dessutom har en scaler som är vida överlägsen scalern i både TViX:n och Sharp:n.

En liten fundering.
Din scaler kanske vill ha en interlace-signal som insignal.. 480i/576i
Du skriver att du skickar ut en progressive signal från TviX:en.. 480p/576p
en vild gissning :-)

Annars låter det som någon form av frevensfel så att bildsignalen någonstans delas upp från t.ex. en progressivbild,
bildlinjenummer 1,2,3, etc till en interlacebild med linjeförskjutning
(Vänsterbild) 1,3,5, etc (Högerbild) 2,4,6, etc.

Postad 09 June 2008 - 00:46

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0
Försvinner något när man uppdaterar FW?
Har inte någon backup på mina filmer och vill absolut inte riskera att dessa försvinner så jag har hållit mig borta från uppdateringar mm till nu..

GuiBuilder skall också in samtidigt.. räcker det att bara stoppa in en .jpg bild i film-mappen för att denna skall pluppa upp fint i tvixens meny sedan?

(Jag vet att man kan leta, men jag orkade inte leta mer än några minuter)

Postad 09 June 2008 - 07:32

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Försvinner något när man uppdaterar FW?
Har inte någon backup på mina filmer och vill absolut inte riskera att dessa försvinner så jag har hållit mig borta från uppdateringar mm till nu..

GuiBuilder skall också in samtidigt.. räcker det att bara stoppa in en .jpg bild i film-mappen för att denna skall pluppa upp fint i tvixens meny sedan?

Hej!

Nej, inget försvinner. Det är endast mjukvaran i själva TViX:en som förändras, inte något på hårddisken. :)

Bildprogrammet har jag inte testat än, så där vet jag inte hur det fungerar.

Postad 09 June 2008 - 13:07

riggley
  • riggley
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Du bör nog läsa igenom PDF hjäpfilen som hänger med programmet. Det är en del man bör tänka på innan man börjar mixtra med dedär. Mappstruktur med mera.

Postad 09 June 2008 - 14:37

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

För er som kör nätverk, så har LFC postat en glädjande sak om Netshare på det officiella forumet:

http://forum.canman....88&postcount=23

EDIT: Såg nu att detta redan var postat på förra sidan, men eftersom det är så många som frågar samma saker om och om igen utan att söka, så önskar jag att detta inlägg får vara kvar. :)

Synd att de inte verkar ha löst problemet med att man inte kan spela upp filmer som samtidigt används av andra program (t.ex uTorrent). Enligt folk på MPC-club så funkar det om man kör NFS med andra program än just Netshare så jag ser det som en bugg i Netshare som de borde lösa snarast.

Postad 09 June 2008 - 15:53

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Synd att de inte verkar ha löst problemet med att man inte kan spela upp filmer som samtidigt används av andra program (t.ex uTorrent). Enligt folk på MPC-club så funkar det om man kör NFS med andra program än just Netshare så jag ser det som en bugg i Netshare som de borde lösa snarast.

Vid vilka tillfällen måste du använda filen samtidigt som den används av andra program? Är det inte en idé att låta ett program "jobba klart" med filen eller motsvarande? :) Om du tänkte säga "kanske för att jag vill kolla på en filmfil innan den är färdigladdad" och det gäller uTorrent som ovan, så verkar det knasigt eftersom filen är ofullständig. Är det inte bättre att vänta då? Missförstå mig rätt - jag är bara nyfiken att höra varför det här skulle vara en kritisk detalj i NetShare som de måste fixa snarast...

Postad 09 June 2008 - 17:48

Tjofräs
  • Tjofräs
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Måste man ha analogt ljud aktiverat för att kunna köra ljudet via hdmi och få ut det i teven när man spelar nåt med digitalt ljud ???

Vore ju nice om det gick få digitalt via hdmi för att slippa dra igång förstärkaren om man kanske bara ska testa nåt lite snabbt. Antar det är en inställningsfråga...

Har nu:

Ljud : Digital
DTS : Digital
WMA: Analog
AAC:Analog
HDMI Ljud: På

Tack på förhand

Postad 09 June 2008 - 18:10

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0

Vid vilka tillfällen måste du använda filen samtidigt som den används av andra program?

Jag tror att vissa är vänliga och fortsätter dela ut filer efter man har fått ner dem. Därför kan det vara önskvärt för dessa personer att kunna kolla på filmen samtidigt..

Postad 10 June 2008 - 09:16

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Jag tror att vissa är vänliga och fortsätter dela ut filer efter man har fått ner dem. Därför kan det vara önskvärt för dessa personer att kunna kolla på filmen samtidigt..

Precis, jag misstänker att Sean inte är speciellt omtyckt på de Torrent-siter han besöker :)

Postad 10 June 2008 - 10:47

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0
Kollade på en film igår (pulp fiction), nu när jag skall fortsätta glo på den idag så startar tvixen om sig hela tiden!

Men bara när man startar just pulp fiction, andra filer funkar skitbra. Vad kan man göra för att få tvixen att tycka om filen igen?

Postad 10 June 2008 - 11:00

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Precis, jag misstänker att Sean inte är speciellt omtyckt på de Torrent-siter han besöker :D

Ahh, jo då. ;) Men då förstår jag. Jag trodde mer att det var någon som ville titta på filmer (till exempel) under tiden den laddades (och då blir det ju avbrott i filmen eftersom det man laddar laddas i fragment). Jag såg inte på det på det sätt, men absolut, när man har laddat klart till exempel Big Buck Bunny och vill kolla på den samtidigt - då är jag med på hur ni tänker. :)

Postad 10 June 2008 - 17:55

jockeh__
  • jockeh__
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hejsan

Jag har beställt en Tvix M-6500A nu. Jag behöver köpa en längre USB-kbel till den dock, men jag ser att man kan ansluta två olika USB-kontakter, "vanliga" USB-kontakter och en fyrkantig kontakt.

Jag kommer ha en hårddisk i tvixen, och ha USB-sladden ansluten till datorn och tvixen hela tiden. Vilken sorts USB-kabel ska jag köpa?

Postad 10 June 2008 - 18:29

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Hejsan

Jag har beställt en Tvix M-6500A nu. Jag behöver köpa en längre USB-kbel till den dock, men jag ser att man kan ansluta två olika USB-kontakter, "vanliga" USB-kontakter och en fyrkantig kontakt.

Jag kommer ha en hårddisk i tvixen, och ha USB-sladden ansluten till datorn och tvixen hela tiden. Vilken sorts USB-kabel ska jag köpa?

Det är den fyrkantiga USB-kontakten som du ska användaa när du kopplar upp TVIX mot datorn. Däremot kan du inte ha den USB-kopplad mot datorn hela tiden. Om du vill ha kontakt mellan datorn och TVIX medan du tittar på program från TVIX så måste du använda nätverk - WLAN eller trådat.

/Göran

Postad 10 June 2008 - 18:39

jockeh__
  • jockeh__
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Det är den fyrkantiga USB-kontakten som du ska användaa när du kopplar upp TVIX mot datorn. Däremot kan du inte ha den USB-kopplad mot datorn hela tiden. Om du vill ha kontakt mellan datorn och TVIX medan du tittar på program från TVIX så måste du använda nätverk - WLAN eller trådat.

/Göran

Meh är det helt omöjligt att ha den inkopplad om man kollar på material från intern hårddisk? Blir ju bökigt om man ska behöva koppla i och ur hela tiden :)

Postad 10 June 2008 - 21:17

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Meh är det helt omöjligt att ha den inkopplad om man kollar på material från intern hårddisk? Blir ju bökigt om man ska behöva koppla i och ur hela tiden :D

Hej!

Varför ska du ha datorn uppkopplad när du har en intern disk? Om du har en intern disk så startar du bara TViX:en och kollar på det du vill kolla på. Du behöver ju inte ha den ansluten till datorn via USB då, väl? :) Det är de gånger du vill lägga in filmer eller ändra materialet i din TViX som du ansluter den till datorn och strukturerar om. Alternativet är att köra TViX:en med nätverk så du kan kolla på prylar på din dator via nätverkskabeln, eller ytterligare ett förslag - trådlöst om du köper till en WLAN-adapter och ansluter baktill på din TViX och förutsatt - självklart - att du har ett WLAN-kort i din dator.

Möjligheterna är många, men nej - du ska inte ha USB-kabeln ansluten "till vardags" när du ska använda TViX:en. ;)

Postad 11 June 2008 - 03:05

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0
fast man tycker ju ändå att det borde finnas knapp på fjärrisen där man kan välja "USB-mode" eller "tvix-mode" så man slipper gå och dra ur kabeln hela tiden...

Postad 11 June 2008 - 06:31

jockeh__
  • jockeh__
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Hej!

Varför ska du ha datorn uppkopplad när du har en intern disk?

Jag kommer lägga över nytt material dagligen till tvixen, men jag får väl leva med att koppla i och ur.

Postad 11 June 2008 - 07:33

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag kommer lägga över nytt material dagligen till tvixen, men jag får väl leva med att koppla i och ur.

Är det inte bättre att du försöker använda nätverket då och ansluta TViX:en till din dator istället, så slipper du det? Att kolla på HD-material i 720p är till exempel inga problem om du bara har konfigurerat allt rätt. :)

Postad 11 June 2008 - 08:58

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Dessutom tror många att man kan ha "väldigt långa" USB-kablar, det kan man inte (nu vet jag inte längden i det här fallet) utan då är det också alltid nätverk som gäller.

Postad 11 June 2008 - 09:06

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
Skulle vilja ha ett snabbt svar: hur lång HDMI kabel följer med till TVIX-M6500A ? Om det nu följer med nån kabel?

Postad 11 June 2008 - 10:22

jockeh__
  • jockeh__
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Är det inte bättre att du försöker använda nätverket då och ansluta TViX:en till din dator istället, så slipper du det? Att kolla på HD-material i 720p är till exempel inga problem om du bara har konfigurerat allt rätt. :)

Det fungerar nog med USB, jag har fått tag på en 2 meter lång sladd som räckte precis till min usb-hubb i skärmen så det blir inte så bökigt att koppla i och ur ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.