Körde först med audessy men det lät skit. Så har kört med lasermätare på avstånd och sedan resten med eget öra. Har läst lite om att man ska utgå från 0 på volymen på förstärkare och få fram 85db på en ljudnivåmätare. Samma med basen fast -5 på receivern och ratta in på volymknappen på basen till 85db. Låter det galet?
Det låter väl ok 75dB har jag oftast kalibrerat efter men detta hjälper ju inte alls för rumsproblem som gör att basen låter illa.
Här ser du min problem frekvens 33Hz är inte den fixade så kan jag lika väl stänga subben för så illa låter de.
https://www.minhembi...ttach_id=138102Audyssey (minst XT) kan man ha tur med och få ett OK resultat om man inte har något annat att välja på men det är väldigt viktigt att man följer guiderna exakt.
1. Knäpptyst i rummet under hela kalibreringen annars börja om. Ställ subbens volympott på 50% och om du har delning bak på subben vrid upp den till max. Gör en första mätning och se om subben hamnar lagom i nivå är det -15dB eller +15dB så behöver du höja eller sänka kraftigt bak på subben. Dra sedan ur mätmicken och sätt i den igen för att starta om.
2. Gör alla mätpunkter som din reciver tillåter
3. Öronhöjd börja med sweetspot sen resten runt denna punkt enligt guide, brukar funka att flytta 50-60cm åt gången för att täcka upp en lagom stor zon i en vardagsrumssoffa.
4. 60cm från bakvägg (om du har soffan mot väggen) och om öronhöjd är nedanför ryggstödskanten höj micken över ryggstödet.
5. Har du hörnsoffa i hörnet på rummet? mät ej närmare än 1meter från hörnet om inte hela familjen vill sitta i en hög i hörnet för där förstärks basen kraftigt och då kommer Audyssey sänka basen för att kompensera detta.
6. När mätningen är klar justera då delningen som högtalarna fått, allt small och subwoofer delas normalt 80Hz. Du får höja frekvensen på till exempel surround om dom visar 70Hz men aldrig sänka.
7. Om man inte ska lyssna på väldigt svag volym så stäng av Dynamic Volume och kanske till och med Dynamic EQ för dessa brukar låta som en loudnesseffekt.
Jag skulle vilja påstå att om du inte har en antimode eller minidsp så bör du åtminstone ge audyssey en chans till.
Har du bara 2EQ Audyssey så klarar den inte av att fixa basen.
Du kan hitta en hel del Audyssey guider på nätet och ett gäng videos på youtube.
En länk
http://www.hometheat...html#post622336Det mest intressanta där är väl positioner för mätmicken för bästa resultat.
Redigerat av MattiasBGD, 05 September 2014 - 22:26.