Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#29301

Postad 02 September 2014 - 18:44

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Varför gå ifrån kvalitets element till skit element!

15":aren verkar ju väldigt populär och 18" borde väl inte vara sämre?


Dom har nog räknat på hela den mekaniska slaglängden och inte den linjära.
Då får man lite tuffare siffror som man kan redovisa. ;)

Flyttad luft är inte allt. Det ska låta bra också.

Alldeles säkert, men med tanke på hur extremt lite slaglängd jag skulle använda vid vanligt musiklyssnande så borde det väl inte dista så mycket iaf...


Ett frågetecken skulle vara på sin plats efter frågan ;)
Baker, tror du att dom 22mm är xmech? Vanliga 15" har 19mm, så det är ju inte en orealistisk siffra.

Står ju att 22mm är xmax, känns som att 22mm xmech skulle vara lite väl mesigt...

#29302

Postad 02 September 2014 - 18:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18233 inlägg
  • 0

Antar att det inte är så populärt att anmärka på särskrivande heller då?

Nej, gör inte det. Verkade som att jag träffade något halvkänsligt, så det räcker nog för veckan.

#29303

Postad 02 September 2014 - 18:46

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0
Sorgedag :(

Why did heaven call your name....... https://www.youtube....h?v=eDnT7kY2flU

#29304

Postad 02 September 2014 - 18:57

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2068 inlägg
  • 1
Snart dags att träffas irl och ta några öl. ☺ Är det cage fighting och grammatik på agendan då kanske? :D

#29305

Postad 02 September 2014 - 18:58

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0

Ett frågetecken skulle vara på sin plats efter frågan ;)


Är det någonsin något annat än retoriska frågor!

#29306

Postad 02 September 2014 - 19:06

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0

Snart dags att träffas irl och ta några öl. ☺ Är det cage fighting och grammatik på agendan då kanske? :D


Jag hoppar ölen, men annars så vore det kul att ses.

#29307

Postad 02 September 2014 - 19:36

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2068 inlägg
  • 0

Jag hoppar ölen, men annars så vore det kul att ses.


Jag ska upp till min mor i Solna innan årsskiftet hade gärna lagt en stund nån dag att hälsa på dig :)

#29308

Postad 02 September 2014 - 19:47

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0

Jag ska upp till min mor i Solna innan årsskiftet hade gärna lagt en stund nån dag att hälsa på dig :)


Välkommen på fika i Kungsängen då :) .

#29309

Postad 02 September 2014 - 19:49

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1456 inlägg
  • 0

Antar att det inte är så populärt att anmärka på särskrivande heller då?

Läs reglerna lite dådå.
https://www.minhembi...showtopic=41188

#29310

Postad 02 September 2014 - 20:36

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18233 inlägg
  • 2

Läs reglerna lite dådå.
https://www.minhembi...showtopic=41188

Läs 3.1 om du ändå ska börja prata regler :P

#29311

Postad 02 September 2014 - 20:53

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0
Ska vi prata om nåt annat?

#29312

Postad 02 September 2014 - 21:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18233 inlägg
  • 0
Bäjs!
På tal om bäjs, det är godkänt att fylla soffan med acoskum. Så det blir mindre bäjs här hemma.

Redigerat av Zartok, 02 September 2014 - 22:35.


#29313

Postad 02 September 2014 - 23:02

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 0

Baker, tror du att dom 22mm är xmech? Vanliga 15" har 19mm, så det är ju inte en orealistisk siffra.


Dom 22 mm är specade som Xmax, och om man räknar på det så blir det ca fem liter.
Men i texten står det att dom flyttar sex liter. Den siffran är nog beräknad på Xmech för att det ska se lite tuffare ut. ;)

Alldeles säkert, men med tanke på hur extremt lite slaglängd jag skulle använda vid vanligt musiklyssnande så borde det väl inte dista så mycket iaf...


Har ditt extremlåga användande av slaglängd funkat bra hittills tycker du? ;)

#29314

Postad 02 September 2014 - 23:14

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Har ditt extremlåga användande av slaglängd funkat bra hittills tycker du? ;)

Vad menar du nu? Med mina Epic 12" så behövs ju iaf lite slaglängd för vanligt musiklyssnande, det jag menar är att om jag skulle ha 4 18" så skulle det nog behövas vääldigt lite slaglängd för att uppnå samma tryck som "vanligt musiklyssnande" med mina Epic 12".
När jag kollar på någon vanlig ny actionfilm så misstänker jag att jag vid flertalet tillfällen spelar omkring xmax, kanske mer, så där lär ju 4 18" göra enorm skillnad - iaf ljudtrycksmässigt.

#29315

Postad 03 September 2014 - 07:11

nisse82
  • nisse82
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Vad menar du nu? Med mina Epic 12" så behövs ju iaf lite slaglängd för vanligt musiklyssnande, det jag menar är att om jag skulle ha 4 18" så skulle det nog behövas vääldigt lite slaglängd för att uppnå samma tryck som "vanligt musiklyssnande" med mina Epic 12".
När jag kollar på någon vanlig ny actionfilm så misstänker jag att jag vid flertalet tillfällen spelar omkring xmax, kanske mer, så där lär ju 4 18" göra enorm skillnad - iaf ljudtrycksmässigt.

Och mycket vill inte ha mer?

#29316

Postad 03 September 2014 - 09:31

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 5

Läs reglerna lite dådå.
https://www.minhembi...showtopic=41188


Vill du hellre att jag svarar på det du faktiskt skriver, än att fråga om du menade det som en korrekt mening innebär? Ofta skriver du så obegripligt att man får gissa sig fram. Samma sak med särskrivningar. De ändrar betydelsen på en mening fullständigt.

Hur vill du ha det?

Edit. Lade in ett kommatecken.

Redigerat av Unregistered757ca215, 03 September 2014 - 09:32.


#29317

Postad 03 September 2014 - 13:24

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1403 inlägg
  • 0
Ni som har aco plattorna eller vad dom nu heter.
Skulle dessa fungera? Eller är det slöseri med pengar. 4st för 400kr.

Bifogad fil(er)



#29318

Postad 03 September 2014 - 13:30

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Är de tunga? Testa att håll dem framför något som låter. Dämpar de ljudet? Gör de det, så är de iaf fungerande på något sätt.

#29319

Postad 03 September 2014 - 18:30

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1403 inlägg
  • 0
Hittade dom på FB loppis. Det är troligen några madrasser, priset är ganska ok. Men det kanske är klokare att köpa riktiga skivor.Samlar på mig material inför bygget. Sakta framåt :)

#29320

Postad 03 September 2014 - 18:52

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0
Jag behöver få tag på ordentligt skum att sätta på framväggen, hade tänkt markskivor klädda i tyg, så de kunde vara fristående, svårt att sätta fast något i väggen här.

#29321

Postad 03 September 2014 - 18:52

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Alla "riktiga skivor" är inte heller bra, så det är en djungel där ute. Min erfarenhet av madrasser som ser ut som de där du visar är att de fungerar :) .

#29322

Postad 03 September 2014 - 20:53

Unregistered295546cf
  • Unregistered295546cf
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Hur mycket vinner man på att gå från 2st svs pc-12 till 4st? Rummet är ca. 45m2

#29323

Postad 03 September 2014 - 21:02

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0
Svårt att ge ett kvantifierat svar där Ragnar. Såhär ser jag på saken:
Fler utstrålningskällor ger bättre bas vid de nivåer du spelar, medan du sedan även får du ökad headroom.
Hur djupt de spelar kommer inte ändras utan att utnyttja detta headroom med EQ/DSP
Då det är en portad låda kan du inte till fullo dra nytta av det.

#29324

Postad 04 September 2014 - 07:05

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 0

Hur mycket vinner man på att gå från 2st svs pc-12 till 4st? Rummet är ca. 45m2


Tre decibel.

#29325

Postad 04 September 2014 - 09:38

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3878 inlägg
  • 0
Brände av Captain America 2 igår, första filmen var ju skräp men den här gillade jag verkligen! Mumsig bas också... :D

#29326

Postad 04 September 2014 - 13:37

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Tre decibel.


Glöm inte fler möjligheter att jämna ut rumsmoder...

#29327

Postad 04 September 2014 - 19:02

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1403 inlägg
  • 0

Alla "riktiga skivor" är inte heller bra, så det är en djungel där ute. Min erfarenhet av madrasser som ser ut som de där du visar är att de fungerar :) .

Så typiskt. Dom är borta :(


#29328

Postad 04 September 2014 - 20:56

Unregistered295546cf
  • Unregistered295546cf
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Tack för svaren. Bakerman tillförde inte mycket tyvärr ;)

#29329

Postad 04 September 2014 - 21:00

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0

Tack för svaren. Bakerman tillförde inte mycket tyvärr ;)


Jasså? Han var ju exaktast av oss alla. Dubblad output ger 3dB högre SPL.

#29330

Postad 04 September 2014 - 21:20

Unregistered295546cf
  • Unregistered295546cf
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Att det blir tre decibel visste jag innan jag skrev. Undrade mest med övriga fördelar/nackdelar. Ditt svar gav mig insikt i vad som kan hända om jag köper 2 moduler till. Dock så talar det väldigt mycket mot att köpa 2 moduler till mot vad det kostar. Då är det bättre att i framtiden sälja pc-12 och köpa ultra istället x2.

#29331

Postad 04 September 2014 - 21:33

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2068 inlägg
  • 0

Att det blir tre decibel visste jag innan jag skrev. Undrade mest med övriga fördelar/nackdelar. Ditt svar gav mig insikt i vad som kan hända om jag köper 2 moduler till. Dock så talar det väldigt mycket mot att köpa 2 moduler till mot vad det kostar. Då är det bättre att i framtiden sälja pc-12 och köpa ultra istället x2.


Beror ju på vad du är ute efter? :) Spelar det inte tillräckligt starkt under 20Hz eller över 20Hz? eller överhuvudtaget?

Redigerat av MattiasBGD, 04 September 2014 - 21:33.


#29332

Postad 04 September 2014 - 21:34

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 1
Bäst ekonomi har du i att sälja och bygga ett gäng egna passiva slutna lådor, T-amp 2400 och miniDSP.

#29333

Postad 04 September 2014 - 21:44

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2068 inlägg
  • 0
+1

#29334

Postad 04 September 2014 - 21:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18233 inlägg
  • 0
Aye, såna system kan bli riktigt roliga :) det finns många byggen att kolla på i diy-delen.


#29335

Postad 04 September 2014 - 22:00

Unregistered295546cf
  • Unregistered295546cf
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Ok, känns som det ska låta bättre. Har ställt in följande:

Alla högtalare på small
Lfe 80hz
Volym på sub 1/2. -4 på receivern.
Kan lyssna på -15 sedan under det så vaknar subbarna till men det går inte att lyssna på pga. frontarna som blir för skräniga.

Är det en ide att köpa en decibelmätare? Är detta skrot eller ger den någorlunda bra resultat? http://m.clasohlson....åmätare/36-1604

Att bygga själv har jag gjort en gång, jag tycker att utseendet spelar roll faktiskt, jag är inte direkt kapabel till at få en sådan ytfinish som jag tycker ser bra ut tyvärr. Det jag menade med ur en ekonomisk synvinkel är om det äe någon mening med 4 pc12 eller om man ska spara pengarna och gå till 2 pb13 ultra senare när uppgraderinganerven slår till :) men ni menar att det blir bättre med hemmabyggen i den prisklassen? Isåfall får man höra sig för med basbyggarna för det är inget jag är kapabel till känner jag.

#29336

Postad 04 September 2014 - 22:04

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2068 inlägg
  • 0
Hur har du kalibrerat in subbarna?

#29337

Postad 04 September 2014 - 22:13

Unregistered295546cf
  • Unregistered295546cf
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Volym på sub 1/2. -4 på receivern
Phase 0

#29338

Postad 04 September 2014 - 22:27

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5655 inlägg
  • 0
lfe skall väl vara på 120hz? Medans delningen kan du göra på 80hz.

#29339

Postad 04 September 2014 - 22:30

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2068 inlägg
  • 0
Tänkte mer om du användt exempelvis Audyssey kalibrering eller liknande? minidsp är ju mest användbart. Tänkte om du känner att du inte fått till nivåmatchningen med subbarna ihop med frontarna.
Det kan vara rumsproblem som gör att basen upplevs väldigt stark vid vissa frekvenser där man inte vill och då sänker man per automatik för man inte tycker det låter bra. Resultatet blir att du inte får användning utav subbarnas kapacitet då du sänkt styrkan pga av en stor peak i återgivningen som egentligen först och främst ska akustikbehandlas bort alt. hitta en bättre placering utav subbarna och sista alternativ rumskalibrering typ minidsp eller inbyggd sub EQ i reciver.

Jag har till exempel stora problem med 33Hz 10-18dB puckel beroende på hur nära hörnen jag möblerar. Förut när jag satt på långsidan i rummet med subbarna på motstående vägg var problemet vid 48Hz.

Har fått åtgärda detta med EQ.

#29340

Postad 05 September 2014 - 19:29

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4127 inlägg
  • 1
Riktigt jäkla bra!! :D
http://www.liveleak....=f92_1409926005

#29341

Postad 05 September 2014 - 19:43

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2068 inlägg
  • 0
https://www.youtube....h?v=8PWH745MMMY

#29342

Postad 05 September 2014 - 21:06

Unregistered295546cf
  • Unregistered295546cf
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Körde först med audessy men det lät skit. Så har kört med lasermätare på avstånd och sedan resten med eget öra. Har läst lite om att man ska utgå från 0 på volymen på förstärkare och få fram 85db på en ljudnivåmätare. Samma med basen fast -5 på receivern och ratta in på volymknappen på basen till 85db. Låter det galet?

Tänkte mer om du användt exempelvis Audyssey kalibrering eller liknande? minidsp är ju mest användbart. Tänkte om du känner att du inte fått till nivåmatchningen med subbarna ihop med frontarna.
Det kan vara rumsproblem som gör att basen upplevs väldigt stark vid vissa frekvenser där man inte vill och då sänker man per automatik för man inte tycker det låter bra. Resultatet blir att du inte får användning utav subbarnas kapacitet då du sänkt styrkan pga av en stor peak i återgivningen som egentligen först och främst ska akustikbehandlas bort alt. hitta en bättre placering utav subbarna och sista alternativ rumskalibrering typ minidsp eller inbyggd sub EQ i reciver.

Jag har till exempel stora problem med 33Hz 10-18dB puckel beroende på hur nära hörnen jag möblerar. Förut när jag satt på långsidan i rummet med subbarna på motstående vägg var problemet vid 48Hz.

Har fått åtgärda detta med EQ.



#29343

Postad 05 September 2014 - 22:20

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2068 inlägg
  • 1

Körde först med audessy men det lät skit. Så har kört med lasermätare på avstånd och sedan resten med eget öra. Har läst lite om att man ska utgå från 0 på volymen på förstärkare och få fram 85db på en ljudnivåmätare. Samma med basen fast -5 på receivern och ratta in på volymknappen på basen till 85db. Låter det galet?


Det låter väl ok 75dB har jag oftast kalibrerat efter men detta hjälper ju inte alls för rumsproblem som gör att basen låter illa.

Här ser du min problem frekvens 33Hz är inte den fixade så kan jag lika väl stänga subben för så illa låter de.
https://www.minhembi...ttach_id=138102

Audyssey (minst XT) kan man ha tur med och få ett OK resultat om man inte har något annat att välja på men det är väldigt viktigt att man följer guiderna exakt.
1. Knäpptyst i rummet under hela kalibreringen annars börja om. Ställ subbens volympott på 50% och om du har delning bak på subben vrid upp den till max. Gör en första mätning och se om subben hamnar lagom i nivå är det -15dB eller +15dB så behöver du höja eller sänka kraftigt bak på subben. Dra sedan ur mätmicken och sätt i den igen för att starta om.
2. Gör alla mätpunkter som din reciver tillåter
3. Öronhöjd börja med sweetspot sen resten runt denna punkt enligt guide, brukar funka att flytta 50-60cm åt gången för att täcka upp en lagom stor zon i en vardagsrumssoffa.
4. 60cm från bakvägg (om du har soffan mot väggen) och om öronhöjd är nedanför ryggstödskanten höj micken över ryggstödet.
5. Har du hörnsoffa i hörnet på rummet? mät ej närmare än 1meter från hörnet om inte hela familjen vill sitta i en hög i hörnet för där förstärks basen kraftigt och då kommer Audyssey sänka basen för att kompensera detta.
6. När mätningen är klar justera då delningen som högtalarna fått, allt small och subwoofer delas normalt 80Hz. Du får höja frekvensen på till exempel surround om dom visar 70Hz men aldrig sänka.
7. Om man inte ska lyssna på väldigt svag volym så stäng av Dynamic Volume och kanske till och med Dynamic EQ för dessa brukar låta som en loudnesseffekt.

Jag skulle vilja påstå att om du inte har en antimode eller minidsp så bör du åtminstone ge audyssey en chans till.
Har du bara 2EQ Audyssey så klarar den inte av att fixa basen.

Du kan hitta en hel del Audyssey guider på nätet och ett gäng videos på youtube.
En länk
http://www.hometheat...html#post622336
Det mest intressanta där är väl positioner för mätmicken för bästa resultat.

Redigerat av MattiasBGD, 05 September 2014 - 22:26.


#29344

Postad 06 September 2014 - 00:30

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 2
Fanns en hel del infra i Godzilla.
Men fy helevete vilken jävla genomusel skitfilm...

#29345

Postad 06 September 2014 - 10:38

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1403 inlägg
  • 0
Ni som gillar fiska :D
http://bestfunnyvide...sh-attack-back/

#29346

Postad 06 September 2014 - 22:10

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1403 inlägg
  • 0
MattiasBGD.
Det ser ut att du kommer på besök nån gång framöver :)
Skulle kunna dra nytta utav dina kunskaper ;)

#29347

Postad 06 September 2014 - 22:41

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2068 inlägg
  • 0

MattiasBGD.
Det ser ut att du kommer på besök nån gång framöver :)
Skulle kunna dra nytta utav dina kunskaper ;)


Omformulera? :) syftade du på att jag ska upp till Stockholm?

#29348

Postad 07 September 2014 - 09:20

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1403 inlägg
  • 0

Omformulera? :) syftade du på att jag ska upp till Stockholm?

Vet ingenting om Stockholm. Tänkte mer på det du skrev åvan :) Du värkar kunna lite om kalibrering ;)

#29349

Postad 07 September 2014 - 10:35

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2068 inlägg
  • 1
Jag gillar att träffa likasinnade :) det är tiden som tryter. Det finns massvis att läsa så det är bara att läsa på. Jag gick dock helt ifrån Audyssey när jag skaffade minidsp för det var egentligen bara basen som var problemet. Resten i registret tyckte jag lät sämre med Audyssey på.

#29350

Postad 07 September 2014 - 12:49

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3878 inlägg
  • 2
Inte visste jag att Bagarn börjat cykla? :blink:

https://www.youtube....h?v=ESNXxFYko1A


:D :D :D



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.