Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Topfield TF5700PVRt

3284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 May 2010 - 21:30

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Jag provade med MyStuff ver 6.2 som släpptes igår för att se om den klarade den konstiga mei-filen bättre, men det gjorde den inte! Den kraschade boxen vid start!
Så det är definitivt någon rad bland de över 12.800 programraderna i filen som är dålig, problemet är bara att ingen har lyckats sätta fingret på det....

Det förslag jag fått är följande:
Dela mei-filen i två halvor och ladda in en halva.
Kraschar det då så kastas den andra halvan bort och den halva som kraschade boxen delas i två halvor.
Sen provar man att ladda in den ena av dessa och kollar ifall boxen kraschar.
Om den inte gör det så kastas den laddade halvan bort och man delar den andra i två och provar.

Så håller man på på detta viset ett antal gånger tills man reducerat meifilen med felet till en hanterbar storlek.

Problemet är ju att om man skall göra detta så forcerar man ju en box-krasch ett antal gånger och kanske riskerar sina inspelningar. Skall inte hända, men vem vet säkert?

Hur som helst så krymper storleken på meifilen med felet på detta sätt vartefter:
1: 6143 rader
2: 3072 rader
3: 1536 rader
4: 768 rader
5: 384 rader
6: 192 rader
7: 96 rader
8: 48 rader
9: 24 rader
10: 12 rader
11: 6 rader
12: 3 rader
13: 1 eller 2 rader

Dvs det kommer att ta 13 tester för att identifiera problemet (om det bara finns en rad som är dålig).
Men när man har reducerat antalet rader till hanterbar storlek så borde det gå att nagelfar dem så att man ser problemet...

/Bosse

Postad 02 May 2010 - 21:34

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Lagt in MyStuff 6.2 än Bosse? ;)

Jomenvisst, la in den igår... :P
Ser inga direkta skillnader, men den skall visst mest vara en buggfix-uppdatering såvitt jag kan förstå.

Men jag bytte bara TAP-filen eftersom installern gör en massa saker som bara gäller i England.
Bosse

Postad 03 May 2010 - 11:18

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Har pga utlandsresa o lite annat inte orkat försöka få min box att sluta krascha men efter morgonens sedvanliga krasch så ska jag testa ikväll att köra in allt nytt och med Mystuff 6.2 även om jag såg att Bosses test ovan inte gav bra resultat. Fortsätter strulet så ska jag använda Myinfo för att visa loggen ifall någon ser problemet med just min box. Blir så d###### irriterad för när boxen väl kraschat och jag ska starta boxen med nollan för att inte köra Mystuff o kunna reparera så får jag ofta hålla på jättelänge då Mystuff ibland startas ändå när jag har nollan nere? Jaja vi fr se hur det går ikväll!

Postad 03 May 2010 - 13:35

Annaanna5
  • Annaanna5
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Jag har varit borta under helgen och när vi kom hem så var boxen låst kl20.58. Troligtvis något som skulle spelats in 21:00 Lördag kväll. Kan det varit winther? vet ej.
Hur delar man en MEI fil? Tänkte försöka hitta den korrupta raden. Så vi kan få ett slut på dessa hängningar.

Postad 03 May 2010 - 18:25

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jag har varit borta under helgen och när vi kom hem så var boxen låst kl20.58. Troligtvis något som skulle spelats in 21:00 Lördag kväll. Kan det varit winther? vet ej.
Hur delar man en MEI fil? Tänkte försöka hitta den korrupta raden. Så vi kan få ett slut på dessa hängningar.

Man laddar in den i en texteditor som Ultraedit eller Notepad++ eller liknande (se till att den inte är inställd på "word wrap").
Sen skapar men ett tomt dokument i editorn och kopierar över halva texten dit, sparar till ett nytt namn (med siffra).
Sen tar man och kopierar andra halvan av texten till ett nytt fönster och sparar detta osv.

Eller också laddar man ner mitt lite ofullkomliga men fungerande program FileSplitter och använder detta.
Man öppnar meifilen, ställer in hur många delar man vill ha (2 eller flera går bra) och trycker på sparaknappen.
Då skapas det filer där raderna har fördelats enligt inställningarna och filerna får namn som har löpnummer i slutet.
Ofullkomligheten är att det kan bli några extra rader över på slutet och de sparas då i en liten pyttefil med ett nummer högre...

Sen när man testar måste man såklart ändra namnet på den fil man skall testa med till MyStuff.mei (alltså utan löpnumret).

/Bosse

Postad 07 May 2010 - 06:46

Annaanna5
  • Annaanna5
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
JAg försökte få boxen att hänga sig nu på morgonen men det gick inte. Det är nog en för gammal mei-fil. Jag får vänta tills jag får en ny fil.

Postad 09 May 2010 - 06:46

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Sista datum i din fil är 6/5, som redan passerat. MyStuff läser bara in data för framtida program så nu hittar den ingenting i denna fil längre.

Postad 18 May 2010 - 18:33

JohnD
  • JohnD
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Efter att ha lagt in MyStuff 6.2 och SDS tapen för nerstängning (efter inspelning) så får jag det inte att fungera så bra.
Boxen visar bara "OFF" typ vart 5 sekund men stänger inte ner som den skall.

Någon annan som lyckats bättre med detta?

Postad 21 May 2010 - 19:25

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
Varför använder du SDS tapen för nerstängning, det är ju bara att trycka på avstängningsknappen, men du får inte besvara frågan som kommer upp, utan låt det bara vara.

Postad 23 May 2010 - 12:51

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Har grym beslutsångest om jag ska ta och byta till Dreambox och sluta använda Topfield ihop med Boxer. Sitter här med två topfieldboxar 5710/5720 i så fall ifall någon är intresserad av köp i så fall?

Ett stort dilemma är ju att ska man ha en dreambox med två tuners så kostar den boxen över 9000 kr, rätt sjukt!

Vad gäller de eviga krascherna så tog jag bort allt gammalt och la in senaste Mystuff och förutom en konstig krasch så har boxen fungerat bra i ca 14 dagar alla fall så vi får se.

Postad 24 May 2010 - 15:49

marpeto
  • marpeto
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Min TF5700PVRT kondensatorer lade av - har köpt nya men inte hunnit plugga in dem. Blev i stället en snabb lösning från Outlet24 med TF5720Pvrt då den hade HDMI som jag var sugen på. Blir några snäpp bättre bild än med scart-kabeln som jag körde med från TF5700Pvrt.

Kör så som tidigare med Mystuff 5.x och XMLTV2MEI - vilket har fungerat grymt. Har dock den "nackdelen" att man måste tanka över ny tablå regelbundet. Upptäckte att TF5720Pvrt har Boxer Navigator och undrar om det är något som kör Boxer Navigator över på något sätt (eit2mei???) helt i stället för XMLTV2MEI? För och nackdelar? Största fördelen tänkte jag är att (förhoppningsvis) så håller sig Topfielden uppdaterad av egen kraft via eit2mei i stället för att man behöver göra något...

Råd o tips mottages :(

Postad 24 May 2010 - 22:35

ThekingV8
  • ThekingV8
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Tjo!

Var ett tag sedan man var här och skrev. Men nu måste jag höra mig för om någon har någon idé vad som kan vara mitt problem med min 5720.

Den "hackar" och gör fyrkantiga rutor, låser bilden nån sekund etc etc. (exakt som när det är för dålig signal)

Men signalstyrkan är 99 och signalkvalitén är 99 samt att jag har bra kablar och en ny bra antenn (som suttit sedan jag köpte den och den är inte flyttad eller något..

Vad kan det vara som gör att den hackar/låser bilder ger konstig bild etc. Kan den vara för varm ? har provat att flytta boxen nu så den står helt i det "fria" hade den i en tv möbel med ~5cm fritt ovan och 30cm på sidorna och bakåt.

Den känns betydligt svalare nu men det är märkligt att den funkat felfritt i flera månader och dom senaste 5-10 dagarna har den betett sig på detta viset.. störande som fan.. Tips mottages gärna..

Boxen är köpt i slutet av januari/början av februari så den har inte körts så länge, sitter en 500GB disk i den med som jag själv stoppat i..

Som sagt det är inte signalstyrkan eller signalkvaliten som är boven, kan det vara "hettan" som gör att den inte kan koda av riktigt och att den beter sig såhär pga det ?

Tacksam för svar

MVH
Danne

Postad 25 May 2010 - 17:43

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Enda läget jag känner till när man får schackrutor i bilden är ifall att man har dålig mottagning.
Jag får sånt när det kör förbi mopeder på parkvägen utanför huset men inte annars.
Sen hade jag problem med detta tidigare på vissa MUXar men så satte jag in antennförstärkare och så var det borta.

/Bosse

Postad 25 May 2010 - 21:03

hoc
  • hoc
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Jag får sånt när det kör förbi mopeder på parkvägen utanför huset men inte annars.

Själv får jag det när planen går in för landning till Bromma. Så för mig förde vulkanaskan något gott med sig när inga plan fick flyga. :o

Hur gör ni för att avkoda inspelade program? Hittade en del när jag sökte i den här tråden på "avkoda" (manuellt: titta på inspelningen och trycka rec så ska man få en avkodad kopia; samt två TAP). Skulle helst vilja ha något som går igång på natten och fixar det automatiskt. Har 5700 och MyStuff 6.1.

Postad 28 May 2010 - 16:57

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Själv får jag det när planen går in för landning till Bromma. Så för mig förde vulkanaskan något gott med sig när inga plan fick flyga. :)

Hur gör ni för att avkoda inspelade program? Hittade en del när jag sökte i den här tråden på "avkoda" (manuellt: titta på inspelningen och trycka rec så ska man få en avkodad kopia; samt två TAP). Skulle helst vilja ha något som går igång på natten och fixar det automatiskt. Har 5700 och MyStuff 6.1.

Det är enda sättet som jag känner till och det är ju väldigt tidsödande. Enda vitsen är ifall man vill spara kodade program till efter man har avslutat abonnemanget så att det inte längre går att avkoda med kortet....
Eller möjligen om man vill se programmet på sin PC med VLC eller liknande player. Då måste det vara avkodat.

/Bosse

Postad 29 May 2010 - 15:39

Annaanna5
  • Annaanna5
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Själv får jag det när planen går in för landning till Bromma. Så för mig förde vulkanaskan något gott med sig när inga plan fick flyga. :)

Prova Reccopy.
Jag har provat det några gånger och fått det att fungera. en kopia blev konstig. Välj gärna att spara orginalet.
Tap:
http://www.topfield....ird/RecCopy.zip

Tysk manual:
http://www.pengst.de...eld/RecCopy.pdf
___

Jag har inte orkat leta efter fel i Mei-filen. Jag har varit sjuk i två veckor. Matförgiftning. Jag har gått tillbaka till freeview.mei. 1½vecka utan problem.

Postad 01 June 2010 - 14:25

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Enligt MyInfo 19 dygn sedan omstart och 13 Mb ledigt minne!
Tycker att den senaste versionen av MyStuff är stabilare än den tidigare! :P

Postad 06 June 2010 - 18:03

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Enligt MyInfo 19 dygn sedan omstart och 13 Mb ledigt minne!
Tycker att den senaste versionen av MyStuff är stabilare än den tidigare! :)

En sak som påpekats även i England är att MyStuff kraschar om mei-filen för EPG är felformaterad.
Antagligen har BobD gjort inläsningen av EPG betydligt robustare i 6.2, vilket gör att den inte så lätt kraschar.
Men vi får vänta ett tag till. Det är svårt att bevisa nånting som beror av att något INTE skall inträffa....

Postad 14 June 2010 - 18:59

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Vet att detta har diskuterats förr i tråden så förlåt om jag drar upp det igen men i dessa VM-tider. Hur kan man spela in på TV4 och få det till en hel inspelning istället för 4-5 st med studio, match, paus, match, eftersnack t ex???

Ser många matcher i efterhand och djävligt irriterande när man kollar klart på studiosnacket för att sen ifall man spelar in på annan kanal också samtidigt direkt hoppar in live i matchen eller nåt. Så går det att göra nån inställning i Mystuff och när man ställer in inspelningen så man slipper att det blir massa olika.

Postad 15 June 2010 - 06:03

EdBaker
  • EdBaker
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0

Vet att detta har diskuterats förr i tråden så förlåt om jag drar upp det igen men i dessa VM-tider. Hur kan man spela in på TV4 och få det till en hel inspelning istället för 4-5 st med studio, match, paus, match, eftersnack t ex???

Ser många matcher i efterhand och djävligt irriterande när man kollar klart på studiosnacket för att sen ifall man spelar in på annan kanal också samtidigt direkt hoppar in live i matchen eller nåt. Så går det att göra nån inställning i Mystuff och när man ställer in inspelningen så man slipper att det blir massa olika.

Option K7: Merge back to back timers? [No; Yes] Select Yes to have MyStuff merge consecutive timers on the same channel into one file. The individual programmes will still appear in the Timers and Archive as separated, they will just be prefixed by a chain symbol. Note that the recordings will still have pre- and post-padding.

Postad 15 June 2010 - 17:13

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Kan du posta exempel här?
Några misstänkta rader från din MyStuff.mei-fil.

Sådär. Äntligen orkde jag dokumentera mitt problem med skräp i EPGn

Bifogad fil  bild.jpg   110.5K   4 Antal nerladdningar

Se SVT1's skräprad... (från idag) i bildbilagan.

Nedan från mystuff.mei från PCn

Har frilaggt motsvarande 21:00

Kan det vara så att det blir för lång rad? (Den blir normal när "Kören" börjar 00:15)

000071|201006151755|201006151800|1|Sportnytt|||||||Textat sid. 199.||5||||||||
000102|201006151800|201006151810|1|Rapport med A-ekonomi|||||||Textat sid. 199. Visas i SVT Play.||10||||||||
000080|201006151810|201006151815|1|Regionala nyheter|||||||Visas i SVT Play.||5||||||||
000484|201006151815|201006151900|1|Gammal kärlek rostar aldrig|||||||Kanadensisk dokumentär. Om två kärlekspar som i ungdomen blev tvingade att lämna varandra men återfunnit varandra på äldre dar. Hur träffades de en gång i tiden, varför skiljdes de åt och viktigast av allt, vad var det som gjorde att de drogs till varandra igen? Arga före detta hälfter och barn ger också sin sida av saken liksom en psykolog. Från 9/6 i SVT1. Även i SVT1 16/6 och SVT1 20/6. Visas i SVT Play.||45||||||||
000138|201006151900|201006151915|1|Kulturnyheterna|||||||Även kortare sändning senare idag i SVT2. Textat sid. 199. Visas i SVT Play.||15||||||||
000081|201006151915|201006151930|1|Regionala nyheter|||||||Visas i SVT Play.||15||||||||
000102|201006151930|201006152000|1|Rapport med A-ekonomi|||||||Textat sid. 199. Visas i SVT Play.||30||||||||

000556|201006152000|201006152100|1|Det kungliga bröllopet|||||||Hovets presschef Nina Eldh berättar om sitt arbete. Leif GW Persson och Säpoansvarige Anders Thornberg pratar om säkerheten kring bröllopet. Fibes, oh-Fibes! spelar live. Bröllopspanelen, ikväll med Ametist Azordegan, Jean Paul Pouron och Leo Lagercrantz, diskuterar dagens tre hetaste snackisar. Herman Lindqvist svarar på tittarnas frågor i Hermans hörna. Meteorolog Pia Hultgren spår lördagens väder. Även i SVT1 senare idag och SVT1 16/6. Textat sid. 199. 5.1-ljud. Visas i SVT Play.||60||||||||

000465|201006152100|201006152230|1|Fotbolls-VM|||||||Direktsändning från fotbolls-VM i Sydafrika och matchen Brasilien-Nordkorea som spelas i Johannesburg. I studion finns programledaren André Pops, experten Ola Andersson och SVT:s VM-bloggare Johanna Frändén. Dagens gäst är Spanienproffset Henok Goitom. Kommentatorer: Staffan Lindeborg och Glenn Strömberg. Uppsnacket i studion börjar kl 19:30. Matchen startar kl 20:30. Forts. från SVT2. Samsänds i SVT HD.||90||||||||
000315|201006152230|201006152315|1|VM-magasinet|||||||Mats Nyström med gäster summerar VM-dagen. Sammandrag från matcherna, reportage, intervjuer och live-rapporter från Sydafrika. Kvällens gäst är skådespelaren Jonas Karlsson. Dessutom medverkar experten Markus Johannesson. Textat sid. 199. Visas i SVT Play.||45||||||||
000419|201006152315|201006160015|1|Five Days|||||||Brittisk-amerikansk dramaserie från 2007. Del 2 av 5. Letandet efter Rosie trappas upp, samtidigt som Sarah fäster sig allt mer vid Ethan. Polisen hittar inga nya spår, och Barclay får press på sig uppifrån. När Kyles mamma Hazel städar Kyles rum, råkar hon få syn på något som gör henne misstänksam. Från 2008. Även i SVT1 senare idag.|Drama|60||||Del 2 av 5 säsong 2008||||
000419|201006160015|201006160115|1|Kören|||||||Brittisk realityserie från 2009. Del 3 av 4. Gareth startar en ny kör med unga män som uppträder på stans fem pubar. De andra ska sjunga på latin. Alla bör sjunga och alla kan sjunga. Eller? Körledaren Gareth letar upp en stad där ingen sjunger och skapar en kör som snart ska uppträda. Från 8/6 i SVT1. Textat sid. 199. Visas i SVT Play.|Reality|60||||Del 3 av 4 säsong 2009||||

Postad 15 June 2010 - 17:58

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Kan du maila meifilen till mig? Helst instoppad i en zipfil. Om du inte har min adress kan du ju skicka ett PM.
Om jag får din Meifil omgående så kan jag ju prova i min Toppy med MS 6.2 ifall det kraschar eller blir konstig EPG.

Av det du visat i inlägget så verkar det som om det finns extra radmatningar mellan några entries:
Efter rapport och efter det kungliga bröllopet är det tomrader, men det kan ju bero på hur MinHembio formaterar inläggen...

Men längderna på raderna är inte något problem, jag har haft längre än så utan att det orsakat något besvär.
/Bosse

Postad 15 June 2010 - 21:20

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Prova Reccopy.
Jag har provat det några gånger och fått det att fungera. en kopia blev konstig. Välj gärna att spara orginalet.
Tap:
http://www.topfield....ird/RecCopy.zip

Tysk manual:
http://www.pengst.de...eld/RecCopy.pdf
___

Jag har inte orkat leta efter fel i Mei-filen. Jag har varit sjuk i två veckor. Matförgiftning. Jag har gått tillbaka till freeview.mei. 1½vecka utan problem.

Har inte kvar min kära Toppy, men en tanke bara: var det inte så att MyStuff orsakade en kollision med RecCopy för ett tag sen, när MyStuff började blocka en funktion som dom visste skulle komma att tas bort ur dom brittiska boxarnas firmware? Jag minns att jag och kanske nån till härifrån forumet diskuterade det med RecCopys utvecklare och även MyStuff-teamet. Blev det nånsin nån lösning på det så man kan köra båda parallellt, utan att behöva döda MyStuff för att kunna köra RecCopy?

Postad 16 June 2010 - 14:52

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Det går fotfrande inte att köra parallellt så du får disabla Reccopy först.

Irriterande också att den inte söker i underbibliotek.

Har inte kvar min kära Toppy, men en tanke bara: var det inte så att MyStuff orsakade en kollision med RecCopy för ett tag sen, när MyStuff började blocka en funktion som dom visste skulle komma att tas bort ur dom brittiska boxarnas firmware? Jag minns att jag och kanske nån till härifrån forumet diskuterade det med RecCopys utvecklare och även MyStuff-teamet. Blev det nånsin nån lösning på det så man kan köra båda parallellt, utan att behöva döda MyStuff för att kunna köra RecCopy?

Postad 17 June 2010 - 21:41

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Jag har en 5710 HDMI 250GB disk. Jag skall flytta och behöver inte denna fina box längre, någon som vet vad man kan få för den? Den är väl 3 år gammal ungefär. Kanske någon som är intresserad av min box som läser här? :-)

Redigerat av kotten33, 17 June 2010 - 21:46.

Postad 18 June 2010 - 18:31

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
842 kr om tittar vad den sålts för på Tradera, http://www.tradera.c...?...eld&ended=1

Jag har en 5710 HDMI 250GB disk. Jag skall flytta och behöver inte denna fina box längre, någon som vet vad man kan få för den? Den är väl 3 år gammal ungefär. Kanske någon som är intresserad av min box som läser här? :-)

Postad 23 June 2010 - 07:52

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Har fått lite problem plötsligt med att Barn/Kunskapskanalen inte fungerar med Mystuff men får ta och kika igenom inställningarna igen, märkligt när det fungerade tidigare?

Något som också stör mig under fotbolls-vm är när man kikar i efterhand och en ny eller två nya inspelningar slår på och bryter uppspelningen så att man om man har otur hamnar i slutskedet av samma match man är på? Är det också någon inställning i Mystuff som gör att uppspelning av inspelat bryts när nya inspelningar slår igång eller klarar boxen helt enkelt inte av det liksom?

Postad 24 June 2010 - 00:12

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Något som också stör mig under fotbolls-vm är när man kikar i efterhand och en ny eller två nya inspelningar slår på och bryter uppspelningen så att man om man har otur hamnar i slutskedet av samma match man är på? Är det också någon inställning i Mystuff som gör att uppspelning av inspelat bryts när nya inspelningar slår igång eller klarar boxen helt enkelt inte av det liksom?

Om man tittar med eftersläpning så använder man en diskbuffert som Toppyn hela tiden spelar in den aktuella visade kanalen till. Denna funktion har sina begränsningar, tex är det så att när man startar en inspelning så kommer Toppyn att tappa denna buffert (den blir resettad till noll) och det är antagligen det du ser.
Detta är inget som MyStuff kan påverka utan det ligger i boxen själv. Det jag brukar göra då är att spela in det program jag tittar på.
Då får man inte denna effekt utan inspelningen kör vidare även om en annan inspelning startar och tittandet i efterskott hackar till, men fortsätter där man vill att den skall vara.

Fast om man skall spela in två kanaler samtidigt som man tittar på en tredje så går det inte utan man får vackert se i realtid på den 3:e kanalen.

/Bosse

Postad 19 July 2010 - 11:01

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Nån mer än jag som fortsätter ha problem med krascher även med den nyaste Mystuff installationen?

Postad 20 July 2010 - 20:28

svegust
  • svegust
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Nån mer än jag som fortsätter ha problem med krascher även med den nyaste Mystuff installationen?

För mig funkar det bra med Mystuff 6.2.

Jag har kortat ner beskrivningen av programmen till max 250 tecken då jag hade problem med att boxen låste sig vid uppstarten av MyStuff.
Tog man bort mystuff.mei helt (mha att trycka 0 vid uppstart och gå in med Altair) så gick det att starta MyStuff utan problem så det var relaterat till filen som skapade med XmlTV2Mei.

Redigerat av svegust, 21 July 2010 - 19:42.

Postad 21 July 2010 - 09:09

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Häe fyngerar dewt också bra. Hade lite problem med hänging när jag skulle stänga av boxen men tog bort Powerdown-TAP'n SDS (många problem om man läser på engelska toppy.org) så sedan dess har det fungerat bra.

Postad 30 July 2010 - 18:30

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Någon som kör med Windows 7 på dator som används för att kontakta Topfieldboxen o har något problem med det drivrutinerna till Topfield? Tänkte bara kolla innan jag ger mig på lite ominstallationer av datorerna.

Postad 01 August 2010 - 08:44

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Någon som kör med Windows 7 på dator som används för att kontakta Topfieldboxen o har något problem med det drivrutinerna till Topfield? Tänkte bara kolla innan jag ger mig på lite ominstallationer av datorerna.

Det är problem med Topfields driver för USB på 64 bit Windows. Så om du tänkte använda Windows7 x64 så bör du nog titta på forumet i England där detta har diskuterats:
Computer connections to Topfield PVR
Developing an Altair replacement for 64-bit Windows
Aldarin's tfdll.dll now available for 64-bit Windows
Antares - 64 bit replacement for Altair

Postad 01 August 2010 - 19:02

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Tack Bosse, du är en klippa som vanligt! Får kanske testa annars med x86 versionen då eller läsa lite mer på det där forumet sen när jag ska installera om datorn i veckan.

Postad 03 August 2010 - 18:13

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Nu har jag installerat drivrutinen för 64-bit windows och det gick bra. Antares fungerar och jag kan nu se innehållet på hårddisken på Toppyn.

Men jag trodde faktiskt att xmltv2mei skulle fungera också nu, men tji fick jag. Är det så att xmltv2mei använder någon annan uppkopplingsmetod till boxen?

Skall det inte fungera eller har någon fått det att funka?

Som sagt, jag har en fungerade drivrutin. Det kan jag nu se i device manager.

Postad 04 August 2010 - 17:58

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Är det ingen erfaren Toppy användre som kan hjälpa mig?

Postad 04 August 2010 - 18:54

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Nu har jag installerat drivrutinen för 64-bit windows och det gick bra. Antares fungerar och jag kan nu se innehållet på hårddisken på Toppyn.

Men jag trodde faktiskt att xmltv2mei skulle fungera också nu, men tji fick jag. Är det så att xmltv2mei använder någon annan uppkopplingsmetod till boxen?

Skall det inte fungera eller har någon fått det att funka?

Som sagt, jag har en fungerade drivrutin. Det kan jag nu se i device manager.

XmlTv2Mei använder sig av en kommunikations-dll, som placeras i samma katalog som själva programmet. Den heter TfDll.dll och läggs in när XmlTv2Mei installeras. All USB-kommunikation med boxen går via denna 32 bits dll.

Jag har inte Windows x64 själv så jag har ingen möjlighet att testa eller modifiera detta, men jag tror att det finns en ersättare för denna dll under en av länkarna jag angav och du behöver nog bara byta ut den dll_en så skall det fungera igen.
Är på semester nu utan fungerande PC så jag kan inte göra något själv, men du kan ju alltid testa med den nya TfDll.dll från länken ovan.
Om det fungerar så skulle jag vilja veta det så kan jag modifiera setupen så att den kommer med.

/Bosse

Postad 07 August 2010 - 12:29

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

XmlTv2Mei använder sig av en kommunikations-dll, som placeras i samma katalog som själva programmet. Den heter TfDll.dll och läggs in när XmlTv2Mei installeras. All USB-kommunikation med boxen går via denna 32 bits dll.

Jag har inte Windows x64 själv så jag har ingen möjlighet att testa eller modifiera detta, men jag tror att det finns en ersättare för denna dll under en av länkarna jag angav och du behöver nog bara byta ut den dll_en så skall det fungera igen.
Är på semester nu utan fungerande PC så jag kan inte göra något själv, men du kan ju alltid testa med den nya TfDll.dll från länken ovan.
Om det fungerar så skulle jag vilja veta det så kan jag modifiera setupen så att den kommer med.

/Bosse

Nu har jag kopierat denna fil från länken: http://users.on.net/...4winusb1_03.zip
och ersatt den gamla versionen av tfdll.dll i xmltv2mei mappen och nu fungerar det. Tackar

Postad 12 August 2010 - 20:53

Unregistered29785adf
  • Unregistered29785adf
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
ÄR DET DAGS ATT KASSERA NU???

Hur tråkigt som helst, men nu har min Topfield 5710Pvrt HDMI 250GB får allvarliga problem.

Det började så smått med hängningar/frysningar nån kväll i veckan, som krävde att jag drog ur elsladden. Total reset alltså.
För två veckor började de komma flera gånger per kväll, och nu sedan i helgen så hittar den inte längre hårddisken.
Låsningarna var så klart när den tappade disken mitt i timeshift-inspelningen... och nu får jag inte liv i disken alls.
I menyn är val som "formatera hårddisken" inte valbara, och jag hör att disken tystnat.

Om jag lyssnar noga när boxen startar hör jag faktiskt hur disken spinner upp, jobbar lite med läshuvudena, spinner ned igen - och sen försöker på nytt två gånger till för att till sist tystna.

Okej tänkte jag, flera här har ju bytt till WD's 320GB ATA så jag beställde en sån bums.
Men döm om min totala depression nu när det är precis samma beteende med den nya... låter likadant när boxen startar och stannar sen.
Nån enstaka gång får boxen för sig att disken finns och frågar om jag vill formatera den, men eftersom den redan slutat snurra hänger sig allt när jag trycker OK.

??????????????
Vad gör jag?
??????????????

Reservdelsbox, kan man hitta en beg box att ta delar från?

Köpa nytt känns surt, denna är inte mer än 2,5 år och kostade ju en del.
Och inte vet jag vad man ska ha för box idag heller.... får börja om på nytt.

Livet kunde varit roligare just nu.

Så min fråga till er: Vad hade ni gjort i mitt ställe nu???
Behöver råd.

:)

Postad 13 August 2010 - 08:40

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

??????????????
Vad gör jag?
??????????????

Du kollar ett tidigare inlägg i denna tråd för med stor sannolikhet är det nätdelen som bråkar.

Postad 13 August 2010 - 20:02

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Hur tråkigt som helst, men nu har min Topfield 5710Pvrt HDMI 250GB får allvarliga problem.

Det började så smått med hängningar/frysningar nån kväll i veckan, som krävde att jag drog ur elsladden. Total reset alltså.
.. snip ...
Behöver råd.

Det troligaste är att nätdelen har gett upp (vanligt fel), som man tipsat om ovan.
Om du tittar på Nätdelsreparation på en Topfield TF57xxPVRt sidan som jag lagt upp så hittar du en del info och länkar där.

/Bosse

Postad 14 August 2010 - 11:34

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Håller med, dina problem låter precis som jag hade för en id sedan. Jag köpte sex stycken nya kondningar och nu fungerar allt som vanligt igen.

Postad 14 August 2010 - 16:36

Unregistered29785adf
  • Unregistered29785adf
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Skönt, hoppets lampa tändes igen.
Var shoppar man dom bäst, Elfa?

Postad 14 August 2010 - 16:47

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Skönt, hoppets lampa tändes igen.
Var shoppar man dom bäst, Elfa?

Beror på var du bor.
På min sida dit jag länkade ovan finns det länkar till komponentleverantörer också.

Bosse

Postad 14 August 2010 - 22:36

Unregistered29785adf
  • Unregistered29785adf
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Testar med Elfa.

Återkommer med hur det går, för statistikens skull. :-)

Postad 18 August 2010 - 13:45

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0

Köpa nytt känns surt, denna är inte mer än 2,5 år och kostade ju en del.
Och inte vet jag vad man ska ha för box idag heller.... får börja om på nytt.

Om du inte får ordning på den så har jag en extra lagad 5710 Box som bara står och skräpar o som jag ännu inte har orkat rensa inför en försäljning men hoppas för din skull att du löser problemet ändå, hör av dig via pm annars om du är köpsugen.

Själv så har min 5720-box inte kraschat på 2-3 veckor efter att jag gjorde den där ändringen o minskade ned info-texten om programmen, måtte jag fortsätta slippa krascher ett tag :)

Postad 21 August 2010 - 19:36

Loffa
  • Loffa
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
TF5710PVRT HDMI utan några addons . Kör med Smartwi

Har nu fått 2 st inspelningar med gul grön indikering där det går att se en bit
men sedan insert card och inget hjälper , Provat med orginalkort men inget hjälper .

Inspelning bara nån dag gammal.

Annars fungerar alla filer gula , gröna och gul/gröna.

Inte haft några häng eller annat heller under tiden

Mvh löffa

Postad 21 August 2010 - 23:39

Unregistered29785adf
  • Unregistered29785adf
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Testar med Elfa.

Återkommer med hur det går, för statistikens skull. :-)

Jaha, då har jag kört med boxen i runt 24 timmar sedan en god vän bytte ut kondensatorerna (sex stycken) till de nya jag köpte på Elfa.
Hela kalaset hamnade under 200 kr.

OCH

Boxen fungerar som om den vore ny.
- Fjärren svarar rappt.
- Hårddisken funkar igen, fast nu sitter det en 320GB i.
. Återkommande hängningar/omstarter är borta.

Tack killar för tipset, vad vore livet idag utan Internet?
;)

Postad 22 August 2010 - 08:16

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Jaha, då har jag kört med boxen i runt 24 timmar sedan en god vän bytte ut kondensatorerna (sex stycken) till de nya jag köpte på Elfa.
Boxen fungerar som om den vore ny.
- Fjärren svarar rappt.
- Hårddisken funkar igen, fast nu sitter det en 320GB i.
. Återkommande hängningar/omstarter är borta.

Man kanske skulle ta och göra bytet på min egen box (köpt feb 2007) INNAN det blir fel...
Bor bara en km från ELFA. :)

Postad 22 August 2010 - 08:28

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Hejsan

Jag ropade in en sats på Ebay som ligger i reserv. Tror jag gav 25 kr inklusive frakt.

Man kanske skulle ta och göra bytet på min egen box (köpt feb 2007) INNAN det blir fel...
Bor bara en km från ELFA. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.