* Officiell tråd - TViX M-6500A *
7525 svar till detta ämne
Postad 11 June 2008 - 11:35
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Är det inte bättre att du försöker använda nätverket då och ansluta TViX:en till din dator istället, så slipper du det? Att kolla på HD-material i 720p är till exempel inga problem om du bara har konfigurerat allt rätt. 
Om man har dator och tv i samma rum vill man inte använda nätverket för att slippa att datorn står på när man kollar på film. Jag håller med om att det vore smidigt att kunna ha usb-kabeln i tvixen permanent, men nu är det som det är och det är inte särskilt jobbigt att koppla i/ur usb-kabeln när man ska föra över saker. Då är det nästan jobbigare att stänga av/sätta på tvixen hela tiden, det tar ju ändå 20-30 sekunder, jämfört med en sekund att dra ur usb-kabeln  Och visst, jag skulle kunna föra över filerna till interna disken med ftp och slippa usb, men jag är otålig och vill ha snabbast möjliga överföring. EDIT: och usb-kablar kan vara upp till 5 m långa innan det behövs aktiv förstärkning. Det finns men kostar mer än det smakar.
Redigerat av distortion2, 11 June 2008 - 11:36.
Postad 11 June 2008 - 13:16
Tjofräs
-
Tjofräs
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Det fungerar nog med USB, jag har fått tag på en 2 meter lång sladd som räckte precis till min usb-hubb i skärmen så det blir inte så bökigt att koppla i och ur 
Nån som har samma bug som jag när man kör med usb on överföring...alltså att när jag fört över filer via usb och sen dragit ur kabeln så fattar ibland inte tvixen att dom är överförda och jag blir tvungen att starta om den för att hddn typ ska uppdateras ?? En annan sak som jag märkte häromdan var det här med synkningen av subs...även fast jag ställde in det ibörjan av filmen så ändrades det under tiden..kändes knepigt.... Ps. Scrolla gärna lite upp och kolla in min hdmi ljuds fråga som ännu inte är besvarad ds.
Postad 11 June 2008 - 14:01
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlägg
Vågar man dra ur oh stoppa in kabeln när tvixen är igång?
Postad 11 June 2008 - 14:45
tuppen
-
tuppen
-
Användare
-
-
208 inlägg
År det värt att köpa tunern till sin 6500? Fungerar den bra? Någon som har den som kan ge ris/ros?
Postad 11 June 2008 - 15:26
down31
-
down31
-
Rookie
-
7 inlägg
Dessutom tror många att man kan ha "väldigt långa" USB-kablar, det kan man inte (nu vet jag inte längden i det här fallet) utan då är det också alltid nätverk som gäller.
Har för mig att det går att få usb förlängning upp till 25m men då kostar det lite, en 5m förlängare går kring 200 spänn och gångra det med 5 så =P Tittade också på ett usb alternativ från datarummet till vardagsrummet. men då är nog tp kabel att föredra http://www.kabelgiga...lar.asp?id=1576där hittar man en usb förstärkare
Postad 11 June 2008 - 15:27
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Nån som har samma bug som jag när man kör med usb on överföring...alltså att när jag fört över filer via usb och sen dragit ur kabeln så fattar ibland inte tvixen att dom är överförda och jag blir tvungen att starta om den för att hddn typ ska uppdateras ??
Om du kör "säker borttagning av maskinvara" innan du drar ut sladden slipper du dessa problem. Tvixen är lite grinig på det sättet, man ska alltid köra säker borttagning innan man drar ur usb-sladden/stänger av tvixen. En annan sak som jag märkte häromdan var det här med synkningen av subs...även fast jag ställde in det ibörjan av filmen så ändrades det under tiden..kändes knepigt....
Om du skaffar rätt sub till rätt film/release så slipper du det problemet. Den sub du har är nog synkad till en annan release än den du ser på, då blir det så där.
Postad 11 June 2008 - 15:28
down31
-
down31
-
Rookie
-
7 inlägg
Nån som har samma bug som jag när man kör med usb on överföring...alltså att när jag fört över filer via usb och sen dragit ur kabeln så fattar ibland inte tvixen att dom är överförda och jag blir tvungen att starta om den för att hddn typ ska uppdateras ??
En annan sak som jag märkte häromdan var det här med synkningen av subs...även fast jag ställde in det ibörjan av filmen så ändrades det under tiden..kändes knepigt....
Ps. Scrolla gärna lite upp och kolla in min hdmi ljuds fråga som ännu inte är besvarad ds.
du kan ju alltid prova att klicka nere i högra hörnet på din dator och göra en "säker borttagning av maskinvara" innan du jackar ur sladden.
Postad 11 June 2008 - 15:52
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Och jag ska svara på din andra fråga. Det är ingen bugg. Det handlar om att Windows ibland inte skriver över filerna direkt när du drar över dem till den USB-enhet du har inkopplad. Så är det med USB-minnen också. Lösningen är att ge tusan i att bara rycka ut sladden. Det finns ett skäl till att det finns en liten ikon längst nere till höger som heter "Säker borttagning av maskinvara". Klicka på den, markera TViX:en som enhet (för du har säkert andra USB-enheter anslutna också, kanske en mus, ett USB-minne, en MP3-spelare, en kamera etc) och välj "Stoppa". När den sedan visar "Nu är det säkert att..." så fattar du nog vad du kan göra.  År det värt att köpa tunern till sin 6500? Fungerar den bra? Någon som har den som kan ge ris/ros?
Goeran här på forumet dyker nog upp snart och kan ge dig lite feedback. Han HADE problem med tunern med den äldre generationen, men idag fungerar allt bra så vitt jag vet. Det enda som inte fungerar bra är tunern tillsammans med en WLAN-adapter, men det står å andra sidan i FAQ:er och bruksanvisning (har jag för mig) att det inte är att rekommendera.  Så, vill du kunna spela in fria kanaler och använda TViX:en som en hårddiskvideo, så är det bara att tuta och köra!
Postad 11 June 2008 - 18:09
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
År det värt att köpa tunern till sin 6500? Fungerar den bra? Någon som har den som kan ge ris/ros?
Jo - det är riktigt som Sean skriver. Jag har haft tunern i både 4100 ooch 6500. Den klarar bara de fria kanalerna: SVT1, SVT2, TV4, TV6, SVT HD (Sthlm, Västerås och Uppsala) samt några andra kanaler. Bara digitala sändningar i marknätet. I 4100 fungerade den bra för allt utom SVT HD men SVT HD klarade inte 4100. Jag har provat med 2 olika tunerkort i två olika 4100 men SVT HD fungerade inte i någon av dem. Det blev rejäla störningar och de berodde på att 4100 inte kunde hantera fragmenterade diskar. Nu har jag tunern installerad i 6500 och den fungerar klockrent så länge jag inte använder WLAN-adaptern. Om man använder WLAN-adaptern så uppstår små störningar - stör inte mycket men tillräckligt för att få mig att koppla ur WLAN. Jag har spelat in rätt mycket från SVT HD och så när som på WLAN-problemet inte sett en enda störning. Jag bor tre mil från Nacka och använder bara en aktiv inomhusantenn. /Göran EDIT: Jag borde nog lägga till några småsaker: - Jag har inte hittat något sätt att se text-TV från tunern. Om det finns har jag missat det. - I senaste FW så blir det lite konstigt med 4:3-sändningar. 4:3-sändningar sträcks ut till 16:9 och om jag försöker att manuellt ändra det till 4:3 så klipper den kanterna av bilden i stället för att ändra aspect ratio. Jag har meddelat Canman som i sin tur meddelat DVICO så jag har gott hopp att de fixar detta (bland annat beroende på att det har fungerat i tidigare FW). - Det går att byta ljudspår med Audio-knappen. Det är lätt att missa den funktionen.
Redigerat av Goeran, 11 June 2008 - 18:22.
Postad 12 June 2008 - 09:17
tuppen
-
tuppen
-
Användare
-
-
208 inlägg
.... text
Tack Göran! Nu återstår att se var jag kan få tag i en tuner i Stockholm. Helst innan lördag. Webhallen, Inwarehouse m.fl verkar bara ha den som beställningsvara:-( Kan du rekommendera någon juste inomhusantenn?
Postad 12 June 2008 - 09:30
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Tack Göran! Nu återstår att se var jag kan få tag i en tuner i Stockholm. Helst innan lördag. Webhallen, Inwarehouse m.fl verkar bara ha den som beställningsvara:-( Kan du rekommendera någon juste inomhusantenn?
Tunern hittar du här och mailar du till dem och önskar snällt om de kan hinna skicka en tunerdel idag, så tror jag att de kan fixa det (det är för övrigt direkt från generalagenten för TViX produkter): http://www.canman.se/
Postad 12 June 2008 - 15:18
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Kan du rekommendera någon juste inomhusantenn?
Jag kan ju inte påstå att jag är expert på inomhusantenner (skäms för att erkänna detta eftersom jag läst radio- och mikrovägsteknik i plugget - men det är över fyrtio år sen). Den jag själv använder heter DIGIALITY DA 1200 TV INDOOR ANTENNA. Jag köpte den hos Expert och har glömt hur mycket jag betalade. Jag gissar att den går att hitta billigare någon annanstans. Hur som helst fungerar den bra för mig när den står vid fönstret. Jag har försökt att ställa den längre in i huset men det fungerade inte. /Göran
Postad 12 June 2008 - 20:44
Webban
-
Webban
-
Användare
-
-
116 inlägg
Kan du rekommendera någon juste inomhusantenn?
Jag rekommenderar Televés Mira, finns på Kjell & Company. Nackdelen är att den är jäkligt dyr men skall vara en av de bästa inomhusantenner på marknaden... Lycka till!
Postad 13 June 2008 - 01:22
GForce
-
GForce
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
En fråga som kanske varit uppe i tråden men som jag inte hittar nu:
Klarar tvixen av att nedmixa BÅDE dts och dolby digital till stereo och skicka ut
1) analogt via rca:erna?
2) digitalt via hdmi?
Jag har ingen hemmabioreceiver utan vill kunna köra ut digital stereo via hdmi till tv'n och/eller analog stereo via rca:er till stereoförstärkaren.
En annan fråga rör uppspelning av film på tvix från dator. Funkar det i 1080p eller hackar det om man kör 100Mbit/s?
Postad 13 June 2008 - 05:51
Balder
-
Balder
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Hej,
måste snabbt kolla om någon har upplevt att Tvixens bild är för ljus. Det fungerade perfekt i 2 månader men nu kan man knappt se på en film för all svärta är borta. Trodde först att någon hade ställt om min TV men andra källor visar perfekt bild. Tvix menyn är helt vit/ljus. Finns det någon inställning på tvixen?
mvh
Postad 13 June 2008 - 08:22
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Hej,
måste snabbt kolla om någon har upplevt att Tvixens bild är för ljus. Det fungerade perfekt i 2 månader men nu kan man knappt se på en film för all svärta är borta. Trodde först att någon hade ställt om min TV men andra källor visar perfekt bild. Tvix menyn är helt vit/ljus. Finns det någon inställning på tvixen?
mvh
Tryck på settings-knappen medan du spelar upp en film. Det är någon bugg som ändrar om inställningarna ibland, normalt tror jag alla värden står på 0 men ibland hoppar brightness upp till över 20 och contrast ner till under -20. Väldigt ofta ändrar den värdena lite mindre också, så det knappt märks. Nästan aldrig stannar de på den inställning jag valt någon längre tid.
Postad 13 June 2008 - 15:31
Unregistered52d00d79
-
Unregistered52d00d79
-
Användare
-
-
142 inlägg
Efter att tröttnat på att ett visst program inte fungerar efter ett visst datum bestämde jag mig för att göra ett eget litet snabb hack som automatiskt laddar hem film information och skapar en folder.jpg samt TViX.jpg för bakgrund.
Det är hel automatiskt och det fungerar rätt bra för mig så jag tänkte att det kanske är någon annan som skulle kunna ha användning av den.
Ni får ta det för vad det är, det är ett snabb hack! Man navigerar runt ungefär som i TViX'en (same look and feel).
Jag tänker inte skriva någon manual, men när ni startar programmet gå till den vänstra rutan och höger-klicka med musen.
Höger sida kan ni slå på/av "Folder View" samt högerklicka på en katalog för att hämta hem info. Välj en template och kör.
Katalognamnet går igenom en upprensning och evetuella saker i katalognamnet som inte hör dig filtreras bort.
Hint: Kika i TViXiE.xml.
Det är enkelt att bygga egna templates som man kan välja när man gör uppslaget.
Ja, det var allt!
Postad 13 June 2008 - 17:42
Balder
-
Balder
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Tryck på settings-knappen medan du spelar upp en film. Det är någon bugg som ändrar om inställningarna ibland, normalt tror jag alla värden står på 0 men ibland hoppar brightness upp till över 20 och contrast ner till under -20.
Väldigt ofta ändrar den värdena lite mindre också, så det knappt märks. Nästan aldrig stannar de på den inställning jag valt någon längre tid.
Tack! Mina inställningar var bright 77, contrast 88 och så vidare. Försökte ändra men bilden blev helt oläslig och ett värde HUE gick inte att ändra. Var tvungen att till slut göra factory reset för att komma till rätta med alla värden. Direkt efter rester var BRIGHT 11, CONT -12, HUE 0, SATU 0. Ändrade till 0 på alla. Hoppas denna bugg fixas
Postad 13 June 2008 - 19:10
Unregistered40651
-
Unregistered40651
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Efter att tröttnat på att ett visst program inte fungerar efter ett visst datum bestämde jag mig för att göra ett eget litet snabb hack som automatiskt laddar hem film information och skapar en folder.jpg samt TViX.jpg för bakgrund. Det är hel automatiskt och det fungerar rätt bra för mig så jag tänkte att det kanske är någon annan som skulle kunna ha användning av den.
Ja, det var allt!
Kalas! Jag vet inte var du hämtar datan som ligger i MovieTitle.xml, men det vore trevligt om även filmens speltid kommer med. Det skulle ju även vara trevligt om du vill släppa detta som ett open source projekt på t ex sourceforge.net!
Postad 13 June 2008 - 22:11
Unregistered52d00d79
-
Unregistered52d00d79
-
Användare
-
-
142 inlägg
Kalas! Jag vet inte var du hämtar datan som ligger i MovieTitle.xml, men det vore trevligt om även filmens speltid kommer med. Det skulle ju även vara trevligt om du vill släppa detta som ett open source projekt på t ex sourceforge.net!
Här kommer en ny version (0.2) där nytt är bl.a speltid. Det är även lite annat smått och gått fixat.
Postad 14 June 2008 - 00:45
peswe
-
peswe
-
Användare
-
-
149 inlägg
Här kommer en ny version (0.2) där nytt är bl.a speltid. Det är även lite annat smått och gått fixat.
Hej. Tack för ditt initiativ. Blev också spy-less på att det där icke namngivna programmet bara gällde en månad i taget... Jag har en 5100. Jag vet inte om den är annorlunda än 6500an. I alla fall konstaterar jag att den TViX.jpg som skapas inte visar någonting i min Tvix. Läggs cover-bilderna och text-innehållet från xml-filen över bakgrundsfilen i 6500an med någon slags overlay funktion? Verkar inte funka i min 5100. Vad är xml-filen till för? Den har tillkommit i och med detta program. /Peter
Redigerat av peswe, 14 June 2008 - 00:49.
Postad 14 June 2008 - 08:00
Unregistered52d00d79
-
Unregistered52d00d79
-
Användare
-
-
142 inlägg
Hej. Tack för ditt initiativ. Blev också spy-less på att det där icke namngivna programmet bara gällde en månad i taget... Jag har en 5100. Jag vet inte om den är annorlunda än 6500an. I alla fall konstaterar jag att den TViX.jpg som skapas inte visar någonting i min Tvix. Läggs cover-bilderna och text-innehållet från xml-filen över bakgrundsfilen i 6500an med någon slags overlay funktion? Verkar inte funka i min 5100. Vad är xml-filen till för? Den har tillkommit i och med detta program.
/Peter
Tyvärr vet jag inget om hur 5100'an fungerar. Men om det är någon som kort kan beskriva hur den gör samt vad filerna ska heta och vilken upplösning dessa ska ha så kanske skulle jag kunna lägga till stöd för även den. xml-filen som spars är till för programmet. I en framtida version kommer man att kunna byta "tema" utan att behöva gå ut och läsa ner filminformationen igen från webben. Lite kort om programmet: På en 6500/7000 så visas TViX.jpg som bakgrund om den finns, mitt program hämtar information om en viss film och renderar en TViX.jpg fil baserat på en "template" (hur och var informationen ska stå). Programmet skapar även en folder.jpg med omslags bilden för att snyggt se omslaget när man har "Folder View" påslaget i tvixen.
Postad 14 June 2008 - 08:05
OGP
-
OGP
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Hvor kan man følge med på siste FW?
Postad 14 June 2008 - 11:32
Unregistered7f802c91
-
Unregistered7f802c91
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Kan du visa lite screenshots hur det ser ut?
Postad 14 June 2008 - 13:36
peswe
-
peswe
-
Användare
-
-
149 inlägg
Tyvärr vet jag inget om hur 5100'an fungerar. Men om det är någon som kort kan beskriva hur den gör samt vad filerna ska heta och vilken upplösning dessa ska ha så kanske skulle jag kunna lägga till stöd för även den. xml-filen som spars är till för programmet. I en framtida version kommer man att kunna byta "tema" utan att behöva gå ut och läsa ner filminformationen igen från webben.
Lite kort om programmet: På en 6500/7000 så visas TViX.jpg som bakgrund om den finns, mitt program hämtar information om en viss film och renderar en TViX.jpg fil baserat på en "template" (hur och var informationen ska stå). Programmet skapar även en folder.jpg med omslags bilden för att snyggt se omslaget när man har "Folder View" påslaget i tvixen.
På mina fungerande Tvix.jpg (som skapades av Tvix_gui_builder) till min 5100a är storleken 720x480p. Om jag kör en resize på jpg-filen som ditt program genererar så funkar det :-) Vore fint om man kunde välja storlek direkt i programmet. Däremot krockar titel/årtal-texten med namnet för Filmfilen/filerna som ligger i katalogen. Det är en konsekvens vid resize av bilden. ÖK bild och text hamnar på Y=130 px och det är för högt upp. I Tvix_Gui-buildern ligger ÖK Bild och text på c:a 165-170px. Ska prova att flytta ner Rubrik Årtal och Synopsis texterna lite grann. Det gör man i template filen, eller hur? Större X positivt åt höger, Y positivt neråt. /Peter
Redigerat av peswe, 14 June 2008 - 13:48.
Postad 14 June 2008 - 15:45
Unregistered52d00d79
-
Unregistered52d00d79
-
Användare
-
-
142 inlägg
På mina fungerande Tvix.jpg (som skapades av Tvix_gui_builder) till min 5100a är storleken 720x480p. Om jag kör en resize på jpg-filen som ditt program genererar så funkar det :-) Vore fint om man kunde välja storlek direkt i programmet. Däremot krockar titel/årtal-texten med namnet för Filmfilen/filerna som ligger i katalogen. Det är en konsekvens vid resize av bilden. ÖK bild och text hamnar på Y=130 px och det är för högt upp. I Tvix_Gui-buildern ligger ÖK Bild och text på c:a 165-170px.
Ska prova att flytta ner Rubrik Årtal och Synopsis texterna lite grann. Det gör man i template filen, eller hur? Större X positivt åt höger, Y positivt neråt.
Om det är som du säger, så är det enkelt att skapa en template för 5100an. Kopiera "Standard" katalogen under "Templates" till ett nytt namn. Ändra storleken på background.jpg till 720x480 och anpassa text/bild/font storlekarna i Standard.xml. Du måste även ändra namnet på standard.xml till namnet samma namn som katalognamnet.
Postad 14 June 2008 - 18:38
jockeh__
-
jockeh__
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
När jag försöker kolla på en dvdrip med xvid-codec så blir ljudet uppspelat aldeles för fort medans bilden spelas upp normalt... Någon som vet vad som kan vara fel?
Jag har kollat på vilket ljudformat avi'n har, och det är MP3.. vilket borde stödjas antar jag..
Postad 15 June 2008 - 11:13
peswe
-
peswe
-
Användare
-
-
149 inlägg
Om det är som du säger, så är det enkelt att skapa en template för 5100an. Kopiera "Standard" katalogen under "Templates" till ett nytt namn. Ändra storleken på background.jpg till 720x480 och anpassa text/bild/font storlekarna i Standard.xml. Du måste även ändra namnet på standard.xml till namnet samma namn som katalognamnet.
Hej Tack nu har jag fixat en egen template som funkar bra. Kanon :-) En sista fråga. Vad fyller filen front_cover.jpg för funktion i 6500an? I 5100an används den inte. /Peter
Postad 15 June 2008 - 12:03
Unregistered52d00d79
-
Unregistered52d00d79
-
Användare
-
-
142 inlägg
Hej Tack nu har jag fixat en egen template som funkar bra. Kanon :-) En sista fråga. Vad fyller filen front_cover.jpg för funktion i 6500an? I 5100an används den inte.
/Peter
Lysande! front_cover.jpg fyller egentligen ingen funktion, det är filen som jag fixar till en folder.jpg av samt lägger in på background.jpg. Det kommer att finnas ett val om man ska ha filen kvar eller ej efter ett film uppslag. Om du vill kan du väl ZIP'a och skicka din template till mig på [email protected] så kan jag ha den med i nästa release.
Postad 15 June 2008 - 12:41
peswe
-
peswe
-
Användare
-
-
149 inlägg
Lysande! front_cover.jpg fyller egentligen ingen funktion, det är filen som jag fixar till en folder.jpg av samt lägger in på background.jpg. Det kommer att finnas ett val om man ska ha filen kvar eller ej efter ett film uppslag. Om du vill kan du väl ZIP'a och skicka din template till mig på [email protected] så kan jag ha den med i nästa release.
Template till Tvix 5100 kommer här mvh Peter Edit: Det blev nåt knas. Jag lyckades ladda upp dubbla zip-filer... Det är samma fil.
Redigerat av peswe, 15 June 2008 - 12:46.
Postad 15 June 2008 - 12:57
peswe
-
peswe
-
Användare
-
-
149 inlägg
Du borde annonsera i 4100/5100 tråden också. Antar att många x100-ägare använder det andra "icke namngivna" programmet ;-) /Peter
Postad 15 June 2008 - 17:15
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Tack för den joma! (Och peswe) Ibland behöver inte lösningen vara så invecklad... Jag antar att man enkelt kan byta bakgrundsbild och även editera text m.m. Lite irriterande på min 5100 att spelaren lägger till en del info som stör bl.a. i nederkant.
Postad 15 June 2008 - 18:00
peswe
-
peswe
-
Användare
-
-
149 inlägg
Tack för den joma! (Och peswe)
Ibland behöver inte lösningen vara så invecklad... Jag antar att man enkelt kan byta bakgrundsbild och även editera text m.m. Lite irriterande på min 5100 att spelaren lägger till en del info som stör bl.a. i nederkant.
Jag brukar ställa markören på "Up Folder" när ja vill läsa film-texten, då försvinner info-texterna i underkant. (Men det visste du nog redan.) /Peter
Postad 15 June 2008 - 18:01
GForce
-
GForce
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Bump! Är det verkligen ingen som kan svara på detta? En fråga som kanske varit uppe i tråden men som jag inte hittar nu: Klarar tvixen av att nedmixa BÅDE dts och dolby digital till stereo och skicka ut 1) analogt via rca:erna? 2) digitalt via hdmi? Jag har ingen hemmabioreceiver utan vill kunna köra ut digital stereo via hdmi till tv'n och/eller analog stereo via rca:er till stereoförstärkaren.
En annan fråga rör uppspelning av film på tvix från dator. Funkar det i 1080p eller hackar det om man kör 100Mbit/s?
Postad 15 June 2008 - 18:18
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Jag brukar ställa markören på "Up Folder" när ja vill läsa film-texten, då försvinner info-texterna i underkant. (Men det visste du nog redan.) /Peter
Ja, det är väl enda lösningen antagligen. Bump!
Är det verkligen ingen som kan svara på detta?
Att den mixar ner till stereo via HDMI kan jag styrka. Visserligen har jag 5100, men det gäller även dessa nyare modeller. Har svårt och tro att det inte skulle gå att skicka även med RCA... har aldrig testat dessa utgångar. Din sista fråga är inte helt enkel att svara på, men om du har fungerande prylar så är det inga som helst problem. Däremot är det svårt att veta innan man testar. Teoretiskt fungerar det så länge filmen inte överstiger max överföringshastighet d.v.s. ca. 35 Mbit.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 15 June 2008 - 18:22.
Postad 16 June 2008 - 13:53
evileyer
-
evileyer
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hejsan!
Har läst tråden men kanske missat.
Jag undrar om man kan spela webbradio i tvixen?
Typ att man ger den en länk med ip att spela?
/Evileyer
Postad 16 June 2008 - 14:00
smellymarq
-
smellymarq
-
Beroende
-
-
1040 inlägg
Hej!
Beställde en TViX M-6500 igår med 750GB disk och längtar tills den kommer hem till pappa! Ska använda den till min projektor (Epson TW2000) och tv (LG 42PG6000). Så den kommer flyttas fram och tillbaka mellan dem (olika rum).
Jag hade tänkt föra över filer via USB. Läste några sidor bak i tråden om en som hade problem med att filerna inte lagrades på disken för att han inte tryckte på ikonen "säkra borttagningen av hårdvara". Problemet för mig är att datron har börjat strula så jag får aldrig upp den ikonen längre när jag använder USB. Jag undrar om man kan gå in någonstans i datorn och göra denna "säkra borttagningen av hårdvara" utan att trycka på ikonen vid klockan? Har letat lite i kontrollpanelen men inget hittat. Orkar inte installera om datorn för att eventuellt få det att fungera igen (jag kör XP).
Ett alternativ är att använda mitt trådlösa nätverk (D-Link DIR-655) för att föra över filer. Men då måste jag köpa ett USB-kort till TViX:en. Fungerar D-Link DWA-140 med TViX? Är det svårt att ställa in nätverket så att det fungerar? Någon bra sida man kan kolla in?
Många frågor som jag säkert hade fått svar på via en sökning men har inte tid att söka och leta för jag sitter på jobbet nu.
Postad 16 June 2008 - 14:02
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Hejsan!
Har läst tråden men kanske missat.
Jag undrar om man kan spela webbradio i tvixen? Typ att man ger den en länk med ip att spela?
/Evileyer
Längst ner finns ett sökfält. Skriv "webradio" där.  Anyway, det går. Winamp. Surfa till www.shoutcast.com. Där finns hundratals kanaler i alla dess genrer. Spara en av dem (eller flera såklart) i Winamp som en ".pls"-fil och lägg den på TViX:en. Sedan är det bara att starta den pls-filen precis som vilken annan fil och du har webradio, utan att ha TV:n igång.
Postad 16 June 2008 - 14:07
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Hej!
Beställde en TViX M-6500 igår med 750GB disk och längtar tills den kommer hem till pappa! Ska använda den till min projektor (Epson TW2000) och tv (LG 42PG6000). Så den kommer flyttas fram och tillbaka mellan dem (olika rum).
Jag hade tänkt föra över filer via USB. Läste några sidor bak i tråden om en som hade problem med att filerna inte lagrades på disken för att han inte tryckte på ikonen "säkra borttagningen av hårdvara". Problemet för mig är att datron har börjat strula så jag får aldrig upp den ikonen längre när jag använder USB. Jag undrar om man kan gå in någonstans i datorn och göra denna "säkra borttagningen av hårdvara" utan att trycka på ikonen vid klockan? Har letat lite i kontrollpanelen men inget hittat. Orkar inte installera om datorn för att eventuellt få det att fungera igen (jag kör XP).
Ett alternativ är att använda mitt trådlösa nätverk (D-Link DIR-655) för att föra över filer. Men då måste jag köpa ett USB-kort till TViX:en. Fungerar D-Link DWA-140 med TViX? Är det svårt att ställa in nätverket så att det fungerar? Någon bra sida man kan kolla in?
Många frågor som jag säkert hade fått svar på via en sökning men har inte tid att söka och leta för jag sitter på jobbet nu.
Nice. TViX rockar!  1. Det är inte så enkelt att "Säker borttagning.." ligger som en av de ikoner som döljs? Högerklicka på programlisten längst ner, välj Egenskaper och klicka runt, så hittar du hur du väljer vilka ikoner som du vill alltid ska vara synliga eller de som ska döljas automatiskt. 2. Följande två WLAN-donglar stöds: http://www.tvix.co.k...x...0&SCATID=18Det finns säkert fler som fungerar som kör på samma "standard", men dessa fungerar garanterat. Nätverket har olika personer olika lätt och svårt med. Det finns de som upplever att det är plug 'n play och andra som sliter hår. Mycket har med om du har allt optimerat i datorn. Men nej, det är inte speciellt svårt, men det beror lite på vem du frågar tror jag.
Postad 16 June 2008 - 14:23
smellymarq
-
smellymarq
-
Beroende
-
-
1040 inlägg
Ok, tack Sean. Ska kolla inställningarna på datorn när jag kommer hem.
Postad 16 June 2008 - 14:44
evileyer
-
evileyer
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Längst ner finns ett sökfält. Skriv "webradio" där. 
Anyway, det går. Winamp. Surfa till www.shoutcast.com. Där finns hundratals kanaler i alla dess genrer. Spara en av dem (eller flera såklart) i Winamp som en ".pls"-fil och lägg den på TViX:en. Sedan är det bara att starta den pls-filen precis som vilken annan fil och du har webradio, utan att ha TV:n igång. 
Tackar 5 min efter inlägget hittade jag sökfunktionen och är redan igång med radio lyssnandet.
Postad 16 June 2008 - 22:01
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlägg
Är det bara för mig m3u-spellistor inte fungerar för - när filerna inte ligger i samma mapp som spellistan, eller är det ett känt fel? Otroligt störande att inte kunna göra egna spellistor...
EDIT: kör med senaste FW
Redigerat av DevilGod, 16 June 2008 - 22:06.
Postad 16 June 2008 - 22:10
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Är det bara för mig m3u-spellistor inte fungerar för - när filerna inte ligger i samma mapp som spellistan, eller är det ett känt fel? Otroligt störande att inte kunna göra egna spellistor... EDIT: kör med senaste FW
Har du provat att göra spellistan som .pls (jag har ingen aning om det är så att det skulle fungera bättre)?
Postad 17 June 2008 - 08:24
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Är det bara för mig m3u-spellistor inte fungerar för - när filerna inte ligger i samma mapp som spellistan, eller är det ett känt fel? Otroligt störande att inte kunna göra egna spellistor... EDIT: kör med senaste FW
Du kan antagligen inte köra en m3u-fil från TViXens hårddisk om du har mp3:orna på en nätverksdisk. Eller är det internetradio du kör? Isåfall kan du bortse från min kommentar. Jag har iallafall inga problem att köra m3u-filer med låtar från blandade mappar.
Redigerat av MartinP666, 17 June 2008 - 08:27.
Postad 17 June 2008 - 09:22
No_Jah
-
No_Jah
-
Användare
-
-
231 inlägg
Jag tror det kan ha att göra med hur spellistans sökvägar ser ut i förhållande till var spellistan och mp3-filerna ligger. Öppna spellistan med tex. notepad så ser du hur sökvägarna ser ut.
Postad 17 June 2008 - 11:14
BazookaSkoga
-
BazookaSkoga
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag tror det kan ha att göra med hur spellistans sökvägar ser ut i förhållande till var spellistan och mp3-filerna ligger. Öppna spellistan med tex. notepad så ser du hur sökvägarna ser ut.
Men kan man skriva om sökvägarna? Jag har nu mina spellistor i musikmappen. Men om jag lägger spellistorna i en ny mapp (tex spellistor) kan jag på något sätt skriva om sökvägarna? Så här ser det ut för mig i spellistorna nu: Amy Winehouse\(2007) Back To Black\01. Rehab.mp3 Looptroop\(2008) Good Things\08. Naive (Feat Timbuktu).mp3 Kan jag då skriva in något framför sökvägen för att komma ut ur min mapp spellistor? Edit: Kom på det nu ..\ D.v.s. att det blir ..\Amy Winehouse\(2007) Back To Black\01. Rehab.mp3 ..\Looptroop\(2008) Good Things\08. Naive (Feat Timbuktu).mp3
Redigerat av BazookaSkoga, 17 June 2008 - 11:26.
Postad 17 June 2008 - 12:12
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Men kan man skriva om sökvägarna? Jag har nu mina spellistor i musikmappen. Men om jag lägger spellistorna i en ny mapp (tex spellistor) kan jag på något sätt skriva om sökvägarna?
Så här ser det ut för mig i spellistorna nu: Amy Winehouse\(2007) Back To Black\01. Rehab.mp3 Looptroop\(2008) Good Things\08. Naive (Feat Timbuktu).mp3
Kan jag då skriva in något framför sökvägen för att komma ut ur min mapp spellistor?
Edit: Kom på det nu ..\ D.v.s. att det blir ..\Amy Winehouse\(2007) Back To Black\01. Rehab.mp3 ..\Looptroop\(2008) Good Things\08. Naive (Feat Timbuktu).mp3
Jag antar att ditt problem är att du flyttat spellistan efter att du sparade den? Isåfall är det enklaste att öppna den på sin ursprungliga plats och sedan genom Winamp spara om den på sin nya plats där du vill ha den. Annars om du ska göra det manuellt så borde det enklaste vara att använda absoluta sökvägar, dvs. skriv t.ex: c:\mp3\Amy Winehouse\(2007) Back To Black\01. Rehab.mp3 (eller var den nu ligger på dina diskar) Det borde finnas någon setting i Winamp för att få den att använda absoluta sökvägar istället för relativa tycker jag... det kanske finns, men jag har aldrig sett någon.
Postad 17 June 2008 - 13:07
No_Jah
-
No_Jah
-
Användare
-
-
231 inlägg
Jag antar att ditt problem är att du flyttat spellistan efter att du sparade den? Isåfall är det enklaste att öppna den på sin ursprungliga plats och sedan genom Winamp spara om den på sin nya plats där du vill ha den.
Annars om du ska göra det manuellt så borde det enklaste vara att använda absoluta sökvägar, dvs. skriv t.ex: c:\mp3\Amy Winehouse\(2007) Back To Black\01. Rehab.mp3 (eller var den nu ligger på dina diskar)
Det borde finnas någon setting i Winamp för att få den att använda absoluta sökvägar istället för relativa tycker jag... det kanske finns, men jag har aldrig sett någon.
Om du använder absoluta sökvägar som ditt exempel: c:\mp3\Amy Winehouse\(2007) Back To Black\01. Rehab.mp3, så lär det väl inte funka något vidare att spela upp i tvixen?
Postad 17 June 2008 - 13:28
BazookaSkoga
-
BazookaSkoga
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
ni såg nog inte att jag själv kom på hur jag ska skriva. Problemet är också att jag inte använder mig av winamp. jag brukar använda foobar2000. Det var absolut lättast att öppna filen och skriva om det manuellt i mitt fall. jag kunde göra det direkt med notepad genom ett ftp-program. Då kunde jag också manuellt skriva in nya låtar på spellistan.
Postad 17 June 2008 - 14:11
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Om du använder absoluta sökvägar som ditt exempel: c:\mp3\Amy Winehouse\(2007) Back To Black\01. Rehab.mp3, så lär det väl inte funka något vidare att spela upp i tvixen?
Det har du nog rätt i. När jag har skapat spellistor har jag helt enkelt sparat filen på rätt ställe direkt och då har det aldrig varit några problem. ni såg nog inte att jag själv kom på hur jag ska skriva. Problemet är också att jag inte använder mig av winamp. jag brukar använda foobar2000. Det var absolut lättast att öppna filen och skriva om det manuellt i mitt fall. jag kunde göra det direkt med notepad genom ett ftp-program. Då kunde jag också manuellt skriva in nya låtar på spellistan.
Eftersom ditt program uppenbarligen också använder relativa sökvägar så borde det enklaste även där vara att helt enkelt spara filen på rätt ställe direkt. Eller var det ett felaktigt antagande att du flyttat m3u-filen efter att du sparade den?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|