Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic Plasma 2013

4746 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic Viera TX-P50ST60Y (TV) 6 8,71 (30) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42ST60Y (TV) 6 8,6 (4) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42X60E (TV) 3 7,5 (1) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50X60E (TV) 3 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55ST60Y (TV) 6 9,13 (15) Inga priser
Panasonic Viera TX-P65ST60Y (TV) 6 8,35 (22) Inga priser
Panasonic Viera TX-P65VT60Y (TV) 7 9,15 (19) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT60Y (TV) 7 8,74 (18) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50VT60Y (TV) 7 9 (14) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50ST60E (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55ST60E (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50GT60Y (TV) 4 7,5 (1) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42GT60Y (TV) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P60ZT60E (TV) 7 8,56 (8) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55STW60 (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P65STW60 (TV) 1 (0) Inga priser
36 relaterade trådar
Panasonic TX-55HZ980E (28 inlägg) 4 år sedan
OLED och Plasma? (34 inlägg) 6 år sedan
Fantastisk TV, som är fantastiskt trasig :/ (8 inlägg) 8 år sedan
Köpt TV (13 inlägg) 8 år sedan
3D-glasögon (4 inlägg) 9 år sedan
Är LG 55EA880W enda alternativet om man vill köpa till våren? (16 inlägg) 10 år sedan
Projektor vs TV till vardagsrum (123 inlägg) 10 år sedan
köpa stor tv nu (12 inlägg) 10 år sedan
Hur stor bild har du? (174 inlägg) 10 år sedan
Köpa ny plasma! (43 inlägg) 10 år sedan
panasonic st60 hdmi signal (3 inlägg) 10 år sedan
Sony Bravia KDL-55W905A eller Panasonic Viera TX-P55VT60Y (6 inlägg) 10 år sedan
Ny tv 55"-65" Max 25.000:-, Väldigt ljust rum.. (5 inlägg) 11 år sedan
Hjälp med TV-köp, bråttom! (3 inlägg) 11 år sedan
SONY KDL55W905 eller Panasonic TX-P60ZT60E. Ska beställa idag! (15 inlägg) 11 år sedan
P55VT60Y vs UE55F8005 (5 inlägg) 11 år sedan
Bästa valet? P65ST60Y. (18 inlägg) 11 år sedan
Vilken Tv ska jag välja? ST60 eller 8005 (16 inlägg) 11 år sedan
För stor TV? (finns väl inte!) (22 inlägg) 11 år sedan
TX-P50ST60Y kanallista med både analoga och digitala kanaler. (1 inlägg) 11 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 11 år sedan
Bakgrundsbelyst eller kantbelyst LED? (4 inlägg) 11 år sedan
Tv till 5 meter, hjälp! (30 inlägg) 11 år sedan
Letar "dum" prisvärd LED 7-10k (2 inlägg) 11 år sedan
Samsung UE55F6655 eller Panasonic TX-P55ST60Y (30 inlägg) 11 år sedan
PS51F8505 vs. TX-P50VT60Y (3 inlägg) 11 år sedan
Hur bra är Samsung ps64f5005 (10 inlägg) 11 år sedan
Ännu en "vilken ska jag välja"-tråd – PS50ST60Y / 46F8005 / KDL-W80 (6 inlägg) 11 år sedan
Behöver råd ang tv-köp. Lite panik.. (19 inlägg) 11 år sedan
Ersätta Pioneer TV, varför så svårt (17 inlägg) 11 år sedan
Bildfråga panasonic st60y (19 inlägg) 11 år sedan
Hjääälp! Jag blir galen av alla dessa val! (21 inlägg) 11 år sedan
NAS-lösning (3 inlägg) 11 år sedan
Ny plasma - hjälp med val (9 inlägg) 11 år sedan
Panasonic P50GT60, CI+ modul upptäckt, vid varje uppstart (7 inlägg) 11 år sedan
Spela på en TX-P55ST60Y, byta ut en 40A656A1 (0 inlägg) 11 år sedan

Postad 07 november 2013 - 09:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Anledning till att det säljs så lite plasma är ju att alla butiker hellre säljer LCD/LED för att dom har bättre avanser på dom.

Källa på det?

Postad 07 november 2013 - 10:53

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Hej,är det någon annan som har problem med netflix appen,min loggar ut automatisk varje natt.
Har provat det mesta(återställa fabriksinställningar,logga ut mm)har även pratat med netflix support,har kommit fram till att det är inte nätverket som loggar ut.Har en 50VT60.

50St60, inga sådana problem.
Kul dessutom att det går att kasta över netflix och youtube (de appar jag märkt) till TVn från en Android-platta :-)

Orkar inte läsa igenom alla sidor.. men har panasonics 55 tums ST60y inspelning på usb-hårddisk? Det står lite olika beroende på vilken försäljare jag tittar på.

Nej, ST-serien kan inte det.

Postad 07 november 2013 - 11:32

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Källa på det?

Precis, det där är nog mer snömos som man brukar höra som förklaring på varför 99% (eller vad det nu kan vara) av kunderna köper "fel" TV-apparater hela tiden. Pratade för ett tag sedan med en rätt vettig säljare på ElGiganten kring hur det var med försäljningen av plasmor och vilka som köper dem, hans svar var att "plasmorna säljer sig själva" och att de ytterst sällan körde annonser på dem osv. Dvs, vi som köper plasmor vet redan vad vi vill ha när vi går in i butiken och frågar ytterst sällan nån säljare om råd osv. De som inte vet vad de ska ha när de går in, och säkert flertalet som vet det, köper inte plasmor helt enkelt. Jag köpte själv en av de dyrare plasmorna för några månader sedan och nån LCD var eg aldrig riktigt aktuell, men när mina lite mindre "TV-nördiga" vänner frågar mig om vad jag tycker dom ska köpa så svarar jag nästan alltid LCD (och när jag säger plasma är det eg bara ifall jag vet att dom måste ha vida tittvinklar).

Redigerat av improwise, 07 november 2013 - 11:33.

Postad 07 november 2013 - 11:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Ja det är nog bara nått standard påhitt i stil med att butikerna skulle ställa in vissa apparater fördelaktigt (och vice versa).

Själv gör jag tvärtom. Har plasma som default rekommendation men gör avstickare åt LCD om omständigheterna kräver det.

Detta av ren erfarenhet, är ändå jag som åker på att ställa in kalaset sen och jag har oftare blivit besviken då jag lett in köparen på LCD spåret.

Postad 07 november 2013 - 11:50

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Ja det är nog bara nått standard påhitt i stil med att butikerna skulle ställa in vissa apparater fördelaktigt (och vice versa).

Själv gör jag tvärtom. Har plasma som default rekommendation men gör avstickare åt LCD om omständigheterna kräver det.

Detta av ren erfarenhet, är ändå jag som åker på att ställa in kalaset sen och jag har oftare blivit besviken då jag lett in köparen på LCD spåret.

Av nyfikenhet, innebär det att dina vänner & familj till största delen också köper plasmor eller bara att du rekommenderar dem? För egen del noterar jag förvånansvärt ofta att jag är mkt mindre bildkräsen när jag ser på TV/Film hos andra än vad jag är hemma, borta kollar jag mkt mer på filmen/programmet, medan hemma kommer jag på mig allt för ofta med att kolla mer på själva bilden, och vara missnöjd trots att jag har bland det bästa som går att få tag på.

Postad 07 november 2013 - 12:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Man kan väl säga att av de som inte frågar så köper alla LCD men av de som frågar så köper de vad de fått rekommenderat, oftast.

Postad 07 november 2013 - 21:00

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1 883 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte exakt vad de stora kedjorna har för marginaler, men de mindre har i princip samma på plasma som LCD/LED. Om giganterna köpt in samma kvantiteter av plasma som de gör med LCD/LED, så hade säkert marginalen varit bättre där p.g.a. lägre inköpspris till följd av större inköpsvolymer.

Är det 30 dagars öppet köp du syftar på?

Visst är det 30 dagars öppet köp jag syftar på, jag uttryckte mig lite klantigt. Vill ju har en bra start vid ett TV inköp om nu fläktljudet skulle vara väldigt störande.

Postad 07 november 2013 - 21:27

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
Priserna på Panasonic 65 verkar iaf ha fastnat på 19890 & 28790 :rolleyes:

Postad 07 november 2013 - 21:31

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0

Nej, ST-serien kan inte det.

Märkligt då ST50 serien kunde spela in på hårddisk....

Redigerat av Unregistered6df60672, 07 november 2013 - 21:32.

Postad 07 november 2013 - 23:09

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Märkligt då ST50 serien kunde spela in på hårddisk....

Kanske det men min ST60 kan inte det så jag är ganska säker. B)
Du måste gå upp till VT60 för att få det nu.

Postad 07 november 2013 - 23:48

Unregistered9bb36fe7
  • Unregistered9bb36fe7
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
65st60, om man har cinema som viewing mode så kan man inte ändra i advanced settings. Finns det något sätt att komma förbi det?

Postad 08 november 2013 - 00:07

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 1

Källa på det?

Jag bor ihop med en av källorna som även jobbar på en av kjedjorna som säljer dessa apparater.
Och sen har man väl själv varit på flertalet butiker genom åren och har hitills inte träffat nån säljare som har sagt att det är plasma man ska ha.
Så det är vad jag bygger mitt inlägg på.

Kan nämna ett tillfälle på mediamarkt som jag var med om.
Står och kikar på lite 60" apparater när ett äldre par vill köpa en 42a och ett boxer abonemang.
Säljaren bara pratar LCD hela tiden och när kunden frågar om plasma så svarar han "Nej för fan ingen plasma det är bara problem med dom, inbränningar och dom drar mycket ström"
Sen babblar han på om LCD hit och dit.
Han blir tvungen att hjälpa en annan säljare och ber om ursäkt och går iväg.
Säger då till paret att dom gott kan kika på plasma och att inbränningar inte är ett så stort problem som han säger.
Frågar vad dom brukar kolla på det var bingolotto och sport som gällde där.
Tipsade dom om en 42" panasonic plasma som var 3000 billigare än den LCD han försökte pracka på dom som dessutom var en fjolårs modell.
Men det nämnde han inte alls.
Han blev ganska paff när dom svarade att dom bestämt sig för den plasman och inte ville ha nån LCD.
Stog där brevid och visslade lite oskyldigt! :)

Postad 08 november 2013 - 00:15

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Jag bor ihop med en av källorna som även jobbar på en av kjedjorna som säljer dessa apparater.
Och sen har man väl själv varit på flertalet butiker genom åren och har hitills inte träffat nån säljare som har sagt att det är plasma man ska ha.
Så det är vad jag bygger mitt inlägg på.

Ok, så då är det alltså så att de märken som tillverkar både plasmor och LCD säger typ "På våra LCD:er får ni jättebra inköpspriser, våra plasmor däremot får ni knappt nån marginal på alls jämfört med rekommenderat utpris"? Av ren nyfikenhet, vad är då marginalen på t.ex. en Panasonic 65" VT60?

Ditt exempel tycker jag inte säger mkt om marginalerna på plasma vs. LCD, så vida säljaren inte sa "Ta vilken LCD ni vill, men absolut ingen plasma". Däremot händer det så klart att olika återförsäljare ibland har extra bra marginal på en viss produkt, och därmed försöker sälja den före en dom har sämre marginal på, men det beror knappast på om det är en LCD eller en plasma skulle jag tro. Att säljarna försöker kränga hyllvärmare till intet ont anande kunder kan jag ha förståelse för, även om jag väl inte kan säga att jag gillar det.

Redigerat av improwise, 08 november 2013 - 00:26.

Postad 08 november 2013 - 01:56

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0
Om du tror att det är samma marginal på alla tv apparater då är du mer ute och cyklar än vad jag trodde!
Man kan nog lugnt säga att elektronik branshen är nog en av dom tuffaste bransherna där ute vad gäller marginaler.

Postad 08 november 2013 - 08:40

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Man kan ju lite generellt säga:
Det finns en klart begränsad mängd plasma, modellerna är lätträknade.
Det innebär att det finns en mycket klar prispress på dem, de som söker en plasma-TV vet vad han/hon vill ha och en hel del av spaningen är därmed efter bästa priset.

LCD är som tvättmaskiner. Det finns oändligt många modeller, några som sticker ut och blir populära på Prisjakt och tester, men generellt finns det så många dugliga modeller med olika beteckningar att det går inte att sortera ut och jaga pris på samma sätt för gemene man.
Därvid finns det en större chans att det kan finnas objekt i mängden som har en större prisspridning än andra, en större avans i något led.

Postad 08 november 2013 - 08:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Det innebär att det finns en mycket klar prispress på dem, de som söker en plasma-TV vet vad han/hon vill ha och en hel del av spaningen är därmed efter bästa priset.

LCD är som tvättmaskiner. Det finns oändligt många modeller, några som sticker ut och blir populära på Prisjakt och tester, men generellt finns det så många dugliga modeller med olika beteckningar att det går inte att sortera ut och jaga pris på samma sätt för gemene man.
Därvid finns det en större chans att det kan finnas objekt i mängden som har en större prisspridning än andra, en större avans i något led.

Spot on. Olika modeller prispressas olika mkt.

Men att displaytekniken som sådan skulle innebära mer eller mindre marginaler tror jag inte ett dugg på.

Postad 08 november 2013 - 10:30

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Om du tror att det är samma marginal på alla tv apparater då är du mer ute och cyklar än vad jag trodde!
Man kan nog lugnt säga att elektronik branshen är nog en av dom tuffaste bransherna där ute vad gäller marginaler.

Nä, det har jag aldrig trott och heller inte påstått. Min poäng var väl snarare att det verkar orimligt om tillverkarna skulle ge olika generösa rabatter på inköpspriserna enbart beroende på om TV:n råkar vara en plasma eller en LCD, däremot skilljer så klart inköpspriserna i övrigt mellan alla produkter. Att marginalerna i elektronikbranschen är små är väl välkänt med konkurser för OnOff, Expert osv. Normalt brukar det väl vara så att sällanköpsprodukter har högre marginaler än volymprodukterna, vilket väl isf borde innebära att plasmorna eg. borde ha högre marginaler för att det ens ska vara värt att sälja dem hos de större butikerna. Men den stenhårda konkurrensen i elektronikbranschen gör väl att alla vill sälja allt även om man inte tjänar nåt på det.

Postad 08 november 2013 - 10:39

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Du har absolut en poäng i volymprodukter kontra nischprodukter, men att displaytekniken skulle ha nån inverkan ställer jag mig dock tvivlande till. Kan omöjligt se att t.ex. VT60 köpare skulle jämföra priser fram och tillbaks men att de som t.ex. köper 55" Samsung F8005 eller 55" Sony W905 inte skulle göra det. Däremot är det säkert så att dom som på vinst och förlust går till typ Elgiganten och säger "jag behöver en TV" inte har samma koll, och medparten av dom lär köpa LCD, men knappast främst beroende på displaytekniken då. Och dom är så klart en rätt stor del av marknaden.

Postad 08 november 2013 - 11:16

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

65st60, om man har cinema som viewing mode så kan man inte ändra i advanced settings. Finns det något sätt att komma förbi det?

Tror du måste använda True Cinema för att få tillgång till alla bild inställningar.

Postad 08 november 2013 - 15:01

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0
Ni kan ju sitta här och gissa vidare orkar inte övertyga varenda internet expert.

Men åter till ämnet vilket är en riktig tråkig nyhet för oss plasma älskare.
Det här kunde inte komma vid en sämre tidpunkt för min del.
Är inne på att byta ut min PX80 mot en 60"-65" plasma men hade tänkt göra detta nästa höst.

Postad 08 november 2013 - 17:24

TurboJonte
  • TurboJonte
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Fick min 65VT60 igår som jag köpte från Hembiobutiken.

Körde den i ca. 2h och stängde av den för att jag skulle hemifrån en stund, kom tillbaka efter drygt 30 min. skulle sätta på TVn igen men då startade den inte utan lysdioden blinkar bara rött 8 gånger och inget händer förutom att det klickar i något/några relä.

Någon mer som råkat ut för liknande på senare generations Panasonic plasma?

Så det blir till att lyfta tillbaka den gamla 55VT30 på sin plats igen så fort jag får lite bärhjälp...

Postad 08 november 2013 - 17:36

Kung67
  • Kung67
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Fantastiskt pris på 50" ST60: http://www.komplett....36-284FB69F5D76

7 999 kr inklusive frakt, wow!

Postad 08 november 2013 - 19:30

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0

Fick min 65VT60 igår som jag köpte från Hembiobutiken.

Körde den i ca. 2h och stängde av den för att jag skulle hemifrån en stund, kom tillbaka efter drygt 30 min. skulle sätta på TVn igen men då startade den inte utan lysdioden blinkar bara rött 8 gånger och inget händer förutom att det klickar i något/några relä.

Någon mer som råkat ut för liknande på senare generations Panasonic plasma?

Så det blir till att lyfta tillbaka den gamla 55VT30 på sin plats igen så fort jag får lite bärhjälp...

Fy fan vad drygt. Mina päron packade upp och ställde en 65ST60 på plats bara för att upptäcka att den var stendöd. Jag testade min identiska ståendes i förpackningen för att inte behöva lyfta i onödan. Tränar gör man ju på gymmet :)

Postad 09 november 2013 - 12:49

Pebos
  • Pebos
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
en liten fråga till de som kan mer än mig:

har en 42st60 o gillar den skarpt. Än gladare blev jag när jag upptäckte att svtplay fungerar via webläsaren, vilket var otippat! Dock lyckas jag inte "knäppa" på fullskärm, finns en knapp i webbläsaren för förstora, men jag går banna mig bet....

Någon som har prövat o fått det att fungera (dvs svtplay i fullskärm, o inte bara i browsermode)?

Postad 09 november 2013 - 14:49

Unregistered9bb36fe7
  • Unregistered9bb36fe7
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Tror du måste använda True Cinema för att få tillgång till alla bild inställningar.

tack

Postad 09 november 2013 - 21:48

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0

en liten fråga till de som kan mer än mig:

har en 42st60 o gillar den skarpt. Än gladare blev jag när jag upptäckte att svtplay fungerar via webläsaren, vilket var otippat! Dock lyckas jag inte "knäppa" på fullskärm, finns en knapp i webbläsaren för förstora, men jag går banna mig bet....

Någon som har prövat o fått det att fungera (dvs svtplay i fullskärm, o inte bara i browsermode)?

Starta programmet, för in muspekaren i bild, klicka på "fullbild symbolen" nere till vänster, klart !

Postad 10 november 2013 - 00:45

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Ni kan ju sitta här och gissa vidare orkar inte övertyga varenda internet expert.

Du behöver inte försöka övertyga någon men har du några konkreta fakta inkl. källor så får du gärna dela med dig av dem då säkert fler än jag är nyfikna på hur det ligger till. I synnerhet nu när Panasonic tyvärr ska sluta med sin tillverkning om en dryg månad.

Postad 10 november 2013 - 02:14

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
vissa i branchen menar på att panasonic valde lägga ner plasma-tillverkningen på grund av 4k, säljer plasma dåligt nu så lär det gå väldigt trögt när alla vill ha 4k istället.

Postad 10 november 2013 - 03:13

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Du behöver inte försöka övertyga någon men har du några konkreta fakta inkl. källor så får du gärna dela med dig av dem då säkert fler än jag är nyfikna på hur det ligger till. I synnerhet nu när Panasonic tyvärr ska sluta med sin tillverkning om en dryg månad.

Sambon är säljare på en av sveriges elektronik butiker och då har man dels fått se vad deras marginaler är och vad säljaren tjänar på olika produkter.
Duger det som källa kanske?
Några exakta siffror har jag inte i huvudet.

Postad 10 november 2013 - 09:51

Pebos
  • Pebos
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Starta programmet, för in muspekaren i bild, klicka på "fullbild symbolen" nere till vänster, klart !

Hallå igen, måste vara korkad. när jag startar program finns en pilsymbol nere i höger hörn, men den går inte att klicka på. Att ändra ljud, spola osv går bra, men jag går bet på att just komma åt det jag antar är fullbildsknappen, ideer?

Tackar för alla förslag!

Postad 10 november 2013 - 10:12

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Vilken symbol? Hittar inget, dvs jag ser inget sätt att tvinga upp en webbsida/SVTplay i helskärm på TV (p50St60).

Frågade panasonic support om det och de sade i princip att med lite tur kan SVTPlay fungera ett tag men någon säker funktion är det inte vilket jag kan bekräfta, uppspelningen kan krascha. Samt inget kul att titta på TV i ett litet fönster på TVn.

Redigerat av Monshi, 10 november 2013 - 10:21.

Postad 10 november 2013 - 11:01

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0

Vilken symbol? Hittar inget, dvs jag ser inget sätt att tvinga upp en webbsida/SVTplay i helskärm på TV (p50St60).

Frågade panasonic support om det och de sade i princip att med lite tur kan SVTPlay fungera ett tag men någon säker funktion är det inte vilket jag kan bekräfta, uppspelningen kan krascha. Samt inget kul att titta på TV i ett litet fönster på TVn.

Ja jag kan iaf inte förklara bättre, funkar iaf på min GT60 och har gjort det i 6 mån, men tror att GT har bättre WEB-browser än ST.

Postad 10 november 2013 - 11:18

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Ja jag kan iaf inte förklara bättre, funkar iaf på min GT60 och har gjort det i 6 mån, men tror att GT har bättre WEB-browser än ST.

Det är nog där skillnaden sitter, webbläsaren på ST är rätt handikappad uppenbarligen. I sig tror jag inte begränsningen finns i TVn utan i mjukvaran. Den klarar ju uppenbarligen av att spela upp video så det är bara en dum begränsning i denna modell.

Postad 10 november 2013 - 14:13

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0
Tråkigt, då Browsern funkar riktigt bra, hitta denna diff i specen

GT60 Web Content Optimizer yes (Pro)
ST60 Web Content Optimizer yes

Postad 10 november 2013 - 15:59

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Sambon är säljare på en av sveriges elektronik butiker och då har man dels fått se vad deras marginaler är och vad säljaren tjänar på olika produkter.
Duger det som källa kanske?
Några exakta siffror har jag inte i huvudet.

En, iaf för mig, okänd person som hänvisar till en annan okänd person som källa...hmm :) Själv har jag aldrig jobbat i en butik ska erkännas, men känner en som iaf tidigare jobbade som säljare på en av de större elektronikkedjorna (inte med TV dock). Enligt honom sköttes alla inköp centralt så han hade inte en aning om inköpspriserna, däremot visste han vilka rabatter han fick ge på olika produkter.

Postad 11 november 2013 - 17:34

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0
TX-P60ZT60E för 33990kr på HBB lägg i kundvagn..

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=186320

Postad 11 november 2013 - 18:19

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

TX-P60ZT60E för 33990kr på HBB lägg i kundvagn..

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=186320

Är det måhända prisraset/utförsäljningen som börjat nu? En riktigt fin tv hur som helst, synd att bara 60" säljs i Europa.

Postad 12 november 2013 - 09:55

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1 892 inlägg
  • 0

Fläkt fixen på plats på VT60 55" sen några dagar tillbaka.
Tycker det är stor märkbar skillnad i ljudvolym jämfört med hur det var tidigare. Klart nöjd!

Utfördes av Tomi Elektronik, och går självklart på garatin så inga extra kostnader för detta behövs.

Postad bild

Jag fick hem min 65VT60 igår och byter från en 65ST50. Jag har inte hunnit kolla allt för mycket på den än men den hanterar ljuset i rummet klart bättre än ST50, jag har bara valt THX Cinema och justerat ljusstyrkan lite.

Men, det första jag hörde tydligt är fläktarna när jag slog på den första gången, ST50 är ju fläktlös så den är ju knäpptyst i det hänseendet, men jag trodde inte att det skulle höras så mycket som de gjorde på VT60. Fläktarna varvar upp först när man startar den för att sedan sakta in något men det hörst fortfarande tydligt i tysta partier av filmen. Det närmaste jag kan beskriva ljudet är lite ylande/hoande, svårt att beskriva :P och utan att ha sett bilden ovan innan så kom jag fram till att den vänstra fläkten sett bakifrån är den som hörs mest. Om jag tolkar bilden rätt så visar den baksidan och att den högra fläkten lämnas utan åtgärd?

Ni som har en VT60 hur upplever ni fläktljudet? Minskar det med tiden, har ni vant er med det eller kanske aldrig störst av det alls?

Hur många är det som fått sina VT60 åtgärdade enligt ovan? Hur upplever ni resultatet?

En anna sak som jag reflekterade över är att den knappt känns ljummen när man sätter handen mot ovansidan efter ett par timmars användande, behöver verkligen VT60 fläktar när ST50/ST60 inte behöver det?

Postad 12 november 2013 - 10:06

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0
För den som missat det finns en del trådar kring fläktproblematiken på lite större utlänska hemmabioforum:

http://www.avforums....-noise.1775475/
http://www.avsforum....duction-numbers

(VT65 är, iaf i detta avseende, identisk med VT60)

Postad 12 november 2013 - 10:31

PO66
  • PO66
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Jag fick hem min 65VT60 igår och byter från en 65ST50. Jag har inte hunnit kolla allt för mycket på den än men den hanterar ljuset i rummet klart bättre än ST50, jag har bara valt THX Cinema och justerat ljusstyrkan lite.

Men, det första jag hörde tydligt är fläktarna när jag slog på den första gången, ST50 är ju fläktlös så den är ju knäpptyst i det hänseendet, men jag trodde inte att det skulle höras så mycket som de gjorde på VT60. Fläktarna varvar upp först när man startar den för att sedan sakta in något men det hörst fortfarande tydligt i tysta partier av filmen. Det närmaste jag kan beskriva ljudet är lite ylande/hoande, svårt att beskriva :P och utan att ha sett bilden ovan innan så kom jag fram till att den vänstra fläkten sett bakifrån är den som hörs mest. Om jag tolkar bilden rätt så visar den baksidan och att den högra fläkten lämnas utan åtgärd?

Ni som har en VT60 hur upplever ni fläktljudet? Minskar det med tiden, har ni vant er med det eller kanske aldrig störst av det alls?

Hur många är det som fått sina VT60 åtgärdade enligt ovan? Hur upplever ni resultatet?

En anna sak som jag reflekterade över är att den knappt känns ljummen när man sätter handen mot ovansidan efter ett par timmars användande, behöver verkligen VT60 fläktar när ST50/ST60 inte behöver det?

Fick min 65VT60 för några veckor sen, upplevde att den hade ett högt fläktljud. Tog då kontakt med firman jag köpt den av och berättade mitt problem. Ett problem som dom inte hört talas om tidigare, vi ringde tillsammans till Panasonic support men där kände man inte till några sådana problem. Pratade sedan med min lokala service ställe där man inte hört om några problem, visade då bilden på fixet för fläktarna från forumet och dom lovade att kolla upp det. En vecka senare kom dom hem till mig med ett färdigt kit från Panasonic. Enda skillnaden mot bilden var att man även klistrade en remsa på den andra fläkten också. Är rätt så nöjd med resultatet den är inte helt tyst men stör inte längre under vanligt tittande.

Postad 12 november 2013 - 10:40

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1 892 inlägg
  • 0

Fick min 65VT60 för några veckor sen, upplevde att den hade ett högt fläktljud. Tog då kontakt med firman jag köpt den av och berättade mitt problem. Ett problem som dom inte hört talas om tidigare, vi ringde tillsammans till Panasonic support men där kände man inte till några sådana problem. Pratade sedan med min lokala service ställe där man inte hört om några problem, visade då bilden på fixet för fläktarna från forumet och dom lovade att kolla upp det. En vecka senare kom dom hem till mig med ett färdigt kit från Panasonic. Enda skillnaden mot bilden var att man även klistrade en remsa på den andra fläkten också. Är rätt så nöjd med resultatet den är inte helt tyst men stör inte längre under vanligt tittande.

Tack, då ska jag undersöka detta vidare :)

Postad 12 november 2013 - 11:36

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1 892 inlägg
  • 0

För den som missat det finns en del trådar kring fläktproblematiken på lite större utlänska hemmabioforum:

http://www.avforums....-noise.1775475/
http://www.avsforum....duction-numbers

(VT65 är, iaf i detta avseende, identisk med VT60)

Ska läsa igenom dessa lite noggrannare sen när jag får en stund över.

Postad 12 november 2013 - 11:49

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Då får man nog tyvärr konstatera att så väl återförsäljaren som Pansonics support drog till med en rövare, för jag kan omöjligt tro på att ingen av dem skulle känna till detta. I synnerhet med tanke på hur mkt hallå det varit kring det och det faktum att Pansonic, precis som du säger, tagit fram en fix för det hela (som finns även i Sverige).

Ska läsa igenom dessa lite noggrannare sen när jag får en stund över.

Då har du att göra :) Men den korta versionen är väl att ja, det finns ett problem med fläktarna på ZT60 och VT60 och Panasonic har till slut bekräftat problemet genom att ta fram en fix för det, eller eg 2 olika om jag minns rätt. Sen hur mkt man faktiskt störs av fläktljudet beror nog på hur känslig man är, TV:ns placering, rummets akustik osv. Jag har dock inte hängt med riktigt om det hänt några nyheter på området senaste tiden iom att jag inte själv har en Pansonic.

Postad 12 november 2013 - 22:09

Huzko
  • Huzko
  • Laktosintolerant

• 157 inlägg
  • 0
Godkväll jag är lite av en nybörjare när det gäller just plasma tv men har blivit väldigt sugen nu när jag ska köpa ny inför flytt i december.

I min prisklass så har jag tittat endel på :https://www.prisjakt...t.php?o=1717143
Vad tror ni om det?
Eller ska man gå ner 5" och kanske köpa: https://www.prisjakt...t.php?p=1718102

Vad är det som gör just plasma så mycket bättre än att köpa en lcd/led tv som alla försöker trycka på en nuförtiden. Är nära att välja en plasma men känner att jag behöver den lilla extra knuffen av någon kunnig till varför jag ska ta en plasma!

Postad 13 november 2013 - 10:11

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Jag har haft både ST och VT i 50 tum på radarn under en tid nu och kommer inom kort slå till på en VT60 främst på grund av;

Inspelning via USB-hårddisk
Dubbla Tuners
2 par 3D-glasögon
Dual-core processor
Bättre antireflex
Lägre input lag (?)

Detta är VT60 fördelen utöver att den ska ha lite bättre svärta och lite bättre rörelsehantering.

Postad 13 november 2013 - 10:57

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Vad är det som gör just plasma så mycket bättre än att köpa en lcd/led tv som alla försöker trycka på en nuförtiden. Är nära att välja en plasma men känner att jag behöver den lilla extra knuffen av någon kunnig till varför jag ska ta en plasma!

Om vi talar om Panasonics plasmor, så skulle jag säga att det främst är mkt bättre svärta samt betrakningsvinkel. Många hävdar nog att plasmor är bättre på "snabba rörelser" också, men jag skulle nog säga att skillnaden mot en BRA LCD är rätt liten, och det krävs ett rätt tränat öga för att se den. Värt att notera är att både ST60 och VT60 är rätt känslig för infallande ljus när det gäller svärtan, dvs den blir märkbart sämre, iaf jämfört med ZT60 och Samsung F8505. Men kvällstid, med lite mörkläggning osv är det inget problem och för den som inte är "svärtanörd" så är det kanske inget problem med lite ljus heller :)

Redigerat av improwise, 13 november 2013 - 10:58.

Postad 13 november 2013 - 11:37

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 1

...Vad är det som gör just plasma så mycket bättre än att köpa en lcd/led tv som alla försöker trycka på en nuförtiden. Är nära att välja en plasma men känner att jag behöver den lilla extra knuffen av någon kunnig till varför jag ska ta en plasma!

Om vi talar om Panasonics plasmor, så skulle jag säga att det främst är mkt bättre svärta samt betrakningsvinkel. Många hävdar nog att plasmor är bättre på "snabba rörelser" också, men jag skulle nog säga att skillnaden mot en BRA LCD är rätt liten, och det krävs ett rätt tränat öga för att se den. Värt att notera är att både ST60 och VT60 är rätt känslig för infallande ljus när det gäller svärtan, dvs den blir märkbart sämre, iaf jämfört med ZT60 och Samsung F8505. Men kvällstid, med lite mörkläggning osv är det inget problem och för den som inte är "svärtanörd" så är det kanske inget problem med lite ljus heller :)

Sen bör det givetvis också påpekas att plasmatekniken lider av en del mindre tilltalande egenskaper, som vissa har överseende med och andra upplever som ganska stora problem. Banding, Ditheringbrus, RBE, IR osv.

Om man vill vara nyanserad i sina omdömen alltså... :)

Postad 13 november 2013 - 12:17

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Sen bör det givetvis också påpekas att plasmatekniken lider av en del mindre tilltalande egenskaper, som vissa har överseende med och andra upplever som ganska stora problem. Banding, Ditheringbrus, RBE, IR osv.

Om man nu ska vara nyanserad borde man kanske påpeka att även LCD lider av en del mindre tilltalande egenskaper :) För egen del kan jag nog tycka att de olika nackdelarna förutom de som jag nämnde till stor del tar ut varandra när det gäller plasma vs LCD (iaf i jämförbara prisklasser)

Postad 13 november 2013 - 13:31

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Har uppmärksammat ojämn färgåtergivning på min 4mån gamla TX-P50ST60 som jag inte hittar något om. Upptäckte när jag gick in i tv-guiden och vid ny kanalsökning där det är grå bakgrund att panelen tenderar att gå i grönt höger & vänster sida samt rödstick i mitten. Ungefär som att bilden är vinjetterad med grönstick i hörnen. Har inte sett detta fenomen tidigare.

Det är synligast när man använder true cinema/bio läget och varm färgton. Kan någon med liknande apparat kolla med denna bildinställning och gå in i tv-guiden eller annan grå bakgrund och se om de får samma fenomen?

Har haft Audio Pro Black Pearl högtalare på var sida om tvn samt en center under om detta kan orsaka någon störning.

Postad 13 november 2013 - 14:22

Huzko
  • Huzko
  • Laktosintolerant

• 157 inlägg
  • 0

Om man nu ska vara nyanserad borde man kanske påpeka att även LCD lider av en del mindre tilltalande egenskaper :) För egen del kan jag nog tycka att de olika nackdelarna förutom de som jag nämnde till stor del tar ut varandra när det gäller plasma vs LCD (iaf i jämförbara prisklasser)

Tack så mycket för hjälpen. Ska som sagt inte köpa tv fören i december så funderar på om man borde vänta tills julrean och se om man kan göra sig ett kap där, eller det kanske endast är dumt om nu panasonic slutat tillverka sina plasmor.

Blir väldigt sugen på 50" VT versionen eftersom jag ofta har det väldigt mörkt så borde den ju funka.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.