Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#29601

Postad 01 October 2014 - 10:39

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3067 inlägg
  • 0

Precis snackat med Ingvar och har nu beställt ett par Y basmoduler till, så jag får Y-6. Har även beställt en cr80es med högre delning på samma sätt som komorok. :)


Kör du fortfarande med i32 eller har det hunnit bli någon uppdatering? Är utökning för feelgoodkänsla och headroom eller utjämna resonanser?

#29602

Postad 01 October 2014 - 11:14

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6366 inlägg
  • 0
Kör än med i32s (men ska undersöka i64s inom en snar framtid). Det är främst för utökad headroom som jag skaffar det men jag hoppas även på en liten förbättring av basen i rummet.

#29603

Postad 01 October 2014 - 17:14

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4127 inlägg
  • 0
Var borta i huset och tog mig ett gäng med mätningar med min nya leksak, en Bosch PLR 15.
Postad bild

Gick ju i ett nafs med en sånhäringa mackapär :)

Biorummet hade måtten 4,92 x 3,53x 2,19 så såååå jäkla litet som jag trodde till en början var det ju inte, klart man hade önskat lite större men det går ju att göra något med trots allt.

Såg någon göra en rumsimulering med REW förut, vad ska jag trycka på för att göra en likadan så vet man på ett ungefär vart jag kommer hamna?

#29604

Postad 01 October 2014 - 17:23

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4127 inlägg
  • 0
Får ju upp kurvorna men inte rummet och "överblick" ser ut att vara otroligt lite stöd längre ner i frekvens :S

#29605

Postad 01 October 2014 - 20:14

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1219 inlägg
  • 0
Vad kostar i32s att köpa nya? Dags att köpa nya högtalare :)

#29606

Postad 01 October 2014 - 20:47

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1456 inlägg
  • 0

Vad kostar i32s att köpa nya? Dags att köpa nya högtalare :)

Färdiga eller gör det själv.

#29607

Postad 01 October 2014 - 20:51

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1219 inlägg
  • 0

Färdiga eller gör det själv.


Vad finns för alternativ?

#29608

Postad 01 October 2014 - 20:55

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1456 inlägg
  • 0

Vad finns för alternativ?

helt färdig = DYRT
Industrilack = montera själv = mellan dyrt.
I rå Mdf lacka och monters själv = Billigast

Alt 1 72200
alt 2 54500
alt 3 51000
Sen få du nog uppgradera priset med 14% dåjag har en gammal prislista.

#29609

Postad 01 October 2014 - 20:59

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1219 inlägg
  • 0

helt färdig = DYRT
Industrilack = montera själv = mellan dyrt.
I rå Mdf lacka och monters själv = Billigast

Alt 1 72200
alt 2 54500
alt 3 51000
Sen få du nog uppgradera priset med 14% dåjag har en gammal prislista.


Tack! Jag håller på att kolla runt lite. Är det någon skillnad på Pingmang modellen? Skulle vara bra om man sprang på några i bra pris begagnade.

#29610

Postad 01 October 2014 - 21:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18233 inlägg
  • 1
Ino ligger aldrig i bra pris beggade

#29611

Postad 01 October 2014 - 22:12

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 0

Biorummet hade måtten 4,92 x 3,53x 2,19 så såååå jäkla litet som jag trodde till en början var det ju inte, klart man hade önskat lite större men det går ju att göra något med trots allt.


Bara ca tre kvadrat mindre än mitt. :)

#29612

Postad 02 October 2014 - 00:28

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6366 inlägg
  • 0

Ino ligger aldrig i bra pris beggade

Jo, för säljaren. :lol:

#29613

Postad 02 October 2014 - 00:32

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6366 inlägg
  • 0

Vad kostar i32s att köpa nya? Dags att köpa nya högtalare :)

Det finns inte så många i32s och de som äger verkar i stor utsträckning vara nöjda så det kommer sällan ut några på marknaden. Om man är ärligt intresserad av i32s så är nog monteringssats med eget val av lack eller fanér det bästa alternativet. Då begagnade i32s inte blir så mycket billigare än det och då har man fördelen att välja precis det fanéret eller lacken som man vill.

#29614

Postad 02 October 2014 - 08:07

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Det är ju inte så väldigt många par byggda, så då sjunker ju chansen att hitta dem beggade högst avsevärt!

( Omöjligt är det ju inte, jag har ju själv lyckats med det t.ex. ... )

#29615

Postad 02 October 2014 - 14:49

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2068 inlägg
  • 0
Jag är inte övertygad innan jag fått lyssna på ett par Ino högtalare, någon som bjuder på kaffe och en demo? :D Ska iof förhoppningsvis upp till Stockholm och hälsa på Komorok innan årskiftet.

#29616

Postad 02 October 2014 - 15:45

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Jag bjuder på kaffe, men mjölk har vi aldrig hemma. Hör av dig så snart du vet när du kommer och påminn mig. Mitt minne för möten är inte helt hundra. Men du är varmt välkommen.

#29617

Postad 02 October 2014 - 15:47

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5655 inlägg
  • 0

Jag är inte övertygad innan jag fått lyssna på ett par Ino högtalare, någon som bjuder på kaffe och en demo? :D Ska iof förhoppningsvis upp till Stockholm och hälsa på Komorok innan årskiftet.


Tyvärr fungerar det inte så bra just nu. Men du är välkommen hem till mig lite längre fram om du vill :).

#29618

Postad 02 October 2014 - 16:04

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 0
Jag bor i Motala. :)

#29619

Postad 02 October 2014 - 17:23

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2068 inlägg
  • 0

Tyvärr fungerar det inte så bra just nu. Men du är välkommen hem till mig lite längre fram om du vill :).


Ja hör av dig när du har tid det har vi ju pratat om. :)

Jag bor i Motala. :)


Är det en inbjudan? :)



Jag bjuder på kaffe, men mjölk har vi aldrig hemma. Hör av dig så snart du vet när du kommer och påminn mig. Mitt minne för möten är inte helt hundra. Men du är varmt välkommen.


Tack! Ska prata och planera med mor min framöver. Blir lite konstig timing för vi ska ha dop för dotter nr 2 i november så då kommer dom ner från Stockholm.

#29620

Postad 02 October 2014 - 17:28

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 0
Hit är alla trevliga välkomna. :)

#29621

Postad 02 October 2014 - 17:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18233 inlägg
  • 1

Hit är alla trevliga välkomna. :)

Det är på to do list innan man dör :)

#29622

Postad 02 October 2014 - 17:39

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Ja, det håller jag med om. Bagarn är dessutom en av de trevligaste gubbsen på planeten, så det är klart man vill dit.

#29623

Postad 02 October 2014 - 17:43

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Det är på to do list innan man dör :)


Strax efter att ta reda på var Motala ligger... ;)

#29624

Postad 02 October 2014 - 18:39

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1219 inlägg
  • 0

Hit är alla trevliga välkomna. :)


Jag hänger gärna på i så fall ;) :D

#29625

Postad 02 October 2014 - 18:44

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5655 inlägg
  • 0

Ja hör av dig när du har tid det har vi ju pratat om. :)



Will do!

#29626

Postad 02 October 2014 - 18:45

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 0
Tjena alla bioälskare kylmander är tillbaka efter en tung vår och sommar efter separationen men nu är man på banan igen.
Min lilla fråga är vad är det för skillnad på en ramspänd duk som är slät och en som är kurvad.

#29627

Postad 02 October 2014 - 18:56

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Det har med hur projektorn jobbar framför allt och i andra hand hur ögat arbetar när det är frågan om riktigt stora dukar.

Det är definitivt bara feelgood för många som skaffar det, och än mer så när det gäller böjda tvapparater.

Redigerat av Nattlorden, 02 October 2014 - 19:07.


#29628

Postad 02 October 2014 - 19:00

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 0
Jag har en ramspänd duk på 118 tum i dagsläget, skulle jag märka någon skillnad om jag köpte en kurvad istället.
För övrigt så har jag en JVC X70 om det har någon betydelse.

#29629

Postad 02 October 2014 - 19:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18233 inlägg
  • 0
Välkommen tillbaka. Är du nöjd med din nuvarande duk så ser jag ingen mening med att byta :)

#29630

Postad 02 October 2014 - 19:09

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Har du inga konvergensproblem idag så tror jag inte det skulle bli någon fördel för dig.

#29631

Postad 02 October 2014 - 19:16

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1219 inlägg
  • 1

Tjena alla bioälskare kylmander är tillbaka efter en tung vår och sommar efter separationen men nu är man på banan igen.
Min lilla fråga är vad är det för skillnad på en ramspänd duk som är slät och en som är kurvad.


Välkommen! Lägg gärna upp lite bilder på ditt nya rum också :)

#29632

Postad 02 October 2014 - 19:27

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 0
Skall göra detta så småningom, känns skönt att vara med i debatten igen ha det så bra så länge govänner.

#29633

Postad 02 October 2014 - 19:57

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Välkommen tillbaka. Hoppas du mår bra.

#29634

Postad 02 October 2014 - 19:58

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1403 inlägg
  • 0

Jag hänger gärna på i så fall ;) :D

Om det går bra så är jag intresserad B)
Har varit på G flera gånger men det blir aldrig av :rolleyes:

Redigerat av RobNB, 02 October 2014 - 19:59.


#29635

Postad 02 October 2014 - 20:02

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1403 inlägg
  • 0

Skall göra detta så småningom, känns skönt att vara med i debatten igen ha det så bra så länge govänner.

Blev det en ny lya eller behöll du kåken?
Välkommen tebax ;)

#29636

Postad 02 October 2014 - 20:10

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 1
Det blev en lägenhet i en privatfastighet, 4 rum o kök på 102 kvadrat för 6500 :- i månaden vilket är ett bra pris.
Och det är inget gnäll heller om att jag spelar för högt, så jag har en bra hyresvärd så jag är jättenöjd.

#29637

Postad 02 October 2014 - 20:14

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1403 inlägg
  • 0

Det blev en lägenhet i en privatfastighet, 4 rum o kök på 102 kvadrat för 6500 :- i månaden vilket är ett bra pris.
Och det är inget gnäll heller om att jag spelar för högt, så jag har en bra hyresvärd så jag är jättenöjd.

Va kul! Och bra pris för den delen :) Hoppas du trivs!

#29638

Postad 03 October 2014 - 18:12

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 0
Ska vara best man på ett bröllop imorrn. Hålla tal är tydligen obligatoriskt som best man..
Fy fan.. Gillar INTE att stå så där framför folk..

#29639

Postad 03 October 2014 - 18:25

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1403 inlägg
  • 0
Säg bara till att få i dig tillräckligt innan så kommer det nog bli bra ska du se :D
Glöm inte lägga ut talet här sen bara :lol:
Lycka till!

#29640

Postad 03 October 2014 - 18:31

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1403 inlägg
  • 0
Postad bildhttp://www.youtube.com/watch?v=gjpmjU-Yv5k&noredirect=1
:D :lol: :D

#29641

Postad 03 October 2014 - 19:00

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 1
Så där kommer jag förhoppningsvis inte misslyckas... :D

#29642

Postad 03 October 2014 - 19:27

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 0
Det sägs ju att väggar och tak i bara sten skulle göra att ljudet blir så mycket sämre för att det studsar, jag tror det var bakerman som sade detta, jag respekterar din kunskap i detta och tror att du kan väldigt mycket om ljud, men jag upplevde faktiskt en helt annan pondus och styrka i ljudet som jag inte hade innan, det kan ju också bero på att det här rummet ser annorlunda ut jämfört med det jag hade innan, men slutsatsen är i alla fall att jag tycker det är en helt annan pondus i ljudet nu jämfört med innan när jag hade 2 väggar med gips och en med sten plus att jag satt längre ifrån då.

rätta mig om jag har fel.

#29643

Postad 03 October 2014 - 20:00

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Ska vara best man på ett bröllop imorrn. Hålla tal är tydligen obligatoriskt som best man..
Fy fan.. Gillar INTE att stå så där framför folk..


Hur många gånger sedan du skrev talet har du provläst det nu?

#29644

Postad 03 October 2014 - 20:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18233 inlägg
  • 1

rätta mig om jag har fel.


Det är ju dina upplevelser och dom går ju inte att säga att du har fel på. Vi vet ju inte vad du upplevt så att säga. Hårda väggar gör att ljudet studsar runt mer då ljudet inte absorberas. Om du gillar det så gillar du det. Ingen kan säga att det är fel.

#29645

Postad 03 October 2014 - 22:30

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 0

Hur många gånger sedan du skrev talet har du provläst det nu?


Typ 126. Men jag tycker inte ens att det är bra.
Det blir kort och koncist. Jag har redan varnat honom om det.

Det sägs ju att väggar och tak i bara sten skulle göra att ljudet blir så mycket sämre för att det studsar, jag tror det var bakerman som sade detta, jag respekterar din kunskap i detta och tror att du kan väldigt mycket om ljud, men jag upplevde faktiskt en helt annan pondus och styrka i ljudet som jag inte hade innan, det kan ju också bero på att det här rummet ser annorlunda ut jämfört med det jag hade innan, men slutsatsen är i alla fall att jag tycker det är en helt annan pondus i ljudet nu jämfört med innan när jag hade 2 väggar med gips och en med sten plus att jag satt längre ifrån då.

rätta mig om jag har fel.


Pondus. Resonanser. Alla använder vi olika ord för att beskriva samma sak. ;)

#29646

Postad 03 October 2014 - 22:56

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 0
Talet blev visst inte så kort som jag trodde. Läste det högt och tog tid. Läste väldigt väldigt långsamt och tydligt.
Då blev det 4 min 40 sek.
Nervös på bröllopet lär jag banta det till tre minuter. Det blir nog lagom. Finns inget värre än långrandiga tal...

#29647

Postad 04 October 2014 - 06:28

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4127 inlägg
  • 1

:D :lol: :D


Det som gör det lite roligare är att alan och bagaren inte är helt olika varandra ;)

Det sägs ju att väggar och tak i bara sten skulle göra att ljudet blir så mycket sämre för att det studsar, jag tror det var bakerman som sade detta, jag respekterar din kunskap i detta och tror att du kan väldigt mycket om ljud, men jag upplevde faktiskt en helt annan pondus och styrka i ljudet som jag inte hade innan, det kan ju också bero på att det här rummet ser annorlunda ut jämfört med det jag hade innan, men slutsatsen är i alla fall att jag tycker det är en helt annan pondus i ljudet nu jämfört med innan när jag hade 2 väggar med gips och en med sten plus att jag satt längre ifrån då.

rätta mig om jag har fel.


Tvärstabila väggar är bland det bästa som finns för lyssningsrum, SEN efter det så kan man göra åtgärder som behövs för att få ner efterklang, testa att göra åt andra hållet så får du se.
Säger adhoc att det är så så är det så.

Talet blev visst inte så kort som jag trodde. Läste det högt och tog tid. Läste väldigt väldigt långsamt och tydligt.
Då blev det 4 min 40 sek.
Nervös på bröllopet lär jag banta det till tre minuter. Det blir nog lagom. Finns inget värre än långrandiga tal...


Eller så är man inte så elak som vän, en riktig vän gifter sig i smyg kan du ju hälsa Kim ;) :D

#29648

Postad 04 October 2014 - 09:45

Assman
  • Assman
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 1
Gött basmos!

https://www.youtube....h?v=iiyUN5qyZlw

#29649

Postad 04 October 2014 - 20:10

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2068 inlägg
  • 0
Ett användbart tillskott till verktygslådan kom hem idag :)

Det tog tid men vill man spara kronor så är raka spåret från Kina bra.


Letade fram den mest prisvärda för mina behov med hjälp utav denna listan.
http://www.eevblog.c...er-spreadsheet/

Bifogad fil(er)


Redigerat av MattiasBGD, 04 October 2014 - 20:14.


#29650

Postad 05 October 2014 - 09:43

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 2
Gårdagen blev inte direkt bättre av att precis innan jag skulle hålla talet drog jag mej undan för att läsa igenom en sista gång, men upptäckte då att jag glömt lappen hemma...
Jag vet att jag vek ihop lappen, och var säker på att jag lagt den i innerfickan, men kom på att en polare var hos mej för att låna några filmer.
Han kom precis när jag vek ihop lappen, och istället för att lägga den i fickan la jag den på köksbordet.
Pratade med toastmastern om att jag inte grejade att improvisera det.

Som TUR var var det en tjej som körde.
Toastmastern flyttade mitt tal till desserten, och en annan stackare fick ta sitt tidigare än han räknat med.

Jag fick skjuts hem för att hämta lappen, men det ökade ju givetvis på förväntningarna på mitt tal ÄNNU mer..
Fördelen för mej var att både jag och alla andra hann att få en extra innanför västen. ;)

Talet blev en total homerun! :)

Alla skrattade där jag hoppades att dom skulle skratta. Jag hade medvetet lagt in ett par svårsagda rader med riktigt dåliga skämt
där jag visste att jag skulle staka mej och börja skratta så jag fick börja om på raden.
Det blev riktigt roligt. :D

Jag hade givetvis en del seriöst och känslosamt med i talet också, och det blev också bra.
Jag kunde tom det mesta utantill så pass bra att jag kunde improvisera ganska mycket.

Så det gick skitbra. :)

Det var dock både första och sista gången...



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.