Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-HW40ES Projector

438 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#251

Postad 06 januari 2016 - 19:10

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Det är lugnt, det behöver inte vara ett problem för dig :)

 

Det är ändå inte som det ska vara. Det finns inget i HDMI-standarden som säger att det ska blinka 2 gånger vid kallt och 1 gång vid varmt ;)



#252

Postad 07 januari 2016 - 07:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 974 inlägg
  • 0

Det är lugnt, det behöver inte vara ett problem för dig :)

 

Det är ändå inte som det ska vara. Det finns inget i HDMI-standarden som säger att det ska blinka 2 gånger vid kallt och 1 gång vid varmt ;)

Jo då, det finns säkert på någon rad i det finstilta ;)



#253

Postad 07 januari 2016 - 07:56

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Jo då, det finns säkert på någon rad i det finstilta ;)

... mmm ... förmodligen :)



#254

Postad 19 januari 2016 - 21:41

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 269 inlägg
  • 0

Har en kompis som är på jakt efter en begagnad sony hw40/50/55, jag har kollat på blocket och marknaden här i flera månader verkar väldigt sällan de säljs, jag köpte min vita 50 i somras här via marknaden, hade jag bara flyt eller? Någon som har tips vart man kan hitta?


Redigerat av Zero, 20 januari 2016 - 06:56.


#255

Postad 19 januari 2016 - 21:48

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Det är dåligt med dem just nu, är själv på exakt samma jakt ,)

Brukar bli bättre utbud sen vår (innan sommar) och höst (släpps nya modeller). Får man fråga vad du gav för din hw50 och antalet timmar på den (vid köp)?

Har en kompis som är på jakt efter en begagnad sony hw40/55/55, jag har kollat på blocket och marknaden här i flera månader verkar väldigt sällan de säljs, jag köpte min vita 50 i somras här via marknaden, hade jag bara flyt eller? Någon som har tips vart man kan hitta?



#256

Postad 20 januari 2016 - 06:55

Zero
  • Zero
  • Beroende

  • 1 269 inlägg
  • 0

Det är dåligt med dem just nu, är själv på exakt samma jakt ,)

Brukar bli bättre utbud sen vår (innan sommar) och höst (släpps nya modeller). Får man fråga vad du gav för din hw50 och antalet timmar på den (vid köp)?
 

 

Jag köpte min i somras, en vit hw50 som hade gått ca 1750 timmar, den är vit, fick även med ett vitt chief takfäste, en 12m supra hdmi, 2st 3d glasögon med rf sändare och en 92" ramspänd duk, jag gav 11000:- för alltihopa så tycker jag fick väldigt mycket för pengarna, är supernöjd än så länge. Har köpt en 92" ramspänd högkontrast duk som jag ännu inte hunnit montera  :)


Redigerat av Zero, 20 januari 2016 - 06:56.


#257

Postad 20 januari 2016 - 07:13

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Anledningen till att det finns så få SONY projektorer på begagnatmarknaden är väl att vi som köpt dem är så nöjda med det vi har skaffat oss! :)

 

Jag köpte min i somras, en vit hw50 som hade gått ca 1750 timmar, den är vit, fick även med ett vitt chief takfäste, en 12m supra hdmi, 2st 3d glasögon med rf sändare och en 92" ramspänd duk, jag gav 11000:- för alltihopa så tycker jag fick väldigt mycket för pengarna, är supernöjd än så länge. Har köpt en 92" ramspänd högkontrast duk som jag ännu inte hunnit montera  :)

SEK 11000:- för allt det där? Sanslöst fynd :D



#258

Postad 20 januari 2016 - 15:31

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Ja grattis på den

Jag kommer från x30 och var störtnöjd ända tills lampan dog i förtid, support och bemötande från jvc har avskräckt mig. Denna gång får det bli sony, känns som den bästa all-roundaren för vardagsrummet

#259

Postad 22 januari 2016 - 16:30

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 717 inlägg
  • 0
Jag är i kast att skaffa min första projektor och har spanat in mig på en hw40. Jag var en av dem som beställde en Epson 6600 av EG men det blev inget och efter att ha tittat på Epson vs Sony så tror jag att jag är beredd att lägga lite mer pengar (Epson är bra men uppfattas av mig som lite väl ljusstark med tänkt dukstorlek och tittavstånd). Demonstrationen var dock på en hw65 men jag ska åka och titta på en hw40 också. Jag har tittat på olika dukar och ser den positiva påverkan en högkontrastduk har i en icke ljuskontrollerad miljö men det blir för mycket pengar som en första anläggning. Jag har ett vardagsrum där jag kan mörklägga fönster, taket är mattvitt, väggarna gula och golvet ek. Min tanke är att köra på en hw40 och en vit 92" Grand view fantasy electric (tittavstånd 3,3 m). Jag förstår att det inte är optimalt men vad säger panelen om kombon i mitt rum? Kommer jag sakna möjligheten att dämpa ljusflödet i mitt relativt ljusa rum?

#260

Postad 22 januari 2016 - 18:03

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

 Kommer jag sakna möjligheten att dämpa ljusflödet i mitt relativt ljusa rum?

Ja.

 

Dock ska du alltid bedöma bilden själv, det är du och inte jag som ska sitta i ditt biorum :)



#261

Postad 22 januari 2016 - 18:32

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 717 inlägg
  • 0
Detta minst sagt svårt. Jag vet ju svaret på mina frågor men frågar ändå.. Vad jag har läst så hävdar många att det går åt en hel del ljus i en icke ljuskontrollerad miljö varför 40:an inte bör skilja så mycket mot en 55 eller 65 i mitt rum. Hade jag haft en grotta så förstår jag att det hade varit mer värdefullt med ställbart iris. Skulle klippt en 55:à när Dustin körde dem billigt i förra veckan men kände mig inte beslutsmässig. Ett annat alt är att gå på en budgetproj typ benq w2000 som verkar ok. Men Sony har ju en trevlig bild och det vore trist att känna sig missnöjd från start.

#262

Postad 13 februari 2016 - 16:17

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 717 inlägg
  • 0

Efter mycket (kanske för mycket..) tänkande och tittande så blev det till slut en HW40. Ska sätta igång och montera takfäste imorgon, så hoppas få upp projektorn då. Duk och HDMI-kabel kommer i veckan så det dröjer en stund innan jag får titta på resultatet. Känns spännande! Har köpt och monterat mörkläggningsgardiner till alla fönster och vill tacka de som tipsade mig om det!



#263

Postad 13 februari 2016 - 19:36

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Efter mycket (kanske för mycket..) tänkande och tittande så blev det till slut en HW40. Ska sätta igång och montera takfäste imorgon, så hoppas få upp projektorn då. Duk och HDMI-kabel kommer i veckan så det dröjer en stund innan jag får titta på resultatet. Känns spännande! Har köpt och monterat mörkläggningsgardiner till alla fönster och vill tacka de som tipsade mig om det!

Grattis till ett bra köp!

 

Om du inte redan har köpt ett takfäste kan jag verkligen rekommendera ett CHIEF-paket:

Jag menar verkligen rekommendera!

Kolla gärna i mitt galleri för bilder på den.



#264

Postad 13 februari 2016 - 19:54

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Efter mycket (kanske för mycket..) tänkande och tittande så blev det till slut en HW40. Ska sätta igång och montera takfäste imorgon, så hoppas få upp projektorn då. Duk och HDMI-kabel kommer i veckan så det dröjer en stund innan jag får titta på resultatet. Känns spännande! Har köpt och monterat mörkläggningsgardiner till alla fönster och vill tacka de som tipsade mig om det!

 

 

Du kommer bli vara hur nöjd som helst ! Kör hw40 själv :)

Bilder i mitt album. Trevlig kväll



#265

Postad 13 februari 2016 - 21:52

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 717 inlägg
  • 0
Tack! Jag köpte ett chief kit som jag ska montera imorgon.

#266

Postad 13 februari 2016 - 22:19

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 717 inlägg
  • 0

Du kommer bli vara hur nöjd som helst ! Kör hw40 själv :)
Bilder i mitt album. Trevlig kväll


Mycket fin anläggning du har!

Tror jag blir nöjd. Hade en supporter i butiken som var rätt övertygad om att det borde blir bra ;)

#267

Postad 14 februari 2016 - 01:00

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Mycket fin anläggning du har!

Tror jag blir nöjd. Hade en supporter i butiken som var rätt övertygad om att det borde blir bra ;)

 

Tack så mycket :) !

Där ser man hehe. Det är en fantastisk projektor :) !


Redigerat av Phonophilos, 14 februari 2016 - 01:07.


#268

Postad 21 april 2016 - 07:51

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 951 inlägg
  • 0

Hej.... sitter med en epson 3800 som jag köpte begagnat för ett tag sen, är ruggigt nöjd, lite blaskig svärta bara, och har ett relativt ljust rum, men funkar kanon ändå, då jag har hyffsade mörkläggningsgardiner... sipprar in lite ljus längs ena sidan på taket bara om det är strålande solsken ute... kör på en euroscreen 104" manuell rullduk. Lampan har gått ca 1600h, och kör lampmode low vid film, och high vid spel.

Lägger undan pengar varje månad till en ny projje så jag är redo när denna lampan ger upp, så blir det nog en sån här sony, fattar det som att den är väldigt tyst, bra bild och låg inputlag. :)

Jag känner mig lite dum när man kollar på hur stor bild man kan ha på projectorcentral, men inga problem att projicera 104" på 3,2-3,4m väl, med lite lensshift på? :blush:



#269

Postad 21 april 2016 - 09:01

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Hej.... sitter med en epson 3800 som jag köpte begagnat för ett tag sen, är ruggigt nöjd, lite blaskig svärta bara, och har ett relativt ljust rum, men funkar kanon ändå, då jag har hyffsade mörkläggningsgardiner... sipprar in lite ljus längs ena sidan på taket bara om det är strålande solsken ute... kör på en euroscreen 104" manuell rullduk. Lampan har gått ca 1600h, och kör lampmode low vid film, och high vid spel.

Lägger undan pengar varje månad till en ny projje så jag är redo när denna lampan ger upp, så blir det nog en sån här sony, fattar det som att den är väldigt tyst, bra bild och låg inputlag. :)

Jag känner mig lite dum när man kollar på hur stor bild man kan ha på projectorcentral, men inga problem att projicera 104" på 3,2-3,4m väl, med lite lensshift på? :blush:

 

Jag har själv min på ca 3,4m och får 104 så det ska funka.



#270

Postad 21 april 2016 - 09:59

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 951 inlägg
  • 0

Jag har själv min på ca 3,4m och får 104 så det ska funka.

 

Med god marginal för zoomen med? :)

När det är dags för mig att köpa denna när lampan tar slut på min nuvarande projj, så säljs dom väl inte mer...  :huh:  :lol:  



#271

Postad 21 april 2016 - 12:23

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Med god marginal för zoomen med? :)
När det är dags för mig att köpa denna när lampan tar slut på min nuvarande projj, så säljs dom väl inte mer...  :huh:  :lol:


God marginal nej, men de går. Tror man får ut 106 på 3,4m håll.
Nja de kommer nog inte säljs mer, kommer en ersättare om en månad hw45.

#272

Postad 21 april 2016 - 19:06

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 717 inlägg
  • 0
Jag har nu haft min HW40 i två månader och är försiktigt uttryckt nöjd! Såg att den går för 17' nu, riktigt mycket proj för pengarna! Sen har jag själv fått uppleva det många här på forumet skriver om, ex hur viktigt det är med mörkläggning samt att kontrasten i ett ljust vardagsrum blir så där om bilden är ljus med vissa mörka delar. Jag kommer sannolikt satsa på en högkontrastduk när jag är redo att svälja kosten..

#273

Postad 21 april 2016 - 20:17

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 951 inlägg
  • 0

God marginal nej, men de går. Tror man får ut 106 på 3,4m håll.
Nja de kommer nog inte säljs mer, kommer en ersättare om en månad hw45.

 

OK... kanske man kan hoppas 45an kommer ner i samma pris om ett år då...  :mellow:  :)



#274

Postad 21 april 2016 - 21:01

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Jag har nu haft min HW40 i två månader och är försiktigt uttryckt nöjd! Såg att den går för 17' nu, riktigt mycket proj för pengarna! Sen har jag själv fått uppleva det många här på forumet skriver om, ex hur viktigt det är med mörkläggning samt att kontrasten i ett ljust vardagsrum blir så där om bilden är ljus med vissa mörka delar. Jag kommer sannolikt satsa på en högkontrastduk när jag är redo att svälja kosten..

 

Kul att höra ! Är också kanon nöjd ! Kör med ReAct duk och wow..så mycket proj och bra bild för pengarna !

Har lite bilder i albumet med högkontrastduken monterad om du vill kika :)

 

Kom på att du redan sett bilderna :D


Redigerat av Phonophilos, 21 april 2016 - 21:23.


#275

Postad 22 april 2016 - 09:32

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

OK... kanske man kan hoppas 45an kommer ner i samma pris om ett år då...  :mellow:  :)

Nja till 17 kommer ta mer än ett år, Jag hade passat på att köpa hw40 nu när den är så "billig"



#276

Postad 22 april 2016 - 10:07

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Är det någon som kör med/har testat HW-40 och upplever att ni saknar irisfunktionen för att kunna dämpa ljuset?

 

 

 

OK... kanske man kan hoppas 45an kommer ner i samma pris om ett år då...   :mellow:   :)

 

 

Någon som sett i specarna vad som skiljer de bägge?


Redigerat av HenkeEdge, 22 april 2016 - 10:10.


#277

Postad 22 april 2016 - 11:12

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Är det någon som kör med/har testat HW-40 och upplever att ni saknar irisfunktionen för att kunna dämpa ljuset?

 

 

 
 

 

Någon som sett i specarna vad som skiljer de bägge?

De vet jag inte om jag saknar, inte testat en hw55 hemma hos mig, Men tycker hw40 är väldigt bra hos så rent spontat tycker jag att jag inte saknar den.

 

De skiljer nog inte så mycket, tror hw45 skulle ha lite mer ljusstyrka mm, den är säkert likt en hw65 utan irisfunktionen.



#278

Postad 22 april 2016 - 11:36

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Är det någon som kör med/har testat HW-40 och upplever att ni saknar irisfunktionen för att kunna dämpa ljuset?

 

Beror ju på förutsättningarna och ingen annan som kan bedöma det åt dig med dina förutsättningar. I vardagsrum med högtkontrastduk då du oftast behöver allt ljusflöde så ger iris ingenting. I en kolgruva kan den vara helt avgörande för att få fram optimal prestanda.

 

Någon som sett i specarna vad som skiljer de bägge?

 

Kika här.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#279

Postad 22 april 2016 - 11:54

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Är det någon som kör med/har testat HW-40 och upplever att ni saknar irisfunktionen för att kunna dämpa ljuset?

 

 

 
 

 

Någon som sett i specarna vad som skiljer de bägge?

 

 

Beror på vart du ska ha projektorn . Ska du ha den i ett vardagsrum kommer du inte sakna ett aktivt iris. Har du ett ljuskontrollerat rum kan det vara en bra funktion. 

 

Edit: Såg att Marcus The Rock redan hade svarat :) 


Redigerat av Phonophilos, 22 april 2016 - 11:55.


#280

Postad 22 april 2016 - 12:48

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 951 inlägg
  • 0

Nja till 17 kommer ta mer än ett år, Jag hade passat på att köpa hw40 nu när den är så "billig"

Jo... Men bara haft denna jag har nu ett par månader, och bara lagt undan 3 papp till min egna "hembionördskassan" än så länge 😄
Denna håller nog tills 45an kommer ner till samma pris hoppas jag... hw 40 verkar sjukt prisvärd ju! 😊

Redigerat av Garrett, 22 april 2016 - 12:50.


#281

Postad 22 april 2016 - 14:30

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Beror ju på förutsättningarna och ingen annan som kan bedöma det åt dig med dina förutsättningar. I vardagsrum med högtkontrastduk då du oftast behöver allt ljusflöde så ger iris ingenting. I en kolgruva kan den vara helt avgörande för att få fram optimal prestanda.

 

Kika här.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

 

Beror på vart du ska ha projektorn . Ska du ha den i ett vardagsrum kommer du inte sakna ett aktivt iris. Har du ett ljuskontrollerat rum kan det vara en bra funktion. 

 

Edit: Såg att Marcus The Rock redan hade svarat :)

Tack för svaren, har ju ett dedikerat biorum men inte svart golv/tak. Men med rätt goda möjligheter till att få det riktigt mörkt. Så är inte något ljust vardagsrum. Skulle ha den på 3,5 - 4 meters avstånd och köra 92" storlek på bilden på Dream Screen-duken som jag har.

 

Hehe det där inlägget om jämförelsen hade jag visst glömt, hade ju till och med citerat det i den tråden. =)

Alltså en 40:a borde ju passa bättre till mig än en 45:a om det var bland annat 100 lumen som skilde, så ingen ide att vänta på den iaf.

 

Får höra med Hifi-klubben här i trakten om dom kan ha kvar någon HW-40 på demo.

 

Men ni som sett den i ganska mörka rum, vattnas svärtan ut mycket i sånna förhållanden på grund av ljusstyrkan på "vanlig" duk? Självklart spelar många faktorer in men alltid intressant att höra vad andra upplever.


Redigerat av HenkeEdge, 22 april 2016 - 14:33.


#282

Postad 22 april 2016 - 14:49

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 974 inlägg
  • 0

Men ni som sett den i ganska mörka rum, vattnas svärtan ut mycket i sånna förhållanden på grund av ljusstyrkan på "vanlig" duk? Självklart spelar många faktorer in men alltid intressant att höra vad andra upplever.

Mitt rum har vitt tak och mörka väggar (mörkläggningsgardiner från golv till tak) och projektorn sitter 4,5 met ifrån duken och jag blåser på med max storlek (ca130") på en spandexduk.

 

Right out of the box var det inget att hurra efter men efter att ha justerat den med dom värdena jag hittade på Avs forum trillade allt på plats. Det ska finnas en länk i tråden till Avs forum.



#283

Postad 22 april 2016 - 15:34

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Tack för svaren, har ju ett dedikerat biorum men inte svart golv/tak. Men med rätt goda möjligheter till att få det riktigt mörkt. Så är inte något ljust vardagsrum. Skulle ha den på 3,5 - 4 meters avstånd och köra 92" storlek på bilden på Dream Screen-duken som jag har.

 

Om du har ett vitt tak så kommer det att reflektera ganska mycket ljus och då hamnar du i kategorin mellan vardagsrum och optimal biogrotta, kan man säga. Med en så pass liten duk och så pass bra rum så skulle jag säga att iris är guld värd.

 

Hehe det där inlägget om jämförelsen hade jag visst glömt, hade ju till och med citerat det i den tråden. =)

Alltså en 40:a borde ju passa bättre till mig än en 45:a om det var bland annat 100 lumen som skilde, så ingen ide att vänta på den iaf.

 

 

Vi vet ju inte ännu om specen stämmer med verkligheten. Tex är ju inte HW65 ljusstarkare än HW55 var trots att specen säger det. Däremot är svärtan bättre på HW65 och då är det ju inte en helt orimlig tanke att även HW45 får samma förbättring på den punkten.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Mitt rum har vitt tak och mörka väggar (mörkläggningsgardiner från golv till tak) och projektorn sitter 4,5 met ifrån duken och jag blåser på med max storlek (ca130") på en spandexduk.

 

Right out of the box var det inget att hurra efter men efter att ha justerat den med dom värdena jag hittade på Avs forum trillade allt på plats. Det ska finnas en länk i tråden till Avs forum.

Med en sådan storlek på duken och ett vitt tak så har du väldigt mycket kvar att förbättra i svärtan. Ett ej reflekterande tak eller en duk som korrigerar kommer att ge dig ett extremt stor lyft i svärta och kontrast. Inga värden i världen kan ändra på det!

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#284

Postad 22 april 2016 - 17:38

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 974 inlägg
  • 0

Med en sådan storlek på duken och ett vitt tak så har du väldigt mycket kvar att förbättra i svärtan. Ett ej reflekterande tak eller en duk som korrigerar kommer att ge dig ett extremt stor lyft i svärta och kontrast. Inga värden i världen kan ändra på det!

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Viss är det så, har lite tur att det är mattvitt/vitlaserat till färg.

Rummet används inte enbart till biogrotta så jag tar det onda med det goda :)



#285

Postad 22 april 2016 - 20:24

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Om du har ett vitt tak så kommer det att reflektera ganska mycket ljus och då hamnar du i kategorin mellan vardagsrum och optimal biogrotta, kan man säga. Med en så pass liten duk och så pass bra rum så skulle jag säga att iris är guld värd.

 

Vi vet ju inte ännu om specen stämmer med verkligheten. Tex är ju inte HW65 ljusstarkare än HW55 var trots att specen säger det. Däremot är svärtan bättre på HW65 och då är det ju inte en helt orimlig tanke att även HW45 får samma förbättring på den punkten.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Jo precis, misstänker att det hade varit bra med iris, men känns lite jäkligt att man skall behöva gå upp 10k till i pris för den funktionen som man hade på sin gamla projektor. Begagnade HW-55 kryllar det inte direkt av heller, en sån hade ju varit bra.

 

 

Hur bra står sig vpl-vw90 och 95 sig mot HW-serien (..sett till 2D endast)?


Redigerat av HenkeEdge, 23 april 2016 - 17:02.


#286

Postad 30 april 2016 - 17:47

Asprarn
  • Asprarn
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Nederkanten av min bild blir "välvd" och får inte bort det. Hade inte detta problem med min förra projektor, några tips?GvsVwuL.png



#287

Postad 30 april 2016 - 17:51

Jejjee
  • Jejjee
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

Nederkanten av min bild blir "välvd" och får inte bort det. Hade inte detta problem med min förra projektor, några tips?GvsVwuL.png


Köpte en hw40 i julas. Har också välvd bild nertill precis som din bild visar. Men antog att det var duken som var "välvd" nertill. Vore kul att veta om det kanske är nåt annat iom att du har samma problem.

#288

Postad 30 april 2016 - 21:13

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Har ni maxat lens shiften vertikalt?

#289

Postad 30 april 2016 - 21:59

Unregistereddf50d233
  • Unregistereddf50d233
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Nederkanten av min bild blir "välvd" och får inte bort det. Hade inte detta problem med min förra projektor, några tips?GvsVwuL.png


Min med! Är detta ok?

#290

Postad 01 maj 2016 - 08:48

Asprarn
  • Asprarn
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Har ni maxat lens shiften vertikalt?

 

Jag tänkte på det igår, har säkert med det att göra, är det acceptabelt är frågan?



#291

Postad 01 maj 2016 - 12:55

Unregistereddf50d233
  • Unregistereddf50d233
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Är långt i från max på lens shiften.

#292

Postad 01 maj 2016 - 12:57

Jejjee
  • Jejjee
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
Är också långt ifrån max vertikal lenshift.

#293

Postad 01 maj 2016 - 18:31

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Ok, har varit en del rapporter om detta fenomen med lens shift i ändlägena. Kanske optiken som inte är "perfekt"...

#294

Postad 01 maj 2016 - 18:35

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Nederkanten av min bild blir "välvd" och får inte bort det. Hade inte detta problem med min förra projektor, några tips?GvsVwuL.png

 

Samma sak på min HW40 .



#295

Postad 01 maj 2016 - 18:43

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 717 inlägg
  • 0
Och min med..

#296

Postad 01 maj 2016 - 19:40

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Ojdå, detta verkar vara vanligt. Sonys kvalitet... Tur dom har bra support (prime support, gäller nog inte 40an(?)), jag fick lämna tillbaka 2 65or innan jag fick en utan missljud. Gäller att stå på sig!

#297

Postad 01 maj 2016 - 21:20

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0
Verkar som att Sony har en hel del kvalitetsproblem på sina olika modeller.

#298

Postad 01 maj 2016 - 21:32

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 974 inlägg
  • 0

Är det bara min som böjer sig utåt i mitten men det är bara 5-6 mm i skillnad.

Projektorn är monterad på hylla och centrum på linsen är ca 170 cm från golvet och jag lens shiftar ytterst lite.

 

När jag justerade bilden mot lodsnöre så blev det att jag flyttade ut duken något i underkant o då blev det som det är idag.

Innan hade jag också en svag välvning inåt.

 

Skulle tro att man kan justera det till ett minimum med duk/projektor justering.


Redigerat av johan b-lund, 01 maj 2016 - 21:40.


#299

Postad 08 maj 2016 - 15:11

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

  • 370 inlägg
  • 0

Min med! Är detta ok?


Min med. Men då jag inte tänkt på det förrän efter jag läste detta så kan jag ju inte säga att jag stör mig på det :) jag har Max zoom å Max lens shift både i v å h. Tydligen inte så man ska ha det :)

Ändå sjukt nöjd med bilden! Ser mycket hellre på projjen än min panna vt65"(I Mina ögon en bra plasma, pannas dyraste 2013)

#300

Postad 08 maj 2016 - 16:06

Unregistereddf50d233
  • Unregistereddf50d233
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Inget snack om att bilden är GRYMT bra. I ärlighetens namn stör det inte mig heller mer än i menyer ibland. Mer en principsak.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.