http://www.youp-pax.org/
Rekomenderas för alla med någon typ av soundblaster, för vissa kort så får man massor med nya funktioner!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Creative X-Fi - Nästa Ljudgeneration
Startad av
Unregisteredef3dcc08
, Aug 19 2005 12:29
303 svar till detta ämne
14 relaterade trådar
Postad 08 March 2007 - 10:35
Här finns allt om moddade drivrutiner för Soundblaster live/audigy/X-fi
http://www.youp-pax.org/ Rekomenderas för alla med någon typ av soundblaster, för vissa kort så får man massor med nya funktioner! Postad 02 April 2007 - 13:43
Jag tänkte tipsa om hur det går att få ut det lilla extra i ljudkvalitet (enligt mina öron) vid cd lyssning flac mp3 m.m. ur xfi kortet.
Jag har ett elite pro(ej modifierat) som är direkt inkopplat till ett linn av 5125 slutsteg, samt linn komponenthögtalare. och jag njuter verkligen av ljudet nu.. Jag har använt creative mediasource player för musik under lång tid, men eftersom jag varit bekant med gratisspelaren foobar2000 under min m-audio revolution tid. Tänkte jag testa.. Jag laddade hem senaste foobar installationsfil, valde "full install" samt laddade hem asio support och installerade enligt instruktionerna. Sedan in på preferences konfigurera output till asio och mappa högtalarkanalerna rätt. Efter det in på playback=>dsp manager=>välja resampler(PPHS) till vänster kolumn (ställ sedan in denna till 96khz med ultra mode rutan förbockad) Slutligen går du in under output igen för att bocka i rutan dither. Creativekortet är inställt på audio creation mode 96khz samt i mitt fall 10% crystalizer. Detta kräver en del datorkraft men det funkar på min amd2600 så det är inga problem med de flesta htpc.. Testa gärna ni andra xfi ägare och rapportera om ni upplever den tydliga förbättring jag upplever i min anläggning. Tyvärr finns ett litet problem som återkommit trots att jag har programmet volumetracker installerat volymen startar på för hög nivå, detta borde dock gå att lösa. Kanske någon redan vet hur man gör? / Har testat mera och måste göra en liten korrigering då crystalizern nu är avvaktiverad, och jag istället har bockat i rutan "Enable bit matched playback" under settings i creative konsolen. då presterar tydligen kortet bäst med de ovanstående inställningarna. Förstår inte riktigt varför det blir lite bättre (mer naturtrogen klang, trevligare i toppen av registret osv.) än creatives mediasource spelare, måste bero på att foobar uppsamplar extremt bra? Redigerat av Unregistered524bfdda, 24 April 2007 - 18:39. Postad 02 May 2007 - 08:17
tjena,
Sitter just nu och väntar på mitt elite pro kort som kommer om ett par timmar.. men nu i väntande stunder tänkte jag ordna en liten inköpslista av vad jag behöver till den. Kablage mellan ljudkortet och min förstärkare marantz sr4600. Har förstått att man ska ha 3,5mm -> 2 rca men jag undrar hur man går till väga på den sista som är till centern och subben, vilken blir vilken ? man får ju en röd och en vit som i vanliga fall är left/right men nu så blir det sub/center men vilken blir vilken hur har ni andra som kör analogt 5.1 gjort ? mvh/co56 Redigerat av Unregistered7a0d727f, 02 May 2007 - 09:29. Postad 02 May 2007 - 13:08
Co56:
Om det inte står i manualen vilken som är vilken så är det 50% chans att du kopplar rätt på första försöket, förhoppningsvis 100% säkert att du kopplar rätt på andra försöket. Lycka till. Postad 02 May 2007 - 18:53
På lokala datorshopen så sa dom idag att en ny version av Elite Pro va på ingång nu så dom rådde till att vila på hanen lite gran om man va ute efter ett. Är det nån som vet va den nya versionen har som inte den gammla har?
Postad 02 May 2007 - 20:12
smart att man inte såg 4-pins kontakten innan man satte i ljudkortet. är lite grön på inställningana och undar hur jag får 5.1 ifrån spdif på boxen. läste lite i en recension att spdif enbart har stöd för ac3 samt pcm i 2-kanaligt
Redigerat av Unregistered7a0d727f, 02 May 2007 - 23:49. Postad 04 May 2007 - 21:06
Den nya versionen heter tydligen 6L på slutet men jag har fortfarande inte fått förklarat för mig vad som skiljer dom åt. Skiljer gör det dock på priset, 1000:- spänn hos vissa
Postad 05 May 2007 - 06:19
Music kortet har det utgång för mic bak? Jag ser bara fyra utgångar tre går till mitt surround vid pc och den fjärde går till spdif som jag behöver till hembion. Kan den lämna ljud ut digitalt och analogt samtidigt?
Postad 05 May 2007 - 11:33
Micingånen är delad med S/PDIF utgången, man får växla i mjukvaran. Och ja den leverar digitalt och analogt samtidigt.
Postad 05 May 2007 - 13:57
SKa man köra med foobar2000 som jag också gör ska man använda kernel streaming, det går förbi windows inyggda ljudcodecs/kontroller osv låter klart bättre om man jämför med tex direct sound Postad 05 May 2007 - 17:59
Jag använder Asio som fungerar likadant som kernel streaming (jag vet inte ens vad skillnaden är) jag använde kernel streaming till mitt förra ljudkort Revolution 7.1 , fick för mig att elite pro kortet trivdes bättre med Asio konfigurationen.. Men jag har inte jämfört, borde vara sak samma.
Har förövrigt ändrat uppsamplingen till 88200 i både foobar och i ludkortsinställningarna. Blev en minimal nyans mjukare och lugnare ljud (enligt mina öron) i min anläggning. Har beställt lite roliga grejjor efter att ha blivit sugen på moddning, efter läsning av dessa två trådar: http://www.head-fi.o...d.php?p=2779213 http://www.avsforum....03&page=8&pp=30 Redigerat av Unregistered524bfdda, 05 May 2007 - 18:02. Postad 08 May 2007 - 21:40
Hjälp snabbt! Vart i Vista Home Premium hittar jag Creative menyn där jag får tillgång till allt??
Postad 13 May 2007 - 11:19
Jag har nu stängt av all uppsampling och dither i foobar (asio installerat). Kör bitperfect förbockat i audio creation mode.. Då låter x-fi elite pro mest naturtoget i min anläggning.. Uppsamplingen verkar bara tillföra smicker till musiken, det låter trevligt men naturtrogenhet och tydlighet försvinner.. nåja, ville bara berätta vad jag insett, som många andra iofs redan verkar veta:)
Postad 25 May 2007 - 13:11
Något som stört mig på hela tiden med mitt x-fi platinum kort är att DD/DTS vid film tittande blir rösterna så mörka och grova. Någon annan som också har detta problem och vet vad det beror på?
Det blir inte på alla filmer med på de flesta. Fan brudar låter som vanliga killar och killar låter som Michael Clarke Duncan eller värre (http://www.imdb.com/name/nm0003817/) Postad 25 May 2007 - 23:27
HeJ!
Hur använder ni kort/ljud? Sitter med enThule 350DA. Finns det något att vinna med att köra analogt från ett X-fi eller meridian? MVH Sverker Postad 26 May 2007 - 18:02
Du kanske har mastersamplningsfrekvensen ställd till 44,1khz och inte 48? Postad 27 May 2007 - 04:29
hallå jag har suttit här och typ gråtit över det hela
jag har x-fi extrememusic. och är inne på o bygga en htpc. men jag har inte riktigt förstått allt här. kan vara tidpunkten o inte har sovit på 28 timmar men jag skulle villja ha digitalt ut till min denon avr-1907 reciver. om det går skulle ni vilja länka rätt kabel. om det inte går: kan man då få 5.1 ljud på något annat vis. jag läste något om analoga kablar till 5.1. skulle ni då kunna länka de kablarna till mig? jag ber om ursäkt om jag är lite trög. men jag vill gärna vara på den säkra sidan. tycker det e lite synd om jag måste köpa nytt ljudkort för o få surround. går det inte o få surrpund. skulle ni då vilja länka till ett bra o billigt ljudkort. jag tackar så mycke för all hjälp ni kan ge mig kanske har gått upp för mig nu. jag behöver då typ 3 st http://www.clasohlso....aspx?id=383535 för att få 5.1? Redigerat av Dragonage, 27 May 2007 - 04:39. Postad 27 May 2007 - 11:32
asså.. har man möjlighet att överföra ljudet digitalt drar man väl för !"#¤%& inte analoga kablar.. dels för att slippa en massa onödiga kablar (skit fult)
du ska köpa en coaxial kabel.. med mini plugg i ena sidan och RCA i andra.. åk till kjell & co så hjälper de dig EDIT: Förutsättningen är ju givetvis att du har digital-in på stereon Redigerat av Xicaxo, 27 May 2007 - 11:34. Postad 27 May 2007 - 12:23
Ne 88khz Men ljuet är ju korrekt vid musiklyssning och från allt annat, typ serier utan DD, och andra klipp. Redigerat av Unregisterede74beff4, 27 May 2007 - 12:24. Postad 27 May 2007 - 16:27
Ställ det till 96 kHz då. 88 är ju knappast "rätt" om källmaterialet är 48 kHz... Postad 27 May 2007 - 16:28
Man ska inte kunna ha samma inställningar för musik och DD/DTS, så om du har det så är det fel. Det beror på att det är mastrat i olika samplingsfrekvenser.
Lösningen är att använda entertainment mode för DD/DTS och audio creation mode för musik. Så gör iaf jag. Postad 27 May 2007 - 17:59
helt RÄTT !! Postad 27 May 2007 - 21:09
jag har kopplat såm 3.5mm till coax o jag lyckas inte får mer än stereo på hur jag än gör. utom i vlc. väljer jag spidf eller var det stog så visas det som 5.1 på förstärkaren men ljuddet bara hoppar
Redigerat av Dragonage, 27 May 2007 - 21:10. Postad 28 May 2007 - 17:12
Är det bara jag eller säljs verkligen Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro för under 600kr!?
Postad 28 May 2007 - 20:29
Det ser ju uppenbarligen så ut, men ingen av de fyra butiker som ligger på ~25% av priset jämfört med de andra butikerna har kortet i lager, än mindre en länk från Prisjakt.
Postad 28 May 2007 - 22:09
Det är ju nå fuffens med de där billigaste ställena. Inga av dom har kortet i fråga ens listat eller till det priset och alla 4 ser ut och vara exakt samma butik med olika startsidor typ. Och skumt att det aldrig finns länkar direkt till produkterna. Prisjakt borde ta bort dom tycker ja. Bluffpriser!
Postad 13 June 2007 - 20:51
Hej.
Kan någon tala om för mig hur man gör för att kunna bocka ur spdif i volymkontrollen? Har en spdif in ifrån en digitalbox in i breakout boxen och när jag då väljer att den ska decoda DD/DTS så går det helt plötsligt inte att bocka ur den i volymkontrollen Postad 14 June 2007 - 20:02
Hejsan
Bra fråga Merry,jag har samma problem Ingen som har något förslag Postad 25 June 2007 - 15:15
Hej, lite frågor, i dagsläget har jag en stereoförstärkare med en sub kopplad på b högtalarutgångarna vilket fungerar fint. Med ett Xtreme music, blir det bra att köra stereo ut? Jag kommer inte behöva köra med någon bassredirect utan alla frekvenser går ut? Vidare om jag byter till 5.1 receiver vid vanlig stereolyssning då måste jag köra med bass redirect för att få med subben? Tappar man något med bass redirect?
/mvh Henrik Postad 01 July 2007 - 11:27
Modda X-Fi för bättre ljud, byt Opamp. Länk > Nordic hardware
Postad 01 July 2007 - 18:19
HEJ!
Kör med ett helt vanligt htpc system, som ljudkort använder jag Asus integrerade från moderkortet. Kör aldrig på jättehöga volymer eftersom jag bor i våningshus. Nu undrar jag om jag kommer att märka ngn skillnad och om det är värt dom 800kr x-fi kortet kostar? Som högtalare har jag creative z2300, thx certifierat. Postad 03 July 2007 - 11:46
Hej, Jag har sökt efter ovanstående kabelvariant på nätet men jag tycks inte hitta någon. Kan någon länka in en sådan kabel? Som jag fattat det ska det vara 1x(3,5mm plugg) --> 1xRCA, korrekt? MVH Mike Postad 07 July 2007 - 13:13
Jag har ett problem.
Har nyligen skaffat ett 5.0 system (basstation skall snart inhandlas), men jag har suttit på ett creative x-fi fatal1ty kort ett bra tag. Nu är det så att när jag skall spela ljudfiler eller filmer via datorn och därmed creative kortet så byter kortet plats på vänster och höger frmhögtalare, samtidigt som framhögtalarna även spelar upp bakhögtalarnas del. Jag har gjort rätt inställningar i min förstärkare men ändå blir det fel. Kan någon snälla reda ut detta åt mig! Postad 15 July 2007 - 18:56
Nu ger jag upp och frågar här, har hållt på i 2 dagar med det här nu.
1. Jag har köpt ett X-FI Xtreme Gamer. 2. Jag har kopplat så här: 1st 3.5mm till RCA och en Coaxialkabel till förstärkaren. 3. Har MPC inställt på Spdif ut, funkar korrekt med moderkortets inbyggda ljudkort. 4. Har kollat igenom Audio Console och det ser korrekt ut. (Finns nästan inga inställningar att göra.) 5. Inget ljud. *Har även testat med VLC, AC3 Filter och ljudet genom FFDSHOW. *Har testat ändra mellan 5.1 och 2.1 i Audio Console. *Tetstat det mesta i Audio Console. Om nån har fått det att funka med DETTA kort så snälla ge mig nått tips... Får jag det inte att funka så får jag väl beställa den här: http://www.komplett....=320935&cks=ACC Redigerat av PaleRider_, 15 July 2007 - 18:58. Postad 30 July 2007 - 11:59
Hejhej
Jag har precis varit och inhanlat mig en ny dumburk och i den råkar det sitta ett Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS. Jag har för närvarande ett riktigt sunkigt 2.1 datorljudsystem från Labtec och börjar tröttna på det dåliga ljudet som kommer ur dom. Så jag bara undrar om ni tycker att det är värt att inhandla en separat förstärkare och ett par högtalare eller om man bara ska investera i ett par bra datorhögtalare? Jag lyssnar nästan uteslutande på musik, inte mycket film eller spel. Och om man ska köpa en förstärkare hur ska man då koppla från ljudkortet till förstärkaren för att få bästa möjliga ljud? Och en sista fråga... vad kan ni rekomendera både datorhögtalare och riktiga stereosystem? Tack så mycket på förhand... // rikki Postad 07 August 2007 - 11:19
Min son har installerat Ubuntu på en av våra datorer med X-FI ljudkort. Är det någon som vet om det släppts några drivrutiner? Om inte, kan någon föreslå ett externt ljudkort (Får ej öppna datorn, pga garanti), att använda under tiden?
Postad 07 August 2007 - 11:35 Verkar tyvärr inte finnas. Från http://opensource.cr.../soundcard.html : X-Fi series The X-Fi series of products are not supported under Linux. (Yet) Closed-source drivers will be available for the X-Fi series of sound cards. It looks like the first public Beta will be available end calendar Q3 or early calendar Q4. It has taken more resources than expect to redesign our software and drivers for Vista. Från http://www.alsa-proj...ive_Labs#matrix : Completely new architecture. Creative actively preventing support due to no datasheets being released to ALSA developers. Reverse engineering work not started due to lack of time. / Pär Postad 13 October 2007 - 10:05
Ska ha ett ljudkort främst för att spela musik från datorn till min yamaha rx-v657 förstärkare, väljer nu mellan X-Fi Fatal1ty FPS och X-Fi Platinum. Vilken ska jag välja, vad är skillnaderna?
Postad 23 October 2007 - 18:03
Varför är ljudet plötsligt "murrigt" och nästan ohörbart på några av högtalarna i mitt 7.1 system analogt kopplat till X-fi music-kortet? Testade att byta från XP MCE till Vista, men har fortfarande inte nåt ljud på sidan och bak, och har då installerat Vista-kompatibla programvaran samt uppdaterat drivarna till kortet (vilket för övrigt var en seg-laddad historia).
Detta inträffade för nån vecka sedan, och innan dess har allting lirat fint. Om jag kör "test" i Creatives konsoll så hörs ljudet kristallklart från mina främre högt. men som ett mummel för mitt och bakhögtalarna. Jag har f.ö. en uppsättning högtalare enligt följande analogt (digitalt finns ej på dem) inkopplade. Har kollat igen att integrerade ljudkortet på MB är disabled, ominstallerat win-updated et.c. / Postad 07 November 2007 - 08:19
Har precis inköpt x-fi Elite pro och har några frågor och reflektioner.
Har kopplat analogt ut ifrån kortet till en 2-kanals stärkare och använder således kortets dacar. 1) Crystalizer funktionen låter inget vidare. Egentligen får jag inget bra resultat av någon av deras "revolutionerade" effekter, utan bäst låter musiken när allt är avstängt. 2) Går det att koppla tex dvd spelaren eller digitalboxen digitalt in och låta kortet sköta avkodningen,för att sedan spelas upp analogt ut? Redigerat av tomasgbg, 08 November 2007 - 23:03. Postad 19 November 2007 - 21:06
Jag använder mig av Logitechs z-5500 sen ett bra tag tillbaka och så länge du inte har några jättestora krav så fungerar det perfekt! Det går självklart inte att jämföra med några setups i någon högre prisklass men i sin egna prisklass så spöar det verkligen skiten ur allt som finns på marknaden... fortfarande. Ett annat prisvärt förslag (beroende på storleken på rummet) är att köpa ett par Dynavoice M65 från www.fynda.se De är oxå riktigt grymma! det enda är ju då att du måste kompletera med antingen en reciever eller ett steg samt en sub ifall du vill få ut någon större mängd bas. Jag kommer själv att inhandla dessa guldklimpar så fort jag flyttar till något större. De presterar helt klart långt över vad de flesta andra högtalare gör i samma prisklass. Detta är min personliga åsikt så alla HIFI nördar som ser det här inlägget och ser att jag prisar z-5500 behöver inte ge mig några tillrättvisningar Postad 28 November 2007 - 12:10
Ni som kör X-FI med bitperfect/kernelstreaming, finns det något sätt att SNABBT switcha mellan bitperfect och icke?
Drömmen vore ju att FooBar kör kernelstreaming medan allt annat (spel med EAX, eller där man vill kunna ändra volym på tangentbordet) kör med icke-bitperfect. Postad 11 December 2007 - 14:49
Vad är den fysiska längden på dessa kort?
Jag är sugen på att köpa ett, men har dåligt med plats i datorn. Om någon har möjlighet att sätta linjalen mot sitt kort vore jag tacksam! Tack på förhand! Postad 14 December 2007 - 12:45
Ett par snabba frågor:
Jag har just installerat ett X-Fi Xtreme Gamer och kör analogt till min receiver (5.1-anslutning med Creatives "home cinema cable"). För att låta X-Fi-kortet avkoda flerkanalljud, skall jag alltså ställa in Windows Media Center resp PowerDVD på SPDIF så att de inte kodar av ljudet? Om jag ställer in på 5.1 (högtalare) innebär det motsvarande att WMC/PDVD avkodar? Och hur ska jag ställa in Creatives konsol för att få surroundeffekter på 2-kanalsljud´- jag har aktiverat CMSS-3D men det ändrade ingenting... /P-O Postad 14 December 2007 - 15:23
Verkar som jag hittade mitt eget svar. Tydligen går det inte att använda X-fi-kortets dekoder i Vista eftersom drivrutinen inte stödjer det. Lurad alltså - det står ingenting om detta i specifikationerna. Hur ska jag nu ställa in så att jag får ut flerkanalsljud på analogutgångarna på X-fi Xtreme Gamer? Kommer Media Center att avkoda korrekt oavsett format (DVD, H264, DivX, etc) och skicka ljudet till analogutgångarna, förutsatt att rätt dekodrar (ffdshow i mitt fall) finns installerade? Postad 14 December 2007 - 16:00
?
Skiljer det så mycket mellan Gamer och Music? Jag skaffade nyligen ett music, och då följde det med skiva enbart till Vista? Lite surt eftersom jag skulle ha det i en MCE 2005-burk. Jag kanske tolkar frågan fel, men SPDIF skall väl vara avsängt för att köra analogt ut? Tipsar väl även lite om Creatives forum, brukar finnas lösningar på det mesta där. Om inte annat så brukar man se att man inte är ensam om vissa problem. *********** Försöker svara i inlägget ovan, men jag får bara felmeddelanden. Snabbsvara verkar funka, men inte svara eller redigera... *********** Redigerat av Dman, 14 December 2007 - 16:10. Postad 14 December 2007 - 18:19
Jodå, det följde med både Vista- och XP-skivor till mitt kort. Problemet med Vista är att Creatives drivrutin för Vista inte stödjer användning av de inbyggda DTS- och Dolby Digital-dekodrarna. Det visar sig om att dekoderinställningarna samt SPDIF-in är deaktiverade i Creative-kontrollpanelen. Creative skyller på att Microsoft har ändrat audioarkitekturen i Vista så att audio-avkodning inte längre är möjlig i hårdvaran och måste skötas av mjukvara - dvs Media Center, PowerDVD etc måste använda mjukvarumässig avkodning. DRM Hell? Andra menar att det inte alls är Microsofts fel utan Creatives. Kontentan blir att jag inte kan använda kortets inbyggda avkodare. På Creatives forum finns pekare till en påstådd fix som bygger på att man installerar en annan drivutin från en Dell-paketering, men den funkade inte för mig. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |