Officiell Tråd - LG 42PX5R
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 03 oktober 2005 - 11:44
Postad 03 oktober 2005 - 15:34
Då har man beställt denna, puhhhh!!!
Återkommer med mer info + bilder i helgen förmodligen!!
Sweet. Det blev fyndbörsen eller? Om ja så borde du ha den hemma snart. Dom har supersnabb leverans. Fick hem mitt ljudpaket över en natt iaf.
Ska bli intressant Danhill!
partajare: Sorry!
//Lorryquai
Redigerat av Lorryquai, 03 oktober 2005 - 15:34.
Postad 03 oktober 2005 - 16:25
Då har man beställt denna, puhhhh!!!
Återkommer med mer info + bilder i helgen förmodligen!!
Sweet. Det blev fyndbörsen eller? Om ja så borde du ha den hemma snart. Dom har supersnabb leverans. Fick hem mitt ljudpaket över en natt iaf.
Ska bli intressant Danhill!
partajare: Sorry!
//Lorryquai
Stämmer ja, men jag får min på tors. eller fre. i och med min avbet. Det ska bli väldigt spännande!! Sen ska jag bara försöka bestämma mig vilken dvd spelare det blir, Denon 1920 eller Philips 9000S
Postad 03 oktober 2005 - 17:53
Jag har nu äntligen lyckats bli av med min Sammy S5HX som jag haft mindre än 1 månad! (Har stört mig på bilden åtminstonde 50% av den tiden). Kommer att få igen det jag gav för den, vilket känns skönt. Så nu är man med andra ord på jakt efter en värdig ersättare och PX5:an känns ju som det hetaste alternativet just nu, (bortsett från Pioneers något för dyra 43XDE).
Någon som vet om den stöder Progressive scan? Är relativt gammalmodig och kör fortfarande dvd via component.
Är det någon som sett antydan till leransikten och taskiga gråskalor på denna skärm? Har inte själv haft möjlighet att se LG:n live, hoppas på att hitta en butik i Umeå snart som säljer den.
Är livrädd att göra om samma misstag som med sammyn och köpa grisen i säcken bara för att den på papperet lät bra.
Den finns på RC Ljud och bild, såg den där i helgen, dom skall även ha nån mässa 14-16 oktober där dom säger att dom skall pressa priserna.
Jag kollade lite med säljaren om priset, han verkade inte själv veta vad han skulle ta för den, jag nämde att man kan få tag i den för 26000 och han tyckte att det var "riktigt riktigt lågt" tror inte dom kommer kunna sälja den för det.
Anyways, såg den med component och Canalplus HD och det såg riktigt bra ut. Den var jävligt snygg.
Doh.. man måste ju läsa allt först.. heh nån var före som alltid
Redigerat av Unregistered79bc8481, 03 oktober 2005 - 17:58.
Postad 03 oktober 2005 - 18:10
Suck.....jag som halverst hade bestämt mig för LG:n lutar nu väldigt starkt åt Pioneer istället.
/Lättpåverkad
Postad 03 oktober 2005 - 18:19
Var på RC Ljud o bild här i Umeå idag för att kolla på PX5:an. Den var fin visst, men "tyvärr" så hängde även Pioneers 436FDE i närheten och jag måste säga att den hade grym bild! Säljaren, som lät riktigt kunnig, sa att det inte var någon tvekan om att Pioneer var en bättre skärm. Den ligger ju dessutom i ungefär samma prisklass som LG:n om man tar FDE-modellen.
Suck.....jag som halverst hade bestämt mig för LG:n lutar nu väldigt starkt åt Pioneer istället.
/Lättpåverkad
Jag var också inne på den men fick avsmak då jag vill gärna ha högtalare + bordsstativ till den, men det får man pröjsa extra för

Postad 03 oktober 2005 - 19:50
Var på RC Ljud o bild här i Umeå idag för att kolla på PX5:an. Den var fin visst, men "tyvärr" så hängde även Pioneers 436FDE i närheten och jag måste säga att den hade grym bild! Säljaren, som lät riktigt kunnig, sa att det inte var någon tvekan om att Pioneer var en bättre skärm. Den ligger ju dessutom i ungefär samma prisklass som LG:n om man tar FDE-modellen.
/Lättpåverkad
Jag var också inne på den men fick avsmak då jag vill gärna ha högtalare + bordsstativ till den, men det får man pröjsa extra för
I know....surt. Men jag kan prioritera bort högtalarna eftersom jag kör allt via förstärkaren (estetiskt blir det däremot ett nedköp). Sen så har jag lyckats deala till mig ett bordstativ på köpet + lite rabatt på tv:n, så då blev det helt plötsligt mer intressant!
Men jag förstår om folk dissar Pioneer för att dom ska vara så speciella och ta en massa $ för sånt som borde hänga med på köpet..
Postad 04 oktober 2005 - 06:28
/Lättpåverkad
I know....surt. Men jag kan prioritera bort högtalarna eftersom jag kör allt via förstärkaren (estetiskt blir det däremot ett nedköp). Sen så har jag lyckats deala till mig ett bordstativ på köpet + lite rabatt på tv:n, så då blev det helt plötsligt mer intressant!
Men jag förstår om folk dissar Pioneer för att dom ska vara så speciella och ta en massa $ för sånt som borde hänga med på köpet..
Ja precis, Panasonic har ju nästan samma sak, bordstativet ingår ej

En annan sak som jag inte gillade heller var att den inte had PC ingång tror jag.
Postad 04 oktober 2005 - 10:47
Postad 04 oktober 2005 - 17:12
Postad 04 oktober 2005 - 17:36
Ville bara säga att LG 42 PX5R fick bäst i test idag i Aftonbladet.Men personligen tycker jag PX4RV o PX3RVB är bättre bild på om man ser på analog tv o digitalbox men PX5 är mer framtid säker o den bästa högupplösta tvn som finns just nu.
Den knäckte Pioneers 436XDE alltså?
Postad 04 oktober 2005 - 17:44

Postad 04 oktober 2005 - 17:58
Jag valde PX5R mest för lgs goda rykte med föregångaren PY10, samt att designen är väldigt snygg på just denna modellen, skulle jag välja den bästa av den bästa så skulle jag ha sparat betydligt mer pengar än nu.
Jag tror att denna plasman duger mer än väl för min del ett par år framöver, just nu så verkar det vara en toppen plasma till ett någorlunda vettigt pris.
Redigerat av Danhill, 04 oktober 2005 - 18:15.
Postad 04 oktober 2005 - 18:25
Visst var det 25000 på fyndbörsen?
//Lorryquai
25995 fick jag ge, det var det bästa priset jag kunde få, trots att jag hade kunnat få den lite billigare på Inwarehouse, men dem får inte in sina föränn i slutet av denna månaden 25/10 + att det kommer att vara brist på dessa vad jag har hört.
Postad 04 oktober 2005 - 18:29
//Lorryquai
Postad 04 oktober 2005 - 18:33
Ok, det blir en lång väntan för mig. Konsumentvägledaren sa att Non har rätt att reparera tvn 3ggr för samma fel innan jag har rätt att häva köpet. Prisjakts rådgivare säger lyckligtvis nåt helt annat och jag litar destå mer på honom än tanten i luren.
//Lorryquai
Tyvärr måste jag ge tanten rätt (praxis är 2 rep-försök, sedan återköp):
Reparation, byte eller pengarna tillbaka?
I första hand ska felet avhjälpas. Antingen ska varan repareras eller bytas ut mot en ny. Det är i första hand köparen som bestämmer vad som ska göras, beroende på vad det är för fel och vad varan kostar.
Är det fel på din nyinköpta telefon är det inga större svårigheter för dig att ta den till säljaren för byte. Men har ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är det inte lika säkert att du vill ha en helt ny spis på grund av felet. Förmodligen vill du hellre att säljaren reparerar felet hemma hos dig.
Inom skälig tid
Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du som regel rätt att vägra gå med på fler försök.
Utan kostnadSäljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig. Detta ska ske "inom skälig tid efter att du reklamerat". Om du begär att säljaren ska avhjälpa felet, är han skyldig att göra det, såvida inte hans kostnader för reparation eller byte är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för dig.
Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara proportionerligt mot felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad.
Häva köpet
Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.
För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.
Betala ersättning
Om du har haft en betydande nytta av varan kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för att du har använt den.
Vänta med betalning
Lagen ger dig rätt att hålla inne så mycket av betalningen som motsvarar dina krav. Det kan exempelvis gälla kostnaden för att få felet avhjälpt eller krav på prisavdrag. Har du rätt att häva köpet kan följaktligen hela köpesumman hållas inne. Det är du själv som står risken om du har vägrat betala utan anledning eller hållit inne en alltför stor del av köpesumman. Du kan då bli skyldig att betala dröjsmålsränta till säljaren.
Skadestånd
Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara
utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt,
inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen,
prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara,
andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil.
Du har också rätt att få ersättning av säljaren om den felaktiga varan orsakar en skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.
Om ersättningen blir orimligt betungande för säljaren kan den i undantagsfall jämkas. Man tar då hänsyn till firmans ekonomiska förhållanden och firmans och kundens försäkringar. Generellt gäller att du måste vidta rimliga åtgärder för att begränsa förlusten eller skadan, till exempel inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Försummar du det får du betala motsvarande del av förlusten.
Obs!Du måste kunna styrka dina kostnader, till exempel genom intyg från arbetsgivare om löneavdrag, reparationskvitton med mera. Huvudregeln är alltså att säljaren ska ersätta dig för den skada som följer av fel eller leveransförsening. Men säljaren kan slippa betala skadestånd om följande förutsättningar är uppfyllda:
Det ska föreligga ett hinder att leverera en felfri vara, till exempel om ett helt parti av en bestämd vara har samma skada.
Hindret ska ligga utanför säljarens kontroll.
Säljaren skulle skäligen inte ha kunnat räkna med det.
Säljaren kunde rimligtvis inte ha undvikit eller övervunnit följderna av hindret.
För att säljaren ska undgå skadeståndsansvar måste samtliga fyra krav vara uppfyllda.
Mvh
Micke
Postad 04 oktober 2005 - 18:34
Ok, det blir en lång väntan för mig. Konsumentvägledaren sa att Non har rätt att reparera tvn 3ggr för samma fel innan jag har rätt att häva köpet. Prisjakts rådgivare säger lyckligtvis nåt helt annat och jag litar destå mer på honom än tanten i luren.
//Lorryquai
Det är väl om TV:n haft samma fel 3ggr, men första gången är ju då du får TV:n, alltså efter andra reparationen har du rätt att häva köpet. Så sa då min konsumentrådgivare.................
Så blir det så för mig så blir det en LG
Postad 04 oktober 2005 - 18:39
Rekomenderar samma sak för er andra, då man adrig vet vad som kommer att hända vid nästa köp etc...
//Lorryquai
Postad 04 oktober 2005 - 18:52
//Lorryquai
Redigerat av Lorryquai, 04 oktober 2005 - 18:54.
Postad 04 oktober 2005 - 19:31

Lägger med en bild på den provisoriska installationen.
Kopplade in datorn och körde lite HDTV demo och bilden var riktigt bra.
Bifogad fil(er)
Redigerat av 1UP, 10 oktober 2005 - 09:21.
Postad 04 oktober 2005 - 19:34
Så har man äntligen slagit till!
![]()
![]()
![]()
Lägger med en bild på den provisoriska installationen.
Kopplade in datorn och körde lite HDTV demo och bilden var riktigt bra.
Längtar tills jag får hem min!!
Får man fråga var du fick det priset?
Redigerat av Danhill, 10 oktober 2005 - 09:29.
Postad 04 oktober 2005 - 19:39

//Lorryquai
Redigerat av Lorryquai, 10 oktober 2005 - 16:13.
Postad 04 oktober 2005 - 20:12
Kolla på AMT.se
Åkte dit och hämtade den själv.
Jaha.....Tidaholm......*suck*
Nu har du iallafall en plasma som kostar i paritet med din lampa för det är väl en Louis Poulsen "kotten" som du har? *hehe*
Postad 04 oktober 2005 - 20:20
1UP: Störs du nåt av ramen som speglar sig ganska mycket?
Postad 04 oktober 2005 - 21:06

Denna heter Norm 69 och är designad av Simon Karkov.

Jag har inte stört mig på pianofinishen, tycker bara att det är snyggt.
När jag tog kortet var takbelysningen tänd, med lampan släckt speglar det sig inte alls så mycket. Dessutom tog jag bilden snett nedifrån vilket gjorde att det ser ut att vara mer reflexer än vad det är.
Var orolig att detta skulle vara ett problem efter att bl.a. sett Pioneer i butik men väl hemma kan jag konstatera att det inte är något problem för mig i alla fall.
Postad 04 oktober 2005 - 22:20
//Lorryquai
EDIT: Närmsta stad till Tidaholm till östkusten/öst?
Redigerat av Lorryquai, 04 oktober 2005 - 22:25.
Postad 05 oktober 2005 - 22:30
Spelat lite Xbox, sett på dvd och analog tv. Analog tv var mycket bättre än jag befarade, med signalförstärkning från tv:n i alla fall.. Blev bättre än på min gamla 28" tv! dvd:n var också bra, rgb-scart bara dock.. Får snart min Denon 1920 så får vi se hur bra det blir via HDMI. Nån som har en sån till sin LG?
Tycker att svärtan räcker till bra också, kan säkert ställas in bättre, men jag är väldigt försiktig med att öka kontrasten med tanke på alla råd om att undvika inbränning.
Och vad snygg den är!!! Mycket nöjd!!!

Postad 06 oktober 2005 - 04:38
Kan vara vad som helst, som tex surr vi ljusa scener eller tex dålig bild av något slag.
Kan vara bra att veta inför ett framtida köp.
//Lorryquai
Postad 06 oktober 2005 - 06:15

Redigerat av Danhill, 06 oktober 2005 - 07:31.
Postad 06 oktober 2005 - 09:12
Följer denna tråd med stor nyfikenhet då PX5'an ligger på min önskelista och vill gärna ha lite mer info om den.
//Jensa
Postad 06 oktober 2005 - 09:15
Fler kommentarer någon?
Följer denna tråd med stor nyfikenhet då PX5'an ligger på min önskelista och vill gärna ha lite mer info om den.
//Jensa
Kommer fler när jag har fått den och testat den

Postad 06 oktober 2005 - 09:27
Kanske blir bättre om jag testar den?Fler kommentarer någon?
//Jensa
Kommer fler när jag har fått den och testat den
Det är så svårt att förmedla intryck i skrift... ;o)
Skämt åsido, ser fram emot att höra en utförlig recension!
(Gärna på enkelt språk för oss milt teknologi-döva)
//Jensa
Postad 06 oktober 2005 - 14:05

Dock kan jag klaga lite på DHL, jag beställde hemleverans eftersom jag bor ensam på tredje våningen i en lägenhet i sthlm och inte har bil.. De ringer från DHL och säger att den levereras mellan 9-13 idag...

Eftersom min tv-leverantören till min fastighet (Tele2Vision) inte har digitaliserat så blir det väl nu till att skaffa inomhusantenn, digitaltv-box och en massa kanaler

Återkommer senare med bilder och intryck om det är av intresse.
Postad 06 oktober 2005 - 14:14
Om det är av intresse?!?!?!Återkommer senare med bilder och intryck om det är av intresse.

Postad 06 oktober 2005 - 15:12
Postad 06 oktober 2005 - 17:13
En fråga till er andra som har TVn. Är det stor skillnad på scart RGB och HDMI. Just nu har jag en gammal Pioneer (ca 3 år) som bara har scart? Någon som haft möjlighet att testa sida vid sida?
Samsung har ju ett par intressanta alternativ när det gäller DVD med HDMI. Någon som testat dessa ihop med PX5? Eller har ni andra bra förslag på spelare?

Postad 06 oktober 2005 - 18:12

Men man får la ta det då bilden är helt grymt bra!!!

Postad 06 oktober 2005 - 19:07
Jag tycker dock fläktarna hörs en hel del tyvärr!
![]()
Visst hörs fläktarna när man står bredvid men inte när man sitter i soffan, så är det i alla fall här. Fläktljudet är helt normalt. På vissa PY10-modeller hade de dock problem som gjorde att fläktarna lät som ett tröskverk. Här är det ett litet sus bara.
J
Postad 06 oktober 2005 - 19:26
![]()
Hur mycket är en hel del? Så att grannarna störs, eller så du hör det om du stänger av ljudet på tv:n? Eller någonstans där emellan?

Det är sällan jag har låg volym på när jag ser på dvd eller spelar tv-spel men man blir ändå lite orolig över sånt där med störande ljud...
Postad 06 oktober 2005 - 20:01
Tror dock att de fläktar som sitter i är rätt tysta ändå men inte helt ljudlösa dock...
Det går nog kanske inte att få fläktar tystare än dessa som sitter i!

Postad 06 oktober 2005 - 21:07
Redigerat av 1UP, 06 oktober 2005 - 21:15.
Postad 06 oktober 2005 - 23:21
![]()
Hur mycket är en hel del? Så att grannarna störs, eller så du hör det om du stänger av ljudet på tv:n? Eller någonstans där emellan?
Det är sällan jag har låg volym på när jag ser på dvd eller spelar tv-spel men man blir ändå lite orolig över sånt där med störande ljud...
Jag har en PX5R och det finns inget fläktljud som kan störa dig, jag lovar!
Notera den psykologiska efterköpsprocessen:
1) wow!
2) är det verkligen inget fel? jo, kanske om jag tittar här...och lyssnar där...och...
3) nä, det var ok i alla fall
de som pratar fläktljud är i fas 2). En del kommer aldrig ur den.
;-) J
Postad 06 oktober 2005 - 23:42
![]()
1) wow!
2) är det verkligen inget fel? jo, kanske om jag tittar här...och lyssnar där...och...
;-) J
Sån är jag absolut inte!!!!
Är bara kanske inte så van vid att Plasma tv´s låter!

Jag hör fläktarna när jag sitter i soffan på c:a 3meters avstånd!!!

Sen finns det säkert Plasma skärmar som låter mer eller mindre...
Kanske kan det vara skillnad på ex. och ex.
Postad 07 oktober 2005 - 07:15
Berätta mer!
Bra bild? Bra medföljande stativ? Problem att mounta på väggen? Fingeravtrycksbenägen? Bra fjärr? Bättre än X? Spill it!
//Jensa
Redigerat av Sambuccashake, 07 oktober 2005 - 07:18.
Postad 07 oktober 2005 - 07:39
![]()
1) wow!
;-) J
Sån är jag absolut inte!!!!
Är bara kanske inte så van vid att Plasma tv´s låter!![]()
Jag hör fläktarna när jag sitter i soffan på c:a 3meters avstånd!!!![]()
Sen finns det säkert Plasma skärmar som låter mer eller mindre...
Kanske kan det vara skillnad på ex. och ex.
Är nog lugnt för min del, PS2:an tex. låter väldigt mycket och jag har aldrig störts av ljudet (kompisar kan göra det dock).
Postad 07 oktober 2005 - 07:42
Får hyra ett släp och hämta den, hoppas den inte går i sönder bara!!
Postad 07 oktober 2005 - 08:35
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar