OBS, förstora bilden så det går att tyda allt.
/Heron
Bifogad fil(er)
Redigerat av Heron, 26 januari 2008 - 00:24.
HEMLIGHETEN bakom bäst bas i film! (lång)
Startad av
jonzy
, jan 04 2006 23:59
268 svar till detta ämne
Postad 26 januari 2008 - 00:21 ![]() OBS, förstora bilden så det går att tyda allt. /Heron Bifogad fil(er)Redigerat av Heron, 26 januari 2008 - 00:24. Postad 26 januari 2008 - 00:34 EDIT: Dock tror jag ALT 5. är felaktig, går det ens att ställa in sina högtalare som SMALL allihopa och samtidigt sätta subwoofern som OFF...känns inte som en användbar iställning. MVH /Chuck Redigerat av Chuck, 26 januari 2008 - 00:42. Postad 26 januari 2008 - 01:03 ![]() En sak som dock inte din figur tar upp är t.ex. om man har frontarna som LARGE och center+surround som SMALL samt har subben på LFE+MAIN. Om jag förstått det rätt, ändå en ganska vanlig inställning om man har golvare som frontar. Antar att det blir en blandning mellan fig. 2 och 3. Alltså som fig. 2 men även center+surround (under 80 Hz i ditt exempel) sänds till sub. Är det korrekt uppfattat av mig? MVH Jonsod Postad 26 januari 2008 - 01:16 Det är korrekt uppfattat. För övrigt, tack ni som uppskattade bilderna. Det finns fler alternativ t.ex. om man mixar large och small på högtalarna osv men då blir det så himla många bilder. Vissa alternativ t.ex. 5 visar bara vad som händer om man t.ex. råkar inaktivera subben. OBS, jag var lite lat och gjorde bilderna utan att läsa i manualen eller provlyssna men jag tror att alla stämmer. Säg till annars så kan jag uppdatera. /Heron Postad 26 januari 2008 - 01:24 Det är korrekt uppfattat. Skitbra bild, helt otroligt att du orkar sitta en fredagskväll och lära upp oss/mig! Den där borde ni nästan lägga in i den officiella koppla Sub tråden eller vad den hette ? Postad 26 januari 2008 - 09:59 Ja du ser vad man har för livDet är korrekt uppfattat. ![]() Postad 26 januari 2008 - 18:27 Hahahaha! ![]() Postad 09 februari 2008 - 16:07 Jag hade min Velodyne DD-15 inkopplad från SW preout med en Supra Y-link till subwooferns L + R (LFE) men byttre helt enkelt plats från SW till R preout på receivern. Förlorar jag något på att inte koppla in både L + R preout till subwooferns L + R (LFE) ingångar eller räcker det med att sno lågnivå signalen från en av frontarna? Postad 09 februari 2008 - 19:32
Om du skall göra som trådstartaren har tänkt så skall du använda BÅDe L och R, annars kommer du missa "dubbleringen" av låt säga L (om du nu tar R) i din DD15. Du måste sno båda helt enkelt. Du måste även sätta "Sub Out" på OFF för att det ska fungera, men det har du säkert redan koll på. MVH /Chuck Postad 09 februari 2008 - 21:27 Då får det bli till att beställa hem lite mer snören och pröva vidare, kör så här tillsvidare iallafall. ![]() Postad 10 februari 2008 - 09:40 Det trådskaparen uptäckte är helt naturligt och inget fel men det har nog de flesta redan förstått. Dvs att nästan alla bassmanegment har svårt att skicka LEF-kanalen till "Large" om man har subben på "ON". Alla system har sina svagheter och i trådskaparens fall stavas det trolihtvis subben kraft, subbens placering eller att han vill ha mycket mer bas än vad den som mixade skivan vill ha. Trådskaparen tycker att han får bättre bas i filmer om han lurar försteget så att inte bara subben spelar LEF-spåret utan även frontarna. Detta kan bero på ovannämda orsaker dvs: 1: Hans subb för klen för att ge tillräcklig filmbas själv och då blir det bättre om frontarna hjälper till. 2: Hans subb är tillräckligt kraftig men felplacerad så att han drabbas av utsläckningar just där han sitter. Detta kan avhjälpas med omplacering av subb eller lyssningposition. 20 cm flytt kan betyda ända upp till 20 db skillnad i vissa frekvenser. Genom att frontarna står placerade på andra ställen än subben så drabbas han inte av dessa utsläckningar när han låter alla tre högtalare spela LEF spåret. Därför låter det bättre. 3: Trådskaparen tycker inte att mixningen ger tillräckligt med bas vid film. Genom att få LEF-spåret att spelas dubbelt höjer han nivån i basen med 6 db och då låter det bättre med mer tryck. Om felet inte är som i orsak :1 och hans subb verkligen klarar av att spela den bas som filmens mixning kräver så ligger felet sannolikt här. Trådskaparen tycker helt enkelt att han vill ha mer bas än den som mixade så han "förstör" mixningen för att få det att låta bättre enligt hans öron. Sen blir det för mycket av det goda när han lyssnar på musik så då stänger han av subben och musiken spelas som den är tänkt och mixad. Själv tror jag på en kombination av orsakerna. Jag tror att subben är lite för klen och med en ensam subb får han problem av utsläckningar i basen vid lyssningsposition. Dessutom tror jag att trådskaparen kanske vill ha lite extra bas utöver det som har mixats just på film men inte musik (vilket jag ofta oxå vill). Hur löser man detta då? Jo antingen gör man som trådskaparen och spelar LEF:en dubbelt vid film. Men då får man problemet med att man måste stänga av subben manuellt när man lyssnar på musik. Alt 2 är att man kör den gamla vanliga setupen dvs front=large, center/surr=small och sub=on. Grunden i detta är att man har en subb som är så bra att den själv klarar att spela all den bas man vill ha och att den är rätt placerad så att man inte får några otäcka utsläckningar i lyssningspositionerna. Detta görs lättast genom att ha 2 eller fler bra subbar. Med en rätt injusterad anläggning i ett akustiskt väl fungerande rum kommer denna anläggning spela allt precis som mixen är mixad. Vill man ändå ha lite mer bas vid film så kan man i många recivers/försteg välja olika nivåer på LEF-kanalen vid avspelning av olika format. Tex kan man tala om att man vill ha + 6 db på LEF när man spelar ett DD eller DTS spår. Då får man automatiskt den nivån på basen som man vill ha oavsätt om man lyssnar på musik eller tittar på film. Alt 2 funkar dock inte så bra om man blandar musik och film på samma format tex DD/DTS. Då är Trådskaparens lösning troligtvis bättre. Men för mig som ALLTID kör film i DD/DTS och musik i stereo/SACD/DVD-A så funkar det klockrent. Jag slipper belasta frontarna med bas som riskerar att öka högtalarnas distorsion i hela registret. Dessutom inbillar jag mig att ljudet kan bli lite förställt om processorn ska behöva mixa ihop diskreta spår. Det känns helt enkelt bäst med raka rör och så lite ommixningar som möjligt. För övrigt kör jag just nu med 1 st bra +20 000 kr subb. Men i min nya dedikerade hemmabio har jag tänkt mig att skaffa en eller två till. Allt för att slippa spela LEF i frontarna. En i mitt fal bättre men oxå mycket dyrare lösning på problemet än den som trådskaparen föreslår i första inlägget. Alla (anläggningar/rum/musik-film-samlingar) är olika så alla bör prova vad som är bäst för just dem. Tack för att du orkat läsa om du kommit ända hit. Postad 25 juni 2008 - 23:54 Vad är det för skillnad på LFE och LFE + Main.. (beskrivet för en lekman ![]() Slänger in en fråga till... om man väljer att ställa in ljudet manuelt på EQ . .så finns det ett x antal kHz tal att välja på.. Hänger ni med? Ngn hade skrivit nånstans att 6 - 16 khz hade med basen att göra (om det nu stämmer?) men vad gör resten för något?? Någon som kanske kan ge mig lite klarhet i detta? ![]() MVH //nico Postad 26 juni 2008 - 07:25 Även de högtalare som är inställda som "small" skickar vidare sin bas till subben. LFE+main är lika ovan, även om fronthögtalarna är inställda som "large" dvs basen går även vidare till subben. Prova att justera olika frekvenser på eq'n så kommer du märka att låga frekvenser påverkar basen och höga frekvenser påverkar diskanten dvs ju högre frekvens "Hz" desto ljusare ljud. PS, var inte min fina bildbeskrivning tillräckligt pedagogisk? ![]() /Heron Redigerat av Heron, 26 juni 2008 - 07:26. Postad 26 juni 2008 - 08:14 Det blir ju oändligt mycket testande om man ska ställa in subben i alla möjliga lägen vid varje placering. För jag antar att det också låter olika för varje enskild inställning kontra var i rummet subben står. Postad 26 juni 2008 - 23:03
Alla rum är olika så vad som är bäst hos dig kan ingen svara på. Men ett test som jag inte har provat, är sublös nu, är att placera bashögtalaren där du sitter och då runt i rummet, där det låter bäst ska du placera basen. Samma sak kan du göra når du leker med inställningar, ha kvar basen på lysningsstället och ra ett varv i rummet för varje inställning. 5 användare läser detta ämne0 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |