Sharp LC32/37-GA8E/GD8E, GA9E/GD9E
652 svar till detta ämne
Postad 24 augusti 2006 - 08:27
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Kopplade in min KiSS DP-500 via Scart, såg skräp ut först, satt nära tv:n, linjer och störningar, precis som på Funai:en. Men när jag spelar upp en DivX film (Return of the king) eller en DVD (V for Vendetta) så ser det riktigt okej ut.
Jämförde genom att spela samma skivor på Pioneer och DP-600 (båda anslutna via HDMI, den ena skalar upp till 720p den andra 1080i). Visst är det en skillnad, kan t ex se "ränderna" i teven när "storebror" talar i V via HDMI, men inte via Scart, färglyster är lite bättre etc.
Nu har jag inte jämfört samma spelare med olika utgångar, men får nog erkänna att jag förhastade mig ang. kvalitén på Scart. Det är bara att "bootmenyerna" ser så mycket mer sunkiga ut via Scart och allt ser ut att tappa lite svärta, men när man väl kör en film, så är resultatet jättefint, dock sämre än via HDMI imo.
Så där har du det Marcus, helt okej alltså med DVD via Scart, för jag vill inte säga kanon, eftersom det blir bättre via komponent eller HDMI, även om det kanske är marginellt faktist.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag bockar och bugar! Det är precis sådant här man vill testa själv, men det blir ju inte riktigt så att man gör detta i butik.
Postad 24 augusti 2006 - 20:09
eddieguy
-
eddieguy
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Det är inte så att du har strömsladden ihopbuntad med signalkablaget?
<{POST_SNAPBACK}>
Nje.. dragit den rakt från allt.. provat den med en ingång i taget med sladdarna fint dragna.. blir lika på alla ingångar... DanAkaPharao: Försökt fånga det på bild.. men det syns inte på bilderna... är ju bara ett svagt snabbt flimmrande.. Ska ta å kontakta återförsäljaren..
Postad 25 augusti 2006 - 08:09
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
så då har jag testat 3*3 schackrute bild på min 37GD9E i 1024*768 och 1360*768. tog ett par närbilder på hur det ser ut:
Den uppfattningen jag får är att: 1024*768 Ser ut som är pixelmappad 1360*768 Ser inte ut som pixelmappad verkar inte kunna gå att få till det som i 1024
nån kunnig som kan kommentera bilderna?
Bilden till vänster är 1024*768 .
<{POST_SNAPBACK}>
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår dina bilder. Är det verkligen ett schackmönster med 3x3 pixlar stora rutor? Ligger den blå genomskinnliga menyn över? Detta är en blid där jag har liggande linjer som är en pixel höga och ligger på varannan pixelrad. Detta visar när man har pixelmappat i y led.
P1020226.JPG 243,44K
80 Antal nerladdningarNästa bild är från samma linjeraster. Den är tagen på höger sida halvvägs upp och visar tydligt att den inte pixelmappar i y led.
P1020225.JPG 260,65K
72 Antal nerladdningarFöljande bild lägger jag med för att visa hur pixlarna är uppbyggda. Jag har lagt till några rutor. De streckade linjerna delar av subpixlarna. Kom ihåg att Sharps design innebär att en subpixel består av två mindra pixlar.
P1020192.JPG 50,02K
57 Antal nerladdningarKollar vi på följande två bilder så ser vi två schackbräden, ett med 3x3 pixlar och ett med 2x2 pixlar stora rutor. Första (3x3) så ser vi tydligt att rutorna från datorsignalen inte matchar med pixlarna i tvn. 2x2 bilden visar tydligt problemet när vi får mindre detaljer, allt flyter bara ihop.
P1020206.JPG 110,46K
79 Antal nerladdningar
P1020222.JPG 101,23K
77 Antal nerladdningarmvh Stefan Bäckman
Postad 25 augusti 2006 - 17:26
Unregistered28144
-
Unregistered28144
-
Användare
-
-
175 inlägg
Sådär.... Då har man en 32GA9 ståendes i TV / Data / Gästrummet. Endast sunkig analog TV signal samt PS2 kopplat via komposit än så länge, men det skall bli ändring på det....
Lade in en bild i galleriet, docj är den tagen med min telefon...
BTW, priset jag fick hos Tele-Mekano i GBG var 11 300:-...
Postad 25 augusti 2006 - 21:39
Marcus F
-
Marcus F
-
Användare
-
-
220 inlägg
Jäkla bra pris det. Hoppas du blir nöjd med köpet. Det är vi här hemma iaf
Postad 26 augusti 2006 - 06:47
Unregistered28144
-
Unregistered28144
-
Användare
-
-
175 inlägg
Jäkla bra pris det. Hoppas du blir nöjd med köpet. Det är vi här hemma iaf 
<{POST_SNAPBACK}>
Ja visst var det? Jag blev jätteförvånad. Analog TV-bild är bättre än vad jag trodde den skulle vara. Inte bra, men iaf godkänd. Eftersom man bor i comhem hus så har man lite Ågren ang. hur man skall göra med Digital-TV....
Postad 26 augusti 2006 - 12:13
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Hur avancerad inställning av bild kan man göra?
Kommer man åt magenta, cyan osv..? Eller måste man ta sig in i service meny?
Ngn. som vet?
En kompis har köpt sig riktigt fina doningar för kalibrering (Colorfacts..)
/ M.
Postad 26 augusti 2006 - 14:50
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Du kommer inte åt CMY inställningar. Inte en aning om det finns i servicemenyn.
Postad 26 augusti 2006 - 15:29
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
På tal om service meny, någon som vet hur man tar sig dit?
/Bäckman
Postad 26 augusti 2006 - 18:36
SaJe
-
SaJe
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jeg modtog min Sharp 37GD9E i torsdags.
Min Xbox360 forbinder jeg med det officielle component kabel fra Microsoft, da det ikke lykkedes mig at få et tilfredsstillende billede i 1360x768 med det officielle VGA kabel fra Microsoft.
Billedet fra Xbox360 er fremragende i 720p via component, mens det ærlig talt ikke ser specielt godt ud via VGA.
Min DVD optager (JVC MH300) har jeg forbundet via HDMI indgangen og det giver et flot billede i 720p.
Dog har skærmen lidt problemer med skift af opløsningen imellem 720p (DVD) og 575p (TV) og den står og blinker frem og tilbage et godt stykke tid, inden den får gennemført skiftningen.
Har andre lagt mærke til samme "problem"?
På almindelige TV-signaler og signaler via RGB har jeg lagt mærke til en del vertikale linjer i baggrunden. Jeg vil prøve at rode med billedindstillingen på et tidspunkt, for at se om jeg kan få disse forstyrrelser fjernet eller bedre maskeret.
Jeg har dog prøvet at slå "DNR" fra og det giver generelt et bedre billede, men jeg synes ikke det hjælper på de vertikale linjer.
Jeg har ikke kunnet teste den indbyggede digitale tuner, da jeg modtager mine TV-signaler via kabel.
Desværre har jeg opdaget en lidt længere ridse på skærmen og ihvertfald 2-3 lysende pixels, men jeg orker næsten ikke at skulle ombytte skærmen, da jeg lige har været hele turen igennem med 2 defekte LG skærme (LG 37LZ55).
Heldigvis lægger jeg ikke mærke til fejlene, når jeg sidder i min sofa, som står 2.5-3.0 meter væk fra skærmen.
Jeg har endnu ikke haft overskud til at tage billeder eller at teste med min PC, men det skal jeg nok få gjort imorgen eller i løbet af næste uge.
I forhold til LG 37LZ55 er Sharp 37GD9E i en helt anden klasse.
Skærmen koster kun 13.999 kr. her i Danmark og til de penge tror jeg ikke, man kan finde en bedre LCD.
Redigerat av SaJe, 26 augusti 2006 - 19:41.
Postad 26 augusti 2006 - 19:10
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
så då har jag testat 3*3 schackrute bild på min 37GD9E i 1024*768 och 1360*768. tog ett par närbilder på hur det ser ut:
Den uppfattningen jag får är att: 1024*768 Ser ut som är pixelmappad 1360*768 Ser inte ut som pixelmappad verkar inte kunna gå att få till det som i 1024
nån kunnig som kan kommentera bilderna?
Bilden till vänster är 1024*768 .
<{POST_SNAPBACK}> Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår dina bilder. Är det verkligen ett schackmönster med 3x3 pixlar stora rutor? Ligger den blå genomskinnliga menyn över?
Detta är en blid där jag har liggande linjer som är en pixel höga och ligger på varannan pixelrad. Detta visar när man har pixelmappat i y led.
P1020226.JPG 243,44K
80 Antal nerladdningar
Nästa bild är från samma linjeraster. Den är tagen på höger sida halvvägs upp och visar tydligt att den inte pixelmappar i y led.
P1020225.JPG 260,65K
72 Antal nerladdningar
Följande bild lägger jag med för att visa hur pixlarna är uppbyggda. Jag har lagt till några rutor. De streckade linjerna delar av subpixlarna. Kom ihåg att Sharps design innebär att en subpixel består av två mindra pixlar.
P1020192.JPG 50,02K
57 Antal nerladdningar
Kollar vi på följande två bilder så ser vi två schackbräden, ett med 3x3 pixlar och ett med 2x2 pixlar stora rutor. Första (3x3) så ser vi tydligt att rutorna från datorsignalen inte matchar med pixlarna i tvn. 2x2 bilden visar tydligt problemet när vi får mindre detaljer, allt flyter bara ihop.
P1020206.JPG 110,46K
79 Antal nerladdningar
P1020222.JPG 101,23K
77 Antal nerladdningar
mvh Stefan Bäckman
<{POST_SNAPBACK}>
hmm .. skicka gärna dina inställningar och rutmönster så jag kan testa och se om jag får samma som dina bilder skickar mailadress i PM till dig
Postad 26 augusti 2006 - 19:20
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Jeg modtog min Sharp 37GD9E i torsdags.
Min Xbox360 forbinder jeg via component, da det ikke lykkedes mig at få et tilfredsstillende billede i 1360x768. Billedet fra Xbox360 er fremragende i 720p via component.
Min DVDoptager (JVC MH300) har jeg forbundet via HDMI indgangen og det giver et flot billede i 720p. Dog har skærmen lidt problemer med skift af opløsningen imellem 720p (DVD) og 575p (TV) og den står og blinker frem og tilbage et godt stykke tid, inden den får gennemført skiftningen. Har andre lagt mærke til samme "problem"?
På almindelige TV-signaler og signaler via RGB har jeg lagt mærke til en del vertikale linjer i baggrunden. Jeg vil prøve at rode med billedindstillingen på et tidspunkt, for at se, om jeg kan få disse forstyrrelser fjernet eller bedre maskeret. Jeg har dog prøvet at slå "DNR" fra og det giver generelt et bedre billede, men jeg synes ikke det hjælper på de vertikale linjer. Jeg har ikke kunnet teste den indbyggede digitale tuner, da jeg modtager mine TV-signaler via kabel.
Desværre har jeg opdaget en lidt længere ridse på skærmen og ihvertfald 2-3 lysende pixels, men jeg orker næsten ikke at skulle ombytte skærmen, da jeg lige har været hele turen igennem med 2 defekte LG skærme (LG 37LZ55). Heldigvis lægger jeg ikke mærke til fejlene, når jeg sidder i min sofa, som står 2.5-3.0 meter væk fra skærmen.
Jeg har endnu ikke haft overskud til at tage billeder eller at teste med min PC, men det skal jeg nok få gjort imorgen eller i løbet af næste uge.
I forhold til LG 37LZ55 er Sharp 37GD9E i en helt anden klasse. Skærmen koster kun 13.999 kr. her i Danmark og til de penge tror jeg ikke, man kan finde en bedre LCD.
<{POST_SNAPBACK}>
Kan ju säga att när jag startar xbox (1) via Komponent så startar den i 480i och blinkar sedan till och visar 720p . Har inte provat HDMI än. men 720p och 1080i rockar ju från xboxen. valde 720p framför 1080i för att det blir för liten text i dashboarden i 1080i och väljer man 720p i dashboarden och 1080i på filmerna så "blinkar" det till när filmen startar i 1080i...
Redigerat av Biggles2002, 26 augusti 2006 - 19:21.
Postad 26 augusti 2006 - 21:19
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Har ingen Xbox, men heller inga problem att köra PS2 via komponent, inte heller att köra 720p eller 1080i via Pioeer DV-696 eller KiSS DP-600.
Kan däremot bekräfta de vertikala linjerna via Scart, men dessa är bara tydliga i menyer och annat (min KiSS DP-500 meny eller Funai:en OSD), inget man tänker på nät man visar en film, tycker jag.
Det var ett bra pris, men ni har väl ingen moms i Danmark, sen är väl DKK lite mer värd än SEK, så för en svensk blir det nästan 17 000 SEK.
Postad 26 augusti 2006 - 21:26
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Har ingen Xbox, men heller inga problem att köra PS2 via komponent, inte heller att köra 720p eller 1080i via Pioeer DV-696 eller KiSS DP-600.
Är din 696 till belåtenhet ? uppskalning av divx, xvid och dvd funkar fint eller? vilken sharpmodell hade du?
Postad 26 augusti 2006 - 21:43
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Sharp LC32/37-GA8E/GD8E GA9E/GD9E
vore en bra rubrik?
Redigerat av Biggles2002, 26 augusti 2006 - 21:44.
Postad 26 augusti 2006 - 22:01
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
vore en bra rubrik?
<{POST_SNAPBACK}>
Samt att göra tråden till en officiell Sharp tråd. /Bäckman
Postad 26 augusti 2006 - 22:25
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
instämmer
förresten Stefan Bäckman skickar du din testbild, kolla PM
Redigerat av Biggles2002, 26 augusti 2006 - 22:27.
Postad 26 augusti 2006 - 22:34
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Fixar det i morgon. Ligger i sängen och surfar med "fel" dator just nu.
/Bäckman
Postad 26 augusti 2006 - 22:34
SaJe
-
SaJe
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Kan däremot bekräfta de vertikala linjerna via Scart, men dessa är bara tydliga i menyer och annat (min KiSS DP-500 meny eller Funai:en OSD), inget man tänker på nät man visar en film, tycker jag.
Jeg synes desværre, at linjerne er tydelige her hos mig. Det var ett bra pris, men ni har väl ingen moms i Danmark, sen är väl DKK lite mer värd än SEK, så för en svensk blir det nästan 17 000 SEK.
<{POST_SNAPBACK}>
Der er 25% moms i Danmark. Hvilke indstillinger for billedet kører folk med? Lige nu har jeg valgt den faste "STANDARD" indstilling, dog med "DNR" slået fra. På et tidspunkt vil jeg dog gerne finindstille billedet, så det kunne da være sjovt lige at læse andres indstillinger. Har I tjek på hvilke ting under "ADVANCED", det kan betale sig at have slået fra/til?
Redigerat av SaJe, 27 augusti 2006 - 01:16.
Postad 26 augusti 2006 - 23:25
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Fixar det i morgon. Ligger i sängen och surfar med "fel" dator just nu.
/Bäckman
<{POST_SNAPBACK}>
Hmm, du har allstså såpass bra bild så du kan ligga och surfa... jag har väldigt dålig bild iaf och den duger inte till att surfa i sängen iaf .... antar att du har mer än 2 m till sängen från TV:n. Får ju dock än säga att Tv bilden från den inbyggda DTV:n är rätt bra
Redigerat av Biggles2002, 26 augusti 2006 - 23:27.
Postad 27 augusti 2006 - 01:37
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Är din 696 till belåtenhet ? uppskalning av divx, xvid och dvd funkar fint eller? vilken sharpmodell hade du?
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, den är helt okej. Såg hela V for Vendetta idag uppskalad till 1080i, med bra resultat. Sen om det var bättre än utan uppskalning vågar jag inte svara på. Har inte kört jättemycket Xvid och DivX på den än, eftersom jag streamar det mest på min KiSS DP-600, men det jag provat på den, har fungerat bra, men igen, vågar inte uttala mig om uppskalningen, men har fått för mig att KiSS:en är snäppet vassare. Jag har en 37" GA9E.
Postad 27 augusti 2006 - 01:43
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Hvilke indstillinger for billedet kører folk med? Lige nu har jeg valgt den faste "STANDARD" indstilling, dog med "DNR" slået fra. På et tidspunkt vil jeg dog gerne finindstille billedet, så det kunne da være sjovt lige at læse andres indstillinger. Har I tjek på hvilke ting under "ADVANCED", det kan betale sig at have slået fra/til?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kör med det mesta av, men ibland dagtid så slår jag på OPC, så att om solen kikar fram, så ställer den i sig på lite mer ljus. Annars ligger jag väl på +20 i brighnes tror jag och sen relativt neutralt, kanske -2 för att få lite varmare bild och +3 på färgen. Runt +3 även i sharpness. Jag kör alltid med TruD avslaget, eftersom jag tycker att rörelser blir onaturliga. De andra inställningarna leker jag runt lite med, är faktist osäker på vad jag gillar och inte. Tror dock att inställningarna man gör har mycket med rummet att göra, ljusinsläpp etc. Jag har kört kalibrering via "The Calibrator 6.1" och "DVE". Tycker jag iaf. hittat rätt inställning för mörka scener, t ex som tidigare sagt, så såg jag V for Vendetta i dagsljus idag, okej det var åska (torden) och mörkt utanför, men ändå.
Postad 27 augusti 2006 - 03:02
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Halloj!
Ny på forumet  !
Köpte en sharp 37GD8E i torsdags efter en del efterforskningar, är väldigt nöjd!
Köpte den med inbyggd DVB-t tuner och kör vanlig antennkabel i comhem hus, måste man ha en digitalbox för att andvända DVB tv? Körde den där scanningen men den hittar ingen data säger den. Är inte så insatt i det här, köpte den mest till xbox 360 och där måste jag säga att den är grym, inga eftersläpningar, är ju som en helt ny konsol  , dvd film funkar ju lysande med!
Mycket nöjd än så länge!
Tjao...
Postad 27 augusti 2006 - 05:53
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Hmm, du har allstså såpass bra bild så du kan ligga och surfa... jag har väldigt dålig bild iaf och den duger inte till att surfa i sängen iaf .... antar att du har mer än 2 m till sängen från TV:n.
Får ju dock än säga att Tv bilden från den inbyggda DTV:n är rätt bra
<{POST_SNAPBACK}>
Hehe, nä inte riktigt. Till att börja med så står tvn i vardagsrummet. Sedan så har jag totalt fyra datorer hemma just nu (om man räknar bort alla lösa delar  ) Två av dessa är bärbara datorer... Men om vi ska tala om hur bra bild vi har så är det problem att läsa texten på två meters avstånd. Inget vidare mao. /Bäckman (gäsp, lillkillen vill inte sova. Han vaknade kl 5...)
Postad 27 augusti 2006 - 07:51
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Halloj!
Ny på forumet ! Köpte en sharp 37GD8E i torsdags efter en del efterforskningar, är väldigt nöjd! Köpte den med inbyggd DVB-t tuner och kör vanlig antennkabel i comhem hus, måste man ha en digitalbox för att andvända DVB tv? Körde den där scanningen men den hittar ingen data säger den. Är inte så insatt i det här, köpte den mest till xbox 360 och där måste jag säga att den är grym, inga eftersläpningar, är ju som en helt ny konsol , dvd film funkar ju lysande med! Mycket nöjd än så länge!
Tjao...
<{POST_SNAPBACK}>
Du behöver ha en vanlig antennsignal in i din Tv för att se DVB-T tror inte comhems signal funkar. Bor du nära en sändare så kan ju en bordsantenn funka och vill du ta emot codade signaler får du införskaffa en ca-modul och programkort
Postad 27 augusti 2006 - 10:30
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Halloj!
Ny på forumet ! Köpte en sharp 37GD8E i torsdags efter en del efterforskningar, är väldigt nöjd! Köpte den med inbyggd DVB-t tuner och kör vanlig antennkabel i comhem hus, måste man ha en digitalbox för att andvända DVB tv? Körde den där scanningen men den hittar ingen data säger den. Är inte så insatt i det här, köpte den mest till xbox 360 och där måste jag säga att den är grym, inga eftersläpningar, är ju som en helt ny konsol , dvd film funkar ju lysande med! Mycket nöjd än så länge!
Tjao...
<{POST_SNAPBACK}>
Du behöver ha en vanlig antennsignal in i din Tv för att se DVB-T tror inte comhems signal funkar. Bor du nära en sändare så kan ju en bordsantenn funka och vill du ta emot codade signaler får du införskaffa en ca-modul och programkort
<{POST_SNAPBACK}>
Får bara tacka för snabbt svar först! Har märkt att det är någon kort slot bak på tv antar att det är du du menar att man stoppar in kortet. Är det en stor förbättring med DVB-T tv? Tycker faktiskt att bilden är helt ok nu, tycker nog den är bättre än på min gamla "tjock" tv t.o.m vilket jag inte hade trott riktigt. Ca- modul? ursäkta om man e lite grön på det här Sen kan jag bara hålla med andra trådar om sharp, kanalbyte är lite segt. Zappar man mycket kan det ju vara lite segt men jag överlever nog
Postad 27 augusti 2006 - 10:43
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Får bara tacka för snabbt svar först! Har märkt att det är någon kort slot bak på tv antar att det är du du menar att man stoppar in kortet. Är det en stor förbättring med DVB-T tv? Tycker faktiskt att bilden är helt ok nu, tycker nog den är bättre än på min gamla "tjock" tv t.o.m vilket jag inte hade trott riktigt. Ca- modul? ursäkta om man e lite grön på det här
Sen kan jag bara hålla med andra trådar om sharp, kanalbyte är lite segt. Zappar man mycket kan det ju vara lite segt men jag överlever nog 
<{POST_SNAPBACK}> CA-ModulBilden blir bättre vid DVB-T än vanlig analog.
Postad 27 augusti 2006 - 10:52
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Bilden blir bättre vid DVB-T än vanlig analog. <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Tack, nu när jag vet vart jag kan läsa skall jag inte tjata om det här längre
Postad 27 augusti 2006 - 11:25
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
he he nu e jag här igen
Vad kör ni för HD Tv settings på 360:n? 720p eller 1080i? Själv märker jag ingen skillnad dirket, vad tycker ni?
Postad 27 augusti 2006 - 11:51
Unregistered56b04b1d
-
Unregistered56b04b1d
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
720p ... Och med tanke på att spelen hackar ibland (Ridge Racer 6, PGR 3, m.fl) så tror jag man skall hålla sig borta från 1080i om man nu inte har en FullHD skärm (tex LC37GE1 ... 1920x1080) Bör noteras att jag ännu inte har en sharp, kör med min Sanyo Z3 projektor (som är 720p native) ... Blir en sharp vart det lider, vill bara kunna se deras LC37GE1 innan jag bestämmer mig
Postad 27 augusti 2006 - 17:58
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
720p ... Och med tanke på att spelen hackar ibland (Ridge Racer 6, PGR 3, m.fl) så tror jag man skall hålla sig borta från 1080i om man nu inte har en FullHD skärm (tex LC37GE1 ... 1920x1080)
Bör noteras att jag ännu inte har en sharp, kör med min Sanyo Z3 projektor (som är 720p native) ... Blir en sharp vart det lider, vill bara kunna se deras LC37GE1 innan jag bestämmer mig
<{POST_SNAPBACK}>
Märkte ingen större skillnad som sagt men börjar det hacka får jag byta till 720p, ridge racer har jag inte men min PGR# brukar funka fint, visst kan den lagga online men då är det ju mer uppkopplingen tror jag. Får väl prova mig fram antar jag.
Postad 27 augusti 2006 - 18:28
Marcus F
-
Marcus F
-
Användare
-
-
220 inlägg
Jag har provat Full Auto i 1080i och där blir det en del lagg i intensiva krockar och liknande medans Call of Duty 2 inte laggar alls när jag kör i 720p. Full Auto har tyvärr inte stöd för 720p.
Byter jag från 720p till 1080i i CoD 2 så blir det lite lagg dock knappt märkbart.
Postad 27 augusti 2006 - 18:46
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Jag har provat Full Auto i 1080i och där blir det en del lagg i intensiva krockar och liknande medans Call of Duty 2 inte laggar alls när jag kör i 720p. Full Auto har tyvärr inte stöd för 720p. Byter jag från 720p till 1080i i CoD 2 så blir det lite lagg dock knappt märkbart.
<{POST_SNAPBACK}>
En kompis till mig tog med burnout, där är det ju mycket krockar o bilar på skärmen, körde i 1080 och han tyckte det funkade super! är väl olika från spel till spel kanske. man får väl prova sig fram antar jag
Postad 27 augusti 2006 - 18:49
Marcus F
-
Marcus F
-
Användare
-
-
220 inlägg
Precis som du säger så är det att prova sig fram som gäller. Det är inte mkt lagg vi snackar om utan det är som sagt knappt märkbart.
Postad 27 augusti 2006 - 22:26
SaJe
-
SaJe
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Min DVD optager (JVC MH300) har jeg forbundet via HDMI indgangen og det giver et flot billede i 720p. Dog har skærmen lidt problemer med skift af opløsningen imellem 720p (DVD) og 575p (TV) og den står og blinker frem og tilbage et godt stykke tid, inden den får gennemført skiftningen. Har andre lagt mærke til samme "problem"?
Er jeg virkelig den eneste med det her problem? Skiftningen imellem opløsningerne kan i værste tilfælde tage et par minutter, men ligger nok i gennemsnit på 30 sekunder. Problemet er der på begge HDMI indgange og med to forskellige HDMI kabler. Jeg kender en, som har en Sharp 37GA9E og vil derfor teste min DVD optager på den engang i næste uge. Jeg skriver tilbage med resultatet. Dette skriver jeg forresten med min PC forbundet via VGA indgangen på min Sharp 37GD9E i opløsningen 1024x768. Jeg har ingen problemer med at læse og skrive tekst fra min sofa, som står 2.5 meter væk fra skærmen. Teksten bliver mere utydelig, når man vælger at få skærmbilledet bredt ud, så derfor kører jeg i 4:3 format. Ved visning af film vil jeg dog vælge at køre i fuld skærm.
Postad 28 augusti 2006 - 00:58
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Börjar mer och mer fundera på att hänga upp min Sharp 37.a på vägen, förberedd för vesa 200 står det. Vad har ni får något och är ni nöjda? Finns ju en del billiga men då verkar det inte gå att komma åt sladdar utan att ta ned den ifrån väggen. Man verkar ju kunna lägga en hel del pengar på detta med, skulle vara skönt att inte bli rånad men ändå nöjd.
Postad 28 augusti 2006 - 21:57
SaJe
-
SaJe
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Min DVD optager (JVC MH300) har jeg forbundet via HDMI indgangen og det giver et flot billede i 720p. Dog har skærmen lidt problemer med skift af opløsningen imellem 720p (DVD) og 575p (TV) og den står og blinker frem og tilbage et godt stykke tid, inden den får gennemført skiftningen. Har andre lagt mærke til samme "problem"?
Er jeg virkelig den eneste med det her problem? Skiftningen imellem opløsningerne kan i værste tilfælde tage et par minutter, men ligger nok i gennemsnit på 30 sekunder. Problemet er der på begge HDMI indgange og med to forskellige HDMI kabler.
Jeg kender en, som har en Sharp 37GA9E og vil derfor teste min DVD optager på den engang i næste uge. Jeg skriver tilbage med resultatet.
<{POST_SNAPBACK}>
Så har jeg fået testet min DVD optager via HDMI på min egen Sharp 37GD9E og en andens Sharp 37GA6E. Jeg har taget tid 8 gange ved hver skærm, på hvor hurtigt der kom et stabilt billede efter tryk på henholdsvis start og stop på DVD optageren. Det er gennemsnittet, som jeg skriver her. Skift fra 576p til 720p: Sharp 37GA6E = 13 sekunder Sharp 37GD9E = 16 sekunder (et par gange manglede lyden) Skift fra 720p til 576p: Sharp 37GA6E = 12 sekunder Sharp 37GD9E = 21 sekunder (et par gange manglede lyden) Jeg synes altså skiftningen sker vanvittigt langsomt. Spørgsmålet må nu være, om det er Sharp skærmene, eller DVD optageren som er fejlbehæftet? DVD optageren havde intet problem via HDMI på min LG 37LZ55, men DVD optageren kan selvfølgelig være gået i stykker. Går skiftningen af opløsningen via HDMI også så langsomt på jeres Sharp skærme?
Redigerat av SaJe, 28 augusti 2006 - 22:00.
Postad 28 augusti 2006 - 22:04
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Spørgsmålet må nu være, om det er Sharp skærmene, eller DVD optageren som er fejlbehæftet? DVD optageren havde intet problem via HDMI på min LG 37LZ55, men DVD optageren kan selvfølgelig være gået i stykker. Går skiftningen af opløsningen via HDMI også så langsomt på jeres Sharp skærme?
<{POST_SNAPBACK}>
Tycker det låter som det är din JVC, jag skiftar mellan 480i, 576i, 720p och 1080i utan att tänka på att det är jobbigt.
Postad 29 augusti 2006 - 21:27
Qudos
-
Qudos
-
Användare
-
-
154 inlägg
Hej!
Nu har jag en Sharp LC37GA9E på väggen
KanonTV helt klart! Mycket bra bild, matar den med analog från ComHem och det var inte så dåligt som jag trodde det skulle vara. Har sett lite vita streck dock, framförallt på Xboxen via Scart. Har nu kopplat in den via komponent och har inte sett några streck (än).
Provade PC lite snabbt och fick bara fram 1024x768, men det var en bärbar utan extraprogram.
Jag har inte liten fråga. Jag vill kunna få ut ljudet till min förstärkare, dvs jag vill inte använda de inbyggda högalaran. Går inte det? Jag har bara sett ett par ljud-kontakter och de verkar ha med en ingång att göra.
Mvh
Q
Postad 30 augusti 2006 - 00:15
DanAkaPharao
-
DanAkaPharao
-
Användare
-
-
168 inlägg
Har sett lite vita streck dock, framförallt på Xboxen via Scart. Har nu kopplat in den via komponent och har inte sett några streck (än).
Provade PC lite snabbt och fick bara fram 1024x768, men det var en bärbar utan extraprogram.
Jag har inte liten fråga. Jag vill kunna få ut ljudet till min förstärkare, dvs jag vill inte använda de inbyggda högalaran. Går inte det? Jag har bara sett ett par ljud-kontakter och de verkar ha med en ingång att göra.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har också lite "störningar" i form av vita streck när jag kör PS2, t ex NFS Most Wanted eller Knockout Kings 2, jag kör den via komponent. Precis samma som dig på PC, har inte orkat bära ut den stationära än, men 1360 upplösning skall tydligen inte vara pixelmappat enl. utsago, kanske dumt för framtiden, men får väl prova BF2 snart och se om hur det ser ut. Ljudet drar du inte via teven utan direkt från källan, t ex via Xbox/DVD etc., sen så sänker du bara ljudet till noll på teven om du får ett eko. Är det en "hemma bio receiver" du har? Det är korrekt uppfattat att teven bara har ljudingångar och inga utgångar, såvitt jag minns iaf. Varför dra det den vägen?  Om du inte har en receiver, så skaffa en, jag började i ljudändan, eftersom jag anser det vara viktigare än bilden på en film, faktist.
Postad 30 augusti 2006 - 00:23
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Jag har audio out på min , sitter alldeles under scart ingångarna, iofs har jag en 8E inte 9E, vet inte om det är någon skillnad och något super lhud blir det ju inte men bättre än det på tv:n
Postad 30 augusti 2006 - 00:58
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Ni kan välja att ta ut ljudet via scarten också. Visserligen bara stereo men iom att det inte finns någon boxer inbyggd så har man ändå inget bättre från en tv-signal. Dvd-ljud drar man naturligtvis direkt ifrån källan till stereon.
Mina erfarenheter är att ingen upplösning är pixelmappad eftersom den skalar en X*768 till 767 linjer. Helt idiotiskt!
/Bäckman
Postad 30 augusti 2006 - 07:14
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Jag har audio out på min , sitter alldeles under scart ingångarna, iofs har jag en 8E inte 9E, vet inte om det är någon skillnad och något super lhud blir det ju inte men bättre än det på tv:n
<{POST_SNAPBACK}>
Det finns ljudutgång på 9E också
Postad 30 augusti 2006 - 19:40
SaJe
-
SaJe
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Er jeg den eneste med pixelfejl?
Jeg er nu på mit andet eksemplar af Sharp 37GD9E og den nye har to lysende grønne pixels. Den første havde over fem forskellige pixelfejl. Det nyeste eksemplar af skærmen har endvidere 3 lyse hjørner.
Heldigvis har jeg købt min skærm hos en fremragende og forstående forhandler, så jeg får den ombyttet for anden gang i næste uge. Denne gang har jeg aftalt at se skærmen i funktion og fået lov til at teste for ujævn baggrundsbelysning og pixelfejl, inden jeg fragter skærmen hjem.
Redigerat av SaJe, 30 augusti 2006 - 19:41.
Postad 30 augusti 2006 - 20:29
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2 261 inlägg
vore en bra rubrik?
<{POST_SNAPBACK}>
Nu är det nytt namn på tråden! Hur gör man den till en officiell tråd? Är det en moderator som fixar det? //P
Postad 30 augusti 2006 - 23:28
Qudos
-
Qudos
-
Användare
-
-
154 inlägg
Hej!
Oops, jag uttryckte mig lite dumt, jag menar när jag kollar på TV 
Jag har en receiver som jag skickar DVD och Xbox-ljudet till men jag vill även kunna skicka TV-ljudet till receivern.
Tittar lite i manualen nu och där står det att det ska finnas ljudutgång, precis brevid S-Video. Ska testa det, men det blir nog inte ikväll, dags att sova snart hehe.
Undra om man kan fråga Sharp om det där med pixelmappning. Verkar skumt att inte ha det på en LCD.
Mvh
Q
Postad 30 augusti 2006 - 23:52
Qudos
-
Qudos
-
Användare
-
-
154 inlägg
Var ju tvungen att testa...jag hade satt sladdarna i fel hål på TV:n 
Nu får jag ut TV-ljud till receivern.
Dags att sova!
Mvh
Q
Postad 01 september 2006 - 23:07
Mocke666
-
Mocke666
-
Rookie
-
6 inlägg
Vad skiljer ga8 och ga9 egentligen? Två hdmi har jag sett, men bildmässigt? Klarar ga8:an också 1080i? Väldigt nyfiken och förvirrad....
Postad 01 september 2006 - 23:20
Unregistereda8f82565
-
Unregistereda8f82565
-
Forumräv
-
-
660 inlägg
GA8 saknar TruD bildbehandlingskretsar.
Jag har inte jämfört de bägge så jag vet inte hur omistligt det är.
Jag tror att TruD har tagits upp i tråden vid nå't tillfälle - sök och se om du hittar!
Jag skulle definitivt ha kollat upp Sharps modeller - de brukar kunna detta med LCD.
HS
Postad 02 september 2006 - 22:23
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2 261 inlägg
Halloj Sharp-Nördar,
Med risk för att vara tjatig ska jag ställa en fråga jag ställt i denna tråd tidigare...dock byter jag plats på vissa av orden så ingen moderator blir arg på mig...haha!
Hur upplever ni den inbyggda digitalmottagaren på GD8E/GD9E? Om ni kör med CA-modul med Boxerkort så skulle jag bli väldigt glad för era omdömen. Anledningen att jag frågar är att jag precis läst i en tråd att en del tillverkares inbyggda DVB-T mottagare håller sunkig kvalitet. Självklart kunde inte postaren peka på nån tillverkare/modell som exempel, men eftersom jag ska köpa en GD9E i oktober så vill jag gärna höra med er som äger den vad ni tycker.
//P
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|