KLIPSCH-klubben
2368 svar till detta Àmne
Postad 02 January 2007 - 21:26
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlÀgg
För att spetsa till debatten lite om Klipsch sÄ har nu en annan tidning (fidelety) sagt att det behövs mellan 1000- till 1400 timmar att spela in klipsch högtalare  öööhh ... sÄ nu verkar det som att mina rf-63 skulle ta sisodÀr 1000 - 1200 timmar att spela in??  ..och med det i tanke sÄ Àr inte mina högtalare alls inspelade... vilket dÄ skullöe betyda att det kommer smÄ förÀndringar ytterliggare, sÄ dÄ blir ju dessa tester Ànnu mer fel och stÀmmer inte alls med verkligheten och inte undra pÄ att det lÄter pÄ ett annat sÀtt.
nĂ€r jag nu tĂ€nker efter sĂ„ Ă€r varken subb el andra h-talare som jag har inspelade Ă€n, och denna tidning Ă€r ju ganska trovĂ€rdig dessutom. SĂ
......... nu blir det att fundera igen allihopa hur vida tester som inte stÀmmer överens medmin VERKLIGHET dvs att jag kÀnner INTE igen mig i dom beskrivningarna som görs av RF-63 alls i hifi&bild tidningen . men det Àr den upplevelse jag har, och mina öron som hör sÄ kan vÀl andra reagera annorlunda men sÄ vitt skillda resultat som kommer frÄn tester sÄ tar jag detta med en stor nypa salt dÄ ingen tyckes fÄ samma resultat vilket Àr vÀldigt konstigt och mÀrkligt för om dessa(testare) skulle ha liknande kunskaper sÄ skulle ju resultatet blir nÄgorlunda samma  , men det Àr det ju inte?  och det blir ju inte sÀrkilt trovÀrdigt nÀr sÄ kallade duktiga audiofhiler har sÄ olika Äsikter  det verkar som dom som har köpt Klipsch högtalare Àr vÀldigt nöjda ,och nÀr en klipsch Àgare berÀttar hur dom tycker ljudet Àr, sÄ stÀmmer den bilden mer överens med dom andras upplevelse som har desa hemma! ,, jag tycker att det sÀger en del det med,  nÀr man tittar lite nÀrmare pÄ det, sÄ blir det lite tydligare hur klipsch Àgaren och tidningen Àr sÀllan lika i sina Äsikter.
hemma bio tidningen gav för för ett antal NR sedan en bra recention av nya datahögtalarefrÄn klipsch och gav dom högsta betyg direkt som riktiga och koptenta högtalare vÀrd priset dom kostar, visst billiga Àr dom inte ,men med tanke pÄ vad för mÀrken dom jÀmförde dom med sÄ blir jag impad av resulatet.
//Golfen
Postad 02 January 2007 - 22:14
Unregistered973
-
Unregistered973
-
Veteran
-
-
2349 inlÀgg
jodÄ golfen lÀste testet idag det tog mellan 1200-1500 timmar för testaren att fÄ skillnad och anse dem som inspelade. de Àndrade helt ljud med efter de blivit inspelade. trots att de hade ca 100 db kÀnslighet gick det ej att köra dem med rör pga delningsfiltret sa testaren han körde dem med krell.
jag kan faktiskt se ett mönster dÄ eftersom klipsch elementen tar tid att spela in, metall element tar tid minimum 400 timmar och sen om man lÀgger pÄ horn Àr 1000 timmar ej orealistiskt tror jag. Testare i vanliga tidningar har ej högtalare sÄ lÀnge och det kan vara dÀrför testar mediokert i vissa tidningar. Testarean sa att det hade med delningsfiltret att köra att de krÀvde kraft (fick jag för mig) och att de dÀrför ej lÀmpade sig med rörhÀckar vilket 90+ db normalt gör. Det kan vara dÄlig inspelning samt dÄlig drivning som gett klipsch recensionerna lite dÄlig cred...
bara mina funderingar och inget cementerat i sten alltsÄ...
Postad 02 January 2007 - 22:17
Unregistered2aeac5b8
-
Unregistered2aeac5b8
-
Wannabe
-
-
36 inlÀgg
Hej allesammans
För mÄnga Är sedan sÄ lÀste jag recensioner om förstÀrkare dÀr högtalarsystemet var Klipsch 3(?) och dÄ bestÀmde jag mig redan dÄ att jag mÄste lyssna pÄ Klipsch. Det har tagit mÄnga Är sedan dess och i dagarna efter jul sÄ gick jag in till LjudkÀllarn i Göteborg tillsammans med min bror.
DÀr togs man emot kungligt av den kunniga och vÀnliga personalen, som svarade pÄ allt.
Jag bad fÄ lyssna pÄ Klipsch och raskt stÀlldes upp först RF82. Jag minns det som igÄr. Det var som att fÄ ett basebolltrÀ i ansiktet. Bara pang pÄ. Det var som en gudomlig upplevelse. "Vad har jag lyssnat pÄ de senaste 20 Ären?". Jag blev frÀlst.
Efter RF-82 som jag tyckte en aningen var för dova i basen för min smak, sÄ satte han pÄ RF-63. Nu fick jag en orgasm. "Hur skall jag kunna ÄtervÀnda hem efter det hÀr".
Och sist sattes RF-52. Lika hÀrlig klang med nÄgot mindre "kraft".
SÄ nu har jag kommunicerat fram och tillbaka för ett paket.
Frontar: RF63
Center: RC64
Surround: RS52
Jag har 2 smÀrre problem dÄ.
1) Eftersom RF63 har ett brett sprektrum ner till 30 Hz, sÄ vilken sub? RW10 gÄr ju "bara" ner till 28 Hz, sÄ skulle den verkligen tillföra sÄ mycket mer. RW12 Àr inte riktigt intressant, dÄ jag vill ha en rappare subb och inte en "sladdrig" och "bullrig" 12".
2) Vilken Reciever? Jag har idag en gammal Yamaha 595a frÄn före sekelskiftet. Den behöver ersÀttas sÄ allt blir nytt.
Yamaha gillar jag inte annars, tunnt, tomt och utan karaktÀr (Jag duckar för inkommande projektiler)
Pioneer skriker.
H/K Àr lite tomt pÄ detaljer.
Vad sÀger experterna ? Jag vill ha varmt, kraftfullt, detaljrikt, varmt och inte för ljust ljud.
Denon 2807 ???
// BOFH - nyfrÀlst Klipsch-Àlskare
Postad 02 January 2007 - 22:54
Unregistered973
-
Unregistered973
-
Veteran
-
-
2349 inlÀgg
varför hÀnger du inte pÄ ett vincent slutsteg pÄ din yamaha du fÄr lite vÀrme, kraft och detaljer mer Àn yamahan tillför. Annars har du onkyo men om man har rejÀla högtalare och en reciver Àr det min tumregel att slÀnga pÄ ett slutsteg för att fÄ det fina stereoljudet som man annars lÀtt kan sakna med en reciver oavsett mÀrke för lite kraft och detaljer som annars man lÀtt kan mista.
bara mina ideer.
Postad 02 January 2007 - 23:24
Unregistered2aeac5b8
-
Unregistered2aeac5b8
-
Wannabe
-
-
36 inlÀgg
Tack för ideén
Ett enkelt svar Àr att Yamahan inte har stöd för de nya ljudformaten: DTS-ES, DPL-II etc...
En annan anledning. PrimÀrt Àr jag ute efter hemmabion, sekundÀrt musik.
Annars ett bra förslag med Vincent.
Onkyo har jag tittat pÄ men vÄgar inte chansa mot Klipsch högtalarna om ingen annan sÀger att det ett perfekt alternativ. Egentligen borde man lyssna pÄ alla förstÀrkare men det har man ju inte tid till heller, samt alla har ju inte ett par RF-63 stÄende.
Redigerat av Unregistered2aeac5b8, 02 January 2007 - 23:26.
Postad 02 January 2007 - 23:31
Crille99
-
Crille99
-
ForumrÀv
-
-
801 inlÀgg
Tack för ideén
Ett enkelt svar Àr att Yamahan inte har stöd för de nya ljudformaten: DTS-ES, DPL-II etc...
En annan anledning. PrimÀrt Àr jag ute efter hemmabion, sekundÀrt musik.
Annars ett bra förslag med Vincent.
Onkyo har jag tittat pÄ men vÄgar inte chansa mot Klipsch högtalarna om ingen annan sÀger att det ett perfekt alternativ. Egentligen borde man lyssna pÄ alla förstÀrkare men det har man ju inte tid till heller, samt alla har ju inte ett par RF-63 stÄende.
<{POST_SNAPBACK}>
Vad anvÀnde dem för elektronik i butiken dÄ? BÀsta Àr ju att testa receivers pÄ plats och se sjÀlv vad man tycker lÄter bra.
Postad 03 January 2007 - 00:02
classA
-
classA
-
Rookie
-
1 inlÀgg
hejsan tjena fÄr man vara hÀr fast man har gamla högtalare:)
Postad 03 January 2007 - 00:33
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlÀgg
jodĂ„ golfen lĂ€ste testet idag det tog mellan 1200-1500 timmar för testaren att fĂ„ skillnad och anse dem som inspelade. de Ă€ndrade helt ljud med efter de blivit inspelade. trots att de hade ca 100 db kĂ€nslighet gick det ej att köra dem med rör pga delningsfiltret sa testaren han körde dem med krell.Â
jag kan faktiskt se ett mönster dÄ eftersom klipsch elementen tar tid att spela in, metall element tar tid minimum 400 timmar och sen om man lÀgger pÄ horn Àr 1000 timmar ej orealistiskt tror jag. Testare i vanliga tidningar har ej högtalare sÄ lÀnge och det kan vara dÀrför testar mediokert i vissa tidningar. Testarean sa att det hade med delningsfiltret att köra att de krÀvde kraft (fick jag för mig) och att de dÀrför ej lÀmpade sig med rörhÀckar vilket 90+ db normalt gör. Det kan vara dÄlig inspelning samt dÄlig drivning som gett klipsch recensionerna lite dÄlig cred...
bara mina funderingar och inget cementerat i sten alltsÄ...
<{POST_SNAPBACK}>
Tjena Asimov66. Ja du det Ă€r intressant verkligen detta , och vilker dĂ„ gör att ett test blir svĂ„rt att göra tills dom Ă€r inspelade, vilket det förklarar varför vissa sĂ€ge si andra sĂ„, för nĂ„gon samstĂ€ndighet mellan testare Ă€r det inte idag. ligger en hel del i det du sĂ€ger onekligen, och dom hade krell RĂR vilket annars brukar vara kanonbra för resultat i ljudet, och som sĂ€gs vara det bĂ€sta för klipsch högtalare, men hĂ€r duger inte ens KRELL  ... det Ă€r talande verkligen, ger en bild av att detta med tester frĂ„n dessa hifi tidningar Ă€r ganska dĂ„liga och att det Ă€r förhastade slutsatser mĂ„nga ggr, det gör inte tidningarna mer trovĂ€rdigare tycker jag snarare Ă€nnu mer osĂ€kert vad dom verkligen vet om dom grejerna dom testar?? intressant detta tycker jag och dom som har en Ă„sikt om detta bör sĂ€ga sin sak verkligen .. kommer att bli intresant att lĂ€sa vad andra klipsch Ă€gare tycker. //Golfen
Redigerat av Unregistered1113, 03 January 2007 - 00:57.
Postad 03 January 2007 - 00:34
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlÀgg
hejsan tjena fÄr man vara hÀr fast man har gamla högtalare:)
<{POST_SNAPBACK}>
Javisst fÄr du det  .. vÀlkommen mvh Golfen
Postad 03 January 2007 - 00:51
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlÀgg
Hej allesammans
Frontar: RF63 Center: RC64 Surround: RS52
Jag har 2 smÀrre problem dÄ.
1) Eftersom RF63 har ett brett sprektrum ner till 30 Hz, sÄ vilken sub? RW10 gÄr ju "bara" ner till 28 Hz, sÄ skulle den verkligen tillföra sÄ mycket mer. RW12 Àr inte riktigt intressant, dÄ jag vill ha en rappare subb och inte en "sladdrig" och "bullrig" 12".
2) Vilken Reciever? Jag har idag en gammal Yamaha 595a frÄn före sekelskiftet. Den behöver ersÀttas sÄ allt blir nytt. Yamaha gillar jag inte annars, tunnt, tomt och utan karaktÀr (Jag duckar för inkommande projektiler) Pioneer skriker. H/K Àr lite tomt pÄ detaljer. Vad sÀger experterna ? Jag vill ha varmt, kraftfullt, detaljrikt, varmt och inte för ljust ljud. Denon 2807 ???
// BOFH - nyfrÀlst Klipsch-Àlskare
Hej och vÀlkommen till denna makalösa klubb Ok ,ja alla kan inte gilla yamaha och pioneer Àr som du riktigt sÀger alldeles för ljust , jobbigt tycker t.om jag,men Marantz el Denon Àr oxÄ mycket kompetenta recivers, och passar vÀldigt bra ihop med klipsch och vill du ha en varmt ljud sÄ Àr marantz det absoluta valet verkligen, sen sÄ kan man ju hÀnga pÄ ett rejÀlt slutsteg senare för att ge musik delen lite mer kropp sÄ att sÀga, sÄ det Àr oxÄ en bra lösning, annars sÄ vete tusan om du inte ska kolla in Rotel reciver oxÄ som verkligen ger ljud i massor och dessutom rejÀllt med kraft som rÀcker o blir över. tja lite förslag frÄn mej, hoppas du hittar en bra lösning, fÄr gratulera tillvalet av h-talare  jag Àr kanon nöjd med mina rf-63 och det Àr ju ingen dÄlig center precis.... hehe fet Àr bara förnamnet ... och rejÀlla surrar dessutom hehe sÄ du blir inte besviken iaf Jag har den gamla generationen av RW-10 och jag tycker den rÀcker till iaf och jag kör det pÄ halvfart för mer behövs inte nÀr den Àr inspelad, för den kommer att Àndra karatÀr ganska sÄ ordentligt sÄ nÀr den Àr ny sÄ Àr den lite metallisk i ljudet, sÄ ha tÄlamod, nu Àr ju den nya subben lite anorlunda i bygget, med den nya digitala controllen av filtret sÄ finns det mer möjligheter till att stÀlla in den, min gÄr ner till 25htz idag sÄ det rÀcker för mig och snÀrtig Àr den verkligen  och precis som du misstÀnker sÄ blir 12" lite fladdrig nÀr den Àr inspelad , iaf nÀr man kör musik, men till film sÄ Àr det OK med 12" för dÀr gör den sig bra. //Golfen
Redigerat av Unregistered1113, 03 January 2007 - 00:56.
Postad 03 January 2007 - 10:10
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
hehe, alla kan ju inte gilla alla Men ett par skrikiga Klipsch.. jag vet inte alltsÄ dom mÄste ju varit oinspelade eller trasiga? Tycker diskanten Àr rÀtt "mjuk".
Ăsch... varför skriver jag ens, har ju inte kvar mina Klipsch ens D
<{POST_SNAPBACK}>  Enligt demoagenten (Jamo-koncernen?) var de inspelade och de hade sjÀlva valt elektronik. (Pioneer, H/K, Denon, Krell mm) Som sagt - mjuk i det avseendet att den inte Àr sssss-ig, men för mycket energi ... för min smak.
Postad 03 January 2007 - 10:13
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
För att spetsa till debatten lite om Klipsch sÄ har nu en annan tidning (fidelety) sagt att det behövs mellan 1000- till 1400 timmar att spela in klipsch högtalare öööhh ... sÄ nu verkar det som att mina rf-63 skulle ta sisodÀr 1000 - 1200 timmar att spela in?? ..och med det i tanke sÄ Àr inte mina högtalare alls inspelade... vilket dÄ skullöe betyda att det kommer smÄ förÀndringar ytterliggare, sÄ dÄ blir ju dessa tester Ànnu mer fel och stÀmmer inte alls med verkligheten och inte undra pÄ att det lÄter pÄ ett annat sÀtt.
<{POST_SNAPBACK}>  Jag slÄr vad om att du i ett seriöst blindtest i din hemmiljö INTE kan sÀga vilka som spelats i 600 timmar och vilka som spelats i 1000 timmar.
Postad 03 January 2007 - 10:23
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
dÄ ingen tyckes fÄ samma resultat vilket Àr vÀldigt konstigt och mÀrkligt för om dessa(testare) skulle ha liknande kunskaper sÄ skulle ju resultatet blir nÄgorlunda samma , men det Àr det ju inte? och det blir ju inte sÀrkilt trovÀrdigt nÀr sÄ kallade duktiga audiofhiler har sÄ olika Äsikter
<{POST_SNAPBACK}>
Det handlar inte om kunskap utan om ljudideal. De har sÀkert samma kunskap, men med kunskap kan man tex göra tolkningar av mÀtningar (tex kika pÄ KlipshmÀtningarna och förvÄnas hur olinjÀr de Àr  ). Detta Àr nog frÀmst LTS-gÀngets signum i Sverige. DÄ det dÀremot gÀller att lyssna sÄ vÀger man in andra faktorer. det verkar som dom som har köpt Klipsch högtalare Àr vÀldigt nöjda ,och nÀr en klipsch Àgare berÀttar hur dom tycker ljudet Àr, sÄ stÀmmer den bilden mer överens med dom andras upplevelse som har desa hemma! ,, jag tycker att det sÀger en del det med, nÀr man tittar lite nÀrmare pÄ det, sÄ blir det lite tydligare hur klipsch Àgaren och tidningen Àr sÀllan lika i sina Äsikter.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har sagt det förut och sÀger det igen - hur mÄnga nöjda Àgare har verkligen varit ute och jÀmfört. (DÄ pratar jag inte bara Klipsh.) Allt för mÄnga köper dyrare prylar och Àr nöjda med resultatet utan att ordentligt ha jÀmfört med andra system. Att man Àr nöjd tycker inte jag sÀger sÄ mycket förrÀn man kan sÀg avad man jÀmfört med och vad man tyckte skillnaderna, styrkorna och svagheterna var. Det finns ju en del som tyvÀrr i efterhand inser att de inte bara skulle gÄtt pÄ det andra skriver dÄ de köpt sina nya saker, utan Àven ha lyssnat sjÀlva ... INNAN Personligen tycker jag ljudspridningen och energin man fÄr i musiken Àr klara pluss med Klipsch.
Postad 03 January 2007 - 10:31
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
det Àr talande verkligen, ger en bild av att detta med tester frÄn dessa hifi tidningar Àr ganska dÄliga och att det Àr förhastade slutsatser mÄnga ggr, det gör inte tidningarna mer trovÀrdigare tycker jag snarare Ànnu mer osÀkert vad dom verkligen vet om dom grejerna dom testar?? intressant detta tycker jag och dom som har en Äsikt om detta bör sÀga sin sak verkligen .. kommer att bli intresant att lÀsa vad andra klipsch Àgare tycker.
<{POST_SNAPBACK}> NÄgra funderingar: 1. Vad har det gjorts för fel i de tester du dissar (förutom att resultatet inte Àr tillförlitligt ... dÄ det inte Àr KlipschvÀnligt...  )? 2. Vad har du gjort för uttömmande tester som Àr sÄ mycket mer tillförlitliga? 3. Vad har andra KlipschÀgare gjort för tester som gör dem sÄ mycket mer intressanta?
Postad 07 January 2007 - 00:38
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlÀgg
Hej alla i klubben. DĂ„ jag Ă€ntligen varit pĂ„ en seriös lyssningsrunda dĂ€r bla klipsch ingick sĂ„ tĂ€nkte jag höra med er om mitt slutsteg Ă€r lĂ€mpligt att driva ett Referens IV floorstand small movie system med. Slutsteget som Ă€r pĂ„ vĂ€g hem Ă€r ett Rotel RB-985 5*100W 135A Försteg blir min HTPC. TĂ€nkte Ă€ven köpa en Klipsch sub 10 samtidigt, Ă€r den bra Edit/Ăndrade i lĂ€nken dĂ„ jag skrivit fel system men lĂ€nkat rĂ€tt
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 07 January 2007 - 01:12.
Postad 07 January 2007 - 16:05
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlÀgg
Men man fÄr ju tÀnka pÄ att högtalarnas filter konstrueras efter inspelade element, inte efter nya. Om dom inte lÄter bÀttre efter de rekommenderade 400 timmarna Àr det nÄgot som Àr trasigt.
Jag har inte hört inspelade och nya högtalare bredvid varandra mÄnga gÄnger... (2 ggr ). Men bÄda gÄngerna har det varit Klipsch och skillnaden Àr rÀtt markant.
Sen Àr det sÄklart sÄ att nÀr man lever med högtalaren hemma sÄ mÀrker man inte den gradvisa förbÀttringen.
Inspelningskurvan Àr inte heller pÄ nÄgot sÀtt en rak kurva utan den gÄr snabbt i början för att sedan plana ut. Skillnaden mellan 0-100 timmar Àr markant mycket större Àn skillnaden mellan 100-200 och Ànnu större Àn mellan 200-300 timmar.
Hur som helst... dom som sÀger att Klipsch lÄter skrikigt och har pÄtrÀngande diskant. Dom har stött pÄ ett par som inte varit inkörda (eller totalt felmatchade med elektroniken). Basen slÀpper ocksÄ rejÀlt efter nÄgra 100 timmar.
Ska vÀl tillÀgga ocksÄ att det Àr mina erfarenheter och pÄ inget vis nÄgon absolut sanning. 
<{POST_SNAPBACK}>
HÄller med om diskanten dÀr. Klarade knappt av att lyssna pÄ klipscharna innan nu tycker jag det lÄter rÀtt ok dock. Diskanten var sÄ jobbig pÄ toppen och gick pÄ sÄ hÄrt och högt att de skÀrde i öronen. Den Àr mycket mer sansad ocuj rundad nu. Men kan ocksp bero pÄ att jag Àndrat placeringen pÄ dem en del. Men Àve nÀr man sÀtter sig pÄ andra stÀllen hör man att det försvunnit ganska mycket. De har gÄtt 120timmar musik och kanske 50 timmar film. Men de anvÀnds ju inte sÄ mycket vid film jÀmnfört med center tex...
Postad 08 January 2007 - 01:23
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlÀgg
et handlar inte om kunskap utan om ljudideal. De har sÀkert samma kunskap, men med kunskap kan man tex göra tolkningar av mÀtningar (tex kika pÄ KlipshmÀtningarna och förvÄnas hur olinjÀr de Àr  ). Detta Àr nog frÀmst LTS-gÀngets signum i Sverige. DÄ det dÀremot gÀller att lyssna sÄ vÀger man in andra faktorer.
Jag har sagt det förut och sÀger det igen - hur mÄnga nöjda Àgare har verkligen varit ute och jÀmfört. (DÄ pratar jag inte bara Klipsh.) Allt för mÄnga köper dyrare prylar och Àr nöjda med resultatet utan att ordentligt ha jÀmfört med andra system. Att man Àr nöjd tycker inte jag sÀger sÄ mycket förrÀn man kan sÀg avad man jÀmfört med och vad man tyckte skillnaderna, styrkorna och svagheterna var. Det finns ju en del som tyvÀrr i efterhand inser att de inte bara skulle gÄtt pÄ det andra skriver dÄ de köpt sina nya saker, utan Àven ha lyssnat sjÀlva ... INNAN
Personligen tycker jag ljudspridningen och energin man fÄr i musiken Àr klara pluss med Klipsch.
Hej hifi snubben . oj va aktiv du har varit ... hmm nÄja till saken ja det dÀr med mÀtningar vet vi ju att det tolkas pÄ mÄnga sÀtt och hur vida dessa mÀtningar el annt Àt trovÀrdiga Àr ju upp till var och en , jag kostaterar dock att det Àr en vÀldigt spridning i resultaten ( inte bara klipsch) pÄ dessa tester och att tyvÀrr sÄ blir det för stor spridning , nÀr det ÀndÄ handlar om personer som ska göra en bedömning pÄ ett objektivt sÀtt, dÄ ska ju ens ljud ideal inte var en vÀgledning  objektiv bedömning ska ju utgÄ frÄn verkliga resultat och en samman slagning en ljudbilden. Visst har ens ljud ideal en slags resultat med, men det har ju inte att göra med ett objektivt resultat, och med ett sÄdant sÄ borde fler tester se lite mer lika dana ut och borde vara nÄgonlunda liknade resultat , men sÄ Àr det inte. hmm ... ja mÄnga gÄr pÄ vad andra sÀger (vilket mÀrks hÀr i forumet) och det sÀger jag hela tiden att man ska LYSSNA sjÀlv inanan man bestÀmmer sig, och att lyssna in en massa h-talare tar en vÀldigt massa tid i ansprÄk och det rÀcker inte heller med en lyssning heller i regel ,utan jag har lyssnat i regel mer Àn 2 mÄnader inann jag har bestÀmmt sig sÄ visst kan jag hÄlla med om att det Àr sÀkert mÄnga som handlar utan att veta sÄ mycket  .. tragiskt tycker jag.. för detta intresse för ljud o blid krÀver sÄ mycker mer av en vad man tror( jo jag vet). För info sÄ har jag lyssnat pÄ dyrare högtalare, och visst dyrare betyder inte att dom Àr bra ( beronde pÄ ljud ideal) men vissa Àr otroligt bra och har man lyssnat pÄ burmeister, martin Logan,QRS,som verkligen ligger pÄ toppen sÄ inser man att det finns grejer som Àr vÀÀÀldigt bra och lÄter bra, men samtidigt sÄ finns det grejer som kanske inte Àr lika bra , men nÄr ens ljudideal iaf och det behöver inte alltid kosta sÄ mycket. //Golfen
Redigerat av Unregistered1113, 08 January 2007 - 02:28.
Postad 08 January 2007 - 01:45
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlÀgg
NÄgra funderingar: 1. Vad har det gjorts för fel i de tester du dissar (förutom att resultatet inte Àr tillförlitligt ... dÄ det inte Àr KlipschvÀnligt...  )? 2. Vad har du gjort för uttömmande tester som Àr sÄ mycket mer tillförlitliga? 3. Vad har andra KlipschÀgare gjort för tester som gör dem sÄ mycket mer intressanta? 
1: hahaha..  "klipsch vĂ€nligt"... lĂ„ter som du tycker vi inte kan ta kritik? jösses... det Ă€r nog snarare sĂ„ att du lĂ€gger ner otroligt mycket tid pĂ„ att dissa klipsch...av nĂ„gon anledning? Nu ska vi se ... nu var det ljud o bild som hade Ă„sikter om klipsch Rf-63 , jag lĂ€ste igenom detta och visst lite kritik fĂ„r dom...., men faktiskt sĂ„ ser jag ingen (sĂ„gning) som vissa utryckte sig hĂ€r i forumet Dom tycker dom Ă€r lite för "vassa idiskanten" annars ok , tja det Ă€r ju inte sĂ„ kostigt heller dĂ„ dom har byggts med en stor diskant i form av ett horn, torde vara tĂ€mligen sjĂ€lvklart att dom lĂ„ter mer en andra som har mindre diskanter ell dovare sĂ„dana. Sen Ă€r ju set-upen viktig oxĂ„ reciver o högtalare har ju egna karatĂ€rer inbyggda frĂ„n början sĂ„ det pĂ„verkar i allra högsta grad resultat, fel reciver pĂ„ fel högtalare ger en vĂ€ldigt dĂ„lig ljudbild av sjĂ€lvklara sjĂ€l. 2: du jag har lyssnat pĂ„ klipsch högtalare hela 2006 med mĂ„nga oilka reciver o stĂ€rkare och under olika förhĂ„llanden , sĂ„ jag har skaffat mej denna kunskap genom massor av timmars lyssning, men jag har Ă€ven lyssnat pĂ„ andra högtalare för att kunna skaffa mej denna uppfattning som JAG har och den bedömning jag gör, men visst jag jag gör det utifrĂ„n MINA öron, vilket jag aldrig har förnekat heller och jag applicerar inte mina kuskaper som ett sjĂ€lvklart resultat som sĂ€ger att det Ă€r sĂ„ rakt av  jag utgĂ„r frĂ„n att dom flesta har en egen vilja och förstĂ„nd att skaffa sig en egen uppfattning av saker iaf, jag ifrĂ„gasĂ€tter inte folk utan vidare  heller dĂ„ jag sĂ€ger nĂ„got, utan jag utgĂ„r frĂ„n dom kuskaper JAG har och inget annat  att gĂ„ pĂ„ vad andra sĂ€ger Ă€r tĂ€mligen meningslöst dĂ„ vi har sĂ„ skillda uppfattningar om saker. jag vill veta inte gissa. 3: tja lĂ€s hela denna trĂ„d kanske till att börja med eller i den klipsch trĂ„d som Ă€r en öppen för alla att skriva i(högtalar trĂ„den), andra som har klipsch eller har haft, visst lĂ€st en del, hmm men det vet vi ju att det kan ju vara vilseledande vĂ€rre...tro det eller ej med det finns fler klipsch Ă€gare Ă€n mej  , Jag Ă€r medveten om att jag pĂ„verkar vissa personers beslut dĂ„ jag med ett beslutsamt inlĂ€gg sĂ€ger ifrĂ„n vad jag tycker och att en del tycker att det lĂ„ter som att det Ă€r sĂ„ FĂR ALLA men ,det Ă€r viktigt att pĂ„peka och jag har sagt det förut att man MĂ
STE lyssna sjÀlv för att skaffa sig en uppfattning för vi har olika ljud ideal mÄnga ggr och dÄ kan man inte gÄ pÄ bara vad man lÀser i forum el tidningar el annat. Men ibland sÄ gÄr det bara för lÄngt i snacket dÄ det blir osanningar el rent av löjliga pÄstÄnden som saknar grund , och detta mÄste man reagera pÄ för det hjÀlper inte den person som söker efter info om en produkt, den personen Àr ju i behov att fÄ en sÄ korrekt info som möjligt och inte en massa skitsnack som Àr rent av osakliga(som det finns en del som gör) och detta Àr tragiskt o beklagligt. sÄ vet jag mycket om klipsch ??? ja det gör jag men jag vet inte allt!! och jag hÀvdar inte det heller. //Golfen
Redigerat av Unregistered1113, 08 January 2007 - 02:24.
Postad 08 January 2007 - 02:38
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlÀgg
Jag slÄr vad om att du i ett seriöst blindtest i din hemmiljö INTE kan sÀga vilka som spelats i 600 timmar och vilka som spelats i 1000 timmar.
öhhhm... har jag pÄstÄt detta??? nÀÀÀ... jag konstaterade att en viss tidning(fidelity) har gjort ett test som visar att det kan ta 1000 tim att spela in dom, jag vet dÀrimot att minst 400 tim krÀvs att fÄ dom riktigt inspelade. sÄ den vadsalgningen Àr ganska meningslös dÄ den inte sÀger nÄgot om utgÄngen av det resultatet Sen OM JAMO sÀger att dom Àr inspelade, sÄ vet ju knappast du el jag om Àr sÄ, dÄ dom kanske inte ens vet om dom har gÄtt 400 tim el 1000 tim, eller hur vet du att det som jamo sÀger Àr sant?? hmmm.. //Golfen
Postad 08 January 2007 - 09:32
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
Hej hifi snubben .
oj va aktiv du har varit ...
<{POST_SNAPBACK}>
Godag kÀra Golf! (Jag har en Golf 2, brorsan en Golf 3 och farsan en Golf 4.  ) Tja ... ibland blir det mer tid hÀr Àn vad som Àr bra ... ja det dÀr med mÀtningar vet vi ju att det tolkas pÄ mÄnga sÀtt och hur vida dessa mÀtningar el annt Àt trovÀrdiga Àr ju upp till var och en , jag kostaterar dock att det Àr en vÀldigt spridning i resultaten
<{POST_SNAPBACK}>
Vilka mÀtningar har varit olika (/har det varit spridning pÄ)? Jag har inte sett nÄgon nÄgorlunda rak frekvensmÀtning av Klipsch, sÄ vilka Äsyftar du dÄ? (Jag har inte sett sÄ mÄnga sÄ jag kan mycket vÀl ha missat nÄgon.) PÄ vilket sÀtt tolkar du de mÀtningar du sett? jag kostaterar dock att det Àr en vÀldigt spridning i resultaten ( inte bara klipsch) pÄ dessa tester och att tyvÀrr sÄ blir det för stor spridning , nÀr det ÀndÄ handlar om personer som ska göra en bedömning pÄ ett objektivt sÀtt, dÄ ska ju ens ljud ideal inte var en vÀgledning objektiv bedömning ska ju utgÄ frÄn verkliga resultat och en samman slagning en ljudbilden. Visst har ens ljud ideal en slags resultat med, men det har ju inte att göra med ett objektivt resultat, och med ett sÄdant sÄ borde fler tester se lite mer lika dana ut och borde vara nÄgonlunda liknade resultat , men sÄ Àr det inte.
<{POST_SNAPBACK}>
Det enda helt objektiva resultatet du kan fÄ Àr vÀl just mÀtningar (förutsatt att de utförs rÀtt). SÄ fort du ska börja lyssna sÄ kommer det nÀstan alltid in en subjektivitet, vilket oftast Àr förklaringen till de stora skillnaderna i testerna. Skillnaderna brukar vara klart störst pÄ produkter med tydlig sÀrprÀgel och Klipsch Àr absolut en sÄdan. DÀrför inte konmstigt att folk har vÀldigt olika Äsikter om dem. Kan dÀrför bara hÄlla med - LYSSNA först! Vi Àr helt överens pÄ den punkten.
Postad 08 January 2007 - 10:00
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
1: hahaha..  "klipsch vÀnligt"... lÄter som du tycker vi inte kan ta kritik? jösses... det Àr nog snarare sÄ att du lÀgger ner otroligt mycket tid pÄ att dissa klipsch...av nÄgon anledning?
Nu ska vi se ... nu var det ljud o bild som hade Äsikter om klipsch Rf-63 , jag lÀste igenom detta och visst lite kritik fÄr dom...., men faktiskt sÄ ser jag ingen (sÄgning) som vissa utryckte sig hÀr i forumet Dom tycker dom Àr lite för "vassa idiskanten" annars ok , tja det Àr ju inte sÄ kostigt heller dÄ dom har byggts med en stor diskant i form av ett horn, torde vara tÀmligen sjÀlvklart att dom lÄter mer en andra som har mindre diskanter ell dovare sÄdana.
Sen Àr ju set-upen viktig oxÄ reciver o högtalare har ju egna karatÀrer inbyggda frÄn början sÄ det pÄverkar i allra högsta grad resultat, fel reciver pÄ fel högtalare ger en vÀldigt dÄlig ljudbild av sjÀlvklara sjÀl.
<{POST_SNAPBACK}>
Inte ta kritik? Hur menar du? För att jag stÀller frÄgor för att förstÄ hur du menar? Jag har inte ens sett nÄgon kritik, bara saker jag Àr osÀker pÄ, sÄ jag förstÄr inte hur du menar???? Intressant svar, men inget som besvarar frÄgan "Vad har det gjorts för fel i de tester du dissar?" Tror de flesta testare Àr vÀl medvetna om att setupen har betydelse, men det Àr inte svar pÄ frÄgan. Vad Àr det för fel som du anser har begÄtts? (Just kringutrustning och testets utförande slarvas det tyvÀtt allt för ofta med i redovisningen i tidningar, men det behöve inte vara fel för att det inte Àr utskrivet. SÄlunda- frÄga kvarstÄr.) Jag har inte lÀst det aktuella testet, men konstaterar att Ljud & Bild (precis som H&M, High Fidelity och mÄnga andra) ytterst sÀllan sÄgar. Kritik lindas in i förbannelse i stÀllet för att skrivas i klartext. Varför har man en 10-gradig skala dÀr bara 6-10 anvÀnds? NÄja, det Àr ett sidospÄr, frÄgan Àr pÄ vilket sett testerna gjorts felaktigt? 2: du jag har lyssnat pÄ klipsch högtalare hela 2006 med mÄnga oilka reciver o stÀrkare och under olika förhÄllanden , sÄ jag har skaffat mej denna kunskap genom massor av timmars lyssning, men jag har Àven lyssnat pÄ andra högtalare för att kunna skaffa mej denna uppfattning som JAG har och den bedömning jag gör
<{POST_SNAPBACK}>
kanon. Jag har inte haft samma förmĂ„n att kritiskt fĂ„ lyssna pĂ„ en massa Klisch mot det mesta andra som finns. Vore kul om du kunde berĂ€tta lite om jĂ€mförelserna. TyvĂ€rr fĂ„r jag vĂ€l repetera Ă€ven den frĂ„gan - Vad har du gjort för uttömmande tester som Ă€r sĂ„ mycket mer tillförlitliga Ă€n tidningarnas? Ăr det att du haft klokheten att lyssna sĂ„ att resultaten verkligen speglar din personliga uppfattning eller Ă€r det nĂ„got i testernas utförande som gör dem bĂ€ttre? (Sorry en trög kille som inte hajar svaret.) 3: tja lĂ€s hela denna trĂ„d kanske till att börja med eller i den klipsch trĂ„d som Ă€r en öppen för alla att skriva i(högtalar trĂ„den), andra som har klipsch eller har haft, visst lĂ€st en del, hmm men det vet vi ju att det kan ju vara vilseledande vĂ€rre...tro det eller ej med det finns fler klipsch Ă€gare Ă€n mej ,
<{POST_SNAPBACK}>  Som att sĂ€ga - sök pĂ„ nĂ€tet.  Jag har lĂ€st det mesta i trĂ„darna. Allt har jag dock inte lĂ€st supernoga, varför jag kanske missat precis det du avser. Det Ă€r nĂ€stan sĂ„ att jag snarare blivit förvĂ„nad hur mĂ„nga som Ă€r saliga utan att ha jĂ€mfört ordentligt innan köp. Vore dĂ€rför bra om du kunde göra lite mer exakta hĂ€nvisningar pĂ„ vad du avser. Vilka tester menar du? Jag Ă€r medveten om att jag pĂ„verkar vissa personers beslut dĂ„ jag med ett beslutsamt inlĂ€gg sĂ€ger ifrĂ„n vad jag tycker och att en del tycker att det lĂ„ter som att det Ă€r sĂ„ FĂR ALLA men
<{POST_SNAPBACK}>
hmmm ... hÀr blir jag fundersam. Hoppas du int etar mina frÄgor som nÄgot jag gör för att jag anser att du lurar folk. Det tycker jag inte och jag hoppas att inget av mina inlÀgg pÄstÄtt nÄgot sÄdant. Jag Àr bara nyfiken pÄ vad du grundar dina Äsikter pÄ. Men ibland sÄ gÄr det bara för lÄngt i snacket dÄ det blir osanningar el rent av löjliga pÄstÄnden som saknar grund , och detta mÄste man reagera pÄ för det hjÀlper inte den person som söker efter info om en produkt, den personen Àr ju i behov att fÄ en sÄ korrekt info som möjligt och inte en massa skitsnack som Àr rent av osakliga(som det finns en del som gör) och detta Àr tragiskt o beklagligt.
<{POST_SNAPBACK}>
Det Àr sjÀlvklart att man ska reagera pÄ pÄstÄenden som saknar grund eller Àr löjliga. Annars Àr ju forumet vÀrdelöst. Bara tat fortsÀtta med. Vilka osanningar och pÄstÄenden Äsyftar du i detta fall? sÄ vet jag mycket om klipsch ??? ja det gör jag men jag vet inte allt!! och jag hÀvdar inte det heller.
<{POST_SNAPBACK}>
tror inte att ens KlipschanstÀllda vet allt om Klipsch, sÄ du kan nog vara nöjd.  SjÀlv vet jag inte sÄ mycket alls, men jag har i alla fall gjort nÄgra ordentliga lyssningar och konstaterat att de tyvÀrr (för min del) var lika speciella som tidigare modeller.
Postad 08 January 2007 - 10:15
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
 Jag slÄr vad om att du i ett seriöst blindtest i din hemmiljö INTE kan sÀga vilka som spelats i 600 timmar och vilka som spelats i 1000 timmar.
öhhhm... har jag pÄstÄt detta??? nÀÀÀ... jag konstaterade att en viss tidning(fidelity) har gjort ett test som visar att det kan ta 1000 tim att spela in dom, jag vet dÀrimot att minst 400 tim krÀvs att fÄ dom riktigt inspelade.
sÄ den vadsalgningen Àr ganska meningslös dÄ den inte sÀger nÄgot om utgÄngen av det resultatet
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har inte pÄstÄtt annat Àn det du skriver.  Eller? vadslagningen torde vara lika mycket vÀrd som High Fidelitys pÄstÄende ... eller?  Skulle du vÄga sÀtta din anlÀggning pÄ att jag har fel? Sen OM JAMO sÀger att dom Àr inspelade, sÄ vet ju knappast du el jag om Àr sÄ, dÄ dom kanske inte ens vet om dom har gÄtt 400 tim el 1000 tim, eller hur vet du att det som jamo sÀger Àr sant?? hmmm..
<{POST_SNAPBACK}>
Om importörens representant (Àr det inte svenska Jamo, Äs ber jag om ursÀkt för att jag minns fel) finns pÄ plats för demningen och jag sÀger till denne att jag tycker det lÄter "mÄttligt bra" och frÄgar om de verkligen Àr inspelade och denne svarar att de Àr det sÄ Àr jag dum nog att anta att denna pratar sanning. Sorry. Ska vÀl Àrligt talat sÀga att jag har mer förtroende för det svaret Àn för HFs pÄstÄende ... men det Àr ju jag det ... och det Àr i bÄda fallen spekulationer.  Min fundering: Varför skulle demosnubben vÀlja att ljuga?
Postad 08 January 2007 - 12:18
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlÀgg
Min fundering: Varför skulle demosnubben vÀlja att ljuga?
<{POST_SNAPBACK}>
Han kanske bara drog till med nÄgot för han inte visste? Det Àr ju standard försÀljarknep, för att se ut som man vet nÄgoting i alla fall
Postad 08 January 2007 - 12:53
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
Annars Àr det jag Àr mest van vid att om jag sÀger att det Àr nÄgot jag inte Àr nöjd med sÄ fÄr jag svaret att det Àr fel pÄ rummet, kringutrsutningen eller inspelningen. NÄgon enstaka har vÀl antytt att det Àr fel pÄ mig  .
Som sagt var möjligt att det Àr sÄ, men jag blir förvÄnad om representanter som Àr satta att dema högtalare av ett mÀrke de ska promota slÀnger ur sig nÄgot sÄdant. Om det sedan hÀnder pÄ Siba pÄ nÄgon svenssonanlÀggning skulle jag bli mindre fövÄnad.
Min gissning att skull eman ljuga skull eman mycket hellre sÀg atat de INTE var inspelade Àn eftersom det skulle göra att högtalarna Àr betydligt bÀttre Àn de lÀt ... vilken en normal sÀljperson skulle vilja ...  DET skulle jag kalla ett standard försÀljarknep.
Postad 08 January 2007 - 13:01
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlÀgg
Jo du har sÄklart 100% rÀtt dÀr  Men man vet aldrig
Postad 08 January 2007 - 13:02
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlÀgg
Godag kÀra Golf! (Jag har en Golf 2, brorsan en Golf 3 och farsan en Golf 4. ) Tja ... ibland blir det mer tid hÀr Àn vad som Àr bra ... 
Trevligt .. ja har en golf3 sjÀlv oxÄ dÀr av namnet hehe. Vilka mÀtningar har varit olika (/har det varit spridning pÄ)? Jag har inte sett nÄgon nÄgorlunda rak frekvensmÀtning av Klipsch, sÄ vilka Äsyftar du dÄ? (Jag har inte sett sÄ mÄnga sÄ jag kan mycket vÀl ha missat nÄgon.) PÄ vilket sÀtt tolkar du de mÀtningar du sett?
Oj hÀr har jag varit otydlig ..sorry spridningen Àr i resultaten i tidningar el recetioner jag har lÀst pÄ nÀtet  , nej vad gÀller frekvensmÀtning sÄ har inte jag sett nÄgo rak kurva heller, men det var inte det jag menade i detta fall utan spridningen i resultat i dom olika tidningar som hifi& ljud elll hemmabio,osv,, att det Àr en stor spridning av deras resultat bÄde posetivt ocn negativt i det jag har lÀst och visst jag har absolut inte lÀst allt sjÀlv, men försöker att göra det sÄ gott det gÄr. Det enda helt objektiva resultatet du kan fÄ Àr vÀl just mÀtningar (förutsatt att de utförs rÀtt). SÄ fort du ska börja lyssna sÄ kommer det nÀstan alltid in en subjektivitet, vilket oftast Àr förklaringen till de stora skillnaderna i testerna. Skillnaderna brukar vara klart störst pÄ produkter med tydlig sÀrprÀgel och Klipsch Àr absolut en sÄdan. DÀrför inte konmstigt att folk har vÀldigt olika Äsikter om dem.
Kan dÀrför bara hÄlla med - LYSSNA först! Vi Àr helt överens pÄ den punkten.   .. sÄ sant. mvh Golfen
Postad 08 January 2007 - 13:31
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
Jo du har sÄklart 100% rÀtt dÀr Men man vet aldrig 
<{POST_SNAPBACK}>  jag har sÀllan 100% rÀtt, men kanske nÀra i detta fall...  Som sagt - man vet aldrig ...
Postad 08 January 2007 - 14:27
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlÀgg
Inte ta kritik? Hur menar du? För att jag stÀller frÄgor för att förstÄ hur du menar? Jag har inte ens sett nÄgon kritik, bara saker jag Àr osÀker pÄ, sÄ jag förstÄr inte hur du menar????
Ok... för jag fick lite av intrycket att du med pÄstÄnde menar (inte klipsch vÀnligt nog) var att vi(Klipsch Àgare inte kunde ta kritik), men jag har tydligen fel vilket jag glÀdjer mej Ät  .. sorry för det . Intressant svar, men inget som besvarar frÄgan "Vad har det gjorts för fel i de tester du dissar?" Tror de flesta testare Àr vÀl medvetna om att setupen har betydelse, men det Àr inte svar pÄ frÄgan. Vad Àr det för fel som du anser har begÄtts? (Just kringutrustning och testets utförande slarvas det tyvÀtt allt för ofta med i redovisningen i tidningar, men det behöve inte vara fel för att det inte Àr utskrivet. SÄlunda- frÄga kvarstÄr.)
Ja det jag vill komma till Àr just hur test utrustning och (kring) utrustning Àr och som du sÀger sÄ slarvas det pÄ den fronten en del tyvÀrr, sedan šsÄ Àr jag lite tveksam till dessa tester i dessa tidningar som görs(oavsett tidning) hur testet har gÄtt till, hur lÀnge har dom testat, vilken miljö, osv... vilket inte alltid framgÄr. sedan om detta Àr fel? eller inte fÄ ju andra bedömma , frÄn min sida Àr detta bara en fundering pÄ dessa tester. Jag har inte lÀst det aktuella testet, men konstaterar att Ljud & Bild (precis som H&M, High Fidelity och mÄnga andra) ytterst sÀllan sÄgar. Kritik lindas in i förbannelse i stÀllet för att skrivas i klartext. Varför har man en 10-gradig skala dÀr bara 6-10 anvÀnds? NÄja, det Àr ett sidospÄr, frÄgan Àr pÄ vilket sett testerna gjorts felaktigt?
Igen sĂ„ anvĂ€nder du ordet felaktigt , och om det Ă€r felaktigt kan jag inte bedöma frĂ„n en tidnings utlĂ€sning utan dĂ„ mĂ„ste man se hu testet har gĂ„tt till, men jag Ă€r lite tveksam till dessa tidningar och som du sĂ€ger sĂ„ lindas detta till förbannelse, dĂ„ en del Ă€r tydligen svĂ„rt att komma med rak krittik, sĂ„ dĂ€r hĂ„ller jag med dig. kanon. Jag har inte haft samma förmĂ„n att kritiskt fĂ„ lyssna pĂ„ en massa Klisch mot det mesta andra som finns. Vore kul om du kunde berĂ€tta lite om jĂ€mförelserna. TyvĂ€rr fĂ„r jag vĂ€l repetera Ă€ven den frĂ„gan - Vad har du gjort för uttömmande tester som Ă€r sĂ„ mycket mer tillförlitliga Ă€n tidningarnas? Ăr det att du haft klokheten att lyssna sĂ„ att resultaten verkligen speglar din personliga uppfattning eller Ă€r det nĂ„got i testernas utförande som gör dem bĂ€ttre? (Sorry en trög kille som inte hajar svaret.)
Oj ... skulle ha skrivigt lite tydligare hÀr oxÄ ajdÄ.. sorry jag har ABSLOLUT inte lyssnat pÄ allt vilket jag ser att det Àr lÀt att tro, sÄ jag kan inte jÀmföra med allt heller... ledsen för det dÀr .. dÄ jag ser att det Àr lÀtt att tro det. Dom jaghar lyssnat pÄ Àr. KLipsch: rf-63, rf-82, rf.52, rf-83, F2, F3, center blir rc-64, rc-10 rc-25,rc-35 surr/stativare; Àr rb-15 o uppÄ,t men inte den största dock. Subb: RW-serien 8,19 ,12 . men inte nÄgon ur dom andra serierna frÄn synergy delen t.ex Andra mÀrken: Canton,yamaha,CV,Infinity,JWS, burmeister, martin logan, Àven lite av vantage serien, QRS, Dymavoice QLN +nÄgra till men sen finns det massor som jag inte har lyssnat pÄ oxÄ. Som att sÀga - sök pÄ nÀtet.  Jag har lÀst det mesta i trÄdarna. Allt har jag dock inte lÀst supernoga, varför jag kanske missat precis det du avser. Det Àr nÀstan sÄ att jag snarare blivit förvÄnad hur mÄnga som Àr saliga utan att ha jÀmfört ordentligt innan köp. Vore dÀrför bra om du kunde göra lite mer exakta hÀnvisningar pÄ vad du avser. Vilka tester menar du?
Igen det jag har lÀst frÄn alla dessa vi redan pratar om .. som finns pÄ nÀtet oxÄ  nej jag lÀser inte allt supernoga heller..det har jag inte tid med . hmmm ... hÀr blir jag fundersam. Hoppas du int etar mina frÄgor som nÄgot jag gör för att jag anser att du lurar folk. Det tycker jag inte och jag hoppas att inget av mina inlÀgg pÄstÄtt nÄgot sÄdant. Jag Àr bara nyfiken pÄ vad du grundar dina Äsikter pÄ.
Nej.. det Àr inte det de handlar om utan det Àr sÄ jag upplever ibland om mej sjÀlv , sÄ jag Àr sjÀlv kritisk helt enkelt , dÄ jag vet att en del tar mina utalanden som absoluta svaret pÄ frÄgorna vilket Àr trist för jag utgÄr frÄn mina erfarenheter och inget annat. sÄ det handlar inte ens om dig hifisnubben utan endast om mej. Det Àr sjÀlvklart att man ska reagera pÄ pÄstÄenden som saknar grund eller Àr löjliga. Annars Àr ju forumet vÀrdelöst. Bara tat fortsÀtta med. Vilka osanningar och pÄstÄenden Äsyftar du i detta fall?
det mesta som av dom kommer mer el mindre frÄn forumet av andra hÀr pÄ forumet. tror inte att ens KlipschanstÀllda vet allt om Klipsch, sÄ du kan nog vara nöjd.  SjÀlv vet jag inte sÄ mycket alls, men jag har i alla fall gjort nÄgra ordentliga lyssningar och konstaterat att de tyvÀrr (för min del) var lika speciella som tidigare modeller.
Nej inte jag heller mvh Golfen
Redigerat av Unregistered1113, 08 January 2007 - 14:46.
Postad 08 January 2007 - 15:14
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlÀgg
Jag har inte pÄstÄtt annat Àn det du skriver. Eller? vadslagningen torde vara lika mycket vÀrd som High Fidelitys pÄstÄende ... eller? Skulle du vÄga sÀtta din anlÀggning pÄ att jag har fel?
Om importörens representant (Àr det inte svenska Jamo, Äs ber jag om ursÀkt för att jag minns fel) finns pÄ plats för demningen och jag sÀger till denne att jag tycker det lÄter "mÄttligt bra" och frÄgar om de verkligen Àr inspelade och denne svarar att de Àr det sÄ Àr jag dum nog att anta att denna pratar sanning. Sorry. Ska vÀl Àrligt talat sÀga att jag har mer förtroende för det svaret Àn för HFs pÄstÄende ... men det Àr ju jag det ... och det Àr i bÄda fallen spekulationer. Min fundering: Varför skulle demosnubben vÀlja att ljuga?
Hmm.. alltsÄ jag skrev vad som stÄr skrivet i denna tidning och jag har inte sagt att detta Àr sant el inte, utan jag konstaterar nÄgot som Àven förvÄnar mig, för 1200 tim har inte ens jag hört nÄgot innan sÄ hur vida detta Àr riktigt el inte vet jag inte? OK, men om nu detta skulle vara sÄ och Klipsch sÀger att det rÀcker med 400 tim ,sÄ Àr ju frÄgan kvar hur rÀtt testet Àr dÄ om dom Àr bara inspelade i 400 tim? sen vet vi inte ju vad,vilka, hur förÀndringarna blir för Àn vi har har testat h-talare som Àr spelade i 1200 tim eller hur? SÄ vadslagning om ett resultat som utgÄr ifrÄn vad en tidning sÀger Àr sant el inte Àr inte sÀrklit meningsfullt alls, sen hur mycket skillnaden blir vet ju inte vi för Àn du och jag har hört det eller hur? sÄ jag slÄr ju inte vad om nÄgot utan att jag vet vad som Àr skillnaden OM det nu Àr nÄgra  ? vilket varken du el jag har en aning om eller..?? , intressant att du Àr sÄ tvÀrsÀker pÄ att det INTE kommer vara nÄgra skillnader mellan dessa timmar i , har du kollat?  för jag Àr vÀldigt intresserad pÄvad du baserar det pÄ isf  , mvh Golfen
Postad 08 January 2007 - 20:03
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
Edit: Har gjort nĂ„gon quote-volt. Hittar inte felet. Sorry. [QUOTE][quote name='Golf3' date='Jan 8 2007, 16:27 '] Ok... för jag fick lite av intrycket att du med pĂ„stĂ„nde menar (inte klipsch vĂ€nligt nog) var att vi(Klipsch Ă€gare inte kunde ta kritik), men jag har tydligen fel vilket jag glĂ€djer mej Ă„t  .. sorry för det . <{POST_SNAPBACK}> [/quote][/QUOTE] Finns ingen anledning att dissa KlischĂ€gare eller att sĂ€ga att de Ă€r dumma. Har man lyssnat runt och jĂ€mfört med annat och funnit att Klipsch Ă€r ens ljudideal ska man sjĂ€lvklart satsa pĂ„ det. Jag Ă€r bara fundersam och försöker förstĂ„ hur folk resonerar dĂ„ det Ă€r ganska lĂ„ngt frĂ„n mitt eget ljudideal. Inget konstigt med det. Ăr mĂ„nga som inte tycker med jag, men man blir nyfiken och funderar pĂ„ vad det Ă€r folk faller för i olika uppstĂ€lningar. Ibland Ă€r det ljudet, ibland utseendet och ibland bara att det lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n det gamla man haft ... Att jag sedan just i denna trĂ„d kanske blir lite motpol till hallelujastĂ€mningen Ă€r kanske lite trĂ„kigt, men kanske Ă€ven nyttigt? [QUOTE][quote name='Golf3' date='Jan 8 2007, 16:27 '] Ja det jag vill komma till Ă€r just hur test utrustning och (kring) utrustning Ă€r och som du sĂ€ger sĂ„ slarvas det pĂ„ den fronten en del tyvĂ€rr, sedan šsĂ„ Ă€r jag lite tveksam till dessa tester i dessa tidningar som görs(oavsett tidning) hur testet har gĂ„tt till, hur lĂ€nge har dom testat, vilken miljö, osv... vilket inte alltid framgĂ„r. sedan om detta Ă€r fel? eller inte fĂ„ ju andra bedömma , frĂ„n min sida Ă€r detta bara en fundering pĂ„ dessa tester. <{POST_SNAPBACK}> [/quote][/QUOTE] Jag hĂ€nger med pĂ„ det och tror inte nĂ„gon ifrĂ„gasĂ€tter det. Det jag ifrĂ„gasĂ€tter Ă€r att jag tolkar dig som att du pĂ„stĂ„r att de Ă€r felaktigt utförda. [QUOTE]det Ă€r talande verkligen, ger en bild av att detta med tester frĂ„n dessa hifi tidningar Ă€r ganska dĂ„liga och att det Ă€r förhastade slutsatser mĂ„nga ggr[/QUOTE] Vad grundas detta pĂ„? [QUOTE][quote name='Golf3' date='Jan 8 2007, 16:27 '] Igen sĂ„ anvĂ€nder du ordet felaktigt , och om det Ă€r felaktigt kan jag inte bedöma frĂ„n en tidnings utlĂ€sning utan dĂ„ mĂ„ste man se hu testet har gĂ„tt till, men jag Ă€r lite tveksam till dessa tidningar och som du sĂ€ger sĂ„ lindas detta till förbannelse, dĂ„ en del Ă€r tydligen svĂ„rt att komma med rak krittik, sĂ„ dĂ€r hĂ„ller jag med dig. <{POST_SNAPBACK}> [/quote][/QUOTE] Jag ber om ursĂ€kt om jag tolkat fel. Min tolkning hĂ€rrör frĂ€mst i ovanstĂ„ende citat. Om jag sĂ€ger sĂ„ hĂ€r: PĂ„ vilket sĂ€tt Ă€r testerna dĂ„liga med förhastade slutsatser? (Obs - testerna - inte redovisningarna.) [QUOTE][quote name='Golf3' date='Jan 8 2007, 16:27 '] Oj ... skulle ha skrivigt lite tydligare hĂ€r oxĂ„ ajdĂ„.. sorry jag har ABSLOLUT inte lyssnat pĂ„ allt vilket jag ser att det Ă€r lĂ€t att tro, sĂ„ jag kan inte jĂ€mföra med allt heller... ledsen för det dĂ€r .. dĂ„ jag ser att det Ă€r lĂ€tt att tro det. <{POST_SNAPBACK}> [/quote][/QUOTE] NejdĂ„. SĂ„ dum Ă€r inte ens jag att jag trodde du menade det.  Jag har lĂ€st pĂ„ lite olika stĂ€llen om en massa Klipsch du hört. Det jag tycker Ă€r intressant Ă€r vilka andra högtalare du hört och jĂ€mför mot och hur du upplevt skillnaderna. En av de brister jag irriterar mig mest pĂ„ i tidningar Ă€r just att man sĂ„ sĂ€llan jĂ€för med annat. Hoppas pĂ„ bĂ€tter lycka hĂ€r ...  [QUOTE][quote name='Golf3' date='Jan 8 2007, 16:27 '] Canton,yamaha,CV,Infinity,JWS, burmeister, martin logan, Ă€ven lite av vantage serien, QRS, Dymavoice QLN +nĂ„gra till men sen finns det massor som jag inte har lyssnat pĂ„ oxĂ„. [quote]  Som att sĂ€ga - sök pĂ„ nĂ€tet.  <{POST_SNAPBACK}> [/quote][/QUOTE] Aha - vilka modeller och mot vilka Klisch lyssnade du och hur var skillnaderna? + och -? [QUOTE][quote name='Golf3' date='Jan 8 2007, 16:27 '] Igen det jag har lĂ€st frĂ„n alla dessa vi redan pratar om .. som finns pĂ„ nĂ€tet oxĂ„  nej jag lĂ€ser inte allt supernoga heller..det har jag inte tid med . <{POST_SNAPBACK}> [/quote][/QUOTE] SĂ„ dĂ„ ligger frĂ„gan kva - vilka tester frĂ„n KlischĂ€gare Ă€r sĂ„ pass mycket mer intressanta och bĂ€ttre?  [QUOTE][quote name='Golf3' date='Jan 8 2007, 16:27 '] det mesta som av dom kommer mer el mindre frĂ„n forumet av andra hĂ€r pĂ„ forumet. <{POST_SNAPBACK}> [/quote][/QUOTE] Men vad Ă€r det du menar? Take care!
Redigerat av Unregistered37573cc1, 08 January 2007 - 20:11.
Postad 08 January 2007 - 20:29
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
Hmm.. alltsÄ jag skrev vad som stÄr skrivet i denna tidning och jag har inte sagt att detta Àr sant el inte, utan jag konstaterar nÄgot som Àven förvÄnar mig, för 1200 tim har inte ens jag hört nÄgot innan sÄ hur vida detta Àr riktigt el inte vet jag inte?
<{POST_SNAPBACK}>
Utan att ha facit litar jag betydligt mer pĂ„ Klipsch i detta fall Ă€n pĂ„ HF. Jag fĂ„r kĂ€nslan av att du litar mer pĂ„ HF. Ăr det sĂ„??? SĂ„ vadslagning om ett resultat som utgĂ„r ifrĂ„n vad en tidning sĂ€ger Ă€r sant el inte Ă€r inte sĂ€rklit meningsfullt alls, sen hur mycket skillnaden blir vet ju inte vi för Ă€n du och jag har hört det eller hur? sĂ„ jag slĂ„r ju inte vad om nĂ„got utan att jag vet vad som Ă€r skillnaden OM det nu Ă€r nĂ„gra ? vilket varken du el jag har en aning om eller..?? , intressant att du Ă€r sĂ„ tvĂ€rsĂ€ker pĂ„ att det INTE kommer vara nĂ„gra skillnader mellan dessa timmar i , har du kollat? för jag Ă€r vĂ€ldigt intresserad pĂ„vad du baserar det pĂ„ isf ,
<{POST_SNAPBACK}>
Nope - varken du eller jag VET, men jag Ă€r sĂ„ sĂ€ker pĂ„ min sak att jag vĂ„gar satsa pĂ„ det. Ăr insatsen tillrĂ€ckligt hög (= din anlĂ€ggning  ) sĂ„ kan jag nog fĂ„ till en test ... Det meningsfulla Ă€r at utröna vem som har rĂ€tt och inte? VĂ„gar du? Anledningarna till att jag Ă€r sĂ„ pass sĂ€ker Ă€r frĂ€mst 4: 1. Klipsch har angett betydligt kortare inspelningstid, 2. Inspelningens effekt pĂ„ ljudet Ă€r kraftigt avtagande med med tiden. Effekten mellan timme 1 och 20 Ă€r oftast "vĂ€l sĂ„ stor" som timme 200-300 osv. 3. De flesta, inklusive du och jag, har ganska dĂ„liga rum akustiskt sett. I de rummen torde andra parametrar göra betydligt mer för ljudet Ă€n timme 7-900, vilket oftast blir vĂ€ldigt tydligt i ett seriöst blindtest. 4. De flesta, inklusive mig och jag gissar Ă€ven dig(?) har inte guldöron och blir kusligt pĂ„minda om detta om man blindtestar. Jag har gjort bort mig ett gĂ€ng gĂ„nger dĂ„ jag varit för kaxig ... tack och lov har jag lugnat mig lite i alla fall... RĂ€tt eller fel resonerat?
Postad 09 January 2007 - 00:16
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlÀgg
Att jag sedan just i denna trÄd kanske blir lite motpol till hallelujastÀmningen Àr kanske lite trÄkigt, men kanske Àven nyttigt? 
NÀ..men varför det  .. en bra stÀmmning Àr trevligt oxÄ och det skapar posetiva reaktioner, och denna del av forumet Àr ju till för klipsch folket att ge sina reaktioner och tycken som kan vara nog sÄ vÀrde fullt som info mÄnga ggr... sÄ upp med hakan nu  sÄÄ bravo Jag hÀnger med pÄ det och tror inte nÄgon ifrÄgasÀtter det. Det jag ifrÄgasÀtter Àr att jag tolkar dig som att du pÄstÄr att de Àr felaktigt utförda.
jag pÄstÄr frÄn min sida att det verkar vara för snabba slutsattser pÄ ljudet dÄ andra lyssnare som Àr i detta forum upplever en helt annan bild av ljudet, visst sen har ju akustik och allt annat en stor roll i hur vi reagerar pÄ ljudet, och miljön dom testar i Àr i en perfekt akustik? vad vet vi? detta framgÄr sÀllan i tidningarna ( vilka det Àn Àr) sÄ vad jag menar Àr att jag ser ofta (inte alltid) att en klipsch Àgares tycke stÀmmer inte med tidningars tester, och hur gemene lyssnare reagerar Àr mer vÀrdefull Àn tester i tidningarna mÄnga ggr, men det Àr vad jag tycker. Jag ber om ursÀkt om jag tolkat fel. Min tolkning hÀrrör frÀmst i ovanstÄende citat. Om jag sÀger sÄ hÀr: PÄ vilket sÀtt Àr testerna dÄliga med förhastade slutsatser? (Obs - testerna - inte redovisningarna.)
Se ovanför hur jag resonerar. NejdÄ. SÄ dum Àr inte ens jag att jag trodde du menade det. Jag har lÀst pÄ lite olika stÀllen om en massa Klipsch du hört. Det jag tycker Àr intressant Àr vilka andra högtalare du hört och jÀmför mot och hur du upplevt skillnaderna. En av de brister jag irriterar mig mest pÄ i tidningar Àr just att man sÄ sÀllan jÀför med annat. Hoppas pÄ bÀtter lycka hÀr ... 
Ja det Àr sant verkligen att det Àr lite jÀmförelser med annat, liksom du tycker jag det Àr trist. jag har nog gjort mer lyssningar mellan recivers o stÀrkare faktiskt Àn mellan högtalare men vid ett tillfÀlle sÄ fick jag möjlighet att lyssna pÄ högtalare frÄn Infinty beta serien ( kommer inte i hÄg modellnamn nu ) men det var högisar rÀtt sÄ stora, och dom lÀt vÀldigt bra  ljus i ljudet och en skön bas faktiskt , mjukare i diskaten Àn klipsch dÄ av förstÄliga skÀl, inte samma nÀrvaro i ljudet som klipschen, oxÄ förstÄligt dÄ kÀnsligheten Àr lÀgre dessutom, drivdel var vid tillfÀllet onkyo, det Àr ju kraftiga grejer frÄn onkyo alltid sÄ det var en del muskler dÀr iaf. vete tusan hur det hade lÄtigt med min reciver men , jag tror att mer pulver pÄ frontarna hade behövt iaf, för att fÄ upp botten ur högtalarna. Aha - vilka modeller och mot vilka Klisch lyssnade du och hur var skillnaderna? + och -?
burmaister har jag lyssnat pÄ ett stÀlle som heter HIFI-consult i alingsÄs och dom har Martin logan, burmaister,QRS, och det Àr ju riktiga lyssnings rum oxÄ och visst dessa grejer lÄter otroligt detaljerade i ljudet , sÄ klart och rent ljud , och anvÀnder man sen en drivning av Bladelius grendel sÄ dÄ lÄter det en del hehe. den var jag pÄ mÀssan i arken nartuligtvis och gick pÄ en av demningarna av burmaister, visst akustik gÄr det ju inte prata om hÀr tyvÀrr men dom gjorde ju otroligt bra ifrÄn sig ,men priset Àr ju dÀrefter oxÄ, inget jag kommer i nÀrheten av iaf. SÄ dÄ ligger frÄgan kva - vilka tester frÄn KlischÀgare Àr sÄ pass mycket mer intressanta och bÀttre? 
det rÀcker med vad du kan lÀsa hÀr i forumet tycker jag, det finns ju mÄnga som sÀger sin sak vÀldigt bra el har Äsikter om allt. sen om det Àr "tester" Àr kanske att ta i men det Àr vÀrdefulla intryck av klipsch Àgare och dom intrycken Àr ju guld vÀrda för andra som kan ha en liknade rums sittuation vilker ger en nÀrmare kÀnlsa av resultat, Àn frÄn ett test med en perfekt akustik eller inte. //Golfen
Redigerat av Unregistered1113, 09 January 2007 - 01:26.
Postad 09 January 2007 - 01:49
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlÀgg
Utan att ha facit litar jag betydligt mer pĂ„ Klipsch i detta fall Ă€n pĂ„ HF. Jag fĂ„r kĂ€nslan av att du litar mer pĂ„ HF. Ăr det sĂ„???
Nej det Ă€r det inte , men det betyder inte att jag litar mer pĂ„ en reprensetant frĂ„n JAMO, jag litar lika lite pĂ„ en sĂ€ljare som tidning, den ifo jag fĂ„r gör jag egna slutresultat frĂ„n baserat pĂ„vad jag vet , inte gissar mej fram till, Samtidigt Ă€r det intressant att HF kommer med dessa uppgifter och inte skulle ha nĂ„got att backa upp det med? Ljuger dom? sjĂ€lvmord skulle det vara för den tidnings ryckte som deras trovĂ€rdigthet byggs pĂ„ och skulle troliogtvis förnekas av klipsch, har dom det? nĂ€ inte vad jag har sett?... Nope - varken du eller jag VET, men jag Ă€r sĂ„ sĂ€ker pĂ„ min sak att jag vĂ„gar satsa pĂ„ det. Ăr insatsen tillrĂ€ckligt hög (= din anlĂ€ggning ) sĂ„ kan jag nog fĂ„ till en test ... Det meningsfulla Ă€r at utröna vem som har rĂ€tt och inte? VĂ„gar du? 
Ojoj du vill gÀrna ha min anlÀggning va? , du svaret blir NEJ jag skulle aldrig göra det, Feg? tja kanske det .... men det kan jag leva med isf, för vadslagning Àr inte min grej och jag Àr inte sÄ sÀker pÄ om det blir sÀrkilt bÀttre av den anledningen heller. insattsen kan bli sÄ hög du vill ..men du fÄr inte mej mer intresserad ÀndÄ.  stÄr jag inte för vad jag sÀger? jo dÄ jag skriver hÀr Anledningarna till att jag Àr sÄ pass sÀker Àr frÀmst 4: 1. Klipsch har angett betydligt kortare inspelningstid, 2. Inspelningens effekt pÄ ljudet Àr kraftigt avtagande med med tiden. Effekten mellan timme 1 och 20 Àr oftast "vÀl sÄ stor" som timme 200-300 osv. 3. De flesta, inklusive du och jag, har ganska dÄliga rum akustiskt sett. I de rummen torde andra parametrar göra betydligt mer för ljudet Àn timme 7-900, vilket oftast blir vÀldigt tydligt i ett seriöst blindtest. 4. De flesta, inklusive mig och jag gissar Àven dig(?) har inte guldöron och blir kusligt pÄminda om detta om man blindtestar. Jag har gjort bort mig ett gÀng gÄnger dÄ jag varit för kaxig ... tack och lov har jag lugnat mig lite i alla fall...
RĂ€tt eller fel resonerat?
1: Ja jag vet det . 2:Sant , jag har upplevet mycketmed mina nya h-talare i början , men det blir sÀkert mer. 3:jadu det har vi verkligen , akustiken Àr ju allt annat Àn perfekt och det hÄller jag med om, och vid ett perfekt akustik rum sÄ kommer dom att lÄta bÀttre el sÀmre( vilket öra som nu lyssnar dÄ) 4: nej du jag har helt vanliga öron som Àr lite uslitna av allt oljud..hmm, och det har jag med mig hela tiden nÀr ett test ska göras att man inte kan uppfatta allt eller ens sina egna grejer ibland, sÄ jag Àr rÀtt sÄ ödmjuk faktiskt och tar inget för givet vad gÀller detta med ljud för det kan spela en spratt , men det jag hör det hör jag ...och det Àr MIN vÀgledning .sÄ nÄgon kaxighet Àr ingen ide alls för det fÄr man tillbaka sen. Bra resonerat. Ha det. //Golfen
Postad 09 January 2007 - 10:42
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
Edit:  Att jag ska vara sÄ %€@£$ dÄlig pÄ att fÄ till quote! Sorry! [quote name='Golf3' date='Jan 9 2007, 02:16 '] [quote]Jag hÀnger med pÄ det och tror inte nÄgon ifrÄgasÀtter det. Det jag ifrÄgasÀtter Àr att jag tolkar dig som att du pÄstÄr att de Àr felaktigt utförda. [/quote] jag pÄstÄr frÄn min sida att det verkar vara för snabba slutsattser pÄ ljudet dÄ andra lyssnare som Àr i detta forum upplever en helt annan bild av ljudet, visst sen har ju akustik och allt annat en stor roll i hur vi reagerar pÄ ljudet, och miljön dom testar i Àr i en perfekt akustik? vad vet vi? detta framgÄr sÀllan i tidningarna ( vilka det Àn Àr) sÄ vad jag menar Àr att jag ser ofta (inte alltid) att en klipsch Àgares tycke stÀmmer inte med tidningars tester, och hur gemene lyssnare reagerar Àr mer vÀrdefull Àn tester i tidningarna mÄnga ggr, men det Àr vad jag tycker. <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Vad Àr det som gör att du utgÄr frÄn att det Àr tidningen som drar snabba slutsatser och inte att lyssnarna pÄ forumet gör detsamma? (Se Àven nedan.) [quote name='Golf3' date='Jan 9 2007, 02:16 '] jag har nog gjort mer lyssningar mellan recivers o stÀrkare faktiskt Àn mellan högtalare men vid ett tillfÀlle sÄ fick jag möjlighet att lyssna pÄ högtalare frÄn Infinty beta serien ( kommer inte i hÄg modellnamn nu ) men det var högisar rÀtt sÄ stora, och dom lÀt vÀldigt bra  ljus i ljudet och en skön bas faktiskt , mjukare i diskaten Àn klipsch dÄ av förstÄliga skÀl, inte samma nÀrvaro i ljudet som klipschen, oxÄ förstÄligt dÄ kÀnsligheten Àr lÀgre dessutom, drivdel var vid tillfÀllet onkyo, det Àr ju kraftiga grejer frÄn onkyo alltid sÄ det var en del muskler dÀr iaf. vete tusan hur det hade lÄtigt med min reciver men , jag tror att mer pulver pÄ frontarna hade behövt iaf, för att fÄ upp botten ur högtalarna. <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Just Betan Àr jag inte sÄ förtjust i. Har mer förstÄelse för de som Àlskar Klipsch Àn Beta, Àven om jag sjÀlv hellre skulle leva med Beta. Anledning? Allt Betan gör finns det andra som gör bÀttre enligt min mening. Gillar man Klipsch ljud sÄ Àr de ganska ensamma och jag kan inte komma pÄ nÄgon med liknande karaktÀr. AlltsÄ blir det valet lÀtt. SÄ det Àr fÀrmst Beta du jÀmfört med i nÀrheten av "din" prisklass? Och i övrigt inga lÀngre jÀmförelser under samma tillfÀlle och samma rum? [quote name='Golf3' date='Jan 9 2007, 02:16 '] [quote]Aha - vilka modeller och mot vilka Klisch lyssnade du och hur var skillnaderna? + och -? [/quote] burmaister har jag lyssnat pÄ ett stÀlle som heter HIFI-consult i alingsÄs och dom har Martin logan, burmaister,QRS, och det Àr ju riktiga lyssnings rum oxÄ och visst dessa grejer lÄter otroligt detaljerade i ljudet , sÄ klart och rent ljud , och anvÀnder man sen en drivning av Bladelius grendel sÄ dÄ lÄter det en del hehe. den var jag pÄ mÀssan i arken nartuligtvis och gick pÄ en av demningarna av burmaister, visst akustik gÄr det ju inte prata om hÀr tyvÀrr men dom gjorde ju otroligt bra ifrÄn sig ,men priset Àr ju dÀrefter oxÄ, inget jag kommer i nÀrheten av iaf. <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Ja tyvÀrr har vi vanliga dödliga begrÀnsat med pengar. Vilka Klipsch jÀmförde du dessa med? Styrkor och svagheter? [quote name='Golf3' date='Jan 9 2007, 02:16 '] [quote]Aha - vilka modeller och mot vilka Klisch lyssnade du och hur var skillnaderna? + och -? [quote]SÄ dÄ ligger frÄgan kva - vilka tester frÄn KlischÀgare Àr sÄ pass mycket mer intressanta och bÀttre?  [/quote] det rÀcker med vad du kan lÀsa hÀr i forumet tycker jag, det finns ju mÄnga som sÀger sin sak vÀldigt bra el har Äsikter om allt. sen om det Àr "tester" Àr kanske att ta i men det Àr vÀrdefulla intryck av klipsch Àgare och dom intrycken Àr ju guld vÀrda för andra som kan ha en liknade rums sittuation vilker ger en nÀrmare kÀnlsa av resultat, Àn frÄn ett test med en perfekt akustik eller inte. <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Min fundering Àr hur vÀrdefulla Äsikterna Àr om de inte stÀlls mot nÄgot annat. Precis osm med tidningarna sÄ tycker jag det Àr allt för ofta man jÀmför. i mÄnga fall verkar folk dessutom tyvÀrr inte ha jÀmfört alls (absolut inget som bara gÀller Klipsch). Att man tycker det lÄter bra om man bytt upp sig kÀnns fortfarande ganska luddigt. Det Àr ett vÀlkÀnt psykiskt fenomen att man dÄ man köpt nya saker kommer in i "bekrÀftelsefasen" (om jag minns rÀtt i begreppsdjungeln) dÀr man söker alla möjligheter att fÄ bekrÀfta att an gjort ett bra köp och sÄlunda Àr nöjd. Har man dÄ inte jÀmfört sÀrskilt mycket med annat och dessutom gjort ett byte frÄn en vesÀntligt lÀgre prisklass sÄ Àr det ganska sjÀlvklart att man Àr nöjd. det Àr bara att kika in i de flesta klubbar sÄ Àr de allra flesta som nyss har skaffat sina prylar sjukt nöjda, MEN sÀger det nÄgot? Enligt min mening inte mycket om man inte vet varför de Àr nöjda. Har de verkligen jÀmfört med nÄgot annat? Har de gjort vettiga jÀmförelser? I det fallet hÀvdar jag att tidningarnas jÀmförelser oftast Àr mer relevanta. De har oftast tagit sig tid att lyssna pÄ mÄnga högtalare i samma klass med lite olika elektronik. (TyvÀrr oftast endast i ett rum.) Att de sedan har dÄliga redovisningar och att jag (och mÄnga andra) ofta inte delar deras Äsikter om en del jÀmförelser Àr "felaktiga" i mÄnga fall handlar om olika ljudideal. DÄ och dÄ dyker det dock upp nÄgon riktigt intressant redogörelse-trÄd pÄ forumet dÀr nÄgon verkligen jÀmfört och satt sig in. Det brukar vara mycket uppskattat, men tyvÀrr lite sÀllsynt. Oftast Àr det mest - "Köp den - jag har likadana" eller "Canton Àr överlÀgset", men dÄ det kommer till kritan finns inga eller mycket svaga motivationer. DÄ föredrar jag faktiskt tidningarna i mÄnga fall ... Àven om jag generellt tycker det Àr MYCKEt roligt att lÀsa intryck, i alla fall de som verkligen försöker beskriva och inte bara sÀger att "de Àr sÄ bra" "vilket tryck", "sjukt drag" osv SjÀlv skulle jag tycka det var kul med lite mer info frÄn tex Martin (som Àr en god skrivare) om hans intryck och motiv till byten.  Fler fÄr gÀrna hÀnga pÄ. Som sagt - jag har svÄrt att se vad du egentligen menar dÄ du generellt hÀnvisar till forumet och tycker det skulle vara bra om du konkretiserade vilka inlÀgg det rör sig om. Det Àr mycket möjligt att jag Àr bedrövlig pÄ att leta (min "chef" sÀger det hemma i alla fall), men jag har kikat i flera KlipschtrÄdar och hittat ytterst lite, sÄ jag Àr tacksam för tips och hjÀlp. [quote name='Golf3' date='Jan 9 2007, 02:16 '] dom intrycken Àr ju guld vÀrda för andra som kan ha en liknade rums sittuation vilker ger en nÀrmare kÀnlsa av resultat, Àn frÄn ett test med en perfekt akustik eller inte. <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Att tro att man kan ersÀtta andras akustik med nÄgot man lÀst pÄ forumet tror jag Àr en för hög förhoppning. Personligen tror jag ett test med god akustik sÀger mer Àn nÄgra rader om intryck dÀr rummets akustik knappt ens tas upp. Men det Àr ju jag det ...
Redigerat av Unregistered37573cc1, 09 January 2007 - 11:08.
Postad 09 January 2007 - 11:05
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
Utan att ha facit litar jag betydligt mer pĂ„ Klipsch i detta fall Ă€n pĂ„ HF. Jag fĂ„r kĂ€nslan av att du litar mer pĂ„ HF. Ăr det sĂ„??? Nej det Ă€r det inte , men det betyder inte att jag litar mer pĂ„ en reprensetant frĂ„n JAMO,
<{POST_SNAPBACK}>
Ăr det inte Jamos organisation som ska representera Klipsch i Sverige? Jag kunde lika gĂ€rna skriva Klipschagent (vilket det Ă€r i mina ögon), men ville försöka vara korrekt ... men det kanske bara blev mer fel ... Nej det Ă€r det inte , men det betyder inte att jag litar mer pĂ„ en reprensetant frĂ„n JAMO, jag litar lika lite pĂ„ en sĂ€ljare som tidning, den ifo jag fĂ„r gör jag egna slutresultat frĂ„n baserat pĂ„vad jag vet , inte gissar mej fram till, Samtidigt Ă€r det intressant att HF kommer med dessa uppgifter och inte skulle ha nĂ„got att backa upp det med? Ljuger dom? sjĂ€lvmord skulle det vara för den tidnings ryckte som deras trovĂ€rdigthet byggs pĂ„ och skulle troliogtvis förnekas av klipsch, har dom det? nĂ€ inte vad jag har sett?...
<{POST_SNAPBACK}>
Ser det ÀndÄ som du litear mer pÄ HF Àn Klipsch sjÀlva. I detta fall har du sjÀlv sagt att vi inte vet. DÄ brukar man gÄ mot det som Àr mer sannolikt. Vad finer du mer sannolikt? Resonemanget kring vad jag tror har du sett. LÀgger jag till mina egna erfarenheter av HF (har alla nummer, inkl skivor fram tom 02) sÄ har de mer Àn en gÄng gjort mycket ... hmmm ... annorlunda utspel. Vill inte gÄ in i de diskussionerna, men konstaterar att de ofta hört skillnader som inga andra hört pÄ tex kablar. att det Àven för dem torde vara MYCKEt svÄrt att redogöra för ljudkillnaderna mellan högtalarna för hur de lÀt dÄ de spelat kring 500 timmar och dÄ de hade spelat 1000 timmar och samtidigt bortse frÄn tillvÀnjningen. Det finns MASSOR att lÀsa om dessa fenomen bÄde pÄ hififorum och faktiskt, sÄ hÀnger du dÀr ett tag sÄ kommer sÄdana trÄdar att komma.  Jag skulle inte strÀcka mig till att de vedvetet ljuger, men jag utgÄr frÄn att Klipsch har större möjligheter och erfarenheter att sjÀlva konstatera inspelningstider och rekomendera dÀrefter. rörande att Klipsch skulle dementera. varför skulle de det? Om jag förstÄtt dig rÀtt Àr hela artikeln (som vanligt) positivt skriven. att gÄ ut och dementera nÄgot skulle knappast ge Klipsch nÄgot. Snarare skulle en myt om lÀngre inspelningstiuder gynna dem. (Se Martins och mitt resonemnag tidigare.) Ingen hemlighet att tidningarna och företagen lever i en stilla symbios. Tidningarna Àr beroende av att fÄ produkter att testa och företagen att de skriver gott. För smÄ tidningar, som vÄra nordiska, Àr beroendestÀllningen Àn större. Hur ofta har du sett en produkt sÄgas? Du som varit ute och lyssnat pÄ mycket mÄste ha hört en hel del som faktiskt Àr direkt dÄligt? Hur ofta har det framkommit i pressen? PÄverkas inte skrivarna av att de i mÄnga fall blir "bjudna" pÄ mÀssor, fabriker och att de kan fÄ köpa testade exemplar billigt eller t.o.m. fÄ dem?  (Kom in pÄ ett sidospÄr sorry.) Bra resonerat.
<{POST_SNAPBACK}>
 tack! DÄ kanske vi tror samma sak dÄ.  Jag Àr fortfarande övertygad om att det ska mycket till för att man ska höra skillnaden mellan de inspelningstimmarna ...  Edit - Àntligen quote som funkar
Redigerat av Unregistered37573cc1, 09 January 2007 - 11:07.
Postad 09 January 2007 - 16:49
Crille99
-
Crille99
-
ForumrÀv
-
-
801 inlÀgg
Sitter i tankarna om att uppgradera till RF-82 , har RF-35Žorna förtillfÀllet...
Vad tror ni? mÀrker man nÄgon skillnad mÄntro?
Ha D.
Postad 09 January 2007 - 20:17
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlÀgg
Sitter i tankarna om att uppgradera till RF-82 , har RF-35Žorna förtillfÀllet...
Vad tror ni? mÀrker man nÄgon skillnad mÄntro?
Ha D.
<{POST_SNAPBACK}>
Hej. Bra frÄga  Jag Àr tveksam till det men... man vet ju aldrig du kanske upplever en skillnad, testa och lyssna. Rf-35 och rf-82 Àr samma högtalare egentligen men det kan ju vara skillnad? ... kolla upp det och kom tillbaka o berÀtta hur du tycker gÀrna. //Golfen
Postad 09 January 2007 - 20:21
Crille99
-
Crille99
-
ForumrÀv
-
-
801 inlÀgg
Diskanten ska ju verkligen vara förbÀttrad , hade definitivt varit intressant att testa.
Men som vanligt sÄ fÄr man demat ett par oinspelade...
Iallafall hos min nÀrliggande Klipsch ÄterförsÀljare.
Förresten , vet ni om dem har bytt ut lakritskablar pÄ insidan av högtalarna till det bÀttre pÄ nya RF serien?
Ăr verkligen inga höjdar snören i dem Ă€ldre...
Redigerat av Crille99, 09 January 2007 - 20:26.
Postad 09 January 2007 - 23:58
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlÀgg
Edit: Att jag ska vara sÄ %€@£$ dÄlig pÄ att fÄ till quote! Sorry!
Ja det var vÀldans var svÄrt detta var Vad Àr det som gör att du utgÄr frÄn att det Àr tidningen som drar snabba slutsatser och inte att lyssnarna pÄ forumet gör detsamma? (Se Àven nedan.)
Rumsakustik t.ex, tid för testet, set-up som vi sÀllan fÄr veta tycker jag(som kring utrustningen) och deras test Àr pÄ Jamo sÄ har dom förmodligen ett perfekt rum som Àr anpassat för klipschen, vilket dom som köper grejer mÄnga ggr inte har hemma dÄ det i regel Àr i vardags rummet grejerna Àr placerade, och utfrÄn vad vad medelmar eller andra personer som har el haft klipsch inte Àr Àr lika i sina bedömningar, sen hur mycket man ska bry sig om detta el hur relevant det Àr för andra,vet jag inte. Just Betan Àr jag inte sÄ förtjust i. Har mer förstÄelse för de som Àlskar Klipsch Àn Beta, Àven om jag sjÀlv hellre skulle leva med Beta. Anledning? Allt Betan gör finns det andra som gör bÀttre enligt min mening. Gillar man Klipsch ljud sÄ Àr de ganska ensamma och jag kan inte komma pÄ nÄgon med liknande karaktÀr. AlltsÄ blir det valet lÀtt. SÄ det Àr fÀrmst Beta du jÀmfört med i nÀrheten av "din" prisklass? Och i övrigt inga lÀngre jÀmförelser under samma tillfÀlle och samma rum?
jag har lyssnat pÄ CV 10 seiren med en H/K och det var en jobbig upplevelse verkligen , renhet eller detaljer i ljudet var totalt borta i jÀmförelse med min set-up och alldeles för mörkt och grötigt ljud , för mycket bas som bara var nere i dom djupa reg i ljudet inget mellan reg att tala o hÀr, diskant knappt hörbart ibland , och detta framför allt i film delen som Àr skit jobbig tycker jag . visst sÀt pÄ en cd och vrid upp volym och du har party stÀmmning snabbt och visst till 2 kanals ljudet sÄ Àr det Ok men , i slut Àndan sÄ Àr det fel reciver til dessa h-talare , en Maratzs el Denon hade jÀmnar it ljudet i CV och fÄtt en lite mjukare bas som inte Àr sÄ pÄtrÀngande som det var vid detta tillfÀlle. Ett annatj aghar lyssnat pÄ Àr Phonar Credo och det var en intressant upplevelse , skulle vilja sÀga att mina rf-63 Àr vÀldigt nÀra Credon i ljudet och dÄ skiljer det 35.000 i mellan dom ÀndÄ. Sen Àr ju Phonar Credo i high end segmentet sÄ detta Àr inte illa alls. Vilka Klipsch jÀmförde du dessa med? Styrkor och svagheter?
Det som lÄg nÀrmast med tanke pÄ pris och storlek pÄ grejerna sÄ Àr juRF-82 o Rf-83 nÀrligande men Klipschen kommer inte i nÀrheten av av dom dyra bjÀssarna men det jag upplevde med t.ex burmaitser var att klipschen Àr rundare i ljudet Àn burisarna , martin logan Àr ju sÄ bra grejer sÄ herregud vilket ljud, och med denna teknik som dom anvÀnder med detta galler fungerar vÀldigt bra, men igen vÀldigt dyrt. Dynavoice impar inte direkt pÄ mej lÀngre nÀrman har desa 63 hemma, vid ett tillfÀlle hÀr pÄ forumet sÄ skrev jag att dynavoice m-65 och m-85 Àr bra h-talare men har man lyssnat pÄ klipsch sÄ blir man snart varse pÄ nÀrvaron och det rena klingade ljudet som dom ger samt en betydligt skönare bas Àn dynavoice ger som Àr lite för mycket tonÄrs stuk med distad gitarr som funkar bÀst i dessa , Klipschen Àr för den mognare o lyssnade publiken, dynavoice bara lÄter tyvÀrr. Dom Àr vÀl ok för vad dom kostar men inte mer tyvÀrr, sen Àr ju designen inte sÄ lysande precis. Hoppas att du fÄr en bild av vad jag tycker nu. Har lyssnat pÄ bÄda delarna av det dyra o billiga och inanan klipsch-63 som jag har idag, hade jag JWS 3-vÀgs med dubbla 10" och det Àr ju ljus Är i ljudet mellan rf-63 o dom gamla (som jagGAv bort) högtalarna. NÀ Klipsch Rules för dom pengar man har och det finns jÀkligt fina h-talra men dÄ kostar det oxÄ. . i mÄnga fall verkar folk dessutom tyvÀrr inte ha jÀmfört alls (absolut inget som bara gÀller Klipsch). Att man tycker det lÄter bra om man bytt upp sig kÀnns fortfarande ganska luddigt. Det Àr ett vÀlkÀnt psykiskt fenomen att man dÄ man köpt nya saker kommer in i "bekrÀftelsefasen" (om jag minns rÀtt i begreppsdjungeln) dÀr man söker alla möjligheter att fÄ bekrÀfta att an gjort ett bra köp och sÄlunda Àr nöjd. Har man dÄ inte jÀmfört sÀrskilt mycket med annat och dessutom gjort ett byte frÄn en vesÀntligt lÀgre prisklass sÄ Àr det ganska sjÀlvklart att man Àr nöjd. det Àr bara att kika in i de flesta klubbar sÄ Àr de allra flesta som nyss har skaffat sina prylar sjukt nöjda,
Ja du har rÀtt att man Àr nöjd nÀr man har köpt grejer som Àr nya och kan pÄverkas av det och en del har inte kollat runt el tafit sig tid till att lyssna vilket Àr trist för man lÀr sig otroligt mycket genom att göra det, plus att man fÄr en bild av ens egna ljudbild bÀttre(lÀr kÀnna sig sjÀlv) vilket man absolut inte fÄr av att bara frÄga andra om vad dom tycker (vilket Àr vanligt pÄ detta forum) för det Àr ju inte sÄ vÀgledande precis, men jag hade en tillbaka hÄllen förvÀntning för som jag sa tidigare sÄ tar jag INGET för givet utan jag vill verkligen höra om det Àr sÄ att det blir bÀttre el inte, i mitt fall sÄ hade jag vissa förhopningar nartuligtvis men höll mej tillbaka för att inte bli besviken och det blev jag inte heller utan skillnade var enorm mot mina gamla JWS lÄdor , med engÄng sÄ mÀrker man ju skillnaden i nÀrvaron i ljudet och i klipsch fall Àr den rÀtt sÄ pÄtaglig och jag fick direkt vrida ner volymen frÄn det jag brukar ha den för en normal lyssning(vad nu det Àr) . I det fallet hÀvdar jag att tidningarnas jÀmförelser oftast Àr mer relevanta. De har oftast tagit sig tid att lyssna pÄ mÄnga högtalare i samma klass med lite olika elektronik. (TyvÀrr oftast endast i ett rum.)
Ja ett rum endast och ett fixat rum, vilket dom flesta inte har vad gÀller akustiken , dÄ blir det mer relevant att lyssna pÄ dom som har en liknande rumsakustik och ger en bild frÄn ett hem och inte ett perfekt fixat rum med perfekt akustik. Visst jag lÀser tetser och dom Àr nartuligtvis vÀglednade dom med men den frÀmsta lyssnaren Àr ju du och jag iaf. Detta Àr vad jag tycker i denna frÄga och vi tycker inte lika hÀr. Som sagt - jag har svÄrt att se vad du egentligen menar dÄ du generellt hÀnvisar till forumet och tycker det skulle vara bra om du konkretiserade vilka inlÀgg det rör sig om. Det Àr mycket möjligt att jag Àr bedrövlig pÄ att leta (min "chef" sÀger det hemma i alla fall), men jag har kikat i flera KlipschtrÄdar och hittat ytterst lite, sÄ jag Àr tacksam för tips och hjÀlp.
Ok .. jag lÀser inlÀggen frÄn dom som ger sina intryck , men visst dom kan ju vara lite mer utförliga och beskrivande kan jag tycka med , Àven frÄn min sida oxÄ , men bortsÀtt frÄn det sÄ blir det ÀndÄ en lite intressant bild av vad andra tycker om sina grejer. kolla vidare i klipsch trÄdarna tycker jag .. den som letar finner.... dessa frÄgor hittar jag ibland i förstÀrkar trÄden, högtalar trÄden(officiella trÄden) osv... . Att tro att man kan ersÀtta andras akustik med nÄgot man lÀst pÄ forumet tror jag Àr en för hög förhoppning. Personligen tror jag ett test med god akustik sÀger mer Àn nÄgra rader om intryck dÀr rummets akustik knappt ens tas upp. Men det Àr ju jag det ...
Ja det Àr ju du det och det fÄr du leva med tror jag ... //Golfen
Postad 10 January 2007 - 00:37
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlÀgg
Ăr det inte Jamos organisation som ska representera Klipsch i Sverige? Jag kunde lika gĂ€rna skriva Klipschagent (vilket det Ă€r i mina ögon), men ville försöka vara korrekt ... men det kanske bara blev mer fel ...
Jo visst ska dom göra det, och dÄ borde denna info frÄn HF inte ens ha skrivits om den nu inte ens stÀmmer? sÄ igen att pÄstÄ att tidningen vilseleder Àr ju lika mÀrkligt det, sÄ jag fÄr ju intrycket att du tycker att tidningar för oss bakom ljuset medvetet ? Àr det sÄ?? jag tycker att deras tester inte visar helt och hÄllet vad den gemene person har för ljud hemma eftersom det inte Àr alla som har ett ordnat akustiks rum. men att gÄ sÄ lÄngt som att pÄstÄ att tidningar Àr helt ute o cyklar hÄller jag inte med om. men som sagt sÄ Àr alla intryck frÄn köpare vÀldigt mycket mer vÀrda dÄ det Àr en bild av hur det lÄter hemma hos dom, sen om det Àr sÀrkilt reprensativt för vad ljudet ska lÄta enligt Klipsch Àr ju en annan sak och gÄr inte att jÀmföras tycker jag iaf, men det Àr ju jag det. Ser det ÀndÄ som du litear mer pÄ HF Àn Klipsch sjÀlva. I detta fall har du sjÀlv sagt att vi inte vet. DÄ brukar man gÄ mot det som Àr mer sannolikt. Vad finer du mer sannolikt? Resonemanget kring vad jag tror har du sett. LÀgger jag till mina egna erfarenheter av HF (har alla nummer, inkl skivor fram tom 02) sÄ har de mer Àn en gÄng gjort mycket ... hmmm ... annorlunda utspel. Vill inte gÄ in i de diskussionerna, men konstaterar att de ofta hört skillnader som inga andra hört pÄ tex kablar. att det Àven för dem torde vara MYCKEt svÄrt att redogöra för ljudkillnaderna mellan högtalarna för hur de lÀt dÄ de spelat kring 500 timmar och dÄ de hade spelat 1000 timmar och samtidigt bortse frÄn tillvÀnjningen. Det finns MASSOR att lÀsa om dessa fenomen bÄde pÄ hififorum och faktiskt, sÄ hÀnger du dÀr ett tag sÄ kommer sÄdana trÄdar att komma. Jag skulle inte strÀcka mig till att de vedvetet ljuger, men jag utgÄr frÄn att Klipsch har större möjligheter och erfarenheter att sjÀlva konstatera inspelningstider och rekomendera dÀrefter. rörande att Klipsch skulle dementera. varför skulle de det? Om jag förstÄtt dig rÀtt Àr hela artikeln (som vanligt) positivt skriven. att gÄ ut och dementera nÄgot skulle knappast ge Klipsch nÄgot. Snarare skulle en myt om lÀngre inspelningstiuder gynna dem. (Se Martins och mitt resonemnag tidigare.)
Nej som jag sa sÄ tror jag inte mer pÄ vad HF el annan tidning sÀger , men jag bortser inte frÄn infon heller som ointressant, utan lÀser och gör en egen bedömning utifrÄn det men baserar den pÄ dom fakta jag lÀser el fÄr veta pÄ andra vÀgar, sen ska ju klipsch ha all sifror och data ja sjÀlvklart dÄ det Àr dom som bygger det, men nÀr teknisk info inte blir ifrÄga satt av tillverkarna sÄ blir det ju ofrÄnkomligt att det uppstÄr en viss tveksamhet hur vida all info Àr opÄ bordet eller inte, och att dom inte skulle reagera tycker jag Àr mÀrkligt resonemang dÄ det skulle betyda att vuilken tidning som helst skulle dra till med vilken lögn som helst utan att riskera nÄgot? det verkar vÀldigt mÀrkligt tycker jag och det fÄr nog komma en kommentar frÄn en representant frÄn Klipsch isf och dementera el bekrÀfta det ,för att gÄ pÄ den info vad du tycker el tror Àr lika irellevant isf. Ingen hemlighet att tidningarna och företagen lever i en stilla symbios. Tidningarna Àr beroende av att fÄ produkter att testa och företagen att de skriver gott. För smÄ tidningar, som vÄra nordiska, Àr beroendestÀllningen Àn större. Hur ofta har du sett en produkt sÄgas? Du som varit ute och lyssnat pÄ mycket mÄste ha hört en hel del som faktiskt Àr direkt dÄligt? Hur ofta har det framkommit i pressen? PÄverkas inte skrivarna av att de i mÄnga fall blir "bjudna" pÄ mÀssor, fabriker och att de kan fÄ köpa testade exemplar billigt eller t.o.m. fÄ dem?  (Kom in pÄ ett sidospÄr sorry.)
Ja det ligger sÀkert en viss del i det oxÄ och visst en del "kan bli pÄverkade" sÀkert och visst finns det tillfÀllen dÄ man undrar men att slÄ av pressens fötter helt verkar ju lite förhastat oxÄ sÄ jag hÄller inte riktigt med dighÀr helt men , sÄ Àr det iaf. tack! DÄ kanske vi tror samma sak dÄ. Jag Àr fortfarande övertygad om att det ska mycket till för att man ska höra skillnaden mellan de inspelningstimmarna ... 
Ja den övertygelsen fÄr du gÀrna ha , men jag Àr inte lika övertygad iaf och det ska bli intressant i framtiden vad som hÀnder pÄ detta omrÄdet. sÄ fÄr vi se vad som hÀmder, det finns sÀkert anledning till att komma tillbaks till detta. Edit - Àntligen quote som funkar
Jaha du lyckades //Golfen
Postad 10 January 2007 - 00:46
Unregistered973
-
Unregistered973
-
Veteran
-
-
2349 inlÀgg
vad sitter det för internkablage och kontakter pÄ klipsch serien i dagens lÀge? *nyfiken*
Postad 10 January 2007 - 01:01
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlÀgg
Bra frÄga asimov66 ... och jag Àr inte alls sÀker om jag har rÀtt men vad jag har förstÄt sÄ KAN det vara AQ men Àr allt annat Àn sÀker pÄ det.
mvh Golfen
Postad 10 January 2007 - 10:02
SijmoN
-
SijmoN
-
Wannabe
-
-
30 inlÀgg
NÄn som vet vart man kan lyssna pÄ klipsch högtalare i smÄland ? runt kalmar, vÀxjo dÀr nÄn stanns ? har kollat med Dennis Brunbys HiFi i kalmar men han har inga hemma och tar bara hem om man ska ha dom.
VÀsterÄs skulle funka med.
Redigerat av SijmoN, 10 January 2007 - 10:03.
Postad 10 January 2007 - 10:56
Flingan
-
Flingan
-
ForumrÀv
-
-
808 inlÀgg
Görans HiFi i VÀxjö vet jag har Klipsch för provlyssning. Sist jag var dÀr, sÄ var det ett par RF-82 uppkopplade mot lite finare elektronik.
MVH Flingan
Postad 11 January 2007 - 14:01
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
Vad Àr det som gör att du utgÄr frÄn att det Àr tidningen som drar snabba slutsatser och inte att lyssnarna pÄ forumet gör detsamma? (Se Àven nedan.) Rumsakustik t.ex, tid för testet, set-up som vi sÀllan fÄr veta tycker jag(som kring utrustningen) och deras test Àr pÄ Jamo sÄ har dom förmodligen ett perfekt rum som Àr anpassat för klipschen, vilket dom som köper grejer mÄnga ggr inte har hemma dÄ det i regel Àr i vardags rummet grejerna Àr placerade, och utfrÄn vad vad medelmar eller andra personer som har el haft klipsch inte Àr Àr lika i sina bedömningar,
<{POST_SNAPBACK}>
1. Vilka gör sina tester pĂ„ Jamo? 2. Menar du att en Ă„sikt om en högtalare frĂ„n ett rum med dĂ„lig akustik, med en dĂ„lig uppstĂ€llning skulle sĂ€ga andra MER om högtalarens kvalitet och potential Ă€n en provning i ett rum med nĂ„gorlunda akustiska egenskaper? Ett uttalande om hur högtalarna lĂ„ter i ett dĂ„ligt akustiskt rum skulle alltsĂ„ sĂ€ga mer om högtalarens potential Ă€n en lyssning ett dĂ„ligt rum och lyssningen i ett dĂ„ligt rum skulle sĂ€ga mer om hur det lĂ„ter i ett anat dĂ„ligt rum Ă€n en test i ett rum med dĂ„liga akustiska egenskaper? 3. Följdfundering: Jag har svĂ„rt att tolka det du skriver (ovan och nedan och i andra inlĂ€gg) Ă€n som att du anser att tvĂ„ rum med dĂ„lig akustik alltid i en jĂ€mförelse Ă€r mer lika Ă€n ett rum med dĂ„lig akustik och ett rum med mindre dĂ„lig akustik? 4. Ăr det fler av de som skriver kommentarer pĂ„ forumet som beskriver sin set-up Ă€n i tidningar? jag har lyssnat pĂ„ CV 10 seiren med en H/K och det var en jobbig upplevelse verkligen , renhet eller detaljer i ljudet var totalt borta i jĂ€mförelse med min set-up och alldeles för mörkt och grötigt ljud , för mycket bas som bara var nere i dom djupa reg i ljudet inget mellan reg att tala o hĂ€r, diskant knappt hörbart ibland , och detta framför allt i film delen som Ă€r skit jobbig tycker jag . visst sĂ€t pĂ„ en cd och vrid upp volym och du har party stĂ€mmning snabbt och visst till 2 kanals ljudet sĂ„ Ă€r det Ok men , i slut Ă€ndan sĂ„ Ă€r det fel reciver til dessa h-talare , en Maratzs el Denon hade jĂ€mnar it ljudet i CV och fĂ„tt en lite mjukare bas som inte Ă€r sĂ„ pĂ„trĂ€ngande som det var vid detta tillfĂ€lle.
Vilka Klipsch jÀmförde du dessa med? Styrkor och svagheter? Det som lÄg nÀrmast med tanke pÄ pris och storlek pÄ grejerna sÄ Àr juRF-82 o Rf-83 nÀrligande men Klipschen kommer inte i nÀrheten av av dom dyra bjÀssarna men det jag upplevde med t.ex burmaitser var att klipschen Àr rundare i ljudet Àn burisarna , martin logan Àr ju sÄ bra grejer sÄ herregud vilket ljud, och med denna teknik som dom anvÀnder med detta galler fungerar vÀldigt bra, men igen vÀldigt dyrt. Dynavoice impar inte direkt pÄ mej lÀngre nÀrman har desa 63 hemma, vid ett tillfÀlle hÀr pÄ forumet sÄ skrev jag att dynavoice m-65 och m-85 Àr bra h-talare men har man lyssnat pÄ klipsch sÄ blir man snart varse pÄ nÀrvaron och det rena klingade ljudet som dom ger samt en betydligt skönare bas Àn dynavoice ger som Àr lite för mycket tonÄrs stuk med distad gitarr som funkar bÀst i dessa , Klipschen Àr för den mognare o lyssnade publiken, dynavoice bara lÄter tyvÀrr. Dom Àr vÀl ok för vad dom kostar men inte mer tyvÀrr, sen Àr ju designen inte sÄ lysande precis. Hoppas att du fÄr en bild av vad jag tycker nu. Har lyssnat pÄ bÄda delarna av det dyra o billiga och inanan klipsch-63 som jag har idag, hade jag JWS 3-vÀgs med dubbla 10" och det Àr ju ljus Är i ljudet mellan rf-63 o dom gamla (som jagGAv bort) högtalarna. NÀ Klipsch Rules för dom pengar man har och det finns jÀkligt fina h-talra men dÄ kostar det oxÄ.
<{POST_SNAPBACK}>
OK. Du har alltsÄ jÀmfört ordentligt med CV (jag vet inte vad som avses med 10-serien) och Beta i liknande prisklass som Klipsch(?). Vidare att Dynavoicehögtalarna som kostar ungefÀr 10-20% av priset av rf63 inte har en chans samt att ett par Ànnu billigare JWS lÄter Ànnu sÀmre.... Det var ju överraskande .. Designen kan dikuteras, men dÀr kan man aldrig argumentera mot nÄgon annan smak. Tycker du de Àr snuggast sÄ Àr det sÄ (för dig). HÀnger inte med pÄ slutsatsen att detta skulle innebÀra att "Klipsch Rules för dom pengar man har "? FörstÄr heller inte varför Klipsch skulle vara för "mognare och lyssnade publik"? Ja du har rÀtt att man Àr nöjd nÀr man har köpt grejer som Àr nya och kan pÄverkas av det och en del har inte kollat runt el tafit sig tid till att lyssna vilket Àr trist för man lÀr sig otroligt mycket genom att göra det, plus att man fÄr en bild av ens egna ljudbild bÀttre(lÀr kÀnna sig sjÀlv) vilket man absolut inte fÄr av att bara frÄga andra om vad dom tycker (vilket Àr vanligt pÄ detta forum) för det Àr ju inte sÄ vÀgledande precis, men jag hade en tillbaka hÄllen förvÀntning för som jag sa tidigare sÄ tar jag INGET för givet utan jag vill verkligen höra om det Àr sÄ att det blir bÀttre el inte, i mitt fall sÄ hade jag vissa förhopningar nartuligtvis men höll mej tillbaka för att inte bli besviken och det blev jag inte heller utan skillnade var enorm mot mina gamla JWS lÄdor , med engÄng sÄ mÀrker man ju skillnaden i nÀrvaron i ljudet och i klipsch fall Àr den rÀtt sÄ pÄtaglig och jag fick direkt vrida ner volymen frÄn det jag brukar ha den för en normal lyssning(vad nu det Àr) .
<{POST_SNAPBACK}>
Jag skulle blivit MYCKET förvÄnad om det inte skulle bli en enorm skillnad om man lÀgger ca 20ggr sÄ mycket pengar pÄ högtalarna.  Detta oavsett om man dÀmpar sina förvÀntningar eller ej. I det fallet hÀvdar jag att tidningarnas jÀmförelser oftast Àr mer relevanta. De har oftast tagit sig tid att lyssna pÄ mÄnga högtalare i samma klass med lite olika elektronik. (TyvÀrr oftast endast i ett rum.) Ja ett rum endast och ett fixat rum, vilket dom flesta inte har vad gÀller akustiken , dÄ blir det mer relevant att lyssna pÄ dom som har en liknande rumsakustik och ger en bild frÄn ett hem och inte ett perfekt fixat rum med perfekt akustik. Visst jag lÀser tetser och dom Àr nartuligtvis vÀglednade dom med men den frÀmsta lyssnaren Àr ju du och jag iaf. Detta Àr vad jag tycker i denna frÄga och vi tycker inte lika hÀr.
<{POST_SNAPBACK}>
Se akustikfrÄgor ovan.  Hur mÄnga som skriver kommentarer pÄ forumet har lyssnat mer Àn i ett rum? (Hur mÄnga har ens sett till att fÄ en vettig uppstÀllning i sitt rum?) Som sagt ovan - det skulle vara mycket intressant att veta pÄ vilket sÀtt man blir mer hjÀlpt av ett kortfattat utlÄtande om en uppstÀllning i ett rum med rejÀlt bristfÀllig akustik (dÀr det inte framgÄr vilka bristerna Àr akustiskt) i jÀmförelse med en uppstÀllning i ett rum med hyfsad akustik? Dessutom beaktande att den som skiver utlÄtandet i mÄnga fall inte har jÀmfört med mycket om ens nÄgot i samma priklass och om detta Àr gjort Àr det ofta gjort i andra rum .... Ok .. jag lÀser inlÀggen frÄn dom som ger sina intryck , men visst dom kan ju vara lite mer utförliga och beskrivande kan jag tycka med , Àven frÄn min sida oxÄ , men bortsÀtt frÄn det sÄ blir det ÀndÄ en lite intressant bild av vad andra tycker om sina grejer. kolla vidare i klipsch trÄdarna tycker jag .. den som letar finner.... dessa frÄgor hittar jag ibland i förstÀrkar trÄden, högtalar trÄden(officiella trÄden) osv... .
<{POST_SNAPBACK}>
Jag konstaterar att du fortsÀtter att undvika att svara pÄ frÄgan trots upprepad frÄgestÀllning och drar dÀrför sjÀlvklart den logiska slutsatsen att du inte har nÄgot konkret att komma med. Att tro att man kan ersÀtta andras akustik med nÄgot man lÀst pÄ forumet tror jag Àr en för hög förhoppning. Personligen tror jag ett test med god akustik sÀger mer Àn nÄgra rader om intryck dÀr rummets akustik knappt ens tas upp. Men det Àr ju jag det ...
Ja det Àr ju du det och det fÄr du leva med tror jag ...
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, för du verkar inte ha nÄgot att komma med som gör att det finns nÄgon som helst anledning att göra en annan bedömning.
Postad 11 January 2007 - 14:55
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
Nej som jag sa sÄ tror jag inte mer pÄ vad HF el annan tidning sÀger
<{POST_SNAPBACK}>
Tror inte mer pĂ„ HF Ă€n pĂ„ andra? ĂndĂ„ sĂ€ger du att de som ger kritik Ă„t Klipsch har helt fel och gör oseriösa tester men en tidning som (som vanligt) skriver positivt (i detta fall om Klipsch) sĂ„ Ă€r det vĂ€ldigt relevant med en uppgift som motsĂ€ger leverantörens faktauppgifter (pĂ„ en punkt dĂ€r det i normalfallet skulle gynna leverantören att ha samma uppgift som tidningen) samt det mesta i logikvĂ€g (inklusive hur man kommit fram till "resultatet"). utan lĂ€ser och gör en egen bedömning utifrĂ„n det men baserar den pĂ„ dom fakta jag lĂ€ser el fĂ„r veta pĂ„ andra vĂ€gar,
<{POST_SNAPBACK}>  SÄ vad Àr din bedömning? men nÀr teknisk info inte blir ifrÄga satt av tillverkarna sÄ blir det ju ofrÄnkomligt att det uppstÄr en viss tveksamhet hur vida all info Àr opÄ bordet eller inte, och att dom inte skulle reagera tycker jag Àr mÀrkligt resonemang dÄ det skulle betyda att vuilken tidning som helst skulle dra till med vilken lögn som helst utan att riskera nÄgot? det verkar vÀldigt mÀrkligt tycker jag och det fÄr nog komma en kommentar frÄn en representant frÄn Klipsch isf och dementera el bekrÀfta det ,för att gÄ pÄ den info vad du tycker el tror Àr lika irellevant isf.
<{POST_SNAPBACK}>
Det handlar inte om teknisk info. Inspelningstiden i detta fall handlar om tidningens lyssningsintryck! Hur man kommit fram till dessa antar jag att det inte stÄr sÄ mycket om? eller? (Vilket nummer Àr det? Ska försöka grÀva fram testen.) Hur ofta har du sett nÄgon leverantör/tillverkare kommentera divergerande tekniska uppgifter frÄn tester? Kolla bara pÄ de tester som mÀter effekt hos förstÀrkare och jÀmför dessa med specarna frÄn leverantörerna... Hur mÄnga har kommenterat det?  Varför skulle dÄ detta kommenteras? Jag har inte hÀvdat att det Àr en lögn i den mening du skriver. Till skillnad mot mÄnga andra tror jag inte att det Àr sÀrskilt vanligt att testare direkt ljuger. Oftast beskriver de verkligen sina intryck frÄn de tester de gör. Som jag berört tidigare finns det ganska mÄnga parametrar förutom det direkta ljudet som pÄverkar lyssningsintrycken. Underskatta aldrig placebo ... Jag kan fortfarande inte se att Klipsch skulle vinna nÄgot som helst pÄ att kommentera uppgifterna. Ja det ligger sÀkert en viss del i det oxÄ och visst en del "kan bli pÄverkade" sÀkert och visst finns det tillfÀllen dÄ man undrar men att slÄ av pressens fötter helt verkar ju lite förhastat oxÄ sÄ jag hÄller inte riktigt med dighÀr helt men , sÄ Àr det iaf.
<{POST_SNAPBACK}>  SlĂ„ av pressens fötter? Vad menar du? Som jag skrev ovan tror inte jag att det Ă€r sĂ€rskilt vanligt att nĂ„gon "fuskar" eller "ljuger" medvetet. Visst har det hĂ€nt att man funderat pĂ„ om nĂ„gon artikel Ă€r ett bestĂ€llningsjobb för att nĂ„gon ska köpa annonser, men det Ă€r Ă€ndĂ„ inte sĂ„ vanligt.... och att nĂ„gon tidning i praktiken skulle göra sĂ„ Ă€r jag lite för godtrogen för att hĂ€vda. DĂ€remot Ă€r det som sagt knappast nĂ„gon hemlighet att utlĂ„tanden i tester oftast skrivs mer Ă€n lovligt diplomatiskt. Det Ă€r sĂ„ uppenbart at man ska linda in det negativa sĂ„ att det Ă€ndĂ„ ska lĂ„ta positivt. Och varför har man en tiogradig betygsskala dĂ„ det Ă€r vanligare med 10-poĂ€ngare Ă€n att nĂ„gon för 6 eller under? Ăven om man inte gillar produkten sĂ„ ska man inte sĂ€ga att den Ă€r dĂ„lig .... Att nĂ„gon blir pĂ„verkad av att fĂ„ gratis resor, fina middagar, smĂ„ julpresenter eller produktrabatatter Ă€r solklart och inget konstigt. Det gĂ€ller bara att ha det i bakhuvudet. (För övrigt - kolla gĂ€rna diskussionen om Fyndbörsens "testpiloter" som behandlar samma Ă€mne.) Visst finns det undantag, men man Ă€r lite vĂ€l kaxig om man tror man Ă€r opĂ„verkbar. (Snackar ofta dessa frĂ„gor i min yrkesroll.) JB Ă€r en av de som brukar gilla mest att diskutera detta eftersom det var en stor del i hans utbildning till journalist om jag fattat det rĂ€tt(?). tack! DĂ„ kanske vi tror samma sak dĂ„. Jag Ă€r fortfarande övertygad om att det ska mycket till för att man ska höra skillnaden mellan de inspelningstimmarna ... 
Ja den övertygelsen fÄr du gÀrna ha , men jag Àr inte lika övertygad iaf och det ska bli intressant i framtiden vad som hÀnder pÄ detta omrÄdet. sÄ fÄr vi se vad som hÀmder, det finns sÀkert anledning till att komma tillbaks till detta.
<{POST_SNAPBACK}>
Vad skulle hÀnda i framtiden? Att du skulle höra en tydlig skillnad? Att du kan sÀrskilja denna skillnad frÄn tex tillvÀnjning, fysiskt och psykiskt tillstÄnd, ev ommöbleringar i rummet och dessutom ta fram detta ur ljudminnet ... som ju Àr sÄ lÄngt ...????
Postad 11 January 2007 - 23:46
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlÀgg
Vad Àr det som gör att du utgÄr frÄn att det Àr tidningen som drar snabba slutsatser och inte att lyssnarna pÄ forumet gör detsamma? (Se Àven nedan.)
Vad Ă€r det som gör att du betvivlar det? Det Ă€r mer vĂ€gledande hur det kanske lĂ„ter hos en som inte har perfekt akustik, gör det inte mer krĂ„nligt Ă€n vad du behöver. Sedan sĂ„ Ă€r det vĂ€l bra att lyssna pĂ„ ett perfekt akustik rum, men igen sĂ„ Ă€r det ju upp till varje öra att avgöra vad som Ă€r bra och inte bra och inte tester i tidningar bara. 2. Menar du att en Ă„sikt om en högtalare frĂ„n ett rum med dĂ„lig akustik, med en dĂ„lig uppstĂ€llning skulle sĂ€ga andra MER om högtalarens kvalitet och potential Ă€n en provning i ett rum med nĂ„gorlunda akustiska egenskaper? Ett uttalande om hur högtalarna lĂ„ter i ett dĂ„ligt akustiskt rum skulle alltsĂ„ sĂ€ga mer om högtalarens potential Ă€n en lyssning ett dĂ„ligt rum och lyssningen i ett dĂ„ligt rum skulle sĂ€ga mer om hur det lĂ„ter i ett anat dĂ„ligt rum Ă€n en test i ett rum med dĂ„liga akustiska egenskaper?  kan vara mer vĂ€gledande iaf och sĂ€ger (en del) inte allt om hur det kan lĂ„ta i ett rum med dĂ„lig akustik (som mĂ„nga har) Ă€r mer rĂ€ttvis , Ă€n ett perfekt ljudrum som dessa personer inte har hemma. Som svar pĂ„ 3an oxĂ„ . 4. Ăr det fler av de som skriver kommentarer pĂ„ forumet som beskriver sin set-up Ă€n i tidningar?
Tittar du aldrig i galleriet? Visst Àr det en del som beskriver sin set.up? eller?? tycker inte du det. OK. Du har alltsÄ jÀmfört ordentligt med CV (jag vet inte vad som avses med 10-serien) och Beta i liknande prisklass som Klipsch(?). HÀnger inte med pÄ slutsatsen att detta skulle innebÀra att "Klipsch Rules för dom pengar man har "? FörstÄr heller inte varför Klipsch skulle vara för "mognare och lyssnade publik"?
CV V-10 serien Àr det, vi talar om , men sen har du Àven CVT-10 serien som jag upplever som samma dÄliga ljud enligt mej iaf. CV V-10Eller CVT-10 seienVisserligen sÄ ligger ju inte v-10 serien i Rf-63 klassen alls och inte det andr riktigt heller men illa lÄter om dessa och inte blir det bÀtrre som en del gör att sÀtta en H/K dessutom som driver det. Klipsch rules för dom priserna och oavsett vad du tycker sÄ Àr det mycket h-talare för pengar . Hur mÄnga som skriver kommentarer pÄ forumet har lyssnat mer Àn i ett rum? (Hur mÄnga har ens sett till att fÄ en vettig uppstÀllning i sitt rum?) Som sagt ovan - det skulle vara mycket intressant att veta pÄ vilket sÀtt man blir mer hjÀlpt av ett kortfattat utlÄtande om en uppstÀllning i ett rum med rejÀlt bristfÀllig akustik (dÀr det inte framgÄr vilka bristerna Àr akustiskt) i jÀmförelse med en uppstÀllning i ett rum med hyfsad akustik? Dessutom beaktande att den som skiver utlÄtandet i mÄnga fall inte har jÀmfört med mycket om ens nÄgot i samma priklass och om detta Àr gjort Àr det ofta gjort i andra rum ....
Som sagt sÄ blir ju ens person som har grejer hemma lite mer relevant dÄ man inte har ett perfekt fixat rum, hur svÄrt Àr detta att förstÄ?? alltsÄ lite mer vÀgledande i ett hem under normala former och inte under ett perfekt fixat akustiskt rum, men sen Àr det ju vÀldigt bra heltklart att fÄr en aning hur det KAN lÄta under bra akustiska förhÄllanden....tÀmligen logiskt och behöver inte förklaras mer Jag konstaterar att du fortsÀtter att undvika att svara pÄ frÄgan trots upprepad frÄgestÀllning och drar dÀrför sjÀlvklart den logiska slutsatsen att du inte har nÄgot konkret att komma med. 
FrĂ„gan Ă€r redan besvarad, Ă€r du inte nöjd sĂ„ fĂ„r du vĂ€l frĂ„ga andra OK...man ska inte behöva Ă€lta saker hela tiden,LĂS och leta sjĂ€lv. //Golfen
Postad 11 January 2007 - 23:52
Sohlio
-
Sohlio
-
ForumrÀv
-
-
586 inlÀgg
Ăr detta en klubb för oss som gillar Klipsch eller inte????
Postad 12 January 2007 - 00:07
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}>
Ăr lite beredd att hĂ„lla med dĂ€r, vi kanske ska avsluta debatten mellan hifisnubben och golfen hĂ€r, eller fortsĂ€tta den i en annan trĂ„d? Man Ă€r ju inte med i en klubb för saker man inte gillar
Postad 12 January 2007 - 01:07
Unregistered1113
-
Unregistered1113
-
Veteran
-
-
1889 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}> Ăr lite beredd att hĂ„lla med dĂ€r, vi kanske ska avsluta debatten mellan hifisnubben och golfen hĂ€r, eller fortsĂ€tta den i en annan trĂ„d?
Man Àr ju inte med i en klubb för saker man inte gillar 
<{POST_SNAPBACK}>
Japp hÄller med till fullo Martin, jag avslutade detta idag med det sista inlÀgget i denna debatt, och jag upplever lite som sohlio sÀger att detta Àr vÀl en klubb för oss som gillar klipsch, men man har ju försökt att förklara i en god ton ÀndÄ, (man försöker iaf). för min del Àr den avslutad med rÄge. //Golfen
4 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 4 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ăvrigt
-
→
Off Topic
-
→
Klubbar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
LFE reference och Center ch
johan b-lund
2026-09-02 18:43:15
-
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|