* Officiell Tråd - Dynavoice Definition *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
2 490:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
9 990:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
4 490:- |
Postad 22 september 2007 - 09:02
Postad 22 september 2007 - 13:14
Edit: Jag kör två-kanals för tillfället. Inväntar flytt innan jag går tillbaks till surround.
Redigerat av Ausir, 22 september 2007 - 13:15.
Postad 18 oktober 2007 - 07:22
De ska stå i ett rum på ca. 25 kvm och användas till film, tv-spel och självklart musik. Behöver inte kunna spela så högt, men gärna "bra".
Några bättre förslag än DM-5? Ska helst vara små och smidiga och i samma prisklass ungefär. Dessutom, lämplig förstärkare!?
Tacksam för all hjälp.
Postad 08 mars 2008 - 14:37
Kommer att för tillfället ha kvar mina S4or då bakhögtalarna till definitionserien är så hiskligt djupa, och jag har högtalarna på väggen. Hoppas det inte låter helt tokigt att blanda systemen.
Slänger upp lite bilder samt lite beyg efter provlyssning, när jag har fått dem.
Hoppas på lite skillnad från mina f-6or, även om jag trivts jättebra med dem!
Postad 13 mars 2008 - 01:44
Skriv någon rad hur du upplever dom sedan
Kom hem från jobbet precis, har jobbat eftermiddag.. var bara tvungen att plocka upp högtalarna ur lådorna och provspela dem lite, eftersom klockan är 02.00 på natten så blir det väldigt låg musik.
Det jag har märkt nu är att när jag precis provade dem de första så lät de som om de stod i ett akvarium, detta har dock efter bara 40min spelande på låg volym fixat sig lite.. får dock fortsätta spela in dem.
Är förbannat snygga iaf, och centern är typ dubbel så stor som min förra!
Bilder och fler reflektioner kommer imorgon när jag lyckats spela lite mer/högre.
Postad 15 mars 2008 - 15:57
/ J S.
Postad 20 mars 2008 - 10:15

Postad 20 mars 2008 - 12:35
Postad 21 mars 2008 - 13:08
Postad 26 juli 2008 - 10:53

Tänkte köpa mitt första "riktiga" hemmabio och har hittat ett paket som är ca 1 år gammalt och består av hela detta paket 5.0 samt en proson sub 12tum med pioneer reciver 1016 samt stativ och alla kablar för 7000 kr.
Är inte så där jätte haj på ljud osv men tror ni jag blir nöjd? Är lite orolig för att kanske DF-5 har lite för dålig bas, men å andra sidan så får jag ju med en sub. Tittar 65% tv och 30% film och 5% musik. Så huvud delen av tiden blir väl DF-5 i två kanaligt till vanligt tv tittande, duger det bra till det och får man tillräckligt med bra bas för slö tittande på mtv osv med bara DF-5 utan sub ?
Hade byggt ihop ett nytt paket från cantons gle serie och reciver mm ( och det är utan sub ) men känner inte att jag har lust att slänga ut 20tkr då jag precis köpt mig en pio G9 tv

Skulle jag sen vilja köpa nytt om några år så kan man ju göra det då det finns mer pengar i kassan hehe.
Edit. Var iaf idag och hämta detta paket. Återstår att se va de går för efter att jag kopplat in allt

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 26 juli 2008 - 23:09.
Postad 15 december 2008 - 09:10
Klarar den förstärkaren att driva dessa?
Har endast tänkt använda det till musiklyssning.
Hade svårt att googla info om förstärkaren, men hittade detta på typ ebay iaf...
The item you are looking at is a New Class A Technics Amplifier SU-X911. The unit is in good condition and has all normal features on amps including 5 inputs + 1 x Tape output, Bass / Treble / !Super Bass! / Balance / Muting / AV Surround etc and even has a digital multi display. The Amp has the New class A Circuitry, Digital Straight. This also Enables High Power and Excellent Waveform Fidelity.
The system will take 4 speakers rated between 8-16ohms and the unit is rated at 240v – 50-60Hz – 230w
Postad 08 januari 2009 - 01:23
Är det någon som testat dessa mot M-85 eller Dynamite?
Jag har förstått det som att basen kan upplevas lite svag. Det är klart att det är definitionsfråga från person till person, men jag som då lyssnar mycket på rnb och hiphop, funkar basen nog för mig? Eller kommer jag vara tvungen att köpa till en sub?
Jag har tänkt använda OnkyuTX-SR606 alternativt Yamaha RX-V663 för att köra detta paket. Kommenterar på det?
Redigerat av EmotioN, 08 januari 2009 - 01:26.
Postad 08 januari 2009 - 22:21
Postad 09 januari 2009 - 10:56
Jag har ägt M-85 och äger nu DF-5. Ljudet på M-85 är större och mäktigare. DF-5 mer korrekt och har en mindre ljudbild. Basen är mer framträdande i m-85 och är hårdare och mer slagkraftig. M-85 har även ett livligare ljud och mer underhållande. DF-5 låter mer äkta i ljudet och har en betydligt bättre känsla i ljudet. M-85 kan spela högre. Diskanten är snäll och bahaglig på båda högtalarna. M-85 är mer öppen i ljudet.Är det någon som testat dessa mot M-85 eller Dynamite?
Mvh Mydynavoice
Postad 12 januari 2009 - 02:35
Tror ni
kan driva DF-5'orna med bra ljudkvalité?
Du kommer få ljud, och kanske t.o.m ljud som du upplever som bra.
Men du kommer garanterat inte få ut det välljud som högtalarna kan prestera.
Postad 27 januari 2009 - 21:01
Inte lyssnat någon längre period på dom innan, men nu satte vi oss en bra stund.
Basen är väl något återhållsam, men å andra sidan vet man ju att basen kommer bli bättre efter inspelning, och även övriga register för den delen.
Rent klangmässigt låter dom riktigt riktigt bra för det lilla pris som dom kostar.
Kombinera med en bra (eller helt ännu fler

Ett riktigt budgetreferenssystem.
Postad 27 januari 2009 - 21:52
Jag kör DF-5 med DC-5 och ett par Audio Pro Image Qube hemma nu.
Dom går ihop med en Denon AVR-1508 och alla byglar är satta i noll-läge.
Det lär väl sådär utan justering men efter en mätning och EQ ställd på flat i receivern tappa jag hakan helt.
Dock får man ev ställa upp alla på Large själv och se till att subben står på +main.
Skippa Direkt läget och lyssna o njut

Postad 27 januari 2009 - 23:38
Frontar och center sattes av kallibreringen till large, bakhögtalarna till small. Sen LFE+main.
Bakhögtalarna valdes av kallibreringen till 60 hz vilket jag tycker verkar vettigt vad man kan skrämma ur dom utan att tappa trycket då dom bara är specade till 40 hz (+-3db antar jag)
Frontarna och centern skärs vid 40 vilket också verkar vettigt då dom är specificerade till 28.
Hans subwoofer nu är ingen jättehöjdare men gör jobbet vid inte alltför höga volymer, men 2 st är planerade för inköp och då kommer det bli riktigt bra.
Postad 28 januari 2009 - 00:11
Så länge det är +main valt på subben spelar det ju ingen roll.
Postad 28 januari 2009 - 07:04
Nej man kan ju sätta dom som large med delning vid 60 hz också. Funkar ju bra det med.Jag har labbat en del med just delningarna i Audyssey på Onkyo 606 men kom fram till även mindre högtalare låter bättre om dom får gå i fullrange.
Så länge det är +main valt på subben spelar det ju ingen roll.
Huvudsaken är att man inte tvingar dom att spela bas under sin gränsfrekvens. Visst går det, men effekttåligheten på högtalaren sjunker rejält när man börjar spela sådant den inte klarar av.
Bättre att skicka till subbarna och få trycket som det är tänkt

Man får labba själv som sagt och testa sig fram.
Postad 28 januari 2009 - 13:50
Postad 28 januari 2009 - 16:04
Dynavoice Definition DF-5 fick 10/10 i prisvärdighet i senaste Hifi&Musik
Det var DM-5 som fick 9 av 10 i ljud.
Redigerat av scenic, 05 februari 2009 - 15:43.
Postad 28 januari 2009 - 16:19
Nej man kan ju sätta dom som large med delning vid 60 hz också. Funkar ju bra det med.
Huvudsaken är att man inte tvingar dom att spela bas under sin gränsfrekvens. Visst går det, men effekttåligheten på högtalaren sjunker rejält när man börjar spela sådant den inte klarar av.
Bättre att skicka till subbarna och få trycket som det är tänkt
Man får labba själv som sagt och testa sig fram.
Eftersom elementen rullar av helt av sig själva vid typ 35hz känns det som att det påverkar minimalt.
Att klippa av signalen känns inte som en lösning. Går subben som +main så får den fullt spel upp till delningsfrekvensen satt för subb och alla kanalers bas går den vägen utöver det som spelas ur induviduella högtalare.
60hz är en allt hög brytpunkt.
Postad 28 januari 2009 - 18:38
Det gör ju att jag kan spela mycket högre, och det är ju aldrig fel. Om man har subwoofers som hänger med då.
Men nu är vi helt Off-Topic, bäst är nog att testa själv och se vad man gillar.
Dynavoice Definition som sagt, kan jag rekommendera till alla som vill ha ett suveränt budgetsystem.
Postad 28 januari 2009 - 21:52
Sen när man blir äldre får Dynavoice finale 10 tower flytta in i ett musikrum och Definition serien pryda hemmabion. Folk tjatar varje helg om att se filmer hos mej.. händer ofta att folk knackar på dörren för att dom vill se en film som dom har med sig. Varför kolla dom inte hos sig då ? "Nae, ljudet är så mycket bättre hos dig" får jag som svar

Postad 29 januari 2009 - 14:05
Så, det skulle vara spännande att höra lite uttömmande kommentarer om DF-5 kopplade till en bra förstärkare, gärna jättebra typ över 10k för tvåkanal.
Postad 29 januari 2009 - 17:51
Inte så många som köper en stereoförstärkare för 10tkr till en 3tkr högtalare. Har drivit mina med en Denon PMA-860 som gick på 5tkr för nåra år sedan på Hifiklubben. Låter klockrent. DF-5 behöver en lite spelgladare förstärkare för att inte få en analytisk klangHej, jag funderar också på dessa DF-5:or men undrar så smått om det är någon som testat dem med en ok tvåkanalsförstärkare eller en erkänt bra receiver. Jag har själv en Marantz SR7500 som enligt utsago ska vara bra på tvåkanalsljudet. Hur det är med det, vet jag inte eftersom jag bara testat med mina Proson Sat 31 (småååå) och de avslöjar inte mycket förutom att det är bra perspektiv i ljudled, riktigt kul faktiskt.
Så, det skulle vara spännande att höra lite uttömmande kommentarer om DF-5 kopplade till en bra förstärkare, gärna jättebra typ över 10k för tvåkanal.
Postad 30 januari 2009 - 13:24
Postad 04 februari 2009 - 23:16
Hej, jag funderar också på dessa DF-5:or men undrar så smått om det är någon som testat dem med en ok tvåkanalsförstärkare eller en erkänt bra receiver. Jag har själv en Marantz SR7500 som enligt utsago ska vara bra på tvåkanalsljudet. Hur det är med det, vet jag inte eftersom jag bara testat med mina Proson Sat 31 (småååå) och de avslöjar inte mycket förutom att det är bra perspektiv i ljudled, riktigt kul faktiskt.
Jag har kört mina på min S.A.T Amplifix.
Widescreen: Har du möjlighet att koppla på XTZ:a stärkarn och Df högtalarna?
Nej jag äger ingen XTZ men jag har kört dom på S.A.T som sagt och dom låter snarlikt.
Postad 04 februari 2009 - 23:23
Var inne i ditt galleri.
Du har väl haft M-65 o M-85 om jag inte minns fel...
Vilken låter bäst av dem tre?
Postad 05 februari 2009 - 10:05
Definition utan tvekan!
Låter bra!!
På vilket sätt låter de bättre?
Ska vänta tills deras DF-6 släpps, kanske köper en sån.Mejlade nyss dem om lite info om den.
Skriver ner svaret här sen.
Postad 05 februari 2009 - 12:03
Postad 05 februari 2009 - 14:12
Har man inte rumskorrektion så kan man med fördel höja mellanregistret med 2dB bak på terminalen.
Dom är lysande och det skall bli intressant om nya DF-6 följer samma linje.
Postad 05 februari 2009 - 14:35
Om man följer dom stegen jag nämnde ovan så är dom bättre på allt utom just basbiten.
Har man inte rumskorrektion så kan man med fördel höja mellanregistret med 2dB bak på terminalen.
Dom är lysande och det skall bli intressant om nya DF-6 följer samma linje.
Ok!
Här är svaret ang DF-6:
Det stämmer att det ska komma en Dynavoice Definition DF-6. Den kommer, vad vi har hört, vara bestyckad med dubbla 6-tums eller 6,5-tums basar och basreflex bakåt. I övrigt ska bestyckningen vara som DF-5:an. Vi har inte hört något om någon ytterligare modell
Postad 06 februari 2009 - 21:59
Nej jag äger ingen XTZ men jag har kört dom på S.A.T som sagt och dom låter snarlikt.
hur lät den kombinationen jämfört med tex XTZ 99.25? Vad är de för musik de spelas på där hemma?
Postad 07 februari 2009 - 18:42
En amplifix hade jag som min första riktiga hifi-förstärkare men den är också en stärkare jag inte riktigt kommit överens med ljudmässigt. Den är väldigt analytisk och torr i mina öron och verkar ha lite väl mycket kontrollbehov, hehe. Bättre är det då med Opera, Jungson, Accuphase, de spelar mer musik.
Men om det blir ok med amplifix blir det nog riktigt bra med Marantz.
Kul att det finns sådant intresse för dessa relativt billiga burkar.
Postad 14 februari 2009 - 10:10
Är DC-5 helt plan och rak på alla sidor? Eller är det någon sida som lutar eller är välvd etc. ?
Postad 14 februari 2009 - 15:59
Du kommer du mista en del djupbas eftersom det blir mindre volym för varje element. Men till musik så ska det inte vara en allt för stor skildnad. Tänk på att banddiskanterna hamnar på sidan, vilket inte alls är bra så dom kommer ha dålig spridning åt sidorna, vilket gör att du bör ha högtalarna riktade mot lyssningsplatsen. Näe jag tycker du ska köpa golvarna DF-5 om du kan (samma pris dessutom).Skulle det fungera att köra 2st Dynavoice Definition DC-5 (alltså centern) i en stereoanläggning? DC-5 borde ju ge bättre bastryck och djupare bas när den har dubbla baselement men fortfarande samma fina ljud. Tänkte i så fall ställa dem på högkant. Det enda jag kan komma på som kanske inte är så lämpligt är att banddiskanten då kommer horisontellt, har den nog bra spridning för att fungera så?
Är DC-5 helt plan och rak på alla sidor? Eller är det någon sida som lutar eller är välvd etc. ?
Yees, den är helt rak på alla sidor (90 grader)
Postad 14 februari 2009 - 16:22
Du kommer du mista en del djupbas eftersom det blir mindre volym för varje element. Men till musik så ska det inte vara en allt för stor skildnad. Tänk på att banddiskanterna hamnar på sidan, vilket inte alls är bra så dom kommer ha dålig spridning åt sidorna, vilket gör att du bör ha högtalarna riktade mot lyssningsplatsen. Näe jag tycker du ska köpa golvarna DF-5 om du kan (samma pris dessutom).
Yees, den är helt rak på alla sidor (90 grader)
Nej det skulle faktiskt bli 740kr billigare med 2st DC-5. Men jag skippar denna ide och kör på Dynavoice Magic F-6 EX tills jag har mer pengar att röra mig med och hittar en mycket prisvärd högtalare jag verkligen vill ha. F-6 EX kostar ju bara 1295kr med paketrabatten och till det priset så är de riktigt bra tror jag. Lyssnade lite hastigt på ett par F-6 (gamla versionen) igår och de lät långt mycket bättre än jag trodde det kunde låta för det här priset.
Postad 14 februari 2009 - 16:37

Okej jo det är nog en bra ide, tills du får mer pengar

Postad 14 februari 2009 - 16:45
hur kan det bli det om en DC kostar 1495kr/st och DF-5 kostar 2995kr/par
Okej jo det är nog en bra ide, tills du får mer pengartror du blir nöjd med ljudet F-6 ger i klassen
En speciell färg av DC-5 säljs för 1295kr, köper du 2st får du 600kr paketrabatt på dem, så de kostar ca. 2000kr för 2st
Postad 14 februari 2009 - 16:52
okej det har jag inte lagt märke till paketrabatt med 2 sånna, kan du länka ?En speciell färg av DC-5 säljs för 1295kr, köper du 2st får du 600kr paketrabatt på dem, så de kostar ca. 2000kr för 2st

edit : hittade det nu

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 14 februari 2009 - 16:55.
Postad 08 mars 2009 - 12:40
Hvis jeg skal ha en sub koblet til i ett 2.1 system, har det da noe å si om jeg går for DF eller DM? Nå er DF serien utsolgt fra fynda, så jeg ser på DM-5 med Proson Heavy Duty stativ. Vil de gjøre en like bra jobb? Jeg hører en del på hiphop/rap og akustisk og ser ganske mye film. Må bare sjekke at DM-5ene ikke blir for små for meg.
mvh
Tor J.
Postad 08 mars 2009 - 12:49
Postad 08 mars 2009 - 15:44
Postad 09 mars 2009 - 11:20
Jag är sugen på detta paketet -> http://www.fynda.se/...php?prodid=3492
Jag har just nu Dynavoice M-65 och är nöjd, men dom är lite stora för min lilla lägenhet, jag har också en sub, så det känns lite overkill i mitt lilla vardagsrum.
Är det en bra lösning då att byta ut frontarna till stativare?
Jag har en XTZ 99 W10.16 som sub och min förstärkare är Onkyo 606, skulle den också orka med att driva dom?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar