Bildkalibrering
3789 svar till detta ämne
Postad 02 april 2008 - 10:29
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
Ja att de är fel från början är ju förstås beroende på strävan efter "imponatorbild". (ska man vara petnoga så handlar det ju dock snarare om att nedförsbackarna till primärer och sekundärer inte är tillräckligt djupa. vet att du har koll på detta dock... )
Skön animering för den som ev undrar vad det är för backar jag och Arioch yrar om: http://www.brucelind...cityGamuts.html
Ja, och backarna är olika branta, men japp jag vet vad du menar.  Fast om felet är tillräckligt grovt så kan det väl absolut röra sig om en uppförsbacke - eller tänker jag fel nu?
Redigerat av Unregistered59dcaef6, 02 april 2008 - 10:30.
Postad 02 april 2008 - 10:33
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
Underbar animation, pacman!!!
Undrar hur lång tid det skulle ta att göra en mätning av en display ifall man hade testmönster för att mäta koordinater för fyra olika mättnader av alla primärer och sekundärer på tio olika intensitetsnivåer och få det rapporterat i ett 3D-schema med referensform? 
OCH: Undrar hur många displayer som egentligen skulle passera det testet med någon sorts heder i behållning.
Postad 02 april 2008 - 10:34
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Olika branta ja. Man skulle tex kunna säga att "red push" inte ger tillräckligt brant backe från mitten ut åt det röda hållet. Eller att den "pinne" som håller uppe den röda punkten är för hög (med de effekter det ger på ytan ut till denna pinne). Gillade din forumering om backar ut till primärer/sekundärer - klant snittsigt sätt att säga det, snor den av dig.  Fast om felet är tillräckligt grovt så kan det väl absolut röra sig om en uppförsbacke - eller tänker jag fel nu?
Ja, en primär kan aldrig vara ljusstarkare än tre primärer. Fast det här är ett ämne där det ÄR lätt att slå knut på hjärnan...  edit: Eller tjaa, när du säger det så, med en RIKTIGT sinnessjuk matris-dekoder borde det ju gå. Men det torde ligga så långt bort från standarden att det knappast finns nått exempel IRL.  Hehe, ja undra om nån gjort sig besväret att mäta upp en sån detaljerad färgrymd.
Redigerat av pacman, 02 april 2008 - 10:56.
Postad 03 april 2008 - 13:23
Madone
-
Madone
-
Rookie
-
6 inlägg
Enormt bra tråd!
Men jag är fortfarande lite förvirrad.
Jag har en billigt Hyundai, 32 tum ( https://www.prisjakt...kt.php?o=156888) och kör ett Logitech Z-5500 genom PS3an.
Kommer jag ha någon som helst nytta av att köpa t.ex. DVE och kalibrera tvn? Eller är den helt enkelt för dålig för att det ska vara något att bry sig om?
Sen vad gäller Z-5500 så verkar det inte finnas några inställningar för kalibrering, men det kanske är normalt på system som är tänkta för datorer (sorry om det blir lite off-topic med denna fråga)? Det enda jag hittat är att man kan sätta delay på bakhögtalarna... Det verkar dock inte gå att justera volymen separat för varje högtalare...
Ursäkta en noob med billiga, skräpiga, grejer, men det skulle vara kul att lära sig inför en framtid som eventuellt innefattar dyrare utrustning... =)
Postad 04 april 2008 - 07:09
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Kommer jag ha någon som helst nytta av att köpa t.ex. DVE och kalibrera tvn?
Ja. Oavsett hur dålig en display är så går den säkerligen att ställa in olika bra, DVE hjälper dig att ställa in den "bäst" (och även om du skulle komma fram till att du ställt in allt rätt redan innan test av DVE så har ju det i sig ett värde, ett kvitto på att man gjort rätt så att säga). Även om du inte ska förvänta dig några stordåd bildmässigt kanske då... Vad man oxå ska komma ihåg är att DVE hjälper en att säkerställa att man ställt in sin spelare rätt, dvs den används inte bara för displayer utan skivan är tänkt att kontrollera hela kedjan. Dessutom är DVE lärorikt, man behärskar inte allt på DVE efter första gången man använt skivan (jag har använt den MYCKET och det finns nog fler grejjer jag INTE känner till om skivan än grejjer som jag känner till...) så det är nått du kommer ha nytta av i framtiden då du skaffar andra pryttlar, precis som du säger mao.
Postad 10 april 2008 - 13:36
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3 247 inlägg
Så vart den genomgången; DVE HD BASICS på Blu-Ray. Nu känns det mer komplett i DVD samlingen, fast jag saknar RGBCMY fönstertestbilder, och med olika intensiteter. Någon som vet varför den gode Joe inte har med dessa?  Skall man behöva ta fram gamle gode Finzel här igen? Annars finns 0 - 100 IRE fönstrena här. Tack. Också en ytterligare dimension att få förklaringar bakom demomaterialen, inkl. restaurangscenen, även om man hade en hyffsad uppfattning vad man skulle leta efter.  Datorgrafiken i 1080p förklarar mer än väl varför 1080p är 1080p på en 1080p display. /Fredrik
Postad 15 april 2008 - 23:18
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 476 inlägg
Något som jag har grubblat på nu när jag försöker få fason på min LCD-TV är förhållandet mellan kontrast och tröghet. Grundläggande inställningar får komma först och mer avancerad kalibrering sedan.
Vad gäller LCD så är det ju så att för få bästa möjliga svärta, borde man ju använda hela panelens dynamiska omfång; detta genom att dra upp kontrasten så högt det går innan den klipper vitnivåerna, samt ljusstyrkan så lågt det går innan den klipper svartnivåerna.
Men gör man så får man också mer eftersläp i bilden, eftersom kristallerna i panelen måste ändra läge mer kraftigt och visar sin tröghet mer. Lösningen är att dra ned kontrasten igen och kompensera genom att öka bakbelysningen tills man hittar en bra kompromiss mellan svärta och snabbhet. Vänja sig vid att TV:n inte är ett solarium måste man förstås redan ha gjort.
Där borde man i sin tur kanske prioritera svärta för filmmaterial och snabbhet för videomaterial. Filmmaterial är ju ändå något man lär avnjuta med nedtonad/nedsläckt belysning.
Som testmaterial för detta använder jag för tillfället det gamla goda Mega Drive-spelet Sonic the Hedgehog i dess Xbox Live Arcade-variant, ett spel som bitvis är rena tortyrtestet för rörelseoskärpa. Lite oväntat testmaterial kanske - men mycket effektivt.
Postad 17 april 2008 - 00:53
bluka95
-
bluka95
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Hej!
Nu har min nya Samsung LE37m86BD kommit. Tjejen tog emot den då jag jobbade till 00:00 (av alla dagar så just idag  ).
Nåväl...ville inte montera up den kring halv 1 på morgonen av förståeliga skäl utan än så länge har jag den på golvet i kartongen här bredvid mig  Men det kliar i fingrarna...
Har bara öppnat för att kolla vilken panel jag har och det visade sig att denna var en "A". Inget fel väl, om skärmen gör sitt jobb. Polaren köpte sin på Expert i Gbg för några månader sen, då de kostade 16000:- och även han fick en "A".  Han är dock supernöjd med bilden som är okalibrerad. Hittade någonstans info om att man kan kalibrera bilden så den blir som på en "S"-panel. Och det tänker jag göra...
Hittade på axelmusic.com DVE för ynka 125:- och har meilat de och kommer att beställa en sådan DVD (PAL).
Nog om bakgrunden, nu över till frågan...
Följande vet jag:
1. Alla ingångar ska kalibreras likadant.
2. Ext1 och Ext2 kan jag kalibrera "via" Scart som är kopplad till min DVD.
3. Komponent-ingång också från DVD. DVD:n kommer att bli kopplad via komponent i framtiden.
4. HDMI (alla 3) kommer jag kalibrera från dator via DVI>>>HDMI. Datorn blir kopplad via denna kabel även i framtiden.
5. Alla förbättringsfunktioner i TV:n ska vara frånslagna under kalibreringen.
Undrar följande:
1. När ska jag kalibrera bildskärmen? När det är ljust i rummet eller mörkt? Spelar det alls någon roll? Man tror sig se bättre om det är mörkt i rummet
2. Efter att ha kalibrerat klart alla ingångar, kan man slå på bildförbättringsfunktionerna som var avslagna under kalibreringen? Kommer de att påverka den kalibrerade bilden positivt eller negativt, om alls?
3. Ni som har en "A" panel och har kalibrerat skärmen, märker ni stor skilnad eller är det bara marginellt?
4. vilken uppdateringsfrekvens och upplösning ska jag ställa in på utsignalen som ska till TV? detta när allt är kalibrerat och jag kan börja med film-tittande från dator. Grafikkortet är en nVidia 7900GS på 256 Mb.
Tack till alla "hemmabio-faschister" som svarar!
//bluka95
Postad 17 april 2008 - 06:37
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Något som jag har grubblat på nu när jag försöker få fason på min LCD-TV är förhållandet mellan kontrast och tröghet. Grundläggande inställningar får komma först och mer avancerad kalibrering sedan.
Vad gäller LCD så är det ju så att för få bästa möjliga svärta, borde man ju använda hela panelens dynamiska omfång; detta genom att dra upp kontrasten så högt det går innan den klipper vitnivåerna, samt ljusstyrkan så lågt det går innan den klipper svartnivåerna.
Men gör man så får man också mer eftersläp i bilden, eftersom kristallerna i panelen måste ändra läge mer kraftigt och visar sin tröghet mer. Lösningen är att dra ned kontrasten igen och kompensera genom att öka bakbelysningen tills man hittar en bra kompromiss mellan svärta och snabbhet. Vänja sig vid att TV:n inte är ett solarium måste man förstås redan ha gjort.
Där borde man i sin tur kanske prioritera svärta för filmmaterial och snabbhet för videomaterial. Filmmaterial är ju ändå något man lär avnjuta med nedtonad/nedsläckt belysning.
Som testmaterial för detta använder jag för tillfället det gamla goda Mega Drive-spelet Sonic the Hedgehog i dess Xbox Live Arcade-variant, ett spel som bitvis är rena tortyrtestet för rörelseoskärpa. Lite oväntat testmaterial kanske - men mycket effektivt. 
Intressant. Har förhållandevis lite erfarenhet av att ratta LCD (tack olov kanske man får säga  ) så jag har aldrig tänkt på det här med "kompensation för tröghet". Najs inlägg Zacabeb.
Postad 17 april 2008 - 06:51
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Undrar följande: 1. När ska jag kalibrera bildskärmen? När det är ljust i rummet eller mörkt? Spelar det alls någon roll? Man tror sig se bättre om det är mörkt i rummet 2. Efter att ha kalibrerat klart alla ingångar, kan man slå på bildförbättringsfunktionerna som var avslagna under kalibreringen? Kommer de att påverka den kalibrerade bilden positivt eller negativt, om alls? 3. Ni som har en "A" panel och har kalibrerat skärmen, märker ni stor skilnad eller är det bara marginellt? 4. vilken uppdateringsfrekvens och upplösning ska jag ställa in på utsignalen som ska till TV? detta när allt är kalibrerat och jag kan börja med film-tittande från dator. Grafikkortet är en nVidia 7900GS på 256 Mb.
1. Du ska kalibrera under de ljusförhållanden du har när tänkt att använda skärmen, logiskt nog. Ja, det kommer säkert betyda att du kommer behöva göra två kalibreringar per källa, en för kvällstid och en för dagtid. 2. Näe du ska inte slå på bildförbättringsfunktioner som du har slagit av. Detta eftersom du har slagit av dem av en anledning. Alltså - det är inte så att man per automatik ska slå av allt. Men i 19 fall av 20 förstör de bilden så därför säger man rent allmänt att de ska stängas av. Kalibrering syftar till att skärmen, i den mån det går, ska följa de standarder som finns definerade för resp tv-format. Kalibrering betyder INTE "ställa in bilden så random person tycker den subjektivt ser bra ut". "Bildförbättringsfunktioner" brukar som regel frångå standarderna å det grövsta och därför slår man av dem eftersom de alltså har en förstörande verkan. Hurvida de frångår standarderna eller inte tar man reda på genom att använda förslagsvis då DVE. 3. Ehh, hajja aldrig det där med A och S. Varför skulle förändring av inställningar förändra vilken panel man har? 4. Den uppdateringsfrekvens och upplösning som ger bäst bild. Labba lite.  Troligtivs 1080p23,96 för HD-film och 1080p50 för PAL DVD dock.
Redigerat av pacman, 17 april 2008 - 06:56.
Postad 17 april 2008 - 09:57
bluka95
-
bluka95
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
1. Du ska kalibrera under de ljusförhållanden du har när tänkt att använda skärmen, logiskt nog. Ja, det kommer säkert betyda att du kommer behöva göra två kalibreringar per källa, en för kvällstid och en för dagtid.
2. Näe du ska inte slå på bildförbättringsfunktioner som du har slagit av. Detta eftersom du har slagit av dem av en anledning. Alltså - det är inte så att man per automatik ska slå av allt. Men i 19 fall av 20 förstör de bilden så därför säger man rent allmänt att de ska stängas av.
Kalibrering syftar till att skärmen, i den mån det går, ska följa de standarder som finns definerade för resp tv-format. Kalibrering betyder INTE "ställa in bilden så random person tycker den subjektivt ser bra ut".
"Bildförbättringsfunktioner" brukar som regel frångå standarderna å det grövsta och därför slår man av dem eftersom de alltså har en förstörande verkan. Hurvida de frångår standarderna eller inte tar man reda på genom att använda förslagsvis då DVE.
3. Ehh, hajja aldrig det där med A och S. Varför skulle förändring av inställningar förändra vilken panel man har?
4. Den uppdateringsfrekvens och upplösning som ger bäst bild. Labba lite. Troligtivs 1080p23,96 för HD-film och 1080p50 för PAL DVD dock.
Hej och tack för ditt svar! 3. Blev förvirrad av följande info: "There are "S", "A", and "C" models. "S" is the highest quality and the panel is made by Samsung themselves, this is the panel that they sent out to reviewers. "A" is made by AU and is of slightly lower quality, but it can be calibrated to almost match the "S" panel. The "C" model is the worst of the batch and is made by the Chei Mei corporation. This panel has quite pronounced backlight bleeding issues as well as a very bad color profile by default."Därav frågan... En till fråga...I.o.m att vi befinner oss i mitten av månad och behöver pengar främst till annat tills lönen rullar in, kan jag, som första hjälp, koppla dator och TV:n med en S-video? Och isåfall gäller ovanstående upplösning och frekvens för PAL, dvs. 1028p/50Hz? Mvh, //bluka95
Postad 17 april 2008 - 10:36
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Enda sättet "A skulle kunna bli som S" är om de enda skillnaderna mellan A och S är att S har en mer korrekt fabriksinställning än A. Annars ser jag inte hur ordet kalibrering passar in i den infon (om den nu är korrekt). Tjaa, du kan ju använda S-video men det ser ut som skit rent ut sagt. S-video kan bara överföra 576i50 (PAL) och 480i60 (NTSC) så du har inte mkt att välja på iaf.
Postad 18 april 2008 - 00:19
bluka95
-
bluka95
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Ok. Ska ha det i åtanke. Det blir DVI>>>HDMI som slutgilltig lösning när lönen kommer.
Postad 18 april 2008 - 08:12
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Nybörjarguide för stora massan med DVE: http://www.idg.se/2.1085/1.156523
Postad 18 april 2008 - 08:58
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Hmm, har just börjat läsa, men jag blir redan lite smått irriterad. Varför börja med att skriva "få bästa bild!". Kalibrering handlar om att få korrekt bild enligt standard, vilket inte alls är liktydigt med att alla och envar kommer att tycka att bilden är bäst. Tycker det är helt OK att man skriver bästa bild på ett forum, men när man skriver en artikel som vänder sig till de stora massorna, varför inte försöka att vara korrekt på en gång. Nåja, fortsätter läsa... Alltid något, men de hade bara behövt länka till perra1:s guide för en mer komplett guide
Redigerat av Wolfy, 18 april 2008 - 09:20.
Postad 18 april 2008 - 10:26
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Hmm, har just börjat läsa, men jag blir redan lite smått irriterad. Varför börja med att skriva "få bästa bild!". Kalibrering handlar om att få korrekt bild enligt standard, vilket inte alls är liktydigt med att alla och envar kommer att tycka att bilden är bäst. Tycker det är helt OK att man skriver bästa bild på ett forum, men när man skriver en artikel som vänder sig till de stora massorna, varför inte försöka att vara korrekt på en gång. Nåja, fortsätter läsa...
Alltid något, men de hade bara behövt länka till perra1:s guide för en mer komplett guide 
Och en mer korrekt guide... Kapitlet "Färger" borde raderas från internet för all framtid.
Postad 18 april 2008 - 12:00
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Jepp, en hel del felaktigheter var det, men det är något man tycks få vänja sig med. Passagen om färg och vitnivå var rent dåligt skrivna och leder nog ganska ofta till felaktiga inställningar
Postad 20 april 2008 - 02:31
bluka95
-
bluka95
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Efterlyser någon som har en M86/M87 och har kalibrerat den med DVE (PAL)!
Skicka gärna inställningar som du kom fram efter kalibrerringen.
Postad 23 april 2008 - 10:40
Unregistered587a29e6
-
Unregistered587a29e6
-
Användare
-
-
125 inlägg
Stämmer det att referensmaterialet på DVE (NTSC) är i 4:3 format?
Postad 25 april 2008 - 20:52
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 476 inlägg
Jag satt och brände lite energi på att tänka och kom på hela poängen med kalibrering, i ett nötskal. Inte bara "bilden följer studiostandard" eller "den ser ut som filmskaparen hade tänkt sig". Hur många har egentligen varit i en studio? Hur många är inte de som redan ger blanka f-n i vad filmskaparen tänkt sig? De flesta som hänger här bryr sig förstås. Men vi kan inte använda samma motiveringar för att konvertera tjocka släkten. Det finns dock en enklare motivering. De flesta är vana vid att bilden på en tv ska se ut som tv brukat göra, som om tv:n vore ett grumligt och radioaktivt akvarium. Men i och med HD och större bild så är tv:n inte längre ett akvarium. Den är ett fönster. Så om man bergfast vill fortsätta titta på tv och få näthinneavlossning på köpet, så ska man definitivt låta bli att kalibrera och istället använda fabriksinställningarna som de är. Vill man däremot börja titta ut igenom tv:n så kalibrerar man den.
Redigerat av Zacabeb, 25 april 2008 - 20:55.
Postad 01 maj 2008 - 13:06
bluka95
-
bluka95
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Måste klaga så här i inledningen...
Beställde en DVE (PAL) från axelmusic.com den 20/4 och har följt ordern sen dess. Fem dagar efter står det: "On backorder with the supplier more than 5 days. We are sorry for this unfortunate delay." Visst, jag är sorry också...
Vilken tid det tar att få hem varan...
Nåväl...Under tiden som jag väntar dyker det upp fler frågor.
Jag har en Samsung M87 och går man in i inställningar för bilden så ser man att det finns 3 "fabriksinställningar":
-Dynamisk
-Standard
-Film
Alla 3 har följande inställningar gemensamma: kontrast, ljusstyrka, skärpa, färg, ton, färgton, bakgrundsljus, storlek, brusreducering och DNe.
Dock har Film-läge förutom de ovannämnda även "Fininställningar" med följande "underinställningar":
-justering av svart
-dynamisk kontrast
-gamma
-vitbalans
-personlig färgjustering
-kantförbättring
-färgområde
-xvYCC
Vitbalans och Personlig färgjustering har alla sina underinställninngar på 15 som standard.
Nu undrar jag vilket bildläge som jag ska ha framme vid justering av bilden med DVE samt om Fininställningar i Film-läge kan också justeras med DVE.
Har hittat flera guider om DVE-justeringen av bilden, men de behandlar bara ljusstyrka, kontrast, färg och skärpa.
Är det någon som har gett sig på Fininställningar med DVE?
Tack på förhand!
//bluka95
Postad 01 maj 2008 - 13:55
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
bluka95>> Du ska, för kalibrering, utgå från filmläget ja då det är det läget som är mest korrekt. DVE kan hjälpa dig att ställa in samtliga nedanstående reglage. Problemet är dock förstås att du måste veta vad du ska titta efter. Det är här "DVE-erfarenhet" kommer in i bilden (no pun intended). Den får man enklast genom att titta på ett antal testbilder (du kan ju börja med dem som finns omnämda i guider), mixtra med reglagen, och försöka se HUR dessa reglage påverkar bilden. Vissa reglage på verkar inte vissa testbilder alls medans det syns tydligt vad som händer i andra. Och glöm inte att då och då titta på vanligt filmmaterial oxå (går med fördel att använda DVEs egna filmmaterial) för att se hur reglagen sammspelar med "riktig" bild - oxå. Dock har Film-läge förutom de ovannämnda även "Fininställningar" med följande "underinställningar": -justering av svart -dynamisk kontrast -gamma -vitbalans -personlig färgjustering -kantförbättring -färgområde -xvYCC
Har inte Samsung i huvet med gissningsvis får du mest korrekt bild genom nått sånt här: [justering av svart & dynamisk kontrast] - säkerligen "Av" rakt över... [gamma] - använd reverse grayramps och riktigt filmmaterial, detta val kan kräva ny runda med brightness/contrast. Läs mer om vad gamma är för nått, här[vitbalans] en mer detaljerad variant av "färgtemp" ("färgton" i Sammyn?). Används endast då de färgtemp-val du har inte verkar räcka. används helst inte alls utan mätinstrument förutom för att justera bort uppenbara fel... [personlig färgjustering] osäker på exakt hur den funkar, troligtvis inget du bör pilla på utan mätinst... Du kan ju kosta på dig att leka med den dock, kom ihåg vad den stod på innan dock, troligtivs samma testmönster som du använder för "Color". [kantförbättring] troligtvis "Av", använd testmönstret som används för "Sharpness". [färgområde och xvYCC] för F86 är det "Auto" resp "Off" som gäller här. Men jag vill minnas att M86/87 ologiskt nog funka på annat sätt...inte säker dock. Detta är en sådan grej som man lätt kan se "by eye" (iaf om man vet hur en korrekt färgrymd ska se ut på ett ungefär) och än lättare kan bekräfta med mätinstrument. Som du märker kan du inte ställa alla dessa reglage "perfekt" med enbart DVE, för det behöver du mätinstrumet (och än mer kunskap). Med det sagt så är M87 en sån tv som inte går att få särskillt korrekt hur man än gör så det blir alltid i slutändan en avvägning mellan dittan och dattan... Mitt råd är iaf att testa de olika reglagen och försök förstå vad de faktiskt gör med bilden, när man väl har förstått det är det lättare att avgöra vad som är rätt resp fel. Och ja, man får ändra en tidigare dragen slutsats (dvs man lär sig alltid efterhand desto mer man micklar)...
Redigerat av pacman, 01 maj 2008 - 13:59.
Postad 01 maj 2008 - 18:56
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
M86 ska också ha Färgomfång på AUTO xvYCC på AV enligt vad jag kom fram till vid kalibrering av en sådan.  Kommer inte exakt ihåg varför, men det var något med primärer och sekundärer som blev heeelt knasigt iaf.
Postad 01 maj 2008 - 18:58
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Aha, då är det nog så. Tack för inputen Arioch. Fick för mig någe annat...
Var [personlig färgjustering] användbar till nått? Eller var det som så ofta annars en blaha, blaha CMS?
Postad 02 maj 2008 - 09:56
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
Hmmm... Skulle ha antecknat noggrannare, minns faktiskt inte det heller i detalj, men jag skulle tro att den i praktiken var oanvändbar eftersom GAMUT:en på den jag kalibrerade var så skev och fel så att man knappt ens kunde justera in sekundärerna rätt.
Har ingen anteckning alls om den i "Settings after" som jag har sparat undan, så antingen fanns den inte eller så var den oanvändbar. Men med tanke på hur gamut:en ser ut den sparade kalibreringsfilen så hade den varit rätt meningslös även om den fanns. Eller så har jag bara missat att anteckna värdena.
Postad 23 maj 2008 - 16:12
Unregistered883bce2a
-
Unregistered883bce2a
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Vet inte hur jag ska göra med BTB och WTW när jag kallibrerar min TV. Kör DVE-bluray på min PS3:a med en M87 TV.
För bluray film har jag förstått att jag ska kallibrera utan BTB och WTW för det materialet är klippt under 16 och över 235 eller hur det va. Men jag vet ju inte hur PS3 spelen fungerar. Om jag kör med samma inställning som för film, kan jag förlora detaljer i det mörka resp. ljusa ifall det skulle vara så att spelen stödjer BTB och WTW? Tycker man förlorar lite svärta när man kallibrerar för att se BTB. En grej jag reagerat på är att om jag väljer "full RGB" på PS3:an och "RGB-format" för BD uppspelning så synns inte BTB. Borde den väl göra?
BD/DVD-format har tre olika alternativ. RGB, Y Pb/Cb Pr/Cr, och Auto. Vad rekommenderas? Detta gör mig YR!
Postad 24 maj 2008 - 08:46
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
För bluray film har jag förstått att jag ska kallibrera utan BTB och WTW för det materialet är klippt under 16 och över 235 eller hur det va.
Njae du har nog missförstått detta lite. BD, DVD, TV etc ska enl tv-standard hanteras som video-nivåer (valen "RGB Limited" eller "YCbCr" gör att PS3 ger videonivåer ut) . Det innebär att referensnivåerna för svart resp vitt ligger vid 16 resp 235. Det kan dock finnas data under resp över dessa nivåer. Detta data är det vi kallar BTB och WTW. De ska kalibreras så att BTB är ej synligt (dock kan ev BTB-värden användas vid bildprocessing) samt att WTW är synligt. Men jag vet ju inte hur PS3 spelen ungerar.
Jag tror spel som regel ska hanteras som data-nivåer. Det innebär att referensnivåerna för svart resp vitt ligger vid 0 resp 255. Så för spel kan du med fördel använda "Full RGB" (dvs data-nivåer), förutsatt att din display kan hantera det. Själv är jag lat och använder video-nivåer för allt.  Om jag kör med samma inställning som för film, kan jag förlora detaljer i det mörka resp. ljusa ifall det skulle vara så att spelen stödjer BTB och WTW? ... En grej jag reagerat på är att om jag väljer "full RGB" på PS3:an och "RGB-format" för BD uppspelning så synns inte BTB. Borde den väl göra?
Som sagt, full RGB innebär svart vid 0 och vit vid 255 något utrymme under resp över dessa nivåer kan alltså inte finnas - mao BTB och WTW existerar inte när vi pratar om data-nivåer. BD/DVD-format har tre olika alternativ. RGB, Y Pb/Cb Pr/Cr, och Auto. Vad rekommenderas? Detta gör mig YR! 
YCbCr är det enda som ger BTB/WTW ut från PS3 så förutsatt att din display fungerar korrekt är det det du ska välja för BD/DVD. Med det sagt så vill jag minnas att vissa Samsung har problem då de matas med YCbCr så då återstår bara att köra RGB trots att detta val klipper bort BTB och WTW (referensnivåerna är dock fortfarande 16 och 235., det är bara det att allt över under har kapats i PS3:an) (kan tiläggas att RGB i sig inte klipper bort WTW/BTB men i praktiken är det ofta det som händer eftersom hdmi sändare och/eller mottagare har en ful ovana att klippa signalen då RGB överförs)
Postad 24 maj 2008 - 09:31
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Pacman >> När man spelar spel på PS3(720p/60) vilket Drive Mode är det "rätta" att använda sig av då egentligen? Jag kör med samma inställningar som för BD-film i dagsläget(dvs DM3) men jag är osäker på om det är det "teoretiskt korrekta" egentligen, och jag ser i ärlighetens namn ingen skillnad på DM-lägena när man spelar..?
Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 24 maj 2008 - 09:33.
Postad 24 maj 2008 - 10:51
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Vet inte vad som är "mest rätt" men jag kör i DM2 eftersom det är det som ger mest intensitet i bilden i vanliga fall.
Postad 24 maj 2008 - 11:05
Unregistered883bce2a
-
Unregistered883bce2a
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Tack för förklaringen Med det sagt så vill jag minnas att vissa Samsung har problem då de matas med YCbCr
Hur uttrycker sig dessa problem?
Postad 24 maj 2008 - 13:56
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Kommer inte ihåg riktigt, att färgerna drog åt skogen på någe sätt. Men om du inte märker nån större skillnad färgmässigt då du växlar mellan YCbCr och RGB:limited borde det inte vara några problem.
Postad 25 maj 2008 - 20:19
Unregistered883bce2a
-
Unregistered883bce2a
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Märkte ingen skillnad på färgerna när jag tittar på dom genom färgfiltrena på DVE skivan. Så då borde det väl vara lugnt. Orkar inte hålla på att ställa om tv:n och ps3:an när jag byter mellan spel och film =)
Postad 26 maj 2008 - 07:30
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Ja då borde det vara lugnt.
edit: Observera dock att du kan i PS3 ha olika inställningar för BD/DVD och Spel - om man skulle vilja det. De förstnämda ställer du in i "uppspelnings-menyn" när en film är igång, den sistnämda i XMB:t.
Redigerat av pacman, 26 maj 2008 - 07:34.
Postad 26 maj 2008 - 16:21
JockeII
-
JockeII
-
Användare
-
-
130 inlägg
Har lite funderar kring bildöverföring från datorn till TV'n. Har haft min LG 50PC51 plasma inkopplad till mitt 7950GX2 via HDMI-DVI ett bra tag och alltid varit grymt nöjd med den skarpa och bra bilden. Nu köpte jag dock precis ett nytt 8800GT då jag håller på med ett litet projekt för att bygga en ultratyst gaming/HTPC dator.
I 8-seriens drivrutiner så finns möjligheten att välja antingen RGB eller YCBCR444 för färgerna, och jag känner mig rätt osäker på vad jag ska välja. Jag tycker färgerna ser bättre ut med RGB, men samtidigt så har jag en viss tendens att favorisera mörka färger och jag är inte något vidare på att kunna känna igen "korrekta" färger. Dessutom är mycket av dom olika bilder jag kollat och jämfört med mycket troligtvis redan gjorda för RGB eftersom personerna som gjort dom lär ha suttit på en datorskärm.
Det är dock inte bilder utan video som är relevant. Det är så att jag använder ffdshow för video dekoding, och använder endast High Quality conversion till RGB32 som färgkodning, borde då inte RGB vara det korrekta att använda?
Sen funderade jag även på en till sak, finns det någon fördel att använda den medföljande DVI till HDMI konvertern på grafikkortet och sen använda en HDMI - HDMI kabel istället mellan grafikkortet och TV'n? Eller är det i princip samma sak som min DVI till HDMI kabel?
Postad 26 maj 2008 - 18:05
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
Om du använder en erkänt bra YCbCr->RGB-dekodning i datorn så är det helt klart bättre att skicka RGB bättre till displayen ja.
Dock har jag ingen aning om ifall det filter som du nämner är bra, men det är det säkert om det råder konsensus om det bland HTPC-folk. 
När det gäller denna dekodning så är det på samma sätt som med all annan dekodning, att den enhet som gör det bäst är den bästa att använda och man ska definitivt inte koda av->koda->koda av igen. 
Men så - om din display av ngn anledning skulle vara riktigt dålig på att hantera RGB så skulle det i så fall vara bättre att inte splitta med det där RGB-filtret utan istället skicka YCbCr direkt till displayen... Men det är den nog inte.
Postad 26 maj 2008 - 20:44
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Som jag förstått det så är kedjan (förenklat) från inspelning till uppspelning:
<Inspelning> RGB (linjärt ljus) -> {Gamma korrigering} -> R'G'B' (' indikerar icke-linjärt ljus) -> {kodning} -> Y'CbCr </Inspelning> -> <Uppspelning> {avkodning} -> R'G'B' -> {de-Gamma korrigering} -> ~RGB ("linjärt" ljus) </Uppspelning>
Om alla delar i videokedjan vid uppspelning gör rätt så borde det inte göra någon skillnad att skicka R'G'B' eller Y'CbCr, men jag skulle nog säga att det borde vara säkrare att skicka Y'CbCr iom att det alltid ska omvandlas till RGB igen och då borde rimligtvis displayen alltid klara av den delen hyfsat bra, men jag har aldrig använt HTPC och har för liten erfarenhet av olika displayer...
Med ~RGB menar jag att man ofta har en systemgamma eller totalgamma som är > 1, dvs ljuset ut är ofta inte helt linjärt.
Postad 27 maj 2008 - 06:35
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Hehe, hade tänkt att skriva en artikel där just den där kedjan var en central del...gissa hur långt jag kommit?
Grejjen är väl annars, om jag förstått det hela rätt, att bildprocessing i displayer som regel sker i YCbCr-colorspace. Dvs matar man in korrekt R'G'B' kommer det ändå ske en konvertering till YCbCr när displayen tuggar och risken finns att nått går kajko på vägen ändå. Så tipset, "whatever looks the best" är i regel att föredra före några teoretiska resonemang.
Postad 27 maj 2008 - 09:10
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Hehe, hade tänkt att skriva en artikel där just den där kedjan var en central del...gissa hur långt jag kommit? 
Grejjen är väl annars, om jag förstått det hela rätt, att bildprocessing i displayer som regel sker i YCbCr-colorspace. Dvs matar man in korrekt R'G'B' kommer det ändå ske en konvertering till YCbCr när displayen tuggar och risken finns att nått går kajko på vägen ändå. Så tipset, "whatever looks the best" är i regel att föredra före några teoretiska resonemang. 
Inget snack om den saken, så är det absolut, men sen skadar det ju inte, som du redan vet, att man har lite koll på teorin då det tar bort mystiken i det hela... eller, tja, man blir i alla fall förvirrad på ett högre plan.  Det är väl mycket effektivare att göra beräkningar i Y'CbCr, då Y' innehåller nästan all information som behövs...?
Redigerat av Wolfy, 27 maj 2008 - 09:14.
Postad 27 maj 2008 - 10:24
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Ja för tusan, teori skadar aldrig. Vad jag menade var bara att det händer att Mr Praktik spöar Mr Teori blodig (vilket iofs inte beror på nått annat än att Mr Teori var alldeles för otränad, dvs ofullständig, för att ta upp fajten...  )
Postad 28 maj 2008 - 17:43
swemike
-
swemike
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Fråga angående professionell kalibrering, har beställt nya g9 pioneeren och såg att Hemmabiocenter har erbjudande för Stockholmskunder att få den kalibrerad för 2500kr, normalt 4000kr.
Hur stor skillnad är detta jämfört med att köra det själv med DVD osv. Är det slöseri med pengar eller klart värt det. Jag skall nog tillägga att jag är väääldigt grön vad gäller kalibrering själv. Har endast DVE dvd versionen som jag köpte för ett par år sen.
Postad 28 maj 2008 - 18:53
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Fråga angående professionell kalibrering, har beställt nya g9 pioneeren och såg att Hemmabiocenter har erbjudande för Stockholmskunder att få den kalibrerad för 2500kr, normalt 4000kr.
Hur stor skillnad är detta jämfört med att köra det själv med DVD osv. Är det slöseri med pengar eller klart värt det. Jag skall nog tillägga att jag är väääldigt grön vad gäller kalibrering själv. Har endast DVE dvd versionen som jag köpte för ett par år sen.
Det är helt klart värt dom extra pengarna för att få en riktig kalibrering gjord av ett proffs(som HBC är). Som vanlig glad amatör finns inte en chans att man med en DVE eller liknande kan få ett(ens i närheten) lika bra resultat. Med tanke på att du köper en tv för ca 30K och kan få den att så gott som maxprestera för den extrasumman mot att utnyttja tv: ns kapacitet till kanske 70% som det vore annars, så det är väl investerade 2500kr.
Postad 29 maj 2008 - 05:54
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Om de är något att hänga i granen bör de kunna ställa in en korrekt färgtemperatur. Annars är det ingen kalibrering. Jag förmodar att de gör en rundsmörjning med gamman i varje ingång också. Gör de inget av ovanstående är det lättförtjänta stålar för dem och slantar som är slängda i sjön för dig. fråga vad de gör, helt enkelt.
Postad 29 maj 2008 - 06:22
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Ja fråga vad de gör, risken är bara att den som frågar inte kommer förstå hälften av vad som sägs...  (en duktig kalibrerare bör dock förklara i detalj vad som händer så att säga, så fråga på) Ärligt talat så hittar man inga bättre kalibrerare än Hemmabiocenters snubbar så man är i trygga händer när de börjar ratta. Men du belyser dock en viktig poäng trebban, innan köp av tjänst ska man ta reda på vad tjänsten innebär och gärna be om att få referenser. Behövs knappast i HBCs fall men man ska aldrig förutsätta att alla som pratar om "ISF" har en kompetens som är ens i närheten av tillräcklig. Iprincip ska de förstå hur man optimerar "G3" så långt det går. Dvs inte bara gråskala och gamma utan även gamuten, färgomfånget, i 3-dimensioner samt förstås ha koll på mer basic grejjer som rätt videonivåer, rätt matrisdekodning etc etc. Ang frågan "hur mkt bättre än DVE" blir det så är ju svaret till stor del beroende på hur pass mkt kunskap man har när det gäller att tolka testmönster och att förstå sin display. Dvs graden av förbättring varierar beroende på vem man frågar. Trots det kan jag nog lova att även den bäste DVE-hackaren får sig en synbar förbättring. Precis som Slayer var inne på är 2500 ofta en bråkdel av vad displayen kostat. Att bara med några % prisökning gå från att utnyttja skärmen från okänd faktor X% till 100% är enl min mening den mest prisvärda uppgraderingen man kan göra. För det är ju så, förutom källmaterial-kvalité så finns det inget som påverkar bilden så mkt som hur displayen är inställd. För få inser detta och snurrar in sig på buzzwods och specar när de egentligen skulle ha betydligt större utnyte av att se till att allt är inställt i topptrim. Dessutom är ju vetskapen att "hey jag utnyttjar min display som kostat mig X antal 10K till max" rätt trevlig med...Value for money som sagt.
Redigerat av pacman, 29 maj 2008 - 06:25.
Postad 29 maj 2008 - 07:39
Unregistered0eb5766f
-
Unregistered0eb5766f
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hej, Har bara en liten fråga. Vad tror ni om Hembiobutiken.se när det gäller ISF-kalibrering av en Panasonic PZ70 50 tum? Blir så osäker när jag använder DVE (för mkt subjektiva inställningar) och tänkte att detta även skulle kunna vara en bra grundutbildning även om skillnaden inte blir så stor. Kan jag lita på deras kompetens? Länk: http://www.hembiobut...p?pgrpnr=116920Mvh Mattias
Redigerat av Unregistered0eb5766f, 29 maj 2008 - 07:39.
Postad 29 maj 2008 - 09:57
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Jag kan ha fel då jag inte vet vad som döljer sig i PZ70s servicemeny men personligen är ytterst tveksam till att lägga pengar på en ISF-kalibrering av PZ70. Detta av den anledningen att den helt enkelt saknar reglage för att göra nått vettigt med den (och därmed blir den oxå lite bristande om man ser det i "utbildningssyfte").
Postad 29 maj 2008 - 16:05
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Jag har kalibrerat min PV60. Det enda jag känner igen i servicemenyn är RGB-gain och cuts. Av någon outgrundlig anledningär det extra svårt att behålla inställningar när man går in i SM. Den ställer sig genast i försvarsläge(dynamiskt) vilket försvårar kalibreringen enormt. De senare modeller som släppts är kanske annorlunda.
Autojustering av kontrasten är en helt fläng ide. Det går inte att göra något med den. Om inte någon förstår panna bättre än jag förstås...
Hoppas servicemneyn i en Pioneer är lite mer lättfattlig. Så fort absolut######svartplasman kommer köper jag den.
Postad 29 maj 2008 - 16:19
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Finns ingen anledning att gå in i Pios servicemenyer iofs...
Postad 30 maj 2008 - 06:43
Unregistered0eb5766f
-
Unregistered0eb5766f
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jag kan ha fel då jag inte vet vad som döljer sig i PZ70s servicemeny men personligen är ytterst tveksam till att lägga pengar på en ISF-kalibrering av PZ70. Detta av den anledningen att den helt enkelt saknar reglage för att göra nått vettigt med den (och därmed blir den oxå lite bristande om man ser det i "utbildningssyfte").
Tack för rådet! Jag förutsatte visserligen att det skulle finnas en hel del inställningar att göra i servicemenyn, för i den vanliga är det relativt tomt som du själv antyder. Är det verkligen troligt att nödvändiga inställningar inte finns i servicemenyn, själv vet jag inte för jag kan inte komma in (och vill helst inte då jag är rädd för att göra något dumt)? Sen skulle jag fortfarande vilja ha svar på hurvida hembutiken.se är att lita på när det gäller kalibrering om du eller någon annan vet? Finns det något bra sätt att ta reda på vad för inställningar som bör finnas i servicemenyn för att en vettig kalibrering skall vara motiverad, för jag upplevde att du inte verkade vara säker på om det finns det som behövs? Tack på förhand! /Mattias
Postad 04 juni 2008 - 09:40
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Hej!
Igår kalibrerade jag min Panasonic px80 med DVE på BluRay via PS3.
Jag får väl säga att det ser ganska lovande ut ändå, svärta och kontrast blev betydligt bättre än innan. Nu var det en ren njutning att se mörka partier i en film.
Men jag hade lite problem med färgkalibreringen. Det finns bara ett reglage som reglerar färgen och det kallas "färgmättnad". När jag tittade genom det blåa filtret och flyttade färgmättnad så att de blåa rutorna smälte in i bakgrunden, så fungerade det inte lika bra med det gröna och det röda filtret. På DVE-skivan sa de att när man ställt in det blåa så ska de andra också bli rätt, om TVn har en korrekt färgimplementering.
Sen kom jag på att jag har en annan inställning, färgtemp, som man kan sätta till Normal, Varm eller Kall. Jag körde med Normal och hann inte testa med de andra. Är det denna som jag ska ändra för att få korrekt färg på alla tre fälten? Läste på nåt forum till en annan TV att man skulle köra med Varm, trots att det gärna ser lite gult ut när man kalibrerar kontrasten.
Är det nån mer som har kalibrerat PX80 eller en TV med liknande inställningar?
Måste jag annars gå in i servicemenyn och leka?
Jag lyckades väl ställa in så att färgerna stämde hyfsat med testmönstrena på färgtemp Normal. Men när jag tittade på film så tyckte jag att färgerna var nästan lite för mycket, det blev på något sätt för färgglatt... =) Folk såg solbrända ut. Är det jag som är van vid en grådassig bild eller har jag kalibrerat fel?
Edit:
Sen vet jag inte heller vilket bildläge som är mest korrekt, Normal eller Bio? (har uteslutit miljö och dynamisk)
Jag provade att kalibrera med båda och upplevde att Normal var bättre vid inställning av gråskalan. Den hade en mer finkänslig skillnad på det test då man skulle öka ljusstyrkan tills man precis såg en grå bar på en svart bakgrund.
Även när man kollade på gråskalan så såg det ut som att bioläget växte från svart till grått mycket snabbare än normal-läget där övergången såg mer successiv ut...
Ett annat problem jag upptäckte var att TVn envisades med att ändra kontrasten automatiskt så när jag ökade kontrasten så gick det inte att få de vita fälten att smälta ihop, inte ens när jag satte kontrasten till max. Istället stirrade jag på det vitaste fältet och ökade kontrasten tills det inte längre kunde bli vitare... kändes som att det borde fungera... ? =) Några tips?
Redigerat av schjak, 04 juni 2008 - 09:56.
Postad 04 juni 2008 - 11:12
Unregistered63826edc
-
Unregistered63826edc
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hej!
Igår kalibrerade jag min Panasonic px80 med DVE på BluRay via PS3.
Jag får väl säga att det ser ganska lovande ut ändå, svärta och kontrast blev betydligt bättre än innan. Nu var det en ren njutning att se mörka partier i en film.
Men jag hade lite problem med färgkalibreringen. Det finns bara ett reglage som reglerar färgen och det kallas "färgmättnad". När jag tittade genom det blåa filtret och flyttade färgmättnad så att de blåa rutorna smälte in i bakgrunden, så fungerade det inte lika bra med det gröna och det röda filtret. På DVE-skivan sa de att när man ställt in det blåa så ska de andra också bli rätt, om TVn har en korrekt färgimplementering. Sen kom jag på att jag har en annan inställning, färgtemp, som man kan sätta till Normal, Varm eller Kall. Jag körde med Normal och hann inte testa med de andra. Är det denna som jag ska ändra för att få korrekt färg på alla tre fälten? Läste på nåt forum till en annan TV att man skulle köra med Varm, trots att det gärna ser lite gult ut när man kalibrerar kontrasten.
Är det nån mer som har kalibrerat PX80 eller en TV med liknande inställningar? Måste jag annars gå in i servicemenyn och leka?
Jag lyckades väl ställa in så att färgerna stämde hyfsat med testmönstrena på färgtemp Normal. Men när jag tittade på film så tyckte jag att färgerna var nästan lite för mycket, det blev på något sätt för färgglatt... =) Folk såg solbrända ut. Är det jag som är van vid en grådassig bild eller har jag kalibrerat fel?
Edit: Sen vet jag inte heller vilket bildläge som är mest korrekt, Normal eller Bio? (har uteslutit miljö och dynamisk) Jag provade att kalibrera med båda och upplevde att Normal var bättre vid inställning av gråskalan. Den hade en mer finkänslig skillnad på det test då man skulle öka ljusstyrkan tills man precis såg en grå bar på en svart bakgrund. Även när man kollade på gråskalan så såg det ut som att bioläget växte från svart till grått mycket snabbare än normal-läget där övergången såg mer successiv ut... Ett annat problem jag upptäckte var att TVn envisades med att ändra kontrasten automatiskt så när jag ökade kontrasten så gick det inte att få de vita fälten att smälta ihop, inte ens när jag satte kontrasten till max. Istället stirrade jag på det vitaste fältet och ökade kontrasten tills det inte längre kunde bli vitare... kändes som att det borde fungera... ? =) Några tips?
Håller helt med om att färgerna inte går att få till bra. Jag hade en PG6000 tidigare som fixade detta utan problem men den har ju definitivt fler möjligheter till kalibrering. Jag tror att färgen inte är rätt out of the box efter vad jag förstått efter tester, bla hdtvtest.co.uk vilket skulle kunna förklara det. Jag gissar att det som återstår är att gå in i servicemenyn och ändra där. Att ställa färgerna på "Warm" ger en bild med mycket gult i, känns absolut inte naturligt. T.o.m. undertexten blir gul. Jag fixar inte att ha det på det viset även om många rekommenderat det. Om du är haj på detta så skriv gärna vad du hittar och ställer om i servicemenyn (tryck in kanalväljarknappen på TVn och tryck 0 tre gånger på fjärren). Själv törs jag inte fippla med färgerna där...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|