Samsung R8-serien
378 svar till detta ämne
Postad 07 November 2007 - 21:08
Delorean
-
Delorean
-
Rookie
-
7 inlägg
Kör du på hdmi från dvd:n till tv:n eller kör du någon annan kabel?
<{POST_SNAPBACK}> Jag kör HDMI från en LG 188h in till R8:an. Gav något bättre bild än scarten. Däremot ser jag ingen skillnad mellan 480i och uppskalat till 720p. Någon som ser skillnad på uppskalad DVD-signal, eller är det min DVD som suger? 
Okej, jag tror jag har löst mitt problem. Har tydligen hört att min dvd ska suga riktigt hårt... Kan tydligen inte skala upp till 720p eller högre, dessutomk har den taskig CA-modul (eller vad det heter?). Har bestämt att köpa en ny dvd utan hårddisk och hoppas det löser lite av mitt problem i af, för har kommit fram till att det är mest panorama-bilder som tv/dvd:n har problem med... Fredrik
Postad 12 November 2007 - 18:28
Linkannr3
-
Linkannr3
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Nu har jag läst igenom hela tråden.Min fråga är, jag ska koppla datorn till 40"R87 och har läst att det verkar funka med dvi-hdmi.Blir det någe större skillnad i 1360x768 än med vga?Så med andra ord vilket sätt skulle nu rekomendera?
Mvh/Jonas
Postad 13 November 2007 - 14:41
ATBslave
-
ATBslave
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jaha, köpet närmar sig.
MEN, nu står det mellan R88 och en LG LB2R (37" på bägge).
Jag har analog signal idag, bor inom ett område med egen distrubierad tv via en parabol-ö.
Jag kör HTPC så det är rackans viktigt att kunna få bra upplösning med den.
Jag har hört, men inte funnit, att LG skulle ha bättre analog mottagning än R-serien och det är där knäckfrågan sitter.
Vilken av dessa två apparater ger bäst bild med analog signal och fungerar bra mot HTPC?
(Eller finns det ett wildcard i LCD djungeln som är bättre än dessa två?
//Krille
Postad 18 November 2007 - 12:57
Skiilelie
-
Skiilelie
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jag är en av många som söker inställningar till det analoga nätet.
Uppskattar all hjälp.
Elie
Postad 21 November 2007 - 11:04
Unregistered54024766
-
Unregistered54024766
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Från datorns 3,5 hörlursingång till tvn's 3,5 hörlursutgång, elr?
Själv får man ju ljudet via HDMI kabeln från datorn, gäääsp
<{POST_SNAPBACK}>
Nej från datorns 3,5 till tv:ns fina rödvita ingångar!
Vilken av de rödvita ingångarna ska man använda? Jag har provat alla, men får ändå inget ljud från min dator till tv:n. Bilden har jag kopplat via HDMI till Tv:n, men jag har inget ljud via HDMI-ingången. Trodde jag kunde lösa det med vanliga RCA kablar, men får inget ljud i tv:n ifrån datorn ändå. Någon som vet vilken ingång som gäller? Behöver man göra inställningar på tv:n?
Redigerat av Unregistered54024766, 21 November 2007 - 16:44.
Postad 23 November 2007 - 11:45
Unregistered54024766
-
Unregistered54024766
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Inte någon som kan hjälpa mig med ljud till tv:n från datorn?
Tack!
Postad 23 November 2007 - 12:27
pelle499
-
pelle499
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Från datorns 3,5 hörlursingång till tvn's 3,5 hörlursutgång, elr?
Själv får man ju ljudet via HDMI kabeln från datorn, gäääsp
<{POST_SNAPBACK}>
Nej från datorns 3,5 till tv:ns fina rödvita ingångar!
Vilken av de rödvita ingångarna ska man använda? Jag har provat alla, men får ändå inget ljud från min dator till tv:n. Bilden har jag kopplat via HDMI till Tv:n, men jag har inget ljud via HDMI-ingången. Trodde jag kunde lösa det med vanliga RCA kablar, men får inget ljud i tv:n ifrån datorn ändå. Någon som vet vilken ingång som gäller? Behöver man göra inställningar på tv:n?
Eftersom du tar endast bild via HDMI skall du använda HDMI-2 på TVn. Ljudet tar du då från PCns 3.5mm propp (line out) och in i de båda RCA-uttagen AUDIO R/L bredvid. Se bif utdrag ur manualen (anslutning nr 3). HDMI-1 och -3 kräver att du tar även ljudet via HDMI-kabeln. Observera dock att dom skrivit fel i den svenska manualen på anslutning (2) Ansluta Audio: Eftersom detta är ljud UT från TVn skall de självfallet kopplas till INgångarna på receivern. Engelska manualen är korrekt.
Samsung_R8_series_connections.pdf 156.49K
33 Antal nerladdningar
Postad 29 November 2007 - 08:14
r0bber
-
r0bber
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Jag kikar lite på en 32R86. Har en liten fundering ang den inbyggda digital-tv tunern. Det står nåt om att man måste använda en sepparat CA-modul, eller nånting liknande. Behövs den för att överhuvud taget kunna få in digital-tv i tv:n, eller är det bara för att kunna koppla till kortet sas?
Det hade ju vart smidigt om man bara behövde köpa till en bords-antenn och se på boxers gratiskanaler digitalt, och se resten på comhems vanliga analoga kabel-tv.
Postad 29 November 2007 - 08:21
Unregistered178ff7d4
-
Unregistered178ff7d4
-
Användare
-
-
169 inlägg
Jag kikar lite på en 32R86. Har en liten fundering ang den inbyggda digital-tv tunern. Det står nåt om att man måste använda en sepparat CA-modul, eller nånting liknande. Behövs den för att överhuvud taget kunna få in digital-tv i tv:n, eller är det bara för att kunna koppla till kortet sas?
Det hade ju vart smidigt om man bara behövde köpa till en bords-antenn och se på boxers gratiskanaler digitalt, och se resten på comhems vanliga analoga kabel-tv.
Det är bara för att kunna sätta i ett abb-kort. Frikanalerna funkar utan.
Postad 29 November 2007 - 09:17
pelle499
-
pelle499
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Kan man verkligen ta emot Boxer-signalen 'från luften' när man har anslutit antennkabeln till ComHems antennuttag? Det går väl inte att grenkoppla samma antennsladd till både kabeluttaget och till en antenn. (Eller åtminstone bör man i alla fall inte göra så.) Boxer via antenn och ComHem via en extern box med scart eller dyl borde väl däremot fungera. Och det är korrekt att frikanalerna kan tas emot utan CA-modul.
Postad 29 November 2007 - 18:56
r0bber
-
r0bber
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Kan man verkligen ta emot Boxer-signalen 'från luften' när man har anslutit antennkabeln till ComHems antennuttag? Det går väl inte att grenkoppla samma antennsladd till både kabeluttaget och till en antenn. (Eller åtminstone bör man i alla fall inte göra så.) Boxer via antenn och ComHem via en extern box med scart eller dyl borde väl däremot fungera. Och det är korrekt att frikanalerna kan tas emot utan CA-modul.
Så digital-tunern tar emot från samma kontakt som den analoga tunern då? Om så är fallet så tror jag väl kanske inte riktigt på att grenkoppla en antennsladd... hade ju vart smidigt om det funkade iofs... Hur är det om man ändå vill köra dubbelt typ. Är det stökigt om man fysiskt ändrar källa manuellt sas? Eller blir det helkonstigt med kanaler och sånt då?
Postad 30 November 2007 - 18:07
Skiilelie
-
Skiilelie
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jag är väldigt besviken på bilden från 360. Jag vet inte varför men den är inte skarp någonstans. Därför vändeer jag mig till er finns det något ja kan göra? Är det fel på tv? eller inställningar?
Jag har använt mig utav component inställningarna 720p från hemsidan som var länkad för x antal sidor sen.
Behöver vekligen hjälp med det här problemet eftersom ja har läst och inte sett en enda negativ kommentar om grafiken på xbox 360.
MVH
Elie
Redigerat av Skiilelie, 01 December 2007 - 00:21.
Postad 04 December 2007 - 22:45
Akoa
-
Akoa
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Finns det någon som med säkerhet kan säga att man kan köra pixelmappat på dessa paneler? Någon som gjort/har lust att göra detta testet? http://tft.vanity.dk/ Skulle göra mig glad att veta att det fungerar 100% innan jag köper en! Mvh Anton
Postad 10 December 2007 - 16:24
mcdago
-
mcdago
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej
Jag har haft en LE32R88BDX i ett par månader och är väldigt nöjd med den!
Jag har bara et litet problem och hoppas att någon kan svara mig. Jag har blivit av med min DVD spelare och VHS som var kopplade till Scart-uttaget men de dyker upp fortfarande i source listan på TV:n.
Vet någon hur man "resettar sources"?
Tack på förhand
Postad 10 December 2007 - 18:15
pelle499
-
pelle499
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej Jag har haft en LE32R88BDX i ett par månader och är väldigt nöjd med den! Jag har bara et litet problem och hoppas att någon kan svara mig. Jag har blivit av med min DVD spelare och VHS som var kopplade till Scart-uttaget men de dyker upp fortfarande i source listan på TV:n. Vet någon hur man "resettar sources"?
Tack på förhand
Ext1 och 2 går inte att koppla bort. Dom är tyvärr alltid med i listan även om inget är inkopplat där.
Postad 11 December 2007 - 10:28
mgb
-
mgb
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej,
Jag har köpt en R8623 och är inte alls nöjd med panelen. Innan jag köpte tv'n så tittade jag på olika märken och fastnade för Samsungen på grund av att den har en bättre betrakningsvinkel i höjdled. Dom andra blir mörkare ju mer man tittar nerifrån, likt de paneler som man oftas har i skärmen till datorn. Det brukar inte vara något vidare att titta på film på en skärm till datorn på grund av det. Så jag köpt min tv hos InwareHouse och packade upp allt och började titta, ganska snart insåg jag att den panelen som sitter i min tv inte är desamma som satt in den som jag tittade på i butik. Ganska snart så började jag ett krig med Samsung, men det är som att snacka med ett barn.. Erkänner aldrig att dom har fel. InwareHouse har godkänt min reklamation, men jag vill att Samsung ska erkänna att dom sätter in olika paneler med varierande kvalitet. Kan nämna att den panelen som sitter i tv'n i butiken är en S-PVA, med ett S efter modellnummret, fast Samsung hävdar att så är inte fallet. Vad konstigt att bokstaven brukar sammanfalla med paneltypen!? Min har ett A och jag har en paneltyp AUO_INT. Dom hävdar att det är "Type No:" som talar om vad det är för panel. Är det någon som har kartongen kvar och lägga upp sitt "Type No:" så vi kan se om det är någon skillnad, samt om det stämmer det där med bosktaven. Jag skickar med lite svar som jag har fått av den duktiga Samsung supporten.. Det kommer inte bli någon mer Samsung för mig... Dessutom suger deras digitalbox, varför kan den inte automatiskt ställa in mellan 16:9 och 4.3. Det kan min force 530T.
/Magnus
Urklipp: "Från Samsung".
Hej Magnus
Tack för ert email till Samsung Electronics Nordic.
Inwarehouse köper inte produkterna via Samsung Electronics Nordic, de
väljer att importera från andra marknader, varför vi inte kan hjälpa dig
vidare i ärendet. Kontakta Inwarehouseför vidare hjälp.
Hej Magnus
På alla våra R86 som slutar på XEE i modelkoden har samma panel vi har
inte gjort någon tvn som har olika paneler men jag kan inte säga om det
är en annan panel i din tv som du har köpt på inwarehouse efter som dom
importerar sina modeler och vi har ingen aning vad det är som sitter i
dom aparaterna. Men som sakt skulle du ha köpt en svenska sold tv så ska
det vara samma panel i alla XEE modelerna.
Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.
Hej Magnus
Du kan absolut göra en raklamation pådin produkt om du vill göra det, detta gör du hos din återförsäljare.
Den bokstav som du refererar till bak på TVn gäller inte paneltyp utan paneltypen betecknas av "Type No:". Står inte "Type No:" på baksidan av TVn står panelens typ endast i mjukvaran i TVn.
Postad 11 December 2007 - 12:36
caktusaurus
-
caktusaurus
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hej,
Jag har köpt en R8623 och är inte alls nöjd med panelen. Innan jag köpte tv'n så tittade jag på olika märken och fastnade för Samsungen på grund av att den har en bättre betrakningsvinkel i höjdled. Dom andra blir mörkare ju mer man tittar nerifrån, likt de paneler som man oftas har i skärmen till datorn. Det brukar inte vara något vidare att titta på film på en skärm till datorn på grund av det. Så jag köpt min tv hos InwareHouse och packade upp allt och började titta, ganska snart insåg jag att den panelen som sitter i min tv inte är desamma som satt in den som jag tittade på i butik. Ganska snart så började jag ett krig med Samsung, men det är som att snacka med ett barn.. Erkänner aldrig att dom har fel. InwareHouse har godkänt min reklamation, men jag vill att Samsung ska erkänna att dom sätter in olika paneler med varierande kvalitet. Kan nämna att den panelen som sitter i tv'n i butiken är en S-PVA, med ett S efter modellnummret, fast Samsung hävdar att så är inte fallet. Vad konstigt att bokstaven brukar sammanfalla med paneltypen!? Min har ett A och jag har en paneltyp AUO_INT. Dom hävdar att det är "Type No:" som talar om vad det är för panel. Är det någon som har kartongen kvar och lägga upp sitt "Type No:" så vi kan se om det är någon skillnad, samt om det stämmer det där med bosktaven. Jag skickar med lite svar som jag har fått av den duktiga Samsung supporten.. Det kommer inte bli någon mer Samsung för mig... Dessutom suger deras digitalbox, varför kan den inte automatiskt ställa in mellan 16:9 och 4.3. Det kan min force 530T.
/Magnus
Hej Magnus
Inwarehouse köper inte produkterna via Samsung Electronics Nordic, de väljer att importera från andra marknader, varför vi inte kan hjälpa dig vidare i ärendet. Kontakta Inwarehouseför vidare hjälp.
Hej Magnus Tack för ert email till Samsung Electronics Nordic.
På alla våra R86 som slutar på XEE i modelkoden har samma panel vi har inte gjort någon tvn som har olika paneler men jag kan inte säga om det är en annan panel i din tv som du har köpt på inwarehouse efter som dom importerar sina modeler och vi har ingen aning vad det är som sitter i dom aparaterna. Men som sakt skulle du ha köpt en svenska sold tv så ska det vara samma panel i alla XEE modelerna.
Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor. Hej Magnus
Du kan absolut göra en raklamation pådin produkt om du vill göra det, detta gör du hos din återförsäljare. Den bokstav som du refererar till bak på TVn gäller inte paneltyp utan paneltypen betecknas av "Type No:". Står inte "Type No:" på baksidan av TVn står panelens typ endast i mjukvaran i TVn.
Lite smått komiskt svar från Samsung där. Har du varit i kontakt med InWarehouse angånde detta? För jag är ganska säker på att de beställer sina varor från Samsung Nordic. Iallafall följer de Samsung Nordics "nollpixelpolicy". Det är rätt uselt av Samsung att göra så här. Beställer man något över nätet blir man ju som kund tvungen att betala returfrakt för en vara som har undermålig kvalitet, allt på grund av att man har "haft oturen" att få en sämre panel. Returer leder till en massa extra krångel för både kund och butik, något som ingendera parter gillar. Som kund har man ju ingen möjlighet att gardera sig mot detta lotteri, frånsett att man köper ett demoex ur butik. Det är lite synd, då jag starkt gillar R-seriens design och med en S-panel är bilden fantastisk. Jag har länge funderat på att klippa till på en LE-26R86 hos InWarehouse (6490 kr). Jag brukar dock inte ha tur i lotteri, så jag är lite skeptisk... Magnus, när beställde du din TV?
Redigerat av caktusaurus, 11 December 2007 - 12:45.
Postad 11 December 2007 - 13:18
mgb
-
mgb
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej,
/Magnus
Hej Magnus
Inwarehouse köper inte produkterna via Samsung Electronics Nordic, de väljer att importera från andra marknader, varför vi inte kan hjälpa dig vidare i ärendet. Kontakta Inwarehouseför vidare hjälp.
Hej Magnus Tack för ert email till Samsung Electronics Nordic.
På alla våra R86 som slutar på XEE i modelkoden har samma panel vi har inte gjort någon tvn som har olika paneler men jag kan inte säga om det är en annan panel i din tv som du har köpt på inwarehouse efter som dom importerar sina modeler och vi har ingen aning vad det är som sitter i dom aparaterna. Men som sakt skulle du ha köpt en svenska sold tv så ska det vara samma panel i alla XEE modelerna.
Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor. Hej Magnus
Du kan absolut göra en raklamation pådin produkt om du vill göra det, detta gör du hos din återförsäljare. Den bokstav som du refererar till bak på TVn gäller inte paneltyp utan paneltypen betecknas av "Type No:". Står inte "Type No:" på baksidan av TVn står panelens typ endast i mjukvaran i TVn.
Lite smått komiskt svar från Samsung där. Har du varit i kontakt med InWarehouse angånde detta? För jag är ganska säker på att de beställer sina varor från Samsung Nordic. Iallafall följer de Samsung Nordics "nollpixelpolicy".
Det är rätt uselt av Samsung att göra så här. Beställer man något över nätet blir man ju som kund tvungen att betala returfrakt för en vara som har undermålig kvalitet, allt på grund av att man har "haft oturen" att få en sämre panel. Returer leder till en massa extra krångel för både kund och butik, något som ingendera parter gillar. Som kund har man ju ingen möjlighet att gardera sig mot detta lotteri, frånsett att man köper ett demoex ur butik.
Det är lite synd, då jag starkt gillar R-seriens design och med en S-panel är bilden fantastisk. Jag har länge funderat på att klippa till på en LE-26R86 hos InWarehouse (6490 kr). Jag brukar dock inte ha tur i lotteri, så jag är lite skeptisk...
Magnus, när beställde du din TV?
Det var någon månad sedan. Nej, InwareHouse köper inte in sina från Samsung Nordic. Men jag påpekade till Samsung Nordic att det har inte med saken att göra, utan det är att dom undanhåller information om paneltyperna. Jag trodde att jag skulle få samma bild på den tv'n som jag beställde som den jag tittade på i affären. Det var på MediaMarkt som jag tittade på den modellen och dom köper in från Samsung Nordic. Det roliga är att på MediMarkt så stod det två lcd'er av samma modell dvs 23R86 och den ena som jag tittade på har en S-PVA panel och den andra med lika dålig vinkel som på min tv, har en AUO Panel. Jag har påtalat det till Samsung mer än en gång, men som sagt dom vill inte lyssna. Jag vet inte ens om jag orkar skicka tillbaks tv'n, eftersom jag får stå för frakten och sen så finns det inga andra märken som har en typ S-PVA panel. Sony, Phillips m.m har lika dålig betrakningsvinkel på sina paneler från 23" och neråt. Jag tror att om du köper en 26R86 så är du "safe", men jag kan inte svära på det. Det är främst dom mindre panelerna som har problem med betrakningsvinkeln i höjdled. Dom använder samma typ av panel som sitter i dom flesta skärmarna till datorer. TN tror jag att det är. Den här panelen sitter i min tv http://auo.com/auoDE...d...&items_id=8
Postad 19 December 2007 - 16:55
Akoa
-
Akoa
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Har köpt en R87:a nu och är helnöjd än så länge. Tänkte dock höra med er som kopplat datorn till den hur ni gör med ljudet? Vilken ingång använder ni er av? Måste man göra några justeringar för att få det att funka? testat med en sladd från hörlursutgången på datorn till R&L ingångarna på baksidan, finns ju några olika att välja på, men får ändå inget ljud i den, är det någon inställning jag missat?
För er som funderar på denna tv, PM:a mig gärna om ni har någon fråga!
Mvh Anton
Postad 20 December 2007 - 12:52
Unregistered178ff7d4
-
Unregistered178ff7d4
-
Användare
-
-
169 inlägg
Någon som kört Blueray och 24 Hz på en R8?
Postad 25 December 2007 - 14:12
DampWall
-
DampWall
-
Lärjunge
-
-
390 inlägg
Har köpt en R87:a nu och är helnöjd än så länge. Tänkte dock höra med er som kopplat datorn till den hur ni gör med ljudet? Vilken ingång använder ni er av? Måste man göra några justeringar för att få det att funka? testat med en sladd från hörlursutgången på datorn till R&L ingångarna på baksidan, finns ju några olika att välja på, men får ändå inget ljud i den, är det någon inställning jag missat?
Mvh Anton
Hur kör du med bilden? om man körde hdmi så skulle man tydligen ta Hdmi 2 kontakten annars så skulle inte ljudet funka, kolla lite högra upp i tråden.
Postad 29 December 2007 - 12:38
Dreamplay
-
Dreamplay
-
Rookie
-
6 inlägg
Har precis köpt en Samsung R82:a och är nöjd med den förutom på en punkt... bilden är förskjuten uppåt om jag till exempel kollar på svt:s testbild och loggorna uppe i högra hörnet på de flesta kanaler är precis vid kanten av skärmen. Det fattas ca. 5 cm av bilden upptill och viss text får inte plats ibland... går det att justera det här själv på nåt sätt eller måste jag lämna in den på service redan???
Tacksam för svar!
Postad 29 December 2007 - 14:13
fanimej
-
fanimej
-
Användare
-
-
103 inlägg
Tittade på en DVD igår på min 37R86, men bilden var ingen höjdare. Visserligen är spelaren jäkligt gammal men njae, jag tyckte det såg rätt illa ut. Någon som har några tips på inställningar? Filmläget ser ju bara mörkt och grådassigt ut!
Postad 29 December 2007 - 18:00
HeH2
-
HeH2
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Mvh Anton
Hur kör du med bilden? om man körde hdmi så skulle man tydligen ta Hdmi 2 kontakten annars så skulle inte ljudet funka, kolla lite högra upp i tråden.
Hej, Har du bild? Jag kör s-video kontakyten på båda datorn och tv:n men får inte någon bild på TV:n. Tips någon!? /T
Postad 30 December 2007 - 23:59
Akoa
-
Akoa
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Mvh Anton
Hej,
Har du bild? Jag kör s-video kontakyten på båda datorn och tv:n men får inte någon bild på TV:n. Tips någon!?
/T
Testa VGA istället! Har precis köpt en Samsung R82:a och är nöjd med den förutom på en punkt... bilden är förskjuten uppåt om jag till exempel kollar på svt:s testbild och loggorna uppe i högra hörnet på de flesta kanaler är precis vid kanten av skärmen. Det fattas ca. 5 cm av bilden upptill och viss text får inte plats ibland... går det att justera det här själv på nåt sätt eller måste jag lämna in den på service redan??? Tacksam för svar!
Finns i menyn på min R87:a
Postad 02 January 2008 - 17:49
Oakleaf
-
Oakleaf
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Funderar på att köpa en LE23R86 från Expert. Vad är det för paneler i dem, kan det variera mellan olika planer? Inte sugen på att lägga 5k och få en TN-panel, kan man se på kartongen på något sätt vilken panel det är?
Postad 02 January 2008 - 23:40
Pompen
-
Pompen
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
Man kunde inte se paneltyp på kartongen när jag köpte en 32:a, däremot står det på en klisterlapp på TV:ns baksida.
Läs inlägg 166-167 på sidan 6 i denna tråd
Postad 03 January 2008 - 19:12
Oakleaf
-
Oakleaf
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Man kunde inte se paneltyp på kartongen när jag köpte en 32:a, däremot står det på en klisterlapp på TV:ns baksida. Läs inlägg 166-167 på sidan 6 i denna tråd 
Jag var ute till Expert Stormarknad idag på lunchen för att köpa en LE23R86BDX men de var slut trots att hemsidan sa tvärtom. Både den vita och svarta som stod framme hade väldigt bra bild, kunde dock bara se på baksidan av den vita och på den var det ett stort A. Är det Samsungs egna planer? Beställde den svarta modellen på nätet istället. Säljaren sa att det var 100% pixelgaranti och 2 års garanti.
Postad 03 January 2008 - 20:49
Unregistered43b47bb3
-
Unregistered43b47bb3
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Hej hopp
Ursäkta att jag bryter in med en fråga. Äger en R87 och har funderingar på en ny DVD spelare. Jag har ringt tre gånger till Samsung supporten för att ställa en fråga och får tre olika svar!! Vet någon om R8-serien scalar upp bilden via HDMI eller component??.
Postad 03 January 2008 - 22:54
Dreamplay
-
Dreamplay
-
Rookie
-
6 inlägg
Mvh Anton
Hej,
Har du bild? Jag kör s-video kontakyten på båda datorn och tv:n men får inte någon bild på TV:n. Tips någon!?
/T
Testa VGA istället!
Har precis köpt en Samsung R82:a och är nöjd med den förutom på en punkt... bilden är förskjuten uppåt om jag till exempel kollar på svt:s testbild och loggorna uppe i högra hörnet på de flesta kanaler är precis vid kanten av skärmen. Det fattas ca. 5 cm av bilden upptill och viss text får inte plats ibland... går det att justera det här själv på nåt sätt eller måste jag lämna in den på service redan??? Tacksam för svar!
Vilken meny menar du då? I den vanliga menyn finns inget sånt val... Servicemenyn eller? Isåfall... vad heter parametern man ska ändra där?
Postad 04 January 2008 - 13:08
fanimej
-
fanimej
-
Användare
-
-
103 inlägg
Mvh Anton
Hej,
/T
Testa VGA istället!
Har precis köpt en Samsung R82:a och är nöjd med den förutom på en punkt... bilden är förskjuten uppåt om jag till exempel kollar på svt:s testbild och loggorna uppe i högra hörnet på de flesta kanaler är precis vid kanten av skärmen. Det fattas ca. 5 cm av bilden upptill och viss text får inte plats ibland... går det att justera det här själv på nåt sätt eller måste jag lämna in den på service redan??? Tacksam för svar!
Vilken meny menar du då? I den vanliga menyn finns inget sånt val... Servicemenyn eller? Isåfall... vad heter parametern man ska ändra där?
Gå in i menyn, i första fliken "Bild" finns alternativet "Storlek" där du antagligen råkat välja "zoom" eller liknande. Testa "auto wide" istället. Sedan nedanför "Storlek" finns alternativet "Skärmläge" där du också kan ändra om det skulle vara nödvändigt.
Postad 04 January 2008 - 17:43
ChicoPato
-
ChicoPato
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Mvh Anton
Hej,
/T
Testa VGA istället!
Gå in i menyn, i första fliken "Bild" finns alternativet "Storlek" där du antagligen råkat välja "zoom" eller liknande. Testa "auto wide" istället. Sedan nedanför "Storlek" finns alternativet "Skärmläge" där du också kan ändra om det skulle vara nödvändigt.
Annars finns ju knappen P.Size på raden nästlängst ner på fjärren.
Postad 04 January 2008 - 22:19
caktusaurus
-
caktusaurus
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Är inte detta p.g.a. att TV:n är inställd till fel bildproportioner? (dvs. 16:9 när sändningen är 4:3, eller tvärtom) Översätts till engelska som "aspect ratio" - se om du kan hitta något sådant i inställningsmenyn. Någon som faktiskt äger TVn kanske har lust att fylla i luckorna...  EDIT: såg att frågan redan hade svarats på, sorry...
Redigerat av caktusaurus, 04 January 2008 - 22:21.
Postad 05 January 2008 - 19:10
Unregistereddddf7b4f
-
Unregistereddddf7b4f
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag köpte en Le-37R87 på Dustin för 9900:-
Det var tydligen en import tv utan svensk manual och menyer, jag fick givetvis den sämsta panelen (CMO), betraktningsvinkeln och svärtan var något helt annan än den jag sett i affären, och clouding till tusen! Blev riktigt missnöjd med tv'n vilket ledde till att jag skickade tillbaka skiten!
Postad 05 January 2008 - 19:46
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Fattar inte va faan Samsung håller på med. Snacka om dynga om det är så stor skillnad på panelerna.
Bojkotta Samsung!
Postad 05 January 2008 - 19:50
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Håller med , du kan aldrig veta vad du får för panel på en samsung LCD förrän du tittat på en bokstav på etiketten som sitter på baksidan. Importerade skärmar har säkert oftare sämre panel än de svenska (Samsung vet nog att vi är kräsna). Min 23" har en Samsung S-PVA men de flesta utomlands levereras tydligen med en riktigt usel TN-panel. http://forum.ixbt.co...cgi?id=62:10800
Postad 06 January 2008 - 04:21
Pompen
-
Pompen
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
Visst är det tråkigt att man kan behöva kontrollera paneltypen själv på denna Samsung.
Fast plöjer man igenom andra märkens trådar (LG, Panasonic, ja t.o.m. Pioneer) hittar man andra problem. Vissa större, andra mindre...
Postad 07 January 2008 - 16:48
Dreamplay
-
Dreamplay
-
Rookie
-
6 inlägg
Mvh Anton
Hej,
/T
Testa VGA istället!
Ni har missuppfattat det hela en smula... tror ni inte jag testat att ändra mellan de olika bildlägena innan jag skrev här? Det är ju det första man gör... även om jag väljer 16:9 eller Auto Wide så fattas det en bit av ovandelen i bilden. Tv:n verkar vara felkalibrerad när det gäller detta... därför undrade jag om det finns nån inställning i servicemenyn man kan använda till det här problemet?
Redigerat av Dreamplay, 07 January 2008 - 16:56.
Postad 07 January 2008 - 17:00
Dreamplay
-
Dreamplay
-
Rookie
-
6 inlägg
Min 32" R82:a har för övrigt ett S på klisterlappen på baksidan och är således en S-PVA panel... trots att den är köpt på NetonNet.
Postad 07 January 2008 - 19:48
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
har fått hem min nu.. tvärslängt upp den på golvet nu (glömde köpa väggfäste  ).. (ordetcensureratavforumet) vad dålig bild det är "out of the box". Exakt alla bildförbättringar är påslagna, dynamisk bajskontrast och en massa lull-lull. Har dessutom bara testat via gratisnätet, och med den signalstyrka jag har så trodde jag att bilden kanske skulle vara lite lidande, men sate så illa
Stängde av allt extra som går slå av, och då blev bilden rätt bra plötsligt
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 07 January 2008 - 19:48.
Postad 09 January 2008 - 00:03
alcedo
-
alcedo
-
Rookie
-
3 inlägg
Vi har en 40" R87 hemma, och jag stör mig lite på att den inte växlar om mellan 16:9 och 4:3. Kollar t ex på någon gammal film på TV4, typ "Snuten i Hollywood II" som går just nu, och som är i 4:3-format. Sedan kommer det reklam (jipii  ) i 16:9-format, och då blir ju den lite hoptryckt, eftersom bilden på skärmen fortfarande är i 4:3 (eller så är det tvärtom, att man har skärmen i bredbildsläge och så ser 4:3-material utstretchat ut istället). Finns det något sätt att få TV'n att plocka upp formatet från signalen och ställa om sig med automatik. Begär jag för mycket eller har jag bara missat någon uppenbar inställning?
Redigerat av alcedo, 09 January 2008 - 00:03.
Postad 09 January 2008 - 16:45
frazer84
-
frazer84
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Funderar på en 40R87BD men blir lite osäker efter att ha läst igenom alla 10 sidor här i tråden. På avforums.com's forum finns denna text, vilken jag hoppas stämmer? Special Note for PC Users: When using a PC, you can use a DVI to HDMI convertor on HDMI Port 2 and have 1360x768 output. This means you can do 1:1 Pixel Mapping via a 100% digital signal, this is the best signal this TV can ever recieve and display, much better than using VGA.
Sen undrar jag om problemet med de olika skärmtyperna även gäller 40-tums-varianten? Måste man även här hålla utkik efter att man får en S-modell? Verkar som att de tidigare diskussioner om detta bara gäller 32-tums-varianten?
Postad 09 January 2008 - 20:16
parema
-
parema
-
Rookie
-
1 inlägg
Min 32" R82:a har för övrigt ett S på klisterlappen på baksidan och är således en S-PVA panel... trots att den är köpt på NetonNet.
Jag har läst lite om alla dessa paneler och blev lite nyfiken på min egen. Jag har, som dock skall bytas, en le37r86 och betckningen efter är ett A, har bara läst om C och S paneler... Någon klok som vet vad det är för panel och om den är bra?
Redigerat av parema, 09 January 2008 - 20:19.
Postad 12 January 2008 - 22:02
olerzz
-
olerzz
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hej
Funderar på att köpa en 32 tummare till mitt rum och spela på den.
Är det någon som kör en Xbox 360 på en 32 r86:a? Är det bra bild och så?
Orkar inte läsa igenom 10 sidor så jag kanske har missat det.
Läste nu att man inte vet vilken panel man får :/ Jag fattar inte skillnade mellan alla S och CMO och allt vad de nu heter. Vad är skillnaden?
Redigerat av olerzz, 12 January 2008 - 22:10.
Postad 12 January 2008 - 22:21
Dreamplay
-
Dreamplay
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej
Är det någon som kör en Xbox 360 på en 32 r86:a? Är det bra bild och så? Orkar inte läsa igenom 10 sidor så jag kanske har missat det.
Jag kör Xbox 360 via komponent på min Samsung 32:a... visserligen ingen R86 men det har ingen betydelse. Det är likadana paneler i hela R-serien ändå. Bilden blir mycket bra både med 720p och 1080i, krispig och fin med suverän skärpa... inga större problem med att bilduppdateringen inte hänger med heller. Kan rekommenderas som spelskärm helt enkelt...
Postad 13 January 2008 - 15:48
Pompen
-
Pompen
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
Om Game Mode från Samsungs hemsida:
"Från TV till optimal spelmonitor på två röda! Tillsammans med Microsoft X-BOX har Samsung utvecklat Game Mode som optimerar bild- och ljudinställningarna vid TV-spel. Enkel att aktivera och ovärderlig för dig som gillar spel!"
-Jag tycker själv bilden blir kanon med R8 + 360.
Postad 13 January 2008 - 22:30
sk8dude
-
sk8dude
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Hej
Nån som vet om Kompletts billiga le40r87 är fel panel eller nåt sånt???
Ha de / Calle
Postad 13 January 2008 - 22:46
frazer84
-
frazer84
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Nån som vet om Kompletts billiga le40r87 är fel panel eller nåt sånt???
Vet inte vilken specifik panel det är, men vet att de INTE importerar via Samsung Nordic, vilket innebär att Nordics 100% pixelgaranti INTE gäller. Jag frågade Komplett om de visste vilken panel som satt i, men det kunde (eller ville?) de inte svara på.
Postad 14 January 2008 - 16:35
komplement
-
komplement
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Morsans o farsans TV är nu inkörd iaf (får ändra mig angående vilken TV det är som jag skrev tidigare i tråden, det är en R88)
Blev en rätt stor skillnad när man gick över från scart till komponent från DVD:en, att det ska vara sådan förbannad skillnad (finns en HDMI på deras nuvarande DVD, men ska tydligen inköpas en ny framåt + hemmabio)
Så, tänkte bara höra om vilka inställningar ni som har Boxer kör på? (använder den inbyggda digital-tv)
samt;
Ni som har denna tv:en, märker ni av smatter i plasten när ni haft igång den ett par timmar? (läste någonstans om att det var lite elektricitet som hoppade runt, men fick ingen bekräftelse på det), och är det något att oroa sig för?
Postad 14 January 2008 - 17:00
KoktGrus
-
KoktGrus
-
Forumräv
-
-
504 inlägg
Någon mer än jag som kör HTPC med windows mediacenter på sin TV?
Har ett litet problem nämligen... I windows funkar det finfint med 1360x768, ser ju kanon ut!
När jag startar mediacenter vill jag ju ha en uppdateringsfrekvens på 50 Hz istället för 60 (för att slippa mikrohack när jag ser på tv) och måste därför välja 1280x720@50Hz..
Problemet då är ju bara att jag får en overscan som jag "enkelt" tar bort med zoomknappen på dosan till tvn...
När jag går ut i windows igen så ändras zoomläget från "Just Scan" (som jag måste ha i mediacenter) till "16:9" som används i windows...
När jag sedan startar mediacenter igen så står zoomen kvar på 16:9 och ändras inte till Just Scan, då måste jag alltså ta den andra dosan och ändra det....
Kan man inte få tvn att minnas zoomlägena eller lösa det på något annat sätt? =/
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|