Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audyssey Multi-EQ kalibreringssystem

527 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 januari 2009 - 01:25

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0
När jag körde min receiver på autokalibrering mätte receivern upp avstånd som var att jämföra med en fotbollsplan. Jag provade fem ggr och fick samma usla resultat.

När jag skulle göra setupen hos min polare infann sig samma värdelösa resultat, trots att vi mixtrade med microfonen.

Det hela slutade med att vi mätte själva och resultatet blev därefter, mao strålande.

Mvh

G

Postad 24 januari 2009 - 01:37

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Svårt att jämföra då alla har olika rum och förutsättningar.

Jag kollade min på kul nu.
FL -8-0
Center -4.0
FR -8.0
Surr R -8.0
Surr L -8.5
Sub -15.0

Jo det är sant, lite svårt att jämföra så jonas men lite kul att se ändå. :)
Stämmer ditt avstånd på suben jämfört med det faktiska?

När jag körde min receiver på autokalibrering mätte receivern upp avstånd som var att jämföra med en fotbollsplan. Jag provade fem ggr och fick samma usla resultat.

När jag skulle göra setupen hos min polare infann sig samma värdelösa resultat, trots att vi mixtrade med microfonen.

Det hela slutade med att vi mätte själva och resultatet blev därefter, mao strålande.

Mvh

G

Hos mig mäts allt perfekt, utan subben då. Svår att veta bara, kan vara att den tar hänsyn för något i subben.

Postad 24 januari 2009 - 09:45

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Ja, Audyssey tar hänsyn till delays som introduceras av filter i subben (eller det är så jag fått för mig att det fungerar). Den tar något i beräkningarna iaf och det kan orsaka att subben får ett avstånd som är långt ifrån korrekt rent fysiskt. Finns förklarat i den stora Audysseytråden på AVS forum.

1. Inaccurate subwoofer distance settings are the result of measured delays between the time when the receiver outputs the test tone and it is received at the microphone.
a. Any filters and/or active circuitry in subwoofers can delay this signal.
b. Audyssey simply measures the time delay and compensates for differences in the arrival time of sound from the various speakers and the subwoofer. It is best to compensate for these differences regardless of why they occur.
2. The subwoofer / satellite speaker time alignment blend is based on this measurement.
3. Inaccurate subwoofer distance measurements usually occur when the subwoofer’s Low-Pass Filter (LPF) is not disabled.
a. The LPF, by nature of its design, introduces additional delay to the signal; Audyssey detects and corrects for this delay.

Närheten av väggar kan också skapa problem med reflexer som resulterar i felaktiga avståndsvärden.

Postad 24 januari 2009 - 11:40

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0

Jo det är sant, lite svårt att jämföra så jonas men lite kul att se ändå. :)
Stämmer ditt avstånd på suben jämfört med det faktiska?

Kollade avstånden för högtalarna och de stämmer nästan på pricken, förutom just subben det står 9 meter,och den är inte mer än 3 meter ifrån. Men tycker det är riktigt bra ljud på subben,så jag kör vidare på den inställningen. ;)

Postad 24 januari 2009 - 11:45

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Rico 81 :

Jo men då är det alltid ett värde som är större än det verkliga avståndet, jag har fått ett mindre 0.03m. Det verkliga är ca 3.20m
Allt annat är fan på prickern uppmätt!

b. Audyssey simply measures the time delay and compensates for differences in the arrival time of sound from the various speakers and the subwoofer. It is best to compensate for these differences regardless of why they occur.

Borde betyda att vid mätningen så hade min sub minst delay av alla mina högtalare efter som den är ställd närmast, 0.03m. Känns lite konstigt men ok.

Har varit inne i den där tråden på AVSforum men den är 150sidor lång så det är lite segt att läsa igenom den, läst första sidorna bara.

Hittade detta på AVSforums:

In many ways you're better off changing the level of bass by using the receiver's tone controls and playing with the bass control. It will operate across a wider range which can be a problem, but it has more effect at lower frequencies and drops off as frequency increases so its effect tends to blend into the overall sound relatively smoothly, and you change all channels equally which is a plus. The drawback is that the effect of the bass tone control may extend a little higher in frequency than you like. A lot depends on how its effect is tapered but if you're going to play around a bit, that's where I'd start since its effect will be uniform across all channels. If you start playing with the sub setting not only do you not get that tapering off effect on the boost as the frequency rises but the effect on different channels will vary if the crossover frequencies for the speakers are different.

Kanske nåt att prova istället för att höja volymen på bara suben.

Redigerat av genstruktur, 24 januari 2009 - 14:23.

Postad 25 januari 2009 - 14:34

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Postade på AVSforum och fick det här svaret angående subdistance 0.03m

If only your subwoofer is showing up with such a short distance then there are two possibilities: (1) low frequency noise is corrupting the measurement. This can happen, for example, if you are holding the mic in your hand or if there is a fan or a projector on during the measurements. (2) the settings on the back of your subwoofer are not correct. For example, you may have the volume control turned up too high and the measurements are clipping the mic. Or you may have a lowpass filter engaged at a low frequency. You should retry by setting the sub volume to just below the middle point and turn up the frequency knob to the highest possible setting on the back of the sub.

HAr gjort om mätningarna med subvolymen "5 min i 12" istället för "kl 12", blev 0.03m. Satte fasen på "180" istället för "0", blev 0.03m också. Lowpassfilter har varit på max hela tiden. Djävligt skumt det här......

Körde en runda med LFE+Main igång, då fick jag 0.33m ;)

Auyssey sätter subvolym 0 nu i 2808an med subvolymratten på "kl 5 i 12" , det skall vara perfekt volym enligt alla tips i trådar o dyl.

Körde en runda till nu, satte micen 20cm längre ut från bakkant i soffan,mitt på dynan så att säga. Fick distance 0.06m nu. Borde varit ännu mindre för att nu stod micen närmre suben juh :) .

Redigerat av genstruktur, 25 januari 2009 - 14:56.

Postad 25 januari 2009 - 15:31

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Postade på AVSforum och fick det här svaret angående subdistance 0.03m

HAr gjort om mätningarna med subvolymen "5 min i 12" istället för "kl 12", blev 0.03m. Satte fasen på "180" istället för "0", blev 0.03m också. Lowpassfilter har varit på max hela tiden. Djävligt skumt det här......

Körde en runda med LFE+Main igång, då fick jag 0.33m B)

Auyssey sätter subvolym 0 nu i 2808an med subvolymratten på "kl 5 i 12" , det skall vara perfekt volym enligt alla tips i trådar o dyl.

Körde en runda till nu, satte micen 20cm längre ut från bakkant i soffan,mitt på dynan så att säga. Fick distance 0.06m nu. Borde varit ännu mindre för att nu stod micen närmre suben juh :lol: .

;) Jag önskar att jag hade något bra svar men när Chris inte ens kan ge ett bra svar skulle jag rekommendera att sätta avståndet på subben manuellt och köra på. Om det låter bra trots det knasiga avståndsresultatet är det ju ingen fara. Märkligt att det funkade för dig för ett år sedan dock.

Postad 25 januari 2009 - 16:07

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Körde en runda på subvolym "kl 9" också, blev ändå 0.03m så det kan inte vara för hög volym på suben.

Har för mig attt subben var på 2.33m innan jag reseta 2808an, inte exakt men ändå 2m skillnad. Nu blir det 0.03 vad jag änd gör känns det som.

Kanske inte skall hänga upp mig allt för mycket på vad avståndet är exakt utan hur det låter. Det ända är att man har ett stort spann och jobba i, folk har fått ändå upp till 9m här i tråden. Blir ett gediget jobb. Det bästa hade varit om jag aldrig kollat avstånden från början. Nu blir man nojjig att det inte låter bra :lol: .

Alltså egentligen hur mycket kan en skillnad på säg 2m göra med tanke på hur snabbt ljudet går?

Aja får väl köra på och lyssna lite fram och tillbaka B)

Ingen annan som fått ett för kort avstånd?

/Genis

Här är de sista från Chris på audyssey:

Originally Posted by audyssey
Changing from LFE to LFE+MAIN should have no effect at all because MultEQ ignores these settings when you run it. This makes me wonder if there is something funny going on with the receiver. Have you tried to do a microprocessor reset? It will erase your existing settings and the calibration, but if you save the current setup to one of the user memories it should bring everything back.

Yes, the sub distance is very important because it affects the blend with the main speakers. Since there is no processing in your sub, you can just enter the distance manually if you don't want to mess with the system. But since you are on this thread, I suspect that "messing with the system" is not an issue ;-)

Har redan gjort en microprocessor reset som sagt, får se hur sugen jag är på att göra det igen. Ställer nog i basen manuellt så länge i alla fall. ;) . Funderar på att lämna in 2808an faktiskt, har problem med onscreendisplayen också, kanske fel på den elelr nåt.

Redigerat av genstruktur, 25 januari 2009 - 17:26.

Postad 25 januari 2009 - 17:46

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
Ställ subben på 2.33 manuellt så slipper du sitta med grått hår. B)

Postad 25 januari 2009 - 18:45

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Jo jag vet jonasprivate, jag har så svårt att släppa ett "problem" bara B) .

Postad 25 januari 2009 - 18:47

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
Jag vet hur det är,man är envis.

Postad 25 januari 2009 - 18:58

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Jo fan är likadan med datorn, är något fel kan jag sitta uppe hela natten bara för att lösa det.....manisk kanske det kallas B) .

Avståndet till suben visade sig vara 3.22m, matade in det manuellt!

Postad 25 januari 2009 - 19:11

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
Ok märker du någon direkt skillnad mot innan ?

Postad 25 januari 2009 - 21:25

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Får nog återkomma om det, kollade Blade runner nu på bluray. Kanske inte bästa filmen att jämföra ljudupplevelser på, inte state of the art liksom B) . Får känna på det några dagar till.

Postad 25 januari 2009 - 21:26

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
Japp gör det. B)

Postad 25 januari 2009 - 22:22

davidandersson
  • davidandersson
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0
Jag har köpt en Marantz 6003 och körde Audyssey igår. Subwoofern blev helt urkopplad. Alltså subben används inte alls. Men den lät vid autosetupen. Jag fattar inte detta med delningsfrekvens osv, det finns ju både på receivern och subben, så vilken är det som "bestämmer"?

Jag har den här subben: https://www.minhembi...c_id=218068.jpg

Vad ska rattarna stå på när jag gör autosetupen? Jag använder LFE-ingången.

Redigerat av davidandersson, 25 januari 2009 - 22:23.

Postad 06 februari 2009 - 22:39

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Delning på suben skall vara helt "off" eller på max i delningsfrekvens (Hz), volym "kl 12". Och givetvis skall sub ställas in i recievern på "ON" .

Sen är vi nog många som tycker att aduyssey ställer suben lite lågt, i alla fall till film. Själv drog jag upp den 3db i stärkaren efter autosetupen på 5.1.

Redigerat av genstruktur, 06 februari 2009 - 22:41.

Postad 07 februari 2009 - 21:54

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
I tråden på avsforum.com hävdas att den lågt ställda basen kommer av ett fel i programvaran som sänker värdet med 10 steg. Jag hittar tyvärr inte denna info nu men jag har själv ökat på basen 10 steg och upplever nu ljudet som mer "korrekt" med härlig punch i basen. Värt att prova?

Postad 07 februari 2009 - 22:03

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

I tråden på avsforum.com hävdas att den lågt ställda basen kommer av ett fel i programvaran som sänker värdet med 10 steg. Jag hittar tyvärr inte denna info nu men jag har själv ökat på basen 10 steg och upplever nu ljudet som mer "korrekt" med härlig punch i basen. Värt att prova?

Är inte detta ett problem som infann sig på lite äldre versioner av Audyssey(läs: 1-2 år sedan), Och detta kunde lösas med en firmware update på recievern?

Mvh.
Mats

Postad 07 februari 2009 - 22:06

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
Det ringer en klocka men jag vet faktiskt inte. Jag har en Denon 1708 och den går knappast att uppdatera firmware i så jag får fortfarande kompensera felet med en manuell höjning.

Postad 07 februari 2009 - 22:11

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
10db låter VÄLDIGT mycket i alla fall hemma hos mig. Tror det skulle dränka filmer i bas.....kan prova iofs.

Jag upplever det som att basen egentligen ställs in korrekt med audyssey men då gäller det att spela upp filmerna i "den riktiga volymen" dvs som på bio ungefär ( vad som nu räknas som refernes i volym)eller väldigt högt i alla fall. Så högt kan inte jag spela i mitt hyreshus men jag vill fortfarande ha rumbleeffekten när man tittar och då får man höja basen lite. Får liksom inte soffan att skaka med audysseys basinställning på min normala filmtittarvolym.Vad tror ni?

Hade jag kört 20db högre på stärkaren vid film(går ej pga av grannar) så tror jag det blivit tryck med den basen som audyssey ställt in från början.

Det var även någon i avstråden som tyckte man skulle höja basen i stärkaren, alltså bas/trebleknapparna istället för på suben. Provade detta själv men tyckte att när jag fått sjysst tryck i suben så låg det som en basmatta över alla ljud.....blev väldigt murrig och tråkigt ljud så det var inge bra för mig i alla fall.

Redigerat av genstruktur, 07 februari 2009 - 22:23.

Postad 07 februari 2009 - 22:35

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Jag upplever det som att basen egentligen ställs in korrekt med audyssey men då gäller det att spela upp filmerna i "den riktiga volymen" dvs som på bio ungefär ( vad som nu räknas som refernes i volym)eller väldigt högt i alla fall. Så högt kan inte jag spela i mitt hyreshus men jag vill fortfarande ha rumbleeffekten när man tittar och då får man höja basen lite. Får liksom inte soffan att skaka med audysseys basinställning på min normala filmtittarvolym.Vad tror ni?

Själv tror jag att det är just därför DynamicEQ finns som tillval ;) .

EDIT: Håller helt och hållet med om att folk i vissa fall ej är vana vid en mer eller mindre "korrekt" bas, Utan är vana med en liten "boost" av basen vid lägre volymer(dvs. ej referens nivå) och detta är inte något som Audyssey tillför, Men som sagt svaret är enligt mig DynamicEQ vid lägre volymer alltså ej referens nivå.

Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 07 februari 2009 - 23:21.

Postad 07 februari 2009 - 23:29

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Jo nu har jag inte Dynamic Eq på min Denon 2808, kanske hade varit bra att ha. Du har nog rätt att det är därför den finns kanske, inte för att spela jättetyst som jag först trodde typ på natten då tjejjen sover eller så.

Postad 07 februari 2009 - 23:42

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Jo nu har jag inte Dynamic Eq på min Denon 2808, kanske hade varit bra att ha. Du har nog rätt att det är därför den finns kanske, inte för att spela jättetyst som jag först trodde typ på natten då tjejjen sover eller så.

DynamicEQ fungerar inte bara för att lyssna "jättetyst" utan är även användbar nästan ända upp till referensnivå och då med inställningen"day". Men som alltid är detta en personlig åsikt som skiljer sig från fall till fall(beroende på källans kvalitet).

Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 08 februari 2009 - 01:04.

Postad 08 februari 2009 - 01:11

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Använder Dynamic EQ men inte testat Volyme så mycket. Verkar dock som en intressant funktion, antar att man blir av med ljudskillnaderna vid tex reklam?

Postad 08 februari 2009 - 01:17

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Använder Dynamic EQ men inte testat Volyme så mycket. Verkar dock som en intressant funktion, antar att man blir av med ljudskillnaderna vid tex reklam?

Japp detta är vad Dynamic Volume är tänkt att göra.

Mvh.
Mats

Postad 08 februari 2009 - 01:46

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Noobman: Jo det är klart det är personligt. Skulle vara kul att höra själv om Audysseys inställning av sub+ den här "Dynamic Eq day" skulle uppfattas som bra bas vid "normal" lägenhetslyssning.'

Får våldgästa någon i framtiden... :D

Redigerat av genstruktur, 08 februari 2009 - 01:48.

Postad 08 februari 2009 - 01:53

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
*Låser Dörren* . . . . :D

Postad 08 februari 2009 - 02:03

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Noobman: Jo det är klart det är personligt. Skulle vara kul att höra själv om Audysseys inställning av sub+ den här "Dynamic Eq day" skulle uppfattas som bra bas vid "normal" lägenhetslyssning.'

Får våldgästa någon i framtiden... :D

DynamicEQ "day" är rättare sagt DynamicEQ/Dynamic Volume "day", DynamicEQ finns bara i två varianter(on/off). Dynamic Volume(går bara att köra tillsammans med DynamicEQ) finns däremot i tre varianter(day,evening och midnight), Ville bara klargöra detta eftersom jag som vanligt är allt annat än lättförståelig :P .

Mvh.
Mats

Postad 08 februari 2009 - 02:05

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Sunfire THX:

Ja man vet fan aldrig med oss Göteborgare, snart har du en Weiron i ottan i soffan :D .

Redigerat av genstruktur, 08 februari 2009 - 02:06.

Postad 08 februari 2009 - 02:07

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
LOL ..

Postad 08 februari 2009 - 02:14

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Sunfire THX:

Ja man vet fan aldrig med oss Göteborgare, snart har du en Weiron i ottan i soffan :P .

Ingår då även en stock snus och en väl tilltagen bunt vuxenlektyr, Självklart runt kl 04:00 :D ?

Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 08 februari 2009 - 02:18.

Postad 08 februari 2009 - 02:16

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
*Låser upp dörren*

Snus och vuxenlektyr funkar :-)

LOL :D

Postad 08 februari 2009 - 03:28

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
En flaska explorer är det väl också? :D

Hmmm hade varit intressant att höra dock, får hålla utskik om någon polare köper en med Dynamic Eq eller så.

Postad 12 mars 2009 - 21:03

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Hej allihopa!

Har nyss införskaffat mig en Onkyo TX-NR905 samt en XTZ 12" subwoofer.
Jag körde igenom Audyssey såfort jag kom hem med grejorna, och fick ett riktigt bra resultat. Fick sänka surroundhögtalarna lite bara. Subwoofern spelade underbart bra, även om den inte riktigt var inspelad då.

Nu har det gått drygt en vecka, och jag har modifierat rummet lite med en del tyger och draperier.
Jag tänkte då att det var dags att köra en ny Audyssey. Inte mer med det, jag satte igång direkt.
Vid det tillfället hade jag ingen aning om att folk upplevt problem med basfattigt ljud osv.
När den gått igenom allt testade jag direkt min referensscen i Transformers samt lite tung musik. Det tog inte lång tid innan jag märkte att ljudet var mycket egendomligt. Basen uteblev i princip totalt.
Det har i sin tur lett mig in i denna tråden, och vidare till AVS forum.

Under kvällen har jag gjort en ny Audyssey enligt konstens alla regler, enligt guiden på AVS.
-8 lyssningspunkter.
-Stängt av LPF på suben.
-Satt volymen på suben på ca hälften.
-osv

Ljudet blir mycket bra, förutom, subwoofern. Som spelar mycket konstigt. Den passar bra in i ljudbilden, inte det som är problemet.
Jag höjde suben från -15dB till -12dB efter en liten stunds lyssning. Och där börjar det låta ganska bra faktiskt.
Jag har endast testat normal lyssningsvolym änsålänge, alltså lagom volym för en film. Och vid vissa tillfällen så spelar basen " bara luft " eller vad man ska säga.
Jag har inget bra uttryck för det, men jag tror ni förstår vad jag menar. Det är precis som att den inte klarar av det.
Det bara blåser snabba luftpuffar ifrån en av baffelhålen och låter dåligt.

Slår jag av Audyssey har jag inte alls samma fenomen. Men ljudbild osv låter inte alls lika bra.

Det jag tycker är konstigt är att det fungerade bra till en början, efter första gången jag körde Audyssey.

Tankar och reflektioner är högst uppskattade!

Postad 12 mars 2009 - 22:59

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
Hoppas du stänger av Late Night Mode på Transformers ? Den ställer sig på auto vid Dolby True Hd filmer.

Postad 12 mars 2009 - 23:38

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Late night mode står på Off.

Gjorde en ny kalibrering precis. Förra gången hade jag Gain-ratten på suben på ca mitten. Eftersom förstärkaren satte -15dB direkt på den tänkte jag att jag skruvar ner den på 1/4 istället. Denna gången blev det -14dB istället. Många av de där konstiga bas-luft ljuden försvann, men några finns fortfarande kvar. Det är precis som att basen försöker spela lägre i frekvens än vad den kan göra.

Jag tycker att det borde finnas någon lösning på det här problemet, jag tror nämligen på att Audyssey ska kunna fungera och vill ge det en ordentlig chans.

Frågan är om man skulle ta och registrera sig på AVS forumet och lägga ett litet inlägg i tråden där. Känns som att jag ger experterna här några dagar på sig först :) så hinner jag testa lite mer också, fast just nu är det torrt med ideer.

Postad 13 mars 2009 - 00:09

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Frågan är om man skulle ta och registrera sig på AVS forumet och lägga ett litet inlägg i tråden där. Känns som att jag ger experterna här några dagar på sig först :) så hinner jag testa lite mer också, fast just nu är det torrt med ideer.

Tror det ej går att få någon större "expert" att tillgå än Chris(Audyssey) som huserar flitigt på AVS :) .

//Mats

Postad 13 mars 2009 - 01:29

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Ja Chris på audyssey AVSforum svarade på alla mina frågor som jag hade för någon månad sedan, du borde få bra hjälp där. Har dock för mig att optimalt är att ha "volymenratten" på suben så att audyssey ställer den så nära 0 i volym som möjligt.

Tror dock att det är ganska vanligt att man vill justera upp volyen på suben lite efter audyssey, det gör jag( +5db). Till 5.1 då..... förtstår om du är missnöjd om suben bara "andas" med lite luftpuffar, ingen rumbleeffekt alls?

Redigerat av genstruktur, 13 mars 2009 - 01:34.

Postad 13 mars 2009 - 10:00

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

• 789 inlägg
  • 0
Har nåt likande problem med min sub (Subben i KEF 3005SE). Har en Marantz 7002 som jag kalibrerat med Audyssey. Funkar bra till film, mullrar fint mm. Problemet är dock den "snärtiga" basen, den finns inte. När jag lyssanr på musik och låtar med "dunk" i så låter subben mer "blaff blaff" än "dunk dunk".

Någon som vet om man skall göra en ny audyssey-kalibrering efter att man spelat in sina högtalare?

Redigerat av DennisA, 13 mars 2009 - 10:00.

Postad 13 mars 2009 - 23:42

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Verkar som att det har löst sig nu. Satte ner volymratten på suben på ca 10% på den senaste kalibreringen, och nu låter det schysst. Suben fick +1dB, jag har nu satt upp den till +7dB för att få lite tryck. :blink:

Postad 14 mars 2009 - 10:27

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2 585 inlägg
  • 0
Själv satt jag och fixa med detta i förra helgen och jag får dåligt med bas ur front högtalarna och så fick man ju höja lite på subben med ..
Förövrigt är ljudet klart och fint lite basfattigt bara skall ta tag i detta när slutsteget anländer göra om precis allt från början till slut .

Redigerat av Unregistered9d8a0d93, 14 mars 2009 - 10:31.

Postad 26 mars 2009 - 15:05

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Vilket stativ är det man skall köpa egentligen? Måste ju vara något som går att ställa på golvet och som går att vridas "över" soffan dvs ett mikrofonstativ, men hur skall man då fästa mikrofonen? finns väll inga skruvar på mikrofonstativ?

Alternativet är ju ett kamerastativ men det måste ju i så fall ha ett ganska stort spann på höjdjusteringen då man måste ställa det i både i soffan och på golvet.

Har sökt i tråden men inte hittat något definitivt.

Redigerat av ekon, 26 mars 2009 - 15:06.

Postad 26 mars 2009 - 15:22

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
Ja det verkar va knepigt att behöva leta bra stativ o dom ät inte gratis, blir det så stor skillnad mot att lägga den på en kartong ?

Postad 26 mars 2009 - 15:32

Rutger6
  • Rutger6
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Lånade hem ett flexibelt kamera-stativ från jobbet, mycket roligare att göra mätningarna, inga som helst problem att ha två ben i soffan, och det tredje på golvet, dessutom med vattenpass så att jag kunde vara säker på att micken stod rakt upp :)

Postad 26 mars 2009 - 16:13

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
Jo får väl fråga nån polare om de har något stativ.

Postad 26 mars 2009 - 19:01

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Själv satt jag och fixa med detta i förra helgen och jag får dåligt med bas ur front högtalarna och så fick man ju höja lite på subben med ..
Förövrigt är ljudet klart och fint lite basfattigt bara skall ta tag i detta när slutsteget anländer göra om precis allt från början till slut .

Man kan även prova LFE+MAIN, eller Doublebass som det heter på några förstärkare och kolla om det blir "bättre" bas. Jag kör så hemma hos mig.

Redigerat av genstruktur, 26 mars 2009 - 19:02.

Postad 26 mars 2009 - 20:38

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Är beredd att lägga ca 400kr på ett stativ, inte mer. Skall ju enbart användas till denna mätning. Funderar på det HÄR men undrar hur jag ska fästa micen...

Postad 26 mars 2009 - 20:46

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Är beredd att lägga ca 400kr på ett stativ, inte mer. Skall ju enbart användas till denna mätning. Funderar på det HÄR men undrar hur jag ska fästa micen...

Tejp.

Postad 26 mars 2009 - 21:19

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0
Jag tejpade fast micen på ett vattenpass som jag ställde i soffan. Fungerade helt ok tror jag.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.