Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intels nya processorer (core 2 duo och quad)

314 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz Socket 775 Box (Processorer (CPU)) 1 9.347826 (22) Inga priser
Intel Core 2 Quad Q9450 2,66GHz Socket 775 Box (Processorer (CPU)) 1 9.181818 (10) 3 395:-
Intel Core 2 Quad Q9300 2,5GHz Socket 775 Box (Processorer (CPU)) 1 9.083332 (11) Inga priser
Intel Core 2 Duo E8500 3,16GHz Socket 775 Box (Processorer (CPU)) 1 9.772726 (21) 2 180:-
Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz Socket 775 Box (Processorer (CPU)) 1 9.583332 (83) 1 699:-
Intel Core 2 Duo E8200 2,67GHz Socket 775 Box (Processorer (CPU)) 1 9 (4) 1 395:-
Intel Core 2 Quad Q9450 2,66GHz Socket 775 Tray (Processorer (CPU)) 3 8.75 (3) Inga priser
Intel Core 2 Quad Q9300 2,5GHz Socket 775 Tray (Processorer (CPU)) 1 (0) Inga priser
6 relaterade trådar

Postad 28 March 2008 - 14:37

RealPjotr
  • RealPjotr
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Men hade du redan köpt detta eller? Har du sett det in action? För jag var faktiskt mest orolig för 1080p uppspelningen eftersom det ju var huvudsyftet med datorn, inte sant?
Nu när jag kört ett tag på min htpc (med rejält grafikkort men med en 300:- celeron i väntan på quadarna) och när jag kör med de dekodrar som i dagsläget erbjudet mest flexibilitet, etc, så märker jag inte direkt av någon vidare avlastning från grafikkortet. Jag tror att man måste köra med specialcodecar för att grafikkortet ska kicka in.. och med dom lär du få rätt svårt att spela alla lite annorlunda videoformat som hårdvaran inte har stöd för. Funkar t ex x.264 med dessa codecar? Det är bara en fråga om tid tills du stöter på ett format som inte stöds... är jag rädd för.. Och då sitter du allt i klistret när processorn inte orkar sköta jobbet på egen hand.

Nej, jag har inte köpt detta ännu då processorn inte dykt upp hos handlarna, enbart moderkortet. Men kommer köpa så snart det dyker upp.

När det gäller avlastning, ta en titt på de videoformat som testats, här från Anandtech:

AMD integrates their Unified Video Decoder 2.0 (UVD 2.0) capabilities into the 780G. UVD 2.0 offers hardware acceleration for decoding VC-1, H.264 (AVC), WMV, and MPEG-2 sources up to 1080p resolutions.

De videoformaten räcker för mig i alla fall. CPU utilization med H.264:

Postad bild

Edit: Du påstår att du får säkrare videouppspelning för att du har mindre cpu belastning.. det beror väl helt på hur mycket krut det är i de lediga procenten av processorns tid? Och dessutom så är hårdvarudekodrarna mycket ostabilare än mjukvarudekodrarna. Som jag sa tidigare.. släng in en felaktig videoström och du kan mycke väl få blåskärm... tyvärr är det så skakigt, verkar det som..

Tech-Report:

Between our integrated graphics platforms, the 780G exhibits much lower CPU utilization than the G35 Express. More importantly, the AMD chipset's playback was buttery smooth throughout. The same can't be said for the G35 Express, whose playback of MPEG2 and AVC movies was choppy enough to be unwatchable.

Kvalitétstest Tech-report:

AMD scores a perfect 130 here, nailing each and every one of the HQV tests. The G35 Express doesn't fare as well, managing a score of only 70.

Sen finns andra bra funktioner, som 5.1-ljud över HDMI. Uppenbart är i alla fall att AMD siktat på HTPC-marknaden och bakat ihop en plattform som för första gången gör skäl för namnet HTPC.

Postad 28 March 2008 - 15:37

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0

Detta förutsätter att det ÄR skillnad på trasig kärna och att man inte kan klocka den så mycket. Jag kan bara tala för mig själv men vågar ändå gissa att inte du heller har full förståelse för vad det egentligen är som händer inne i de där processorerna under drift.

Jag vet en hel del ja och har kontakter som vet ännu mer, men jag skulle tippa på att det nog bara är ett handfull personer som vet allt om dessa processorer. Kanske inte ens så många.
Så att dra igång någon spekulation om exakt hur många transistorer eller vad det nu är som har gjort att AMD bedömt en core som trasig, den diskussionen kan vi sätta åt sidan.
Faktum är att dom bedömt en core som otillräcklig/trasig/långsam/whatever, vill du köpa en "trasig" cpu så have fun.

Det här är ju inget unikt för processorindustrin. Jag tror att du skulle bli ganska mörkrädd om du kände till alla kriterier som finns för att företag ska säga "det här kan vi sälja". Du har ju garanti om den mot förmodan skulle gå sönder.

Hehe, gör inget antagande om vad jag vet och inte vet.
Menar inget illa eftersom forum per definition är opersonliga och ingen vet vad den andra har för erfarenhet.
Låt oss bara säga att jag har inga illusioner om hur företag prånglar ut sina prylar.

Sedan, återigen med risk för att ha missuppfattat hur det här fungerar under huven, så är det väl så att Penryn processorerna som Intel säljer (både duo och quadarna) egentligen består av antingen en eller två stycken "dubbelkärnor", medans AMD har en mer "riktig" design av fyra stycken enkelkärnor.

Det är riktigt Penryn består av två dual-core's, Intel är på väg med processorer med inbyggd minneskontroller vilket är det som krävs för att göra en lösning som AMD har.
Men som också har varit lite av en akilleshäl för AMD eftersom dom inte kunde gå upp till DDR2 utan att designa om processorn.
Dessutom så är Intel snabbare med deras dual-dual-core än vad AMD är med deras "riktiga" quad.
Så i kråksången så är det ju frågan om det spelar så stor roll.
Intel kan stänga av en core om dom vill, men varför skulle man det när dom inte har en "trasig" quad ?

Edit: Du säger att du inte skulle vilja köpa en trippelcore för att det är nåt "lurt" med den.. skulle du i så fall också avstå från att köpa en Q9300 som bara har hälften så mycket cache som de andra?

Nej jag köper den inte för att det är en tripple core, jag köper den inte för att det är en AMD processor :huh:
Ja jag har haft AMD i mina burkar....tidigare....så jag är inget Intel-maniac i den meningen.

Något måste ju vara lurt med den också, annars hade dom ju inte stängt av det minnet. Jag tror att man kan känna sig väldigt säker i båda fallen.
Allt är en fråga om pris.. if the price is right..

Kan kolla upp cache-saken men vet inte om jag orkar.
Allt är inte bara pris även om det är en stor faktor

Redigerat av Trasan, 28 March 2008 - 15:39.

Postad 28 March 2008 - 16:39

RealPjotr
  • RealPjotr
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Så att dra igång någon spekulation om exakt hur många transistorer eller vad det nu är som har gjort att AMD bedömt en core som trasig, den diskussionen kan vi sätta åt sidan.
Faktum är att dom bedömt en core som otillräcklig/trasig/långsam/whatever, vill du köpa en "trasig" cpu så have fun.

Det som händer är att vid tillverkningen uppstår ett fysiskt fel i ett eller flera lager som gör att en eller flera, ofta en stor mängd, transistorer helt enkelt inte finns. Om man t ex tänker sig att ett dammkorn kom in i ett lager så kan ni ju tänka er hur stort ett fel kan vara. En processor är oftast 100-200 mm^2 för PC och det räcker med ett enda fel för att man ska kassera just det chipet. En skiva med 30 cm diameter, som både AMD och Intel använder, rymmer ju då hundratals chips. Båda företagen har med en mogen tillverkningsprocess väl över 90% helt ok chip på en skiva, men det innebär att kanske tiotals är icke fungerande och måste kasseras.

Intel kan stänga av en core om dom vill, men varför skulle man det när dom inte har en "trasig" quad ?

Om det nu visar sig att ett trasigt chip bara har ett enda fel och man inför metoder att stänga av delar av chipet, så kan man rädda det chipet, men med minskad funtkionalitet. Så det är så man kan återanvända "trasiga" chip för att helt enkelt tjäna mer pengar, tillverka fler chip.

För Intel är en mycket stor del av varje chip cache. Därför är oddsen att ett enda fel ligger i cachen större än för AMD. Så Intel utnyttjar det genom att ha flera sektioner av cache och kan då slå av delar vid efter-tillverkningen och sälja med mindre cache. Skulle ett fel vara i kärnan så kan man stänga av den och får då ett chip med endast 1 kärna och det blir en single core CPU. Att para ihop en single core med en dual core är ju bara dumt och det gör man inte, alltså inga tri-core från Intel.

AMD däremot har en större del av sina chip för kärnan och mindre för cachen. Därför ökar risken att kärnan har felet och man måste oftare stänga av en hel kärna istället för en del av cachen. För dual-core betyder det en single-core CPU att sälja. För deras unika quad-core design så innebär det en tri-core. Det är därför vi nu ser AMD lansera X3 och inte Intel.

Edit: Du säger att du inte skulle vilja köpa en trippelcore för att det är nåt "lurt" med den.. skulle du i så fall också avstå från att köpa en Q9300 som bara har hälften så mycket cache som de andra?

Eller en single core för det kan vara en dual core som har halva chipet avstängt? X1, X2, X3, X4... allt handlar om marknadssegment och prissättning. AMD och Intel sätter sina priser efter sin prestanda. När AMD ledde med Athlon 64 över Pentium 4 kostade den dyraste P4 under $200 ett tag, medan AMD kunde ta $500 eller mer för sina toppmodeller. Idag gäller det omvända. Imorgon vet vi inte.

Postad 30 March 2008 - 19:32

Jensa86
  • Jensa86
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
För er som väntar på Q9450 så kan jag meddela att den finns på inet:
http://www.inet.se/d...333mhz/5309893/

Ska bli skönt att äntligen få ihop systemet :)

Postad 30 March 2008 - 23:26

funkymoz
  • funkymoz
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Nice! Ett styck beställd! :)
Får vi väl bara hoppas att dom verkligen levererar också. Men det skulle inte förvåna mig om processorerna nu per magi helt plötsligt kommer att dyka upp hos alla från och med månadsskiftet.

Postad 31 March 2008 - 06:31

Jensa86
  • Jensa86
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0

Nice! Ett styck beställd! :)
Får vi väl bara hoppas att dom verkligen levererar också. Men det skulle inte förvåna mig om processorerna nu per magi helt plötsligt kommer att dyka upp hos alla från och med månadsskiftet.

Kollar man nu på prisjakt så har nästan alla butiker den i lager men bara den utan kylare. Lite skumt egentligen då det borde vara det lättaste att få fram tycker man :ph34r:

EDIT: Eller hade det iaf när jag skrev det i går. Nu verkar det bara vara inet kvar. La iaf till den bland produkterna i tråden. Q9450 tray.

Redigerat av Jensa86, 31 March 2008 - 06:32.

Postad 31 March 2008 - 10:33

ronnylov
  • ronnylov
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Verkar som inet fortfarande har Q9450 tray i lager. Versionen utan kylare är väl tänkt för firmor som bygger ihop datorer i första hand men det hindrar ju inte att de säljs vidare till allmänheten också, men man får inte glömma att köpa till en kylare då förstås. Kanske intel prioriterar dessa OEM-kunder och ser till att leverera tray-versionen innan retail-förpackningarna börjar säljas. Eller så har det bara råkat bli så att dessa kom in först.

Jag är osäker på om X3350 som jag köpte kommer med eller utan kylare (jag får den idag eller i morgon) men av allt att döma så ska X3350 vara helt identisk med Q9450. Jag kastade visst bort några hundralappar på att inte vänta några timmar till och köpa Q9450 istället men det känns ändå skönt att ha fått tag på processorn nu. Jag ska ändå köpa till en bättre kylare så för min del kvittar det om den följer med eller inte.

Postad 31 March 2008 - 12:05

RealPjotr
  • RealPjotr
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Q9450 nu i lager hos Dustin!

EDIT: Och nu är de slut igen!

Redigerat av RealPjotr, 31 March 2008 - 13:39.

Postad 31 March 2008 - 20:30

funkymoz
  • funkymoz
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Fick precis leveransbesked från inet! Min Q9450 dimper ner som paket på posten imorgon!!! Och deras egna lager säger fortfarande >50 stycken.. Beställ, boys and girls!! This one's for real! :)

Postad 31 March 2008 - 20:38

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
Vid 14.00 lagt en bästellning på Q9450 hos Inet, då visad lagestatus 50 st, kvar. Hoppas att min är med på G :)

Postad 31 March 2008 - 20:40

shampo
  • shampo
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0
Läste på nordichardware idag att Intel skall släppa en 45nm serie i Juni.
Skall tydligen heta E3xxx, verkar vara ett bra budget alternativ då en 2,13 GHz skall kosta cirka 500:-

läs mer på
http://www.nordichar...yhet,13976.html

tidigt aprilskämt eller annars kanske vi kan få en budget CPU till sommaren.
//Fredrik

Postad 31 March 2008 - 20:50

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
Nu har INET höjd priset på Q9450 från den tidigare 2790 till 3090. Aj, aj... hoppas att min har hunit pakas idag...BRRRRRRR

Postad 31 March 2008 - 21:06

funkymoz
  • funkymoz
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Nu har INET höjd priset på Q9450 från den tidigare 2790 till 3090. Aj, aj... hoppas att min har hunit pakas idag...BRRRRRRR

Om du har lagt en order på ett visst pris så är det det du betalar... kvittar när dom levererar. Fast det slår ju oftast på andra hållet så man betalar mer än andra när det väl skickas.

Men att... tittar du inte lite fel nu? Den har väl kostat så hela tiden eller misstar jag mig? Det var Tray versionen jag köpte i alla fall. Fick aldrig intryck av att dom hade några av den andra hemma.

Postad 31 March 2008 - 21:12

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0

Om du har lagt en order på ett visst pris så är det det du betalar... kvittar när dom levererar. Fast det slår ju oftast på andra hållet så man betalar mer än andra när det väl skickas.

Men att... tittar du inte lite fel nu? Den har väl kostat så hela tiden eller misstar jag mig? Det var Tray versionen jag köpte i alla fall. Fick aldrig intryck av att dom hade några av den andra hemma.

Ja, det kan hända att den var tray vers. Jag hoppas bara att den kommer, sak samma tt den kostar en hundring mer, fast jag vill ha bätre kylning och kommer ändå inhandla en störe kylare.

Postad 01 April 2008 - 10:22

Andreas-11
  • Andreas-11
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Hjälp!
Om man nu vill köpa en sån här fin Q9450, vad för moderkort ska man då köpa?

Jag har inte för avsikt att överklocka den (inte mycket ialla fall), och inte heller att köra mer en ett grafikkort..
(Jag vill ha en tyst dator)
Men jag vill helt enkelt bra grejor, utan att pröjsa onödigt mycket.. (ca 1000-1200kr?) Bra kvalité, bra spänningsdelar (sval), osv, osv..

Och när jag ändå frågar: processor-kylare?
Jag vill alltså att den ska vara tyst, och inte att den kan kyla as-bra (vilket såklart är det viktigaste om man överklockar en massa)
Och den ska gärna få plats i en Antec Sonata III 500 låda hade jag tänkt..

Tack på förhand..

Postad 01 April 2008 - 11:43

uukd0453
  • uukd0453
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Hjälp!

Jag har inte för avsikt att överklocka den (inte mycket ialla fall), och inte heller att köra mer en ett grafikkort..
Men jag vill helt enkelt bra grejor, utan att pröjsa onödigt mycket.. (ca 1000-1200kr?) Bra kvalité, bra spänningsdelar (sval), osv, osv..

Jag vill alltså att den ska vara tyst, och inte att den kan kyla as-bra (vilket såklart är det viktigaste om man överklockar en massa)

Tack på förhand..

kan varmt rekommendera gigabytes EP35-DS4 moderkort c:a 1200-1300 spänn.........
kör det hemma i 2 olika lådor smärtfri installation och passiv kylning på kortet och bra komponeneter....

som kylning till cpu:n så funkar en Noctua NH-U9F kalasbra.... c:a 450-500 spänn för detta kylblock och är tyst som attan och kyler min q6600 til en idle temp på 23-25 grader.....krävs dock en del kunskaper och tålamod vid monteringen....

Postad 01 April 2008 - 20:57

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
jaha, nu har man 2 st. Q9450 på posten. Igår hade jag panik att jag får bli utan processor och idag har INET och Alina skickat bekreftelse på ordern är skickat. Någon som vil köpa en utav dem processorerna?

Postad 01 April 2008 - 21:03

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Ska bli skönt att äntligen få ihop systemet ;)

Hjälp!

Tack på förhand..

kan varmt rekommendera gigabytes EP35-DS4 moderkort c:a 1200-1300 spänn.........
kör det hemma i 2 olika lådor smärtfri installation och passiv kylning på kortet och bra komponeneter....

som kylning till cpu:n så funkar en Noctua NH-U9F kalasbra.... c:a 450-500 spänn för detta kylblock och är tyst som attan och kyler min q6600 til en idle temp på 23-25 grader.....krävs dock en del kunskaper och tålamod vid monteringen....

För övrigt så är EP35-DS4 samma kort som P35-DS4 om man endast hittar det senare kortet i sin butik.

Finns billiga X38 kort nu också som är fina.

Postad 02 April 2008 - 17:41

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
Fy, ingen som vill ha min oöppnat Q9450 som är över för samma pris som jag beställde den för? Skall ta överpris imorgon, när Alina har sålt ut alla!!!! :)

Postad 03 April 2008 - 07:22

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0

Jag vet inte om det har nämnts, skummade endast genom texten, det bör dock påpekas: Intels quadcore är egentligen en 'dual dual-core', dvs 2x2 kärnor. AMD:s quad är dock 4st enskilda cores där varje enskild core kan accessa minnet med full busshastighet. Det finns dock en bug i AMD:s Phenom som gör att nuvarande quads som säljs har endast begränsat bättre prestanda. AMD säger att denna bug kommer vara löst nån gång under Februari, först då kommer vi se dess riktiga prestanda.

Således.. i nuvarande läge finns det ingen bra quad cpu. Jag hade väntat tills det börjar klarna. AMD fans som skall köpa nya datordelar bör dock titta på 790 chipset:en, då dessa kommer stödja Phenom med den 'nya' höga busshastigheten på 1066Mhz. Intel fans får vänta lite för att glädja sig åt en 'äkta' quad, tills dess kan de nöja sig med en 45nm, strömsnål, cpu som iofs har fullt godkänd prestanda.. :)

Mycket snack men lite hockey från AMD som vanligt. Dom skyller nog på vad som helst nuförtiden.
Faktum kvarstår, dom var ett år? efter med sin första quad-core, och dom kan inte ens komma upp i prestandan som den billigaste intel quaden har.

Tänk att det fortfarande är ett "AMD-Intel-krig" bland "oss" användare. Det räcker tydligen inte med PC vs Mac. :P

Jag kör med det som jag tycker verkar vara bäst/mest prisvärt, när jag känner att jag vill/behöver att uppgradera. Nu är det Intel som gäller för mig, om några år kanske AMD.

För några år sen var det AMD som utklassade Intel...

Vad hände med kriget mellan amiga och atari.. ;)
Har nu bytt ut min e4300 mot en e8400 och ska oc som bara den. =)

Postad 03 April 2008 - 08:01

ronnylov
  • ronnylov
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0

Fy, ingen som vill ha min oöppnat Q9450 som är över för samma pris som jag beställde den för? Skall ta överpris imorgon, när Alina har sålt ut alla!!!! :)

Om ingen vill köpa den av dig så har du ju alltid 14 dagars ångerrätt om du köpt något via internet.

Postad 03 April 2008 - 09:21

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
[/quote]Om ingen vill köpa den av dig så har du ju alltid 14 dagars ångerrätt om du köpt något via internet.
[/quote]

Jag ville bara ge en chans till någon som är ute efter denna en så länge sälsynt processor att få tag i den. Har själv varit i den sitsen att ha alla nya grejer till min nya låda och inte starta den på grund av bristen på processor. Jag vet hur det tar på en att vänta i evigheter. Tittar di i sälj annonsen så ser du att det är samma pris jag fick den för. Jag vill inte känna pengar på den.

Postad 03 April 2008 - 16:48

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Jag vet inte om det har nämnts, skummade endast genom texten, det bör dock påpekas: Intels quadcore är egentligen en 'dual dual-core', dvs 2x2 kärnor. AMD:s quad är dock 4st enskilda cores där varje enskild core kan accessa minnet med full busshastighet. Det finns dock en bug i AMD:s Phenom som gör att nuvarande quads som säljs har endast begränsat bättre prestanda. AMD säger att denna bug kommer vara löst nån gång under Februari, först då kommer vi se dess riktiga prestanda.

Således.. i nuvarande läge finns det ingen bra quad cpu. Jag hade väntat tills det börjar klarna. AMD fans som skall köpa nya datordelar bör dock titta på 790 chipset:en, då dessa kommer stödja Phenom med den 'nya' höga busshastigheten på 1066Mhz. Intel fans får vänta lite för att glädja sig åt en 'äkta' quad, tills dess kan de nöja sig med en 45nm, strömsnål, cpu som iofs har fullt godkänd prestanda.. :)

Mycket snack men lite hockey från AMD som vanligt. Dom skyller nog på vad som helst nuförtiden.
Faktum kvarstår, dom var ett år? efter med sin första quad-core, och dom kan inte ens komma upp i prestandan som den billigaste intel quaden har.

Tänk att det fortfarande är ett "AMD-Intel-krig" bland "oss" användare. Det räcker tydligen inte med PC vs Mac. :)

Jag kör med det som jag tycker verkar vara bäst/mest prisvärt, när jag känner att jag vill/behöver att uppgradera. Nu är det Intel som gäller för mig, om några år kanske AMD.

För några år sen var det AMD som utklassade Intel...

Vad hände med kriget mellan amiga och atari.. B)
Har nu bytt ut min e4300 mot en e8400 och ska oc som bara den. =)

Eller vad hände med kriget Spectrum vs. C64... :)

Gummitangenter was teh shite....not...

Jag vill också ha en ny leksak, har lekt färdigt med min Q6600 snart och har maxat senaste bygget (E8200)

Redigerat av dunde, 03 April 2008 - 16:51.

Postad 05 April 2008 - 21:03

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
Nu är min Q9450 hemma, installerat och den jobbar för fult. Den sitter på en Gigabyte x48 6q. Allt funkar KANON bra. MSI GF 8800 GT 1Gb står för bilden och corsair 650 w för ström. En Raptor 150 gb på 10.000 rpm bär OS:en och program, den seagate baracuda ES 500 32 mbit som save. Allt sitter i en CoolerMaster Cosmos 1100 stor som ett hus. HP w2207H stå för min höga krav på high deffinition. I AM HAPPY! Corsair 8500 2x 2048 gb var minnet, ja!

Ya, mamma !!!!!! :)

Postad 05 April 2008 - 21:59

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Nu är min Q9450 hemma, installerat och den jobbar för fult. Den sitter på en Gigabyte x48 6q. Allt funkar KANON bra. MSI GF 8800 GT 1Gb står för bilden och corsair 650 w för ström. En Raptor 150 gb på 10.000 rpm bär OS:en och program, den seagate baracuda ES 500 32 mbit som save. Allt sitter i en CoolerMaster Cosmos 1100 stor som ett hus. HP w2207H stå för min höga krav på high deffinition. I AM HAPPY! Corsair 8500 2x 2048 gb var minnet, ja!

Ya, mamma !!!!!! :)

Gött! Och nu till det intressanta, hur högt har du kommit hittills?

Postad 06 April 2008 - 11:53

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0

Ja du, bara 14.000. Skärmen är inte inräknat. Jag är nöjd. Fick plankan för 150 kr mer än vad x38 kostar som är då äldre.

Redigerat av zamolxes, 06 April 2008 - 11:54.

Postad 06 April 2008 - 15:45

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Ja du, bara 14.000. Skärmen är inte inräknat. Jag är nöjd. Fick plankan för 150 kr mer än vad x38 kostar som är då äldre.

tror kan menar överklockning.

Postad 06 April 2008 - 16:21

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

tror kan menar överklockning.

Hehe, precis... Jag var kanske lite otydlig :)
Den CPU:n ligger bara och ber om att bli plågad...

Postad 06 April 2008 - 21:18

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0

Plågad???...nehej....Sado Matsochism.... :)

Postad 06 April 2008 - 21:33

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Plågad???...nehej....Sado Matsochism.... :)

Klart den ska smiskas!!! Varför har du annars köpt ett 650W nätagg + PC8500 minne?
Prylar som enbart behövs vid OC...

Postad 06 April 2008 - 21:40

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0

Klart den ska smiskas!!! Varför har du annars köpt ett 650W nätagg + PC8500 minne?

OC...???? inte vet jag vad du prata om...jag köpte de för att kunna spela Harpan, Kungen och Hjärter :)

Redigerat av zamolxes, 06 April 2008 - 21:41.

Postad 06 April 2008 - 21:45

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

OC...???? inte vet jag vad du prata om...jag köpte de för att kunna spela Harpan, Kungen och Hjärter :)

Detta ÄR humor... :)

Postad 06 April 2008 - 21:51

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
Kör den i 3,2 så lenge. Har inte haft tid med den. Den blev ihopsatt igår kväll. Gigabyte x48 qd6 är en dröm att jobba med. Klart bios, tydlig och kall. Mycket nöjd med komponent valet. Skall snurra på den nästa vecka om jag har tid.

Redigerat av zamolxes, 09 April 2008 - 14:04.

Postad 08 April 2008 - 09:07

ronnylov
  • ronnylov
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Kan meddela att min Xeon X3350 bootade utan problem på Gigabyte EP-35-DS4 med F1-bios. Uppdaterade till bios F3 utan problem och kör nu memtest86+ ett dygn för att vara säker på helt stabila minnen innan jag lägger in operativsystem och annat.

Överklockning kanske kommer om någon vecka, jag vill få igång allt och verifiera att det funkar som det ska innan jag börjar överklocka. Men tyvärr har jag nog inte fått något höjdarexemplar för den har default Vcore på hela 1.225 Volt vilket är skrämmande nära specen på max. 1,25 Volt. Vi får se om den går att klocka lite ändå kanske.

Postad 09 April 2008 - 21:35

forsaken
  • forsaken
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Ya, mamma !!!!!! :D

Hoppas du kör 64bit OS annars lär du förlora en hel del RAM.

Postad 09 April 2008 - 22:24

funkymoz
  • funkymoz
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Hoppas du kör 64bit OS annars lär du förlora en hel del RAM.

Intressant kommentar.. jag tänkte detsamma och köpte Vista 64-bit till min HTPC för någon månad sedan.. men efter mycket meck med framför allt drivrutinerna till mitt tvkort (FloppyDTV) så bestämde jag mig till slut att köra in en gammal XP sidanom Vistan och köra på den så länge.. tills dom släpper bättre drivare. Man blev liksom trött efter ett tag på allt strul.

Men jag skulle faktiskt gärna gå tillbaks! Dels för utseendets skull men även för att man ju går miste om en 400 meg minne som XP inte kan adressera (av de 4 gigen).. men äh.. känns inte som att man använder så mycket minne ändå just nu. :D

Postad 10 April 2008 - 06:37

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Körde också med 4GB innan, men då jag inte märkte någon skillnad i prestanda fördelade jag minnet på två datorer och körde in WinXP igen.

Postad 10 April 2008 - 08:12

forsaken
  • forsaken
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Intressant kommentar.. jag tänkte detsamma och köpte Vista 64-bit till min HTPC för någon månad sedan.. men efter mycket meck med framför allt drivrutinerna till mitt tvkort (FloppyDTV) så bestämde jag mig till slut att köra in en gammal XP sidanom Vistan och köra på den så länge.. tills dom släpper bättre drivare. Man blev liksom trött efter ett tag på allt strul.

Men jag skulle faktiskt gärna gå tillbaks! Dels för utseendets skull men även för att man ju går miste om en 400 meg minne som XP inte kan adressera (av de 4 gigen).. men äh.. känns inte som att man använder så mycket minne ändå just nu. :D

Du får klaga på tillverkarna att dom inte gör 64bit drivisar eller dåliga sådana.

400mb e inte så farligt, med ett 1gb gfxkort så förlorar han minst 1gb RAM troligen mer än de för andra enheter som allokerar upp minne under 4gb gränsen.

Postad 10 April 2008 - 12:20

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Körde också med 4GB innan, men då jag inte märkte någon skillnad i prestanda fördelade jag minnet på två datorer och körde in WinXP igen.

Har du provat med 64-bitars XP?

Redigerat av Ödlan, 10 April 2008 - 12:20.

Postad 10 April 2008 - 12:46

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Har du provat med 64-bitars XP?

Japp, men när jag skulle installera drivrutinerna till mitt FloppyDTV åkte det också väck. Finns drivrutiner till Vista 64-bit, men inte till XP 64-bit.

Postad 11 April 2008 - 10:56

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Ajdå, va trist!

Postad 11 April 2008 - 11:32

ronnylov
  • ronnylov
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Jag fick 3,5 GB minne åtkomligt i XP när jag kör 2x2048 MB RAM och grafikkort med 512 MB RAM.
Jag ska lägga in Vista x64 på en egen partition och köra dual boot. Tidigare erfarenhet av 64-bits OS är just bristande drivrutiner men i den här datorn kör jag inget annat än moderkortet och grafikkortet och då dessa är helt nya så ska det väl finnas fungerande drivrutiner. Min firetv får sitta i min gamla dator som får blir mer renodlad inspelningsmaskin. Var lite tröttande att ha videoinspelaren som arbetsdator och min andra gammeldator (AMD Athlon64 3400+) började kännas omodern.

Egentligen så är frågan om man tjänar så mycket med Vista x64 när man samtidigt som man får mer tillgängligt minne också får ett OS som förbrukar mera minne, åtmistone känns det så om man bara sitter med 4GB RAM, men med 8 GB blir det skillnad förstås...

Postad 11 April 2008 - 11:36

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Ser egentligen ingen fördel med Vista än så länge. Hade jag kunnat köra XP 64-bit hade jag gjort det.

Postad 11 April 2008 - 12:57

funkymoz
  • funkymoz
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Jag blir inte helt klok på det som sagts de senaste meddelande angående ledigt minne baserat på grafikkort.
De flesta grafikkort bör inte det minsta påverka internminnet.
Ni snackar väl då enbart om budgetmodeller som Nvidias modeller med "TurboCache".. som kanske egentligen bara har 64 meg dedikerat minne och som sedan roffar åt sig resten ifrån internminnet?

Hur som helst har jag aldrig sett att datorns minne påverkas av mängden av dedikerat minne i grafikkortet. Som grafikkort med 1GB minne.. det är dedikerat minne och det rör inte internminnet.

Detta gäller förvisso mest Windows XP. Vista har en ny minnesmodell för att virtualisera grafikminnet - lite som internminnet redan är virtualiserat, så att Windows kan swappa till disk när RAM minnet börjar ta slut - utan att program behöver bry sig om detta. Samma sker i Vista som kan swappa grafiminne till systemminne om det blir fullt. Jag läste för någon tid sedan en ekvation som bestämde hur mycket grafikminne man då kunde "swappa" till sig och detta var inte en funktion av grafikkortets minne utan en funktion av internminnets storlek. Ju mer internminne man har - desto mer kan ställas till förfogande för grafikkortet.

Men hur som helst så tror jag Vistas grafikminnesmodell är mycket snällare än den som tillämpades i XP för lågbudget grafikkort. Där kunde minnet försvinna utan att andra applikationer hade någon rätt till detta. Jag tror att Vista släpper detta minne om applikationer behöver det mer än grafikkortet, så att säga.

Kollar du i task managern så kommer den så att säga rapportera full mängd fysiskt minne oberoende av installerat grafikkort..

Detta var (fram tills jag läste de senaste meddelande i denna tråden) min uppfattning av hur det fungerade. Är det någon som har andra uppgifter?

Och min task manager i Vista64 rapporterar 4 gig fysiskt minne och inte 3.5 för att jag har 512megs grafikkort.

Redigerat av funkymoz, 11 April 2008 - 12:59.

Postad 11 April 2008 - 13:19

forsaken
  • forsaken
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
funkymoz, det är för att du kör ett 64bit OS, hade du kört ett 32bit OS så hade du tappat minne. 32bit så hamnar addresserna för grafikkortets minne o andra enheter på 4gb gränsen och sen neråt så ev. vanligt ram du har där blir oadresserbart för OS:et.

Postad 11 April 2008 - 13:20

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
edit: missuppfattning

Redigerat av Sardaukar, 11 April 2008 - 13:22.

Postad 11 April 2008 - 13:54

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Jag blir inte helt klok på det som sagts de senaste meddelande angående ledigt minne baserat på grafikkort.
De flesta grafikkort bör inte det minsta påverka internminnet.
Ni snackar väl då enbart om budgetmodeller som Nvidias modeller med "TurboCache".. som kanske egentligen bara har 64 meg dedikerat minne och som sedan roffar åt sig resten ifrån internminnet?

Hur som helst har jag aldrig sett att datorns minne påverkas av mängden av dedikerat minne i grafikkortet. Som grafikkort med 1GB minne.. det är dedikerat minne och det rör inte internminnet.

Detta gäller förvisso mest Windows XP. Vista har en ny minnesmodell för att virtualisera grafikminnet - lite som internminnet redan är virtualiserat, så att Windows kan swappa till disk när RAM minnet börjar ta slut - utan att program behöver bry sig om detta. Samma sker i Vista som kan swappa grafiminne till systemminne om det blir fullt. Jag läste för någon tid sedan en ekvation som bestämde hur mycket grafikminne man då kunde "swappa" till sig och detta var inte en funktion av grafikkortets minne utan en funktion av internminnets storlek. Ju mer internminne man har - desto mer kan ställas till förfogande för grafikkortet.

Men hur som helst så tror jag Vistas grafikminnesmodell är mycket snällare än den som tillämpades i XP för lågbudget grafikkort. Där kunde minnet försvinna utan att andra applikationer hade någon rätt till detta. Jag tror att Vista släpper detta minne om applikationer behöver det mer än grafikkortet, så att säga.

Kollar du i task managern så kommer den så att säga rapportera full mängd fysiskt minne oberoende av installerat grafikkort..

Detta var (fram tills jag läste de senaste meddelande i denna tråden) min uppfattning av hur det fungerade. Är det någon som har andra uppgifter?

Och min task manager i Vista64 rapporterar 4 gig fysiskt minne och inte 3.5 för att jag har 512megs grafikkort.

Du, det där är helförvirrat. Jag vet inte var du får allt ifrån...

Redigerat av dunde, 11 April 2008 - 13:55.

Postad 11 April 2008 - 13:57

funkymoz
  • funkymoz
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

funkymoz, det är för att du kör ett 64bit OS, hade du kört ett 32bit OS så hade du tappat minne. 32bit så hamnar addresserna för grafikkortets minne o andra enheter på 4gb gränsen och sen neråt så ev. vanligt ram du har där blir oadresserbart för OS:et.

Aaaah ja men nu när du säger det så kan det ju faktiskt stämma! Det har jag också läst om. Just ja.. grafikkortet måste alltså ha minnesADRESSER för att kunna nå sitt minne och det måste ligga i samma "nummerserie" som allt annat minne och därav så finns det alltså helt enkelt inga adresser kvar för att adressera det sista av internminnet. Jag tolkade situationen först som att grafikkortet använde själva minnet.. men det är ju som sagt adresserna den använder.

Now everything makes sense. :P
Om nu bara alla drivrutiner funkade lite bättre i 64-bit så hade alla varit glada.

Postad 16 April 2008 - 18:52

elmino
  • elmino
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hänger inte riktigt med jag..... Q9450 har väl inte släppts än? eller? :)

Postad 17 April 2008 - 08:09

funkymoz
  • funkymoz
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Hänger inte riktigt med jag..... Q9450 har väl inte släppts än? eller? :rolleyes:

Jovars! Min sitter och idlar för fullt i min HTPC right this moment.
Men den är lite av bristvara fortfarande. Vill du köpa en så finns det större chans att du får en om du köper Tray (utan paket och kylare) istället för Boxed.. och det har man ju inga problem med, för vem vill köra med originalkylaren? :P

Redigerat av funkymoz, 17 April 2008 - 08:09.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.